Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Nog even weer een update.t.oswald schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:21:
[...]
Na indrukken resetknop verder niets doen, alleen wachten tot de drie leds weer branden.
Vanmorgen weer ingelogd met mijn nieuwe account en kon neu wel verder met aanmelden dus smart cloud is weer actief. Nu de add-on voor Homeassistant weer installeren en dan kijken wat er veranderd is want zag dat het een niewe versie was.
Volgende punt is om hem te optimaliseren maar dan zal ik eerst eens dit topic doorlezen over hoe het allemaal werkt haha.
Iedereen bedank voor de hulp en alvast een goede jaarwisseling!!
Erik
Even hierop terugvallend. Ik bedacht me net dat ik nu met een fixed flow van 18L op een lagere Ta kan draaien op de zachte dagen. Kan het niet zo zijn dat dat me opbreekt bij koudere dagen. Dat ik dan juist met een hogere Ta zou moeten draaien, maar dit niet kan door de hogere flow? Oftewel, bij lagere temperaturen toch beter de flow omlaag en de Ta omhoog?CurlyMo schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:37:
Nu het in het westen van het land zo rond de -2 bungelt is de WP niet naar hogere temperaturen te krijgen. Compressor draait voluit op 49Hz, maar haalt daarbij de 45oC niet. Hebben andere 5J eigenaren daar ook last van? 45oC lijkt me geen buitensporige Ta voor een WP.
Ik zou bij zo'n relatief matige buitentemperatuur toch meer verwachten van de WP, zelfs voor de 5kW versie. Ook als de BH volledig meedraait lukt het hem niet om dat soort aanvoertemperaturen te bereiken. Vorig jaar hielp het om de Tb sensor voor de gek te houden zodat hij eerder de 59Hz vrijgeeft, maar ik had verwacht dat hij met BH erbij toch tot meer in staat zou moeten zijn. En deze dirty hack zie ik niet zo zitten.
Wat me daarbij ook opvalt is dat hij ook op enkel de compressor niet de 5000W warmte weet te bereiken. Hij blijft dan vaak een beetje hangen op de 4400W.
Volgens de Heating Capacity Table zou hij die aanvoer temperatuur relatief makkelijk kunnen halen.
Iedereen kan op zachte dagen op een lagere Ta (dan op koude dagen) draaien. Wat heeft een fixed flow van 18L daarmee te maken? Houdt jouw listige regeling geen rekening met het weer?CurlyMo schreef op zondag 2 januari 2022 @ 09:08:
[...]
... Ik bedacht me net dat ik nu met een fixed flow van 18L op een lagere Ta kan draaien op de zachte dagen....
Dat hij bij een hogere flow sneller op zijn maximale vermogen zit en dus ook een lagere maximale Ta heeft.FransvWoerkom schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:29:
[...]
Iedereen kan op zachte dagen op een lagere Ta (dan op koude dagen) draaien. Wat heeft een fixed flow van 18L daarmee te maken? Houdt jouw listige regeling geen rekening met het weer?
/f/image/VWj8qfjZ4NDHCm0E2rZg6BrU.png?f=fotoalbum_large)
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
En wat levert dat op als geluid geen issue is?flippy schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:31:
je kan de quiet 3 aanzetten, dan raak je die hoge startpieken kwijt. dan loopt het wat rustiger.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
een hogere COP, die is ruk bij opstarten op deze manier. de lager je draait de hoger de cop is.t.oswald schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:53:
[...]
En wat levert dat op als geluid geen issue is?
opstarten op vol vermogen word gedaan om snel aan de vraag te kunnen voldoen, niet om energie te besparen. daarom kan je ook veel voordeel halen uit de heisamon bijvoorbeeld.
[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 02-01-2022 17:04 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik gebruik mijn externe 'Emos' thermostaat zowel op Direct als WAR verwarmen, bij direct was het hollen en weer stilstaan door ingrijpen van de thermostaat, nu met war draait de wp veel gelijkmatiger en dus op lagere frequentie, de thermostaat schakelt nu sporadisch de wp uit.Carboy54 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:11:
Er is hier al veel geschreven over het nut of juist niet van een externe thermostaat. Met deze temperaturen is bij mij pendelen niet te voorkomen. Enkele dagen geleden de stooklijn bij 16 graden verhoogt tot een temperatuur nu van 31 bij 13 graden. Zie hier de grafiek bij een kamertemperatuur van 20.8 met een hysterese van 0,2 graden ( Siemens Rev 200 ) met radiatoren. 5x aangeslagen in 24 uur. Werkt dus nu voor mij optimaal.
[Afbeelding]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Dat vraag ik mij af of dat zo is. Bij een quit mode wordt de ventilator van de verdamper (in dit geval omdat het verwarmen is) ook beperkt. Daardoor wordt de verdamper kouder en daardoor wordt de COP slechter.flippy schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:02:
[...]
een hogere COP, die is ruk bij opstarten op deze manier. de lager je draait de hoger de cop is.
opstarten op vol vermogen word gedaan om snel aan de vraag te kunnen voldoen, niet om energie te besparen. daarom kan je ook veel voordeel halen uit de heisamon bijvoorbeeld.
Weegt dat op tegen een minder agressieve start?
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
zolang het uitgaande gas van de verdamper op dezelfde temperatuur is als de buitenlucht (dat is het doel van de regeling/verdamper) maakt de snelheid van de fan weinig uit. met deze temperaturen buiten moet je best moeite doen om die temperaturen niet te halen. als het echt koud is zal het een andere discussie worden maar boven de 10 graden zie ik niet wat het voordeel is om de fan nodeloos hard te laten draaien. immers is de last ook lager. de meeste winst haal je onder deellast, niet vollast. onder vollast moet de fan relatief harder draaien om de gassen op te warmen (!) tot de buitentemperatuur ten opzichte van laaglast. het is niet zo dat de fan gelijk loopt met je efficientie. op een moment is meer lucht gewoon zinloos. en op lagere lasten is dat punt heel snel bereikt.martijn v o schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:46:
[...]
Dat vraag ik mij af of dat zo is. Bij een quit mode wordt de ventilator van de verdamper (in dit geval omdat het verwarmen is) ook beperkt. Daardoor wordt de verdamper kouder en daardoor wordt de COP slechter.
je kan de temperaturen zelf nakijken in de wolk. dan zie je vrij snel of de unit aan het inhouden is op geluid ten koste van efficientie.
er spelen wel meer factoren in het systeem maar ik probeer het beejte jip/janneke te houden.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 02-01-2022 17:59 ]
Zeker als er defrosts dreigen de silent 3 niet gebruiken. Dan komt de defrost veel eerder.martijn v o schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:46:
[...]
Dat vraag ik mij af of dat zo is. Bij een quit mode wordt de ventilator van de verdamper (in dit geval omdat het verwarmen is) ook beperkt. Daardoor wordt de verdamper kouder en daardoor wordt de COP slechter.
Ik had automatisch ingesteld dat bij het aanslaan van de Wp 15 minuten silent 3 werd gegeven. Dat leverde dan direct een defrost op. Heb dit nu zo ingesteld dat silent 3 alleen wordt gebruikt als de Tb hoger dan 5 graden is.
[ Voor 19% gewijzigd door t.oswald op 02-01-2022 19:40 ]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Ja precies. Als je WAR of Direct draait en je hebt een thermostaat aangesloten, dan zal de warmtepomp na een tijdje de Ta gaan plussen of minnen om de ingestelde temperatuur zo lang mogelijk te handhaven.frisianstar schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:10:
[...]
Ik gebruik mijn externe 'Emos' thermostaat zowel op Direct als WAR verwarmen, bij direct was het hollen en weer stilstaan door ingrijpen van de thermostaat, nu met war draait de wp veel gelijkmatiger en dus op lagere frequentie, de thermostaat schakelt nu sporadisch de wp uit.
[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 02-01-2022 21:20 ]
Ik denk niet dat de paw-a2w de temperatuur terug meldt. In de voorbeelden van Panasonic staat naast de thermostaat ook de thermistor. Maar de afstandsbediening meldt wel de temperatuur terug en een thermistor is niet duur.flippy schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:19:
moet je wel een temperatuursensor zoals de paw-a2w in die kamer hebben hangen anders weet ie niet hoe warm/koud het is.
moet je wel de afstandsbediening in de hoofdruimte hebben hangen.FransvWoerkom schreef op zondag 2 januari 2022 @ 23:41:
[...]
Ik denk niet dat de paw-a2w de temperatuur terug meldt. In de voorbeelden van Panasonic staat naast de thermostaat ook de thermistor. Maar de afstandsbediening meldt wel de temperatuur terug en een thermistor is niet duur.
en de tsrt thermometer sluit je aan op de zone 1 termometer ingang. dan kan je die ook gebruiken in het menu.
die bedrade termostaat die jij bedoelt is gewoon een aan-uit ja en die kost 170 euro of zo.
een PAW-A2W-TSRT kost 5 tientjes met verzenden via onze duitse adresjes. dan heb je geen termostaat in de woonkamer nodig als je de afstandsbediening ergens anders hebt hangen. al zit je dan nog steeds met het "probleem" dat de panasonic kabouter niet achter de komma kan kijken. al gebruik je die sensor alleen voor het afregelen van je stooklijn in dat geval. de tsrt is wel een stuk meer WAF vriendelijk om aan de muur te hangen in vergelijking met die zwerende puist van een afstandsbediending...
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 02-01-2022 23:55 ]
Ik dacht dat jij die thermostaat bedoelde. Maar ze beginnen inderdaad allemaal met paw-a2w. De TSRT kun je nabootsen met een goedkope Epcos 6k8 ntc met een weerstand parallel van 91k en daarmee in serie een weerstand van 200 ohm. Dan ben je aan onderdelen een euro kwijt.flippy schreef op zondag 2 januari 2022 @ 23:49:
[...]
moet je wel de afstandsbediening in de hoofdruimte hebben hangen.![]()
en de tsrt thermometer sluit je aan op de zone 1 termometer ingang. dan kan je die ook gebruiken in het menu.
die bedrade termostaat die jij bedoelt is gewoon een aan-uit ja en die kost 170 euro of zo.
een PAW-A2W-TSRT kost 5 tientjes met verzenden via onze duitse adresjes. dan heb je geen termostaat in de woonkamer nodig als je de afstandsbediening ergens anders hebt hangen. al zit je dan nog steeds met het "probleem" dat de panasonic kabouter niet achter de komma kan kijken. al gebruik je die sensor alleen voor het afregelen van je stooklijn in dat geval. de tsrt is wel een stuk meer WAF vriendelijk om aan de muur te hangen in vergelijking met die zwerende puist van een afstandsbediending...
Als je de goedkoopste Panasonic hard- en software gebruikt, dan zit je aan hun resolutie van 1° vast en meet en regel je dus altijd op +/- 0,5°. Met die dure Panasonic thermostaat heb je een iets betere resolutie. Dan werkt trouwens dat automatische shiften van de war ook.
Vanuit Duitsland is die dan bijna gratis...t.oswald schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:00:
Nieuwe RVO lijst https://www.rvo.nl/sites/...%201%20januari%202022.pdf
5J 2700 euro subsidie ??
Vraag me echt af of RVO zicht heeft op marktdynamiek. NL importeurs zijn grootste verdieners aan de ISDE subsidie voor warmtepompen.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
En de installateurs. Dat gat in de regelgeving hebben ze vorig jaar al gedicht.vandermark schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:34:
[...]
Vanuit Duitsland is die dan bijna gratis...
Vraag me echt af of RVO zicht heeft op marktdynamiek. NL importeurs zijn grootste verdieners aan de ISDE subsidie voor warmtepompen.
hoe precies is die panasonic termostaat nu eigenlijk? ik heb er een paar aan de muur geschroefd bij mensen maar echt gebruiken heb ik ze nooit.FransvWoerkom schreef op maandag 3 januari 2022 @ 00:17:
[...]
Als je de goedkoopste Panasonic hard- en software gebruikt, dan zit je aan hun resolutie van 1° vast en meet en regel je dus altijd op +/- 0,5°. Met die dure Panasonic thermostaat heb je een iets betere resolutie. Dan werkt trouwens dat automatische shiften van de war ook.
Geen idee. De resolutie is 0,1° en de hysterese minimaal 0,2° maar dat zegt niks. De temperatuurverschillen in een kamer zijn meestal groter dan 1° en het enige waar je op mag hopen, is dat de aanwijzing in het display een fatsoenlijke relatie heeft met de temperatuur van de gebruikte sensor. Het zal de meeste mensen worst zijn of die temperatuur nu voornamelijk beïnvloed wordt door de eigen dissipatie, de temperatuur van omringende onderdelen of die van de lucht in de kamer. De meeste mensen zijn al blij als de thermometer hun gevoel bevestigt.flippy schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:03:
[...]
hoe precies is die panasonic termostaat nu eigenlijk? ik heb er een paar aan de muur geschroefd bij mensen maar echt gebruiken heb ik ze nooit.
Zie op onderstaande foto de huidige situatie van de CV.
:strip_exif()/f/image/N909Fm291q6bdTj1WqMPdzsM.jpg?f=fotoalbum_large)
Huidige situatie:
- 2x15mm voor warm en koud
- 2x28mm CV
De gewenste situatie:
- Panasonic warmtepomp, deze staat tov van de foto 1,5 meter naar links. Muur is 50 naar links, dus moet gat naar buiten boren.
- Boilervat komt in deze ruimte, ik twijfel nog tussen de 200L en 300L.
- 3-weg klep is op Ebay besteld. https://www.ebay.com/itm/232493767037
Onderdelenlijst:
(1). Insteekverloop: 1/2" naar 16mm Uponor: https://www.123installati...15mm-knel-messing-1062842
(2). Buis: 16mm Uponor buis
(3). Verloopring 1/2" naar 1": https://www.hornbach.nl/s...raad/7884950/artikel.html
(4). Verloopring 5/4" naar 1"
(5). Flexibele RVS buis 1" naar 1", zie: https://www.sani-flex.de/...-bogen/a-154/?number=2445
Boilervat / SWW
- Aansluiten 15mm koper via insteekverloop (1) met wartel en knelring, dan 16mm buis (2) en dan (1) + (3).
- Aansluiten op 3-weg klep / t-stuk: 2x flexibele buis (5) met juiste lengte.
Aansluiten CV
- Van 28mm naar Warmtepomp?
Een verloopring (5), stuk flexibele RVS buis (5) op de 3-weg klep of t-stuk.
Dan van 1" naar 28mm: https://www.hornbach.nl/s...1-BU/7884996/artikel.html
De vragen:
- Gebruik ik de logische koppelingen/overgangen of kan iets anders/eenvoudiger?
- Kan ik dit drukvat blijven gebruiken/en op deze positie?
- Heb ik nog andere zaken nodig? Ik heb nog vuilfilters gezien. Kogelkranen zitten er al in, wellicht nog toevoegen bij het boilervat?
Bedankt voor het meedenken!
Dat zie ik ook terug in de waardes die de Heishamon uitleest:
:fill(white):strip_exif()/f/image/BwYxzTw79WWU3UN0lQlgZQe8.png?f=user_large)
De max duty is lager dan de actuele duty. Iemand enig idee waar dit door kan komen?
[ Voor 82% gewijzigd door Zeehond op 10-01-2022 10:38 ]
www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR
https://pvcvoordeel.nl/bismat-2000-beugel-m8-scharnierend/AdrianL schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:01:
Heeft iemand mooie steunklemmen gezien om deze flexibele slangen aan de muur te bevestigen?
even een heads up: intressepeilingen en inkoop acties zijn niet toegestaan op tweakers en dus ook niet in dit topic.
[ Voor 37% gewijzigd door twain4me op 05-01-2022 22:51 ]
Dat kan hij standaard, moet je alleen activeren. Check koelmodus in de OP van Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2acidd91 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:26:
Ik heb een Panasonic Aquarea 7 kW unit , welke geinstalleerd is vanuit de aannemer. Hoe kan ik checken of er een koelmodule in zit? Het gaat om de KIT-ADC05JE5C (WH-ADC0309J3E5C + WH-UD07JE5). Er is een Watts draadloze thermostaat aan gekoppeld, maar daar haal ik niet heel veel informatie uit.
05/01/2021 data in de morgen met temp +- 2 graden buiten:
:strip_exif()/f/image/U0GXP1APR02CO7cj8aqIgsDk.jpg?f=fotoalbum_large)
06/01/2021 data met delta 4 setting om eens te kijken, enkel flow is beetje gezakt maar verbruik ligt toch stukje hoger op het eerste zicht:
:strip_exif()/f/image/XrRHt2FcSdFQiKSiQrAjmKNV.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand een idee hoe ik stabieler zou kunnen draaien, met minst verbruik?
Ben beetje opzoek naar best mogelijk setting, dt 1 lijkt toch best te werken maar pendelgedrag ligt aan te weinig afgifte of te hoge Ta instellingen?
Tips of feedback zeer welkom
Panasonic Aquarea J 7kW split; 300L Panasonic boilervat SWW; 100L buffervat; 6600Wp Z 15°; houtskelet nieuwbouw 2021; Tesla M3H
Wat is dan de gedachte dat ik hier bij de bouw een paar duizend euro voor kon bijbetalen? Alleen om dit te activeren? Of zal er dan wat veranderd worden in de vloerverwarming zelf (HoH afstand)?Jesse- schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:52:
[...]
Dat kan hij standaard, moet je alleen activeren. Check koelmodus in de OP van Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2
Reken er maar op dat het makkelijk verdiend was voor de aannemeracidd91 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:59:
[...]
Wat is dan de gedachte dat ik hier bij de bouw een paar duizend euro voor kon bijbetalen? Alleen om dit te activeren? Of zal er dan wat veranderd worden in de vloerverwarming zelf (HoH afstand)?
De Panasonic model (of ander merk wp) die niet kan koelen is goedkoper.acidd91 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:59:
[...]
Wat is dan de gedachte dat ik hier bij de bouw een paar duizend euro voor kon bijbetalen? Alleen om dit te activeren? Of zal er dan wat veranderd worden in de vloerverwarming zelf (HoH afstand)?
[ Voor 4% gewijzigd door frisianstar op 06-01-2022 10:41 ]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
We kunnen een beetje gokken hoe je installatie er uit ziet: Je hebt twee zones en Ta en Tr zijn 5° hoger dan je doeltemperaturen. Dus waarschijnlijk heb je een buffervat of twee mengventielen. Dus waarschijnlijk heeft die dT betrekking op dat buffervat of op het verschil tussen Ta en Tr.chasinbe schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:58:
Ik heb nu iets meer als een week toegang tot mijn Aquarea service cloud en voorlopig is het nog niet erg koud geweest om te vergelijken. Tot op heden draaide ik Dt 1 met -10/25 15/22 voor zone 1 en -10/26 15/22 zone 2 badkamer boven. Doel binnentemperatuur is +-22 graden en dat lukt voorlopig overal goed, gewenste vloertemp is tussen 23-24 graden hiervoor.
05/01/2021 data in de morgen met temp +- 2 graden buiten:
[Afbeelding]
06/01/2021 data met delta 4 setting om eens te kijken, enkel flow is beetje gezakt maar verbruik ligt toch stukje hoger op het eerste zicht:
[Afbeelding]
Iemand een idee hoe ik stabieler zou kunnen draaien, met minst verbruik?
Ben beetje opzoek naar best mogelijk setting, dt 1 lijkt toch best te werken maar pendelgedrag ligt aan te weinig afgifte of te hoge Ta instellingen?
Tips of feedback zeer welkom
Een paar opmerkingen: Als je met stabieler bedoelt dat de wp minder vaak aan/uit gaat en/of dat de maximale compressorfrequentie lager wordt, dan kun je Quiet Mode 2 of 3 proberen. Wil je het verbruik verlagen, dan kun je de Ta verlagen tot de Tzone,doel.
Aan de grafieken is niet te zien of er een verschil in verbruik is. Dat kan alleen door vergelijking van het dagverbruik in kWh bij verder gelijke omstandigheden.
Het is mooi dat je van de grafieken ook de complete legende en schalen hebt gepubliceerd. Dat zie je niet vaak. Hulde! Nu nog linker en rechter schaal gelijk. Dat kan best bij 0-60 en 0-80.
Overigens kan "pendelen" geen kwaad. Elke keer dat de wp uit gaat, gaat het verbruik naar nul
Voor koelen moeten je leidingen allemaal zeer goed geïsoleerd worden om condenseren tegen te gaan. Dus het heeft zeker extra werk gekost.acidd91 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:59:
[...]
Voor die paar duizend euro had je dan beter een multisplit l/l wp (airco) kunnen aanschaffen. Daarmee kan je tenminste echt koelen en indien nodig ook nog (bij)verwarmen.acidd91 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:59:
[...]
De uitvoering die @acidd91 heeft kan het wel, dus dat is het niet geweestfrisianstar schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:39:
[...]
De Panasonic model (of ander merk wp) die niet kan koelen is goedkoper.
Ik zeg met andere woorden als acidd91 niet extra had betaald voor koeling dan kan de installateur een goedkopere wp zonder koeling monteren (ander merk desnoods)Jesse- schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:49:
[...]
De uitvoering die @acidd91 heeft kan het wel, dus dat is het niet geweest
Ah op die fietsfrisianstar schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:02:
[...]
Ik zeg met andere woorden als acidd91 niet extra had betaald voor koeling dan kan de installateur een goedkopere wp zonder koeling monteren (ander merk desnoods)
In het blok waar ik woon heeft de aannemer er voor gekozen om overal dezelfde Pana (met koelmogelijkheid) neer te zetten en de optie tot koelen als meerwerk te verkopen.
gefixet.Jesse- schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:06:
[...]
Ah op die fietsdat had gekund inderdaad.
In het blok waar ik woon heeft de aannemer oplichter er voor gekozen om overal dezelfde Pana (met koelmogelijkheid) neer te zetten en de optie tot koelen als meerwerk te verkopen.

Zo kan Pana ook wel uitsluitend één type (1 fase) Mono verkopen, de compressor is toch het zelfde?
Bedankt voor je reactie,FransvWoerkom schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:00:
[...]
We kunnen een beetje gokken hoe je installatie er uit ziet: Je hebt twee zones en Ta en Tr zijn 5° hoger dan je doeltemperaturen. Dus waarschijnlijk heb je een buffervat of twee mengventielen. Dus waarschijnlijk heeft die dT betrekking op dat buffervat of op het verschil tussen Ta en Tr.
Een paar opmerkingen: Als je met stabieler bedoelt dat de wp minder vaak aan/uit gaat en/of dat de maximale compressorfrequentie lager wordt, dan kun je Quiet Mode 2 of 3 proberen. Wil je het verbruik verlagen, dan kun je de Ta verlagen tot de Tzone,doel.
Aan de grafieken is niet te zien of er een verschil in verbruik is. Dat kan alleen door vergelijking van het dagverbruik in kWh bij verder gelijke omstandigheden.
Het is mooi dat je van de grafieken ook de complete legende en schalen hebt gepubliceerd. Dat zie je niet vaak. Hulde! Nu nog linker en rechter schaal gelijk. Dat kan best bij 0-60 en 0-80.
Overigens kan "pendelen" geen kwaad. Elke keer dat de wp uit gaat, gaat het verbruik naar nul
Klopt inderdaad buffervat van 100L op Pana H 7KW met 2 zones.
Dt voor buffervat staat nog standaard op 5, is dit misschien te hoog en moet dit meer in lijn zijn met de overige dt?
Inderdaad je opmerking met pendelgedrag, op zich niet zo erg als hij regelmatig uit gaat, wou gwn kijken of er daar ook nog ruimte was voor verbetering
Panasonic Aquarea J 7kW split; 300L Panasonic boilervat SWW; 100L buffervat; 6600Wp Z 15°; houtskelet nieuwbouw 2021; Tesla M3H
Dank voor alle reacties!Aotearoa schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:40:
[...]
Voor koelen moeten je leidingen allemaal zeer goed geïsoleerd worden om condenseren tegen te gaan. Dus het heeft zeker extra werk gekost.
Is dat leidingen isoleren nog iets wat je zelf kan doen? Of gaat het om de leidingen die al in de vloer zitten?
jazeker. al hadden de leidingen al geisoleerd moeten zijn zoals elke nette installateur standaard doet natuurlijk....acidd91 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:36:
[...]
Is dat leidingen isoleren nog iets wat je zelf kan doen? Of gaat het om de leidingen die al in de vloer zitten?
is je verdeler van kunstof of metaal?
[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 06-01-2022 13:07 ]
Een foto zegt meer dan duizend woorden:flippy schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:43:
[...]
jazeker. al hadden de leidingen al geisoleerd moeten zijn zoals elke nette installateur standaard doet natuurlijk....
is je verdeler van kunstof of metaal?
:strip_exif()/f/image/VTuyvLbMlaXCfJzet79qwRZK.jpg?f=fotoalbum_large)
kunstof is maar 1 woord hoor.
enigste wat hoeft te gebeuren is de aan en afvoerleiding tot aan de verdelers isoleren. en alle naden van de isolatie aftapen zodat het luchtdicht zit.
Top! Dan ga ik eens uitzoeken wat ik daarvoor moet aanschaffen. Geen idee of ik het ga gebruiken, maar de mogelijkheid hebben in de zomer is al een plus.flippy schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:39:
[...]
kunstof is maar 1 woord hoor.![]()
enigste wat hoeft te gebeuren is de aan en afvoerleiding tot aan de verdelers isoleren. en alle naden van de isolatie aftapen zodat het luchtdicht zit.
De aan- en afvoer hoef je inpandig neem ik aan niet na te isoleren als je uponor gebruikt? Bij mij gaat namelijk een van de leidingen door een koof waar de isolatie niet meer paste.flippy schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:39:
[...]
kunstof is maar 1 woord hoor.![]()
als dikke buisiolatie niet past zou ik wel even kijken of je wat armaflex tape erover krijgt.Sturmer93 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:41:
[...]
De aan- en afvoer hoef je inpandig neem ik aan niet na te isoleren als je uponor gebruikt? Bij mij gaat namelijk een van de leidingen door een koof waar de isolatie niet meer paste.
Als je gaat koelen kan je condens krijgen. (ook in een koof) dan is "damp dicht" isoleren wel zo handig. voor verwarmen is het niet nodig.Sturmer93 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:41:
[...]
De aan- en afvoer hoef je inpandig neem ik aan niet na te isoleren als je uponor gebruikt? Bij mij gaat namelijk een van de leidingen door een koof waar de isolatie niet meer paste.
:strip_exif()/f/image/25iIMGF9QBl11DzcCTwwVfDg.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit brengt me bij mijn noob-vraag. Weet iemand wat voor Uponor aansluiting ik moet hebben om op de wateraansluitingen van de all in one (a,b,c,d) aan te sluiten? Ik blader door de handleiding, maar ik kan geen informatie vinden over de maat of het schroefdraad.
Is er ook een aanbevolen diameter voor de CV en DHW aansluiting?
Zie de Installation Instructions blz. 3 voor de aansluitingen:AdrianL schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:09:
Dit brengt me bij mijn noob-vraag. Weet iemand wat voor Uponor aansluiting ik moet hebben om op de wateraansluitingen van de all in one (a,b,c,d) aan te sluiten? Ik blader door de handleiding, maar ik kan geen informatie vinden over de maat of het schroefdraad.
Is er ook een aanbevolen diameter voor de CV en DHW aansluiting?
https://www.climadirect.c...tion-instructions-106.pdf
Bedankt! Ik heb de documentatie voor de WH-ADC0309J3E5C gecontroleerd en het lijkt erop dat in het nieuwe "C"-model de wateraansluiting naar de bovenkant van de binnenunit is verplaatst. Blij dit nu te zien en niet verbaasd te zijn als ik volgende week de levering krijg.FransvWoerkom schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:43:
[...]
Zie de Installation Instructions blz. 3 voor de aansluitingen:
https://www.climadirect.c...tion-instructions-106.pdf
:strip_exif()/f/image/PYqA50ipFdJBAHeHBWfpreJi.jpg?f=fotoalbum_large)
Scheelt ook best aardig in het verbruik. Ik wissel nu tussen 19L / 15L en 10L. Die stap van 19L naar 15L scheelt me 200W elektra.
Alvast deze over elektra:
1: Ik wil de warmtepomp achter een aardlekschakelaar hangen. In de handleiding (p.54) staat dat voor de éne voedingskabel een aardlekschakelaar type A, en voor de andere type AC nodig is. Hier vond ik wat informatie daarover, maar als leek zegt me dat weinig. Hoe belangrijk is het dat ik inderdaad twee verschillende typen aardlekschakelaar heb? Hier onder zet ik een foto van de huidige twee schakelaars in mijn meterkast. Mijn plan is om twee dedicated 16A-groepen voor de warmtepomp te pakken en die achter de linker aardlekschakelaar te hangen. Zie ik het goed dat die type A is, en zo ja: is dat dan advisable? En zien jullie welk type de rechter schakelaar is?
/f/image/MQzKfjQX1YFZZlQMnV0oRofu.png?f=fotoalbum_large)
2: Ik heb twee Eastron kW-meters besteld, voor de twee groepen die ik voor de WP wil reserveren. In de foto's in de TS van het Panasonic-warmtepompentopic zie ik dat niet heel ideaal past in de WP zelf, dus ik overweeg gewoon alles in de meterkast te plaatsen. Wat zijn de voor- en nadelen van het plaatsen van de installatieautomaten in de warmtepomp zelf, vs. alles in de meterkast hangen en alleen twee kabels naar de WP sturen? Mocht het relevant zijn: mijn Heishamon wilde ik ook in de meterkast leggen, en vanaf daar met een 5m kabel verbinden met de warmtepomp.
3: Voor de zekerheid: ik begrijp het goed dat de kabel voor aansturing van mijn driewegklep voor de SWW-boiler vanuit de WP komt toch? En niet vanaf m'n Heishamon?
Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)
Slurpt flink hè die waterpomp uit de pana...CurlyMo schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:36:
Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb. Spelen met de flow. Ik weet dat @Heronimo en @Ep Woody dat ook doen (toch?). Dus wanneer de kamer op temperatuur is niet alleen naar de minimale Ta, maar ook de flow terugschroeven. Zo pruttelt de WP niet verder rond de ~ 3500W, maar rond de ~ 2800W. Veel lager krijg ik hem niet zonder dat de Ta weer stijgt.
Scheelt ook best aardig in het verbruik. Ik wissel nu tussen 19L / 15L en 10L. Die stap van 19L naar 15L scheelt me 200W elektra.
1 PVoutput . Dongen NB
Inderdaad, ik was me er onvoldoende van bewust dat ik nog meer voordeel kon halen uit die fixed flow. Een lagere Ta was er een voor bij het opwarmen. Want hogere flow is beter dan hogere Ta. Alleen is het dus gek dat ik me niet realiseerde dat ik zowel lage Ta als lage flow ook prima werkt bij het warm houden.reneeke1970 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:38:
[...]
Slurpt flink hè die waterpomp uit de pana...
En nu kun jij dit toevallig allemaal regelen, en ben je er hele dag mee bezig haha.CurlyMo schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:41:
[...]
Inderdaad, ik was me er onvoldoende van bewust dat ik nog meer voordeel kon halen uit die fixed flow. Een lagere Ta was er een voor bij het opwarmen. Want hogere flow is beter dan hogere Ta. Alleen is het dus gek dat ik me niet realiseerde dat ik zowel lage Ta als lage flow ook prima werkt bij het warm houden.
Maar dit voordeel behaal je ook automatisch met een buffer vat want dan gebeurt er hetzelfde.
Wel jammer dat je dit niet jaar eerder hebt ontdekt.... Ben benieuwd of je het echt terug gaat zien op je verbruik langere termijn
1 PVoutput . Dongen NB
Je grijpt ook alles aan om buffervat te noemenreneeke1970 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:49:
[...]
En nu kun jij dit toevallig allemaal regelen, en ben je er hele dag mee bezig haha.
Maar dit voordeel behaal je ook automatisch met een buffer vat want dan gebeurt er hetzelfde.
Wel jammer dat je dit niet jaar eerder hebt ontdekt.... Ben benieuwd of je het echt terug gaat zien op je verbruik langere termijn
De simpelste reden dat ik geen buffervat heb is omdat ik er geen plek voor heb. Daarom staat er ook een losse WPB op zolder. Er lopen geen leidingen van zolder naar de begane grond om de WPB en de WP aan elkaar te knopen en al helemaal geen twee paren. Tweede reden was geluid. Bij een komende verbouwing ga ik kijken of die leidingen er wel kunnen komen en dan is er met geluid voor SWW nog wel te spelen.
Zei ook niet dat je vat moet plaatsen, is meer dat je begrijpt dat een vat niet nadelig is...CurlyMo schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:53:
[...]
Je grijpt ook alles aan om buffervat te noemen
De simpelste reden dat ik geen buffervat heb is omdat ik er geen plek voor heb. Daarom staat er ook een losse WPB op zolder. Er lopen geen leidingen van zolder naar de begane grond om de WPB en de WP aan elkaar te knopen en al helemaal geen twee paren. Tweede reden was geluid. Bij een komende verbouwing ga ik kijken of die leidingen er wel kunnen komen en dan is er met geluid voor SWW nog wel te spelen.
1 PVoutput . Dongen NB
Oók twee installatieautomaten in de meterkast? Waarom die verdubbeling? En heb je dan in alle gevallen 4 installatieautomaten nodig als je twee dedicated groepen voor je WP wil?CurlyMo schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:48:
@.Frank er zijn óók twee installatieautomaten in de meterkast. Waar je je kWh meters plaatst is aan jou. Enige reden om ze in de WP te plaatsen is ruimte in je meterkast. Als je die genoeg hebt, dan zou ik ze inderdaad daar plaatsen. Als je de Heisha ook in je meterkast plaatst, kan je ook S0 ook aan je Heisha knopen. Als je bijv. Shelly 1PM pakt, dan hoef dat ook niet. Die kan je gewoon via WiFi direct uitlezen.
De Heishamon ondersteunt ook RS485 zag ik, net als m'n kWh-meters. Nog geen idee wat dat betekent of hoe ik 't aansluit, maar het schijnt meer informatie te geven dan S0. Maar qua aansluiten betekent het wel dat ik draden ga leggen van de kWh-meters naar de Heishamon, toch?
Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)
Draden hangt af van hoe je de kWh meters wil uitlezen. Shelly 1PM is ook een prima metertje.
Ik heb op dit moment een 1 fase LG 9kW (HM091M.U43). Ik heb deze bewust wat kleiner gekocht vanwege de betere terugmodulatie bij hogere buitentemperaturen. Op zich is mijn capaciteitsbehoefte namelijk 2300m3_gas*8,8/1650 = 12kW. Nu blijkt -ondanks alle mooie folders van LG- er een "<5 graden wet bulb dip" te ontstaan, zodat de overblijvende capaciteit << 7kW is. Dus in de praktijk te weinig.
Ik ga na dit seizoen de LG verkopen en een andere warmtepomp kopen. Om het probleem niet nog een keer te krijgen kijk ik nu naar een TCAP J serie van 12kW.
Met de maximale capaciteit zit het wel goed. Ik heb ook al (gelukkig) een 3 fase kabel naar de meterkast en ook naar de huidige LG.
Vraagjes aan de tweakers hier:
- Wat is (naast R32) het verschil tussen de H en J versie in de praktijk?
- Wat is het minimum verbruik van een TCAP. De LG komt niet veel lager dan 1 kW.
- Hoe gaat de TCAP om met defrosts. De LG verliest per uur ca 10-15 minuten capaciteit en heeft geen externe heater als hulpje.
- Ik wil de externe heater van de TCAP op een aparte kabel van 16A aansluiten (dus max 3kW). Kan dat ook?
- Zou ik ook een 9kW TCAP kunnen nemen of krijg ik dan nogmaals problemen met capaciteit, gezien de capaciteitsbehoefte van 12 kW in mijn huis?
Gegevens Huis:
- bouw periode 1990
- te verwarmen beneden verdieping ca 120m2 (open ruimte keuken, kamer, bijkeuken, kantoortje)
- te verwarmen boven verdieping feitelijk alleen de badkamer (radiator T21)
- vvw ca 50m2 (1990) met 6 lussen en gesloten verdeler.
- 5 jaga convectoren met (zelfbouw) DBE's
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Het kost geld en neemt plek in.. veder een top dingreneeke1970 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:03:
[...]
Zei ook niet dat je vat moet plaatsen, is meer dat je begrijpt dat een vat niet nadelig is...
Ik snap de "het kan ook zonder" wel van de gemiddelde tweaker, maar mij niet gezien, het zou mij uren,weken,maanden kosten. Dan plaats ik wel een buffervat.
De WP heeft een dubbele aansluiting nodig. Hiervan is er een voor de WP zelf en via de andere loopt de externe heater. Zie ook de online installatie manualJanAllElectric schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:22:
- Ik wil de externe heater van de TCAP op een aparte kabel van 16A aansluiten (dus max 3kW). Kan dat ook?
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
Ach die paar honderd euro.....twain4me schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:39:
[...]
Het kost geld en neemt plek in.. veder een top ding![]()
Ik snap de "het kan ook zonder" wel van de gemiddelde tweaker, maar mij niet gezien, het zou mij uren,weken,maanden kosten. Dan plaats ik wel een buffervat.
Spiraal erin voor voorverwarmen sww,is ook weer winst.
En wat kost al die heishamon poespas wel niet met al die meters en sensoren die erbij moeten, wat een gedoe...
1 PVoutput . Dongen NB
1. [Beantwoord!] Aansturing. Ik heb de WH-MDC05J3E5 los gekocht bij ImmoTec, en naar ik begrijp is die geleverd zonder controle-modules zoals de CZ-TAW1 of CZ-NS4P. Als ik het goed begrijp kan Heishamon de functies daarvan echter overnemen (i.c.m. met andere software) - toch? Kunnen via de Heishamon-PCB alle functies van de WP aangestuurd worden (inclusief het omzetten van een 3-wegklep), en kan alle data uitgelezen worden?
2. [Beantwoord!] Sensoren aansluiten. Klopt het dat de temperatuursensoren (SWW boiler, woonkamer) allemaal aangesloten dienen te worden op de warmtepomp, en niet op de Heishamon-PCB? Wat betreft de woonkamer: als dat een OpenTherm-thermostaat wordt, dan die wel direct op de Heishamon aansluiten? Ik heb de OT-versie van de Heishamon-PCB, maar ondersteunt de software al koppeling met 'n thermostaat?
3. Sensor SWW. Ik heb deze DJG wamtepompboiler voor SWW gekocht. Die heeft een 1/2" binnendraad aansluiting voor een thermometer. Begrijp ik het goed dat daar deze CZ-TK1 van Panasonic in past? Ik kan bij geen webshop die die CZ-TK1 verkoopt vinden welke maat de aansluiting heeft. Andere vraag: er zit een kabel van 6 meter aan - kan ik die zonder problemen verlengen naar een meter of 15, of is er kans dat het signaal dan te zwak wordt? [Al gevonden in de handleiding: tot 30m moet kunnen]. Ik heb ook deze post van pleio65 gezien over een goedkoper alternatief voor de CZ-TK1, maar de link naar de RVS-sensorhuls daar is dood, en ik heb weinig ervaring met solderen. Zijn hier nog recente ervaringen mee? Ik heb er op zich wel oren naar

2. Ja, Nee
Je weet welke maat je nodig hebt, dus een vervangende huls is toch zo gevonden. En verder weet ik niet wat er uitgebreid te solderen valt. Er moet een kabel aan die sensor richting je WP, dat is alles..Frank schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:57:
maar de link naar de RVS-sensorhuls daar is dood, en ik heb weinig ervaring met solderen. Zijn hier nog recente ervaringen mee? Ik heb er op zich wel oren naar
Voor zover ik nu kan inschatten is het zoiets: https://nl.aliexpress.com...3BEUR%3Bsearch-mainSearch
'Thermowell'. Wat ik ook begrijp is dat je een 2-aderig kabeltje moet solderen aan het beschreven NTC en deze wordt in deze huls geduwd. Correct me if I'm wrong.
Ik zou er ook nog wat hitte geleidende pasta in doen als dat lukt. Dat spul dat je ook op je CPU smeert tussen de koeler.I-King schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:47:
'Thermowell'. Wat ik ook begrijp is dat je een 2-aderig kabeltje moet solderen aan het beschreven NTC en deze wordt in deze huls geduwd. Correct me if I'm wrong.
1. Expansievat. Mijn systeem gaat meer dan 120L water bevatten, dus ik wil een extra expansievat monteren. Maakt het uit waar in het systeem ik die aanbreng? Dat hangt natuurlijk af van hoe mijn systeem eruit ziet: vanuit de warmtepomp gezien komt het warme water eerst deze 3-wegklep in de kruipruimte tegen, waarna één circuit naar vloerverwarmingen op de 1e en 2e etage gaat. Het andere circuit gaat naar de SWW-boiler die op zolder komt. Vanaf de SWW-boiler gaat 'n retourleiding terug naar de WP, waar de retour van de vloerverwarming met t-koppelstukken ook op aangesloten is. Idealiter zou ik het expansievat aansluiten op de retourleiding die vanuit de SWW-boiler komt - dat lijkt me geen probleem, toch?
2. Vulpunt. Gezien de situatie is het 't makkelijkst als ik het vulpunt voor mijn systeem op zolder maak, in de retourleiding vanaf de SWW-boiler. Volgens de handleiding (p.53) moet 't vulpunt in een retourleiding, maar het uit dat mijn vulpunt dan op het hoogste punt in het circuit zit?
3. Filtering. De Panasonic heeft 'n ingebouwde magnetische filter. Moet ik daarnaast (ook gezien mijn misschien moeilijk geplaatste vulpunt?) nog andere filters inbouwen? Ik las iets over een microbbbelfilter - do those make sense?
die vraag is al een paar keer langsgekomen.Frank schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:51:
3. Filtering. De Panasonic heeft 'n ingebouwde magnetische filter. Moet ik daarnaast (ook gezien mijn misschien moeilijk geplaatste vulpunt?) nog andere filters inbouwen? Ik las iets over een microbbbelfilter - do those make sense?
maargoed nogmaals: als je oude meuk gebruikt (radiatoren leidingen etc zou ik persoonlijk een extra vuilafscheider die makkelijk te legen is plaatsen (incl magneet) gebruik je allemaal rvs en kunststof dan is het niet nodig.
microbellen ontluchter heb ik zelf niet wel goede auto ontluchters op handige plaasten.
Dank voor je tip! Welke lengte sensorhuls zou je bestellen? Ik kan niet zien hoe lang de sensor is, weet jij dat nog? En zit die sensorhuls dan helemaal gevuld met hittegeleidende pasta, waar dan de sensor in zit @CurlyMo? En hoe maak je de sensor vast aan de huls? Ik heb er nog niet helemaal 'n beeld bij 😅.I-King schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:47:
@.Frank @CurlyMo Ik heb op die link besteld toen het wel nog werkte, maar bij nader inzien is dat het verkeerde product geweest.
Voor zover ik nu kan inschatten is het zoiets: https://nl.aliexpress.com...3BEUR%3Bsearch-mainSearch
Net zoals de temp sensor hierboven.
Edit: Om te voorkomen dat woorden verkeerd overkomen; ik ben dankbaar met ieder stukje informatie, dus ook voor deze moeite om de noobs op niveau te krijgen!
[ Voor 18% gewijzigd door I-King op 09-01-2022 14:06 ]
Klein genoeg om in alle hulsen te passen..Frank schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:01:
[...]
Dank voor je tip! Welke lengte sensorhuls zou je bestellen? Ik kan niet zien hoe lang de sensor is, weet jij dat nog?
Die sensor moet op een of andere manier zo goed mogelijk contact maken met de huls. Een pasta helpt daarbij. Je hebt van die koelpasta spuiten voor CPU's. Daar een slangetje aan vast maken zodat je direct aan het eind van je hun pasta spuit? Ik verzin ook maar wat.En zit die sensorhuls dan helemaal gevuld met hittegeleidende pasta, waar dan de sensor in zit @CurlyMo? En hoe maak je de sensor vast aan de huls? Ik heb er nog niet helemaal 'n beeld bij 😅.
Als die huls inderdaad zo luchtdicht is dan zal het wel goed gaan. Je kan het altijd even testen met een pannetje kokend water en een multimeter. Dan zie je snel genoeg hoe snel de NTC de temperatuur van het water aanneemt. Eventueel pak je er twee. Eentje direct in het water en één via de huls. Ik ben wel benieuwd naar die resultaten.I-King schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:09:
@CurlyMo ik vraag me af of een pasta noodzakelijk is, die zal zorgen voor een snellere overdracht, maar uiteindelijk zal de temperatuur in die huls ook zich aanpassen aan de omgeving, en die is 98% het vat, de enige andere invloed is van buitenaf en die is als 't goed is afgesloten.
Als we een goede tip krijgen zetten we het gewoon in de OP hoorI-King schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:01:
@twain4me Misschien is het goed om die dingen dan aan de OP toe te voegen. Ik houd voor mezelf notities bij waar ik dingen aanneem zodat ik die tzt weer kan teruggeven aan de OP. Want als het gesneden koek is, dan is hij wellicht volledig, maar als je niet weet wat je niet weet, is het best nog complex
Net zoals de temp sensor hierboven.
zelf heb ik toevallig vandaag nog iets gekocht bij selfio.de, maar veder heb ik ook geen idee of links nog goed werken en shops nog goed leveren, daar is feedback van andere idd erg handig. voor mij is het al weer even geleden dat ik de meeste meuk kocht
Dat heb ik gelezen. Mijn vraag is of ik de 2e aansluiting gewoon met 1 fase kan doen. Ik heb alleen de 3kW heater nodig.Motorfret schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:47:
[...]
De WP heeft een dubbele aansluiting nodig. Hiervan is er een voor de WP zelf en via de andere loopt de externe heater. Zie ook de online installatie manual
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Als je even doorleest op het verhaal over de boiler die je besteld hebt, zie je dat er een dompelbuis wordt meegeleverd. Dat mag ook wel voor die > 1000€. Ik zou ook niet besparen op die paar tientjes van een sensor door er zelf een te maken. De paw-cz-tk1 past er in.I-King schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:47:
@.Frank @CurlyMo Ik heb op die link besteld toen het wel nog werkte, maar bij nader inzien is dat het verkeerde product geweest.
Het opwarmen van een boiler gaat zelfs met mijn 12kW zo traag dat de snelheid van de sensor er niet toe doet. Binnenin de dompelbuis is het net zo warm als het omringende water.CurlyMo schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:11:
[...]
Als die huls inderdaad zo luchtdicht is dan zal het wel goed gaan. Je kan het altijd even testen met een pannetje kokend water en een multimeter. Dan zie je snel genoeg hoe snel de NTC de temperatuur van het water aanneemt. Eventueel pak je er twee. Eentje direct in het water en één via de huls. Ik ben wel benieuwd naar die resultaten.
Bij de MXC09H3E8 is de tweede aansluiting 1-fase. Er zit alleen de interne 3kW heater aan.JanAllElectric schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:26:
[...]
Dat heb ik gelezen. Mijn vraag is of ik de 2e aansluiting gewoon met 1 fase kan doen. Ik heb alleen de 3kW heater nodig.
Vraag een lokaal installatiebedrijf of de Tweakers huisinstallateur.O085105116N schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:11:
Ik ben momenteel ook in de markt voor een Pana. Ik wil en kan de installatie zelf uitvoeren. Maar daardoor verspeel je eigenlijk de kans op de subsidie. Zijn er mensen die zich specifiek hiervoor hebben in geschreven in de KvK? Er zijn geen STEK handelingen nodig en het is geen rocketscience. Ik vraag dit voor een vriend
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik zit met een andere maatregel die ik al eerder heb genomen. Namelijk een nieuw dak. Hiervoor kan ik ook subsidie krijgen, maar dan in combinatie met iets anders. Dat zou de wp zijn. Het moet voor maart 2022 klaar zijn. Ik kan geen lokale installateur vinden die kan leveren en installeren (want ze willen graag die combi). Dus vandaar mijn vraag.timovd schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:30:
[...]
Vraag een lokaal installatiebedrijf of de Tweakers huisinstallateur.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ach ja, nu je het zegt! Zo'n ding is inderdaad meegeleverdFransvWoerkom schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:51:
[...]
Als je even doorleest op het verhaal over de boiler die je besteld hebt, zie je dat er een dompelbuis wordt meegeleverd. Dat mag ook wel voor die > 1000€. Ik zou ook niet besparen op die paar tientjes van een sensor door er zelf een te maken. De paw-cz-tk1 past er in.

Weer 'n nieuwe vraag though: als ik toch Heishamon gebruik voor het aansturen van de warmtepomp, waarom zou mijn kamerthermostaat dan niet ook gewoon dezelfde sensor van 'n euro aan een draad zijn? Waarom zou ik €200+ euro voor een fancy thermostaat betalen die ik feitelijk alleen als een thermometer gebruik? Er zijn vast wel toegankelijke apps voor Android waarmee ik voor alledaags gebruik kan communiceren met de WP via Heishamon, niet?
Wacht dan gewoon even met nieuwe manieren verzinnen totdat OpenTherm is ingebouwd. Tot die tijd hang zet je gewoon een ESP in je kamer met een DS18B20 waarmee je de WP bedient..Frank schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:17:
[...]
Weer 'n nieuwe vraag though: als ik toch Heishamon gebruik voor het aansturen van de warmtepomp, waarom zou mijn kamerthermostaat dan niet ook gewoon dezelfde sensor van 'n euro aan een draad zijn?
Dank voor je reactie weer, maar wat bedoel je precies? Ik weet niet wat ESP is, en een DS18B20 is een regelbare thermostaat voor multi-sensorsystemen zo te zien? Als ik het goed begrijp kan je met Heishamon de WP helemaal aansturen, en er is vast wel software die alle functies van een slimme thermostaat kan emuleren. Mijn vraag is dus: waarom heb je een stuk hardware (thermostaat met functies, al dan niet communicerend via OpenTherm) nodig in je woonkamer, als je ook met 'n sensor van een euro de temperatuur naar de WP kan sturen, en via Heishamon softwarematig de rest kan regelen?CurlyMo schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:19:
[...]
Wacht dan gewoon even met nieuwe manieren verzinnen totdat OpenTherm is ingebouwd. Tot die tijd hang zet je gewoon een ESP in je kamer met een DS18B20 waarmee je de WP bedient.
Dit topic is gesloten.