Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 134 Laatste
Acties:
  • 767.406 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Ep Woody schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:26:
[...]

[Afbeelding]

Als het lukt om aan te sluiten zoals op dit plaatje (de rechterkant met de nieuwe blauwe lijn) dan is dat optimaal. Dat maakt het gelijkmatig inregelen van de radiatoren het makkelijkst. Zolang de leidingen waar de warmtepomp op aangesloten wordt maar voldoende water rond kunnen pompen en daarmee dus dik genoeg zijn.
Thanks @Ep Woody ! Zoiets is helaas niet mogelijk bij mij, heb 3 circuien met vloerverwarming, en momenteel lijken die helemaal parallel aangesloten (de aanvoerbuis splitst zich vlak na de CV ketel naar de drie circuien).

Zo ziet het een ongeveer uit momenteel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LTAeFcuM5IDRdlYM2ZcYHMrGgw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YRDDUC71MynYWtRfUUMq1tdg.png?f=user_large

Waarbij het qua installatie het makkelijkst is om de warmtepomp aan te sluiten vlakbij de VVW verdeler beneden. Gaat het dan nog voldoende omhoog ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Phyc schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:22:
[...]

Nog een klein vraagje over mijn setup: maakt het uit waar je de buizen van de warmtepomp aansluit? Of kan dat eigenlijk op een willekeurige plek op het koud- en warmwatercircuit? Rationeel gezien zou ik denken van wel, omdat zo'n pomp het water vrij evenredig overal heen pompt?
Wat @Ep Woody zegt maar soms kan je op een andere manier slim zijn door bv halverwegen op een 22mm buis aan te sluiten heb je flow naar links en naar rechts en maak je dus 2 korte circuits ipv 1 lange
instant edit: eigenlijk wat jij nu al hebt als je hem zou aansluiten bij de cv ketel (of bij de vvw beneden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
Phyc schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:52:
[...]

Thanks @Ep Woody ! Zoiets is helaas niet mogelijk bij mij, heb 3 circuien met vloerverwarming, en momenteel lijken die helemaal parallel aangesloten (de aanvoerbuis splitst zich vlak na de CV ketel naar de drie circuien).

Zo ziet het een ongeveer uit momenteel:
[Afbeelding]

Waarbij het qua installatie het makkelijkst is om de warmtepomp aan te sluiten vlakbij de VVW verdeler beneden. Gaat het dan nog voldoende omhoog ook?
Probeer in kaart te brengen hoe dik de buizen zijn tussen de VVW beneden, uitbouw en boven. Dan kun je daarmee de keuzes bepalen.

Aansluiten op de plek van de CV ketel is op basis van deze foto het mooist, dat ligt waarschijnlijk redelijk in het midden. Misschien is de opsplitsing naar de uitbouw/benedenverdieping ook goed te bereiken, dan zit je in principe op dezelfde plek als de CV ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

als de leidingen beneden/uitbouw gewoon dezelfde diameter zijn kan je gewoon daar inhaken.

mogelijk moet je dan wel wat netter waterzijding inregelen op de groepen van je verdelers. in ergste geval (of uberhaupt beter) om de hoofdpijpen op te waarderen naar 32mm uponor bijvoorbeeld. al is galvabuis goedkoper natuurlijk. dan heb je de CV ruimte er weer bij als bruikbare ruimte.

[ Voor 35% gewijzigd door flippy op 25-01-2022 12:13 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-05 10:26
Klinkt allemaal heel complex en wat je eigenlijk omschrijft is een warmtepompboiler die als bron water heeft. En dat kan prima de centrale verwarming zijn en dan kom je uit op de standaard warmtepompboilers uit van Atlantic/MetroTerm/NIBE/etc...

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
sjimmie schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:17:
[...]

Bediening (temperatuur hoger/lager) gaat dus nu nog vanuit HA naar espeasy, straks heeft espeasy gewoon een draaiknop en/of een paar touch buttons om de temperatuur in te stellen en om de modus te selecteren.
Ik weet alleen nog niet hoe ik dan nachtverlaging ga doen.
Quote mezelf, maar ik heb een oplossing voor de nachtverlaging met espeasy:
https://github.com/letsco...master/_P243_Schedule.ino
Helaas gruwelijk verouderde code die niet meer werkte en waar bugs in zaten, dus het kostte me wat moeite, maar nu werkt het.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-04 14:55
BazemanKM schreef op maandag 24 januari 2022 @ 23:52:
[...]

Een Panasonic split kan natuurlijk ook. Binnenunit op plek van de CV ketel. 300L vat er naast en klaar.
Is het niet zo dat een Panasonic split duurder is tov van een mono block?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
Ep Woody schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:23:
[...]

Dan ben je het voordeel van twee geschieden systemen weer kwijt.

Je kan ook kiezen voor twee kleinere systemen, waarmee je met een systeem warm water maakt als dat nodig is en de andere kan blijven verwarmen. 2x5 of 7 kW warmtepomp om snel warm water te maken als het nodig is (of zelfs langzaam met een aangepaste regeling) en tegelijkertijd blijft de verwarming werken. Je draait dan standaard op 1 warmtepomp en als het kouder wordt pak je pas de tweede erbij voor de verwarming.

Je hebt er alleen wel genoeg ruimte voor nodig, zowel binnen als buiten.

Een WPB met een spiraal is ook een leuke optie. Geen directe invloed op de verwarming als het niet nodig is, maar wel de optie om snel de boiler op te warmen als er behoefte is aan veel warm water.
Ik kan me wel vinden in het voordeel van 2 gescheiden systemen met 1 WP en 1 WPB.

Twijfel alleen of ik met een verbruik van 2100m3 weg kom met een WP van 9kw? Wil natuurlijk niet in kou zitten tijdens een strenge winter. Moet er wel bij zeggen dat er op de benedenverdieping een 3kw airco hangt die ik er nog bij aan kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ecn1985 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:19:Is het niet zo dat een Panasonic split duurder is tov van een mono block?
ja die is duurder en lastiger installeren. als je het zelf kan moet je gewoon een mono nemen.
ecn1985 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:25:
Twijfel alleen of ik met een verbruik van 2100m3 weg kom met een WP van 9kw? Wil natuurlijk niet in kou zitten tijdens een strenge winter. Moet er wel bij zeggen dat er op de benedenverdieping een 3kw airco hangt die ik er nog bij aan kan zetten.
als je al losse aircos hebt hangen kom je echt wel uit met een 9kw die zich alleen bezig hoeft te houden met een vloer.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 25-01-2022 14:28 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
als je al losse aircos hebt hangen kom je echt wel uit met een 9kw die zich alleen bezig hoeft te houden met een vloer.
[/quote]

Wat heeft dat te maken met ramen? Snap hem niet helemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
[quote]flippy schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:28:
[...]

ja die is duurder en lastiger installeren. als je het zelf kan moet je gewoon een mono nemen.

Ja wil zoveel mogelijk zelf doen. In het geval van een monoblock wordt deze direct aangesloten op de VV verdeler deze moet worden vervangen voor een model zonder pomp, hoe regel je de aansturing? Zit er een buitensensor op de WP en dan zou er alleen nog een aan uit kamerthermostaat nodig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ecn1985 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:32:
[/quote]

Wat heeft dat te maken met ramen? Snap hem niet helemaal?
als je de ramen oppen hebt staan de hele dag heb je aan 9kw niet genoeg. ;)
ecn1985 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:34:
Ja wil zoveel mogelijk zelf doen. In het geval van een monoblock wordt deze direct aangesloten op de VV verdeler deze moet worden vervangen voor een model zonder pomp, hoe regel je de aansturing? Zit er een buitensensor op de WP en dan zou er alleen nog een aan uit kamerthermostaat nodig zijn?
je pakt een simpele hermostaat en die sluit je aan op je panasonic en de panasonic stel je in op een stooklijn. dan hoef je verder niks te doen qua aansturing.

[ Voor 42% gewijzigd door flippy op 25-01-2022 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
[...]

Ik kan me wel vinden in het voordeel van 2 gescheiden systemen met 1 WP en 1 WPB.

2100m3 gas is best veel, dat is incl de 600 m3 warm water?

Twee gescheiden systemen hebben inderdaad voordelen, maar ook nadelen. Het nadeel met een gewone WPB is dat het best lang duurt om het water op temperatuur te krijgen. Vaak hebben ze maar 1500 watt aan verwarmingscapaciteit. Vandaar dat ik toch gekozen heb voor een boilervat (80 liter) die verwarmd wordt door de gewone warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
Ep Woody schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:38:
[...]

2100m3 gas is best veel, dat is incl de 600 m3 warm water?

Twee gescheiden systemen hebben inderdaad voordelen, maar ook nadelen. Het nadeel met een gewone WPB is dat het best lang duurt om het water op temperatuur te krijgen. Vaak hebben ze maar 1500 watt aan verwarmingscapaciteit. Vandaar dat ik toch gekozen heb voor een boilervat (80 liter) die verwarmd wordt door de gewone warmtepomp.
Nee de 2100 is ex de warm water. Als ik het goed begrijp is het systeem wat jij beschrijft hetzelfde als het aansluiten van een SWW wat op een warmtepomp? Alleen verwarm jij de buffer en niet het gehele vat.

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBjKQ34Y0f3kSl0-1-7dZg4N2ks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ud8QT1vKcsV58AUTcdf9Gv5U.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door ecn1985 op 25-01-2022 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:16

martijn v o

Certified by Enphase.

Hier 300 liter warm water met een warmtepompboiler van 250 Watt compressor vermogen.
Ja en het duurt lang voordat alles warm is, maar net las de warmtepomp: lang pruttelen op laag vermogen.
Dan kan de warmtepomp zich richten op de verwarming van de woning, lekker duidelijk ieder zijn eigen programma.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
martijn v o schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:48:
Hier 300 liter warm water met een warmtepompboiler van 250 Watt compressor vermogen.
Ja en het duurt lang voordat alles warm is, maar net las de warmtepomp: lang pruttelen op laag vermogen.
Dan kan de warmtepomp zich richten op de verwarming van de woning, lekker duidelijk ieder zijn eigen programma.
Het scheiden van de systemen lijkt me geen verkeerde optie. Zeker niet qua subsidie ;) . Weet niet jou gezin situatie? toevallig 4 persoons dan heb ik wat te vergelijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
[...]

hou er rekening mee dat jouw verbruik van 600m3 voor warm water behoorlijk hoog is namelijk 5100kWh -> 14kWh per dag wat ruim 2 keer zoveel is als standaard is voor een huishouden. dus ook met een WpB zou ik gebruik maken van een los vat zodat ik een groter vat zou kunnen plaatsen en dan is het de wp laten verwarmen helemaal niet zoon rare gedachte, aangezien het grootste nadeel van de wp het vat laten verwarmen is dat de kosten voor een vat nogal hoog zijn. En je bij een wpb een 2e keer subsidie krijgt die zorgt dat dat vat lekker goedkoop is. Met een dergelijk verbruik zou ik trouwens aan een zonneboiler (CV ondersteuning) gaan denken en daar de wp op aan sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
twain4me schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:00:
[...]

hou er rekening mee dat jouw verbruik van 600m3 voor warm water behoorlijk hoog is namelijk 5100kWh -> 14kWh per dag wat ruim 2 keer zoveel is als standaard is voor een huishouden. dus ook met een WpB zou ik gebruik maken van een los vat zodat ik een groter vat zou kunnen plaatsen en dan is het de wp laten verwarmen helemaal niet zoon rare gedachte, aangezien het grootste nadeel van de wp het vat laten verwarmen is dat de kosten voor een vat nogal hoog zijn. En je bij een wpb een 2e keer subsidie krijgt die zorgt dat dat vat lekker goedkoop is. Met een dergelijk verbruik zou ik trouwens aan een zonneboiler (CV ondersteuning) gaan denken en daar de wp op aan sluiten.
Wat een mogelijkheden allemaal, dacht hier redelijk makkelijk mee weg te komen ;) maar dat valt dan nog wel tegen.
Maar is het verwarmen van het SWW vat via een WP dan niet de beste optie aangezien deze de VV uitschakelt tijdens opwarmen?
Probeer de voor en nadelen goed te begrijpen, ben bang als ik een installateur om advies ga vragen niet veel verder ga komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
ecn1985 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:08:
[...]

Wat een mogelijkheden allemaal, dacht hier redelijk makkelijk mee weg te komen ;) maar dat valt dan nog wel tegen.
Maar is het verwarmen van het SWW vat via een WP dan niet de beste optie aangezien deze de VV uitschakelt tijdens opwarmen?
Probeer de voor en nadelen goed te begrijpen, ben bang als ik een installateur om advies ga vragen niet veel verder ga komen.
daarom ben je hier, om een simpele vraag te stellen en bedolven worden onder info die je niet hebt gevraagd :+

Hij stopt idd even met het verwarmen van de vloer, wat normaal echt geen probleem is aangezien de massa dit wel op kan vangen zonder grote schommelingen. de wp moet soms wel een maatje groter zijn. maargoed je kan daar ook schurft aan hebben en met een inschroefelement het vat verwarmen op die 4 dagen dat het -13 wordt de komende 15 jaar en de wp "al" zijn vermogen voor de vloer nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ecn1985 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:08:
[...]

1: je kan kiezen voor een SWW vat die je op de wartepomp aansluit. geen subsidie op de tank. niet leuk gezien de prijzen van tanks tegenwoordig.
2: aparte split boiler. heb je ongeveer 1 uur non stop douchetijd zonder dat de buitenunit loopt om bij te trekken en je krijgt subsidie. standaard verwarmingsvermogen is wel wat meer dan optie 3.
3: apart non-split boiler. dus met luchtkanalen. kan je ook 1 uur douchen maar maakt meer geluid natuurlijk in bedrijf (je laat hem dan ook alleen overdag lopen) maar is een klap goedkoper dan de split versie en je kan die bestellen met een extra spiraal erin die je op de warmtepomp aansluit. dus word de tank te koud kan je warmtepomp "to the rescue" komen om mee te helpen. als beide units staan te draaien kan je pracitsch gezien non stop douchen. beste van beide werelden zeg maar.

de laatste optie is de goedkoopste qua installatie want geen stek man nodig en je maximaliseert je subsidiebedragen.
ook kan je eventueel een 2 tal klepen in de aan/afvoer zetten om zomers koude lucht te maken. gebruik je huiswarmte om je boiler op te warmen. O-)

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 25-01-2022 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-05 06:48
flippy schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:17:
[...]

1: je kan kiezen voor een SWW vat die je op de wartepomp aansluit. geen subsidie op de tank. niet leuk gezien de prijzen van tanks tegenwoordig.
2: aparte split boiler. heb je ongeveer 1 uur non stop douchetijd zonder dat de buitenunit loopt om bij te trekken en je krijgt subsidie.
3: apart non-split boiler. dus met luchtkanalen. kan je ook 1 uur douchen maar maakt meer geluid natuurlijk in bedrijf (je laat hem dan ook alleen overdag lopen) maar is een klap goedkoper dan de split versie en je kan die bestellen met een extra spiraal erin die je op de warmtepomp aansluit. dus word de tank te koud kan je warmtepomp "to the rescue" komen om mee te helpen. als beide units staan te draaien kan je pracitsch gezien non stop douchen. beste van beide werelden zeg maar.

de laatste optie is de goedkoopste qua installatie want geen stek man nodig en je maximaliseert je subsidiebedragen.
ook kan je eventueel een 2 tal klepen in de aan/afvoer zetten om zomers koude lucht te maken. gebruik je huiswarmte om je boiler op te warmen. O-)
Jammer dat er geen wpb's zijn met meer dan 300 liter inhoud. Ik denk dat ik niet altijd weg kom met 300 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
twain4me schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:17:
[...]

daarom ben je hier, om een simpele vraag te stellen en bedolven worden onder info die je niet hebt gevraagd :+

Hij stopt idd even met het verwarmen van de vloer, wat normaal echt geen probleem is aangezien de massa dit wel op kan vangen zonder grote schommelingen. de wp moet soms wel een maatje groter zijn. maargoed je kan daar ook schurft aan hebben en met een inschroefelement het vat verwarmen op die 4 dagen dat het -13 wordt de komende 15 jaar en de wp "al" zijn vermogen voor de vloer nodig heeft.
Haha, alle info en inzichten zijn zeer waardevol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

padoempats schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:24:
[...]

Jammer dat er geen wpb's zijn met meer dan 300 liter inhoud. Ik denk dat ik niet altijd weg kom met 300 liter.
dan zet je er 2 in serie. zo werkt het ook in grotere systemen. ;)

of meerdere gebruikers hun eigen tank geven.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 25-01-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
[...]

2: aparte split boiler. heb je ongeveer 1 uur non stop douchetijd zonder dat de buitenunit loopt om bij te trekken en je krijgt subsidie. standaard verwarmingsvermogen is wel wat meer dan optie 3.

Wow, bedankt voor de samenvatting. Als je kijkt naar Optie 3 is dat inderdaad een mooie combi om het zo te zeggen dan praat je qua WPB over een Atlantic explorer v4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ecn1985 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:26:
[...]

Wow, bedankt voor de samenvatting. Als je kijkt naar Optie 3 is dat inderdaad een mooie combi om het zo te zeggen dan praat je qua WPB over een Atlantic explorer v4?
ja, die zijn hier ook goed bekend en als je wat moetie in de installatie steekt zijn ze ook goed stil.

https://www.esanico.be/nl...elaar_voor_zonnecollector

standaard adres voor die dingen voor de meeste van "ons".

die plemp je neer waar je warmwater leiding in de buurt hebt en 2 kanalen naar buiten kan meubelen.
als je toch de CV wegdoet kan die met een beetje geluk daar staan. of de zolder natuurlijk.
ik heb hem zelf gewoon in de garage gemikt en hij zuigt lucht aan in de garage en gooit die naar buiten.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 25-01-2022 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
flippy schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:24:
[...]

dan zet je er 2 in serie. zo werkt het ook in grotere systemen. ;)

of meerdere gebruikers hun eigen tank geven.
Of kleine systemen zonder ruimte voor een grote tank... Ik heb nu een 80 liter boiler, er komt een 10 liter keukenboiler bij voor de Anti legionella runs (er past geen element in deze boiler). Met een klein pompje wordt het water rondgepompt. Dan hoeft de Panasonic geen legionella runs te doen en worden beide boilers van boven tot onder >60 graden. Als de kinderen groot zijn en er blijkt toch wat weinig warm water te zijn, dan kan er nog een extra 50-80 liter boilertje bij.

Lang leve kleine CV ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
flippy schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:28:
[...]

ja, die zijn hier ook goed bekend en als je wat moetie in de installatie steekt zijn ze ook goed stil.

https://www.esanico.be/nl...elaar_voor_zonnecollector

standaard adres voor die dingen voor de meeste van "ons".
Goed idee ook van de koeling in de zomer. Dan gebruik je dus de aansluiting van de zonnecollector voor de WP? Hoe gaat dit qua aansturing? Is dit makkelijk aan te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ecn1985 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:32:
[...]

Goed idee ook van de koeling in de zomer. Dan gebruik je dus de aansluiting van de zonnecollector voor de WP? Hoe gaat dit qua aansturing? Is dit makkelijk aan te leggen?
ja, je kan beetje creatief met kurk doen met 160mm gesioleerde spirobuis en wat kleppen die je met de hand omzet in de zomer/winter om in de zomer gewoon binnelucht aan te zuigen en die ergens anders heen uit te blazen.

op de "zonnecollector" zet je dan je warmtepomp en je heb een plek om een temperatuursensor te plaatsen die naar de warmtepomp gaat en de warmtepomp kan triggeren om NU warm water te gaan maken. dat stel je in op je pomp, niet op de boiler.
dus alleen wat draadjes trekken voor de temperatursensor en een 3wegklep. al moet je dan wel nieuwe leiidngen trekken van je warmtepomp naar je boiler en vanaf daar je 3wegklep schakelen naar de rest van je vloer.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 25-01-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
flippy schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:36:
[...]

ja, je kan beetje creatief met kurk doen met 160mm gesioleerde spirobuis en wat kleppen die je met de hand omzet in de zomer/winter om in de zomer gewoon binnelucht aan te zuigen en die ergens anders heen uit te blazen.

Dit lijkt me inderdaad wel te realiseren.

op de "zonnecollector" zet je dan je warmtepomp en je heb een plek om een temperatuursensor te plaatsen die naar de warmtepomp gaat en de warmtepomp kan triggeren om NU warm water te gaan maken. dat stel je in op je pomp, niet op de boiler.
dus alleen wat draadjes trekken voor de temperatursensor en een 3wegklep. al moet je dan wel nieuwe leiidngen trekken van je warmtepomp naar je boiler en vanaf daar je 3wegklep schakelen naar de rest van je vloer.
Oke lijkt me geen probleem, wil de WP aansluiten op de VV in de garage en hier ook de 3weg klep plaatsen en vanuit hier een leiding naar de zolder waar de WPB staat, deze mogelijkheid is er. Neem aan dat de lengte van 3wegklep garage maar WPB van 12 meter geen probleem is?

Mocht nu blijken dat de extra input van de WP voor de WPB niet nodig is kan dit altijd worden afgekoppeld dat is in deze situatie dan ook makkelijk. : :)

[ Voor 6% gewijzigd door ecn1985 op 25-01-2022 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

de lengte is geen probleem. ik heb alleen beetje kortsluiting in mijn hoofd hoe je het dan wilt doen met 2 3wegkleppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
flippy schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:47:
de lengte is geen probleem. ik heb alleen beetje kortsluiting in mijn hoofd hoe je het dan wilt doen met 2 3wegkleppen.
Ik bedoel 1 3 wegklep deze komt in de garage thv de VV verdeler en vanuitdaar 1 leiding richting WPB op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ecn1985 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:48:
[...]

Ik bedoel 1 3 wegklep deze komt in de garage thv de VV verdeler en vanuitdaar 1 leiding richting WPB op zolder.
dat kan gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:14
[...]

Wat ik mij afvraag bij optie 3, heeft de 2e spiraal van de warmtepompboiler genoet oppervlak/vermogen om enige warmte van de warmtepomp op te pakken/over te nemen? Ik had hier ook over getwijfeld, ipv een DJG 300L een Atlantic Explorer of Arostor te nemen. De stilstandverliezen zijn DJG vat label B en de WPB label A. Dat scheelt ook weer wat.

Maar heb uiteindelijk toch besloten voor een boilervat te gaan vanwege snelheid/oppervlak van de spiraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

I-King schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:49:
[...]

Wat ik mij afvraag bij optie 3, heeft de 2e spiraal van de warmtepompboiler genoet oppervlak/vermogen om enige warmte van de warmtepomp op te pakken/over te nemen? Ik had hier ook over getwijfeld, ipv een DJG 300L een Atlantic Explorer of Arostor te nemen. De stilstandverliezen zijn DJG vat label B en de WPB label A. Dat scheelt ook weer wat.

Maar heb uiteindelijk toch besloten voor een boilervat te gaan vanwege snelheid/oppervlak van de spiraal.
spriaal is 1.2 vierkante meter oppervlakte en zit onderin de tank. dat is genoeg om flink wat vermogen erin te krijgen als het nodig is. je kan 9kw al in een tank duwen met een spiraal van de helft van die oppervlakte. ;)
pas als je in de buurt komt van de 50 graden heb je die "hele" spiraal nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 25-01-2022 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:13
ecn1985 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:53:
[...]

Het scheiden van de systemen lijkt me geen verkeerde optie. Zeker niet qua subsidie ;) . Weet niet jou gezin situatie? toevallig 4 persoons dan heb ik wat te vergelijken
Neem dan een wpb met extra spiraal, kun je altijd nog de wp er op aansluiten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
reneeke1970 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:03:
[...]

Neem dan een wpb met extra spiraal, kun je altijd nog de wp er op aansluiten
Dat is inderdaad ook wat Flippy aangeeft, maar wat jij zegt pas aansluiten als ook blijkt dat het daadwerkelijk nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
[...]

Nog een vragen over de opties. Optie 3 is het goedkoopste korte termijn, is dit ook het geval op de lange termijn qua stroomkosten, of is dit uiteindelijk optie 1 omdat je hierbij maar 1 verbruiker zal hebben maar deze wellicht wat zwaarder moet pakken om in beide te voorzien.
Is hier wat zinnigs over te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ecn1985 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:05:
[...]

Dat is inderdaad ook wat Flippy aangeeft, maar wat jij zegt pas aansluiten als ook blijkt dat het daadwerkelijk nodig is.
Precies, kun je zelf kiezen of je het gaat gebruiken. En als die wpb toevallig kapot gaat kun je zo toch de boiler gebruiken.
Zijn wel een 200 euro duurder dacht ik voor die spiraal.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 20:36
Na aardig wat onderzoek te hebben gedaan zou ik ook graag zelf een warmtepomp gaan aanschaffen en aansluiten.

op basis van de koevlaas2 methode kom ik uit op een 9,6kW warmtevraag. op basis van de graaddagen methode kom ik iets hoger uit (10 en een beetje) waardoor mijn idee is om voor een 12kW T-cap unit te gaan met de volgende overwegingen:
- een offerte vanuit een warmtepomp leverancier kwam ook uit op 12kW
- ik wil geen capaciteit tekort komen
- ik wil op termijn ook SWW erbij gaan doen
- ik wil van het gas af
- in de toekomst wordt het mogelijk financieel interresant op bepaalde momenten harder te verwarmen, en je huis als opslag te gebruiken voor goedkope energie
- na aftrek van subsidie is het prijsverschil maar 200 euro

op basis hiervan heb ik het volgende design gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoM7tAdQ1f3pEcB31361by-ZitI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6BfXQngcwrGxMygmcz7TO9oo.png?f=fotoalbum_large

ik heb hierbij een aantal vragen:
- zie ik zaken over het hoofd
- hoe kan ik de benodigde inhoud van het buffervat voor het CV circuit (die witte) berekenen?
- kan de pomp van de panasonic de 8m opvoerhoogte overbruggen voor het SWW vat?
- zijn er bezwaren om dit vat relatief ver weg te hebben van de warmtepomp (ik verwacht 15 meter leiding enkele rit)
- ik ben nu uitgegaan van stalen leidingen omdat ik daar bekend mee ben, wat zijn de voordelen / nadelen van meerlaag buizen?

alvast bedankt

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
reneeke1970 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:11:
[...]

Precies, kun je zelf kiezen of je het gaat gebruiken. En als die wpb toevallig kapot gaat kun je zo toch de boiler gebruiken.
Zijn wel een 200 euro duurder dacht ik voor die spiraal.
Wat ik zo snel zie maar een 50 euro dus dat valt wel mee.
Je bedoeld dan gebruik je het vat als een normale boiler dat is inderdaad ook nog een optie in het geval er wat kapot gaat.

[ Voor 14% gewijzigd door ecn1985 op 25-01-2022 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ecn1985 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:09:
[...]

Nog een vragen over de opties. Optie 3 is het goedkoopste korte termijn, is dit ook het geval op de lange termijn qua stroomkosten, of is dit uiteindelijk optie 1 omdat je hierbij maar 1 verbruiker zal hebben maar deze wellicht wat zwaarder moet pakken om in beide te voorzien.
Is hier wat zinnigs over te zeggen?
beide hebben voor en nadelen.

ga je uit van de extremen heb je alleen een 12kw nodig om snel genoeg warm water te maken om weer te kunnen verwarmen als het buiten erg koud is. de rest van de tijd staat dat ding zichzelf suf te pendelen omdat die niet laag genoeg kan regelen. immers kan de 7~9kw een stuk lager. daar lever je dus weer in. ook mis je het eventuele voordeel om zomers je huis af te koelen met je boiler. al is geluid eventueel een WAF ding.
LinuZZ schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:12:

wat moet die buffertank daar?

hoe heet ga je stoken ivm de radiatoren? weet je al hoe laag je kan qua temperatuur?

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 25-01-2022 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ecn1985 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:13:
[...]

Wat ik zo snel zie maar een 50 euro dus dat valt wel mee
Oh dat maakt de keuze snel gemaakt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
flippy schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:14:
[...]

beide hebben voor en nadelen.

ga je uit van de extremen heb je alleen een 12kw nodig om snel genoeg warm water te maken om weer te kunnen verwarmen als het buiten erg koud is. de rest van de tijd staat dat ding zichzelf suf te pendelen omdat die niet laag genoeg kan regelen. immers kan de 7~9kw een stuk lager. daar lever je dus weer in. ook mis je het eventuele voordeel om zomers je huis af te koelen met je boiler. al is geluid eventueel een WAF ding.
WAF is wife acceptance factor? Dan is geluid wel een ding misschien. Boiler komt op zolder, slaapkamer er direct onder, zolder heeft een houtendek. Hoe luidruchtig is deze dan? Kan natuurlijk een soort van ruimte maken waar het vat staat en deze extra isoleren en dan alleen de aanvoer / afvoer buiten deze ruimte. Zie wel mogelijkheden neem aan dat het ook weer niet extreem is qua geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ecn1985 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:18:
[...]

WAF is wife acceptance factor? Dan is geluid wel een ding misschien. Boiler komt op zolder, slaapkamer er direct onder, zolder heeft een houtendek. Hoe luidruchtig is deze dan? Kan natuurlijk een soort van ruimte maken waar het vat staat en deze extra isoleren en dan alleen de aanvoer / afvoer buiten deze ruimte. Zie wel mogelijkheden neem aan dat het ook weer niet extreem is qua geluid?
geluid valt hard mee hoor. helemaal als de luchtbuizen naar buiten gaan op de zolder. zoizo zou ik hem instellen dat hij hoofdzakelijk overdag draait als je daarmee wegkomt met je gebruik. dan is die ook efficenter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:14
flippy schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:58:
[...]

spriaal is 1.2 vierkante meter oppervlakte en zit onderin de tank. dat is genoeg om flink wat vermogen erin te krijgen als het nodig is. je kan 9kw al in een tank duwen met een spiraal van de helft van die oppervlakte. ;)
pas als je in de buurt komt van de 50 graden heb je die "hele" spiraal nodig.
Ik had de Vailliant Arostor bekeken, de 270L variant heeft maar 0,8m2. Heeft dat dan wel effect met een warmptepomp? En wanneer zou je dat dan gebruiken?
-> Buitentemperatuur lager dan -7, dan stopt de pomp met werken
-> Als je vlotter weer gevuld wil hebben. Maar dan ben je met 2 apparaten tegelijk aan 't klooien. Vraag me af wat dan de toegevoegde waarde is en of dat voordelig/nadelig is voor de COP

Geluid is een nadeel van de WPB, prijs is iets gunstiger. Als 1 systeem kapot is, heb je wellicht wel nog warm water. Ik vond de beslissing lastig te maken, dat zie je ook op 't forum terug, verschillende meningen over de 'beste' oplossing :)

Het enige voordeel voor mij zou zijn dat ik de WPB in de kelder zou kunnen zetten (dichter bij de douche en keuken), maar ik kom dan niet weg met luchtaanvoer en afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
ecn1985 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:18:
[...]

Resonanties van de compressor zijn voor mij het grootste probleem. Die waren te hinderlijk in mijn houtskeletbouw woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
LinuZZ schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:12:
Na aardig wat onderzoek te hebben gedaan zou ik ook graag zelf een warmtepomp gaan aanschaffen en aansluiten.

op basis van de koevlaas2 methode kom ik uit op een 9,6kW warmtevraag. op basis van de graaddagen methode kom ik iets hoger uit (10 en een beetje) waardoor mijn idee is om voor een 12kW T-cap unit te gaan met de volgende overwegingen:
- een offerte vanuit een warmtepomp leverancier kwam ook uit op 12kW
- ik wil geen capaciteit tekort komen
- ik wil op termijn ook SWW erbij gaan doen
- ik wil van het gas af
- in de toekomst wordt het mogelijk financieel interresant op bepaalde momenten harder te verwarmen, en je huis als opslag te gebruiken voor goedkope energie
- na aftrek van subsidie is het prijsverschil maar 200 euro

[Afbeelding]

ik heb hierbij een aantal vragen:
- zie ik zaken over het hoofd
- hoe kan ik de benodigde inhoud van het buffervat voor het CV circuit (die witte) berekenen?
- kan de pomp van de panasonic de 8m opvoerhoogte overbruggen voor het SWW vat?
- zijn er bezwaren om dit vat relatief ver weg te hebben van de warmtepomp (ik verwacht 15 meter leiding enkele rit)
- ik ben nu uitgegaan van stalen leidingen omdat ik daar bekend mee ben, wat zijn de voordelen / nadelen van meerlaag buizen?

alvast bedankt
Ben geen kenner, maar is een t-cap niet ontzettend veel duurder en hier qua weinig extreme temperaturen niet snel rendabel.
Geloof dat er ook nog een microbellen ontluchter en vuilmagneet geplaatst moet worden?
Buffer lijkt me ook niet nodig neem aan dat je dat kunt opvangen met je VV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
flippy schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:14:

[...]

wat moet die buffertank daar?

hoe heet ga je stoken ivm de radiatoren? weet je al hoe laag je kan qua temperatuur?
de buffertank is omdat ik heb gelezen dat het systeem een minimale hoeveelheid water moet hebben om de warmtepomp goed te laten werken / de juiste flow te halen. het hele huis is voorzien van zoneverwarming dus een deel van de radiatoren zal vaak dicht zijn.

ik weet nog niet hoe laag ik kan maar 50 graden is nu nog makkelijk te doen, en dan gaat de CV snachts nog uit. ik ben van plan de CV nog even te laten hangen voor warm water en als backup mocht het toch niet lukken 8)7

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
flippy schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:20:
[...]

geluid valt hard mee hoor. helemaal als de luchtbuizen naar buiten gaan op de zolder. zoizo zou ik hem instellen dat hij hoofdzakelijk overdag draait als je daarmee wegkomt met je gebruik. dan is die ook efficenter.
Overdag moet geen probleem zijn, douchen doen we over het algemeen in de avond. Of betekend dit dat je hierna het vat weer gaat opwarmen? Anders wel een dingetje voor de WAF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
ecn1985 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:22:
[...]

Ben geen kenner, maar is een t-cap niet ontzettend veel duurder en hier qua weinig extreme temperaturen niet snel rendabel.
Geloof dat er ook nog een microbellen ontluchter en vuilmagneet geplaatst moet worden?
Buffer lijkt me ook niet nodig neem aan dat je dat kunt opvangen met je VV.
de vloerverwarming is, naar ik me heb laten vertellen door de vorige eigenaar, bijverwarming. ik weet niet wat de hart-hart afstand is maar misschien moet ik dat eerst eens opzoeken.

vuilmagneet schijnt in de warmtepomp te zitten (J-series), microbellen ontluchter ga ik opzoeken, bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door LinuZZ op 25-01-2022 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
Ep Woody schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:22:
[...]

Resonanties van de compressor zijn voor mij het grootste probleem. Die waren te hinderlijk in mijn houtskeletbouw woning.
Ja dit zie ik ook wel als een risico, kan bestaat ook dat de zolder in de toekomst slaapkamer gaat worden! is het dan nog een optie?

Vat kan ook in de schuur worden geplaatst alleen dan is de lente van het vat naar de warmwater ty-in op zolder 12 meter, is dit een probleem? Verspil je dan niet veel liters voordat je warm water bij je douche is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

I-King schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:22:
[...]

Ik had de Vailliant Arostor bekeken, de 270L variant heeft maar 0,8m2. Heeft dat dan wel effect met een warmptepomp? En wanneer zou je dat dan gebruiken?
-> Buitentemperatuur lager dan -7, dan stopt de pomp met werken
-> Als je vlotter weer gevuld wil hebben. Maar dan ben je met 2 apparaten tegelijk aan 't klooien. Vraag me af wat dan de toegevoegde waarde is en of dat voordelig/nadelig is voor de COP

Geluid is een nadeel van de WPB, prijs is iets gunstiger. Als 1 systeem kapot is, heb je wellicht wel nog warm water. Ik vond de beslissing lastig te maken, dat zie je ook op 't forum terug, verschillende meningen over de 'beste' oplossing :)

Het enige voordeel voor mij zou zijn dat ik de WPB in de kelder zou kunnen zetten (dichter bij de douche en keuken), maar ik kom dan niet weg met luchtaanvoer en afvoer.
ik heb hem zelf staan en hij blijft vrolijk doorgaan tot onder de -10. al is die dan wel langer bezig natuurlijk. ik laat hem dan ook aanzuigen vannuit de garage. dat scheelt ook. als het echt vies koud is kan je dat altijd doen als hij binnen je schil staat. of gewoon voor die ene dag in het jaar het noodelement aanzetten. ik heb die in 2 jaar nog nooit aan hoeven zetten.
LinuZZ schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:24:
[...]

de buffertank is omdat ik heb gelezen dat het systeem een minimale hoeveelheid water moet hebben om de warmtepomp goed te laten werken / de juiste flow te halen. het hele huis is voorzien van zoneverwarming dus een deel van de radiatoren zal vaak dicht zijn.

ik weet nog niet hoe laag ik kan maar 50 graden is nu nog makkelijk te doen, en dan gaat de CV snachts nog uit. ik ben van plan de CV nog even te laten hangen voor warm water en als backup mocht het toch niet lukken 8)7
die buffertank is ECHT niet nodig
zet hem eerst maar eens op 40 en als het ff kan op 35.
ecn1985 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:25:
[...]
Overdag moet geen probleem zijn, douchen doen we over het algemeen in de avond. Of betekend dit dat je hierna het vat weer gaat opwarmen? Anders wel een dingetje voor de WAF.
je kan hem gewoon instellen dat ie op bepaalde tijdsblokken gaat draaien. dus savonds mag die nog lopen tot een uur of 10 of zo en dan blijft ie uit tot de volgende ochtend ongeacht hoe ver die was de avond ervoor met opwarmen. end an gaat ie de volgende ochtend gewoon verder tot ie weer bij is. als er overdag word gedouched trekt die dat meteen weer erbij. mocht je hem echt helemaal leegtrekken is hij wel een paar uurtjes bezig om weer bij te komen natuurlijk al ligt dat aan hoe warm het is buiten en hoe je hem instelt. je kan hem ook zelflerend instellen en dan zoekt ie het allemaal zelf uit en pakt ie zelfs het noodelement of je WP erbij om zo rap mogleijk weer vol te zitten. maar daar ben ik geen fan van. zulke programmereingen raken vrij snel van de leg. lekker simpel is vaak het handigste en makkelijker langs de WAF te krijgen.

er zijn meerdere mensen die zon ding op de zolder hebben naast een slaapkamer. ;)

als je beton hebt is het geen issue, met een houten zoldervloer moet je mogelijk nog wat kleine maatregelen nemen om resoneren te verminderen als je daar last van zou hebben. al hebben veel mensen daar een wasmachine staan en dat is ook te overleven. het ligt allemaal beetje aan je persoonelijke situatie wat beste werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 25-01-2022 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
flippy schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:33:
[...]

[...]

die buffertank is ECHT niet nodig
zet hem eerst maar eens op 40 en als het ff kan op 35.

[...]
ik zou het buffervat heel graag weglaten, scheelt weer ruimte maar ik heb de informatie van de buffertank op meerdere plekken teruggelezen:
https://www.groene-energi...smartcloud-interface.html
Het systeem moet bij een 12kW warmtepomp wel altijd een minimale waterinhoud hebben van 180L, ook als bij een zoneregeling in de cv op enig moment maar één kleine zone is ingeschakeld. Wanneer die waterinhoud niet altijd is gegarandeerd is een buffervat met voldoende inhoud noodzakelijk.
(panasonic pro design manual uit de TS)
Buffer tank / Volume expansion vessel: The recommended total
water quantity in the primary circuit (if all heating/ cooling circuits
are closed), for systems up to and including 9 kW nominal power
(A7/W35), is at least 30 litres and for systems with 12 and 16 kW
nominal power (A7/W35) it is at least 50 litres.
en op een offerte van een installateur kwam hij ook terug (daar was hij maar liefst 200 liter), ik wil je geloven maar ik zou ook graag weten op basis waarvan ik kan uitrekenen hoe groot of afwezig hij moet zijn (en hoeveel liter er dus in de leidingen moet zitten / wat de ervaringen / minima zijn.

de test met 35/40 graden wil ik wel doen maar ik vraag me af of dat met een open vloer verwarming verdeler (die er nu nog in zit) wel zo'n handig / representatief idee is. ik ga hem in ieder geval wat lager zetten :)

[ Voor 14% gewijzigd door LinuZZ op 25-01-2022 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
Vat kan ook in de schuur worden geplaatst alleen dan is de lengte van het vat naar de warmwater ty-in op zolder 12 meter, is dit een probleem? Verspil je dan niet veel liters voordat je warm water bij je douche is?
Zie ook als voordeel dat ik vanuit hier de koud lucht zomers weer het huis kan inblazen als extra koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

LinuZZ schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:42:
[...]

Ik heb de informatie van de buffertank op meerdere plekken teruggelezen:

[...]
(https://www.groene-energi...smartcloud-interface.html)

[...]

en op een offerte van een installateur kwam hij ook terug (daar was hij maar liefst 200 liter), ik wil je geloven maar ik zou ook graag weten op basis waarvan ik kan uitrekenen hoe groot of afwezig hij moet zijn (en hoeveel liter er dus in de leidingen moet zitten / wat de ervaringen / minima zijn.

de test met 35/40 graden wil ik wel doen maar ik vraag me af of dat met een open vloer verwarming verdeler (die er nu nog in zit) wel zo'n handig / representatief idee is. ik ga hem in ieder geval wat lager zetten :)
die 50 liter is nodig om een ontdooislag te kunnen maken terwijl al je groepen dichtzitten en hij dus geen warmte uit je huis kan trekken.

als je het systeem gewoon goed waterzijidg afgesteld hebt en dus waarschijnlijk uitkomt op een graadje of 35 om het op temperatuur te houden heb je voldoende volume en massa in je ijzeren raidiatoren zitten en je vloer om warmte te ontrekken voor een ontdooislag.

al twijfel ik nog wel een beetje of je aan 9kw niet genoeg zou hebben.
ecn1985 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:42:
Vat kan ook in de schuur worden geplaatst alleen dan is de lengte van het vat naar de warmwater ty-in op zolder 12 meter, is dit een probleem? Verspil je dan niet veel liters voordat je warm water bij je douche is?
Zie ook als voordeel dat ik vanuit hier de koud lucht zomers weer het huis kan inblazen als extra koeling.
je kan kijken of je niet ergens beneden kan inhaken op je warmwaterleiding.

verspillen valt wel mee. met een 15mm koperen buis zit je op iets meer als 1 liter water of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
LinuZZ schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:42:
[...]

Ik heb de informatie van de buffertank op meerdere plekken teruggelezen:

[...]
(https://www.groene-energi...smartcloud-interface.html)

[...]

Ik weet dat @Ep Woody een extreem kleine systeem inhoud heeft maar wel fancoils en dus in verhouding veel afgifte. Veel ervaring met 12KW ga je hier niet vinden de meeste mensen hebben 5-9 KW 1 fase ik ben 1 van de weinige met 3fase en dat is een 9KW zonder de zoveelste wel of geen buffervat discusie te open: ik zou hem in jouw geval plaatsen en andere mensen niet. kies vooral waar je zelf fijn bij kan voelen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
flippy schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:49:
[...]

die 50 liter is nodig om een ontdooislag te kunnen maken terwijl al je groepen dichtzitten en hij dus geen warmte uit je huis kan trekken.

als je het systeem gewoon goed waterzijidg afgesteld hebt en dus waarschijnlijk uitkomt op een graadje of 35 om het op temperatuur te houden heb je voldoende volume en massa in je ijzeren raidiatoren zitten en je vloer om warmte te ontrekken voor een ontdooislag.

[...]
Alle radiatoren (behalve een design radiator in de badkamer) zijn convector radiatoren met vrijwel geen inhoud. Ik twijfel of ik aan de 50 liter kom.

Ik twijfel zelf ook nog aan de 9 of 12 maar ik zou het eeuwig zonde vinden als ik nu 200 euro bespaar en dan bij de eerste vorst al gigantisch spijt te hebben.
twain4me schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:52:
[...]

Ik weet dat @Ep Woody een extreem kleine systeem inhoud heeft maar wel fancoils en dus in verhouding veel afgifte. Veel ervaring met 12KW ga je hier niet vinden de meeste mensen hebben 5-9 KW 1 fase ik ben 1 van de weinige met 3fase en dat is een 9KW zonder de zoveelste wel of geen buffervat discusie te open: ik zou hem in jouw geval plaatsen en andere mensen niet. kies vooral waar je zelf fijn bij kan voelen. ;)
Oei, dat was niet mijn bedoeling, ik ga vanavond verder met de hele thread lezen en dit klinkt dan weer als een uitdaging voor mij om technisch onderbouwd uit te schrijven en eens en voor altijd met voors en tegens in de TS op te nemen, bedankt!

[ Voor 30% gewijzigd door LinuZZ op 25-01-2022 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
flippy schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:49:
[...]

[...]

je kan kijken of je niet ergens beneden kan inhaken op je warmwaterleiding.

verspillen valt wel mee. met een 15mm koperen buis zit je op iets meer als 1 liter water of zo.
Inhaken op de benedenverdieping is niet mogelijk helaas, 2 jaar geleden verbouwd.. Maarja niet met de kennis van nu helaas ;)

Een andere vraag ik heb 1 radiator op de badkamer een Vasco design radiator, gaat dit werken met lage temperatuur? Hoeft niet gigantisch warm te worden ligt ook nog elektrische VV als bijverwarming die we op vaste tijden laten meelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
LinuZZ schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:54:
[...]

Alle radiatoren (behalve een design radiator in de badkamer) zijn convector radiatoren met vrijwel geen inhoud. Ik twijfel of ik aan de 50 liter kom.

Ik twijfel zelf ook nog aan de 9 of 12 maar ik zou het eeuwig zonde vinden als ik nu 200 euro bespaar en dan bij de eerste vorst al gigantisch spijt te hebben.
Dat heb ik zelf ook een beetje, maar te veel vermogen gaat je uiteindelijk ook niet helpen. Ik kan zelf in het slechtste geval de airco er nog bij aanzetten. Wat voor mij in elk geval een rede zal zijn om voor 9kw te kiezen.

[ Voor 5% gewijzigd door ecn1985 op 25-01-2022 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
ecn1985 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:58:
[...]

Inhaken op de benedenverdieping is niet mogelijk helaas, 2 jaar geleden verbouwd.. Maarja niet met de kennis van nu helaas ;)

Een andere vraag ik heb 1 radiator op de badkamer een Vasco design radiator, gaat dit werken met lage temperatuur? Hoeft niet gigantisch warm te worden ligt ook nog elektrische VV als bijverwarming die we op vaste tijden laten meelopen.
de afgifte wordt minder maar er kan nog steeds water doorstromen :+ ik weet niet op welke TA je hoopt te gaan draaien maar met < 25 graden worden je handdoeken niet lekker "warm" ze drogen nog wel steeds sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
twain4me schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:00:
[...]

de afgifte wordt minder maar er kan nog steeds water doorstromen :+ ik weet niet op welke TA je hoopt te gaan draaien maar met < 25 graden worden je handdoeken niet lekker "warm" ze drogen nog wel steeds sneller.
Verwacht niet dat dit lager zal zijn als 25gr. Jij zegt mooi laten hangen? Het is wel een behoorlijke 1820x1420.

[ Voor 7% gewijzigd door ecn1985 op 25-01-2022 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
[...]

[...]

Oei, dat was niet mijn bedoeling, ik ga vanavond verder met de hele thread lezen en dit klinkt dan weer als een uitdaging voor mij om technisch onderbouwd uit te schrijven en eens en voor altijd met voors en tegens in de TS op te nemen, bedankt!
dan heb ik heel erg slecht nieuws ik doelde op het hele forum waar onder het andere pana topic maar met name het grote L/W topic :+ (dat zijn heel erg veel berichten) :9

er zijn meer wegen naar rome, er is geen goed of fout er is een voorkeur voor iets wat weer afhankelijk is van het gebouw en de persoon die het plaatst en of in gebruik heeft. Er staan niet voor niets zoveel mogelijkheden in de manual van aansluiten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]
staar je ook niet blind op die 50 liter.

je moet eens kijken hoeveel afgifte al je radiatoren hebben bij 40 graden (of minder) en wat je vloer weg kan werken.

het heeft bar weinig zin om 12kW neer te zetten als je niet eens 9kW in je systeem kwijt kan op de temperatuur waar je straks op draait. met 50~70 graden zal je wel makkelijk zulke vermogens kwijt kunnen maar dat is juist waar je vanaf moet.

even lijstje maken van je radiatoren en even door deze pagina halen en vermogens invullen:

https://www.radson.com/nl-nl/tools-en-diensten/calculator

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 25-01-2022 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

ecn1985 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:53:
[...]

Yup gezin van 4, maar heel eerlijk mijn vrouw telt dan dubbel, dus eigenlijk 5.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ecn1985
martijn v o schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:22:
[...]

Yup gezin van 4, maar heel eerlijk mijn vrouw telt dan dubbel, dus eigenlijk 5.
Hebben wij dezelfde vrouw? Niet alleen een gat in de hand maar lijkt douched ook het liefst 2x30minuten per dag 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja ik denk het wel, ik noem haar altijd Ariël.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
ecn1985 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:26:
[...]

Hebben wij dezelfde vrouw? Niet alleen een gat in de hand maar lijkt douched ook het liefst 2x30minuten per dag 8)7
bijna iedereen heeft zoon vrouw :D En als ik eerlijk ben sta ik er ook liever lang onder dan kort, maargoed voor het milleu maak je wel eens andere keuzes. Wat opzich dan wel weer bijzonder is, dan sta ik extra kort te douchen voor de toekomst van de kinderen, die vervolgens zelf uren onder het water staan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
martijn v o schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:28:
Ja ik denk het wel, ik noem haar altijd Ariël.
haha, dat is een goeie. Corona heeft er ook in bijgedragen, eerst was het 3x in de week douchen bij het sporten dat begint uiteindelijk ook door te tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
twain4me schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:29:
[...]

bijna iedereen heeft zoon vrouw :D En als ik eerlijk ben sta ik er ook liever lang onder dan kort, maargoed voor het milleu maak je wel eens andere keuzes. Wat opzich dan wel weer bijzonder is, dan sta ik extra kort te douchen voor de toekomst van de kinderen, die vervolgens zelf uren onder het water staan 8)7
Ik denk bijna dat het erfelijk is, kinderen zijn ook niet onder de douche uit te krijgen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
ecn1985 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:31:
[...]

Ik denk bijna dat het erfelijk is, kinderen zijn ook niet onder de douche uit te krijgen..
kan je die mooi nemo en dory noemen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
twain4me schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:33:
[...]

kan je die mooi nemo en dory noemen _O-
whahaha geniaal _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-05 09:29
@sjimmie @flippy Bedankt voor jullie reacties.

Om terug te komen op mijn vorige posts (niet goed geinstalleerde warmtepomp) heb ik een eigen topic aangemaakt met wat overzicht fotos en een reactie van de installateur:

Nieuwe Lucht/water Panasonic warmtepomp pendelt

Zeer bedankt voor reacties/tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
Iedereen alvast bedankt voor de input. Met de inzichten tot nu toe is het idee om een losse WP te plaatsen voor verwarming en een WPB voor SWW.

Voor de WP heb ik een schema in elkaar gezet, zo simpel mogelijk gehouden. Ben benieuwd wat er nog ontbreek, fout is of aangepast kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDBG-k52_yzEfs0GQWi7QlYWIyE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gcc6EDhDXiSWacA6YGXPidt1.png?f=fotoalbum_large

Een aantal vragen.
1. gebruik je de controler als thermostaat? En dan alleen aan uit sturing?
2. neem aan dat er ook een bijvulpunt en aftappunt geplaatst moet worden.
3. expansievat? is deze nodig?
4. van WP naar VV verdeler 32mm uponor? kan de buis naar badkamer radiator 25mm of ook 32mm?

Ben benieuwd of ik een beetje in de juiste richting zit en hoe anderen een soort gelijke installatie hebben gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Badkamer radiator lijkt me zelfs 15mm (staal) ruim voldoende. Zoveel vermogen kan die toch niet leveren :) Wel de aanvoerkant bovenop en koud onderop, je tekening zit ie andersom.

[ Voor 25% gewijzigd door Dre op 25-01-2022 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
Dre schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:04:
Badkamer radiator lijkt me zelfs 15mm (staal) ruim voldoende. Zoveel vermogen kan die toch niet leveren :)
Waarom staal en bv geen Uponor? Misschien een opendeur maar heb niet deze specifieke kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[b]erwincissen schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:59:
1. gebruik je de controler als thermostaat? En dan alleen aan uit sturing?
2. neem aan dat er ook een bijvulpunt en aftappunt geplaatst moet worden.
3. expansievat? is deze nodig?
4. van WP naar VV verdeler 32mm uponor? kan de buis naar badkamer radiator 25mm of ook 32mm?
1: niet doen. je hebt hem nodig maar gebuik een echte thermostaat voor je dagelijkse regeling. dat ding denkt in hele graden en zit er ook veel graden naast.
2: doorgaans kan je dat bij je vloerverdeler.
3: nee, zit al in je pananosnic
4: 32 naar je verdeler en 25 (of zelfs minder) naar je radiator. je moet wel een voetventiel plaatsen om de hoeveelheid water die je radiaitor krijgt te beperken.
[b]erwincissen schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:05
Waarom staal en bv geen Uponor? Misschien een opendeur maar heb niet deze specifieke kennis.
roest niet. makkelijker werken. lekt niet. kan je buigen.

galvabuis is verleden. we can make it better, stronger, faster. we have the technology. B)

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 25-01-2022 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

ecn1985 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:05:
[...]

Materiaal van de leiding maakt niet uit. Het gaat erom dat 15mm al wel voldoende is voor een enkele radiator. 15mm is een maat die in staal verkrijgbaar is, kunststof is vaak iets dikker. De maten van staal ken ik beter dan van kunststof.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 25-01-2022 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
flippy schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:06:
[...]

1: niet doen. je hebt hem nodig maar gebuik een echte thermostaat voor je dagelijkse regeling. dat ding denkt in hele graden en zit er ook veel graden naast.
2: doorgaans kan je dat bij je vloerverdeler.
3: nee, zit al in je pananosnic
4: 32 naar je verdeler en 25 (of zelfs minder) naar je radiator. je moet wel een voetventiel plaatsen om de hoeveelheid water die je radiaitor krijgt te beperken.

[...]

roest niet. makkelijker werken. lekt niet. kan je buigen.

galvabuis is verleden. we can make it better, stronger, faster. we have the technology. B)
Oke duidelijk.
1. Thermostaat neem je een andere, wat doe je met de controler? Die hang je ergens op een andere random plek? Neem aan dat je de thermostaat hangt op de plaats waar deze nu ook hangt in de woonkamer. enige probleem is dat ik de kabel dan moet verlegen van de zolder naar de plaats van de WP dan wordt deze significant langer is dit een probleem.
2. Moet ook een nieuwe verdeler, zal daar op letten dat deze de mogelijkheid heeft.
3. duidelijk
4. duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

1- je kunt de bijgeleverde controller gebruiken. zowel aan uit als thermostaat maar deze kan ook als WAR.
2- zit het vulpunt en aftapper niet op de vloerverwarmingsverdeler? op de panasonic zitten er ook twee aftappers.
3- in de panasonic zit een 6 liter expansievat. Indien het watercircuit minder is als 150 liter dan hoef je geen extra expansievat te nemen.
4- 32 mm is voldoende.

Ik zou voor de badkamer iets anders bedenken, of een laag temperatuur convector of een infra rood paneel. Dan kun je alleen op de vloerverwarming draaien met een lage temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

kabel kan 50 meter zijn. dus geen probleem.
controller hang je ergens op waar het licht niet schijnt.

woonkamer is wel handig want dan kan je die gebruiken om te helpen met WAR stoken. dan rolt ie vermogen af als kamertemperatuur bereikt is.

[ Voor 41% gewijzigd door flippy op 25-01-2022 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
martijn v o schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:13:
1- je kunt de bijgeleverde controller gebruiken. zowel aan uit als thermostaat maar deze kan ook als WAR.
2- zit het vulpunt en aftapper niet op de vloerverwarmingsverdeler? op de panasonic zitten er ook twee aftappers.
3- in de panasonic zit een 6 liter expansievat. Indien het watercircuit minder is als 150 liter dan hoef je geen extra expansievat te nemen.
4- 32 mm is voldoende.

Ik zou voor de badkamer iets anders bedenken, of een laag temperatuur convector of een infra rood paneel. Dan kun je alleen op de vloerverwarming draaien met een lage temp.
2. Moet een nieuwe aanschaffen en dit zal er idd opzitten. Zit te denken aan zoietsAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buqKsLglIqWa7mG6-WOfoddEOuA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TzKXXrLalrGpPBNBEr5ounGv.png?f=user_large

Badkamer had ik de hoop dat dit voldoende moet zijn, al is het maar om de echte kou eruit te krijgen. Maar geen idee of dit gaat werken. Het is een Vasco, heb even snel op de site gekeken en hier staat in dat ze geschikt zijn voor LT verwarming?

3. 6l, wat ze er allemaal niet ingepropt krijgen, blijft knap.

Overall lijkt een bijna te simpele installatie, nooit gedacht dat het zo makkelijk kan zijn, het goed afstellen zal vast een ander verhaal worden.

5. Stroom: gaat dit over een aparte groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
flippy schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:14:
kabel kan 50 meter zijn. dus geen probleem.
controller hang je ergens op waar het licht niet schijnt.

woonkamer is wel handig want dan kan je die gebruiken om te helpen met WAR stoken. dan rolt ie vermogen af als kamertemperatuur bereikt is.
oké goed om te weten, lijkt me idd een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ecn1985 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:23:
[...]

oké goed om te weten, lijkt me idd een goede optie.
als je het langs de WAF krijgt hang je ze naast elkaar. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
flippy schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:24:
[...]

als je het langs de WAF krijgt hang je ze naast elkaar. :X
dat gaat hem niet worden, nog iets op de muur wat geen woon accessoire is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
Ontluchten gaat dan automatisch via de pana? neem ik aan. Hoe werkt zoiets in de zomer als de WP niet wordt gebruikt als je deze niet inzet voor koeling schakel je deze dan volledig uit of stand-by, Of maakt dit niets uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ecn1985 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:37:
Ontluchten gaat dan automatisch via de pana? neem ik aan. Hoe werkt zoiets in de zomer als de WP niet wordt gebruikt als je deze niet inzet voor koeling schakel je deze dan volledig uit of stand-by, Of maakt dit niets uit?

pak een caleffi 546316 en de optionele ontluchter 502142 en zet die op je retour.

in de zomer kan je gewoon op de afstandbediending hem uitzetten. al kan je hem ook gebruiken voor koeling als je de verdeler aanpast naar een kunstof model en je radiator dichtdraait en de leidingen isoleert. die caleffi heeft al isolatie dus dat scheelt. ;)

stroom: er moeten 2 gescheiden groepen naar de buitenunit. dus er moet wat bij in de meterkast.

nog een optie: sluit je badkamerradiator aan op je verdeler. O-)

[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 25-01-2022 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
flippy schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:49:
[...]

pak een caleffi 546316 en de optionele ontluchter 502142 en zet die op je retour.

in de zomer kan je gewoon op de afstandbediending hem uitzetten. al kan je hem ook gebruiken voor koeling als je de verdeler aanpast naar een kunstof model en je radiator dichtdraait en de leidingen isoleert. die caleffi heeft al isolatie dus dat scheelt. ;)

stroom: er moeten 2 gescheiden groepen naar de buitenunit. dus er moet wat bij in de meterkast.

Beide op de retour? Dacht dat de ontluchter op de aanvoer geplaatst moest worden.

Stroom 2 gescheiden groepen, kan hier later ook nog bv de WPB bijgeplaatst worden of vraagt dit teveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ecn1985 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:04:
[...]

Beide op de retour? Dacht dat de ontluchter op de aanvoer geplaatst moest worden.

Stroom 2 gescheiden groepen, kan hier later ook nog bv de WPB bijgeplaatst worden of vraagt dit teveel?
vuilfilters druk je altijd op je retour. de caleffi is handig omdat je meteen je ontluchter erop kan zetten.

je WPB heeft ook een eigen groep nodig. die kan immers bijna 3kW trekken als de compressor loopt met het 2kW noodelement. de WP heeft er twee nodig omdat de compressor ook rustig tegen de 2kW aankomt in extreme gevallen dus die heeft een eigen groep en de andere groep is voor de backupheater van 3kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
flippy schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:11:
[...]

vuilfilters druk je altijd op je retour. de caleffi is handig omdat je meteen je ontluchter erop kan zetten.

je WPB heeft ook een eigen groep nodig. die kan immers bijna 3kW trekken als de compressor loopt met het 2kW noodelement. de WP heeft er twee nodig omdat de compressor ook rustig tegen de 2kW aankomt in extreme gevallen dus die heeft een eigen groep en de andere groep is voor de backupheater van 3kW.
Oke duidelijk. Dan moet ik de electricien maar eens uitnodigen, om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Dus een extra groep op verdeler waar je met uponor de aansluiting maakt naar de badkamer? De flow regel je dan met de flowmeter op de VV. Inderdaad waarom ook niet maakt het nog makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ecn1985 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:18:
[...]
Oke duidelijk. Dan moet ik de electricien maar eens uitnodigen, om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Dus een extra groep op verdeler waar je met uponor de aansluiting maakt naar de badkamer? De flow regel je dan met de flowmeter op de VV. Inderdaad waarom ook niet maakt het nog makkelijker.
*flip heeft momenteel 4 radiatoren aan zijn verdeler hangen met 16mm vloerverwamringleiding in afwachting van storten van de vloer

:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Laatst online: 09:02
Even een installatievraag voor een TCAP 12kW 3fase.

Als het externe element van 9kW is aangesloten op 3 fase en je maximeert het gebruikt tot 3kW is dan het verbruik 1kW per fase of gaat de hele 3kW op 1 van de fases?

Maakt wel uit voor de aansluiting in de meterkast.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

JanAllElectric schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:38:
Even een installatievraag voor een TCAP 12kW 3fase.

Als het externe element van 9kW is aangesloten op 3 fase en je maximeert het gebruikt tot 3kW is dan het verbruik 1kW per fase of gaat de hele 3kW op 1 van de fases?

Maakt wel uit voor de aansluiting in de meterkast.
de elementen gaan per fase en elk element is 3kw.

element 1 zit op L3 als je de tekening volgt en die MOET aangesloten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
Mocht er iemand in de buurt wonen van Uden / Boxmeer / Nijmegen driehoek in bezit van een soort gelijke installatie Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDBG-k52_yzEfs0GQWi7QlYWIyE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gcc6EDhDXiSWacA6YGXPidt1.png?f=fotoalbum_large
zou ik graag een keer komen kijken / luisteren hoe zoiets in de praktijk klink qua geluid enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
Is het trouwens gebruikelijk om een manometer op de installatie te zetten, zie het standaard niet terug?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-05 23:39
davevleugel schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:48:
[...]

Ik heb dezelfde situatie, ik ga het zo doen:
A afdoppen
B afdoppen
C in de vuilnisbak

Ik heb op de kopeinde zeg maar 1" doppen zitten (in 1 zit een thermostaat voeler die eruit gaat) en knoop daar mijn toevoer en retour aan.

[Afbeelding]
@davevleugel , @Phyc Het was gisteren een beetje chaotische discussie over deze verdelers en ik had weinig tijd. Vandaar deze late reactie.

De bovenste verdeelbalk, met die blauwe regelventielen, is de retourbalk. Hij zit dan ook met een ventiel aan een leiding waar een R op staat. De onderste verdeelbalk is de aanvoerbalk, de aanvoer naar de lussen in de vloer. Daar zitten de flowmetertjes op. Deze zit via de pomp en het thermostaatventiel aan de leiding waar een A op staat. Het vierkante uiteinde van de bovenbalk tussen pomp en thermostaatventiel is de mengkamer. De mengkamer is (waarschijnlijk met een vernauwing) verbonden met de rest van de retourbalk. Het thermostaatventiel wordt gestuurd door een voeler in de aanvoerbalk onder de pomp.

De werking is als volgt: de pomp zuigt water uit de retourbalk en pompt dat naar de aanvoerbalk. Via de flowmetertjes stroomt dat water door de verwarmingslussen en de regelventielen naar de retourbalk. Zolang de pomp loopt, wordt het water rondgepompt. Voor de toeschouwer met de wijzers van klok mee. Als het water achter de pomp bij de voeler kouder is dan de ingestelde temperatuur van de thermostaatknop gaat het thermostaatventiel open en laat heet water toe uit de aanvoerleiding van de ketel in de mengkamer. Daar ontstaat warm water door het mengen van koud retourwater uit de vloer met het hete water uit de cv-ketel. Het overschot aan water stroomt van de retourbalk via het retourventiel terug naar de cv-ketel. Als de voeler onder de pomp zegt dat de temperatuur gaat lijken op de ingestelde temperatuur drukt de thermostaatkop het thermostaatventiel verder dicht.

Bij normaal bedrijf staat dus de bovenste thermometer op zo'n 25 graden en de onderste op de aanvoertemperatuur van 28 tot 30 graden. Waarom lijkt dat hier omgekeerd? Waarom staat de bovenste op 35 graden en de onderste op 25?

Bij het ombouwen moet je het mengen voorkomen, de pomp buiten werking zetten en het thermostaatventiel overbruggen. Het retourventiel kan blijven zitten. Dat is geen nauw regelventiel, maar een afsluiter voor onderhoud. Deze soort kunststof verdelers is modulair opgebouwd. Misschien kan het mengblok er met die twee dopmoeren afgeschroefd worden en vervangen door een passende eindplaat of op de grens van mengblok en retourbalk afgedicht. De pomp kan eruit, maar dan blijf je met de gaten die afgedopt moeten. Ik denk dat de dompelbuis voor de voeler 1/2" is en te nauw om daar de aanvoer op aan te sluiten. Maar misschien kan de onderste pompkoppeling er uit geschroefd worden en zit daar een 3/4" gat waar de aanvoer op kan.

Wat jullie in elk geval niet moeten doen, is wat die blauwe lijnen suggereren: de functie van aanvoer- en retourbalk omdraaien. Dan doen de flowmetertjes en regelventielen het niet meer.

Misschien is het allemaal al geschreven, dan ten overvloede. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-05 23:39
[vervallen]

[ Voor 96% gewijzigd door FransvWoerkom op 25-01-2022 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
ecn1985 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 23:16:
Is het trouwens gebruikelijk om een manometer op de installatie te zetten, zie het standaard niet terug?
die zit in de pana maar bij mij ook in huis bij het "standaard" vul punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-05 14:55
ecn1985 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:57:
Mocht er iemand in de buurt wonen van Uden / Boxmeer / Nijmegen driehoek in bezit van een soort gelijke installatie zou ik graag een keer komen kijken / luisteren hoe zoiets in de praktijk klink qua geluid enzo.
Ik woon in nagenoeg dezelfde hoek en zou (dan) graag meekijken 🙂
(Ook bezig met de planning)

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-05 06:56
FransvWoerkom schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 23:29:
[...]

@davevleugel , @Phyc Het was gisteren een beetje chaotische discussie over deze verdelers en ik had weinig tijd. Vandaar deze late reactie.

De bovenste verdeelbalk, met die blauwe regelventielen, is de retourbalk. Hij zit dan ook met een ventiel aan een leiding waar een R op staat. De onderste verdeelbalk is de aanvoerbalk, de aanvoer naar de lussen in de vloer. Daar zitten de flowmetertjes op. Deze zit via de pomp en het thermostaatventiel aan de leiding waar een A op staat. Het vierkante uiteinde van de bovenbalk tussen pomp en thermostaatventiel is de mengkamer. De mengkamer is (waarschijnlijk met een vernauwing) verbonden met de rest van de retourbalk. Het thermostaatventiel wordt gestuurd door een voeler in de aanvoerbalk onder de pomp.

De werking is als volgt: de pomp zuigt water uit de retourbalk en pompt dat naar de aanvoerbalk. Via de flowmetertjes stroomt dat water door de verwarmingslussen en de regelventielen naar de retourbalk. Zolang de pomp loopt, wordt het water rondgepompt. Voor de toeschouwer met de wijzers van klok mee. Als het water achter de pomp bij de voeler kouder is dan de ingestelde temperatuur van de thermostaatknop gaat het thermostaatventiel open en laat heet water toe uit de aanvoerleiding van de ketel in de mengkamer. Daar ontstaat warm water door het mengen van koud retourwater uit de vloer met het hete water uit de cv-ketel. Het overschot aan water stroomt van de retourbalk via het retourventiel terug naar de cv-ketel. Als de voeler onder de pomp zegt dat de temperatuur gaat lijken op de ingestelde temperatuur drukt de thermostaatkop het thermostaatventiel verder dicht.

Bij normaal bedrijf staat dus de bovenste thermometer op zo'n 25 graden en de onderste op de aanvoertemperatuur van 28 tot 30 graden. Waarom lijkt dat hier omgekeerd? Waarom staat de bovenste op 35 graden en de onderste op 25?

Bij het ombouwen moet je het mengen voorkomen, de pomp buiten werking zetten en het thermostaatventiel overbruggen. Het retourventiel kan blijven zitten. Dat is geen nauw regelventiel, maar een afsluiter voor onderhoud. Deze soort kunststof verdelers is modulair opgebouwd. Misschien kan het mengblok er met die twee dopmoeren afgeschroefd worden en vervangen door een passende eindplaat of op de grens van mengblok en retourbalk afgedicht. De pomp kan eruit, maar dan blijf je met de gaten die afgedopt moeten. Ik denk dat de dompelbuis voor de voeler 1/2" is en te nauw om daar de aanvoer op aan te sluiten. Maar misschien kan de onderste pompkoppeling er uit geschroefd worden en zit daar een 3/4" gat waar de aanvoer op kan.

Wat jullie in elk geval niet moeten doen, is wat die blauwe lijnen suggereren: de functie van aanvoer- en retourbalk omdraaien. Dan doen de flowmetertjes en regelventielen het niet meer.

Misschien is het allemaal al geschreven, dan ten overvloede. Succes.
Zo stom |:( inderdaad ik heb de aanvoer en retour verkeerd om getekend. Duidelijk verhaal, wij hadden dezelfde verdeler ik toch? Mijne is helaas nu volop in gebruik icm met cv, ik hoop hem met de lente uitelkaar te trekken en om te bouwen. Ik zal dan even een paar plaatjes schieten tzt

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
twain4me schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 23:45:
[...]

die zit in de pana maar bij mij ook in huis bij het "standaard" vul punt.
Bedankt.

Nog iemand een aanrader voor een thermostaat voor de pana rekening houdend met de WAF. Hangt nu een zwarte Nefit easy.

Zijn er mensen die iets hebben geïnstalleerd mocht ooit langdurig de stroomuitvallen in de winter tegen bevriezing? Of is het dan gewoon fingers crossed?

[ Voor 19% gewijzigd door ecn1985 op 26-01-2022 08:50 ]

Pagina: 1 ... 43 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.