Autocorrectie: rwd 🤓YJB schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:06:
[...]
Nooit geweten dat rood een optie was, ook import nog niet gezien.
Toch even venten over de bluelink app, want hoewel het fijn is om te kunnen zien wat de status is en bepaalde zaken op afstand te kunnen bedienen, zorgt hij toch te vaak voor frustratie:
- De app is echt veel te traag.. hier kwam je in 2008 nog mee weg, maar in 2022 letterlijk >10s. moeten wachten op een respons kan écht niet. Dit zou ms werk moeten zijn, niet tientallen seconden.
- De communicatie faalt te vaak. Aanzetten van de klimaatregeling gaat 1/5 keer fout.
- Waarom kan stuurverwarming wel vooraf aan en stoelverwarming niet?... zucht.
- Waarom kan ik vanuit de app de achterklep niet openen? Of de lampen aanzetten als je ergens in het donker staat geparkeerd?
- Op zich prima dat ik kan zien hoe lang het opladen nog duurt, maar ik wil eigenlijk liever zien op welk tijdstip hij verwacht klaar te zijn. Natuurlijk, omrekenen is een optie, maar ik kan me niet voorstellen dat niet iedereen dat in zijn hoofd al doet, omdat het eindtijdstip hetgene is waar je daadwerkelijk benieuwd naar bent. Laat dat dan gewoon zien.
Goed, genoeg gezeurd, de app ondersteunt in principe alle basisfuncties, maar ik hoop dat hier in de toekomst nog wel verbetering in gaat komen.
ps. en waarom zie ik een random Ioniq 5 in het hoofdmenu (of een i20(?) in het status menu). Zo moeilijk is het toch niet om even een modelletje van alle trims te maken en de juiste daar neer te zetten. Het zijn dat soort kleine dingen die de ervaring en het gevoel echt verbeteren...
- De app is echt veel te traag.. hier kwam je in 2008 nog mee weg, maar in 2022 letterlijk >10s. moeten wachten op een respons kan écht niet. Dit zou ms werk moeten zijn, niet tientallen seconden.
- De communicatie faalt te vaak. Aanzetten van de klimaatregeling gaat 1/5 keer fout.
- Waarom kan ik vanuit de app de achterklep niet openen? Of de lampen aanzetten als je ergens in het donker staat geparkeerd?
- Op zich prima dat ik kan zien hoe lang het opladen nog duurt, maar ik wil eigenlijk liever zien op welk tijdstip hij verwacht klaar te zijn. Natuurlijk, omrekenen is een optie, maar ik kan me niet voorstellen dat niet iedereen dat in zijn hoofd al doet, omdat het eindtijdstip hetgene is waar je daadwerkelijk benieuwd naar bent. Laat dat dan gewoon zien.
Goed, genoeg gezeurd, de app ondersteunt in principe alle basisfuncties, maar ik hoop dat hier in de toekomst nog wel verbetering in gaat komen.
ps. en waarom zie ik een random Ioniq 5 in het hoofdmenu (of een i20(?) in het status menu). Zo moeilijk is het toch niet om even een modelletje van alle trims te maken en de juiste daar neer te zetten. Het zijn dat soort kleine dingen die de ervaring en het gevoel echt verbeteren...
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Dit herken ik totaal niet, de app werkt bij mij (iPhone 12 Pro / iOS 16.1 / WiFi) heel snel en foutloos. Daarnaast werkt het bedienen van de achterklep bijvoorbeeld, ook prima.RobbieB schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:21:
Toch even venten over de bluelink app, want hoewel het fijn is om te kunnen zien wat de status is en bepaalde zaken op afstand te kunnen bedienen, zorgt hij toch te vaak voor frustratie:
Dan ben ik benieuwd waar bij jou het knopje voor de achterklep zit, want ik heb die niet als optie:Trivola schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:49:
[...]
Dit herken ik totaal niet, de app werkt bij mij (iPhone 12 Pro / iOS 16.1 / WiFi) heel snel en foutloos. Daarnaast werkt het bedienen van de achterklep bijvoorbeeld, ook prima.
:strip_exif()/f/image/gHPt2mgsHBnlOMUhpfiPpTFC.jpg?f=fotoalbum_large)
Je hebt gelijk…deze ontbreekt. Ik dacht dat ik dit getest had, misschien verward met de sleutel waar ik dit mee doe.RobbieB schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:51:
[...]
Dan ben ik benieuwd waar bij jou het knopje voor de achterklep zit, want ik heb die niet als optie:
[Afbeelding]
En om terug te komen op de snelheid, als ik een direct comparison doe met bv. de Tesla model 3 van mijn zwager, dan zijn de interacties echt instant. Lampen aan, lock/unlock, voor/achterklep open. Daar zit echt nog geen halve sec. vertraging tussen.Trivola schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:54:
[...]
Je hebt gelijk…deze ontbreekt. Ik dacht dat ik dit getest had, misschien verward met de sleutel waar ik dit mee doe.
Zelfs het ophalen van de status duurt meerdere seconden, ze hebben er zelfs een balkje voor ontwikkeld met de tekst 'receiving vehicle status'.. waarom is deze status en interactie sowieso niet continu en instant?
Er zit notabene een 73kwh accu in.. het continu in verbinding staan met een server voor status en interactie zou <0,01% per dag kosten.
Het is niet deal breaking ofzo, maar je voelt je toch 15 jaar terug de tijd in geworpen qua app experience.
Wat denk je van de server belasting als 100.000 of meer auto's permanent online zijn en de server pingen? Er zit een 4G modem in en dataverkeer is niet gratis.RobbieB schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:00:
[...]
En om terug te komen op de snelheid, als ik een direct comparison doe met bv. de Tesla model 3 van mijn zwager, dan zijn de interacties echt instant. Lampen aan, lock/unlock, voor/achterklep open. Daar zit echt nog geen halve sec. vertraging tussen.
Zelfs het ophalen van de status duurt meerdere seconden, ze hebben er zelfs een balkje voor ontwikkeld met de tekst 'receiving vehicle status'.. waarom is deze status en interactie sowieso niet continu en instant?
Er zit notabene een 73kwh accu in.. het continu in verbinding staan met een server voor status en interactie zou <0,01% per dag kosten.
Het is niet deal breaking ofzo, maar je voelt je toch 15 jaar terug de tijd in geworpen qua app experience.
Hmm maakt me niet zoveel uit, gewoon ter interesse. Maar als ik in het leveringen topic kijk zie ik dat 99,9% een 77 kWh is, want hij is nog niet bij de dealer, dus vandaar ook mijn twijfel. Als je de prijslijst van mei pakt klopt het wel weer. Nou ja we gaan het zien over een week of 3 🤓ZuinigeRijder schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:45:
[...]
Prijslijst van september voor de Lounge begint bij 58900 zonder extra lak voor de 77 kWh versie. De 73 kWh heeft 1200 euro korting, begint bij 57700 zonder extra lak. Dus denk dat het een 73 kWh versie is.
Als je bij tesla gebruik maakt van sentry mode zit je snel op 6-7 % per dag.RobbieB schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:00:
[...]
En om terug te komen op de snelheid, als ik een direct comparison doe met bv. de Tesla model 3 van mijn zwager, dan zijn de interacties echt instant. Lampen aan, lock/unlock, voor/achterklep open. Daar zit echt nog geen halve sec. vertraging tussen.
We hebben het hier niet over streaming van video en je moet het natuurlijk wel juist implementeren. Een continue connectie is niet nodig om real-time status te weergeven. Bijvoorbeeld door alleen status-changes door te zetten. De hoeveelheid data voor dergelijke functionaliteit is echt verwaarloosbaar, ook op deze schaal. Nu worden er >30GB updates binnen gehaald per auto OTA. 30GB aan status updates haal je nog niet in 30 jaar al zou je er je best voor doen.de meester01 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:09:
[...]
Wat denk je van de server belasting als 100.000 of meer auto's permanent online zijn en de server pingen? Er zit een 4G modem in en dataverkeer is niet gratis.
Hoe denk je dat Apple dit doet met een >1 miljard devices and find-my functionaliteit... Of Tesla, om het dichter bij huis te halen.
Ja, maar sentry mode vraagt monitoring en recording van alle sensoren en camera's. Dat zal inderdaad flink wat stroom vreten.L-VIS schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:31:
[...]
Als je bij tesla gebruik maakt van sentry mode zit je snel op 6-7 % per dag.
Daarnaast heb je in ieder geval de optie om het aan te zetten (of uit). Nu is die optie er niet eens.
Ik kan het zo niet op de website van Hyundai vinden, maar is de achterbank van alle modellen te verschuiven (van voor naar achteren)?
Heb een proefrit gehad in de Lounge en daar was het elektrisch verstelbaar. Dat hoeft van mij niet, maar zou mooi zijn als het in ieder geval handmatig te verstellen is.
Heb een proefrit gehad in de Lounge en daar was het elektrisch verstelbaar. Dat hoeft van mij niet, maar zou mooi zijn als het in ieder geval handmatig te verstellen is.
In de style kan je hem handmatig verplaatsenSixFo schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:58:
Ik kan het zo niet op de website van Hyundai vinden, maar is de achterbank van alle modellen te verschuiven (van voor naar achteren)?
Even een kleine administratieve update: de dashcamadapter van Dongar Tech is opnieuw beschikbaar.
Na telefonisch contact met Hyundai is duidelijk geworden dat ze geen gevoel hebben wat er leeft onder de gebruikers. Fastned heeft altijd als POI bestaan maar nu al weken niet meer. Er is geen communicatie naar de klanten hierover. Geen oplossing in het verschiet. Ook niet de wil om hier iets mee te doen. Eerdaags de update voor de batterij verwarming maar dus niet voor Fastned. Onbegrijpelijk dat ze er nog geen oplossing voor hebben.
Haha, denk je een grote auto te hebben

Ioniq 5 Lounge 73kWh (2022), Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp
Wat is het überhaupt?
All I had to do was follow the damn train.
Een Hongqi E-HS9….-CJ schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 21:35:
Wat is het überhaupt?
Ioniq 5 Lounge 73kWh (2022), Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp
Ik heb het al eerder geschreven hier. Bij de eerstvolgende update komt Fastned terug als “leverancier” in het systeem. Nog even geduld.FeTaMi schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:47:
Na telefonisch contact met Hyundai is duidelijk geworden dat ze geen gevoel hebben wat er leeft onder de gebruikers. Fastned heeft altijd als POI bestaan maar nu al weken niet meer. Er is geen communicatie naar de klanten hierover. Geen oplossing in het verschiet. Ook niet de wil om hier iets mee te doen. Eerdaags de update voor de batterij verwarming maar dus niet voor Fastned. Onbegrijpelijk dat ze er nog geen oplossing voor hebben.
ehhhh..HOI
Ikzelf heb de connect aangeschaft, zonder WP. Dus dat hele preheating is niet voor mij...... en eigenlijk heb ik dat ook niet nodig, dus ik vond het zonde geld. Ik ga nooit met wintersport, en zal nooit tot zelden (alleen met zomervakantie) DC gaan snelladen.
Nu vraag ik me af: het accupakket wordt door koelvloeistof gekoeld, een reservoir is aanwezig, en dan een pompje als het accupakket te warm wordt. Nu denk ik even andersom: als je een (klein) warmtewisselaar plaatst in de koelvloeistogleiding, vlak voordat dit in het accupakket gepompt wordt, kun je het accupakket ook opwarmen, toch? Die warmtewisselaar wordt dan via een schakelaar aangesloten op de 12V-accu....
Ik kan nergens een soort schema vinden hoe dit alles zit aangesloten voor het koelvloeistof (koeling, pompje, leidingwerk)
Weet iemand hoe dit zit, schema's etc ???
Nu vraag ik me af: het accupakket wordt door koelvloeistof gekoeld, een reservoir is aanwezig, en dan een pompje als het accupakket te warm wordt. Nu denk ik even andersom: als je een (klein) warmtewisselaar plaatst in de koelvloeistogleiding, vlak voordat dit in het accupakket gepompt wordt, kun je het accupakket ook opwarmen, toch? Die warmtewisselaar wordt dan via een schakelaar aangesloten op de 12V-accu....
Ik kan nergens een soort schema vinden hoe dit alles zit aangesloten voor het koelvloeistof (koeling, pompje, leidingwerk)
Waar haalt de warmtewisselaar in dit verhaal de warmte vandaan? Bovendien moet de aansturing plaatsvinden adhv de batterijtemperatuur, dus moet je ook de logica daarvoor in elkaar klussen.wim1955 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:43:
Ikzelf heb de connect aangeschaft, zonder WP. Dus dat hele preheating is niet voor mij...... en eigenlijk heb ik dat ook niet nodig, dus ik vond het zonde geld. Ik ga nooit met wintersport, en zal nooit tot zelden (alleen met zomervakantie) DC gaan snelladen.
Overigens zijn er twee circuits met vloeistof. Wellicht de ene om te koelen en de andere om te verwarmen? De schema's zelf zul je via werkplaatshandboeken kunnen vinden als je dealer/garagebedrijf bent.
Klinkt een beetje als hele complexe manier om de functie van de warmtepomp+batterijverwarming op een slechtere manier te emuleren...
Dit is een prima methode om de garantietermijn te verkorten.wim1955 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:43:
Als je het niet nodig hebt, het zonde van het geld vindt en nooit tot zelden nodig hebt, ga dan niet lopen hobbyen. De kans dat je dingen vernielt lijkt me groter dan dat je er profijt van hebt.wim1955 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:43:
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Hallo, waar kun je wintermodus of Batterij-conditionering precies vinden in het systeem?
Graag stap voor stap uitleggen.
Ik heb overal gekeken maar kan niets vinden.
Hyundai Ioniq 5 74 kWh van juni 2021, in aug. 2022 de update gehad.
We hebben de auto gekocht met warmtepomp. Hopelijk klopt dit.
Bij Instellingen > EV settings zou hij dan links in de kolom moeten staan. Winter mode stond er voor je update in ieder geval al tussen.Eb61 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:22:
Hallo, waar kun je wintermodus of Batterij-conditionering precies vinden in het systeem?
In de handleiding bij 1-21 te vinden.
[ Voor 3% gewijzigd door RobbieB op 05-11-2022 19:15 ]
Zijn er al die de € 3350 subsidie hebben ontvangen terwijl de cataloguswaarde boven de € 45000 uitkwam.
Herhaalde oproep.bour12 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:25:
Is er al iemand die met de "oude"en nieuwe versie heeft gereden en iets kan zeggen over de nieuwe adaptieve achter dempers?
Zijn er ioniq 5 2023 bezitters die iets kunnen melden over de vering?
Is deze verbeterd tov de 2022/21 modellen? (Daarin hebben waarschijnlijk de proefritten plaatsgevonden)
Vooral het gedrag bij 80..120 km/u zou verbeterd zijn als je over een bobbel rijdt.
Verbetering zou tgv de nieuwe smart frequency dampers zijn. Zitten niet in de 21/22 modellen.
De eerste ‘23 modellen druppelen nu pas binnen. Mensen die hem ontvangen hebben waarschijnlijk 8-12 maanden daarvoor proef gereden.irab schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:48:
[...]
Herhaalde oproep.
Zijn er ioniq 5 2023 bezitters die iets kunnen melden over de vering?
Is deze verbeterd tov de 2022/21 modellen? (Daarin hebben waarschijnlijk de proefritten plaatsgevonden)
Vooral het gedrag bij 80..120 km/u zou verbeterd zijn als je over een bobbel rijdt.
Verbetering zou tgv de nieuwe smart frequency dampers zijn. Zitten niet in de 21/22 modellen.
Tenzij je een directe side to side vergelijking doet over een zelfde stuk asfalt vraag ik me serieus af of iemand objectief kan beoordelen of er een verschil in zit.
Gisteren even een voorproefje gehad van hoe snel de 73kWh accu leeg kan zijn.
Begonnen op 98% naar Apeldoorn, 140km enkele reis, max 110km/h op de CC en kwam daar met 65% aan waarbij de verwarming op 20C stond.
De terugweg in de avond met de cruise control grote stukken op 135km/h, wind tegen en ook de verwarming aan kwam ik met maar 14% thuis.
Met 130, wind tegen en de verwarming aan trek je de accu dus zo leeg in 270-280km. Ben benieuwd hoe dit in de winter is met -5C.
Begonnen op 98% naar Apeldoorn, 140km enkele reis, max 110km/h op de CC en kwam daar met 65% aan waarbij de verwarming op 20C stond.
De terugweg in de avond met de cruise control grote stukken op 135km/h, wind tegen en ook de verwarming aan kwam ik met maar 14% thuis.
Met 130, wind tegen en de verwarming aan trek je de accu dus zo leeg in 270-280km. Ben benieuwd hoe dit in de winter is met -5C.
R6, 7D2 en wat L-lenzen
En wat voor een accu heeft jouw Ionoiq 5?Rugby82 schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:44:
Gisteren even een voorproefje gehad van hoe snel de accu leeg kan zijn.
overal handmatig, behalve in Lounge. Daar elektrisch.SixFo schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:58:
IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller
In augustus bestond die update nog niet... Dat was net te vroeg vrees ik.Eb61 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:22:
IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller
Is hier al heel vaak gepost, o.a. door mij. Maar ik doe het graag nog een keer. En dat stap voor stap lijkt mij een beetje onnodig toch? Je moet je auto wel een beetje kennen hoor! Zoek en gij zult vinden!Eb61 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:46:
Bedankt ik zal morgen nog s kijken.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l3DoAzrjYzdAem3Uuav0x0NK.webp?f=user_large)
Ik heb gezocht en nog een keer gezocht, maar kan dit voorbeeld echt niet vinden. Misschien kan de Hyundai dealer het. ;-)
Als je het niet kan vinden dan heb je de pre conditioning update waarschijnlijk nog niet. Het is letterlijk 2 tikken vanuit het hoofdmenu…Eb61 schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:40:
Ik heb gezocht en nog een keer gezocht, maar kan dit voorbeeld echt niet vinden. Misschien kan de Hyundai dealer het. ;-)
Als je de update nog niet hebt dan is de naam van de functie op die plek in het menu Wintermode oidRobbieB schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:44:
[...]
Als je het niet kan vinden dan heb je de pre conditioning update waarschijnlijk nog niet. Het is letterlijk 2 tikken vanuit het hoofdmenu…
Ik heb de 73kWh versie.cooper_s1 schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:34:
[...]
En wat voor een accu heeft jouw Ionoiq 5?
R6, 7D2 en wat L-lenzen
Ja niet zo gek en sluit aan bij mijn ervaring. Ik rijd 2x per week een traject van 145km na 19:00. Rijdt dan ook meestal gemiddeld 105, waarvan ongeveer 75% snelweg waarbij ik grote stukken 135 rijdt.Rugby82 schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:44:
Verbruik op de snelweg ligt dan al snel rond de 22-25 kWh/100km afhankelijk van het weer.
Mocht het bereik in de winter nu drastisch omlaag gaan, dan ga ik even uitrekenen wat sneller is, 100 rijden of 5min aan de DC lader onderweg. Ik vermoed dat het netto om het even zal zijn.
Alleen 100 op de A12 na 19:00 is zooooooo saai.
Wat wel helpt is achter een busje of Kodiaq,Q7,X5,busje hangen die ook goed doorrijdt. Met de ACC op afstand 1 scheelt dat al snel 3-5 kWh/100km als je wind tegen hebt.
[ Voor 8% gewijzigd door RobbieB op 06-11-2022 19:12 ]
Ok ze zeiden dat er geen update meer voor onze auto was. Dat zal het dan wel zijn dan, want ik heb echt alles doorlopen. Zo leer je de auto wel een beetje kennen. ;-)RobbieB schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:44:
[...]
Als je het niet kan vinden dan heb je de pre conditioning update waarschijnlijk nog niet. Het is letterlijk 2 tikken vanuit het hoofdmenu…
Bedankt voor het reageren!
Staat in jouw menu Winter mode @Eb61 ? Dan heb je de update niét.RobbieB schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:13:
[...]
Bij Instellingen > EV settings zou hij dan links in de kolom moeten staan. Winter mode stond er voor je update in ieder geval al tussen.
In de handleiding bij 1-21 te vinden.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
dan heb je 'n niet. Niet zo verwonderlijk, want in augustus was hij nog niet beschikbaar....Eb61 schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:40:
Toen niet (augustus). Inmiddels wel, indien voor jouw auto van toepassing dan.Eb61 schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:04:
[...]
Ok ze zeiden dat er geen update meer voor onze auto was. Dat zal het dan wel zijn dan, want ik heb echt alles doorlopen. Zo leer je de auto wel een beetje kennen. ;-)
Bedankt voor het reageren!
Vraagje over automatische ontgrendeling deuren. Ik heb een MY23 Connect+. In het menu heb ik aangevinkt dat ik alle deuren wil ontgrendelen bij uitzetten auto. Wat mij nog niet erg lukt want als ik zelf uitstap en een van de andere deuren open wil doen van buitenaf dan zijn ze afgesloten. Moet dan of met het knopje op de deur of met sleutel ontgrendelen. Super onhandig.
Enig wat werkt tot nu toe is niet automatisch vergrendelen. Ik zou denken dat het gewoon zou moeten werken:
Wegrijden (alles vergrendelen) - dit werkt
Parkeren (alles ontgrendelen) - dit werkt niet
Maar het lukt mij niet. Iemand die dit herkent en/of een oplossing heeft?
Enig wat werkt tot nu toe is niet automatisch vergrendelen. Ik zou denken dat het gewoon zou moeten werken:
Bij uitstappen linker knopje in bestuurders deur indrukken.Gerhardt78 schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:45:
Vraagje over automatische ontgrendeling deuren. Ik heb een MY23 Connect+. In het menu heb ik aangevinkt dat ik alle deuren wil ontgrendelen bij uitzetten auto. Wat mij nog niet erg lukt want als ik zelf uitstap en een van de andere deuren open wil doen van buitenaf dan zijn ze afgesloten. Moet dan of met het knopje op de deur of met sleutel ontgrendelen. Super onhandig.
PieterH
@Gerhardt78 zet je de auto wel eerst in P, voordat je deze via start/stop uitzet? Volgens mij wordt alleen de bestuurdersdeur ontgrendeld, wanneer je de auto uitzet via start/stop zonder deze eerst in P te zetten. Ik heb trouwens ingesteld staan dat de auto ontgrendelt bij in P zetten.
Dit hoeft niet. Ik zet hem nooit eerst in P en heb nog nooit problemen gehad dat ik daarna een deur niet kan openen (wat ik vrij regelmatig doe, gezien het kinderslot erop zit en mijn kinderen de deur dus niet zelf kunnen openenZuinigeRijder schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:51:
@Gerhardt78 zet je de auto wel eerst in P, voordat je deze via start/stop uitzet? Volgens mij wordt alleen de bestuurdersdeur ontgrendeld, wanneer je de auto uitzet via start/stop zonder deze eerst in P te zetten. Ik heb trouwens ingesteld staan dat de auto ontgrendelt bij in P zetten.
Je kunt instellen wanneer de auto ontgrendelt; bij schakelen naar P of bij uitzetten van de auto. Volgens mij is er nog een optie maar dat weet ik niet uit mijn hoofd.
We zijn afgelopen zaterdag geweest en ze zeiden dat er geen update meer was.jrk schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:57:
[...]
Toen niet (augustus). Inmiddels wel, indien voor jouw auto van toepassing dan.
Thanks.ZuinigeRijder schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:51:
Zal het nog eens goed uitproberen op deze manier.
Oh dat herken ik heel erg. Een van mijn grootste frustraties zelfs! Je kunt dit instellen bij [uitzetten] of in [P] dat ze ontgrendelen toch? Ik heb de sweet spot nog niet gevonden. Overweeg zelfs om het helemaal maar uit te zetten.Gerhardt78 schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:45:
Zie elders op dit forum, bij veel posts van mij bijvoorbeeld, dat het niveau van de dealers niet best is. Deze update staat niet in het receptiesysteem (op VIN-nr) en dus ligt 'oorlog' met de werkplaatsreceptie op de loer. Hij zit op de een of andere manier wel in een werkplaats update of zo. Als jouw auto er voor in aanmerking komt, dan is hij er écht wel i.i.g.Eb61 schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:19:
[...]
We zijn afgelopen zaterdag geweest en ze zeiden dat er geen update meer was.
Kijk! Als jij nou je settings doorgeeeft en hoe je het dan voor elkaar krijgt, dan zijn wij allen geholpen! Blijkbaar bij velen een probleem. Bij mij in ieder geval wel. Ben benieuwd!amw82 schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:11:
[...]
Dit hoeft niet. Ik zet hem nooit eerst in P en heb nog nooit problemen gehad dat ik daarna een deur niet kan openen (wat ik vrij regelmatig doe, gezien het kinderslot erop zit en mijn kinderen de deur dus niet zelf kunnen openen)
Dus:
1) heb je überhaupt dit aanstaan?
2) zo ja, heb je hem op [P] of [Uitzetten] staan?
3) en wat is je procedure dan?
bij mij staat het op "vehicle off" en dat werkt tot nu toe goed. alleen wanneer de auto nog niet uit staat (in P bijv) en ik stap uit dan komt alleen de bestuurders hendel naar buiten (en ontgrendeld hij dus)jrk schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:55:
[...]
Kijk! Als jij nou je settings doorgeeeft en hoe je het dan voor elkaar krijgt, dan zijn wij allen geholpen! Blijkbaar bij velen een probleem. Bij mij in ieder geval wel. Ben benieuwd!
Dus:
de auto lock staat op "enable on speed" doe er je voordeel mee en anders eens vragen bij je dealer of zij het weten en even kunnen helpen met instellen.....
Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west
Hier ook vaak gedoe met de achterportieren. Wat bij ons wel speelt is dat we ergens aan komen rijden, vrouwlief stapt uit en wil de achterportier openen, wat dan niet gaat. Als ik dan zelf uitstap en probeer de achterdeur te openen gaat het ook niet. Via het knopje op de deur kan het slot er wel af.
Ik vermoed een beveiliging tegen straatrovers bij een stoplicht oid. Maar of en waar je dit uit kunt zetten weet ik niet. En waarom dit niet automatisch uitschakelt wanneer je van binnenuit een voorportier opent snap ik ook niet goed.
Ik vermoed een beveiliging tegen straatrovers bij een stoplicht oid. Maar of en waar je dit uit kunt zetten weet ik niet. En waarom dit niet automatisch uitschakelt wanneer je van binnenuit een voorportier opent snap ik ook niet goed.
@bilgy_no1 ik heb ingesteld dat de deuren open gaan bij in stand P zetten. Ik heb een Project 45, dus automatische deurgrepen. Dan moet ik dus wel even de auto in P zetten. De deurgrepen poppen dan naar buiten, zodat je deze van buitenaf kunt openen. Wanneer het kinderslot op de linker armsteun aan staat, kun je achter de deuren niet van binnenuit openen.
[ Voor 8% gewijzigd door ZuinigeRijder op 07-11-2022 16:21 ]
Herkenbaar!bilgy_no1 schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:15:
Hier ook vaak gedoe met de achterportieren. Wat bij ons wel speelt is dat we ergens aan komen rijden, vrouwlief stapt uit en wil de achterportier openen, wat dan niet gaat. Als ik dan zelf uitstap en probeer de achterdeur te openen gaat het ook niet. Via het knopje op de deur kan het slot er wel af.
Ik had hem altijd op [ P ] staan. Als ik dan gearriveerd ben, auto uitzet (mogelijk zonder op P te zetten?), en uit stap en ik wil mijn laptop via een achterdeur pakken, dan moet ik altijd ontgrendelen. Er staat me iets bij dat dat 'vroeger' niet zo was, maar nu al een hele tijd dus. Vorige week dacht ik: ik zet hem eens op [ uitzetten ]. Ik had wat afval in de auto en dat wilde ik op een parkeerplaats in de vuilniscontainer gooien. Ik kom aanrijden, zet de auto in P en stap uit om dan het afval via de bijrijdersdeur te pakken...... Wil dan niet hè? Zelfs niet via ontgrendelen op de sleutel of het drukknopje op de handgreep. Met geen mogelijkheid die deur open te krijgen! Maar weer terug op [ P ] gezet.Tiggy80 schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:09:
[...]
bij mij staat het op "vehicle off" en dat werkt tot nu toe goed. alleen wanneer de auto nog niet uit staat (in P bijv) en ik stap uit dan komt alleen de bestuurders hendel naar buiten (en ontgrendeld hij dus)
de auto lock staat op "enable on speed" doe er je voordeel mee en anders eens vragen bij je dealer of zij het weten en even kunnen helpen met instellen.....
zojuist ook deze instelling zo gedaan (zet de auto altijd meteen uit, nooit eerst op 'p') en werkt zoals verwacht (auto uit, alle portieren van slot). Ik heb wel de automatische deurgrepen.Tiggy80 schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:09:
[...]
bij mij staat het op "vehicle off" en dat werkt tot nu toe goed. alleen wanneer de auto nog niet uit staat (in P bijv) en ik stap uit dan komt alleen de bestuurders hendel naar buiten (en ontgrendeld hij dus)
Aan allen die het kan interesseren, ik heb vanmiddag de basspro nano subwoofer van jbl geinstalleerd onder mn achterbank, past precies, en wat een wereld van verschil, net hetgene wat je mist met het bose systeem heb je nu wel, dik tevreden, enkel morgen nog even proberen hoe het klinkt zonder de bose woofer erbij, nu speelt de nano en de gewone sub mee, en heb je op de achterbank een fase probleem, vooraan geen probleem klinkt het echt een pak voller, was op een uurtje iets meer gefixt 4 draden aansluiten zelf kabelboompje wrappen in isolatie tape, wat tywraps en krimpkous later werkte het boeltje, ik raad het elke rijder aan die wat heeft met muziek
Al die automatische handgrepen hier... jaloers!
Waarom ze in Nl eruit zijn terwijl ze in Be en De nog steeds gewoon aangeboden worden...? Wel een heel lokaal chip tekort!
Waarom ze in Nl eruit zijn terwijl ze in Be en De nog steeds gewoon aangeboden worden...? Wel een heel lokaal chip tekort!
5750Wp SE - LG OLED65C8 + SK10Y
ach, wat is jaloers. Ik had wel graag de Lounge versie gehad (vooral vanwege de stoel geheugenfunctie) maar we hebben gekozen voor een direct beschikbare door de dealer-geimporteerde 2e hands (6700km op de teller toen, nu krap 6 maanden later 19k op de teller) Duitse versie.kretek1305 schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:56:
Al die automatische handgrepen hier... jaloers!
Met HDA2 en op sommige (snel)wegen het bekend ping-pongen (ondanks alle uitgevoerde service acties). Die automatische handgrepen zijn wel superfijn ;-), maar zonder zou ik ook wel overleven denk ik ;-)
Heb je foto's?tomcornet schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:23:
Aan allen die het kan interesseren, ik heb vanmiddag de basspro nano subwoofer van jbl geinstalleerd onder mn achterbank, past precies, en wat een wereld van verschil, net hetgene wat je mist met het bose systeem heb je nu wel, dik tevreden, enkel morgen nog even proberen hoe het klinkt zonder de bose woofer erbij, nu speelt de nano en de gewone sub mee, en heb je op de achterbank een fase probleem, vooraan geen probleem klinkt het echt een pak voller, was op een uurtje iets meer gefixt 4 draden aansluiten zelf kabelboompje wrappen in isolatie tape, wat tywraps en krimpkous later werkte het boeltje, ik raad het elke rijder aan die wat heeft met muziek
Yep, toch wat teleurstellend en een achteruitgang als je van ICE komt.Rugby82 schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:44:
Je komt aan met 65% en je bent zeker dat je nog terug kan.
Maar als het plots een stuk kouder is, regent en veel wind kan je in de problemen komen.
Als dat op reis zou gebeuren wordt het wel spannend. Rij zo maar eens door Oostenrijk snachts op een bergpas
Een amiga 500 met 512 kb ram !
Als je op die bergpas maar boven komt. Dan is de rest van de route geen probleem meer hoor. (Ik ken de stress icm een caravan).multipasser schreef op maandag 7 november 2022 @ 23:58:
[...]
Yep, toch wat teleurstellend en een achteruitgang als je van ICE komt.
Maar als het plots een stuk kouder is, regent en veel wind kan je in de problemen komen.
Als dat op reis zou gebeuren wordt het wel spannend. Rij zo maar eens door Oostenrijk snachts op een bergpas
Ioniq 5 Lounge Awd 73 (2022) en Mercedes b250e (2015), 12.000Wp
tja als je dan ook op de terugweg 135 ipv 110 gaat rijden en met tegenwind... als de terugweg ook 110 gereden was, had er geen enkel probleem geweest (nu trouwens ook niet want hij kwam aan met 14% thuis....). en dat was met een ICE niet anders geweest (behalve dat je dan niet thuis kon tanken), dus ik snap je teleurstelling nietmultipasser schreef op maandag 7 november 2022 @ 23:58:
[...]
Het grote verschil met ICE is dat het verbruik bij hogere snelheden in verhouding veel meer toeneemt.Tiggy80 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:15:
[...]
tja als je dan ook op de terugweg 135 ipv 110 gaat rijden en met tegenwind... als de terugweg ook 110 gereden was, had er geen enkel probleem geweest (nu trouwens ook niet want hij kwam aan met 14% thuis....). en dat was met een ICE niet anders geweest (behalve dat je dan niet thuis kon tanken), dus ik snap je teleurstelling niet
Een ICE heeft een baseline verbruik van de motor omdat deze altijd draait, wat gewoon weggegooide energie is. En als je dan 40/50 rijdt of 120/130 dan is procentueel gezien het extra verbruik minder groot.
Bij een BEV neemt het verbruik letterlijk exponentieel toe met een toename van de snelheid, omdat er geen idle gebruik is dat dit verbloemt.
Dus als je dat voor het eerst meemaakt en hier geen rekening mee houdt, dan snap ik de teleurstelling wel.
Tja met de huidige levertijden lijkt mij dat je genoeg tijd hebt om je in te lezen en dan heb je al een stuk minder verrassingen, althans, zo heb ik het wel gedaan. maar wellicht is dat niet voor iedereen gewoonRobbieB schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:25:
[...]
Het grote verschil met ICE is dat het verbruik bij hogere snelheden in verhouding veel meer toeneemt.
Een ICE heeft een baseline verbruik van de motor omdat deze altijd draait, wat gewoon weggegooide energie is. En als je dan 40/50 rijdt of 120/130 dan is procentueel gezien het extra verbruik minder groot.
Bij een BEV neemt het verbruik letterlijk exponentieel toe met een toename van de snelheid, omdat er geen idle gebruik is dat dit verbloemt.
Dus als je dat voor het eerst meemaakt en hier geen rekening mee houdt, dan snap ik de teleurstelling wel.
wanneer je een klein beetje je route voorbereid dan is er niets aan de hand. En inderdaad wat anderen ook al zeggen. Je managed je eigen bereik. Wil je niet laden en over houden voor de volgende dag moet je daar rekening mee houden. Wanneer je aankomt met 14% heb je het mijn inziens prima gemanaged want had je meer nodig om thuis te komen? Wanneer je File had gehad had je waarschijnlijk nog meer overgehouden ook. Dus ik zie het probleem eerlijk gezegd niet helemaal. Ik snap wel waar het vandaan komt. Je moet een beetje af van het ICE denken en meer gaan denken in managen van je trips.multipasser schreef op maandag 7 november 2022 @ 23:58:
[...]
Die angst voor marge is enkel het feit dat mensen denken geen controle te hebben over hun verbruik, maar dat heb je dus precies wel. De laad infra wordt beter en beter dus ook dat is een "probleem" wat minder en minder relevant wordt.
Maar hee, dit is enkel mijn insteek in het verhaal
PJvI
Ook bij een fossiele neemt de weerstand exponentieel toe en dus het verbruik. Verschil is wel dat een fossiele auto meestal in de hoogste versnelling op 90-100 km/h het meest efficient is en speelt wat jij omschrijf. De verbruikscurve loopt dus inderdaad anders. Bij koude gebruikt een fossiele auto de warmte van de motor om de cabine te verwarmen, dus dat scheelt ook iets.RobbieB schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:25:
[...]
Het grote verschil met ICE is dat het verbruik bij hogere snelheden in verhouding veel meer toeneemt.
Het lijkt procentueel minder, maar het absolute verbruik neemt toch ook enorm toe en dus neemt het bereik ook in absolute zin af. Zeker bij wind, nat wegdek etc.
Maar goed: als je het nu weet, kun je er rekening mee houden. Je kunt bijv een stukje net wat minder hard rijden om het gemiddelde verbruik te drukken en zo toch ver genoeg te komen. Je kunt een paar minuten snelladen: met 5 minuten kom je weer een heel stuk verder. Je kunt tijdens je afspraak even AC laden: 3-4 uurtjes en je bent weer van 65 - >100% voor de terugweg.
En uiteindelijk komt dit voor de meesten nauwelijks voor. Het is voor een lange reis in de winter (wintersport) wel fijn als de auto zelf een goede routeplanning heeft die rekening houdt met laden. Tesla doet dit heel goed. Bij Hyundai moeten we afwachten of en wanneer dat komt. Tot die tijd: gebruik een app als A Better Route Planner voor dit soort reizen.
Uit ervaring met de 73 kWh kan ik beamen: met 20-30 minuten laden om de 2 - 2,5 uur en je knalt ook bij 3°C, regen en wind met 130 km/h over de Autoroute naar de Alpen. Soms moet je dan tot 90% laden ipv 80% (gaat gelukkig ook nog snel), maar dat ligt meer aan het laadnetwerk dan aan de auto.
Als je nu een 77 kWh krijgt speelt dit nog minder.
Iemand hier nog met een AWD versie?
Ik probeer uit te vissen wat ik voel tijdens het rijden.
Maar vooral tussen 50km/u a 80km/u heb het gevoel dat de auto lateraal onrustig is.
Het lijkt alsof de voorste en achterste motor lichtjes in gevecht zijn met elkaar, if that makes any sense?
Trek en duwwerk tussen de 2 motoren, maar zeer lichtjes. Ik voel het wel. Nog iemand gemerkt?
Maar vooral tussen 50km/u a 80km/u heb het gevoel dat de auto lateraal onrustig is.
Het lijkt alsof de voorste en achterste motor lichtjes in gevecht zijn met elkaar, if that makes any sense?
Trek en duwwerk tussen de 2 motoren, maar zeer lichtjes. Ik voel het wel. Nog iemand gemerkt?
Heb je dit ook in ECO modus? Dan is hooguit 1 motor actief. Kun je ook zien in je scherm, welke motor actief is op het moment dat je dit ervaart.multipasser schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:46:
Iemand hier nog met een AWD versie?
Moet ik eens testen. Hij start altijd in normaal en ik switch altijd naar sportThe__Virus schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:00:
[...]
Heb je dit ook in ECO modus? Dan is hooguit 1 motor actief. Kun je ook zien in je scherm, welke motor actief is op het moment dat je dit ervaart.
Kan aan mijn grote/zware rechtervoet liggen, maar ik vind hem in Sport echt gigantisch spastisch reageren. Lijkt dan wel of elke stofdeeltje dat het pedaal raakt al een reactie van de motor tot stand brengt. Denk dat het dat is en niet zozeer de motoren die vechten met elkaarmultipasser schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:01:
[...]
Moet ik eens testen. Hij start altijd in normaal en ik switch altijd naar sport))
PJvI
Nee, ik ervaar dat ook in cruisecontrol mode.P86 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:59:
[...]
Kan aan mijn grote/zware rechtervoet liggen, maar ik vind hem in Sport echt gigantisch spastisch reageren. Lijkt dan wel of elke stofdeeltje dat het pedaal raakt al een reactie van de motor tot stand brengt. Denk dat het dat is en niet zozeer de motoren die vechten met elkaar.
Zo nauwkeurig reageert die toch niet? Je moet toch iets of wat kracht zetten, lijkt alsof jij gewoon moet blazen en je vliegt vooruit?
Het verschil zit hem dus blijkbaar in automatische/niet automatische deurgrepen.Eboeker schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:01:
[...]
zojuist ook deze instelling zo gedaan (zet de auto altijd meteen uit, nooit eerst op 'p') en werkt zoals verwacht (auto uit, alle portieren van slot). Ik heb wel de automatische deurgrepen.
Vandaag nog even goed naar gekeken en in mijn Connect+ zonder automatische grepen getest. Daar ontgrendelen de achterdeuren zoals gewenst indien je bij stilstaan de P indrukt aan de zijkant van de versnellingspook.
Parkeer je met de start stop knop (ook dan gaat de auto in P) dan ontgrendelt hij niet, gek genoeg. Even aan wennen.
Gewoon ontgrendelen bij uit. Auto uitzetten (ik zet hem dus nooit eerst in P, maar denk niet dat dit uitmaakt) uitstappen en deur achter open maken om tas/jas te pakken.jrk schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:55:
[...]
Kijk! Als jij nou je settings doorgeeeft en hoe je het dan voor elkaar krijgt, dan zijn wij allen geholpen! Blijkbaar bij velen een probleem. Bij mij in ieder geval wel. Ben benieuwd!
Dus:
https://carbuzz.com/news/...pping-7100-price-increase
Benieuwd wat de Ioniq gaat doen in 2023.
De autoindustrie begint echt degoutant te worden.
Ja, alles wordt duurder. Torenhoge inflatie en bedrijven die recordwinsten neertekenen. Maar dat artikel van jou, is niet relevant. Dat is de VS markt, waar dus wat regels veranderen vanuit hun overheid (dus niet de onze), waardoor de EV6 tijdelijk een pak duurder is. Wat is nu je punt?multipasser schreef op woensdag 9 november 2022 @ 03:20:
https://carbuzz.com/news/...pping-7100-price-increase
Punt uit het artikel is juist dat de EV6 niet voor die subsidie kwalificeert. Ze schrappen het basismodel en het nieuwe basismodel wordt $1200 duurder.KrazyJay schreef op woensdag 9 november 2022 @ 05:58:
[...]
Ja, alles wordt duurder. Torenhoge inflatie en bedrijven die recordwinsten neertekenen. Maar dat artikel van jou, is niet relevant. Dat is de VS markt, waar dus wat regels veranderen vanuit hun overheid (dus niet de onze), waardoor de EV6 tijdelijk een pak duurder is. Wat is nu je punt?
Dit is het gevolg van grote vraag en te weinig productiecapaciteit. Dan willen ze sturen op modellen met een hogere prijs en marge.
Dat gebeurt hier ook. Bij Hyundai zijn al prijsverhogingen doorgevoerd en ook worden verhogingen nog na bestellen doorgevoerd. Daar hebben we hier ook al signalen van gezien.
En heb je gelezen waarom die in de VS geen subsidie meer krijgt? Dat is hier niet van toepassing.bilgy_no1 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 07:47:
[...]
Punt uit het artikel is juist dat de EV6 niet voor die subsidie kwalificeert. Ze schrappen het basismodel en het nieuwe basismodel wordt $1200 duurder.
Dit is het gevolg van grote vraag en te weinig productiecapaciteit. Dan willen ze sturen op modellen met een hogere prijs en marge.
Dat gebeurt hier ook. Bij Hyundai zijn al prijsverhogingen doorgevoerd en ook worden verhogingen nog na bestellen doorgevoerd. Daar hebben we hier ook al signalen van gezien.
En ja, alles wordt duurder. Maar vergis je niet. De Ioniq 5 wordt in Taiwan gebouwd (ik denk niet dat Maleisië al levert), dus dat moet van ver komen terwijl shipping ontzettend veel duurder is geworden, onderdelen om ze te bouwen duurder zijn geworden (veel onderdelen maken de autobouwers niet zelf), en de vraag is ontzettend hoog naar elektrische voertuigen, ook in de VS. Lonen willen ook graag meestijgen met de inflatie. Dus er zijn wel redenen waarom alles veel duurder wordt, maar de grootste reden die in dat artikel genoemd wordt, is hier niet van toepassing.
Bij een tekort aan onderdelen, is het voor een bedrijf verstandiger het geld te verdienen aan modellen waar meer marge op zit, want natuurlijk zijn veel bedrijven ook bezig met winstmaximalisatie, dat helpt ook niet.
Ik heb overigens wel het idee dat Hyundai/Kia hier een mooie technologische voorsprong met het E-GMP-platform op 800V en dus een hoge vraag aan het weggooien is door niet te kunnen leveren. Ze hadden qua marktaandeel veel verder kunnen staan.
In Duitsland wordt de IONIQ 5 respectievelijk 1800, 2000 en 2100 euro duurder. Alleen het instapmodel blijft gelijke prijs in Duitsland.
Dat is precies wat ik bedoel. Ze kwalificeren hoe dan ook niet voor de subsidie, dus dat staat los van de redenen achter de prijsstijging.KrazyJay schreef op woensdag 9 november 2022 @ 07:55:
[...]
En heb je gelezen waarom die in de VS geen subsidie meer krijgt? Dat is hier niet van toepassing.
Hyundai en Kia hebben zeker de populariteit van deze auto's en dus de vraag uit de markt voor goede (bereik, snel laden) en complete (kan ook caravan trekken, veel bagageruimte) elektrische auto's compleet onderschat.En ja, alles wordt duurder. Maar vergis je niet. De Ioniq 5 wordt in Taiwan gebouwd (ik denk niet dat Maleisië al levert), dus dat moet van ver komen terwijl shipping ontzettend veel duurder is geworden, onderdelen om ze te bouwen duurder zijn geworden (veel onderdelen maken de autobouwers niet zelf), en de vraag is ontzettend hoog naar elektrische voertuigen, ook in de VS. Lonen willen ook graag meestijgen met de inflatie. Dus er zijn wel redenen waarom alles veel duurder wordt, maar de grootste reden die in dat artikel genoemd wordt, is hier niet van toepassing.
Bij een tekort aan onderdelen, is het voor een bedrijf verstandiger het geld te verdienen aan modellen waar meer marge op zit, want natuurlijk zijn veel bedrijven ook bezig met winstmaximalisatie, dat helpt ook niet.
Ik heb overigens wel het idee dat Hyundai/Kia hier een mooie technologische voorsprong met het E-GMP-platform op 800V en dus een hoge vraag aan het weggooien is door niet te kunnen leveren. Ze hadden qua marktaandeel veel verder kunnen staan.
Ze begonnen in 2021 met een productieplanning voor 70.000 Ioniq 5... Dat was binnen een maand uitverkocht geloof ik. Nu zijn de plannen wat ambitieuzer, nadat ze al meerdere keren zijn bijgesteld.
Nog tips voor een goede coater, regio Uden / Den Bosch / Eindhoven / Nijmegen?
Ik ga morgen een occasion Shooting Star ophalen en wil m graag goed beschermd hebben.
Ik ga morgen een occasion Shooting Star ophalen en wil m graag goed beschermd hebben.
Misschien een beetje laat om nog te regelen, maar ik vond de Hyundai Glass Coat wel een goede deal. Was een optie in het afleverpakket.Stefangrp schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:39:
Misschien kan de dealer dat achteraf nog doen.
Ik zou een autopoetser om advies vragen en niet de dealer. En laat dan vooral weten dat je een matte lak hebt en die al dan niet mat wilt houden.Stefangrp schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:39:
De dealer verdient aan de behandeling die vrij goedkoop is bij een nieuwe auto die toch al flink gepoetst wordt. Bij een occasion zouden ze weleens meer kunnen rekenen, als ze het al willen aanbieden. Houd er rekening mee dat je de auto een paar dagen kwijt bent.
Een antwoord op de vraag in dit topic geplaatst....misschien dat iemand nog toevoegingen heeft....
Deactiveren:
Zie de online handleiding hier.Eb61 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:52:
Hoe ontkoppel je Bluelink in app en auto bij verkoop Hyundai Ioniq 5 en voeg je dit weer toe in de andere Ioniq 5?
Deactiveren:
Activeren:[Deactiveer Bluelink]: Deze functie kan alle systeeminstellingen terug naar de fabriekswaarden zetten. Alle gebruikersgegevens zoals gekoppelde apparaten en bestemmingen zullen verwijderd worden.
En......[Activeren]: Dit menu wordt gebruikt om de Bluelink-dienst te activeren.
Nadat u uw auto gekocht hebt, moet u de Bluelink-diensten activeren (registreren) om functie van Bluelink-diensten te gebruiken. De activering kan gebeuren via het scherm in het voertuig of via de Bluelink-smartphonetoepassing. Indien u Bluelink-diensten wilt activeren via de smartphonetoepassing, moet u zich registreren voor een nieuw account door uw e-mail adres, wachtwoord, naam en geboortedatum in te voeren. Om zich te registreren voor een nieuw account, moet u de Algemene voorwaarden en Privacykennisgeving aanvaarden. Indien u een bestaande geregistreerde account hebt, moet u het e-mail adres en wachtwoord invoeren die u gebruikt hebt toen u zich registreerde voor een account.
Besteld op 28 April 2022, Ioniq 5, Connect+. 77Kw, Galactic Grey Metallic. Eerste verwachte leverdatum Week 51, nu verplaatst naar Week 13. Nog geen chassis nummer bekend bij de dealer. Het is dus nog maar de vraag of de auto inderdaad in Week 13 wordt geleverd. Laadpaal is gisteren geplaatst nu de auto nog, we wachten het af
Ik ben 110 kilo en 2 meter dus kan zijn dat het aan mijn voeten ligt zoals ik al zei haha. Maar vind het naar mijn likings te snel reageren in de Sport modus voor "normaal" rijden. Uiteraard zet ik hem wel eens in de sport om een iets te tof golfje met stereotypes erin, eruit te trekken bij een stoplichtje ;D.multipasser schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:00:
[...]
Nee, ik ervaar dat ook in cruisecontrol mode.
Zo nauwkeurig reageert die toch niet? Je moet toch iets of wat kracht zetten, lijkt alsof jij gewoon moet blazen en je vliegt vooruit?
PJvI
Dat kost je dus fiscaal geld?b0r1z schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:53:
Besteld op 28 April 2022, Ioniq 5, Connect+. 77Kw, Galactic Grey Metallic. Eerste verwachte leverdatum Week 51, nu verplaatst naar Week 13. Nog geen chassis nummer bekend bij de dealer. Het is dus nog maar de vraag of de auto inderdaad in Week 13 wordt geleverd. Laadpaal is gisteren geplaatst nu de auto nog, we wachten het af
Tenzij particulier aangeschaft. Die van mij kost op het moment van afleveren tegen de 50k (al durven ze voor een occasion van 1 jaar oud en 20k op de teller gerust meer te vragen), maar na aftrek subsidie betaal ik er een goeie 40k voor.
Er zijn slechtere tijden geweest om in een auto te "investeren".
[ Voor 7% gewijzigd door nietwijk op 10-11-2022 13:13 ]
In 2023 komt een IONIQ 5 niet meer in aanmerking voor subsidie, toch?nietwijk schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:11:
[...]
Tenzij particulier aangeschaft. Die van mij kost op het moment van afleveren tegen de 50k (al durven ze voor een occasion van 1 jaar oud en 20k op de teller gerust meer te vragen), maar na aftrek subsidie betaal ik er een goeie 40k voor.
Er zijn slechtere tijden geweest om in een auto te "investeren".
rvo.nl:
De catalogusprijs (nieuwprijs) van de elektrische personenauto die wordt geregistreerd na tenaamstelling in het kentekenregister (RDW), is niet lager dan € 12.000 en niet hoger dan € 45.000. Let op: de geregistreerde catalogusprijs in het kentekenregister (RDW) is leidend voor RVO.
Klopt.SixFo schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:07:
[...]
In 2023 komt een IONIQ 5 niet meer in aanmerking voor subsidie, toch?
rvo.nl:
De catalogusprijs (nieuwprijs) van de elektrische personenauto die wordt geregistreerd na tenaamstelling in het kentekenregister (RDW), is niet lager dan € 12.000 en niet hoger dan € 45.000. Let op: de geregistreerde catalogusprijs in het kentekenregister (RDW) is leidend voor RVO.
In principe gaat het je vanaf 1-5-2022 niet meer lukken om de Ioniq 5 onder een cataloguswaarde van 45k te bestellen. Als je voor die tijd besteld hebt kan je hem nog (ruim) onder de 45k bestellen, maar sinds enkele maanden zal deze op kenteken een catalogusprijs (ruim) boven de 45k hebben. Bij bestellingen voor mei 2022 was dat niet te voorzien en heeft het RVO aangegeven hier coulant mee om te gaan. Tot mei 2022 was er bij de 58 kWh Style (de enige subsidieoptie) slechts € 300,- prijsverhoging in 15 maanden. Daarna duizenden euro's in een half jaar.
Wellicht een occasion Style 58 kWh. Maar nieuw niet meer.
Vandaag zijn volgens de dealer de Batterij-conditionering update en de LFA (stuurhoeksensor) update uitgevoerd. A.d.h.v. de gegevens op dit forum en dat van Going-electric heb ik kunnen constateren dat in ieder geval de Batterij-conditionering update niet goed is uitgevoerd. Er staat nog 'Winter modus' in het Instellingen-EV menu.
Maar hoe kan ik nu zien of ze de LFA update wel goed hebben uitgevoerd??
3000Wp op 't dak
Balen dat die update voor de batterij conditionering niet goed is uitgevoerd. Dat hadden ze zelf ook kunnen constateren lijkt me. Kun je weer een keertje terug.kor952 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:59:
Vandaag zijn volgens de dealer de Batterij-conditionering update en de LFA (stuurhoeksensor) update uitgevoerd. A.d.h.v. de gegevens op dit forum en dat van Going-electric heb ik kunnen constateren dat in ieder geval de Batterij-conditionering update niet goed is uitgevoerd. Er staat nog 'Winter modus' in het Instellingen-EV menu.
De LFA update ... tsja ... uittesten op de weg om te kijken of je beter / stabieler gedrag ervaart.
Persoonlijk zou ik navraag doen bij de monteur wat hij precies heeft gedaan bij de LFA update.
Als er wordt aangegeven dat de stuurkolom open is geweest om ergens een specifiek stukje tape te plakken, dan zit je goed volgens mij. Is de stuurkolom niet open geweest en heeft men het enkel over een software update, dan is het niet goed/compleet uitgevoerd.
Hyundai Ioniq 5 Project 45
Vandaag die LFA-update gehad. Hij reed al strak maar het stuur is nu nog stabieler, in die zin dat er minder ingrepen zijn en dat is met name op lagere snelheden goed merkbaar.kor952 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:59:
Is er bekend wat ze precies doen?
LFA: Zou inderdaad ook heel graag inzage krijgen in de technische mededeling van Hyundai waarin het waarom en hoe duidelijk omschreven zijn. Iemand goede ingang bij dealer of importeur.
Toch weer een zombie modes gehad. De auto kon alleen maar in P of N. En uitzetten met de knop ging niet.
Blij met de steeksleutel aan boord...
Binnenkort naar de dealer voor de 30K beurt en updates. Ik hoop dit daarna niet weer te zien.
Blij met de steeksleutel aan boord...
Binnenkort naar de dealer voor de 30K beurt en updates. Ik hoop dit daarna niet weer te zien.
Shit happens.
Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic