• Cozm0
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04 06:38

Cozm0

Unf!

Geert02 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:41:
[...]

3 stappen:
- auto op slot
- auto starten met sleutel
- voor of achteruit ingedrukt houden
Zit deze optie op alle versies, aka ook op de Style?

| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |

• PeMo1965
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-05 12:56
_Quadro schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:02:
[...]

Maand geleden besteld via Leaseplan. Leaseplan geeft een voorlopige planning af (en die geeft dus mei aan)
Aan die voorlopige planning van LP heb je bijzonder weinig heb ik gemerkt.
Als je er zelf niet achter aan belt hoor je niets en verlopen termijnen gewoon.
Maar LP zal er zelf ook weinig aan kunnen doen omdat zij overgeleverd zijn aan fabrikant/importeur/leverancier

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:54

-CJ

Not remastered

Cozm0 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:53:
[...]

Zit deze optie op alle versies, aka ook op de Style?
Remote start wel, het heen en weer rijden via de afstandsbediening alleen op de Lounge.

All I had to do was follow the damn train.

• Vielleicht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-09 14:29
maax schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:02:
Ik lig in de clinch met mijn LM. Ze hebben mijn maandbedrag verhoogd t.o.v. van hun offerte in 202. Ze zeggen dat de geleverde auto duurder is geworden en dat Van Mossel (Leeuwarden) de prijs heeft gehanteerd van de laatste prijslijst (voor model 2021) ipv de prijs bij bestellen (oktober 2021). Auto was eind oktober 2021 besteld en eind juni 2022 geleverd. Heeft iemand anders hier ook mee te maken gehad of iemand die de auto in oktober 2021 heeft besteld ook meer heeft moeten betalen bij uitlevering in 2022?
Dat is klote, maar heel gebruikelijk. De auto wordt pas betaald bij aflevering. Een collega van mij heeft bij bestelling van een Tiguan (levertijd >1,5 jaar) al twee prijsverhogingen gekregen. Daarom heeft hij de order nu gecancelled, en heeft een Enyaq besteld (alsof de levertijd daarvan beter is _O- )

• maax
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-11 08:01
@mh514452, de meester01, Amersfoort, Vielleicht hartelijk dank voor jullie input. Ik heb binnenkort een afspraak om te kijken hoe we tot een vergelijk kunnen komen anders schakel ik waarschijnlijk mijn rechtsbijstandsverzekering in.

@Vielleicht, ik begrijp dat de auto pas betaald wordt bij aflevering, maar zou je als particuliere koper ook een hogere prijs moeten betalen dan afgesproken bij het aangaan van de koopovereenkomst?

Wat mij ook erg bevreemd is dat ik niet van tevoren op de hoogte ben gesteld van deze evt. prijsverhoging. Enfin, wordt vervolgd.

• Changie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:19
maax schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:09:
@mh514452, de meester01, Amersfoort, Vielleicht hartelijk dank voor jullie input. Ik heb binnenkort een afspraak om te kijken hoe we tot een vergelijk kunnen komen anders schakel ik waarschijnlijk mijn rechtsbijstandsverzekering in.

@Vielleicht, ik begrijp dat de auto pas betaald wordt bij aflevering, maar zou je als particuliere koper ook een hogere prijs moeten betalen dan afgesproken bij het aangaan van de koopovereenkomst?

Wat mij ook erg bevreemd is dat ik niet van tevoren op de hoogte ben gesteld van deze evt. prijsverhoging. Enfin, wordt vervolgd.
Ik als particulier hoefde geen hogere prijs te betalen volgens de garage. Maar andere merken zouden dit wel doorberekenen volgens hem, maar hyundai niet.

• flitzio
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-10 15:07
Op 9-7 de I5 besteld maar de prijsverhoging voor volgend jaar, a 1500 euro, staat al wel op de bestelbon.

Mocht de auto eerder worden geleverd, dus voor de verhoging, dan wordt dat bedrag weer in mindering gebracht.

Geschatte levertijd: mei 2023.

• Astronaut
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Bijzonder dat het risico van de prijsverhoging bij de consument wordt belegd, terwijl je geen invloed hebt op de leverdatum. Dat motiveert de garage en Hyundai dus niet om vaart te maken met de productie.

• jorismathijssen
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-10 12:45

Ik had uiteindelijk een hogere catalogusprijs bij de RWD waardoor bijtelling hoger was. Ik lees dus graag mee!

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-11 08:50

MicheldeGoey

Project 45

Astronaut schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:17:
Bijzonder dat het risico van de prijsverhoging bij de consument wordt belegd, terwijl je geen invloed hebt op de leverdatum. Dat motiveert de garage en Hyundai dus niet om vaart te maken met de productie.
Wat verwacht je? Dat anderen verlies mogen lijden omdat jij tegen een bepaalde prijs hebt besteld? De dealer betaalt ook een hogere prijs en zit niet in deze handel voor z'n gezondheid. Het is een bedrijf.

• Astronaut
  • Niet online
MicheldeGoey schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:35:
[...]

Wat verwacht je? Dat anderen verlies mogen lijden omdat jij tegen een bepaalde prijs hebt besteld? De dealer betaalt ook een hogere prijs en zit niet in deze handel voor z'n gezondheid. Het is een bedrijf.
Als je een koopovereenkomst hebt getekend waarin een prijs staat, dan is dat de prijs bij levering. De standaard koopovereenkomst van de Bovag voorziet in een clause hiervoor. Het moment van betalen maakt niet uit.

Bij een nieuwbouwhuis is dat niet anders: de aannemer draagt het risico voor prijsstijgingen (of dalingen) en moet daarvoor maar een risicobedrag in de prijs opnemen.
Het is immers aan de verkoper om een goede prijsberekening te doen en daarin goede afwegingen te maken.

• wimjonker
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-06 18:01
Ik er is vandaag een trekhaak gemonteerd. Wat me verbaast is dat er geen afdekplaat gemonteerd wordt zodat de wind een beetje goed geleid wordt langs de bodem. Ik bedoel, ze besteden miljoenen in de windtunnel om de auto aerodynamisch te maken, inclusief bodem, maar bij het monteren van de trekhaak wordt er zomaar een stuk uit een bodemplaat en bumper gezaagd waardoor de wind vrij in de holle achterbumper kan stromen. Ik had dit niet verwacht. Mij lijkt dat dit dan netjes afgedicht zou moeten worden, zeker bij een EV waar verbruik en aerodynamica cruciaal zijn. Ik heb nog niet harder dan 90 gereden maar hoop niet op windgeruis of fluittonen o.i.d.

Hebben jullie hier een mening over of ervaringen mee?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDCZySyNLdH2vHus8AnJf9E5isQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ARvHsnUemtIXc24bwrfAMdzl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqo5KCMDWllxHWRbplGMIvtgKRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5rK21S0GwKqSCyYM3NGpanLy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0whyGHxz0jX8n4VpDxU73FC8a8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5RStMZNw12JOe9LIckYaj88d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kj4matjM1eoRW-P3pQa743NRUDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aKG69Liw4JTz0q20r8a41I4g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door wimjonker op 22-07-2022 19:11 ]

Astronaut schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 18:30:
[...]

Als je een koopovereenkomst hebt getekend waarin een prijs staat, dan is dat de prijs bij levering. De standaard koopovereenkomst van de Bovag voorziet in een clause hiervoor. Het moment van betalen maakt niet uit.

Bij een nieuwbouwhuis is dat niet anders: de aannemer draagt het risico voor prijsstijgingen (of dalingen) en moet daarvoor maar een risicobedrag in de prijs opnemen.
Het is immers aan de verkoper om een goede prijsberekening te doen en daarin goede afwegingen te maken.
Technisch gezien hangt dat af van de aard van de koopovereenkomst: noemt die wel of niet een vaste prijs.

Indien er geen vaste prijs is afgesproken en de prijs wordt verhoogd voor levering, dan mag je als klant de overeenkomst ontbinden.

Bij een vaste prijs moet er geleverd worden voor die prijs.

Gezien de grote vraag naar EVs, de beperkte beschikbaarheid en de inflatie van grondstoffen, lijkt me dat dealers nu geen vaste prijs willen afspreken. Voor jou tien anderen zeg maar...
wimjonker schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 19:10:
Ik er is vandaag een trekhaak gemonteerd. Wat me verbaast is dat er geen afdekplaat gemonteerd wordt zodat de wind een beetje goed geleid wordt langs de bodem. Ik bedoel, ze besteden miljoenen in de windtunnel om de auto aerodynamisch te maken, inclusief bodem, maar bij het monteren van de trekhaak wordt er zomaar een stuk uit een bodemplaat en bumper gezaagd waardoor de wind vrij in de holle achterbumper kan stromen. Ik had dit niet verwacht. Mij lijkt dat dit dan netjes afgedicht zou moeten worden, zeker bij een EV waar verbruik en aerodynamica cruciaal zijn. Ik heb nog niet harder dan 90 gereden maar hoop niet op windgeruis of fluittonen o.i.d.

Hebben jullie hier een mening over of ervaringen mee?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het creëren van dat gat is conform de installatiehandleiding. Ik zie geen merkbaar verschil in verbruik en bespeur al helemaal geen geruis vanuit die hoek.

En qua aërodynamica scheelt het mogelijk iets, maar die Cw van 0,288 was toch al niet het sterkste punt...

Ik vind overigens wel dat een constructie met afdekplaat best wel redelijk was geweest gezien de zeer hoge prijs...

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-11 21:52
Of je had gewoon een betere garage moeten treffen.
Zie een paar regels terug hoe ze het bij mij hebben gedaan

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• Sander
  • Niet online

Ik snap niet waarom je hier je rechtsbijstand bij nodig hebt, er staat een clausule in je getekende koopcontract over prijsverhogingen of niet. Kwestie van lezen. Staat het er niet is alles wat je wel voor elkaar krijgt coulance, staat het er wel dan is het simpel verhaal

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

@Astronaut

Bovag verkoopvoorwaarden artikel 4.2:
"Onverminderd het bepaalde in artikel 6 lid 1 mogen naast de
evengenoemde wijzigingen tevens prijsstijgingen als gevolg van
wijzigingen in fabrieks- en/of importeursprijzen en in valutakoersen
in de niet-vast overeengekomen prijs van nieuwe auto's worden
doorberekend. De koper heeft na kennisgeving van deze wijziging het
recht de overeenkomst te ontbinden ingeval de verhoging van de
bedongen prijs door de verkoper plaatsvindt na het sluiten van de
overeenkomst. De ontbinding dient binnen tien dagen na die
kennisgeving plaats te vinden."

Met de lange levertijden en de inflatie kan dat ook niet anders. Overmacht.
Voor diegene die meer willen weten over zonnepanelen op de auto, tweakers heeft hier een plus artikel aan besteed. Voor de IONIQ 5 wordt ook mijn post in dit topic hier aangehaald.

spoiler:
In de praktijk zien we op basis van gebruikersdata dat het zonnedak in Nederland in een jaar ongeveer 100kWh oplevert, aldus ZuinigeRijder in een post in het Grote Ioniq 5-topic op het forum. Met een bereik van 6km per kWh is dat 600 zonnekilometers in een jaar. De optie kost 1200 euro. Met een elektriciteitsprijs van 0,40 euro zou dat per jaar 40 euro opleveren, wat neerkomt op een terugverdientijd van 30 jaar. Op basis van een hogere elektriciteitsprijs zou de terugverdientijd korter worden. Het is dus duidelijk dat je dit niet kiest vanwege financiële voordelen, wat bij zonnepanelen op een woonhuis wel het geval is: de terugverdientijd is daar ongeveer zeven jaar. Een zonnedak is wel interessant om energie te besparen, zuiniger te rijden en om wat extra bereik te krijgen tijdens het stilstaan.

• Astronaut
  • Niet online
MicheldeGoey schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 10:45:
@Astronaut

Bovag verkoopvoorwaarden artikel 4.2:
"Onverminderd het bepaalde in artikel 6 lid 1 mogen naast de
evengenoemde wijzigingen tevens prijsstijgingen als gevolg van
wijzigingen in fabrieks- en/of importeursprijzen en in valutakoersen
in de niet-vast overeengekomen prijs van nieuwe auto's worden
doorberekend. De koper heeft na kennisgeving van deze wijziging het
recht de overeenkomst te ontbinden ingeval de verhoging van de
bedongen prijs door de verkoper plaatsvindt na het sluiten van de
overeenkomst. De ontbinding dient binnen tien dagen na die
kennisgeving plaats te vinden."

Met de lange levertijden en de inflatie kan dat ook niet anders. Overmacht.
Dit gaat over niet-vaste prijsafspraken. Als je wel een vaste prijs het afgesproken, dan geldt dit niet.
Het is dus belangrijk om goed te kijken wat in het contract staan.

• irab
  • Laatst online: 11-11 11:42

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:52
Ook ik heb het idee dat de juni-update het nerveuze rijgedrag heeft verminderd.

Opmerkelijk dat er dus meer gewijzigd is dan dat de uitgavenotities aangeven.

• BenOnderweg
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-10 11:42

BenOnderweg

Lounge RWD 20" 77,4kWh

Astronaut schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 18:30:
[...]

In mijn contract staat ook onder 'Prijswijzigingen' het volgende:

1. Als er sprake is van een vaste prijs, dan kan de verkoper de prijs niet verhogen nadat de overeenkomst tot stand is gekomen, tenzij er sprake is van een wijziging in een heffing door de overheid, in ieder geval wordt hiermee een gewijzigde belasting of accijns bedoeld.

2. Als er uit de overeenkomst zelf blijkt dat er sprake is van een niet-vast overeengekomen prijs (zou m.i. expliciet vermeld moeten staan), dan kan de verkoper de prijs wijzigen op grond van een wijziging in: een heffing door de overheid, fabrieksprijzen, importeursprijzen of valutakoersen. De verkoper brengt de consument zo snel mogelijk op de hoogte van een prijswijziging en de reden hiervan. Bij een prijswijziging kan de consument de overeenkomst binnen tien dagen ontbinden, tenzij de prijsstijging het gevolg is van een wijziging in een heffing van de overheid.

3. Als een verkoper heeft aangegeven dat de prijs niet vast is, dan moet hij ook wijzigingen in het voordeel van de consument doorberekenen in de prijs.

Er kan dus van alles in de voorwaarden van je koopovereenkomst staan die een doorberekening aan de consument mogelijk maken.

Ik zou voor de zekerheid het koopcontract nog maar eens goed doorlezen hoe het omschreven staat want afhankelijk van wat en hoe het in je contract vermeld staat, kan er wel degelijk iets worden doorbelast! :F

[ Voor 4% gewijzigd door BenOnderweg op 24-07-2022 08:05 ]

BenOnderweg in mijn Shooting Star. : )

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-11 17:54
Waar heeft eigenlijk de setting laadstroom betrekking op binnen ev settings?

Met de grannylader kun je op de lader zelf 12-8-6 kW kiezen. Op een reguliere paal knalt hij gewoon naar 11kW ongeacht die setting en op snelladen maakt het ook niet uit?

Op de camping waar ik nu sta mag ik ook laden, maar als ik het via mijn vouwwagen doe is de 10A automaat van mijn vouwwagen de bottleneck. Lekker vol druppelen dan maar 🙂

Edit: oh wacht het is nog een onderverdeling binnen de door de granny geselecteerde laadstroom.

[ Voor 36% gewijzigd door Luiaard op 24-07-2022 17:17 ]

Import van EVs

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:54

Umbrah

The Incredible MapMan

Granny is hopelijk geen 12-8-6 kW, maar 12-8-6A :D - Let wel dat de auto bij het laden zonder dat er iets bij komt op ongeveer ~0.8A zit (200W). Met 8A haal je ongeveer 1250W.

Ik ben een van die mensen die nog wacht op z'n Ioniq 5, maar m'n huidige 28kWh Ioniq kan wel wát beperken (maar bij een AC of DC lader: waarom zou je?). Een 'paal' is doorgaans een volle 16A/fase, en minder doe je doorgaans aan de paal zelf (al dan niet door fases te beperken).

In theorie kan je Type2 naar Schuko gebruiken zonder granny om gelijk aan 16A te hangen, als die plug 16A kan leveren.

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09:18
Luiaard schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:31:

Met de grannylader kun je op de lader zelf 12-8-6 kW kiezen. Op een reguliere paal knalt hij gewoon naar 11kW ongeacht die setting en op snelladen maakt het ook niet uit?

Op de camping waar ik nu sta mag ik ook laden, maar als ik het via mijn vouwwagen doe is de 10A automaat van mijn vouwwagen de bottleneck. Lekker vol druppelen dan maar 🙂

Edit: oh wacht het is nog een onderverdeling binnen de door de granny geselecteerde laadstroom.
als je de laadstroom aanpast gat ie bij de 11kw laaadpaal ook niet met 11kw laden hoor. ik laad thuis op de laagste laadsnelheid en dan komt er "maar" 6.3kw uit mijn 11kw laadpaal. dus als je altijd op 11kw laad heb je iets toch niet goed in gesteld (mits je doel was langzamer te laden...)

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• Luiaard
Nou ik kan me indenken dat je een bepaalde periode weg bent en dan niet 11kW wilt laden omdat de auto anders te snel vol is.

Import van EVs

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01:16

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Tiggy80 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 19:37:
[...]

als je de laadstroom aanpast gat ie bij de 11kw laaadpaal ook niet met 11kw laden hoor. ik laad thuis op de laagste laadsnelheid en dan komt er "maar" 6.3kw uit mijn 11kw laadpaal. dus als je altijd op 11kw laad heb je iets toch niet goed in gesteld (mits je doel was langzamer te laden...)
Mijn laadpaal heeft een load balancer. Perfect, inpluggen en nergens over nadenken. Kan het op 11kwh --> 11 kwh it is. Kan het niet dan verlaagt hij de zaak.

Dat heb ik nog maar 1 x gezien trouwens, Airfryer aan, oven en op de achtergrond een wasmachine en droger. Toen ging de auto terug naar 7 kw.

• chrvdbos
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 10:30
Vandaag is de dag dat ik precies een jaar geleden mijn P45 HI5 kon afhalen bij de dealer.
Eigenlijk het hele jaar geen enkel probleem gehad. Twee keer de zombie mode tot ik door kreeg niet te snel de R of D te kiezen maar even te wachten tot de wagen Ready aangaf..
Verder geen trillingen, geen problemen met HDA of Blue Link. Gewoon geheel probleemloos.
Omdat ik nu alle vier de seizoenen heb gereden is het verbruik ook redelijk uitgemiddeld.
En eerlijk gezegd valt ook dat mij in positieve zin mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USAsYlbnXLw7nPaPZrnhJ__Lcfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gNEQwoqUA3JJPH7y6xqII0zu.jpg?f=fotoalbum_large
Luiaard schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:31:

Volgens de handleiding betreft het de door de auto gevraagde laadstroom bij AC-laden. Dit zou dan alle soorten AC-laden betreffen, inclusief de laadpaal op straat.

Het is dan dubbel met de laadstroominstelling van de granny charger als je die gebruikt.

Er staat niet precies welke stroom iedere setting geeft, maar logischerwijs is Max 16A, Min 6A en Medium iets er tussenin (10A?). Met de granny charger ben je hier zekerder van.
Umbrah schreef op zondag 24 juli 2022 @ 19:04:
Granny is hopelijk geen 12-8-6 kW, maar 12-8-6A :D - Let wel dat de auto bij het laden zonder dat er iets bij komt op ongeveer ~0.8A zit (200W). Met 8A haal je ongeveer 1250W.

Ik ben een van die mensen die nog wacht op z'n Ioniq 5, maar m'n huidige 28kWh Ioniq kan wel wát beperken (maar bij een AC of DC lader: waarom zou je?). Een 'paal' is doorgaans een volle 16A/fase, en minder doe je doorgaans aan de paal zelf (al dan niet door fases te beperken).

In theorie kan je Type2 naar Schuko gebruiken zonder granny om gelijk aan 16A te hangen, als die plug 16A kan leveren.
Het beperken is juist nodig in een situatie die @Luiaard beschrijft: er zit een bottleneck in de aansluiting, waardoor 16A niet mogelijk is. Kan ook thuis het geval zijn als je met 11 kW boven de maximale waarde van de aansluiting komt (bijv door warmtepomp, droger, kookplaat, boiler en je wietplantage). In NL valt dat wel mee, maar in andere landen zijn kleinere aansluitwaarden nog wel gebruikelijk. Ik heb in Frankrijk bijv een contract op 6 kW.

Kleine correctie:

8A x 230V = 1840 W

6A = 1380W
10A = 2300W
12A = 2760W
16A = 3680W

• Tiggy80
de meester01 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:48:
[...]

Mijn laadpaal heeft een load balancer. Perfect, inpluggen en nergens over nadenken. Kan het op 11kwh --> 11 kwh it is. Kan het niet dan verlaagt hij de zaak.

Dat heb ik nog maar 1 x gezien trouwens, Airfryer aan, oven en op de achtergrond een wasmachine en droger. Toen ging de auto terug naar 7 kw.
die load ballancing heb ik er ook in zitten (alfen eve) maar ik laad de auto op 6.3 zodat ik de meeste zonnestroom in de auto stop. had ik nu met mijn huidige kennis een laadpaal moeten kiezen, dan had ik wellicht niet voor een alfen eve gekozen ivm de beperkte (lees;niet aanwezig zijnde) instellingen voor zonnestroom. als ik de auto sneller nodig heb dan zet ik de instelling in de auto weer op 11kw laden

• de meester01

de meester01

Tiggy80 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:12:
[...]

die load ballancing heb ik er ook in zitten (alfen eve) maar ik laad de auto op 6.3 zodat ik de meeste zonnestroom in de auto stop. had ik nu met mijn huidige kennis een laadpaal moeten kiezen, dan had ik wellicht niet voor een alfen eve gekozen ivm de beperkte (lees;niet aanwezig zijnde) instellingen voor zonnestroom. als ik de auto sneller nodig heb dan zet ik de instelling in de auto weer op 11kw laden
OK, precies om die reden heb ik een Zappi gekozen. Het enige nadeel is dat hij een ondergrens heeft van 1.400 watt per fase. Wil ik volle bak kaden op 3 fasen heb ik dus 4.2 kw overschot nodig. Dat red ik in de zomer wel eens maar niet zo vaak. Dus staat hij op 1 fase en laadt met Max 3,xx kw

• Motorfret
@de meester01 je kunt met een Zappi gewoon tot 5.5kw op 1 fase laden. Waarom doe je dat dan niet?

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:04

EMP

Krulloos!

Afgelopen week een trekhaak bij de Hyundai dealer in Den Bosch laten monteren. Keurig gedaan!

In en uitkrijgen van de (verwijderbare) kogel is even wennen omdat je het niet echt goed kan zien (gaat van onder) maar hij klikt zich duidelijk vast en de stekker van de stroom schuift in en uit de bumper. Je ziet er dus niets van als hij er niet op zit.

Gisteren voor het eerst met mijn kleine aanhangertje gekregen. Deze auto is een stuk groter dan mij vorige (Volvo V70 1e generatie), wat er voor zorgde dat ik de aanhanger totaal niet kon zien, in geen enkele van de spiegels en niet door de achterruit. Gelukkig was hij weer perfect zichtbaar op de achteruitrij camera, dus die checkte ik af en toe even om te kijken of hij er nog netjes achter hing.

Jammer alleen dat iPedal niet meer geactiveerd kan worden wanneer er een aanhanger achter hangt, dan maar even als klassieke automaat gereden.

En achteruit rijden is dus rampzalig omdat de aanhanger niet te zien is. Uiteindelijk heb ik de achterklep maar open gezet en zo achteruit gereden.

Qua verbruik kan ik weinig zeggen want ik heb maar een kort stukje gereden, maar mijn eerste indruk is dat het niet heel veel invloed had.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Motorfret
Weet iemand of de USB aansluiting (die met Android auto) altijd spanning houd, of dat deze op een gegeven moment uitschakelt?

• edvanleeuwen
EMP schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:06:

Jammer alleen dat iPedal niet meer geactiveerd kan worden wanneer er een aanhanger achter hangt, dan maar even als klassieke automaat gereden.
Na de laatste juni-update kan dat wel.

• de meester01

de meester01

Motorfret schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:19:
@de meester01 je kunt met een Zappi gewoon tot 5.5kw op 1 fase laden. Waarom doe je dat dan niet?
Hij staat op 1 fase en geeft max 3,x kw. Volgens Zappi's helpdesk kan het alleen sneller door de laadpaal op 3 fase te zetten.

Maar ik ben benieuwd? Hoe doe ik dat met een 3 x 25A hoofdaansluiting?

• de meester01

de meester01

Motorfret schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:49:
Weet iemand of de USB aansluiting (die met Android auto) altijd spanning houd, of dat deze op een gegeven moment uitschakelt?
Die schakelt normaal gesproken na een tijdje uit. Vrij vlot wel.

• P86
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-09 12:27

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

de meester01 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:56:
[...]

Die schakelt normaal gesproken na een tijdje uit. Vrij vlot wel.
Volgens mij schakelt die gewoon uit als je de start stop knop indrukt.

PJvI

• P86

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

Ik word toch wel raar aangekeken door de meeste mede kampeerders hier in Frankrijk. Wel een leuke conversation starter en ook op de camping van het gas af😜Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eji8vWCKvA7my0QJgsOR5VzF1Ic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z3GDbMZeLUDzECOVIb6G00Xm.jpg?f=fotoalbum_large

PJvI

• de meester01

de meester01

P86 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:34:
[...]

Volgens mij schakelt die gewoon uit als je de start stop knop indrukt.
En soms is hij toch aan. Als ik in woonkamer zit staat de auto op 2 meter van mijn stoel en zo heel af en toe maakt hij dan toch verbinding met de wireless carplay adapter.
de meester01 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 23:00:
[...]

En soms is hij toch aan. Als ik in woonkamer zit staat de auto op 2 meter van mijn stoel en zo heel af en toe maakt hij dan toch verbinding met de wireless carplay adapter.
Misschien zijn dat de momenten dat de auto de 12V spanning checkt?

• de meester01

de meester01

bilgy_no1 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 23:21:
[...]

Misschien zijn dat de momenten dat de auto de 12V spanning checkt?
Dat zou zo maar kunnen.

De gewone bloetoet verbindt nooit als de auto uitstaat.
Alles wat je wilt weten van de batterij en 16 temperatuur sensors van de IONIQ 5. Deze video laat zien waar onder andere de temperatuur sensors zitten.

• Luiaard
P86 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:37:
Ik word toch wel raar aangekeken door de meeste mede kampeerders hier in Frankrijk. Wel een leuke conversation starter en ook op de camping van het gas af😜[Afbeelding]
Ik heb soms het gevoel alsof ik met een ruimteschip op de camping ben geland, maar ik heb er nog geen vragen over gehad. Alleen onderweg bij de Ionity wel. Één keer een Deen met ID4 en ook vouwwagen die blij was dat hij nog een lotgenoot zag en een andere keer een Nederlander met een Kona die vroeg of de Ioniq 5 ruimer was, heb ik hem even laten zien.

Import van EVs

• Naaldhak
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-11 12:38
edvanleeuwen schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 13:39:
Ook ik heb het idee dat de juni-update het nerveuze rijgedrag heeft verminderd.

Opmerkelijk dat er dus meer gewijzigd is dan dat de uitgavenotities aangeven.
BIj mij geen enkel verschil jammer genoeg, en het is ook niet helemaal logisch dat een Navi update de rij-systemen zou beïnvloeden. Lijkt me zelfs enigszins gevaarlijk ook.

• P86

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

Luiaard schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:37:
[...]

Ik heb soms het gevoel alsof ik met een ruimteschip op de camping ben geland, maar ik heb er nog geen vragen over gehad. Alleen onderweg bij de Ionity wel. Één keer een Deen met ID4 en ook vouwwagen die blij was dat hij nog een lotgenoot zag en een andere keer een Nederlander met een Kona die vroeg of de Ioniq 5 ruimer was, heb ik hem even laten zien.
Haha ik snap wat je bedoelt! Blijft overigens ook een heerlijke auto voor afstanden zeg. Met onze vorige auto (ford focus) deden wij echt max 8 uur op een dag rijden en dan overnachten. Nu 12 uur gereden incl laden. En geen centje pijn. Genieten.

PJvI

P86 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:12:
[...]

Haha ik snap wat je bedoelt! Blijft overigens ook een heerlijke auto voor afstanden zeg. Met onze vorige auto (ford focus) deden wij echt max 8 uur op een dag rijden en dan overnachten. Nu 12 uur gereden incl laden. En geen centje pijn. Genieten.
Inderdaad. Ik heb echt heerlijk naar de Médoc en terug gereden. Ook nergens hoeven wachten om te laden in Frankrijk (ben op de heenweg wel om 4 uur 's nachts vertrokken vanuit N-Frankrijk). Heb zondag 850 km gereden (10:30 inclusief boot en laadstops), gisteren 400 (6 uur inclusief files bij Antwerpen) en ik zie er helemaal niet tegenop om straks weer 400 km te rijden...

Op de camping trok onze Ioniq 5 veel bekijks: even naar binnen kijken, achterom kijken, uitleggen aan vrouwlief wat voor auto het is, dat soort dingen.

Werd er niet veel naar bevraagd, omdat recht voor ons huisje een gepimpte BMW met opvallende folie, wielen etc van een Tattoo Shop stond. En ondanks volledig inktvrije lijven dachten mensen ogenschijnlijk dat die van ons was...

• ImreD
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:04
Naaldhak schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:02:
[...]

BIj mij geen enkel verschil jammer genoeg, en het is ook niet helemaal logisch dat een Navi update de rij-systemen zou beïnvloeden. Lijkt me zelfs enigszins gevaarlijk ook.
Voor het continue slingeren van de auto bij gebruik LKA/HDA - dat deed die van mij ook, totdat er bij uitlijnen bleek dat het stuur niet recht stond. Na correctie werkt het rustig. LKA/HDA zoekt soms een beetje en heeft moeite met scherpe bochten - misschien lossen ze dat nog eens op met een update. Die zal dan door de dealer moeten worden geinstalleerd verwacht ik.

Dus lijkt LKA/HDA dronken - laat je stuurstand eens controleren

• Naaldhak
ImreD schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:28:
[...]

Voor het continue slingeren van de auto bij gebruik LKA/HDA - dat deed die van mij ook, totdat er bij uitlijnen bleek dat het stuur niet recht stond. Na correctie werkt het rustig. LKA/HDA zoekt soms een beetje en heeft moeite met scherpe bochten - misschien lossen ze dat nog eens op met een update. Die zal dan door de dealer moeten worden geinstalleerd verwacht ik.

Dus lijkt LKA/HDA dronken - laat je stuurstand eens controleren
Goede tip, zal eens laten nakijken

• edvanleeuwen
Naaldhak schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:02:
[...]

Je hebt gelijk. Ik bedoelde dat ik in juni een update heb gehad, voor BMS. En misschien zat daar meer in. Ik kan nu ook plots iPedal gebruiken met trekhaak en fietsendrager.

• edvanleeuwen
Vraagje: ik krijg LKA niet meer aan als standaardinstelling. Ik kan ‘m wel steeds zelf aanzetten. Ik meende dat het in-/uitgeschakeld kon worden door de knop langer ingedrukte te houden.

• Naaldhak
edvanleeuwen schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:33:
Vraagje: ik krijg LKA niet meer aan als standaardinstelling. Ik kan ‘m wel steeds zelf aanzetten. Ik meende dat het in-/uitgeschakeld kon worden door de knop langer ingedrukte te houden.
Bij mij staat LKA altijd opnieuw aan bij elke rit, wel kan je hem handmatig uitzetten door op de pilot / lane toets te drukken voor 4 seconden.

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-11 22:17
Ik ben deze week naar zuid Frankrijk gereden. De route uitgezocht met behulp van ABRP en ingesteld op tolwegen vermijden en exclusief laden bij Ionity. Uiteindelijk 5 x geladen bij Ionity, ( vanwege het premium abonnement). 4 van de 5x na het laden in halve zombie mode gekomen. Na een paar keer aan en uit gelukkig weer uitgekomen.
Bij 1 lader van Ionity ging het laden slechts met 62 tot 65kW, van 5 tot 86 procent. Onverklaarbaar want we hebben non stop gereden, temperatuur was niet anders dan bij andere laadpalen.
Bij twee laadpalen langs op de tolweg even 5 a 10 minuten in de wachtrij gestaan voor de laders.
Door het wachten was ik blijkbaar nu te lang op de tolweg waardoor ik 1,20 euro moest betalen, waar ik vorig jaar nog gratis kon uitrijden.

Vandaag na het activeren van remote climate een echte zombie mode gehad, gelukkig de 12v weten te ontkoppelen waarna alles weer werkte.
Het verbaasd mij dat de zombie mode nog steeds na dag 1 bestaat. Normaal geen last van maar al die updates hebben dat dus niet opgelost.

Bij het rijden is er ook een raar brom geluid ontstaan. Alsof er een brommer of naaimachine loopt onder de motorkap. Bij bochten is het soms weg. Bij de sportmodus is het geluid ook weg. Ik zat te denken aan een los wiel of losse schijfremmen, maar vandaag ook een warning icoon van de vierwielaandrijving erbij gekregen, welke overigens na een paar keer uit ook weer weg was. Mogelijk dus iets in de aansturing wat niet lekker gaat, bromt of aanloopt.

• edvanleeuwen
Naaldhak schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:05:
[...]

Bij mij staat LKA altijd opnieuw aan bij elke rit, wel kan je hem handmatig uitzetten door op de pilot / lane toets te drukken voor 4 seconden.
Bij nader inzien bedoel ik LFA, dus het stuurtje. Dat moet ik steeds aanzetten, terwijl ik het idee had dat dat ook standaard kan.
ditbenikecht schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:27:
Ik ben deze week naar zuid Frankrijk gereden. De route uitgezocht met behulp van ABRP en ingesteld op tolwegen vermijden en exclusief laden bij Ionity. Uiteindelijk 5 x geladen bij Ionity, ( vanwege het premium abonnement). 4 van de 5x na het laden in halve zombie mode gekomen. Na een paar keer aan en uit gelukkig weer uitgekomen.
Bij 1 lader van Ionity ging het laden slechts met 62 tot 65kW, van 5 tot 86 procent. Onverklaarbaar want we hebben non stop gereden, temperatuur was niet anders dan bij andere laadpalen.
Bij twee laadpalen langs op de tolweg even 5 a 10 minuten in de wachtrij gestaan voor de laders.
Door het wachten was ik blijkbaar nu te lang op de tolweg waardoor ik 1,20 euro moest betalen, waar ik vorig jaar nog gratis kon uitrijden.

Vandaag na het activeren van remote climate een echte zombie mode gehad, gelukkig de 12v weten te ontkoppelen waarna alles weer werkte.
Het verbaasd mij dat de zombie mode nog steeds na dag 1 bestaat. Normaal geen last van maar al die updates hebben dat dus niet opgelost.

Bij het rijden is er ook een raar brom geluid ontstaan. Alsof er een brommer of naaimachine loopt onder de motorkap. Bij bochten is het soms weg. Bij de sportmodus is het geluid ook weg. Ik zat te denken aan een los wiel of losse schijfremmen, maar vandaag ook een warning icoon van de vierwielaandrijving erbij gekregen, welke overigens na een paar keer uit ook weer weg was. Mogelijk dus iets in de aansturing wat niet lekker gaat, bromt of aanloopt.
Vreemd. Ik heb zowel heen als terug naar Frankrijk bijna exclusief Ionity gebruikt en nooit problemen met Zombie. Heb het überhaupt maar 1x gehad, dat was na het laden bij een Fastned waar ik de auto tijdens het laden aan en uit had gezet. Kon het gelukkig makkelijk oplossen door uit- en aanzetten.

Heb 1x gehad dat het laden iets minder snel ging. Maar dat was na een paar uur rijden in 38°C, dus goed denkbaar dat de batterij te warm was. De ventilatie kleppen gingen meteen open. Uiteindelijk een half uur nodig gehad, maar dat was alweer tot 90%, dus viel ook wel weer mee.

De overige problemen die je omschrijft klinken wel alsof het nodig is even langs de dealer te gaan.

• P86

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

bilgy_no1 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:01:
[...]

Vreemd. Ik heb zowel heen als terug naar Frankrijk bijna exclusief Ionity gebruikt en nooit problemen met Zombie. Heb het überhaupt maar 1x gehad, dat was na het laden bij een Fastned waar ik de auto tijdens het laden aan en uit had gezet. Kon het gelukkig makkelijk oplossen door uit- en aanzetten.

Heb 1x gehad dat het laden iets minder snel ging. Maar dat was na een paar uur rijden in 38°C, dus goed denkbaar dat de batterij te warm was. De ventilatie kleppen gingen meteen open. Uiteindelijk een half uur nodig gehad, maar dat was alweer tot 90%, dus viel ook wel weer mee.

De overige problemen die je omschrijft klinken wel alsof het nodig is even langs de dealer te gaan.
Voor mij idemdito. Wel enkel de heen rit naar Bretagne. 3x korte stop. Vrijwel meteen 220kw. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRNeUz3yghTQezGe1FIgIMT18-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LPlt7o4Ft0h7qa4JK0WwRA84.jpg?f=fotoalbum_large

PJvI

• L.Hou
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11-11 20:53
Luiaard schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:37:
[...]

Ook hier op de camping in Frankrijk al meermaals vragen gekregen. De mooiste vraag kwam onderweg: “Is het wel een ev?” De twijfel ontstond denk ik door de 1600kg caravan die er achter hangt. Na 1100km uitgerust aangekomen.
Onderweg alleen een enkele keer hoeven af te koppelen. Weg van de snelweg geladen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctLDSS2zpOaI3lNhMZPLaE49OVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZLyjdRodsQQyxK7o1X31tw5I.jpg?f=fotoalbum_large
<3

Ioniq 5 Lounge Awd 73 (2022) en Mercedes b250e (2015), 12.000Wp

• Jbee81
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-11 16:23
L.Hou schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:08:
[...]

Ook hier op de camping in Frankrijk al meermaals vragen gekregen. De mooiste vraag kwam onderweg: “Is het wel een ev?” De twijfel ontstond denk ik door de 1600kg caravan die er achter hangt. Na 1100km uitgerust aangekomen.
Onderweg alleen een enkele keer hoeven af te koppelen. Weg van de snelweg geladen.
[Afbeelding]
<3
In Italië kom je maar weinig HI5’s tegen! Onderweg wel een aantal bij de laders gezien.

Wanneer ik na een dag in 36+ graden wegrijd begint mijn auto enorm te brommen. Maar dan ook zo hard dat ik de eerste keer dacht dat een voorband lek was oid Je voelt het door de hele auto. Iemand dezelfde ervaring?

• ditbenikecht
  • Laatst online: 11-11 22:17
Jbee81 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 23:02:
[...]

In Italië kom je maar weinig HI5’s tegen! Onderweg wel een aantal bij de laders gezien.

Wanneer ik na een dag in 36+ graden wegrijd begint mijn auto enorm te brommen. Maar dan ook zo hard dat ik de eerste keer dacht dat een voorband lek was oid Je voelt het door de hele auto. Iemand dezelfde ervaring?
Klinkt een beetje als dezelfde brom die ik sinds deze week in Frankrijk heb. Alleen ik voel het niet zozeer, maar wel duidelijk hoorbaar en frequentie afhankelijk van de rolsnelheid.

• Codeaction
  • Registratie: Mei 2007
Jbee81 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 23:02:
[...]

Enkele keren meegemaakt in de hitte. Ik voelde het ook in me stuur met rijden. Evem de ventilator uit en aangezet verhielp dit

If it cannot be fixed with Duct-tape. Then you're not using enough Duct-tape.

• Sander
  • Niet online
L.Hou schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:08:
[...]

[Afbeelding]
<3
Wat houdt je dan met 1600kg erachter over aan range?

• L.Hou
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11-11 20:53
Sander schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:17:
[...]

Wat houdt je dan met 1600kg erachter over aan range?
Met 80% een bereik van 175km (awd, 73kwh). Snelladen was voor ons nog onbekend. Auto 2 weken oud, daarom hebben we steeds een veilige marge aangehouden (bij 30% gaan laden).
Ook twee keer op de camping kunnen druppelladen. (20kwh 2kwh)

Ioniq 5 Lounge Awd 73 (2022) en Mercedes b250e (2015), 12.000Wp

• McRizzo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12-11 11:29
Wij zijn terug van twee weken vakantie in zowel Italie als in Frankrijk. Het resultaat: 3000km verder, 15x snelladen bij Ionity. Eigenlijk verliep alles vlekkeloos. Laders werkten prima (al wist een Nederlander met een Volvo te vertellen dat die ochtend bij Orleans Nord geen van de laders boven de 60kw wilden uitkomen).

Zoals bijna iedereen hier: het is een heerlijke reisauto. Het laden was altijd eerder klaar dan wij zelf (4 personen, waarvan 2 kinderen).

In Italie geladen bij 39 graden in de brandende zon (Ionity doet helaas niet aan schaduw). Na dat soort laadstops gaat alle koeling op standje orkaan en bromt er van alles en nog wat. Wij hoorden in ieder geval brommen die in het Nederlandse klimaat nog niet zijn opgetreden. Meestal na een aantal minuten weer weg.

Waar we wel echt last van hebben gehad is dat bij ongeveer >30 graden er een elektronische brom/toon ontstaat die je hoort als de achterlichten aangaan. Dus remlichten of knipperlichten. Een heel irritant toetertje linksachter vanuit de achterbak. Ook dit houdt op als de boel binnen weer is afgekoelt, maar dat kan soms even duren. Hiervoor is er een afspraak gemaakt bij de dealer.

• McRizzo
L.Hou schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:28:
[...]

Met 80% een bereik van 175km (awd, 73kwh). Snelladen was voor ons nog onbekend. Auto 2 weken oud, daarom hebben we steeds een veilige marge aangehouden (bij 30% gaan laden).
Ook twee keer op de camping kunnen druppelladen. (20kwh)
Goed om dit te horen. Op termijn gaan wij het ook eens proberen. Bij Ionity twee keer een plek gezien waarbij je de caravan/aanhanger niet hoeft af te koppelen. Al vereist een dergelijke plek wel achteruit inparkeren....

Die 30% is heel verstandig. 1x per ongeluk de afslag missen met een caravan en je bent het haasje in grote delen van Frankrijk. In Nederland is dat geen issue.

20kw is trouwens in mijn beleving niet druppelladen ;) . 2,5kw komt daarbij meer in de buurt.
Blijkbaar is er weer een infotainment update:

+|22Q1|NE_E.EUR.S5W_L.001.001.220713|HM|IONIQ5_EU|1489|0

vorige was:
+|22Q1|NE_E.EUR.S5W_L.001.001.220623|HM|IONIQ5_EU|1489|1

Zie ook goingelectric......

geen changelog, dus wat er verbeterd/kapotgemaakt is, moeten we raden.

[ Voor 9% gewijzigd door ZuinigeRijder op 27-07-2022 17:24 ]

• MeelezerT
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-01-2024
Het idee voor een kant-en-klare unit voor in de achterbak van de IONIQ5 is er inmiddels bij de concurrentie, eenmalig, dat wel.

https://www.autovisie.nl/...om-van-iedere-kampeerder/

• Jbee81
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-11 16:23
Codeaction schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 23:52:
[...]

Enkele keren meegemaakt in de hitte. Ik voelde het ook in me stuur met rijden. Evem de ventilator uit en aangezet verhielp dit
Gelukkig hebben meerdere dat gebrom gehoord! Ik begon me al zorgen te maken. De waterpomp is al eens vervangen vanwege geluid.

• Stephan_haarlem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-11 12:53
Stephan_haarlem schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:24:
[...]

Net contact gehad met de klantservice van de update site, ze hebben het doorgezet naar Hyundai Korea.
Daar gaat de software afdeling het nakijken, vermoedelijk een klein foutje in het Nederlandse versie waardoor dit scherm gekoppeld staat aan het Noors.
Is inderdaad geen workaround voor.
Mochten er mensen zijn die zich heel erg storen aan het scherm van de parkeer assistent dat ik het Noors staat, zojuist respons gehad van de klantenservice.
Bij de volgende update wordt dit verholpen, wanneer deze komt is echter niet bekend.
Dus allemaal nog even volhouden aan het Noors ipv NL qua taal in deze supersnelle functie :D :D :D

• Goozzman
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 27-04 22:44
Sinds een paar dagen ook de trotse eigenaar van een Ioniq 5 en lees al enige tijd mee. Heb al veel nuttige tips voorbij zien komen. Kom uit een Fiat Punto dus de leercurve is wat stijl maar wel een feestje. Heb ook meteen een vraag.
De laatste update krijg ik niet geïnstalleerd. Vermoedelijk omdat ik niet minimaal de 220211 software versie heb maar een oudere 210823. Als dat klopt waar kan ik dan de 220211 software downloaden? Via de updater lukt het niet.

• Changie
  • Registratie: December 2012
Goozzman schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 20:57:
Sinds een paar dagen ook de trotse eigenaar van een Ioniq 5 en lees al enige tijd mee. Heb al veel nuttige tips voorbij zien komen. Kom uit een Fiat Punto dus de leercurve is wat stijl maar wel een feestje. Heb ook meteen een vraag.
De laatste update krijg ik niet geïnstalleerd. Vermoedelijk omdat ik niet minimaal de 220211 software versie heb maar een oudere 210823. Als dat klopt waar kan ik dan de 220211 software downloaden? Via de updater lukt het niet.
Ik had hetzelfde en heb de navigation updater gedownload bij hyundai en de update van 63gb op een hd gezet en deze daarna handmatig geupdate.
MeelezerT schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:27:
Het idee voor een kant-en-klare unit voor in de achterbak van de IONIQ5 is er inmiddels bij de concurrentie, eenmalig, dat wel.

https://www.autovisie.nl/...om-van-iedere-kampeerder/
Geinige marketing stunt. Zeggen dat je zo duurzaam kampeert, maar wel een gastoestel inbouwen. Dan toch jammer dat die Enyaq geen V2L ondersteunt...

Hyundai had bij de lancering in Korea ook een soort tent accessoire dat je aan de achterkant kunt aankoppelen. Helaas nooit wat van gezien in het echt, laat staan in Europa. Ik overweeg zelf ook ooit een daktent te nemen, ondanks de extra weerstand (die claim in dat artikel van dezelfde Cw bij de Enyaq zou ik met een flinke korrel zout nemen...). Ik zat te kijken naar een Yakima tent, maar misschien is dit ook wel iets.

Zo'n uitschuifbare keuken unit is dan leuk, maar totaal niet efficiënt qua ruimte. Kun je beter losse apparaten meenemen denk ik.

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08-11 12:36

Redwood

The Truth Is In Here

Hier inmiddels ook in Frankrijk. Zo’n 1000km. Route gepland met ABRP, met dank aan dit forum.
De eerste lader was een Fastned. Vervolgens een IONITY en vlak voor de bestemming de laatste IONITY. Ook bij mij waren de IONITY’s wat langzamer. Niet dat het uitmaakt, dit waren meteen de enige stops onderweg waar we elke keer zo’n 30 minuten nodig hadden om rond de 92% te komen.
Geen zombies of gerappel.

Met name het comfort ben ik blij mee. Ik ben ongeveer 204cm en ik merk dat ik gewoon goed zit. Geen last van benen of rug, wat ik bij de vorige Passat GTE nog wel had. Ook de kids achterin heb ik niet horen klagen of zeuren. Allebei een iPad op de hoofdsteun en we waren er voordat we het wisten.

Enige wat er wel gebeurde is dat een meter aan deurrubber bij één van de achterdeuren ineens los kwam. Makkelijk terug te duwen, maar dit is wel iets wat je niet zou mogen verwachten bij zo’n auto. Verder, alles super!

Wat mij nog onduidelijk is, werkt de preconditioning van de batterij nu al wel of niet?

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:56
Redwood schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 22:49:

Wat mij nog onduidelijk is, werkt de preconditioning van de batterij nu al wel of niet?
Nee! Eerst moet de 77kWh variant uitgeleverd worden met deze functie (is nog niet gebeurd) en dan wordt de software nog bijgewerkt voor de huidige 73kWh. Termijn is echter nog onbekend.

ehhhh..HOI

• Goozzman
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 27-04 22:44
Changie schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:10:
[...]

Ik had hetzelfde en heb de navigation updater gedownload bij hyundai en de update van 63gb op een hd gezet en deze daarna handmatig geupdate.
Het hele riedeltje opnieuw gedaan. Update gedownload, op USB-stick gezet en update in de auto aangezet. Geen idee waarom maar nu wordt de update vanaf 210823 wel geïnstalleerd. Morgen eens kijken wat het gebracht heeft. Zelf nog geen last gehad van trillingen (banden) of zwabberen (hda). Ook het verbruik valt heel erg mee met 15 kWh/100 km. Dat is inclusief sprintjes waar zoonlief geen genoeg van krijgen.

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:54

-CJ

Not remastered

krizzziz schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 22:56:
[...]

Nee! Eerst moet de 77kWh variant uitgeleverd worden met deze functie (is nog niet gebeurd) en dan wordt de software nog bijgewerkt voor de huidige 73kWh. Termijn is echter nog onbekend.
Dit is overigens nog wel met de nodige mitsen en maren dus absoluut niet zeker.

All I had to do was follow the damn train.

• HJ92
  • Laatst online: 17-07-2023
Heren, ik heb de Ioniq 5 weer verkocht. Het was een geweldige wagen en financieel gezien uiteraard heel gunstig maar ik heb vanwege het aantal kinderen een 7 zitter nodig en hoewel ik een bankje had gemonteerd in de Ioniq vond ik het niet veilig genoeg.
Dank voor alle bijdragen in input waar ik wat aan had!
Overigens een heel mooi bedrag voor de auto gekregen, ik heb in acht maanden tijd maar €1500 afgeschreven..
Wellicht tot ziens!

• kor952
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

HJ92 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:50:
Heren, ik heb de Ioniq 5 weer verkocht. Het was een geweldige wagen en financieel gezien uiteraard heel gunstig maar ik heb vanwege het aantal kinderen een 7 zitter nodig en hoewel ik een bankje had gemonteerd in de Ioniq vond ik het niet veilig genoeg.
Dank voor alle bijdragen in input waar ik wat aan had!
Overigens een heel mooi bedrag voor de auto gekregen, ik heb in acht maanden tijd maar €1500 afgeschreven..
Wellicht tot ziens!
En nu de EQB gekocht?

3000Wp op 't dak

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08-11 12:36

Redwood

The Truth Is In Here

Frankrijk update!
Wat een drama die Franse laders.
Er zijn een stuk of 6 Laders waar ik zit.

Lader 1. 50kw. Defect
Lader 2. Bestond niet
Lader 3. Bleek een privé lader
Lader 4. was wel goed, echter bezet door een Nederlander die zo’n 4 uur nodig had.
Lader 5. Deed het, werkte echter op 11kw Max i.p.v. de geadverteerde 50 kW.

Overigens geen probleem. De planning wat om gegooid zodat we vandaag naar Caen gaan waar we langs een IONITY 350 komen.

Edit:

En wederom is er veel belangstelling voor de auto. Vanochtend stond een stelletje foto’s te maken van mijn HI5. Ze hadden er nog nooit eentje in het echt gezien. Overal zie je ook steeds hoofden draaien. Naar Tesla’s wordt niet omgekeken. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Redwood op 28-07-2022 16:50 ]

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

• Tiggy80
die is toch ook maar 5 persoons?

• kor952
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

Tiggy80 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:18:
[...]

die is toch ook maar 5 persoons?
Nee nee is als 7 persoons verkrijgbaar en daardoor is hij niet met een trekhaak leverbaar omdat daarvoor geen ruimte meer is.

3000Wp op 't dak

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-11 20:23
Hier met de Ioniq 5 naar Zweden gereden. Goede rit gehad en fijne reis auto. Laden in Nederland en Duitsland ging perfect. In Zweden zijn meerdere Ionity palen, maar regelmatig wel wat files. Maximale was 45/60 minuten wachten voordat we konden laden. Fijn was wel dat Ionity bij meerdere laders in het weekend Ionity medewerkers neerzet om ervoor te worden dat de wachtij netjes wordt gehandhaafd. Zorgde bij ons voor minder 'laadpaalstress'. Kregen ook nog gratis koffie van de Ionity medewerker bij een paal toen we een half uurtje moesten wachten. Wel netjes.
Redwood schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:33:
Frankrijk update!
Wat een drama die Franse laders.
Er zijn een stuk of 6 Laders waar ik zit.

Lader 1. 50kw. Defect
Lader 2. Bestond niet
Lader 3. Bleek een privé lader
Lader 4. was wel goed, echter bezet door een Nederlander die zo’n 4 uur nodig had.
Lader 5. Deed het, werkte echter op 11kw Max i.p.v. de geadverteerde 50 kW.

Overigens geen probleem. De planning wat om gegooid zodat we vandaag naar Caen gaan waar we langs een IONITY 350 komen.

Edit:

En wederom is er veel belangstelling voor de auto. Vanochtend stond een stelletje foto’s te maken van mijn HI5. Ze hadden er nog nooit eentje in het echt gezien. Overal zie je ook steeds hoofden draaien. Naar Tesla’s wordt niet omgekeken. :)
Het is in Frankrijk inderdaad nog erg behelpen in sommige regio's. Bij mij in de buurt is het echter opeens een stuk beter geworden. Dichtbij mijn huisje twee laadpunten en het stadje verderop heeft er ook een stuk of vijf. Dit zijn weliswaar maar 25 kW laders (via DC), maar de Ioniq 5 haalt er 30 kW uit en is in ong 2,5 uur weer vol. Prima tijdens een bezoekje aan de markt of gewoon een ochtendje inpluggen en weer vol. En het gaat gewoon via PIN of credit card. Deze zijn van Stations-e.

Verder heb ik goede ervaring met Ionity en Total (175 kW langs de snelweg). In de Médoc waren betrouwbare AC laders, met een ietwat omslachtige manier om per creditcard te betalen. Dat werkte uiteindelijk wel en was goedkoper dan via een laadpas.

Tot nu toe dus eigenlijk geen issues in Frankrijk, maar ze hebben wel de neiging om zaken wat complexer te maken dan nodig.

• HJ92
  • Laatst online: 17-07-2023
Haha nee, dat zou inderdaad een optie zijn geweest hoewel die volgens mij ook bijna nergens te krijgen zijn.
Ik ga nu nog weer even voor een benzine variant en zal vast in de toekomst weer elektrisch gaan rijden.
Het is nu vooral vanuit praktisch oogpunt gekozen. Een BMW 2 Grand Tourer.. niet de mooiste, wel een fijne en degelijke auto.

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:36
Stellen jullie nog specifieke zaken in, als je de niet-mat lak Ioniq 5 door de wasstraat heen rijdt?

• Tiggy80
Amersfoort schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 07:55:
Stellen jullie nog specifieke zaken in, als je de niet-mat lak Ioniq 5 door de wasstraat heen rijdt?
kwa wasprogramma of auto? ruitenwissers van "auto" stand, auto hold eraf, circulatie lucht en de versnelling in N. was programma; waar ik die dag trek in heb en hoe vies de auto is

• Luiaard
In mijn auto ligt een papiertje van de fabrikant met waarschuwing om de flush handles in te trekken tijdens wasstraat, als je die hebt, dan van belang.

[ Voor 5% gewijzigd door Luiaard op 29-07-2022 08:19 ]

Import van EVs

• amw82
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11-11 20:20
Tiggy80 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:17:
[...]

kwa wasprogramma of auto? ruitenwissers van "auto" stand, auto hold eraf, circulatie lucht en de versnelling in N. was programma; waar ik die dag trek in heb en hoe vies de auto is
Beetje afhankelijk van de wasstraat. Als je een wasstraat hebt waar je door heen getrokken wordt ben ik het met je eens en doe ik het ook zo.
Ander gewoon uitzetten en handrem erop.

• FunkStar_
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 06-11 20:59
Net een weekje terug van de Ardèche, we waren 15min onderweg en onze jongste voelde zich opeens niet lekker. Het was redelijk wat draaien en keren en bergop/bergaf maar zo was het al de hele week en nooit last gehad (ze hebben ook geen last van wagenziek zijn ofzo). Nu misschien combinatie van enkel een melkje als ontbijt en vroeg vertrekken. Er lag er dus redelijk wat zure melk op de achterbank. (De helft op de autostoel, de andere helft effectief op de stoffen zetel)

We hadden gelukkig nog enkele flessen water waarmee we direct in een emmertje met beetje zeep alles hebben afgekuist (na natuurlijk een verse outfit voor onze zoon). Het vlug afkuisen maakte dat er minder plekken op de achterbank zijn maar spijtig genoeg blijft de geur wel zitten. (Zeker als het wat warmer in de auto is geweest).

Met welke producten zouden jullie deze geur en eventuele kleine vlekken verwijderen? Ik wil zeker geen kleur verschil door verkeerde producten te gebruiken...

Nu ik toch over onderhoudsproducten bezig ben, het plastiek op de achterbank (achterkant zetels en zijkant deur) is ook redelijk vuil. Na het afkuisen met een vochtige doek ziet het er terug ok uit (zwart) maar van zodra het weer droog is zitten de witte vlekken terug op het plastiek.

Hieronder alvast een foto van welk type interieur ik heb en foto van de witte plekken die terugkomen op de zwarte plastiek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4F-oM-M_DMa4Mev7xgfYm_phKhs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lXZtAIHhck31IapPynSUyPgC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5EaAN-qucGvX788bklukqNbMYAI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5HO4rGI9HOYM7kslHKkY22Kd.png?f=fotoalbum_large

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

@FunkStar_
Dat soort witte vlekken op kunststof krijg je goed weg met een flinterdun laagje Zwitsal babyolie.

Vlekken in de bekleding kan je te lijf gaan met een handstoomreiniger.

[ Voor 30% gewijzigd door MicheldeGoey op 29-07-2022 13:12 ]

• FunkStar_
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 06-11 20:59
MicheldeGoey schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:10:
@FunkStar_
Dat soort witte vlekken op kunststof krijg je goed weg met een flinterdun laagje Zwitsal babyolie.

De baby fase zijn we (gelukkig) al voorbij dus spijtig genoeg geen babyolie meer. Maar als ik het goed begrijp is het waarschijnlijk gewoon het voeden van de plastiek? Ik kwam al enkele spuitbussen tegen in de lokale DHZ zaak vb. https://www.motip.com/en-...r-and-plastic-conditioner maar ben niet echt happig om zoiets te kopen zonder wat ervaringen te lezen.

• McRizzo
FunkStar_ schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:41:
[...]

De baby fase zijn we (gelukkig) al voorbij dus spijtig genoeg geen babyolie meer. Maar als ik het goed begrijp is het waarschijnlijk gewoon het voeden van de plastiek? Ik kwam al enkele spuitbussen tegen in de lokale DHZ zaak vb. https://www.motip.com/en-...r-and-plastic-conditioner maar ben niet echt happig om zoiets te kopen zonder wat ervaringen te lezen.
Ik heb zonnebrand aan de binnenkant van de deur kunnen schoonmaken met een zgn "all purpose cleaner" (APC). Bilt Hamber Suface HD. Sterk verdund erop spuiten en afnemen met een schoon microfiber doekje.

• irab
  • Laatst online: 11-11 11:42
Vraagje over wielsloten.
Zijn die noodzakelijk voor mijn 19 inch velgen? Of alleen maar lastig?

• Tiggy80
irab schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:56:
Vraagje over wielsloten.
Zijn die noodzakelijk voor mijn 19 inch velgen? Of alleen maar lastig?
mijn mening is alleen maar lastig. als ze perse je velgen willen hebben dan hebben ze ook wel een verloopje voor de "anti diefstal" moeren.......op onze vorige auto had ik ze er op en die heb ik vrij snel vervangen door normale bouten want bij een velgwissel was ik natuurlijk dat verloopje kwijt en toen stond ik.....

• Cozm0
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04 06:38

Cozm0

Unf!

FunkStar_ schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:32:

Met welke producten zouden jullie deze geur en eventuele kleine vlekken verwijderen? Ik wil zeker geen kleur verschil door verkeerde producten te gebruiken...
Ik gebruik altijd HG bekledingsreiniger voor vlekken, werkt prima.
https://hg.eu/nl/producten/hg-bekledingreiniger

| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |

• de meester01

de meester01

MicheldeGoey schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:10:
@FunkStar_

En als dat laatste niet werkt dan kun je het te lijf gaan met zo'n 'natte stofzuiger' waarmee je eerst de boel in de shampoo zet en daarna als het ware uitspoelt.

• Haodeyoude
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-11 16:28
Heeft iemand soms wat foto's van het "Dark Teal/Light Grey Two-Tone Donkergroen/Grijs" interieur verkrijgbaar op de Connect+ en Lounge? In de configurator lijkt het verschil met "Light Grey/Dark Grey Two Tone" behalve een rood randje in de stoelen met name de licht/donker vlakken in het dashboard en portier omgekeerd te zijn bij deze interieur opties?

• Naaldhak
Heb nog geen OTA update gehad, maar vandaag was er toch weer een nieuwe update 220713. Ben benieuwd wat deze brengt.

• edvanleeuwen
Naaldhak schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:08:
Heb nog geen OTA update gehad, maar vandaag was er toch weer een nieuwe update 220713. Ben benieuwd wat deze brengt.
Er lijkt niks nieuws te zijn in deze, volgens het Engelstalig Ioniq forum. Ik ga eens kijken of ik deze via OTA krijg.

• KrazyJay
  • Laatst online: 23:24

KrazyJay

Misschien niet voor de Ioniq 5, maar bij de Tucson werkt de BlueLink weer sinds deze update. Hier en daar was die stuk sinds de vorige update in juni
Pagina: 1 ... 110 ... 278 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic