Franciesco schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:28:
@bilgy_no1 & @Stephan_haarlem Uit ervaring kan ik melden dat Tesla flink verder is met semi-autonoom rijden, zoals auto steer, dan de Kia EV6 en daarmee ook Hyundai IONIQ 5 (ga ik vanuit). Staar je echter niet blind op het Tesla systeem want het heeft ook tekortkomingen: phantom breaks komen duidelijk vaker voor dan bij mijn EV6. Ook worden er foutieve automatische snelheidsveranderingen (vertragen én versnellen) gedaan. Dit kun je niet uitschakelen maar alleen ten tijde dat het gebeurt handmatig overrulen. Dat doet mijn EV6 gelukkig nooit (want automatisch snelheid overnemen is gelukkig uitschakelbaar).

Begrijp me niet verkeerd: "mijn" zakelijke Tesla Model 3 (nu ca 1 jaar oud) bevalt goed en ik had de Model Y serieus op mijn short list staan als prive auto. Maar het auto-pilot systeem is voor mij de zwakste schakel van de auto en heb ik met nog geen enkele andere auto zo vaak op gemopperd als bij de Model 3. Overigens was dit voor mij niet de (hoofd)reden om af te zien van de Model Y, maar dat terzijde.
Eens. Ik verwacht niet opeens perfectie bij Tesla... Ik verwacht wel een snellere ontwikkeling en door de tijd heen verbeteringen. En op enig moment ook FSD in Europa.

Bij Hyundai verwacht ik mondjesmaat misschien heel kleine updates om fouten te corrigeren.

Heel herkenbaar die snelheidsborden. Daar maakt de Ioniq 5 echt een zooitje van, maar het is uit te schakelen door 1 km/h harder of zachter te rijden dan de geldende limiet.

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-05 20:00

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Ik heb afgelopen vrijdag een Ionity snellader in Duitsland gebruikt maar ik zie die sessie niet terug in de Charge my Hyundai app. Hoe lang duurt zoiets normaliter?

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15:20
de meester01 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:39:
Ik heb afgelopen vrijdag een Ionity snellader in Duitsland gebruikt maar ik zie die sessie niet terug in de Charge my Hyundai app. Hoe lang duurt zoiets normaliter?
ga je nooit zien, alleen op de factuur. vreselijk systeem vind ik dat zelf, maar goed. meestal duurt het een aantal weken

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• Stephan_haarlem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:33
de meester01 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:39:
Kan soms wel even duren. Daar is geen pijl op te trekken. Normaal gesproken staan ze er bij mij binnen een paar minuten in, maar heb ook al gehad dat bij het een hele week heeft geduurd. Terwijl een latere laadsessie bij hetzelfde laadstation er weer wel gelijk instond.
Gewoon geduld, betalen moet je uiteindelijk toch wel 🤣

• Tiggy80
Stephan_haarlem schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:43:
[...]

Kan soms wel even duren. Daar is geen pijl op te trekken. Normaal gesproken staan ze er bij mij binnen een paar minuten in, maar heb ook al gehad dat bij het een hele week heeft geduurd. Terwijl een latere laadsessie bij hetzelfde laadstation er weer wel gelijk instond.
Gewoon geduld, betalen moet je uiteindelijk toch wel 🤣
laad sessie in buitenland? die zie ik nooit in de app

• Stephan_haarlem
Franciesco schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:28:
@bilgy_no1 & @Stephan_haarlem Uit ervaring kan ik melden dat Tesla flink verder is met semi-autonoom rijden, zoals auto steer, dan de Kia EV6 en daarmee ook Hyundai IONIQ 5 (ga ik vanuit). Staar je echter niet blind op het Tesla systeem want het heeft ook tekortkomingen: phantom breaks komen duidelijk vaker voor dan bij mijn EV6. Ook worden er foutieve automatische snelheidsveranderingen (vertragen én versnellen) gedaan. Dit kun je niet uitschakelen maar alleen ten tijde dat het gebeurt handmatig overrulen. Dat doet mijn EV6 gelukkig nooit (want automatisch snelheid overnemen is gelukkig uitschakelbaar).

Begrijp me niet verkeerd: "mijn" zakelijke Tesla Model 3 (nu ca 1 jaar oud) bevalt goed en ik had de Model Y serieus op mijn short list staan als prive auto. Maar het auto-pilot systeem is voor mij de zwakste schakel van de auto en heb ik met nog geen enkele andere auto zo vaak op gemopperd als bij de Model 3. Overigens was dit voor mij niet de (hoofd)reden om af te zien van de Model Y, maar dat terzijde.
Helemaal mee eens. Elk systeem heeft zijn nukken.
Zelfstandig van rijstrook wisselen is leuke gadget, maar bijvoorbeeld in Duitsland in mijn ogen soms levensgevaarlijk, gaat gewoon te traag.
Geen idee hoe dit bij Tesla is maar zou bij mij geen noodzakelijke opties zijn.

Voor mij is van belang dat de auto goed rijdt en dat de stoelen goede steun geven, dat is wel een punt van zorgen bij een model Y. Als ik tenminste op bepaalde reviews moet afgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 14:08

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

bilgy_no1 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:24:
[...]

I know, ik heb meerdere lange ritten met de Ioniq 5 gedaan. Maar bij 1000-km challenges komt een Model Y LR wel sneller uit de bus door betere efficiency en ook snel laden (250 kW piek die wel redelijk snel onder de 220 kW daalt, maar alsnog heel vlot oplaadt).

Mijn punt is alleen dat de Ioniq 5 (en EV6) daar gewoon records zouden plaatsen als ze nog efficiënter waren ontworpen.
Op de test van Bjorn, maar dat is omdat hij zijn HVAC liet opstaan bij chargen!
Dat heeft hij nadien zelf gevonden waarom de ioniq soms niet full power ging chargen, omdat de HVAC moet uitstaan om de batterij te koelen. Dus hij zou de 1000km challenge terug moeten doen. Theoretisch is de ioniq telkens sneller op de 1000km dan Y.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• Stephan_haarlem
Tiggy80 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:44:
[...]

laad sessie in buitenland? die zie ik nooit in de app
Serieus? Zit tegenwoordig vaak in Duitsland en zie alle laadsessies keurig in de ChargemyHyundai app.
Moet wel zeggen dat ik tot nu toe alleen de Ionity snellaadstations gebruik vanwege de interessante prijs 😇

[ Voor 16% gewijzigd door Stephan_haarlem op 29-09-2022 13:51 ]

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Franciesco schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:30:
Toegift: helemaal eens met de efficiëntie discussie. Ik had graag gewild dat de IONIQ 5 en EV6 de efficiëntie van de Model Y gehad zouden hebben.
ik vraag me af of ze ooit de efficiëntie via softupdate kunnen verhogen. Elke % extra is er ééntje gewonnen.
En ik hoop ook nog steeds op een soort 'speedboost' buy optie :p

4.4sec Ioniq AWD, let's go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
Stephan_haarlem schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:49:
[...]

Serieus? Zit tegenwoordig vaak in Duitsland en zie alle laadsessies keurig in de ChargemyHyundai app.
Moet wel zeggen dat ik tot nu toe alleen de Ionity snellaadstations gebruik vanwege de interessante prijs 😇
verdraaid, ik had niet meer gekeken omdat ik er toch nooit een laadsessie in zag, maar nu staan ze er inderdaad in :+

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-05 17:58
Haodeyoude schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:58:
[...]

In de Nederlandse configurator is inmiddels mystic olive weer toegevoegd als gratis kleur...(op de prijslijst van
1 september nog niet zie ik).. 7(8)7
Ben net gebeld door de dealer dat Mystic Olive toch echt niet meer beschikbaar is. Als ik nu in de configurator kijk staat er een slotje op die kleur :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fupTp75grC548a91-QYyNGleXt4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5OnB42P3uHIYsDOV6KmoI1FQ.png?f=user_large
multipasser schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:48:
[...]

Op de test van Bjorn, maar dat is omdat hij zijn HVAC liet opstaan bij chargen!
Dat heeft hij nadien zelf gevonden waarom de ioniq soms niet full power ging chargen, omdat de HVAC moet uitstaan om de batterij te koelen. Dus hij zou de 1000km challenge terug moeten doen. Theoretisch is de ioniq telkens sneller op de 1000km dan Y.
Hij heeft hem 2x getest: 1x met 10:00 uur en 1x met 10:25 uur. Hij had volgens mij wel 2x een AWD en waarschijnlijk doet een RWD het iets beter. Hij heeft ook een EV6 getest, die kwam op 9:55 uur uit.

Kan zijn dat het met betere laadsnelheid in winter en beter laadgedrag nog iets sneller zou zijn.

De Model Y LR kwam uit op 9:45 uur. Het zit dus ongeveer in dezelfde hoek. Mijn punt is alleen dat als Hyundai nog wat meer had gefocust op efficiency zouden de e-GMP auto's echt records kunnen zetten, rond 9:00 - 9:15 uur.

• Haodeyoude
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-05 18:51
stefxx schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:29:
[...]

