davevleugel schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:10:
Punt 1. Daar ben ik het niet mee eens, als we bijv. 2030 geen saldering hebben, kan ik vooral in de zomer voor mijn douchwater opwarmen direct vanuit mijn PV. Elk beetje helpt en of het uitkomt qua investering zal inderdaad tegenvallen, maar je doet het uiteindelijk voor het milleu euh toch

Je schreef dat je je PV wilde gebruiken om je verwarmingsbuffer te vullen. Die buffer heb je in de zomer niet nodig, want geen verwarming.
SWW maken met PV gaat in de lente en zomer natuurlijk prima, maar daar heb je geen buffer voor nodig.
Punt 2. Ja helemaal mee eens, ik wil overdag ook extra gaan bufferen in de vloer door een aantal graad hoger te zitten en dan na 18:00 de boel gewoon uit te zetten, ik heb meestal 1 a 2 graad daling (met extreme dagen zal dit meer zijn maar toch). Ik wil met die 300 liter vooral voorkomen dat de compressor pendelt, met name met mijn zone regeling al eerder genoemd in dit topic vind ik het prijs verschil tussen 50 of 300 liter zodanig laag dat ik liever iets te ruim zit.
Het is jammer dat je die naregeling hebt. Deze regeling zorgen er namelijk voor dat je met een hogere Ta moet draaien, hierdoor gaat het altijd ten koste van je COP en dus je energieverbruik. Efficiënter is het om de alle kringen van je VVW eenmalig goed af te stellen en dan die hele naregeling, en buffer etc eruit te gooien. Scheelt ruimte, geld bij de investering, installatiekosten en energiekosten.
Hoe kom je op die 10 graad? Want COP wordt lager boven de 35 graad (afhankelijk van buiten temperatuur).
COP wordt lager bij elke hogere Ta. Zo is een Ta van 26 graden al weer minder efficiënt dan eentje van 25 graden.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.