Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyegraphic
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-05 14:10
tomcornet schreef op maandag 26 september 2022 @ 07:25:
iemand die mij kan doorverwijzen naar een officieel document van de onderhoudsintervallen in belgie? mijn dealer blijft volhouden 15k of 1x per jaar, ik dacht echt dat dit 2 jaarlijks of 30k was.
Hyundai België houdt inderdaad 15k / jaarlijks onderhoud aan.
Volgens mijn dealer vooral belangrijk om eventuele fouten in het batterijpakket snel op te sporen.
Lijkt mij echter niet aan de orde. Maar we gaan het er mee moeten doen voor de garantie vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-10-2024

jrk

IONIQ5 rijder

PeMo1965 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:38:
[...]

Wat voor knopje heb je nu extra dan? Kan je handmatig de batterijverwarming aanzetten?
...het is natuurlijk geen "fysiek knopje" (die suggestie wekte de man van de werkplaatsreceptie wel trouwens), maar eentje op het display (onderstaande foto komt uit een eerdere post hierboven). Dit heb ik nu inderdaad ook.

En zoals hiervoor al eerder gesteld: waarschijnlijk werkt deze i.c.m. een navi-locatie waar je wilt laden.
Ben benieuwd of het in de praktijk werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZl7dmf2BEvX1KEyxb3xNllJcBg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l3DoAzrjYzdAem3Uuav0x0NK.webp?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door jrk op 26-09-2022 10:31 ]

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

Acties:
  • 0 Henk 'm!
siesta schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:57:
[...]

Plus je hebt heel veel laadverlies (heb dit in een filmpje gezien van de Ioniq Guy op YouTube)
Volgens mij geldt dat ook voor de 11 kW palen op straat. Hoewel het lastig is dit precies vast te stellen, kom ik op 10-15% uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-05 08:42
multipasser schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:23:
[...]
Dit is de versie om hem intern te installeren? Werkt dat bij balance Trim?
https://shopme365.com/en/...ine-parts-gi951ap010.html
De Ioniq 5, EV6 en e-Niro (nieuwe model) schijnen voorbereid te zijn, je kan er ook aftermarket adapters voor kopen. En er zijn gebruikers die V2L gebruiken met een achteraf bestelde adapter. Dus het zou me niks verbazen als dit werkt. Je hebt dan wel een Amerikaanse socket als je deze link bestelt. Hopelijk is er ook een Europese variant.

Edit: plaatje is van de US versie, maar specs van EU versie. Opletten dus.

[ Voor 5% gewijzigd door nietwijk op 26-09-2022 09:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trivola
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 23-02-2024
jrk schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:39:
[...]

...het is natuurlijk geen "fysiek knopje" (zo noemde de man van de werkplaatsreceptie het wel trouwens), maar eentje op het display (onderstaande foto komt uit een eerdere post hierboven). Dit heb ik nu inderdaad ook.

En zoals hiervoor al eerder gesteld: waarschijnlijk werkt deze i.c.m. een navi-locatie waar je wilt laden.

[Afbeelding]
Daarnaast is de iOS app geüpdatet en kun je de snelladers nu makkelijker vinden en naar de auto sturen, scheelt zoeken op het scherm in de auto.
Dit maakt het gebruik van de voorverwarming nog eenvoudiger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RjMiL_27EOqBwYWJ3jD18Gng9GE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kWE9vBwgnu2DDJmdm8toUcF2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

Trivola schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:42:
[...]

Daarnaast is de iOS app geüpdatet en kun je de snelladers nu makkelijker vinden en naar de auto sturen, scheelt zoeken op het scherm in de auto.

[Afbeelding]
Ik heb Android en zojuist een nieuwe versie 2.0.7 van de app opgehaald, maar ik zie eigenlijk niks...

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maax
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:05
Trivola schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:42:
[...]

[Afbeelding]
Welke versie is dat? Ik heb de Bluelink versie 2.0.6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijssgerb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-10-2024
Check this out!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrvSMoN35VYo6S6Y4yoZmsUlOqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0NF9uedHn2Vi11VydSieZDjZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ox-LlYRwAXpjzD04B5t77Tv93p8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U5Z7GcPTr7wrg8D5M9JBlGZs.jpg?f=fotoalbum_large

You can call me Al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:44
maax schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:50:
[...]

2.0.7

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repmeer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:17
maax schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:50:
[...]

2.0.7. Je kunt dat zien in de Apple appstore onder versie geschiedenis

Ioniq 5 58 kWh Connect + WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

[...]

...het is natuurlijk geen "fysiek knopje" (die suggestie wekte de man van de werkplaatsreceptie wel trouwens), maar eentje op het display (onderstaande foto komt uit een eerdere post hierboven). Dit heb ik nu inderdaad ook.

[Afbeelding]
Nog een nette reactie gehad van Hyundai NL naar aanleiding van mijn struggle bij de dealer.... en dat ik als forum-volger beter op de hoogte ben dan de dealer...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9Y37GiYC6-9FM5zl7UTzp4Q3DA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RrNTH40q7ZYyw5W4NAeMIGc5.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kor952
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

Ik heb de update van Bluelink voor mijn iPhone geïnstalleerd, maar wat een achterlijk zooitje, de helft van de providers ontbreekt, zo kan ik Vattenfall en ook FastNed niet vinden in de lijst met 'Dienstverleners'.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maax
  • Laatst online: 18:05
repmeer schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:17:
[...]

2.0.7. Je kunt dat zien in de Apple appstore onder versie geschiedenis
Check, thxs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernestalmere
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-11-2024
Is dit alleen voor Iphone want bij mijn Android nog niet nieuwe versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repmeer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:17
ernestalmere schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:33:
[...]

Blijjkbaar

Ioniq 5 58 kWh Connect + WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
ernestalmere schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:33:
[...]

Nee hoor, hier Android en de update ook binnen. Android 12 hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijssgerb
Screenshot was vanaf een Android. Niet te snel conclusies trekken.

[ Voor 33% gewijzigd door ijssgerb op 26-09-2022 15:07 ]

You can call me Al

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernestalmere
LuPo schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:01:
[...]

Nee hoor, hier Android en de update ook binnen. Android 12 hier.
Hij stond nog in de update rij 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:55
Vandaag teruggekeerd uit Normandië en de interne navigatie vergeleken met Google Maps. Ik vind de interne het prima doen.

In België zelfs snel een alternatieve route gekregen om Antwerpen rechts te laten liggen. Google had me gewoon 45 minuten extra reistijd gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
edvanleeuwen schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:16:
Vandaag teruggekeerd uit Normandië en de interne navigatie vergeleken met Google Maps. Ik vind de interne het prima doen.

In België zelfs snel een alternatieve route gekregen om Antwerpen rechts te laten liggen. Google had me gewoon 45 minuten extra reistijd gekost.
Mijn ervaringen zijn wat dat betreft wisselend. Hyundai zit er ook regelmatig naast, juist rondom Antwerpen. En als je dan een route hebt gepland voorbij Antwerpen de A27 met langs die weg een laadpauze, maar de route gaat opeens langs de westkant ivm verkeer. Dan wijzigt de navi gewoon de route naar bijv de A4, maar houdt vast aan hetzelfde laadstation langs de A27 als tussenstop. Ook al is dat totaal onlogisch en haal je misschien die lader niet eens meer. En hij geeft ook niet eens aan dat de route is gewijzigd (wat een prima moment zou zijn om ook een nieuw laadstation voor te stellen).

Gevolg is dat je goed moet opletten en mogelijk moet klooien met de navigatie om laders te zoeken.

Op een eenduidige route is het prima, maar met laadstops en mogelijke alternatieven afhankelijk van het verkeer zit ik niet relaxed met de Hyundai navi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Laatst online: 19:17

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Op de terugweg van mijn Duitsland tripje vorige week heeft de interne navigatie ons via een zeer drukke route dwars door Keulen gestuurd ipv direct een route naar de snelweg te kiezen zoals Google voorstelde en ook met een file omleiding liep Hyundai achter de feiten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 01:16

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ik ben nu de navigatie update aan het doe via USB.
So far so good. Dan hopelijk OTA updates.

Ik snap hyundai niet. Ze doen zo'n verschillende dingen per land.
Zo hebben de nederlanders mijn.hyundai.nl als portaal, voor België bestaat dit niet.
'Chargemy Hyundai' kaart is ook niet beschikbaar voor .BE

update: ik krijg via bluelink een error. Navitagiet update mislukt!!

Ik ga naar de auto en krijg die niet open. Vier pinkers gaan op en neer.
Ik probeer de achterklep te openen via afstandsbediening, dat lukt wel.
En toen gingen de deuren ook open. Ik heb hem gestart en geen error te zien op het scherm!

Bij info/versie staat nu : NE_E.EUR.S5W_L_001.001.220713
firmware 220623.micom
navigatie app: 220622.290763f

zijn dit de laatste versies?

[ Voor 42% gewijzigd door multipasser op 26-09-2022 20:36 ]

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ik snap gewoon NIET dat je een navigatie systeem in een EV steekt die niet automatisch je laadpunten gaat selecteren? Dat is echt niet ok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

multipasser schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:25:

Ik snap hyundai niet. Ze doen zo'n verschillende dingen per land.
Zo hebben de nederlanders mijn.hyundai.nl als portaal, voor België bestaat dit niet.
'Chargemy Hyundai' kaart is ook niet beschikbaar voor .BE
Dat is toch altijd al zo geweest? Elk land heeft vaak zijn eigen uitvoeringen en extra's.

Waarom kreeg ik maar 12 maanden een premium Ionity abbo en P45 kopers 24 maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Deze recall zit die fix automatisch al je de laatste update gedaan hebt of is dat nog iets wat de hyundai dealer apart moet fixen?

https://carsofmalaysia.co...us-global-recall-possible

Ik was nog niet goed wakker deze morgen maar ik heb liggen laden via AC tot 90%.
Toen ik deze ochtend wou vertrekken kreeg ik hem niet in D of R gezet! heel raar.
En ik had de indruk dat hij ook in N stond! Ik heb hem op P gezet, auto terug aan/uit en toen ging het wel.
Dus nu twijfel ik of hij al in N stond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naaldhak
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-05 15:33
multipasser schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:37:
[...]

Ik snap gewoon NIET dat je een navigatie systeem in een EV steekt die niet automatisch je laadpunten gaat selecteren? Dat is echt niet ok :)
Inderdaad nu moet je zelf uitzoeken met welke voorkeuze laadstations je wilt werken, zo heb ik de Duitse Ionity snelladers stuk voor stuk in de Navi opgeslagen om ze vervolgens als tussenpunten op te roepen. Je kunt ook maar een beperkt aantal tussenpunten hebben, het zijn van die dingen die basic er in moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hein66
  • Laatst online: 19-12-2024
Naaldhak schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:11:
[...]

Inderdaad nu moet je zelf uitzoeken met welke voorkeuze laadstations je wilt werken, zo heb ik de Duitse Ionity snelladers stuk voor stuk in de Navi opgeslagen om ze vervolgens als tussenpunten op te roepen. Je kunt ook maar een beperkt aantal tussenpunten hebben, het zijn van die dingen die basic er in moeten zitten.
Ik rij altijd op de navigatie van De Ioniq 5. De route planning mis ik helemaal niet. Als je handig met het filter bent, dan krijg je zo een lijstje met alle HPC laders langs de route. Je kunt zelf filteren als je alleen Ionity wil zien.

Als ik een lange route maak, dan zet ik het eindpunt in de navigatie. En het volgende laadstation zoek ik dan (met het filter) op en vul dat in als tussenpunt. Dan weet ik gelijk ook hoever het volgende laadstation is en hoeveel ik moet laden op basis van de GOM.

Mooi vind ik tegenwoordig ook dat de navigatie aangeeft in het detail scherm of het volgende tankstation ook voorzien is van laadstations door middel van een groen of grijs stekkertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-05 13:23
multipasser schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:47:
Deze recall zit die fix automatisch al je de laatste update gedaan hebt of is dat nog iets wat de hyundai dealer apart moet fixen?

https://carsofmalaysia.co...us-global-recall-possible

Ik was nog niet goed wakker deze morgen maar ik heb liggen laden via AC tot 90%.
Toen ik deze ochtend wou vertrekken kreeg ik hem niet in D of R gezet! heel raar.
En ik had de indruk dat hij ook in N stond! Ik heb hem op P gezet, auto terug aan/uit en toen ging het wel.
Dus nu twijfel ik of hij al in N stond!
het is een recall, dus een dealer moet dat oplossen.

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Naaldhak schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:11:
[...]

dit is toch de grootste fail van de ioniq. En ik neem aan dat hyundai dit ook weet van z'n users, en dat is toch echt een makkelijke software update lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
multipasser schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:35:
[...]

dit is toch de grootste fail van de ioniq. En ik neem aan dat hyundai dit ook weet van z'n users, en dat is toch echt een makkelijke software update lijkt me?
als je dit de grootste fail vind van een auto, dan is het toch wel een erg goede auto vind je ook niet? persoonlijk vind ik de LFA-LKA combi een grotere fail, maar wellicht is dat binnenkort ook opgelost na de aanpassing in de stuursensor die HMNL mij suggereerde te laten doen; fingers crossed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Tiggy80 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:38:
[...]

als je dit de grootste fail vind van een auto, dan is het toch wel een erg goede auto vind je ook niet? persoonlijk vind ik de LFA-LKA combi een grotere fail, maar wellicht is dat binnenkort ook opgelost na de aanpassing in de stuursensor die HMNL mij suggereerde te laten doen; fingers crossed
Komende van de 5 reeks touring, zijn er nog wel wat dingen waar ik aan moet wennen.
Zoals toch meer roadnoise, maar er liggen ook 20'rs op vs de 18'rs op de 5 reeks.

LFA en LKA, ze werken wel maar ik snap soms niet waarom ze zichzelf uitschakelen, mogelijk omdat er geen duidelijk werkmarkeringen zijn? Als alle systemen uitstaan, gaat de auto dan ook geen noodstop meer doen als er een auto voor je op de baan stil staat? Ik heb al gemerkt dat ik eens vol op de rem moest omdat de systemen uit stonden, misschien had hij wel zelf geremd op tijd maar dat heb ik niet getest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P86
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20-05 14:19

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

Skoda Enyaq IV 80 vs Hyundai IONIQ 5 Connect 73 kWh RWD.

Heb een paar dagen de Skoda gehad terwijl mijn I5 werkt gerepareert (Schade na 25.000 km). Hierbij vielen mij een paar zaken op die wellicht iemand hier leuk vind om te lezen of nog een keuze moet maken.

Veel hiervan is op basis van gevoel maar dat is ook wat je niet in de brochures kan lezen natuurlijk.
First of all is het ook een fijne auto, begrijp me niet verkeerd. Ik leg hem enkel naast een andere hele fijne auto (nog steeds mijn voorkeur).

-Skoda USB-C voorin is een dikke LIKE
-Skoda heeft ingebouwd CarPlay (maar deze duurt net zolang om op te starten als mijn draadloze dongle). Neutraal.
-Skoda heeft een flinke afstand naar de voorruit vanaf het stuur. Dit vind ik zonde van de ruimte. DISLIKE
-Skoda heeft meer laadruimte en een diepe ondervloer. LIKE!
-Skoda's ruiten bediening is zo smal dat mijn hand daar niet tussen past. DISLIKEen oncomfortabel
-Skoda heeft een handvat boven de bestuurders kant. LIKE
-Skoda heeft echt keyless entry, de deur aanraken met de sleutel op zak is genoeg. LIKE
-Skoda heeft een kleine achteruitkijk spiegel DISLIKE maar wel een ruitenwisser LIKE
-Skoda heeft een infotainment systeem waarbij je rondom nog alle knoppen beschikbaar hebt tijdens CarPlay LIKE
-Skoda heeft vrijwel geen knoppen die iets doen rondom het infosysteem. DISLIKE climate contro stoelverwarming alles moet via het scherm, zelf het kiezen van de motorstand DISLIKE
-Skoda heeft een onhandig infotainment systeem. DISLIKE dit is erg persoonsgebonden maar ik vind het niet fijn
-Skoda heeft een klein schermpje voor het stuur, je ziet hier echt heeeeel weinig op. niet eens de km stand o.i.d. ik vond dit echt super onhandig. DISLIKE
-Skoda heeft een handigere schakelaar voor de achterklep. klik. open. LIKE!
-Skoda heeft een mooie animatie van de achterlichten als je aan komt lopen. Mooi voor de Flex LIKE!
-Skoda heeft een hellend vakje voor je telefoon met QI wireless charging, net achter je bekerhouder. hierdoor kan je niet je telefoon pakken als je een glas of beker erin hebt. ONHANDIG DISLIKE.
-en ik remde hard toen lag mijn telefoon te soppen in de koffie. DISLIKE
-Skoda heeft wel een kortere draaicirkel en stuurt sportiever LIKE

-Skoda heeft minder PK's (204 pk Skoda, 218 kg I5) en meer gewicht (2149 kg Skoda, 1985 kg I5) Hierdoor voelde hij best lomp en zwaar, vooral tijdens het remmen en optrekken (skoda 8,7 naar de 100, en de I5, 7.4 naar de 100). DISLIKE

Al met al vind ik de Feel en ook looks van de I5 veel beter. Het is in mijn ogen een fijnere en logischere auto. Doe ermee wat je wilt met deze info. Ik vond het zelf een leuke vergelijking. Hoop dat jullie dat ook vinden!

-Love

PJ

PJvI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siesta
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-05 21:41
Keyless entry zit toch ook op de I5? Hoe jij het beschrijft, zo werkt het precies op mijn I5 (lounge)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P86

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

siesta schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:44:
Keyless entry zit toch ook op de I5? Hoe jij het beschrijft, zo werkt het precies op mijn I5 (lounge)
Op mijn Connect 73 KwH, RWD niet. Ik moet het handvat indrukken om te ontgrendelen. De skoda is vastpakken en hij is open.

PJvI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blittkit
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-02 12:05
-Skoda heeft een schakelaar voor de achterklep. klik. open. LIKE!

De IONIQ heeft ook een schakelaar voor de achterklep (links van het stuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P86

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

Blittkit schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:49:
-Skoda heeft een schakelaar voor de achterklep. klik. open. LIKE!

De IONIQ heeft ook een schakelaar voor de achterklep (links van het stuur)
I know, ik rijd de I5 al 25.000 KM. Alleen is de schakelaar makkelijker op de Skoda. Niet zolang indrukken enzo.

PJvI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naaldhak
Tiggy80 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:38:
[...]

Wat mij betreft is de HDA2 de grootste fail en had echt gehoopt dat er een oplossing voor kwam. We zijn straks een jaar verder en er is geen verbetering. Die stuursensor update die moet echt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naaldhak
Hein66 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:29:
[...]

Ik rij altijd op de navigatie van De Ioniq 5. De route planning mis ik helemaal niet. Als je handig met het filter bent, dan krijg je zo een lijstje met alle HPC laders langs de route. Je kunt zelf filteren als je alleen Ionity wil zien.

Als ik een lange route maak, dan zet ik het eindpunt in de navigatie. En het volgende laadstation zoek ik dan (met het filter) op en vul dat in als tussenpunt. Dan weet ik gelijk ook hoever het volgende laadstation is en hoeveel ik moet laden op basis van de GOM.

Mooi vind ik tegenwoordig ook dat de navigatie aangeeft in het detail scherm of het volgende tankstation ook voorzien is van laadstations door middel van een groen of grijs stekkertje.
Ha ha je beschrijft precies wat dus niet goed is. Ik wil gewoon een vooorkeuze opgeven b.v. Ionity en dan moet de navi het gewoon uitzoeken. Zo hoort het te werken, zoals ABRP dat ook doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edvanleeuwen
Naaldhak schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:57:
[...]

Wat mij betreft is de HDA2 de grootste fail en had echt gehoopt dat er een oplossing voor kwam. We zijn straks een jaar verder en er is geen verbetering. Die stuursensor update die moet echt komen.
Mijn grootste ergernis is het niet onthouden van iPedal. Da’s zelfs gevaarlijk.

Zo heeft iedereen wel een eigen irritatiefactortje. En toch vind ik het nog steeds een fijne auto. Opladen van 20-80% in 20 minuten (nog zonder de voorverwarming) vind ik geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
Naaldhak schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:57:
[...]

die stuursensor zouden de dealers over zijn geinformeerd... ik weet alleen nog niet of die aanpassing ook werkt:

"
Voor de LFA kan u naar uw Hyundai dealer om een aanpassing te laten uitvoeren aan de stuurhoeksensor.
Deze aanpassing verbeterd de werking van de LFA functie.
Onze dealers zijn hier vorige week over geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Laura
Klantenservice"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edvanleeuwen
Tiggy80 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:33:
[...]
Ik pleit ook voor spellingcontrole op de I5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

edvanleeuwen schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:42:
[...]

Ik pleit ook voor spellingcontrole op de I5.
En "Voor de LFA kan u naar uw " het mag maar "kunt u" is toch mooier......

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

P86 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:41:

Heb een paar dagen de Skoda gehad terwijl mijn I5 werkt gerepareert (Schade na 25.000 km). Hierbij vielen mij een paar zaken op die wellicht iemand hier leuk vind om te lezen of nog een keuze moet maken.

Veel hiervan is op basis van gevoel maar dat is ook wat je niet in de brochures kan lezen natuurlijk.
First of all is het ook een fijne auto, begrijp me niet verkeerd. Ik leg hem enkel naast een andere hele fijne auto (nog steeds mijn voorkeur).

-Skoda USB-C voorin is een dikke LIKE
-Skoda heeft ingebouwd CarPlay (maar deze duurt net zolang om op te starten als mijn draadloze dongle). Neutraal.
-Skoda heeft een flinke afstand naar de voorruit vanaf het stuur. Dit vind ik zonde van de ruimte. DISLIKE
-Skoda heeft meer laadruimte en een diepe ondervloer. LIKE!
-Skoda's ruiten bediening is zo smal dat mijn hand daar niet tussen past. DISLIKEen oncomfortabel
-Skoda heeft een handvat boven de bestuurders kant. LIKE
-Skoda heeft echt keyless entry, de deur aanraken met de sleutel op zak is genoeg. LIKE
-Skoda heeft een kleine achteruitkijk spiegel DISLIKE maar wel een ruitenwisser LIKE
-Skoda heeft een infotainment systeem waarbij je rondom nog alle knoppen beschikbaar hebt tijdens CarPlay LIKE
-Skoda heeft vrijwel geen knoppen die iets doen rondom het infosysteem. DISLIKE climate contro stoelverwarming alles moet via het scherm, zelf het kiezen van de motorstand DISLIKE
-Skoda heeft een onhandig infotainment systeem. DISLIKE dit is erg persoonsgebonden maar ik vind het niet fijn
-Skoda heeft een klein schermpje voor het stuur, je ziet hier echt heeeeel weinig op. niet eens de km stand o.i.d. ik vond dit echt super onhandig. DISLIKE
-Skoda heeft een handigere schakelaar voor de achterklep. klik. open. LIKE!
-Skoda heeft een mooie animatie van de achterlichten als je aan komt lopen. Mooi voor de Flex LIKE!
-Skoda heeft een hellend vakje voor je telefoon met QI wireless charging, net achter je bekerhouder. hierdoor kan je niet je telefoon pakken als je een glas of beker erin hebt. ONHANDIG DISLIKE.
-en ik remde hard toen lag mijn telefoon te soppen in de koffie. DISLIKE
-Skoda heeft wel een kortere draaicirkel en stuurt sportiever LIKE

-Skoda heeft minder PK's (204 pk Skoda, 218 kg I5) en meer gewicht (2149 kg Skoda, 1985 kg I5) Hierdoor voelde hij best lomp en zwaar, vooral tijdens het remmen en optrekken (skoda 8,7 naar de 100, en de I5, 7.4 naar de 100). DISLIKE

Al met al vind ik de Feel en ook looks van de I5 veel beter. Het is in mijn ogen een fijnere en logischere auto. Doe ermee wat je wilt met deze info. Ik vond het zelf een leuke vergelijking. Hoop dat jullie dat ook vinden!

-Love

PJ
Zijn er ook mede forum leden die iets dergelijks over de verschillen tussen de Ioniq 5 en Model Y kunnen zeggen? Ik ga volgende week een proefrit maken in een Y......Ben heel benieuwd. Heb gisteren even in een Y gezeten, moet zeggen prachtige auto en erg ruim maar qua zit comfort ervaar ik de Y als minder prettig, de 'opstaande' zijkanten van de stoel drukken nogal in mijn rug, mss omdat ik te breed ben voor de stoelen maar met 67 kg bij 1.81m kan dat bijna niet.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:36
kor952 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:05:
[...]

Zijn er ook mede forum leden die iets dergelijks over de verschillen tussen de Ioniq 5 en Model Y kunnen zeggen? Ik ga volgende week een proefrit maken in een Y......Ben heel benieuwd. Heb gisteren even in een Y gezeten, moet zeggen prachtige auto en erg ruim maar qua zit comfort ervaar ik de Y als minder prettig, de 'opstaande' zijkanten van de stoel drukken nogal in mijn rug, mss omdat ik te breed ben voor de stoelen maar met 67 kg bij 1.81m kan dat bijna niet.
Mijn ervaring, hele korte kampeerstoeltjes in de MY, plastic bekleding die aan je kont plakt. Stugge vering, comfort is niet in de buurt van de Ioniq 5. De algemene indruk voor mij van de MY is een te hoog tupperware gehalte.

Ik heb de MY een hele dag gereden en daarna besloten de Ioniq 5 te kopen die ik nu 7 maanden (23k km) rij met veel plezier.

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

rvdgaag schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:46:
[...]

Mijn ervaring, hele korte kampeerstoeltjes in de MY, plastic bekleding die aan je kont plakt. Stugge vering, comfort is niet in de buurt van de Ioniq 5. De algemene indruk voor mij van de MY is een te hoog tupperware gehalte.

Ik heb de MY een hele dag gereden en daarna besloten de Ioniq 5 te kopen die ik nu 7 maanden (23k km) rij met veel plezier.
Dat van die korte stoelzittingen en het feit dat de bekleding niet echt leer is had ik ook geconstateerd, het zou ook kapitaal vernietiging zijn om mijn I5 van vorig jaar juli nu al weer in te ruilen, het is puur uit nieuwsgierigheid.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
Weer iets nieuws met een laadpaal. Koppel ‘m aan een Ecotap en wacht tot het lampje blauw wordt. Zie even later dat de auto niet laadt, maar in stand-by staat. Na zelf opladen aan te zetten, doet ie het pas. Vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-05 11:37

Redwood

The Truth Is In Here

Redwood schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:13:
[...]

Update. Na uitsluitend aan de snellader gehangen te hebben zojuist bij thuiskomst toch maar weer aan de normale lader en warempel, deze doet het weer. Het lag in ieder geval niet aan de lader, ik had dat op de zaak ook getest. Ik heb niets gereset of wat dan ook. Hij werkt weer.
Update #3
Inmiddels was het toch weer onmogelijk om te laden. Langs de snelweg werken ze prima, maar thuisladers (11-22kw) geven direct een storing op het display.

Op moment van schrijven zit ik nu bij Hyundai Groningen aan de thee, terwijl ze de auto uitlezen. Dat was dan wel een pluspunt, ik kon letterlijk direct langskomen.

Ik heb gevraagd of ze gelijk alle beschikbare updates kunnen uitvoeren, daar ‘kijken ze even naar’.

[ Voor 6% gewijzigd door Redwood op 27-09-2022 15:32 ]

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kor952 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:35:
[...]

Dat van die korte stoelzittingen en het feit dat de bekleding niet echt leer is had ik ook geconstateerd, het zou ook kapitaal vernietiging zijn om mijn I5 van vorig jaar juli nu al weer in te ruilen, het is puur uit nieuwsgierigheid.
Ik heb een Model Y in de bestelling staan. Hoofdreden is de iets te krappe bagageruimte in de Ioniq 5. Er was 527 liter beloofd, maar dat is in de Lounge sowieso maar 499 L. En dat is inclusief de bijna nutteloze ruimte rondom de subwoofer, dus eigenlijk is het met de laadvloer erin misschien maar iets van 450 Liter als je het gordijn weghaalt. Ja, met de banken naar voren krijg je meer ruimte, maar dan zit je achterin echt minder ruim. Voordeel van de Ioniq is wel dat de kofferruimte wat breder is. Kan voor sommige spullen wat handiger uitkomen.

Met de 854 liter van de Model Y hoef ik waarschijnlijk ook geen dakkoffer erbij te hebben en toch nog meer ruimte in totaal. Ook handig: de achterbank is 40-20-40. Dus het middelste deel kan plat voor ski's of andere lange items en dan houd je alsnog 4 zitplaatsen over.

De andere reden is dat ik nu voor de Ioniq 5 een goede verkoopprijs kan krijgen. Als alles lukt en uitkomt qua timing heb ik straks een jaar in de Ioniq 5 gereden tegen nihile afschrijving per km... Niet echt kapitaalvernietiging dus... Als ik rustig aan doe met de opties bij Tesla kan ik zelfs geld overhouden...

Opvallende punten:
- Stoelen vind ik eigenlijk wel comfortabel. Het zitvlak is zachter, maar wel met voldoende ondersteuning. Ventilatie ga ik misschien wel missen. Maar ik had hem ook nooit harder dan op 1. Mijn vrouw vond het niks, dus zij gaat het niet missen.
- EAP/FSD: super. Heb nog maar kort gereden en het is even wennen aan wat het wel/niet kan, maar er zijn een aantal zaken die ik ronduit gevaarlijk vind in de Ioniq 5 die bij Tesla een stuk beter gaan. Bijv. Auto voor je rijdt nog net door Oranje. Ioniq 5 tuft er gewoon achteraan door Rood. Tesla stopt netjes voor het stoplicht (FSD functie geloof ik). Ook remt de Tesla rustig wat af wanneer je een bocht nadert. Ioniq 5 stopt midden in een bocht met sturen en dan wordt alleen het stuurwiel-icoon grijs ipv groen. Bij Tesla hoor je duidelijk een signaal wanneer hij stopt met sturen. Overall voelt het systeem van Tesla meer competent en vertrouwenwekkend aan.
- Updates: ik wacht nog steeds op de eerste OTA update terwijl het al sinds juli mogelijk zou moeten zijn.
- Routeplanning en Superchargers. Lijkt me duidelijk. Ik moet er wel bij zeggen dat een vriend van me met een Tesla nog altijd ook ABRP er naast heeft draaien om de laadtijden te optimaliseren. Maar je weet in elk geval dat je op de onboard navigatie kunt vertrouwen. Heel inzichtelijk ook met welk percentage je ergens aankomt en of je onderweg voor of achter loopt qua verbruik.
- Bediening ben ik nog niet over uit. Zal even wennen zijn, alles op het grote scherm. Aan de andere kant vind ik bijv. de dode-hoek camera's in de Ioniq 5 slecht te zien door het stuur en mijn handen bij het inzetten van een bocht.
- Ik vind het interieur van de Ioniq 5 in de kleurstelling Dark Teal Light Grey wel erg prettig. Maar na het proefritje voelde het 12,3" schermpje en alle knoppen wel een beetje 'oud' aan... Ik wil niet weten hoe dat voelt als je vanuit een wat oudere fossiele auto komt...
- Verbruik: de Model Y is (in elk geval op de snelweg) een stuk zuiniger. Ik denk dat ik met de 60 kWh RWD net zover kom als met de 73 kWh Ioniq 5 (op 20" wielen). En als ik dan geen dakkoffer mee hoef is de Model Y zelfs in het voordeel.
- De regeneratie flippers ga ik wel missen op de Model Y. Ik rijd nu veel in Auto-regeneratie met kleine aanpassingen dmv de flippers. Bij Tesla is het standje Uit of Anker... Heb wel gezien dat je knoppen kunt kopen waarmee je de regeneratie zou kunnen aanpassen zonder in het menu te hoeven. Die staan wel hoog op de lijst voor als de auto er is.
- Model Y heeft geen ingebouwd zonneschertm. De gordijntjes in de achterdeuren zal ik ook missen. Aan de andere kant vermoed ik wel dat ergens daar ook een bron van een irritant trillend geluidje zit. Dat worden dan weer van die losse schermpjes evt.
- Sowieso heb ik wat rateltjes/trillinkjes (ook bij de verlichting in het dak voorin) die afbreuk doen aan het gevoel van kwaliteit. In de proefrit bij de Tesla voelde alles prima aan.
- Rijcomfort: Model Y niet echt getest op uitdagende wegen, maar het voelde verder niet oncomfortabel aan (wordt in veel reviews over geklaagd, maar m.i. dus overtrokken).
- Het snelle laden zal ik wel missen. Maar op basis van laadcurves door Bjorn Nyland schat ik in dat 10-70% in 21 minuten gaat en tot 80% in 30 minuten. Maar wellicht dus minder nodig door betere aerodynamica en efficiency. Het verschil in reistijd zou dus mee moeten vallen, maar eerlijk gezegd is dit mijn grootste twijfelpunt geweest.
- Model Y (nog?) geen V2L/G/X. Eerlijk gezegd heb ik deze mogelijkheid in de Ioniq nog maar een paar keer gebruikt. Het jammere is dat je tijdens het snelladen geen gebruik kunt maken van het stopcontact binnen om een kop koffie te zetten. Nu moet je dat alsnog voor of na het laden doen en dan levert het geen tijdwinst op.

Al met al een jaar lang heerlijk in de Ioniq 5 gereden. Het zijn volgens mij allebei heel erg goede auto's en het is super dat we inmiddels wat meer keuze beginnen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Redwood schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:30:
[...]

Update #3
Inmiddels was het toch weer onmogelijk om te laden. Langs de snelweg werken ze prima, maar thuisladers (11-22kw) geven direct een storing op het display.

Op moment van schrijven zit ik nu bij Hyundai Groningen aan de thee, terwijl ze de auto uitlezen. Dat was dan wel een pluspunt, ik kon letterlijk direct langskomen.

Ik heb gevraagd of ze gelijk alle beschikbare updates kunnen uitvoeren, daar ‘kijken ze even naar’.
Er zijn de laatste tijd al een paar meldingen van dit euvel geweest hier op het forum. Check even terug via de zoekfunctie. Ik meen dat er een onderdeel vervangen moet worden. Wellicht helpt dit bij de analyse daar,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cozm0
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04 06:38

Cozm0

Unf!

P86 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:41:

PJ
Ik heb beide auto's vergeleken als finale paar waartussen de keuze gemaakt moest worden (leaseauto)
De enyaq was kaal goedkoper maar met opties juist weer duurder.
De I5 is helemaal vrijwel compleet (met WP dan) en enkel de trim verschilt.
Wat de doorslag gaf, en wat ik mis je je verhaal, is de laad tijd, 38mins voor de skoda en 18 mins voor de Hyundai (10%>80%)

| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

@bilgy_no1 Bedankt voor je uitvoerige verslag, weet jij of de model Y als je die nu besteld uit Duitsland komt?

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kor952 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:38:
@bilgy_no1 Bedankt voor je uitvoerige verslag, weet jij of de model Y als je die nu besteld uit Duitsland komt?
Hangt van het model af voor zover ik weet. Performance komt uit Duitsland, RWD uit Shanghai. Van de LR weet ik het niet, maar ik vermoed ook Shanghai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-05 11:37

Redwood

The Truth Is In Here

bilgy_no1 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:19:
[...]

Er zijn de laatste tijd al een paar meldingen van dit euvel geweest hier op het forum. Check even terug via de zoekfunctie. Ik meen dat er een onderdeel vervangen moet worden. Wellicht helpt dit bij de analyse daar,
Had het gezien inderdaad.

Conclusie Hyundai: ‘geen idee.’
Computer geeft geen foutmeldingen en daar werkte alles zoals het hoort met een granny charger, super charger en een standaard Wallbox.

Inmiddels weer thuis en ook daar gaat de auto weer gewoon laden.

Ik vermoed dat ik een probleem met de laadpoort heb. Slecht contact wellicht.

[ Voor 3% gewijzigd door Redwood op 27-09-2022 17:49 ]

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P86

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

Cozm0 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:31:
[...]

Ik heb beide auto's vergeleken als finale paar waartussen de keuze gemaakt moest worden (leaseauto)
De enyaq was kaal goedkoper maar met opties juist weer duurder.
De I5 is helemaal vrijwel compleet (met WP dan) en enkel de trim verschilt.
Wat de doorslag gaf, en wat ik mis je je verhaal, is de laad tijd, 38mins voor de skoda en 18 mins voor de Hyundai (10%>80%)
Ging voor mij niet zozeer over de doorslag maar meer zaken die mij opvielen en die niet in de brochure staan (grotendeels) vandaar dat ik de obvious zaken er niet in heb staan. Heb zelf ook geen proefrit oid gemaakt. Kreeg hem toevallig een paar dagen onder mijn kont😜

PJvI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:29
bilgy_no1 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:17:
[...]

Ik heb een Model Y in de bestelling staan. Hoofdreden is de iets te krappe bagageruimte in de Ioniq 5. Er was 527 liter beloofd, maar dat is in de Lounge sowieso maar 499 L. En dat is inclusief de bijna nutteloze ruimte rondom de subwoofer, dus eigenlijk is het met de laadvloer erin misschien maar iets van 450 Liter als je het gordijn weghaalt. Ja, met de banken naar voren krijg je meer ruimte, maar dan zit je achterin echt minder ruim. Voordeel van de Ioniq is wel dat de kofferruimte wat breder is. Kan voor sommige spullen wat handiger uitkomen.

Met de 854 liter van de Model Y hoef ik waarschijnlijk ook geen dakkoffer erbij te hebben en toch nog meer ruimte in totaal. Ook handig: de achterbank is 40-20-40. Dus het middelste deel kan plat voor ski's of andere lange items en dan houd je alsnog 4 zitplaatsen over.
Dat de Model Y ruimer is dan de IONIQ 5 en misschien wel alle andere auto’s in dezelfde klasse is zonder meer waar. De 854l die je noemt is echter wel tot het dak gemeten, dus niet direct vergelijkbaar met de 527l van de IONIQ 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Franciesco schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:27:
[...]

Dat de Model Y ruimer is dan de IONIQ 5 en misschien wel alle andere auto’s in dezelfde klasse is zonder meer waar. De 854l die je noemt is echter wel tot het dak gemeten, dus niet direct vergelijkbaar met de 527l van de IONIQ 5.
Ik weet niet precies hoe het gemeten wordt, maar met een kleine test konden we al snel vaststellen dat er een stuk meer in past. En dan zijn er nog de frunk (2x zo ruim als die van de Ioniq 5 RWD) en de enorme ruimte onder de bagagevloer. Die laatste zit wel in de 854 liter, maar de frunk niet.

En eerlijk gezegd weten we ook niet hoe het precies bij de Ioniq 5 gemeten is. Sowieso is het boven de laadvloer maar iets van 450 liter (499 minus de stukken rondom de subwoofer) of zelfs iets minder.

Er past stiekum best veel in de Ioniq 5. Ik kreeg er net zoveel in weggestouwd als in de Megane Station. Dan moest ik echter wel de achterbank helemaal naar voren doen en dat werd op langere reizen met 4 mensen net wat te krap.

Maar bijvoorbeeld de mountainbike gaat zonder wielen los te halen achterin.

We zitten best vaak met 4 mensen en een kat in een mandje in de auto voor een langere reis en dan hebben we eigenlijk steeds net ruimte tekort.

• LuPo
Tiggy80 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:33:
[...]

die stuursensor zouden de dealers over zijn geinformeerd... ik weet alleen nog niet of die aanpassing ook werkt:

"
Voor de LFA kan u naar uw Hyundai dealer om een aanpassing te laten uitvoeren aan de stuurhoeksensor.
Onze dealers zijn hier vorige week over geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Laura
Klantenservice"
Thanks voor deze info. Onze IONIQ5 gaat morgen naar de dealer (Zoetermeer) voor de volgende klusjes:

- nieuwe bestuurdersstoel/stoelmotor (elektrische verstelling werkt niet meer)
- update batterijverwarming voor DC-laden
- afstellen verlichting
- afstellen stuurhoeksensor

Hopelijk is 'ie daarna nog een stukje beter. We rijden al 13.000 km heerlijk rond.

• siesta
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-05 21:41
Bij mijn dealer konden ze batterijverwarming voor DC laden nog niet aanbieden. Toevallig was mijn auto daar gister voor de terugroepactie.

Matig.

• LuPo
siesta schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:25:
Bij mijn dealer konden ze batterijverwarming voor DC laden nog niet aanbieden. Toevallig was mijn auto daar gister voor de terugroepactie.

Matig.
Dat is gek want @jrk heeft hem al toch? Ik ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernestalmere
LuPo schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:23:
[...]

Thanks voor deze info. Onze IONIQ5 gaat morgen naar de dealer (Zoetermeer) voor de volgende klusjes:

- nieuwe bestuurdersstoel/stoelmotor (elektrische verstelling werkt niet meer)
- update batterijverwarming voor DC-laden
- afstellen verlichting
- afstellen stuurhoeksensor

Hopelijk is 'ie daarna nog een stukje beter. We rijden al 13.000 km heerlijk rond.
Die van mij is vandaag opgehaald voor dezelfde punten:
Verlichting
Update preconditioning batterij
en ook de fluittoon die ik hoor vanaf 95 km/u, die in geen enkele andere versie of uberhaupt elektrische auto te horen is. Ik hoop dat ze dat vooral kunnen oplossen. Anders kan ik tzt een afspraak maken bij de psychiater :>

• LuPo
[...]

De andere reden is dat ik nu voor de Ioniq 5 een goede verkoopprijs kan krijgen. Als alles lukt en uitkomt qua timing heb ik straks een jaar in de Ioniq 5 gereden tegen nihile afschrijving per km... Niet echt kapitaalvernietiging dus... Als ik rustig aan doe met de opties bij Tesla kan ik zelfs geld overhouden...

Opvallende punten:
- Stoelen vind ik eigenlijk wel comfortabel. Het zitvlak is zachter, maar wel met voldoende ondersteuning. Ventilatie ga ik misschien wel missen. Maar ik had hem ook nooit harder dan op 1. Mijn vrouw vond het niks, dus zij gaat het niet missen.
- EAP/FSD: super. Heb nog maar kort gereden en het is even wennen aan wat het wel/niet kan, maar er zijn een aantal zaken die ik ronduit gevaarlijk vind in de Ioniq 5 die bij Tesla een stuk beter gaan. Bijv. Auto voor je rijdt nog net door Oranje. Ioniq 5 tuft er gewoon achteraan door Rood. Tesla stopt netjes voor het stoplicht (FSD functie geloof ik). Ook remt de Tesla rustig wat af wanneer je een bocht nadert. Ioniq 5 stopt midden in een bocht met sturen en dan wordt alleen het stuurwiel-icoon grijs ipv groen. Bij Tesla hoor je duidelijk een signaal wanneer hij stopt met sturen. Overall voelt het systeem van Tesla meer competent en vertrouwenwekkend aan.
- Updates: ik wacht nog steeds op de eerste OTA update terwijl het al sinds juli mogelijk zou moeten zijn.
- Routeplanning en Superchargers. Lijkt me duidelijk. Ik moet er wel bij zeggen dat een vriend van me met een Tesla nog altijd ook ABRP er naast heeft draaien om de laadtijden te optimaliseren. Maar je weet in elk geval dat je op de onboard navigatie kunt vertrouwen. Heel inzichtelijk ook met welk percentage je ergens aankomt en of je onderweg voor of achter loopt qua verbruik.
- Bediening ben ik nog niet over uit. Zal even wennen zijn, alles op het grote scherm. Aan de andere kant vind ik bijv. de dode-hoek camera's in de Ioniq 5 slecht te zien door het stuur en mijn handen bij het inzetten van een bocht.
- Ik vind het interieur van de Ioniq 5 in de kleurstelling Dark Teal Light Grey wel erg prettig. Maar na het proefritje voelde het 12,3" schermpje en alle knoppen wel een beetje 'oud' aan... Ik wil niet weten hoe dat voelt als je vanuit een wat oudere fossiele auto komt...
- Verbruik: de Model Y is (in elk geval op de snelweg) een stuk zuiniger. Ik denk dat ik met de 60 kWh RWD net zover kom als met de 73 kWh Ioniq 5 (op 20" wielen). En als ik dan geen dakkoffer mee hoef is de Model Y zelfs in het voordeel.
- De regeneratie flippers ga ik wel missen op de Model Y. Ik rijd nu veel in Auto-regeneratie met kleine aanpassingen dmv de flippers. Bij Tesla is het standje Uit of Anker... Heb wel gezien dat je knoppen kunt kopen waarmee je de regeneratie zou kunnen aanpassen zonder in het menu te hoeven. Die staan wel hoog op de lijst voor als de auto er is.
- Model Y heeft geen ingebouwd zonneschertm. De gordijntjes in de achterdeuren zal ik ook missen. Aan de andere kant vermoed ik wel dat ergens daar ook een bron van een irritant trillend geluidje zit. Dat worden dan weer van die losse schermpjes evt.
- Sowieso heb ik wat rateltjes/trillinkjes (ook bij de verlichting in het dak voorin) die afbreuk doen aan het gevoel van kwaliteit. In de proefrit bij de Tesla voelde alles prima aan.
- Rijcomfort: Model Y niet echt getest op uitdagende wegen, maar het voelde verder niet oncomfortabel aan (wordt in veel reviews over geklaagd, maar m.i. dus overtrokken).
- Het snelle laden zal ik wel missen. Maar op basis van laadcurves door Bjorn Nyland schat ik in dat 10-70% in 21 minuten gaat en tot 80% in 30 minuten. Maar wellicht dus minder nodig door betere aerodynamica en efficiency. Het verschil in reistijd zou dus mee moeten vallen, maar eerlijk gezegd is dit mijn grootste twijfelpunt geweest.
- Model Y (nog?) geen V2L/G/X. Eerlijk gezegd heb ik deze mogelijkheid in de Ioniq nog maar een paar keer gebruikt. Het jammere is dat je tijdens het snelladen geen gebruik kunt maken van het stopcontact binnen om een kop koffie te zetten. Nu moet je dat alsnog voor of na het laden doen en dan levert het geen tijdwinst op.

Al met al een jaar lang heerlijk in de Ioniq 5 gereden. Het zijn volgens mij allebei heel erg goede auto's en het is super dat we inmiddels wat meer keuze beginnen te krijgen.
Grappige keuze @bilgy_no1 . Ik snap hem wel, zeker met de huidige prijs van de Y RWD. Wat kost de Y je incl. de opties die je hebt gekozen? En waar ga je de IONIQ5 te koop aanbieden? Eerst bij de Hyundai dealer o.i.d.?

Hoe was de proefrit eigenlijk qua geluid in de Y? Is hij luidruchtiger dan de I5?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijssgerb
Zo mijn I5 hangt inmiddels aan de computer bij de dealer voor de batterij preconditioning en LFA update. Beide updates duren maarliefst 1,5 uur dus zit hier nog wel even.

Update: LFA update kan nu niet geupdate worden omdat hiervoor ook foam en onderdelen in het stuurkolom vervangen moeten worden. Deze onderdelen zijn er niet dus zal het moeten wachten. Tot nu toe zeer tevreden over mijn dealer. Goede service en geven ook duidelijke uitleg.

[ Voor 52% gewijzigd door ijssgerb op 28-09-2022 10:36 ]

You can call me Al

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-05 10:44
ijssgerb schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:00:
Zo mijn I5 hangt inmiddels aan de computer bij de dealer voor de batterij preconditioning en LFA update. Beide updates duren maarliefst 1,5 uur dus zit hier nog wel even.

Update: LFA update kan nu niet geupdate worden omdat hiervoor ook foam en onderdelen in het stuurkolom vervangen moeten worden. Deze onderdelen zijn er niet dus zal het moeten wachten. Tot nu toe zeer tevreden over mijn dealer. Goede service en geven ook duidelijke uitleg.
Wat is de LFA update?

Daarnaast: Zijn er hier mensen die een gewichtje gebruiken om de melding te vermijden dat het stuur vastgehouden moet worden? Ik hoef het stuur niet los te laten, maar ik vind het wel vervelend dat een lichte druk niet voldoende is.

[ Voor 16% gewijzigd door Tweakx op 28-09-2022 11:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ijssgerb
LFA update is voor de stuurhoeksensor. Zie eerdere posts hierover door de moeite te nemen om een paar berichten terug te scrollen😇.

Verder bijgesloten instructies gekregen hoe de voorverwarming werkt aangezien ik pas de tweede ben waarbij ze deze update hebben geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6PKnzcTvRtJOMcF0-JesP6fyjHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CNV4c28iyrlLCLKvCssf2tgy.jpg?f=fotoalbum_large

You can call me Al

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

ijssgerb schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:45:
LFA update is voor de stuurhoeksensor. Zie eerdere posts hierover door de moeite te nemen om een paar berichten terug te scrollen😇.

Verder bijgesloten instructies gekregen hoe de voorverwarming werkt aangezien ik pas de tweede ben waarbij ze deze update hebben geïnstalleerd.

[Afbeelding]
die had ik ook wel willen hebben gehad! Ik ga vragen aan Hyundai NL of hier een nette versie van is. Zeer complex zo te zien. Mocht ik die ontvangen, dan zal ik die hier delen.

• Astronaut
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
ijssgerb schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:45:

[Afbeelding]
Ben benieuwd hoe het in de praktijk gaat werken. Zo te zien zijn er best wat voorwaarden aan gesteld, zoals een soc >=29% bij het rijden naar een DC toe. Aangezien de ingebouwde navigatie niet slim kan plannen, kan het hele voorverwarmen nog wel een deceptie worden als je niet goed je laadstops zelf uitrekent :O
LuPo schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:56:
[...]

Grappige keuze @bilgy_no1 . Ik snap hem wel, zeker met de huidige prijs van de Y RWD. Wat kost de Y je incl. de opties die je hebt gekozen? En waar ga je de IONIQ5 te koop aanbieden? Eerst bij de Hyundai dealer o.i.d.?

Hoe was de proefrit eigenlijk qua geluid in de Y? Is hij luidruchtiger dan de I5?
Qua geluid viel het me erg mee. Er zijn reviewers die lyrisch zijn over de stilte in de Ioniq 5, maar eerlijk gezegd vind ik dat wel meevallen (vooral op hogere snelheid). Maar ik kan de Y niet heel goed vergelijken, omdat ik hem niet onder dezelfde omstandigheden op dezelfde route heb gereden. In ieder geval was het niet zodanig slechter of beter dat het me direct opviel.

Mijn Model Y komt uit op eur 56k. Grootste post daarin is de Enhanced Autopilot die ik misschien nog wel wil upgraden naar FSD.

Ik heb de beste prijs verkregen via een dealer. Heb er verschillende gebeld en met een paar keer heen en weer kwam ik heel redelijk uit.

Inruil via de service die Tesla aanbiedt is onzinnig. Die kwam eur 12k lager uit dan wat ik nu ben overeengekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@bilgy_no1 Volledig off topic, maar de €7500 die FSD extra kost bij Tesla is het geld imo voorlopig absoluut niet waard. En kun je bovendien later softwarematig activeren voor dezelfde prijs.

• ernestalmere
Auto terug van Broekhuis (Almere).
Verlichting wel gedaan, maar batterij update zou deze niet voor in aanmerking komen (??)
Geluid boven de 95km/u opname van gemaakt en niet zoals het hoort, maar we weten niet wat we ermee aan moeten. Nou ik zeg elektromotor eruit .. Ligt bij de bedrijfsleider. Ik ben benieuwd.

Nog even; die update batterijverwarming geldt toch voor alle modellen met pomp en verwarming?
Mijne = een connect plus 58 kw/h

• ernestalmere
[...]

[Afbeelding]
@jrk kun je aangeven welke versie je systeem heeft sinds de update dan kan ik dat doorgeven aan Broekhuis. Die houden namelijk vol dat mijn auto er niet voor in aanmerking komt.
Thanks alvast.

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

LuPo schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:33:
[...]

Dat is gek want @jrk heeft hem al toch? Ik ben benieuwd.
Allemaal onkunde bij de hyundai dealer.... Om verdrietig van te worden dat je als actief forum lid hier meer kennis van zaken hebt dan de werkplaatsreceptie. Ik noem dat de "Broekhuis-sificatie" Mijn vestiging doet Alfa, Jeep, Hyundai, Mitsubishi, etc. en dat kun je dan blijkbaar niet meer bijsloffen blijkbaar. Overigens kan het ook zo zijn dat je 'm uiteindelijk wél hebt, want hij zit in de standaard accu-update o.i.d. Deze wordt gedaan bij de 30k beurt (waar ik er voor was) en deze staat niet in het standaard update-overzicht per chassisnummer (VIN). Even afwachten dus maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

ernestalmere schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:08:
[...]

@jrk kun je aangeven welke versie je systeem heeft sinds de update dan kan ik dat doorgeven aan Broekhuis. Die houden namelijk vol dat mijn auto er niet voor in aanmerking komt.
Thanks alvast.
Ach. de Broekuis-ziekte die ook al in Zwolle aanwezig was. Bij de receptie vinden ze deze update niet in het standaardsysteem o.b.v. VIN-nummer! Hij zit in de "accu-update"o.i.d. en die is standaard bij een 30k beurt.
Ik heb ook een connect+, maar dan de 73kw versie.
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dodgydutchy
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-06-2024
Goeiendag mede HI5-ers en overige geïnteresseerden,

Ik mag volgende week mijn HI5 GL 58kWh MOG ophalen. A.d.h.v. het VIN-nummer heb ik de specsheet alvast kunnen bekijken, waarin met name de 160kW motor opvalt.

Voor de rest is mij bijna de hele spec-sheet duidelijk, behalve het trekhaak verhaal en V2x. Kan mij iemand uitleggen of V2L voor MY23 standaard is of nog steeds een optie bij de basis-uitvoering HI5?

Verder zou ik graag weten wat de volgende zaken betekenen? Betreft dit alleen trekhaak voorbereiding of meer?
- TRAILER PACKAGE : EU, AUS FULL SYSTEM
- TRAILER WIR'G : W/ RETRACKTABLE TOW BAR

Alvast bedankt voor de info.

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

bilgy_no1 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:19:
[...]

Jij denkt dat je verder kan rijden met een Y :)
Elke keer ik een planning doe met ABRP van meer dan 1000km bv italie of Spanje is de Ioniq 20 a 30 minuten sneller daar! Gewoon omdat hij zo snel kan laden! Je bent weinig met die 10% zuinigheid als je 20 minuten langer moet laden.

Y zetel is veel te kort als je 180m + bent! Je hebt geen steun onder je benen.
En de vering is en blijft gewoon te hard, tenzij je er 18'rs gaat onderleggen.

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ik heb een interessante mail gehad van Hyundai BlueLink divisie ivm digital Key:

We appreciate your feedback and regret to inform you, that the Digital Key is currently not available in Europe.
Please note that the Digital Key is also not retrofittable, i.e. it will not be available for vehicles that have already been sold.

Dus ze kunnen Digital Key niet gewoon via soft activeren. Blijkbaar zou je meer nodig hebben dan enkel een soft update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

dodgydutchy schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:40:
Goeiendag mede HI5-ers en overige geïnteresseerden,

Ik mag volgende week mijn HI5 GL 58kWh MOG ophalen. A.d.h.v. het VIN-nummer heb ik de specsheet alvast kunnen bekijken, waarin met name de 160kW motor opvalt.

Voor de rest is mij bijna de hele spec-sheet duidelijk, behalve het trekhaak verhaal en V2x. Kan mij iemand uitleggen of V2L voor MY23 standaard is of nog steeds een optie bij de basis-uitvoering HI5?

Verder zou ik graag weten wat de volgende zaken betekenen? Betreft dit alleen trekhaak voorbereiding of meer?
- TRAILER PACKAGE : EU, AUS FULL SYSTEM
- TRAILER WIR'G : W/ RETRACKTABLE TOW BAR

Alvast bedankt voor de info.
Vandaag van Hyundai via mail binnengekregen (ging over interne 220v Outlet):
Voor de V2L aansluiting, deze is enkel op de Ioniq 5 MY22 Balance Solar versie in het interieur beschikbaar.
Vanaf MY23 is dit op zowel Balance als Balance Vision (Solar bestaat niet meer).

Franciesco schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:49:
@bilgy_no1 Volledig off topic, maar de €7500 die FSD extra kost bij Tesla is het geld imo voorlopig absoluut niet waard. En kun je bovendien later softwarematig activeren voor dezelfde prijs.
Eens. Daarom heb ik hem er nog niet bijbesteld.

In de VS zijn ze verder met Bèta en daar is de prijs ook wel al 2x zo hoog. Maar vooralsnog is het €3700 extra voor de stoplichten en verkeersborden...

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

jrk schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:52:
[...]

die had ik ook wel willen hebben gehad! Ik ga vragen aan Hyundai NL of hier een nette versie van is. Zeer complex zo te zien. Mocht ik die ontvangen, dan zal ik die hier delen.
Ik heb inmiddels reactie van Hyundai Nederland qua instructie voor Pre-conditioning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uf7PqpOtR4qIAr68-Dem5enLq6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3SB4TTNhjXFZ7qmGiQv5BfSu.jpg?f=fotoalbum_large

multipasser schreef op donderdag 29 september 2022 @ 00:07:
[...]

Jij denkt dat je verder kan rijden met een Y :)
Elke keer ik een planning doe met ABRP van meer dan 1000km bv italie of Spanje is de Ioniq 20 a 30 minuten sneller daar! Gewoon omdat hij zo snel kan laden! Je bent weinig met die 10% zuinigheid als je 20 minuten langer moet laden.

Y zetel is veel te kort als je 180m + bent! Je hebt geen steun onder je benen.
En de vering is en blijft gewoon te hard, tenzij je er 18'rs gaat onderleggen.
De zetels zijn voor mij prima en de vering vond ik niet opvallend hard. Kan anders zijn bij kasseienstroken, maar daar rijd ik nooit op...

Verbruik Ioniq 5 in de zomer met dakkoffer op de snelweg was ~280 Wh/km. Oftewel met 73 kWh batterij 250-260 km. Hier reken ik met volle 72.6 kWh capaciteit, maar volgens mij heb je ongeveer 70 kWh bruikbaar.

Model Y zonder dakkoffer ~195 Wh/km (obv Björn Nyland cijfers). Oftewel met 57.5 kWh bruikbare batterij
Levert dat 295 km bereik op. NB deze batterij zou 60 kWh moeten kunnen leveren.

Ioniq 5 zonder dakkoffer ~240 Wh/km en 70 kWh is 292. Dus erg vergelijkbaar.

Dus ja, ik denk dat het bereik in de praktijk redelijk vergelijkbaar is.

De Ioniq 5 is wel in het voordeel met laden. Maar in het geval zonder dakkoffer kan ik met 70% 200 km rijden en 5-75% duurt maar iets langer dan de Ioniq 5 10-90% voor dezelfde afstand. Ik reken overigens dan nog niet mee dat het starten van het laden ook nog wat extra tijd kost + grotere kans op wachttijden bij Ionity etc.

Misschien reken ik me rijk. En inderdaad geeft ABRP een langere totale reistijd aan. Maar op die totale rit is dat voor mij acceptabel.

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Acceptabel is het wel. We spreken over 20 a 30 minuten op 12u in totaal.
Maar toch frapant dat snel laden een doorslag heeft op zuinigheid.

• RJRP01
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-03-2024
Met de huidige energieprijzen, lijkt een auto die wat zuiniger is toch wel handig. Met €0,72 per Kwh wordt een ritje naar Italie toch wel prijzig.

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ik heb mijn ioniq nog maar een week en er is veel te leren.
Maar wat me opvalt is dat als je start (in normal mode) en ook al rij ik heel rustig en zuinig.
Dat de eerste 10 minuten ongeveer het verbruik op 30 a 35kwh/100 staat. Waardoor je een valse herberekening krijgt van de range, die dus plots 70km lager is dan wanneer je startte.

Als ik dan naar Eco of sport ga wordt er ineens weer rekening gehouden het effectieve verbruik en zakt het snel richting 20 a 22kwh/100. Waarom wordt er initieel zoveel geteld? Verbruikt de auto misschien zoveel de eerste minuten?

@multipasser verwarming? Ik heb met deze temperaturen de binnentemperatuur op 17 graden staan en AUTO 1.

• de meester01

de meester01

• mh514452
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:29
Gisteren bij de dealer Almere geweest om de raamstijl te vervangen. Blijken ze de verkeerde te hebben ontvangen, gaat dus nu in backorder. Meteen gevraagd of ze de update voor de batterij preconditioning konden uitvoeren maar er stond nog geen actie open volgens de dealer. Opdracht schijnt via Hyundai Nederland te moeten komen. Deze net via de live chat gevraagd, maar schijn idd netjes op mijn beurt te moeten wachten. Wel jammer, was er nu toch……

Ioniq 5 Lounge 73kWh (2022), Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp

• de meester01

de meester01

Maandag mijn auto naar de dealer gebracht voor herstel van de schade veroorzaakt door de trekhaak hufter die mijn auto heeft gemold.

Krijg ik dinsdag een belletje: we kunnen hem niet maken want de onderdelen zijn niet leverbaar..... Maar dat wist je maandag toen ik hem bracht toch ook al ?? Krijg ik hem vandaag dan conform afspraak terug eind vd dag. Nee, dat wordt morgen want we hebben mensen te kort 8)7

Enfin, wordt vervolgd :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

[...]
- EAP/FSD: super. Heb nog maar kort gereden en het is even wennen aan wat het wel/niet kan, maar er zijn een aantal zaken die ik ronduit gevaarlijk vind in de Ioniq 5 die bij Tesla een stuk beter gaan. Bijv. Auto voor je rijdt nog net door Oranje. Ioniq 5 tuft er gewoon achteraan door Rood. Tesla stopt netjes voor het stoplicht (FSD functie geloof ik).
Gevaarlijk? Dat de auto niet automatisch stopt voor een rood verkeerslicht?

Dat is je eigen verantwoordelijkheid als bestuurder. Als je daarmee overvraagd wordt dan kun je beter op de rechter stoel plaatsnemen ?

De rest van je argumenten zijn 100% subjectief maar dit slaat werkelijk nergens op 8)7
multipasser schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:04:
Acceptabel is het wel. We spreken over 20 a 30 minuten op 12u in totaal.
Maar toch frapant dat snel laden een doorslag heeft op zuinigheid.
Yep. Voor mij is dat een van de gemiste kansen van de Ioniq 5. Het is een plaatje om te zien en het 800V laadsysteem is top, maar Hyundai liet de kans liggen om echt een top-EV te maken voor lange reizen.

Want met dezelfde efficiency als de Model Y en de 77 kWh batterij zou zelfs op snelwegritten met 120 km/h het bereik richting 400 km gaan en ook in de winter makkelijk meer dan 300 km onder barre omstandigheden. Dan wordt ook de wintersportreis met een paar snelle laadstops supersnel.

Dan nog een mooie navigatie met laadplanning en het wordt een zowat perfecte reisauto.

• Tiggy80
RJRP01 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:15:
Met de huidige energieprijzen, lijkt een auto die wat zuiniger is toch wel handig. Met €0,72 per Kwh wordt een ritje naar Italie toch wel prijzig.
met het ionity premium is het prima te doen hoor, dan blijft het 26 cent per kwh en je hebt die abbo kosten er snel zat uit

de meester01 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:23:
[...]

Gevaarlijk? Dat de auto niet automatisch stopt voor een rood verkeerslicht?

Dat is je eigen verantwoordelijkheid als bestuurder. Als je daarmee overvraagt wordt dan kun je beter op de rechter stoel plaatsnemen ?

De rest van je argumenten zijn 100% subjectief maar dit slaat werkelijk nergens op 8)7
Uiteraard moet je zelf opletten. Maar er zijn echt wel gevaarlijke elementen in het systeem. Stoplicht herkennen is dan misschien nog een Nice to have.

Maar stel je wilt voor een stoplicht naar de linker baan met een kortere rij auto's. De Ioniq 5 gaat dan opeens best hard versnellen, terwijl je eigenlijk wilt uitrollen.

Ik heb diverse malen gemerkt dat het systeem pas heel laat wil gaan remmen. Soms doet ie het prima, maar ik heb meerdere malen meegemaakt dat ie gewoon hard op een rij stilstaande auto's afstormt.

Het stoppen met sturen in bepaalde bochten zonder dat dmv een piep te laten weten. Ze laten echt voor alles een pingel horen, maar niet als ie stopt met sturen.

Als hij een auto detecteert die in een parkeervak in een bocht geparkeerd staat gaat ie soms vol op de rem. Gevaarlijk gedrag tov achterliggers.

Het blijven vooralsnog hulpsystemen, dus ik rijd met aandacht. Maar zoiets als onverwachts (hard) versnellen creëert wel degelijk een risicovolle situatie.

• Stephan_haarlem
  • Laatst online: 20:53
bilgy_no1 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:23:
[...]

Yep. Voor mij is dat een van de gemiste kansen van de Ioniq 5. Het is een plaatje om te zien en het 800V laadsysteem is top, maar Hyundai liet de kans liggen om echt een top-EV te maken voor lange reizen.

Want met dezelfde efficiency als de Model Y en de 77 kWh batterij zou zelfs op snelwegritten met 120 km/h het bereik richting 400 km gaan en ook in de winter makkelijk meer dan 300 km onder barre omstandigheden. Dan wordt ook de wintersportreis met een paar snelle laadstops supersnel.

Dan nog een mooie navigatie met laadplanning en het wordt een zowat perfecte reisauto.
Het spontaan remmen in een bocht met geparkeerde auto’s komt herkenbaar voor. Bij mij om de hoek zit er een flauwe bocht waar auto’s staan geparkeerd, overdag gaat het goed maar zodra het donker wordt dan wil de Ioniq inderdaad vol in de ankers.

Zit zelf ook te kijken naar de Model Y rdw als vervanger van de Ioniq 5. Er is geen oplossing voor de trillingen en de gebrekkige software begint steeds meer te irriteren.
Niet dat bij Tesla alles beter is, standaard autopilot opnieuw moeten activeren als je van rijstrook veranderd bijvoorbeeld. Dat hoeft bij de Ioniq 5 dan weer niet.

Binnenkort proefrit aanvragen omdat ik mij wel zorgen maak over de stoelen, bij een model 3 op langere stukken is het oncomfortabel vanwege de te korte zit.
Daarna kijken wat de verkoopprijs van de Ioniq gaat doen

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-05 16:11

cooper_s1

MINI's rule

bilgy_no1 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:32:
[...]

Uiteraard moet je zelf opletten. Maar er zijn echt wel gevaarlijke elementen in het systeem. Stoplicht herkennen is dan misschien nog een Nice to have.

Maar stel je wilt voor een stoplicht naar de linker baan met een kortere rij auto's. De Ioniq 5 gaat dan opeens best hard versnellen, terwijl je eigenlijk wilt uitrollen.

Ik heb diverse malen gemerkt dat het systeem pas heel laat wil gaan remmen. Soms doet ie het prima, maar ik heb meerdere malen meegemaakt dat ie gewoon hard op een rij stilstaande auto's afstormt.

Het stoppen met sturen in bepaalde bochten zonder dat dmv een piep te laten weten. Ze laten echt voor alles een pingel horen, maar niet als ie stopt met sturen.

Als hij een auto detecteert die in een parkeervak in een bocht geparkeerd staat gaat ie soms vol op de rem. Gevaarlijk gedrag tov achterliggers.

Het blijven vooralsnog hulpsystemen, dus ik rijd met aandacht. Maar zoiets als onverwachts (hard) versnellen creëert wel degelijk een risicovolle situatie.
Ik heb het gevoel dat jij de hulpsystemen meer als autonoom rijden systemen ziet. Dat is bij de Ioniq 5 toch niet het geval dacht ik. Deels wel met lane keep assist, automatisch afstand houden maar niet voor stoplichten en kortere bochten.
Dat is gewoon de auto zoals hij is. En inderdaad zal Tesla meer kunnen bieden op autonoom rijden gebied.

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ioniq is level 2. FSB is Level 3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astronaut
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Een op welk level zit de gemiddelde autorijder? :*)
cooper_s1 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:53:
[...]

Ik heb het gevoel dat jij de hulpsystemen meer als autonoom rijden systemen ziet. Dat is bij de Ioniq 5 toch niet het geval dacht ik. Deels wel met lane keep assist, automatisch afstand houden maar niet voor stoplichten en kortere bochten.
Dat is gewoon de auto zoals hij is. En inderdaad zal Tesla meer kunnen bieden op autonoom rijden gebied.
Ik schrijf letterlijk dat het hulpsystemen zijn... 😉

Maar een hulpsysteem dat hard accelereert op een rij stilstaande auto's of voor mijn gevoel soms veel te laat remt is alsnog potentieel gevaarlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Alle systemen die je tot nu toe kunt kopen/gebruiken als consument zijn Level 2 Autonomie. Ook FSD Beta in de VS vereist nog steeds dat de bestuurder handen aan het stuur heeft en te allen tijde paraat is om in te grijpen.

Level 3 wordt het pas als je binnen bepaalde condities als bestuurder niet meer hoeft in te grijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeMo1965
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-05 12:56
bilgy_no1 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:23:
[...]

Ik meen uit eigen ervaring te kunnen zeggen dat de Ioniq 5 en de EV6 op dit moment de beste reisauto's in hun segment zijn. Door de fantastische laadstructuur ben je iedereen te snel af en heb je de kortste reistijd op lange afstanden. Wat heeft een bereik van 50 km meer voor zin als je toch om de circa 3 uur stopt voor een bak koffie en sanitaire stop. In de 20 minuten pauze laad je de auto weer voldoende op voor de volgende etappe. Dat lukt je niet met een ID3/4, Enyaq, BMW Ix, Ipace, Polestar, etcetera.

Nogmaals, het is mijn mening, maar wel gebaseerd op inmiddels een aantal lange ritten naar Oostenrijk en Italie, waar bij ik diverse bestuurders bij het wegrijden toch weer een beetje jaloers kijkend achter liet ;)
PeMo1965 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:19:
[...]

Ik meen uit eigen ervaring te kunnen zeggen dat de Ioniq 5 en de EV6 op dit moment de beste reisauto's in hun segment zijn. Door de fantastische laadstructuur ben je iedereen te snel af en heb je de kortste reistijd op lange afstanden. Wat heeft een bereik van 50 km meer voor zin als je toch om de circa 3 uur stopt voor een bak koffie en sanitaire stop. In de 20 minuten pauze laad je de auto weer voldoende op voor de volgende etappe. Dat lukt je niet met een ID3/4, Enyaq, BMW Ix, Ipace, Polestar, etcetera.

Nogmaals, het is mijn mening, maar wel gebaseerd op inmiddels een aantal lange ritten naar Oostenrijk en Italie, waar bij ik diverse bestuurders bij het wegrijden toch weer een beetje jaloers kijkend achter liet ;)
I know, ik heb meerdere lange ritten met de Ioniq 5 gedaan. Maar bij 1000-km challenges komt een Model Y LR wel sneller uit de bus door betere efficiency en ook snel laden (250 kW piek die wel redelijk snel onder de 220 kW daalt, maar alsnog heel vlot oplaadt).

Mijn punt is alleen dat de Ioniq 5 (en EV6) daar gewoon records zouden plaatsen als ze nog efficiënter waren ontworpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@bilgy_no1 & @Stephan_haarlem Uit ervaring kan ik melden dat Tesla flink verder is met semi-autonoom rijden, zoals auto steer, dan de Kia EV6 en daarmee ook Hyundai IONIQ 5 (ga ik vanuit). Staar je echter niet blind op het Tesla systeem want het heeft ook tekortkomingen: phantom breaks komen duidelijk vaker voor dan bij mijn EV6. Ook worden er foutieve automatische snelheidsveranderingen (vertragen én versnellen) gedaan. Dit kun je niet uitschakelen maar alleen ten tijde dat het gebeurt handmatig overrulen. Dat doet mijn EV6 gelukkig nooit (want automatisch snelheid overnemen is gelukkig uitschakelbaar).

Begrijp me niet verkeerd: "mijn" zakelijke Tesla Model 3 (nu ca 1 jaar oud) bevalt goed en ik had de Model Y serieus op mijn short list staan als prive auto. Maar het auto-pilot systeem is voor mij de zwakste schakel van de auto en heb ik met nog geen enkele andere auto zo vaak op gemopperd als bij de Model 3. Overigens was dit voor mij niet de (hoofd)reden om af te zien van de Model Y, maar dat terzijde.

• Franciesco
Toegift: helemaal eens met de efficiëntie discussie. Ik had graag gewild dat de IONIQ 5 en EV6 de efficiëntie van de Model Y gehad zouden hebben.
Pagina: 1 ... 120 ... 261 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic