microbel ontluchter is voor micro bellen en werkt het beste op de heetste plek in het systeem (de aanvoer bij de wp dus) op het hoogste punt en/of "probleem" plekken zou ik een auto ontluchter plaatsen.davevleugel schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:48:
Ik heb nog één vraag eigenlijk. Moet ik nog een microbel ontluchter tussen de 3-weg en mijn sanitair warmtespiraal plaatsen? Mijn sanitair buffervat is hoger dan de CV-buffer, hier komt een microbel ontluchter op.
[Afbeelding]
Ik heb echt precies dezelfde vuilscheider besteld! Thanks voor de tip met die ontluchter, scheelt weer appandage in de leiding.flippy schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:49:
[...]
je ontluchter komt op je hoogste dode punt.
ik gebruik zelf deze vuitscheider met magneet en deze ontluchter erop

Ja zo, dus voor de 3-wegklep, ik ga hem intekenen.twain4me schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:50:
[...]
microbel ontluchter is voor micro bellen en werkt het beste op de heetste plek in het systeem (de aanvoer bij de wp dus) op het hoogste punt en/of "probleem" plekken zou ik een auto ontluchter plaatsen.
ik heb hem op de retour naar de pomp gezet.davevleugel schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:00:
[...]
Ik heb echt precies dezelfde vuilscheider besteld! Thanks voor de tip met die ontluchter, scheelt weer appandage in de leiding.Hoe bepaal je het hoogste punt? Mijn installatie komt beneden op de begane grond te staan.

leuk voordeel: je kan die ontluchter eraf schroeven zonder dat je water om te oren vliegt. het odnerste deel heeft een klep erin zitten die op de vuilafscheider blijft zitten.
[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 30-01-2022 20:17 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
blijft een bijzonder combi.. in de gebruiksaanwijzing van een losse microbel ontluchter staat dat hij in de aanvoer moet in de gebruiksaanwijzing van de vuilafscheider staat dat hij in de retour moet om de pomp te beschermen.. .. waar je een combi dan op zijn beste plek is is dan een beetje onduidelijkflippy schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:14:
[...]
ik heb hem op de retour naar de pomp gezet.
leuk voordeel: je kan die ontluchter eraf schroeven zonder dat je water om te oren vliegt. het odnerste deel heeft een klep erin zitten die op de vuilafscheider blijft zitten.
ze zeggen wel meer. ik wil de rommel pakken VOOR het de pomp ingaat en luchtbellen pak je het beste eruit als het water het minst turbulent is en dat is op de retour.twain4me schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:27:
[...]
blijft een bijzonder combi.. in de gebruiksaanwijzing van een losse microbel ontluchter staat dat hij in de aanvoer moet in de gebruiksaanwijzing van de vuilafscheider staat dat hij in de retour moet om de pomp te beschermen.. .. waar je een combi dan op zijn beste plek is is dan een beetje onduidelijk
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
wp's zijn lief en verdienen extra bescherming?davevleugel schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:29:
@twain4me in mijn geval is het nog een keer dubbel onduidelijk, is het de warmtepomp of de cv pomp (deze circuleert de meeste rotzooi, vanwege oude systeem)
Echter flow is het hoogst van de WP dus als er wat uit het oude systeem komt, komt het in de retour terecht van de WP..

" officeel" hoort in elk hydraulisch systeem een ontluchter en vuilafscheider.twain4me schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:31:
[...]
wp's zijn lief en verdienen extra bescherming?

ik ben nog steeds wel van gedachten dat je mogelijk beter die 1500 euro kan besparen op een joekel van een buffertank en wat meer liefde en aandacht aan je bestaande afgiftesysteem besteden zodat je geen buffertank nodig hebt. maar dat ben ik....
[ Voor 32% gewijzigd door flippy op 30-01-2022 20:34 ]
1500 voor een buffer?flippy schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:33:
[...]
" officeel" hoort in elk hydraulisch systeem een ontluchter en vuilafscheider.
ik ben nog steeds wel van gedachten dat je mogelijk beter die 1500 euro kan besparen op een joekel van een buffertank en wat meer liefde en aandacht aan je bestaande afgiftesysteem besteden zodat je geen buffertank nodig hebt. maar dat ben ik....
TWL Type P Buffervat 0 ww 300L Okol.-B-aansluitingen 180°
€ 795,00
€ 795,00
grofweg, met alle prularia en spiralen erin tikt dat wel aan. immers moet er ook een extra pomp bij en vuilafscheider en ontluchter wat je allemaal niet zo hebben bij een direct systeem zonder tank.
[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 30-01-2022 20:42 ]
Mijn 9J verbruikt op minimaal vermogen zo’n 400W. De compressor draait dan op 19/20Hz.KaDoos schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:47:
[...]
Is er nou niemand met een J-9 enkel fase die kan vertellen wat het minimale vermogen is?
het gaat om het afgegeven vermogen (in geleverde warmte), weet je dat ook toevallig?dirkdeman schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:15:
[...]
Mijn 9J verbruikt op minimaal vermogen zo’n 400W. De compressor draait dan op 19/20Hz.
[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 30-01-2022 21:20 ]
dat ligt aan het COP, dat is geen vast gegeven.
Ok, dan is het inderdaad hetzelfde minimale vermogen. Dus klopt het dat J5 J7 en J9 hetzelfde minimale vermogen hebben.dirkdeman schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:15:
[...]
Mijn 9J verbruikt op minimaal vermogen zo’n 400W. De compressor draait dan op 19/20Hz.
@dirkdeman Is dat extern gemeten of intern door de pomp.
Mijn J5 verbruikt extern gemeten minimaal ongeveer 450 W, en afgegeven is dit meestal 2500 W.
Mijn J5 verbruikt extern gemeten minimaal ongeveer 450 W, en afgegeven is dit meestal 2500 W.
Even voor de volledigheidflippy schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:34:
dat ligt aan het COP, dat is geen vast gegeven.
De COP is het resultaat van de verhouding tussen verbruik en de afgifte ofwel de cop is afgifte/verbuik. De COP veroorzaakt dus niets het is een resultaat.
De 5 en 7 en ik denk ook de 9 komen meestal rond de 2500Watt minimaal afgegeven vermogen uit. (rustig pruttelen op lage freqentie) mij kan het eigenlijk weinig schelen , maar sommige mensen hechten er veel waarde aan. er wordt ongeveer elke 3 pagina's naar gevraagd en vandaar dat het in de TS staat
Dat kan @Carboy54 toch vast wel even geven?twain4me schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:12:
[...]
we missen alleen de 9 nog. Maar ik was idd niet geheel volledig in mijn vraagstelling
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
even nog volledigertwain4me schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:12:
[...]
Even voor de volledigheid
De COP is het resultaat van de verhouding tussen verbruik en de afgifte ofwel de cop is afgifte/verbuik. De COP veroorzaakt dus niets het is een resultaat.
COP is het resultaat tussen de verhouding tussen de buitentemperatuur en watertemperatuur. no way dat je 2500W uit 450W compressorvermogen krijgt als het -5 is buiten en je moet 40 graden of hoger stoken.
Ik heb het nog even nagekeken, 420W extern gemeten. Ook rond de 2500W thermisch (gemeten op de Kamstrup). Niks nieuws, aangezien de 5, 7 en 9 dezelfde machines zijn.KaDoos schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:59:
@dirkdeman Is dat extern gemeten of intern door de pomp.
[ Voor 15% gewijzigd door dirkdeman op 30-01-2022 22:32 ]
In grove lijnen is daar idd een verband, maar het is niet altijd exact het zelfde, denk bv aan verschillende hoeveelheden defrosts bij dezelfde buiten temp. Daarom is Afgegeven vermogen/verbruik de enige 100% juiste definitie van COP en is het ook nooit meer dan alleen een resultaat tussen die 2 gegevens. neemt niet weg dat je het afgegeven vermogen en daarmee de COP wel kan beinvloeden met buiten temp of watertemp.flippy schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:19:
[...]
even nog vollediger
COP is het resultaat tussen de verhouding tussen de buitentemperatuur en watertemperatuur.
klopt maar dat is ook de vraagstelling niet. ze willen weten wat de minimale afgifte is in pruttelstand ivm pendelen. bij -5 is je warmteverlies dus danig dat het toch meer is dan pruttelstand. (of je wp is een beetje tegroot)no way dat je 2500W uit 450W compressorvermogen krijgt als het -5 is buiten en je moet 40 graden of hoger stoken.

helemaal naar verwachting, maar wist het niet zeker, ik heb hem toegevoegd aan de TS.dirkdeman schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:30:
[...]
Ik heb het nog even nagekeken, 420W extern gemeten. Ook rond de 2500W thermisch (gemeten op de Kamstrup). Niks nieuws, aangezien de 5, 7 en 9 dezelfde machines zijn.
Eens, echter zie ik nog wel wat scripts die alleen toegevoegd vermogen meten. En dat dan weer delen door het verbruik.twain4me schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:51:
[...]
In grove lijnen is daar idd een verband, maar het is niet altijd exact het zelfde, denk bv aan verschillende hoeveelheden defrosts bij dezelfde buiten temp. Daarom is Afgegeven vermogen/verbruik de enige 100% juiste definitie van COP en is het ook nooit meer dan alleen een resultaat tussen die 2 gegevens. neemt niet weg dat je het afgegeven vermogen en daarmee de COP wel kan beinvloeden met buiten temp of watertemp.
Of nog erger, een "abs" meenemen in de formule, zodat teruggevorderd vermogen als afgegeven vermogen word gezien.
Het door het systeem weer teruggevorderd vermogen danwel verbruik tijdens een defrost word dan dus vergeten of nog erger als opgeleverd vermogen gezien.
Eigenlijk zou afgegeven vermogen ook negatief moeten gaan bij een defrost.
Dan klopt het over de dag gezien.
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
Maakt het nog uit of de 9J er in een 3-fase T-Cap versie is?Model Minimaal vermogen in de praktijk
MDC05H3E5 1400 Watt
MDC07H3E5 2500 Watt
MDC05J3E5 2500 Watt
MDC07J3E5 2500 Watt
MDC09J3E5 2500 Watt
Ik ben wel benieuwd naar de minimale afgegeven vermogen van de 12kW..
Volgens mijn informatie is ligt die rond de 3800- 4000 watt bij de 9kW 3 fase tcap de 12 zal hoogstwaarschijnlijk niet anders zijn. een gecalculeerde aanname waarvan ik nagenoeg zeker weet dat die juist is.. maar niet 100%davevleugel schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:25:
[...]
Maakt het nog uit of de 9J er in een 3-fase T-Cap versie is?
Ik ben wel benieuwd naar de minimale afgegeven vermogen van de 12kW..
hier een 12KW T-cap H, 800watt elektrisch is minimale vermogen. wat dat dan doet aan thermisch vermogen is inderdaad wel richting die 4000w. ik meet het echter niet met een kamstrup oid dus kan het niet bevestigen.twain4me schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:33:
[...]
Volgens mijn informatie is ligt die rond de 3800- 4000 watt bij de 9kW 3 fase tcap de 12 zal hoogstwaarschijnlijk niet anders zijn. een gecalculeerde aanname waarvan ik nagenoeg zeker weet dat die juist is.. maar niet 100%
PS: kunnen ook de minimaal elektrisch vermogen in de tabel erbij? lijkt mij zinvol en volgens mij komen er geregeld vragen over.
maandje terug met @Dylantje2 een tabel start gemaakt.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Dank je wel, dat bevestigd mijn aanname.twain4me schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:33:
[...]
Volgens mijn informatie is ligt die rond de 3800- 4000 watt bij de 9kW 3 fase tcap de 12 zal hoogstwaarschijnlijk niet anders zijn. een gecalculeerde aanname waarvan ik nagenoeg zeker weet dat die juist is.. maar niet 100%
Dat moeten we aan @FransvWoerkom vragen.twain4me schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:33:
[...]
Hij heeft een H dacht ik en geen J, de J gaat tot 65 graad en heel ander koudemiddel R32
Mijn 12H geeft minimaal rond de 4kW. En dan meestal nog in QM 3, anders gaat hij pendelen.
Ervaring van J ga je nog niet vinden voor de 12 KW gezien die pas sinds afgelopen week wordt uitgeleverd.davevleugel schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:49:
Hij heeft een H dacht ik en geen J, de J gaat tot 65 graad en heel ander koudemiddel R32
Heb er eentje staan, maar moet het nog installeren. Warmtemeter heb ik niet, is dat puur voor monitoring? Want dan vind ik het best aan de prijs. Of hoe meten jullie de warmteproductie?
Ik weet niet hoe het met microbellen gaat, maar centi- en decibellen ontsnappen juist waar de druk het laagst is, dus bij de warmtepomp in de retour en in het afgiftesysteem bovenin.twain4me schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:27:
[...]
blijft een bijzonder combi.. in de gebruiksaanwijzing van een losse microbel ontluchter staat dat hij in de aanvoer moet in de gebruiksaanwijzing van de vuilafscheider staat dat hij in de retour moet om de pomp te beschermen.. .. waar je een combi dan op zijn beste plek is is dan een beetje onduidelijk
microbellen worden maar gewoon eerst een beetje groter, dan vangt de normale ontluchter ze welFransvWoerkom schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:20:
[...]
Ik weet niet hoe het met microbellen gaat, maar centi- en decibellen ontsnappen juist waar de druk het laagst is, dus bij de warmtepomp in de retour en in het afgiftesysteem bovenin.
Ik ben een invetarisatie aan het maken voor een vriend van mij die een 7KW heeft gekocht.
Het plan is als volgt:
WP komt op garage dak te staan met bigfoots en 2x betonnen steen voor zo weinig mogelijk resonatie.
-125 MM dakdoorvoer
2x deze :
https://www.sani-flex.de/...sArticle/1045?number=2402
2x deze om van flex naar uponor 32'' over te gaan:
https://www.sanispecials....ngen-S-Press-PLUS-1070509
Zit ik dan goed? Of heb ik nog puntstukken nodig om de flexslang op de warmtepomp aan te sluiten?
Het plan is als volgt:
WP komt op garage dak te staan met bigfoots en 2x betonnen steen voor zo weinig mogelijk resonatie.
-125 MM dakdoorvoer
2x deze :
Zit ik dan goed? Of heb ik nog puntstukken nodig om de flexslang op de warmtepomp aan te sluiten?
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
er zit 1 1/4" op de buitenunit. dus je moet nog adapter hebben om naar 1" te gaan.Possible schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:45:
Ik ben een invetarisatie aan het maken voor een vriend van mij die een 7KW heeft gekocht.
Het plan is als volgt:
-125 MM dakdoorvoer
2x deze :
de pana is 5/4" (of 1.1/4") dus nee dat past niet volgens mij heb je 1" nu in je mandje of een verloop of een andere wartel.Possible schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:45:
Het plan is als volgt:
-125 MM dakdoorvoer
2x deze :
ze hebben ook grotere: https://www.sani-flex.de/...114/?p=1&o=10&n=24&f=1193
al moet je nog steeds een adapter hebben naar 1"
al moet je nog steeds een adapter hebben naar 1"
[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 31-01-2022 15:54 ]
https://benem.nl/multitub...-1-4-messing-vertind.htmlPossible schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:54:
@flippy bestaat er ook een perskoppeling die van 32 naar die 5/4 gaat? Dat ik dus geen flex gebruik maar rechtreeks met uponor naar de wp ga. Tis allemaal lastig om de correcte koppelingen te vinden haha
eerst vastdraaien. dan pas persen.
(multitubo = uponor krimptang)
[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 31-01-2022 15:57 ]
https://www.viawww.nl/uponor-puntstuk-5-4-32.htmlPossible schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:54:
@flippy bestaat er ook een perskoppeling die van 32 naar die 5/4 gaat? Dat ik dus geen flex gebruik maar rechtreeks met uponor naar de wp ga. Tis allemaal lastig om de correcte koppelingen te vinden haha
ohw wacht je bedoeld als bus of wartel.. ja die is er ook.
https://www.comwo.nl/nl/1...hroefbus-54-x-32-mm-pers/
moet het uponor zijn ? lang verhaal kort ja ze zijn er en in th profiel zijn ze goedkoper
[ Voor 24% gewijzigd door twain4me op 31-01-2022 16:00 ]
je moet binnendraad hebben.
Kan dat niet met deze?
https://www.sani-flex.de/...-4-uem-mit-90-bogen/a-80/
Al lijkt mij een verbinding met binnendraad en Loctite/hennep/etc. beter dan een ringetje.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
je krijgt dan alleen maar meer fittingen. en die ik linkte kan je beide doen. dus rubber ring en loctite 55.timovd schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:58:
[...]
Kan dat niet met deze?
https://www.sani-flex.de/...-4-uem-mit-90-bogen/a-80/
Al lijkt mij een verbinding met binnendraad en Loctite/hennep/etc. beter dan een ringetje.
nadeel is dat 32 ERG stug is. het vangt totaal geen trillingen of bewegingen op. dat kan zeker tot problemen leiden. dus een 1 1/4" stuk flexibel errtussen is zeker aan te raden.
[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 31-01-2022 16:00 ]
Waarmee sluit jij de boel altijd aan als het om een dakdoorvoer gaat?flippy schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:59:
[...]
je krijgt dan alleen maar meer fittingen. en die ik linkte kan je beide doen. dus rubber ring en loctite 55.
nadeel is dat 32 ERG stug is. het vangt totaal geen trillingen of bewegingen op. dat kan zeker tot problemen leiden. dus een 1 1/4" stuk flexibel errtussen is zeker aan te raden.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
welke persbek heb je? alleen U?Possible schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:59:
Uponor of aluflex mag ook. Volgens mij zijn die allebei 32x3mm
deze kan je ook met U persen (ik heb hem ook , maar geprest met TH)
https://www.selfio.de/roh...kontur-dvgw?fs=3555340408
weinig last van trilling, of ik het zo zou monteren als het 15 - 20 jaar mee moet gaan, ik denk het niet, ik heb er wel eenS bocht na zitten die e.e.a. opneemt. ik zou ook een flex slang nemen.
[ Voor 17% gewijzigd door twain4me op 31-01-2022 16:06 ]
Ik kan eventueel aan een rems u bek komen idd. Ook een rems leiding buigertwain4me schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:04:
[...]
welke persbek heb je? alleen U?
deze kan je ook met U persen (ik heb hem ook , maar geprest met TH)
https://www.selfio.de/roh...kontur-dvgw?fs=3555340408
75cm flexibel met armacell (naadloos) erom voor isolatie en dan verder met meerlaags wat ook armacell heeft en eventueel nog een harde buis eromheen tot je doorvoer. het is handiger om een draadfitting te hebben op meerlaags aan de buitenzijde na de doorvoer zodat je nooit je verzegeling van je dakdoorlaat hoeft te verbreken. een flexibele slang zoals dat rvs omvlochten spul krijg je nooit waterdicht.Possible schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:03:
[...]
Waarmee sluit jij de boel altijd aan als het om een dakdoorvoer gaat?
[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 31-01-2022 16:11 ]
stukje flex heeft wel zo zijn voordelen, ik heb een tijdelijks situatie, en hoef weinig rekening te houden met levensduur. en de pana dus direct aangesloten met meerlaagse buis en opzich geen last van trillingen maar waarschijnlijk is het een beter idee om een stukje slang te gebruiken. hou der rekening mee dat 32 buigen echt pittig is en zeker zonder buigveren niet super precies. hou dus extra ruimte in je doorvoeren om een beetje speling te hebben.Possible schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:06:
[...]
Ik kan eventueel aan een rems u bek komen idd. Ook een rems leiding buiger
ik doe 32 niet eens meer buigen tenzij het echt ruimte bochten zijn. ik pak liever gewoon 45~90 bochten erbij. sneller en veel minder gevloek en getier om het goed de bocht om te krijgen. helemaal als je electromagisch krimpt. als flow echt een issue is dan pak je maar een maatje groter ter compensatie maar voordat zoiets het geval is praat je ook niet meer over "huishoudelijke" situaties.twain4me schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:12:
[...]
stukje flex heeft wel zo zijn voordelen, ik heb een tijdelijks situatie, en hoef weinig rekening te houden met levensduur. en de pana dus direct aangesloten met meerlaagse buis en opzich geen last van trillingen maar waarschijnlijk is het een beter idee om een stukje slang te gebruiken. hou der rekening mee dat 32 buigen echt pittig is en zeker zonder buigveren niet super precies. hou dus extra ruimte in je doorvoeren om een beetje speling te hebben.
poos geleden nog een VRF in bedrijf moeten stellen met vergelijkbaar issue. 5 min overleg met de ontwerper van het schema en klaar. ipv een volle dag spenderen aan bochten fabriceren gewoon 90 erin en 1 slag grotere leiding. qua materiaal wat duurder maar uiteindelijk goedkoper doordat we bijna 2 dagen eerder klaar waren.
[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 31-01-2022 16:20 ]
Wat bedoel je precies met flexibele rvs omvlochten krijg je nooit waterdicht ?flippy schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:10:
[...]
75cm flexibel met armacell (naadloos) erom voor isolatie en dan verder met meerlaags wat ook armacell heeft en eventueel nog een harde buis eromheen tot je doorvoer. het is handiger om een draadfitting te hebben op meerlaags aan de buitenzijde na de doorvoer zodat je nooit je verzegeling van je dakdoorlaat hoeft te verbreken. een flexibele slang zoals dat rvs omvlochten spul krijg je nooit waterdicht.
snap ik.. kut spulflippy schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:14:
[...]
ik doe 32 niet eens meer buigen tenzij het echt ruimte bochten zijn. ik pak liever gewoon 45~90 bochten erbij. sneller en veel minder gevloek en getier om het goed de bocht om te krijgen. helemaal als je electromagisch krimpt.

flexibel omvlochten zal altijd vocht doorlaten langs het vlechtwerk. het is doorgaans niet aan " jouw" probleem, meer een "volgende bewoner" probleem.Possible schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:19:
[...]
Wat bedoel je precies met flexibele rvs omvlochten krijg je nooit waterdicht ?
beetje cappilaire werking en beetje onderdruk in huis en je slurpt best wat naar binnen.
[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 31-01-2022 16:24 ]
@flippy hoezo..? er zit gewoon een kunststofbuis/rvs in?
https://rvsslangen.nl/koeling-en-verwarming/rvs-type-4000/ (laatste foto)
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
de omvlechting is niet water/luchtdicht. het is gewoven draad die losjes om de slang zit. dus water/condens/vocht/lucht kan makkelijk via die route naar binnen.Icekiller2k6 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:38:
@flippy hoezo..? er zit gewoon een kunststofbuis/rvs in?
de geribbelde versie waar je naar linkt is niet echt geweldig duurzaam. die scheuren sneller of je moet echt goeie dure hebben.
[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 31-01-2022 16:40 ]
akkoord, maar dat is een beschermingshulsel, het water gaat door de inwendige buis...
in de goedkope zit een kunststof versie ipv rvs versie..
in de goedkope zit een kunststof versie ipv rvs versie..
[ Voor 26% gewijzigd door Icekiller2k6 op 31-01-2022 16:46 ]
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Wat is de ervaring met de spullen van Heima24? Dat lijkt op Pipetec spul en dat lijkt een goede OEM leverancier in Duitsland te zijn?
Dan kom je bijv. op dergelijk spul uit: https://www.heima24.de/ro...ohr.html?cache=1643644358
Is inclusief handpersgereedschap nog goedkoper dan de hele boel van Uponor bij Warmteservice (bijv). Maar is de kwaliteit er dan ook naar?
Dan kom je bijv. op dergelijk spul uit: https://www.heima24.de/ro...ohr.html?cache=1643644358
Is inclusief handpersgereedschap nog goedkoper dan de hele boel van Uponor bij Warmteservice (bijv). Maar is de kwaliteit er dan ook naar?
Als je een keer een U bek voor uponor of multitubo nodig hebt kan je die vast wel lenen van 1 van de mensen hier....
Het is beetje zonde om 200 euro voor een tang uit te geven die je 10 min nodig hebt. Denk dat je met een fles wiskey of kratje bier ook een eind komt.
Het is beetje zonde om 200 euro voor een tang uit te geven die je 10 min nodig hebt. Denk dat je met een fles wiskey of kratje bier ook een eind komt.
[ Voor 39% gewijzigd door flippy op 31-01-2022 17:22 ]
Nou het gaat om vrienden dus dat is niet handig .. ze zullen er dus ook wel blijven wonen hahaflippy schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:21:
[...]
flexibel omvlochten zal altijd vocht doorlaten langs het vlechtwerk. het is doorgaans niet aan " jouw" probleem, meer een "volgende bewoner" probleem.
beetje cappilaire werking en beetje onderdruk in huis en je slurpt best wat naar binnen.
Denk dat ik dan toch maar 2x 32 mm door de dakdoorvoer met wat bochtjes/knietjes. Ik heb er tenslotte ook een stuk of 8 en de flow is dikke prima
Dat is waar, maar ergens vind ik 't ook wel waardevol om langzaam mijn eigen toolkit bij elkaar te verzamelen. Plus een vriend van me gaat verbouwen en die wil dan wel samen met mij zo'n tang kopen.flippy schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:21:
Als je een keer een U bek voor uponor of multitubo nodig hebt kan je die vast wel lenen van 1 van de mensen hier....
1. Is dat materiaal OK of is daar nog wat op aan te merken? Iemand ervaring?
2. Is zo'n handperstang wel een beetje te doen? Voor mij zijn 't maar een stuk of 12 koppelingen.
Ik was in 't algemeen wel verbaasd hoe duur 't allemaal is. Voor paar meter buis en een aantal koppelingen (je hebt er toch wel wat nodig voor WP / boilervat / cv / water, tikt dat toch een stuk harder aan dan ik dacht.
Ik zit nog met enkele onzekerheden voordat ik een 5J ga aanschaffen.
* Het bestaande systeem waar ik op aansluit is een 20x2 henco buis, dit gaat later over in een klein stukje 22mm staal. Ik moet zo'n 16 meter vanaf de WP naar de bestaande buizen. Kan ik dat met geisoleerde Henco 20x2 doen of is dat te dun? (Ik zou wel 22 willen maar ik kan geen verloopjes vinden van 22 naar 20. Ook moet ik een stuk door een buis gaan duwen dus hoe dikker hoe minder vertrouwen ik erin heb.
* Ik moet een microbellen ontluchter aansluiten op het hoogste punt neem ik aan? En ook een magneet? Beiden in het circuit dat naar de WP toe gaat?
* De verkoper van de WP zegt dat ik even op werkspot moet kijken of iemand de installatie wil schouwen voor de subsidie, maar is dat jullie gelukt of rekenen die allemaal minstens de helft van de subsidie?
* Het bestaande systeem waar ik op aansluit is een 20x2 henco buis, dit gaat later over in een klein stukje 22mm staal. Ik moet zo'n 16 meter vanaf de WP naar de bestaande buizen. Kan ik dat met geisoleerde Henco 20x2 doen of is dat te dun? (Ik zou wel 22 willen maar ik kan geen verloopjes vinden van 22 naar 20. Ook moet ik een stuk door een buis gaan duwen dus hoe dikker hoe minder vertrouwen ik erin heb.
* Ik moet een microbellen ontluchter aansluiten op het hoogste punt neem ik aan? En ook een magneet? Beiden in het circuit dat naar de WP toe gaat?
* De verkoper van de WP zegt dat ik even op werkspot moet kijken of iemand de installatie wil schouwen voor de subsidie, maar is dat jullie gelukt of rekenen die allemaal minstens de helft van de subsidie?
1: ik ken het niet. ik gebruik alleen multitubo of upnor.I-King schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:28:
[...]
Dat is waar, maar ergens vind ik 't ook wel waardevol om langzaam mijn eigen toolkit bij elkaar te verzamelen. Plus een vriend van me gaat verbouwen en die wil dan wel samen met mij zo'n tang kopen.
1. Is dat materiaal OK of is daar nog wat op aan te merken? Iemand ervaring?
2. Is zo'n handperstang wel een beetje te doen? Voor mij zijn 't maar een stuk of 12 koppelingen.
Ik was in 't algemeen wel verbaasd hoe duur 't allemaal is. Voor paar meter buis en een aantal koppelingen (je hebt er toch wel wat nodig voor WP / boilervat / cv / water, tikt dat toch een stuk harder aan dan ik dacht.
2: ja hoor. je fietst er zo doorheen. alleen 32 is wel ff serieus werk.
ligt eraan. het is duurzamer en levert minder problemen op in de lange termijn. in wat grotere hoeveelheden is het goedkoper dan oude stijl.
laat dat microbellen ding lekker zitten en zet een ontluchter op de plek waar het meest logische uitkomt waar lucht kan verzamelen. een vuilfilter moet je op de retour zetten. veel filters hebben ook een ontluchter of kunnen een ontluchter erop zetten.Pixal schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:32:
Ik zit nog met enkele onzekerheden voordat ik een 5J ga aanschaffen.
[ Voor 39% gewijzigd door flippy op 31-01-2022 18:39 ]
Ik heb alle koppelingen van heima24.de. Prima spul, goed te knellen. Ik heb weinig ervaring met andere merken, alleen een paar kleinere uponor-koppelingen. Maar zag daar geen verschil in kwaliteit.I-King schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:57:
Wat is de ervaring met de spullen van Heima24? Dat lijkt op Pipetec spul en dat lijkt een goede OEM leverancier in Duitsland te zijn?
@flippy ik zie wat verschillende reacties over diameter, voor een 5J, ik heb nu 28mm cv buis en verder alleen radiatoren. Ik kan dan kiezen voor 32*3 (lastiger verwerken, maar 'logischer' om aan te sluiten op de huidige setting, of 26*3. Maakt het voor dit vermogen nog uit?
Ik had in de grafiekjes gekeken en voor een delta3 kwam ik uit op 1,4 m3/u, en een binnendiameter van 23mm. Nu is dat een wat hoog volume voor radiatoren volgens mij, maar ben liever wat overbemeten. Klopt mijn redenatie zover?
Ik had in de grafiekjes gekeken en voor een delta3 kwam ik uit op 1,4 m3/u, en een binnendiameter van 23mm. Nu is dat een wat hoog volume voor radiatoren volgens mij, maar ben liever wat overbemeten. Klopt mijn redenatie zover?
met 32mm zit je op 0.7 meter per seconde. met 26mm is dat al 1.3meter per seconde.I-King schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:07:
@flippy ik zie wat verschillende reacties over diameter, voor een 5J, ik heb nu 28mm cv buis en verder alleen radiatoren. Ik kan dan kiezen voor 32*3 (lastiger verwerken, maar 'logischer' om aan te sluiten op de huidige setting, of 26*3. Maakt het voor dit vermogen nog uit?
officeel is 2m/sec de max en alles boven de 1.5 ga je zeker horen. ruwe buizen zoals galvabuis en haakse fittingen hoor je al veel eerder. dus je wilt die meters per seconde zo laag mogelijk houden. en tegelijk je watervolume in je systeem zo groot mogelijk maken.
dus ja, groter is aanwijsbaar beter. niet vergeten dat met ontdooislagen je aantal liters rustig richting de 1.8m/sec gaat. dus dat ga je snachts in bed wel horen.
natuurlijk kan/moet je de pomp gewoon wat begrenzen maar dit soort dingen is vrij eenmalig en relatief pijnloos aanleggen als je er 1x gewoon voor gaat. later heb je er 20+ jaar alleen maar profijt van.
Heb je ook ervaring met bijvoorbeeld deze meerlagenbuis? Of wellicht jij @flippydirkdeman schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:40:
[...]
Ik heb alle koppelingen van heima24.de. Prima spul, goed te knellen. Ik heb weinig ervaring met andere merken, alleen een paar kleinere uponor-koppelingen. Maar zag daar geen verschil in kwaliteit.
https://www.heima24.de/ro...eft.html?cache=1643654091
Het scheelt namelijk behoorlijk vergeleken met de NL prijzen / Uponor...
geen ervaring mee.
ik heb nog wel een paar meter aan 32mm liggen mocht iemand nog een donatie willen doen aan het "help flip de winter door" fonds en niet veel nodig hebben...
o ja, uponor en multitubo komt uit dezelfde fabriek gerold qua meerlagenbuis.
ik heb nog wel een paar meter aan 32mm liggen mocht iemand nog een donatie willen doen aan het "help flip de winter door" fonds en niet veel nodig hebben...

o ja, uponor en multitubo komt uit dezelfde fabriek gerold qua meerlagenbuis.

[ Voor 27% gewijzigd door flippy op 31-01-2022 19:51 ]
De 32 niet. Ik heb wel de 26 en 20 gebruikt.
Ik heb hier nog een rol 20 staan en een perstang en nog wat losse koppelingen.
De koppelingen van Heima 24 met de kunststof tussenstukken vindt ik persoonlijk wat te slap. Uponor is beter, maar daar is de prijs ook naar.
De koppelingen van Heima 24 met de kunststof tussenstukken vindt ik persoonlijk wat te slap. Uponor is beter, maar daar is de prijs ook naar.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Ze zijn er ook in een metalen variant:martijn v o schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:18:
De 32 niet. Ik heb wel de 26 en 20 gebruikt.
https://www.heima24.de/ro...x-30-mm-fuer-mv-rohr.html
o dat is nieuw dan, die hadden ze 4 maanden geleden nog niet, of ik kan niet zoeken.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Met 32x3 meerlagenbuis idd.. Die koppelingen zijn compatibel met Uponor namelijk. Staan ook in de beschrijving.davevleugel schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:24:
@Possible Weet je welke flexibel je gaat gebruiken? Ik ben ook opzoek, wel ga ik aansluiten op uponor 32. Ik ben opzoek naar flexibel met haakse kop, voorkeur om maatje met koppeling van 1 1/4 ..
Deze zou dan volgens mij rechtstreeks op de pana kunnen:
https://www.heima24.de/ro...rbundrohr-32-x-30-mm.html
16 x 2,0 mm = TH + U-compatibel
20 x 2,0 mm = TH + U-compatibel
26 x 3,0 mm = TH + U-compatibel (25 persbek)
32 x 3,0 mm = TH + U-compatibel
Ik heb voor de grap eens een vergelijking gemaakt in NL.. Scheelt gewoon 250 euro
[ Voor 15% gewijzigd door Possible op 31-01-2022 20:42 ]
Ja maar het is niet verstandig lijkt mij om de Uponor direct aan je WP te knopen. Ding staat de hele dag te trillen ik weet niet wat voor resultaat dat op de Uponor heeft. Mijn WP staat straks 30cm vanaf de muur, Uponor buigen heb ik slechte ervaring mee vooral in die radius (geïsoleerde ISO 4).. Dus ik wil de flexibel ertussen hebben, mijn Uponor is maar 2 meter langs de muur rechtstreeks naar binnen.
Ondertussen via eerder post van jou en @flippy gekozen voor de https://www.sani-flex.de/...chtung/a-147/?number=2403. Deze ga ik dan met armaflex bekleden.
Ondertussen via eerder post van jou en @flippy gekozen voor de https://www.sani-flex.de/...chtung/a-147/?number=2403. Deze ga ik dan met armaflex bekleden.
Mijn wp is ook rechtstreeks aangesloten met uponor... Volgens mij doet @koevlaas2 Niets anders dan dat ..davevleugel schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:44:
Ja maar het is niet verstandig lijkt mij om de Uponor direct aan je WP te knopen. Ding staat de hele dag te trillen ik weet niet wat voor resultaat dat op de Upnonor heeft. Mijn WP staat straks 30cm vanaf de muur, Uponor buigen heb ik slechte ervaring mee vooral in die radius.. Dus ik wil de flexibel ertussen hebben, mijn uponor is maar 2 meter langs de muur rechtstreeks naar binnen.
Die koppelingen zijn niet met de uponor tang te persen dat hebben wij geprobeerd. Ik dacht het ook zo te lezen. waarschijnlijk is de Duitse uponortang toch anders als de Nederlandse.
Ik kan aan een Rems perstang komen, weet niet of dat heel veel verschilt? Die verkopen ze namelijk wel op de website.martijn v o schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:48:
Die koppelingen zijn niet met de uponor tang te persen dat hebben wij geprobeerd. Ik dacht het ook zo te lezen. waarschijnlijk is de Duitse uponortang toch anders als de Nederlandse.
Ik heb de 26mm variant gebruikt, en voorgeisoleerde 32mm Uponor unipipe. De uponor was een stuk eenvoudiger te buigen dan de heima, terwijl de uponor een grotere diameter had. Maar op zich goed te doen. De uponor had ik samen met een andere tweaker gekocht zodat de kosten beperkt bleven. Als ik dat een evt. volgende keer niet zou kunnen zou ik de heima-buis ook prima vinden.Possible schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:36:
[...]
Heb je ook ervaring met bijvoorbeeld deze meerlagenbuis? Of wellicht jij @flippy
Ik heb ook deze buis gebruikt voor mijn warmtepomp. Aangesloten met de metalen koppelingen die ze daar verkopen en geperst met de perstang van Heima. Ging prima! Wel is de buis erg stug, dus het kost wat moeite om goed te buigenPossible schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:36:
[...]
Heb je ook ervaring met bijvoorbeeld deze meerlagenbuis? Of wellicht jij @flippy
Goed om te horen!SJB schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:18:
[...]
Ik heb ook deze buis gebruikt voor mijn warmtepomp. Aangesloten met de metalen koppelingen die ze daar verkopen en geperst met de perstang van Heima. Ging prima! Wel is de buis erg stug, dus het kost wat moeite om goed te buigen
Als je die dempende voeten gebruikt, is flex-slang een goede keus. Voor de overgang van pomp naar flex heb je geen puntstuk maar een neusstuk nodig:Possible schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:54:
https://www.buurs.nl/prod...eusstuk-1-1-4-x-1-messing
Ok de 9J doet 2500 watt minimaalCurlyMo schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:15:
[...]
Dat kan @Carboy54 toch vast wel even geven?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
je moet naar het type persprofiel van de persbek kijken. de orginele uponor = U de orginele henco is TH (de rest weet ik niet uit mijn hoofd) zal altijd in de beschrijving staan, zo niet, iets anders kopen.Possible schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:50:
[...]
Ik kan aan een Rems perstang komen, weet niet of dat heel veel verschilt? Die verkopen ze namelijk wel op de website.
Het merk van de perstang, in mijn geval klauke, of rems, of chinees zoals op al die sites te koop is als handpers, maakt in basis niet uit. Gas mag je formeel niet met de hand persen, maar daar hebben we geen last van

[ Voor 19% gewijzigd door twain4me op 31-01-2022 22:09 ]
Heb ook de 32mm can heima24.de gebruikt. Idd kan wel aanraden om de metalen koppelingen te gebruiken ipv de plasticen.
Ook net de hand geperst.
Ook net de hand geperst.
Is ook zo.. ik vind het bizar hoeveel prijsverschil er in zit vergeleken met Nederland. Op een simpele order zo’n 250 euro met een paar koppelingen.. dan heb ik nog niet eens metaal vs kunststof vergelijking gemaakt …twain4me schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:15:
[...]
er zijn verschillende aanbieders die "merkloze" buis in duitsland verkopen en eigenlijk is het allemaal prima. maak je niet al te druk.. die shops zijn allemaal mega groot en gaan de gans met de goude eieren (wij nederlanders) echt niet zomaar opgeven.
Uponor is ook gewoon veruit het duurst, In nederland kan je ook alternatieven kopen zoals APC bv bij arsenius dan is het verschil ook een stuk minder groot. zelf had ik vaak henco en dat is ook goedkoper dan uponor.Possible schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:41:
[...]
Is ook zo.. ik vind het bizar hoeveel prijsverschil er in zit vergeleken met Nederland. Op een simpele order zo’n 250 euro met een paar koppelingen.. dan heb ik nog niet eens metaal vs kunststof vergelijking gemaakt …
Je bent nu ook wel unox (a) met lidl (b) merk aan het vergelijken en je aan het verbazen dat B goedkoper is
Geldt wel voor meer zaken hè… mijn warmtepomp komt er ook vandaan, maar voor sommige klusbenodigdheden is het gewoon rendabel om vanuit hier (Ede) naar Emmerich op en neer te rijden. Glasweefselbehang en lijm kost daar ook een fractie van wat je hier betaalt, bijvoorbeeld. Combineren met boodschappen/tanken en even langs de Imbiss en je hebt meteen een budgetvriendelijk dagje uit voor het hele gezinPossible schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:41:
[...]
Is ook zo.. ik vind het bizar hoeveel prijsverschil er in zit vergeleken met Nederland. Op een simpele order zo’n 250 euro met een paar koppelingen.. dan heb ik nog niet eens metaal vs kunststof vergelijking gemaakt …
zo dichtbij dan zou ik er om de week zittendirkdeman schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:06:
[...]
Geldt wel voor meer zaken hè… mijn warmtepomp komt er ook vandaan, maar voor sommige klusbenodigdheden is het gewoon rendabel om vanuit hier (Ede) naar Emmerich op en neer te rijden. Glasweefselbehang en lijm kost daar ook een fractie van wat je hier betaalt, bijvoorbeeld. Combineren met boodschappen/tanken en even langs de Imbiss en je hebt meteen een budgetvriendelijk dagje uit voor het hele gezin
Na alle posts over koppelingen en tangen.
Ik heb hier wel zo'n grote perstang liggen met de verschillende maten inzetstukjes. Weet alleen niet meer uit mijn hoofd welk type.
Voor het geval iemand hem wil lenen ofzo, ik woon in midden NL.
Ik heb hier wel zo'n grote perstang liggen met de verschillende maten inzetstukjes. Weet alleen niet meer uit mijn hoofd welk type.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Nog even over min. vermogen.
5 kw is volgens koevlaas voldoende.
Afgifte van het systeem is aan de krappe kant.
Stelling: dan kun je net zo goed ipv 5J en 7J nemen immers hebben zelfde min. vermogen.
Maar wat is de invloed van het pomp vermogen hierbij?
Deze zijn wel degelijk verschillend.
5 J. Watt 34/96. L/min.14,3
7 J. 36/100. 20,1
9 J. 39/108. 25,8
Volgens specs.
Stelling: dan kun je net zo goed ipv 5J en 7J nemen immers hebben zelfde min. vermogen.
Deze zijn wel degelijk verschillend.
5 J. Watt 34/96. L/min.14,3
7 J. 36/100. 20,1
9 J. 39/108. 25,8
Volgens specs.
MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..
@Buitenkamp pompvermogens zijn op hun minimum nagenoeg gelijk (die 2-3W daar gelaten). Ze hebben een hogere max omdat de hele WP ook meer max vermogen moet kunnen overbrengen.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
klopt vandaar dat dit zeker bij twijfel ook steeds wordt geadviseerdBuitenkamp schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:55:
Nog even over min. vermogen.
echter als je afgifte het niet aankan, kan je jezelf afvragen waar je mee bezig bent. zonder afgifte heb je weinig aan de wp.
De verschillende versies zijn in staat om tussen de 2.5kW en [5, 7, 9]kW te leveren. Het vermogen wat geleverd wordt is afhankelijk van de dT en flow. De dT wordt gestuurd door je afgifte in huis bij een bepaalde temperatuur. Je kan door daarmee te spelen alle drie de WP's prima beperken op +/- 3kW. Dat doen sommige van ons (waaronder ik) ook actief. Als het huis bijna op temperatuur is dan schroef ik de flow terug naar 9L i.p.v. 18L zodat hij bij met dezelfde Ta en dT vraag een stuk minder vermogen levert.Buitenkamp schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:55:
Ik haal hier in huis met een Ta van 33 een maximale dT van 4. Bij een Ta van 37 haal ik een dT van 5. Dat komt omdat ik alleen op radiatoren draai en dus bij lagere temperaturen een stuk minder afgifte heb. Bij een lage relatief lage Ta en dus lage dT kan ik vrij spelen met het vermogen door op flow te sturen.
Omdat ik een 5kW heb staan stopt die op een gegeven moment met meer vermogen leveren. Wat ik ook doe qua parameters. Bijv. door te weigeren naar een hogere Ta te klimmen. Als ik bij hele koude dagen dus een hogere Ta nodig, dan ben ik gedwongen de flow terug te schroeven.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
zijn er meer mensen die dat willen? dan kan ik een lijstje maken in de TS?sjimmie schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 07:20:
Na alle posts over koppelingen en tangen.
Ik had al wat antwoord gekregen voor de installatie van mijn 5J maar nog niet op deze dingetjes waar ik mee zit:
* De rekentabel zegt dat ik beste gebruik maak van 22mm maar het bestaande systeem waar ik op aansluit is een 20x2 henco buis bij de CV ketel richting de vvw. Ik moet zo'n 16 meter vanaf de WP naar de bestaande buizen. Kan ik met geisoleerde Henco 20x2 vanaf de warmtepomp of is dat te dun?
Ik wil namelijk met deze Henco vision werken en ik zie geen optie om bijv. van 22 naar 20 te verlopen
* De rekentabel zegt dat ik beste gebruik maak van 22mm maar het bestaande systeem waar ik op aansluit is een 20x2 henco buis bij de CV ketel richting de vvw. Ik moet zo'n 16 meter vanaf de WP naar de bestaande buizen. Kan ik met geisoleerde Henco 20x2 vanaf de warmtepomp of is dat te dun?
Ik wil namelijk met deze Henco vision werken en ik zie geen optie om bijv. van 22 naar 20 te verlopen

[ Voor 3% gewijzigd door Pixal op 01-02-2022 11:15 ]
Als de verbinding niet direct bestaat als verloop kan je altijd overgaan met een puntstuk + een schroefbus.Pixal schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:14:
andersom kan ook, maar dit is dan het idee

ik zou minimaal 26 , maar liever 32 nemen 20 is echt heel erg dun. ik vraag mij af in welke tabel dat als advies staat?* De rekentabel zegt dat ik beste gebruik maak van 22mm maar het bestaande systeem waar ik op aansluit is een 20x2 henco buis bij de CV ketel richting de vvw. Ik moet zo'n 16 meter vanaf de WP naar de bestaande buizen. Kan ik met geisoleerde Henco 20x2 vanaf de warmtepomp of is dat te dun?
Edit: ik denk dat ik hem snap je bent denk ik in de veronderstelling dat 20mm meerlaags een vervanger is voor 22mm? dat is het niet. dat is 26mm
[ Voor 54% gewijzigd door twain4me op 01-02-2022 11:33 ]
Ik heb hier vanaf de CV naar de VVW verdeler een stuk van ong. 5 meter 20x2 Henco liggen. Ik heb de CV op 35 graden staan. Dat gaat gewoon goed. Ik was van plan de boel vanaf de WP aan de bestaande leiding te koppelen. De tabel zegt bij 5KW en bijv. delta T van 5 dat de kunstof buis een inwendige diameter van 17 of 18 nodig heeft. Maar ik weet niet precies hoe ik die tabel dan moet bekijken.twain4me schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:18:
[...]
Als de verbinding niet direct bestaat als verloop kan je altijd overgaan met een puntstuk + een schroefbus.
andersom kan ook, maar dit is dan het idee
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
ik zou minimaal 26 , maar liever 32 nemen 20 is echt heel erg dun. ik vraag mij af in welke tabel dat als advies staat?
Edit: ik denk dat ik hem snap je bent denk ik in de veronderstelling dat 20mm meerlaags een vervanger is voor 22mm? dat is het niet. dat is 26mm
Mijn probleem met dikker dan 20 of 22 is dat ik niet denk dat het door deze gele pijp past en dan houdt het verhaal echt direct op, geen kruipruimte aanwezig.
:strip_exif()/f/image/FGg3NAuKWqUjNWfBJOBtf0Mp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/veQ7DOGy3npMlhwPq96kZ1Yg.jpg?f=fotoalbum_large)
ik zou gewoon 26 proberen of misschien hep2o 22 of een lange rvs slang laten maken?Pixal schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:40:
[...]
Ik heb hier vanaf de CV naar de VVW verdeler een stuk van ong. 5 meter 20x2 Henco liggen. Ik heb de CV op 35 graden staan. Dat gaat gewoon goed. Ik was van plan de boel vanaf de WP aan de bestaande leiding te koppelen. De tabel zegt bij 5KW en bijv. delta T van 5 dat de kunstof buis een inwendige diameter van 17 of 18 nodig heeft. Maar ik weet niet precies hoe ik die tabel dan moet bekijken.
Mijn probleem met dikker dan 20 of 22 is dat ik niet denk dat het door deze gele pijp past en dan houdt het verhaal echt direct op, geen kruipruimte aanwezig.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
en 20x2 heeft een interne diameter van 16
Dit topic is gesloten.