Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 134 Laatste
Acties:
  • 768.482 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

twain4me schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:47:
[...]

ik zou gewoon 26 proberen of misschien hep2o 22 of een lange rvs slang laten maken? :+
en 20x2 heeft een interne diameter van 16
Dus eigenlijk gewoon ongeisoleerde leidingen nemen, hep2o 22mm, door die buis zien te jassen en dan achteraf isoleren? Ik kan op internet nooit verloopjes vinden zoals je zei maar ik zit in de buurt van een Wildkamp dus dat 22 naar 20 brengen mag niet zo'n probleem zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Pixal schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:07:
[...]

Dus eigenlijk gewoon ongeisoleerde leidingen nemen, hep2o 22mm, door die buis zien te jassen en dan achteraf isoleren? Ik kan op internet nooit verloopjes vinden zoals je zei maar ik zit in de buurt van een Wildkamp dus dat 22 naar 20 brengen mag niet zo'n probleem zijn dan.
ik zou het proberen ja.. je kan wellicht al van die dunne buis isolatie om de buis doen die is volgens mij 9 mm dan zou je op 40mm komen, gaat knap proppen worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

gewoon 32mm pakken en isolatie laten voor wat het is. isolatie krijg je er nooit heel doorheen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:01
@dirkdeman Die 26 mm koppelingen, die zijn wel compatible met 25mm uponor meerlagenbuizen?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
twain4me schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:08:
[...]

zijn er meer mensen die dat willen? dan kan ik een lijstje maken in de TS?
ik denk niet dat ik een officiele uitleenlocatie wil gaan worden hoor.
Possible schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:09:
@sjimmie Ik neem aan een handpers ipv accu ?
hand, rijker ben ik niet.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:23
Pixal schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:14:
Ik had al wat antwoord gekregen voor de installatie van mijn 5J maar nog niet op deze dingetjes waar ik mee zit:

* De rekentabel zegt dat ik beste gebruik maak van 22mm maar het bestaande systeem waar ik op aansluit is een 20x2 henco buis bij de CV ketel richting de vvw. Ik moet zo'n 16 meter vanaf de WP naar de bestaande buizen. Kan ik met geisoleerde Henco 20x2 vanaf de warmtepomp of is dat te dun?

Ik wil namelijk met deze Henco vision werken en ik zie geen optie om bijv. van 22 naar 20 te verlopen :/

* De verkoper van de WP zegt dat ik even op werkspot moet kijken of iemand de installatie wil schouwen voor de subsidie, maar is dat jullie gelukt of rekenen die allemaal minstens de helft van de subsidie?
Verkijk je niet op de buitendiameter van buizen. Voor de stroming, de weerstand en het geluid is de binnendiameter van belang en de ruwheid van de binnenkant. Een stalen of koperen 22mm heeft een binnendiameter van 19mm. Een plastic buis van 20mm heeft een binnendiameter van maar 16mm. Maar aan de andere kant is plastic veel gladder. Je kunt de weerstand uitrekenen met het volgende gereedschap:

https://www.werktuigbouw.nl/calculators/pipeflow_fluid.htm

Voor metalen pijp kies je ruwheid 100 of 200 micrometer; voor de plastic pijp 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Mbt isolatie van de buizen:

https://a.aliexpress.com/_uZx7NO

Dit heb ik ook in de garage gedaan. Omdat mijn buizen al geïsoleerd waren paste ze er niet eromheen. Daarom dus dubbel gedaan (opengeknipt)

1.7 meter 9mm dik voor 32mm buizen kost je dan € 7,35

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Possible schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:48:
Mbt isolatie van de buizen:

https://a.aliexpress.com/_uZx7NO

Dit heb ik ook in de garage gedaan. Omdat mijn buizen al geïsoleerd waren paste ze er niet eromheen. Daarom dus dubbel gedaan (opengeknipt)

1.7 meter 9mm dik voor 32mm buizen kost je dan € 7,35
Niemand weet een adresje voor dit soort spul in Nederland zeker? Bij de bouwmarkt hebben ze alleen maar van die troep buisjes voor binnen. Uit principe bestel ik zoveel mogelijk niet meer zo ver mogelijk, minder fossiel, ook een beetje waarom ik een WP wil 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Pixal schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:20:
[...]

Niemand weet een adresje voor dit soort spul in Nederland zeker? Bij de bouwmarkt hebben ze alleen maar van die troep buisjes voor binnen. Uit principe bestel ik zoveel mogelijk niet meer zo ver mogelijk, minder fossiel, ook een beetje waarom ik een WP wil 8)7
Ja hoor dat is er wel: armaflex :P

Wel 2x zo duur (maar denk ik ook wel beter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
[...]

ik heb er hier gewoon wat pvctape omheen zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

Armacell bij Warmteservice. Geen 9 maar 13mm wanddikte.

https://www.warmteservice.nl/Armacell/m/armacell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
komt dat niet gewoon uit het zelfde china? Of schuimen ze dat spul op in munster?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_zBZfAlZbQkWUMRr5NPaJC5u8U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kXEC0NEiXW0MCbscyGH9VOh4.jpg?f=user_large

https://local.armacell.com/nl/armacell-netherlands/over-ons/

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 01-02-2022 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Het is natuurlijk onmogelijk om volledig zonder China te shoppen tegenwoordig. Maar dan koop ik als het even kan toch liever spullen die in grote hoeveelheden naar europa zijn gekomen ipv het ali expres pakketsysteem. Dit berust volledig op het gevoel dat ik erbij heb want hoe alle transportlijnen precies lopen heb ik geen idee van. Wel merk ik dat het verdraaide lastig is om als particulier een WP te installeren zonder minstens bij 10 verschillende bedrijven spullen in te slaan.

Het meeste is duidelijk maar over leidingen langere stukken onder de grond isoleren ben ik na het lezen en zoeken nog steeds niet helemaal uit. Dus maar in armaflex, en dan in een PVC pijp frotten.

Heb inmiddels een rol 26x3 henco besteld, voordat ik verdere uitgaven ga doen eerst maar eens kijken of dit door die buis te duwen is, ik vrees het ergste, zo stug materiaal de bocht om duwen...

En gezien ik er steeds geen antwoord op krijg begin ik te vermoeden dat het een verboden vraag is, voor de subsidie (eindcontrole of zgn inbedrijfstelling), gewoon op werkspot kijken? Of geen goede ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Pixal schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:57:
[...]

En gezien ik er steeds geen antwoord op krijg begin ik te vermoeden dat het een verboden vraag is, voor de subsidie (eindcontrole of zgn inbedrijfstelling), gewoon op werkspot kijken? Of geen goede ervaringen mee?
zoekopdracht werkspot

;)

[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 01-02-2022 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

[...]

Ik wacht geduldig met je mee op antwoord.
Ik ga denk ik een installateur uit de buurt bellen en vragen of die voor €200,- de koppelingen van de flexslangen die ik wil gaan gebruiken wil komen aandraaien en dan een rekening te maken als zijnde dat hij hem heeft geïnstalleerd en dat ik het materiaal zelf gekocht heb.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-06 10:59
klump4u schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:06:
[...]

Ik wacht geduldig met je mee op antwoord.
Ik ga denk ik een installateur uit de buurt bellen en vragen of die voor €200,- de koppelingen van de flexslangen die ik wil gaan gebruiken wil komen aandraaien en dan een rekening te maken als zijnde dat hij hem heeft geïnstalleerd en dat ik het materiaal zelf gekocht heb.
Ik haak aan. Ik vraag me ook af of de subsidie dit jaar "op" raakt. Ik verwacht de pomp in Juni ongeveer, dan heb ik ook pas de factuur, hopelijk is het potje dan nog niet op 8)7

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
@klump4u en @Pixal iemand moet de eerste zijn, probeer het uit, alleen maar lurken is ook zo lurkerig .
nagenoeg al het advies hier is door proberen en mislukken en opnieuw proberen tot stand gekomen.. de meeste van ons hebben hem geplaatst in een tijd dat ingebruikname door instalateur nog niet verplicht was.

[ Voor 49% gewijzigd door twain4me op 01-02-2022 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

twain4me schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:07:
@klump4u en @Pixal iemand moet de eerste zijn, probeer het uit, alleen maar lurken is ook zo lurkerig .
nagenoeg al het advies hier is door proberen en mislukken en opnieuw proberen tot stand gekomen.. de meeste van ons hebben hem geplaatst in een tijd dat ingebruikname door instalateur nog niet verplicht was.
Ben al bezig op werkspot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Possible schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:47:
@dirkdeman Die 26 mm koppelingen, die zijn wel compatible met 25mm uponor meerlagenbuizen?
Dat vermoed ik niet… daar zal je wel speciale koppelingen voor nodig hebben. Volgens mij is 26mm een meer gangbare maat, maar ik kan het mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
dirkdeman schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:16:
[...]

Dat vermoed ik niet… daar zal je wel speciale koppelingen voor nodig hebben. Volgens mij is 26mm een meer gangbare maat, maar ik kan het mis hebben.
Nevermind toch wel..

[ Voor 18% gewijzigd door Possible op 01-02-2022 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
Ik heb 26mm koppelingen op een 26mm buis. (En 32mm op 32mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
dirkdeman schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:20:
[...]

Ik heb 26mm koppelingen op een 26mm buis. (En 32mm op 32mm).
Yep maar waar de warmtepomp geïnstalleerd moet worden komt uponor 25 uit de grond.. dus daar wou ik een t stuk 26x26x26 voor gebruiken:

https://www.heima24.de/ro...x-30-mm-fuer-mv-rohr.html

NIEUW - MULTICONTOUR (TH + U):

Volledige compatibiliteit met TH- en U-stempels tot 32 x 3,0 mm.

Dit staat er namelijk in de beschrijving:
16 x 2,0 mm = TH + U-compatibel
20 x 2,0 mm = TH + U-compatibel
26 x 3,0 mm = TH + U-compatibel (25 persbek)
32 x 3,0 mm = TH + U-compatibel
40 x 3,5 mm = TH
50 x 4,0 mm = TH
63 x 4,5 mm = TH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Possible schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:25:
[...]

Yep maar waar de warmtepomp geïnstalleerd moet worden komt uponor 25 uit de grond.. dus daar wou ik een t stuk 26x26x26 voor gebruiken:

40 x 3,5 mm = TH
50 x 4,0 mm = TH
63 x 4,5 mm = TH
ik lees die tabel als: je gebruikt 26x3 buis en onze koppeling dan kan je hem persen met Uponor 25 persbek er staat volgens mij nergens dat je buis 25 kan gebruiken. waarschijnlijk gaat het wel goed, maarja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
Possible schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:25:
[...]

40 x 3,5 mm = TH
50 x 4,0 mm = TH
63 x 4,5 mm = TH
Denk niet dat het past hoor… maar er zijn wel speciale verloopjes voor:
https://www.installatiest...a-comisa-art-4312336.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
dirkdeman schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:16:
[...]

ongeveer alleen uponor heeft 25mm ongeveer alle andere merken 26mm met henco voorop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Ik den dat ik hem met 2 van deze ga aansluiten. ik wil hem in de voortuin zetten en dan 2 meter slang door de grond(in een buis) en muur de kelder in en daar aansluiten op het cv circuit.https://www.sani-flex.de/...chtung/a-147/?number=2408

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-05 12:47
[...]
Ik heb mijn Pana (split) volledig zelf geïnstalleerd. Alleen het aansluiten van de airco slang op binnen en buitenunit is door een aircoman uit de buurt gedaan. Was in minder dan een uur klaar. Omschrijving op de factuur (Inbedrijfstelling Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 installatie op bovenstaande lokatie) was voldoende. Subsidie is inmiddels ontvangen.

Hetzelfde principe met de mono lijkt mij dus geen probleem. Geen 100% garantie maar ze zitten daar om subsidie uit te delen. Niet om het vast te houden.

@klump4u @davevleugel

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

ijhas schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:51:
[...]

Ik heb mijn Pana (split) volledig zelf geïnstalleerd. Alleen het aansluiten van de airco slang op binnen en buitenunit is door een aircoman uit de buurt gedaan. Was in minder dan een uur klaar. Omschrijving op de factuur (Inbedrijfstelling Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 installatie op bovenstaande lokatie) was voldoende. Subsidie is inmiddels ontvangen.

Hetzelfde principe met de mono lijkt mij dus geen probleem. Geen 100% garantie maar ze zitten daar om subsidie uit te delen. Niet om het vast te houden.

@klump4u @davevleugel
In die richting was ik ook aan het denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 01:10
[...]

Wel in Duitsland.
https://www.heima24.de/in...er/isolierung-in-stangen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:07
flippy schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:25:
[...]

met 32mm zit je op 0.7 meter per seconde. met 26mm is dat al 1.3meter per seconde.

officeel is 2m/sec de max en alles boven de 1.5 ga je zeker horen. ruwe buizen zoals galvabuis en haakse fittingen hoor je al veel eerder. dus je wilt die meters per seconde zo laag mogelijk houden. en tegelijk je watervolume in je systeem zo groot mogelijk maken.

dus ja, groter is aanwijsbaar beter. niet vergeten dat met ontdooislagen je aantal liters rustig richting de 1.8m/sec gaat. dus dat ga je snachts in bed wel horen.

natuurlijk kan/moet je de pomp gewoon wat begrenzen maar dit soort dingen is vrij eenmalig en relatief pijnloos aanleggen als je er 1x gewoon voor gaat. later heb je er 20+ jaar alleen maar profijt van.
Ik heb nog contact gezocht met Heima, omdat er geen buigveer voor 32mm was. Nu blijkt die toch wel extreem lastig te buigen. Elders zie ik wel een 32x3 buigveer, maar ik vraag me nu af of ik 't voor een paar kleine knikken nodig ga hebben, ik zonder buigveer wegkom of dat ik toch naar 26mm moet terugstappen. Wat denk jij? Ik moet geen bochten maken, maar kleine knikken om een verdikking van 15cm in de muur te komen. Ik vind het lastig in te schatten op afstand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-06 10:26
Als je een buffer in je opstelling gebruikt, dan moet er een extra circulatiepomp gemonteerd worden.
Er is helaas weinig over te vinden (in het algemene topic en alhier), over welke pomp je moet cq kunt gebruiken en de reden daarvoor.

Iemand tips of ervaringen?

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:12
Motorfret schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:10:
Als je een buffer in je opstelling gebruikt, dan moet er een extra circulatiepomp gemonteerd worden.
Er is helaas weinig over te vinden (in het algemene topic en alhier), over welke pomp je moet cq kunt gebruiken en de reden daarvoor.

Het merk dab is niet te duur en is zuinig.
Verschillende versies voor type aansluiting en hoeveelheid water te pompen, dus kwestie van uurtje google

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-06 10:26
De pompen en maten vind ik (uiteraard) op google.
Niet of het compatible is met een WP installatie of bijv. iets van een berekening welke je dan nodig zou hebben.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Wat moet er compatible zijn met de WP? Is een onafhankelijk hydraulisch gescheiden systeem wat je wil bereiken. Ik heb een Alpha2 grundfoss pomp gekocht, deze kan ik adaptief flow/druk instellen dat is handig als je met zones werk (evohome) de pomp schakel ik in via mn thermostaat als er " vraag" is.

De alpha2 die ik heb was rond de 270 euro, echter via martkplaats een nieuwe voor 160 op de kop getikt.

PS zijn wel topics over: davevleugel in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

Heb PI&D nog niet af zitten nog paar kleine foutjes in. En hierover zijn dan weer discussies wel of geen buffer etc. maar daarnaast wordt het wel gebruikt.

[ Voor 26% gewijzigd door davevleugel op 02-02-2022 11:42 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Motorfret schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:37:
Niet of het compatible is met een WP installatie of bijv. iets van een berekening welke je dan nodig zou hebben.
Hoeft niet samen te werken, je na regeling of thermostaat stuurt zowel pomp als wp aan, hoeveelheid water hangt van je afgifte af hoe groot het is. Meeste 3000 liter modellen voldoen wel denk ik.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:06
Motorfret schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:37:
Let wel goed op hoe je het aansluit. Een bedrijf heeft bij mij het buffervat parallel aangesloten zonder T-stukken (zoals wordt aangeraden op warmtepomp weetjes en warmtepomp vakblad). Door deze aansluiting en mismatch qua pompvermogen (warmtepomp pompt 2x zo snel als de pomp naar vloerverwarming) wordt de aanvoer en retour "kortgesloten" over het buffervat heen. Waardoor de warmtepomp afslaat omdat de retour warm is, maar de retour van je verwarming koud blijft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Motorfret schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:10:

opzich kan een buffer ook in de retour dan heb je geen pomp nodg, alleen dan kan je hem niet gebruiken als ontkoppeling (open verdeler)
Zelf heb ik grundfos pompen gekocht. dat was een goede deal in duitsland. na heel erg lang gestudeerd te hebben op de verschillende schema's e.d. kwam ik er achter dat een van de kleinste pompen al snel prima is. ik heb toen gekozen voor een diameter groter omdat ik 15 zoveel smaller vond dan de rest van het systeem :+ en uitgekomen op een 25-40 nog geen ervaring, dat stuk van het systeem is nog niet klaar. (dat stuk huis trouwens ook niet :+)|

maar eigenlijk moet je dus de weerstand in je systeem berekenen en dan kan je kijken of het gunstig ligt in het berijk van de pomp.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 02-02-2022 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
djoenez schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:51:
[...]

Let wel goed op hoe je het aansluit. Een bedrijf heeft bij mij het buffervat parallel aangesloten zonder T-stukken (zoals wordt aangeraden op warmtepomp weetjes en warmtepomp vakblad). Door deze aansluiting en mismatch qua pompvermogen (warmtepomp pompt 2x zo snel als de pomp naar vloerverwarming) wordt de aanvoer en retour "kortgesloten" over het buffervat heen. Waardoor de warmtepomp afslaat omdat de retour warm is, maar de retour van je verwarming koud blijft..
Dat jij een fout in je afgifte hebt kan het systeem verder niks aan doen, het zit bij jou precies zoals het zou moeten.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
djoenez schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:51:
[...]

Zou dat niet ook komen door het zeer kleine buffervat wat jij hebt? in een open verdeler zitten geloof ik wel eens schotten om dat effect weg te nemen.. maar ik denk dat een groter vat ook minder problemen zou geven.
Opzich is het wel het idee dat de pompen tegelijk totaal iets anders kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:08:
[...]

Zou dat niet ook komen door het zeer kleine buffervat wat jij hebt? in een open verdeler zitten geloof ik wel eens schotten om dat effect weg te nemen.. maar ik denk dat een groter vat ook minder problemen zou geven.
Opzich is het wel het idee dat de pompen tegelijk totaal iets anders kunnen doen.
Exact, als ik mijn secundaire aan of uit zet merkt mijn wp niks van. Behalve dat ie na kwartier dan stopt natuurlijk.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
@twain4me / @reneeke1970 hebben jullie ook schema's tekeningen van jullie situatie? Praat altijd makkelijker.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
@davevleugel natuurlijk, uiteindelijk geen haard en nog wat aanpassingen die ik nog niet heb doorgevoerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFszN9DA2tgtBGOOuT5tlN2Ni4Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YXxR2mMXHFAV58FFoq7H1QvP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 122% gewijzigd door twain4me op 02-02-2022 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
@twain4me ik zie dat je per vloerverwarming verdeler een 3weg (kortsluit of naar verdeler) heb zitten. Wat is de gedachte hierachter? Ik schakel straks de pomp aan/uit ahv warmtevraag deze gaat dan naar alle zones dus wel naar verdeler als naar mijn radiatoren. Er zit een bypass op druk tussen (2 bar), tussen retour/aanvoer. Ik probeer hierin je gedachte te volgen, is het omdat 1 grundfoss tekort debiet levert?

Moet je DCW niet aan je KW zitten? Een inlaatcombinatie om je systeem bij te vullen is niet nodig toch?:)

[ Voor 11% gewijzigd door davevleugel op 02-02-2022 13:38 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
[quote]
davevleugel schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:37:
@twain4me ik zie dat je per vloerverwarming verdeler een 3weg (kortsluit of naar verdeler) heb zitten. Wat is de gedachte hierachter?
er is geen gedachten zo gecopypast uit het panaboek. :P en aan verandering onderhevig (mijn vat kan warmer worden zonder dat de wp daar iets mee van doen heeft)
Moet je DCW niet aan je KW zitten? Een inlaatcombinatie om je systeem bij te vullen is niet nodig toch?:)
dat ging denk ik om het veiligheids ventiel (ja, heb ik nodig ivm een inschroefelement) maargoed alle afsluiters zitten nog geheel verkeerd getekend omdat ze daar geen rekening mee houden.

deze klopt beter er ontbreek nog wel in iedergeval een terugslagklep bij de circulatiepomp van het sww vat
veder niet al te lastige vragen stellen, ik ben er al even niet meer mee bezig geweest, ik zit nu met mijn tijdelijke systeem in mijn hoofd :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lyNuHPhNGoC39RTcQSuxAQ2Paqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zfjFTKDGfkrpyywOJw6KC2W3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 02-02-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
davevleugel schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:06:
@twain4me / @reneeke1970 hebben jullie ook schema's tekeningen van jullie situatie? Praat altijd makkelijker.
Nee, ook veel te ingewikkeld om te tekenen haha.
Wat wil je precies weten?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
reneeke1970 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:19:
[...]

Nee, ook veel te ingewikkeld om te tekenen haha.
Wat wil je precies weten?
die van jou is in basis toch heel simpel

warmtepomp <===> grootvat -> pompen direct gestuurt met thermostaat :+
die hout-cv fijnstoffabriek O-) gewoon even helemaal vergeten.

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 02-02-2022 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:25:
[...]

die van jou is in basis toch heel simpel

warmtepomp <===> grootvat -> pompen direct gestuurt met thermostaat :+
die hout-cv fijnstoffabriek O-) gewoon even helemaal vergeten.
Als ik dat weg laat wel ja, blijft er alleen vat over met vier leidingen, zelfde als jou plaatje, hoef ik niet te krabbelen.
Enige belangrijke is dat warme wp leiding in midden van vat zit, dus werveling onderin, en bovenin altijd de warmste temp. Geen flauwekul dat aanvoer warmer moet zijn vanwege buffer gebruik.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
reneeke1970 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:52:
[...]

Als ik dat weg laat wel ja, blijft er alleen vat over met vier leidingen, zelfde als jou plaatje, hoef ik niet te krabbelen.
Enige belangrijke is dat warme wp leiding in midden van vat zit, dus werveling onderin, en bovenin altijd de warmste temp. Geen flauwekul dat aanvoer warmer moet zijn vanwege buffer gebruik.
Je wil het verschil tussen warm en koud toch zo ver mogelijk houden en op zelfde hoogte met warm op aanzuig van cv en retour op pers van cv. (ik heb een buffer gekocht met de aansluitingen recht tegenover elkaar dus op 180 graad).

Ik heb zojuist mijn aliexpres 3-weg klep binnen. Dit is een 1 1/4 (5/4) 3-weg kogelkraan. Het valt me op dat de aansluiting gewoon netjes 5/4 is maar de daadwerkelijke doorvoer van de kogel maar ik schat 15 mm. Ik plaats hem wel direct op de CV-buffer aangezien die de grootste flow nodig heeft (gaat immers maar tot 35 graad).

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
twain4me schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:17:
[quote]

[...]

er is geen gedachten zo gecopypast uit het panaboek. :P en aan verandering onderhevig (mijn vat kan warmer worden zonder dat de wp daar iets mee van doen heeft)

[...]

dat ging denk ik om het veiligheids ventiel (ja, heb ik nodig ivm een inschroefelement) maargoed alle afsluiters zitten nog geheel verkeerd getekend omdat ze daar geen rekening mee houden.

deze klopt beter er ontbreek nog wel in iedergeval een terugslagklep bij de circulatiepomp van het sww vat
veder niet al te lastige vragen stellen, ik ben er al even niet meer mee bezig geweest, ik zit nu met mijn tijdelijke systeem in mijn hoofd :+

[Afbeelding]
Dat ziet er een stuk complexer uit dan mijn huidige design. Ik zal even kijken of ik er nog ideeen van kan jatten :)

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
davevleugel schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:37:
[...]

Je wil het verschil tussen warm en koud toch zo ver mogelijk houden en op zelfde hoogte met warm op aanzuig van cv en retour op pers van cv. (ik heb een buffer gekocht met de aansluitingen recht tegenover elkaar dus op 180 graad).

Ik heb zojuist mijn aliexpres 3-weg klep binnen. Dit is een 1 1/4 (5/4) 3-weg kogelkraan. Het valt me op dat de aansluiting gewoon netjes 5/4 is maar de daadwerkelijke doorvoer van de kogel maar ik schat 15 mm. Ik plaats hem wel direct op de CV-buffer aangezien die de grootste flow nodig heeft (gaat immers maar tot 35 graad).
Leg mij maar uit wat het voordeel is van jou gedachte?
Ik kon in ieder geval kiezen want heb 8 aansluitingen, vat is 150 hoog ofzo.
Bij mij zitten wervelingen onderin, en de warmte dwarrelt zo naar boven toe was mijn gedachte. Beter voor het aanzuigen naar afgifte, en de hygiëne spiraal is zo op zijn warmst bovenin.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
davevleugel schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:37:
@twain4me ik zie dat je per vloerverwarming verdeler een 3weg (kortsluit of naar verdeler) heb zitten. Wat is de gedachte hierachter? Ik schakel straks de pomp aan/uit ahv warmtevraag deze gaat dan naar alle zones dus wel naar verdeler als naar mijn radiatoren. Er zit een bypass op druk tussen (2 bar), tussen retour/aanvoer. Ik probeer hierin je gedachte te volgen, is het omdat 1 grundfoss tekort debiet levert?

Dit is geen normale driewegkraan zoals bij een sww tank. Het is een gemotoriseerde mengkraan met een T-boring. Die wordt door de uitbreidingsprint van de warmtepomp aangestuurd naar een tussenstand tussen de eindstanden "Alleen rondpompen over de vloerverwarming" en "Alleen rondpompen over de warmtepomp". De aanvoertemperatuur naar de vloer is daarmee te regelen tussen retourtemperatuur vloer en aanvoertemperatuur warmtepomp.

FransvWoerkom in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
reneeke1970 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:55:
[...]

Bij mij zitten wervelingen onderin, en de warmte dwarrelt zo naar boven toe was mijn gedachte. Beter voor het aanzuigen naar afgifte, en de hygiëne spiraal is zo op zijn warmst bovenin.
Mijn eerste warmtepomp werkte zo. Het slootwater ging in het midden het vat in, aan de onderkant kwam het koude water er uit en ging naar de ijsbaan en met het warme water van bovenin verwarmde ik mijn boomhut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwartewoud
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-01-2024
Mijn huis is in 1965 gebouwd en altijd gasloos geweest. Er werd verwarmd met COP1 elektrische kachels die alleen 's nachts 8 uur lang mochten opladen. Dit werd aangestuurd door de "Gemeindewerke". Nu woon ik er een paar jaartjes, heb deze kachels uitgeprobeerd en kwam tot de conclusie dat dit echt nodeloos duur is en slecht werkt ('s nachts de woonkamer 27 graden en rond 17:00 alle warmte "op"). Heb ze er intussen allemaal uitgesloopt.

Het maximale output van deze kachels was (met 8 uur opladen) in totaal 224kWh per dag 8)7
Aantal kachelstotaal kWh per dag
Souterrain (40m2)1x 6kW48kWh
Begane grond (80m2)4x 4kW128 kWh
Boven (60m2)1x 6kW 48kWh

Je kon de kachels gelukkig op een lagere stand zetten. Wat voor mij goed werkte:
Soutterrain1x 2kW16 kWh
Begane grond1x 2kW 2x 1kW32 kWh
Boven1x 4kW 32 kWh

Dan kom ik op een dagelijkse behoefte van 80kWh. Op basis hiervan heb ik de 5kW J-serie genomen, want die kan zelfs bij -7 nog 5kW leveren. Ik heb pas de helft van het souterrain voorzien van vloerverwarming (de Pana pendelt dus als een gek).

Ik vraag me af of mijn gedachtegang een beetje klopt. Lastig te zeggen misschien, maar ik lees dat anderen met minder vloeroppervlak voor een groter model kiezen. Dus nu begin ik toch te twijfelen. Of is het gewoon zo simpel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rENS_mqdw6RUoxaST4M68meY4n4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eoYywB1jSsN3fus2qhitUL90.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door zwartewoud op 03-02-2022 10:58 ]

9.9kWp SolarEdge. 2x Tesla Powerwall 2. DIY: 13m2 Vacuumbuizen, Panasonic 5kW J-serie monobloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Gelukt, ik kreeg de 26x3 buis er zeker drie meter in geduwd, enorme opluchting. :)

Beetje lastig testen met een rol van 50m of ik de tweede er ook bij krijg maar ik denk dat het moet lukken, en anders heb ik de kleinere backup pijp ook nog. Nu de rest maar snel bestellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-CRD3rIz-mTHhrDtTkVoE-XWis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iniAtSxagmhG0odGt4Ap11kq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
@Pixal lekkere klodder zuurvrije vaseline erop en drukken maar ;)

[ Voor 3% gewijzigd door davevleugel op 03-02-2022 11:02 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Twijfelgevalletje hier..

Ben aan het uitvogelen wat ik allemaal nodig heb om bij een kennis een pana te installeren. Zaterdag wordt deze opgehaald. Nu heeft hij een 8 groepsverdeler. Een robot pro.

Ik lees dat deze 3/4 ("20mm?" aansluitingen heeft voor de aanvoer en retour. Gaat dit problemen geven met de flow en de WP ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Pixal schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:59:
Gelukt, ik kreeg de 26x3 buis er zeker drie meter in geduwd, enorme opluchting. :)

Beetje lastig testen met een rol van 50m of ik de tweede er ook bij krijg maar ik denk dat het moet lukken, en anders heb ik de kleinere backup pijp ook nog. Nu de rest maar snel bestellen.

[Afbeelding]
Ik zou een combinatie van trekken/duwen proberen. Ook een nylon trekveer aan de kop van de pijp. Maar als je er één pijp in hebt, kun je in ieder geval rammelen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Possible schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:19:
Twijfelgevalletje hier..

Ben aan het uitvogelen wat ik allemaal nodig heb om bij een kennis een pana te installeren. Zaterdag wordt deze opgehaald. Nu heeft hij een 8 groepsverdeler. Een robot pro.

Ik lees dat deze 3/4 ("20mm?" aansluitingen heeft voor de aanvoer en retour. Gaat dit problemen geven met de flow en de WP ?
https://warmtepomp-weetje...-tips/#leiding%20diameter

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Possible schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:19:
Twijfelgevalletje hier..

probleem is doorgaans het voetventiel en thermostaat die erop zit. die hebben muizengaatjes.

als je alleen vloerveramring draait en dus geen thermostaat nodig hebt sloop je die meuk er vanaf.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
flippy schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:37:
[...]

probleem is doorgaans het voetventiel en thermostaat die erop zit. die hebben muizengaatjes.

als je alleen vloerveramring draait en dus geen thermostaat nodig hebt sloop je die meuk er vanaf.
ja alles zal eraf moeten inderdaad. CV ketel gaat de deur uit dus alleen een warmtepomp. Maar betwijfel of die 3/4 genoeg is. Persoonlijke vind ik een Delta T van 6 eigenlijk te veel. Het liefst een Delta T van 3 voor comfort. Als ik dan de tabel erbij pak dan is dus 3/4 te weinig voor de flow. klopt dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Possible schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:39:
[...]

ja alles zal eraf moeten inderdaad. CV ketel gaat de deur uit dus alleen een warmtepomp. Maar betwijfel of die 3/4 genoeg is. Persoonlijke vind ik een Delta T van 6 eigenlijk te veel. Het liefst een Delta T van 3 voor comfort. Als ik dan de tabel erbij pak dan is dus 3/4 te weinig voor de flow. klopt dat ?
de meeste robot verdelers hebben aan de pompzijde een messing ventielding, die moet je helemaal dichtdraaien. dan word het bijna een gesloten verdeler. je pompvermogen doet de rest dan wel. al is het wel beste om zo lang mogelijk zoveel mogelijk diameter te houden en pas naar 3/4e te gaan op de verdeler. dus tussen de panasonic en de verdeler gewoon 32 meerlaags.

met 2l/min per groep kom je toch niet boven de 1m3 per uur uit.

liefste pak je een nieuwe gesloten verdeler met 1" fittingen eraan. al zit daar weer een prijskaartje aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
flippy schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:51:
[...]

de meeste robot verdelers hebben aan de pompzijde een messing ventielding, die moet je helemaal dichtdraaien. dan word het bijna een gesloten verdeler. je pompvermogen doet de rest dan wel. al is het wel beste om zo lang mogelijk zoveel mogelijk diameter te houden en pas naar 3/4e te gaan op de verdeler. dus tussen de panasonic en de verdeler gewoon 32 meerlaags.

met 2l/min per groep kom je toch niet boven de 1m3 per uur uit.

liefste pak je een nieuwe gesloten verdeler met 1" fittingen eraan. al zit daar weer een prijskaartje aan.
ja precies... Dat is dan weer een duur geintje.. dan laten we het eerst zo inderdaad. ''ombouwen'' tot een gesloten verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Possible schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:52:
[...]

ja precies... Dat is dan weer een duur geintje.. dan laten we het eerst zo inderdaad. ''ombouwen'' tot een gesloten verdeler.
daarom ook 32mm trekken. dan heb je juiste leiding als men toch anders wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
flippy schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:54:
[...]

daarom ook 32mm trekken. dan heb je juiste leiding als men toch anders wilt.
Yep.. ben een mooi shopping lijstje aan het maken bij heima24.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Ik had comwo gemaild over hun leidingisolatie materiaal of deze ook buiten kan, dat blijkt echter niet. Ging om dit product: CLIMAFLEX BUISISOLATIE XT ZELFKLEVEND 28-13

Iemand een goude tip welk isolatiemateriaal geschikt is voor buiten op een 28mm pijp (koper)

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
zwartewoud schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:46:
Mijn huis is in 1965 gebouwd en altijd gasloos geweest. Er werd verwarmd met COP1 elektrische kachels die alleen 's nachts 8 uur lang mochten opladen. Dit werd aangestuurd door de "Gemeindewerke". Nu woon ik er een paar jaartjes, heb deze kachels uitgeprobeerd en kwam tot de conclusie dat dit echt nodeloos duur is en slecht werkt ('s nachts de woonkamer 27 graden en rond 17:00 alle warmte "op"). Heb ze er intussen allemaal uitgesloopt.

Het maximale output van deze kachels was (met 8 uur opladen) in totaal 224kWh per dag 8)7
Boven (60m2)1x 6kW 48kWh

Je kon de kachels gelukkig op een lagere stand zetten. Wat voor mij goed werkte:
Soutterrain1x 2kW16 kWh
Boven1x 4kW 32 kWh

Dan kom ik op een dagelijkse behoefte van 80kWh. Op basis hiervan heb ik de 5kW J-serie genomen, want die kan zelfs bij -7 nog 5kW leveren. Ik heb pas de helft van het souterrain voorzien van vloerverwarming (de Pana pendelt dus als een gek).

Ik vraag me af of mijn gedachtegang een beetje klopt. Lastig te zeggen misschien, maar ik lees dat anderen met minder vloeroppervlak voor een groter model kiezen. Dus nu begin ik toch te twijfelen. Of is het gewoon zo simpel?

[Afbeelding]
In het schema van jou warmtecentrale zie ik een SWW vat van 500 liter én een buffervat van 800 liter... en nóg pendelt jou 5KW J als een gek???

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:40
davevleugel schreef op zondag 30 januari 2022 @ 10:05:
[...]

Ik kan er niks bestellen, ook niet na het aanmaken van een account. Op de home pagina staat ook dat de eigenaar ermee stopt?
Ugh dat had ik nog niet gezien. Na verder zoeken heb ik ze ook bij heima gevonden:

https://www.heima24.de/in...izung-laenge-1000-mm.html

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
@LinuZZ wow 1000mm! Ik heb ze van 20cm gekocht, het is alleen voor de trillingen. Welke isolatie ga jij gebruiken?

Echt wel jammer dat die webshop dicht is trouwens, strakke prijzen en zoooveeel hebbe dinge

[ Voor 29% gewijzigd door davevleugel op 03-02-2022 19:25 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:40
davevleugel schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:24:
@LinuZZ wow 1000mm! Ik heb ze van 20cm gekocht, het is alleen voor de trillingen. Welke isolatie ga jij gebruiken?

Echt wel jammer dat die webshop dicht is trouwens, strakke prijzen en zoooveeel hebbe dinge
Ze hebben ook 30, 50 en 70 cm. Ik wil meteen met deze leiding naar binnen vandaar de 1 meter.

Isolatie voor buiten moet ik nog uitzoeken, ik denk iets EPDM achtigs als ik het kan vinden.

Voor wat betreft de prijzen van econo, ik vermoed dat dit nog pre-corona materiaal schaarste prijzen zijn...

Ik heb voor binnen besloten 35mm staal te gaan gebruiken aangezien ik voor een 12kw unit ga. Ik zie geen voordeel in meerlagen buis aangezien het dan toch niet meer te buigen is. Vandaag zijn de eerste knelkoppelingen afgeleverd.

Een deel van de koppelingen heb ik gevonden in de uitlopende voorraad van https://www.fitting-shop....lfitt-uitlopend-lageprijs die komen morgen. Nog ergens 35mm buis vinden en ik kan starten met de leidingen, om vervolgens een half jaar te wachten op de wp

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
flippy schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:35:
gewoon 32mm pakken en isolatie laten voor wat het is. isolatie krijg je er nooit heel doorheen.
Is 32mm een beetje te verwerken? Ik moet een kleine knik maken om een muurtje heen. Als het op rol komt, krijg ik dat met de hand fatsoenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

I-King schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:50:
[...]

Is 32mm een beetje te verwerken? Ik moet een kleine knik maken om een muurtje heen. Als het op rol komt, krijg ik dat met de hand fatsoenlijk?
ligt eraan. haaks 90 lukt niet zonder speciaal gereedschap of gewoon een haakse fitting. voor het gedoe die het oplevert is het handig om gewoon fittingen te pakken in de juiste vorm/maat. ziet er ook professioneler uit nog afgezien dan fittingen persen minder moeite is dan kutten om een bocht netjes te krijgen. O-)
LinuZZ schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:33:
Ik heb voor binnen besloten 35mm staal te gaan gebruiken aangezien ik voor een 12kw unit ga. Ik zie geen voordeel in meerlagen buis aangezien het dan toch niet meer te buigen is. Vandaag zijn de eerste knelkoppelingen afgeleverd.
het voordeel van meerlaags is dat je geen gezeik hebt met roest en crap in je leiding wat de wisselaar en de pomp vernachelt. ook geeft het een stuk minder weerstand omdat het zo glad is en blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
@flippy het is dus eigenlijk gewoon een sprong in de muur van 10cm. Krijg ik een rol met de hand een beetje netjes recht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

I-King schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:01:
@flippy het is dus eigenlijk gewoon een sprong in de muur van 10cm. Krijg ik een rol met de hand een beetje netjes recht?
dat is geen probleem zolang je genoeg afstand hebt. niet verwachten dat je dat red in 25cm zonder gereedschap. in ergste geval even knietje gebruiken om voldoende kracht te zetten met je armen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
@flippy net het zetje vertrouwen wat ik nodig had. Dan gaan we dat maar gewoon doen. Anders een buigtang fixen of alsnog koppelingen halen als ik het niet geregeld krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zwartewoud schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:46:

Boven (60m2)1x 6kW 48kWh

Soutterrain1x 2kW16 kWh
Boven1x 4kW 32 kWh

[Afbeelding]
Ik zou de 9 kW variant hebben gekocht (want gelijke minimaal vermogen), en die paar euro die dat ding extra kost hebben bespaard op de enorm complexe installatie die je hebt gebouwd.
Waarom heb je zo'n grote buffer nodig? Je hebt zometeen alleen vloerverwarming. Dan is het toch veel logischer om de WP direct in de VVW te laten pompen?
Die buffer en secundaire pomp kunnen dus weg.
En ik zou geen zonneboiler hebben gekocht, maar gewoon meer PV, dan heb je stroom. Daar kan de WP wel warmte van maken als dat nodig is, en ook dat maakt je installatie veel simpeler.
Mocht je die zonneboiler al hebben, dan gebruik je die gewoon alleen voor je SWW-vat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Possible schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:52:
en hoeveel meter heb je ''over'' ? :P
ik heb nog 7 meter 32mm liggen in het gooi. past niet door brievenbus. O-)

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 03-02-2022 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
flippy schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:22:
[...]

Te kort helaas :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 22:11
davevleugel schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:26:
Ik had comwo gemaild over hun leidingisolatie materiaal of deze ook buiten kan, dat blijkt echter niet. Ging om dit product: CLIMAFLEX BUISISOLATIE XT ZELFKLEVEND 28-13

Iemand een goude tip welk isolatiemateriaal geschikt is voor buiten op een 28mm pijp (koper)
UV resistant heb ik nog nooit gevonden.
Ik heb mijn buitenlaag ingepakt door het te omwikkelen met uv resistant tape.
Dat houdt het nu al 2 jaar prima bij 2 Panasonic warmtepompen.
Ik heb deze gebruikt (maar er zijn er meer).
https://www.hornbach.nl/s...0-mm/8592560/artikel.html
Ziet er prima uit en flink steviger dan dat schuim alleen.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
LinuZZ schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:22:
[...]

Ugh dat had ik nog niet gezien. Na verder zoeken heb ik ze ook bij heima gevonden:

https://www.heima24.de/in...izung-laenge-1000-mm.html
Kijk dat is ideaal! Deze kan ik rechtreeks op de pana aansluiten. Deze door een dakdoorvoer halen is een stuk makkelijker dan een 32 mm stugge leiding :P

1x dus met wartelmoer naar de pana en om meerlagenbuis aan te sluiten deze lijkt mij ?

https://www.heima24.de/ro...rbundrohr-32-x-30-mm.html

[ Voor 17% gewijzigd door Possible op 04-02-2022 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwartewoud
Andrehj schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:07:
[...]

Ik zou de 9 kW variant hebben gekocht (want gelijke minimaal vermogen), en die paar euro die dat ding extra kost hebben bespaard op de enorm complexe installatie die je hebt gebouwd.
Waarom heb je zo'n grote buffer nodig? Je hebt zometeen alleen vloerverwarming. Dan is het toch veel logischer om de WP direct in de VVW te laten pompen?
Die buffer en secundaire pomp kunnen dus weg.
En ik zou geen zonneboiler hebben gekocht, maar gewoon meer PV, dan heb je stroom. Daar kan de WP wel warmte van maken als dat nodig is, en ook dat maakt je installatie veel simpeler.
Mocht je die zonneboiler al hebben, dan gebruik je die gewoon alleen voor je SWW-vat.
Of zo'n grote buffer nodig is? Bij het uitzoeken van de zonneboiler zei men dat je de oppervlakte van de collector maal 100 moet doen tot het aantal liters te komen. 13m2 = 1300 Liter. Om het m'n werkplaats in te krijgen heb ik dit in 2 tanks verdeeld. Achteraf gezien was deze x100 wel iets overdreven.

Meer PV gaat niet. Het dak ligt al helemaal vol. De zonnecollector staat dan ook op de grond. In de zomer regelt deze het SWW. In de winter komt de temp niet hoger dan zo'n 40 graden. Heb ervoor gekozen de buffertank prio te geven. De pana doet er 2 uur over om SWW te maken. Intussen kan de vloer warmte blijven pakken uit de buffer, zeker als de zon schijnt.

Mijn huis bestaat eigenlijk uit 3 appartementen. Elk met eigen voordeur vanuit het trappenhuis. Elk met eigen woonkamer, badkamer etc. Voor 3 douches heb je wel wat SWW nodig. Ik zou het souterrain en boven kunnen verhuren en dan op de begane wonen. Elke verdieping krijg z'n eigen regeling. De pana gaat dan 2 zones voor z'n rekening nemen en de KMSD regelt er dan ook eentje.

Misschien wat complex, maar ik ben wel lekker bezig en the missus is blij met de energiebesparingen.

De 9J is zo'n 700 euro duurder. Dat had ik eigenlijk moeten doen ja.
frisianstar schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:08:
[...]

In het schema van jou warmtecentrale zie ik een SWW vat van 500 liter én een buffervat van 800 liter... en nóg pendelt jou 5KW J als een gek???
Alle warmte die de vloer niet verbruikt, hoeft de pana ook niet aan te vullen. Ik moet gewoon gaan zorgen dat er meer vvw-groepen bij komen. Dat gaat vast schelen.

Hier wat getallen van de remote control:
Freq: 19-20 Hz
Teller aan uit: 1409
Tijd aan: 797h (in dec in bedrijf genomen)
1. retour 27 graden
2. aanvoer 29 graden
5. debiet 13.3 L/min
verbruik 0.4kW
Opwek 1.2 kW
COP 3

De Tr-vloer is 20 graden.

9.9kWp SolarEdge. 2x Tesla Powerwall 2. DIY: 13m2 Vacuumbuizen, Panasonic 5kW J-serie monobloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
@zwartewoud, dat is een mooi systeem wat je daar hebt.

Wel een paar aandachtspuntjes.
- Meng je het water wat naar de vloer gaat en het water van de SWW. Daar lijkt het op in de tekening, maar dat kan ik mis hebben. nvm. Er zitten 3 spiralen in. 1 hygiëne spiraal voor SWW.
- Hoe ga je de verdeling van de kosten doen als je de verdiepingen zou gaan verhuren.

[ Voor 9% gewijzigd door Ep Woody op 04-02-2022 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwartewoud
Ep Woody schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:24:
@zwartewoud, dat is een mooi systeem wat je daar hebt.

Wel een paar aandachtspuntjes.
- Meng je het water wat naar de vloer gaat en het water van de SWW. Daar lijkt het op in de tekening, maar dat kan ik mis hebben. nvm. Er zitten 3 spiralen in. 1 hygiëne spiraal voor SWW.
- Hoe ga je de verdeling van de kosten doen als je de verdiepingen zou gaan verhuren.
Een hygiëne spiraal voor SWW inderdaad. Ik heb het zo gemaakt dat ik deze ook kan bypassen in de zomer. Dan verwarmt de spiraal het zwembad. Dit is redneck style opgelost met een paar afsluiters, 2 vulkraantjes met gardena-aansluiting en een tuinpomp. De spiraal is van het soort staal gemaakt dat tegen chloor kan. Heeft de pana in de zomer ook nog wat te doen :+

De kostenverdeling gaat dan op basis van een "warmte"-opslag. Een bepaald bedrag per m2 woonoppervlak bijvoorbeeld bij de huur optellen. De huurprijs is dan "warm" zoals ze dat hier noemen. De overige stroomkosten worden dat wel los afgerekend. Elke verdieping heeft al een eigen zekeringenkast in de gang hangen. In de hoofdmeterkast komen dan kWh-meters. Maar zover is het nog lang niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@flippy

Nog even een vraag over die RVS Flex.. Hoe lang zou zoiets volgens jou mee gaan dan voor het gaat lekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Possible schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:57:
@flippy

Nog even een vraag over die RVS Flex.. Hoe lang zou zoiets volgens jou mee gaan dan voor het gaat lekken?
Dat ligt volledig aan de omstandigheden en de kwaliteit van de leiding. Er is een reden waarom je het nergens ziet in industriele en commerciele installaties behalve om specifieke onderdelen te ontkopellen en dan nog zitten de afsluiters er vlakbij zodat je die delen makkelijk kan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
flippy schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:59:
[...]

Dat ligt volledig aan de omstandigheden en de kwaliteit van de leiding. Er is een reden waarom je het nergens ziet in industriele en commerciele installaties behalve om specifieke onderdelen te ontkopellen en dan nog zitten de afsluiters er vlakbij zodat je die delen makkelijk kan vervangen.
Oke thanks dus je zou dan toch liever 2x 32 mm door een 125mm doorvoer doen ? Ik twijfel nog heel erg tussen deze twee opties..

Voordeel van die rvs flex is dat het vele malen makkelijker is om te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Possible schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:01:
[...]

Oke thanks dus je zou dan toch liever 2x 32 mm door een 125mm doorvoer doen ? Ik twijfel nog heel erg tussen deze twee opties..

Voordeel van die rvs flex is dat het vele malen makkelijker is om te verwerken.
32mm is in vrijwel alle opzichten beter. die 5 minuten emmeren is niks tegenover de 20+ jaar dat het leidingsysteem er moet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Ik heb een klant met een freoninstallatie, de skit waar de compressor opstaat zitten alle leidingwerk met stukje flexibel naar de vaste leiding naar condensor/verdamper toe. Ze worden bijna elk jaar vervangen, dit zijn andere omstandigheden maar je ziet wel dat dit een onderhoudsgevoelig puntje is. Ik heb daarom mijn flexibel puur voor de vibratie op te vangen en daarom maar 200mm genomen, dit met op de vaste leiding een afsluiter voor onderhoud / vervangen. Ik vraag me alleen af of ik de kraan wel mag "mee" isoleren? Dat zie ik in de industrie ook bijna nooit, behalve als het medium door de leiding kouder is als de omgeving.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

voor koelgasinstallaties moet je ook rvs ribbel pakken. voor water op CV druk is het volstrekt van de zotte om zon leiding te gebruiken. een cm of 50 flexibel neopreen met rvs omvlechting is wat je moet gebruiken, niks anders. fun fact: gewoon neopreen/EPDM leiding isoleert stukken beter dan de stugge rvs ribbel die gemaakt is om gasdrukken in de tientallen bar binnen te houden.

[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 04-02-2022 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Euhh ik zeg niet dat je gasdruk leiding moet gebruiken , ik wil er alleen mee zeggen dat die overgangen altijd sneller slijten dan een vast stuk leiding. Ik heb gewoon EPDM gekocht met rvs omvlechting beide kanten 5/4” waarvan één kant met 90 graden bocht, zo wil ik in een rechte met de unit mee richting het huis, dan zo snel mogelijk op vaste leiding.

[ Voor 1% gewijzigd door davevleugel op 04-02-2022 14:34 . Reden: materiaalfoutje ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

davevleugel schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:20:
Euhh ik zeg niet dat je gasdruk leiding moet gebruiken , ik wil er alleen mee zeggen dat die overgangen altijd sneller slijten dan een vast stuk leiding. Ik heb gewoon EPDM gekocht met rvs omvlechting beide kanten 5/4” waarvan één kant met 90 graden bocht, zo wil ik in een rechte met de unit mee richting het huis, dan zo snel mogelijk op vaste leiding.
en omvlechting moet je dus absoluut niet hebben in een doorvoer. daar lekt een berg water langsheen. dat krijg je nooit condensdicht.

die vaste leiding doe je dus naar buiten en daar zet je de fitting van vast naar flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
@flippy Juist en ik zorg ervoor dat mn leidingen iets lager liggen dan de aansluiting van de wp, ik kan hem dan mooi in huis drainen het riool in via de vuilfilter.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
flippy schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:22:
[...]

toevallig is de minimale maat van een brievenbus 32 mm dus als een lange stok van 7 meter zou het moeten gaan, mits de gang lang genoeg is natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

davevleugel schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:41:
@flippy Juist en ik zorg ervoor dat mn leidingen iets lager liggen dan de aansluiting van de wp, ik kan hem dan mooi in huis drainen het riool in via de vuilfilter.
:F

was je vakgebied ook alweer? :')
twain4me schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:43:
[...]
toevallig is de minimale maat van een brievenbus 32 mm dus als een lange stok van 7 meter zou het moeten gaan, mits de gang lang genoeg is natuurlijk :+
het is opgerold in een rol van een meter. dus dat word lastig...

[ Voor 34% gewijzigd door flippy op 04-02-2022 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
flippy schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:44:
[...]

:F

was je vakgebied ook alweer? :')

[...]

het is opgerold in een rol van een meter. dus dat word lastig...
Sorry sarcasme

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:56
zwartewoud schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:48:
[...]

Of zo'n grote buffer nodig is? Bij het uitzoeken van de zonneboiler zei men dat je de oppervlakte van de collector maal 100 moet doen tot het aantal liters te komen. 13m2 = 1300 Liter. Om het m'n werkplaats in te krijgen heb ik dit in 2 tanks verdeeld. Achteraf gezien was deze x100 wel iets overdreven.

Meer PV gaat niet. Het dak ligt al helemaal vol. De zonnecollector staat dan ook op de grond. In de zomer regelt deze het SWW. In de winter komt de temp niet hoger dan zo'n 40 graden. Heb ervoor gekozen de buffertank prio te geven. De pana doet er 2 uur over om SWW te maken. Intussen kan de vloer warmte blijven pakken uit de buffer, zeker als de zon schijnt.

Mijn huis bestaat eigenlijk uit 3 appartementen. Elk met eigen voordeur vanuit het trappenhuis. Elk met eigen woonkamer, badkamer etc. Voor 3 douches heb je wel wat SWW nodig. Ik zou het souterrain en boven kunnen verhuren en dan op de begane wonen. Elke verdieping krijg z'n eigen regeling. De pana gaat dan 2 zones voor z'n rekening nemen en de KMSD regelt er dan ook eentje.

Misschien wat complex, maar ik ben wel lekker bezig en the missus is blij met de energiebesparingen.

De 9J is zo'n 700 euro duurder. Dat had ik eigenlijk moeten doen ja.

[...]

Alle warmte die de vloer niet verbruikt, hoeft de pana ook niet aan te vullen. Ik moet gewoon gaan zorgen dat er meer vvw-groepen bij komen. Dat gaat vast schelen.

Hier wat getallen van de remote control:
Freq: 19-20 Hz
Teller aan uit: 1409
Tijd aan: 797h (in dec in bedrijf genomen)
1. retour 27 graden
2. aanvoer 29 graden
5. debiet 13.3 L/min
verbruik 0.4kW
Opwek 1.2 kW
COP 3

De Tr-vloer is 20 graden.
Het lijkt erop dat hij vrij veel aan en uit gaat. Probeer de Ta eens een paar graden lager, bij deze buitentemperaturen lijkt me 29 vrij hoog. Met vvw lijkt me 26 nu meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 17:37

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

@flippy 7 meter is precies wat ik ongeveer nodig heb. Dus dat zou mooi uitkomen. Of is het geen dubbele uitvoering en maar enkel. Want dan zou ik op 3,5m uitkomen.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

imdos schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:23:
@flippy 7 meter is precies wat ik ongeveer nodig heb. Dus dat zou mooi uitkomen. Of is het geen dubbele uitvoering en maar enkel. Want dan zou ik op 3,5m uitkomen.
het is gewoon "kale" 32mm meerlaags. geen terrendis of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Ik ga dinsdag a.s. 2 x de Panasonic monoblock ophalen in Bochum, een voor mij en een voor bij mijn dochter, ik heb alles met radiatoren en mijn dochter heeft vloerverwarming, voor beide de 5 kw gekocht. nu maar eens verdiepen in de aansluiting.

@flippy
Bedoel je zo iets?https://solargarant.nl/spiraalbuis-dn25/

[ Voor 25% gewijzigd door klump4u op 04-02-2022 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

klump4u schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:45:
Ik ga dinsdag a.s. 2 x de Panasonic monoblock ophalen in Bochum, een voor mij en een voor bij mijn dochter, ik heb alles met radiatoren en mijn dochter heeft vloerverwarming, voor beide de 5 kw gekocht. nu maar eens verdiepen in de aansluiting.

@flippy
Bedoel je zo iets?https://solargarant.nl/spiraalbuis-dn25/
dat spul moet je dus juist niet hebben.

je moet de echte prefab EPDM slang hebben: https://www.techniparts-o...aad-1-14-dn32-lengte-50cm

dat soort spul. en daar doe je wat armaflex omheen en een flexibele pvc buis zodat vogels en zo je armaflex niet opvreten.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 04-02-2022 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Slang op maat voor CV, https://easy-fitt.nl/slan...teriaal_def=2&lengte=3000
Binnen een 22x28x22 op de cv leiding en klaar.
Maar misschien denk ik te makkelijk.

Pagina: 1 ... 46 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.