All I had to do was follow the damn train.
Och, ze hebben zich er zelf mee, bad karma, ongeluk komt vanzelf op hun pad, een groot ongeluk gun je ze niet, een kleintje wel.Gerhardt78 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:52:
Anderhalve week oud, super trots op (en blij mee) en dan vindt iemand het nodig om er even een kras op te zetten van de halve meter. En bedankt… wie doet nou zoiets en waarom?
[Afbeelding]
Heb hetzelfde gehad met mijn prachtige Lupo.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Hopelijk laatste update hierover... Nogmaals een nieuwe avn module (de eerder ter vervanging geplaatste bleek na uitvoerige check samen met HMNL toch een defect in te zitten.amw82 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:51:
En weer update over usb poort. Afgelopen week weer 2 dagen bij dealer gestaan, iom importeur alles gecheckt en enige wat het nog kan zijn is toch weer de AVN module (die al een keer vervangen is).
Deze wordt dus maar weer besteld... Nog maar even afwachten dus...
Vanmiddag op de terugweg werkte AA iig weer, maar ik durf nog niet te hard te juichen.
Tevens batterij update uit laten voeren. Ik kreeg netjes zelfde schema op A4 mee als hier al eerder is gedeeld.
Ten slotte net even wat getest met Fastned zoeken. Via POI kan je ze niet vinden, door gewoon op Fastned te zoeken (zoals je ook op adres zoekt) krijg je ze wel te zien. Dan moet je uiteraard wel de naam weten van het station, dus ideaal is het niet. En of de batterij preconditioning op die manier gaat werken weet ik ook nog niet (nog niet kunnen testen).
De sierlijsten worden vervangen met dezelfde die na een paar maanden weer los latenWilliamGeluk schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:37:
Vandaag de update voor de batterij-conditionering laten uitvoeren.
De dealer had het er maar druk mee gaf hij aan.
Nu nog even wachten op kouder weer :-)
Verder worden er nieuwe zwarte sierlijsten voor alle 4 de ramen besteld ivm loslatende folie (garantie).
Daarnaast zijn de benodigde materialen (in elk geval een specifiek stuk tape) besteld die nodig zijn voor de 'update' van de stuurkolom die ervoor moet zorgen dat het nerveuze stuurgedrag tijdens het autonoom rijden minder wordt / verdwijnt. Ik heb een blik mogen werpen op de handleiding voor de monteur waarin stapsgewijs uitgelegd wordt wat er moet gebeuren. Ik zag dat het stuur gedemonteerd wordt en de stuurkolom open gaat en er o.a. ergens een specifiek stuk tape geplakt dient te worden. De uitleg die ik erbij kreeg is dat er wat aanpassingen gedaan worden die ervoor zorgen dat de sensoren wat minder overgevoelig reageren.
Ben heel benieuwd naar het eindresultaat.

Ioniq 5 P45
Ze hebben wel andere sierlijsten, want mijn SSG is geleverd met ‘matte’ afgewerkte sierlijsten die niet bestickert lijken zoals de glanzende. Ik snap niet waarom ze als oplossing dan niet gewoon die aanbrengen. Zal wel zijn omdat dan alle lijsten vervangen moeten worden, maar met de huidige oplossing blijf je bezig.Spiller schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:18:
[...]
De sierlijsten worden vervangen met dezelfde die na een paar maanden weer los laten
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Hoe maak je nou 'onbewust' zo'n kras over de kap? Al zou de lak zacht zijn, dan nog moet je echt wel moeite doen om dit te produceren.-CJ schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 19:05:
Dat is vervelend! Kan ook onbewust zijn overigens, de lak is erg zacht en gevoelig voor krassen (neemt niet weg dat men alsnog voorzichtig moet zijn).
Dan hoop ik dat ze inmiddels weten dat er overal Fastned HPC's staan langs snelwegenStephan_haarlem schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:30:
Ik zag net op Instagram onderstaande post voorbij komen van InstaAutovlog.
We krijgen Q1 2023 EV routeplanning als OTA op de Ioniq 5
[Afbeelding]
Ze pushen liever Ionity.de meester01 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 00:30:
[...]
Dan hoop ik dat ze inmiddels weten dat er overal Fastned HPC's staan langs snelwegen
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Tja, maar alle andere netwerken staan er wel in. Ik denk dat er een database fout is oid. Ik had laatst ook dat hij een bepaald Ionity station niet kon vinden. Auto, noch app.
Heb er een OTA update op zitten van 25 september en kan wel (bijv) alleen HPC en Ionity kiezen. Fastned zit er niet tussen.jrk schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:48:
[...]
Ik kon de navi-vragen kwijt aan deze chat. Een zekere Achmed heeft mij toegezegd het naar Korea te sturen. Ik heb gezegd dat ik niet alleen hierin ben, maar namens een heel forum deze vragen in dien. Samengevat t.a.v. de interne navitatie:
1) zorg dat FastNed een aanbieder wordt die gefilterd kan worden
2) als je nu een POI laadstation wilt invoeren, dan moet je het doen met een lijst die je vanuit het systeem wordt aangeboden. je kunt zelf geen tekst invoeren. Dit zou eigenlijk veranderd moeten worden. Dit werkt in de praktijk niet. In ieder geval niet in mijn praktijksituaties. Ik heb gemeld dat het eigenlijk nooit een issue was, maar nu met pre-conditioning wel een update behoeft.
Dat had ik nog 2 vragen over de Blue-link app. Die kon ik niet kwijt bij Ahmed van de chat. Die heb ik gestuurd naar het emailadres: bluelink@hyundai-europe.com
1) Voeg een filter AC/DC/HPC toe. Nu kun je alleen selecteren op connector en Serviceprovider
2) Voeg Fastned toe als Service-provider in de lijst. Zodat je daar op kunt filteren.
We zullen zien of het helpt!
Hier kost hij € 30,00. Automatisch dimmend binnenspiegel is een vereiste!!!
Anderhalve week oud, super trots op (en blij mee) en dan vindt iemand het nodig om er even een kras op te zetten van de halve meter. En bedankt… wie doet nou zoiets en waarom?Gerhardt78 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:52:
Anderhalve week oud, super trots op (en blij mee) en dan vindt iemand het nodig om er even een kras op te zetten van de halve meter. En bedankt… wie doet nou zoiets en waarom?
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/Ype2Y3uGGsBvC5QsWj577waL.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je een omnium hebt met vandalisme verzekering krijg je dit gewoon gratis gefixt.
Ivm laadpalen. Vandaag in maastricht Q parking even aan de laadpaal gehangen. Er staat bij dat je het via ShellApp moest doen, de paal was van NewMotion. Verder geen uitleg.
Dus ik begin te laden aan 10kw, ik stond op 65% SOC. Mijn AC limiet staat op 80%. Na een dik uur is mijn auto 80% volgeladen.
Maar je kan nergens vinden of je nu per minuut moet bijbetalen als je de lader bezet houdt? Ik kon de sessie 'stoppen' maar dan kunnen ze misschien ook de kabel meenemen en/of begin je vanaf dan pas te betalen voor het bezet houden van de lader? Vaag allemaal.
Nu blijkt dat je niet per minuut moet betalen en ook niet voor het bezet houden van de lader.
Wat heel dom zou zijn want dan moet iedereen na xx minuten terug naar de garage wandelen en de auto op een andere plaats zetten.
Trouwens via de 'kaart' in de shell app vind je geen laders op de kaart van de Qparking, terwijl ze er wel zijn.
Een amiga 500 met 512 kb ram !
Ik heb de “echte” in mijn style gebruikt, stekker zit er gewoon werkt prima.Mulderslag schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:40:
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios
Nothing to see here
Helaas reageert deze verkoper niet op mij berichten. De dongar zijn snel weer op voorraad dus hopelijk kan ik er een bemachtigenMulderslag schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:40:
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios
Klopt het dan dat de max snelheid in de achteruit net zo hard is als de vooruit?
(zoals de vroegere DAF-jes dat ook konden met de variomatic, in de volksmond genoemd; de truttenschudder met jarretels)
Of zit er toch een andere begrenzing ingebouwd voor de achteruit.
Het zou eerst een Mach E worden, daarna een Marvel R, maar nu toch een Ioniq 5. De rede van mijn keuze zijn de rij comfort, veiligheid en ruimte.
Wat zijn de eerste dingen die ik volgens jullie moet doen?
(het is een zwarte connect +)
Ik wil in de toekomst alle grijze elementen zwart laten wrappen (iemand nog een goed adresje?)
- Alle irritante piepjes en waarschuwingen vd rij assistentie systemen uitzetten.Dolkistan schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:27:
Ik kan woensdag mijn Ioniq 5 ophalen.(eindelijk).
Het zou eerst een Mach E worden, daarna een Marvel R, maar nu toch een Ioniq 5. De rede van mijn keuze zijn de rij comfort, veiligheid en ruimte.
Ik wil in de toekomst alle grijze elementen zwart laten wrappen (iemand nog een goed adresje?)
- naar een stoplicht rijden, sport modus aan en gas geven.
- de displays naar standaard zwarte achtergrond zetten.
Grijze elementen? Connect+ heeft toch zwarte plastic delen aan de buitenkant? Alleen Lounge heeft grijze vziw.Dolkistan schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:27:
Als eerste doen: even de tijd nemen om de auto en alle mogelijkheden te leren kennen.
Rij comfort is volgens alle reviews van EV's onder de 75k één van de beste zo blijkt (Ik heb het over de demping/vering). Alleen heb ik een AWD op 20inch en ik kom van een 525 F11 met luchtvering. Het is toch een wereld van verschil. En ik mis echt wel de zachtheid van de BMW. Daar voelde je echt niets in! Ik weet dat luchtveringen bij EV's pas beginnen in de 85+ range, zelfs eerder 100k range.Dolkistan schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:27:
Nee. dus. Je moet ze wel via "POI" toevoegen aan je rit. "Gewoon" als tankstation werkt niet lijkt mij....amw82 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:06:
[...]
Hopelijk laatste update hierover... Nogmaals een nieuwe avn module (de eerder ter vervanging geplaatste bleek na uitvoerige check samen met HMNL toch een defect in te zitten.
Vanmiddag op de terugweg werkte AA iig weer, maar ik durf nog niet te hard te juichen.
Tevens batterij update uit laten voeren. Ik kreeg netjes zelfde schema op A4 mee als hier al eerder is gedeeld.
Ten slotte net even wat getest met Fastned zoeken. Via POI kan je ze niet vinden, door gewoon op Fastned te zoeken (zoals je ook op adres zoekt) krijg je ze wel te zien. Dan moet je uiteraard wel de naam weten van het station, dus ideaal is het niet. En of de batterij preconditioning op die manier gaat werken weet ik ook nog niet (nog niet kunnen testen).
IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller
Ik zou zeggen: probeer het uit en je komt er achter!wim1955 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:30:
De motor zit direct gekoppeld, zonder tandwielen die je moet/kunt in- of uitschakelen zoals een conventionele versnellingsbak, waar de achteruit wordt gewoon ingeschakeld door een extra klein tandwieltje ergens tussen te plakken. . Dus bij de IONIQ5 wordt de achteruit ingeschakeld door simpel twee draadjes van de drie fase om te draaien van de motor. (zo redeneer ik dan)
Klopt het dan dat de max snelheid in de achteruit net zo hard is als de vooruit?
(zoals de vroegere DAF-jes dat ook konden met de variomatic, in de volksmond genoemd; de truttenschudder met jarretels)
Of zit er toch een andere begrenzing ingebouwd voor de achteruit.
IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller
Zou de oorzaak hetzelfde zijn als de vorige keer met een probleem

ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
Met mijn tools kan ik zien dat gisteravond de batterij nog 89% was en vanmorgen na starten ineens 62%, daarvoor nog 89%. Het aantal keer dat ik de gegevens opvraag via bluelink is laag (na de rit van gisteren nog maar 7 keer), dus denk niet dat dat de oorzaak is. Of zou de 12 volt batterij aan het overlijden zijn
Ik heb alle firmware updates gehad, behalve preconditionering. Vrijdag en zaterdag is er een winterinspectie dag van Hyundai, dus daar maar even melden/controleren.
Hij staat nu aan de laadpaal, dus straks maar even kijken hoe de 12 volt accu status is, na beëindigen laden. En of nog aangaat

EDIT: 12 volt accu was na laden 74%. De auto nog een uurtje 'aan' laten staan en is nu 76%. Voor de zekerheid maar de Russische methode gebruikt bij de laadklep én even tijdelijk het opvragen via bluelink uitgezet. Mogelijk dat dat laatste triggert dat een van de systemen niet helemaal uitgaat, zoals GPS (locatie informatie). Nu maar weer even afwachten
[ Voor 12% gewijzigd door ZuinigeRijder op 31-10-2022 15:42 ]
Werkt niet, of werkt niet lijkt mij?jrk schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:00:
[...]
Nee. dus. Je moet ze wel via "POI" toevoegen aan je rit. "Gewoon" als tankstation werkt niet lijkt mij....

Of zou het OTA kunnen zijn? Ik neem tenminste aan dat die zijn jus uit de 12V accu trekt...ZuinigeRijder schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:39:
Zou de oorzaak hetzelfde zijn als de vorige keer met een probleem
PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD
..Goedemiddag,
Wij hebben halverwege 2022 een EV gekocht met warmtepomp (Hyundai Ioniq 5, bouwjaar 2021.
73 kWh Connect
Nu lopen we tegen wat dingen aan. Wie heeft er advies?
1. Na de update van augustus 2022 ging het bereik naar plm 460 km.
Sinds 3 weken gaat het bereik best wel omlaag, 27 okt naar naar 326 km.
Er wordt niet anders gereden met de auto, niet opeens sneller oid.
Wie heeft dit ook? Daar ben ik best wel benieuwd naar.
2. Auto is gekocht met warmtepomp.
Hoe kun je in het systeem zien dat er een warmtepomp aanwezig is? (Als je dit überhaupt kunt zien.)
3. Hoe werkt zo'n warmtepomp?
Moet je die aanzetten, of gaat dit automatisch? In de handleiding kan ik er niets over vinden.
4. Wat we nu doen is, m'n man gaat naar z'n werk. Bij thuiskomst gelijk aan de lader. (We hebben een eigen
lader).
Alle informatie en uitleg is welkom. BVD
1e keer EV? Iedere nieuwe EV-rijder die in de zomer de auto koopt zal zich verbazen over teruglopend bereik als het kouder wordt. Nu is de teruggang die je aangeeft in de afgelopen 3 weken wel fors, maar hoe warm heb je bijv. de verwarming staan? 's Ochtends kan het best koud zijn en als je dan flink stookt, ook met een WP, loopt het bereik wel terug.Eb61 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:46:
Mijn vraag
..Goedemiddag,
Wij hebben halverwege 2022 een EV gekocht met warmtepomp (Hyundai Ioniq 5, bouwjaar 2021.
73 kWh Connect
Hoe kun je in het systeem zien dat er een warmtepomp aanwezig is? (Als je dit überhaupt kunt zien.)
Moet je die aanzetten, of gaat dit automatisch? In de handleiding kan ik er niets over vinden.
4. Wat we nu doen is, m'n man gaat naar z'n werk. Bij thuiskomst gelijk aan de lader. (We hebben een eigen
lader).
De WP doet vanzelf z'n werk als er warmtevraag is (bij Instellingen moet Verwarming ook aangevinkt worden maar ik heb zelf de wagen nog maar een paar dagen dus weet niet waarom dit apart moet worden aangevinkt); het is gewoon een betere/efficiëntere verwarming dan de gloeispiraal die er anders in zit.
We hebben geen uitleg gehad bij aankoop, alleen uitleg over de handrem.
Het is lastig allemaal.
1. Het kan zijn dat bij relatief korte ritten, de auto snel gaat opwarmen met de resistive heater. De warmtepomp heeft wat meer tijd nodig om op gang te komen.Eb61 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:46:
Mijn vraag
..Goedemiddag,
73 kWh Connect
lader).
Wat helpt is de auto aan de laadpaal voorverwarmen als je 's morgens rond dezelfde tijd de auto pakt. Hiervoor kun je een schema instellen. Je kunt ook een kwartier voor vertrek via de app de verwarming aanzetten.
2. Zie de eerste post van dit topic. Staat een link waar je gratis de configuratie kunt checken.
3. Bij mijn weten automatisch. De warmtepomp haalt zoveel mogelijk restwarmte uit de auto (aandrijving, batterij) en uit de lucht. Dat is efficiënter dan een simpele elektrische heater.
Ik gebruik zelf stand "Auto 1" voor de airco/ventilatie. Per zone kun je de temperatuur dan instellen.
Om bereik te optimaliseren kun je de temperatuur instellen op 19°C en dan de stoelverwarming gebruiken indien gewenst. Dat is efficiënter dan 22°C instellen.
4. Hyundai adviseert wel om tenminste 1x per maand de batterij van lager dan 20% via een AC lader (thuis, laadpaal op straat) op te laden naar 100%. Dit om de batterij te laten balanceren en het BMS te kalibreren. Dus als jullie iedere dag weer bijv bij 50% inpluggen gaat dit niet helemaal goed.
Verder kun je je wat verdiepen in zuinig rijden. Regeneratief remmen op Auto ipv i-Pedal, anticiperend rijden (veel uit laten rollen bij naderen van een stoplicht of file), etc.
Wat was je bereik voor de update? De accucapaciteit gaat niet opeens omhoog door de update, maar de tellers worden mogelijk wel gereset, waardoor je kortstondig een onrealistische waarde kan hebben na de update. Het systeem is “zelflerend” en heeft daar even tijd voor nodig na de update.Eb61 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:46:
Mijn vraag
..Goedemiddag,
73 kWh Connect
lader).
Batterijen hebben minder capaciteit als het koud wordt. Dat is bij een elektrische fiets of accuschroefmachine niet anders en gaat vrij hard onderuit bij winterse temperaturen. Harder dan de toename van rijweerstand als het kouder wordt. En dan moge het in de middag richting tropische temperaturen gaan. Als je ‘s ochtends de auto meepakt is dat accupakket echt wel behoorlijk koud. 300+ km lijkt mij niet slecht.
Zo koud is het nog helemaal niet de laatste 3 weken, maar de range wordt steeds minder.
Daarbij zien wij ook mensen die een hoger bereik hebben en die wonen ook in Nederland. Dus zoveel verschil zit er dan niet in het weer lijkt me.
We gaan morgen niet laden, maar slaan een dag over. Wanneer het bereik morgen tenminste niet nog meer omlaag is, want dan kan dat helemaal niet.
Is het daadwerkelijke bereik ook minder, of alleen het bereik dat op het dashboard wordt aangegeven.Eb61 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:31:
Hallo, voor de update was de range 380 km. Na de update liep het na een aantal dagen op naar 460 km. (Wij blij ;-) ).
Zo koud is het nog helemaal niet de laatste 3 weken, maar de range wordt steeds minder.
Daarbij zien wij ook mensen die een hoger bereik hebben en die wonen ook in Nederland. Dus zoveel verschil zit er dan niet in het weer lijkt me.
We gaan morgen niet laden, maar slaan een dag over. Wanneer het bereik morgen tenminste niet nog meer omlaag is, want dan kan dat helemaal niet.
Het bereik op het dashboard wordt ook wel de GOM (Guess-O-Meter) genoemd. Deze schat het bereik in op basis van recent verbruik. Als je de dag ervoor dus flink door hebt gereden, zal het bereik dat hij aangeeft lager zijn.
De rijstijl en weersomstandigheden hebben best een grote invloed op het bereik. Als je bv. in normal of sport rijdt en je trekt flink weg bij ieder stoplicht, rotonde, kruispunt etc. dan gaat het hard met de accu.
Maar de grootste impact is de snelweg. Alles boven de 110 km/h vreet de accu echt leeg. De weerstand van de auto neemt namelijk kwadratisch toe met de snelheid. Hetzelfde geldt voor regen en wind, die ook flinke impact hebben.
Zonder een duidelijk beeld te hebben van de rijstijl, route (veel snelweg of niet) en regeneratieve instellingen is het erg lastig om te bepalen waarom de GOM de waarden aangeeft die het doet.
Mijn Connect+ 73kwh gaf vanmorgen ook 390 aan met een volle accu, maar na vandaag 110 km gereden te hebben staat het bereik nu op 299 km. Dat houdt dus in dat het startbereik eerder 410 was. En als ik zuinig rijdt zal het daadwerkelijk nog hoger zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door RobbieB op 31-10-2022 22:47 ]
Weet je wat ze gedaan hebben om die issue van het infotainmentsysteem te fixen?cooper_s1 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:19:
Vandaag is de update voor de accu voorverwarming gedaan en tevens is het issue van de infotainment gefixed waar mijn Ioniq 5 last van had, ik kreeg telkens een meldin dat het updatebestand onvolledig was...
Mijn Ioniq geeft namelijk hetzelfde probleem. De melding ligt bij de dealer die het doorgezet heeft naar Hyundai support. Hoor het graag.
Hyundai Ioniq 5 Project 45
Naar mijn weten hebben ze een update gedaan van het infotainment systeem.WilliamGeluk schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 23:28:
[...]
Weet je wat ze gedaan hebben om die issue van het infotainmentsysteem te fixen?
Mijn Ioniq geeft namelijk hetzelfde probleem. De melding ligt bij de dealer die het doorgezet heeft naar Hyundai support. Hoor het graag.
Misschien dat zij toch een iets ander systeem daarvoor hebben ipv met een usb stick..
Maar, mijn auto was dus niet de enige die dat issue had?
ad 1. Nog wel even relevant qua gebruik: heb je 2-wiel of 4-wiel aangedreven? Ik denk dat die 326km een worstcase moment opname was. Ik heb ook een 73kw met 2-w aandrijving. In deze tijd van het jaar houdt het bij mij ook wel op met 380km (beetje zware rechtervoet). In de zomer zit ik op 420 zo ongeveer.Eb61 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:46:
Mijn vraag
..Goedemiddag,
73 kWh Connect
lader).
ad 4. Probeer zoveel mogelijk uit te kienen dat je alleen laadt wanneer nodig. Als hij vol 380 km is en als man naar werk gaat en weer terug en dat is maar 2x40km (je schrijft niet hoe ver),. dan is het tamelijk onzinnig om hem elke dag aan de lader te doen. Tenzij je natuurlijk weet dat je de volgende dag een verre rit hebt, waarbij je 'vol' moet zitten.
Aan de voor en achterkant onder de lampen zit zo'n grijze streep (bij de lounge is dat een licht balk)bilgy_no1 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 00:37:
[...]
Grijze elementen? Connect+ heeft toch zwarte plastic delen aan de buitenkant? Alleen Lounge heeft grijze vziw.
Als eerste doen: even de tijd nemen om de auto en alle mogelijkheden te leren kennen.
Ik ga zeker de auto en alle functies checken. Dank voor je reactie
Haha 😂 thanks 👍 💪💪RobbieB schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 22:52:
[...]
- Alle irritante piepjes en waarschuwingen vd rij assistentie systemen uitzetten.
- de displays naar standaard zwarte achtergrond zetten.
Op de nieuwe uitvoering zitten adaptieve dempers en de 77kwh accu.multipasser schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 03:25:
[...]
Rij comfort is volgens alle reviews van EV's onder de 75k één van de beste zo blijkt (Ik heb het over de demping/vering). Alleen heb ik een AWD op 20inch en ik kom van een 525 F11 met luchtvering. Het is toch een wereld van verschil. En ik mis echt wel de zachtheid van de BMW. Daar voelde je echt niets in! Ik weet dat luchtveringen bij EV's pas beginnen in de 85+ range, zelfs eerder 100k range.
Ben benieuwd hoe de nieuwe dempers zijn. Heb namelijk in het model met de oude dempers proef gereden.
Ik rij nu in een a3 sedan met S pakket (poule auto) ding is plank hard. Ik kwam van een Peugeot 508 rxh hybrid4 af. (mis die bak nog steeds, behalve als ik naar de diesel prijzen kijk, dan niet 😅) maar die was zo lekker ruim en comfortabel. Hopelijk ga ik dat met deze auto weer zo ervaren.
Thanks voor je reactie.
De effectiviteit van remvloeistof neemt af over de jaren, waardoor je remweg langer zal worden.tomcornet schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:36:
Vervangen remolie geloof ik niet in, nooit gedaan.
Bij een BEV is dit iets minder relevant omdat je vooral regeneratief remt op de elektromotor. Effectiviteit zal nog steeds afnemen, dus in geval van een noodstop zal je remweg over de jaren wel serieus langer worden.
Maar he.. als je er 'niet in gelooft'.. lekker niet doen.
Verder kun je het meeste onderhoud prima zelf uitvoeren. Luchtfilter, ruitenwissers en vloeistoffen vervangen kost je weinig tijd en de uitleg hiervan staat in de handleiding.
Verder zou ik het profiel van je banden even checken. BEV's zijn zwaarder waardoor banden sneller slijten.
Zie de eerste post in dit topic (via de link 'Eerste' bovenaan deze pagina kom je er snel). Daar staat een link met 'Adviesprijzen onderhoud'.tomcornet schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:36:
Hoi, inmiddels bijna 30k en 1j oud belgische ioniq 5, en moet dus op onderhoud. Iemand die weet wat me dit gaat kosten? En wat als je dit niet laat uitvoeren? Want elektrisch vergt geen onderhoud (ex diagnose technieker uit een toyota garage hier) wifey heeft al 7 jaar een leaf zonder de garage te zien enkel pollenfilter jaarlijks vervangen, dus ga geen 300 piek betalen voor een visuele inspectie, vervangen remolie geloof ik niet in, nooit gedaan. ben benieuwd.
En daarnaast nog vele andere nuttige tips en tricks...
En verder qua onderhoud: hier is ook je garantie van afhankelijk.
[ Voor 4% gewijzigd door bilgy_no1 op 01-11-2022 11:59 ]
Duur is het niet, maar er zit een leuke batterij/voorverwarmingupdate op de 30000km-beurt, die vooral fijn is in de winter. Er staat genoeg over in dit topic. Verder is het wel een beetje een vreemde houding als je het hebt over toch wel een nieuwe, dure auto hebt, en juist je remmen, zijn (naast je banden) toch wel het belangrijkste wat je veilig houdt op de weg.tomcornet schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:36:
Hoi, inmiddels bijna 30k en 1j oud belgische ioniq 5, en moet dus op onderhoud. Iemand die weet wat me dit gaat kosten? En wat als je dit niet laat uitvoeren? Want elektrisch vergt geen onderhoud (ex diagnose technieker uit een toyota garage hier) wifey heeft al 7 jaar een leaf zonder de garage te zien enkel pollenfilter jaarlijks vervangen, dus ga geen 300 piek betalen voor een visuele inspectie, vervangen remolie geloof ik niet in, nooit gedaan. ben benieuwd.
volgens mij zit er ook nog een garantie dingetje vast aan de onderhoudsbeurt; niet het voorgeschreven onderhoud= einde garantie.tomcornet schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:36:
bij een 2e hands van 8 jaar niet zo erg, maar bij een auto die nog in de garantie periode zit misschien wel het overwegen waard. bleulink wordt volgens mij ook verlengd bij het onderhoud.
beide ben ik niet 100% zeker van, maar zoiets staat mij wel bij
Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west
Niet garantie, wel Hyundai Assistance. Dat wordt telkens met een jaar verlengd wanneer je op onderhoud gaat. Dat is wel een genereuze dekking dus niet slecht om te hebben.Tiggy80 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:59:
[...]
volgens mij zit er ook nog een garantie dingetje vast aan de onderhoudsbeurt; niet het voorgeschreven onderhoud= einde garantie.
bij een 2e hands van 8 jaar niet zo erg, maar bij een auto die nog in de garantie periode zit misschien wel het overwegen waard. bleulink wordt volgens mij ook verlengd bij het onderhoud.
beide ben ik niet 100% zeker van, maar zoiets staat mij wel bij
Onderhoud op 15k kostte me €70.
We hebben 2-wiel aandrijving. Hij rijdt ongeveer 100 km per dag (heen en terug), dus we gaan de auto vanavond niet opladen en kijken of dat scheelt. Misschien is de accu lui geworden door het iedere avond opladen. Benzine of diesel tank je ook niet iedere dag, we moeten er echt aan wennen en er leren mee om te gaan. Het ging altijd goed zoals we het nu deden, dus sta je nu wel een beetje te kijken, van wat is er aan de hand. Wel fijn al die tips! Bedankt allemaaljrk schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:40:
[...]
ad 1. Nog wel even relevant qua gebruik: heb je 2-wiel of 4-wiel aangedreven? Ik denk dat die 326km een worstcase moment opname was. Ik heb ook een 73kw met 2-w aandrijving. In deze tijd van het jaar houdt het bij mij ook wel op met 380km (beetje zware rechtervoet). In de zomer zit ik op 420 zo ongeveer.
ad 4. Probeer zoveel mogelijk uit te kienen dat je alleen laadt wanneer nodig. Als hij vol 380 km is en als man naar werk gaat en weer terug en dat is maar 2x40km (je schrijft niet hoe ver),. dan is het tamelijk onzinnig om hem elke dag aan de lader te doen. Tenzij je natuurlijk weet dat je de volgende dag een verre rit hebt, waarbij je 'vol' moet zitten.
Wat dat betreft is een EV ook niet anders dan een Benzine of Diesel. Je kunt tegenwoordig prima een (snel)-laadpaal langs de route vinden als je accu onder de <10% komt. Voor je Ioniq betekent 10% toch nog 40km bereik als je dan zuinig gaat rijden.Eb61 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:53:
[...]
We hebben 2-wiel aandrijving. Hij rijdt ongeveer 100 km per dag (heen en terug), dus we gaan de auto vanavond niet opladen en kijken of dat scheelt. Misschien is de accu lui geworden door het iedere avond opladen. Benzine of diesel tank je ook niet iedere dag, we moeten er echt aan wennen en er leren mee om te gaan. Het ging altijd goed zoals we het nu deden, dus sta je nu wel een beetje te kijken, van wat is er aan de hand. Wel fijn al die tips! Bedankt allemaal
Met een benzine of diesel kon je ook zonder brandstof komen te staan, maar dat gebeurde ook nooit, omdat je tijdig bijvulde.
Het mooie van thuis kunnen laden, is dat áls je een keer onderweg moet laden, je hem ook niet vol hoeft te gooien, maar alleen maar genoeg om thuis te komen.
Concreet voorbeeld: Ik moet 2x in de week naar een klant die 130km van mijn huis is. Een retour is dan 260km. Vorige week waren alle laadpalen in de wijk bezet (laadpaal thuis komt pas over een maand) en ben toen met 200km 'in de tank' vertrokken. Op de terugweg heb ik hem toen even 5 min. aan de snellader gehangen. Ik kwam thuis met 50km bereik over en heb hem toen overnacht aan de laadpaal in de straat gehangen die nu wel vrij was.
Het is even een mindset verandering die je moet ondergaan t.o.v. een benzine auto:
- Afgezien van lange vakantietrips hoef je in NL vrijwel nooit langer dan 10 min. aan een snellaadpaal te staan áls je op je bestemming of thuis een laadpaal hebt. Zeker met een Ioniq 5 niet.
- Als je dit beseft, wordt het ook makkelijker om van huis te gaan zonder dat de auto 100% geladen is.
- Hecht niet teveel waarde aan het aangegeven bereik. Dit is een indicatie die net zo goed/slecht is als dat bij benzine auto's ook was (gebruikte je daar ook die indicatie of het metertje van de tank?)
dat was het jadvdj schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:08:
[...]
Niet garantie, wel Hyundai Assistance. Dat wordt telkens met een jaar verlengd wanneer je op onderhoud gaat. Dat is wel een genereuze dekking dus niet slecht om te hebben.
Onderhoud op 15k kostte me €70.

Remvloeistof staat via de hoofdremcilinder in open verbinding met de omgeving, waardoor het in de loop van de tijd vocht kan opnemen. Daar merk je met remmen helemaal niks van en de remweg wordt er niks langer of korter van. Wat wel vervelend van vocht in je remvloeistof is dat het gaat koken bij 100 graden en gas wordt. Gas is samendrukbaar en dan wordt het remmen wel heel lastig. Maar ja, wanneer wordt je remvloeistof nou meer dan 100 graden? Als je in de alpen rijdt en niet regeneratief kan remmen.... Ik vind het allemaal niet zo spannend, maar het zit nou eenmaal bij de beurt in en die beurt wil je om andere redenen wellicht niet overslaan.RobbieB schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:55:
[...]
De effectiviteit van remvloeistof neemt af over de jaren, waardoor je remweg langer zal worden.
Als je met regelmaat heftig remt dan tik je die 100 graden wel aan hoor. In ieder geval in een ICE. Bij een BEV zal dit minder zijn, omdat je juist regeneratief remt. Daartegenover staat dan wel dat de gewone remmen in een BEV alleen gebruikt worden, juist als er heviger geremd moet worden. En als dat water verdampt, dan worden je remmen zompig en zal je remweg dus langer worden.. ik was wat te summier in mijn toelichting, maar dat zal netto wel het effect zijn op lange termijn.nietwijk schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:37:
[...]
Remvloeistof staat via de hoofdremcilinder in open verbinding met de omgeving, waardoor het in de loop van de tijd vocht kan opnemen. Daar merk je met remmen helemaal niks van en de remweg wordt er niks langer of korter van. Wat wel vervelend van vocht in je remvloeistof is dat het gaat koken bij 100 graden en gas wordt. Gas is samendrukbaar en dan wordt het remmen wel heel lastig. Maar ja, wanneer wordt je remvloeistof nou meer dan 100 graden? Als je in de alpen rijdt en niet regeneratief kan remmen.... Ik vind het allemaal niet zo spannend, maar het zit nou eenmaal bij de beurt in en die beurt wil je om andere redenen wellicht niet overslaan.
Ik zou de auto ook zeker niet wegbrengen om de remvloeistof te vervangen, maar als het toch al bij de beurt zit dan zou ik het zeker niet over laten slaan voor een paar tientjes.
Ik kwam nét voor de update van mijn Ioniq 5 met 98% en een GOM die meldde dat ik nog 395 km had qua range.Eb61 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:31:
Hallo, voor de update was de range 380 km. Na de update liep het na een aantal dagen op naar 460 km. (Wij blij ;-) ).
Toen ik de auto in ontvangst nam stond de GOM ineens op 458 km... en nog steeds op 98%
Iets met free energy, koude kernfusie?
Ik moet helaas teleurstellen. Met gezwinde spoed loopt de GOM weer terug naar je oude verbruikcooper_s1 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:40:
[...]
Ik kwam nét voor de update van mijn Ioniq 5 met 98% en een GOM die meldde dat ik nog 395 km had qua range.
Toen ik de auto in ontvangst nam stond de GOM ineens op 458 km... en nog steeds op 98%
Iets met free energy, koude kernfusie?
Ik vind het 'wobbelen' wel het meest aanwezig als je 40 a 60km/u rijdt. Lijkt alsof de weg licht hobbelig is terwijl het zo niet lijkt. Ik vraag me af of dat het 'probleem' is met de basis dempers. Want dat hebben ze er nu uitgewerkt met de Smart Frequency Dampers.Dolkistan schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:19:
[...]
Op de nieuwe uitvoering zitten adaptieve dempers en de 77kwh accu.
Ben benieuwd hoe de nieuwe dempers zijn. Heb namelijk in het model met de oude dempers proef gereden.
Ik rij nu in een a3 sedan met S pakket (poule auto) ding is plank hard. Ik kwam van een Peugeot 508 rxh hybrid4 af. (mis die bak nog steeds, behalve als ik naar de diesel prijzen kijk, dan niet 😅) maar die was zo lekker ruim en comfortabel. Hopelijk ga ik dat met deze auto weer zo ervaren.
Thanks voor je reactie.
Heeft iemand al ooit een ioniq 5 met een air suspension mod gezien?
[ Voor 5% gewijzigd door multipasser op 02-11-2022 02:29 ]
klopt. Dit is ook mijn mindset,....maar ik schat in dat je wel een leaserijder bent net als ik. Voor wie het niks uitmaakt of je een keer 0,83 euro bij FastNed moet betalen.... Als je dat privé moet betalen, dan is het ff andere koek he?RobbieB schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:05:
[...]
Wat dat betreft is een EV ook niet anders dan een Benzine of Diesel. Je kunt tegenwoordig prima een (snel)-laadpaal langs de route vinden als je accu onder de <10% komt. Voor je Ioniq betekent 10% toch nog 40km bereik als je dan zuinig gaat rijden.
Met een benzine of diesel kon je ook zonder brandstof komen te staan, maar dat gebeurde ook nooit, omdat je tijdig bijvulde.
Het mooie van thuis kunnen laden, is dat áls je een keer onderweg moet laden, je hem ook niet vol hoeft te gooien, maar alleen maar genoeg om thuis te komen.
Concreet voorbeeld: Ik moet 2x in de week naar een klant die 130km van mijn huis is. Een retour is dan 260km. Vorige week waren alle laadpalen in de wijk bezet (laadpaal thuis komt pas over een maand) en ben toen met 200km 'in de tank' vertrokken. Op de terugweg heb ik hem toen even 5 min. aan de snellader gehangen. Ik kwam thuis met 50km bereik over en heb hem toen overnacht aan de laadpaal in de straat gehangen die nu wel vrij was.
Het is even een mindset verandering die je moet ondergaan t.o.v. een benzine auto:
- Afgezien van lange vakantietrips hoef je in NL vrijwel nooit langer dan 10 min. aan een snellaadpaal te staan áls je op je bestemming of thuis een laadpaal hebt. Zeker met een Ioniq 5 niet.
- Als je dit beseft, wordt het ook makkelijker om van huis te gaan zonder dat de auto 100% geladen is.
- Hecht niet teveel waarde aan het aangegeven bereik. Dit is een indicatie die net zo goed/slecht is als dat bij benzine auto's ook was (gebruikte je daar ook die indicatie of het metertje van de tank?)
Goed punt… Maar dat was met benzine langs de snelweg natuurlijk ook al zo. Verschil was minder groot, maar als je hem niet ‘vol gooit’, maar genoeg om thuis te komen dan valt het onder de streep denk ik wel mee. Zeker als dit maar een paar keer per jaar is.jrk schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:27:
[...]
klopt. Dit is ook mijn mindset,....maar ik schat in dat je wel een leaserijder bent net als ik. Voor wie het niks uitmaakt of je een keer 0,83 euro bij FastNed moet betalen.... Als je dat privé moet betalen, dan is het ff andere koek he?
Maar hoeveel van ons is hier particuliere eigenaar?
Op een Belgische nieuwssite stond deze week een artikel over de best verkochte auto's in Europa en de tesla model Y stond met stip op 1.
De vele giftige reacties op dit artikel, vooral dat hij op 1 stond door het feit dat dit ideaal is als bedrijfswagen, in andere landen nog subsidies krijgt.
Maar vooral veel opmerkingen dat dit soort wagens niet voor Jan met de pet is.
Is jaloezie en met gevolg vandalisme iets waar iemand al mee te maken kreeg?
Jaloezie niet, wel verwondering en vooral leuke reacties! Moet zeggen dat er wel een deuk in getikt is en ik steeds meer krassen overal tegen kom..... die toch echt niet van mij komen, maar dat is meer de extreem zachte lak denk ik. Die deuk was toen hij op dezelfde plek in Nijmegen stond waar een week later van mijn andere auto de spiegel eraf lag en van de bovenburen de achterruit is ingetikt in dezelfde 3 weken.BelgianFred81 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:10:
Ik volg het hele topic al van in de kinderschoenen, zelfs nog voor ik mijn bestelling had gedaan.
Op een Belgische nieuwssite stond deze week een artikel over de best verkochte auto's in Europa en de tesla model Y stond met stip op 1.
De vele giftige reacties op dit artikel, vooral dat hij op 1 stond door het feit dat dit ideaal is als bedrijfswagen, in andere landen nog subsidies krijgt.
PJvI
Heb een week of 4 geleden een proefrit gemaakt in een Model Y, mooie auto maar ik ben totaal afgeketst op het zitcomfort, voorin veel te korte zittingen en achterin een mini bankje waarop alleen kinderen normaal kunnen zitten.
[ Voor 11% gewijzigd door kor952 op 02-11-2022 10:17 ]
3000Wp op 't dak
Ik ben een particuliere koper in Nederland. Heb vorig jaar particulier een Ioniq 5 afgetikt en stap straks over naar een MY RWD.BelgianFred81 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:10:
Ik volg het hele topic al van in de kinderschoenen, zelfs nog voor ik mijn bestelling had gedaan.
Uiteraard is dat een flinke aankoop. Maar als je veel onderweg bent is het juist een voordeliger keuze dan een diesel of benzine van vergelijkbaar formaat. Ik zie hier ook heel veel Tiguan en met een beetje uitrusting (maar nog altijd niet zo ruim uitgerust als de MY RWD) komen die al in hetzelfde prijsbereik.
Die giftige reacties zijn meestal van mensen die er niks van snappen en alle FUD over EVs klakkeloos aannemen. Kul zoals:
- Het maakt niks uit voor het milieu
- Ze zijn zwaarder, dus de fijnstof uitstoot is veel hoger door bandenslijtage
- Waterstofauto's zijn de toekomst!
- En ook: het zijn rijkelui speeltjes.
Allemaal onwil/onbegrip/weerstand tegen iets nieuws. Ik merk wel dat de Ioniq 5 toch vooral heel veel positieve reacties krijgt in het echte leven. Het is dan ook een pracht om te zien...
Ik zag onlangs wel een post van iemand met een nieuwe Tesla die een flinke kras over de kap had binnen een paar weken.
De beste opmerking kwam toen één van hen opperde om een belasting per gewicht in te brengen omdat BEV's altijd zware wagens zijn en zo het wegdek meer beschadigen...bilgy_no1 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:39:
[...]
Ik ben een particuliere koper in Nederland. Heb vorig jaar particulier een Ioniq 5 afgetikt en stap straks over naar een MY RWD.
Uiteraard is dat een flinke aankoop. Maar als je veel onderweg bent is het juist een voordeliger keuze dan een diesel of benzine van vergelijkbaar formaat. Ik zie hier ook heel veel Tiguan en met een beetje uitrusting (maar nog altijd niet zo ruim uitgerust als de MY RWD) komen die al in hetzelfde prijsbereik.
Die giftige reacties zijn meestal van mensen die er niks van snappen en alle FUD over EVs klakkeloos aannemen. Kul zoals:
- Het maakt niks uit voor het milieu
- Ze zijn zwaarder, dus de fijnstof uitstoot is veel hoger door bandenslijtage
- Waterstofauto's zijn de toekomst!
- En ook: het zijn rijkelui speeltjes.
Allemaal onwil/onbegrip/weerstand tegen iets nieuws. Ik merk wel dat de Ioniq 5 toch vooral heel veel positieve reacties krijgt in het echte leven. Het is dan ook een pracht om te zien...
Ik zag onlangs wel een post van iemand met een nieuwe Tesla die een flinke kras over de kap had binnen een paar weken.
Dit kán toch niet??? Als je dus een ventieldopje zou vervangen is dan ook de garantie vervallen?tomcornet schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:47:
Even terugkoppelen ivm de onderhoudsprijzen, mijn dealer zegt dat een 1ste onderhoud 169 euro kost. En heeft me duidelijk gemaakt dat de garantie op de auto vervallen is omdat ik zelf de pollenfilter heb vervangen voor de zomer... Leuk nieuws. Nu ga ik het onderhoud zelf ook maar annuleren, het is toch al omzeep, dus beware als je zelf aan de auto prutst...
Ik denk dat dit wel aan te vechten is...
Dit is uiteraard onzin. Als je een pollenfilter vervangt kan niet opeens de garantie op de hele auto vervallen. Die filters zijn 'slijtagegevoelige' delen en vallen sowieso niet onder de garantie. Het vervangen daarvan kan dus niet de garantie op de onderdelen aantasten die er wel onder vallen.tomcornet schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:47:
Even terugkoppelen ivm de onderhoudsprijzen, mijn dealer zegt dat een 1ste onderhoud 169 euro kost. En heeft me duidelijk gemaakt dat de garantie op de auto vervallen is omdat ik zelf de pollenfilter heb vervangen voor de zomer... Leuk nieuws. Nu ga ik het onderhoud zelf ook maar annuleren, het is toch al omzeep, dus beware als je zelf aan de auto prutst...
Enige uitzondering zijn het vervangen van onderdelen door onderdelen die niet aan de specificaties van de fabrikant voldoen. Maar dan nog kan een verkeerd gekozen luchtfilter niet opeens de garantie op de batterij (oid) annuleren.
Ik zou dit dus zeker aanvechten bij de dealer. En anders overstappen. Het blijven in sommige gevallen toch enorme boeven.
Was het zitcomfort het enige waar je tegenaan liep?kor952 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:15:
@BelgianFred81 Ik loop hier op het forum al mee vanaf eind februari 2021, ben één van de gelukkigen die ingeloot is geworden geweest voor een P45 waar ik sinds eind Juli 2021 particulier in rond rijd. Als ik er dan ook nog bij vertel dat ik gepensioneerd ben, dan ben ik zo niet de gemiddelde bezoeker op dit forum......
Heb een week of 4 geleden een proefrit gemaakt in een Model Y, mooie auto maar ik ben totaal afgeketst op het zitcomfort, voorin veel te korte zittingen en achterin een mini bankje waarop alleen kinderen normaal kunnen zitten.
Ik heb even geleden beide een Tesla en een Ioniq 5 voor een testrit gereden. Ik ben eigenlijk altijd wel fan geweest van de Tesla, maar toen ik de Ioniq 5 had gereden begon ik toch heel ernstig te twijfelen. De zit in de Ioniq is inderdaad vele malen beter.
Wat ik ook lastig vind is dat er bij de Telsa ook geen duidelijk overzicht is van de opties die in de auto zitten in tegenstelling tot de Ioniq. Verder is de Tesla natuurlijk wel heel erg kaal, er kan zelfs geen handgreepje boven de passagiersstoel vanaf.
Dus omdat ik nog steeds zo erg twijfel weet ik niet of ik binnenkort een knoop door kan hakken...
LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR
Echt complete onzin. Ik heb eerder ook zelf filters gekocht en vervangen en bij de beurten aangegeven dat de dealer deze niet hoefde te vervangen en daar heeft men nooit een probleem van gemaakt. Kreeg ook altijd na elke beurt een mobiliteit pas.tomcornet schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:47:
Grappig, zoals ik al eerder schreef kan ik maar niet kiezen tussen een Ioniq 5 en een Tesla MY. Wat is de reden dat je overstapt als ik mag vragen?bilgy_no1 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:39:
[...]
Ik ben een particuliere koper in Nederland. Heb vorig jaar particulier een Ioniq 5 afgetikt en stap straks over naar een MY RWD.
Oei, dat is niet mis voor een EV, vorig jaar betaalde ik voor mijn 38kWh Ioniq € 149,00 voor 30K km beurt.ijssgerb schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:56:
Zie onderstaand wat ik moest betalen voor de 30k onderhoudsbeurt.
[Afbeelding]
[ Voor 12% gewijzigd door wfveennl op 02-11-2022 12:07 ]
bilgy_no1 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:50:
[...]
Dit is uiteraard onzin. Als je een pollenfilter vervangt kan niet opeens de garantie op de hele auto vervallen. Die filters zijn 'slijtagegevoelige' delen en vallen sowieso niet onder de garantie. Het vervangen daarvan kan dus niet de garantie op de onderdelen aantasten die er wel onder vallen.
Enige uitzondering zijn het vervangen van onderdelen door onderdelen die niet aan de specificaties van de fabrikant voldoen. Maar dan nog kan een verkeerd gekozen luchtfilter niet opeens de garantie op de batterij (oid) annuleren.
Ik zou dit dus zeker aanvechten bij de dealer. En anders overstappen. Het blijven in sommige gevallen toch enorme boeven.
Dat is wel de belangrijkste reden die ik onthouden heb. Natuurlijk doet de MY anders aan met bv. maar één centraal scherm. Het gemis aan handgrepen boven de deuren was me idd ook opgevallen. Ik vind de I5 als geheel gewoon prettiger wss omdat hij meer op een conventionele auto lijkt waar ik inmiddels meer dan 50 jaar in rond gereden heb.wfveennl schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:55:
[...]
Was het zitcomfort het enige waar je tegenaan liep?
3000Wp op 't dak
Hier nog een aardig (maar lang) filmpje mbt recuperatie.Makkelijk schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:57:
[...]
Bij een benzine auto heb je nog een motorblok waar je warmte in kwijt kunt door op de versnelling te remmen. Bij een EV lijkt het me doodeng om met een volle accu af te dalen. Benzineauto in neutraal is ook niet erg leuk namelijk.
YouTube: Großer Test in den Bergen: Das bringt Rekuperation wirklich! - Bloch...
Wij gebruiken de auto privé.jrk schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:27:
[...]
klopt. Dit is ook mijn mindset,....maar ik schat in dat je wel een leaserijder bent net als ik. Voor wie het niks uitmaakt of je een keer 0,83 euro bij FastNed moet betalen.... Als je dat privé moet betalen, dan is het ff andere koek he?
Bij het tanken bij benzine of diesel keek ik altijd naar de meter idd.
We hebben vaak net wat meer ruimte nodig. De Ioniq 5 is op zich wel ruim, maar dan moet de achterbank naar voren en dan mis je weer beenruimte.wfveennl schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:01:
[...]
Grappig, zoals ik al eerder schreef kan ik maar niet kiezen tussen een Ioniq 5 en een Tesla MY. Wat is de reden dat je overstapt als ik mag vragen?
Het is dat ik nu een heel goede prijs kan krijgen voor de Ioniq 5, vanwege de prijsverhogingen en lange wachttijd. Als ik er veel op had moeten inleveren had ik het niet gedaan.
Tegen de tijd dat ik deze geleverd heb gekregen, is het model alweer "verouderd".
Verwachten jullie dat de levertijden alleen maar verder oplopen naar mate je langer wacht of zal de productie op een gegeven moment opgeschroefd kunnen worden en neemt de levertijd dan af?
https://www.autoweek.nl/a...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
en
https://www.anwb.nl/auto/...e-levertijden-nieuwe-auto
You can call me Al
Wij hebben de auto Ioniq 5 bij Muntstad (Nieuwegein) gekocht. Afgelopen zomer hadden ze voldoende op voorraad.SixFo schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:02:
Ben al een tijdje op zoek naar een EV om particulier aan te schaffen. Mijn voorkeur gaat sterk uit naar een iONIQ5 Connect (58 kWh) maar het enige dat me weerhoudt is de levertijd van ongeveer een jaar...
Tegen de tijd dat ik deze geleverd heb gekregen, is het model alweer "verouderd".
Verwachten jullie dat de levertijden alleen maar verder oplopen naar mate je langer wacht of zal de productie op een gegeven moment opgeschroefd kunnen worden en neemt de levertijd dan af?
De productie van EVs wordt overal wel opgevoerd, maar dat betekent niet dat de levertijd volgende maand opeens halveert. Misschien dat de situatie in de loop van 2023 verbetert, maar de vraag naar EVs blijft waarschijnlijk wel groter dan het aanbod.SixFo schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:02:
Ben al een tijdje op zoek naar een EV om particulier aan te schaffen. Mijn voorkeur gaat sterk uit naar een iONIQ5 Connect (58 kWh) maar het enige dat me weerhoudt is de levertijd van ongeveer een jaar...
Je zou naar jong gebruikte EVs kunnen kijken. Die lijken nu erg duur, maar vergeet niet dat ook de prijzen van nieuwe auto's al zijn verhoogd en waarschijnlijk ook na bestelling nog worden verhoogd (geen vaste prijzen meer).
Vandaag tekenen, volgende week rijden?SixFo schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:02:
https://www.autoscout24.n...e=listpage_search-results
Veel geld voor een I5 Connect RWD terwijl ze adverteren met 4WD. Of doelen ze op de 4 banden die eronder liggen

[ Voor 8% gewijzigd door ijssgerb op 03-11-2022 15:40 ]
You can call me Al
Koop zelf het liefst nieuw met een kleur naar keuze.de meester01 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:22:
[...]
Vandaag tekenen, volgende week rijden?
https://www.autoscout24.n...e=listpage_search-results
Nieuwprijs voor deze uitvoering is €51.790,- dus wat dat betreft valt het volgens mij wel mee.ijssgerb schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:38:
[...]
Veel geld voor een I5 Connect RWD terwijl ze adverteren met 4WD. Of doelen ze op de 4 banden die eronder liggen. Ruim een jaar terug had je hier meer opties voor en kon je nog laden tegen 0,19 cent de kW. Maar goed klink nu als de ouwe lul die ik inmiddels ook ben en niet alles was vroeger beter toch
Maar is inderdaad geen 4WD...
Hoezo? De screenshots laten duidelijk een HiTrac embleem zien op de achterzijde... ?ijssgerb schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:38:
[...]
Veel geld voor een I5 Connect RWD terwijl ze adverteren met 4WD. Of doelen ze op de 4 banden die eronder liggen.
Edit: nvm.. de screenshots zijn niet representatief voor de daadwerkelijke auto.. lekker dan. Dit is gewoon misleidende verkoop.
[ Voor 15% gewijzigd door RobbieB op 03-11-2022 15:49 ]
wel lekker dat bij al de ioniq 5 occasions bij muntstad de terugroep actie nog open staat, ben benieuwd of ze dat nog even meenemen bij aflevering...ijssgerb schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:38:
[...]
Veel geld voor een I5 Connect RWD terwijl ze adverteren met 4WD. Of doelen ze op de 4 banden die eronder liggen. Ruim een jaar terug had je hier meer opties voor en kon je nog laden tegen 0,19 cent de kW. Maar goed klink nu als de ouwe lul die ik inmiddels ook ben en niet alles was vroeger beter toch
Dat viel mij ook al op idd.Tiggy80 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:52:
[...]
wel lekker dat bij al de ioniq 5 occasions bij muntstad de terugroep actie nog open staat, ben benieuwd of ze dat nog even meenemen bij aflevering...
You can call me Al
Dan moet je dus wachten tot je bestelling aan de beurt is. Een vriend heeft er 1 in de lease besteld. 10 maanden wachttijd.SixFo schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:48:
[...]
Koop zelf het liefst nieuw met een kleur naar keuze.
[ Voor 12% gewijzigd door de meester01 op 03-11-2022 16:24 ]
Ik laad nog 2 maanden voor 9,6 cent per kwh in de dalurenijssgerb schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:38:
[...]
Ik ben vertrokken met 280km range en ben thuis gekomen met 46km
62km meer verbruikt dan voor zien.
Heen gemiddeld 83km/u (beetje file).
Terugreis wat regen, 11gr en cruise op 125/km. Gemiddeld 108km/u.
Maar het verbruik wel richting 28khw a 29kwh/100. Dat is toch altijd beetje een tegenvaller dat hij boven de 110km/u zo zwaar begint te verbruiken.
Is dat bij een Ice ook zo dat die 20 a 30% meer verbruikt als het wegdek nat is? Ik heb nooit dat gevoel gehad.
Het ‘probleem’ is dat een Ev super efficiënt is. Dus elke joule extra energie voor beweging vertaalt ook in een extra joule uit de batterij (grofweg). Bij een ice is dat andere vanwege de inefficiëntie. Dus extra verbruik voor beweging vertaalt zich misschien maar 1/3 extra joule uit de brandstof. De over 2/3 gaat op aan warmte…multipasser schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 00:06:
Net heen/terug trip naar Antwerpen. 86km per trip.
Maar het verbruik wel richting 28khw a 29kwh/100. Dat is toch altijd beetje een tegenvaller dat hij boven de 110km/u zo zwaar begint te verbruiken.
Is dat bij een Ice ook zo dat die 20 a 30% meer verbruikt als het wegdek nat is? Ik heb nooit dat gevoel gehad.
Andere vraag. Ik heb een Ioniq 5 73 kWh lounge rwd olive green besteld die in backorder stond bij de leasemij. Hij wordt over een paar weken geleverd, catalogus waarde is 57500. Dat is dan toch een 77 kWh?
[ Voor 8% gewijzigd door L-VIS op 04-11-2022 13:27 ]
Ja, ook ICE is minder efficiënt door regen, wind, nat wegdek, etc.multipasser schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 00:06:
Net heen/terug trip naar Antwerpen. 86km per trip.
Verschil is wel dat de ICE voor het verwarmen gebruik maakt van de restwarmte van de motor. De aandrijving van de EV levert hier minder op.
Ik denk dat bij deze verbruikscijfers ook de wind een flinke rol heeft gespeeld.
Ik had van de week een ritje heen en weer vanuit zoetermeer richting amsterdam.bilgy_no1 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:29:
[...]
Ja, ook ICE is minder efficiënt door regen, wind, nat wegdek, etc.
Verschil is wel dat de ICE voor het verwarmen gebruik maakt van de restwarmte van de motor. De aandrijving van de EV levert hier minder op.
Ik denk dat bij deze verbruikscijfers ook de wind een flinke rol heeft gespeeld.
Heenweg storm in de rug verbruik ongeveer 14 kW/100km
Terugweg storm tegen en verbruik ongeveer 20 kW/100km
Dat scheelt dus echt enorm. Snelheden waren vergelijkbaar
Prijslijst van september voor de Lounge begint bij 58900 zonder extra lak voor de 77 kWh versie. De 73 kWh heeft 1200 euro korting, begint bij 57700 zonder extra lak. Dus denk dat het een 73 kWh versie is.L-VIS schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:47:
[...]
Andere vraag. Ik heb een Ioniq 5 73 kWh lounge red besteld die in backorder stond bij de leasemij. Hij wordt over een paar weken geleverd, catalogus waarde is 57500. Dat is dan toch een 77 kWh?
Het lijkt erop dat het steeds vaker gebeurt. Iemand hier een idee wat hiervan de oorzaak is, en wat er tegen te doen is?
Ik idd ook niet, zou best mooi kunnen zijn. Maar ben nog steeds uitermate tevreden met de digital teal. Hoef je ook nauwelijks te wassen, pas 1 keer na 10K kilometers….YJB schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:06:
[...]
Nooit geweten dat rood een optie was, ook import nog niet gezien.
Ioniq 5 Lounge 73kWh (2022), Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp
nope, ik heb het 1x out of the blue gehad en 1x na de pre conditioning update. de 2e keer kan ik dus nog wel verklaren, maar de 1e x niet. rete irritant, vooral omdat de backup in bleulink toch niet alles lijkt te onthouden (seat modes bijv) dus als iemand weet hoe je wel echt een complete backup kunt maken en terugzetten.... pleaseMarber schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:20:
Deze week voor de tweede keer mijn gebruikersprofiel ineens weg. Vorige maand ook al eens (en daarvoor ook al een paar keer gehad).
Het lijkt erop dat het steeds vaker gebeurt. Iemand hier een idee wat hiervan de oorzaak is, en wat er tegen te doen is?
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic