kor952 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:35:
[...]
Dat van die korte stoelzittingen en het feit dat de bekleding niet echt leer is had ik ook geconstateerd, het zou ook kapitaal vernietiging zijn om mijn I5 van vorig jaar juli nu al weer in te ruilen, het is puur uit nieuwsgierigheid.
Ik heb een Model Y in de bestelling staan. Hoofdreden is de iets te krappe bagageruimte in de Ioniq 5. Er was 527 liter beloofd, maar dat is in de Lounge sowieso maar 499 L. En dat is inclusief de bijna nutteloze ruimte rondom de subwoofer, dus eigenlijk is het met de laadvloer erin misschien maar iets van 450 Liter als je het gordijn weghaalt. Ja, met de banken naar voren krijg je meer ruimte, maar dan zit je achterin echt minder ruim. Voordeel van de Ioniq is wel dat de kofferruimte wat breder is. Kan voor sommige spullen wat handiger uitkomen.
Met de 854 liter van de Model Y hoef ik waarschijnlijk ook geen dakkoffer erbij te hebben en toch nog meer ruimte in totaal. Ook handig: de achterbank is 40-20-40. Dus het middelste deel kan plat voor ski's of andere lange items en dan houd je alsnog 4 zitplaatsen over.
De andere reden is dat ik nu voor de Ioniq 5 een goede verkoopprijs kan krijgen. Als alles lukt en uitkomt qua timing heb ik straks een jaar in de Ioniq 5 gereden tegen nihile afschrijving per km... Niet echt kapitaalvernietiging dus... Als ik rustig aan doe met de opties bij Tesla kan ik zelfs geld overhouden...
Opvallende punten:
- Stoelen vind ik eigenlijk wel comfortabel. Het zitvlak is zachter, maar wel met voldoende ondersteuning. Ventilatie ga ik misschien wel missen. Maar ik had hem ook nooit harder dan op 1. Mijn vrouw vond het niks, dus zij gaat het niet missen.
- EAP/FSD: super. Heb nog maar kort gereden en het is even wennen aan wat het wel/niet kan, maar er zijn een aantal zaken die ik ronduit gevaarlijk vind in de Ioniq 5 die bij Tesla een stuk beter gaan. Bijv. Auto voor je rijdt nog net door Oranje. Ioniq 5 tuft er gewoon achteraan door Rood. Tesla stopt netjes voor het stoplicht (FSD functie geloof ik). Ook remt de Tesla rustig wat af wanneer je een bocht nadert. Ioniq 5 stopt midden in een bocht met sturen en dan wordt alleen het stuurwiel-icoon grijs ipv groen. Bij Tesla hoor je duidelijk een signaal wanneer hij stopt met sturen. Overall voelt het systeem van Tesla meer competent en vertrouwenwekkend aan.
- Updates: ik wacht nog steeds op de eerste OTA update terwijl het al sinds juli mogelijk zou moeten zijn.
- Routeplanning en Superchargers. Lijkt me duidelijk. Ik moet er wel bij zeggen dat een vriend van me met een Tesla nog altijd ook ABRP er naast heeft draaien om de laadtijden te optimaliseren. Maar je weet in elk geval dat je op de onboard navigatie kunt vertrouwen. Heel inzichtelijk ook met welk percentage je ergens aankomt en of je onderweg voor of achter loopt qua verbruik.
- Bediening ben ik nog niet over uit. Zal even wennen zijn, alles op het grote scherm. Aan de andere kant vind ik bijv. de dode-hoek camera's in de Ioniq 5 slecht te zien door het stuur en mijn handen bij het inzetten van een bocht.
- Ik vind het interieur van de Ioniq 5 in de kleurstelling Dark Teal Light Grey wel erg prettig. Maar na het proefritje voelde het 12,3" schermpje en alle knoppen wel een beetje 'oud' aan... Ik wil niet weten hoe dat voelt als je vanuit een wat oudere fossiele auto komt...
- Verbruik: de Model Y is (in elk geval op de snelweg) een stuk zuiniger. Ik denk dat ik met de 60 kWh RWD net zover kom als met de 73 kWh Ioniq 5 (op 20" wielen). En als ik dan geen dakkoffer mee hoef is de Model Y zelfs in het voordeel.
- De regeneratie flippers ga ik wel missen op de Model Y. Ik rijd nu veel in Auto-regeneratie met kleine aanpassingen dmv de flippers. Bij Tesla is het standje Uit of Anker... Heb wel gezien dat je knoppen kunt kopen waarmee je de regeneratie zou kunnen aanpassen zonder in het menu te hoeven. Die staan wel hoog op de lijst voor als de auto er is.
- Model Y heeft geen ingebouwd zonneschertm. De gordijntjes in de achterdeuren zal ik ook missen. Aan de andere kant vermoed ik wel dat ergens daar ook een bron van een irritant trillend geluidje zit. Dat worden dan weer van die losse schermpjes evt.
- Sowieso heb ik wat rateltjes/trillinkjes (ook bij de verlichting in het dak voorin) die afbreuk doen aan het gevoel van kwaliteit. In de proefrit bij de Tesla voelde alles prima aan.
- Rijcomfort: Model Y niet echt getest op uitdagende wegen, maar het voelde verder niet oncomfortabel aan (wordt in veel reviews over geklaagd, maar m.i. dus overtrokken).
- Het snelle laden zal ik wel missen. Maar op basis van laadcurves door Bjorn Nyland schat ik in dat 10-70% in 21 minuten gaat en tot 80% in 30 minuten. Maar wellicht dus minder nodig door betere aerodynamica en efficiency. Het verschil in reistijd zou dus mee moeten vallen, maar eerlijk gezegd is dit mijn grootste twijfelpunt geweest.
- Model Y (nog?) geen V2L/G/X. Eerlijk gezegd heb ik deze mogelijkheid in de Ioniq nog maar een paar keer gebruikt. Het jammere is dat je tijdens het snelladen geen gebruik kunt maken van het stopcontact binnen om een kop koffie te zetten. Nu moet je dat alsnog voor of na het laden doen en dan levert het geen tijdwinst op.
Al met al een jaar lang heerlijk in de Ioniq 5 gereden. Het zijn volgens mij allebei heel erg goede auto's en het is super dat we inmiddels wat meer keuze beginnen te krijgen.