Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Het Ioniq 5 leveringen topic.
Graag posten over bestellingen, leveringen en boten in het bovenstaande topic.
[ Voor 4% gewijzigd door ZuinigeRijder op 26-05-2021 08:45 ]
Cool hoor! Ik hoop dat ze ook andere functies gaan koppelen uitbreiden.ZuinigeRijder schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 08:44:
In Amerika domino pizza betalen met de Ioniq 5. Werkt via bluelink. Zouden we dat ook in Nederland krijgen?
Zou het zelf heel cool vinden om bijvoorbeeld de auto te kunnen openen met een Garmin horloge. Dan kun je alle spullen (inclusief de autosleutel) in de auto laten.
Ik denk dat er mensen zijn die dit ook heel 'cool' vinden:bilgy_no1 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:43:
[...]
Zou het zelf heel cool vinden om bijvoorbeeld de auto te kunnen openen met een Garmin horloge. Dan kun je alle spullen (inclusief de autosleutel) in de auto laten.

Tja... Maar als het naast de auto ligt is het ook weg...ehtweak schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:47:
[...]
Ik denk dat er mensen zijn die dit ook heel 'cool' vinden:
[Afbeelding]
Voorbeeld: ik ga surfen. De elektronische sleutel kan niet tegen water, dus neem ik liever niet mee. Garmin horloge heb ik wel om. Ik doe dat nu als volgt: alle spullen in de auto en met gebruik van de noodsleutel sluit ik de auto af. Als het goed is kan dat ook met de Ioniq 5. Maar het is wel gehannes. Met de Garmin om zou dat veel makkelijker zijn. Geldt ook voor andere watersporten en duursporten in weer en wind.
Serieus cool dat die functie erop zit.Luft schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:24:
Ingebouwde dashcam vanaf 8:50
https://youtu.be/0qEFGE-rT-I
Ik zie trouwens bij 9:38 dat het plaatje van de auto in de 360° view nu ook een Ioniq 5 is (was bij enkele vroege reviews een Genesis model). Kleur is wel wit, terwijl het geen witte auto is. Maar goed...
We weten natuurlijk niet of de dashcam functie ook in NL beschikbaar is…bilgy_no1 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:23:
[...]
Serieus cool dat die functie erop zit.
Ik zie trouwens bij 9:38 dat het plaatje van de auto in de 360° view nu ook een Ioniq 5 is (was bij enkele vroege reviews een Genesis model). Kleur is wel wit, terwijl het geen witte auto is. Maar goed...
9900 Wp, L/W WP, Gasloos, Ioniq 5 P45, Zappi v2
Waarom zou dat niet zo zijn? Zou wel heel teleurstellend zijn als dit niet gewoon beschikbaar is in NL. Alle hardware zit er in toch? Hoogstens is het een kwestie van een USB stick in een van de vele poortjes steken.Luft schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:26:
[...]
We weten natuurlijk niet of de dashcam functie ook in NL beschikbaar is…
[ Voor 11% gewijzigd door bilgy_no1 op 26-05-2021 16:09 ]
Er is ook een digitale TV optie die wij niet hebben, dus we zullen moeten afwachten. Kortom, er zijn verschillen per land en/of importeur.bilgy_no1 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 16:06:
[...]
Waarom zou dat niet zo zijn? Zou wel heel teleurstellend zijn als dit niet gewoon beschikbaar is in NL. Alle hardware zit er in toch? Hoogstens is het een kwestie van een USB stick in een van de vele poortjes steken.
http://webmanual.hyundai....E/KOR/English/dmb001.html
http://mtvnl.nl/nl/over-m...timedia-broadcasting.html
[ Voor 22% gewijzigd door Luft op 26-05-2021 17:59 ]
Reden zou kunnen zijn dat het in sommige landen zoals Duitsland verboden is. (ondanks dat Tesla het daar wel heeft!)
Hmm wel raar dat het niet zou mogen, maar wel achteraf van alles mag installeren. Maar wie weet, lijkt erop dat het hoogstens een software update vereist.wimtim schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:08:
op 8:26 zie je in het infotainment screen een icoontje "Built-in Cam". Dit icoontje zie je niet op de :"Europese" video's. Ik verwacht daarom dat die funktie er hier niet in zit. Jammer!
Reden zou kunnen zijn dat het in sommige landen zoals Duitsland verboden is. (ondanks dat Tesla het daar wel heeft!)
Een software update zal voldoende zijn, maar daarin zijn we afhankelijk van Hyundai.....
https://vereende.nl/kenni...s-in-verschillende-landen
Hier is het in ieder geval wel toegestaan
zo zie je maar weer; every day is a schoolday. heb zelf geen dashcam, maar hier had ik nooit zo over nagedachtLuft schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:29:
Hier de verschillen tussen de Europese landen wat dashcams betreft.
https://vereende.nl/kenni...s-in-verschillende-landen
Hier is het in ieder geval wel toegestaan
Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west
Maar CNET geeft ook de laadtijd van 10% naar 80% op een 400V 150 kW lader aan: 25 minuten.The 800-volt electrical system means the Ioniq 5 can accept electrons from a super-fast 350 kW fast charger, and the battery can go from 10% charge to 80% in just 18 minutes. Put another way, you can add 68 miles to the Ioniq 5 in just 5 minutes.
Dus maar 7 minuten langer (procentueel wel bijna 40% langer).However, these fast chargers can be difficult to find, so the Ioniq 5 can also work on the 400-volt legacy infrastructure that's more common. Plugged into a 150-kW charger, you'll have to wait 25 minutes to go from 10% to 80%, or grab 42 miles in 5 minutes. Still, that's not bad.
En in Amerika hebben ze pech met hun 120 Volt systeem, de V2L kan geen 3.6 kW leveren, maar 1.9 kW.
If you need to be productive while waiting to charge, the Ioniq 5 can supply 1.9 kW of power both inside and outside of the vehicle.
[ Voor 12% gewijzigd door ZuinigeRijder op 26-05-2021 22:02 ]
Dat is nog knap snel. Dat betekent 51 kWh erin pompen in 25 minuten, oftewel gemiddeld 122 kW over de hele laadperiode.ZuinigeRijder schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 21:59:
We weten al dat op een 800V 350 kW lader van 10% naar 80% in 18 minuten gaat.
[...]
Maar CNET geeft ook de laadtijd van 10% naar 80% op een 400V 150 kW lader aan: 25 minuten.
[...]
Dus maar 7 minuten langer (procentueel wel bijna 40% langer).
En in Amerika hebben ze pech met hun 120 Volt systeem, de V2L kan geen 3.6 kW leveren, maar 1.9 kW.
[...]
Ter vergelijking: de ID.4/Enyaq doen maximaal 125 kW en doen dat redelijk vlak. Maar vanaf 30% gaat het tempo omlaag. VW claimt 5-80% in 38 minuten. Dat is dan ongeveer 58 kWh (dus wel iets meer) erin, maar gemiddeld met 91 kW.
Volgens de commentaren is deze nog alleen voor Android beschikbaar en niet in de Apple Store.
De Hyundai Digital Key is nog steeds alleen voor Android en wanneer de auto de digitale sleutel herkent, is het niet nodig om de app te starten. Als alleen de smartphone is ingeschakeld, wordt deze herkend door de draadloze oplader!
Hier meer over digital key voor iPhoneZuinigeRijder schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:46:
De IONIQ 5 bedienen met een gedeelde digitale sleutel (via een telefoon App).
[YouTube: 공유받은 디지털 키로 아이오닉 5 제어하기 - Mintline TV]
Volgens de commentaren is deze nog alleen voor Android beschikbaar en niet in de Apple Store.
[...]
https://www.google.nl/amp...tal-key-iphone-year%3famp
App zou eind dit jaar verwacht worden.
[YouTube: Heat Pump System Explained - How Heating and Cooling Works | IONIQ 5]
Ik zag net dat de configurator online is in NL maar kan maar lastig een keuze maken of de kleur. Het zou ofwel Cyber gray metallic of Galatic grey moeten worden (werkgever schrijft grijs voor). Maar ik kan net niet goed zien of Cyber grey nu een zilvergrijs is of net iets anders. Heeft iemand hier een idee over? In de YT filmpjes is het ook lastig te zien (in mijn optiek).
Zie mijn eerder geposte kleurenoverzicht https://gathering.tweaker...message/66618024#66618024Kayflay schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:59:
Goedemorgen allemaal, ik ben een nieuweling hier maa lees al heel lang mee. Hartelijk dank voor alle info trouwens!
Ik zag net dat de configurator online is in NL maar kan maar lastig een keuze maken of de kleur. Het zou ofwel Cyber gray metallic of Galatic grey moeten worden (werkgever schrijft grijs voor). Maar ik kan net niet goed zien of Cyber grey nu een zilvergrijs is of net iets anders. Heeft iemand hier een idee over? In de YT filmpjes is het ook lastig te zien (in mijn optiek).
Dankjewel, ik had deze post gezien en daar in eerste instantie mijn keuze op gebaseerd. Ik raakte echter weer in de war door sommige filmpjes en de kleuren in de configurator.Amersfoort schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:15:
[...]
Zie mijn eerder geposte kleurenoverzicht https://gathering.tweaker...message/66618024#66618024
- diverse opties dubbel vermeld
- geen keuze in velgen
- glazen- of solardak optie ontbreekt
- knop proefrit plannen zorgt ervoor dat je opnieuw gaat configureren...
Helaas is interieur met lichtbruine accenten niet in NL leverbaar.
[Edit] Deze dus:
:strip_exif()/f/image/TKXAhjAiFinczQTazEJkcs47.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/phC82klI4Hz8UL9TETvFap4G.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 57% gewijzigd door Amersfoort op 28-05-2021 11:58 ]
idd, het is een iets premature vrijgave van dit stukje website. jammer, gooi iets open als het 100% is, dit geeft zo'n peppie en kokkie indruk van je bedrijfAmersfoort schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:48:
De configurator is denk ik nog niet helemaal af:
- diverse opties dubbel vermeld
- geen keuze in velgen
- glazen- of solardak optie ontbreekt
- knop proefrit plannen zorgt ervoor dat je opnieuw gaat configureren...

Dit zijn in ieder geval bestaande kleuren. Met wat geluk ga je naar een garage en kan je de kleur op een ander model zien.Kayflay schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:59:
Goedemorgen allemaal, ik ben een nieuweling hier maa lees al heel lang mee. Hartelijk dank voor alle info trouwens!
