Rugby82 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:10:
De knop met het stuurtje op je stuurwiel ingedrukt houden totdat het witte symbool uit het dashboard verdwijnt. Dat doe ik in principe elke keer nadat ik de auto start. Alleen soms op de snelweg zet ik hem op de uitgeklede variant die je een beetje in je baan houdt op lange stukken.
Van al die hulpmiddelen is het voor mij nog wel duidelijk dat we er nog lang niet zijn. Werkt in veel gevallen best aardig maar niet meer dan dat. HDA heb ik ook uitgezet want die vond ik helemaal vervelend.
Grappig hoe dat kan verschillen per persoon...
Ik rijd in de Ioniq 5 bijna standaard met de ACC en rijstrookhulp aan. Ook binnen de bebouwde kom. Ik heb inmiddels best een goed gevoel van wat hij wel en niet kan en anticipeert op lastige situaties.
Wat de Ioniq 5 nog niet kan is rekening houden met verkeerslichten. De auto remt wel als de auto voor je stopt (soms wel later dan ik zelf zou doen, dus dan rem ik zelf af). Maar als je voorganger nog net door oranje rijdt, wil de Ioniq vrolijk door rood er achteraan... Ook remt hij niet voor rotondes, scherpe bochten, etc. Maar weer wel voor auto's die in een bocht langs de kant geparkeerd staan... (alarmbellen gaan af).
Op de snelweg vind ik het redelijk gaan. De rijstrookwissel gaat erg traag en schakelt vaak weer af omdat er dan in de tussentijd een auto aankomt op de linkerbaan (en ook werkt het in veel andere situaties niet). Maar ik kan behoorlijk relaxt rijden, met lichte druk op het stuur, en de auto rijdt behoorlijk goed.
Vanmiddag een proefrit gedaan in een Model Y. Dat vind ik wel the next level. Keurig stoppen voor rode stoplichten, afremmen voor rotondes en scherpe bochten. Best indrukwekkend. En als ik de progressie zie bij het FSD beta programma in de VS, ben ik wel hoopvol.
Vooralsnog allemaal hulpmiddelen en moet je nog steeds de controle houden en opletten. Maar nu ik de systemen een beetje gewend ben vind ik het een mooie ontwikkeling.