Nieuwe Lucht/water Panasonic warmtepomp pendelt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:29
Bij mij is vorige week een Panasonic Kit WC07H3E5 gemonteerd. en ik heb het gevoel dat dit niet helemaal optimaal is geïnstalleerd (95x pendelen in 24h). Zeker ook met de reacties van het panasonic 101 topic wijdt ik er graag een topic aan, zodat ik een goed overzicht kan geven. En hopelijk tips van jullie mag horen hoe dit op te lossen.

Situatie: ik heb een nieuwbouwhuis (2018) met 3 verdiepingen vloer verwarming (150m2) met alleen een verdeler op zolder. Nu op zolder is de panasonic binnen unit gemonteerd, een 300L boilervat in het knieschot gezet en op de uitbouw de buitenunit geplaatst. Zie hieronder een overzichts foto van mijn systeem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3P6iPV3ZHYGKb25jj-tYSJtFaEQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/61DKIiLpJ7vBdLe0ZGIgZNiy.jpg?f=fotoalbum_medium

- Mijn eerste punt is (wat ook was aangedragen in het 101 Panasonic topic):waarom dit 50L buffervat (geen spiralen)? Het lijkt mij dat dit vat zorgt voor "thermische kortsluiting" van de warmtepomp veroorzaakt. Op het moment dat hij warm water in het buffervat pompt "zuigt" hij ook koud water de warmtepomp in, hierdoor komt de retourleiding snel weer op 35 graden. Waardoor de warmtepomp afslaat.

Mijn installateur geeft aan dat dit zo hoort, en dat hij ook de panasonic sales engineer heeft gebeld en die ook heeft aangegeven dat je zo een installatie neerzet.

Verder is ook een extra pomp toegevoegd, deze wordt ook gecontroleerd door de warmtepomp. Ik zie nu vaak dat er wel warmtevraag is, en dat de warmtepomp niet aanslaat, want retour is 35 graden...

Verder de regeling, ik heb gebeld met de monteur van deze regelingen, die zei dat er een mogelijkheid is om hem niet alte vaak te een warmte vraag te vragen. Is deze naregeling nou handig met een warmtepomp? Zijn hier betere alternatieven voor? (ik ben niet bang voor wat Home assistant coding namelijk).

Al met al, Hoe zou ik deze installatie zo efficient mogelijk maken, Wat kan ik het beste vragen van mijn installateur? zonder dat de WP constant aan en uit gaat maar zachtjes meedieselt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Mijn warmtepomp op 35 water equivalent systeem doet zelfs minder vaak pendelen. Een logische oorzaak bij jou lijkt me een kortsluiting via het vat inderdaad. Kan de installateur die afkoppelen? Of zet het buffervat alleen in de retour, zonder extra pomp dus.

En voor de rest waren de knietjes in de aanbieding zo te zien, want geen bochten gebogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:11
Draait je tweede pomp überhaupt wel? Of in ieder geval snel genoeg?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-05 06:56
Heb je een foto van je driewegklep hoe deze geplaatst is? Krijg je die nog gedemonteerd, lijkt net of met al die knietjes de leidingwerk erna omheen gemaakt is

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
Dre schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:30:
Mijn warmtepomp op 35 water equivalent systeem doet zelfs minder vaak pendelen. Een logische oorzaak bij jou lijkt me een kortsluiting via het vat inderdaad. Kan de installateur die afkoppelen? Of zet het buffervat alleen in de retour, zonder extra pomp dus.

En voor de rest waren de knietjes in de aanbieding zo te zien, want geen bochten gebogen.
Bedankt voor je reactie, wat zou het voordeel zijn van het buffervat alleen in de retour? dit zorgt ervoor dat de warmtepomp langer warmte blijft leveren, maar de warmte die ik opsla in het buffervat zal dissiperen, correct?
reneeke1970 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:31:
Draait je tweede pomp überhaupt wel? Of in ieder geval snel genoeg?
die staat nu op, 0.5 m3/h, de warmtepomp op 19.4 l/min == 1.16 m3/h. Dat gaat iniedergeval al fout lijkt mij.
davevleugel schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:36:
Heb je een foto van je driewegklep hoe deze geplaatst is? Krijg je die nog gedemonteerd, lijkt net of met al die knietjes de leidingwerk erna omheen gemaakt is
https://tweakers.net/i/Ol...VB.jpg?f=fotoalbum_medium

U vraagt wij draaien :)

[ Voor 35% gewijzigd door djoenez op 25-01-2022 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oeken
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-05 06:58
Is het een Honeywell Evohome zoneregeling? Ik heb de WP bij mij op WAR gezet om hem continu en efficiënt te laten draaien anders ging hij bij mij aan en afslaan door de regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Die rode flowmeters staan erg hoog. Dat lijkt op een slechte secundaire flow te duiden.
Er staat "4 groepen naregeling" maar ik zie 8 thermische kleppen.

Ter info: mijn bj 2018 hoekwoning heeft aan 26 graden genoeg, alle groepen krijgen minstens 1.5 L/min, de meeste 2.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
Oeken schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:41:
Is het een Honeywell Evohome zoneregeling? Ik heb de WP bij mij op WAR gezet om hem continu en efficiënt te laten draaien anders ging hij bij mij aan en afslaan door de regeling.
Dit is geen honeywell evohome, maar een VZ systeem. waarschijnlijk ongeveer dezelfde werking. De installateur gaf al aan dat het misschien beter is om het systeem op WAR te zetten, ik ga is in de boeken duiken om alle waarden te berekenen.
Proton_ schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:56:
Die rode flowmeters staan erg hoog. Dat lijkt op een slechte secundaire flow te duiden.
Er staat "4 groepen naregeling" maar ik zie 8 thermische kleppen.

Ter info: mijn bj 2018 hoekwoning heeft aan 26 graden genoeg, alle groepen krijgen minstens 1.5 L/min, de meeste 2.
Klopt, de woonkamer is opgedeeld in 4 verschillende groepen, maar wordt gestuurd als 1 groep. Er was op het moment van de foto geen warmtevraag, dus misschien daarom lage flow? Bedankt iniedergeval voor je info. geeft weer een ijkpunt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Wat is de reden dat de installateur een extra expansievat heeft geplaatst? Is dit de eerste warmtepomp die de installateur heeft geplaatst?

Kan je de 3-wegklep los krijgen via het knopje aan de zijkant? Zo niet installateur terug laten komen en hem een buigtang laten meenemen en de installatie te herzien.

Lagere Ta c.q. lagere stooklijn lijkt me ook een goeie tip.

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 25-01-2022 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 27-05 22:24
davevleugel schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:36:
Het lijkt of die 3-wegklep op z'n kop hangt. Dat wordt afgeraden ivm lekwater. Hij kan ook hoger, voor het stopcontact. Dan zit de motor naast het ventiel en kan de leiding naar de boiler boven langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik ken de naregeling niet, maar gaat de warmtepomp ook het buffervat op temperatuur houden als er geen warmtebehoefte is. Het lijkt me het beste dat de warmtepomp alleen aan is als er warmtebehoefte is (thermostaat contactje) en Ta te laag is.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 25-01-2022 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

En wat doet dat oranje ding op de verdeler. Lijkt of het een maximaal thermostaat is, maar ik weet niet of dat nodig is bij een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wat je in ieder geval kan doen is je stooklijn omlaag (28°C?) -> langere opwarmtijd, groepen blijven langer open, meer flow, minder pendelen.

Daarnaast kun je bijvoorbeeld je badkamer open laten, daar wordt het niet snel te warm.
Of, kiss, je haalt de zoneregeling eraf. De schil is zo goed geïsoleerd dat je in een huis dat genoeg heeft aan 10 groepen met vloerverwarming geen merkbaar verschil in temperatuur kan aanbrengen; als een slaapkamer uitstaat moet de woonkamervloer harder werken, want het plafond koelt af. Harder werken = hogere Ta = meer verbruik.

Ook knap dat de boel is aangelegd met nul beugels.
En als je beseft dat een knietje (niet eens een bocht) evenveel weerstand heeft als pakweg twee meter rechtdoor begrijp je ook waarom vakmanschap met een buigtang iets waard is.

@Dre zit er ook een expansievat in de binnenunit dan? Je hebt er in zo'n installatie maar ééntje nodig inderdaad.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Proton_
Er zit een expansievat ingebouwd inderdaad. 10 liter. Lijkt me ruim voldoende.

Bochten geven ook minder risico op lekkage dan knietjes. De installateur zal de training buigtang nog niet gehad hebben denk ik. Ik vraag me ook meteen af waarom koperen leidingen in plaats van staal.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 25-01-2022 20:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@djoenez Het buffervat is bedoelt als "hydraulische Weiche" aka open verdeler waarbij de volumestromen van warmtepomp en verwarmingscircuit ontkoppeld worden. Eigenlijk alleen nodig bij een compleet nageregelde installatie welke dus eventueel ook compleet dicht kan lopen. Als ik het goed zie heb je alleen een (klein) gedeelte (4 groepen) nageregeld.
Waarschijnlijk heb je dus altijd voldoende flow en volume in de installatie beschikbaar en kan je de "hydraulische Weiche" en de extra circulatiepomp laten vervallen. Dit heeft vermoedelijk ook nog een voordelig effect op de COP van de warmtepomp.
Just my 2 cts

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
Dre schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:20:
Wat is de reden dat de installateur een extra expansievat heeft geplaatst? Is dit de eerste warmtepomp die de installateur heeft geplaatst?

Kan je de 3-wegklep los krijgen via het knopje aan de zijkant? Zo niet installateur terug laten komen en hem een buigtang laten meenemen en de installatie te herzien.

Lagere Ta c.q. lagere stooklijn lijkt me ook een goeie tip.
De installateur was een onder aannemer van de firma waar ik de warmtepomp heb gekocht (dit wist ik niet van te voren). Aardige man, en op zijn bus stond warmtepompen, dus ga ervanuit dat hij dit zo vaker oplevert.

De driewegklep kan er geloof ik wel af (servo is bekrachtigd, dus kan dat palletje niet naar rechts bewegen). wel in de manual gezien dat je deze niet ondersteboven mag monteren.....
FransvWoerkom schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:22:
[...]

Het lijkt of die 3-wegklep op z'n kop hangt. Dat wordt afgeraden ivm lekwater. Hij kan ook hoger, voor het stopcontact. Dan zit de motor naast het ventiel en kan de leiding naar de boiler boven langs.
Zie boven.
Dre schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:24:
Ik ken de naregeling niet, maar gaat de warmtepomp ook het buffervat op temperatuur houden als er geen warmtebehoefte is. Het lijkt me het beste dat de warmtepomp alleen aan is als er warmtebehoefte is (thermostaat contactje) en Ta te laag is.
De warmtepomp gaat uit op het moment dat er geen warmtevraag meer is. hierdoor gaat ook de 2e pomp uit.
Proton_ schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:34:
Wat je in ieder geval kan doen is je stooklijn omlaag (28°C?) -> langere opwarmtijd, groepen blijven langer open, meer flow, minder pendelen.

Daarnaast kun je bijvoorbeeld je badkamer open laten, daar wordt het niet snel te warm.
Of, kiss, je haalt de zoneregeling eraf. De schil is zo goed geïsoleerd dat je in een huis dat genoeg heeft aan 10 groepen met vloerverwarming geen merkbaar verschil in temperatuur kan aanbrengen; als een slaapkamer uitstaat moet de woonkamervloer harder werken, want het plafond koelt af. Harder werken = hogere Ta = meer verbruik.

Ook knap dat de boel is aangelegd met nul beugels.
En als je beseft dat een knietje (niet eens een bocht) evenveel weerstand heeft als pakweg twee meter rechtdoor begrijp je ook waarom vakmanschap met een buigtang iets waard is.

@Dre zit er ook een expansievat in de binnenunit dan? Je hebt er in zo'n installatie maar ééntje nodig inderdaad.
Check, ik heb de 2e pomp nu sneller gezet (was 0.4 van het debiet van de warmtepomp) en stooklijn op 27 graden gezet. Badkamer draait al tijd een beetje mee (~0.5l/min, lekker de tegels warm :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-05 06:56
@djoenez mag ik vragen wat je voor de expertise heb betaald?
Dit is dus een reden waarom ik alles namelijk zelf wil doen, eigenlijk te kort tijd om het zelf te doen, maar door inde avonduren dit soort topics te lezen kom ik toch aardig wat te weet en met de gedachte dat het waarschijnlijk een project van een half jaar wordt, geen haast 😁. Zelf zal ik ook fouten maken maar dat zijn mijn eigen uren…, omdat het kan en omdat het leuke materie is. En belangrijk een WAF

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
Update, stooklijn naar 27 heeft voor minder pendel gedrag gezorgd, na een belletje met de fabrikant van de verdeler ook nog de nalooptijd om hoog gezet. Hij gaf nog als tip mee, dat als het zo wordt geinstalleerd de buffer tank parallel te zetten (niet in serie). en de verdeler de 2e pomp aan te laten sturen. Zodat de warmtepomp alleen aanslaat als de buffer op een te lage temperatuur komt.

Met de nalooptijd op 20 minuten blijft hij nu constant op 500W staan te pruttelen. Ik kijk het even een dagje aan.
davevleugel schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 06:13:
@djoenez mag ik vragen wat je voor de expertise heb betaald?
Dit is dus een reden waarom ik alles namelijk zelf wil doen, eigenlijk te kort tijd om het zelf te doen, maar door inde avonduren dit soort topics te lezen kom ik toch aardig wat te weet en met de gedachte dat het waarschijnlijk een project van een half jaar wordt, geen haast 😁. Zelf zal ik ook fouten maken maar dat zijn mijn eigen uren…, omdat het kan en omdat het leuke materie is. En belangrijk een WAF
Dat mag, 11k in totaal (met 300L sanitairvat), hier moet nog wel de subside bij op. Maar zal rond de 7K zijn.

Ben het met je eens om zoveel mogelijk zelf te doen. Maar doordat ik zelf al de zonnepanelen doe (zit in de afrondende fase) en er een kleine opkomst is hebben we samen besloten dat we dit uitbesteden zodat ik mij niet in de materie hoef te duiken. Maar dit nu toch moet doen. Achja, ik ben benieuwd naar de reactie van mijn installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
Update. De verlaagde stook lijn en langere nabrand tijd levert nog geen stabiele situatie. Wij wachten nog op reactie van de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Heeft je huis op dit moment überhaupt warmte nodig? Als het buiten 8 graden is en de benodigde verwarming maar een kilowatt ofzo, zou ik ook gaan pendelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:10
Zorg eerst dat je die open fles van 50L begrijpt.
Daar kan je nog geen warmte in opslaan van 3 minuten, Q=4,2*V*dT.
Term buffervat is daar dan ook niet van toepassing. Buffervat is 1000-8000L. Daar kun je iets in opslaan.
Het is alleen hydraulische ontkoppeling (soort vertraagde bypass).
Dus uit warmtepomp moet gelijk worden aan in afgifte in volumeflow.
Als je dat niet lukt, zal je nooit van pendelen afkomen.
Naregeling is alleen handig als je de minimum flow kan handhaven, zo niet moet pomp uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fons Jacobs
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 02-02 10:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0YaCoJecGkPAxkc2qP_ZmVxpzCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/67irQZwuvoFfxJYZ8B1PJkir.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit normaal??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fons Jacobs
Hoe sluit je een (WAR) weeersafhankelijke regeling aan op een Panasonic luchtwaterwarmtepomp?
Wat is het nut ervan?
Ik stook nu op de stooklijn 36 bij - 8 en 25 bij 14 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Mijn advies: ( IANAL )

Aangetekende brief naar installateur dat je hem in gebreke stelt. Geef een redelijke termijn voor herstel. Na nog geen reactie ga naar een jurist, idem aangetekende brief uit naam jurist. Geef een redelijke termijn voor herstel. Daarna naar kantonrechter.

Alle communicatie schriftelijk sturen. Telefoongesprekken schriftelijk bevestigen wat er besproken is.

Je zal waarschijnlijk wat deskundigen moeten inschakelen die zeggen dat je installatie niet correct werkt. De installateur zal zeggen dat het wel goed werkt, jij moet aantonen dat het niet goed werkt.

Wel grappig dat Tom van der Lee van Groenlinks graag het werk uitgevoerd wou hebben door installateurs. Nu blijkt maar weer dat een professionele installateur geen garantie is voor een goeie installatie. Als handige huiseigenaar heb je belang bij een goed werkende installatie, een bouwinstallatiebedrijf heeft soms meer belang om snel naar de volgende klus te gaan. Na betaling zijn ze moeilijk bereikbaar en/of doen ze niks meer voor je.

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 30-01-2022 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Had je trouwens zelf al contact met Panasonic Nederland? Nu zitten daar meer verkopers dan techneuten, maar je zou het kunnen vragen of dit normaal is. Dan heb je de eerste deskundige al binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dre schreef op zondag 30 januari 2022 @ 15:25:
Had je trouwens zelf al contact met Panasonic Nederland? Nu zitten daar meer verkopers dan techneuten, maar je zou het kunnen vragen of dit normaal is. Dan heb je de eerste deskundige al binnen.
Misschien moet je even melden tegen wie je het hebt...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Fons Jacobs schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:31:
Hoe sluit je een (WAR) weeersafhankelijke regeling aan op een Panasonic luchtwaterwarmtepomp?
Wat is het nut ervan?
Ik stook nu op de stooklijn 36 bij - 8 en 25 bij 14 graden
Heb je de handleidingen al eens gelezen? als het daar niet duidelijk genoeg in staat kun je het hier wel vinden (eerste post van elke Panasonic wp topic)
Daarnaast moet je aangegeven wat er op jou wp is aangesloten ivm de hoge stooklijn temperaturen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-05 20:21
djoenez schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:01:
[...]

Dit is geen honeywell evohome, maar een VZ systeem. waarschijnlijk ongeveer dezelfde werking. De installateur gaf al aan dat het misschien beter is om het systeem op WAR te zetten, ik ga is in de boeken duiken om alle waarden te berekenen.

[...]

Klopt, de woonkamer is opgedeeld in 4 verschillende groepen, maar wordt gestuurd als 1 groep. Er was op het moment van de foto geen warmtevraag, dus misschien daarom lage flow? Bedankt iniedergeval voor je info. geeft weer een ijkpunt!
Bij alleen vvw en zo’n nieuw huis lijkt het me inderdaad totaal verkeerd.
Waarom niet de kamer open laten staan en dus niet meer dicht regelen. Zijn de andere groepen wel ingeregeld? Het plotseling open of dichtgaan van een groep vindt de WP nooit leuk, bij voorkeur als je echt wilt regelen een stappenmotor zodat het geleidelijk gaat. Vervolgens een veel lagere Ta, begin eens met Ta=25 vast. Als dit te laag is verhoog je met 1 en niet meer. Als het kouder wordt verhoog je de Ta steeds met 1 en bij voorkeur pas na een dag.
Hou in de gaten dat je maximale Ta bij -10 waarschijnlijk maar 28 of 29 gr is.
Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
reneeke1970 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:40:
[...]

Misschien moet je even melden tegen wie je het hebt...
Deze topic is van @djoenez dus het gaat over zijn huis en warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-05 20:21
Als je afgifte aan de vloer niet gelijk is aan het afgegeven vermogen van de WP krijg je nooit evenwicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
FransvWoerkom schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:11:
[...]

Deze topic is van @djoenez dus het gaat over zijn huis en warmtepomp.
Ik weet het.... Maar toch zitten er ook al andere probleem gevallen tussen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fons Jacobs
Op mijn wp is alleen de vloerverwarming aangesloten. Ik heb vandaag de Delta T aanvoer retour op 5 graden gezet en de stooklijm verandert van 36 bij - 8 en 25 bij 14 graden verandert naar 33 bij min 8 en 25 bij 12 graden nu even een paar dagen wachten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djoenez
Allen,

Zeer bedankt voor het meedenken. Wij hebben na niets horen vorige week wel de rekening ontvangen. Wij hebben hier een vrij lange mail op teruggestuurd met nogmaals al onze gebreken. Wel betalen we voor de materialen waar wij geen onenigheid over hebben. De rest mogen ze hebben nadat ze de situatie oplossen.
Hier op een mail gehad dat ze er mee bezig zijn. We gaan het zien.

Verder, bedankt voor alle aanpassing ideeën hierboven, ik ga hier graag mee aan de slag. Maar wil wel graag eerst een werkende installatie opgeleverd hebben, en daarvanuit optimaliseren. (Aan-Uit staat nu op 800 cycles)..

Ik hou jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandeweerdjan
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09-11-2023
Beste

Mag ik hopen dat jullie reeds een goed werkende installatie hebben?

Zou je zo vrij willen zijn te delen welke aanpassingen er gebeurd zijn?
Hier hebben we eenzelfde installatie en ook vele schakelingen/u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
Hallo Jan,

Uiteindelijk heb ik het installatiebedrijf zo ver gekregen dat ze (met wat andere punten) het buffervat hebben weggehaald. Dit is nog steeds niet op een goede manier uitgevoerd, maar ik ben een beetje op (2x 90 graden bochten overbodig, geen overdruk ventiel waardoor 3 wegklep knalt etc).

Wat nu wel goed werkt is dat ik runs heb van 10+ uur in de nacht! dit in combinatie met de heishamon + node-red implementatie die hier op tweakers te vinden is werkt het heel goed.
Pagina: 1