Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 134 Laatste
Acties:
  • 779.239 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:29
hnq schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:53:
Ik ben me aan het orienteren op een monobloc warmtepomp, puur voor de nog aan te leggen vloerverwarming in onze woonkamer. Oppervlakte is 50m2. Ik zou het liefst de meest eenvoudige installatie hebben. Eén zone, geen naregeling, 4 of 5 groepen en geen sww. Hooguit een ruimtethermostaat vanwege sporadisch gebruik van houtkachel.
De Panasonic 5 kW lijkt me hiervoor uitermate geschikt. Veel info gevonden op de diverse fora. Wat me nog steeds niet helemaal duidelijk is of er nu een buffervat nodig is of niet. Met 16mm buis en HoH 10cm zou de inhoud dus iets van 50 liter zijn. Wat is verstandig? Graag jullie deskundige mening.
Zijn er mensen met een vergelijkbaar systeem, dus zonder buffervat?
Even geen reactie over de warmtepomp maar over de vloerverwarming: ik weet niet precies hoe de vloerverwarming aangelegd gaat worden, maar als je uitgaat van 10 cm hoh heb je theoretisch zo'n 500 meter slang bij 50m2 vloeroppervlak. Als je uitgaat van 5 groepen is de gemiddelde lengte 100m. Ik zou dan wat meer groepen nemen zodat de lengte per groep korter is.

Hier pas 60m2 aangelegd met nieuwe dekvloer* en buizen 10cm hoh. Uiteindelijk 580 meter kunnen plaatsen in 9 groepen.

*Mocht je gaan infrezen in bestaande vloer dan zal je waarschijnlijk minder lengte kwijt kunnen door minimale afstand van muur-freesmachine.

Aanvulling: hier de 7kw versie op de 60m2 vvw. Wel sww, geen buffervat. Nog oude radiatoren boven, die doen niet zo heel veel.

[ Voor 4% gewijzigd door rube op 21-01-2022 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:57

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
frisianstar schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:34:
[...]

Wáár ongeveer in het Noorden?

Als jij een radiator kan plaatsen kun je ook die Pana plaatsen, vragen over 'in bedrijfstellen' vraag je gewoon hier.
Bedenk wel een oplossing over hoe jij een subsidie factuurtje van de installateur kan krijgen.
Dat heet fraude, instalatie en inbedrijf stelling moeten gebeuren door een instalateur
Je hebt in mijn ogen 2 legale opties:
Een instalateur zoeken om het werk te doen,
of instalateur worden https://www.kvk.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
twain4me, vergeef me, ik weet niet hoe mij dat kon gebeuren...

Overigens instalateur schrijf je als instalatteur :+

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:55

hnq

twain4me schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:44:
[...]

Dat heet fraude, instalatie en inbedrijf stelling moeten gebeuren door een instalateur
Je hebt in mijn ogen 2 legale opties:
Een instalateur zoeken om het werk te doen,
of instalateur worden https://www.kvk.nl/
Even voor de duidelijkheid: ik ben niet uit op fraude. Volgens de voorwaarden van Het RVO moet ik een factuur van aanschaf overleggen en één van de installatie. Ik probeer dus een installateur te vinden die de pana kan leveren tegen redelijke kosten en voor een reeel bedrag de zaak wil installeren, dan wel een installateur die de inbedrijfstelling wil doen van de door mij aangeschafte pana.
Overigens heb ik een KVK nummer. Als ik daar installatiewerkzaamheden aan toevoeg zou dat wat mij betreft meer in de richting van fraude komen.

Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:29
Carboy54 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:26:
[...]

Uiteraard doet https://warmtepomponline.com dat alleen indien ook de warmtepomp door hun is geleverd! Momenteel nog een aantal 7 Kwh op voorraad!
En nu nog even die h weg. Ook op de website, dat staat zo slordig. Het vermogen wordt in kilowatt (kW) gerekend. Kleine letter k (kilo=1000) en hoofdletter W (Watt). De kilowattuur (kWh) is een (technische) eenheid van energie, het product van vermogen en tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
frisianstar schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:53:
twain4me, vergeef me, ik weet niet hoe mij dat kon gebeuren...

Overigens instalateur schrijf je als instalatteur :+
En nu ik toch aan het toetsenbord ben, het is installatie en installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
FransvWoerkom schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 00:07:
[...]

En nu ik toch aan het toetsenbord ben, het is installatie en installateur.
Ik heb niet voor niets een :+ achter mijn instalatteur staan.

Maar het eigenhandig plaatsen van een wp + subsidie vangen is behoorlijk aan banden gelegd.
Een welwillend installatiebedrijf die de noodzakelijke facturen kan regelen zal een klein gedeelte van de subsidie als compensatie gaan eisen.

Edit: tekst aangepast

[ Voor 3% gewijzigd door frisianstar op 22-01-2022 07:58 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:36
frisianstar schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 07:48:
[...]

Ik heb niet voor niets een :+ achter mijn instalatteur staan.

Maar het eigenhandig plaatsen van een wp + subsidie vangen is behoorlijk aan banden gelegd.
Een welwillend installatiebedrijf die de noodzakelijke facturen kan regelen zal zeker de helft van de subsidie als compensatie gaan eisen.
Geef ze nou geen ideëen! Tis al lastig genoeg om aan installateurs te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
RemySoeters schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 07:53:
[...]

Geef ze nou geen ideëen! Tis al lastig genoeg om aan installateurs te komen.
Aangepast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:18

Carboy54

Duurzaamheid coach

FransvWoerkom schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 00:04:
[...]

En nu nog even die h weg. Ook op de website, dat staat zo slordig. Het vermogen wordt in kilowatt (kW) gerekend. Kleine letter k (kilo=1000) en hoofdletter W (Watt). De kilowattuur (kWh) is een (technische) eenheid van energie, het product van vermogen en tijd.
Was hier in de tekst een typefoutje maar op de website https://warmtepomponline.com ?? Ik heb gekeken maar dat staat toch allemaal goed?
Overigens bedankt :-)

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-10 19:01
Goedemiddag WP'ers. Ik ben voor mijn boiler opzoek naar een thermistor. Nu zie ik dat de H serie overal uitverkocht is (B57861S0202H040 ) echter is de F serie nog wel volop verkrijgbaar (B57861S0202F040) deze is bij 0 Ohm 25 graad net als degene die opgegeven is in de startpost. Betavalue is ook hetzelfde (3560K).

https://www.digikey.nl/en...QOxwBsYAMoAGVmIBiIiiIaMgA

R/T Characteristics nog nagelopen. B25/100 =3560K Deze loopt volgens tabel dus hetzelfde lineair op.

Zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 14% gewijzigd door davevleugel op 22-01-2022 14:23 . Reden: typos ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
davevleugel schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:13:
Goedemiddag WP'ers. Ik ben voor mijn boiler opzoek naar een thermistor. Nu zie ik dat de H serie overal uitverkocht is (B57861S0202H040 ) echter is de F serie nog wel volop verkrijgbaar (B57861S0202F040) deze is bij 0 Ohm 25 graad net als degene die opgegeven is in de startpost. Betavalue is ook hetzelfde (3560K).

https://www.digikey.nl/en...QOxwBsYAMoAGVmIBiIiiIaMgA

R/T Characteristics nog nagelopen. B25/100 =3560K Deze loopt volgens tabel dus hetzelfde lineair op.

Zie ik iets over het hoofd?
Ze zijn identiek, alleen de F is uitgezocht op een afwijking van R25 van minder dan 1%. Bij de H is het 3%. De R25 is overigens 2 kΩ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Dus de afwijking is iets kleiner bij de F. Dan is het een mooie vervanging toch? En ze zijn nog volop verkrijgbaar *O*

We bedoelen hiermee de Thermistor type en dit is niet gerelateerd aan de Panasonic type 😬

[ Voor 29% gewijzigd door davevleugel op 22-01-2022 18:41 ]

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
davevleugel schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:29:
Dus de afwijking is iets kleiner bij de J. Dan is het een mooie vervanging toch? En ze zijn nog volop verkrijgbaar *O*
Hier bedoelen we met F-serie en H-serie meestal de Panasonic warmtepompen. Toevallig worden die letters bij TDK/Epcos gebruikt voor de tolerantie. Als je de J erbij gaat halen denken mensen nog dat de thermistors van de verschillende Panasonics afwijkend zijn ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Ha, sorry je hebt gelijk.. ik bedoel de ntc inderdaad. Ik zal er een aantal bestellen

Reactie aangepast om verwarring te voorkomen. Hoe laag zit bij jullie de thermistor in de boiler. Dit in verhouding bedoel ik dan, bij mij zit hij op 1/4 vanaf de bovenkant. Ik heb ook de mogelijkheid om hem iets hoger 1/5 te plaatsen.

[ Voor 58% gewijzigd door davevleugel op 22-01-2022 18:44 ]

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:02
I-King schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:05:
@.Frank ik zou zo op 't oog gokken dat het de 100mm is, maar ik weet ook niet of het veel uitmaakt. Die pasta is nieuw voor me, dat zal zorgen voor een vlotte temp overdracht, maar of dat noodzakelijk is weet ik niet. Had er nog niet over gelezen.
Misschien weet @pleio65 dat nog?
@I-King @.Frank

50mm. Sensor zelf is klein en komt tegen de binnenzijde van de huls. Ik meen daar ik er een heel klein beetje vanaf gevijld heb om hem passend te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b33-Eov1D4IYwAfZC5EwN7DFC98=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3hE2y9cZGAaBbHPXs7CqrGuY.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door pleio65 op 22-01-2022 23:14 ]

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

FransvWoerkom schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:32:
[...]

Hier bedoelen we met F-serie en H-serie meestal de Panasonic warmtepompen. Toevallig worden die letters bij TDK/Epcos gebruikt voor de tolerantie. Als je de J erbij gaat halen denken mensen nog dat de thermistors van de verschillende Panasonics afwijkend zijn ;-)
het zou wel interesant zijn om gewoon alle sensoren van een panasonic te vervangen voor betere en zien of de metingen dan beter kloppen. O-)

ik ben er al wel achter dat de sensor in de afstandabediening van de mijne meer afwijkt dan wat ik kan corrigeren in het callibratiemenu. 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 22-01-2022 23:19 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
davevleugel schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:24:
Ha, sorry je hebt gelijk.. ik bedoel de ntc inderdaad. Ik zal er een aantal bestellen

Reactie aangepast om verwarring te voorkomen. Hoe laag zit bij jullie de thermistor in de boiler. Dit in verhouding bedoel ik dan, bij mij zit hij op 1/4 vanaf de bovenkant. Ik heb ook de mogelijkheid om hem iets hoger 1/5 te plaatsen.
Bij mij zit de sensor ook op 1/4 van boven. In de tank zitten ook nog dompelbuizen op 1/2 en 1/4 van onderen. Waar die nu zit bevalt me het best: opwarmen bij 42° naar 53° gemiddeld eens per dag dus voordat hij weer gaat opwarmen >150L water om te douchen. Is dat gat op 1/5 van boven niet voor een circulatieleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
flippy schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 23:17:
[...]

het zou wel interesant zijn om gewoon alle sensoren van een panasonic te vervangen voor betere en zien of de metingen dan beter kloppen. O-)

ik ben er al wel achter dat de sensor in de afstandabediening van de mijne meer afwijkt dan wat ik kan corrigeren in het callibratiemenu. 8)7
Alle sensoren vervangen? Je bedoelt waarschijnlijk Ta en Tr. Dan moet je beginnen ze anders te monteren; niet met een klemmetje tegen een pijp. Behalve van de Tb sensor achterop weet je ook de karakteristieken niet en zijn ze voor intern gebruik door de kabouters. Die gebruiken die temperaturen waarschijnlijk voor optimalisatie en dat doen ze waarschijnlijk zelflerend. Bij mijn afstandsbediening zat de thermistor er 1,5° naast. Die zit ook ongelukkig in de hoek bij het groene lampje en hij is ook erg gevoelig voor als je er naar kijkt. Maar dat is bij de meeste mensen ook zo ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-10 03:19
Die controller die erbij zit. Is dat gelijk een thermostaat voor de woonkamer of is er dan naast de controller nog een aparte ruimtethermostaat nodig? Het gedeelte over thermostaataansturing wordt me in de openingstopic niet heel duidelijk.
Ik heb het idee dat men niet echt een thermostaat in de woonkamer gebruikt om eea te schakelen maar puur kijkt naar aanvoer/retour/buitentemp. Is op die manier de temperatuur in huis / woonkamer heel constant te houden? Zeg binnen een 20.8-21.2 window? Of gebruiken jullie alsnog een thermostaat om te regelen?
Ik heb naar de woonkamer een dunne 4-aderig kabeltje lopen, maar alle draden van de wp zullen in de garage binnen komen en vanuit garage naar woonkamer loopt een dun 4-aderig kabeltje (voor de oude opentherm thermostaat nu). Is die te gebruiken? Uiteindelijk zou ik wel een strakke thermostaatfunctie willen die obv binnentemperatuur schakelt zodat ik de temp continu binnen een strak window kan houden van 20.8-21.2 graden (dat lukt nu ook met de cv ketel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:33
padoempats schreef op zondag 23 januari 2022 @ 08:41:
Die controller die erbij zit. Is dat gelijk een thermostaat voor de woonkamer of is er dan naast de controller nog een aparte ruimtethermostaat nodig? Het gedeelte over thermostaataansturing wordt me in de openingstopic niet heel duidelijk.
Ik heb het idee dat men niet echt een thermostaat in de woonkamer gebruikt om eea te schakelen maar puur kijkt naar aanvoer/retour/buitentemp. Is op die manier de temperatuur in huis / woonkamer heel constant te houden? Zeg binnen een 20.8-21.2 window? Of gebruiken jullie alsnog een thermostaat om te regelen?
Ik heb naar de woonkamer een dunne 4-aderig kabeltje lopen, maar alle draden van de wp zullen in de garage binnen komen en vanuit garage naar woonkamer loopt een dun 4-aderig kabeltje (voor de oude opentherm thermostaat nu). Is die te gebruiken? Uiteindelijk zou ik wel een strakke thermostaatfunctie willen die obv binnentemperatuur schakelt zodat ik de temp continu binnen een strak window kan houden van 20.8-21.2 graden (dat lukt nu ook met de cv ketel).
Dat wordt volop besproken in alle WP topics; WAR + Thermostaat. Ook in relatie tot de Panasonics. Ik zou je aanraden eens te zoeken op die termen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06-10 13:15
Zelf al tijdje met tevredenheid een warmte pomp draaien op alleen vloerverwarming

Nu wil ik bij een vriend ook een Panasonic gaan plaatsen.
Maar in deze installatie zit een oudere vloerverwarming die waarschijnlijk hoh van 20 ligt en radiatoren.
dus ik zal eerst gaan testen met een hybride opstelling.

Koevlaas2 heeft een leuk filmpje over hybride opstelleng
YouTube: Hybride warmtepompen
Wat ik mis in jullie mooie stappen plan is de hybride opstelling.

Waar plaats ik de keerklep ? en welke type word er geadviseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
CurlyMo schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:01:
[...]

Dat wordt volop besproken in alle WP topics; WAR + Thermostaat. Ook in relatie tot de Panasonics. Ik zou je aanraden eens te zoeken op die termen.
Ok ga ik doen, maar misschien moet ik mijn vraag niet te lang maken. Mn belangrijkste vraag is, is de controller tevens thermostaat en is een 4-aderige draad afdoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-10 16:13
padoempats schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:03:
[...]

Ok ga ik doen, maar misschien moet ik mijn vraag niet te lang maken. Mn belangrijkste vraag is, is de controller tevens thermostaat en is een 4-aderige draad afdoende?
Het is ook een thermostaat, alleen is de hysterese erg groot. Wordt ook al veel over geschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
2 aders is al genoeg voor de controller.

[ Voor 44% gewijzigd door KaDoos op 23-01-2022 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
KaDoos schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:07:
2 aders is al genoeg voor de controller.
Thanks, die bevestiging zocht ik. Dan kan de controller de huidige thermostaat in de woonkamer vervangen. Die van Panasonic is onnauwkeurig, maar werkt wel. Dan wil ik deze thermostaat overrulen met een eigen thermostaat in domoticz obv andere temp sensors in het huis. Maar als domotica uitvalt / er niet is, dan is er iig een fallback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
padoempats schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:12:
[...]

Thanks, die bevestiging zocht ik. Dan kan de controller de huidige thermostaat in de woonkamer vervangen. Die van Panasonic is onnauwkeurig, maar werkt wel. Dan wil ik deze thermostaat overrulen met een eigen thermostaat in domoticz obv andere temp sensors in het huis. Maar als domotica uitvalt / er niet is, dan is er iig een fallback.
Sorry verkeerde reactie.

[ Voor 9% gewijzigd door KaDoos op 23-01-2022 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
[...]

Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:57

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Dewim1 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:55:
Zelf al tijdje met tevredenheid een warmte pomp draaien op alleen vloerverwarming

Nu wil ik bij een vriend ook een Panasonic gaan plaatsen.
Maar in deze installatie zit een oudere vloerverwarming die waarschijnlijk hoh van 20 ligt en radiatoren.
dus ik zal eerst gaan testen met een hybride opstelling.

Koevlaas2 heeft een leuk filmpje over hybride opstelleng
YouTube: Hybride warmtepompen
Wat ik mis in jullie mooie stappen plan is de hybride opstelling.

Waar plaats ik de keerklep ? en welke type word er geadviseerd?
tja we moeten ook ergens kiezen anders is de OP dikker dan de pana manual. :+ Daarnaast ben ikvan mening dat het een kut oplossing is die je altijd moet willen ontwijken.
Alleen als je huis extreem slecht is en je bijna niet kan verbeteren is hybride handig bv midden in het stadscentrum, gezeur met monumenten zorg etc. maar zoals hij al aangeeft je laat ze beide in een buffervat lopen (open verdeler) en gaat daaruit gewoon je systeem voeden. deze oplossing staat gewoon in de documentatie van panasonic ;)

Bij twijfelgevallen zoals jij nu beschrijft zou ik gewoon gaan rekenen, en bepalen of je wel of geen genoeg afgifte hebt. En dat kan je dan oplossen door je afgifte te verhogen of je warmteverlies te verlagen.
Inmiddels is er imho genoeg ervaring dat je echt niet meer hoeft te twijfelen. durf je het echt niet zou ik de ketel gewoon loskoppel middels 2 afsluiters en de wp aansluiten middels 2 afsluiters en gewoon handmatig te kiezen welke je gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-10 10:43
[...]

Uit je vragen maak ik op dat je verwarmt met radiatoren. Je zult dan nog enorm moeten omdenken. Met een Ta rond de 30 graden lukt het echt niet om even bij te regelen zoals met de gas cv. De thermostaat werkt aan de bovenkant door de Wp uit te zetten bij een overshoot, bijvoorbeeld als de zon de kamer inkomt, je broodjes gaat bakken voor het ontbijt, er gasten komen (per gast bij mij 0,3 graden). Zakt vervolgens de temperatuur dan kan het heel lang duren voor je weer op het setpoint terug bent met een lage temperatuur verwarming, LTV. Vaak is 24/7 rustig stoken een mooie oplossing en overshoots accepteren als tijdelijk, zeker als er ook nog vv is of komt.
Over die draadjes, twee dunnetjes nodig voor de controller. Maar je externe thermostaat zal er ook nog naar de Wp moeten en je Heisamon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REmN0IUskncLRcyfCOEXkjPGvQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OrHnlvdAA9bewCw1PhywiOHU.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
t.oswald schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:09:
[...]

Uit je vragen maak ik op dat je verwarmt met radiatoren. Je zult dan nog enorm moeten omdenken. Met een Ta rond de 30 graden lukt het echt niet om even bij te regelen zoals met de gas cv. De thermostaat werkt aan de bovenkant door de Wp uit te zetten bij een overshoot, bijvoorbeeld als de zon de kamer inkomt, je broodjes gaat bakken voor het ontbijt, er gasten komen (per gast bij mij 0,3 graden). Zakt vervolgens de temperatuur dan kan het heel lang duren voor je weer op het setpoint terug bent met een lage temperatuur verwarming, LTV. Vaak is 24/7 rustig stoken een mooie oplossing en overshoots accepteren als tijdelijk, zeker als er ook nog vv is of komt.
Over die draadjes, twee dunnetjes nodig voor de controller. Maar je externe thermostaat zal er ook nog naar de Wp moeten en je Heisamon.

[Afbeelding]
Nee, ik heb overal boven/beneden vloerverwarming (185m2), waarom denk je dat ik radiatoren heb? Op dit moment lukt het mij om de temperatuur in de woonkamer erg strak binnen een window van 20.8-21.1 graden te houden. Soms loopt het een paar tienden hoger op als het zonnig is. De CV gaat ong 2x per dag 1-2 uur aan op 35 graden aanvoertemp en 22 graden retour. In domoticz zo gemaakt dat als temp woonkamer < 20.76 komt dan gaat thermostaat op 22 graden. Komt temp > 20.83 graden dan gaat thermostaat op 15. Van pendelen geen spraken met 35 graden aanvoer. Lager krijg ik de aanvoer niet op de cv.

En de controller is toch ook thermostaat, dus waarom een externe thermostaat? Ik dacht dat dat net aangegeven was

[ Voor 18% gewijzigd door padoempats op 23-01-2022 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

t.oswald schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:09:
[...]

[Afbeelding]
Ik draai uitsluitend met genoeg radiatoren plus een paar ventilatoren erin en een externe thermostaat met een hysterese van 0,2. De stooklijn staat neutraal tot +1 graad. Draai 24/7 tot een buitentemperatuur van +8 zonder afslaan. Als de zon door de grote ramen schijnt schakelt de thermostaat de pomp uit op 20.8 en weer aan op 20.6. temperatuur en zakt nauwelijks verder. Een voordeel van de 9Kw J serie is dat hij bij mij weer snel op temperatuur is. Bij mijn eerdere 5 Kw duurde dat veel te lang. Een beetje overcapaciteit heeft dus zo ook zijn voordeel. Het minimum vermogen is bij alle 3 gelijk dus dat maakt niet uit.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

padoempats schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:11:
[...]

Nee, ik heb overal boven/beneden vloerverwarming (185m2), waarom denk je dat ik radiatoren heb? Op dit moment lukt het mij om de temperatuur in de woonkamer erg strak binnen een window van 20.8-21.1 graden te houden. Soms loopt het een paar tienden hoger op als het zonnig is. De CV gaat ong 2x per dag 1-2 uur aan op 35 graden aanvoertemp en 22 graden retour

En de controller is toch ook thermostaat, dus waarom een externe thermostaat? Ik dacht dat dat net aangegeven was
Omdat de controller een hysterese heeft van 1.0 graad veel te onnauwkeurig dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Carboy54 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:20:
[...]

Omdat de controller een hysterese heeft van 1.0 graad veel te onnauwkeurig dus.
Ja dat begreep ik, maar wil ik overrulen met domotica. Advies over geschikte externe thermostaat die over eenvoudige 2/4-aderig draad werkt direct op de panasonic? Dan kan ik de controller bijv gewoon in de garage installeren om eea in te stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

padoempats schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:29:
[...]

Ja dat begreep ik, maar wil ik overrulen met domotica. Advies over geschikte externe thermostaat die over eenvoudige 2/4-aderig draad werkt direct op de panasonic? Dan kan ik de controller bijv gewoon in de garage installeren om eea in te stellen
Als je 4 draden hebt kan beide behalve koelen met externe heb je 3 draden nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
padoempats schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:11:
[...]

Nee, ik heb overal boven/beneden vloerverwarming (185m2), waarom denk je dat ik radiatoren heb? Op dit moment lukt het mij om de temperatuur in de woonkamer erg strak binnen een window van 20.8-21.1 graden te houden. Soms loopt het een paar tienden hoger op als het zonnig is. De CV gaat ong 2x per dag 1-2 uur aan op 35 graden aanvoertemp en 22 graden retour. In domoticz zo gemaakt dat als temp woonkamer < 20.76 komt dan gaat thermostaat op 22 graden. Komt temp > 20.83 graden dan gaat thermostaat op 15. Van pendelen geen spraken met 35 graden aanvoer. Lager krijg ik de aanvoer niet op de cv.

Dat is mooi. Dit lukte mij in het gastijdperk absoluut niet. Had een Tado en die kregen ze niet goed voor vv. Bleef “slim” moduleren…..
Ik gebruik die Tado nu juist weer wel als temperatuurvoeler om via IFTTT automatisch te shiften. Dus geen thermostaat die de Wp aan/uit regelt, maar 24/7 WAR aan met automatisch wisselende stooklijn tussen +1 en -1. Dat kan natuurlijk ook via domotica als alternatief voor de externe aan/uit thermostaat. Heb als de overshoot te groot wordt wel nog een WiFi relais op de externe schakeling, ook via IFTTT (Heb heel veel zonlicht via ramen en lichtkoepels).
Overigens, die dT gaan mijn 5H kabouters ook niet doen.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-10 14:20
padoempats schreef op zondag 23 januari 2022 @ 08:41:
Ja de bedieningsunit kan worden ingesteld als thermostaat.
Nee daarmee kan je niet 20,8-21,2 instellen.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Carboy54 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:45:
[...]

Als je 4 draden hebt kan beide behalve koelen met externe heb je 3 draden nodig
Ok wordt er niet makkelijker op, wat is nodig om ook te willen koelen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

padoempats schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:50:
[...]

Een thermostaat die beide kan aansturen met minimaal 3 aansluitingen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
padoempats schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:50:
[...]

Heb je een recente HeishaMon? Dan kan die binnenkort ook OpenTherm praten toch @thehog? Dan heb je nog steeds maar 2 draden nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
FransvWoerkom schreef op zondag 23 januari 2022 @ 00:35:
[...]

Bij mij zit de sensor ook op 1/4 van boven. In de tank zitten ook nog dompelbuizen op 1/2 en 1/4 van onderen. Waar die nu zit bevalt me het best: opwarmen bij 42° naar 53° gemiddeld eens per dag dus voordat hij weer gaat opwarmen >150L water om te douchen. Is dat gat op 1/5 van boven niet voor een circulatieleiding?
Deze voorzijde van de tank (zie hieronder) heb ik er één op 1/4 en 3/4, hier heb ik net boven de bovenste dompelbuis nog een extra aansluiting voor circulatie .
De andere zijde van de tank (geen foto van) zit dus nog een extra, ik denk dat die voor een indicatie thermometer is. De dompelbuis (onderste foto) loopt namelijk tegen mijn spiraal aan als ik hem op dat punt wil gebruiken.
De dompelbuizen waren meegeleverd, echter hebben deze een binnendiameter van 10mm. Dus ik moet nog even kijken hoe ik het beste contactoppervlak kan creëren met mijn thermistor, opvul bus kan ik wel maken maar mijn voorkeur heeft dat de thermistor zo veel mogelijk contactoppervlak heeft. Dat wordt even beunen ben ik bang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXpGcxPUCxVAtCLTveW1C8ZLy-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4QPj9CcOnRmbvh8vIAr1x3qc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRddrYsthlKTcnTwXwW5nb67HhQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z7BU0cfSCNvT1LzPAqJay92W.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 1% gewijzigd door davevleugel op 23-01-2022 13:44 . Reden: typo ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:39
Hoe kan ik zien of het elektrische element van de boiler is/wordt ingeschakeld (Panasonic PAW-TD30C1E5HI RVS boiler, 280L)?

Ik zie in de remote control het volgende tijdens een SWW run (48C doel temperatuur).

Inlet: 55C
Outlet: 55C
Tank: 45C
COMP Freq: 0Hz
Flowrate: 21.6L/min

Energy Consumption: 0.0kW
Generation: 0.0 kW
COP: 0.00KW

Tank heater staat op external en de backup heater staat uit.

Voor mijn gevoel heeft die moeite om de boiler naar de 48 graden te krijgen. Programma staat continue op Heat + Tank, maar ik zie nooit de temp van 48C bereikt worden. Altijd blijft die hangen tot 45~46C.

Systeem is sinds donderdag in bedrijf.

Iemand een idee? Kan het zijn dat die zijn warmte niet kwijt kan en daardoor aan en uit gaat? Zal de start/stops is bijhouden tijdens sww.

[ Voor 8% gewijzigd door c0sje op 23-01-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
padoempats schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:29:
[...]

Bij mij hangt de controller in de meterkast. De aansturing/thermostaat gaat volledig via Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

dirkdeman schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:08:
[...]

Bij mij hangt de controller in de meterkast. De aansturing/thermostaat gaat volledig via Home Assistant.
Ik heb het oude advies van Panasonic de Siemens Rev 200 hangen. Niet meer te koop maar wel op marktplaats nog te vinden. Werkt top maar display is matig te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
davevleugel schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:42:
[...]
De dompelbuizen waren meegeleverd, echter hebben deze een binnendiameter van 10mm. Dus ik moet nog even kijken hoe ik het beste contactoppervlak kan creëren met mijn thermistor, opvul bus kan ik wel maken maar mijn voorkeur heeft dat de thermistor zo veel mogelijk contactoppervlak heeft. Dat wordt even beunen ben ik bang.
[...]
De dompelbuis heeft binnenin dezelfde temperatuur als het water. En de temperatuursveranderingen zijn niet snel. Extra warmtegeleiding binnenin lijkt me zwaar overdreven.

Zit er bij jou ook schroefdraad in de dompelbuis? Daar past een wartel met trekontlasting in. Dat is wel interessant als mensen met een stoffer achter die tank tekeer gaan. Bovendien wordt de sensor zo mooi opgesloten zodat de meting niet door luchtstroming wordt beïnvloed.

https://www.elektrobode.n...6-5-licht-grijs-or-orl-01

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
c0sje schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:16:
Hoe kan ik zien of het elektrische element van de boiler is/wordt ingeschakeld (Panasonic PAW-TD30C1E5HI RVS boiler, 280L)?

Ik zie in de remote control het volgende tijdens een SWW run (48C doel temperatuur).

Inlet: 55C
Outlet: 55C
Tank: 45C
COMP Freq: 0Hz
Flowrate: 21.6L/min

Energy Consumption: 0.0kW
Generation: 0.0 kW
COP: 0.00KW

Tank heater staat op external en de backup heater staat uit.

Voor mijn gevoel heeft die moeite om de boiler naar de 48 graden te krijgen. Programma staat continue op Heat + Tank, maar ik zie nooit de temp van 48C bereikt worden. Altijd blijft die hangen tot 45~46C.

Systeem is sinds donderdag in bedrijf.

Iemand een idee? Kan het zijn dat die zijn warmte niet kwijt kan en daardoor aan en uit gaat? Zal de start/stops is bijhouden tijdens sww.
Er zit toch wel water in je tank?

Dat was de flauwste. Vervolgens:

-zitten in- en uitlaat van de spiraal goed om? Heet boven en koud onder.
-zit de sensor goed in de dompelbuis? Opgesloten, geïsoleerd?
-op welke hoogte zit de sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0sje
FransvWoerkom schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:30:
[...]

Er zit toch wel water in je tank?

Dat was de flauwste. Vervolgens:

-zitten in- en uitlaat van de spiraal goed om? Heet boven en koud onder.
-zit de sensor goed in de dompelbuis? Opgesloten, geïsoleerd?
-op welke hoogte zit de sensor?
- Ja
- meegeleverde panasonic sensor.
- sensor zit net boven het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Het lijkt wel of je sensor niet lekker is (is hij goed aangesloten? Contacten goed aangedraaid? Draden goed aangestript (dus niet perongeluk verbinding met buitrn de klem) los halen en doormeten is een optie je weet hoeveel weerstand hij moet hebben bij 25graden etc

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
FransvWoerkom schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:20:
[...]

De dompelbuis heeft binnenin dezelfde temperatuur als het water. En de temperatuursveranderingen zijn niet snel. Extra warmtegeleiding binnenin lijkt me zwaar overdreven.

Zit er bij jou ook schroefdraad in de dompelbuis? Daar past een wartel met trekontlasting in. Dat is wel interessant als mensen met een stoffer achter die tank tekeer gaan. Bovendien wordt de sensor zo mooi opgesloten zodat de meting niet door luchtstroming wordt beïnvloed.

https://www.elektrobode.n...6-5-licht-grijs-or-orl-01
Ik heb ze met aluminiumfolie omwikkeld zodat ze wat ‘klem’ in de dompelbuis zitten. Werkt prima, en geleid ook nog eens goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
c0sje schreef op zondag 23 januari 2022 @ 17:31:
[...]

- Ja
- meegeleverde panasonic sensor.
- sensor zit net boven het midden.
Wat zijn je instellingen voor de tank, en met name de maximale opwarmtijd en schakeldifferentie tank (menu 6.4)? Heb je onder Systeem Check gekeken naar het historische verbruik en opwekking van energie? Met pijltjestoetsen omhoog en omlaag kun je tank/verwarmen/koelen/totaal kiezen.

Wat voor driewegklep heb je? Als het een kogel/plug-ventiel is, wat voor boring en hoe gemonteerd?

[ Voor 9% gewijzigd door FransvWoerkom op 23-01-2022 20:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• c0sje
Nou problem solved, de sensor zat niet ver genoeg in de tank 😬. Keurige 51 graden nu.

Sensor gaf ~1K ohm bij de WP, netjes 45 graden zoals op het display. Dus dat kon het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-10 22:36
dirkdeman schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:08:
[...]

Zou jij willen delen hoe je dit in HA hebt gedaan? Ik heb met de bestaande integraties geen geluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:46
djoenez schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:13:
[...]

Zou jij willen delen hoe je dit in HA hebt gedaan? Ik heb met de bestaande integraties geen geluk.
Ik stuur de Pana ook via HA aan. Dat doe ik met een generic thermostat. Een automation schakelt vervolgens op basis van het hvac attribute heating/idle de Pana aan of uit (door hem op DHW of Heat + DHW te zetten met de automations uit de Heishamon repo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Jesse- schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:17:
[...]

Ik stuur de Pana ook via HA aan. Dat doe ik met een generic thermostat. E
Oja daar had ik ooit ook mee gestoeid. Er was een reden dat ik die er weer uit had gegooid maar weet niet meer waarom. (wellicht omdat ik een thermostaat op basis van espeasy aan de muur heb hangen, wat ik niet gecombineerd kreeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
sjimmie schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:52:
[...]

Oja daar had ik ooit ook mee gestoeid. Er was een reden dat ik die er weer uit had gegooid maar weet niet meer waarom. (wellicht omdat ik een thermostaat op basis van espeasy aan de muur heb hangen, wat ik niet gecombineerd kreeg)
Mijn HA thermostaat krijgt zijn temperatuur van een ESPEasy sensor, maar daar zit verder geen intelligentie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Jesse- schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:12:
[...]

Mijn HA thermostaat krijgt zijn temperatuur van een ESPEasy sensor, maar daar zit verder geen intelligentie in.
Hier andersom.
ESPEasy hangt aan de muur met sensor, display (en nog wat meer toeters en bellen) en regelt autonoom de Panasonic via de Externe thermostaat aansluiting. HA kan de setpoint van de ESPEeasy thermostaat aanpassen.
Mijn ervaring is dat HA (raspberry) vaker eruit ligt dan ESPEasy en sowieso hang je makkelijker een esp in een 3d-geprint doosje aan de muur dan een raspberry.

EDIT: ik ben nu een nieuw espeasy doosje aan het bouwen, met een rotary encoder (draaiknop) en een paar touch buttons. Net een echte thermostaat. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door sjimmie op 24-01-2022 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-10 15:36
sjimmie schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:37:
[...]

Hier andersom.
ESPEasy hangt aan de muur met sensor, display (en nog wat meer toeters en bellen) en regelt autonoom de Panasonic via de Externe thermostaat aansluiting. HA kan de setpoint van de ESPEeasy thermostaat aanpassen.
Mijn ervaring is dat HA (raspberry) vaker eruit ligt dan ESPEasy en sowieso hang je makkelijker een esp in een 3d-geprint doosje aan de muur dan een raspberry.

EDIT: ik ben nu een nieuw espeasy doosje aan het bouwen, met een rotary encoder (draaiknop) en een paar touch buttons. Net een echte thermostaat. ;)
Dat klinkt wel interessant heb je daar wat meer info over misschien dat ik dat ook wel wil bouwen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
SkullboyNL schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:43:
[...]

Dat klinkt wel interessant heb je daar wat meer info over misschien dat ik dat ook wel wil bouwen.
Dan zal je wel C++ moeten kennen en in staat moeten zijn om zelf een espeasy aan te passen en te compileren.
De eerste versie valt nog mee, de tweede is op basis van forse eigen aanpassingen in de broncode om alles beter op elkaar aan te sluiten (zonder alle onderdelen met Rules aan elkaar te knopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
sjimmie schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:56:
[...]

Dan zal je wel C++ moeten kennen en in staat moeten zijn om zelf een espeasy aan te passen en te compileren.
De eerste versie valt nog mee, de tweede is op basis van forse eigen aanpassingen in de broncode om alles beter op elkaar aan te sluiten (zonder alle onderdelen met Rules aan elkaar te knopen).
Ik wilde een vergelijkbare vraag stellen, maar dat is wel een tikkeltje ingewikkelder dan mijn HA oplossing.
Wel een mooiere oplossing. Heb je ook nog bedienmogelijkheden mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Jesse- schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:07:
[...]

Heb je ook nog bedienmogelijkheden mee?
Bediening (temperatuur hoger/lager) gaat dus nu nog vanuit HA naar espeasy, straks heeft espeasy gewoon een draaiknop en/of een paar touch buttons om de temperatuur in te stellen en om de modus te selecteren.
Ik weet alleen nog niet hoe ik dan nachtverlaging ga doen.

[ Voor 7% gewijzigd door sjimmie op 24-01-2022 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
sjimmie schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:17:
[...]

Bediening (temperatuur hoger/lager) gaat dus nu nog vanuit HA naar espeasy, straks heeft espeasy gewoon een draaiknop en/of een paar touch buttons om de temperatuur in te stellen en om de modus te selecteren.
Ik weet alleen nog niet hoe ik dan nachtverlaging ga doen.
Waarom pak je daar niet gewoon een OpenTherm thermostaat voor? Dan heb je toch de behuizing en bediening al kant en klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
CurlyMo schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:09:
[...]

Waarom pak je daar niet gewoon een OpenTherm thermostaat voor? Dan heb je toch de behuizing en bediening al kant en klaar?
Omdat je met OT vooralsnog geen pana kan aansturen?

En omdat mijn espeasy en mijn HA veel meer doen dan gewoon een thermostaatje.
(co2, RV, pressure, pir, itho, enz enz)

[ Voor 17% gewijzigd door sjimmie op 24-01-2022 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
sjimmie schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:28:
[...]

Omdat je met OT vooralsnog geen pana kan aansturen?
Maar wel je domotica. Zo doe ik dat ook. OpenTherm thermostaat die ik in mijn rules uitlees en gebruik om mijn Pana mee aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
CurlyMo schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:34:
[...]

Maar wel je domotica. Zo doe ik dat ook. OpenTherm thermostaat die ik in mijn rules uitlees en gebruik om mijn Pana mee aan te sturen.
dan moet ik dus naast de pana controller en mijn espeasy (met de rest van de sensoren) oook nog een OT thermostaat ophangen. en dan ook nog die thermostaat via een OT adapter koppelen. nah, gewoon 1 esp32 naast de pana controller vind ik genoeg. (ik zeg: WAF)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
sjimmie schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:38:
[...]

dan moet ik dus naast de pana controller en mijn espeasy (met de rest van de sensoren) oook nog een OT thermostaat ophangen. en dan ook nog die thermostaat via een OT adapter koppelen. nah, gewoon 1 esp32 naast de pana controller vind ik genoeg. (ik zeg: WAF)
Van mij hoef je niks, maar zodra minder competente mensen op dit gebied om advies vragen dan is een OpenTherm thermostaat misschien wel een goed alternatief. Helemaal als dadelijk de HeishaMon gewoon direct OpenTherm gaat ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
CurlyMo schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:40:
[...]

Van mij hoef je niks, maar zodra minder competente mensen op dit gebied om advies vragen dan is een OpenTherm thermostaat misschien wel een goed alternatief. Helemaal als dadelijk de HeishaMon gewoon direct OpenTherm gaat ondersteunen.
Snap ik hoor.
Maar je vroeg waarom IK dat niet zou doen, dus daarop gaf ik uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
sjimmie schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:41:
[...]

Snap ik hoor.
Maar je vroeg waarom IK dat niet zou doen, dus daarop gaf ik uitleg.
Check :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:15
Kan iemand aangeven of het rechtstreeks aansluiten van een Panasonic Aquarea Monobloc zou gaan op vloerverwarming met een open verdeler?

In mijn systeem zit op elke verdeler een thermostaatknop en een aparte pomp, is dat dan geschikt, of moet ik eerst de verdeler opbouwen naar een gesloten systeem?

Hieronder mijn situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nd0QgLu6okuv8u7FnbSmLpHtQns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rI5RCGNeB3HjH0BMraIp0XKX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Phyc schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:16:
Kan iemand aangeven of het rechtstreeks aansluiten van een Panasonic Aquarea Monobloc zou gaan op vloerverwarming met een open verdeler?

In mijn systeem zit op elke verdeler een thermostaatknop en een aparte pomp, is dat dan geschikt, of moet ik eerst de verdeler opbouwen naar een gesloten systeem?

Hieronder mijn situatie:
[Afbeelding]
heb je nog radiatoren in gebruik?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
Vorige week is ook mijn panasonic 7kw H kit geinstalleerd (300L sanitair vat, 50L voor devloerverwarming (3 verdiepingen,150m2). ik had nog een aantal vragen aan mijn mede tweakers:

- Sterilisatie staat uit in de settings. Dit zou toch elke week moeten gebeuren?
- Ik kan koelen niet vinden, is hier nog extern iets voor nodig?
- Ik heb een per kamer vloerverwarming systeem van VZ systems, hij stuurt een aan uit signaal aan naar de warmtepomp. ik vraag mij af of dit de beste manier is.
De warmtepomp heeft nu geen temperatuur sensor in een kamer, maar checkt alleen of de temperatuur 35 graden is aan de verwarmingskant.
Verder kan mijn VZ systems verdeel blok de pomp aansturen, maar de pomp aansturing zit nu aan de warmtepomp vast. Wat is hier het handigst?
- Verder zat ik te kijken of ik hier wat kan hacken, ik ben geinteresseerd in het heisamon systeem, maar ik vroeg mij af of het interessant is met deze verdeler of een heisamon heel veel meer waarde heeft.

excuses voor mijn vele vragen, qua warmtepompen / verdelers ben ik vrij nieuw, maar heb wel energie om dit aan te pakken en zo efficient mogelijk te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyc
flippy schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:42:
[...]

heb je nog radiatoren in gebruik?
Nope, alleen 3 verdelers vloerverwarming. Beneden eentje met 9 groepen, eentje met 2 groepen. Boven eentje met 7 groepen. Alledrie dus met hun eigen pomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Phyc schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:43:
[...]

Nope, alleen 3 verdelers vloerverwarming. Beneden eentje met 9 groepen, eentje met 2 groepen. Boven eentje met 7 groepen. Alledrie dus met hun eigen pomp.
dan kunnen die pompen eruit en kan je gewoon met gesloten verdeler draaien en de vloer waterzijdig afregelen en je watertemperatuur flink verlagen. hoe heet stookt je CV nu?
djoenez schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:42:
Vorige week is ook mijn panasonic 7kw H kit geinstalleerd (300L sanitair vat, 50L voor devloerverwarming (3 verdiepingen,150m2). ik had nog een aantal vragen aan mijn mede tweakers:

- Sterilisatie staat uit in de settings. Dit zou toch elke week moeten gebeuren?
- Ik heb een per kamer vloerverwarming systeem van VZ systems, hij stuurt een aan uit signaal aan naar de warmtepomp. ik vraag mij af of dit de beste manier is.
De warmtepomp heeft nu geen temperatuur sensor in een kamer, maar checkt alleen of de temperatuur 35 graden is aan de verwarmingskant.
Verder kan mijn VZ systems verdeel blok de pomp aansturen, maar de pomp aansturing zit nu aan de warmtepomp vast. Wat is hier het handigst?
- Verder zat ik te kijken of ik hier wat kan hacken, ik ben geinteresseerd in het heisamon systeem, maar ik vroeg mij af of het interessant is met deze verdeler of een heisamon heel veel meer waarde heeft.

excuses voor mijn vele vragen, qua warmtepompen / verdelers ben ik vrij nieuw, maar heb wel energie om dit aan te pakken en zo efficient mogelijk te maken!
waarom heb je uberhaupt een 50 liter vat als je alleen vleorverwarming hebt en dan ook nog eens een stapel thermostaten met open verdeleer? die hadden allemaal eruit gehaald moeten worden en gewoon direct aan de panasonic geknoopt worden met een 3wegklep voor schakelen naar een SWW run. een buffertank voor een 7H met zoveel vloeroppervlak is nogal overbodig.

het koelen moet je vrijschakelen in het geheime menu. zie installatiehandleiding. ;)
maar koelen is wel geval "bezint eer ge begint"

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 24-01-2022 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
Phyc schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:16:

Hieronder mijn situatie:
[Afbeelding]
Ik heb dezelfde situatie, ik ga het zo doen:
A afdoppen
B afdoppen
C in de vuilnisbak

Ik heb op de kopeinde zeg maar 1" doppen zitten (in 1 zit een thermostaat voeler die eruit gaat) en knoop daar mijn toevoer en retour aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLTDpmw74lEHa7V1YbN15ffmbBk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yqgbK9MiZbTcsImLayiV4XDb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door davevleugel op 24-01-2022 14:49 ]

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

davevleugel schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:48:
[...]
Ik heb dezelfde situatie, ik ga het zo doen:
A afdoppen
B afdoppen
C in de vuilnisbak
[Afbeelding]
strak plan. al moet je nog wel dat ventiel die boven de temperatuurmeter zit ook weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
flippy schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:50:
[...]

strak plan. al moet je nog wel dat ventiel die boven de temperatuurmeter zit ook weghalen.
Oeioei vergeten door te strepen! |:(

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyc
flippy schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:45:
[...]

dan kunnen die pompen eruit en kan je gewoon met gesloten verdeler draaien en de vloer waterzijdig afregelen en je watertemperatuur flink verlagen. hoe heet stookt je CV nu?

[...]
Zo simpel is het? Heeft een warmtepomp dan veel meer pompcapaciteit dan een reguliere CV ketel? Die krijgt het namelijk niet gelijkmatig warm.

Stook nu op ongeveer 38 Ta (ingesteld op CV ketel), en bij 21 graden binnen is de Ta dan op de verdeler rond de 29 graden en retour om en nabij 28 (als alles op temperatuur is).
flippy schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:50:
[...]

Waarom moet die weggehaald worden als ik vragen mag? Welke functie heeft dat ventiel?

[ Voor 19% gewijzigd door Phyc op 24-01-2022 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Phyc schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:57:
[...]

Zo simpel is het? Heeft een warmtepomp dan veel meer pompcapaciteit dan een reguliere CV ketel? Die krijgt het namelijk niet gelijkmatig warm.

Stook nu op ongeveer 38 Ta (ingesteld op CV ketel), en bij 21 graden binnen is de Ta dan op de verdeler rond de 29 graden en retour om en nabij 28 (als alles op temperatuur is).
ja, de pompen in warmtepompen zijn aanzienlijk sterker. waar een CV pomp iets van 10 liter inde minuut haalt begint een warmtepomp pas, onder de 10~15L/min krijg je zelfs een foutmelding bij panasonic afhankelijk van het model. tijdens een ontdooicyclus gaat er makkelijk 30L/min doorheen.

het is wel belangrijk dat je het systeem goed wwaterzidig inregelt als je meerdere verdelers hebt zodat alle verdelers de hoeveelheid water krijgen die ze moeten krijgen om de toko goed warm te krijgen overal. dus ja, dat betekent een half uurtje trappen op en af. ;)
Phyc schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:57:

Waarom moet die weggehaald worden als ik vragen mag? Welke functie heeft dat ventiel?
het is een voetventiel. die beperkt de doorstroming zodat je het systeem waterzijdig kan inregelen met ene open verdeler. maar dat moet je met een gesloten verdeler gewoon doen met je flow meters.

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 24-01-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyc
flippy schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:04:
[...]

ja, de pompen in warmtepompen zijn aanzienlijk sterker. waar een CV pomp iets van 10 liter inde minuut haalt begint een warmtepomp pas, onder de 10~15L/min krijg je zelfs een foutmelding bij panasonic afhankelijk van het model. tijdens een ontdooicyclus gaat er makkelijk 30L/min doorheen.

het is wel belangrijk dat je het systeem goed wwaterzidig inregelt als je meerdere verdelers hebt zodat alle verdelers de hoeveelheid water krijgen die ze moeten krijgen om de toko goed warm te krijgen overal. dus ja, dat betekent een half uurtje trappen op en af. ;)

[...]

het is een voetventiel. die beperkt de doorstroming zodat je het systeem waterzijdig kan inregelen met ene open verdeler. maar dat moet je met een gesloten verdeler gewoon doen met je flow meters.
Check, dankjewel @flippy ! Dat voetventiel kan ik dan straks gebruiken samen met de flow meters die op verdeler zitten begrijp ik? Kan dat voetventiel niet maximaal open, en alles regelen met de flow meters?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Phyc schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:27:
[...]

Check, dankjewel @flippy ! Dat voetventiel kan ik dan straks gebruiken samen met de flow meters die op verdeler zitten begrijp ik? Kan dat voetventiel niet maximaal open, en alles regelen met de flow meters?
voetventiel weg en de daadwerkelijke flow regel je per groep. die voetventielen zijn weer onnodige restricties zelfs als ze helemaal openstaan. krijgt je verdeler boven te weinig dan moet je dus alle groepen beneden iets verder dichtdraaien en dan kijk je weer per groep of de kamers warm genoeg worden. dus het is een balans zoeken waarop alles voldoende water krijgt.

1 ventiel is niet genoeg dus we zetten een ventiel achter je ventielen zodat je nog meer kan ventielen als je aan het ventielen bent. _O-

dat ventiel is nodig met een open verdeler zodat je radiatoren ook nog wat water krijgen, met een gesloten verdeler niet meer omdat je dan gewoon met je flowmeters afregelt. ;)

[ Voor 36% gewijzigd door flippy op 24-01-2022 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
djoenez schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:42:

Ik sta toch telkens versteld van hoe dingen opgeleverd worden.
Heb je dan voor/tijdens/na na installatie helemaal niet met de installateur gesproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
sjimmie schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:03:
[...]

Ik sta toch telkens versteld van hoe dingen opgeleverd worden.
Heb je dan voor/tijdens/na na installatie helemaal niet met de installateur gesproken?
Jazeker, en dit is ook niet de goedkoopste partij die langs is geweest.
Maar ik begrijp dus goed: Buffervat, hoeft eigenlijk niet.
De waterpomp, moet die aangestuurd worden door de warmtepomp of door de controller van de vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

djoenez schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:27:
[...]

Jazeker, en dit is ook niet de goedkoopste partij die langs is geweest.
Maar ik begrijp dus goed: Buffervat, hoeft eigenlijk niet.
De waterpomp, moet die aangestuurd worden door de warmtepomp of door de controller van de vloerverwarming?
als je die buffertank gewoon wegdoet heb je helemaal geen extra pompen nodig. de pompen in je verdeler(s) kunnen dan gewoon allemaal weg. zo had het ook opgeleverd moeten worden. de pomp in je warmtepomp is meer dan voldoende.
dit is meer plakwerk-snel-naar-huis over de bestaande installatie heen.
je hebt als je het systeem ook goed in hebt geregeld ook maar 1 thermostaat (sensor) nodig die de temperatuur regelt.

buffertanks in dit soort situaties komt van CV pipos/verkopers die nog steeds met hun hoofd in de jaren 80 zitten.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 24-01-2022 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
flippy schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:41:
[...]

als je die buffertank gewoon wegdoet heb je helemaal geen extra pompen nodig. de pompen in je verdeler(s) kunnen dan gewoon allemaal weg. zo had het ook opgeleverd moeten worden. de pomp in je warmtepomp is meer dan voldoende.
dit is meer plakwerk-snel-naar-huis over de bestaande installatie heen.
je hebt als je het systeem ook goed in hebt geregeld ook maar 1 thermostaat (sensor) nodig die de temperatuur regelt.
Oke, ik ga zo maar eens bellen. De pomp is namelijk bij de installatie toegevoegd.. En ik zie ook in mijn energie verbruik dat de warmtepomp pendeld tussen niets en vol vermogen. Hier ben ik niet echt blij mee. Dit zal vast komen doordat mijn vloerverwarmingunit een warmtevraag aan de warmtepomp geeft. Maar het buffervat is nog op temperatuur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

djoenez schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:05:
[...]

Oke, ik ga zo maar eens bellen. De pomp is namelijk bij de installatie toegevoegd.. En ik zie ook in mijn energie verbruik dat de warmtepomp pendeld tussen niets en vol vermogen. Hier ben ik niet echt blij mee. Dit zal vast komen doordat mijn vloerverwarmingunit een warmtevraag aan de warmtepomp geeft. Maar het buffervat is nog op temperatuur..
momenteel pompt je panasonic warm water naar de buffertank. vervolgens pakt die losse pomp het uit de tank en pompt het naar je verdelers waar vervolgens die pomp (bij elke verdeler!) het rondpompt in die verdeler met een thermostaatregeling erbij.

beetje erg veel pompen denk je ook niet als je ook gewoon de warmtpomp het in 1x direct naar je verdelers kan pompen met de juiste temperatuur....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Phyc schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:27:
[...]

Ook helemaal open is het een muizengaatje! Weg ermee. Als je hem er straks uit hebt, maak even een foto voor iedereen hier met dezelfde vraag. Ben ik vergeten toen @koevlaas2 het weghaalde. Heb wel een foto van de temperatuurvoeler, muizengaatje 2.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tlXhl8A1pBFDkXbInC3B-VNNvho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g3A039FvtaPjRvBj15RBYgSR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door t.oswald op 24-01-2022 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
djoenez schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:13:
[...]

Niks ingewikkelds hoor… ik stuur via HA NodeRed aan, die pakt de temperatuur van een Aqara sensor en stuurt op basis daarvan MQTT commando’s naar de Heishamon. In NodeRed heb ik een thermostaat (met instelbare hysterese en nachtverlaging) gemaakt, en een tijdsgestuurde flow die mijn SWW-vat 1x per dag laat opwarmen.

Als ‘extra’ heb ik een 7” tablet aan de muur hangen waar HA op draait en waarmee ik alles kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
t.oswald schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:18:
[...]

Ook helemaal open is het een muizengaatje! Weg ermee. Als je hem er straks uit hebt, maak even een foto voor iedereen hier met dezelfde vraag. Ben ik vergeten toen @koevlaas2 het weghaalde. Heb wel een foto van de temperatuurvoeler, muizengaatje 2.
[Afbeelding]
Daarom staat er C in de vuilnisbak :+

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
davevleugel schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:55:
[...]

Daarom staat er C in de vuilnisbak :+
Dat ventiel is dus net zo erg, dus ook in de vuilnisbak D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Over appendages gesproken.. ik heb dus de 12kW WP besteld. Vanuit warmptepomp weetjes kom ik op 1,72m3/hr dus kunststof buis tussen 24/26 mm (mijn voorkeur Uponor want die perstang kan ik lenen).

Er is Uponor 25x2,5 ISO 10 of ik kan voor of 32x3 ISO 4 gaan.

Geïsoleerde leiding is bij mij maar max. 2 meter, dan zit ik in huis, dan wil ik overgaan op staal. Echter is alles 1" dus qua appendages zoals mijn 3-wegklep en buffer/boiler aansluiting.

Ze spreken op warmtepomp weetjes niet over leidinglengte. Als je bijvoorbeeld 20 meter lengte nodig heb dan is dat een grotere weerstand (dus flow omlaag bij max. capaciteit van pomp). Ik zit maar op 2 meter.. dus wat is jullie mening hierover? Hogere isolatie waarde kiezen en voor de 25x2,5 of lagere weerstand en de 32x3?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

25mm is wel krap aan voor een 12kw op vol gas...

wat zit er na die 2 meter? het liefste wil je natuurlijk gewoon 32mm tot aan je verdelers en stalen buis gewoon links laten.

[ Voor 62% gewijzigd door flippy op 24-01-2022 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:22
Hallo,

Ben al enige tijd bezig om mezelf in te lezen mbt een warmtepomp. Heb inmiddels al wat advies gekregen via mede tweakers en ben tot de conclusie gekomen dat de stap naar volledig gasloos waarschijnlijk de beste optie is. Had zelf de gedachte om alleen de verwarming via WP te doen, aangezien de kosten van de installatie lager zijn en minder complex(?)
Grote nadeel hiervan is dat de kosten van SWW relatief hoog zijn.

Situatie:
vrijstaand huis 160m2 oppervlak, begane grond 100m2 voorzien van vloerverwarming, bovendieping hangen radiatoren, deze worden verwijderd en gaat worden verwarmd / gekoeld middels airco. Badkamer designradiator Vasco.

Isolatie:
Beneden verdieping vloerisolatie en HR plus glas, muurisolatie uit bouwperiode 1975 is steenwol +- 5 cm. Bovenverdieping dubbelglas. Zolder momenteel ongeisoleerd dak, dit wordt op korte termijn aangepakt.

Gezin:
4 personen, 2 jonge kinderen.

Verbruik:
2100m3 verwarming, 600m3 SWW.
Aanvoer VV in staat nu op 33gr waarmee het huis goed warm gestookt wordt.
Verwacht dat het verbruik in de toekomst mogelijk wat lager is door isolatie dak en minder thuiswerk.

Vermogen WP:
Koevlaas 2100x8/1650=10,2KW.

Doe ik de juiste aanname dat ik dus naar boven moet afronden en dus uitkom op een WP van 12KW?

Graag wil ik de vloerverwarming en het SWW 300L realiseren met de WP.

Ik heb in de speurtocht naar info verschillende voorbeelden gezien, waarvan ik nu denk dat een mono block een goede optie kan zijn in de volgende set up.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lP65x_JS-OqBHhGuiFPgRyl70QA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jEhEQy0Y9esVoAXl2bRJvkgZ.png?f=fotoalbum_large

Aanschaf warmte pomp wil ik zelf doen en installatie / inbedrijfstelling door plaatselijke installateur ivm subsidie. Lees dat de levertijden behoorlijk lang zijn, dat geeft in elk geval voldoende tijd om informatie bij elkaar te zoeken, verwacht niet dat het deze winter nog lukt om alles geplaatst te krijgen.

Heb zeker nog een aantal vragen:
- Is 12KW nodig of zal een 9KW ook voldoende energie leveren
- buffervat lijkt me niet nodig, wordt ook niet gebruikt in het voorbeeld bijgevoegd.
- Welk 300L SWW vat icm een pana monoblock?
- Opstelling: in de huidige situatie hangt de ketel op de zolder en ook aansluiting warm water. De verdeler van de vloerverwarmingsverdeler zit in de garage.
Wat is raadzaam in de nieuwe situatie, ik kan de buitenunit dicht bij de vloerverwarmingsverdeler plaatsen is het een probleem om de het 300L vat op zolder te plaatsen wat betekend dat de lengte van de leiding hier naar toe ruim 10m zal zijn.

Ben ook benieuwd naar mensen die een soort gelijke situatie hebben. Mocht er iemand in de buurt van Boxmeer zitten met een installatie waar ik een keer mag komen kijken / luisteren, ben ook erg benieuwd naar het geluid, heel erg graag.

Heb nog meer gedetailleerde vragen maar wil eerst weten of ik op de juiste weg zit.

Mvg, Erwin

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

een 9kw zal ook wel uitkomen. helemaal als je boven ook doet met splitjes.

ik zou er nog eventueel over denken om een losse warmptepompboiler te pakken. je krijgt iets van 700 euro op een boiler die 1600 kost. dat zit erg dicht wer bij de kostprijs van een SWW tank kopen met alle prularia. en dan kan je SWW doen los van je verwarming. als je toch al boven splitjes ophangt kan je daar eventueel nog een calipso split ophangen. heb je 200L met de unit buiten dus geen herrie. moet je wel even een stek mannetje voor laten komen om tgoed aan te sluiten.

[ Voor 76% gewijzigd door flippy op 24-01-2022 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
Gaat inderdaad alleen over de benedenverdieping en SWW.
Over een losse WPB heb ik ook over na zitten denken, vraag me wel af of 200L voldoende is voor 4 personen?
Zie ook dat ze er zijn op 270 L dat zou inderdaad niet verkeerd zijn.

[ Voor 67% gewijzigd door ecn1985 op 24-01-2022 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ecn1985 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 23:04:
Gaat inderdaad alleen over de benedenverdieping en SWW.
Over een losse WPB heb ik ook over na zitten denken, vraag me wel af of 200L voldoende is voor 4 personen?
dat is niet echt een probleem. er is ook een 270 liter versie. ;)
al zal je in het ergste geval wel langere draaitijden aan moeten houden zodat hij tijdens het douchen al kan bijtrekken voor de volgende patient. in noodgevallen kan die nog altijd zijn element bijschakelen al denk ik dat het niet nodig is in de praktijk. een split versie kan makkelijk 3,5kW in de tank pompen. dat is ongeveer 1/3e van wat je nodig hebt om te douchen. als je ook nog een DWTW gaat gebruiken kan je bijna non stop douchen. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 24-01-2022 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
Heb jij zelf ervaring met de split versie van de Atlantic? Is dit qua betrouwbaarheid te vergelijken met een normale airco?
Betreft de stoom, ga je hier dan niet mee uit de bocht in vergelijking met een SWW op de WP?

Vind het wel een overweging waard, maakt de WP Setup ook een stuk makkelijker, deze kan direct op de VV worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ecn1985 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 23:19:
Heb jij zelf ervaring met de split versie van de Atlantic? Is dit qua betrouwbaarheid te vergelijken met een normale airco?
Betreft de stoom, ga je hier dan niet mee uit de bocht in vergelijking met een SWW op de WP?

Vind het wel een overweging waard, maakt de WP Setup ook een stuk makkelijker, deze kan direct op de VV worden aangesloten.
de splitjes werken gewoon goed. ook makkelijker te repareren omdat het een relatief standaard buitenunit is.

je levert natuurlijk wel wat efficentie in maar aan de andere kant krijg je een simpeler en beter gescheiden systeem ervoor terug die ook stukken simpeler te installeren is. omdat je niet dikke gesioleerde leidingen door je huis hoeft te leggen. niet vergeten dat elke keer als je SWW moet maken met een monoblok je ook die hele toevoerleiding naar je tank moet opstoken met 55 graden water. en als je terugschakelt naar regulier verwarmen mik je een deel van dat water weer je vloer in. het mengt wel snel maar ideaal is anders. ik vind het zelf gewoon vervelend dat je verwarming elke keer ermee stopt als iemand te lang onder de douche staat. al vind ik het vervelend dat hij dan direct weer op volle toeren de vloer moet bijtrekken wat je COP weer om zeep helpt tot hij weer bij is en als het koud is buiten bevriest je buitenunit weer sneller tijdens het bijtrekken.

het is allemaal haakjes en ogen en onder de streep komt het wel op hetzelfde uit. maar dan heb je nog de WAF natuurlijk. die heeft het laatste woord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:51
flippy schreef op maandag 24 januari 2022 @ 23:47:
[...]

de splitjes werken gewoon goed. ook makkelijker te repareren omdat het een relatief standaard buitenunit is.

je levert natuurlijk wel wat efficentie in maar aan de andere kant krijg je een simpeler en beter gescheiden systeem ervoor terug die ook stukken simpeler te installeren is. omdat je niet dikke gesioleerde leidingen door je huis hoeft te leggen. niet vergeten dat elke keer als je SWW moet maken met een monoblok je ook die hele toevoerleiding naar je tank moet opstoken met 55 graden water. en als je terugschakelt naar regulier verwarmen mik je een deel van dat water weer je vloer in. het mengt wel snel maar ideaal is anders. ik vind het zelf gewoon vervelend dat je verwarming elke keer ermee stopt als iemand te lang onder de douche staat. al vind ik het vervelend dat hij dan direct weer op volle toeren de vloer moet bijtrekken wat je COP weer om zeep helpt tot hij weer bij is en als het koud is buiten bevriest je buitenunit weer sneller tijdens het bijtrekken.

het is allemaal haakjes en ogen en onder de streep komt het wel op hetzelfde uit. maar dan heb je nog de WAF natuurlijk. die heeft het laatste woord.
Een Panasonic split kan natuurlijk ook. Binnenunit op plek van de CV ketel. 300L vat er naast en klaar.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyc
flippy schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:28:
[...]

voetventiel weg en de daadwerkelijke flow regel je per groep. die voetventielen zijn weer onnodige restricties zelfs als ze helemaal openstaan. krijgt je verdeler boven te weinig dan moet je dus alle groepen beneden iets verder dichtdraaien en dan kijk je weer per groep of de kamers warm genoeg worden. dus het is een balans zoeken waarop alles voldoende water krijgt.

1 ventiel is niet genoeg dus we zetten een ventiel achter je ventielen zodat je nog meer kan ventielen als je aan het ventielen bent. _O-

dat ventiel is nodig met een open verdeler zodat je radiatoren ook nog wat water krijgen, met een gesloten verdeler niet meer omdat je dan gewoon met je flowmeters afregelt. ;)
Nog een klein vraagje over mijn setup: maakt het uit waar je de buizen van de warmtepomp aansluit? Of kan dat eigenlijk op een willekeurige plek op het koud- en warmwatercircuit? Rationeel gezien zou ik denken van wel, omdat zo'n pomp het water vrij evenredig overal heen pompt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
BazemanKM schreef op maandag 24 januari 2022 @ 23:52:
[...]

Een Panasonic split kan natuurlijk ook. Binnenunit op plek van de CV ketel. 300L vat er naast en klaar.
Dan ben je het voordeel van twee geschieden systemen weer kwijt.

Je kan ook kiezen voor twee kleinere systemen, waarmee je met een systeem warm water maakt als dat nodig is en de andere kan blijven verwarmen. 2x5 of 7 kW warmtepomp om snel warm water te maken als het nodig is (of zelfs langzaam met een aangepaste regeling) en tegelijkertijd blijft de verwarming werken. Je draait dan standaard op 1 warmtepomp en als het kouder wordt pak je pas de tweede erbij voor de verwarming.

Je hebt er alleen wel genoeg ruimte voor nodig, zowel binnen als buiten.

Een WPB met een spiraal is ook een leuke optie. Geen directe invloed op de verwarming als het niet nodig is, maar wel de optie om snel de boiler op te warmen als er behoefte is aan veel warm water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Phyc schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:22:
[...]

Nog een klein vraagje over mijn setup: maakt het uit waar je de buizen van de warmtepomp aansluit? Of kan dat eigenlijk op een willekeurige plek op het koud- en warmwatercircuit? Rationeel gezien zou ik denken van wel, omdat zo'n pomp het water vrij evenredig overal heen pompt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXYNckS-_jxKpPH_lcSPkRB40J8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/90scT3UvA8oUNHTevtXtCh0v.jpg?f=fotoalbum_large

Als het lukt om aan te sluiten zoals op dit plaatje (de rechterkant met de nieuwe blauwe lijn) dan is dat optimaal. Dat maakt het gelijkmatig inregelen van de radiatoren het makkelijkst. Zolang de leidingen waar de warmtepomp op aangesloten wordt maar voldoende water rond kunnen pompen en daarmee dus dik genoeg zijn.
Pagina: 1 ... 42 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.