Redwood schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:02:
Ik heb over een paar weken een tripje naar Normandië. Ik heb diversen gebruikt, echter komen ze allemaal met compleet andere voorstellen. Zo wil de ANWB EV planner 5 laadstops. Het is maar 900km.
De ingebouwde navi waar ik eerst tevreden over was, heeft het mijn idee te vaak mis.
Ik heb al eerder voorgestelde apps geprobeert, maar ook die zijn niet heel betrouwbaar.
Wat gebruikt iedereen om de beste routes uit te stippelen? Het ideale is
1) Bestemming
2) Keuze over NL of Duitsland
3) Planner geeft n.a.v. het invoeren van autotype de optimale route met laadstops.
Ik gebruik normaliter ABRP. Je kunt deze behoorlijk goed finetunen, al is de interface daarvoor wel even wennen. Ik plan van tevoren de route en rijd dan naar het eerste geplande laadpunt. Op basis van de inschatting van ABRP bepaal ik dan tot hoever ik moet opladen. Na het laden bereken ik de route naar het eindpunt opnieuw (SOC na het laden invullen) en vul dan in de navigatie van de auto het volgende laadpunt in. In Frankrijk is er overigens nog niet altijd heel veel smaak qua HPC laders, dus dat maakt het ook makkelijker...
Standaard schat hij naar mijn ervaring het verbruik wat te hoog in. Je kunt het verbruik waar hij mee rekent wat lager instellen, of het standaard getal laten staan als een soort buffer (en wellicht is jouw verbruik wat hoger). Je kunt ook een OBD dongle koppelen en de live data van de auto gebruiken in ABRP. Zoek even in het forum hier (paar pagina's terug) voor de beste dongle die de koppeling behoudt.
Als je de ABRP Pro versie neemt kun je hem via CarPlay/Android Auto op het scherm gebruiken, maar ik begrijp dat velen nog niet happy zijn met deze app als navigatie app.
5 stops voor 900 km lijkt me inderdaad veel, ervan uitgaande dat je de 73 kWh versie hebt. Als ik via ABRP plan krijg ik 4 laadstops voorgeschoteld op die afstand. Maar het zal afhangen van je instellingen zoals percentage bij aankomst, verbruik.
Naar Normandie rijden via Duitsland snap ik niet helemaal, tenzij je ergens aan de Duitse grens in Drenthe woont. De meeste planners geven je alternatieve routes adhv reistijd en/of afstand.