Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 134 Laatste
Acties:
  • 779.132 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fadsjeik
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-03-2022
tx. Isolatie zit al aan de max ben ik bang. En wil absoluut backup element in vat (ook voor legionella runs).

Qua kosten is het (na subsidie) ook weer niet zo'n groot verschil, vandaar dat ik zat te denken aan het wat extra vermogen los van de pana. Maar misschien is Atlantic Explorer of iets vergelijkbaars wel beste optie dan Moeten er alleen wat (grotere) gaten in het dak gemaakt worden. Keuzes .... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:38
fadsjeik schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:04:
tx. Isolatie zit al aan de max ben ik bang. En wil absoluut backup element in vat (ook voor legionella runs).

Qua kosten is het (na subsidie) ook weer niet zo'n groot verschil, vandaar dat ik zat te denken aan het wat extra vermogen los van de pana. Maar misschien is Atlantic Explorer of iets vergelijkbaars wel beste optie dan Moeten er alleen wat (grotere) gaten in het dak gemaakt worden. Keuzes .... :)
Aan zonneboiler gedacht en warmte terugwin van afvoer douche?

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fadsjeik
BazemanKM schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:46:
[...]

Aan zonneboiler gedacht en warmte terugwin van afvoer douche?
Ja, warmte terugwin had ik heel graag bij de verbouwing gedaan, maar krijg ik nu niet meer ingebouwd.
Zonneboiler idd over gedacht, dat maakt het zomers wel geruisloos, maar heb je in de winter weer weinig aan. Maar ben bang dat ik het niet goed op mijn dak krijg (ivm oost-west, schaduw, etc.).

Dus ik denk toch dat een WPB met spiraal de beste oplossing is, geeft wat flexibiliteit en is na subsidie net zo duur als een los boilervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fadsjeik
Iemand nog input over isolate aan buitenkant van de pomp? (voordat ik er een kast omheen maak). Zou dat het 'brom' geluid nog wat indammen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Zeker dat helpt, maar je kunt ook de binnenkant van de kap meestal wel isoleren met de isolatie die ze voor auto's ook gebruiken.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-10 03:19
Wat zouden jullie doen qua plaatsing van de wp? CV hangt nu in de garage met luchtpijp direct naar boven op dak garage. Ik kan de wp bovenop de garage zetten vlakbij deze pijp en ipv lucht aan/afvoer dan de leidingen/kabels hier doorheen halen. Nadeel: wp op dak zetten is niet eenvoudig en hij staat dan enorm in het zicht. Voordeel: leidingen/bedrading relatief eenvoudig er naar toe te halen.
Alternatief is de wp in de tuin te zetten (zijkant woning). Echter, de WP buiten komt dan tegen de overstaande muur, leidingen zouden dan onder de fundering heen moeten, grote gaten door de funderingen worden geboord en door de vloer waarvoor iemand ingehuurd moet worden. Leidingen lopen dan door de kruipruimte en ong 7-8m onder de vloer. Voordeel, wp lekker toegankelijk en scheelt weer op het dak plaatsen. In de tuin staat die echter best uit het zicht, omdat dit aan de zijkant van de woning is. Buren zullen in beide situaties geen last hebben, die afstond is groot.
Het liefst doe ik zo veel mogelijk zelf. Niet direct vanwege kosten maar omdat ik het leuk vind te klussen.

Daarbij blijf ik maar in dubio over SWW boilervat. Ik denk dat 300l voor ons soms net te weinig kan zijn. Bad vullen is nl 200 liter en als een ander doucht komt het voor dat we binnen 1 uur tijd 250l warm water hebben gepakt. Ik wil voorkomen dat de temp tijdens douchen of bad vollopen ineens inkakt. 300l boiler komt dus niet comfortabel over. Een 400 liter vat (bijv DJG) is flink geprijsd (zonder subsidie) maar wellicht beste optie. Maar zoiets heeft weer geen backup heater. Waar zou ik goed aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markus29
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-10 09:59
padoempats schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:55:
Daarbij blijf ik maar in dubio over SWW boilervat. Ik denk dat 300l voor ons soms net te weinig kan zijn. Bad vullen is nl 200 liter en als een ander doucht komt het voor dat we binnen 1 uur tijd 250l warm water hebben gepakt. Ik wil voorkomen dat de temp tijdens douchen of bad vollopen ineens inkakt. 300l boiler komt dus niet comfortabel over. Een 400 liter vat (bijv DJG) is flink geprijsd (zonder subsidie) maar wellicht beste optie. Maar zoiets heeft weer geen backup heater. Waar zou ik goed aan doen?
Bedenk wel dat je je bad niet vult met water van 50°C, uitgaande van een temperatuur van 40°C en een bad van 200L kom je uit op 140L warm water van 50°C. Weet niet wat voor bad je hebt, maar een beetje standaard bad is 200L, als je er zelf nog in gaat hoef je hem natuurlijk niet tot de rand te vullen :P. Denk dat je voor een normaal bad eerder aan 150L (110L warm water) uit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:47

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
padoempats schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:55:
Wat zouden jullie doen qua plaatsing van de wp? CV hangt nu in de garage met luchtpijp direct naar boven op dak garage. Ik kan de wp bovenop de garage zetten vlakbij deze pijp en ipv lucht aan/afvoer dan de leidingen/kabels hier doorheen halen. Nadeel: wp op dak zetten is niet eenvoudig en hij staat dan enorm in het zicht. Voordeel: leidingen/bedrading relatief eenvoudig er naar toe te halen.
Alternatief is de wp in de tuin te zetten (zijkant woning). Echter, de WP buiten komt dan tegen de overstaande muur, leidingen zouden dan onder de fundering heen moeten, grote gaten door de funderingen worden geboord en door de vloer waarvoor iemand ingehuurd moet worden. Leidingen lopen dan door de kruipruimte en ong 7-8m onder de vloer. Voordeel, wp lekker toegankelijk en scheelt weer op het dak plaatsen. In de tuin staat die echter best uit het zicht, omdat dit aan de zijkant van de woning is. Buren zullen in beide situaties geen last hebben, die afstond is groot.
Het liefst doe ik zo veel mogelijk zelf. Niet direct vanwege kosten maar omdat ik het leuk vind te klussen.
in basis zou ik bijna altijd kiezen voor op de grond (in de tuin)
er zijn maar weinig huishoudens die echt 300L@ 50 graden in een dag opkrijgen. ik kan mijn 300L (of eigenlijk 280) tot 85 graden verwarmen. dat is best veel water @38 graden dus bepaal eerst hoeveel water je nodig hebt bij 38 graden en kijk dan hoe heet je het vat moet stoken om dat te berijken. Dan kan je prima bepalen of je 400L wil of 300L

en wellicht een mooi moment om het watergebruik van je gezin eens tegen het licht te houden.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Markus29 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:29:
[...]

Bedenk wel dat je je bad niet vult met water van 50°C, uitgaande van een temperatuur van 40°C en een bad van 200L kom je uit op 140L warm water van 50°C. Weet niet wat voor bad je hebt, maar een beetje standaard bad is 200L, als je er zelf nog in gaat hoef je hem natuurlijk niet tot de rand te vullen :P. Denk dat je voor een normaal bad eerder aan 150L (110L warm water) uit komt.
Het bad goed vullen doet 300 liter, het een een vrij breed bad ;) Ik meet elke liter waterverbruik met pulssensor op de meter dus heb het goed in de smiezen. Als ik naar 1-uur moving average kijk van afgelopen jaar, * 0.65 (±65% van water is 55 graden), is meeste gebruik 280 liter warmwater (55c) geweest dus binnen 60m tijd. Dat is waarbij iemand is gaan douchen nadat de een het bad had gevuld. Totaal 430 liter water en 1.33 m3 gas.

I know, veel water, veel gas, maar wel de situatie.

Wat ik mij afvraag bij een 300 L boiler dan, na hoeveel warmwater vraag begint de temperatuur merkbaar af te nemen, omdat je op een gegeven moment de koudere /gemengde zone gaat krijgen (neem ik even aan). Neem aan dat het niet van het een op het andere moment (na 270/300l) van 50-55 graden plots 15 graden wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door padoempats op 18-01-2022 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwartewoud
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-01-2024
padoempats schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:32:
[...]

Het bad goed vullen doet 300 liter, het een een vrij breed bad ;) Ik meet elke liter waterverbruik met pulssensor op de meter dus heb het goed in de smiezen. Als ik naar 1-uur moving average kijk van afgelopen jaar, * 0.65 (±65% van water is 55 graden), is meeste gebruik 280 liter warmwater (55c) geweest dus binnen 60m tijd. Dat is waarbij iemand is gaan douchen nadat de een het bad had gevuld. Totaal 430 liter water en 1.33 m3 gas.

I know, veel water, veel gas, maar wel de situatie.

Wat ik mij afvraag bij een 300 L boiler dan, na hoeveel warmwater vraag begint de temperatuur merkbaar af te nemen, omdat je op een gegeven moment de koudere /gemengde zone gaat krijgen (neem ik even aan). Neem aan dat het niet van het een op het andere moment (na 270/300l) van 50-55 graden plots 15 graden wordt.
Ik heb een TWL SWP2 500 liter vat staan (2 spiralen), waarbij de wp de bovenste spiraal gebruikt. De wp verwarmt zo'n 250 liter water tot 50 graden en doet daar 1.5-2 uur over. Koud water is zo'n 11 graden. Dit is genoeg voor 4 personen douchen (30-40 minuten totale douche-tijd schat ik). Als daar ook nog een bad bij zou komen zou het denk ik niet genoeg zijn.

In het vat stroomt het koude water er van onder in. Aangezien warm water lichter is, krijg je een redelijk snelle overgang tussen koud en warm. Er wordt weinig gemengd zeg maar.

Hopelijk heb je hier wat aan.

9.9kWp SolarEdge. 2x Tesla Powerwall 2. DIY: 13m2 Vacuumbuizen, Panasonic 5kW J-serie monobloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-10 19:01
Zojuist mn 12kW t-cap J-serie besteld, maar 5 maanden levertijd :+ Genoeg voorbereidingstijd, kabeltje trekken enzo ;)

Ik had die webshop (https://www.groene-energiewinkel.nl/) gebeld vanwege de H-serie maar die schijnt geeneens meer leverbaar te zijn. Dus alleen nog de J met het nieuwe koudemiddel R32 erin.

[ Voor 44% gewijzigd door davevleugel op 18-01-2022 20:05 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
davevleugel schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:03:
Zojuist mn 12kW t-cap J-serie besteld, maar 5 maanden levertijd :+ Genoeg voorbereidingstijd, kabeltje trekken enzo ;)
Ik had die webshop (https://www.groene-energiewinkel.nl/) gebeld vanwege de H-serie maar die schijnt geeneens meer leverbaar te zijn. Dus alleen nog de J met het nieuwe koudemiddel R32 erin.
Waarom koop je geen Mitsubishi? Volgens deze site is die op voorraad:
https://4seizoenenmarkt.n...buitenunit-puhz-sw100yaa/

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Ik denk zo dat dat oude koudemiddel straks verboden is om om je lege wp bij te vullen, moet je nieuwe wp kopen omdat het koudemiddel er niet meer is.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10 20:12
Andrehj schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:10:
[...]

Waarom koop je geen Mitsubishi? Volgens deze site is die op voorraad:
https://4seizoenenmarkt.n...buitenunit-puhz-sw100yaa/
Als je in een Panasonic forum zit ga je toch geen Mitsubishi aanbevelen? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frisianstar schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:15:
Ik denk zo dat dat oude koudemiddel straks verboden is om om je lege wp bij te vullen, moet je nieuwe wp kopen omdat het koudemiddel er niet meer is.
Nou zal dat nog wel wat meevallen. Al die R410a warmtepompen worden echt niet binnen een paar jaar afgeschreven, maar ik kan me voorstellen dat je nu liever R32 hebt. Dus deze dan:
https://www.breeze24.com/...badan-aussengeraet-7-1-kw
R32, 10 kW bij -10 en een week levertijd.
thehog schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:30:
Als je in een Panasonic forum zit ga je toch geen Mitsubishi aanbevelen?
Ik zit ook wel eens in de Nibe en Nefit fora. Altijd interessant om te zien tegen welke problemen anderen aanlopen. Zo verbaas ik me hier bij Panasonic over het gedoe met dT-instellingen, terwijl ze bij Nefit en Nibe druk zijn met graadminuten etc.
En dan ben ik weer zo blij met de simpele regeling van mijn Mitsu, die ik gewoon instel op een vaste aanvoertemperatuur (of WAR). Simpele thermostaat erbij (van Panasonic, dat dan weer wel) en het werkt perfect.

[ Voor 34% gewijzigd door Andrehj op 18-01-2022 20:36 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
Andrehj schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:32:
[...]

Nou zal dat nog wel wat meevallen. Al die R410a warmtepompen worden echt niet binnen een paar jaar afgeschreven, maar ik kan me voorstellen dat je nu liever R32 hebt. Dus deze dan:

[...]
In die link staat R410a en geen R32?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10 20:12
Zo verbaas ik me hier bij Panasonic over het gedoe met dT-instellingen
Welk gedoe bedoel je hiermee? Ik kan hem ook prima op WAR zetten en hem zijn gang laten gaan. En dan werkt ie prima. Maar doordat we via heishamon op de panasonic van alles nu kunnen meten, opslaan en weer aansturen gaan we aan de slag om het nog beter te maken en dat is denk ik wat je bedoelt met de delta T instellingen. We kunnen daarmee de panasonic zo beinvloedden dat hij nog zuiniger loopt en nog een vlakkere warmtecurve heeft.

Ik zou geen andere merk willen ;-) tenzij daar ook met eigen domotica tegen aan gestuurt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-10 11:10
davevleugel schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:03:

Vandaag aardig wat websites bezocht, maar Panasonic warmtepompen zijn überhaupt lastig te vinden.
Ook de links in de openings post gevolgd en alleen RJtec heeft er een paar op de website staan.
Qua prijs is de groene energiewinkel zo te zien best scherp.

Nog iemand tips?

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:42
@Motorfret Bochum is vanuit nijmegen niet zo ver.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
[...]

[...]

Ik zit ook wel eens in de Nibe en Nefit fora. Altijd interessant om te zien tegen welke problemen anderen aanlopen. Zo verbaas ik me hier bij Panasonic over het gedoe met dT-instellingen, terwijl ze bij Nefit en Nibe druk zijn met graadminuten etc.
En dan ben ik weer zo blij met de simpele regeling van mijn Mitsu, die ik gewoon instel op een vaste aanvoertemperatuur (of WAR). Simpele thermostaat erbij (van Panasonic, dat dan weer wel) en het werkt perfect.
Bij panasonic werkt dat in basis ook perfect.. sommige mensen hier denken het alleen beter te weten dan de pana kabouters. En soms hebben ze een punt, meestal is het een hoop gedoe voor weinig. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
padoempats schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:48:
In die link staat R410a en geen R32?
Oeps. Je hebt gelijk. Dit is een PUHZ. Ik zocht op PUD, maar had niet gezien dat ik de verkeerde had aangeklikt. Deze is idd R410a.
Dit is de juiste link:
https://www.breeze24.com/...mpe-aussengeraet-400v-r32

[ Voor 50% gewijzigd door Andrehj op 18-01-2022 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Motorfret schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:11:
[...]

Vandaag aardig wat websites bezocht, maar Panasonic warmtepompen zijn überhaupt lastig te vinden.
Ook de links in de openings post gevolgd en alleen RJtec heeft er een paar op de website staan.

Nog iemand tips?
duitsland is nog steeds iets scherper maar de nederlandse winkels vallen inmiddels soms mee. als je de nadelen met eventuel garantie mee gaat rekenen is het misschien wel een prima keus. Maar hoeveel keus wil je nog hebben dan? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
Nee (en een stuk rijden is zowieso geen probleem)
Welke shop zit daar dan?

Heb Duitse shops proberen te vinden, maar dat lukt slechts mondjesmaat...

(spreek en schrijf voor m'n werk dagelijks Duits, dus dat is het probleem niet)

Links zijn welkom.
(kan eventueel gelijk ook de startpost ermee aangevuld worden door @Ep Woody )

[ Voor 45% gewijzigd door Motorfret op 18-01-2022 21:58 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Die 5 maanden vind ik geen probleem, tenminste knap weer buiten voor dat deel. Binnen kan ik nu mooi voorbereiden. En ondertussen bij leren op dit draadje.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-09 22:28
Motorfret schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:47:
[...]
Welke shop zit daar dan?
Immotech, eerste link onder shops in de startpost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
Aha.
Daar is hij blijkbaar op voorraad, maar duurder dan de groene energie winkel en de H versie ipv de J versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:31

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Nog iemand tips?

https://warmtepomponline.com/

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Motorfret schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:10:
Aha.
Daar is hij blijkbaar op voorraad, maar duurder dan de groene energie winkel en de H versie ipv de J versie.
afhankelijk van je wensen en eisen kan de H een betere optie zijn.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gench
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-05 00:46
Hallo,

Welke denk je dat logischer is voor een gezin van 3 personen (huis van 135 m² met vloerverwarming)?:
1- Panasonic 9kW Aquarea KIT-WC09J3E5 (€4220) met een extra 300 L warmwatertank
2- Panasonic 9kW Aquarea KIT-ADC09J3E5C (€5330) met geïntegreerde 200L watertank

en weet iemand een goede installateur in de buurt van Amstelveen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

300L is wel handiger en hoef je ook niet zo heet te stoken.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
flippy schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:31:
[...]

afhankelijk van je wensen en eisen kan de H een betere optie zijn.
Je bedoelt koelen denk ik?
Dat hoeft van mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Motorfret schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 00:40:
[...]

Je bedoelt koelen denk ik?
Dat hoeft van mij niet.
als je geen buffertank draait kan een H handiger zijn omdat die veel lager kan in zijn minimum afgifte. als je alleen vloerverwamring hebt bijvoorbeeld kan je veel langer en lager doordraaien.

een J kan ook gewoon koelen hoor, alleen de HT versies niet. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 19-01-2022 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
Buffer komt er bij; heb geen vloerverwarming maar Jaga Ltv, dus (te) weinig volume.

Wat is de minimale afgifte van die twee?
(heb het nog niet gevonden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Motorfret schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 00:55:
Buffer komt er bij; heb geen vloerverwarming maar Jaga Ltv, dus (te) weinig volume.

Wat is de minimale afgifte van die twee?
(heb het nog niet gevonden)
openingspost: Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

met de H zou je dus zonder tank kunnen omdat je minimale afgifte van de jagas dat vermogen halen.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 19-01-2022 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
Daar staan de 12kw versies niet bij 🤔
(en de rest ben ik me over aan het inlezen) 😏

[ Voor 38% gewijzigd door Motorfret op 19-01-2022 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Motorfret schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 00:57:
ik lees dat je 2 panden moet doen. waarom geef je niet beide panden een eigen 5~7kw pomp? geen (dure) buffertanks nodig en elke woning kan gewoon zijn eigen plan trekken. kan je meteen dat tado-gebeuren op marktplaats zetten ;)

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 19-01-2022 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
flippy schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 00:41:
[...]

als je geen buffertank draait kan een H handiger zijn omdat die veel lager kan in zijn minimum afgifte. als je alleen vloerverwamring hebt bijvoorbeeld kan je veel langer en lager doordraaien.

een J kan ook gewoon koelen hoor, alleen de HT versies niet. ;)
Voordeel van de J-serie "schijnt" dat hij stiller is, niet dat ik buren heb maar ik lees hier en daar in dit topic ( en het grote wp topic) dat geluid en buren aldoor wel een dingetje is.

Zie ook verhaal over de j serie bij https://www.installatie.n...armtepomp-r32-en-stiller/

Ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft? Maar het kan nog een keuze zijn om niet voor de H maar J serie te gaan ;)

[ Voor 8% gewijzigd door davevleugel op 19-01-2022 07:23 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:08

timovd

Voorsprong door techniek

davevleugel schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 07:22:
[...]

Voordeel van de J-serie "schijnt" dat hij stiller is, niet dat ik buren heb maar ik lees hier en daar in dit topic ( en het grote wp topic) dat geluid en buren aldoor wel een dingetje is.

Zie ook verhaal over de j serie bij https://www.installatie.n...armtepomp-r32-en-stiller/

Ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft? Maar het kan nog een keuze zijn om niet voor de H maar J serie te gaan ;)
In het artikel wordt alleen een vergelijking gemaakt tussen stille modus en vollast van de 3kW J-serie. Bij zo'n bewering zou ik op z'n minst verwachten dat die vergelijking in het artikel gemaakt wordt.
Voor zover ik weet is de J niet heel veel stiller dan de H. Je zou de platen aan de binnenkant nog akoestisch kunnen isoleren en de compressor verder inpakken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigo
  • Laatst online: 15-10 13:41
Motorfret schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:47:
[...]

Welke shop zit daar dan?

Heb Duitse shops proberen te vinden, maar dat lukt slechts mondjesmaat...

(spreek en schrijf voor m'n werk dagelijks Duits, dus dat is het probleem niet)

Links zijn welkom.
(kan eventueel gelijk ook de startpost ermee aangevuld worden door @Ep Woody )
https://www.immotecshop24...05J3E5-Kompakt-5-kW-Gen-J zit daar. Ik heb gisteren toevallig net de mijne besteld. Betalen gaat via PayPal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Ze verkopen dus niet de 12kW J serie ;)

Panasonic Aquarea T-CAP 12 kW Compact TYPE WH-MXC12H9E8 alleen de H

Maar hoe zit je dan met garantie?

Die jij besteld heb WH-MDC05J3E5 is ook een enkele fase dat moet je ook als side-note houden, sommigen willen 3-fase en als ik zo rondkijk zijn die voornamelijk uitverkocht :(

[ Voor 37% gewijzigd door davevleugel op 19-01-2022 09:09 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
flippy schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 01:04:
[...]

ik lees dat je 2 panden moet doen. waarom geef je niet beide panden een eigen 5~7kw pomp? geen (dure) buffertanks nodig en elke woning kan gewoon zijn eigen plan trekken. kan je meteen dat tado-gebeuren op marktplaats zetten ;)
Dan nog heb ik buffer(s) nodig, want niet genoeg volume in de Jaga's.
Plus dat het verwarmingssysteem nu zo aangelegd is dat het op 1 cv ketel/bron werkt.
Dan komt er ook heel veel meer verbouw en leidingwerk bij kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Motorfret schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 00:57:
(en de rest ben ik me over aan het inlezen) 😏
voor de 9KW TCaps is het door een beperkt aantal mensen gemeten en minimaal iets van 3800Watt ik hou zelf rekening met 4000Watt waarschijnlijk is een 12KW niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:07
[...]

Nog iemand tips?
Ik heb ook bij groene energiewinkel besteld in november, prijzen vanuit Panasonic Nederland zijn in de herfst gedaald en ze leveren vanuit Panasonic Nederland meteen de uitbreidings printplaat mee. Prijsverschil was voor mij daarmee te klein om naar Duitsland te rijden. Boilervat was in mijn mening bij groene energiewinkel (van Panasonic zelf) ook gunstig geprijsd.

Ik heb een paar keer gebeld met de webshop maar volgens René is de vraag nog nooit zo hoog geweest en kan Panasonic NL pas in februari de eerste J series leveren. Ik verwacht eigenlijk dat mijn warmtepomp pas in april/mei komt. Mocht je hem eerder nodig hebben dan is Duitsland misschien toch interessanter?

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
@rbrt Grappig ik heb ook met Rene gesproken. Sympathieke gast en heeft ook een EvoHome draaien naast zijn panasonic. Hij rade mij aan op een groot CV buffer te nemen ivm mijn zones, ik heb deze dan ook van 50L verhoogd naar 300 liter. Kan ik overdag bufferen voor de nacht en zo optimaal mijn PV gebruiken in de toekomst. De website is niet echt tweakers waardig want het lijkt nergens op, maar hij werkt wel en er staat veel info op.

Ik heb dan nog een algemene vraag, zoals de 3-weg klep en boiler sensor, trekken jullie deze touwtjes mee via het leiding werk naar het monoblock? Zelf zit ik eraan te denken om een multikabel te trekken en dan een klemmenstrook te plaatsen binnen. Bijv. een 20x1mm2

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:07
davevleugel schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:36:
@rbrt Grappig ik heb ook met Rene gesproken. Sympathieke gast en heeft ook een EvoHome draaien naast zijn panasonic. Hij rade mij aan op een groot CV buffer te nemen ivm mijn zones, ik heb deze dan ook van 50L verhoogd naar 300 liter. Kan ik overdag bufferen voor de nacht en zo optimaal mijn PV gebruiken in de toekomst. De website is niet echt tweakers waardig want het lijkt nergens op, maar hij werkt wel en er staat veel info op.

Ik heb dan nog een algemene vraag, zoals de 3-weg klep en boiler sensor, trekken jullie deze touwtjes mee via het leiding werk naar het monoblock? Zelf zit ik eraan te denken om een multikabel te trekken en dan een klemmenstrook te plaatsen binnen. Bijv. een 20x1mm2
Inderdaad, hele aardige vent en ik heb er ook wel vertrouwen in dat hij de boel levert zodra het beschikbaar is, aanbod van Panasonic NL valt alleen een beetje tegen. Zo wacht ik eigenlijk nog op mijn eerste indicatie van levertijd.

Dat verhaal over het buffervat klinkt bekend, dat vertelde hij mij ook: groter is beter. Dan kan je overdag bufferen en 's avonds gebruiken als de buitentemperatuur daalt. Dat komt echter niet helemaal in lijn met de meningen hier op het forum, de meeste zijn ervan overtuigd dat het niet loont om een buffervat te nemen, mede door de warmteverliezen en de benodigde omvang van zo'n vat om 's avonds genoeg warmte te hebben. Zodra je zones gebruikt is dat weer een ander verhaal, maar tot nu toe kijk ik het wel even aan zonder buffervat.

Wat betreft kabels: ik begreep dat de meesten een paar ethernetkabels trekken vanaf de warmtepomp en daar de sensoren aan knopen, maar ik ben (nog) geen ervaringsdeskundige :+

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@rbrt Grappig ik heb ook met Rene gesproken. Sympathieke gast en heeft ook een EvoHome draaien naast zijn panasonic. Hij rade mij aan op een groot CV buffer te nemen ivm mijn zones, ik heb deze dan ook van 50L verhoogd naar 300 liter. Kan ik overdag bufferen voor de nacht en zo optimaal mijn PV gebruiken in de toekomst.
  1. Warmtepompen draaien niet of nauwelijks op PV. In de maanden dat je WP hoofdzakelijk gebruikt levert je PV niet eens voldoende op voor de rest van je huishouden. Dus dit argument klopt al niet. Zie voor meer info dit rapport wat recent nog in het L/W WP topic naar voren kwam.
  2. De thermische buffer van je vloer(en) is vele malen groter dan die van dat beetje water in het buffervat. Heb je al eens uitgerekend hoe veel (of vooral weinig) energie je eigenlijk in dat vat op kunt slaan? Bovendien moet je om daar serieus warmte in op te kunnen slaan je Ta flink verhogen wat ten koste gaat van je rendement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter

je weet hoeveel energie je in 50 liter water kan stoppen als je de boel 10 graden verhoogd ?

q = m x c x Delta t .
q = 50 kg x 4,19 kJ/kg.k x 10 °
q = 2094 KJ
Als we de 2094KJ delen door 3600 seconden krijgen we 0,58 kWh

Met een Cop van ~3 kom je dus uit op 0,2 kWh wat je extra in dat vat kan stoppen ;) en dan moet je vloerverwarming nog 10 graden extra aankunnen ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
rbrt schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:44:
[...]

Dat komt echter niet helemaal in lijn met de meningen hier op het forum,
Is natuurkunde tegenwoordig ookal "slechts" een mening? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Andrehj schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:49:
[...]
  1. Warmtepompen draaien niet of nauwelijks op PV. In de maanden dat je WP hoofdzakelijk gebruikt levert je PV niet eens voldoende op voor de rest van je huishouden. Dus dit argument klopt al niet. Zie voor meer info dit rapport wat recent nog in het L/W WP topic naar voren kwam.
  2. De thermische buffer van je vloer(en) is vele malen groter dan die van dat beetje water in het buffervat. Heb je al eens uitgerekend hoe veel (of vooral weinig) energie je eigenlijk in dat vat op kunt slaan? Bovendien moet je om daar serieus warmte in op te kunnen slaan je Ta flink verhogen wat ten koste gaat van je rendement.
Punt 1. Daar ben ik het niet mee eens, als we bijv. 2030 geen saldering hebben, kan ik vooral in de zomer voor mijn douchwater opwarmen direct vanuit mijn PV. Elk beetje helpt en of het uitkomt qua investering zal inderdaad tegenvallen, maar je doet het uiteindelijk voor het milleu euh toch :)

Punt 2. Ja helemaal mee eens, ik wil overdag ook extra gaan bufferen in de vloer door een aantal graad hoger te zitten en dan na 18:00 de boel gewoon uit te zetten, ik heb meestal 1 a 2 graad daling (met extreme dagen zal dit meer zijn maar toch). Ik wil met die 300 liter vooral voorkomen dat de compressor pendelt, met name met mijn zone regeling al eerder genoemd in dit topic vind ik het prijs verschil tussen 50 of 300 liter zodanig laag dat ik liever iets te ruim zit.
Maar wel grappig om zo de verschillende verhalen te lezen en adviezen. Ik denk dat het voornamelijk per huishouden anders is, ik heb bijvoorbeeld op de begane grond zat ruimte voor mijn installatie.
twain4me schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:50:
[...]

je weet hoeveel energie je in 50 liter water kan stoppen als je de boel 10 graden verhoogd ?

q = m x c x Delta t .
q = 50 kg x 4,19 kJ/kg.k x 10 °
q = 2094 KJ
Als we de 2094KJ delen door 3600 seconden krijgen we 0,58 kWh

Met een Cop van ~3 kom je dus uit op 0,2 kWh wat je extra in dat vat kan stoppen ;) en dan moet je vloerverwarming nog 10 graden extra aankunnen ook.
Hoe kom je op die 10 graad? Want COP wordt lager boven de 35 graad (afhankelijk van buiten temperatuur).

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
davevleugel schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:10:
[...]

Punt 1. Daar ben ik het niet mee eens, als we bijv. 2030 geen saldering hebben, kan ik vooral in de zomer voor mijn douchwater opwarmen direct vanuit mijn PV. Elk beetje helpt en of het uitkomt qua investering zal inderdaad tegenvallen, maar je doet het uiteindelijk voor het milleu euh toch :)

Punt 2. Ja helemaal mee eens, ik wil overdag ook extra gaan bufferen in de vloer door een aantal graad hoger te zitten en dan na 18:00 de boel gewoon uit te zetten, ik heb meestal 1 a 2 graad daling (met extreme dagen zal dit meer zijn maar toch). Ik wil met die 300 liter vooral voorkomen dat de compressor pendelt, met name met mijn zone regeling al eerder genoemd in dit topic vind ik het prijs verschil tussen 50 of 300 liter zodanig laag dat ik liever iets te ruim zit.
Maar wel grappig om zo de verschillende verhalen te lezen en adviezen. Ik denk dat het voornamelijk per huishouden anders is, ik heb bijvoorbeeld op de begane grond zat ruimte voor mijn installatie.
[...]
Kijk, dit is een mening, alles gebaseerd op onderbuik en aannamens en helemaal niets uitrekenen ;) het kan natuurkunde geen reet schelen in welk huis je woond, die is voor ons allemaal echt 100% gelijk. ik ben een voorstander van buffervatten (en experimenteer al meer dan een jaar met opslag van warmte in water) en geloof mij en de berekening, dit klopt gewoon niet.
Hoe kom je op die 10 graad? Want COP wordt lager boven de 35 graad (afhankelijk van buiten temperatuur).
Uit mijn dikke duim. je moet temp verhogen om energie op te slaan. kan meer, kan minder.. meer heeft weinig zin met een wp dan gaat de cop naar de klote, minder heb je nog minder opslag. het verhaal van de verkoper werkt dus maar zeer minimaal. en waarschijnlijk binnen deze bandbreedte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
davevleugel schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:10:
Je schreef dat je je PV wilde gebruiken om je verwarmingsbuffer te vullen. Die buffer heb je in de zomer niet nodig, want geen verwarming.
SWW maken met PV gaat in de lente en zomer natuurlijk prima, maar daar heb je geen buffer voor nodig.
Het is jammer dat je die naregeling hebt. Deze regeling zorgen er namelijk voor dat je met een hogere Ta moet draaien, hierdoor gaat het altijd ten koste van je COP en dus je energieverbruik. Efficiënter is het om de alle kringen van je VVW eenmalig goed af te stellen en dan die hele naregeling, en buffer etc eruit te gooien. Scheelt ruimte, geld bij de investering, installatiekosten en energiekosten.
COP wordt lager bij elke hogere Ta. Zo is een Ta van 26 graden al weer minder efficiënt dan eentje van 25 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:39
Vraagje, misschien voor @thehog. Als de Pana uit staat (stand-by) dan nog gaat hij af en toe pompen. Ik was echter van plan een klep te monteren die automatisch dicht gaat als de WP niet nodig is (vanwege mogelijke zonnecollector die niet over de WP mag pompen), maar ik begrijp dat dat dus helemaal niet kan? Maar waarom pompt hij als hij uit staat? Is dat vorstbescherming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

TimoDimo schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:58:
Vraagje, misschien voor @thehog. Als de Pana uit staat (stand-by) dan nog gaat hij af en toe pompen. Ik was echter van plan een klep te monteren die automatisch dicht gaat als de WP niet nodig is (vanwege mogelijke zonnecollector die niet over de WP mag pompen), maar ik begrijp dat dat dus helemaal niet kan? Maar waarom pompt hij als hij uit staat? Is dat vorstbescherming?
Daarom heb ik een externe thermostaat. Stroomverbruik voor niets anders.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Carboy54 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:14:
[...]

Daarom heb ik een externe thermostaat. Stroomverbruik voor niets anders.
Dat begrijp ik niet. Wat heeft dat met pompen in stand-by te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-10 10:43
TimoDimo schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:58:
Wellicht vragen aan @flippy . In een discussie op een ander forum met Marnix was die klep bij vorst een potentieel probleem meen ik te hebben begrepen.
Bij uit met de externe schakeling pompt de pana niet. Verbruik bij mijn 5H zakt dan van 32 naar 7 Watt. Maar de vorstbeveiliging blijft werken, dus als er gevaar voor bevriezing dreigt gaat ie pompen en heb je wellicht een probleem als die klep dicht zit.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

TimoDimo schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:34:
[...]

Dat begrijp ik niet. Wat heeft dat met pompen in stand-by te maken?
Geen idee. Met de interne thermostaat loopt de pomp door. Met de externe thermostaat stopt de pomp bij behalen temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
t.oswald schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:35:
[...]

Wellicht vragen aan @flippy . In een discussie op een ander forum met Marnix was die klep bij vorst een potentieel probleem meen ik te hebben begrepen.
Bij uit met de externe schakeling pompt de pana niet. Verbruik bij mijn 5H zakt dan van 32 naar 7 Watt. Maar de vorstbeveiliging blijft werken, dus als er gevaar voor bevriezing dreigt gaat ie pompen en heb je wellicht een probleem als die klep dicht zit.
Ik weet eigenlijk alleen dat hij pompt, omdat ik een flow error kreeg toen ik hem aan één kant afsloot. Het vroor niet, dus het lijkt me geen vorstbescherming, maar ik weet niet hoe conservatief hij is daarin.

Met "externe schakeling" bedoel je daarmee dan een schakelaar op de contactpunten bij "External control" (naast Remote controller op de main PCB)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Carboy54 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:37:
[...]

Geen idee. Met de interne thermostaat loopt de pomp door. Met de externe thermostaat stopt de pomp bij behalen temperatuur.
Met "interne themostaat" bedoel je dan de remote controller? Raar dat daar dan een verschil in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
TimoDimo schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:41:
[...]

Ik weet eigenlijk alleen dat hij pompt, omdat ik een flow error kreeg toen ik hem aan één kant afsloot. Het vroor niet, dus het lijkt me geen vorstbescherming, maar ik weet niet hoe conservatief hij is daarin.

Met "externe schakeling" bedoel je daarmee dan een schakelaar op de contactpunten bij "External control" (naast Remote controller op de main PCB)?
Die heet inderdaad zo. Als de externe schakeling de Wp uitzet, pompt de Wp niet en krijg je dus die foutmelding waarschijnlijk niet, tot het gaat vriezen.
Externe schakeling is niet bruikbaar als je ook SWW draait met de Wp. Dan kan het stand-by verbruik omlaag met de externe thermostaat zoals net aangegeven door @Carboy54
Leveren die zonnecollectoren in de winter nog water warmer dan 55 graden? Dat bleek in die andere discussie de Tr waar boven het fout zou gaan. In de zomer geen vorstbeveiliging…….

[ Voor 10% gewijzigd door t.oswald op 19-01-2022 17:54 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
t.oswald schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:48:
[...]

Die heet inderdaad zo. Als de externe schakeling de Wp uitzet, pompt de Wp niet en krijg je dus die foutmelding waarschijnlijk niet, tot het gaat vriezen.
Externe schakeling is niet bruikbaar als je ook SWW draait met de Wp. Dan kan het stand-by verbruik omlaag met de externe thermostaat zoals net aangegeven door @Carboy54
Ok duidelijk. Dus eigenlijk is "External control" gewoon een aan/uit knop zoals die op je remote controller, maar als hij dan uit is dan pompt hij niet "voor het leuke" als het niet vriest, of wat de reden dan ook is dat hij dat normaal wel doet.

Alleen waarom kun je niet SWW draaien met de externe schakeling? Als je 'm aanzet daarmee en je zet 'm in tank+heating/cooling/auto modus, dan warmt hij toch gewoon SWW op?

Ik vind het allemaal wel een beetje vergezocht. Staat dit allemaal in de servicehandleiding of hebben de forumleden dit uitgezocht? :) Ik heb gezocht op "external control", en alles gelezen maar volgens mij staat er niks over in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

TimoDimo schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:42:
[...]

Met "interne themostaat" bedoel je dan de remote controller? Raar dat daar dan een verschil in zit.
Ja en daarnaast heb ik een kamerthermostaat extern met hysterese van 0,2 maar niet via aan/uit contact!

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 19-01-2022 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
TimoDimo schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:59:
[...]

Ok duidelijk. Dus eigenlijk is "External control" gewoon een aan/uit knop zoals die op je remote controller, maar als hij dan uit is dan pompt hij niet "voor het leuke" als het niet vriest, of wat de reden dan ook is dat hij dat normaal wel doet.

Alleen waarom kun je niet SWW draaien met de externe schakeling? Als je 'm aanzet daarmee en je zet 'm in tank+heating/cooling/auto modus, dan warmt hij toch gewoon SWW op?

Ik vind het allemaal wel een beetje vergezocht. Staat dit allemaal in de servicehandleiding of hebben de forumleden dit uitgezocht? :) Ik heb gezocht op "external control", en alles gelezen maar volgens mij staat er niks over in.
Geen gewone aan/uit knop! De Wp blijft standby, in de systeem status service Cloud zie je dan bediening aan, thermo uit. Als je het display uit zet, is het uit/uit.
Heb zelf geen SWW met de Wp maar inderdaad, uitgezocht door iemand op het ander forum meen ik. Zal kijken of ik dat kan terugvinden.
Edit was het @sjimmie over het verschil tussen externe thermostaat en externe schakeling I.v.m. SWW.

[ Voor 12% gewijzigd door t.oswald op 19-01-2022 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:10
TimoDimo schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:59:
[...]

External control is inderdaad exact hetzelde als de aan uit knop. En dus werkt dan ook sww niet meer want hij is uitgezet. Pas als je hem handmatig weer aan zet kun je sww maken.
Vorst beveiliging komt in vanaf 4 graden dacht ik, het kan 2 zijn maar in ieder geval boven nul, hij wacht niet tot het echt vriest.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
t.oswald schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:04:
[...]

Geen gewone aan/uit knop! De Wp blijft standby, in de systeem status service Cloud zie je dan bediening aan, thermo uit. Als je het display uit zet, is het uit/uit.
Ok, ik zie inderdaad op pagina 135 dat als de external switch OFF is en de remote controller en LED ON, dat hij dan toch uit is. Dus het is een soort super aan/uit knop die ook de pomp uitzet (tenzij het vriest). Op dezelfde pagina staat ook iets over dat hij dan de pomp uitzet (EDIT: maar de pomp is denk ik ook uit bij de gewone uitstand?).
Heb zelf geen SWW met de Wp maar inderdaad, uitgezocht door iemand op het ander forum meen ik. Zal kijken of ik dat kan terugvinden.
Er staat dit:
"But once the External Switch Turn ON back, pop up screen will disappear and system can operate normally
according to the latest operation setting and request."
Dus het lijkt mij dat als hij op tankmodus stond dat hij na external sw ON daar gewoon weer mee verder gaat. (Maar dat is dus niet zo blijkbaar?) Waarschijnlijk wel ja.

(Even voor de duidelijkheid: de normale afstandsbediening wordt in de handleiding afwisselend external thermostat, remote control en remocon genoemd. :D)

[ Voor 6% gewijzigd door TimoDimo op 19-01-2022 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
reneeke1970 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:23:
[...]

External control is inderdaad exact hetzelde als de aan uit knop. En dus werkt dan ook sww niet meer want hij is uitgezet. Pas als je hem handmatig weer aan zet kun je sww maken.
Vorst beveiliging komt in vanaf 4 graden dacht ik, het kan 2 zijn maar in ieder geval boven nul, hij wacht niet tot het echt vriest.
Aha, er was een beetje verwarring dan denk ik. Want zo dacht ik het ook en dat bedoelde @t.oswald denk ik ook wel. Alleen misschien zet hij dus ook de pomp echt uit, behalve als het (bijna) vriest.

Het kan ook zijn dat het net te koud was naar zijn zin inderdaad, en dat hij daardoor even wilde gaan pompen. Want het lijkt mij dat dat de enige reden kan zijn dat hij pompt als hij uit staat. (Tenzij iemand een ander idee heeft waarom hij pompt terwijl uit, dan hoor ik dat graag.)

Ik denk trouwens dat ik dan toch maar gewoon zorg dat hij altijd kan pompen, wat wel zo veilig is, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
reneeke1970 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:23:
[...]

Dus niet! Heb maar even mijn 24/7 geofferd.

Externe schakeling met WiFi relais uit. De 0,12 is een pana meetfoutje, eerdere discussie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQTHK6Bdo7dqwV2Wv3c4bXgYYEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bUtvHT0jAXf8boTdH3waOG3f.jpg?f=fotoalbum_large

Uit met display
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8n_ZwXvBc57gmKlYcOf-01xzQTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w5wKQeaIU6ZoVcPXxnv4DoRY.jpg?f=fotoalbum_large

Normaal bedrijf weer aan, start wel wat hoog op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c56meqYMC-cAnya_WoTWdPEmpbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCBuv9Np9Dml2KHOf4Q7LLAe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TimoDimo schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:37:
[...]

Aha, er was een beetje verwarring dan denk ik. Want zo dacht ik het ook en dat bedoelde @t.oswald denk ik ook wel. Alleen misschien zet hij dus ook de pomp echt uit, behalve als het (bijna) vriest.

Het kan ook zijn dat het net te koud was naar zijn zin inderdaad, en dat hij daardoor even wilde gaan pompen. Want het lijkt mij dat dat de enige reden kan zijn dat hij pompt als hij uit staat. (Tenzij iemand een ander idee heeft waarom hij pompt terwijl uit, dan hoor ik dat graag.)

Ik denk trouwens dat ik dan toch maar gewoon zorg dat hij altijd kan pompen, wat wel zo veilig is, lijkt me.
Normaal blijft hij pompen als hij op war draait. Zodra je hem uit zet stopt dat pompen dus omdat je ook verwarmen uit zet. Echter staat hij standby en blijft de vorst beveiliging werken, pompen en carter verwarmen en ook het expansie vat.
De voorwaarden wanneer hij dat inschakelt staat in het boekje, bij mijn ouder model tenminste wel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
t.oswald schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:00:
[...]

Dus niet! Heb maar even mijn 24/7 geofferd.

Externe schakeling met WiFi relais uit. De 0,12 is een pana meetfoutje, eerdere discussie
[Afbeelding]

Uit met display
[Afbeelding]

Normaal bedrijf weer aan, start wel wat hoog op.
[Afbeelding]
Begrijp even niet wat je wilt zeggen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
reneeke1970 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:06:
[...]

Begrijp even niet wat je wilt zeggen?
Dat uit met display niet hetzelfde is als uit met externe schakeling.
Het eerst is echt helemaal uit, via extern is stand-by zonder pomp, uit met interne thermostaat is uit met pomp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khE_nYI7dFIvZKRsUiWffR2Xj5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LagEnB2Iyxo15ir4NO2nvEqx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door t.oswald op 19-01-2022 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
t.oswald schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:08:
[...]

Dat uit met display niet hetzelfde is als uit met externe schakeling.
Het eerst is echt helemaal uit, via extern is stand-by zonder pomp, uit met interne thermostaat is uit met pomp

[Afbeelding]
En het verschil is dat de gegevens wel of niet zichtbaar zijn? Extra stroom besparing....
Komt waarschijnlijk omdat de externe schakelaar niet het display uit kan zetten, alleen de wp zelf.
Bij mij blijft display ook aan, zegt zelfs heating uitgeschakeld door external control

[ Voor 12% gewijzigd door reneeke1970 op 19-01-2022 19:18 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
reneeke1970 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:13:
[...]

En het verschil is dat de gegevens wel of niet zichtbaar zijn? Extra stroom besparing....
Komt waarschijnlijk omdat de externe schakelaar niet het display uit kan zetten, alleen de wp zelf.
Het verschil is
Bediening = aan Thermo = uit bij externe schakeling

Bediening = uit Thermo = - bij uitzetten op display

Als je het verschil behalve de extra stroom besparing wilt zien, moet je wachten tot het gaat vriezen. Uit is uit tegenover uit stand-by

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Zijn er mensen die tracing gebruiken?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
t.oswald schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:19:
[...]

Het verschil is
Bediening = aan Thermo = uit bij externe schakeling

Bediening = uit Thermo = - bij uitzetten op display

Als je het verschil behalve de extra stroom besparing wilt zien, moet je wachten tot het gaat vriezen. Uit is uit tegenover uit stand-by
Zet je hem keertje uit tijdens vorst, zul je zien dat na half uur ofzo de pomp gaat draaien

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
t.oswald schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:08:
[...]
Ok als jij dat goed getest hebt dan is dat zo, alleen hoe heb je dat getest van die pomp? Krijg je (als je het circuit afsluit en je zet de remocon uit) een flow error als je de ext switch AAN zet? En GEEN flow error met ext switch UIT?

Volgende vraag: waarom zou hij pompen als hij uit staat (zonder ext. switch) en het niet vriest?

En dan is nog de vraag, waarom zou er een verschil zitten in het uitzetten in pompwerking met en zonder ext. switch? Wat heeft het voor nut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigo
  • Laatst online: 15-10 13:41
davevleugel schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:05:
Ze verkopen dus niet de 12kW J serie ;)

Panasonic Aquarea T-CAP 12 kW Compact TYPE WH-MXC12H9E8 alleen de H

Maar hoe zit je dan met garantie?

Die jij besteld heb WH-MDC05J3E5 is ook een enkele fase dat moet je ook als side-note houden, sommigen willen 3-fase en als ik zo rondkijk zijn die voornamelijk uitverkocht :(
Helaas, daar had ik even overheen gelezen.

Het gemiddelde apparaat van een Tweaker heeft toch maar 2,3 uur garantie?
In principe heb je in de EU recht op de garantie. Vooralsnog ga ik ervan uit dat het niet nodig is. Bij het toepassen van geluidsisolatie vervalt je garantie naar mijn idee sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Mijn 9KW tcap stond te wachten tot het huis klaar is en tegelijk maakt hij sww. nu had ik het plan opgevat om het deel met radiatoren in huis toch ook te gebruiken dus ik heb het hele ratteplan aangesloten en aangezet, nu krijg ik (was wel een beetje te verwachten) flow error nu ben ik vanplan om het buffervat alvast af te stoffen en er tussen te plaatsen en de boel te ontkoppelen maar voordat ik dat doe... heeft er iemand nog een briljant idee? scheelt weer een zwaar pleuris ding 2x verplaatsen

ik heb alle radiatoren open staan de radiatoren zijn een mix van oud heel oud en stok oud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:38
twain4me schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:47:
Mijn 9KW tcap stond te wachten tot het huis klaar is en tegelijk maakt hij sww. nu had ik het plan opgevat om het deel met radiatoren in huis toch ook te gebruiken dus ik heb het hele ratteplan aangesloten en aangezet, nu krijg ik (was wel een beetje te verwachten) flow error nu ben ik vanplan om het buffervat alvast af te stoffen en er tussen te plaatsen en de boel te ontkoppelen maar voordat ik dat doe... heeft er iemand nog een briljant idee? scheelt weer een zwaar pleuris ding 2x verplaatsen

ik heb alle radiatoren open staan de radiatoren zijn een mix van oud heel oud en stok oud.
Goed ontluchten.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
held! Opzich had ik dat gedaan maar ik heb 1 punt waar van nature lucht gaat zitten en bijna niet bij kan een auto ontluchter zitten toch maar gaan klimmen en een tikje er tegenaan en PFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

gebruik ontluchtingsstand ook even in het pompmenu. die ramt de luchtbellen in een paar minuten erdoor. niet vergeten water bij te vullen tijdens ontluchten.

[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 19-01-2022 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-10 14:20
Even wat toevoegen aan de discussie.
Naast "internal thermostat" en "external control" is er ook nog "external thermostat".
Met "external thermostat" kan je wel SWW doen (maar dan werkt alles wel anders dan met "internal thermostat" of "external control")

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-10 14:20
t.oswald schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:04:
[...]

Edit was het @sjimmie over het verschil tussen externe thermostaat en externe schakeling I.v.m. SWW.
Ja dat.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:46
Ik schakel de Pana uit met de Heishamon op basis van thermostaat in domoticz. Die werkt dan toch ook als 'external control'? In koude nachten wordt na circa 6 uur even rondgepompt wanneer watertemp (in buurt van) 4 graden wordt.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:14
flippy schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:50:
gebruik ontluchtingsstand ook even in het pompmenu. die ramt de luchtbellen in een paar minuten erdoor. niet vergeten water bij te vullen tijdens ontluchten.
En niet vergeten filters schoon te maken als je oude radiatoren in bedrijf hebt gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Met de controller kan ik de stooklijn van mijn Pana mono wp instellen op twee temperaturen.

Als de Pana Mono via de pc wordt gecontroleerd kun je dan nog tussenliggende temperaturen in de stooklijn instellen?

Ik heb vandaag gezien dat bij de Nibe w/w wp 5 tussenliggende temperaturen ingesteld kunnen worden dus totaal 7, en dat via de controller op de wp zelf.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
flippy schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:50:
Inmiddels de echte oorzaak van de ellende gevonden. gewoon een verstopping. Nadat de pana gisteren niet meer in storing ging kreeg ik maar beperkt de radiatoren warm. maar omdat het zo houtje touwtje is en er geen tekeningen zijn in een erg oud pand is het best moeilijk te weten wat exact waar vandaan komt. Vandaag met de IR camera op pad geweest en verstopping gevonden. Ik moest toch nog een kraan verwisselen ivm lekkage, dus... shit leeg laten lopen en nog wat extra door lopen spoelen (had ik gisteren ook wel gedaan) en nu werkt alles helemaal prima *O* het systeem heeft ~2 jaar stil gestaan, daar is het wat slechter van geworden blijkbaar :+ Erg blij met de vuilafscheider in iedergeval.

*Ben helaas vergeten om het IR beeld op te slaan :N :F *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
frisianstar schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:05:
Met de controller kan ik de stooklijn van mijn Pana mono wp instellen op twee temperaturen.

Als de Pana Mono via de pc wordt gecontroleerd kun je dan nog tussenliggende temperaturen in de stooklijn instellen?

Ik heb vandaag gezien dat bij de Nibe w/w wp 5 tussenliggende temperaturen ingesteld kunnen worden dus totaal 7, en dat via de controller op de wp zelf.
Je kunt bij de Pana's één stooklijn instellen, zowel via de remote als via de servicecloud. De stooklijn gaat door twee punten in de Buitentemperatuur/Aanvoertemperatuur grafiek. Dat zijn dus twee buitentemperaturen en twee aanvoertemperaturen. Onder de laagste en boven de hoogste buitentemperatuur blijft de aanvoertemperatuur constant. Je kunt door verschuiven van de ingestelde stooklijn de aanvoertemperatuur in stappen van 1° +/- 5° wijzigen. Dat kun je met de week-timer ook per dag maximaal zes keer instellen. De week-timer is met de remote en via de service cloud te programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:00

hnq

Ik ben me aan het orienteren op een monobloc warmtepomp, puur voor de nog aan te leggen vloerverwarming in onze woonkamer. Oppervlakte is 50m2. Ik zou het liefst de meest eenvoudige installatie hebben. Eén zone, geen naregeling, 4 of 5 groepen en geen sww. Hooguit een ruimtethermostaat vanwege sporadisch gebruik van houtkachel.
De Panasonic 5 kW lijkt me hiervoor uitermate geschikt. Veel info gevonden op de diverse fora. Wat me nog steeds niet helemaal duidelijk is of er nu een buffervat nodig is of niet. Met 16mm buis en HoH 10cm zou de inhoud dus iets van 50 liter zijn. Wat is verstandig? Graag jullie deskundige mening.
Zijn er mensen met een vergelijkbaar systeem, dus zonder buffervat?

Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

hnq schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:53:
Ik ben me aan het orienteren op een monobloc warmtepomp, puur voor de nog aan te leggen vloerverwarming in onze woonkamer. Oppervlakte is 50m2. Ik zou het liefst de meest eenvoudige installatie hebben. Eén zone, geen naregeling, 4 of 5 groepen en geen sww. Hooguit een ruimtethermostaat vanwege sporadisch gebruik van houtkachel.
De Panasonic 5 kW lijkt me hiervoor uitermate geschikt. Veel info gevonden op de diverse fora. Wat me nog steeds niet helemaal duidelijk is of er nu een buffervat nodig is of niet. Met 16mm buis en HoH 10cm zou de inhoud dus iets van 50 liter zijn. Wat is verstandig? Graag jullie deskundige mening.
geen vat nodig. 32mm uponor naar een gesloten verdeler trekken en klaar ermee. ;)

ik zou wel met een stooklijn werken met ruimtethermostaat om zo lang mogelijke runs te kunnen maken. dus eht is wel handig om een thermostaat te hebben die op minder dan een halve graad kan schakelen. de standaard afstandebediening is ongeschikt hiervoor.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 21-01-2022 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Laatst online: 26-09 15:28
Wat doe je met de verwarming van de rest van de woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Laatst online: 26-09 15:28
twain4me schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:11:
[...]

Inmiddels de echte oorzaak van de ellende gevonden. gewoon een verstopping. Nadat de pana gisteren niet meer in storing ging kreeg ik maar beperkt de radiatoren warm. maar omdat het zo houtje touwtje is en er geen tekeningen zijn in een erg oud pand is het best moeilijk te weten wat exact waar vandaan komt. Vandaag met de IR camera op pad geweest en verstopping gevonden. Ik moest toch nog een kraan verwisselen ivm lekkage, dus... shit leeg laten lopen en nog wat extra door lopen spoelen (had ik gisteren ook wel gedaan) en nu werkt alles helemaal prima *O* het systeem heeft ~2 jaar stil gestaan, daar is het wat slechter van geworden blijkbaar :+ Erg blij met de vuilafscheider in iedergeval.

*Ben helaas vergeten om het IR beeld op te slaan :N :F *
Volgende keer toch maar het buffervat aansluiten, dan hoef je niet te zoeken naar verstoppingen. :+

Fijn dat het is opgelost!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
De simpelste oplossing is een MDC05J3E5 rechtstreeks op een gesloten 5-groepen verdeler. Zeker als je de vloer als buffer voor defrosts gebruikt, is een extra buffervat niet nodig. Als thermostaat kun je de meegeleverde afstandsbediening instellen die er dan voor zorgt dat de wp stopt als het te warm wordt. Die thermostaat is volledig programmeerbaar. Een weersafhankelijke regeling (WAR) die de aanvoertemperatuur aanpast aan de buitentemperatuur zit er ook al in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:34
ik heb al een jaar een 9kW draaien zonder buffervat op 40m2 vloerverwarming met vergelijkbare diameters --> gaat prima (maar is beetje overkill :+ )

zoals @FransvWoerkom en de anderen al aangeven: gewoon simpel rechtstreeks aansluiten, buffervat kun je overslaan (mits je gesloten verdeler op je vloerverwarming hebt, dus 1 zonder pomp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq

hnq

Ep Woody schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:01:
[...]

Wat doe je met de verwarming van de rest van de woning?
Badkamer: ir spiegel. Werkkamer: gewoon ir paneel. Bijgebouw (Atelier): airco 2,5 kW. Rest niet, en ook niet nodig. Sww met wpb (Atlantic).
Woonkamer verwarmen we nu ook met airco, maar zijn daar minder tevreden over. Met huidige subsidies is zo'n simpele monobloc niet een hele grote investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Wp staat voor het raam, doorvoer direct naar de plaats waar voorheen nog een radiator zat. Zo eenvoudig kan het zijn. 5H met 90m2 vv. De ruimte thermostaat gewoon even nog laten tot je hebt ontdekt hoe het draait en hoe je zou willen finetunen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjqi5sbgZHbHA2RwGkYqQ6RmQL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zHv0eEXncIhIbPyjD9MxFR0i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNfnLVxax7lFGL7LxmrHWiTzr_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7fY3VXIvlZWgj4D8EjYgA6Ss.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
hnq schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:57:
[...]

Badkamer: ir spiegel. Werkkamer: gewoon ir paneel. Bijgebouw (Atelier): airco 2,5 kW. Rest niet, en ook niet nodig. Sww met wpb (Atlantic).
Woonkamer verwarmen we nu ook met airco, maar zijn daar minder tevreden over. Met huidige subsidies is zo'n simpele monobloc niet een hele grote investering.
Blijft in voor- en najaar wel lekker om even bij te warmen met die airco’s als de Wp nog nauwelijks draait.
Prijzen in Nederland lijken inmiddels ook normaal te worden. Zag deze op het andere pana forum. Bedrijf doet ook inbedrijfstelling voor dhz’ers. Leuk om te lezen.
https://warmtepomponline.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq

hnq

Dank allen voor de reacties! Ik kreeg de bevestiging die ik zocht. Top. Ruimtethermostaat denk ik nog even over. Ik denk er inderdaad over om het zelf maar te doen. @t.oswald Capelle aan de IJssel is alleen erg ver. Ik ga een installateur in het noorden zoeken die de in bedrijfsstelling wil doen. Als iemand tips heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

hnq schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:28:
Dank allen voor de reacties! Ik kreeg de bevestiging die ik zocht. Top. Ruimtethermostaat denk ik nog even over. Ik denk er inderdaad over om het zelf maar te doen. @t.oswald Capelle aan de IJssel is alleen erg ver. Ik ga een installateur in het noorden zoeken die de in bedrijfsstelling wil doen. Als iemand tips heeft...
als je een subsidiebonnetje moet hebben kan je beste even lokale ZZPer opsnorren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Uiteraard doet https://warmtepomponline.com dat alleen indien ook de warmtepomp door hun is geleverd! Momenteel nog een aantal 7 Kwh op voorraad!

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 21-01-2022 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Wáár ongeveer in het Noorden?

Als jij een radiator kan plaatsen kun je ook die Pana plaatsen, vragen over 'in bedrijfstellen' vraag je gewoon hier.
Bedenk wel een oplossing over hoe jij een subsidie factuurtje van een/ de installateur kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq

hnq

frisianstar schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:34:
[...]

Wáár ongeveer in het Noorden?

Als jij een radiator kan plaatsen kun je ook die Pana plaatsen, vragen over 'in bedrijfstellen' vraag je gewoon hier.
Bedenk wel een oplossing over hoe jij een subsidie factuurtje van de installateur kan krijgen.
Ongeveer precies in Sneek😀

Pagina: 1 ... 41 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.