Acties:
  • +1 Henk 'm!
dea.bakker schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:39:
[...]

Weet iemand of de zeer grote Hyundai emblemen verzonken zijn in het bodywork; of deze makkelijk te verwijderen zijn; of dat ze zelfs mechanisch bevestigd zijn. Ik zie op foto's uit Korea ook modellen zonder logo op de achterzijde. Niet dat ik merk schuw ben... maar vind het kleinere inversed embleem of geïntegreerd in de pixelbar veel strakker.
Yes! Precies mijn gedachte!

Nu vind ik de letters op de achterzijde (IONIQ 5) nog wel passen, maar dat gigantische Hyundai logo past totaal niet bij de uitstraling van deze auto. Ik weet dat Car Detailers die dingen vaak wel kunnen verwijderen, maar zou inderdaad zonde zijn als je dan een schroefgaatje overhoudt dat moet worden opgevuld...

Ik heb ergens de tip gelezen dat je zo'n logo kunt verwijderen door er een visdraad onderdoor te trekken. Was echter voor een ander merk en (uiteraard) type.

EDIT:
Heb deze link gevonden: https://googone.com/howto/blog/debadge-car/

De stappen zijn:
1. opwarmen met een fohn (handige toepassing voor die V2L ;-))
2. visdraad eronder door halen door voorzichtig heen en weer bewegen
3. lijmresten verwijderen met lijmrestverwijderaar
4. nawassen met water en zeep

Uiteraard geen garantie dat dit ook bij de Ioniq 5 zo werkt...

[ Voor 16% gewijzigd door bilgy_no1 op 03-06-2021 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 23:40
DNF1971 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:37:
Volgens mij is de Configurator op de Hyundai site nog niet helemaal af.
Als je een Lounge-uitvoering kiest, kan je nergens een panoramadak kiezen. Of ik kijk er helemaal overheen..
De configurator klopt prima. Er worden alleen geen opties getoond. De Noorse site heeft deze wel ingebakken.
Denk dat ze er nog even mee bezig zijn. maar naast een dak of 19" is er toch niet zoveel te kiezen voor een 73kWh vanaf Connect+. Mij maakt het niks uit.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimtim
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-01 12:25
Vanmiddag kreeg ik van de Hyundai dealer onderstaand dat men vewracht dat half juli bijna alle project 45 afgeleverd zullen zijn. Goed nieuws, maar ik las er op op dit forum nog niets van. Ik ben toch niet de enige die dit bericht ontvangen heeft?

We begrijpen dat we uw geduld als koper van een IONIQ 5 Project 45 aardig op de proef stellen. Want naar de IONIQ 5 kijken is leuk, in de IONIQ 5 plaatsnemen en alles zelf aanraken is leuker, maar het allerleukste is natuurlijk zelf rijden!

En daar hebben we goed nieuws over. Het merendeel van de IONIQ 5 Project 45 auto’s wordt uiterlijk midden juli afgeleverd. Binnenkort neemt uw dealer contact met u op over de details!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@wimtim Zie vanaf deze post in het leveringen topic

[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 03-06-2021 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdj
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
Quirks & features:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
The 2022 Hyundai Ioniq 5 Is a Quirky, Futuristic Electric SUV

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Zondag live stream 4 uur testen van de Ioniq 5, onder andere verbruik bij 130 km/uur.

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
IONIQ 5 - FULL RANGE & CHARGING TEST THIS SUNDAY !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

ZuinigeRijder schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:32:
Zondag live stream 4 uur testen van de Ioniq 5, onder andere verbruik bij 130 km/uur.

[YouTube: IONIQ 5 - FULL RANGE & CHARGING TEST THIS SUNDAY !!!]
Eindelijke een test van iemand die ik zeer waardeer. Voor degene die hem niet kennen, het is een Duitser die in zijn filmpjes Engels spreekt en door de bank genomen prima te volgen is. :)

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-06 03:12
Dat V2L gebeuren lijkt mij erg interessant met het oog op kamperen op locaties zonder stroom, maar ik lees nergens iets over verliezen die (kunnen) optreden bij het gebruik daarvan. Stel dat ik een standaard compressor koelbox er op aansluit, wat kan ik verwachten m.b.t. het verbruik en verliezen die daarbij optreden? Hoe efficiënt is de omvormer van de Ioniq 5?

Even wat rekenen:
Als de koelbox bijvoorbeeld 200 watt verbruikt (ik noem maar een getal waar we makkelijk mee kunnen rekenen) in bedrijf en de helft van de tijd in bedrijf is. Dan kom je uit op een verbruik van 0,1 kWh. Bij een volle 73 kWh batterij zou je dan voor 730 uur een werkende koelbox hebben, waarna de batterij volledig leeg is. Dat is dus een volle maand, dus dat zou een dikke prima zijn (qua tijdsduur dan, anders moet je alsnog lopen ;)). Maar... Wat zouden de verliezen zijn? Zijn de verliezen lineair of lopen die op naar mate er meer energieverbruik is. Wat als de compressor niet in bedrijf is en de koelbox een kleine 3 watt verbruikt, hoeveel energie verbruikt die omvormer en staat dat dan nog in verhouding? Hoe efficiënt is die omvormer? Je wilt immers ook nog bij een laadpaal kunnen komen.

Heeft iemand daar al ergens iets over gelezen of kan iemand daar inzicht in geven?

[ Voor 3% gewijzigd door -MD- op 04-06-2021 11:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xenne
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-01-2022
ik weet enkel dat als de batterijlading 15% is, de V2L niet meer beschikbaar is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luft
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-09-2023
-MD- schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:30:
Dat V2L gebeuren lijkt mij erg interessant met het oog op kamperen op locaties zonder stroom, maar ik lees nergens iets over verliezen die (kunnen) optreden bij het gebruik daarvan. Stel dat ik een standaard compressor koelbox er op aansluit, wat kan ik verwachten m.b.t. het verbruik en verliezen die daarbij optreden? Hoe efficiënt is de omvormer van de Ioniq 5?

Even wat rekenen:
Als de koelbox bijvoorbeeld 200 watt verbruikt (ik noem maar een getal waar we makkelijk mee kunnen rekenen) in bedrijf en de helft van de tijd in bedrijf is. Dan kom je uit op een verbruik van 0,1 kWh. Bij een volle 73 kWh batterij zou je dan voor 730 uur een werkende koelbox hebben, waarna de batterij volledig leeg is. Dat is dus een volle maand, dus dat zou een dikke prima zijn (qua tijdsduur dan, anders moet je alsnog lopen ;)). Maar... Wat zouden de verliezen zijn? Zijn de verliezen lineair of lopen die op naar mate er meer energieverbruik is. Wat als de compressor niet in bedrijf is en de koelbox een kleine 3 watt verbruikt, hoeveel energie verbruikt die omvormer en staat dat dan nog in verhouding? Hoe efficiënt is die omvormer? Je wilt immers ook nog bij een laadpaal kunnen komen.

Heeft iemand daar al ergens iets over gelezen of kan iemand daar inzicht in geven?
Elke omvorming geeft extra verliezen, hoe efficiënt de omvormer ook is. Dus als de koelbox 200 watt neemt dan is het verbruik enigszins hoger door het omvormer verlies. Ook verbruikt de elektronica tussen de batterij en uiteindelijk de omvormer ook iets. Op dit moment zijn daar (nog) geen gegevens over.

Veel 12v naar 230v omvormers hebben bv. een efficiëntie van >85%. Maar 800v naar 230v ??

9900 Wp, L/W WP, Gasloos, Ioniq 5 P45, Zappi v2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Omvormers en micro-omvormers die voor zonnestroom DC van allerlei voltages (een string van 10 panelen bijvoorbeeld kan al gauw 300 V of meer genereren bij 30 V per paneel) naar 230 V AC gebruikt worden, hebben tegenwoordig vaak een efficientie boven de 95%. Dan zal Hyundai zoiets ook hebben gekozen voor deze omzetting bij de Ioniq 5, gegeven hun streven naar efficientie.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
(Sangl-vergelijkings reis, bron: Facebook):

133 km met cruise control 130 km/u bij een buitentemperatuur van 18 graden. Alle voertuigen met standaard zomerbanden en automatische airconditioning afgesteld op 21 graden.

Hyundai Kona Prime 64 kWh, 150 kW, voorwielaandrijving, banden 215 / 55R17: 18,5 kWh / 100 km nageladen, display boordcomputer 16,8 kWh / 100 km

Skoda Enyaq Suite 80, 77kWh, 150kW achterwielaandrijving, 255 / 40R21, 22,3 kWh / 100km nageladen, display boordcomputer 20,6 kWh / 100km

IONIQ 5 P45 72,6 kWh, 225kW vierwielaandrijving, 255 / 45R20, 23,3 kWh nageladen, display boordcomputer 21,4 kWh.
The future is here today: IONIQ 5
The first IONIQ 5 have arrived.
Already the design makes all other vehicles look like from the past. But what about efficiency?
We did a comparison trip to investigate this.