Of op zijn minst hebben ze deze stalen:
:strip_exif()/f/image/oPZmCgICk63sldnEK2bWT9M6.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik moest kiezen: sowieso Cyber Grey.
Kijk super handig deze! Hartelijk dank en weer gerustgesteld!dvdj schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:03:
[...]
Dit zijn in ieder geval bestaande kleuren. Met wat geluk ga je naar een garage en kan je de kleur op een ander model zien.
Of op zijn minst hebben ze deze stalen:
[Afbeelding]
Als ik moest kiezen: sowieso Cyber Grey.
Ja, alle stalen zijn nu als het goed is binnen. De dealer kwam vorige week met een 'Mystic Olive Green' staal langs (hij woont bij mij om de hoek). Is ook een mooie kleur (Mica lak, dus geen goedkope Solid) en kost niets extra. Met een beetje inbeeldingsvermogen is het ook een soort van grijs (grijs/bruin-achtige kleur) Zeker geen groen naar mijn mening.Kayflay schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:07:
[...]
Kijk super handig deze! Hartelijk dank en weer gerustgesteld!
Ik zou echt even bij de dealer kijken als je twijfelt.
[ Voor 11% gewijzigd door bilgy_no1 op 28-05-2021 11:37 ]
Ja, die ziet er ook wel mooi uit in sommige reviews. Maar ik ben ook wel blij met de Digital Teal / Light Grey. Mooi met die rode accenten. Maar ik moet zeggen dat het in de configurator er niet zo mooi uit komt, behalve als ik de schermverlichting helemaal omhoog zet.Amersfoort schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:48:
Helemaal zwart vind ik niet echt passen bij deze auto. Maar ieder zijn/haar smaak...
:strip_exif()/f/image/nFspT3YB5OWWQvx8ju0sPbUE.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vind de weergegeven two-tone versie van de Style mooier en de kleur lijkt minder gevoelig voor viezigheid! Ben benieuwd of er al real-life beelden zijn van de basisversie stoelen met de two-tone kleur!
Voor wat betreft het zwarte interieur lijken de verschillen kleiner:
:strip_exif()/f/image/X0fMaYu7mqwFcTlSJAq5wqR5.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door Priy op 28-05-2021 17:15 ]
Zo irritant als iemand iets moois niet waardeerd, had hem dan hierheen gestuurrd
Uiteraard een kwestie van smaak wat je mooier vindt, maar ik vind zelf de leren stoel met ventilatiegaatjes wel cool.Priy schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 17:13:
Een interessant verschil dat mij opviel tussen de lederen stoelen (Connect en hoger) en de basisstoelen die op de Style zitten:
[Afbeelding]
Ik vind de weergegeven two-tone versie van de Style mooier en de kleur lijkt minder gevoelig voor viezigheid!
Een lichte kleur is niet per se viezer. Heb zelf vier jaar in een auto gereden met een lichtkleurig stoffen interieur en dat was helemaal niet vies of smoezelig na die tijd. En met leer ben ik er helemaal niet zo bang voor. Zat leren banken in een lichte kleur en het is prima te reinigen (zeker als je het goed behandelt vanaf het begin).
Maar ik zou wel even nadenken voordat je een nog ongewassen nieuwe donkere spijkerbroek aan doet...
4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
maar ik vraag me nu af of "vehicle to load" op alle versies mogelijk is gebruik makend van zo'n adaptor die in vele filmpjes getoond wordt? en zo ja, wordt die adaptor meegeleverd of moet je die bijkopen??
Zover ik heb begrepen zit er op sommige versies een tweede 'standaard stopcontact' onder de achterbank (voor bijvoorbeeld een laptop). Maar elke versie heeft de vehicle to load optie via de aansluiting aan de buitenkant (dmv de meegeleverde adapter).xenne schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 12:06:
in belgie heeft enkel de balance solar "vehicle to load" aansluitpunten, ik veronderstel dat dit wil zeggen dat er 2 stopcontacten in de wagen zitten...
maar ik vraag me nu af of "vehicle to load" op alle versies mogelijk is gebruik makend van zo'n adaptor die in vele filmpjes getoond wordt? en zo ja, wordt die adaptor meegeleverd of moet je die bijkopen??
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
https://youtu.be/F6UCkYE7F9g
Bij 0:40: ik zie het zo voor me dat er ooit een ingebouwde Nespresso als optie voor EVs wordt aangeboden... ☕Luft schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:05:
Twee jongens die een 2WD I5 helemaal leeg rijden tot 0%. Er verschijnt zelfs een 🐢 op het display.
Grappig is dat de het Youtube kanaal vertaald vanuit Koreaans heet:Luft schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:05:
Twee jongens die een 2WD I5 helemaal leeg rijden tot 0%. Er verschijnt zelfs een 🐢 op het display.
Ultra Muts

Volgens mij probeerden ze de snelheid onder 95 km/uur te houden. Misschien dat morgen deel 3 ook automatische ondertiteling heeft (Youtube heeft tijd nodig om dit te vertalen). Yep, vertaling aanwezig nu
446,3 km
6.4 km/kWh 15.7 kWh/100 km
5 uur 48 minuten met 0% range (7 km rest reikwijdte)
link naar einde
Ja, er is ook deel 1 met automatische ondertiteling:
En deel 2 met automatische ondertiteling:
Ben jij hier zeker van? Waar haal je die info?lictorian schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 15:01:
[...]
Zover ik heb begrepen zit er op sommige versies een tweede 'standaard stopcontact' onder de achterbank (voor bijvoorbeeld een laptop). Maar elke versie heeft de vehicle to load optie via de aansluiting aan de buitenkant (dmv de meegeleverde adapter).
Ik had begrepen dat het alles of niks is. V2L optie = stopcontact binnen en via adapter stopcontact buiten. Geen V2L = geen van beiden mogelijk, ook niet als je de adapter apart bijkoopt.
Ik hoop natuurlijk dat ik geen gelijk heb.
Hij noemt de Ioniq 5 als zijnde de kandidaat om de Audi te verslaan. Benieuwd wanneer deze door hem getest gaat worden.
Tja duizend kilometer in Noorwegen, het is een schitterend record, wat zeker aan diggelen kan met een IONIQ5. Ik ben niet objectief, maar wel nieuwsgieriger naar mijn #BerlinChallenge met @Spiller. Een rit die mensen echt zullen maken, op een traject met verkeer, laadinfrastructuur van West-Europa etc.ZuinigeRijder schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:37:
Bjørn Nyland heeft met de Audi e-tron GT 1000 km challenge het snelste record tot nu toe verbroken, 1000 km in 9 uur en 35 minuten.
Hij noemt de Ioniq 5 als zijnde de kandidaat om de Audi te verslaan. Benieuwd wanneer deze door hem getest gaat worden.
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Ik heb de twee laad sessies van Audi E-tron GT en de Ioniq 5 naast elkaar laten lopen en ondanks een lagere snelheid charge van de Ioniq 5 was hij tot 80% toch eerder klaar. Dat komt mede door verschil van batterij grootte. Dus dan komt het aan op zuinigheid. Ik ben bang dat hij het net niet gaat winnen van de GT we zullen zien.ZuinigeRijder schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:37:
Bjørn Nyland heeft met de Audi e-tron GT 1000 km challenge het snelste record tot nu toe verbroken, 1000 km in 9 uur en 35 minuten.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Wow, dat is echt indrukwekkend: gemiddeld meer dan 104 km/h, inclusief stops. Eigenlijk geen verschil meer met de fossiele auto's. Dat betekent ook een constant nog hogere snelheid op de weg, maar dit zal nog geen 130 km/h zijn. Op een route waar de max snelheid hoger is dan 110 (Autobahn, Autoroutes) zal er mogelijk nog een miniem verschil zijn.ZuinigeRijder schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:37:
Juist op een traject met verkeer zal de gemiddelde snelheid niet zo hoog kunnen zijn. Wel krijg je dan meer optrekken en afremmen, wat toch minder efficiënt is. Kun je waarschijnlijk beter gewoon constant op 120 km/h rijden.fewips schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:40:
[...]
Tja duizend kilometer in Noorwegen, het is een schitterend record, wat zeker aan diggelen kan met een IONIQ5. Ik ben niet objectief, maar wel nieuwsgieriger naar mijn #BerlinChallenge met @Spiller. Een rit die mensen echt zullen maken, op een traject met verkeer, laadinfrastructuur van West-Europa etc.
Uiteindelijk zijn het allemaal datapunten die helpen om de auto's te onderscheiden en een indicatie geven van wat mogelijk is.
Dat is best goed, met dus gemiddeld 93 km/h. Heel vergelijkbaar met de ID.4 (bijv. ID.Furkan haalde 464 km met gemiddeld 88 km/h, 92 km/h op de teller).ZuinigeRijder schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 21:14:
[...]
spoiler: als je niet de hele video wil zien100% naar 0%
446,3 km
6.4 km/kWh 15.7 kWh/100 km
5 uur 48 minuten met 0% range (7 km rest reikwijdte)
link naar einde
Van een preview film van Asian Petrolhead:dvdj schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:33:
[...]
Ben jij hier zeker van? Waar haal je die info?
Ik had begrepen dat het alles of niks is. V2L optie = stopcontact binnen en via adapter stopcontact buiten. Geen V2L = geen van beiden mogelijk, ook niet als je de adapter apart bijkoopt.
Ik hoop natuurlijk dat ik geen gelijk heb.
https://youtu.be/vNZhDqoj8Ws&t=7m56s
Daar heeft hij het er over dat sommige modellen het niet binnen hebben.
Klopt. Als je V2L niet als optie hebt (en V2L zit in België enkel op de duurste uitvoering, geen losse optie), heb je binnen sowieso geen stopcontact onder de achterbank.lictorian schreef op zondag 30 mei 2021 @ 13:57:
[...]
Van een preview film van Asian Petrolhead:
https://youtu.be/vNZhDqoj8Ws&t=7m56s
Daar heeft hij het er over dat sommige modellen het niet binnen hebben.
En ik vrees dat het dan ook geen zin heeft om die adapter met stopcontact voor buiten aan te schaffen. Dat gaat niet werken zonder de V2L optie. Heel jammer.
Ik heb het gisteren nagevraagd bij dealer hoe het nu juist zit met de V2L, kon er niet meteen antwoord op geven, maar zou me contacteren als hij meer wist. als het enkel op de solar versie zit is dat wel een domper. in nederland lijkt het op alle versies te zitten behalve op de style....dvdj schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:23:
[...]
Klopt. Als je V2L niet als optie hebt (en V2L zit in België enkel op de duurste uitvoering, geen losse optie), heb je binnen sowieso geen stopcontact onder de achterbank.
En ik vrees dat het dan ook geen zin heeft om die adapter met stopcontact voor buiten aan te schaffen. Dat gaat niet werken zonder de V2L optie. Heel jammer.
Als je particulier wil kopen ga dan gewoon naar Duitsland.xenne schreef op zondag 30 mei 2021 @ 15:20:
[...]
Ik heb het gisteren nagevraagd bij dealer hoe het nu juist zit met de V2L, kon er niet meteen antwoord op geven, maar zou me contacteren als hij meer wist. als het enkel op de solar versie zit is dat wel een domper. in nederland lijkt het op alle versies te zitten behalve op de style....
Doe ik altijd. Beste is demo van 6 maand oud en 6000 km. Dan betaal je gewoon in Duitsland BTW bij de dealer. Heb bijna al mij wagens in Duitsland aangekocht. Grotere markt met meer keuze en goedkoper.
Koop je nieuw moet je de BTW in België voldoen na aankoop.
In Duitsland zijn er veel meer opties in de configurator.
Die Duitser krijgen trouwens 10K premie voor een EV als de Ioniq 5.
https://konfigurator.hyundai.de/
Een Kia Sorento Phev krijgt de dealer er aan de staatstenen niet kwijt door de hoge korting op EV.
Dat opent tegen het einde van het jaar weer leuke opportuniteiten voor ons Belgen.
Als ik een Sorento Phev voor 40 K kan oppikken eind dit jaar in Duitsland dan laat ik de EV nog 5 jaar liggen ook al ben ik fan van de Ioniq 5.
TECHNIQ met stopcontact op achterbank
en UNIQ met Adapter zum Anschluss von 230V-Geräten an der Ladebuchse,
raar dat in je in elk land totaal andere configuraties hebt... persoonlijk vind ik nederland nog het beste aanbod hebben
Oops, ziet er op het eerste gezicht niet zo goed uit. Al mijn vorige en ook huidige auto heeft een achterruitwisser maar als ik die 2 x jaar gebruik is het al veel. Nou ja, afwachten maar..ZuinigeRijder schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:13:
Wie zal de achterruitwisser missen?
[YouTube: [아이오닉5] 리어 와이퍼 없는 아이오닉5. 빗 속 주행 뒷유리 영상.]
Is het nou zo dat de achteruitrijcamera niet bedekt is van weersomstandigheden? Dit lijkt mij nog een grotere domper dan geen ruitenwissers achter.ZuinigeRijder schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:13:
ID4.1M Honey Yellow
Okay, die zou ik dus echt wel missen.ZuinigeRijder schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:13:
Zeker bij dat soort weer op de snelweg.... ook al komt dat effectief maar paar keer per jaar voor.
Op dat soort momenten zou ik hem zeker missen.
Helemaal begrijpen doe ik het nog steeds niet, zo'n mooie luxe wagen, voorzien van alle snufjes, maar geen achterruitwisser. Alleen maar voor de luchtweerstand?
Maar uiteindelijk zou het geen showstopper zijn voor mij
https://www.goingelectric...ewtopic.php?f=531&t=68249
Ik dacht precies het zelfde, misschien eens RainX of iets dergelijks proberen als het éénmaal zo ver is.dvdj schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:03:
Op het Duitse forum zijn ze al productjes aan het kopen voor de achterruit zodat de regen er beter afloopt:
https://www.goingelectric...ewtopic.php?f=531&t=68249
Het is inderdaad een wat vreemde keuze, vooral omdat de weerstandscoëfficient helemaal niet zo indrukwekkend is met 0,288.hharolds schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:30:
[...]
Helemaal begrijpen doe ik het nog steeds niet, zo'n mooie luxe wagen, voorzien van alle snufjes, maar geen achterruitwisser. Alleen maar voor de luchtweerstand?
Ter vergelijking: een Model Y heeft 0,23, met gewoon een achterruitenwisser... Een Skoda Enyaq heeft 0,267 mét een achterruitwisser en zónder verzonken handgrepen...
A Hyundai spokesman told Carscoops that the Ioniq 5’s seats were “definitely inspired by NASA’s concept, but it is Hyundai’s ergonomic engineering that determined the parameters and execution.”

Veel van deze modellen zijn voor het eerst opgenomen - niet in de laatste plaats de Skoda Enyaq, VW ID.4 en Ioniq 5 van Hyundai.
U kunt de test woensdag direct hier op Motor.no volgen, waarbij de kaartpositie van de auto in realtime wordt weergegeven, terwijl we continu rapporteren over het verbruik en de resterende actieradius van de auto's.
HOE WE TESTEN: We voeren de test uit met een selectie van relevante auto's om de zes maanden, winter en zomer, op dezelfde route: een lus door Oslo, Rv4 omhoog naar Gjøvik, vandaar E6 naar Hjerkinn, dan naar het oosten en rond Rondane over Venabygdsfjellet, omlaag naar Ringebu en weer de E6 op. De auto's worden met de maximumsnelheid gereden totdat ze geen stroom meer hebben.
Beeld van de vorige test:PS: Vanaf maandagochtend meldt jr.no op woensdag rond de 20 graden en licht bewolkt weer, net zoals we vorig jaar in de zomertest hadden.

[ Voor 24% gewijzigd door ZuinigeRijder op 31-05-2021 14:40 ]
YouTube: De officiële full review 2021: elektrisch rijden met de Hyundai IONI...
jammer
Deze horen er ook nog bijPeterD3001 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 17:34:
Full Review van de IONIQ 5 door Hyundai
YouTube: De officiële full review 2021: elektrisch rijden met de Hyundai IONI...
Naast de al gelinkte:
Video begint bij 45% (al 3 minuten opgeladen), laadt met 87 kW.
Blijft tot 80% op 87 kW laden.
Op 82% valt deze even terug naar 3 kW (koelen? ontstressen snelladen?) en gaat dan door met 87%.
Bij 85% gaat deze met 29 kW laden. In de video wordt tot 87% geladen.
In de video wordt gezegd dat de ledjes bij de oplaadaansluiting auto rechtsachter in 25% stappen aangeven (zijn 4 rijen ledjes).
Waarschijnlijk is de beste laadstrategie tot maar 80% DC laden.
[ Voor 5% gewijzigd door ZuinigeRijder op 01-06-2021 09:16 ]
Er is een video met uitleg over de batterij LEDjes zowel bij de laadport als voorop de bumper. Ik kan hem alleen niet zo snel vinden !ZuinigeRijder schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:15:
Laadvideo op 400V/100 kW lader in Korea.
[YouTube: 아이오닉5 일반 환경부 급속충전기(100kw급) 충전속도(by 5년차 전기차오너)]
Video begint bij 45% (al 3 minuten opgeladen), laadt met 87 kW.
Blijft tot 80% op 87 kW laden.
Op 82% valt deze even terug naar 3 kW (koelen? ontstressen snelladen?) en gaat dan door met 87%.
Bij 85% gaat deze met 29 kW laden. In de video wordt tot 87% geladen.
In de video wordt gezegd dat de ledjes bij de oplaadaansluiting auto rechtsachter in 25% stappen aangeven (zijn 4 rijen ledjes).
Waarschijnlijk is de beste laadstrategie tot maar 80% DC laden.
Edit: gevonden, kijk vanaf 2:07
https://youtu.be/RI7t2KirGAc
[ Voor 4% gewijzigd door Luft op 01-06-2021 10:22 ]
Aha... Ik dacht 10 LED-jes, dus in stapjes van 10%...ZuinigeRijder schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:15:
En qua snelladen: tot 83-84% OK, daarna langzaam. Goed om te weten voor het plannen van routes. Dat betekent dat je ook echt praktisch 10-80% kunt gebruiken voor etappes. Zelfs met 100 kW laders heb je dan een acceptabele laadtijd van 35 minuten (bij 87 kW gemiddeld).
[ Voor 30% gewijzigd door bilgy_no1 op 01-06-2021 12:07 ]
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Ja, de lader is de beperking. Zie deze post. gemiddeld 122 kW over de hele laadperiode bij 400V/150 kW DC lader.evtje schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:21:
Wel appart dat de voltage van begin tot het eind gelijk blijft. Normaal loopt het altijd omhoog. Of zou het kunnen zijn dat de laadpaal de belemmering is . Dus als je bij een 400v/175 snellader gaat laden dat de auto meer vermogen toelaat.
Jemig, wat is dat slecht gedaan door Hyundai Nederland. Zitten zoveel feitelijke foutjes in de video dat je het idee krijgt dat ze de auto niet eens willen verkopen…ZuinigeRijder schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:45:
[...]
Deze horen er ook nog bij![]()
[YouTube: De Hyundai IONIQ 5 onthulling 2021: alles over het exterieur | IONIQ 5 | Hyundai NL]
[YouTube: Alle specificaties op een rij van de elektrische Hyundai IONIQ 5 | IONIQ 5 | Hyundai NL]
[YouTube: Het interieur van de Hyundai IONIQ 5: veel meer ruimte en comfort | IONIQ 5 | Hyundai NL]
Naast de al gelinkte:
[YouTube: De officiële full review 2021: elektrisch rijden met de Hyundai IONIQ 5 | IONIQ 5 | Hyundai NL]
In het onthullingsfilmpje op 8:08 zegt de man dat dit de conventionele spiegels zijn en dat het digitale spiegels worden.
Ik dacht dat die gekke digitale spiegels alleen voor Zuid-Korea zouden zijn. Dat onze wetgeving hier de beperkende factor is.
wetgeving kan ik mij niet voorstellen aangezien de Honda-E en (volgens mij) de e-tron ook digitale spiegels hebben in nederland. moet overigens zeggen dat ik de Honda-e "spiegels" wel heeeel veel mooier vind dan de Hyundai uitvoering....ditbenikecht schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:45:
@yec Zoals de spiegels?
In het onthullingsfilmpje op 8:08 zegt de man dat dit de conventionele spiegels zijn en dat het digitale spiegels worden.
Ik dacht dat die gekke digitale spiegels alleen voor Zuid-Korea zouden zijn. Dat onze wetgeving hier de beperkende factor is.
Waarschijnlijk omdat de configurator pas onlangs online is gekomen en mensen nu pas echt bestellingen kunnen plaatsen. De mensen die in april mochten kijken hadden immers al een (pre)order.Luft schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:55:
Ze hebben de video’s in de 1e week april opgenomen ivm het event in Utrecht. Waarom wacht Hyundai NL 2 maanden met het uitbrengen van niks nieuws ? Ik begrijp er niks meer van…
Denk het niet, er staan al een hele tijd reviews van oa. ANWB op hun site die hetzelfde zoniet beter zijn.bilgy_no1 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 20:20:
[...]
Waarschijnlijk omdat de configurator pas onlangs online is gekomen en mensen nu pas echt bestellingen kunnen plaatsen. De mensen die in april mochten kijken hadden immers al een (pre)order.
COMFORT:
De wielbasis van maar liefst drie meter wordt gekenmerkt door rust en stabiliteit over bepaalde soorten oneffenheden, zonder dat het erg opvalt in vergelijking met concurrenten als Skoda Enyaq en VW ID.4, die een 24 centimeter kortere afstand tussen de assen hebben.
De twee genoemde modellen - vooral Enyaq - zijn ook wat stijver over scherpere hobbels dan Ioniq 5.
We merkten ook dat de Ioniq 5 een iets lager geluidsniveau heeft vanaf de grond, en tegelijkertijd merkten we op dat de auto's die aan klanten geleverd gaan worden nog een paar kilo aan geluidsreductie krijgen.
CONSUMPTIE:
De gegevens van onze auto lieten een verbruik zien van 17 kWt/100 km gedurende de laatste 290 kilometer, waarvan we vermoeden dat het grotendeels bestond uit een beetje hard proefrijden. Een heel mooi getal dat aangeeft dat de Ioniq 5 het officiële cijfer van 430 kilometer actieradius ruimschoots haalt.
CONCLUSIE:
Ioniq 5 maakt gewoon een verrassend goede eerste indruk. Eenvoudige prijsvergelijkingen geven aan dat vergelijkbare versies van de VW ID.4, Skoda Enyaq en Ford Mustang Mach-E respectievelijk 35.000, 50.000 en 70.000 NOK duurder zijn.
Ioniq 5 heeft meer ruimte, meer flexibiliteit, betere trailercapaciteit en dakbelasting, meer comfort en - naar onze mening - het meest opwindende ontwerp. Ook de verbruikscijfers voorspellen veel goeds.
Nou, ik hem niet volledig bekeken. Maar er is een moment dat ze zeggen dat je na 80% 5 minuten nodig hebt om 100km erbij te laden. Wat totaal niet klopt. Dat haal je de eerste en wellicht de tweede 5 minuten maar echt niet na de 80%. En zo maken ze meer basale fouten; amateuristisch...ditbenikecht schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:45:
@yec Zoals de spiegels?
De Ioniq 5 is helemaal leeggereden. Is Project45 uitvoering, maar dan met 19 inch wielen.ZuinigeRijder schreef op maandag 31 mei 2021 @ 14:32:
In Noorwegen worden vanaf woensdag 21 EV's getest op actieradius. En ook de Ioniq 5 Long Range AWD met 19 inch wielen: Hyundai Ioniq 5 (460 km) 17,7 kWh/100 km
502,0 km Hyundai Ioniq 5 AWD 19 inch wielen (460 km, WLTP 17,7) 14,5 kWh/100 km boordcomputer
Toen de restbatterij 0% was, kon deze nog 52 km rijden (gedeeltelijk berg af, geloof ik).
De test is nog bezig, zie hier de life resultaten.
Eindresultaat:
654,9 km Tesla Model 3 LR (614 km, WLTP 14,8) 12,4
617,9 km Ford Mustang Mach-E RWD (610 km, WLTP 16,5) 15
564,0 km Volkswagen ID.3 Pro S (539 km, WLTP 16,2) 13,5
556,2 km BMW iX3 (450 km, WLTP 19,0) 13,3
551,9 km Ford Mustang Mach-E AWD (540 km, WLTP 18,7) 16
537,0 km (Referentie) Hyundai-Kona (484 km, WLTP 14,7) 12,1
532,0 km Volkswagen ID.4 First Max (487 km, WLTP 18,2) 14,5
528,1 km Audi e-Tron GT quattro (468 km, WLTP 20,1) 16,1
522,0 km Skoda Enyaq High + Suite (520 km, WLTP 17,2) 14,5
502,0 km Hyundai Ioniq 5 AWD 19 Zoll (460 km, WLTP 17,7) 14,4
467,0 km Polestar 2 (470 km, WLTP 15,6) 16,6
454,4 km Tesla Model 3 SR (448 km, WLTP 14,2) 12,2
452,0 km Mercedes-Benz EQA (417 km, WLTP 18,1) 15,0
442,9 km Volvo XC40 Recharge (415 km, WLTP 24,0) 17,5
438,9 km Xpeng G3 (451 km, WLTP 14,7) ??
421,0 km Volkswagen ID.3 1st Plus (420 km, WLTP 16,2) 13,3
345,0 km Citroën ë-C4 (350 km, WLTP 14,3) 13,1
332,4 km Opel Mokka-e (324 km, WLTP 15,6) 13,8
307,8 km Fiat 500 (298 km, WLTP 14,9) 12,4
236,2 km Honda e (210 km, WLTP 17,8) 13,4
219,6 km Mazda MX-30 (200 km, WLTP 19,0) 12,1

[ Voor 41% gewijzigd door ZuinigeRijder op 02-06-2021 19:30 ]
https://youtu.be/YDdQKQ97VGA
Ik hoop dat wij in NL iets beters krijgen.
[ Voor 17% gewijzigd door Luft op 02-06-2021 21:06 ]
De IONIQ 5 doet ons dromen van een bewegende 'leefruimte'. (Hoe te gebruiken 1)
Hoe IONIQ 5 te gebruiken 2 - Bediening instrumentenpaneel, i-pedaal, kantoorruimte
Dan is een jerrycan benzine of een generator brengen toch makkelijker
Overigens lijkt mij remmen terwijl je gesleept word ook nog een optie.
Kan me overigens niet voorstellen dat het goed is voor de accu, doorrijden na 0%. Er zal vast nog marge zijn als hij stilvalt, maar ik neem aan dat er ook aangenomen is dat niemand altijd zijn accu zo ver leeg zal rijden tenzij echt noodzakelijk.
Precies daarom geeft de auto al veel eerder 0% aan en krijg je allerlei waarschuwingen om tijdig te gaan laden. Te ver ontladen gaat inderdaad ten koste van de levensduur van de batterij en daarom is er zo'n buffer. Maar tegelijkertijd is het als bestuurder wel fijn als je nog een beetje extra ruimte hebt om in noodgevallen bij een lader te komen. Dus daarom wordt er vaak niet al bij 0% een harde stop op gezet.-MD- schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:39:
[...]
Dan is een jerrycan benzine of een generator brengen toch makkelijker.
Overigens lijkt mij remmen terwijl je gesleept word ook nog een optie.
Kan me overigens niet voorstellen dat het goed is voor de accu, doorrijden na 0%. Er zal vast nog marge zijn als hij stilvalt, maar ik neem aan dat er ook aangenomen is dat niemand altijd zijn accu zo ver leeg zal rijden tenzij echt noodzakelijk.
Je ziet dat fabrikanten allemaal verschillend omgaan met hoe ver je nog kunt rijden op 0%. Daarbij is vaak wel het vermogen beperkt om de batterij te beschermen (de bekende Turtle Mode), dus je kunt dit extra vermogen niet zien als verborgen extra range. Soms kun je bijvoorbeeld nog maar maximaal 30 km/h.
Dit beperken van het vermogen begint bij sommige auto's ook al ruim voor je bij 0% bent. Dus zeker belangrijk om te weten hoe een fabrikant hiermee omgaat en wat je in een bepaalde situatie kunt verwachten.
Als je een Lounge-uitvoering kiest, kan je nergens een panoramadak kiezen. Of ik kijk er helemaal overheen..
Nee, hoor dat is inderdaad al eerder gesignaleerd. Ik denk dat de prijslijst de meeste houvast biedt.DNF1971 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:37:
Volgens mij is de Configurator op de Hyundai site nog niet helemaal af.
Als je een Lounge-uitvoering kiest, kan je nergens een panoramadak kiezen. Of ik kijk er helemaal overheen..
Nog even wachten, zojuist ontvangen:Luft schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 21:00:
Op het Duitse forum een video met een I5 voorzien van P45 sticker.
We begrijpen dat we uw geduld als koper van een IONIQ 5 Project 45 aardig op de proef stellen. Want naar de IONIQ 5 kijken is leuk, in de IONIQ 5 plaatsnemen en alles zelf aanraken is leuker, maar het allerleukste is natuurlijk zelf rijden!
En daar hebben we goed nieuws over. Het merendeel van de IONIQ 5 Project 45 auto’s wordt uiterlijk midden juli afgeleverd. Binnenkort neemt uw dealer contact met u op over de details!
https://youtu.be/Y831n5Qragc
[ Voor 9% gewijzigd door Luft op 03-06-2021 14:31 ]
Was inderdaad beter geweest als ze de 'pixel 45' van de EV concept gebruiken en deze subtiel toepassen op de 'grill' of bumper. Voelt nu niet zo speciaal.Luft schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 21:00:
Op het Duitse forum een video met een I5 voorzien van P45 sticker.
Weet iemand of de zeer grote Hyundai emblemen verzonken zijn in het bodywork; of deze makkelijk te verwijderen zijn; of dat ze zelfs mechanisch bevestigd zijn. Ik zie op foto's uit Korea ook modellen zonder logo op de achterzijde. Niet dat ik merk schuw ben... maar vind het kleinere inversed embleem of geïntegreerd in de pixelbar veel strakker.
ik zie genoeg verschillen voorbij komen, maar waartussen zijn deze verschillen? mijn koreaans is nog altijd wat roestig (zelfs na al de videootjes hierLuft schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:29:
‘Zoek de verschillen’ video:
https://youtu.be/ZrY1uRMkT7s
Tussen de standaard versies en options.Tiggy80 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:39:
[...]
ik zie genoeg verschillen voorbij komen, maar waartussen zijn deze verschillen? mijn koreaans is nog altijd wat roestig (zelfs na al de videootjes hier)
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic