Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 134 Laatste
Acties:
  • 779.839 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-10 21:52
FransvWoerkom schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 23:29:
[...]

@davevleugel , @Phyc Het was gisteren een beetje chaotische discussie over deze verdelers en ik had weinig tijd. Vandaar deze late reactie.

De bovenste verdeelbalk, met die blauwe regelventielen, is de retourbalk. Hij zit dan ook met een ventiel aan een leiding waar een R op staat. De onderste verdeelbalk is de aanvoerbalk, de aanvoer naar de lussen in de vloer. Daar zitten de flowmetertjes op. Deze zit via de pomp en het thermostaatventiel aan de leiding waar een A op staat. Het vierkante uiteinde van de bovenbalk tussen pomp en thermostaatventiel is de mengkamer. De mengkamer is (waarschijnlijk met een vernauwing) verbonden met de rest van de retourbalk. Het thermostaatventiel wordt gestuurd door een voeler in de aanvoerbalk onder de pomp.

De werking is als volgt: de pomp zuigt water uit de retourbalk en pompt dat naar de aanvoerbalk. Via de flowmetertjes stroomt dat water door de verwarmingslussen en de regelventielen naar de retourbalk. Zolang de pomp loopt, wordt het water rondgepompt. Voor de toeschouwer met de wijzers van klok mee. Als het water achter de pomp bij de voeler kouder is dan de ingestelde temperatuur van de thermostaatknop gaat het thermostaatventiel open en laat heet water toe uit de aanvoerleiding van de ketel in de mengkamer. Daar ontstaat warm water door het mengen van koud retourwater uit de vloer met het hete water uit de cv-ketel. Het overschot aan water stroomt van de retourbalk via het retourventiel terug naar de cv-ketel. Als de voeler onder de pomp zegt dat de temperatuur gaat lijken op de ingestelde temperatuur drukt de thermostaatkop het thermostaatventiel verder dicht.

Bij normaal bedrijf staat dus de bovenste thermometer op zo'n 25 graden en de onderste op de aanvoertemperatuur van 28 tot 30 graden. Waarom lijkt dat hier omgekeerd? Waarom staat de bovenste op 35 graden en de onderste op 25?

Bij het ombouwen moet je het mengen voorkomen, de pomp buiten werking zetten en het thermostaatventiel overbruggen. Het retourventiel kan blijven zitten. Dat is geen nauw regelventiel, maar een afsluiter voor onderhoud. Deze soort kunststof verdelers is modulair opgebouwd. Misschien kan het mengblok er met die twee dopmoeren afgeschroefd worden en vervangen door een passende eindplaat of op de grens van mengblok en retourbalk afgedicht. De pomp kan eruit, maar dan blijf je met de gaten die afgedopt moeten. Ik denk dat de dompelbuis voor de voeler 1/2" is en te nauw om daar de aanvoer op aan te sluiten. Maar misschien kan de onderste pompkoppeling er uit geschroefd worden en zit daar een 3/4" gat waar de aanvoer op kan.

Wat jullie in elk geval niet moeten doen, is wat die blauwe lijnen suggereren: de functie van aanvoer- en retourbalk omdraaien. Dan doen de flowmetertjes en regelventielen het niet meer.

Misschien is het allemaal al geschreven, dan ten overvloede. Succes.
Dank je wel @FransvWoerkom , voor je uitgebreide uitleg. Zeer verhelderend.

De reden dat op het plaatje de aanvoer en retour omgekeerde temperaturen hebben, is omdat de pomp hier verkeerd om aangesloten zit. Deze pompte water terug, en daarom werd de aanvoer niet warm :+

Over de toekomstige situatie: is het ook mogelijk om simpelweg de pomp te verwijderen net als de thermostaatknop, en dat stukje te overbruggen met een recht pijpje? Of moeten er bochtigere leidingen aangelegd worden, vanaf bovenkant thermostaatknop naar onderkant pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
ecn1985 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:48:
[...]

Bedankt.

Nog iemand een aanrader voor een thermostaat voor de pana rekening houdend met de WAF. Hangt nu een zwarte Nefit easy.

Zijn er mensen die iets hebben geïnstalleerd mocht ooit langdurig de stroomuitvallen in de winter tegen bevriezing? Of is het dan gewoon fingers crossed?
Een WAF vriendelijke thermostaat gaat eigenlijk tegen de gewenste werking van een warmtepomp in. Je wil namelijk dat de warmtepomp lekker 24/7 zíjn werk doet en niet beïnvloed wordt door aanpassingen van de gebruiker. De thermostaat is eigenlijk alleen van belang om te voorkomen dat het in huis te warm wordt in de herfst/lente. Wanneer de warmtepomp meer warmte levert dan de woning nodig heeft om op temperatuur te blijven.

Een simpele aan/uit thermostaat die een klein (instelbaar) schakelbereik (hysterese) heeft is dan het meest geschikt. In de openingspost staan wel wat suggesties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-10 19:01
Ter info voor de mensen die soortgelijk wil gaan bestellen binnenkort, deze zojuist van mijn leverancier ontvangen:
Zoals waarschijnlijk bekend is de vraag naar warmtepompen na de bekendmaking van de hogere gas-
prijzen sinds oktober 2021in heel Europa explosief gestegen waardoor vrijwel alle fabrikanten met nog
grotere leveringsproblemen kampen dan daarvoor.
Bij Panasonic speelde daarnaast bij de warmtepompen de overgang van de H-Generatie serie met R410
koelmiddel naar de J-Generatie serie met het minder schadelijke R32 koelmiddel.
De productie en levering van de 1-fase monobloc modellen uit de J-Generatie is halverwege 2021 op gang
gekomen maar kampt wel met achterstanden en oplopende levertijden door de enorme vraag, vooral bij
nieuwbouwprojecten.

Helaas is de productie van de J-Generatie 3-fasen T-CAP modellen, die meestal in de bestaande bouw worden
toegepast, veel later op gang gekomen dan verwacht.
In eerste instantie waren ze aangekondigd voor levering vanaf oktober 2021 wat al snel werd verschoven
naar november 2021. Uiteindelijk zijn er van deze modellen in 2021 helemaal geen geleverd en is de
levering nog verder opgeschoven.
Inmiddels worden ze wel mondjesmaat geleverd maar de levertijd bedraagt nu ca 5 maanden.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:01
davevleugel schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:32:
Ter info voor de mensen die soortgelijk wil gaan bestellen binnenkort, deze zojuist van mijn leverancier ontvangen:

[...]
bedankt voor de info, betekend dit dat het bij het 1fase model wellicht nog mee zal vallen en de grootste problemen nu zitten bij de 3fase modellen?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
Ep Woody schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:28:
[...]

Een WAF vriendelijke thermostaat gaat eigenlijk tegen de gewenste werking van een warmtepomp in. Je wil namelijk dat de warmtepomp lekker 24/7 zíjn werk doet en niet beïnvloed wordt door aanpassingen van de gebruiker. De thermostaat is eigenlijk alleen van belang om te voorkomen dat het in huis te warm wordt in de herfst/lente. Wanneer de warmtepomp meer warmte levert dan de woning nodig heeft om op temperatuur te blijven.

Een simpele aan/uit thermostaat die een klein (instelbaar) schakelbereik (hysterese) heeft is dan het meest geschikt. In de openingspost staan wel wat suggesties.
Zal eens kijken in de OP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-10 14:20
Ep Woody schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:28:
[...]

Een WAF vriendelijke thermostaat gaat eigenlijk tegen de gewenste werking van een warmtepomp in. Je wil namelijk dat de warmtepomp lekker 24/7 zíjn werk doet en niet beïnvloed wordt door aanpassingen van de gebruiker.
Al vaker besproken, maar wat de ene persoon "vind" (en waar het voldoet) is niet altijd geschikt voor de situatie van een ander.
Als je een huis hebt met veel invloeden zoals zon-instraling of een wisselend aantal personen binnen zal de WP met WAR-only onmogelijk de temperatuur constant kunnen houden.

Ik kan hier aan mijn temperatuur-grafieken heel goed zien hoeveel mensen er in de woonkamer zijn, en zelfs wanneer bv gekookt of gestofzuigd wordt.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
sjimmie schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:50:
[...]

Al vaker besproken, maar wat de ene persoon "vind" (en waar het voldoet) is niet altijd geschikt voor de situatie van een ander.
Als je een huis hebt met veel invloeden zoals zon-instraling of een wisselend aantal personen binnen zal de WP met WAR-only onmogelijk de temperatuur constant kunnen houden.

Ik kan hier aan mijn temperatuur-grafieken heel goed zien hoeveel mensen er in de woonkamer zijn, en zelfs wanneer bv gekookt of gestofzuigd wordt.
Vandaar overshoots voorkomen. Zeker met vloerverwarming kun je toch niet snel bijstoken.

Zou je het luxer willen hebben zou je ervoor kunnen kiezen om tijdelijk een automatische verlaging van de stooklijn kunnen instellen als er een overshoot is.

Maar de basis moet in mijn ogen moet het uitgangspunt blijven dat je van de thermostaat afblijft bij een vloerverwarming/warmtepomp combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
ecn1985 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:41:
[...]

bedankt voor de info, betekend dit dat het bij het 1fase model wellicht nog mee zal vallen en de grootste problemen nu zitten bij de 3fase modellen?
Vanuit dit bericht begrijp ik dat de 1 fase veel eerder dan de 3 fase geleverd worden. Dus ik verwacht die wel binnen een aantal maanden.
Als je wel een 3-fase t-cap asap wil hebben zal je opzoek moeten naar een winkel die de H nog heeft staan.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
Ep Woody schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:59:
[...]

Vandaar overshoots voorkomen. Zeker met vloerverwarming kun je toch niet snel bijstoken.

Zou je het luxer willen hebben zou je ervoor kunnen kiezen om tijdelijk een automatische verlaging van de stooklijn kunnen instellen als er een overshoot is.

Maar de basis moet in mijn ogen moet het uitgangspunt blijven dat je van de thermostaat afblijft bij een vloerverwarming/warmtepomp combinatie.
Dan lijkt het me een goed idee om in elk geval met de basis te beginnen en kijken hoe dit gaat werken in onze situatie,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:56

hnq

Ok, kogel is door de kerk. Vandaag de 5J besteld. Levertijd is nog de vraag. Maar moet nog het nodige regelen met vloerverwarming en nieuwe vloer. Geen haast dus.
Nog wel een klein vraagje m.b.t. de opstelling. Hoe strikt hebben de bezitters van een pana-monobloc zich gehouden aan de 30cm vanaf een muur/schutting? Als de unit op beugels aan de muur wordt gehangen kom je toch moeilijk aan die 30cm?

Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-10 08:55
hnq schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:54:
Ok, kogel is door de kerk. Vandaag de 5J besteld. Levertijd is nog de vraag. Maar moet nog het nodige regelen met vloerverwarming en nieuwe vloer. Geen haast dus.
Nog wel een klein vraagje m.b.t. de opstelling. Hoe strikt hebben de bezitters van een pana-monobloc zich gehouden aan de 30cm vanaf een muur/schutting? Als de unit op beugels aan de muur wordt gehangen kom je toch moeilijk aan die 30cm?
Zit met beugels aan de muur inderdaad op 28cm.
Maar me dunkt dat dat het niet gaat doen ;)

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:40

timovd

Voorsprong door techniek

@pgeene welke beugel heb je gebruikt?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
Zijn er mensen die iets hebben geïnstalleerd mocht ooit langdurig de stroomuitvallen in de winter tegen bevriezing? Of is het dan gewoon fingers crossed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:45
@timovd beetje ongevraagd advies, maar na een zoektocht uitgekomen op de Rodigas MS503. De grootste die ik kon vinden met nog een fatsoenlijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ecn1985 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:00:
is in de regel niet nodig. mocht je echt stroomuitval hebben voor meer dan een paar uur kan je gewoon binnen je kranen dichtdraaien en buiten het filter eruit trekken en dan loopt je systeem gewoon leeg.

als ik verder ben met de zonnepanelen komt er een huisaccu die zoizo de warmptpomp voorziet van prik dus dan heb ik altijd stroom.
lampy25 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:06:
@timovd beetje ongevraagd advies, maar na een zoektocht uitgekomen op de Rodigas MS503. De grootste die ik kon vinden met nog een fatsoenlijke prijs.
als je dat echt wil gaan doen moet je 4 van die beugels pakken. anders gaat ie na een paar jaar alsnog doorbuigen.

[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 26-01-2022 20:08 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

lampy25 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:06:
Ik houd van ongevraagd advies op Tweakers.
Ik heb nu een Rodigas 220 en achter m'n 7kW split H heb ik zo'n 10 centimeter vrij. De vraag is dan; hoe krijg je de oude beugel er af en een nieuwe er op als de boel al hangt?

@flippy hoe passen 4 beugels onder een monoblock? Er is toch maar plek voor 3?

[ Voor 7% gewijzigd door timovd op 26-01-2022 20:11 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:45
flippy schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:07:
als je dat echt wil gaan doen moet je 4 van die beugels pakken. anders gaat ie na een paar jaar alsnog doorbuigen.
Die beugels zijn geschikt voor belastingen tot 300kg. Daar zal ook wel een factor opzitten, dus doorbuigen na een aantal jaren lijkt me onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

timovd schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:09:
[...]
ligt aan hoe je hem vastmaakt aan de beugels. doorgaans boor en tap ik nieuwe gaten in de balken helemaal als je met veren bezig gaat. dan kan je de beugels goed in steen kwijt en niet ergens half in een voeg en ziet er ook wat strakker uit.

en ja, die beugels buigen. let er maar eens op als je achter een winkelpand ergens loopt en een koeling aan de muur ziet hangen. ze hangen allemaal slap voorover als ze een poosje er hangen.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 26-01-2022 20:27 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
Inderdaad Rodigas MS503
Gecombineerd met:
Trillingsdemper set install- pack medium 150kg M10
En opgehangen met:
Phonex wandplug geluid+tril de mpend incl.schroef m8.

Vooral dat laatste kan ik aanraden.
Muurvast en een extra ontkoppeling naar de muur. Elke beugel voor de zekerheid vastgezet met 4 pluggen.
Misschien beetje overkill, maar better safe than sorry.
Daarnaast wilde ik er minimaal 3 per beugel, maar zitten er 4 in een pakje |:(

Vervangen is moeilijk, want je moet toch boren en je hebt maar 10cm :o
Dus ik denk losmaken. Iets eronder leggen en naar voren schuiven. Dan nieuwe beugels en weer terug.

@flippy
Net nog even gekeken, maar zie niets van doorbuiging.
Zal er wel zijn, blijft staal, maar niet zichtbaar.
Machine staat ook nog steeds recht (dat zou nog meer opvallen dan de beugels)

[ Voor 23% gewijzigd door pgeene op 26-01-2022 21:11 ]

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@pgeene dank! Iets er onder leggen zal moeilijk gaan, want de beugels hangen op ruim anderhalve meter hoogte aan de schuur. Achteraf waren dempende pluggen beter geweest. Misschien kan ik iets van stempels maken om het minder zwaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

pgeene schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:06:
[...]
@flippy
Net nog even gekeken, maar zie niets van doorbuiging.
Zal er wel zijn, blijft staal, maar niet zichtbaar.
Machine staat ook nog steeds recht (dat zou nog meer opvallen dan de beugels)
geef het een paar jaar. uiteindelijk gaat het altijd wat buigen. de ene meer als de ander maar weining blijft recht na 10 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
flippy schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:18:
[...]

geef het een paar jaar. uiteindelijk gaat het altijd wat buigen. de ene meer als de ander maar weining blijft recht na 10 jaar.
Verwacht alleen doorbuiging door plastische vervorming (te zware belasting) of van schade aan verbindingen door bijv vermoeiing.
In het elastische gebied zou er niets moeten gebeuren en de dempers helpen geweldig tegen vermoeiing.
Of het word hier zo koud dat het staal bros wordt en gaat scheuren :o

Dus bij de juiste draagkracht en kwaliteit beugels ;)

Maar over nog 8 jaar laat ik het weten ;)

[ Voor 3% gewijzigd door pgeene op 26-01-2022 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

en dat is nu juist het probleem. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
timovd schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:13:
@pgeene dank! Iets er onder leggen zal moeilijk gaan, want de beugels hangen op ruim anderhalve meter hoogte aan de schuur. Achteraf waren dempende pluggen beter geweest. Misschien kan ik iets van stempels maken om het minder zwaar te maken.
Als je iets eronder kan zetten zou ik kleine lift huren bij een van de bekende verhuurbedrijven.
Lift zekeren tegen omvallen aan de huidige beugels
Dan 15-20cm optillen.
Nieuwe beugels plaatsen.
Zekeren aan de nieuwe beugels en de oude beugels en zekering daaraan verwijderen.
Lift laten zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:56

hnq

timovd schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:09:
[...]

Ik houd van ongevraagd advies op Tweakers.
Ik heb nu een Rodigas 220 en achter m'n 7kW split H heb ik zo'n 10 centimeter vrij. De vraag is dan; hoe krijg je de oude beugel er af en een nieuwe er op als de boel al hangt?

Geeft het functioneren van jouw pana ook aanleiding om de afstand te vergroten (geluid/prestatie)? Of is het een garantie-overweging?

Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@hnq bij 60Hz hoor ik iets resoneren, maar dat gebeurt gelukkig vrijwel nooit. Wellicht dat rubberen pluggen dat kunnen verbeteren. Ik hoop op betere prestatie/sCOP, maar ik heb momenteel niet echt iets te klagen. Het apparaat is ontwerpen met inachtneming van een bepaalde afstand, dus ik ga er vanuit dat het wel iets zou doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-10 12:03
Phyc schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:09:
[...]

Dank je wel @FransvWoerkom , voor je uitgebreide uitleg. Zeer verhelderend.

De reden dat op het plaatje de aanvoer en retour omgekeerde temperaturen hebben, is omdat de pomp hier verkeerd om aangesloten zit. Deze pompte water terug, en daarom werd de aanvoer niet warm :+

Over de toekomstige situatie: is het ook mogelijk om simpelweg de pomp te verwijderen net als de thermostaatknop, en dat stukje te overbruggen met een recht pijpje? Of moeten er bochtigere leidingen aangelegd worden, vanaf bovenkant thermostaatknop naar onderkant pomp?
Direct van boven het thermostaatventiel naar de onderste pompaansluiting zou het mooist zijn. Maar dan moet je wel de verbinding tussen mengblok en de rest van de retourbalk dichtzetten. Dat kan alleen als door het losdraaien van die twee dopmoeren het mengblok los kan. Dan kun je een plaatje aluminium met pakking er tussen zetten. Als je dat niet afsluit, krijg je een kortsluiting tussen aanvoer en retour.

Zit er een merk op die verdeler? Dan valt er misschien iets over te vinden. Zit er in dat mengblok ook een gat in de kop, net als bij de onderste balk dat gat voor de voeler? Als je het mengblok er niet af krijgt, kun je daardoor misschien wat zien.

Als je de pomp er uit haalt en de bovenste koppeling met een 1-1/2" plug en pakking dicht zet, is het een koud kunstje om de aanvoerleiding hierheen netjes te verlengen. Bijvoorbeeld met een verloop met 1-1/2 buiten- en 3/4 binnendraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
Bedankt voor alle info tot nu toe, heb een overzicht gemakt met de inzichten die ik nu heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WL3aYT6arlzBs9CaZJ2pLdVPdpw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i2H2gAOjk9t5Lv227FIVRS22.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GWDKWiGkr8Mrdx3ITHVu5vfPLk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UABgyYRfg111AI6A2hZ0bSQO.png?f=fotoalbum_large

Had graag feedback over de installatie.

Vraag die ik nog heb, is het nodig om afsluiters te plaatsen tussen WP en vv verdeler? Op de verdeler zitten ook afsluiters? Zo ja waar plaats je deze, zo dicht mogelijk bij de WP?

Wat is om te beginnen een goede manier om data / verbruik te beoordelen?
Laat direct KWH meters plaatsen op de groepen in de meterkast.
Wat is er nog meer nodig om basis data te kunnen genereren?

[ Voor 9% gewijzigd door ecn1985 op 27-01-2022 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
@ecn1985 hier hangt in de badkamer ook nog een radiator, maar dat ding doet eigenlijk gewoon "niks" bij een Ta van 28-30 graden... en qua flow kan het weleens een uitdaging worden als je VV groepen en radiator op 1 verdeler zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:18
davevleugel schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:59:
[...]

Vanuit dit bericht begrijp ik dat de 1 fase veel eerder dan de 3 fase geleverd worden. Dus ik verwacht die wel binnen een aantal maanden.
Als je wel een 3-fase t-cap asap wil hebben zal je opzoek moeten naar een winkel die de H nog heeft staan.
Ik heb toevallig de allereerste 12KW T-CAP J serie gister geleverd gekregen die in NL was aangekomen. Besteld in Augustus. Heeft 5 maanden geduurd.
@ecn1985

Die achterstand klopt dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:54
sjimmie schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 07:55:
@ecn1985 hier hangt in de badkamer ook nog een radiator, maar dat ding doet eigenlijk gewoon "niks" bij een Ta van 28-30 graden... en qua flow kan het weleens een uitdaging worden als je VV groepen en radiator op 1 verdeler zet?
Misschien is het een ltv-radiator. Op een vv verdeler aansluiten geeft geen problemen met flow omdat een radiator een hele lage flow nodig heeft om af te geven en laat je dat nou net mooi kunnen regelen op zo’n verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Sturmer93 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:22:
[...]

Misschien is het een ltv-radiator. Op een vv verdeler aansluiten geeft geen problemen met flow omdat een radiator een hele lage flow nodig heeft om af te geven en laat je dat nou net mooi kunnen regelen op zo’n verdeler.
Eens.
Maar is het wel een LTV en kan zijn verdeler wel zo goed regelen?
Ik zei ook niet dat het niet kan, maar dat hier de ervaring met een radiator niet lekker werkt en dat de verdeler dan een aandachtspunt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
sjimmie schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:27:
[...]

Eens.
Maar is het wel een LTV en kan zijn verdeler wel zo goed regelen?
Ik zei ook niet dat het niet kan, maar dat hier de ervaring met een radiator niet lekker werkt en dat de verdeler dan een aandachtspunt is.
Ik ben er ook bang voor dat de warmteafgifte niet heel best zal zijn. Het is dit type:
Vasco NIVA N1L1 radiator (decor), staal, wit, (hxlxd) 1820x420x80mm, diepte vanaf wand 80mm, vorm stralingsbuis overig, vorm collector overig, stralingsbuis verticaal, uitvoering radiator recht, opstelling verticaal, warmteafgifte EN 442 20 °C - 75/65 934W, N-exponent 1.28, max. werkdruk 10bar,
Staat bij dat deze geschikt is voor LTV maar dit vraag ik me af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:47
Ik ben voornemens een 12Kw Panasonic warmtepomp te gaan plaatsen.
Waar ik nog mee zit en over twijfel, is de SWW bereiding:

Ik kan de SWW natuurlijk laten lopen via de WP, dit in combinatie met waarbij ik een Nibe BA-ST 9040 FEDC op het oog heb. (400l boiler)
Gezien het vermogen van de WP en het spiraal oppervlak van de Nibe (5m2) staat dit garant voor een snelle opwarming.

Echter: ik heb in het CV hok ook een mechanische ventilatie hangen die nu constant lucht van 22 graden naar buiten blaast en daaronder kan precies een WPboiler (atlantic explorer v4, 270L) staan.

Wat is wijsheid cq jullie ervaring, als je hierbij NIET naar prijs en subsidie kijkt?

situatie:
Heb 4 volwassenen in huis, waarvan er 1 's ochtens doucht en 3 's avonds.
Momenteel zonder besparende douchekoppen, maar de inserts om ze besparend te maken kan ik zo monteren.
In de toekomst gaat dit veranderen, omdat een deel van de woning dan verhuurd gaat worden als bijv. Airbnb, met onregelmatiger verbruik als gevolg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fz6fa1upGvNNHQf-MWY8C6RKhpE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2OSslu8EIzOD10TL2WUKxu1e.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Motorfret op 28-01-2022 10:43 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Motorfret schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:36:
Ik ben voornemens een 12Kw Panasonic warmtepomp te gaan plaatsen.
Waar ik nog mee zit en over twijfel, is de SWW bereiding:

Ik kan de SWW natuurlijk laten lopen via de WP, dit in combinatie met waarbij ik een Nibe BA-ST 9040 FEDC op het oog heb. (400l boiler)
Gezien het vermogen van de WP en het spiraal oppervlak van de Nibe (5m2) staat dit garant voor een snelle opwarming.

Echter: ik heb in het CV hok ook een mechanische ventilatie hangen die nu constant lucht van 22 graden naar buiten blaast en daaronder kan precies een WPboiler (atlantic explorer v4, 270L) staan.

Wat is wijsheid cq jullie ervaring, als je hierbij NIET naar prijs en subsidie kijkt?

situatie:
Heb 4 volwassenen in huis, waarvan er 1 's ochtens doucht en 3 's avonds.
Momenteel zonder besparende douchekoppen, maar de inserts om ze besparend te maken kan ik zo monteren.
In de toekomst gaat dit veranderen, omdat een deel van de woning dan verhuurd gaat worden als bijv. Airbnb, met onregelmatiger verbruik als gevolg.

[Afbeelding]
als je een explorer in de kelder kan zetten zou ik dat gewoon doen. kan je ook een iets minder extreme pomp voor de verwarming plaatsen en ben je niet je verwarming kwijt als je runs moet maken. nog afgezien van het stroomverbruik op SWW runs. een explorer is veel rustiger met 400~700W op 1 fase en in het ergste geval een 1800W element. ook kan een enkelfasige warmtepomp lager draaien dus minder pendelen.

als je echt panisch bent koop je de versie met zonnespiraal en stel je de warmtepomp in als noodverwarming voor de boiler. dat die alleen inschakelt als de tank bijna leeg is. met de ~2kw van de explorer zelf en de ~7kW van je externe warmtepomp ben je dan alsnog vies rap aan het opwarmen mocht de nood aan de man/vrouw zijn zonder te grijpen naar de COP1 elementen.

en vang je alsnog je dubbele subsidie. O-)

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 28-01-2022 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ecn1985 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:05:
[...]

Ik ben er ook bang voor dat de warmteafgifte niet heel best zal zijn. Het is dit type:
Vasco NIVA N1L1 radiator (decor), staal, wit, (hxlxd) 1820x420x80mm, diepte vanaf wand 80mm, vorm stralingsbuis overig, vorm collector overig, stralingsbuis verticaal, uitvoering radiator recht, opstelling verticaal, warmteafgifte EN 442 20 °C - 75/65 934W, N-exponent 1.28, max. werkdruk 10bar,
Staat bij dat deze geschikt is voor LTV maar dit vraag ik me af?
Voor een andere temperatuur kun je het vermogen berekenen met:

Q(T) = Qn50 x {(T-20)/50} ^ N waarin

Q het vermogen bij gemiddelde radiatortemperatuur T,
Qn50 het vermogen bij 75/65/20,
N de N-exponent

Invullen geeft voor de Vasco Niva N1L1 met T=27 (Ta=28 en Tr=26) 75W.

Bespaar op leiding, radiator en werk en neem een IR-straler die er hetzelfde uitziet.

https://www.smartgeotherm...atie-afgiftesystemen.pdf/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Waarschijnlijk is deze vraag al een keer voorbij gekomen maar ik kan het via de zoekfunctie niet vinden in dit of voorgaande topics dus bij deze. Het gaat om de 12kW J-serie T-CAP (deze gaat tot 65 graad tot -15 buiten temp).

Ik ben bezig met de deellast op mijn elektra-netwerk in kaart te brengen met de groot verbruikers zoals een 2 fase oven en een werkplaats met een aantal industriële machines.

Volgens de handleiding verstookt de WP max. 7,93kW(11.8A) op 3fase en de backup heater 9kW(13A) op 3fase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvxqXZHbT4DFjan5aUHbJkWqIBM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CaNEpnvLIuAtMQidveDV592a.png?f=fotoalbum_large

Wat ik belangrijk vind is de gelijkstijdigheidsfactor en wat de kans daarbij is dat het voorkomt dat zowel de WP als backup heater hun max. stroom gebruiken, dit om uit te zoeken of mijn 3x25A smeltpatronen van de netbeheerder het gaat houden (ik wil volgend jaar sowieso een automaat laten plaatsen).

Vanuit de service manual (13.7.3 of 13.10.0) krijg ik niet echt beeld "Hoe" de backup heater gebruikt wordt in combinatie met de WP. Ik zie dat hij "kan" gebruikt worden voor:
  1. Steriliseren (bijv. 10 minuten naar 65 graden piepen op zijn water UIT )
  2. Buiten 0 graad, pomp aan + backup heater
Ik ga gebruik maken van een 300 liter buffertank voor CV en een 300 liter SWW tank (ter info dat er altijd een accu aan warmte klaar staat), de SWW heeft geen extra heater aangezien de J serie tot 65 graad gaat (tot -15.. maar hoe vaak is dat in NL).

Wordt vanuit mijn lijst voor punt 1 en 2 altijd in combinatie van pomp + backup heater gebruikt?
Ik lees in de topic dat de pomp altijd aangaat bij (x (instelbaar) buiten temperatuur) ik ben niet van plan om glycol te gebruiken dus stilstaan bij -x is funest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hrBFwE808IFzucNGZB_bJQQujW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KTiW74v329wHu7XF3lBbvOTu.png?f=fotoalbum_large
Ik heb wel al tracing liggen die ik sowieso om de leiding ga aanleggen (dit is maar 1,5m uponor geïsoleerde buis). Nu zijn vanuit de instellingen volgens de handleiding de backup heater volledig uit te zetten. Maar stel dat hij icm wp + heater gebruikt, kan ik er ook voor kiezen dat hij OF de WP gebruikt OF de heater, maar nooit tegelijk? Want dan ga ik van 24,8A naar een max. last van 13,8A!

Nu las ik al dat de WP bijna nooit zijn maximale stroom (vermogen) gebruikt alleen in uitzonderlijke situatie eveneens dat de backup heater wordt gebruikt.

Mocht hier kennis over zijn of ervaring wil ik dat graag weten, wellicht ook interessant voor de TS? We wonen immers in Nederland en niet in Siberië :) Maar wel lullig als het moment dat je de warmte in je huis nodig heb dat de boel dichtgevroren zit.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-10 10:43
davevleugel schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:08:
Waarschijnlijk is deze vraag al een keer voorbij gekomen maar ik kan het via de zoekfunctie niet vinden in dit of voorgaande topics dus bij deze. Het gaat om de 12kW J-serie T-CAP (deze gaat tot 65 graad tot -15 buiten temp).

Ik ben bezig met de deellast op mijn elektra-netwerk in kaart te brengen met de groot verbruikers zoals een 2 fase oven en een werkplaats met een aantal industriële machines.

Volgens de handleiding verstookt de WP max. 7,93kW(11.8A) op 3fase en de backup heater 9kW(13A) op 3fase.

[Afbeelding]

Wat ik belangrijk vind is de gelijkstijdigheidsfactor en wat de kans daarbij is dat het voorkomt dat zowel de WP als backup heater hun max. stroom gebruiken, dit om uit te zoeken of mijn 3x25A smeltpatronen van de netbeheerder het gaat houden (ik wil volgend jaar sowieso een automaat laten plaatsen).

Vanuit de service manual (13.7.3 of 13.10.0) krijg ik niet echt beeld "Hoe" de backup heater gebruikt wordt in combinatie met de WP. Ik zie dat hij "kan" gebruikt worden voor:
  1. Steriliseren (bijv. 10 minuten naar 65 graden piepen op zijn water UIT )
  2. Buiten 0 graad, pomp aan + backup heater
Ik ga gebruik maken van een 300 liter buffertank voor CV en een 300 liter SWW tank (ter info dat er altijd een accu aan warmte klaar staat), de SWW heeft geen extra heater aangezien de J serie tot 65 graad gaat (tot -15.. maar hoe vaak is dat in NL).

Wordt vanuit mijn lijst voor punt 1 en 2 altijd in combinatie van pomp + backup heater gebruikt?
Ik lees in de topic dat de pomp altijd aangaat bij (x (instelbaar) buiten temperatuur) ik ben niet van plan om glycol te gebruiken dus stilstaan bij -x is funest.
[Afbeelding]
Ik heb wel al tracing liggen die ik sowieso om de leiding ga aanleggen (dit is maar 1,5m uponor geïsoleerde buis). Nu zijn vanuit de instellingen volgens de handleiding de backup heater volledig uit te zetten. Maar stel dat hij icm wp + heater gebruikt, kan ik er ook voor kiezen dat hij OF de WP gebruikt OF de heater, maar nooit tegelijk? Want dan ga ik van 24,8A naar een max. last van 13,8A!

Nu las ik al dat de WP bijna nooit zijn maximale stroom (vermogen) gebruikt alleen in uitzonderlijke situatie eveneens dat de backup heater wordt gebruikt.

Mocht hier kennis over zijn of ervaring wil ik dat graag weten, wellicht ook interessant voor de TS? We wonen immers in Nederland en niet in Siberië :) Maar wel lullig als het moment dat je de warmte in je huis nodig heb dat de boel dichtgevroren zit.
Volgens mij kan je de backupheater instellen op 3, 6 of 9kW.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
FransvWoerkom schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:40:
[...]

Voor een andere temperatuur kun je het vermogen berekenen met:

Q(T) = Qn50 x {(T-20)/50} ^ N waarin

Q het vermogen bij gemiddelde radiatortemperatuur T,
Qn50 het vermogen bij 75/65/20,
N de N-exponent

Invullen geeft voor de Vasco Niva N1L1 met T=27 (Ta=28 en Tr=26) 75W.

Bespaar op leiding, radiator en werk en neem een IR-straler die er hetzelfde uitziet.

https://www.smartgeotherm...atie-afgiftesystemen.pdf/
Oke 75w zal dan dus niet gaan werken. Probleem is dat de Niva er al hangt en ik had gehoopt niets aan de badkamer hoeven te doen. De leidingen / radiator zijn al aanwezig. Ligt wel elektrische VV maar die wil je ook niet inzetten als hoofdverwarming lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ecn1985 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:46:
[...]

Oke 75w zal dan dus niet gaan werken. Probleem is dat de Niva er al hangt en ik had gehoopt niets aan de badkamer hoeven te doen. De leidingen / radiator zijn al aanwezig. Ligt wel elektrische VV maar die wil je ook niet inzetten als hoofdverwarming lijkt me.
dan zoek je een vergelijkbaar T33 model op of iets wat gemaakt is voor lage temperaturen.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 28-01-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
flippy schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:48:
[...]

dan zoek je een vergelijkbaar T33 model op of iets wat gemaakt is voor lage temperaturen.
Yes maar eens kijken wat daar de mogelijkheden voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
davevleugel schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:08:
heel verhaal

...

11.8 A 3-fase is 8 KW wat COP=1,5 geeft, dat ga je alleen trekken in de meest bizarre omstandigheden. Die ga je in NL niet tegenkomen.
Backupheater kun je instellen op UIT, 3, 6, of 9 KW. Je kunt hem instellen voor elke functie (anti-freeze, sww, heating). Je kunt heater in sww vat ook configureren (tot 3 KW). Als alles aan staat dan kom je aan 13 A.

Dus aansluitwaarde klopt, maar realistisch gezien ga je dat niet trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
_Piwi_ schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:23:
[...]

11.8 A 3-fase is 8 KW wat COP=1,5 geeft, dat ga je alleen trekken in de meest bizarre omstandigheden. Die ga je in NL niet tegenkomen.
Backupheater kun je instellen op UIT, 3, 6, of 9 KW. Je kunt hem instellen voor elke functie (anti-freeze, sww, heating). Je kunt heater in sww vat ook configureren (tot 3 KW). Als alles aan staat dan kom je aan 13 A.

Dus aansluitwaarde klopt, maar realistisch gezien ga je dat niet trekken.
Waar heb je dat gevonden van Uit, 3,6 of 9? Ik kan het niet terug vinden in de manual :)

Maar wat jij zegt, zo denk ik er ook over maar wil toch wat bevestigingen, is lullig als je met de eerste winterdag en de oven aanstaat (met kerst met zo'n lekkere dikke plofkip erin) dat je hoofdautomaat eruit klapt en even een paar uur moet wachten op Liander :)

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
davevleugel schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:33:
[...]

Waar heb je dat gevonden van Uit, 3,6 of 9? Ik kan het niet terug vinden in de manual :)

Maar wat jij zegt, zo denk ik er ook over maar wil toch wat bevestigingen, is lullig als je met de eerste winterdag en de oven aanstaat (met kerst met zo'n lekkere dikke plofkip erin) dat je hoofdautomaat eruit klapt en even een paar uur moet wachten op Liander :)
Staat gewoon in de manual bij initiele setup als ik me niet vergis. Tenminste daar heb ik het laatst gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
@_Piwi_ Ik dacht dat ik hem al 4x doorgelezen had, maar het staat in de voorbeeld menutjes.. thanks gevonden op pagina 25:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1EnSim7l8Joxif_o5VoGSXDhZM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wJhOiTxkt51YERMwUs9K1wQI.png?f=fotoalbum_large

Hier wordt ik heel blij van :)

[ Voor 3% gewijzigd door davevleugel op 28-01-2022 19:36 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-10 09:33
davevleugel schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:32:
@_Piwi_ Ik dacht dat ik hem al 4x doorgelezen had, maar het staat in de voorbeeld menutjes.. thanks gevonden op pagina 25:

[Afbeelding]

Hier wordt ik heel blij van :)
Ik ga ook een 12kW op deze wijze aansluiten met element op 3kW. Let wel op: elders in dit forum is aangegeven dat de 3kW van het element dan wel geheel op 1 van de fases zit (ik dacht fase 3, maar dat kan neem ik aan door de bedrading te veranderen ook wel op een andere fase worden gezet.).

[ Voor 6% gewijzigd door JanAllElectric op 28-01-2022 22:21 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
@JanAllElectric

Ik kan geen koppeling vinden tussen de benaming in de e-tekening en de voorbeeld plaatjes van de instellingen. Ik denk dat je dat inderdaad gewoon moet aansluiten, element aansturen kijken welke fase je ampère meet en die dan op de gewenste moet zetten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGnvHDORH0hrwd0kHCECAwsIK0I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8xDxBgCGVmsxTI43n9EKohLK.png?f=fotoalbum_large

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Kan iemand me helpen met de berekening op basis van graaddagen?

Onze CV ketel stookt op 38 graden en het circuit bestaat enkel uit vloerverwarming beneden en 1 radiator in de badkamer. De slaapkamers verwarm ik al de hele winter met de airco's. Ik wil aankomende zomer ook boven vloerverwarming aanleggen en daarna de airco's niet meer gebruiken maar ik vraag me af hoe ik het vermogen voor een warmtepomp bereken.

Voor het vervangen van de CV ketel kom ik op deze getallen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Periode: 1 dec 2021 - 28 jan 2022
Graaddagen: 809,16
Gasverbruik: 273 m3 (zonder douchen)
Per graaddag: 0,337386919768649 m3
Per graad per uur: 0,0140577883236937 m3
Warmteverlies per graad: 0,136360546739829 kW

3,9 kW

De airco's boven hebben bij koud weer een maandverbruik van zo'n 180 kWh

Hoe tel ik het vermogen van de airco's op bij de 3,9 kW die ik had berekend? Voor SWW ga ik iets anders doen dus dat hoeft niet met deze warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pixal schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:56:

Onze CV ketel stookt op 38 graden en het circuit bestaat enkel uit vloerverwarming beneden en 1 radiator in de badkamer. De slaapkamers verwarm ik al de hele winter met de airco's. Ik wil aankomende zomer ook boven vloerverwarming aanleggen en daarna de airco's niet meer gebruiken maar ik vraag me af hoe ik het vermogen voor een warmtepomp bereken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8

3,9 kW

De airco's boven hebben in de winter een verbruik van zo'n 150 kWh

Hoe tel ik het vermogen van de airco's op bij de 3,9 kW die ik had berekend? Voor SWW ga ik iets anders doen dus dat hoeft niet met deze warmtepomp.
Mijn idee:
Reken met een sCOP van die airco's (van 5?). Dan zouden die airco's 750 kWh aan warmte aan je woning hebben toegevoerd. Stel dat dat in 5 maanden is (nov t/m mrt), dan is dat 150 kWh per maand. Oftewel 3 kWh thermisch per dag.
Dit delend door 20 WP draaiuren per dag is 0.15 kW vermogen. Eigenlijk verwaarloosbaar dus.

Op echt koude dagen is het misschien nog twee keer zo veel, maar als jij een WP koopt van 5 kW, dan lijkt het me allemaal niet niet zo'n probleem.

Wat is je gasverbruik per jaar? En wat komt er dan uit de koevlaasformule?

Edit: Ook lekker, je hebt stiekem je post aangepast met andere getallen :-( . Maar met bovenstaande kun je het nu zelf wel uitrekenen.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 29-01-2022 10:12 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 22:44

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter

code:
1
2
3
4
5
6
7
8

3,9 kW

De airco's boven hebben in de winter een verbruik van zo'n 150 kWh

ik zou denk ik van ~3000kWh/Jaar uitgaan. (273 *9 + 150*3) wat trouwens extreem weinig is, wat voor huis is het? bouwjaar/ grote? dan kan je vrij makkelijk checken of je een beetje in de richting zit. En verwarm je wel een beetje continu? of maak je gebruik van nacht en dag verlaging?

edit: ik moet beter lezen het gaat over een maand :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:45

De airco's boven hebben bij koud weer een maandverbruik van zo'n 180 kWh

Hoe tel ik het vermogen van de airco's op bij de 3,9 kW die ik had berekend? ]
Eigenlijk precies hetzelfde. Alleen in de gas m3 doe je aan het eind nog x9.7kWh om m3 om te rekenen naar kWh maar dat heb je nu al. Wat je wel moet doen is die 180kWh vermenigvuldigen met de gemiddelde COP van de airco's in deze periode. Dat is even het onzekere hier maar misschien weet je dat.

180 * 4 (geschatte COP) = 720kWh warmte nodig
rekening met jouw graaddagen kom ik dan op 0,889 kWh per graaddag en dat is dus 0,037 kW per graad (let op, uur component hier weg al). En dus zo'n 1 kW (0,037 * (18 -- 10)) aan extra vermogen nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Andrehj schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:10:
[...]

Mijn idee:
Reken met een sCOP van die airco's (van 5?). Dan zouden die airco's 750 kWh aan warmte aan je woning hebben toegevoerd. Stel dat dat in 5 maanden is (nov t/m mrt), dan is dat 150 kWh per maand. Oftewel 3 kWh thermisch per dag.
Dit delend door 20 WP draaiuren per dag is 0.15 kW vermogen. Eigenlijk verwaarloosbaar dus.

Op echt koude dagen is het misschien nog twee keer zo veel, maar als jij een WP koopt van 5 kW, dan lijkt het me allemaal niet niet zo'n probleem.

Wat is je gasverbruik per jaar? En wat komt er dan uit de koevlaasformule?

Edit: Ook lekker, je hebt stiekem je post aangepast met andere getallen :-( . Maar met bovenstaande kun je het nu zelf wel uitrekenen.
Haha, excuus, ik heb enkel het maandverbruik van de airco iets naar boven bijgesteld, ik heb geen gegevens van een maand waar het bijvoorbeeld echt weken vriest maar ik weet nog wel ongeveer het dagverbruik van toen het -5 was. Daarom het verbruik voor de koudste wintermaand een beetje verhoogd.

Het is lastig om het jaarverbruik te noemen omdat we in stapjes steeds isolatiemaatregelen hebben genomen, als ik kijk naar het effect wat die maatregelen waren dan is puur voor verwarmen 900 m3 voor 2021 een redelijke berekening. Ik heb daarbij vrij voorzichtig gerekend dus lager zou me niets verbazen.

Ik denk dat die 5 kW ook wel een heel eind moet komen en ik bedenk me net dat ik bij echte problemen altijd nog de airco's kan laten meeverwarmen.
thehog schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:13:
[...]

Eigenlijk precies hetzelfde. Alleen in de gas m3 doe je aan het eind nog x9.7kWh om m3 om te rekenen naar kWh maar dat heb je nu al. Wat je wel moet doen is die 180kWh vermenigvuldigen met de gemiddelde COP van de airco's in deze periode. Dat is even het onzekere hier maar misschien weet je dat.

180 * 4 (geschatte COP) = 720kWh warmte nodig
rekening met jouw graaddagen kom ik dan op 0,889 kWh per graaddag en dat is dus 0,037 kW per graad (let op, uur component hier weg al). En dus zo'n 1 kW (0,037 * (18 -- 10)) aan extra vermogen nodig.
Dit zegt het boekje:

S.E.E.R./S.C.O.P. - 8,8/4,7
E.E.R./C.O.P. - 4,55/4,86

[ Voor 19% gewijzigd door Pixal op 29-01-2022 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
davevleugel schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 07:25:
@JanAllElectric

Ik kan geen koppeling vinden tussen de benaming in de e-tekening en de voorbeeld plaatjes van de instellingen. Ik denk dat je dat inderdaad gewoon moet aansluiten, element aansturen kijken welke fase je ampère meet en die dan op de gewenste moet zetten:

[Afbeelding]
Over welk model warmtepomp hebben we het eigenlijk? Ik heb een MXC12H9E8 en in de Service Manual staan heel andere schema's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik sta helemaal te stuiteren om de eerste stap te nemen en een warmtepomp te installeren.

SWW moet ik later bekijken want ons huis is slecht ontworpen, er is een technische ruimte voor de CV ketel maar daar is alles mee gezegd, geen ruimte voor buffervaten en / of boilers. Als ik de CV ketel weg zou halen komt er ruimte vrij voor een zeer voorzichtig boilertje, maar eigenlijk al te krap. Toen kreeg ik van iemand deze tip, geen idee of het wat is, wordt nog even uitzoeken dus.

Ik ga twee obstakels tegenkomen.

1. Ik zag dat mensen hun verdeler ombouwen door de pomp te verwijderen. Zou ik dat bij deze ook kunnen doen? Het plaatsen van een nieuwe verdeler gaat me volgens mij echt een dag kosten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqqNFbHrvM-ONC1ARio41qtSjKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/esIF3fAGgAfkQsyrM2lkL0CZ.jpg?f=fotoalbum_large

2. Op weg van de CV naar buiten (naar de monoblock) heb ik een uitdaging, er is geen kruipruimte. Men heeft wel wat buizen ingestort, de gele binnendiameter 5,5 cm en een grijze van 4 cm zijn nog vrij. Wat voor type leiding zou ik kunnen gebruiken in dit stukje om te overbruggen? Of zouden de gewone multilaags buizen hier doorheen te duwen zijn?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Z3dOQYbPKnf88JioOFb_piB-Do=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FGg3NAuKWqUjNWfBJOBtf0Mp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_y17CGSGkLXCz1yCK-y05P2BxdE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/veQ7DOGy3npMlhwPq96kZ1Yg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Pixal op 29-01-2022 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ecn1985
Pixal schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:55:
Ik sta helemaal te stuiteren om de eerste stap te nemen en een warmtepomp te installeren.

SWW moet ik later bekijken want ons huis is slecht ontworpen, er is een technische ruimte voor de CV ketel maar daar is alles mee gezegd, geen ruimte voor buffervaten en / of boilers. Als ik de CV ketel weg zou halen komt er ruimte vrij voor een zeer voorzichtig boilertje, maar eigenlijk al te krap. Toen kreeg ik van iemand deze tip, geen idee of het wat is, wordt nog even uitzoeken dus.

1. Ik zag dat mensen hun verdeler ombouwen door de pomp te verwijderen. Zou ik dat bij deze ook kunnen doen? Het plaatsen van een nieuwe verdeler gaat me volgens mij echt een dag kosten
[Afbeelding]

2. Op weg van de CV naar buiten (naar de monoblock) heb ik een uitdaging, er is geen kruipruimte. Men heeft wel wat buizen ingestort, de gele binnendiameter 5,5 cm en een grijze van 4 cm zijn nog vrij. Wat voor type leiding zou ik kunnen gebruiken in dit stukje om te overbruggen? Of zouden de gewone multilaags buizen hier doorheen te duwen zijn?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Betreft de VV verdeler, volgens mij is het minder werk als je denkt, als je een verdeler neemt met dezelfde aansluitingen. Hieronder een topic waar een vergelijkbare situatie wordt besproken.

Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Pixal schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:55:

[Afbeelding]

2. Op weg van de CV naar buiten (naar de monoblock) heb ik een uitdaging, er is geen kruipruimte. Men heeft wel wat buizen ingestort, de gele binnendiameter 5,5 cm en een grijze van 4 cm zijn nog vrij. Wat voor type leiding zou ik kunnen gebruiken in dit stukje om te overbruggen? Of zouden de gewone multilaags buizen hier doorheen te duwen zijn?[Afbeelding]

[Afbeelding]
die link moet je absoluut niet doen. niet eens naar kijken. leuk idee maar het is nog steeds een COP1 verwarming en kost 3~4x zoveel als een losse warmtepompboiler en ook nog een keer dat in bedrijf.

de bestaande verdeler kan je simpel ombouwen naar een gesloten variant. al is het te overwegen waard om het door een loodgieter te laten doen die alle spullen bij zich heeft als je zelf geen zin hebt in al dat gekloot. immers moet de aanvoer en retour flink opgewaardeerd worden in diameter. al heb je voldoende speling zo te zien om een nieuwe verdeler op te hangen met debietmeters. dat is makkelijker zelf te doen dan proberen je bestaande verdeler aan te passen. al moet je dat even zelf bekijken hoe je er tegenover staat. immers het ombouwen gaat je ook een dag kosten. dus voor tijdwinst hoef je het niet te doen. zelf nieuwe verdeler ophangen en wat fittingen en galvabuis/multilaag kan goedkoper en makkelijker zijn.

als het inderdaad van die flauwe bochten zijn kan je gewoon multilaags erdoor duwen.

mogelijk is het een optie voor je om een losse split boiler op te hangen ergens. neemt relatief weinig ruimte in beslag en kan meestal wel op de plek van de oude CV komen te hangen. al heb je dan wel een stek mannetje nodig die de buitenunit moet aansluiten.
voordeel is dat je dan 2x subsidie kan trekken. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

flippy schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:44:
[...]

die link moet je absoluut niet doen. niet eens naar kijken. leuk idee maar het is nog steeds een COP1 verwarming en kost 3~4x zoveel als een losse warmtepompboiler en ook nog een keer dat in bedrijf.

de bestaande verdeler kan je simpel ombouwen naar een gesloten variant. al is het te overwegen waard om het door een loodgieter te laten doen die alle spullen bij zich heeft als je zelf geen zin hebt in al dat gekloot. immers moet de aanvoer en retour flink opgewaardeerd worden in diameter. al heb je voldoende speling zo te zien om een nieuwe verdeler op te hangen met debietmeters. dat is makkelijker zelf te doen dan proberen je bestaande verdeler aan te passen. al moet je dat even zelf bekijken hoe je er tegenover staat. immers het ombouwen gaat je ook een dag kosten. dus voor tijdwinst hoef je het niet te doen. zelf nieuwe verdeler ophangen en wat fittingen en galvabuis/multilaag kan goedkoper en makkelijker zijn.

als het inderdaad van die flauwe bochten zijn kan je gewoon multilaags erdoor duwen.

mogelijk is het een optie voor je om een losse split boiler op te hangen ergens. neemt relatief weinig ruimte in beslag en kan meestal wel op de plek van de oude CV komen te hangen. al heb je dan wel een stek mannetje nodig die de buitenunit moet aansluiten.
voordeel is dat je dan 2x subsidie kan trekken. O-)
Ik heb echt weinig ruimte. :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SW4vqvebT_TT_eD0n0XuWoHRsa8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hXEapl7WUfR4lvFkW41I8Hs3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

de "kleine" 200L tank kan daar makkelijk hangen aan de muur. alleen even kijken waar en hoe de leidingen moeten lopen voor de buitenunit.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 29-01-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

flippy schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:45:
[...]

de "kleine" 200L tank kan daar makkelijk hangen aan de muur.
Gezin van max 4, een tank van 200L op 40? graden (kan nergens vinden in de specs).

Onze douchekop doet 8L per minuut, als we allemaal achter elkaar willen douchen is dat 6,25 min per persoon.

Dat is natuurlijk worst case scenario want tussen twee douchebeurten door zal er wel iets warmte in gaan. Maar volgens mij ga ik het er niet doorheen krijgen bij de dames.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Pixal schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:59:
[...]
gezin van max 4, een tank van 200L op 40? graden (kan nergens vinden in de specs).
Onze douchekop doet 8L per minuut, als we allemaal achter elkaar willen douchen is dat 6,25 min per persoon.
Dat is natuurlijk worst case scenario want tussen twee douchebeurten door zal er wel iets warmte in gaan. Maar volgens mij ga ik het er niet doorheen krijgen bij de dames.
SWW is gewoon 50 a 55. volgens mij kan die niet eens op 40. het is tussen de 50 en 55 graden qua instellen. helemaal met meer piekgebruik gaat die gewoon op 55. je hebt een "Boost stand" waarop die naar de 60~65 gaat. zelfs mijn 200L tank staat op 55 en je kan rustig 40~45 min eronder staan op een redelijk straffe temperatuur (al heb ik wel een DWTW pijp). en mijn douche doet bijna 10L min
het is natuurlijk efficienter om op lagere temperatuur de boiler te hebben maar dat zal moeten blijken in de praktijk. je begint gewoon met 55c en test gewoon langzaam lagere temperaturen uit. en zodra je 2~3 min aan het douchen bent springt de unit al weer aan om bij te trekken. dus qua douchen zal het wel stuklopen zolang de dames niet wereldvrede probeert op te lossen onder de douche.

als je met 40+ min non-stop douchen er niet uitkomt kan je ook hem op zon "confort" stand zetten en dan drukt ie gewoon een 2kW element erbij als de tank leeg dreigt te raken. dat wil je liefste voorkomen.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 29-01-2022 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

flippy schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:08:
[...]

SWW is gewoon 50 a 55. volgens mij kan die niet eens op 40. het is tussen de 50 en 55 graden qua instellen. helemaal met meer piekgebruik gaat die gewoon op 55. je hebt een "Boost stand" waarop die naar de 60~65 gaat. zelfs mijn 200L tank staat op 55 en je kan rustig 40~45 min eronder staan op een redelijk straffe temperatuur (al heb ik wel een DWTW pijp).
het is natuurlijk efficienter om op lagere temperatuur de boiler te hebben maar dat zal moeten blijken in de praktijk. je begint gewoon met 55c en test gewoon langzaam lagere temperaturen uit. en zodra je 2~3 min aan het douchen bent springt de unit al weer aan om bij te trekken. dus qua douchen zal het wel stuklopen zolang de dames niet wereldvrede probeert op te lossen onder de douche.
Ok, dank voor de uitleg! Ik ga het eens op deze manier proberen door te duwen, gelukkig is het besef er wel gewoon.

Ook voor de verdeler heb ik op zich een alternatief gevonden met dezelfde HOH afstand. Enige is dat mijn verdeler 3/4" aansluitingen lijkt te hebben en de nieuwe allemaal euroconus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vI2lxsDxuNwBgUBw1UIdQxt0CSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7EpsWsdLm7CcywtZqJj2qXPV.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik de juiste buismaat heb gevonden, is het dan mogelijk om de huidige aansluitingen eraf te halen en deze erop de klemmen? Of beschadigen de buizen en kan ik ze er beter afknippen?

Sorry voor de noob vragen, ik heb op zich gewoon de handigheid om het te doen maar niet de materiaalkennis, ik heb nog geleerd koperen leidingen te solderen van mijn vader :+

[ Voor 10% gewijzigd door Pixal op 29-01-2022 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

handigste/makkelijkste is gewoon bestaande verdeler eraf halen en een nieuwe ophangen. die hang je zo dat je alleen de achterste leidingen iets in hoeft te korten. ik zou voor leidingen knippen wel een geschikte schaar voor kopen.

dit is een goedkope oplossing. en opletten wat voor extra fittingen en alles je nog nodig gaat hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 29-01-2022 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
een klein vat past daar idd wel @Pixal je kan ook een liggend sww vat geschikt voor wp kopen die kan mooi rechts onder het dak dan kan je wat meer inhoud kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

twain4me schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:27:
een klein vat past daar idd wel @Pixal je kan ook een liggend sww vat geschikt voor wp kopen die kan mooi rechts onder het dak dan kan je wat meer inhoud kwijt.
Liggend had als nadeel wel dat het koude water eerder met het warme mengt ofzo begreep ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Pixal schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:28:
[...]

Liggend had als nadeel wel dat het koude water eerder met het warme mengt ofzo begreep ik?
liggend is bijna nooit aan te raden en in dit geval ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:58
@Pixal Twee Atlantic Calypso's zouden denk ik ook nog wel passen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Pixal schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:28:
[...]

maar je hebt wel je extra Liters :P ... er is nog steeds gelaagdheid maar minder, je kan altijd naar het negatieve blijven kijken dan kom je nooit tot een werkbare oplossing :+ Een kleiner vat en gewoon 2x per dag een run werkt ook prima.. behalve als de hele beesten bende persee achter elkaar wil badderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

twain4me schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:35:
[...]

maar je hebt wel je extra Liters :P ... er is nog steeds gelaagdheid maar minder, je kan altijd naar het negatieve blijven kijken dan kom je nooit tot een werkbare oplossing :+ Een kleiner vat en gewoon 2x per dag een run werkt ook prima.. behalve als de hele beesten bende persee achter elkaar wil badderen.
Hmmm, dat hoor ik vaker van dat negatieve! Maar blij met alle adviezen. Moet toch uiteindelijk mn eigen plan durven trekken.

En die calypso kan ik blind kopen is dat de tweaker favoriet? :P

[ Voor 5% gewijzigd door Pixal op 29-01-2022 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Pixal schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:37:
[...]

Hmmm, dat hoor ik vaker van dat negatieve! Maar blij met alle adviezen. Moet toch uiteindelijk mn eigen plan durven trekken.

Er zijn meerdere wegen naar rome, staar je niet blind, doe water bij de wijn en volg je eigen plan dan kan het eigenlijk niet verkeerd gaan. maar bedenk wel dat nagenoeg alles een beter idee is dan cop 1 verwarmen. veder zijn de verschillen niet mega. Maar als ik eerlijk ben voor de ~1500 euro aan meuk die sww mij heeft gekost kan je eigenlijk best lang sww maken met een simpele cop1 marktplaats boiler :+ dus zoon vreselijk slechte optie hoeft dat nu ook weer niet te zijn. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Pixal schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:37:
atlantic is een "goed gedocumenteerd" merk hier en vallen allemaal onder de subsidielijst. ;)

je kan hem zelf ophangen. je moet alleen even een lokaal mannetje vinden die het stek deel kan/mag doen en een subsidiebon kan schrijven voor je.

en die buitenunit moet je ergens op een WAF en buur-vriendelijke plek aan een muur kwijtraken. O-)

[ Voor 31% gewijzigd door flippy op 29-01-2022 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:46
twain4me schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:44:
[...]

Er zijn meerdere wegen naar rome, staar je niet blind, doe water bij de wijn en volg je eigen plan dan kan het eigenlijk niet verkeerd gaan. maar bedenk wel dat nagenoeg alles een beter idee is dan cop 1 verwarmen. veder zijn de verschillen niet mega. Maar als ik eerlijk ben voor de ~1500 euro aan meuk die sww mij heeft gekost kan je eigenlijk best lang sww maken met een simpele cop1 marktplaats boiler :+ dus zoon vreselijk slechte optie hoeft dat nu ook weer niet te zijn. _O-
Een doorstroom verwarmer met douche 5 liter per min zou ik best eens jaartje willen testen. Nu ben ik al een derde deel van gebruik kwijt aan stilstand verlies.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
reneeke1970 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:01:
[...]

Een doorstroom verwarmer met douche 5 liter per min zou ik best eens jaartje willen testen. Nu ben ik al een derde deel van gebruik kwijt aan stilstand verlies.
klopt.
Die manier van @AUijtdehaag is misschien wel het beste (of het minst slechte) van alle werelden.. Dan kan je met een doorstroom verwarmer nog een redelijke temp berijken en een redelijk aantal Liters per minuut, doordat het bron water al iets is opgewarmt. En dus weinig verlies omdat je geen hoge deltaT tussen vat en omgeving hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:06:
[...]

klopt.
Die manier van @AUijtdehaag is misschien wel het beste (of het minst slechte) van alle werelden.. Dan kan je met een doorstroom verwarmer nog een redelijke temp berijken en een redelijk aantal Liters per minuut, doordat het bron water al iets is opgewarmt. En dus weinig verlies omdat je geen hoge deltaT tussen vat en omgeving hebt.
Ik heb ook hygiëne spiraal....
Zoek nog sponsor voor een mooie doorstromer...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
reneeke1970 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:18:
[...]

Ik heb ook hygiëne spiraal....
Zoek nog sponsor voor een mooie doorstromer...
Zo duur zijn die toch niet, ik stond (er een tijdje terug) mee in mijn handen in een bauhouse maar de CEO sprak haar veto uit... Ik had al teveel geld uitgegeven aan niet direct noodakelijke dingen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
352 euro.

Ga je toch een keer minder op vakantie @reneeke1970

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-10 10:43
Pixal schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:14:
[...]

Ok, dank voor de uitleg! Ik ga het eens op deze manier proberen door te duwen, gelukkig is het besef er wel gewoon.

Ook voor de verdeler heb ik op zich een alternatief gevonden met dezelfde HOH afstand. Enige is dat mijn verdeler 3/4" aansluitingen lijkt te hebben en de nieuwe allemaal euroconus.
[Afbeelding]

Als ik de juiste buismaat heb gevonden, is het dan mogelijk om de huidige aansluitingen eraf te halen en deze erop de klemmen? Of beschadigen de buizen en kan ik ze er beter afknippen?

Sorry voor de noob vragen, ik heb op zich gewoon de handigheid om het te doen maar niet de materiaalkennis, ik heb nog geleerd koperen leidingen te solderen van mijn vader :+
Soms kan omdenken nog helpen. Panasonic heeft ook nog een all in one oplossing die niet in de keuken misstaat. Ik bedoel dat je niet persé moet denken in de cv ruimte
https://www.aircon.panaso...aquarea/high-performance/

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
In Duitsland al vanaf 200.
Vind het nu eerder een risico om mijn boiler stil te zetten....
Dus ik wacht wel even tot ie kapot gaat

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
FransvWoerkom schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:40:
[...]

Over welk model warmtepomp hebben we het eigenlijk? Ik heb een MXC12H9E8 en in de Service Manual staan heel andere schema's.
WH-MXC12J9E8 T-CAP 3-fasen 12kW Document die ik gebruik

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22-10 08:54
Zoals aanbevolen wil ik mijn Pana met RVS flex aansluiten, heb echter aantal webshops gecheckt - warmteservice, toolstation, 123installatieshop etc en kan nergen RVS flex vinden met een 1,1/4: aansluiting, allemaal aanzienlijk kleiner. Heeft iemand een linkje/tip?

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

sailor_dg schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:43:
Zoals aanbevolen wil ik mijn Pana met RVS flex aansluiten, heb echter aantal webshops gecheckt - warmteservice, toolstation, 123installatieshop etc en kan nergen RVS flex vinden met een 1,1/4: aansluiting, allemaal aanzienlijk kleiner. Heeft iemand een linkje/tip?
eerst adapter erop zetten van 1 1/4 naar 1", dan RVS flex erop en dan 32mm uponor. ;)

immotec heeft ook mooiere met een 1" buitendraad. O+

zakelijk kan je zulke slangen hier krijgen. (volgens mij doen ze tegenwoordig ook paritculier, al weet ik dat niet zeker) O-)

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 29-01-2022 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-10 07:43
In de Panasonic lucht water TS staat deze shop: https://www.econo.nl/verb...r-uitwendige-schroefdraad ik ken de hut verder niet maar daar ga ik ze waarschijnlijk bestellen (over 5 maanden )

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Laatst online: 20-10 09:33
LinuZZ schreef op zondag 30 januari 2022 @ 06:26:
[...]

In de Panasonic lucht water TS staat deze shop: https://www.econo.nl/verb...r-uitwendige-schroefdraad ik ken de hut verder niet maar daar ga ik ze waarschijnlijk bestellen (over 5 maanden )
Betrouwbare shop. Daar heb ik deze ook besteld.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-10 10:03
Voor langere lengtes incl isolatie vond ik deze wel interessant:
https://solargarant.nl/spiraalbuis-dn25/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cklaver
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:18
op verzoek van het andere forum even verplaatst, met al wat antwoorden erbij;
Paar vraagjes aan de experts , nadat ik flink wat pagina's gelezen hebt hier op 't Panasonic WP forum.

Situatie: ruim jaar geleden verhuisd naar vrijstaande 2012 A woning ~210m2. Op de meest koude dag vorig jaar eens bijna 19m3 gas verbruikt, maar vrij snel daarna een 7.5KW multisplit airco opgehangen, ook als (hulp) verwarming, zo'n 500KWh aan stroom voor Nov / Dec /Jan

Woning heeft boven en beneden vvw (geen radiator in gebruik) dus heb ik deze winter gekozen voor een combi CV en L/L WP (verwarmen van de vloer blijft toch veel comfortabeler dan alleen verwarmen met de multi split).

Mindergas - prognose gasverbruik 2021/22

Periode: 19 mei 2021 t/m 18 mei 2022
Totaal
1282 m3
Verwarming
754 m3

0,291 m3 / graaddag

Hoeveel KW warmtepomp zou ik hier het best kunnen kiezen als ik op termijn ook nog eens SSW via een boiler vat wil oppakken? Ik denk dan aan 300-500 liter, gezin met 4 personen. Ik twijfel tussen de 7KW en 9KW J serie Panasonic MB WP. De 'Koevlaas' methode komt op ca 7KW , maar houdt die rekening met SSW? Ik zou waars. de Multisplit nog steeds willen gebruiken als bijverwarmer voor koudere dagen.
> Koevlaas Methode is zonder SSW - 9 KW lijkt dan de beste optie.

De vvw heeft zowel boven als beneden een open verdeler, die moeten waars. vervangen worden?

Zou ik een buffervat moeten overwegen? VVW oppervlakte beneden is 100m2 , boven zo'n 30 m2 voor 2 kamers + badkamer.

Weet iemand wellicht het minimum vermogen van de 5/7/9? Ik kon het zo snel niet vinden, wel dat de ze voor allen gelijk is. > is 450 watt

Wat zou ik naast de warmtepomp minimaal mee moeten bestellen ? Als ras tweaker ga ik zelf natuurlijk lekker automatiseren : )

Ik heb Danfoss thermostaten in elke kamer, die knijpen de toevoer zoals ik het begrijp op de verdeler. Kan die combo blijven bestaan? Ik zou WAR aan willen sturen voor vloer comfort , en aftoppen via de multisplit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VEHojeILQcHajtMzhZUaz8uRdJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Todq0CMVyCuZVdMFGaV8h7YV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYlgTtfKD2oN4NOLi3mehMhPibI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nQ20hNNJHmmBbSWnigbiZvgE.jpg?f=fotoalbum_large

De WP komt op zo'n 8 meter van de woning af te staan , dus geïsoleerde buizen ~ 40cm onder de grond (welke kan ik het beste kiezen ivm warmte verlies? ) en dan zo'n 5 meter omhoog naar de zolderverdieping, over de bestaande 20mm x 2.25mm upinor leiding. Zou dat moeten kunnen met de 9kw?

En als laatste , waar kan ik deze WP het beste bestellen , indien ik de installatie grotendeels zelf ga doen over ca. 1 a 2 maanden? Duitsland is niet meer vanzelfsprekend tegenwoordig las ik.
> Duitsland lijkt de beste optie, alleen 2 maanden levertijd wordt krap. RJtec?

[ Voor 13% gewijzigd door Cklaver op 30-01-2022 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
JanAllElectric schreef op zondag 30 januari 2022 @ 08:52:
[...]

Betrouwbare shop. Daar heb ik deze ook besteld.
Ik kan er niks bestellen, ook niet na het aanmaken van een account. Op de home pagina staat ook dat de eigenaar ermee stopt?

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Pixal schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:14:
[...]

[Afbeelding]

Volgens mij zijn dit gewoon 3/4 euroconus aansluitingen. Die conus zie je pas als je hem los schroeft. En in het onwaarschijnlijke geval dat dat niet zo is, kun je ook de koppelingen of de afsluiters overzetten. Er zijn trouwens ook verdelers te koop zonder appendages. Daarvan kun je de aanvoer- en retourbalk onafhankelijk van elkaar monteren zodat je geen buis hoeft door te knippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Cklaver schreef op zondag 30 januari 2022 @ 09:47:
op verzoek van het andere forum even verplaatst, met al wat antwoorden erbij;
Paar vraagjes aan de experts , nadat ik flink wat pagina's gelezen hebt hier op 't Panasonic WP forum.

Situatie: ruim jaar geleden verhuisd naar vrijstaande 2012 A woning ~210m2. Op de meest koude dag vorig jaar eens bijna 19m3 gas verbruikt, maar vrij snel daarna een 7.5KW multisplit airco opgehangen, ook als (hulp) verwarming, zo'n 500KWh aan stroom voor Nov / Dec /Jan

Woning heeft boven en beneden vvw (geen radiator in gebruik) dus heb ik deze winter gekozen voor een combi CV en L/L WP (verwarmen van de vloer blijft toch veel comfortabeler dan alleen verwarmen met de multi split).

Mindergas - prognose gasverbruik 2021/22

Periode: 19 mei 2021 t/m 18 mei 2022
Totaal
1282 m3
Verwarming
754 m3

0,291 m3 / graaddag

Hoeveel KW warmtepomp zou ik hier het best kunnen kiezen als ik op termijn ook nog eens SSW via een boiler vat wil oppakken? Ik denk dan aan 300-500 liter, gezin met 4 personen. Ik twijfel tussen de 7KW en 9KW J serie Panasonic MB WP. De 'Koevlaas' methode komt op ca 7KW , maar houdt die rekening met SSW? Ik zou waars. de Multisplit nog steeds willen gebruiken als bijverwarmer voor koudere dagen.
> Koevlaas Methode is zonder SSW - 9 KW lijkt dan de beste optie.

De vvw heeft zowel boven als beneden een open verdeler, die moeten waars. vervangen worden?

Zou ik een buffervat moeten overwegen? VVW oppervlakte beneden is 100m2 , boven zo'n 30 m2 voor 2 kamers + badkamer.

Weet iemand wellicht het minimum vermogen van de 5/7/9? Ik kon het zo snel niet vinden, wel dat de ze voor allen gelijk is. > is 450 watt

Wat zou ik naast de warmtepomp minimaal mee moeten bestellen ? Als ras tweaker ga ik zelf natuurlijk lekker automatiseren : )

Ik heb Danfoss thermostaten in elke kamer, die knijpen de toevoer zoals ik het begrijp op de verdeler. Kan die combo blijven bestaan? Ik zou WAR aan willen sturen voor vloer comfort , en aftoppen via de multisplit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De WP komt op zo'n 8 meter van de woning af te staan , dus geïsoleerde buizen ~ 40cm onder de grond (welke kan ik het beste kiezen ivm warmte verlies? ) en dan zo'n 5 meter omhoog naar de zolderverdieping, over de bestaande 20mm x 2.25mm upinor leiding. Zou dat moeten kunnen met de 9kw?

En als laatste , waar kan ik deze WP het beste bestellen , indien ik de installatie grotendeels zelf ga doen over ca. 1 a 2 maanden? Duitsland is niet meer vanzelfsprekend tegenwoordig las ik.
> Duitsland lijkt de beste optie, alleen 2 maanden levertijd wordt krap. RJtec?
Uit gaande van de J serrie zijn de 5 en de 7 bewezen 2500 watt de 9 (1fase) zal waarschijnlijk niet afwijken aangezien het gewoon dezelfde machine is de 3 fase Tcap zit ergens rond de 4000Watt aan minimaal afgegeven vermogen. (meeste staat trouwens ook in de TS)

als je wilt automatiseren zou ik voor de heisamon gaan dat is een stukje 3th party waarmee je heel erg veel met de pana's kan doen.

het best werkt het meestal met een gesloten pomploze verdeler. ik zou beginnen met een fatsoenlijk schema te tekenen. behalve duidelijk voor jezelf duidelijker voor ons ;)

een buffervat kan handig zijn, of je die wil of juist niet hangt van jezelf af. ik behoor bij de minderheid hier die hem vrij snel zou plaatsen, maar andere mensen vinden het maar in de weg staan. :+

of de koevlaas methode rekening houd met sww, in basis niet maar hangt af van je eigen cijfers.. ik heb geen idee. BS in is BS out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Cklaver schreef op zondag 30 januari 2022 @ 09:47:
9kW monoblok. simpel en goedkoop. wat mooie terrendisleiding leggen in de grond en klaar ermee.
meer vermogen heeft geen zin want meer vermogen raak je toch niet kwijt in je vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Duidelijk. In je eerdere post staat Power Supply 1. In dit nieuwe document staat Power Supply 2. Dat hebben ze dus inmiddels verbeterd. Ook bij dit J model zit het detection circuit aan L3 dus ook hier wordt het backup element dat aan L3 zit geschakeld als je 3kW kiest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfRiRS8-P2K39ShDZ_BOY9qlnIE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3gx6KjiVBrsOY52WKtOU8Cyd.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
@FransvWoerkom Dan heb ik dat perongeluk door elkaar gehaald. Hoe zie je dat het detection unit L3 -element schakelt? Via Terminal bord B?

Mijn zo goed als final-draw, heel lang getwijfeld over dun-staalbuis met knelfittingen of koper met solderen of knelfitting. Uiteindelijk 3 winkelmandjes naast elkaar gelegd en toch voor de koper met knelfitting gekozen. Gelukkig hoef ik niet zoveel leidinglengtes, Uponon 32mm is max 2 meter en vanaf de 3-weg maar 1 meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uloFWr-UfidVe2KoRbu3MA9UhPg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sz4G0PFv8xiiuBddJ8W50ihk.png?f=fotoalbum_large

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
davevleugel schreef op zondag 30 januari 2022 @ 15:59:
@FransvWoerkom Dan heb ik dat perongeluk door elkaar gehaald. Hoe zie je dat het detection unit L3 -element schakelt? Via Terminal bord B?

Mijn zo goed als final-draw, heel lang getwijfeld over dun-staalbuis met knelfittingen of koper met solderen of knelfitting. Uiteindelijk 3 winkelmandjes naast elkaar gelegd en toch voor de koper met knelfitting gekozen. Gelukkig hoef ik niet zoveel leidinglengtes, Uponon 32mm is max 2 meter en vanaf de 3-weg maar 1 meter.

[Afbeelding]
Uit intresse: als je toch gaat persen waarom pers je de rest dan niet ook gewoon? verbindingen als 28 knel -> 1" zijn ook niet echt goedkoop. ik had laatst een 32 knel naar 1" nodig en ik hoefde nog net geen 2e hypotheek af te sluiten 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
twain4me schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:12:
[...]

Uit intresse: als je toch gaat persen waarom pers je de rest dan niet ook gewoon? verbindingen als 28 knel -> 1" zijn ook niet echt goedkoop. ik had laatst een 32 knel naar 1" nodig en ik hoefde nog net geen 2e hypotheek af te sluiten 8)7
De perstang, ontbramer en knipper moet ik lenen. Als ik in de toekomst iets wil modificeren zit ik daar altijd aan vast, nu kan ik nog altijd eraan knutselen.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
davevleugel schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:38:
[...]

De perstang, ontbramer en knipper moet ik lenen. Als ik in de toekomst iets wil modificeren zit ik daar altijd aan vast, nu kan ik nog altijd eraan knutselen.
heb je hep2o overwogen? voordelen van meerlaagse buis en de voordelen van knel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
twain4me schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:41:
[...]

heb je hep2o overwogen? voordelen van meerlaagse buis en de voordelen van knel.
Net iets meer voordeel dan knel, want hep2o kan je prima meerdere malen loshalen en weer vastmaken. Dat gaat bij knel minder lang goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
CurlyMo schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:20:
[...]

Net iets meer voordeel dan knel, want hep2o kan je prima meerdere malen loshalen en weer vastmaken. Dat gaat bij knel minder lang goed.
Heb jij hep2o? ik heb zelf een perstang dus nooit echt behoefte aan gehad, maar in theorie is het een machtig systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
twain4me schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:23:
[...]

Heb jij hep2o? ik heb zelf een perstang dus nooit echt behoefte aan gehad, maar in theorie is het een machtig systeem.
Niet voor de WP, maar wel gebruikt voor een aantal waterleidingen tijdens mijn verbouwing. Ik moest door een paar houten balken heen en dan is een flexibele kunstig leiding een stuk prettiger dan koper. Ik heb voor de wasmachine tyleen gelegd, maar daar mag geen warm water doorheen dus heb ik voor de wastafel e.d. hep2o gebruikt. hep2o is gewoon super plug & play en vereist geen speciale apparatuur. En heel makkelijk weer los te halen mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-10 16:13
twain4me schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:31:
[...]

Uit gaande van de J serrie zijn de 5 en de 7 bewezen 2500 watt de 9 (1fase) zal waarschijnlijk niet afwijken aangezien het gewoon dezelfde machine is de 3 fase Tcap zit ergens rond de 4000Watt aan minimaal afgegeven vermogen. (meeste staat trouwens ook in de TS)

als je wilt automatiseren zou ik voor de heisamon gaan dat is een stukje 3th party waarmee je heel erg veel met de pana's kan doen.

het best werkt het meestal met een gesloten pomploze verdeler. ik zou beginnen met een fatsoenlijk schema te tekenen. behalve duidelijk voor jezelf duidelijker voor ons ;)

een buffervat kan handig zijn, of je die wil of juist niet hangt van jezelf af. ik behoor bij de minderheid hier die hem vrij snel zou plaatsen, maar andere mensen vinden het maar in de weg staan. :+

of de koevlaas methode rekening houd met sww, in basis niet maar hangt af van je eigen cijfers.. ik heb geen idee. BS in is BS out.
Is er nou niemand met een J-9 enkel fase die kan vertellen wat het minimale vermogen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Ik heb nog één vraag eigenlijk. Moet ik nog een microbel ontluchter tussen de 3-weg en mijn sanitair warmtespiraal plaatsen? Mijn sanitair buffervat is hoger dan de CV-buffer, hier komt een microbel ontluchter op.

[Afbeelding]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

davevleugel schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:48:
Ik heb nog één vraag eigenlijk. Moet ik nog een microbel ontluchter tussen de 3-weg en mijn sanitair warmtespiraal plaatsen? Mijn sanitair buffervat is hoger dan de CV-buffer, hier komt een microbel ontluchter op.

[Afbeelding]
je ontluchter komt op je hoogste dode punt.

ik gebruik zelf deze vuitscheider met magneet en deze ontluchter erop

[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 30-01-2022 19:52 ]

Pagina: 1 ... 44 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.