133 km with cruise control 130 km / h at 18 degrees outside temperature. All vehicles with standard summer tires and automatic air conditioning set to 21 degrees. At the start of the journey all loaded to 100 % after the journey again to Type 2 with 11 kW and calibrated meter.

Hyundai Kona Prime 64 kWh, 150 kW, front drive, tyres 215/55 R17: 18,5 kWh / 100 km reloaded, onboard computer display 16,8 kWh / 100 km

Skoda Enyaq Suite 80, 77 kWh, 150 kW rear drive, 255/40 R21, 22,3 kWh / 100 km reloaded, onboard computer display 20,6 kWh / 100 km

IONIQ 5 P45 72,6 kWh, 225 kWh, 255/45 R20, 23,3 kWh reloaded, onboard computer display 21,4 kWh.

The onboard computers displays are surprisingly accurate, only the charging losses are not taken into account.

The KONA is the smallest vehicle with the narrowest tires amazingly economical. IONIQ 5 and Skoda Enyaq are almost the same (considering the 5 wheeler and the extra power of the IONIQ 5).
toon volledige bericht
My personal impression: The IONIQ 5 is the quietest with the best suspension and driving performance. The assistance systems are all very high, here too the IONIQ 5 is a little better than the rest. Personally, I really like the open interior. After driving longer in IONIQ 5, I feel extremely cramped now in everyone else.

[ Voor 51% gewijzigd door ZuinigeRijder op 05-06-2021 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 12:14:
(Sangl-vergelijkings reis, bron: Facebook):

133 km met cruise control 130 km/u bij een buitentemperatuur van 18 graden. Alle voertuigen met standaard zomerbanden en automatische airconditioning afgesteld op 21 graden.

Hyundai Kona Prime 64 kWh, 150 kW, voorwielaandrijving, banden 215 / 55R17: 18,5 kWh / 100 km nageladen, display boordcomputer 16,8 kWh / 100 km

Skoda Enyaq Suite 80, 77kWh, 150kW achterwielaandrijving, 255 / 40R21, 22,3 kWh / 100km nageladen, display boordcomputer 20,6 kWh / 100km

IONIQ 5 P45 72,6 kWh, 225kW vierwielaandrijving, 255 / 45R20, 23,3 kWh nageladen, display boordcomputer 21,4 kWh.

[...]

[...]
toon volledige bericht
Dat is zeker niet verkeerd. Temeer daar het hier om de AWD P45 gaat in vergelijking met de Enyaq met RWD. Met de RWD Ioniq (en de smallere 19" banden) zit het dus helemaal goed.

214 Wh/km betekent een totale range van 339 km bij constant 130 km/h. En met 70% is dat 237 km (als richtlijn voor de etappes tussen snellaadsessies op een langere reis. Op zich prima, met de kanttekening dat het in de winter nog wat minder is.

De RWD met 19" banden zal het nog wat beter doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ioniq 5 met kleine batterij (58 kWh) laadvideo _/-\o_

Bekijk op YouTube
HYUNDAI IONIQ 5 - katapultiert🚀die Ladekurve ihn zum Preis-Champion?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Battery Life livestream: Ioniq 5 - Full range and charging test

Bekijk op YouTube
(live) Ioniq 5 - Full range and charging test

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier een korte samenvatting van de livestream: Ioniq 5 - Full range test at 130 km/h in the worst conditions 98-6%

Bekijk op YouTube
Ioniq 5 - Full range test at 130 km/h in the worst conditions 98-6%

[ Voor 7% gewijzigd door ZuinigeRijder op 06-06-2021 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HYUNDAI IONIQ 5 - FAHRT VON 100% BIS FAST LEER AUF DER AUTOBAHN

Bekijk op YouTube
HYUNDAI IONIQ 5 - FAHRT VON 100% BIS FAST LEER AUF DER AUTOBAHN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
@ZuinigeRijder Ik hecht weinig waarde aan beide testen. Die laatste bijvoorbeeld is gereden in sport mode.

Ik snap dat vele alleen maar naar het bereik kijken maar ik hoor en zie nauwelijks testen met iets over comfort, bediening, gebruiksgemak, windgeruis, navigatie, rijassistenten, stoelen, etc.

Kortom, er is zoveel meer wat een auto goed of slecht maakt.

[ Voor 80% gewijzigd door Luft op 06-06-2021 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobis90
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-09-2022
Hey community,

did you hear any updates regarding a Hyundai Nederland and Ionity partnership (similar to Germany)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Luft Ik denk dat iedereen er uit moet pikken waar men zelf waarde aan hecht. Voor mij bijvoorbeeld is verbruik bij 130 km/uur als zuinige rijder helemaal niet interessant. Maar de eerste video geeft toch een beeld dat het verbruik in de buurt ligt van de ID4 en Enyaq bijvoorbeeld, dus het is geen auto die zuinig is en niet te vergelijken met Kona of Ioniq. Eigenlijk is de verbruikstest van de Noren meer vergelijkbaar met Nederland, in ieder geval voor mijn rijstijl. Het verbruik is niet heel representatief met zoveel regen. En ja, Battery Life vind de stoelen slecht zitten, van de ID3 zitten ze veel beter. Maar dat kan ook persoonlijk zijn. En hij miste de achterruitwisser.

De tweede video doet ook het geluid meten en de Ioniq 5 valt in de de middenmoot. Maar hij geeft ook een cijfer, een 1-, de hoogste score maar iets afgewaardeerd omdat we ook een bepaald verwachtingspatroon verwachten bij nieuwe auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
ZuinigeRijder schreef op zondag 6 juni 2021 @ 21:49:
@Luft Ik denk dat iedereen er uit moet pikken waar men zelf waarde aan hecht. Voor mij bijvoorbeeld is verbruik bij 130 km/uur als zuinige rijder helemaal niet interessant. Maar de eerste video geeft toch een beeld dat het verbruik in de buurt ligt van de ID4 en Enyaq bijvoorbeeld, dus het is geen auto die zuinig is en niet te vergelijken met Kona of Ioniq. Eigenlijk is de verbruikstest van de Noren meer vergelijkbaar met Nederland, in ieder geval voor mijn rijstijl. Het verbruik is niet heel representatief met zoveel regen. En ja, Battery Life vind de stoelen slecht zitten, van de ID3 zitten ze veel beter. Maar dat kan ook persoonlijk zijn. En hij miste de achterruitwisser.

De tweede video doet ook het geluid meten en de Ioniq 5 valt in de de middenmoot. Maar hij geeft ook een cijfer, een 1-, de hoogste score maar iets afgewaardeerd omdat we ook een bepaald verwachtingspatroon verwachten bij nieuwe auto's.
Ben het helemaal met je eens, is ook mijn rijstijl niet. Op het Duitse forum lees je ook dat Battery Life zelf een ID3 rijdt en niet neutraal is. Daarnaast blijft het appels met peren vergelijken. AWD versus RWD, batterijgrootte enzovoorts. Dat stoort mij wel een beetje..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb ze even zitten bekijken en dit zijn toch wel opvallende resultaten.

De eerste van Battery Life is een P45 met 72,6 kWh batterij en die haalt 222 km, zij het met bar en boze omstandigheden (veel regen, 12-13°C) en gemiddeld heel hoge snelheid van 120,3 km/h. Gemiddeld verbruik is 309 Wh/km.

De tweede is een RWD versie met de kleine batterij en die haalt 244 km! Het is bij deze iets warmer (16-17°C), maar ook met regen. Gemiddelde snelheid is nog altijd hoog met 109 km/h en het verbruik 225 Wh/km.

Opvallend dus dat de kleinere batterij verder komt dan de grotere, hoewel de route, snelheid en omstandigheden duidelijk niet gelijk zijn.

Die 225 Wh/km is volgens mij prima. Dat zou met de grotere batterij een bereik van ongeveer 320 km geven. En dat betekent 2 uur rijden met gemiddeld 110 km/h en dan weer 18-25 minuten laden. En dit is zeker geen best case, want de regen heeft uiteraard invloed gehad.

Andere opvallende punten:
- de achterruit wordt niet/nauwelijks wordt schoongeblazen door de spoiler. Zelfs niet bij de 130 km/h van Battery Life. Hoe moet dat bij lagere snelheden? Wordt dat niet getest???
- zelfsturend systeem is een beetje zwalkend (volgens beiden). Komt dat door de regen, of is dat gewoon niet zo goed? Kan dit worden verbeterd via updates?

Anyway, mooi dat we nu wat filmpjes kunnen verwachten van de usual suspects...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Korte reactie op bovenstaande, de auto met de kleine batterij en alleen RWD heeft 19" wielen met 235er banden er op de P45 heeft 20" wielen met 255ers erop dat scheelt zeker onder deze slechte weersomstandigheden een slok op een borrel.

Ik werd niet echt vrolijk van deze filmpjes (ook de life versie heb ik bekeken niet alleen het uittreksel van 8 minuten) het voelde een beetje als van een koude kermis thuis komen, ik hoop dat de slechte verbruikscijfers en het gezwalk van het zelfstuur systeem puur door het slechte weer zijn gekomen. Ik heb er in de filmpjes van de Nederlandse bladen zoals ANWB, Autoweek, Autovisie en AD niets over gehoord.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kor952 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 00:16:
Korte reactie op bovenstaande, de auto met de kleine batterij en alleen RWD heeft 19" wielen met 235er banden er op de P45 heeft 20" wielen met 255ers erop dat scheelt zeker onder deze slechte weersomstandigheden een slok op een borrel.

Ik werd niet echt vrolijk van deze filmpjes (ook de life versie heb ik bekeken niet alleen het uittreksel van 8 minuten) het voelde een beetje als van een koude kermis thuis komen, ik hoop dat de slechte verbruikscijfers en het gezwalk van het zelfstuur systeem puur door het slechte weer zijn gekomen. Ik heb er in de filmpjes van de Nederlandse bladen zoals ANWB, Autoweek, Autovisie en AD niets over gehoord.
Ja ergens wel wat weinig en zeker goed punt over de banden. Volgens Hyundai scheelt dat 30 km op de WLTP. Maar zie dit als een bijna worst case scenario: hard rijden, verwarming aan, heel veel regen en dus nat wegdek en waarschijnlijk (?) veel wind. Alleen als het nog eens 10°C kouder is kan het slechter...

Nog een opvallende observatie:
Die P45 heeft volgens Battery Life een capaciteit van 68,6 kWh (309 Wh/km x 222 km). Nu kun je dit pas echt bevestigen door hem helemaal vol te laden en te kijken hoeveel kWh erin gaat, maar dit is een afwijking van 5,5%. Sommige fabrikanten geven niet direct de volle 100% vrij, of zit het restant als buffer onder de 0% (zou weer kunnen kloppen met de Noorse test waar het bereik ver boven de WLTP uitkwam)?

Wel iets om in de gaten te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
bilgy_no1 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 23:36:
Ik heb ze even zitten bekijken en dit zijn toch wel opvallende resultaten.

De eerste van Battery Life is een P45 met 72,6 kWh batterij en die haalt 222 km, zij het met bar en boze omstandigheden (veel regen, 12-13°C) en gemiddeld heel hoge snelheid van 120,3 km/h. Gemiddeld verbruik is 309 Wh/km.
...
Dit zijn vrij normale getallen voor zulke extremen omstandigheden. Je kan dan geen wonderen verwachten voor welke auto dan ook. Alleen al de snelheid, door de kwadratische invloed die die (theoretisch gezien) heeft, verklaart voor een groot deel de getallen. Als je bijvoorbeeld 30% van die 120 km/h langzamer rijdt, dan halveren en verdubbelen die getallen ruwweg (want 120 = ca 1.4*0.7*120 en 1.4 is ca wortel 2). Dan worden ze 15.5 kWh/100km en 444 km en die getallen zijn inderdaad enigszins in lijn met o.a. de Noorse testresultaten, zeker als je nog de effecten van temperatuur en regen in aanmerking zou nemen. Net zoals voor anderen hierboven is 80-100 km/h ook meer mijn stijl van rijden.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Het is voor mij wel duidelijk dat mijn winterwielen 19" exemplaren worden, liever had ik ze zelfs kleiner gehad maar er is mij nog niet bekend wat de kleinst mogelijke velgmaat is.
Bij dezelfde bandomtrek als de Ioniq5 rijd ik momenteel in de winter 17" en in de zomer 18". Dat rijdt zeer ontspannen je hoeft nooit bang te zijn dat je je velgen beschadigt aan stoepranden etc.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
sprekend over chris zn video [battery life]
voor een kolossale ding met een cw waarde van 0.288 en bijbehorende weeromstandigheden en de breedte van de banden zou ik met mn ID4 ook niet veel beter presteren. Hoewel ik geen warmtepomp heb zijn deze consumptie waardes niet vreemd in mijn ogen.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Simply1337 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:21:
voor een kolossale ding met een cw waarde van 0.288 en bijbehorende weeromstandigheden en de breedte van de banden zou ik met mn ID4 ook niet veel beter presteren. Hoewel ik geen warmtepomp heb zijn deze consumptie waardes niet vreemd in mijn ogen.
Heeft jouw ID.4 ook last van zwalkgedrag bij slechte weersomstandigheden?

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
kor952 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:36:
[...]

Heeft jouw ID.4 ook last van zwalkgedrag bij slechte weersomstandigheden?
Met harde [ruk] zijwind? jahoor. veiligheidsystemen werken gewoon met intervals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
kor952 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 00:16:

Volgens mij rijd de RWD in sport mode. Dan is het verschil helemaal opmerkelijk tussen deze 2 tests

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
AWD in ECO is een RWD, want de motor voor wordt dan ontkoppeld. om het even erger te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedominee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:05
Simply1337 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:01:
[...]

Met harde [ruk] zijwind? jahoor. veiligheidsystemen werken gewoon met intervals.
Heeft mijn Model 3 anders geen last van... VInd ik toch een (grof) minpunt aan deze potentiele vervanger. Helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
dedominee schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:53:
[...]

Heeft mijn Model 3 anders geen last van... VInd ik toch een (grof) minpunt aan deze potentiele vervanger. Helaas.
continu wind is er niet veel aan de hand. Bij zijwaardse rukwinden is het gewoon een minimale, maar acceptabele beweging, blijft een windvanger he tov een sedan zoals de model3. handmatig zou ik deze rukwinden slechter opvangen, maar genoeg offtopic. terug naar ioniq5 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Simply1337 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:59:
[...]

continu wind is er niet veel aan de hand. Bij zijwaardse rukwinden is het gewoon een minimale, maar acceptabele beweging, blijft een windvanger he tov een sedan zoals de model3. handmatig zou ik deze rukwinden slechter opvangen, maar genoeg offtopic. terug naar ioniq5 :P
Ik vind het niet zo off topic het gaat hier om het vergelijken van twee auto's.

Het leek er in het filmpje van BatteryLive op of de Highway Driving Assist 2 niet actief was maar alleen de LFA (Autonome rijbaanassistentie). Zie voor de diverse assistentie systemen de Ioniq 5 project 45 modelprijslijst van 23 februari.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kor952 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 07:31:
Het is voor mij wel duidelijk dat mijn winterwielen 19" exemplaren worden, liever had ik ze zelfs kleiner gehad maar er is mij nog niet bekend wat de kleinst mogelijke velgmaat is.
Bij dezelfde bandomtrek als de Ioniq5 rijd ik momenteel in de winter 17" en in de zomer 18". Dat rijdt zeer ontspannen je hoeft nooit bang te zijn dat je je velgen beschadigt aan stoepranden etc.
Wat sowieso helpt is smallere banden. Daarvoor hoeven de velgen niet per se kleiner te zijn. Liefst zou ik naar 225 mm banden gaan. Maar even uitzoeken tzt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Simply1337 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:21:
Hey Simply, cool dat je hier ook bent... Doe je binnenkort een testrit met de Ioniq 5??? _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Het doet me inderdaad denken aan de eerste 130 km/h testritten van de ID.4. Dat was ook onder barre omstandigheden (hoewel nog net iets kouder) en daar kwamen vergelijkbare of zelfs hogere verbruiken uit boven de 300 Wh/km.

Plus we hebben het hier over de AWD met de dikke banden, dus een RWD op 19" / 235 mm zou al een stuk verder komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
dedominee schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:53:
[...]
Mijn huidige Ioniq heeft daar ook geen last van. Inderdaad een kwestie van niet de juiste setting.

Wees je ervan bewust dat op het Duitse Ioniq forum van deze persoon is vastgesteld dat hij een bekende vertegenwoordiger is voor VW, dus objectiviteit kan wat ondergesneeuwd zijn in zijn beoordelingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jan Treur schreef op maandag 7 juni 2021 @ 07:08:
[...]

Dit zijn vrij normale getallen voor zulke extremen omstandigheden. Je kan dan geen wonderen verwachten voor welke auto dan ook. Alleen al de snelheid, door de kwadratische invloed die die (theoretisch gezien) heeft, verklaart voor een groot deel de getallen. Als je bijvoorbeeld 30% van die 120 km/h langzamer rijdt, dan halveren en verdubbelen die getallen ruwweg (want 120 = ca 1.4*0.7*120 en 1.4 is ca wortel 2). Dan worden ze 15.5 kWh/100km en 444 km en die getallen zijn inderdaad enigszins in lijn met o.a. de Noorse testresultaten, zeker als je nog de effecten van temperatuur en regen in aanmerking zou nemen. Net zoals voor anderen hierboven is 80-100 km/h ook meer mijn stijl van rijden.
Dat klopt: snelheid heeft zeer veel invloed op verbruik, juist bij de hogere snelheden op de snelweg. Daarom is eigenlijk mijn grootste kritiekpunt op deze auto dat de Cw best hoog is voor heden ten dage: 0,288. Dat nekt zich dus juist op hogere snelheid.

Natuurlijk zijn er andere auto's in deze klasse met een hogere Cw (oa de Volvo XC40), maar het kan zeker ook lager. De ID.4 heeft 0,28, de Enyaq 0,257, Model Y 0,23. Praktisch gezien betekent dat op een gegeven snelheid de volgende reductie in luchtweerstand (en dus verbruik):

Ioniq 5: 100
ID.4: 97,2 (= -2,8%)
Enyaq: 89,2 (= -10,8%)
Model Y: 0,80 (= - 20%)

Neem even als voorbeeld de Enyaq. Dat zou het verbruik niet 305 Wh / km zijn, maar 272 Wh / km. In dat voorbeeld van Battery Life zou het bereik dan niet 222 km zijn, maar 252 (ceteris paribus).

Nu maakt het met de laadsnelheid van de Ioniq 5 niet zoveel uit. Je kunt immers makkelijk tot 90% laden en op langere stukken alsnog sneller zijn dan de Enyaq. Maar ergens is het wel een beetje een gemiste kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

bilgy_no1 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:47:
[...]

Wat sowieso helpt is smallere banden. Daarvoor hoeven de velgen niet per se kleiner te zijn. Liefst zou ik naar 225 mm banden gaan. Maar even uitzoeken tzt...
Dat kan op 17" velgen bij dezelfde omtrek, dat zijn nl. mijn huidige winterwielen. De vraag is of 17" op de Ioniq5 past.

[ Voor 32% gewijzigd door kor952 op 07-06-2021 12:45 ]

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jan Treur schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:59:
[...]

Mijn huidige Ioniq heeft daar ook geen last van. Inderdaad een kwestie van niet de juiste setting.

Wees je ervan bewust dat op het Duitse Ioniq forum van deze persoon is vastgesteld dat hij een bekende vertegenwoordiger is voor VW, dus objectiviteit kan wat ondergesneeuwd zijn in zijn beoordelingen.
Mwah, dat herken ik niet. Chris was juist ook al zeer enthousiast over de Ioniq 5 en ook over bijvoorbeeld de Kona. En hij is ook echt wel kritisch op bepaalde punten bij VW.

Wat ik zelf wel herken van mijn proefrit bij de e-Niro is dat het verwarrend is dat je wel LKAS aan kunt hebben, maar niet LFA. Dat was echt een pingpong-proefrit...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luft
kor952 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:05:
[...]

Dat kan op 17 " velgen bij dezelfde omtrek, dat zijn nl. Mijn huige winterwielen.
[...]

Dat kan met 17 " velgen met dezelfde wielomtrek. De vraag is of die passen.
Nee, de remmen zijn te groot. Zijn ook nodig bij zo’n grote en zware wagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
Jan Treur schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:59:
[...]
hij heeft een kia ev6 in bestelling staan. dus zo merkgetrouw zal hij niet zijn als hij zn auto na een jaar alweer weg wilt doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kor952 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:05:
[...]

Dat kan op 17 " velgen bij dezelfde omtrek, dat zijn nl. Mijn huige winterwielen. De vraag is of 17" op de Ioniq5 past. 8)
Ja, daar zijn bandencalculatoren voor.

Volgens https://www.oponeo.nl/too...5-r20#alternativeTireTool

Kun je bij 18" of 19" nog naar 225mm banden en zou je bij 17" naar 215 kunnen gaan. Maar bij de 17" en 18" is het de vraag of dat past met de remschijven.

Ik ga dus kijken of 225/60/R18 erop past en anders gewoon de Hyundai 235/55/R19 als winterbanden set.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:05:
[...]

Dat klopt: snelheid heeft zeer veel invloed op verbruik, juist bij de hogere snelheden op de snelweg. Daarom is eigenlijk mijn grootste kritiekpunt op deze auto dat de Cw best hoog is voor heden ten dage: 0,288. Dat nekt zich dus juist op hogere snelheid.

Natuurlijk zijn er andere auto's in deze klasse met een hogere Cw (oa de Volvo XC40), maar het kan zeker ook lager. De ID.4 heeft 0,28, de Enyaq 0,257, Model Y 0,23. Praktisch gezien betekent dat op een gegeven snelheid de volgende reductie in luchtweerstand (en dus verbruik):

Ioniq 5: 100
ID.4: 97,2 (= -2,8%)
Enyaq: 89,2 (= -10,8%)
Model Y: 0,80 (= - 20%)

Neem even als voorbeeld de Enyaq. Dat zou het verbruik niet 305 Wh / km zijn, maar 272 Wh / km. In dat voorbeeld van Battery Life zou het bereik dan niet 222 km zijn, maar 252 (ceteris paribus).

Nu maakt het met de laadsnelheid van de Ioniq 5 niet zoveel uit. Je kunt immers makkelijk tot 90% laden en op langere stukken alsnog sneller zijn dan de Enyaq. Maar ergens is het wel een beetje een gemiste kans.
toon volledige bericht
Cw waarde zegt natuurlijk niet zoveel over de weerstand zonder dat je weet wat het totale frontale oppervlakte is. Maar regen is echt wel killing voor de weerstand van de auto. Vergelijk zelf maar hoe zwaar het fietsen is door regen vergeleken met geen regen, zelfs met wind stil.

Test bij 130 km/uur lijkt me juist uiterst relevant. Leuk dat je op je dagelijkse ritten een veel beter verbruik haalt, maar die ritten zullen vrijwel altijd binnen de accu capaciteit vallen en daarmee is het verbruik eigenlijk niet interessant. Verbruik voor auto's met zulke grote accus is alleen interessant voor je vakantieritten of ritten op grote afstanden. Buiten Nederland is 130 km/uur gewoon meerijden met het verkeer. Ook als je in Nederland gewoon 100 rijdt, rijden de meeste mensen in Duitsland mee met het overige verkeer met 130 en niet met 90 achter een vrachtwagen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bilgy_no1 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:31:
[...]

Ja, daar zijn bandencalculatoren voor.

Volgens https://www.oponeo.nl/too...5-r20#alternativeTireTool

Kun je bij 18" of 19" nog naar 225mm banden en zou je bij 17" naar 215 kunnen gaan. Maar bij de 17" en 18" is het de vraag of dat past met de remschijven.

Ik ga dus kijken of 225/60/R18 erop past en anders gewoon de Hyundai 235/55/R19 als winterbanden set.
Volgens deze post is de 20 inch velg maat: 8,5 J

Dat betekent dat op deze 8,5 J de volgende breedte banden passen:

Breedte van de velg: 8.5
Minimale breedte van de band: 225
Aanbevolen breedte van banden: 235 of 245
Maximale breedte van de band: 255

Ik weet niet of dit klopt. Ik weet ook niet wat voor invloed dit heeft op het comfort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Z___Z schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:42:
[...]

Cw waarde zegt natuurlijk niet zoveel over de weerstand zonder dat je weet wat het totale frontale oppervlakte is. Maar regen is echt wel killing voor de weerstand van de auto. Vergelijk zelf maar hoe zwaar het fietsen is door regen vergeleken met geen regen, zelfs met wind stil.
De formule voor luchtweerstand is:

Luchtweerstand = 1/2 * (dichtheid van de lucht) * (snelheid kwadraat) * Cw * frontaal oppervlak

Dus als de weerstands-coefficient (Cw) 10% lager is, wordt het product (Luchtweerstand) ook 10% lager. Ervan uitgaande dat alle overige factoren gelijk blijven (vandaar de ceteris paribus).

Overigens heeft de regen deels invloed op de luchtweerstand (gemiddelde dichtheid van de lucht zal toenemen als daar regendruppels in zitten), maar ook op de rolweerstand door het natte wegdek. Dus ja, regen is killing. Maar dat staat los van een discussie over het nut van een lagere Cw.
Test bij 130 km/uur lijkt me juist uiterst relevant. Leuk dat je op je dagelijkse ritten een veel beter verbruik haalt, maar die ritten zullen vrijwel altijd binnen de accu capaciteit vallen en daarmee is het verbruik eigenlijk niet interessant. Verbruik voor auto's met zulke grote accus is alleen interessant voor je vakantieritten of ritten op grote afstanden. Buiten Nederland is 130 km/uur gewoon meerijden met het verkeer. Ook als je in Nederland gewoon 100 rijdt, rijden de meeste mensen in Duitsland mee met het overige verkeer met 130 en niet met 90 achter een vrachtwagen aan.
Dit ben ik helemaal met je eens. De WLTP heeft maar weinig snelweg op hogere snelheid. Maar juist op vakantie in/door Duitsland/Frankrijk/Italië/etc. met grotere stukken is 130 km/h wel een fijne snelheid. Door een hoge Cw stort het bereik dan sneller in, want hoe harder je gaat, hoe groter de luchtweerstand wordt (zie de factor "snelheid kwadraat"). Dat merk je pas echt boven de (grofweg) 90-100 km/h. Daaronder is de luchtweerstand nog relatief klein t.o.v. de rolweerstand.

[ Voor 7% gewijzigd door bilgy_no1 op 07-06-2021 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:03:
[...]

De formule voor luchtweerstand is:

Luchtweerstand = 1/2 * (dichtheid van de lucht) * (snelheid kwadraat) * Cw * frontaal oppervlak

Dus als de weerstands-coefficient (Cw) 10% lager is, wordt het product (Luchtweerstand) ook 10% lager. Ervan uitgaande dat alle overige factoren gelijk blijven (vandaar de ceteris paribus).

[...]
Ik snap wat je probeert te zeggen. Maar zeggen dat alle andere factoren gelijk zijn is een beetje vreemd in deze vergelijking, gezien je weet dat het frontale oppervlakte van de verschillende auto's anders zijn. Het is een beetje als een druppel met een frontaal oppervlak van 1, vergelijken met een kubus met een frontaal oppervlak van 0.1 en dan zeggen dat ceteris paribus de druppel een lagere weerstand heeft dan de kubus, door het frontaal oppervlak te negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:03:
[...]

Dit ben ik helemaal met je eens. De WLTP heeft maar weinig snelweg op hogere snelheid. Maar juist op vakantie in/door Duitsland/Frankrijk/Italië/etc. met grotere stukken is 130 km/h wel een fijne snelheid. Door een hoge Cw stort het bereik dan sneller in, want hoe harder je gaat, hoe groter de luchtweerstand wordt (zie de factor "snelheid kwadraat"). Dat merk je pas echt boven de (grofweg) 90-100 km/h. Daaronder is de luchtweerstand nog relatief klein t.o.v. de rolweerstand.
Het mooie van WLTP is dat er juist 3 tests worden gedaan, low, medium en high speed. De high speed test is wel redelijk bruikbaar als snelwegtest, want die heeft ook een stuk 130 km/uur. Alleen niet alle fabrikanten publiceren alle 3 de waarden. Sommigen doen dit overigens wel, alleen niet in het marketing verhaal, want daar wordt door alle fabrikanten het gecombineerde verbruik gecommuniceerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

ZuinigeRijder schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:50:
[...]

Volgens deze post is de 20 inch velg maat: 8,5 J

Dat betekent dat op deze 8,5 J de volgende breedte banden passen:

Breedte van de velg: 8.5
Minimale breedte van de band: 225
Aanbevolen breedte van banden: 235 of 245
Maximale breedte van de band: 255

Ik weet niet of dit klopt. Ik weet ook niet wat voor invloed dit heeft op het comfort.
Hier vind je wat mag en mogelijk is aan velgen, weliswaar in der Schweiz, maar zie niet waarom er in NL andere maten zouden gelden.

https://www.goingelectric...ic.php?p=1585179#p1585179

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Z___Z schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:08:
[...]

Ik snap wat je probeert te zeggen. Maar zeggen dat alle andere factoren gelijk zijn is een beetje vreemd in deze vergelijking, gezien je weet dat het frontale oppervlakte van de verschillende auto's anders zijn. Het is een beetje als een druppel met een frontaal oppervlak van 1, vergelijken met een kubus met een frontaal oppervlak van 0.1 en dan zeggen dat ceteris paribus de druppel een lagere weerstand heeft dan de kubus, door het frontaal oppervlak te negeren.
Het gaat mij erom dat een druppel met frontaal oppervlak 1 een lagere weerstand heeft dan een kubus met een frontaal oppervlak 1...

Hyundai meer werk had kunnen maken van een lagere Weerstandscoëfficient. Dan had de vorm van de auto anders kunnen zijn, bij dezelfde frontale oppervlakte. Dat had dus juist bij hogere snelheid voordelen geboden. En voor die lagere Cw hoefden ze niet eens geen heel gekke ontwerpfratsen uit te halen, want een Enyaq heeft niet opeens een heel rare vorm en daar lukte het ook.

Er is dus gekozen voor design boven functie. Prima, het blijft een aantrekkelijke auto en het is ook één van mijn weinige kritiekpunten. Maar het is wel een feit dat die 0,288 gewoon een nadeel is. En desondanks heb ik hem besteld en kijk ik er enorm naar uit.

[ Voor 14% gewijzigd door bilgy_no1 op 07-06-2021 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
Om iedereen, wat het verbruikt betreft, wat blijer te maken hierbij een opkikker:

https://e-drivers.com/een...n-door-bas-van-der-weerd/

Zet alles een beetje in perspectief….

[ Voor 10% gewijzigd door Luft op 07-06-2021 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
bilgy_no1 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:07:
[...]
Wat ik zelf wel herken van mijn proefrit bij de e-Niro is dat het verwarrend is dat je wel LKAS aan kunt hebben, maar niet LFA. Dat was echt een pingpong-proefrit...
Ja, dat is inderdaad niet fijn, en dan ook nog dat LFA gekoppeld is aan Smart Cruise Control. Ikzelf heb altijd standaard de Smart Cruise Control aan waardoor de LFA dan vanzelf meekomt, maar mijn zoon wil meestal liever niet met de Smart Cruise Control aan rijden, en is dan veroordeeld tot alleen de LKAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Simply1337 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:23:
[...]
hij heeft een kia ev6 in bestelling staan. dus zo merkgetrouw zal hij niet zijn als hij zn auto na een jaar alweer weg wilt doen.
Op het Duitse forum werden er wel wat vraagtekens bij geplaatst. Maar misschien is het dan toch alleen zijn onbekendheid met de juiste settings om de LFA actief te krijgen (wat inderdaad niet zo doorzichtig is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Batterij Life Charging video met de Project45:

Bekijk op YouTube
Ioniq 5 - Charging 6-100% at Ionity

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vanuit het Noorse forum, de 20 inch zijn stiller dan de 19 inch en 20 inch rijdt beter:
Dacht een ervaring te delen. Vandaag heb ik 2 verschillende Ioniq5 getest, een met 20 "p45 en een gewone met 19" en het resultaat verbaast me een beetje. Had met db meter om geluid te meten bij 80km/h en 100km/h.

20" Ik heb 61db gemeten bij 80km/h en 63db bij 100km/h.
19" Ik heb gemeten bij 63db bij 80 km/u en 65 db bij 100km/u.

Ik denk dat dit resultaat vreemd was, maar p45 had een zonneceldak, dus als het mogelijk is, isoleert het geluid beter?

Vergeten te controleren of beide auto's hetzelfde type banden hadden.

Ook de rijeigenschappen waren heel anders. De auto kleedt 20" beduidend beter en veel preciezer sturen.

Dus mijn aanbeveling aan u die 19 "vs 20" overweegt. Ga voor 20 "! Absoluut zonnig!
en
De 20" banden op de P45 zijn de geheel nieuwe Michelin Pilot Sport EV. Het heeft een akoestische schemering binnenin. De 19" banden zijn Michelin Primacy 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luft schreef op maandag 7 juni 2021 @ 19:15:
Om iedereen, wat het verbruikt betreft, wat blijer te maken hierbij een opkikker:

https://e-drivers.com/een...n-door-bas-van-der-weerd/

Zet alles een beetje in perspectief….
Dat is het leukere rekenwerk inderdaad. Alleen lijkt de auteur niet zo goed te hebben begrepen wat nou precies de opwarming van de aarde veroorzaakt (en nee, dat is niet de restwarmte van energieopwekking, maar door het verhogen van het gehalte broeikasgassen in de atmosfeer als gevolg van het verbranden van fossiele brandstoffen...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
bilgy_no1 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:23:
[...]

Dat is het leukere rekenwerk inderdaad. Alleen lijkt de auteur niet zo goed te hebben begrepen wat nou precies de opwarming van de aarde veroorzaakt (en nee, dat is niet de restwarmte van energieopwekking, maar door het verhogen van het gehalte broeikasgassen in de atmosfeer als gevolg van het verbranden van fossiele brandstoffen...).
Ach, was meer ter lering en vermaak met een serieuze ondertoon. Ik las op het Duitse forum zulke onzin over het erg grote verbruik. Daar werd van een diesel auto met een 5,5ltr/100km gezegd dat deze veel efficienter en goedkoper is dan de 30kw/100km Ioniq5. Maar als je omrekent in kilowatts dan ligt het iets anders. 30kW is ruwweg 3 liter diesel, de diesel auto rijdt 1:18 en de I5 1:33

Vond ik eigenlijk wel veelzeggend over de efficiency.

Uiteraard kan de batterij helaas niet meer kW’s meenemen, dus verliest het daar tegen de diesel.

[ Voor 5% gewijzigd door Luft op 07-06-2021 22:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://www.hellot.net/data/photos/20210623/art_16231247882403_a83ef8.jpg

De Project45 heeft een batterij van SK Innovation. Meer informatie hier.
SK Innovation will exhibit Hyundai Motor’s strategic model, the Ioniq 5. The NCM8 battery, which has the highest proportion of nickel among high nickel batteries in the industry, was applied to this vehicle. This means that the proportion of nickel is about 80%.
The first secret lies in the separator manufactured by SK IE Technology, a subsidiary. With its proprietary technology, SK IE Technology can manufacture a thin and strong separator with a thickness of 5 micrometers, which is one-fifth the thickness of a hair. If the separation membrane is thin, ions can move actively. This means higher battery output and faster charging speed. On the other hand, if the separator is made thin without sufficient technology, it can easily tear and cause a fire.
The second secret is the ‘Z-folding’ technique used in the battery manufacturing process. Z-folding causes the separator to zigzag between the anode and cathode. The anode and cathode are completely overlapped. It significantly reduces the possibility of two materials coming into contact, and secures safety because they can be manufactured precisely even in high-speed production systems.
As a last resort, SK innovation introduces battery pack technology with thermal diffusion suppression. Thermal diffusion suppression refers to a safety performance that does not spread heat to surrounding cells when a fire occurs in some cells in a battery pack in which dozens of battery cells are lined up. SK Innovation’s self-made E-pack blocks heat from spreading.
The ‘Faster Than EVer’ zone introduces fast charging technology that can charge the battery in 15 minutes. The key is the multi-tap technology, which increases the positive and negative tabs, which were one in the existing battery, into two. For a battery to charge, electrons must move from the anode to the cathode. If you increase the number of taps by two, the electron travel distance is reduced and the resistance is less. This also reduces charging time.
In the ‘Longer than EVer’ zone, SK innovation’s unique next-generation cathode and anode material technologies that can extend battery mileage, as well as module technologies that can maximize internal space efficiency of the battery will be introduced.
Afbeeldingslocatie: https://www.hellot.net/data/photos/20210623/art_16231247890006_209247.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Luft schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:51:
[...]

Ach, was meer ter lering en vermaak met een serieuze ondertoon. Ik las op het Duitse forum zulke onzin over het erg grote verbruik. Daar werd van een diesel auto met een 5,5ltr/100km gezegd dat deze veel efficienter en goedkoper is dan de 30kw/100km Ioniq5. Maar als je omrekent in kilowatts dan ligt het iets anders. 30kW is ruwweg 3 liter diesel, de diesel auto rijdt 1:18 en de I5 1:33

Vond ik eigenlijk wel veelzeggend over de efficiency.

Uiteraard kan de batterij helaas niet meer kW’s meenemen, dus verliest het daar tegen de diesel.
Ja, absoluut! Ik denk overigens dat er geen/weinig diesels zijn van vergelijkbare grootte als de Ioniq 5 die met die omstandigheden en op die snelheid zo'n laag verbruik halen van 5,5 l/100 km. En dat goedkoper uit zijn met diesel geldt mogelijk alleen als je met je EV altijd bij Ionity oplaadt voor €0,79.

Punt is helaas dat er heel veel FUD over EV's is (en wordt) verspreid. En goed om het zo met gezond verstand door te blijven rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:03:
[Afbeelding]

De Project45 heeft een batterij van SK Innovation. Meer informatie hier.

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Waar haal je al die gouden info vandaan??? Echt top!

Saillant detail op die link... SKI etaleert daar ook een Kona. Leuke middelvinger naar LG Chem nav de kostbaarste terugroepactie ooit... (de oorspronkelijke gebrekkige LG Chem batterijen worden vervangen door SKI exemplaren).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luft
@bilgy_no1 De ICE rijders vergeten dat er in hun tank ongeveer 500..600kW vermogen zit ! En niet zoals bij een EV 73kW

[ Voor 14% gewijzigd door Luft op 08-06-2021 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koreaanse rijtest met ondertiteling.

Kilometerstand is beter dan ik had verwacht, maar snel opladen is duur... IONIQ 5

Bekijk op YouTube
주행거리 생각보다 괜찮은데 고속충전은 비싸...아이오닉5

Ik heb een proefrit gemaakt met de elektrische auto van Hyundai, de Ioniq 5.
Ik nam de tijd en reisde heen en weer van Seoul naar Sejong City en probeerde langzaam opladen, snel opladen en zelfs supersnel opladen van 800 volt.

Deze proefrit is opgedeeld in twee delen.
Deel 1 gaat over rijervaring, opladen en rijcomfort, en deel 2 gaat over de kenmerken van V2L, stoelen en elektrische voertuigen.

00:00 rijgevoel
00:52 Openingsopmerkingen
02:05 Langzaam opladen en kilometerstand vergelijken
03:51 i-pedaal, versnellingspook
06:37 Cruisecontrol, head-updisplay
08:49 Digitale zijspiegel
12:09 Laad de IONIQ op en bereken het stroomverbruik
17:21 sluitingstijd

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:36:
Koreaanse rijtest met ondertiteling.

Kilometerstand is beter dan ik had verwacht, maar snel opladen is duur... IONIQ 5

[YouTube: 주행거리 생각보다 괜찮은데 고속충전은 비싸...아이오닉5]

Ik heb een proefrit gemaakt met de elektrische auto van Hyundai, de Ioniq 5.
Ik nam de tijd en reisde heen en weer van Seoul naar Sejong City en probeerde langzaam opladen, snel opladen en zelfs supersnel opladen van 800 volt.

Deze proefrit is opgedeeld in twee delen.
Deel 1 gaat over rijervaring, opladen en rijcomfort, en deel 2 gaat over de kenmerken van V2L, stoelen en elektrische voertuigen.

00:00 rijgevoel
00:52 Openingsopmerkingen
02:05 Langzaam opladen en kilometerstand vergelijken
03:51 i-pedaal, versnellingspook
06:37 Cruisecontrol, head-updisplay
08:49 Digitale zijspiegel
12:09 Laad de IONIQ op en bereken het stroomverbruik
17:21 sluitingstijd
toon volledige bericht
Het blijft interessant met die Auto-translate van Koreaans naar Engels...
Even de TLDW range cijfers...

Hij begint bij 94% met GOM 412 km, rijdt 332 km en eindigt met 19% en GOM 82 km (airco off).

- De GOM is dus heel consistent bij dit verbruik
- 332 km gereden met 75% batterij verbruik = 443 km bij 100%
- Hij komt op 262 km bereik binnen de aanbevolen grenzen voor snelladen (o.i.d. ik denk dat hij bedoelt dat je op een road trip steeds gaat laden van 20 - 80 %). Dit klopt aardig met 443 km * 60%.
- weeromstandigheden zijn heel rustig, hij noemt ergens 'room temperature', dus ik vermoed dat het rond 20*C is tijdens de test.
- Gemiddelde snelheid wordt niet genoemd, maar er zit in ieder geval flink wat snelweg bij. Hij rijdt van Seoul naar Sejong en op die snelweg geldt volgens Wikipedia een snelheidslimiet van 100 of 110 km/h.
- Het terug opladen naar 79% kost 21 minuten bij het Hyundai laadstation.
- Die 60% bijgeladen is 44,5 kWh. Dat impliceert batterijcapaciteit van 74,2 kWh, maar hier zitten ongetwijfeld nog laadverliezen in. Met 5% laadverlies zou het 70,4 kWh zijn, maar ik weet niet wat de verliezen zijn bij die lader. Als het 10% is kom je op 66,8 kWh. Dat laatste is weer in lijn met wat Battery Life rapporteerde.

Anyway, interessante cijfers en toont zeker aan dat de Ioniq 5 een hele goede reisauto is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
Als je een werkelijk vlakke laadvloer nodig heb, ga dan even langs bij dit bedrijf:

https://youtu.be/YHwr64KQQ4c 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Laatst online: 16:57
Luft schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:56:
Als je een werkelijk vlakke laadvloer nodig heb, ga dan even langs bij dit bedrijf:

https://youtu.be/YHwr64KQQ4c 😁
vlak is ie zeker, maar of ik het nou echt handig vind...... :+ volgens mij veren de achterleuningen altijd wel wat in als je ze neergeklapt hebt; den heb je ineens een bolle laadvloer :X

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bekijk op YouTube
IONIQ 5 Erster Eindruck und Einblick in die Einstellungen

IONIQ 5 Eerste indruk en inzicht in de instellingen

Vandaag zag ik voor het eerst een IONIQ 5 in het echt en ik moet zeggen, ik ben overweldigd.
Eerst heb ik een tijdje in de instellingen gezeten en gekeken wat er aan de hand was.
Kijk er eens naar, het is echt interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimtim
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-01 12:25
Zoals uit de video van onze Duitse collega blijkt, wordt bij regen de achterruit niet goed schoongeblazen. Weet iemand of dan het beeld van de achteruitcamera onder het rijden weergegeven kan worden op het infotainment scherm, zoals bij Tesla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@wimtim ja, dit kan tijdens het rijden heb ik gehoord in een of andere video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wimtim schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:33:
Zoals uit de video van onze Duitse collega blijkt, wordt bij regen de achterruit niet goed schoongeblazen. Weet iemand of dan het beeld van de achteruitcamera onder het rijden weergegeven kan worden op het infotainment scherm, zoals bij Tesla?
Ja, ik heb een filmpje gezien dat hier is gedeeld waarop ze dat laten zien. Alleen daar is ook het camerabeelden erg slecht door de regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 23:40
wimtim schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:33:
Dit kan ja, is al mogelijk bij reeds andere uitgebrachte Hyundai modellen.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leuk experiment om te kijken hoe goed de netwerkconformiteit van de Ioniq 5 via V2L is.
Het koppelen van een zonnepaneel en V2L van de Ioniq 5 met continue stroomverbruiker van 400 Watt.

Bekijk op YouTube
Ioniq 5 mit V2L, ist das bidirektionales Laden? Entladen des E-Autos mit Photovoltaik verlängern?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:37
Ik ben aan het kijken naar een EV als vervanger van mijn huidige benzine. Het gaat de gezinsauto worden, waar de huidige een Mazda 6 sportbreak is. Als ik kijk naar de specs en kofferbak ruimte, dan zou de Ioniq 5 meer inhoud moeten hebben dan mijn huidige station (531 vs 502) maar het lijkt mij zo een abstracte constatering (zonder natuurlijk zelf in real-life te kunnen constateren). Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Laatst online: 16:57
Slomy schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:44:
Ik ben aan het kijken naar een EV als vervanger van mijn huidige benzine. Het gaat de gezinsauto worden, waar de huidige een Mazda 6 sportbreak is. Als ik kijk naar de specs en kofferbak ruimte, dan zou de Ioniq 5 meer inhoud moeten hebben dan mijn huidige station (531 vs 502) maar het lijkt mij zo een abstracte constatering (zonder natuurlijk zelf in real-life te kunnen constateren). Zie ik iets over het hoofd?
Ik heb een vergelijkbare situatie maar dan met een c4 grand picasso (ik ga er volgens de cijfers wel op achteruit) maar je moet even goed kijken naar de ruimte onder de "hoedenplank" dat is namelijk de gemeten inhoud. bij onze c4 gaat de ruimte boven het afdek scherm op vakantie ook altijd vol en dat gaan we dus met de ioniq5 wel merken, die loopt vrij schuin af met de achterruit in tegen stelling tot de huidige auto. om die reden hebben we ook eerst naar de enyaq gekeken , maar dat vie in de achterbak toch ook wat tegen. dus dan is de keuze voor de ioniq zo gemaakt; als de kofferbak toch al klenier is dan gewenst, dan maar wel de voordelen van het snelle laden. ik heb in deze prijsklasse ook niet echt een alternatief kunnen vinden voor de ioniq5 die wel een grotere kofferbak heeft. wellicht de ioniq 7, maar die laat nog even op zich wachten en ik vrees dat die ook niet mer in deze prijklasse gaat vallen :P

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Battery Life Ioniq 5 - Rij Review, Acceleratie, Autoweg

Bekijk op YouTube
Ioniq 5 - Drive Review, Acceleration, Autobahn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

De traagheid in de reactie op het gaspedaal, in het filmpje van Battery Life, is dat iets typisch voor Koreaanse auto's of misschien een instelling?? Kortom hoe komt dat?

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
Jan Treur schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:04:
[...]
Op het Duitse forum werden er wel wat vraagtekens bij geplaatst. Maar misschien is het dan toch alleen zijn onbekendheid met de juiste settings om de LFA actief te krijgen (wat inderdaad niet zo doorzichtig is).
Die vraagtekens zijn toch wel hardnekkig. Er zijn nu meer details over de door hem gekozen "rijstijl" gekomen:
Ik vond ook de "test" van Battery Life verontrustend. Maar nu heeft hij nog een video toegevoegd en kun je de snelheidsmeter zien en wat hij tussendoor nog meer heeft gedaan. Meerdere keren van 0-100, trappen naar de vloer etc. Alles wat een "normale - ook ICE" rijder niet of zelden doet (snelweg soms aan 150-180 km/u). Ik kreeg de indruk dat hij de Ioniq er slechter uit wilde laten zien om een ​​bepaald merk er beter uit te laten zien.
En jawel, de accuverwarmer stond aan.
YouTube: Ioniq 5 - Drive Review, Acceleration, Autobahn
Zie post van Robs80:
https://www.goingelectric...p?f=533&t=68650&start=290

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Codeaction
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-06 21:54
@kor952 Dit fenomeen zit ook in bijvoorbeeld duurdere Audi's. Het wordt geassocieerd met comfort (persoonlijk niet mee eens) in the automotive. Dat een voertuig dat direct reageert wordt door menig persoon als te direct ervaren.

Motor controllers die je los kan kopen voor auto's of Scooter DIY hebben dit fenomeen ook. Dat het een paar honderd milliseconden duurt voordat een voertuig reageert. Om dit fenomeen te ontlopen hebben we met een team dat EV's ontwikkelde (kleine voertuigen) uiteindelijk onze eigen motorcontrollers ontwikkeld.

If it cannot be fixed with Duct-tape. Then you're not using enough Duct-tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Jan Treur schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:22:
[...]

Die vraagtekens zijn toch wel hardnekkig. Er zijn nu meer details over de door hem gekozen "rijstijl" gekomen:

[...]

Zie post van Robs80:
https://www.goingelectric...p?f=533&t=68650&start=290
Ik vind dat Robs80 hem volkomen verkeerd inschat, alles in dit filmpje gebeurt na het volledig opladen om het verbruik te bepalen. Voor dit opladen is er vier keer Landberg-Memmingen Ost op en neer gereden zonder 0-100 tests. Ik heb ook wat problemen met het verwerken van de minder leuke constateringen in het vorige en dit filmpje als aanstaande bezitter van een Ioniq 5 maar Chris is zeker niet op zoek naar fouten of het bevoorrechten van andere auto merken. Het testen van 0-100 km/h kan nu eenmaal niet op een andere manier dan volledig het gas in te trappen en dient om de opgaaf van de fabrikant te vergelijken.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Slomy schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:44:
Er zijn diverse posts hier in het forum met de afmetingen van de kofferruimte. Dat zegt nog iets meer over de bruikbare ruimte.

En verder heeft de RWD versie een best wel bruikbare frunk van 57 Liter. Genoeg voor wat tassen of om de autospulletjes in te doen, zodat de kofferruimte zelf netjes blijft.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DNF1971
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 25-09-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6LeiEW4lqMgtjLsW8gFCi645L0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wAS0hZ5VWttPL3AZTBDWFlRW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0w3Mac761bcYpH6YVeu3Af1aOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CEMKcuISJAMSwxABUAcJ2D6Y.jpg?f=fotoalbum_large
Blijkbaar is er gisteren al een IONIQ5 op kenteken gezet. Foto's komen van Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kor952 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:18:
[...]

Ik vind dat Robs80 hem volkomen verkeerd inschat, alles in dit filmpje gebeurt na het volledig opladen om het verbruik te bepalen. Voor dit opladen is er vier keer Landberg-Memmingen Ost op en neer gereden zonder 0-100 tests. Ik heb ook wat problemen met het verwerken van de minder leuke constateringen in het vorige en dit filmpje als aanstaande bezitter van een Ioniq 5 maar Chris is zeker niet op zoek naar fouten of het bevoorrechten van andere auto merken. Het testen van 0-100 km/h kan nu eenmaal niet op een andere manier dan volledig het gas in te trappen en dient om de opgaaf van de fabrikant te vergelijken.
Eens. De range test van Battery Life met de ID.4 gaf ook een mwah resultaat, dus het is niet dat hij z'n best doet om VW auto's er beter uit te laten zien. Op basis van percentage verbruik kwam de ID.4 bij hem maar 254 km ver en dat was met maar 109 km/h gemiddeld, dus niet echt een 130 km/h test (komt door het verkeer op die route, wat hij zelf ook benoemt)...

Oh en Chris zet zijn temperatuur altijd heel hoog: 22-23*C of zo. Dat helpt natuurlijk ook niet mee.

[ Voor 6% gewijzigd door bilgy_no1 op 10-06-2021 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
kor952 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:18:
[...]
Ja, inderdaad, ik zie nu ook die aanvulling/correctie op het Duitse forum. Laten we inderdaad hem beschouwen als iemand die graag kritisch maar fair test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luft
DNF1971 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 23:30:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Blijkbaar is er gisteren al een IONIQ5 op kenteken gezet. Foto's komen van Twitter
Zo te zien krijgen wij ook hetzelfde P45 logo op de zijkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Luft schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:17:
[...]

Zo te zien krijgen wij ook hetzelfde P45 logo op de zijkant.
Scherp oog, ik had het niet gezien totdat ik, na jouw opmerking, de foto vergrote. Ik vind het niet echt lelijk en als je de buitenwereld wilt laten weten dat je een P45 hebt zou ik het er op laten plakken.
Neem aan dat het door de dealer gedaan wordt.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!
InsideEVs heeft ook de laadsessie van Battery Life geanalyseerd.

De dip bij 50% zou komen om lithium plating te voorkomen, door de spanning te variëren.

Quote uit het commentaar van de Youtube video:
1:50 - De spanningsval is een strategie om lithiumplating te voorkomen.

Bij sommige gegeven potentialen (dat wil zeggen spanningsniveaus) wordt het experimenteel bepaalde risico van lithiumplating (een van de degradatiemechanismen van de batterij) verzacht door de variatie van spanning en ampère om het relatieve potentieel voor een korte tijd te verlagen. Dit is ook temperatuurafhankelijk en waarschijnlijk verwarmt het BMS tegelijkertijd ook de cellen.

Ik moet meer naar deze nieuwe cellen kijken (als geheime saus publiceert niemand iets over specificaties) maar in de regel - ladingsgrafieken met vierkante vormen zijn NMC-cellen met speciale spanningsafhankelijke elektrolytadditieven.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.motor1.com/images/custom/img-hyundai-ioniq-5-2021-dcfc-range-replenishing-speed-20210609.png

Echter de volgende vergelijking komt IONIQ 5 er op alle fronten beter uit en de Porsche Taycan stelt een beetje teleur.

Vooral de 20%-80% is belangrijk, want wie wil met geknepen billen bij een laadstation aankomen :N
IONIQ 5 haalt hier gemiddeld 180 kW, de Taycan 150 kW en Tesla maar 128 kW.

En laadsnelheid voor reikwijdte gaat ook het snelst bij de IONIQ 5.
  • Hyundai Ioniq 5: 19,9 km/min
  • Tesla Model 3 LR van 2020 (CCS2): 16,6 km/min
  • Tesla Model 3 LR van 2019 (V3 SC): 15,6 km/min
  • Tesla Model 3 LR van 2021 (V3 SC): 14,9 km/min
  • Porsche Taycan 4S (93,4 kWh): 14,0 km/min
  • Audi e-tron: 12,4 km/min
Afbeeldingslocatie: https://cdn.motor1.com/images/custom/porsche-taycan-934-kwh-2021-dcfc-power-comparison-20210607.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cdn.motor1.com/images/custom/porsche-taycan-934-kwh-2021-dcfc-range-replenishing-speed-comparison-20210607.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door ZuinigeRijder op 10-06-2021 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obl23
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-08-2021
Ik lees dat een trekhaak mogelijk is (montage achteraf door de dealer), kunnen er ook dakdragers op de auto? Er is geen optielijst te vinden op de Hyundai website. Weet één van jullie dat?

Andere vraag: leasemij geeft aan dat nu bestellen nog levering voor einde jaar is. Hoe reëel schatten jullie die kans in? Met de Enyaq greep ik nu al naast het net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@obl23 hoe kaler de gekozen uitvoering hoe meer kans dat deze op tijd is. Dus geen AWD en alle (leuke) opties. Mede door de chip-tekorten. Zo is het in ieder geval in Korea, dus zal hier ook wel zo zijn, hoewel niemand van Hyundai dat zal zeggen.

[ Voor 27% gewijzigd door ZuinigeRijder op 10-06-2021 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
obl23 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:36:
Ik lees dat een trekhaak mogelijk is (montage achteraf door de dealer)
Let op, de kleine batterij mag maar 750 kg trekken, de grote batterij 1600 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit is best een interessante laadcurve. De piek zit tussen 30-50%, terwijl tussen 15-30% ook een hoog niveau zit. Onder de 15% is het relatief laag met zo'n 125 kW. Ik zeg relatief, want dit is voor de MEB-auto's de piek...

Het mooie van deze curve is dat je waarschijnlijk niet per se met een heel laag percentage hoeft te beginnen om de maximale laadsnelheid te behalen. Dat rijdt een stuk relaxter; zeker voor de vrouwelijke bijrijdster in mijn gezin...

Bij de MEB-auto's is de laadcurve best OK, want de max van 125 kW blijft constant tot ongeveer 32%. Maar het is ook wel gebleken dat deze 125 kW alleen wordt gehaald als je rond 10% SOC inplugt. Als je bij 20% inplugt haal je de 125 kW niet en blijft het laadvermogen ook verderop onder de opltimale curve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvdj
  • Niet online
Ik lees dat een trekhaak mogelijk is (montage achteraf door de dealer), kunnen er ook dakdragers op de auto? Er is geen optielijst te vinden op de Hyundai website. Weet één van jullie dat?
Volgens mijn garage komen die maar er zijn nog geen details over. Richtprijs €250.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DNF1971

Andere vraag: leasemij geeft aan dat nu bestellen nog levering voor einde jaar is. Hoe reëel schatten jullie die kans in? Met de Enyaq greep ik nu al naast het net.
De leverdatum inschatten blijft lastig.
Ik heb deze week (helaas net een dag te laat) de kleur van mijn bestelde auto laten wijzigen. Volgens hem komen er dan nu 2 maanden bij t.o.v. de eerder gemelde datum van "ergens in september/oktober". Dus dan zit je al tegen het eind van het jaar.. Hij gaf aan dat ze in juli meestal geen bestellingen doorgeven (vraag me niet waarom) en omdat die van juni al de deur uit waren, schuift alles 2 maanden op.

Oorspronkelijke besteldatum was 30 april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obl23
dvdj schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:13:
[...]

Volgens mijn garage komen die maar er zijn nog geen details over. Richtprijs €250.
Dank je wel! Die heb ik wel nodig, want er moet een bagagebak en fiets mee op het dak :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obl23
ZuinigeRijder schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:46:
[...]

Let op, de kleine batterij mag maar 750 kg trekken, de grote batterij 1600 kg.
Dank je wel! Ik ga voor de grote accu en de trekhaak is met name voor de fietsendrager, dus dat komt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunter3315nl
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:39
[Afbeelding]

[Afbeelding]
RDW kentekencheck:
Vervaldatum APK07-06-2025
BDatum eerste toelating07-06-2021
IDatum tenaamstelling07-06-2021
Tijdstip tenaamstelling14:46
Datum eerste afgifte Nederland07-06-2021
JVoertuigcategoriePersonenauto (M1)
CarrosserietypeMultipurpose vehicle (MPV)
(AF)InrichtingMPVD.
1MerkHYUNDAID.
2TypeNED.
2VariantF5E14D.
2UitvoeringE11B11
RKleurGroenD.
3HandelsbenamingIONIQ5K
Typegoedkeuringsnummere9*2018/858*11054*01
Plaats chassisnummerNiet geregistreerd
Aantal eigenaren privé / zakelijk0 / 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hunter3315nl
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zojuist ontvangen van dealer, afleveren nnb.

IONIQ 5 Project 45
73kWH AWD M9U
Digital Teal
VKE GREY / GREEN
21160885
yKPrb7HVm6
Staat in haven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Je kunt waarschijnlijk de meest actuele informatie vinden in het Ioniq 5 Leveringen Topic: Het Ioniq 5 leveringen topic

Er gaan allerlei geruchten over kopers in Korea die geld krijgen aangeboden om hun bestelling te cancellen en dat de wachttijden flink oplopen. Maar het kan zijn dat Hyundai dit jaar prioriteit geeft aan Europa om CO2-boetes te voorkomen. De enige die je helderheid kan geven is de dealer en ik zou dan ook stevige afspraken maken in het contract dat de levering ook echt dit jaar moet plaatsvinden. Als hij dat niet kan toezeggen, weet je ook genoeg.

Er is best kans dat er richting het einde van het jaar weer een enorme EV-rush komt. Als het echt om de bijtelling gaat, en je geen sterke voorkeur hebt voor een merk, zou je nu nog kunnen kijken naar voorraadmodellen bij VW of Ford bijvoorbeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hunter3315nl
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Meer info:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSp0ZzYMVRGTZR0hkAnsnpFagMo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6CioDjePWly8pPrRmvFMRZX3.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvdj
  • Niet online
Even de 191 aantikken:

Bekijk op YouTube
현대 아이오닉 5 롱 레인지 2WD 급가속(2022 Ioniq 5 2WD Long Range Acceleration) - 2021.06.08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNF1971
Wel apart dat er dan toch al een P45 op kenteken gezet is terwijl de "eerste lichting" officieel nog in de haven staat en begin juli wordt geleverd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@DNF1971 ik denk dat er al enkele op de morning pilot stonden. Dus is dan de tweede en derde lichting die nog komen.
Pagina: 1 ... 13 ... 264 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic