Even geen reactie over de warmtepomp maar over de vloerverwarming: ik weet niet precies hoe de vloerverwarming aangelegd gaat worden, maar als je uitgaat van 10 cm hoh heb je theoretisch zo'n 500 meter slang bij 50m2 vloeroppervlak. Als je uitgaat van 5 groepen is de gemiddelde lengte 100m. Ik zou dan wat meer groepen nemen zodat de lengte per groep korter is.hnq schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:53:
Ik ben me aan het orienteren op een monobloc warmtepomp, puur voor de nog aan te leggen vloerverwarming in onze woonkamer. Oppervlakte is 50m2. Ik zou het liefst de meest eenvoudige installatie hebben. Eén zone, geen naregeling, 4 of 5 groepen en geen sww. Hooguit een ruimtethermostaat vanwege sporadisch gebruik van houtkachel.
De Panasonic 5 kW lijkt me hiervoor uitermate geschikt. Veel info gevonden op de diverse fora. Wat me nog steeds niet helemaal duidelijk is of er nu een buffervat nodig is of niet. Met 16mm buis en HoH 10cm zou de inhoud dus iets van 50 liter zijn. Wat is verstandig? Graag jullie deskundige mening.
Zijn er mensen met een vergelijkbaar systeem, dus zonder buffervat?
Hier pas 60m2 aangelegd met nieuwe dekvloer* en buizen 10cm hoh. Uiteindelijk 580 meter kunnen plaatsen in 9 groepen.
*Mocht je gaan infrezen in bestaande vloer dan zal je waarschijnlijk minder lengte kwijt kunnen door minimale afstand van muur-freesmachine.
Aanvulling: hier de 7kw versie op de 60m2 vvw. Wel sww, geen buffervat. Nog oude radiatoren boven, die doen niet zo heel veel.
[ Voor 4% gewijzigd door rube op 21-01-2022 18:45 ]