Ben net gebeld door de dealer dat Mystic Olive toch echt niet meer beschikbaar is. Als ik nu in de configurator kijk staat er een slotje op die kleur :(

[Afbeelding]
Klik maar eens rond met de uitvoeringen en batterij pakket dan gaat soms dat slotje weg (de logica ontbreekt mij)

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-05 22:54

cooper_s1

MINI's rule

bilgy_no1 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:54:
[...]

Hij heeft hem 2x getest: 1x met 10:00 uur en 1x met 10:25 uur. Hij had volgens mij wel 2x een AWD en waarschijnlijk doet een RWD het iets beter. Hij heeft ook een EV6 getest, die kwam op 9:55 uur uit.

Kan zijn dat het met betere laadsnelheid in winter en beter laadgedrag nog iets sneller zou zijn.

De Model Y LR kwam uit op 9:45 uur. Het zit dus ongeveer in dezelfde hoek. Mijn punt is alleen dat als Hyundai nog wat meer had gefocust op efficiency zouden de e-GMP auto's echt records kunnen zetten, rond 9:00 - 9:15 uur.
Voor wat mij betreft, cijfers en statistics zijn leuk, maar t gaat mij meer om de algehele beleving.
Voor mij is mijn Ioniq 5 een heel goede vervanging voor een ICE wagen. Bovendien zit er een sh&*#load
aan gadgetry op wat ik meestal niet gebruik...
Maar overal rijd hij heerlijk en brengt mij in alle rust waar ik wezen moet in NL, dit ook zonder
enige range anxiety. Het enige waar ik af en toe een issue mee heb is dat hij best groot is en z'n draaicirkel.
Maar verder nooit verwacht dat het mij zo goed zou bevallen...
Bovendien vind ik het uiterlijk (al zie je dat zelf niet als je rijd natuurlijk) erg geslaagd, maar dat is natuurlijk erg subjectief.

• jrk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-10-2024

jrk

IONIQ5 rijder

mh514452 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:10:
Gisteren bij de dealer Almere geweest om de raamstijl te vervangen. Blijken ze de verkeerde te hebben ontvangen, gaat dus nu in backorder. Meteen gevraagd of ze de update voor de batterij preconditioning konden uitvoeren maar er stond nog geen actie open volgens de dealer. Opdracht schijnt via Hyundai Nederland te moeten komen. Deze net via de live chat gevraagd, maar schijn idd netjes op mijn beurt te moeten wachten. Wel jammer, was er nu toch……
Volgens mij onzin. Als jouw auto dit wel heeft, dan is ie er gewoon hoor. Die dealers weten gewoon niet waar je het over hebt.

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:41
LuPo schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:23:
[...]

Thanks voor deze info. Onze IONIQ5 gaat morgen naar de dealer (Zoetermeer) voor de volgende klusjes:

- nieuwe bestuurdersstoel/stoelmotor (elektrische verstelling werkt niet meer)
- update batterijverwarming voor DC-laden
- afstellen verlichting
- afstellen stuurhoeksensor

Hopelijk is 'ie daarna nog een stukje beter. We rijden al 13.000 km heerlijk rond.
De auto is weer terug. Stoel is gemaakt, update van de batterijverwarming is ook gedaan en de verlichting ook als het goed is.

Dank voor de tips hier, het was flink doorzeuren om de update van de batterijverwarming te krijgen. Maar hij staat erop! Verwijzen naar het feit dat hij bij de 30.000 onderhoudsbeurt staat deed het hem. In eerste instantie werd gelijk gezegd dat die update er niet was voor onze auto. Onzin :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-05 10:44
jrk schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:35:
[...]

Volgens mij onzin. Als jouw auto dit wel heeft, dan is ie er gewoon hoor. Die dealers weten gewoon niet waar je het over hebt.
Het is (nog) geen officiële terugroepactie, wat betekent dat niemand de dealer betaalt voor het uitvoeren van de update.

• LuPo
Tweakx schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:12:
[...]

Het is (nog) geen officiële terugroepactie, wat betekent dat niemand de dealer betaalt voor het uitvoeren van de update.
Snap ik, maar als je al een afspraak hebt voor iets anders is het een beetje jammer dat ze zo moeilijk doen om het even mee te nemen. Wij hadden een afspraak voor de niet werkende elektrische stoelverstelling.

• Tweakx
LuPo schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:16:
[...]

Snap ik, maar als je al een afspraak hebt voor iets anders is het een beetje jammer dat ze zo moeilijk doen om het even mee te nemen. Wij hadden een afspraak voor de niet werkende elektrische stoelverstelling.
Eens :)

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-05 17:58
Haodeyoude schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:30:
[...]

Klik maar eens rond met de uitvoeringen en batterij pakket dan gaat soms dat slotje weg (de logica ontbreekt mij)
WTF. Het lijkt erop dat als je OF een Lounge configureert (ongeacht de aandrijving), OF iedere ander model met AWD, dat Mystic Olive niet beschikbaar is. Morgen ga ik even opheldering vragen aan de dealer.

Dank voor de tip!

• HJTe
  • Laatst online: 03-01-2024
LuPo schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:06:
[...]

De auto is weer terug. Stoel is gemaakt, update van de batterijverwarming is ook gedaan en de verlichting ook als het goed is.

Dank voor de tips hier, het was flink doorzeuren om de update van de batterijverwarming te krijgen. Maar hij staat erop! Verwijzen naar het feit dat hij bij de 30.000 onderhoudsbeurt staat deed het hem. In eerste instantie werd gelijk gezegd dat die update er niet was voor onze auto. Onzin :)
Ben heel benieuwd of ze ook de stuurhoeksensor hebben bijgesteld? Bij ons werd gezegd dat ze hier nog niets van hadden gehoord.

• MeelezerT
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-01-2024
Tiggy80 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:25:
[...]

met het ionity premium is het prima te doen hoor, dan blijft het 26 cent per kwh en je hebt die abbo kosten er snel zat uit
Boven de lijn Zandvoort - Enschede niet hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
HJTe schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:22:
[...]

Ben heel benieuwd of ze ook de stuurhoeksensor hebben bijgesteld? Bij ons werd gezegd dat ze hier nog niets van hadden gehoord.
Nee die niet volgens mij. Die neem ik wel mee bij een onderhoudsbeurt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Eén van de grootste ergenissen is toch dat je de auto moet 'afzetten'.
Waarom je niet gewoon hem in P kan zetten, auto sluiten en hij zet de computer zelf uit.
Belachelijk dat je terug de auto in moet kruipen om op te knop te drukken, want hij maakt een herrie als je het vergeet :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tiggy80
multipasser schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 00:21:
Eén van de grootste ergenissen is toch dat je de auto moet 'afzetten'.
Waarom je niet gewoon hem in P kan zetten, auto sluiten en hij zet de computer zelf uit.
Belachelijk dat je terug de auto in moet kruipen om op te knop te drukken, want hij maakt een herrie als je het vergeet :)
wat is het verschil van op de P klikken of op de uit klikken als je uitstapt? Ik ben van mening dat je echt dingen aan het zoeken bent als je jezelf hieraan stoort. de knoppen zitten een paar cm uit elkaar. je hoeft niet eerst op P te drukken om hem uit te zetten hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
MeelezerT schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:53:
[...]

Boven de lijn Zandvoort - Enschede niet hoor.
laatste keer dat ik keek lag Italie onder die lijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hharolds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-03-2024
Blijkbaar is de kleur Phantom Black niet meer leverbaar en vervangen door Abyss Black

Ben benieuwd of dit dan ook een andere kleur is of alleen re-branding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-05 08:42
hharolds schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:39:
Blijkbaar is de kleur Phantom Black niet meer leverbaar en vervangen door Abyss Black

Geen idee, beide zijn pearl/mica lak en de meerprijs is ook ongewijzigd € 895,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:43
hharolds schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:39:

Mogelijk net iets een andere kleur waarvan je in de praktijk het verschil niet ziet? Bij veel merken zie je de laatste tijd dat bepaalde kleuren niet meer beschikbaar zijn en weer vervangen worden door een andere kleur. Ook op de verf markt zijn grote supply tekorten.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hharolds
  • Laatst online: 06-03-2024
RobbieB schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:39:
[...]

Mogelijk net iets een andere kleur waarvan je in de praktijk het verschil niet ziet? Bij veel merken zie je de laatste tijd dat bepaalde kleuren niet meer beschikbaar zijn en weer vervangen worden door een andere kleur. Ook op de verf markt zijn grote supply tekorten.
Ik zie dat de Ioniq 6 aankondiging ook al sprak over Abyss Black.
Die gaan ze nu dus ook gebruiken voor Ioniq 5.
Ik verwacht ook niet dat je nu echt verschil zult zien. Allebei zwart in de pearl reeks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Tiggy80 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 07:06:
[...]

wat is het verschil van op de P klikken of op de uit klikken als je uitstapt? Ik ben van mening dat je echt dingen aan het zoeken bent als je jezelf hieraan stoort. de knoppen zitten een paar cm uit elkaar. je hoeft niet eerst op P te drukken om hem uit te zetten hoor.
Er is wel een verschil. Bij een tesla kan je gewoon stoppen, uitstappen en auto sluiten.
Hij zet in P, mogelijk de brake op, en sluit de deuren, zonder gezeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
multipasser schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:54:
[...]

Er is wel een verschil. Bij een tesla kan je gewoon stoppen, uitstappen en auto sluiten.
Dit is hoe het zou moeten zijn in een EV. Je hebt geen ronkende motor die gestart en gestopt moet worden.
Je merkt dat fabrikanten toch nog oude ‘gewoontes’ inbouwen omdat ze denken dat mensen dat willen. Ik vermoed dat dit bij volgende generaties minder en minder gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

RobbieB schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:00:
[...]

Dit is hoe het zou moeten zijn in een EV. Je hebt geen ronkende motor die gestart en gestopt moet worden.
Je merkt dat fabrikanten toch nog oude ‘gewoontes’ inbouwen omdat ze denken dat mensen dat willen. Ik vermoed dat dit bij volgende generaties minder en minder gaat worden.
Exactly! Toen ik de ioniq kocht was ik vergeten dat hij het had :)
Niet dat dit een dealbreaker was maar beetje teleurgesteld voor zo'n geavanceerde auto.
Ik heb 10+ EV's getest en die zonder startknop starten voelen nieuwer aan :p

Hyundai zou dit perfect via softupdate kunnen toepassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiggy80
[...]

dan had je een tesla moeten kopen. je geeft aan dat het geen deal breaker is, maar wel een van de grootste ergenissen 8)7 vind het ingewikkeld om dat met elkaar te rijmen. tuurlijk heeft een ioniq 5 gekke dingen, maar dat hebben alle ev's zover ik weet/heb ervaren. zodra er ook maar 1 is die "perfect" is zal de rest geen bestaansrecht hebben, maar voorlopig is dat niet het geval en moeten we dus kiezen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:03
[...]

Dat klopt niet: bij Tesla stop je, en zet je hem in P. Dan uitstappen en weglopen (auto gaat vanzelf op slot).
Er is inderdaad geen start knop.

Edit: ik moet mezelf corrigeren of op zijn minst nuanceren: als je in D/R staat en je doet de deur open dat gaat de Tesla (Model 3) automatisch naar P incl waarschuwing dat de auto tegen wegrollen beveiligd is. Dus is mijn inziens meer een vangnet dan de manier waarop je het eigenlijk zou moeten doen.

[ Voor 25% gewijzigd door Franciesco op 30-09-2022 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harjan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-01-2024
[...]

Je hoeft zelfs niet op slot te doen, als je wegloopt gaat hij vanzelf op slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Harjan schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:24:
[...]

Je hoeft zelfs niet op slot te doen, als je wegloopt gaat hij vanzelf op slot.
Ja. Raar want dat lukt toch niet echt. Hoelang is de delay? Of hoever moet je weglopen? Zal het nog eens moeten testen.

Vandaag 212km gereden en batt van 80% naar 12%. 73kwh versie.

De heenrit 105km aan 20kwh. Maar terug was aan 27kwh. Gemiddelde snelheid was 97km/u. Veel regen en waarschijnlijk een stuk kouder. Als ik 2x regen zou gehad hebben was het echt nipt geweest. En dat valt me wel wat tegen. Ik vraag me af wat zetelverwarming en 22gr verwarming gaat verbruiken. Hij zegt 10 a 12km range. Dat komt overeen met 2kwh voor climate control?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rugby82
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:20
Ik denk niet dat de regen er heel veel mee te maken heeft maar vooral de wind. Wind mee of tegen scheelt zo een paar kWh. Afgelopen dinsdag een stuk van 140km enkele reis gereden en de heenweg was 18kWh gemiddeld in de ochtendkou met verwarming. De terugweg was wind tegen zonder verwarming en toen zat ik op 20kWh.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dingess
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2024
Mijn IONIQ 5 is gisteren na enig aandringen bij de dealer voorzien van battery pre-conditioning. IONIQ 5 lounge 2021.

Echter heb ik nu nog steeds last van een disconnected bluelink verbinding/slechte verbinding met bluelink. na 20x de app starten heb ik eindelijk verbinding. Wie heeft hier nog meer last van? Is de landelijke bluelink dekking wel goed?

[ Voor 3% gewijzigd door Dingess op 01-10-2022 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Rugby82 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:35:
Ik denk niet dat de regen er heel veel mee te maken heeft maar vooral de wind. Wind mee of tegen scheelt zo een paar kWh. Afgelopen dinsdag een stuk van 140km enkele reis gereden en de heenweg was 18kWh gemiddeld in de ochtendkou met verwarming. De terugweg was wind tegen zonder verwarming en toen zat ik op 20kWh.
Regen zorgt voor meer rolweerstand dus speelt het een rol in het verbruik.

Ik heb gisteren een ritje van 75 km gemaakt. Heenweg 19,7 en 24,4 op de terugweg met een flinke tegenwind. Netjes 120-125 gereden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-05 22:54

cooper_s1

MINI's rule

Dingess schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:12:
Mijn IONIQ 5 is gisteren na enig aandringen bij de dealer voorzien van battery pre-conditioning. IONIQ 5 lounge 2021.

Echter heb ik nu nog steeds last van een disconnected bluelink verbinding/slechte verbinding met bluelink. na 20x de app starten heb ik eindelijk verbinding. Wie heeft hier nog meer last van? Is de landelijke bluelink dekking wel goed?
Vwb Bluelink, je kan in het instellingen menu in de auto bluelink op privacy modus zetten en daarna weer op gewoon.
Dat hielp voor mij als ik de auto niet meer kon bereiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Wij hadden gisteren ook last van hindernissen in de bluelink app. Kon de auto niet bereiken. Lijkt nu opgelost. Even een keer een paperclip in het reset gaatje wil nog wel eens helpen als het aan de zijde van de auto ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
multipasser schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 03:22:
[...]

Ja. Raar want dat lukt toch niet echt. Hoelang is de delay? Of hoever moet je weglopen? Zal het nog eens moeten testen.

Vandaag 212km gereden en batt van 80% naar 12%. 73kwh versie.

De heenrit 105km aan 20kwh. Maar terug was aan 27kwh. Gemiddelde snelheid was 97km/u. Veel regen en waarschijnlijk een stuk kouder. Als ik 2x regen zou gehad hebben was het echt nipt geweest. En dat valt me wel wat tegen. Ik vraag me af wat zetelverwarming en 22gr verwarming gaat verbruiken. Hij zegt 10 a 12km range. Dat komt overeen met 2kwh voor climate control?
Lastig om heel veel over je verbruik te zeggen, zonder meer te weten over hoe je rijdt. Maar dat gezegd hebbende vind ik 27 kwh/100km wel heel erg hoog voor de huidige omstandigheden. Wellicht zat je midden in een paar stevige buien met veel wind, maar dan nog.

Het is nuttig om de auto enigszins te leren kennen qua verbruik. Met een paar handige trucs krijg je je verbruik flink lager.

Gebruik je bijvoorbeeld de Cruise Control op de snelweg, of niet? Zo constant mogelijk rijden helpt enorm, steeds afremmen en weer versnellen is juist minder zuinig.

In de stad rijden gaat het zuinigst op Auto Regeneratie en dan in de laagste stand: rechter flipper ingedrukt houden voor Auto en dan nog een paar keer rechts klikken om hem in de laagste stand te krijgen (heel kort streepje in de regeneratie indicator). Wanneer je een stoplicht al op Rood ziet gaan, voet van het pedaal en de auto zal automatisch afremmen adhv je voorganger. Als je bijremt met het rempedaal gaat hij alsnog zoveel mogelijk regenereren.

Lage temperatuur verhoogt ook je verbruik. De verwarming is vooral in het begin heel erg actief (inefficiënte resistive heater) en trekt dan veel vermogen. Wanneer de auto op temperatuur is vlakt het verbruik af (warmtepomp is dan het meest actief). Wat evt helpt is om de temperatuur op 19°C te zetten en evt de stoelverwarming te gebruiken. Airco op Auto stand 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rugby82
Hoe ervaren jullie het laden met deze temperaturen? Vandaag de auto aan een 300kWh lader van Fastned gehangen met 19C en 30% accu maar hij kwam niet boven de 110kWh uit. Ik had met deze temperatuur wel een wat hoger resultaat verwacht, zeker omdat we al 40km hadden gereden.

[ Voor 7% gewijzigd door Rugby82 op 01-10-2022 14:15 ]

R6, 7D2 en wat L-lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rugby82
Zojuist 140km gereden met windkracht 4 tegen en wat regen en 3 personen inde auto. De verwarming stond op 19C en het verbruik lag op precies 20kWh/100km. Die 27kWh vind ik ook wel heel hoog. Dan zou ik echt 140 moeten rijden of harder met veel optrekken en inefficiënt remmen.

Edit: De terugweg gaf 18kWh/100km op hetzelfde stuk. Alles met 110km/u op de cruisecontrol op de snelweg. Soms even richting de 115km/h om iemand iets vlotter in te halen maar ook niet meer dan dat.

[ Voor 31% gewijzigd door Rugby82 op 01-10-2022 16:21 ]

R6, 7D2 en wat L-lenzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
Rugby82 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:10:
Hoe ervaren jullie het laden met deze temperaturen? Vandaag de auto aan een 300kWh lader van Fastned gehangen met 19C en 30% accu maar hij kwam niet boven de 110kWh uit. Ik had met deze temperatuur wel een wat hoger resultaat verwacht.
Accu moet boven de >25C zijn voor maximum laad snelheden. Ergens in dit topic staat een tabel met temperaturen en laadsnelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
Ik zit regelmatig in een stilstaande auto met alleen even de radio aan. Vlak daarna krijg ik de melding dat ik de auto moet gebruiken in verband met de accu. Hoe lang kan ik ongeveer de auto gebruiken zonder dat mijn 230v op is? 15 minuten? Een uur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Tweakx schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:13:
Ik zit regelmatig in een stilstaande auto met alleen even de radio aan. Vlak daarna krijg ik de melding dat ik de auto moet gebruiken in verband met de accu. Hoe lang kan ik ongeveer de auto gebruiken zonder dat mijn 230v op is? 15 minuten? Een uur?
De auto in Ready zetten, dan haalt hij de stroom uit de grote accu. Als de auto niet in Ready staat pakt hij stroom uit de 12V accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rugby82 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:10:
Hoe ervaren jullie het laden met deze temperaturen? Vandaag de auto aan een 300kWh lader van Fastned gehangen met 19C en 30% accu maar hij kwam niet boven de 110kWh uit. Ik had met deze temperatuur wel een wat hoger resultaat verwacht, zeker omdat we al 40km hadden gereden.
De warmtepomp haalt juist weer warmte uit de batterij, dus als je de verwarming aan had bovenn19°C, werkt dat juist tegen het opwarmen van de batterij...

Bij een iets lagere batterij stand in pluggen helpt ook.

En tot slot kan het zijn dat je bij een 300 kW Fastned lader max 150 kW geleverd krijgt als er nog een auto is ingeplugd. Dat hangt af van de specifieke lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rugby82
Dan is het wellicht de warmtepomp die iets heeft gedaan want we zaten nog in de auto en heat stond nog aan maar op 19C. We waren de enige op het hele Fastned station dus het delen van het vermogen was her niet aan de orde.

Ik weet dat laden met een lagere batterijstand helpt maar dat was het laatste snellaadstation tot aan de eindbestemming 90km verder. In Zeeland hebben ze er blijkbaar geen aan de snelweg vanaf de Moerdijk. En met windkracht 4 tegen wist ik niet of we terug dan zouden halen tot de Moerdijk dus dat moest wat eerder.

Blijkbaar moet die accu dus flink wat hoger in temperatuur zijn dan ik verwacht had.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
de meester01 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:32:
[...]

De auto in Ready zetten, dan haalt hij de stroom uit de grote accu. Als de auto niet in Ready staat pakt hij stroom uit de 12V accu.
Top!! Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodgydutchy
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-06-2024
multipasser schreef op donderdag 29 september 2022 @ 01:17:
[...]

Vandaag van Hyundai via mail binnengekregen (ging over interne 220v Outlet):
Voor de V2L aansluiting, deze is enkel op de Ioniq 5 MY22 Balance Solar versie in het interieur beschikbaar.
Vanaf MY23 is dit op zowel Balance als Balance Vision (Solar bestaat niet meer).
Ik neem aan dat jij aan Belgische uitvoeringen refereert. Erg onnozel om in ieder land voor aparte benamingen te kiezen, naar mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-05 19:20

KrazyJay

dodgydutchy schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:59:
[...]

Ik neem aan dat jij aan Belgische uitvoeringen refereert. Erg onnozel om in ieder land voor aparte benamingen te kiezen, naar mijn mening.
Het zijn dan ook verschillende combinaties van uitrusting (en te kiezen opties), specifiek voor de Belux. Wat heb je dan liever, dezelfde namen maar andere uitrustingen? Natuurlijk, de keuze voor landspecifieke varianten is een andere discussie die me meer terecht lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrvdbos
  • Laatst online: 25-05 22:06
dgb schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:14:
[.https://www.youtube.com/watch?v=SgOZTP6huCE..]

Mijn dealer heeft mij geinformeerd dat de ICCU (geen idee hoeveel) een week terug aangekomen is in Antwerpen. Nu nog vervoeren, opboeken en uitleveren denk ik.
Ondertussen een KONA electric gehad als vervangende auto.
Afwachten wanneer de auto weer inzetbaar is.

Vandaag naar de garage geweest en ook bij mij gaan ze de ICCU vervangen.
Niet ideaal alleen kunnen laden bij snelladers maar wel te doen :/
Hoop dat het niet al te lang duurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

bilgy_no1 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:40:
[...]

Lastig om heel veel over je verbruik te zeggen, zonder meer te weten over hoe je rijdt. Maar dat gezegd hebbende vind ik 27 kwh/100km wel heel erg hoog voor de huidige omstandigheden. Wellicht zat je midden in een paar stevige buien met veel wind, maar dan nog.

Het is nuttig om de auto enigszins te leren kennen qua verbruik. Met een paar handige trucs krijg je je verbruik flink lager.

Gebruik je bijvoorbeeld de Cruise Control op de snelweg, of niet? Zo constant mogelijk rijden helpt enorm, steeds afremmen en weer versnellen is juist minder zuinig.

In de stad rijden gaat het zuinigst op Auto Regeneratie en dan in de laagste stand: rechter flipper ingedrukt houden voor Auto en dan nog een paar keer rechts klikken om hem in de laagste stand te krijgen (heel kort streepje in de regeneratie indicator). Wanneer je een stoplicht al op Rood ziet gaan, voet van het pedaal en de auto zal automatisch afremmen adhv je voorganger. Als je bijremt met het rempedaal gaat hij alsnog zoveel mogelijk regenereren.

Lage temperatuur verhoogt ook je verbruik. De verwarming is vooral in het begin heel erg actief (inefficiënte resistive heater) en trekt dan veel vermogen. Wanneer de auto op temperatuur is vlakt het verbruik af (warmtepomp is dan het meest actief). Wat evt helpt is om de temperatuur op 19°C te zetten en evt de stoelverwarming te gebruiken. Airco op Auto stand 1.
Yep, dit was de eerste 100km rit dus ik heb extra opgelet om het verbruik te kennen. Altijd 120km op cruise. Al 10km voor Antwerpen moet je 90 en zelfs 70 rijden. Dus altijd die tempo's gevolgd en ook nooit hard optrekken, want ik wou weten hoe 'zuinig' ik kan rijden. Heen had ik 20kwh/u (geen foto genomen), op de terugreis dit (2u snachts, kouder en regen). Maar je ziet dat mijn gemiddelde snelheid nog onder de 100km/u ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wanr8DjD5LrGoOCthk8ScjZgQl4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ivc7UtMJDaBrC2WQWrOLc19J.png?f=fotoalbum_large

Goh, die 'flitswaarschuwing' is handig maar waarom begint die op 500m voor een rood licht als een zot te biepen tot je onder die snelheid zit? En je mag niet 71 rijden want hij blijt gewoon doorbiepen :) Beetje te hevig. Spijtig dat je het niet kan dosseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
multipasser schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 20:50:
[...]

Yep, dit was de eerste 100km rit dus ik heb extra opgelet om het verbruik te kennen. Altijd 120km op cruise. Al 10km voor Antwerpen moet je 90 en zelfs 70 rijden. Dus altijd die tempo's gevolgd en ook nooit hard optrekken, want ik wou weten hoe 'zuinig' ik kan rijden. Heen had ik 20kwh/u (geen foto genomen), op de terugreis dit (2u snachts, kouder en regen). Maar je ziet dat mijn gemiddelde snelheid nog onder de 100km/u ligt.

[Afbeelding]

Goh, die 'flitswaarschuwing' is handig maar waarom begint die op 500m voor een rood licht als een zot te biepen tot je onder die snelheid zit? En je mag niet 71 rijden want hij blijt gewoon doorbiepen :) Beetje te hevig. Spijtig dat je het niet kan dosseren.
Aha, bij 120 km/h op de teller hoort wel een wat hoger verbruik. Ik reken dan zelf met 23 tot 24 kWh/100 km. En als je dan heen wind mee had (20 kWh/100 km) en terug wind tegen (26,7 kWh/100 km), dan kom je gemiddeld rond die waarde uit.

Ik dacht obv je eerste bericht dat je 100 km/h als snelheid had aangehouden. De gemiddelde snelheid die in het cluster staat is gebaseerd op de totale tijd. Dus stilstaan voor een stoplicht en langzaam rijden in de stad heeft dan veel invloed.

Flitsmeldingen heb ik altijd uit. Er zijn al teveel piepjes en belletjes zonder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

bilgy_no1 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:47:
[...]

Ik dacht obv je eerste bericht dat je 100 km/h als snelheid had aangehouden. De gemiddelde snelheid die in het cluster staat is gebaseerd op de totale tijd. Dus stilstaan voor een stoplicht en langzaam rijden in de stad heeft dan veel invloed.
120km/u grotendeels ja.
Met nog wat binnendoorverkeer kom je meestal wel aan 100km/u gemiddeld.

Spijtig dat er maar 1 usb is met data. Zou een splitter werken voor 'usbstick met muziek' en 'carplay'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:54
multipasser schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 20:50:
[...]

[Afbeelding]

Aan de afbeelding te zien zal de Sport stand ook niet meewerken aan een lager stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
mh514452 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:32:
Vandaag even bij de dealer geweest voor de terugroep actie van de parkeerrem. Daarnaast aangegeven dat er een rammel lijkt te zitten in de achterklep en dat ook bij mij de zwarte folie van een van de raamlijsten los aan het laten is (al na 6 weken, maar wat vast niet hielp zijn de 40 plus temperaturen geweest in Zuid Frankrijk).

Rammel lijkt weg (heel blij mee), raamlijst wordt besteld en vervangen. Hieronder even een foto hoe het er bij mij uitziet.

[Afbeelding]

Daarnaast kwam ik op de heenweg naar de dealer op de A6 nog een “collega” Ioniq 5 rijder tegen, exact dezelfde kleur en uitvoering (Lounge, digital teal). Altijd leuk :w
Gisterochtend de auto weer opgehaald bij het schadebedrijf , de deuk en de kras in mijn portier zijn weer netjes verwijderd, maar zag dat de folie bij het rechter achterportier bij mij ook los begint te laten.
Dus maar weer een belletje naar de dealer zodat ze dit kunnen gaan fixen, zijn toch wel kwaliteit missers dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rugby82
Amersfoort schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:44:
[...]

Aan de afbeelding te zien zal de Sport stand ook niet meewerken aan een lager stroomverbruik.
Inderdaad, het verschil tussen 120km/h vs 100km/h en sport vs normal gaat dit veel hogere verbruik verklaren. Zeker 120km/h zorgt voor een heel veel hoger verbruik. Als ik het me goed kan herinneren kwam ik met 120km/h uit op 23kWh/100km op een lange rit terwijl je met 100km/h op de 17-18kWh uitkomt.

[ Voor 15% gewijzigd door Rugby82 op 02-10-2022 12:30 ]

R6, 7D2 en wat L-lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodgydutchy
  • Laatst online: 20-06-2024
KrazyJay schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:49:
[...]

Het zijn dan ook verschillende combinaties van uitrusting (en te kiezen opties), specifiek voor de Belux. Wat heb je dan liever, dezelfde namen maar andere uitrustingen? Natuurlijk, de keuze voor landspecifieke varianten is een andere discussie die me meer terecht lijkt.
Ik doelde idd op jou laatste opmerking, lijkt me efficiënter om met uniforme uitvoeringen te werken, met specifieke pakketten voor bijvoorbeeld gebruik of klimaat, zoals trailer package of warmweerpakket of koudweerpakket oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Amersfoort schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:44:
[...]

Ik heb de OBD dongle, gisteren maar over paar kilometer kunnen testen.
Maar als ik op cruise zit en ik switch tussen Eco/Normal/Sport is er bijna geen verschil waar normaal het zuinigste is. Ik moet het nog eens testen als ik op een vlakke autostrade zit.

Raar is wel als je 100km/u rijdt op sport en je switcht dan naar ECO zit je bijna af te remmen als je ipedal opstaat, bij Eco moet je het gaspedaal dieper induwen!

OBD leert wel dat bij optrekken hij 250kw stroom verbruikt :) krankzinnig :)
En bij 90km/u zit je al op 8000toeren :p

----

Kris Rifa's 610km test.

De ioniq scoort in verbruik het minste. Beetj zoals ik merkte, 22kwh/100.
Het was niet echt warm maar je ziet de tesla erboven in nog koudere condities 5kwh minder verbruikt.
Verbaasd dat die skoda RS zo zuinig is! 18kwh is best goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-TWSyB9lfr_4JrR8pLH_SrQmg1g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ddEQEiuGomgwcOEqDuwV2GvU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door multipasser op 02-10-2022 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
multipasser schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:43:
[...]

Ik heb de OBD dongle, gisteren maar over paar kilometer kunnen testen.
Maar als ik op cruise zit en ik switch tussen Eco/Normal/Sport is er bijna geen verschil waar normaal het zuinigste is.
In principe zou er op de cruise control en constante snelheid ook geen/nauwelijks verschil moeten zijn.

De verschillende modes hebben een andere afstelling van de accelerator (zoals je opmerkt) en bij versnellen merk je dan wat verschil. Dus in stadsverkeer zul je er meer van merken.

En dan nog, ook in Sport kun je rustig optrekken. Vereist wel een haarfijne controle over de rechtervoet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Heeft iemand deze https://www.amazon.nl/gp/product/B0BBMS37P8/ deze al gekocht?
Door BestEVE mods gemaakt en werkt perfect met de metalen plaat op het scherm.
Of zijn er betere opties?

edit:
YouTube: Ioniq 5 Magnetic Phone Mount dit is ook een goede oplossing.

https://www.amazon.nl/Rot...-Dashboard/dp/B08QTQW3SP/
https://www.amazon.nl/Tel...oardhouder/dp/B08V1DDXPQ/

De laatste gekocht om te testen. 12euro kan je niet voor sukkelen.

[ Voor 51% gewijzigd door multipasser op 03-10-2022 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:27

-CJ

Not remastered

Heb er zelf eentje gemaakt met een Brodit telefoonhouder die ik al had en een dozijn magneetjes. Werkt perfect en is nog nooit gevallen of van z'n plek gekomen.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driekussie
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:10
Mijn I5 is deze week bij de garage voor wat cosmetische ingrepen 😉 én een update ivm de batterijvoorverwarming. De vervangende I5 is ook een Lounge maar heeft geen zilverkleurige bumpers en wielkasten en evenmin een knop om de stoelinstellingen vast te leggen..

[ Voor 92% gewijzigd door Driekussie op 03-10-2022 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:27

-CJ

Not remastered

Driekussie schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:05:
Mijn I5 is deze week bij de garage voor wat cosmetische ingrepen 😉 én een update ivm de batterijvoorverwarming. De vervangende auto is een vrijwel nieuwe I5 en ik zag direct enkele veranderingen. Zo is er nu een digitale knop voor de stoelverwarming 👏🏻. De software is van 27.08.22.

[Afbeelding]
Wat moet ik mij voorstellen bij een digitale knop voor de stoelverwarming en hoe is deze anders ten opzichte van de bestaande software?

Edit: ik zie de edit, maar mijn auto heeft dit ook al sinds nieuw (2021).

[ Voor 4% gewijzigd door -CJ op 03-10-2022 11:09 ]

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Dus die Sportmode met autoregen is bij mij soms heel zuining.
Ik heb echt de indruk dat mijn ECO enorm veel verbruikt. Ik zit altijd boven e 18kwh.

Helaas heb ik omwille van de gps niet dezelfde route gedaan. op Eco had ik 21kwh/u maar daar zaten stukken bij aan 70/90. Op de terugweg was alles max 50 of 70. In beide ritten rustig opgetrokken. Ik schrik echt hoe laag ik zit op sport.

Bijkomend, hoe wordt die range berekend? Op basis van het totaalgemiddelde, of het gemiddelde van de rit? Want als ik 73kwh met dit gemiddelde uittel kom ik ver boven de 500km uit en hij geeft maar 307 aan.
Grappig want op de heenweg met het hoger verbruik zei hij nog 340. :p

Ik probeer hem te snappen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwL5cUnR7RmVxqyf9TsiM9vPvGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R0mwGYqLjpmiNOOxZ2NR50C2.jpg?f=fotoalbum_large

Waar zit dit scherm in het menu? Nog nooit tegengekomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftOSk_AbWGNe-dFrZuKovqWIT8o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mfa2x3SfZDeEOpU3DjCqOhsO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door multipasser op 03-10-2022 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Driekussie schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:05:
Mijn I5 is deze week bij de garage voor wat cosmetische ingrepen 😉 én een update ivm de batterijvoorverwarming. De vervangende I5 is ook een Lounge maar heeft geen zilverkleurige bumpers en wielkasten en evenmin een knop om de stoelinstellingen vast te leggen..
Dan is het geen lounge, maar waarschijnlijk een Connect(+)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-10-2024

jrk

IONIQ5 rijder

multipasser schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:04:

[Afbeelding]
Ik ook niet. US-versie?

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P86
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 30-05 20:05

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

multipasser schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:04:
Dus die Sportmode met autoregen is bij mij soms heel zuining.
Ik heb echt de indruk dat mijn ECO enorm veel verbruikt. Ik zit altijd boven e 18kwh.

Helaas heb ik omwille van de gps niet dezelfde route gedaan. op Eco had ik 21kwh/u maar daar zaten stukken bij aan 70/90. Op de terugweg was alles max 50 of 70. In beide ritten rustig opgetrokken. Ik schrik echt hoe laag ik zit op sport.

Bijkomend, hoe wordt die range berekend? Op basis van het totaalgemiddelde, of het gemiddelde van de rit? Want als ik 73kwh met dit gemiddelde uittel kom ik ver boven de 500km uit en hij geeft maar 307 aan.
Grappig want op de heenweg met het hoger verbruik zei hij nog 340. :p

Ik probeer hem te snappen :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er anders uit na laatste update:
je gaat naar EV dan heb je links boven in 3 horizontale streepjes, die selecteer je en dan kies je Energie-Informatie. Werkt alleen tijdens het rijden en geeft aan waar je stroom hoofdzakelijk voor wordt gebruikt.

PJvI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

P86 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:13:
[...]

je gaat naar EV dan heb je links boven in 3 horizontale streepjes, die selecteer je en dan kies je Energie-Informatie. Werkt alleen tijdens het rijden en geeft aan waar je stroom hoofdzakelijk voor wordt gebruikt.
Oh thanks. Ja, raar dat er nog 'hidden' functies onder de Hambuger zitten.
Ik hoop dat ze ooit de GUI eens wat logischer maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rugby82
P86 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:13:
[...]

Of je drukt in het EV scherm op de auto en dan kom je direct in het submenu waar je links kunt kiezen voor de middelste tab energie informatie. Dit werkt niet als je hem op split screen hebt staan want dan krijg je de tabjes niet te zien wat een fout in het schalen is.

[ Voor 10% gewijzigd door Rugby82 op 03-10-2022 17:06 ]

R6, 7D2 en wat L-lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboeker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-05 18:37
Wij rijden al een paar maanden en dik 7k kilometer met veel plezier in onze I5.
Afgelopen zaterdag moest ik in een nogal krappe plek inparkeren. Dat doe ik door de auto in de achteruit te zetten en dan met het rempedaal de snelheid te regelen (slakkentempo ;-)). Als de auto helemaal tot stilstand komt en je wil toch nog een stukje achteruit dan moet je dus wat stroom geven; het vervelende is dat de auto dan met een schok in beweging komt, met het risico dat het net wat teveel centimeters zijn. Ik ben gewend om door wat te spelen met koppeling en gaspedaal dit heel precies te kunnen doen.
Wat is in de I5 de handigste manier om achteruit met veel controle stroom te kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
  • Laatst online: 30-05 13:17
Eboeker schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:36:
Wij rijden al een paar maanden en dik 7k kilometer met veel plezier in onze I5.
Afgelopen zaterdag moest ik in een nogal krappe plek inparkeren. Dat doe ik door de auto in de achteruit te zetten en dan met het rempedaal de snelheid te regelen (slakkentempo ;-)). Als de auto helemaal tot stilstand komt en je wil toch nog een stukje achteruit dan moet je dus wat stroom geven; het vervelende is dat de auto dan met een schok in beweging komt, met het risico dat het net wat teveel centimeters zijn. Ik ben gewend om door wat te spelen met koppeling en gaspedaal dit heel precies te kunnen doen.
Wat is in de I5 de handigste manier om achteruit met veel controle stroom te kunnen geven?
Dit is een van de blunders van de I5: ipedal achteruit is niet beschikbaar. Dus het moet zoals je het beschrijft. Heb je auto hold aan of uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboeker
edvanleeuwen schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:50:
[...]

Dit is een van de blunders van de I5: ipedal achteruit is niet beschikbaar. Dus het moet zoals je het beschrijft. Heb je auto hold aan of uit?
autohold staat aan (want een hele handige feature, ook al laat ik de rem soms net weer wat te snel los)

Ik rijd buiten de kom meestal met regeneratie niveau 3, en als ik meer moet optrekken/afremmen/stoppen gebruik ik graag de ipedal stand. En in de eco modus; hij kan toch wel snel optrekken, dat hoef ik niet meer te bewijzen ;-).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ik denk dat het vooral door autohold komt. Zet die gewoon af als je achteruit parkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rugby82
Op Eco zetten, dan is de respons van het gaspedaal nog trager omdat het vermogen nog verder wordt teruggeschroeft. Of met achteruit rijden de regeneratie uitzetten zodat het weer ouderwets is.

[ Voor 25% gewijzigd door Rugby82 op 03-10-2022 22:19 ]

R6, 7D2 en wat L-lenzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik verzamel sinds 17 december ieder half uur tussen 6:00 en 19:30 de data van bluelink met mijn zelfgemaakte pure Python script (zodat het op elk operating systeem loopt met Python 3.9 of hoger). Ben nu bezig met uitbreiding van de samenvatting, waarbij ik de gemiddelde/minimum/maximum State Of Charge% en ook 12 volt batterij laat zien.

Aangezien ik gemiddeld niet heel veel km rijd, is mijn strategie:
  • normaal gesproken laden tot maar 60%
  • wanneer onder 40% bijladen
  • vóór geplande lange rit eerst laden tot 80% en dan nog laden tot net voor vertrek naar 100%
Dus ik was wel benieuwd of dit terug te zien is in de samenvatting, waarbij ik ook rekening houd hoe lang de auto op een bepaalde SOC% gestaan heeft. Blijkbaar is het gemiddelde bij mij tot nu toe 55% SOC.

Mijn 12 volt batterij is gemiddeld 92% geladen, met een minimum van 85%.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
C:\Users\Rick\git\monitor>python summary.py
Period, date      , delta km,    +kWh,     -kWh, km/kWh, kWh/100km, cost Euro, SOC%AVG,MIN,MAX, 12V%AVG,MIN,MAX, #charges, #drives
DAY   , 2022-09-17,      0.0,     0.7,      0.0,    0.0,       0.0,      0.00,      54, 55, 55,      90, 91, 91,        1,       1
DAY   , 2022-09-18,      0.0,     3.5,     -0.7,    0.0,       0.0,      0.00,      59, 58, 60,      91, 91, 91,        0,       0
WEEK  , 2022 W37  ,      0.0,     4.2,     -0.7,    0.0,       0.0,      0.00,      59, 55, 60,      91, 91, 91,        1,       1
DAY   , 2022-09-19,      6.5,     0.0,      0.0,    0.0,       0.0,      0.00,      60, 59, 61,      89, 85, 91,        0,       1
DAY   , 2022-09-20,     47.6,     0.0,     -8.4,    5.7,      17.6,      2.07,      54, 47, 59,      89, 86, 92,        0,       4
DAY   , 2022-09-21,      5.2,    16.8,     -2.1,    2.5,      40.4,      0.52,      50, 45, 68,      91, 91, 92,        2,       2
DAY   , 2022-09-22,      0.0,     2.8,      0.0,    0.0,       0.0,      0.00,      69, 70, 72,      91, 91, 91,        1,       0
DAY   , 2022-09-23,      3.6,     6.3,     -0.7,    0.0,       0.0,      0.00,      73, 71, 80,      90, 87, 91,        1,       2
DAY   , 2022-09-24,    407.8,    15.4,    -66.5,    6.1,      16.3,     16.36,      76,  5,100,      91, 87, 98,        2,       7
DAY   , 2022-09-25,     16.0,    37.1,     -1.4,   11.4,       8.8,      0.34,      37, 42, 60,      97, 91, 97,        0,       3
WEEK  , 2022 W38  ,    486.7,    78.4,    -79.1,    6.2,      16.3,     19.46,      59,  5,100,      92, 85, 98,        6,      19
DAY   , 2022-09-26,      0.0,     0.0,      0.0,    0.0,       0.0,      0.00,      58, 58, 59,      92, 92, 92,        0,       0
DAY   , 2022-09-27,     42.5,     0.0,     -7.0,    6.1,      16.5,      1.72,      55, 48, 58,      92, 88, 96,        0,       6
DAY   , 2022-09-28,     10.2,     0.0,     -4.2,    2.4,      41.2,      1.03,      46, 42, 44,      95, 88, 95,        0,       2
DAY   , 2022-09-29,      0.0,     0.0,      0.0,    0.0,       0.0,      0.00,      42, 42, 42,      88, 88, 88,        0,       0
DAY   , 2022-09-30,      3.6,    13.3,     -0.7,    0.0,       0.0,      0.00,      45, 41, 60,      88, 88, 89,        1,       2
MONTH , 2022-09   ,    543.0,    95.9,    -91.7,    5.9,      16.9,     22.56,      55,  5,100,      91, 85, 98,        8,      30
DAY   , 2022-10-01,      4.0,     0.0,     -0.7,    0.0,       0.0,      0.00,      60, 59, 60,      88, 88, 90,        0,       2
DAY   , 2022-10-02,    155.0,     1.4,    -25.2,    6.2,      16.3,      6.20,      56, 25, 61,      91, 90, 96,        1,       2
WEEK  , 2022 W39  ,    215.3,    14.7,    -37.8,    5.7,      17.6,      9.30,      52, 25, 61,      90, 88, 96,        2,      14
DAY   , 2022-10-03,      0.0,    24.5,     -0.7,    0.0,       0.0,      0.00,      42, 50, 60,      96, 96, 96,        1,       0
DAY   , 2022-10-04,      0.0,     0.0,      0.0,    0.0,       0.0,      0.00,      59, 59, 59,      96, 96, 96,        0,       0
WEEK  , 2022 W40  ,      0.0,    24.5,     -0.7,    0.0,       0.0,      0.00,      49, 50, 60,      96, 96, 96,        1,       0
MONTH , 2022-10   ,    159.0,    25.9,    -26.6,    6.0,      16.7,      6.54,      53, 25, 61,      93, 88, 96,        2,       4
YEAR  , 2022      ,    702.0,   121.8,   -118.3,    5.9,      16.9,     29.10,      55,  5,100,      92, 85, 98,       10,      34

Op 24 september heb ik een lange rit gemaakt van 100% naar 5%. De dag ervoor tot 80% geladen en daarna volgeladen tot 100% vóór vertrek.

Ook kan ik met deze data in combinatie met hoeveel ik thuis geladen heb met de bijgeleverde stopcontact lader, zien hoeveel % verlies het AC laden via 12A (ongeveer 2600 Watt) is.

2 oktober heb ik 24.5 kWh geladen volgens bluelink, echter dit was volgens mijn slim stopcontact 28.05 kWh. Dit is een verlies van 12.6%. Dat is met een IONIQ 5 Project 45 (72.6 kWh bruto All Wheel Drive, 70 kWh netto volgens ev database).

In week 38 heb ik in totaal 78.4 kWh thuis geladen, echter dit was volgens mijn slim stopcontact 88.88 kWh. Dit is een verlies van 11.7% Je ziet ook dat het gemiddelde verbruik in die week 6.2 km/kWh of 16.3 kWh/100 km is geweest. Dat is exclusief het laadverlies.

Eigenlijk vallen me deze verlies percentages nog mee met de bijgeleverde thuislader. Hebben hier anderen met een laadpaal (1 fase of 3 fase) ook getallen van? Hebben deze meer of minder laadverlies?

Ik zal binnenkort de nieuwe code/samenvatting committen op github met nieuwe voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

11% is natuurlijk wel veel als je een contract hebt met 80c a 1euro per kilowatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboeker
Rugby82 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:17:
Op Eco zetten, dan is de respons van het gaspedaal nog trager omdat het vermogen nog verder wordt teruggeschroeft. Of met achteruit rijden de regeneratie uitzetten zodat het weer ouderwets is.
op eco staat ie standaard.
Ik ga de autohold eens uitzetten, kijken of dat beter gaat (klinkt logisch namelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:01:
Ik verzamel sinds 17 december ieder half uur tussen 6:00 en 19:30 de data van bluelink met mijn zelfgemaakte pure Python script (zodat het op elk operating systeem loopt met Python 3.9 of hoger). Ben nu bezig met uitbreiding van de samenvatting, waarbij ik de gemiddelde/minimum/maximum State Of Charge% en ook 12 volt batterij laat zien.

Aangezien ik gemiddeld niet heel veel km rijd, is mijn strategie:
  • normaal gesproken laden tot maar 60%
  • wanneer onder 40% bijladen
  • vóór geplande lange rit eerst laden tot 80% en dan nog laden tot net voor vertrek naar 100%
Dus ik was wel benieuwd of dit terug te zien is in de samenvatting, waarbij ik ook rekening houd hoe lang de auto op een bepaalde SOC% gestaan heeft. Blijkbaar is het gemiddelde bij mij tot nu toe 55% SOC.

Mijn 12 volt batterij is gemiddeld 92% geladen, met een minimum van 85%.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
C:\Users\Rick\git\monitor>python summary.py
Period, date      , delta km,    +kWh,     -kWh, km/kWh, kWh/100km, cost Euro, SOC%AVG,MIN,MAX, 12V%AVG,MIN,MAX, #charges, #drives
DAY   , 2022-09-17,      0.0,     0.7,      0.0,    0.0,       0.0,      0.00,      54, 55, 55,      90, 91, 91,        1,       1
DAY   , 2022-09-18,      0.0,     3.5,     -0.7,    0.0,       0.0,      0.00,      59, 58, 60,      91, 91, 91,        0,       0
WEEK  , 2022 W37  ,      0.0,     4.2,     -0.7,    0.0,       0.0,      0.00,      59, 55, 60,      91, 91, 91,        1,       1
DAY   , 2022-09-19,      6.5,     0.0,      0.0,    0.0,       0.0,      0.00,      60, 59, 61,      89, 85, 91,        0,       1
DAY   , 2022-09-20,     47.6,     0.0,     -8.4,    5.7,      17.6,      2.07,      54, 47, 59,      89, 86, 92,        0,       4
DAY   , 2022-09-21,      5.2,    16.8,     -2.1,    2.5,      40.4,      0.52,      50, 45, 68,      91, 91, 92,        2,       2
DAY   , 2022-09-22,      0.0,     2.8,      0.0,    0.0,       0.0,      0.00,      69, 70, 72,      91, 91, 91,        1,       0
DAY   , 2022-09-23,      3.6,     6.3,     -0.7,    0.0,       0.0,      0.00,      73, 71, 80,      90, 87, 91,        1,       2
DAY   , 2022-09-24,    407.8,    15.4,    -66.5,    6.1,      16.3,     16.36,      76,  5,100,      91, 87, 98,        2,       7
DAY   , 2022-09-25,     16.0,    37.1,     -1.4,   11.4,       8.8,      0.34,      37, 42, 60,      97, 91, 97,        0,       3
WEEK  , 2022 W38  ,    486.7,    78.4,    -79.1,    6.2,      16.3,     19.46,      59,  5,100,      92, 85, 98,        6,      19
DAY   , 2022-09-26,      0.0,     0.0,      0.0,    0.0,       0.0,      0.00,      58, 58, 59,      92, 92, 92,        0,       0
DAY   , 2022-09-27,     42.5,     0.0,     -7.0,    6.1,      16.5,      1.72,      55, 48, 58,      92, 88, 96,        0,       6
DAY   , 2022-09-28,     10.2,     0.0,     -4.2,    2.4,      41.2,      1.03,      46, 42, 44,      95, 88, 95,        0,       2
DAY   , 2022-09-29,      0.0,     0.0,      0.0,    0.0,       0.0,      0.00,      42, 42, 42,      88, 88, 88,        0,       0
DAY   , 2022-09-30,      3.6,    13.3,     -0.7,    0.0,       0.0,      0.00,      45, 41, 60,      88, 88, 89,        1,       2
MONTH , 2022-09   ,    543.0,    95.9,    -91.7,    5.9,      16.9,     22.56,      55,  5,100,      91, 85, 98,        8,      30
DAY   , 2022-10-01,      4.0,     0.0,     -0.7,    0.0,       0.0,      0.00,      60, 59, 60,      88, 88, 90,        0,       2
DAY   , 2022-10-02,    155.0,     1.4,    -25.2,    6.2,      16.3,      6.20,      56, 25, 61,      91, 90, 96,        1,       2
WEEK  , 2022 W39  ,    215.3,    14.7,    -37.8,    5.7,      17.6,      9.30,      52, 25, 61,      90, 88, 96,        2,      14
DAY   , 2022-10-03,      0.0,    24.5,     -0.7,    0.0,       0.0,      0.00,      42, 50, 60,      96, 96, 96,        1,       0
DAY   , 2022-10-04,      0.0,     0.0,      0.0,    0.0,       0.0,      0.00,      59, 59, 59,      96, 96, 96,        0,       0
WEEK  , 2022 W40  ,      0.0,    24.5,     -0.7,    0.0,       0.0,      0.00,      49, 50, 60,      96, 96, 96,        1,       0
MONTH , 2022-10   ,    159.0,    25.9,    -26.6,    6.0,      16.7,      6.54,      53, 25, 61,      93, 88, 96,        2,       4
YEAR  , 2022      ,    702.0,   121.8,   -118.3,    5.9,      16.9,     29.10,      55,  5,100,      92, 85, 98,       10,      34

Op 24 september heb ik een lange rit gemaakt van 100% naar 5%. De dag ervoor tot 80% geladen en daarna volgeladen tot 100% vóór vertrek.

Ook kan ik met deze data in combinatie met hoeveel ik thuis geladen heb met de bijgeleverde stopcontact lader, zien hoeveel % verlies het AC laden via 12A (ongeveer 2600 Watt) is.

2 oktober heb ik 24.5 kWh geladen volgens bluelink, echter dit was volgens mijn slim stopcontact 28.05 kWh. Dit is een verlies van 12.6%. Dat is met een IONIQ 5 Project 45 (72.6 kWh bruto All Wheel Drive, 70 kWh netto volgens ev database).

In week 38 heb ik in totaal 78.4 kWh thuis geladen, echter dit was volgens mijn slim stopcontact 88.88 kWh. Dit is een verlies van 11.7% Je ziet ook dat het gemiddelde verbruik in die week 6.2 km/kWh of 16.3 kWh/100 km is geweest. Dat is exclusief het laadverlies.

Eigenlijk vallen me deze verlies percentages nog mee met de bijgeleverde thuislader. Hebben hier anderen met een laadpaal (1 fase of 3 fase) ook getallen van? Hebben deze meer of minder laadverlies?

Ik zal binnenkort de nieuwe code/samenvatting committen op github met nieuwe voorbeelden.
Ik heb ook wel laadverlies in de orde grootte 10-15% gemerkt. Dit was vastgesteld op basis van eerst opladen tot 100%, dan gereden km * verbruik om hoeveelheid gebruikte kWh vast te stellen. Weer opladen tot 100% en dan afgerekende kWh - gebruikte kWh vaststellen als laadverlies.

Als totale bruikbare capaciteit heb ik vaak rond 70 kWh, maar dit is erg lastig precies vast te stellen. Er zit waarschijnlijk ook nog een beetje 'onder 0' (oftewel, je kunt nog iets verder rijden wanneer de batterij op 0% staat). Ik denk dus dat de 72,6 wel degelijk het netto getal is, maar dat het in de praktijk beter is om met 70 kWh te rekenen als maximale bruikbare capaciteit (als je bijvoorbeeld een route wilt uitstippelen die weinig laders heeft).

Over je laadstrategie: ik ben benieuwd of je iets van laadverlies kunt vaststellen na ruim 1 jaar? Ik heb zelf nog geen verlies vastgesteld na een jaar en >20.000 km. Ik laad regelmatig snel en ook tot 100%. Dat laatste ook omdat Hyundai in de handleiding aanraadt om minstens 1x per maand van een SOC onder 20% op te laden tot 100% (via een AC lader). Jouw laadstrategie is zo te lezen heel anders. Ik ben benieuwd of er effecten zijn op de batterij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeelezerT
Update met batterijvoorverwarming laten doen bij 30k beurt. Lijkt te werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTa9pvAwDHMx1Ju6YF5J2ayNIcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wTWbgV7rFxI9kbYdemddQ027.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfqgV0DyYQigC3qWlBKsT95AdBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rg6yemKEzlQqFqGil8XzelGF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxuf4sv_diGRwEPMAYlKiIvBHRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWx7ysBJMesUjhp7GXhG1Jdr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P86

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

MeelezerT schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:34:
Update met batterijvoorverwarming laten doen bij 30k beurt. Lijkt te werken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nog even snel 6k optrappen dus...... dan ben ik er ook. Ook de stuurwielsensor laten calibreren?

PJvI

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bilgy_no1 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:01:
[...]

Over je laadstrategie: ik ben benieuwd of je iets van laadverlies kunt vaststellen na ruim 1 jaar? Ik heb zelf nog geen verlies vastgesteld na een jaar en >20.000 km. Ik laad regelmatig snel en ook tot 100%. Dat laatste ook omdat Hyundai in de handleiding aanraadt om minstens 1x per maand van een SOC onder 20% op te laden tot 100% (via een AC lader). Jouw laadstrategie is zo te lezen heel anders. Ik ben benieuwd of er effecten zijn op de batterij.
Ik denk dat daar pas na een paar jaar iets over te zeggen valt. Ik heb een Kia Soul EV gereden van 2014 en na 5 jaar en 145.000 km had deze een State Of Health van 91%. Dat is veel beter dan andere Kia Soul EV rijders van het eerste EV model met luchtkoeling. Zie deze blog. En deze had dan nog maar een batterij van 27 kWh, de IONIQ 5 bijna 3x zoveel, dus ook minder degradatie door minder laadcyclussen.

Mijn IONIQ 5 batterijen geeft pas geleden bij 100% SOC 742.5 volt aan, minimum én max cel is 4.12 volt en gemiddeld 4.125 volt, bij een gemiddelde batterij temperatuur van 16 graden.

Een jaar geleden heb ik gemeten met Torque Pro 745.3 volt, minimum 4.12 volt, maximum 4.14 volt, gemiddeld 4.141 volt bij een gemiddelde batterij temperatuur van 13.5 graden.

Oftewel ik ben al 0.37% batterij capaciteit kwijt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeelezerT
P86 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:10:
[...]

Nog even snel 6k optrappen dus...... dan ben ik er ook. Ook de stuurwielsensor laten calibreren?
Nee, alleen een rammeltje in de achterklep laten fixen. Zat in het slot. Wat zou het resultaat van die calibratie moeten zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door MeelezerT op 04-10-2022 16:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EngbertT
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-01 14:08
Guia schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:51:
[...]

Dat klopt, maar de kaart is in ieder geval niet uptodate zoals TomTom. Loopt zeker een jaar achter. Daarnaast loopt de traffic functie hopeloos achter. Ik heb TomTom op mijn mobieltje en hou die er meestal naast. Laatst een kleine vertraging op TomTom, keurig omheen geleid (niet door de I5). Naar de winkel, situatie niet veranderd, en half uur later nog niet te zien op de I5. Heb deze specifiek in de gaten gehouden tijdens het winkelen en is deze vertraging is hele tijd op TomTom blijven staan (iets van 6 minuten vertraging binnen bebouwde kom).

Zelfde laatst op de snelweg met een harmonica file. Waar de file ophield, begon de file pas bij de I5 terwijl TomTom exact klopte (scheelde zo 3 tot 4 kilometer). Dus volgens mij loopt dit ook gewoon hopeloos achter. Het live symbooltje staat overigens gewoon aan en heb ook de groene rand langs de wegen. Ik had begrepen dat ik niet via de hotspot van mijn telefoon hoef te koppelen toch?

Dat omleiden vind ik trouwens een ergernis. Ik rij regelmatig om Antwerpen en dan heb je een paar cruciale keuzes te maken op bepaalde plekken. De I5 geeft nergens aan wat de keuzes zijn inclusief vertraging in een pop-up (dat deed de Kona wel). Vraagt ook niet wat je wil maar past ineens zonder melding de route aan en je kan ook niet zien hoe lang de vertraging nog duurt (ook dat deed de Kona).

Dus totaal over naar TomTom op de navi zou geweldig zijn!
TomTom komt dichterbij, zie deze press release van 1/9:
https://www.hyundai.news/...ith-maps-and-traffic.html

Maar helaas nog geen datum van mogelijke beschikbaarheid ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
EngbertT schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:25:
[...]

Ben benieuwd of dit ook voor bestaande auto’s gaat gelden, of dat dit alleen voor nieuwe voertuigen is. Tekst sluit beiden niet uit…

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EngbertT schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:25:
[...]

Dat klinkt wel goed. Volgens dat persbericht wordt ook de HDA beter dankzij deze switch. Hopelijk zit er ook routeplanning met laadpunten in verwerkt. Dat claimt TomTom namelijk wel te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P86

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

MeelezerT schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:16:
[...]

Nee, alleen een rammeltje in de achterklep laten fixen. Zat in het slot. Wat zou het resultaat van die calibratie moeten zijn?
voor wat ik hier begreep, minder slingeren met de HDA

PJvI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeelezerT
P86 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:23:
[...]

voor wat ik hier begreep, minder slingeren met de HDA
Okay. De mijne rijdt als een speer dus ik laat er niks aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P86

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

MeelezerT schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:02:
[...]

Okay. De mijne rijdt als een speer dus ik laat er niks aan doen.
Mijne ook de eerste 25.000 km maar nu had ik hem gisteren ineens best wel slingeren. Hoop niet dat dat een vast nieuws iets is.

PJvI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Hoe kan je zien of je HDA1 of 2 hebt? Of heeft iedereen met laatste update HDA2? Ik heb een 73kw AWD maar via mijn VIN kon ik 'H.D.A HIGHWAY DRIVING ASSIST 2' uitlezen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 13:14
multipasser schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:24:
Hoe kan je zien of je HDA1 of 2 hebt? Of heeft iedereen met laatste update HDA2? Ik heb een 73kw AWD maar via mijn VIN kon ik 'H.D.A HIGHWAY DRIVING ASSIST 2' uitlezen.
Welke uitvoering heb je? In Nederland heb je HDA 2 vanaf Connect uitvoering. Het zit dus alleen NIET op de Style uitvoering. Daar heb je dus alleen HDA 1.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

krizzziz schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:33:
[...]

Welke uitvoering heb je? In Nederland heb je HDA 2 vanaf Connect uitvoering. Het zit dus alleen NIET op de Style uitvoering. Daar heb je dus alleen HDA 1.
Ik heb een Balance met Vision package, 73kwh AWD.

Ik dacht ooit gezien te hebben dat er HDA2 stond op het scherm, als je v2 van de soft zou hebben.
Maar dat is blijkbaar niet? Via mijn VIN zou ik HDA2 hebben, maar er is geen mogelijkheid om dat te checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 13:14
multipasser schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:43:
[...]

Ik heb een Balance met Vision package, 73kwh AWD.

Ik dacht ooit gezien te hebben dat er HDA2 stond op het scherm, als je v2 van de soft zou hebben.
Maar dat is blijkbaar niet? Via mijn VIN zou ik HDA2 hebben, maar er is geen mogelijkheid om dat te checken?
In het kort gezegd is de additinele feature van HDA 2 vs HDA 2 dat je op de snelweg met cruise control aan, automatisch van baan kan verwisselen. Heb je deze feature, dan heb je HDA 2.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rugby82
Na wat mailen met Zeeuw en Zeeuw mag ik volgende week langs om de auto van de nieuwe update te voorzien. Daar werd totaal niet moeilijk over gedaan en ik heb hem nu een maand met ruim 5K op de teller. Ze konden alleen niet zeggen of de update mogelijk zou zijn omdat ze dat pas zien als ze de tablet aan de auto hangen maar ik neem aan dat dat wel goed gaat komen.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
krizzziz schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:33:
[...]

Niet helemaal waar. Er is een rits aan Connect(+) uitgeleverd zonder HDA2 omdat de chips/camera’s niet op voorraad waren. Dus dat was een optie die begin dit jaar gekozen kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

RobbieB schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:36:
[...]

Niet helemaal waar. Er is een rits aan Connect(+) uitgeleverd zonder HDA2 omdat de chips/camera’s niet op voorraad waren. Dus dat was een optie die begin dit jaar gekozen kon worden.
Een ioniq lijkt wel een soort private key te zijn. Er zijn ontelbare varianten van.
Zeker als je naar andere landen begint te kijken :p

Pagina: 1 ... 121 ... 262 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic