• Astronaut
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Ik overweeg mijn zakelijke lease om te zetten naar private lease. Bij de leasemaatschappij heb ik een prijsopgave aangevraagd. Nu is de maandprijs bij overname meer dan €100 duurder dan dat ik bij dezelfde maatschappij een nieuwe Ioniq 5 zou private leasen. Zelfde configuratie, behalve dat het dan MY2022 (23?) is (+4kwh 😎).

Zelfs met inleverboete is een nieuwe dan goedkoper over de totale looptijd. Bijzonder natuurlijk en niet handig.

Heeft er iemand ervaring met onderhandelen hierover, als dat überhaupt mogelijk is?

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-11 14:46

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Astronaut schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:42:
Ik overweeg mijn zakelijke lease om te zetten naar private lease. Bij de leasemaatschappij heb ik een prijsopgave aangevraagd. Nu is de maandprijs bij overname meer dan €100 duurder dan dat ik bij dezelfde maatschappij een nieuwe Ioniq 5 zou private leasen. Zelfde configuratie, behalve dat het dan MY2022 (23?) is (+4kwh 😎).

Zelfs met inleverboete is een nieuwe dan goedkoper over de totale looptijd. Bijzonder natuurlijk en niet handig.

Heeft er iemand ervaring met onderhandelen hierover, als dat überhaupt mogelijk is?
Is die € 100 ongeveer de BTW? Dus 500 zakelijke lease ex btw, € 600 privé lease (die is altijd incl BTW) ?

• JLC_NL
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09-05 17:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfTQP8Q0KaP_HS59Fhw7dYNc1_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3cLliau9MDBPdzSr2UBsFFZn.jpg?f=fotoalbum_large
https://e-drivers.com/ion...ekauto-van-het-jaar-2022/

De jaarlijkse trekauto verkiezing door de ANWB is dit jaar gewonnen door de elektrische Hyundai Ioniq 5.
Klinkt goed, benieuwd hoeveel elektrische combinaties we gaan zien deze zomer!
de meester01 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:01:
[...]

Is die € 100 ongeveer de BTW? Dus 500 zakelijke lease ex btw, € 600 privé lease (die is altijd incl BTW) ?
Als ik het goed lees krijgt hij een nieuwe private lease voor €100 per maand minder dan het overnemen van de zakelijke lease.

Het enige dat ik kan bedenken is dat er een levertijd verschil is. Dus bijvoorbeeld de nieuwe bestelling komt pas in 2023, terwijl de bestaande bestelling dit jaar al volgt en nog waarde heeft voor een zakelijke lease.

Of misschien zijn de jaarlijkse kilometers in het contract niet helemaal gelijk, of 4 jaar zakelijk vs 5 jaar privé ?

Ik kan @Astronaut alleen maar adviseren om de leasemaatschappij te bellen en dit voor te leggen. Gewoon aangeven dat je de reeds bestelde auto wilt houden, maar dan tegen de leaseprijs die voor de nieuwe bestelling wordt aangeboden.

• portefam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:23
JLC_NL schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:33:
[Afbeelding]
https://e-drivers.com/ion...ekauto-van-het-jaar-2022/

De jaarlijkse trekauto verkiezing door de ANWB is dit jaar gewonnen door de elektrische Hyundai Ioniq 5.
Klinkt goed, benieuwd hoeveel elektrische combinaties we gaan zien deze zomer!
In ieder geval die van mij !!! Heb net een nieuwe caravan (Fendt 515 SG) aangeschaft.

• PollenR
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-11-2023

PollenR

RWD 58KW Lounge 19"

Luiaard schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:24:
Nog even snel de charge my Hyundai ingesteld met gratis jaar Ionity Premium. Tip voor anderen: dit kan nog tot 30 juni a.s. (dat je een jaar Ionity Premium krijgt bij aankoop I5)
Ook al heb je de auto nog niet, maar al wel het VIN dan is dit zinvol. Ik kan de mijne volgende week ophalen en kon het nu ook gewoon doen. Aangezien dit een dealerauto is uit september was dit nog niet geactiveerd (dealers laden doorgaans op de zaak), prettig voor mij. In elk geval fijn in buitenland en op vakantie.
Hoe werkt dit? Ik he. Nooit een gratis abonnement aangeboden gekregen. Ik lease de auto, is het dan niet van toepassing?

• MeelezerT
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-01-2024
PollenR schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:04:
[...]

Hoe werkt dit? Ik he. Nooit een gratis abonnement aangeboden gekregen. Ik lease de auto, is het dan niet van toepassing?
Gratis Flex-abonnement afsluiten op ChargeMyHyundai via
https://chargemyhyundai.com/web/hyundai-nl/tariffs en daarbij selecteren dat je voor 1 jaar IONITY Premium in aanmerking komt (2 jaar als een Project 45 hebt) en per wanneer je het geactiveerd wilt hebben. Je logt daar in met je Hyundai-account en bij ChargeMyHyundai controleren ze of je in aanmerking komt. Zodra IONITY gelukt krijg je een mailtje “Pakket IONITY Premium- Bevestiging”. Ze sturen je daarna een pasje en die gebruik je alleen bij IONITY in heel Europa. In de ChargeMyHyundai-app controleer je of het gelukt is en hoeveel de laadsessies kostten.

[ Voor 32% gewijzigd door MeelezerT op 17-06-2022 22:36 ]

• Olaf1979
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-05 16:35
Redwood schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:37:
Ik heb iets doms met de standaard navi.
Je kunt nergens een huisnummer invullen.

Natuurlijk vul je die in in het veld. Ondertussen gaat de navi zelf zoeken.
Als de straat bijv. Snip 7 is type je dat natuurlijk met nummer in.

Maar als het iets is als ‘Burgemeester Johannes Kuperes-van Vollenhovensingel’
Dat moet je volgens mij de hele straat met de hand intypen voordat je het huisnummer in kunt voeren.
Is dat nu gewoon zo of doe ik het volledig verkeerd?
worstelde ik eerst ook mee. Geef straat naam en plaats 8n en de navi vraagt om t huisnummer madat je de straat uit de drop down box hebt gekozen. Nog handiger is het de straat via google maps opzoeken en verzenden met bluelink. Kun je gelijk bij instappen navigeren zonder iets in te geven in de auto

• MeelezerT
Voorverwarming van de batterij is al aan het uitrollen? Kwam zojuist deze post van een Amerikaan tegen.

https://www.ioniqforum.co...y-pre-conditioning.42182/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Th2sfT3T7cNw2wGHdwE2oncAzo0=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/yt5NC0QK8IuhMmNKO5dT1DuK.webp?f=fotoalbum_large

• HJ92
  • Laatst online: 17-07-2023
MeelezerT schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:47:
Voorverwarming van de batterij is al aan het uitrollen? Kwam zojuist deze post van een Amerikaan tegen.

[Afbeelding]
Zowel hier als op dat forum wordt de adem ingehouden blijkbaar, nog geen reacties;).. maar zou erg mooi zijn als het klopt!
Hoewel ik volgens mij heb gelezen dat Amerikaanse Ioniqs iets andere software erop hebben zitten.

[Afbeelding]
Wel vreemd dat deze persoon het als een van de eerste zou hebben en het niet weet? Het zou toch in elk geval in de instellingen moeten staan en iemand heeft het daar aangezet...

Dat plaatje met die gloeidraad in de batterij wordt in ieder geval niet genoemd in de huidige NL handleiding. Interessant dus...

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:41
Ik moet gelijk denken aan die oude diesel van me, hetzelfde symbooltje voor voorgloeien :)

• de meester01

de meester01

HJ92 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:38:
[...]

Zowel hier als op dat forum wordt de adem ingehouden blijkbaar, nog geen reacties;).. maar zou erg mooi zijn als het klopt!
Hoewel ik volgens mij heb gelezen dat Amerikaanse Ioniqs iets andere software erop hebben zitten.
Hebben jullie dat nog niet dan?

>:)

• PollenR
  • Laatst online: 19-11-2023

PollenR

RWD 58KW Lounge 19"

MeelezerT schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:31:
[...]

Gratis Flex-abonnement afsluiten op ChargeMyHyundai via
https://chargemyhyundai.com/web/hyundai-nl/tariffs en daarbij selecteren dat je voor 1 jaar IONITY Premium in aanmerking komt (2 jaar als een Project 45 hebt) en per wanneer je het geactiveerd wilt hebben. Je logt daar in met je Hyundai-account en bij ChargeMyHyundai controleren ze of je in aanmerking komt. Zodra IONITY gelukt krijg je een mailtje “Pakket IONITY Premium- Bevestiging”. Ze sturen je daarna een pasje en die gebruik je alleen bij IONITY in heel Europa. In de ChargeMyHyundai-app controleer je of het gelukt is en hoeveel de laadsessies kostten.
Ik zie op deze pagina dat het tarief van Ionity dan €0,79 per kWh is. Dat is dan toch niet heel goedkoop? Of heb ik dat mis?
PollenR schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:13:
[...]

Ik zie op deze pagina dat het tarief van Ionity dan €0,79 per kWh is. Dat is dan toch niet heel goedkoop? Of heb ik dat mis?
Dat geldt als je enkel Charge My Hyundai Flex hebt.

Je moet even verder doorscrollen naar de optie 'Ionity Premium' die je erbij kunt afsluiten. Dan wordt het €0,29 per kWh. Dat abonnement kost normaal €13 per maand, maar krijg je nu een jaar gratis (twee voor Project 45 eigenaren).

Het voordeel is dus €156 in totaal. En daarmee kun je heel veel besparen op laden. Helemaal als je naar Frankrijk gaat, want daar is het €0,29 per minuut en de I5 jaagt er ongeveer 3 per minuut naar binnen...

• MeelezerT
PollenR schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:13:
[...]

In de promo die ik in oktober afsloot is het 1 jaar geen abonnementskosten en laden voor 29 cent/kWh. De prijs die jij noemt is de standaardprijs bij IONITY. En verder wat bilgy zegt.

[ Voor 3% gewijzigd door MeelezerT op 18-06-2022 09:30 ]

• maax
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:16
Luiaard schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:24:
Nog even snel de charge my Hyundai ingesteld met gratis jaar Ionity Premium. Tip voor anderen: dit kan nog tot 30 juni a.s. (dat je een jaar Ionity Premium krijgt bij aankoop I5)
Ook al heb je de auto nog niet, maar al wel het VIN dan is dit zinvol. Ik kan de mijne volgende week ophalen en kon het nu ook gewoon doen. Aangezien dit een dealerauto is uit september was dit nog niet geactiveerd (dealers laden doorgaans op de zaak), prettig voor mij. In elk geval fijn in buitenland en op vakantie.
Hartelijk dank, was mij ook ontschoten en heb het ook nog even snel geactiveerd

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-11 07:38
edvanleeuwen schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:58:
[...]

Nabrander: ik heb de auto laten nakijken. Het was in mijn geval niet de laadklep. Wat wel, is niet duidelijk gebleken. Het zou de zwarte doos kunnen zijn volgens de garage.
Het is weer zover.

Ik loop naar de auto en spiegels klappen uit. Maar kan de deur niet openen, ook niet via app. Sleutel gebruikt om binnen te komen. Alles donker. Niet te starten.

App zegt dat ie verbonden is, maar commando’s kunnen niet afgeleverd worden.

Het is weer bij een lage hoofdaccuspanning: 12%. Geen enkele andere keer gehad.

De ANWB is onderweg. 😩

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:00

-CJ

Not remastered

Hoe oud is de auto? Vind die 12v accu problemen toch wel vreemd, de mijne is qua percentsge nog nooit onder de 75% gedoken.

All I had to do was follow the damn train.

• -CJ

-CJ

Not remastered

Overigens: ik heb in Home Assistent ineens een nieuwe entiteit beschikbaar voor mijn Ioniq 5: Battery preconditioning. Deze heeft 2 statussen; plugged en unplugged. Ik kan volgens mij geen status forceren of updaten, maar wel interessante ontwikkeling. Heb geen updates aan de auto gedaan en draai volgens mij nog de software van december vorig jaar.

• edvanleeuwen
-CJ schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:56:
Hoe oud is de auto? Vind die 12v accu problemen toch wel vreemd, de mijne is qua percentsge nog nooit onder de 75% gedoken.
De auto is van december.

Hoe kan ik het percentage van de 12v zien?
edvanleeuwen schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:46:
[...]

De auto is van december.

Heb je de update van de laadklep al laten doen bij de dealer? Ik geloof dat die zo'n probleem te maken had.

Iets met de laadklep sluiten dmv de sleutel en dat het dan niet goed registreert ofzo. Blijft proberen de laadklep aan te sturen en dan loopt de 12V batterij leeg tussen de vaste controlemomenten daarvan.

• -CJ

-CJ

Not remastered

edvanleeuwen schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:46:
[...]

De auto is van december.

Via de Bluelink kun je alleen zien of het OK is of niet. Het daadwerkelijke percentage kun je achter de schermen via een API uitlezen. Ik kan dat via mijn smarthome, vandaar dat ik weet dat mijn accu nooit laag is.

• edvanleeuwen
bilgy_no1 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:56:
[...]

Heb je de update van de laadklep al laten doen bij de dealer? Ik geloof dat die zo'n probleem te maken had.

Iets met de laadklep sluiten dmv de sleutel en dat het dan niet goed registreert ofzo. Blijft proberen de laadklep aan te sturen en dan loopt de 12V batterij leeg tussen de vaste controlemomenten daarvan.
Ja, was het niet. Vandaar nog geen oorzaak en is de verdachte de zwarte doos voor de rittenregistratie.

Wel vreemd dat het nu twee keer is voorgekomen dat ik een lage spanning heb en de auto een dag heeft stilgestaan. Als dat met een hogere spanning is, is het nog niet voorgekomen. Kan het zijn dat er een beveiliging zit dat de 12v niet meer bij geladen wordt als de hoofdaccu te laag is?

• edvanleeuwen
-CJ schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:34:
[...]

Via de Bluelink kun je alleen zien of het OK is of niet. Het daadwerkelijke percentage kun je achter de schermen via een API uitlezen. Ik kan dat via mijn smarthome, vandaar dat ik weet dat mijn accu nooit laag is.
Hoe heb je de I5 geïntegreerd in de Home Assistant?

• -CJ

-CJ

Not remastered

edvanleeuwen schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:12:
[...]

Hoe heb je de I5 geïntegreerd in de Home Assistant?
Via HACS kun je een bluelink/UVO integratie downloaden op Githib, zit op mijn mobiel maar is goed te vinden. Werkt erg goed! Je kunt alles uitlezen (meer dan via de app) en ook zaken doen zoals laden starten/stoppen, auto voorverwarmen en ontgrendelen of vergrendelen. Dit heb ik op mijn mobiele dashboard, waarbij ik ook kan checken of de auto is gestart met voorverwarmen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQu01GCsaoX0MQf7Aa8V4ku2U6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E7PaDWGjGIB1z2JiihN0Ebqe.jpg?f=fotoalbum_large

• edvanleeuwen
Nu ik dus twee keer met een lege 12v accu heb gestaan, toch maar aan het overwegen om een acculader te kopen.

Wie heeft tips? Snelheid, amperage?

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:43
edvanleeuwen schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 19:19:
Nu ik dus twee keer met een lege 12v accu heb gestaan, toch maar aan het overwegen om een acculader te kopen.

Tijdje terug heb ik een booster gekocht van een Chinese website voor een aantal tientjes. Heb'm al een keer gebruikt en het werkt perfect. Don't leave home without is...

https://www.banggood.com/...=myorder&cur_warehouse=CN

Prijzen schommelen wel...

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

• maax

De Lidl heeft er ook één in de webshop

https://www.lidl.nl/p/ult...arthulpfunctie/p100337915

• P86
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-09 12:27

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

HJ92 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:38:
[...]

Ik ben bang dat we het jinxen als we te vroeg roepen. ;)

PJvI

• BBurgersSr
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-11 08:41
Deze lader heeft netspanning nodig, onderweg dus waarschijnlijk niet te gebruiken...

• maax
BBurgersSr schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:15:
[...]

Deze lader heeft netspanning nodig, onderweg dus waarschijnlijk niet te gebruiken...
Je hebt gelijk, ik bedoelde ook deze
https://www.lidl.nl/p/ult...r-en-powerbank/p100345895
Maar die is nu online uitverkocht

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
portefam schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:40:
[...]

In ieder geval die van mij !!! Heb net een nieuwe caravan (Fendt 515 SG) aangeschaft.
Ben je niet bang dat het krapjes wordt met de gewichten?

Een 515 gaat al snel richting de 1600/1700 kg en ik ga er vanuit dat je rijbewijs BE hebt, dus dan hoef je de caravan niet terug te laten keuren, maar dan nog, max 1600 voor de Ioniq en dus max 1600 voor de Fendt

• portefam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:23
maharens schreef op zondag 19 juni 2022 @ 17:28:
[...]

Ben je niet bang dat het krapjes wordt met de gewichten?

Een 515 gaat al snel richting de 1600/1700 kg en ik ga er vanuit dat je rijbewijs BE hebt, dus dan hoef je de caravan niet terug te laten keuren, maar dan nog, max 1600 voor de Ioniq en dus max 1600 voor de Fendt
Het gaat om het asgewicht. In NL zal het geen probleem zijn. In Duitsland en Oostenrijk wellicht wel. Ik vervoer zoveel als mogelijk in de auto. En ja, ik heb rijbewijs BE.

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-11 17:32
Ik wil mijn Ioniq 5 gaan gebruiken om tijdens het kamperen soms wat te koken. Ik wil alleen voorkomen dat ik de accu helemaal leeg trek.. Klopt mijn berekening?

Wattage inductieplaat, 1 pits: 2000 watt = kWh: 2 kWh
Totale accu Ioniq 5: 70 kWh bruikbaar (aldus ev-database)

Betekent dit dat mijn accu nog nagenoeg vol zit (70 kWh - 2 kWh = 68 kWh) na een uurtje koken? Het lijkt mij zo weinig..

• -CJ

-CJ

Not remastered

Tweakx schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:37:
Ik wil mijn Ioniq 5 gaan gebruiken om tijdens het kamperen soms wat te koken. Ik wil alleen voorkomen dat ik de accu helemaal leeg trek.. Klopt mijn berekening?

Betekent dit dat mijn accu nog nagenoeg vol zit (70 kWh - 2 kWh = 68 kWh) na een uurtje koken? Het lijkt mij zo weinig..
Klopt. Onderschat niet hoeveel stroom het kost om een auto van bijna twee ton vooruit te bewegen op snelheid.

• de meester01

de meester01

+ het gegeven dat je waarschijnlijk niet een uur lang de plaat op 100% zult draaien

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-11 17:32
-CJ schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:49:
[...]

Klopt. Onderschat niet hoeveel stroom het kost om een auto van bijna twee ton vooruit te bewegen op snelheid.
Fijn! Bedankt.

• MeelezerT
Je kunt ook instellen tot welk percentage de accu mag worden leegverbruikt. Uiterste toegestaan is 20% over.
Tweakx schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:37:

Een gemiddeld huishouden draait op ongeveer 9 kWh per dag, zelfs inclusief elektrisch koken lukt dat wel. Dus dat geeft wat perspectief.

2 kW is het piekvermogen van dat apparaat. Dus als je alle zones vol aan zet om op te warmen.

Wanneer de pannen op warmte zijn kun je het vermogen veel lager zetten. Dus misschien 5 minuten op 2 kW is ongeveer 0,17 kWh. Dan nog 55 minuten op half vermogen om op temperatuur te houden is 0,9 kWh. Dan kom je dus op ongeveer 1 kWh voor een uur koken. Maar waarschijnlijk wel minder, tenzij je zelf pastasaus gaat inkoken...

Wel zijn er waarschijnlijk nog wat verliezen bij de inverter. Maar dat meten we in procenten.

• MikelS1986
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-11-2024
rvdgaag schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:35:
[...]

Gaat er niet komen, door de forse spoiler bovenaan de achterklep is het onmogelijk om zo'n ding te plaatsen
Echt? Zou dan volledig op een trekhaak moeten maar de afwerking daarvan is volgens mij ook om van te huilen.
lackaday schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:10:
[...]

Ervaring niet, want uiteindelijk had ik hem niet nodig en dus niet aangeschaft. Maar deze leek mij wel te passen: https://www.amazon.nl/dp/B001P8241Y
Was je er wel achter of deze past of zou het een gok geweest zijn?
MeelezerT schreef op maandag 30 mei 2022 @ 00:30:
Toch maar Chargemyhyundai opgezegd vanwege de aangekondigde verhoging.
Ik mis dit punt even. Ze gaan de tarieven verhogen maar dat kan toch niet tussentijds of hoe wordt dit exact bedoeld? Wij rijden 4/5x per jaar via Duitsland/Oostenrijk/Tsjechie/Slowakije en erg groot plusplunt dat Ionity EUR 0,29 voor snelladen rekent. Moet ik nu als de wiedeweerga andere passen zoeken?

Overigens gebruik ik een Engie pas voor de provincie Zuid Holland, bijna alle straapalen zijn dan EUR 0,26.
MikelS1986 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 00:32:
[...]

Echt? Zou dan volledig op een trekhaak moeten maar de afwerking daarvan is volgens mij ook om van te huilen.

[...]

[...]

Ik mis dit punt even. Ze gaan de tarieven verhogen maar dat kan toch niet tussentijds of hoe wordt dit exact bedoeld? Wij rijden 4/5x per jaar via Duitsland/Oostenrijk/Tsjechie/Slowakije en erg groot plusplunt dat Ionity EUR 0,29 voor snelladen rekent. Moet ik nu als de wiedeweerga andere passen zoeken?

Overigens gebruik ik een Engie pas voor de provincie Zuid Holland, bijna alle straapalen zijn dan EUR 0,26.
Zie hier wat er precies gebeurt:
bilgy_no1 in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

Ik heb Charge My Hyundai Easy om laten zetten naar Flex, met behoud van het gratis 1 jaar abonnement op Ionity Premium.

Bizar dat Engie dan alleen in ZH dat tarief geeft... Ik zoek nog een pas voor NH. Iemand een tip?

Dit is serieus een probleem bij elektrisch rijden. Stel dat je afhankelijk van je bankpas een ander bedrag zou betalen bij een tankstation. Echt idioot en moet zsm worden opgelost deze passenchaos.

Laat aanbieders gewoon concurreren en stel verplicht dat je gewoon met een pin transactie kunt betalen.

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:00
-CJ schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:38:
[...]

Via HACS kun je een bluelink/UVO integratie downloaden op Githib, zit op mijn mobiel maar is goed te vinden. Werkt erg goed! Je kunt alles uitlezen (meer dan via de app) en ook zaken doen zoals laden starten/stoppen, auto voorverwarmen en ontgrendelen of vergrendelen. Dit heb ik op mijn mobiele dashboard, waarbij ik ook kan checken of de auto is gestart met voorverwarmen.
[Afbeelding]
Nice! Kan je je .yaml delen?

ehhhh..HOI

• MeelezerT
[...]

[...]

[...]

Heb de tekst van dat bericht even aangepast naar: “Toch maar mijn Chargemyhyundai Easy-abonnement a 10 euro/maand vanwege de aangekondigde verhoging om laten zetten naar een gratis Chargemyhyundai Flex-abonnement met behoud van m’n IONITY-Premium abonnement.”
Blijkbaar zijn ze nog steeds aan het testen voor de infotainment/kaart update. Zie deze Engelstalige post:
Ik heb vanmorgen met Hyundai Navigation Support gesproken over de nieuwste software-update voor de Ioniq 5. Ze zijn in de vierde fase van het testen en hopen deze tegen het einde van deze week uit te brengen. (Geen beloftes overigens). Ze hebben ook bevestigd dat deze versie via USB moet worden geïnstalleerd, zodat toekomstige OTA-versies kunnen worden gedownload.

• P86
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-09 12:27

P86

IONIQ 5 Connect RWD LR

ZuinigeRijder schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:56:
Blijkbaar zijn ze nog steeds aan het testen voor de infotainment/kaart update. Zie deze Engelstalige post:

[...]
Maar hebben wij niet afgelopen update al OTA functionaliteit gekregen?

PJvI

• irab
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-11 11:42

BMS update
Zie hier: YouTube: Got an IONIQ 5? You need the BMS update.

• lackaday
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-10 15:55

Educated guess, maar nog steeds een gok dus. Gezien de hoeveelheid tweedekansjes hiervan op Amazon zullen er meer zijn die het proberen en retourneren als het niet past dus als ik jou was zou ik het proberen. Ik heb deze destijds vooral gekozen omdat de Ioniq geen bumper heeft waar de drager op kan rusten.

• jrk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-10-2024

jrk

IONIQ5 rijder

-CJ schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:38:
[...]

[Afbeelding]
Dit gaat mijn (onze?) pet een beetje te boven. Ik kan inmiddels dit wel vinden op het internet, maar hoe ga je hier verder mee om? Zou je een stappenplan of zo hiervoor kunnnen maken?

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

• edvanleeuwen
Dat is wat bij mij lijkt te gebeuren. Morgen afspraak met de dealer.

Dank voor de tip! _/-\o_

• -CJ

-CJ

Not remastered

krizzziz schreef op maandag 20 juni 2022 @ 08:01:
[...]

Nice! Kan je je .yaml delen?
Zie hieronder! Plaatjes heb ik lokaal op de RPI staan.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
type: entities
entities:
  - entity: sensor.ioniq_5_ev_battery
    name: Accu
  - entity: sensor.ioniq_5_range_total
    name: Range
  - entity: binary_sensor.ioniq_5_charging
    name: Oplaadstatus
  - entity: lock.ioniq_5_door_lock
    name: Autosloten
title: IONIQ 5
show_header_toggle: false
state_color: true
header:
  type: picture
  image: local/IONIQ1.png
  tap_action:
    action: call-service
    service: kia_uvo.force_update
  hold_action:
    action: none

• -CJ

-CJ

Not remastered

jrk schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:55:
[...]

Dit gaat mijn (onze?) pet een beetje te boven. Ik kan inmiddels dit wel vinden op het internet, maar hoe ga je hier verder mee om? Zou je een stappenplan of zo hiervoor kunnnen maken?
Stuur me maar even een DM met hoe ver je bent, dan help ik je vanaf daar wel verder!

• FunkStar_
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 06-11 20:59
Dit is mijn lovelace, nog wat werk aan de verbruik formule. Had een formule gevonden maar dat was voor miles en ik denk dat er ergens iets mis gegaan is... Moet nog eens bekijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BwmRzPMlMkDsbdGwm44TBl3Ah8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dDyZwzCdoqALqNptbeIIkG6v.png?f=fotoalbum_large

• amw82
  • Laatst online: 20:20
amw82 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:05:
Sinds gisteren werkt mijn USB poort voorin niet meer. Dus helaas geen Android Auto (en navi/info updates) meer. Met dezelfde (en andere) kabeltjes op de overige poorten laadt mn telefoon wel gewoon op, dus ligt echt aan de poort. Maar weer eens langs de dealer :(
3 maanden verder, vandaag hebben ze de avn module vervangen die eerst besteld moest worden. Auto terug gebracht terwijl ik niet thuis was, niet even gebeld over resultaat. Ik dus verwachtingsvol proberen net, weer niks. 5 verschillende kabeltjes, 2 verschillende telefoons. Soms begint hij even met laden, maar houdt ook onmiddellijk op. Android auto geeft alleen de melding om een telefoon aan te sluiten met geschikte kabel...

Ze hebben wel 1 ding voor elkaar gekregen en dat is dashboard paneel flink beschadigen en aan de onderkant los laten hangen.

Dit verhaal geeft ook echt vertrouwen om belangrijkere reparaties hier uit te laten voeren...

• -CJ

-CJ

Not remastered

FunkStar_ schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:53:
Dit is mijn lovelace, nog wat werk aan de verbruik formule. Had een formule gevonden maar dat was voor miles en ik denk dat er ergens iets mis gegaan is... Moet nog eens bekijken.

[Afbeelding]
Mooi! Jij bent duidelijk al wat verder :D

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08-11 12:36

Redwood

The Truth Is In Here

Desondanks de koppeling met de homey prima is ben ik toch wel jaloers op jullie fancy displays met HA.

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

• Kratos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:44
FunkStar_ schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:53:

[Afbeelding]
Wauw ziet er erg goed uit! Kan je hem misschien delen?

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

-CJ schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:45:
[...]

Stuur me maar even een DM met hoe ver je bent, dan help ik je vanaf daar wel verder!
ik moet nog op 0 beginnen....dus zit nog niet op jullie niveau. Wel erg leuk zulke dingen, dus ga er mee beginnen! En kom er graag nog eens op terug op dit forum.

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-11 09:52

EMP

Krulloos!

Ik sta vandaag voor het eerst aan een EVBox laadpaal. De ledjes rond de stekker waren allemaal regenboogkleur (aan beide kanten)... toch maar gewoon ingeplugd en hij begon na het bliepen van de kaart gewoon met laden gelukkig.

Alleen gaat hij wel traaaaag! Ongeveer 6% per uur gaat er bij (en ik heb de 58 KWh Ioniq 5)...

Ik ga het wel redden maar vraag mij echt af waarom hij zo langzaam is.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

EMP schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:49:
Ik sta vandaag voor het eerst aan een EVBox laadpaal. De ledjes rond de stekker waren allemaal regenboogkleur (aan beide kanten)... toch maar gewoon ingeplugd en hij begon na het bliepen van de kaart gewoon met laden gelukkig.

Alleen gaat hij wel traaaaag! Ongeveer 6% per uur gaat er bij (en ik heb de 58 KWh Ioniq 5)...

Ik ga het wel redden maar vraag mij echt af waarom hij zo langzaam is.
Hangt af van de paal en de aansluiting. Veel palen zijn op 3 fasen 22 kW aangesloten en kunnen 2 x 11 kW leveren.

Sommige zijn echter op 1-fase 32A aangesloten en kunnen dan 7,4 kW leveren. Dan nog zou het meer dan 10% per uur moeten zijn voor jouw batterij. Als je 6% per uur erbij krijgt klinkt dat als 3,6 kW. Kan zijn dat het dus een 1-fase 16A laadpaal is.

Er zijn ook instellingen in de auto: EV Settings -> Charge Current -> Minimum / Reduced / Maximum. Misschien staat het daar niet op Maximum ingesteld om bijv je thuisaansluiting niet te zwaar te belasten?

• MeelezerT
bilgy_no1 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:06:
[...]

Hangt af van de paal en de aansluiting. Veel palen zijn op 3 fasen 22 kW aangesloten en kunnen 2 x 11 kW leveren.

Sommige zijn echter op 1-fase 32A aangesloten en kunnen dan 7,4 kW leveren. Dan nog zou het meer dan 10% per uur moeten zijn voor jouw batterij. Als je 6% per uur erbij krijgt klinkt dat als 3,6 kW. Kan zijn dat het dus een 1-fase 16A laadpaal is.

Er zijn ook instellingen in de auto: EV Settings -> Charge Current -> Minimum / Reduced / Maximum. Misschien staat het daar niet op Maximum ingesteld om bijv je thuisaansluiting niet te zwaar te belasten?
EVbox heeft ook snelladers 50 en 175 kWh, bijvoorbeeld Amsterdam Anthony Fokkerweg.

Is het een straatlader of een snellader?

• EMP

EMP

Krulloos!

Het is een lader op de algemene parkeerplaats van een kantoorgebouw (waar meerdere bedrijven zitten).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb een beetje bijgehouden hoe 'snel' het laden gaat:

TijdKMLevelkm/min%/min
9:2415747%
9:5516550%0,260,10%
10:4518154%0,320,08%
11:3819859%0,320,09%
13:4223770%0,310,09%
14:4425675%0,310,08%
15:3927480%0,330,09%

Het gaat wel redelijk stabiel langzaam :>

[ Voor 3% gewijzigd door EMP op 21-06-2022 15:47 ]

My anime addiction.

• slvans
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-11 10:28
Ik vroeg mij af op welke manier iedereen een veiligheidshamer heeft gemonteerd en op welke plek?
Hebben jullie er foto's van? Ik kreeg deze van mijn leasemaatschappij. Maar hij was niet ingebouwd, hij lag er los in.

• MeelezerT
EMP schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:44:
Het is een lader op de algemene parkeerplaats van een kantoorgebouw (waar meerdere bedrijven zitten).

***members only***

TijdKMLevelkm/min%/min

Zou de tip van bilgy over de laadsnelheid bij de instellingen even opvolgen en van zo langzaam mogelijk op zo snel mogelijk zetten.

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17:44
slvans schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:55:
Ik vroeg mij af op welke manier iedereen een veiligheidshamer heeft gemonteerd en op welke plek?
Hebben jullie er foto's van? Ik kreeg deze van mijn leasemaatschappij. Maar hij was niet ingebouwd, hij lag er los in.
paar blz terug lezen, even zoeken in het forum. is uitgebreid besproken

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

Ik heb over een paar weken een tripje naar Normandië. Ik heb diversen gebruikt, echter komen ze allemaal met compleet andere voorstellen. Zo wil de ANWB EV planner 5 laadstops. Het is maar 900km.
De ingebouwde navi waar ik eerst tevreden over was, heeft het mijn idee te vaak mis.
Ik heb al eerder voorgestelde apps geprobeert, maar ook die zijn niet heel betrouwbaar.

Wat gebruikt iedereen om de beste routes uit te stippelen? Het ideale is
1) Bestemming
2) Keuze over NL of Duitsland
3) Planner geeft n.a.v. het invoeren van autotype de optimale route met laadstops.

***members only***

TijdKMLevelkm/min%/min

Als het een parkeerplaats is van een kantoorgebouw, dan zijn de palen geplaatst door de gebouwbeheerder. Goede kans dat er dan inderdaad 3,6 kW palen zijn neergezet. Typisch van die kleine kastjes op een stalen paal.

0,09% erbij per minuut en uitgaande van 58 kWh batterij is 3,12 kW.

Ik denk dat het gewoon een 3,6 kW laadpunt is. En anders echt even in je instellingen kijken.

***members only***

TijdKMLevelkm/min%/min

Je kunt gewoon zien met hoeveel Watt de auto laadt, gewoon even de deur open doen......
Redwood schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:02:
Ik heb over een paar weken een tripje naar Normandië. Ik heb diversen gebruikt, echter komen ze allemaal met compleet andere voorstellen. Zo wil de ANWB EV planner 5 laadstops. Het is maar 900km.
De ingebouwde navi waar ik eerst tevreden over was, heeft het mijn idee te vaak mis.
Ik heb al eerder voorgestelde apps geprobeert, maar ook die zijn niet heel betrouwbaar.

1) Bestemming
3) Planner geeft n.a.v. het invoeren van autotype de optimale route met laadstops.
Ik gebruik normaliter ABRP. Je kunt deze behoorlijk goed finetunen, al is de interface daarvoor wel even wennen. Ik plan van tevoren de route en rijd dan naar het eerste geplande laadpunt. Op basis van de inschatting van ABRP bepaal ik dan tot hoever ik moet opladen. Na het laden bereken ik de route naar het eindpunt opnieuw (SOC na het laden invullen) en vul dan in de navigatie van de auto het volgende laadpunt in. In Frankrijk is er overigens nog niet altijd heel veel smaak qua HPC laders, dus dat maakt het ook makkelijker...

Standaard schat hij naar mijn ervaring het verbruik wat te hoog in. Je kunt het verbruik waar hij mee rekent wat lager instellen, of het standaard getal laten staan als een soort buffer (en wellicht is jouw verbruik wat hoger). Je kunt ook een OBD dongle koppelen en de live data van de auto gebruiken in ABRP. Zoek even in het forum hier (paar pagina's terug) voor de beste dongle die de koppeling behoudt.

Als je de ABRP Pro versie neemt kun je hem via CarPlay/Android Auto op het scherm gebruiken, maar ik begrijp dat velen nog niet happy zijn met deze app als navigatie app.

5 stops voor 900 km lijkt me inderdaad veel, ervan uitgaande dat je de 73 kWh versie hebt. Als ik via ABRP plan krijg ik 4 laadstops voorgeschoteld op die afstand. Maar het zal afhangen van je instellingen zoals percentage bij aankomst, verbruik.

Naar Normandie rijden via Duitsland snap ik niet helemaal, tenzij je ergens aan de Duitse grens in Drenthe woont. De meeste planners geven je alternatieve routes adhv reistijd en/of afstand.

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

@bilgy_no1 Thanks!
Ik woon in Noord Oost Groningen, de meeste Navi’s pakken dan vaak Duitsland terwijl dat helemaal niet veel scheelt. Voorheen met de brandstofauto met 200 op de autobahn en dan goedkoper tanken snoepte nogal wat van de reis af qua tijd.

ABRP er op staan. Na wat instellen komt deze idd met twee tussenstops. In eerste instantie ook 5, waarbij de auto steeds maar een 30-50% werd geladen. Dat zal waarschijnlijk sneller zijn, maar heb geen haast.

Vlak voor eindbestemming Bayeux zit een reeks aan 350 laders.

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17:44
Redwood schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:35:
@bilgy_no1 Thanks!
Ik woon in Noord Oost Groningen, de meeste Navi’s pakken dan vaak Duitsland terwijl dat helemaal niet veel scheelt. Voorheen met de brandstofauto met 200 op de autobahn en dan goedkoper tanken snoepte nogal wat van de reis af qua tijd.

ABRP er op staan. Na wat instellen komt deze idd met twee tussenstops. In eerste instantie ook 5, waarbij de auto steeds maar een 30-50% werd geladen. Dat zal waarschijnlijk sneller zijn, maar heb geen haast.

als je de max snelheid in ABRP invuld (bijv 120 ivm je verbruik) dan zal hij duitsland ook wel links laten liggen denk ik. standaard gaat hij uit van 150 in duitsland, dan vliegen het aantal laadstops wel omhoog. overigens vind ik 2 stops voor 900km wel weer weinig klinken, dan vermoed ik dat je steeds tot 100% gaat laden, dan gaan je laadstops wel (veel) langer duren. ik zou voor 3 stops gaan, dan denk ik dat je met 80% accu beter weg komt. maar het is wel een tuning spelletje in de app om het met de werkelijkheid te laten matchen ben ik al achter.

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• EMP

EMP

Krulloos!

ZuinigeRijder schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:21:
[...]

Je kunt gewoon zien met hoeveel Watt de auto laadt, gewoon even de deur open doen......
Dat is handig, dat had ik nog niet gezien!

Hij laadt nu met 3.4 kW dus lijkt inderdaad op 1 fase.
MeelezerT schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:58:
[...]

Zou de tip van bilgy over de laadsnelheid bij de instellingen even opvolgen en van zo langzaam mogelijk op zo snel mogelijk zetten.
Die staat netjes op maximum.

Ik had alleen meer verwacht omdat hij op chargemap bekend staat als 11kW / AC - Drie fasen.

Nou ja, op 1 werkdag kan ik zo'n 150 km bijladen. Is an sich prima, en na morgen hopelijk ook geen probleem meer omdat ze dan de thuislader komen installeren :Y)

[ Voor 19% gewijzigd door EMP op 21-06-2022 16:49 ]

My anime addiction.

EMP schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:42:
[...]

Dat is handig, dat had ik nog niet gezien!

Hij laadt nu met 3.4 kW dus lijkt inderdaad op 1 fase.
Misschien dat deze laadpaal aan smart charging doet en dus niet (altijd) 11 kW levert :?
En kunnen er 2 auto's tegelijkertijd laden aan deze laadpaal?

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

Tiggy80 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:40:
[...]

als je de max snelheid in ABRP invuld (bijv 120 ivm je verbruik) dan zal hij duitsland ook wel links laten liggen denk ik. standaard gaat hij uit van 150 in duitsland, dan vliegen het aantal laadstops wel omhoog. overigens vind ik 2 stops voor 900km wel weer weinig klinken, dan vermoed ik dat je steeds tot 100% gaat laden, dan gaan je laadstops wel (veel) langer duren. ik zou voor 3 stops gaan, dan denk ik dat je met 80% accu beter weg komt. maar het is wel een tuning spelletje in de app om het met de werkelijkheid te laten matchen ben ik al achter.
Oeps… zei ik ergens twee? Ik had zelf 3 bedacht. 2 red ik niet. Ik kom echt niet verder dan de 420km op 100%.

De Max snelheid aangepast naar 120. Harder rij ik ook niet. Kom nu op een mooie drie stops.

Voornamelijk het leren vertrouwen is de eerste stap.

• edvanleeuwen
Ok, deze is vandaag geïnstalleerd. Ben benieuwd.

Heb er wel plots een piepje bij. Komt ongeveer na elke minuut, geen vast interval, geen visueel iets. 😩
Redwood schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:35:
@bilgy_no1 Thanks!

Ja, ik heb er ook 3. In mijn vorige post stond 4, omdat hij op de laptop de laatste SOC vanuit mijn telefoon (46%) had overgenomen. Zo zie je maar hoe je moet opletten met deze app en hoe fijnmazig je alles kunt instellen. Alleen niet vergeten die dingen dan weer te checken voor je volgende rit.

Maar goed, het werkt en de laadpalen kloppen voor mij tot nu toe altijd wel. Vorige week weigerde hij te plannen langs een Ionity waar ik regelmatig kom. Ik eigenwijs genoeg toch daar langs gereden en bleek die ook daadwerkelijk buiten gebruik te zijn geweest die dag. Gelukkig zat de monteur er met de country manager Benelux nog even naast en kon ik gratis laden... Maar ABRP had toch gelijk dat ie buiten dienst was geweest.

Fijne vakantie alvast! De Ioniq 5 bevalt me prima als reisauto. Ik merk vaak dat de auto al klaar is met laden voordat het hele gezien klaar is met de sanitaire stop en benen strekken. We stoppen sowieso om de 2,5 uur dus van vertraging met elektrisch rijden merken wij niets.

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

Redwood schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:02:

1) Bestemming

[ Voor 16% gewijzigd door jrk op 22-06-2022 07:55 ]

• EMP

EMP

Krulloos!

ZuinigeRijder schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:25:
[...]

Misschien dat deze laadpaal aan smart charging doet en dus niet (altijd) 11 kW levert :?
En kunnen er 2 auto's tegelijkertijd laden aan deze laadpaal?
Twee aansluitingen, maar er heeft de hele dag geen andere auto aangestaan.

Ik gok dat hij toch 1-fase aangesloten is en dat Chargemap niet klopt.

My anime addiction.

• cvanmansom
  • Laatst online: 11-11 08:47

cvanmansom

IONIQ 5 Lounge RWD LR 20' MY21

bilgy_no1 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:43:
[...]

Ja, ik heb er ook 3. In mijn vorige post stond 4, omdat hij op de laptop de laatste SOC vanuit mijn telefoon (46%) had overgenomen. Zo zie je maar hoe je moet opletten met deze app en hoe fijnmazig je alles kunt instellen. Alleen niet vergeten die dingen dan weer te checken voor je volgende rit.

Maar goed, het werkt en de laadpalen kloppen voor mij tot nu toe altijd wel. Vorige week weigerde hij te plannen langs een Ionity waar ik regelmatig kom. Ik eigenwijs genoeg toch daar langs gereden en bleek die ook daadwerkelijk buiten gebruik te zijn geweest die dag. Gelukkig zat de monteur er met de country manager Benelux nog even naast en kon ik gratis laden... Maar ABRP had toch gelijk dat ie buiten dienst was geweest.

Fijne vakantie alvast! De Ioniq 5 bevalt me prima als reisauto. Ik merk vaak dat de auto al klaar is met laden voordat het hele gezien klaar is met de sanitaire stop en benen strekken. We stoppen sowieso om de 2,5 uur dus van vertraging met elektrisch rijden merken wij niets.
Ik worstel in ABRP voor mijn reis naar Zuid Duitsland nog met het vinden van laders bij een Raststätte. Over het algemeen word ik naar plekken geleid waar ik 300 meter moet lopen voor een kop koffie en volgens de kaart dan best wat drukke wegen over moet steken... Al geprobeerd de stops te plannen op tijd, maar dan kom ik om 10 uur 's ochtends uit bij een Italiaans restaurant die om 17:00 uur opengaat ;-). Alle tips voor slim plannen zijn welkom! Ik heb ABRP Premium en een ODBII dongle. Ga op reis met volle auto en dakkoffer.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:26

Umbrah

The Incredible MapMan

cvanmansom schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:50:
[...]

Ik worstel in ABRP voor mijn reis naar Zuid Duitsland nog met het vinden van laders bij een Raststätte. Over het algemeen word ik naar plekken geleid waar ik 300 meter moet lopen voor een kop koffie en volgens de kaart dan best wat drukke wegen over moet steken... Al geprobeerd de stops te plannen op tijd, maar dan kom ik om 10 uur 's ochtends uit bij een Italiaans restaurant die om 17:00 uur opengaat ;-). Alle tips voor slim plannen zijn welkom! Ik heb ABRP Premium en een ODBII dongle. Ga op reis met volle auto en dakkoffer.
Misschien niet de ideale oplossing maar puur voor de koffie: is een fles(je) water meenemen + nespresso apparaatje op V2L geen oplossing? Ook in NL bij Fastned's is er duidelijk niet altijd nagedacht over dat EV-ers 'meer' dan de minimale onbemande pomp faciliteiten willen (hoewel ze dat wel willen, rechtzaak gewonnen zelfs: https://www.rtlnieuws.nl/...ak-winkels-snacks-opladen).

Denk dat dit elk jaar wel beter gaat worden. Dat gesteld hebbende -- weet niet hoe het in Duitsland is, maar in NL heb je als je 50kW niet erg vindt voor een langere stop bij de McDonalds "net niet traag"-laders: https://incharge.vattenfa...lladen-laadpaal-mcdonalds (voor mijn huidige oude Ioniq geen probleem, die heeft maar een 28kWh accu en een snelheid cap op 64kWh, de nieuwe Ioniq komt februari, dat is dealer voor "juni", en dan zie ik wel hoe dat gaat...). Dat soort trucs zijn soms ook goed om te weten want gek genoeg komen die niet altijd voor in de laad-kaarten.

• cvanmansom

cvanmansom

Umbrah schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:07:
[...]

Misschien niet de ideale oplossing maar puur voor de koffie: is een fles(je) water meenemen + nespresso apparaatje op V2L geen oplossing? Ook in NL bij Fastned's is er duidelijk niet altijd nagedacht over dat EV-ers 'meer' dan de minimale onbemande pomp faciliteiten willen (hoewel ze dat wel willen, rechtzaak gewonnen zelfs: https://www.rtlnieuws.nl/...ak-winkels-snacks-opladen).

Denk dat dit elk jaar wel beter gaat worden. Dat gesteld hebbende -- weet niet hoe het in Duitsland is, maar in NL heb je als je 50kW niet erg vindt voor een langere stop bij de McDonalds "net niet traag"-laders: https://incharge.vattenfa...lladen-laadpaal-mcdonalds (voor mijn huidige oude Ioniq geen probleem, die heeft maar een 28kWh accu en een snelheid cap op 64kWh, de nieuwe Ioniq komt februari, dat is dealer voor "juni", en dan zie ik wel hoe dat gaat...). Dat soort trucs zijn soms ook goed om te weten want gek genoeg komen die niet altijd voor in de laad-kaarten.
Het gaat denk ik ook met name om de sanitaire stop ;-). Ik heb het nu als volgt opgelost: Iedere afgelegen lader heb ik steeds uitgesloten, net zolang tot ik een acceptabele lijst met laders kreeg. Was even werk maar uiteindelijk ziet het er nu goed uit. Vijf stops met steeds tussenpozen van ongeveer 1,5 uur en één keer na een uur. Met die dakkoffer erop verwacht ik dat mijn bereik drastisch minder is, dus ik heb een ruime marge ingesteld. Als ik dan real-time zie dat ik er ruim mee uitkom, kan ik altijd nog bij de eerste stop een stukje herplannen en misschien minder stops maken.

• Zonnekamp
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-11 13:59
Tiggy80 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:40:
[...]

Je begint toch met een volle accu? Dan hoef je nog maar 500 km als deze leeg is, dus dan lijkt mij 2 stops prima.

• tdegroot
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-11 19:42
cvanmansom schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:36:
[...]

Het gaat denk ik ook met name om de sanitaire stop ;-). Ik heb het nu als volgt opgelost: Iedere afgelegen lader heb ik steeds uitgesloten, net zolang tot ik een acceptabele lijst met laders kreeg. Was even werk maar uiteindelijk ziet het er nu goed uit. Vijf stops met steeds tussenpozen van ongeveer 1,5 uur en één keer na een uur. Met die dakkoffer erop verwacht ik dat mijn bereik drastisch minder is, dus ik heb een ruime marge ingesteld. Als ik dan real-time zie dat ik er ruim mee uitkom, kan ik altijd nog bij de eerste stop een stukje herplannen en misschien minder stops maken.
Kies Ionity als voorkeursnetwerk. Deze staan in Duitsland bijna altijd bij Raststättes

• MeelezerT
Umbrah schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:07:
[...]

Wel even koffie zetten vóór het laden want tijdens het laden kan niet.

• MBam
  • Laatst online: 12-12-2024
MeelezerT schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:57:
[...]

Wel even koffie zetten vóór het laden want tijdens het laden kan niet.
En als je nog boven de 20% SOC zit. ;)

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:17
tdegroot schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:38:
[...]

Kies Ionity als voorkeursnetwerk. Deze staan in Duitsland bijna altijd bij Raststättes
Twee keer naar Berlijn geweest en recent naar Garmisch Partekirchen met Ionity Premium. Via ABRP Ionity als voorkeur opgegeven. Allemaal goede locaties met vlakbij een restaurant. (voor 29 cent/Kwh). Goede verdeling van de stations ook over de route zodat je iedere 2-2,5 uur een stop hebt. Enige risico van dat vooraf plannen is de files en wegwerkzaamheden waardoor je soms ook moet herplannen.

• cvanmansom

cvanmansom

Anjos schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:40:
[...]

Twee keer naar Berlijn geweest en recent naar Garmisch Partekirchen met Ionity Premium. Via ABRP Ionity als voorkeur opgegeven. Allemaal goede locaties met vlakbij een restaurant. (voor 29 cent/Kwh). Goede verdeling van de stations ook over de route zodat je iedere 2-2,5 uur een stop hebt. Enige risico van dat vooraf plannen is de files en wegwerkzaamheden waardoor je soms ook moet herplannen.
Ik heb het direct in ABRP uitgeprobeerd en dat geeft me inderdaad een veel betere route. Nog steeds veel laadstops, maar dat komt omdat ik als minimum SOC 30% heb ingevuld om wat marge te hebben met die dakkoffer. Iedere 1,5 uur een stop (1x na een uur) dus dat is prima. Gouden tip, dank jullie wel!

• Codeaction
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-11 12:59
@EMP

Radex heeft slechts een 1 fase lader (2x) met ~3kw.
Schiet niet zo op. In de praktijk worden ze vooral gebruikt door plug-in hybride auto op deze locatie.

[ Voor 5% gewijzigd door Codeaction op 22-06-2022 17:57 ]

If it cannot be fixed with Duct-tape. Then you're not using enough Duct-tape.

• BenOnderweg
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-10 11:42

BenOnderweg

Lounge RWD 20" 77,4kWh

slvans schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:55:
Een handige plek is op de vloer vlak voor de bestuurdersstoel. Zo monteren dat je er niet snel op gaat staan. Je moet er in geval van nood wel gemakkelijk en snel bij kunnen zonder te hoeven zoeken. Ik heb er twee, voor beide stoelen voorin zit er een.

[ Voor 3% gewijzigd door BenOnderweg op 22-06-2022 22:12 ]

BenOnderweg in mijn Shooting Star. : )

• souris
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-11 09:29
Ik heb een 73 kWh RWD Lounge sinds eind januari. Inmiddels bijna 5500 km mee gereden.

De laatste tijd steeds heb ik regelmatig dat de automatische regeneratie modus en i-pedal niet beschikbaar zijn. Als ik een van de twee wil instellen komt de melding: "recuperatie-wipschakelaars niet beschikbaar'. Level 0, 1, 2 en 3 zijn wel gewoon beschikbaar.

Het lijkt erop dat dit vooral is als de auto een tijd in de zon heeft gestaan. Na verloop van tijd zijn beide weer beschikbaar.

Hij moet nu toch terug naar de garage vanwege de terugroepacties, maar ik was benieuwd of iemand anders dit ook al eens heeft gezien.

• FunkStar_
Kratos schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:45:
[...]

Wauw ziet er erg goed uit! Kan je hem misschien delen?
Sure!

[REQUIREMENTS]
Hacs (https://hacs.xyz/)
Integration:
Kia Uvo / Hyundai Bluelink (https://github.com/fuatakgun/kia_uvo)
Frontend (te vinden in hacs):
stack in card (https://github.com/custom-cards/stack-in-card/issues)
bar card (https://github.com/custom-cards/bar-card)
button card (https://github.com/custom-cards/button-card/)

Lovelace card:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
type: vertical-stack
cards:
  - type: picture
    image: /local/Images/Ioniq5.jpg
    tap_action:
    hold_action:
    card_mod:
      style: |
        ha-card {
          --ha-card-background: transparent;
          box-shadow: none;
        }
  - type: custom:stack-in-card
    mode: vertical
    keep:
      background: false
      border_radius: false
      box_shadow: false
      margin: false
      outer_padding: false
    cards:
      - type: glance
        entities:
          - entity: binary_sensor.ioniq_5_plugged_in
            name: Charger
          - entity: binary_sensor.ioniq_5_charging
            name: EV Battery
          - entity: sensor.ioniq_5_range_by_ev
            name: Range
        show_state: true
        show_name: true
      - type: custom:bar-card
        icon: mdi:battery-charging
        entities:
          - entity: sensor.ioniq_5_ev_battery
        columns: '0'
        entity_row: false
        direction: right
        positions:
          icon: outside
          indicator: 'off'
          name: 'off'
          minmax: 'off'
          value: inside
        severity:
          - color: '#4CAF50'
            from: '60'
            to: '100'
          - color: '#FFC107'
            from: '25'
            to: '60'
          - color: '#FF5722'
            from: '0'
            to: '25'
        entities:
          - entity: binary_sensor.ioniq_5_tire_pressure_all
            name: Tyre Pressure
          - entity: sensor.ioniq_5_car_battery
            name: 12v Battery
          - entity: lock.ioniq_5_door_lock
            name: Door state
      - type: markdown
        content: ___
        entities:
          - entity: sensor.ev_mileage_since_last_charge
            name: Trip
          - entity: sensor.ev_comsumption
            name: Consumption
          - entity: sensor.ioniq_5_odometer
            name: Odometer
      - type: custom:button-card
        entity: sensor.ioniq_5_last_update
        show_last_changed: true
        styles:
          grid:
            - grid-template-areas: '"i n l"'
            - grid-template-rows: 100%
            - grid-template-columns: 25% 45% 30%
          label:
            - justify-self: start
          name:
            - justify-self: end
            - margin-right: 10%
        name: 'Last Updated:'
        aspect_ratio: 7/1
        tap_action:
          action: call-service
          service: kia_uvo.force_update

2 helpers voor TRIP & Consumption

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0uqcL7hk0ECyWKz2lyVH5iw4DLs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3m22VCtfziq1ogR7P06eqmEi.png?f=fotoalbum_large

automatisation:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: Update EV Mileage Stats
description: Updates mileage stats after EV charger is connected
trigger:
  - platform: state
    entity_id: binary_sensor.ioniq_5_plugged_in
    from: 'off'
    to: 'on'
condition: []
action:
  - service: input_number.set_value
    data_template:
      entity_id: input_number.ev_total_mileage_since_last_charge
      value: '{{states(''sensor.ev_mileage_since_last_charge'') | float }}'
  - service: input_number.set_value
    data_template:
      entity_id: input_number.ev_mileage_since_last_charge_base
      value: '{{states(''sensor.ioniq_5_odometer'') | float }}'
mode: single

Berekening (waar dus nog een foutje in zit).
Zit bij mij in config\includes\sensors.yaml maar als je niet met onderverdelingen werkt gewoon in "config/configuration.yaml". (wel opletten met indentation dan bij copy paste)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  - platform: template
    sensors: 
      ioniq_5_battery_capacity:
        value_template: "72.6"
        unit_of_measurement: "kWh"
      ev_mileage_since_last_charge:
        value_template: "{{ states('sensor.ioniq_5_odometer') | int(0) - states('input_number.ev_mileage_since_last_charge_base') | int }}"
      ioniq_5_battery_capacity_remaining:
        value_template: "{{ ((states('sensor.ioniq_5_battery_capacity') | float * states('sensor.ioniq_5_ev_battery') | float ) / 100) | round(1) }}"
        unit_of_measurement: "kWh"
      ev_comsumption:
        value_template: "{{ (states('sensor.ev_mileage_since_last_charge') | float / ((states('sensor.ioniq_5_battery_capacity') | float - states('sensor.ioniq_5_battery_capacity_remaining') | float ))) | round(1) }}"
        unit_of_measurement: "km/kWh"

Alles behalve de berekening kan via de GUI.

edit: added extra requirements to make this work.

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-11 17:54
Ik heb de mijne vandaag opgehaald, superblij mee! Balance solar 73kWh RWD in galactic grey met zwart leer.
Heel lange dag achter het stuur, helaas wel van de oprijwagen omdat de auto al uitgeschreven was door de dealer en er dus niet meer mee op de openbare weg gereden mocht worden.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/dLRjSPQ7/IMG-2176.jpg

Morgenochtend gelijk de keuringsafspraak. Net snel even in de auto gezeten en gekeken. Blijkbaar heeft deze versie die voor de rest identiek is aan de Lounge niet de elektrisch verstelbare achterbank. Nou ja, geen deabreaker. Type 2 kabel zit er ook niet in, nog even navragen, dat zou toch wel moeten ook in België/Luxemburg? Wel de set winterbanden erbij gekregen voor het lange wachten dus dat is erg fraai.

Zijn de trekhaken inmiddels goed verkrijgbaar en welke zal ik nemen vast of afneembaar? De elektrisch wegdraaibare vind ik wat al te kostbaar.

Import van EVs

• FunkStar_
Luiaard schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:00:
Ik heb de mijne vandaag opgehaald, superblij mee! Balance solar 73kWh RWD in galactic grey met zwart leer.
Heel lange dag achter het stuur, helaas wel van de oprijwagen omdat de auto al uitgeschreven was door de dealer en er dus niet meer mee op de openbare weg gereden mocht worden.
[Afbeelding]

Morgenochtend gelijk de keuringsafspraak. Net snel even in de auto gezeten en gekeken. Blijkbaar heeft deze versie die voor de rest identiek is aan de Lounge niet de elektrisch verstelbare achterbank. Nou ja, geen deabreaker. Type 2 kabel zit er ook niet in, nog even navragen, dat zou toch wel moeten ook in België/Luxemburg? Wel de set winterbanden erbij gekregen voor het lange wachten dus dat is erg fraai.

Zijn de trekhaken inmiddels goed verkrijgbaar en welke zal ik nemen vast of afneembaar? De elektrisch wegdraaibare vind ik wat al te kostbaar.
Proficiat! Véél plezier.

Bij mijn (Belgische) wagen (core long range) had ik matten set + koffer, type 2 kabel & granny charger.

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-11 17:54
Bedankt, dan ga ik ze nog even rapelleren voor die kabel. Het is er een uit Luxemburg, maar dat is exact hetzelfde als België qua modellen. Ik heb wel ook de rubber kofferbakmat er al in liggen van de dealer uit en luxe matten.En ze hadden zelfs een Nederlands instructieboekje erbij gedaan dus wel top service. Die kabel zal dan wel goed komen nog.

Bij Hyundai betaal je dan volgens accessoirebrochure €839 afneembare trekhaak en €329 13-polige kabelset dus samen €1168? En is dit inclusief montage?
Er zijn ook al andere opties voor minder: https://www.ebay.de/itm/275325466525

[ Voor 25% gewijzigd door Luiaard op 22-06-2022 20:46 ]

Import van EVs

• MBam
  • Laatst online: 12-12-2024
souris schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:52:
Ik heb een 73 kWh RWD Lounge sinds eind januari. Inmiddels bijna 5500 km mee gereden.

De laatste tijd steeds heb ik regelmatig dat de automatische regeneratie modus en i-pedal niet beschikbaar zijn. Als ik een van de twee wil instellen komt de melding: "recuperatie-wipschakelaars niet beschikbaar'. Level 0, 1, 2 en 3 zijn wel gewoon beschikbaar.

Het lijkt erop dat dit vooral is als de auto een tijd in de zon heeft gestaan. Na verloop van tijd zijn beide weer beschikbaar.

Hij moet nu toch terug naar de garage vanwege de terugroepacties, maar ik was benieuwd of iemand anders dit ook al eens heeft gezien.
Ik weet niet of het je helpt: als ik het rempedaal al heb ingedrukt, en dan met de flippers probeer een ander ReGen niveau te selecteren, dan krijg ik dezelfde melding. Maar je kan wel in level 0-3 dus dan is het wel vreemd.

• MeelezerT
Tallguy2719 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:32:
[...]

[Afbeelding] Hier ook een dashcam geïnstalleerd (DDPAI) mbt Dongar voeding. Ideaal
De voeding bij de spiegel gaat toch uit als de auto op slot is?

• de meester01

de meester01

MeelezerT schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 22:06:
[...]

De voeding bij de spiegel gaat toch uit als de auto op slot is?
Ja dat klopt.

Ik heb met de Dongar sinds deze week wat gedoe. De dashcam gaat doorlopend uit en weer aan met intervallen van ongeveer 1-2 minuten. Even testen met een powerbank of dit aan de voeding ligt of aan de dashcam. Het betreft een Mini 2 van Garmin.

• MeelezerT
de meester01 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 22:53:
[...]

Ja dat klopt.

Ik heb met de Dongar sinds deze week wat gedoe. De dashcam gaat doorlopend uit en weer aan met intervallen van ongeveer 1-2 minuten. Even testen met een powerbank of dit aan de voeding ligt of aan de dashcam. Het betreft een Mini 2 van Garmin.
Dank. Ik ga m installeren op de OBDII poort met een splitter ivm dongle voor ABRP/CarScanner.

• edvanleeuwen

Toevallig een trekhaak? Want als je daar dan iets mee vervoert werkt iPedal niet.

Mysterieus. Ik krijg die melding alleen als ik de flippers bedien terwijl de auto in Smart Cruise Control rijdt, of als ik tegelijkertijd met het aantrekken van de flipper ook de rempedaal indruk.

Misschien nog even de handleiding pdf doorzoeken op trefwoord "recuperatie" en "i-Pedal"? Wellicht kom je nog iets tegen over wanneer dit zou kunnen optreden.
Pagina: 1 ... 102 ... 278 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic