Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 134 Laatste
Acties:
  • 779.109 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
.Frank schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:25:
[...]

Dank voor je reactie weer, maar wat bedoel je precies? Ik weet niet wat ESP is, en een DS18B20 is een regelbare thermostaat voor multi-sensorsystemen zo te zien? Als ik het goed begrijp kan je met Heishamon de WP helemaal aansturen, en er is vast wel software die alle functies van een slimme thermostaat kan emuleren. Mijn vraag is dus: waarom heb je een stuk hardware (thermostaat met functies, al dan niet communicerend via OpenTherm) nodig in je woonkamer, als je ook met 'n sensor van een euro de temperatuur naar de WP kan sturen, en via Heishamon softwarematig de rest kan regelen?
Volgens mij heb jij het idee dat de HeishaMon een geweldig gebruikersvriendelijk slim ding is of niet?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:02

.Frank

Frank.

Wel: uit je reactie begrijp ik van niet 🤨 Maar inderdaad: ik hoopte dat Heishamon, of software die via Heishamon communiceert, mij wel in staat zou stellen om mijn WP zo in te stellen dat ik het comfortabel heb thuis, en gebruiksvriendelijk genoeg zou zijn om zo nodig even de temperatuur aan te passen - zoals met een klassieke kamerthermostaat.

Begrijp ik dat verkeerd? Moet je echt een stuk hardware aan de muur hangen in je woonkamer om dit te kunnen doen, terwijl zo'n thermostaat eigenlijk ook maar 'n single-use hardware-schil (met als enige belangrijke element een temperatuursensor) om een stuk software is? Of die ik dit alles helemaal verkeerd?

Disclaimer: dit project is m'n eerste aanvaring met verwarmingsinstallaties. Ik ben filosoof, geen techneut helaas...

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
.Frank schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:32:
Wel: uit je reactie begrijp ik van niet 🤨 Maar inderdaad: ik hoopte dat Heishamon, of software die via Heishamon communiceert, mij wel in staat zou stellen om mijn WP zo in te stellen dat ik het comfortabel heb thuis, en gebruiksvriendelijk genoeg zou zijn om zo nodig even de temperatuur aan te passen - zoals met een klassieke kamerthermostaat.
De Heishamon is enkel een proxy. Je kan er tegenaan praten met je eigen domotica. Maar dan moet je dat wel zelf regelen. @edterbak is iets aan het bouwen dat vrij makkelijk te implementeren is via NodeRed naar men zegt. Ik gebruik dat alleen niet.

Anderen doen het weer via Home Assistant, Domoticz, IFTT enz. De thermostaat aan de muur is waarschijnlijk wel de simpelste optie voor een filosoof :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank

.Frank

Frank.

Super vet, dank voor de input! Home Assistant klinkt tof:

"Open source home automation that puts local control and privacy first. Powered by a worldwide community of tinkerers and DIY enthusiasts. Perfect to run on a Raspberry Pi or a local server."

Goed excuus om die Pi van me eens aan het werk te zetten. En dan laat ik Home Assistant praten tegen m'n Heishamon en skip de (slimme) thermostaat in de woonkamer.

Maar dan weer terug bij de vraag: als ik het aanpak zoals hierboven heb ik alsnog een temperatuursensor in de woonkamer nodig. Kan ik daarvoor dan dezelfde NTC sensor gebruiken als diegene die ik in mijn SWW boiler ga proppen, en die dan aansluiten aan de Room Thermostat-koppeling van de Panasonic?

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-10 19:52
Zo, nadat we vorige maand en deze maand weer vorst hebben gehad waren we wel klaar met het gebrom van de Panasonic. Zodra het water op het dak bevroren is geeft de WP een lage bromtoon door die als je goed luistert eigenlijk in het hele huis te horen is.

Uiteindelijk toch maar veren besteld en die gemonteerd op een opsluitband van 6cm dik.
Samen met de veren van totaal 7 cm hoog en het opsluitbandje van 6cm en 2 rubberen matjes van totaal ± 1,6 cm staat het geheel weer ongeveer op originele hoogte.

Resultaat: véél eerder moeten doen. We horen het helemaal niet meer in huis ! _/-\o_
Je kunt de WP nu alleen nog horen als ie flink bezig is en je staat eronder. Het dak is van gasbeton met een laag bitumen zonder isolatie.

Dus voor iedereen die twijfelt, de veren werken echt. Foto van oude voet en nieuwe voet:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6pMy8Cw.png

Ik heb de rode veren gebruikt. Deze zijn tot 100kg staat erbij.
De Pana 9kW is ietsjes meer dan 100kg. maar het gaat tot nu toe prima en wiebelt ook niet teveel bij wind.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IOHr2s1.png

Kosten: € 47,90 en twee opsluitbandjes en rubber tegeltjes die ik al had _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
.Frank schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:45:
Maar dan weer terug bij de vraag: als ik het aanpak zoals hierboven heb ik alsnog een temperatuursensor in de woonkamer nodig. Kan ik daarvoor dan dezelfde NTC sensor gebruiken als diegene die ik in mijn SWW boiler ga proppen, en die dan aansluiten aan de Room Thermostat-koppeling van de Panasonic?
Volgens mij niet. Ik dacht dat dat niet dezelfde sensor is. De DS18B20 wordt veel gebruikt in domotica systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:01
JvdW schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:45:
Zo, nadat we vorige maand en deze maand weer vorst hebben gehad waren we wel klaar met het gebrom van de Panasonic. Zodra het water op het dak bevroren is geeft de WP een lage bromtoon door die als je goed luistert eigenlijk in het hele huis te horen is.

Uiteindelijk toch maar veren besteld en die gemonteerd op een opsluitband van 6cm dik.
Samen met de veren van totaal 7 cm hoog en het opsluitbandje van 6cm en 2 rubberen matjes van totaal ± 1,6 cm staat het geheel weer ongeveer op originele hoogte.

Resultaat: véél eerder moeten doen. We horen het helemaal niet meer in huis ! _/-\o_
Je kunt de WP nu alleen nog horen als ie flink bezig is en je staat eronder. Het dak is van gasbeton met een laag bitumen zonder isolatie.

Dus voor iedereen die twijfelt, de veren werken echt. Foto van oude voet en nieuwe voet:
[Afbeelding]

De Pana 9kW is ietsjes meer dan 100kg. maar het gaat tot nu toe prima en wiebelt ook niet teveel bij wind.

[Afbeelding]

Misschien een gekke vraag, maar is de belasting niet per veer? Dus als de pana 100kg weegt zou je eigenlijk 4 groene kunnen monteren?
Iig mooi dat het werkt! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:31

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooi!
Ik zit hier ook met 1 schuin oog naar te kijken. denk dat ik dit ook ga doen. Ik heb soms bij defrosts of bepaalde frequenties dat je toch net wel wat hoort trillen.

Maar waarom heb je niet de veren boven op de rubberen voet gezet? waarom vervangen door de opsluitband?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

CurlyMo schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:27:
[...]

Volgens mij heb jij het idee dat de HeishaMon een geweldig gebruikersvriendelijk slim ding is of niet?

Begrijp ik dat verkeerd? Moet je echt een stuk hardware aan de muur hangen in je woonkamer om dit te kunnen doen, terwijl zo'n thermostaat eigenlijk ook maar 'n single-use hardware-schil (met als enige belangrijke element een temperatuursensor) om een stuk software is? Of die ik dit alles helemaal verkeerd?

Disclaimer: dit project is m'n eerste aanvaring met verwarmingsinstallaties. Ik ben filosoof, geen techneut helaas...
gebruiksvriendelijk of niet, een "idiots guide to heisamon" zou wel handig zijn, helemaal voor de mensen die niet de termen kennen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De vraag is eigenlijk: Had je ook een probleem gehad als je hem in eerste instantie al op betonbanden met tegeldragers had gezet? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:14

De gratis meegeleverde afstandsbediening (aan een draadje) waarmee je alle functies van de warmtepomp kunt bedienen, besturen, controleren en programmeren is een stukje hardware van 12x12x1,5cm dat je aan de muur kunt hangen als een thermostaat. Er zit ook een thermistor in en je kunt hem natuurlijk tevens als thermostaat gebruiken. Je kunt er zelfs een pincode in zetten om gasten, op zoek naar een eerste aanvaring met een warmtepomp, die ervaring te onthouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
.Frank schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:45:

Goed excuus om die Pi van me eens aan het werk te zetten. En dan laat ik Home Assistant praten tegen m'n Heishamon en skip de (slimme) thermostaat in de woonkamer.
Ik weet niet of de warmtepomp HELEMAAL zonder de standaard thermostaat zou kunnen. Mogelijk wel. Maar ik zou het persoonlijk niet doen. Als er netwerkproblemen zijn kun je hem niet eens meer aan/uit zetten en bedienen. Op dit moment zijn niet alle settings die je via de thermostaat kunt instellen, ook via heishamon in te stellen.
edit:
Toevoeging: Het KAN dus niet zonder thermostaat lees ik hier onder.

Een pi werkt wel. Daar kun je HomeAssistant op zetten voor je domotica. Hou wel in je achterhoofd dat een sd-kaartje last kan hebben van slijtage. Als je een slecht merk of een zondagskaartje hebt, dan kan het zomaar zijn dat na 6mnd HomeAssistant random fouten geeft.
Beter zou zijn om een SSD te gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door edterbak op 10-01-2022 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank

.Frank

Frank.

Dank @FransvWoerkom en @edterbak! De combinatie van jullie reacties maakt dat ik voorlopig m'n vingers even niet brand aan Home Assistant, en begin met het ophangen van de meegeleverde afstandsbediening d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:11

Carboy54

Duurzaamheid coach

.Frank schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:32:
Dank @FransvWoerkom en @edterbak! De combinatie van jullie reacties maakt dat ik voorlopig m'n vingers even niet brand aan Home Assistant, en begin met het ophangen van de meegeleverde afstandsbediening d:)b
En dat werkt prima. Geen gedoe en een paar kWh meer lig ik niet wakker van.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
edterbak schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:03:
[...]

Ik weet niet of de warmtepomp HELEMAAL zonder de standaard thermostaat zou kunnen. Mogelijk wel. Maar ik zou het persoonlijk niet doen.
De WP doet niks als de controller niet is aangesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-10 14:20
flippy schreef op zondag 9 januari 2022 @ 23:50:
[...]

[...]

gebruiksvriendelijk of niet, een "idiots guide to heisamon" zou wel handig zijn, helemaal voor de mensen die niet de termen kennen.
Mijn idee: heishamon is niet bedoeld voor mensen die de termen niet kennen.
(en al helemaal niet voor dummies en idiots, met alle respect voor beginners maar die kunnen beter eerst zorgen dat ze goed weten waar het over gaat alvorens met heishamon te beginnen)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
sjimmie schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:58:
[...]

Mijn idee: heishamon is niet bedoeld voor mensen die de termen niet kennen.
(en al helemaal niet voor dummies en idiots, met alle respect voor beginners maar die kunnen beter eerst zorgen dat ze goed weten waar het over gaat alvorens met heishamon te beginnen)
Eens, zorg dat de basis gewoon goed is, zowel vande instalatie als de kennis van de gebruiker, en dan de Heishamon gewoon als extra. Zodra het noodzaak is ben je imho verkeerd bezig, dan krijg je zoonhoutje touwtje instalatie waar maar 1 persoon mee kan omgaan. ALs je morgen onder een bus loopt moet je wederhelft ook gewoon een instalateur kunnen bellen die vervolgens iets met het systeem kan zonder eerst een opleiding in domotica te moeten volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
twain4me schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:22:
[...]

Eens, zorg dat de basis gewoon goed is, zowel vande instalatie als de kennis van de gebruiker, en dan de Heishamon gewoon als extra. Zodra het noodzaak is ben je imho verkeerd bezig, dan krijg je zoonhoutje touwtje instalatie waar maar 1 persoon mee kan omgaan. ALs je morgen onder een bus loopt moet je wederhelft ook gewoon een instalateur kunnen bellen die vervolgens iets met het systeem kan zonder eerst een opleiding in domotica te moeten volgen.
Met het ophangen van de controller gaat dat al snel goed. Dan is het simpelweg de Heishamon verwijderen uit de WP en de controller weer instellen als thermostaat of de aparte thermostaat van Panasonic ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
CurlyMo schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:43:
[...]

Met het ophangen van de controller gaat dat al snel goed. Dan is het simpelweg de Heishamon verwijderen uit de WP en de controller weer instellen als thermostaat of de aparte thermostaat van Panasonic ophangen.
De heishamon volgt bij ons in ieder geval mijn filosofie m.b.t. domotica: die moet puur zijn voor het gemak en comfort, maar alles moet blijven werken zodra mijn Home Assistant een keer uitvalt. In dit geval wordt er dan niet automatisch SWW gemaakt en de thermostaat doet het niet, in beide gevallen op te lossen door even op een knopje op de Panasonic-controller te drukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Graag gedaan.

Even kort wat steekwoorden waar je je in 'moet' verdiepen om voorbij de 'dummy'-fase te komen.
- Wifi bereik. [Warmtepomp] <---kabel---> [heishamon] < wifi > [Access point]
- MQTT. Dit is de taal die de heishamon module 'uitspuugt' via wifi. (Broker / Client)
- Server. Een pi (betrouwbaar met ssd) of een NUC of dedicated home server.
- Wat zet je op de server waarmee je de heishamon gaat aansturen. HomeAssistant, Domoticz, NodeRed, OpenHab..... kan allemaal.

Het is een short list. misschien mis ik nog onderwerpen.
Bovenstaand hoef je niet te weten als je de thermostaat aan de muur heb hangen. :)

[ Voor 0% gewijzigd door edterbak op 10-01-2022 17:19 . Reden: * dummy fase is niet persoonlijk naar u bedoeld, maar generiek. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Inmiddels de Panasonic 9kw staan, deze week 2 groepen in de meterkast aanleggen en en dan kan die aan en kan de CV ketel eraf.

Ik heb voor de liefhebber nog een 160mm mantelbuis liggen: een stuk van 2,7 meter. Gratis af te halen omgeving Zwolle voor de tweaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank

.Frank

Frank.

edterbak schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:18:
[...]

Graag gedaan.

Even kort wat steekwoorden waar je je in 'moet' verdiepen om voorbij de 'dummy'-fase te komen.
- Wifi bereik. [Warmtepomp] <---kabel---> [heishamon] < wifi > [Access point]
- MQTT. Dit is de taal die de heishamon module 'uitspuugt' via wifi. (Broker / Client)
- Server. Een pi (betrouwbaar met ssd) of een NUC of dedicated home server.
- Wat zet je op de server waarmee je de heishamon gaat aansturen. HomeAssistant, Domoticz, NodeRed, OpenHab..... kan allemaal.

Het is een short list. misschien mis ik nog onderwerpen.
Bovenstaand hoef je niet te weten als je de thermostaat aan de muur heb hangen. :)
Fantastisch, edterbak - dank! Dit is een heel fijn inleesboodschappenlijstje. Eerst ga ik even de boel draaiend krijgen met de standaard controller, maar wellicht buig ik me daarna hierover.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-10 10:43
En/of, een beetje vloeken in de kerk hier, een CZ-TAW1 nemen en via de Service Cloud je pana op afstand uitlezen en bedienen. Makkelijker dan via je controller en eventueel ook nog wat automatiseren mogelijk met IFTTT als je er een temperatuurvoeler bij hebt die ook met IFTTT werkt bijvoorbeeld via Smart Life. Heb ook nog een WiFi relais op de externe uitgang.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
.Frank schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:51:
[...]

Fantastisch, edterbak - dank! Dit is een heel fijn inleesboodschappenlijstje. Eerst ga ik even de boel draaiend krijgen met de standaard controller, maar wellicht buig ik me daarna hierover.
Dat was op de raspberry pi na de softe kant, voor de harde kant (dus naast een raspberry pi):
esp8266, ds18b20, kwh-meter (puls), rs232, 3.3V versus 5V.
en het kabeltje tussen de WP en de heishamon.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Ton1A
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 24-02-2022
Not from mine, but from the finnish heatpump forum. Panasonic WH‐MXC09H3E8 running at -23°C, consuming 5.3 kW and producing 10 kW.

This an awesome heatpump for cold winters, especially with floor heating. In my place I have so far seen -22°C, no need to run backup resistors.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oq4fMfyqzJY1cPS7FS88-mLdU0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nfZW8AjLbsE1xn8vuCR9xwiC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ML5JdRLphkOUPKwB-Z0fLG9V1KQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l53OOtus0aCkLT4UXmFJeP0Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SD8QnVK9ld1Sbhsp11k0Ojj8l3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vQFmy8jIju55XN1MeoTwwAJ4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwartewoud
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-01-2024
FransvWoerkom schreef op maandag 10 januari 2022 @ 00:51:
[...]

De gratis meegeleverde afstandsbediening (aan een draadje) waarmee je alle functies van de warmtepomp kunt bedienen, besturen, controleren en programmeren is een stukje hardware van 12x12x1,5cm dat je aan de muur kunt hangen als een thermostaat. Er zit ook een thermistor in en je kunt hem natuurlijk tevens als thermostaat gebruiken. Je kunt er zelfs een pincode in zetten om gasten, op zoek naar een eerste aanvaring met een warmtepomp, die ervaring te onthouden.
Kan dit echt? Ik heb hier naar gezocht namelijk en volgens mij kan de remote control dit niet. Ik heb een super-basic setup met alleen een sensor in de SWW-tank. De pana heeft geen idee hoe warm het binnen is. Op het scherm zie ik midden alleen de Ta en rechts de Tbuiten en Tsww-tank.

Het zou mooi zijn als ik ook de Tbinnen kan zien dan wel instellen.

9.9kWp SolarEdge. 2x Tesla Powerwall 2. DIY: 13m2 Vacuumbuizen, Panasonic 5kW J-serie monobloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14:01
zwartewoud schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:29:
[...]

Kan dit echt? Ik heb hier naar gezocht namelijk en volgens mij kan de remote control dit niet. Ik heb een super-basic setup met alleen een sensor in de SWW-tank. De pana heeft geen idee hoe warm het binnen is. Op het scherm zie ik midden alleen de Ta en rechts de Tbuiten en Tsww-tank.

Dat kan alleen als je hem ook als thermostaat gebruikt. Nu draai je, neem ik aan, WAR, dan laat hij inderdaad Ta zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwartewoud
Jesse- schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:03:
[...]

Dat kan alleen als je hem ook als thermostaat gebruikt. Nu draai je, neem ik aan, WAR, dan laat hij inderdaad Ta zien.
Enig idee wat ik dan moet veranderen in de instellingen? Ik kan 'm op "thermostaat" zetten, maar die is dus verder niet aangesloten. Of default de wp dan naar de remote control als thermostaat?

9.9kWp SolarEdge. 2x Tesla Powerwall 2. DIY: 13m2 Vacuumbuizen, Panasonic 5kW J-serie monobloc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjimmie
zwartewoud schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:07:
[...]

Enig idee wat ik dan moet veranderen in de instellingen? Ik kan 'm op "thermostaat" zetten, maar die is dus verder niet aangesloten. Of default de wp dan naar de remote control als thermostaat?
HAha, sorry hoor maar heb je weleens door de boekjes gebladerd die erbij geleverd werden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwartewoud
sjimmie schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:13:
[...]

HAha, sorry hoor maar heb je weleens door de boekjes gebladerd die erbij geleverd werden?
Zeker. Ik heb de J-serie. Misschien kan het daar niet meer mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
zwartewoud schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:01:
[...]

Dan ben je niet zover gekomen met de handleiding. H of J maakt niet uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMmKfStmTCt3GflOLQUJHNFpZZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u1MFymy43jvMuSDQ8e1PEWZ6.jpg?f=fotoalbum_large

En dan natuurlijk internal, want je hebt geen external thermostaat. Enige nadeel is dat die in de pana werkt met 1 graad. En voor je gaat vragen welke thermostaat je dan zou moeten kopen, daarover is maximaal geschreven in de twee pana forums.

[ Voor 15% gewijzigd door t.oswald op 12-01-2022 16:09 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14:01
[...]

Met de J-serie kan het zeker, maar als je het nu comfortabel hebt zou ik niet overschakelen vanwege het schakelbereik zoals @t.oswald ook aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
@zwartewoud Ik vind die instelling overigens niet prettig. Bij watertemperatuur kan je makkelijk shiften op je controller. Die functionaliteit wordt dan vervangen door de temperatuur instelling van de interne thermostaat. Als je de kamertemperatuur wilt weten, hang je gewoon een thermometer op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwartewoud
t.oswald schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:06:
[...]

Dan ben je niet zover gekomen met de handleiding. H of J maakt niet uit

[Afbeelding]

En dan natuurlijk internal, want je hebt geen external thermostaat. Enige nadeel is dat die in de pana werkt met 1 graad. En voor je gaat vragen welke thermostaat je dan zou moeten kopen, daarover is maximaal geschreven in de twee pana forums.
Thanks. Deze heb ik wel gezien en ook gebruikt bij de start-up. Het is voor mij niet ideaal ingedeeld en heb dat stukje over het hoofd gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
t.oswald schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:14:
@zwartewoud Ik vind die instelling overigens niet prettig. Bij watertemperatuur kan je makkelijk shiften op je controller. Die functionaliteit wordt dan vervangen door de temperatuur instelling van de interne thermostaat. Als je de kamertemperatuur wilt weten, hang je gewoon een thermometer op
Meer dan 99,9% van de eindgebruikers van centrale verwarming zwengelt aan de thermostaat. De meesten die aan de aanvoertemperatuur draaien zitten op Tweakers. Ik gebruik die AB thermostaat in de jaga's verwarmde werkplaats. Daar is het overdag 20 en 's nachts 19°. De Ta is daar WAR gestuurd. Ik laat daar het shiften over aan de kabouters die daar erg goed in zijn. In de vloerverwarmde rest van het huis regelt de WAR de Ta. Ook daar een bescheiden nachtverlaging door een shift van de Ta in de timer. Daar hangt wel een thermometer die 's morgens op 19,5 en 's avonds soms op 20,5° staat, maar meestal op 20,0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:16

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdW
lampy25 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:12:
[...]

Misschien een gekke vraag, maar is de belasting niet per veer? Dus als de pana 100kg weegt zou je eigenlijk 4 groene kunnen monteren?
Iig mooi dat het werkt! (y)
Persoonlijk denk ik dat het per 4 veren is. Ze worden namelijk ook per 4 verkocht.
En als ik zie hoever de veren nu ingedrukt zijn denk ik ook dat het voor alle 4 is.
Het zijn volgens de tekst en leverancier veren voor airco units.

Ik was eerst van plan de zwaarste te nemen maar dat is gelijk weer een M10 gat en volgens mij past dat net niet door het standaard gat van de Panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
edterbak schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:12:
[...]

Mooi!
Ik zit hier ook met 1 schuin oog naar te kijken. denk dat ik dit ook ga doen. Ik heb soms bij defrosts of bepaalde frequenties dat je toch net wel wat hoort trillen.

Maar waarom heb je niet de veren boven op de rubberen voet gezet? waarom vervangen door de opsluitband?
Het schijnt dat de combinatie veren met een blok beton beter werkt om het geluid te isoleren (verschillende massa)
Daarbij was de unit al aangesloten en moest ik dus ongeveer op dezelfde hoogte uitkomen, ik heb de veren geplaatst terwijl de unit in bedrijf was. Met de veren nog eens bovenop die standaard voeten komt het geheel ook veel te hoog te staan. Ik ben in ieder geval bij die kleine 50 euro daar aan uit te hebben gegeven.
twain4me schreef op maandag 10 januari 2022 @ 00:05:
[...]

De vraag is eigenlijk: Had je ook een probleem gehad als je hem in eerste instantie al op betonbanden met tegeldragers had gezet? ;)
Tsja, dat zullen we niet weten, @koevlaas2 en ik hebben hem zo neergezet, in de zomer :)
Het probleem met het geluid deed zich ook alleen maar voor in de winter tijdens een bevroren laag water op het dak
Met de combinatie veren en dit betonbandje is het in ieder geval opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
JvdW schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:12:
[...]

Het schijnt dat de combinatie veren met een blok beton beter werkt om het geluid te isoleren (verschillende massa)
Daarbij was de unit al aangesloten en moest ik dus ongeveer op dezelfde hoogte uitkomen, ik heb de veren geplaatst terwijl de unit in bedrijf was. Met de veren nog eens bovenop die standaard voeten komt het geheel ook veel te hoog te staan. Ik ben in ieder geval bij die kleine 50 euro daar aan uit te hebben gegeven.

[...]

Tsja, dat zullen we niet weten, @koevlaas2 en ik hebben hem zo neergezet, in de zomer :)
Het probleem met het geluid deed zich ook alleen maar voor in de winter tijdens een bevroren laag water op het dak
Met de combinatie veren en dit betonbandje is het in ieder geval opgelost.
Het grappige is dat veren nog wel eens willen bevriezen. en dan nog maar weinig veren, toevallig de periode dat je overlast hebt, ik ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
[...]

ik ook en de thermostaat functie was precies wat ik na installatie op dag 1 aanzette.
en overigens al snel daarna verving door WAR met externe thermostaat…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-10 12:47
zwartewoud schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:29:
[...]

Op thermostaat zetten en je sensor th calibreren met -2c. Case closed.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwartewoud
Mooi dat het kan. Ik vind de handleiding niet echt fantastisch beschreven. Zal wel aan mij liggen. In ieder geval had ik de optie "Thermostaat" overgeslagen omdat ik deze niet heb. Blijkt er nog een intern/extern achter te zitten waarbij intern dus de remote control betekent. Klasse bedacht en uitgelegd :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-10 12:47
zwartewoud schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:08:
Mooi dat het kan. Ik vind de handleiding niet echt fantastisch beschreven. Zal wel aan mij liggen. In ieder geval had ik de optie "Thermostaat" overgeslagen omdat ik deze niet heb. Blijkt er nog een intern/extern achter te zitten waarbij intern dus de remote control betekent. Klasse bedacht en uitgelegd :-)
Even uit mijn hoofd, sensor kalibreren, toestel met uitknop standby, terugtoets, enter en pijltje naar rechts gelijktijdig indrukken en ingedrukt houden (10 seconden) en dan verschijnt er een geheim menu, item sensor instellen en dan afstandbediening th op -2.0 zetten.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

twain4me schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:16:
[...]

Het grappige is dat veren nog wel eens willen bevriezen. en dan nog maar weinig veren, toevallig de periode dat je overlast hebt, ik ben benieuwd :)
Heb je met rubberen voetjes niet nog meer effect bij koude temperaturen?
Wat zou een alternatief zijn?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
timovd schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:49:
[...]

Massa bv een veld van zware beton tegels die goed tegen elkaar aan liggen. of misschien wat stoepranden.
Stokeindes en de rails zullen dan als veer gaan dienen en dan heb je je massa veer massa zonder dat je echt rubber of veren nodig hebt. Pas als je de basis goed hebt qua gewicht zou ik met echte veren gaan werken. Want ja het kan dat je dan nogsteeds overlast heb. Het is allemaal moeilijk te voorspellen. Uiteraard heb je die keus niet altijd, een dakkapel vol beton leggen zou ik niet doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Laatst online: 09:04
FransvWoerkom schreef op maandag 6 december 2021 @ 00:59:
[...]

Mijn MXC12H9E8 verschilt niet veel. Alleen heb je daar voor Power Supply 2 een 3-fase aansluiting zodat je kunt kiezen voor 3, 6 of 9kW backup heater. Ik heb hem op 3kW staan. Vermoedelijk is de software van de drie t-cap machines verder identiek.

De backup-heater wordt helemaal niet gebruikt bij deice. Ik zie bij deice wel een verbruik van 4kW waarbij de ventilator en circulatiepomp stil staan en de compressor op 82Hz loopt. Kennelijk gebruikt hij in mode 2 de compressor zelf als verwarming. Mijn backup-heater klok staat na een paar anti-bevriezingsacties vorige winter nog steeds op 1 uur.

Als je twijfels hebt over je backup heater kun je waarschijnlijk ook de powerful operation of force heater proberen.
Ik ga ook over op de 12kW Tcap. Ik wil -net zoals jij- alleen 3kW backup-heater aansluiten op power supply 2. Kan je dat dan ook 1 fase aansluiten. Ik wil nl de 12kW 3 fase aansluiten op power supply 1 met een eigen kabel en een 20A alamat en de 3kW backup heater op een 2e kabel 1 fase aansluiten op power supply 2 met een 16A alamat

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

JanAllElectric schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 00:11:
[...]

Ik ga ook over op de 12kW Tcap. Ik wil -net zoals jij- alleen 3kW backup-heater aansluiten op power supply 2. Kan je dat dan ook 1 fase aansluiten. Ik wil nl de 12kW 3 fase aansluiten op power supply 1 met een eigen kabel en een 20A alamat en de 3kW backup heater op een 2e kabel 1 fase aansluiten op power supply 2 met een 16A alamat
de 3 fase versie trekt gewoon 9kW over de 3 fases. de N word niet gebruikt voor een vermogenslast bij correcte installatie. dus 1 fase aansluiten zal niet veel doen. zoizo kom je voltage verkeerd uit dus ook al zou je 1 element gebruiken zal die nog maar 2kW of zo geven door het lagere voltage.

gewoon aansluiten zoals het hoort. als je zon grote unit nodig hebt hoort ook een bijbehorend groot element voor corecte werking en in geval voor nood heb je die 9kw ook nodig om de toko warm te houden. dus gewoon de zekeringen en bedrading die de handleiding voorschijft. de panasonic kabouters schakelen de elementen stapsgewijs in naar noodzaak.

ja, je kan met alleen L3 aangesloten werken (daar zit de detectie loop in) maar gewoon alle 3 aansluiten en de boel dusdanig afstellen dat het in normaal bedrijf niet gebruikt word is echt wel de beste oplossing. de kabels moet je toch trekken ervoor. gewoon 2 3 fase alamatjes in de meterkast en klaar ermee.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 13-01-2022 12:09 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

Je kunt PS1 ook met een 16A alamat aansluiten en je kunt bij de systeeminstellingen instellen dat je 3, 6 of 9kW backup-heater wilt gebruiken.

Ik heb PS3 (waarschijnlijk noemen ze die zo omdat PS2 in het 9kW model zit en 1-fase is) ook 3-fase aangesloten omdat die kabel en alamat niet veel duurder waren en mij niet duidelijk was of de software die drie fases ook zou testen bij opstarten. Als ik het schema mag geloven worden L1 en L2 alleen gebruikt bij de 6 en 9kW backup heater:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNLWeRWlmZ2kJ0pLJd5gKxt1yPI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AOxSdsLjZdJKrPCVH6OenCRW.png?f=user_large

Ik heb in de sww tank een 3x1,5kW element zitten dat via een relais ook op die 3-fase groep zit. De software van de pana stuurt nooit backup-heater en tank-heater tegelijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
FransvWoerkom schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:48:
[...]

Je kunt PS1 ook met een 16A alamat aansluiten en je kunt bij de systeeminstellingen instellen dat je 3, 6 of 9kW backup-heater wilt gebruiken.

Ik heb PS3 (waarschijnlijk noemen ze die zo omdat PS2 in het 9kW model zit en 1-fase is) ook 3-fase aangesloten omdat die kabel en alamat niet veel duurder waren en mij niet duidelijk was of de software die drie fases ook zou testen bij opstarten. Als ik het schema mag geloven worden L1 en L2 alleen gebruikt bij de 6 en 9kW backup heater:

Ik heb in de sww tank een 3x1,5kW element zitten dat via een relais ook op die 3-fase groep zit. De software van de pana stuurt nooit backup-heater en tank-heater tegelijk aan.
Bedankt voor het schema. Ik heb net van een andere tweaker op begrepen dat voor de 3kW inderdaad alleen L3 wordt gebruikt. Ik heb nu maar één 3fase kabel met 20A alamat en één 1fase kabel met 16A alamat getrokken. Ik zou dus kunnen doorlussen vanaf PS1 of PS3 aansluiten -via L3- op de 1 fase kabel.

Met een 12kW pomp heb ik nooit meer dan 3kW nodig. Backup is de pelletkachel.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

heb je 1.5mm of 2.5mm 3 fase getrokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
flippy schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:38:
heb je 1.5mm of 2.5mm 3 fase getrokken?
2,5mm 3 fase

edit: nog even gekeken: zelfs 5 * 4mm _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door JanAllElectric op 13-01-2022 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

je zou dan eventueel kunnen doorlussen als je de zekeringen/automaten erop berekent. dus 20A alamat in de meterkast en 2x 16 in de warmtepomp zelf.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 13-01-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
twain4me schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:16:
[...]

Zeker, maar ik denk dat het bevriezen van de veren, als dat door ijsregen ofzo al zou gebeuren reuze meevalt.
De meeste overlast kwam door een bevroren laag water op het dak, en de geluidsoverlast daarvan is in combinatie met het betonblok in ieder geval weg. :) En als ik zie hoe soepel de unit (en toch stevig) op de veren staat zijn ze altijd wel wat in beweging, als de veren zijn bevroren is het denk ik ook weer tijd voor een elfstedentocht, neem ik dan het geluid voor lief :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
timovd schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:49:
[...]

Bij vorst en vocht zijn die rubberen voeten 1 blok ijs / harde massa en is de meeste veerkracht en demping er wel uit heb ik gemerkt. Wat twain4me zegt, massa is het antwoord, en het liefst verschillende massa.

rubber + blok beton zo zwaar mogelijk + veren is denk ik het meeste wat je kunt doen op een plat dak om contactgeluid te voorkomen.

Als dit bij mij niet had geholpen was de unit aankomende zomer echt weer van het dak gehaald en ergens in de tuin neergezet, ondanks de nodige kosten en weer een sta in de weg.

[ Voor 13% gewijzigd door JvdW op 13-01-2022 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
JvdW schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:31:
[...]

Bij vorst en vocht zijn die rubberen voeten 1 blok ijs / harde massa en is de meeste veerkracht en demping er wel uit heb ik gemerkt. Wat twain4me zegt, massa is het antwoord, en het liefst verschillende massa.

rubber + blok beton zo zwaar mogelijk + veren is denk ik het meeste wat je kunt doen op een plat dak om contactgeluid te voorkomen.

Als dit bij mij niet had geholpen was de unit aankomende zomer echt weer van het dak gehaald en ergens in de tuin neergezet, ondanks de nodige kosten en weer een sta in de weg.
voor de leuk, in dit topic zitten nog een paar foto's van vorig jaar ik dacht dat er ook 1 tussen zat met ijs in de veren maar kennelijk staat die in een ander topic :( toch en mooie les om ook de minimale vrije hoogte aan te houden. :+

[Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

[...]

Intern doorlussen. Vanuit een 3×16 of 3×20A groep in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-10 19:01
Zijn er mensen die de PAW-TD23B6E5 icm WH-MXC12H9E8 ?

Ik zit met een evohome systeem, dus ik wil hydraulische gescheiden zijn met een 50 liter buffer en extra pomp ertussen (punt 6). Kan ik nummer 1 negeren? Ik neem aan dat het voor de bi-block combinatie is? Dit zit bij een monoblock al geïntegreerd, want deze heeft een eigen pomp.

Zoals onderstaand voorbeeld.

In onderstaand voorbeeld is een beetje mijn situatie, alleen ik mis dan weer voorbeelden van een monoblock in dit document bijv. link

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gt4d8g1FK0UgLxBfvQIShttVmkI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EewCKrZTQSNnYpoebXbrfYpg.jpg?f=fotoalbum_large

Punt 7 knoop ik dan mijn evohome aan een CV-Pomp die op druk geregeld is richting mijn zones (vloerverwarming en radiatoren)

[ Voor 8% gewijzigd door davevleugel op 14-01-2022 19:25 ]

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
davevleugel schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:23:
Zijn er mensen die de PAW-TD23B6E5 icm WH-MXC12H9E8 ?

Ik zit met een evohome systeem, dus ik wil hydraulische gescheiden zijn met een 50 liter buffer en extra pomp ertussen (punt 6). Kan ik nummer 1 negeren? Ik neem aan dat het voor de bi-block combinatie is? Dit zit bij een monoblock al geïntegreerd, want deze heeft een eigen pomp.

Zoals onderstaand voorbeeld.

In onderstaand voorbeeld is een beetje mijn situatie, alleen ik mis dan weer voorbeelden van een monoblock in dit document bijv. link

[Afbeelding]

Punt 7 knoop ik dan mijn evohome aan een CV-Pomp die op druk geregeld is richting mijn zones (vloerverwarming en radiatoren)
De monobloc is binnen- en buitenunit in één. Dus de voorbeelden gelden voor monobloc en split. Meer voorbeelden vind je hier:

https://www.panasonicproc...A2W_2018_DesignManual.pdf

Een buffervat heeft voors en tegens. Lees je vooral goed in voor je er een aanschaft en installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
@FransvWoerkom Bedoel je daarmee de SSW of de hydraulische scheiding?

[ Voor 13% gewijzigd door davevleugel op 14-01-2022 20:28 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
FransvWoerkom schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:40:
[...]

De monobloc is binnen- en buitenunit in één. Dus de voorbeelden gelden voor monobloc en split. Meer voorbeelden vind je hier:

https://www.panasonicproc...A2W_2018_DesignManual.pdf

Een buffervat heeft voors en tegens. Lees je vooral goed in voor je er een aanschaft en installeert.
Dat document wordt echt de heilige graal voor mij! Bedankt daarvoor _/-\o_

Ik snap je opmerking nu ook meer met je buffer... als ik dit zo zie is het iets complexer inderdaad (ik heb even aangepast ivm met mijn monoblock).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDYDXEhYZnSLW8fFBhCaH3Olprs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CSRLnUSn1vETTZMJ3LtQox0q.png?f=fotoalbum_large

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
davevleugel schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:41:
[...]

Dat document wordt echt de heilige graal voor mij! Bedankt daarvoor _/-\o_

Ik snap je opmerking nu ook meer met je buffer... als ik dit zo zie is het iets complexer inderdaad (ik heb even aangepast ivm met mijn monoblock).

[Afbeelding]
Nou, het is in feite hetzelfde, alleen achter het buffervat staan de warmte-afgifte systemen getekend plus alle besturingskabels in groen. Panasonic wil hier echt laten zien wat hun warmtepomp met uitbreidingsprint en buffervat allemaal kan. Maar daar zit natuurlijk een prijs aan, zowel in aanschaf, ruimte als exploitatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10 20:12
@davevleugel je plaatje is heel simpel.
Je monoblock komt binnen met twee leidigen, CV in en CV out. Die laat je in de buffer komen.
De andere kant van de buffer zit je huis en je EVO systeem plus de extra pomp die door EVO wordt aangestuurd.

Meer heb je eigenlijk niet nodig. Een kleine expansievat zit al in de panasonic, voldoende voor dit stuk. Een ontluchter zit al op de meeste buffervaten, controleer dat (edit: dit zit ook al in de panasonic ook) Een vuilafscheider dit ook al in de panasonic. En de pomp natuurlijk ook.

De panasonic zet je dan op meten op water (en dus geen ruimte thermostaat), en het liefst op weersafhankelijk. Enige nadeel is dat je de temperatuur van het water iets hoger moet zetten vergelijken in een syteem zonder buffer maar jij krijgt er comfort in verschillende zones voor terug. Laatste wat je eigenlijk nog wil is een stuurkabel uit de EVO die de panasonic uitschakelt als er geen warmtevraag is, anders blijft hij de buffer opwarmen.

Als je nog SWW nodig hebt, dan komt tussen de monoblock en de buffer nog een 3-weg klep met stuurkabel vanuit de panasonic en de CV leidingen naar het boilervat uiteraard vanuit de 3-weg klep.

Let op, deze opstelling vereist ook NIET de optionele print en NIET de buffer temp sensor (die normaal bij buffer gebruikt wel nodig is). Die is namelijk pas nodig als je ook de achterliggende laat sturen door de panasonic (wat nu je EVO doet), zijnde die groene lijnen in de tekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
@thehog Ik zeg altijd maar, een plaatje of foto zegt meer dan 1000 woorden. Zoiets had ik zelf al eerder in gedachten, als ik jou verhaal lees dan komt dat overeen. De SWW moet wel gemeten worden door de mono neem ik aan, als die te koud wordt zoals via hysterese de 3-weg omgeschakeld worden en bij opgewarmd worden? Kan ik dan ook zeggen, naar buffer CV altijd 35 graad en naar SWW max temperatuur (dus met H versie 60 graad of de J versie 65 graad).

Ik mis alleen nog koud tapwater richting de SWW die zal ik er vanavond nog intekenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4PZfYfQGwiT2ZbkxMGsOa588wD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YmFOzfXfr8y2MU2hI4VXOiSl.png?f=fotoalbum_large

Nog een vraag over de WH-MXC12J9E8 of de WH-MXC12H9E8. Ik zie dat sommigen sites de J serie in 12kW variant aanbieden, maar ik kan er maar weinig over vinden. In de documentatie staat over de J serie niks vermeld, de H versie wel (R410A variant).

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
davevleugel schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:27:
Ik zeg altijd maar, een plaatje of foto zegt meer dan 1000 woorden.
jij mag blijven ;)

Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10 20:12
davevleugel schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:27:
@thehog Ik zeg altijd maar, een plaatje of foto zegt meer dan 1000 woorden. Zoiets had ik zelf al eerder in gedachten, als ik jou verhaal lees dan komt dat overeen. De SWW moet wel gemeten worden door de mono neem ik aan, als die te koud wordt zoals via hysterese de 3-weg omgeschakeld worden en bij opgewarmd worden? Kan ik dan ook zeggen, naar buffer CV altijd 35 graad en naar SWW max temperatuur (dus met H versie 60 graad of de J versie 65 graad).

Ik mis alleen nog koud tapwater richting de SWW die zal ik er vanavond nog intekenen.

[Afbeelding]
Juist, voor SWW heb je sturing van de 3-weg nodig en een kabel voor de sensor van de boilertank. Dat sluit je allemaal aan op de panasonic (nog steeds geen optional PCB nodig). De panasonic zal dus constant de buffer op temperatuur houden en zodra de SWW boiler onder een bepaalde temperatuur komt even kort overschakelen naar de SWW om die te verwarmen.
12kW is overigens best veel maar ik ga er van uit dat je nagedacht hebt daarover. Een 50L buffer is misschien dan te klein (te snel warm). Maar ik ben geen held in die berekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:50
Lees al een tijdje mee op dit forum maar nú is het zover er moet een keus gemaakt worden.
Daarvoor vraag ik advies vwb welke wp het meest geschikt is.

Huis is 125 m2 vloeropp 1968 redelijk nageisoleerd alles hr++ dak rd6 vloer goed geisoleerd.

Woonkamer 20m2 houten vloer
Keuken + wc hal 30m2 vvw.

Woonkamer is reeds voorzien van LL wp maar er is ook nog een jaga + vent. aanwezig

Badk. handdoek verw.

Slk. Zolder rad. typ 22. wordt normaal niet gestookt.

Volgens graaddagen met cv temp. 35 - 40. bij mindergas dec jan feb hiervan hoogste score
0,,45 vóór installatie airco dus alles.
0,206 na plaatsing airco alleen keuken.

Berekening graaddag methode:
0,45  -10 4,6kw/h 
min verm:
2500  2,94 °c pendelen
1400   9,6 °c  pendelen

0,206  -10  2,3kw/h 
min.verm:
2500  -12 °c  pendelen
1400     2°c   pendelen.

Afgifte vloer uit tabel:
at 30    2100 watt
at 35     3000watt

Vollast methode:
1100m3     5,3 kw/h
500 m3   2,42  kw/h

2500 is min.verm. j7  Mono
1400 is min verm. H5. Mono

Wat is het advies van de kenners?
H5 of J7 of een andere misschien
J7 heeft mijn voorkeur is moderner r32, maar vindt het min. verm. te hoog.

[ Voor 6% gewijzigd door Buitenkamp op 15-01-2022 16:25 ]

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
thehog schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:47:
[...]

Juist, voor SWW heb je sturing van de 3-weg nodig en een kabel voor de sensor van de boilertank. Dat sluit je allemaal aan op de panasonic (nog steeds geen optional PCB nodig). De panasonic zal dus constant de buffer op temperatuur houden en zodra de SWW boiler onder een bepaalde temperatuur komt even kort overschakelen naar de SWW om die te verwarmen.
12kW is overigens best veel maar ik ga er van uit dat je nagedacht hebt daarover. Een 50L buffer is misschien dan te klein (te snel warm). Maar ik ben geen held in die berekeningen.
Vanuit de koevlaas rekenmethode (1800 m3/jaar * 8 ) / 1650 = 8,72kW
Ik durf het niet aan met 9 kW (koudwatervrees :) ) qua verschil in kosten zit ik liever met een te grote vermogen, ik wil daarom een SWW van 300 liter gaan dimensioneren met extra lange spiraal link . Deze SWW heeft een dubbele warmtewisselaar, wellicht dat ik in de toekomst vanuit mijn houtkachel ga bijstoken, maar dat is een misschien, ik kan deze beter nu als extra nemen dan dat ik later mijn buffer moet vervangen.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:10
davevleugel schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:39:
[...]

Ik durf het niet aan met 9 kW (koudwatervrees :) ) qua verschil in kosten zit ik liever met een te grote vermogen, ik wil daarom een SWW van 300 liter gaan dimensioneren met extra lange spiraal link . Deze SWW heeft een dubbele warmtewisselaar, wellicht dat ik in de toekomst vanuit mijn houtkachel ga bijstoken, maar dat is een misschien, ik kan deze beter nu als extra nemen dan dat ik later mijn buffer moet vervangen.
Let op dat je boiler en buffer uit elkaar houd, is andere betekenis.
Mooie boiler dit, als je onderste spiraal nog niet wilt gebruiken, lus hem dan door met de bovenste, vind je 12 kW wp wel fijn extra groot oppervlak.
Je buffer van 50 liter op 35 graden houden gaat niet, is inhoud veel te klein voor. Dus gewoon war aanhouden, is sowieso beter en zuiniger....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
davevleugel schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:39:
[...]

Ik denk dat je daar zeker gelijk in hebt, 12kw zou ik doen.
Ik kom met de koevlaas berekening uit op 7kw en ik hou die waarde aan op buitentemperatuur -10.
Geeft mij de waarde van een 9kw warmtepomp wat volgens mij voldoende is.
En in jou geval dus ook.

Trouwens wel een mooie aanbieding link voor de 9kw Panasonic.

Alleen levertijden onbekend :X

[ Voor 11% gewijzigd door Supertip op 15-01-2022 19:53 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
@Supertip Ik heb ze zojuist gemaild over de volgende: https://www.groene-energi...smartcloud-interface.html

Gelijk met de vraag of ik met hun de subsidie op één of andere manier kan regelen.. :)

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markus29
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-10 09:59
Wij zijn onze woning momenteel grondig aan het renoveren en ook klaar aan het maken voor een warmtepomp. Nu hebben we overal (bg, badkamer en 3 slaapkamers) vloerverwarming aangelegd. Ik zou de badkamer en slaapkamers graag apart willen regelen, welke zoneregeling zouden jullie hier voor gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
Markus29 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:40:
Wij zijn onze woning momenteel grondig aan het renoveren en ook klaar aan het maken voor een warmtepomp. Nu hebben we overal (bg, badkamer en 3 slaapkamers) vloerverwarming aangelegd. Ik zou de badkamer en slaapkamers graag apart willen regelen, welke zoneregeling zouden jullie hier voor gebruiken?
Weet je ook waarom wil je dat doen? een wp is traag vloerverwarming is nog trager en als je hem zuinig instelt de combinatie extreem traag Dat zone regelen heeft dan echt zo weinig nut. je kan een kamer toch niet op 18 graden zetten en voor 3 uurtjes op 21 om te studeren zoals bij HT radiatoren en een cv ketel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

thehog schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 08:02:
Een vuilafscheider dit ook al in de panasonic.
kleine correctie, er zit een filter om de pomp te beschermen tegen grote stukken. er zit geen vuilafscheider in. die moet je zelf regelen. een caleffi 546316 (of 7) op de retour werkt perfect en is geschikt voor koelen. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 16-01-2022 00:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markus29
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-10 09:59
twain4me schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 23:51:
[...]

Weet je ook waarom wil je dat doen? een wp is traag vloerverwarming is nog trager en als je hem zuinig instelt de combinatie extreem traag Dat zone regelen heeft dan echt zo weinig nut. je kan een kamer toch niet op 18 graden zetten en voor 3 uurtjes op 21 om te studeren zoals bij HT radiatoren en een cv ketel.
Ja, de slaapkamers hoef ik het merendeel van de tijd niet te verwarmen, vindt bij een graad of 15 slapen wel prima. Als er later ooit kids komen vindt ik het wel fijn als ze hun huiswerk in een verwarmde slaapkamer kunnen maken. Ook mijn eigen slaapkamer zou ik bij extreme kou wel willen verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
flippy schreef op zondag 16 januari 2022 @ 00:13:
[...]

kleine correctie, er zit een filter om de pomp te beschermen tegen grote stukken. er zit geen vuilafscheider in. die moet je zelf regelen. een caleffi 546316 (of 7) op de retour werkt perfect en is geschikt voor koelen. ;)
volgens mij een verschil tussen de H en J.
in mijn J zit wel degelijk een (magnetische) afscheider. kom maar kijken (of kijk in de handleiding) 😁.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
sjimmie schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:52:
[...]

volgens mij een verschil tussen de H en J.
in mijn J zit wel degelijk een (magnetische) afscheider. kom maar kijken (of kijk in de handleiding) 😁.
dat is toch meer het nivo van een magneetje op een dopje ala dopje in carterpan? ik moet nog steeds een J in het echt van binnen zien. mischien toch maar eentje kopen met die extra subsidie >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
ik zeg ook niet dat het een geweldig ding is wat er in zit, ik zeg alleen dat er eentje in zit.
ook hier zit er een andere extra gemonteerd, sowieso op een betere plek, maar nu moet ik er wel telkens 2 nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Ik heb de vraag bij Panasonic ook al neergelegd is een t cap 12kw J serie al uit?

[ Voor 4% gewijzigd door davevleugel op 16-01-2022 14:18 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
davevleugel schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:12:
Maar ik heb die vraag bij Panasonic ook al neergelegd is een t cap 12kw J serie al uit?
Geen idee. Rjtec had toen vrij vroeg best goede info over de "normale" J en dat de Tcap niet zou komen voorlopig. Wellicht heeft robbert inmiddels wel meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
sjimmie schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:10:
ik zeg ook niet dat het een geweldig ding is wat er in zit, ik zeg alleen dat er eentje in zit.
ook hier zit er een andere extra gemonteerd, sowieso op een betere plek, maar nu moet ik er wel telkens 2 nalopen.
hoevaak doe je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
@twain4me ik neem aan dat naarmate je installatie langer in gebruik is de frequentie afneemt? Aan het begin heb je vuil van het installeren, naarmate de installatie langer inbedrijf is en je vloeistof (water) zuurstofarm wordt zal dit wel minder vaak hoeven gebeuren. Ik lees er niet echt wat over terug in de handleiding.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
Ik een keer per jaar voor het stookseizoen en een keer aan het eind.

En mijn H heeft ondertussen ook een magneet in het filter (geretrofit). Trouwens best een knoepert die ik erin heb gezet. ;)

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
pgeene schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:20:
[...]

Trouwens best een knoepert die ik erin heb gezet[/b]. ;)
:(:)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

davevleugel schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:12:
Ik heb de vraag bij Panasonic ook al neergelegd is een t cap 12kw J serie al uit?
als je zoveel nodig hebt met een tcap kan je beter een 5 en een 7 naast elkaar zetten. zit je ook minder te emmeren met ontdooislagen als je niet een flinke buffertank hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 16-01-2022 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
@flippy Ja ging ook nog door mn hoofd, maar ik heb een 300 liter boiler, moet zat zijn om +50 minuten te douchen. Wellicht ga ik gewoon voor de H serie, dus met R410A .

Ik heb ondertussen nog weer wat dingetjes gelezen hier in dit topic en toegevoegd. Volgens mij is het nu aardig compleet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lmGyvNsRlapAv_7GsCCkRvXOUsA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hv0vU6JNjjPsWTr8dOU0WU7g.png?f=fotoalbum_large

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ik mis even een beetje waarom je een buffertank gebruikt. helemaal als je eventueel ervoor kiest om 2 units te nemen om aan je gewenste vermogen te komen, kan eentje SWW dienst doen en de andere de vloer aanpakken.

dat overdrukventiel is dubbelop, die zit al in je monobloc alsmede je expansievat.

[ Voor 35% gewijzigd door flippy op 16-01-2022 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
davevleugel schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:12:
@flippy Ja ging ook nog door mn hoofd, maar ik heb een 300 liter boiler, moet zat zijn om +50 minuten te douchen. Wellicht ga ik gewoon voor de H serie, dus met R410A .

Ik heb ondertussen nog weer wat dingetjes gelezen hier in dit topic en toegevoegd. Volgens mij is het nu aardig compleet.

[Afbeelding]
Die terugslagklep en veiligheidsgroep zitten meestal bij elkaar in/aan de koudwaterinlaat. Dat heet een inlaatcombinatie.

In de tekening wordt gesuggereerd dat er een spiraal in het buffervat zit. Dat is niet zo.

Als er alleen sprake is van twee vloerverwarmingszones, dan kun je het buffervat en de secundaire pomp weglaten. De zone woonkamer/keuken geheel open zetten en de zone slaapkamers met een vast ingesteld regelventiel of de regelventielen op de verdeler knijpen op lagere stroming. Dan krijg je daar een lagere flow en dus bij dezelfde aanvoertemperatuur een lagere retourtemperatuur dus een lagere gemiddelde temperatuur. Dan gaat de afgifte in de slaapkamers mee met de afgifte in de woonkamer, alleen lager. Je hoeft dan alleen de aanvoertemperatuur in je woonkamer te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
de eerste keer was toen hij ca 10 maanden had gedraaid. toen was het best heel wat wat eruit kwam, maar we hebben ook nog deels oude radiatoren. dat was 4 maanden geleden dus ik wacht nu nog eeen half jaar ofzo tot de volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:03
Ik ben van plan om een 7kw j serie te kopen en zit te kijken naar de subsidie die ik daarvoor kan krijgen. Volgens de apparaten lijst van het isde krijg je voor de 7kw J €2850,- subsidie. Als ik de tool invul op de website van het isde zie ik dat het €3000,- is. Na wat beter kijken zie ik in de lijst van het isde dat de warmtepomp 6kw is maar op de website van Panasonic staat toch 7kw.

Ik kan online nergens vinden waarom het isde 6kw rekent. Weet iemand hier waarom dat is?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@SkullboyNL dat is altijd zo geweest. Exacte reden weet ik niet, maar blijkbaar geeft de fabrikant/importeur 6kW op. Wellicht dat dat te maken hebt met het vermogen bij een bepaalde buitentemperatuur.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
@SkullboyNL , @timovd

De subsidie is voor het ontwerpvermogen bij de "bivalent temperatuur". Dat is ongeveer -10. Daar geeft het 7kW model nog maar 6kW af en het 9kW model 8kW. Zie blz. 13 van de Service Manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:03
@FransvWoerkom Dank voor de informatie dat had ik zo snel niet gevonden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Nog wel een intressant docucument van Panasonic, design guide (van 2020)

https://www.logicool-ac.c...uide-2020-Final-Draft.pdf

Pagina 12 is ook gewoon mijn situatie!

Zie trouwens de note over J (DUS VANAF J en niet H):
For Panasonic Heat Pumps up to and including H
Series, a magnetic filter must be installed within the
return flow, as close as possible to the heat pump
system inlet. For these models the filter must be
cleaned during annual maintenance. For the J series
Heat Pump onwards there is a pre-installed internal
magnetic filter which shall be cleaned during annual
maintenance in accordance with the installation
manual provided with the unit.
Dus alleen na ongebruikelijke werkzaamheden moet je de filters nalopen. Maar dat weerlegt niet om ze evengoed te checken bij je algemene onderhoud rondje.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:01
davevleugel schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:35:

Zie trouwens de note over J (DUS VANAF J en niet H):

[...]

Dus alleen na ongebruikelijke werkzaamheden moet je de filters nalopen. Maar dat weerlegt niet om ze evengoed te checken bij je algemene onderhoud rondje.
Annual is jaarlijks, dus ieder jaar schoonmaken.
Na werkzaamheden kan het sowieso niet kwaad om ze weer even schoon te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
davevleugel schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:35:

[...]
Ja, ik heb deze publicatie eerder aangehaald bij een discussie over het buffervat. Hierin wordt eigenlijk voor het eerst duidelijk waarvoor het buffervat, de buffersensor en de deltaT voor het buffervat bedoeld zijn: scheiding van warmte-opwekking en warmte-afgifte. Duidelijk ook (blz 40) dat de standaardinstelling is dat deltaT 5° bedraagt. Dat wil zeggen dat de aanvoertemperatuur 5° hoger zal zijn dan de aanvoertemperatuur voor het afgiftesysteem en de COP dus lager zal zijn dan zonder buffervat.

Als pagina 12 jouw situatie is, dan heb jij dus radiatoren en geen vloerverwarming zoals je in je tekening suggereerde. Bij radiatoren, en met name die met kleine inhoud is een buffervat nuttig om de te verwarmen inhoud voor de warmtepomp te vergroten. Zonder buffer is daar het warme water snel terug bij de warmtepomp en leidt dan tot pendelen. Bij vloerverwarming met z'n grote warmtecapaciteit is dat niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
FransvWoerkom schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:55:
[...]

Ja, ik heb deze publicatie eerder aangehaald bij een discussie over het buffervat. Hierin wordt eigenlijk voor het eerst duidelijk waarvoor het buffervat, de buffersensor en de deltaT voor het buffervat bedoeld zijn: scheiding van warmte-opwekking en warmte-afgifte. Duidelijk ook (blz 40) dat de standaardinstelling is dat deltaT 5° bedraagt. Dat wil zeggen dat de aanvoertemperatuur 5° hoger zal zijn dan de aanvoertemperatuur voor het afgiftesysteem en de COP dus lager zal zijn dan zonder buffervat.

Als pagina 12 jouw situatie is, dan heb jij dus radiatoren en geen vloerverwarming zoals je in je tekening suggereerde. Bij radiatoren, en met name die met kleine inhoud is een buffervat nuttig om de te verwarmen inhoud voor de warmtepomp te vergroten. Zonder buffer is daar het warme water snel terug bij de warmtepomp en leidt dan tot pendelen. Bij vloerverwarming met z'n grote warmtecapaciteit is dat niet nodig.
Ik heb een combinatie van radiatoren en vloerverwarming. Echter mijn leefruimte ligt vloerverwarming, met de radiatoren hou ik enkele kamers op 15 graad. Deze krijgen nu water van 30/35 graden en daarmee red ik het prima (ook met wind bij -5).

Van de week zal ik mijn schema updaten met jullie suggesties en antwoorden.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fadsjeik
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-03-2022
Hey allen,

Korte update van mijn kant. Inmiddels draait de 9kW hier al weer een maandje en gaat stuk beter nu (dank voor iedereen die me een maand geleden tips gaf!). Voor anderen die bezig zijn. Veel staat al op het forum, maar toch mijn lessons learned tot nu toe:
  • Stookgedrag echt aanpassen. Het lijkt contra intuitief, maar beter gewoon continue aan om kamers op temp te houden. Dit geeft namelijk hogere COP en daardoor in the end lager totaal verbuik (en ook meer comfort). Wel stooklijn verlagen zodra kamers op temp zijn (anders krijg je overshoot)
  • Piek vermogen is stuk lager dan CV, dus opwarmen gaat trager, vandaar ook punt hierboven. Piek vermogen is nog best aanzienlijk. De 9kW geeft (volgens Pana info) nog wel echt 9kW af, ook als het buiten 0 graden is.
  • Combi van vloerverwarming op BG + Jaga's boven werkt bij mij goed, zonder bijmengen vloer met aparte pompen, etc. Wellicht dat ik mazzel heb dat deze redelijk in balans zijn, maar ik kan het goed oplossen in de stooklijn en het aan/uit schakelen van kamers (vloerverwarming staat altijd aan)
  • Besparing lijkt aanzienlijk. Ik gok dat ik normaalgesproken zo'n 350m3 gas had verbruikt afgelopen maand. Nu zo'n 700kW stroom en dat kan mogelijk nog wel wat omlaag. Met huidige gasprijs verdien je dan best snel terug.
  • Ik heb hem vrij houtje toutje in de tuin gezet (op een paar betonbielzen). Achteraf had ik beter iemand kunnen laten komen om wat beton te storten. Onderschat ook niet de hoeveelheid water die eraf komt tijdens gebruik en defrosts, zorgen dat dat goed weg kan lopen is belangrijk.
  • Erg fijn om toch gewoon loodgieter in te schakelen. Ik wilde het eerst allemaal zelf doen, maar die dikke Uponor leidingen netjes op de goede plek krijgen was echt wel een klus. Gelukkig was er een loodgieter die snel kon helpen en het erg netjes ingelegd heeft
Dan toch nog 3 vragen:
  • Geluid valt me toch wel iets tegen. Het is niet storend, maar hoor hem binnen wel. Mogelijk omdat hij parallel aan de gevel staat (om geluid bij buren te verminderen). Ik wil een timmerman er nog een kast omheen laten bouwen. Kun je het dichte stuk van de pana (waar de compressor zit) aan de buitenkant nog 'inpakken' in isolatiemateriaal, bv. rockwool oid, voordat hij de kast eromheen timmmert? Ik snap dat de lucht uitblaas en inzuig vrij moeten blijven, maar de compressor maakt het gebrom en wellicht dat het helpt om die verder te isoleren? Iemand die dat gedaan heeft?
  • Als hij in de zomer langere tijd uitgaat, moet je dan nog elke week oid de pomp even laten draaien ivm voorkomen dat hij vastroest? Of doet de Pana dat zelf?
  • Heeft iemand een Auer Edel Eau aangesloten op de aanvoer van de Pana? Ik moet SWW nog regelen. Kan een boilervat neerzetten en Pana het laten opwarmen, maar vindt het ergens wel fijn geen aparte SWW runs te hoeven doen (aangezien mijn Pana licht onderpowered is). Boiler moet op zolder ivm ruimte, dus krijg die Auer niet op de retour van de vloerverwarming. Vandaar dat ik hem op de aanvoer wilde aansluiten (gewoon als 'radiator'). Auer accepteer max 35 graden aanvoer, maar dat gaat meestal prima met de stooklijn van Pana. Iemand die dat zo doet? Of toch beter een Atlantic Explorer v4 oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
fadsjeik schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:16:
Hey allen,

[...]

Dan toch nog 3 vragen:
  • Geluid valt me toch wel iets tegen. Het is niet storend, maar hoor hem binnen wel. Mogelijk omdat hij parallel aan de gevel staat (om geluid bij buren te verminderen). Ik wil een timmerman er nog een kast omheen laten bouwen. Kun je het dichte stuk van de pana (waar de compressor zit) aan de buitenkant nog 'inpakken' in isolatiemateriaal, bv. rockwool oid, voordat hij de kast eromheen timmmert? Ik snap dat de lucht uitblaas en inzuig vrij moeten blijven, maar de compressor maakt het gebrom en wellicht dat het helpt om die verder te isoleren? Iemand die dat gedaan heeft?
  • Als hij in de zomer langere tijd uitgaat, moet je dan nog elke week oid de pomp even laten draaien ivm voorkomen dat hij vastroest? Of doet de Pana dat zelf?
  • Heeft iemand een Auer Edel Eau aangesloten op de aanvoer van de Pana? Ik moet SWW nog regelen. Kan een boilervat neerzetten en Pana het laten opwarmen, maar vindt het ergens wel fijn geen aparte SWW runs te hoeven doen (aangezien mijn Pana licht onderpowered is). Boiler moet op zolder ivm ruimte, dus krijg die Auer niet op de retour van de vloerverwarming. Vandaar dat ik hem op de aanvoer wilde aansluiten (gewoon als 'radiator'). Auer accepteer max 35 graden aanvoer, maar dat gaat meestal prima met de stooklijn van Pana. Iemand die dat zo doet? Of toch beter een Atlantic Explorer v4 oid?
Steenwol isoleert geen geluid. Het kan geluid absorberen, maar dan moet je het zwaar proppen. Met dat zware materiaal waarmee ze motorkappen en deuren van auto's beplakken, kun je het meetrillen van de beplating van je warmtepomp tegengaan.

Een warmtepomp die de warmte uit je cv-systeem op een hogere temperatuur brengt, loopt in feite op je cv-warmtepomp. Met een 9kW warmtepomp breng je in een uur ook een 300L tank van 42 naar 52°. Dat uur kun je even niet je vloer verwarmen, maar er zitten 24 uren in een etmaal! De totale COP voor het opwarmen van je sww is waarschijnlijk ook een stuk lager dan wanneer je het de warmtepomp zelf laat doen. De warmtepomp gebruikt het retourwater ook voor defrosts. Hij zal het niet leuk vinden dat iets anders de warmte er al uit heeft gehaald.

[ Voor 39% gewijzigd door FransvWoerkom op 17-01-2022 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fadsjeik
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-03-2022
FransvWoerkom schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:52:
[...]

Een warmtepomp die de warmte uit je cv-systeem op een hogere temperatuur brengt, loopt in feite op je cv-warmtepomp. Met een 9kW warmtepomp breng je in een uur ook een 300L tank van 42 naar 52°. Dat uur kun je even niet je vloer verwarmen, maar er zitten 24 uren in een etmaal!
Dus je zegt, gewoon boilervat met spiraal installeren en SWW met pana maken. Correct? Die Auer leek me ook in de zomer makkelijker overigens. Anders staat de pana ene moment te koelen en andere moment 55 graden te blazen (door dezelfde leiding tot aan de 3 weg klep).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
fadsjeik schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:03:
[...]

SWW met pana maken. Correct?
mja ik zou het doen..desnoods een inschroefelement in het vat voor het geval het een keer -15 wordt.
je kan ook je isolatie wat verbeteren wat nu net niet of net wel voldoende is dan ineens ruim genoeg.

mocht ik ooit echt gaan koelen pakt het element de sww hier.

[ Voor 29% gewijzigd door twain4me op 17-01-2022 17:07 ]

Pagina: 1 ... 40 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.