Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 134 Laatste
Acties:
  • 778.937 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:25

Carboy54

Duurzaamheid coach

thehog schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:45:
[...]

Kan je wat concreter worden? MIjn beeld was dat er bijna geen verschil in zat. Een paar opties meer en andere gassen.

Weet je zeker dat je niet van een F-series kwam?
Klopt je hebt gelijk:-)

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:46
@Balans Je kan in een screen sessie wel naar boven scrollen. Dat doe je door eerst: [CTRL]-a te drukken en daarna de ]. Die modus stop je weer door [CTRL]-c.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balans
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:38
joh noooit geweten bedankt en getest , zo zie je maar leer nog elke dag hi!

Jij brand ik blus! 4.640kW no-zw WH-MDC05J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-10 21:35
Stooklijn naar beneden gezet op basis van advies hier. Kom nu inderdaad wel aan de 20 Hz (al bij 30 graden i.p.v. 34/35 graden Ta).

Nu even kijken of alles een beetje op temp wil blijven.

Nog wel een ander vraagje nu. Ik stuur de WP aan via Domoticz i.c.m. de Panasonic-Aquarea-NodeRed flows die samenwerkt met de CZ-TAW1 module. Hiermee zou het ook mogelijk moeten zijn om de stooklijn shift in te stellen via de SetPoint die je meegeeft. Dit lijkt echter niet te werken. Iemand ervaring met deze module / functionaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:57
Nhz schreef op donderdag 4 november 2021 @ 18:45:
[...]

Ik kan ook nog niet vinden of het type thermistor van de DHW tank dezelfde is als van de buffertank (PAW-A2W-TSBU). Iemand die dat kan bevestigen?
Nee, de thermistor van de DHW tank is afwijkend van de andere. De buffer-, solar-, buiten-, aanvoer- en kamersensor zijn wel gelijk. Ongeveer 6,5 k ohm bij 25° en B=3750K. Maar als het er niet echt toe doet, kun je ook een TDK/EPCOS ntc weerstand B57164K van 6,8k ohm bij Conrad of Reichelt bestellen en die op de buis plakken met tape.. Dan zit je bij 25 en 45° een graad mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Nhz schreef op donderdag 4 november 2021 @ 18:45:
[...]
Ik kan ook nog niet vinden of het type thermistor van de DHW tank dezelfde is als van de buffertank (PAW-A2W-TSBU). Iemand die dat kan bevestigen?
[ dubbel ]

[ Voor 40% gewijzigd door FransvWoerkom op 05-11-2021 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:43

Nhz

FransvWoerkom schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 00:04:
[...]

Nee, de thermistor van de DHW tank is afwijkend van de andere. De buffer-, solar-, buiten-, aanvoer- en kamersensor zijn wel gelijk. Ongeveer 6,5 k ohm bij 25° en B=3750K. Maar als het er niet echt toe doet, kun je ook een TDK/EPCOS ntc weerstand B57164K van 6,8k ohm bij Conrad of Reichelt bestellen en die op de buis plakken met tape.. Dan zit je bij 25 en 45° een graad mis.
Wat is het typenummer voor de DHW tank dan? Die kan ik niet vinden.

Ik blijf het vreemd vinden dat op pagina 70, bij de buffertank setup, niet gesproken wordt over de zone 1 thermistor. Ik probeer te begrijpen waarom die aangesloten moet zitten. In het getekende schema heeft de warmtepomp niets van doen met het afgifte systeem. Hij kent de aanvoer- en retourtemperatuur en hij weet de temperatuur in het buffervat en wat deze zou moeten zijn. Wat moet hij dan nog met de watertemperatuur van zone 1?

Sterker, wat is zone 1 überhaupt? Bij ons zijn er door het huis meerdere verdelers met op elke verdeler een aantal zones, die elk weer bestaan uit 1 of meer lussen in de vloer. Is de meest logische plek dan op de hoofd aanvoer leiding richting alle verdelers?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Nhz schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 01:04:
[...]

Wat is het typenummer voor de DHW tank dan? Die kan ik niet vinden.

Ik blijf het vreemd vinden dat op pagina 70, bij de buffertank setup, niet gesproken wordt over de zone 1 thermistor. Ik probeer te begrijpen waarom die aangesloten moet zitten. In het getekende schema heeft de warmtepomp niets van doen met het afgifte systeem. Hij kent de aanvoer- en retourtemperatuur en hij weet de temperatuur in het buffervat en wat deze zou moeten zijn. Wat moet hij dan nog met de watertemperatuur van zone 1?

Sterker, wat is zone 1 überhaupt? Bij ons zijn er door het huis meerdere verdelers met op elke verdeler een aantal zones, die elk weer bestaan uit 1 of meer lussen in de vloer. Is de meest logische plek dan op de hoofd aanvoer leiding richting alle verdelers?
Als je het voorbeeld van pagina 70 aanhoudt, dan heb je een mengklep na het buffervat en na de pomp een thermistor. De Panasonic zal dan de klep (deels) openen als het water te koud is, om zo de juiste aanvoertemperatuur te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:53
Kun je stellen dat monoblocks doorgaans stiller zijn dan splits? Ik lees verschillende argumenten hiervoor: vaker grotere ventilators, waardoor de minder hard moeten draaien voor dezelfde luchtverplaatsing, beter te dempen door het hogere gewicht doordat het watercircuit in de doos zit, koudemiddelleidingen in de doos, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Ep Woody schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:13:
[...]

Als je het voorbeeld van pagina 70 aanhoudt, dan heb je een mengklep na het buffervat en na de pomp een thermistor. De Panasonic zal dan de klep (deels) openen als het water te koud is, om zo de juiste aanvoertemperatuur te krijgen.
Ja, dat klopt. Maar sommigen verschillen van mening met Panasonic en ons en elkaar over nut en noodzaak van een buffervat, de uitbreidingskaart en de regelaars in de Panasonic software.

Voor je kiest voor een buffervat moet je je realiseren hoe dat werkt en wat daar de consequenties van zijn. Vaak wordt een buffervat gekozen om een bron van warm water ter beschikking te hebben die altijd dezelfde temperatuur heeft hoeveel warmte je er ook uit haalt. Vergelijk de 230V van het lichtnet. Of een dikke thuisaccu die je kunt vullen als elektriciteit goedkoop is en legen als die duur is. Of een interface tussen verwarmingsbronnen enerzijds en verwarmingsapparaten anderzijds zodat die geen rekening met elkaar hoeven te houden. Of een middel tegen het gevreesde "pendelen" van de warmtepomp, waar de meningen ernstig over verschillen wat het is en of dat erg is.

In Warmtepompweetjes wordt uitgelegd hoe de vloeistofstromen en warmtestromen in en rond het buffervat zich verhouden. Daar lees je ook dat temperaturen van de twee hete, de twee koude en de gemiddelde temperatuur van het vat kunnen verschillen. Immers is de waterstroom ín het vat nooit dezelfde kant op en treedt menging op. Als je wilt dat de Panasonic het buffervat regelt, moet je de Panasonic ook de temperaturen rondom het vat laten meten. Daarom is die "overbodige" sensor en zijn die overbodige instellingen nodig.

De eerste tegenvraag die altijd gesteld wordt bij problemen met de instellingen van het buffervat is "Waarom heb je een buffervat nodig". Daar wordt zelden op ingegaan. Meestal komt het er op neer dat het buffervat er al is. Inclusief de uitbreidingsprint. Als er dan problemen zijn met bedrading, bemetering en instelling is het antwoord van @thehog het best: "buffervat aansturen als grote radiator en uitbreidingsprint verkopen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:41
Vanochtend rond 7.30 sprong de anti-bevries beveiliging kort aan en is kort water rond gepompd. Allemaal prima en zoals het hoort. Wat ik niet snap is het 'rare' stroomverbruik ervoor en ook erna? Zie de paarse lijn in grafiek. Om 9.00 begon de reguliere verwarmingsrun.

Zou het aan de S0 KwH meter kunnen liggen i.c.m. ruis via Heishamon? De signalen komen dus wel door van het stroomverbruik. Vraag is of er daadwerkelijk dit stroomverbruik kan zijn en zoja, waardoor wordt het veroorzaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8awiSeIaAh5ZqkPQQMUbhpT7v74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/De8VvT04KNW2CqGsqKA79J3V.jpg?f=fotoalbum_large

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-10 16:13
vandermark schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:22:
Vanochtend rond 7.30 sprong de anti-bevries beveiliging kort aan en is kort water rond gepompd. Allemaal prima en zoals het hoort. Wat ik niet snap is het 'rare' stroomverbruik ervoor en ook erna? Zie de paarse lijn in grafiek. Om 9.00 begon de reguliere verwarmingsrun.

Zou het aan de S0 KwH meter kunnen liggen i.c.m. ruis via Heishamon? De signalen komen dus wel door van het stroomverbruik. Vraag is of er daadwerkelijk dit stroomverbruik kan zijn en zoja, waardoor wordt het veroorzaakt.
[Afbeelding]
Ik heb alleen om 6 uur een piek in de inlet temperatuur, de flow en S0 niet. Apart dat ik ook niks in de flow zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:07
Hallo allemaal,
We hebben de knoop doorgehakt en gaan de 9kW T-CAP bestellen, eigenlijk willen we in het voorjaar pas plaatsen maar de levertijd staat inmiddels op ongeveer 3 maanden en de prijs is nu (nog) gunstig vanuit de Nederlandse importeur.

Verder hebben we besloten om (op basis van de adviezen hier) voorlopig maar geen buffervat mee te bestellen.

Een vraag voordat ik bestel: ik overwoog de Panasonic PAW-3WYVLV-SI 3-wegklep
Tot ik dit draadje tegenkwam, blijkbaar zijn er problemen mee bekend?

Ik weet dat Koevlaas in het openingstopic de 3wegklep van e-bay haalt, zelf was ik erg te spreken over het mengventiel wat @FransvWoerkom heeft aanbevolen voor het ombouwen van de vloerverdeler:
dit ventiel met deze servo
dat sluit als een huis.. maar ik weet niet of ik dit zomaar kan aansluiten op de Panasonic? Het is verder gewoon 230v

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
rbrt schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:19:
Ik weet dat Koevlaas in het openingstopic de 3wegklep van e-bay haalt
Ook die klep is weer passé. Volgens mij kwam @Andrehj eerder met een alternatief aanzetten in het algemene topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:07
CurlyMo schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:49:
[...]

Ook die klep is weer passé. Volgens mij kwam @Andrehj eerder met een alternatief aanzetten in het algemene topic.
Ik zie dat je deze post bedoelt, met de Tameson klep

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-10 22:45
vandermark schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:22:

[Afbeelding]
Zou ruis kunnen zijn ja. Zulke lage waardes zijn niet erg nauwkeurig met die meet methode omdat de interval tussen twee pulses bij een verbruik van 50-100W erg lang is. Denk dat daar ergens het stroomverbruik van de pomp in zit maar dan zou de flow ook gelijk omhoog gaan. Dus ergens een ruispiekje geweest en daarna piekje voor stroomverbruik tijdens de echte defrost.

Wat wel gek is,. meestal volgt een defrost na een lange run. Niet zomaar terwijl hij stil stond.

[ Voor 3% gewijzigd door thehog op 05-11-2021 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
rbrt schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:19:
...

Een vraag voordat ik bestel: ik overwoog de Panasonic PAW-3WYVLV-SI 3-wegklep
Tot ik dit draadje tegenkwam, blijkbaar zijn er problemen mee bekend?

Ik weet dat Koevlaas in het openingstopic de 3wegklep van e-bay haalt, zelf was ik erg te spreken over het mengventiel wat @FransvWoerkom heeft aanbevolen voor het ombouwen van de vloerverdeler:
dit ventiel met deze servo
dat sluit als een huis.. maar ik weet niet of ik dit zomaar kan aansluiten op de Panasonic? Het is verder gewoon 230v
Bij de vloerverdeler hoort een 3-weg mengklep. Dat is een kogel- of plugkraan met een T-boring en een servomotor die cw en ccw kan lopen en in elke stand kan stoppen. De looptijd is vrij lang, in de orde van 2 minuten voor de volle 90 graden. De software in de warmtepomp leert zelf hoe lang hij de servo moet draaien om een bepaalde tussenstand te krijgen. Behalve de eindschakelaars die de stroom onderbreken, zit er geen feedback in. In advertenties wordt zo'n ventiel meestal een driepunts of midpoint ventiel genoemd. De ESBE die ik heb is voor 1" en is goedkoop bij Amazon.

Bij de sww tank hoort een tweepunts ventiel. Vaak wordt dan een veer gebruikt om de afsluitklep terug te zetten in de verwarmings-stand. Soms, en zeker als het een kogelventiel is, wordt de klep of kogel met een motortje bediend. Dat draait binnen 10 seconden van de ene naar de andere stand. Soms gaan er draden heen voor tank of verwarming, soms één draad voor tank of verwarming plus een draad voor 230V voor het terugdraaien. Die met een kogel en tweerichtingmotortje lekken veel minder dan die met een klep en veer. De 1"EMV 110 die ik heb, was de goedkoopste met 28mm knelkoppelingen.

Beide soorten kleppen worden door de Panasonic met 230V aangestuurd: de 2-puntsklep voor de tank door de aansluitingen op de hoofdprint, de 3-punts mixer door de uitbreidingsprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
thehog schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:44:
[...]

Zou ruis kunnen zijn ja. Zulke lage waardes zijn niet erg nauwkeurig met die meet methode omdat de interval tussen twee pulses bij een verbruik van 50-100W erg lang is. Denk dat daar ergens het stroomverbruik van de pomp in zit maar dan zou de flow ook gelijk omhoog gaan. Dus ergens een ruispiekje geweest en daarna piekje voor stroomverbruik tijdens de echte defrost.

Wat wel gek is,. meestal volgt een defrost na een lange run. Niet zomaar terwijl hij stil stond.
Het is ook geen defrost, maar deice, hoewel ik weet dat ik daar voorzichtig mee moet zijn ;)

Als ik die 60W en 100W gedurende 20 tot 25 minuten mag geloven, gaat het bij een 1000imp/kWh meter om 20 tot 30 impulsen en dan ook nog netjes op gelijke afstanden. Daar wordt gewoon echt stroom verbruikt. @vandermark heb je geen logging op je slimme meter?

P.S. Was er niet ook nog een verwarmingselement bij het expansievat? En was er geen mode waar de compressor als verwarmingselement werd gebruikt om bevriezing van de (indoor) warmtewisselaar te voorkomen?

[ Voor 9% gewijzigd door FransvWoerkom op 06-11-2021 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
FransvWoerkom schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:46:
[...]

Het is ook geen defrost, maar deice, hoewel ik weet dat ik daar voorzichtig mee moet zijn ;)

Als ik die 60W en 100W gedurende 20 tot 25 minuten mag geloven, gaat het bij een 1000imp/kWh meter om 20 tot 30 impulsen en dan ook nog netjes op gelijke afstanden. Daar wordt gewoon echt stroom verbruikt. @vandermark heb je geen logging op je slimme meter?

P.S. Was er niet ook nog een verwarmingselement bij het expansievat? En was er geen mode waar de compressor als verwarmingselement werd gebruikt om bevriezing van de (indoor) warmtewisselaar te voorkomen?
Slimme inderdaad! En ja, ik log ook de slimme meter in Grafana. Hier de grafiek van die ochtend met blauw de warmtepomp S0 kWh meters via Heishamon en Oranje de P1 slimme meter. Lijkt erop dat er daadwerkelijk stroom is verbruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ai0WVrNZH_edQap6zIIp4gF0Gi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v0t8nKttvm9MTE26vBSnlUxH.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een keer de meting van alleen de warmtepomp die ochtend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8awiSeIaAh5ZqkPQQMUbhpT7v74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/De8VvT04KNW2CqGsqKA79J3V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
FransvWoerkom schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:55:
[...]

En om het gas bij hogere temperatuur te laten condenseren is een hogere druk nodig. Daarvoor zorgt het expansieventiel. Voor elke pomp, dus ook de compressor geldt: vermogen=volumedebiet x drukverschil. Er wordt bij hogere druk nog steeds met 19/20Hz gepompt, maar door de hogere tegendruk trekt de compressor meer stroom en dus een hoger vermogen.
Ergens mist er dan nog een ingrediënt. Zo zie ik vandaag het volgende. Vanaf 7:30 blijft de compressor druk en frequentie hetzelfde. Ook de flow en ventilator blijven hetzelfde (of lager). De Ta loopt wel op van 32 graden naar 34 graden. Het verbruik van 552W naar 572W. Ergens moet er dus nog een factor zijn die de toename in verbruik verklaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:48
vandermark schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 11:19:
[...]

Slimme inderdaad! En ja, ik log ook de slimme meter in Grafana. Hier de grafiek van die ochtend met blauw de warmtepomp S0 kWh meters via Heishamon en Oranje de P1 slimme meter. Lijkt erop dat er daadwerkelijk stroom is verbruikt.
[Afbeelding]

Nog een keer de meting van alleen de warmtepomp die ochtend:
[Afbeelding]
Is dat niet de verwarming van het ingebouwde expansievat wat je daar aan het werk ziet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAsEdol-SKyozNVWKYZNI_69344=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nFK8WJHyZmZSUhy5PFkWSPmW.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Heronimo schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:32:
[...]

Is dat niet de verwarming van het ingebouwde expansievat wat je daar aan het werk ziet?
[Afbeelding]
Dat zou een goede verklaring zijn ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
CurlyMo schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:07:
[...]

Ergens mist er dan nog een ingrediënt. Zo zie ik vandaag het volgende. Vanaf 7:30 blijft de compressor druk en frequentie hetzelfde. Ook de flow en ventilator blijven hetzelfde (of lager). De Ta loopt wel op van 32 graden naar 34 graden. Het verbruik van 552W naar 572W. Ergens moet er dus nog een factor zijn die de toename in verbruik verklaart.
Luchtdruk? Windrichting en windsnelheid? Relatieve vochtigheid? Resolutie van de interne thermosensors? Discrete ruis in de berekening van de aansturing van het expansieventiel? Andere temperaturen van verdamper en condensor? Over een verschil van 3,5% zou ik me niet druk maken.

[ Voor 3% gewijzigd door FransvWoerkom op 09-11-2021 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
vandermark schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:00:
[...]

Dat zou een goede verklaring zijn ja.
Voor het verbruik van 6:45 tot 8:30. Robert J bood aan die verwarming los te koppelen in combinatie met betere isolatie. Het gaat om 31W.

"Im Monoblock ist ein Membranausdehnungsgefäß untergebracht. Das Volumen beträgt 6l und ist ausreichend bis 150l Heizkreisvolumen.
Das Ausdehnungsgefäß wird von einer 31W Heizung unterhalb von 3°C Außentemperatur beheizt um ein einfrieren zu vermeiden."

Die twee blokken van 60 tot 100W moeten ergens anders van komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
FransvWoerkom schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:14:
[...]

Voor het verbruik van 6:45 tot 8:30. Robert J bood aan die verwarming los te koppelen in combinatie met betere isolatie. Het gaat om 31W.

"Im Monoblock ist ein Membranausdehnungsgefäß untergebracht. Das Volumen beträgt 6l und ist ausreichend bis 150l Heizkreisvolumen.
Das Ausdehnungsgefäß wird von einer 31W Heizung unterhalb von 3°C Außentemperatur beheizt um ein einfrieren zu vermeiden."

Die twee blokken van 60 tot 100W moeten ergens anders van komen.
De vraag is, hoevaak komt het voor en wat is de winst. Meestal als het kouder is dan 5 graden wil je toch de verwarming aan hebben en dan hoeft die verwarming niet aan te staan (lijkt mij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Ep Woody schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:32:
[...]

De vraag is, hoevaak komt het voor en wat is de winst. Meestal als het kouder is dan 5 graden wil je toch de verwarming aan hebben en dan hoeft die verwarming niet aan te staan (lijkt mij).
In deze tijd van het jaar wil ik 's nachts de verwarming niet aan hebben en het is hier onder een heldere hemel tegen de nul graden. Prima als de warmtepomp dan een paar wattuur gebruikt om zichzelf te beschermen. Beter was geweest om een sensor in het expansievat te monteren, maar ik moet er niet aan denken hoe dat dan weer in krom Engels in de Service Manual zou zijn verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
[...]

Ik zet de Pana pas om 9.00 's ochtends aan in dit deel van het seizoen. Ik stook deze dagen in de ochtend en vanaf 18.00-23.00 met Ta26. Ik ben benieuwd wanneer dit te oncomfortabel wordt en ik ook in de nacht wil blijven draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:27

Crazy-

Best life ever

vandermark schreef op woensdag 10 november 2021 @ 07:44:
[...]

Ik zet de Pana pas om 9.00 's ochtends aan in dit deel van het seizoen. Ik stook deze dagen in de ochtend en vanaf 18.00-23.00 met Ta26. Ik ben benieuwd wanneer dit te oncomfortabel wordt en ik ook in de nacht wil blijven draaien.
Hm grappig. Hier draait ie al enkele dagen continue. Kijk er ook niet naar om verder. 256Watt, Ta rond 27-29 (Dt2)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
Crazy- schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:03:
[...]

Hm grappig. Hier draait ie al enkele dagen continue. Kijk er ook niet naar om verder. 256Watt, Ta rond 27-29 (Dt2)
Met jouw H-versie kan dat ook makkelijker. De J versie vraagt minimaal 500 watt en dan is het bij continu 12kWh per dag. Ik kom nu niet boven de 6kWh per dag en kies er dan voor om de Pana vooral/alleen te draaien wanneer we wakker zijn en het buiten warmer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
vandermark schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:25:
[...]

Met jouw H-versie kan dat ook makkelijker. De J versie vraagt minimaal 500 watt en dan is het bij continu 12kWh per dag. Ik kom nu niet boven de 6kWh per dag en kies er dan voor om de Pana vooral/alleen te draaien wanneer we wakker zijn en het buiten warmer is.
Welke versie je ook gebruikt, de benodigde warmte is toch hetzelfde. Voordeel van de H is inderdaad dat die rustig kan pruttelen en de J aan- en uit moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-10 22:38
<knip> Dat mag in Vraag & Aanbod overig

[ Voor 94% gewijzigd door Septillion op 10-11-2021 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
[...]

Het hele expansievat wordt dan uitgeschakeld. Dan dus binnen een expansievat, hoef je er ook nooit naar om te kijken. En een vat binnen is makkelijker te controleren en te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MZwier
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-10 22:38
Een tijdje geleden onderstaande post gemaakt, helaas nog niet heel veel reactie op gehad. Heeft iemand antwoord op onderstaande vragen en enig idee of 5kW of 7 kW in deze situatie geschikter zou zijn?
MZwier schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:53:
Beste Tweakers,

Ik lees al een aardig tijdje mee in dit topic en nog elke keer verbaasd van de geweldige hoeveelheid kennis die hier aanwezig is! Vandaar dat ik graag mijn situatie hier eens voorleg.

Na iets minder dan een halfjaar geleden verhuisd te zijn en het een en ander te hebben verbouwd, is een warmtepomp iets dat ik erg graag wil installeren. Tot zover ik heb bepaald zou dit mogelijk moeten zijn, maar graag check ik nog het een en ander. Allereerst de situatie:
  • 2-onder-1-kap, 1992, rondom geïsoleerd, spouw/dak glaswol, vloer EPS & voorzien van oud dubbelglas,
  • Historisch verbruik volgens de van de bron app ~1350 m3. Echter weet ik niet of dit de gegevens van de vorige bewoners waren of een soortgelijk huis...?
  • 5000 Wp zonnepanelen, helaas niet geheel dekkend voor all electric
  • Boven slaapkamers voorzien van een kanaalairco (3.5 kW)
  • Voor SWW wil ik een Atlantic Explorer aanschaffen
Ik heb op verschillende manieren het warmteverlies bepaald:
  • Vabi Elements: ~8 kW @-10C (berekening niet heel netjes gedaan)
  • Gasverbruik tijdens koude periode (31/12/2020 t/m 19/02/2020): binnentemp 15C, 9060 graaduur, 8.5 kW @-10C
  • Koevlaas :) : 1300*8/1650 = 6.5 kW
Tijdens de verbouwing heb ik in de huiskamer/keuken netto circa 50 m2 (16mm, H.O.H. 10 cm) vloerverwarming laten leggen en in de hal en wc grotere T22 radiatoren laten ophangen. Wel is de vloerverwarmingsverdeler nog open. Daarnaast heb ik de bovenverdieping voorzien van een airco (3.5kW), omdat de radiatoren en de aanvoerdiameter hiervoor aardig klein waren. De radiatoren zijn op de boven verdieping nog wel aanwezig.

Ook heb ik geprobeerd het afgiftevermogen in kaart te brengen bij 35 graden aanvoer. Ik kom uit op de volgende tabel:
[Afbeelding]

Aangezien ik verwacht op de bovenverdieping meer dan voldoende vermogen te hebben door de airco, gok ik met een 5 kW warmtepomp uit te kunnen. Wel valt het afgifte vermogen van de vloerverwarming mij iets tegen vandaar dat ik met het idee speel een extra radiator in de woonkamer te plaatsen (liever niet).

De vragen die ik heb zijn:
  • Welke warmtepomp past beter in deze situatie H- of J-serie?
  • Klopt mijn redenatie dat het verwarmen met een 5 kW warmtepomp zou moeten lukken op basis van bovenstaande gegevens? Of is dit te krap, aangezien ik dan niet aan de berekende 8.5 kW kom. Zover ik het mij herinner waaide het in die periode wel bovengemiddeld hard.
  • Zijn er nog zaken die ik ben vergeten of waar ik op moet letten?
Alle informatie is welkom, alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
MZwier schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:37:
Een tijdje geleden onderstaande post gemaakt, helaas nog niet heel veel reactie op gehad. Heeft iemand antwoord op onderstaande vragen en enig idee of 5kW of 7 kW in deze situatie geschikter zou zijn?

[...]
Dan zou ik voor de 7 gaan omdat deze toch hetzelfde minimale vermogen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:32

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter

[...]
lang verhaal kort: als je de afgifte niet hebt heeft een 7 totaal geen nut aangezien je er geen SWW mee gaat maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MZwier
@twain4me Daar ben ik het mee eens, maar indien mijn berekeningen niet geheel kloppen heb ik nog de mogelijkheid om een radiator bij te plaatsen of de aanvoer een aantal graden te verhogen. Maar bij te weinig afgifte is verder na isoleren wellicht logischer, keuzes...

Voor wat betreft de montage in de achtertuin, welk geluid en of trillingen kan ik verwachten en wat is de beste wijze van montage om dit te minimaliseren? Bigfoots of betonblokken met draadstang en rubber dempers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
KaDoos schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:57:
[...]

Dan zou ik voor de 7 gaan omdat deze toch hetzelfde minimale vermogen heeft.
Koevlaas komt op 6.5 dus een 7 kw Pana Mono lijkt mij, is er dan vermogen over kun je de verwarming in de woning uitbreiden (denk aan toekomstige verbouwing/ uitbreiding) of toch de Pana inzetten voor SWW

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• FransvWoerkom

[...]
Een paar opmerkingen:

- Er was geen sprake van 1300m3, maar 1350. En een energie van 8kWh/m3 is wel erg laag. Met Koevlaas' formule kom je op 1350*9,5/1650=7,7kW. Maar wil je sww nu wel of niet meerekenen?

- Vloerverwarming werkt met 30 graden, geen 35 en 70W/m2 lijkt me tamelijk hoog. Of ben je gewend aan snel opwarmen en laten afkoelen als je niet thuis bent? Op het totale vermogen van de vloerverwarming speelt die ene radiator natuurlijk geen rol.

- die periode van kou zal wel tot 19 feb 2021 geweest zijn. Hoe kom je aan 8,5kW. Het dagverbruik van de koudste dag gedeeld door 24uur?

-Heb je de mogelijkheid om een sww tank neer te zetten in plaats van een warmtepompboiler? Dan zou ik voor de grootste van die kleine J serie monoblocs gaan, de 9kW. Gewoon neerzetten en aansluiten. Dan later kijken welke radiatoren vervangen moeten worden door grotere of door convectoren.

- Betonblok of bigfeet maakt niet uit, als hij maar stevig staat. Rubber is alleen van belang als trillingen door de grond gedempt moeten worden. Luchtgeluid demp je er niet mee.

• MZwier
@FransvWoerkom Dankje voor je antwoord.

Totaal zou het 1350 m3 zijn, echter woon ik er zolang nog niet. Dit is voor zover ik kan inschatten het verbruik van de oude bewoners, of wellicht het gemiddelde van een twee onder een kap volgens de energie leverancier.

Daarom heb ik voor de zekerheid, de echt koude voor periode van 1 januari tot midden februari het gasverbruik gemeten en de thermostaat op 15c laten staan. Aan de hand van de KNMI gegevens het aantal graaduren uit die periode bepaald bij 15C binnen. Op basis hiervan het verlies per graaduur (kWh/h = kW) bepaald. Dit was in de periode met boven gemiddeld stevige wind een sneeuw. Vervolgens vermenigvuldigd met 30 aangezien ik normaal op 20C zal stoken niet 15 C. Dit resulteert in 8.5 kW warmteverlies.

Ik heb de VABI berekening nog wat aangepast en zou uitkomen op 5 kW (excl. ventilatie verlies) dus totaal zo'n 7.5 kW.

Zover ik weet is 35C de gebruikelijke maximale aanvoer temperatuur voor vloerverwarming. Als dat niet zo is heb ik een probleem.

Om de installatie wat simpeler te houden en geluidsproductie beperkt te houden wil ik warmtapwater met een externe warmptepomp boiler doen.

Voor wat betreft de opstelling, ik heb vooralsnog geen tegels in de tuin. Dus dan blijft een opstelling met beton blokken over. De vraag is hoe precies

• Ep Woody
vandermark schreef op woensdag 10 november 2021 @ 07:44:
[...]

Ook het verschil in afgiftesysteem scheelt een hoop. Met mijn luchtverwarming is het veel sneller oncomfortabel dan met een systeem dat warmte buffert.

Ik moet mijn thermostaat alleen nog even aanpassen. Nu verlaag ik de setpoint met 1 graad. Hij gaat alleen pas aan als de temperatuur 0.2 graad onder de setpoint zit en begint dan met een boost. Ik wil hem als volgt aanpassen: dat hij in de nacht aangaat als de temperatuur daalt naar setpoint + 0.2 graad in plaats van setpoint - 0.2 graad. Dan hoeft hij geen inhaalrun te doen en kan hij op een lagere watertemperatuur verwarmen.

• bartje999
  • Laatst online: 23-08 11:23
Wij zijn thuis een Panasonic warmtepomp aan het installeren en ik zit nog met twee vragen die mij nog niet helemaal duidelijk zijn.We willen gewoon dit schema gaan aanleggen met DHW boiler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0HiMAk9oUHwg2QsrZNQbFkffTE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/km9PwW8PSF7lrzxUdzeNhSWE.png?f=fotoalbum_large

Nu zijn onze vragen. Moet de pomp (7) permanent aan staan of moet deze via het monoblock gestuurd gaan worden?

In het schema is geen expansievat geplaatst. Is dat wel nodig en waar zou(den) dien geplaatst moeten worden?

• thehog
bartje999 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:46:
Wij zijn thuis een Panasonic warmtepomp aan het installeren en ik zit nog met twee vragen die mij nog niet helemaal duidelijk zijn.We willen gewoon dit schema gaan aanleggen met DHW boiler.

[Afbeelding]

Nu zijn onze vragen. Moet de pomp (7) permanent aan staan of moet deze via het monoblock gestuurd gaan worden?

In het schema is geen expansievat geplaatst. Is dat wel nodig en waar zou(den) dien geplaatst moeten worden?
Alleen als je (6) een buffer plaatst heb je (7) een pomp nodig. Die wordt dan aangestuurd door de panasonic (met extra optional pcb geinstalleerd).
Weet je wel zeker of je een buffer nodig hebt?

De expansievat zit in de panasonic maar is niet voor alle situaties groot genoeg. Dat moet je (laten) uitrekenen. Bij de buffer opstelling zoals in het plaatje is ie wel voldoende.

• bartje999
thehog schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:58:
[...]

Alleen als je (6) een buffer plaatst heb je (7) een pomp nodig. Die wordt dan aangestuurd door de panasonic (met extra optional pcb geinstalleerd).
Weet je wel zeker of je een buffer nodig hebt?

De expansievat zit in de panasonic maar is niet voor alle situaties groot genoeg. Dat moet je (laten) uitrekenen. Bij de buffer opstelling zoals in het plaatje is ie wel voldoende.
@thehog Dank voor je antwoord.

Het optional pcb bord heb ik. Die is ook nodig voor het aansturen van de driewegklep.

Ik heb geen idee of het buffervat voor de vloerverwarming echt nodig is. Ik heb 5 vloeren van 20-25 vierkante meter aan vloerverwarming met een afstand van ongeveer 10cm en een buisdiameter van 14mm.

Het warmwatervat heeft een capaciteit van 200 liter. Die staat overigens op een andere verdieping dan de warmtepomp zelf.

• twain4me

twain4me

Topicstarter
bartje999 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:27:
[...]

Het optional pcb bord heb ik. Die is ook nodig voor het aansturen van de driewegklep.
Die aansluiting zit gewoon op de standaard pcb :)
Ik heb geen idee of het buffervat voor de vloerverwarming echt nodig is. Ik heb 5 vloeren van 20-25 vierkante meter aan vloerverwarming met een afstand van ongeveer 10cm en een buisdiameter van 14mm.

Het warmwatervat heeft een capaciteit van 200 liter. Die staat overigens op een andere verdieping dan de warmtepomp zelf.
even de minimale systeem inhoud berekenen (zal je waarsschijnlijk wel aan voldoen)
je hebt de buffer dan in basis alleen nodig als je zone aansturing wil (waneer er dan zones uitstaan haal je de minimale systeem inhoud niet meer. ;)

• FransvWoerkom
[overbodig]

[ Voor 97% gewijzigd door FransvWoerkom op 11-11-2021 12:19 ]

• thehog
[...]

Het optionele bordje heb je niet nodig voor de 3weg klep voor DHW hoor. Hij is wel nodig als je een buffer en zone(s) er achter gebruikt die los van elkaar door de panasonic aangestuurt kan worden.

Een systeem met alleen vloerverwarming behoeft geen buffervat en maakt het zelf minder efficient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Maar met 30 liter werkt het systeem ook wel hoor... ;) Zolang je maar voldoende afgifte hebt.

Met vloerverwarming zou ik persoonlijk geen buffervat neerzetten, je wil toch een goede balans inregelen en de woonkamer wordt toch altijd verwarmd.

• bartje999
@thehog Ga ik vanavond nog even aan rekenen. Dat zal de installatie een stuk simpeler maken.

• thehog
bartje999 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:36:
@thehog Ga ik vanavond nog even aan rekenen. Dat zal de installatie een stuk simpeler maken.
deze dus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7dn26BQjKAvbpGrrPs3-ibFLAk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Si7Fw0EvmE0UCK3Jfrot5M1S.png?f=fotoalbum_large

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
[...]

Ruim genoeg om het zonder buffer af te kunnen.
Ik heb de 7kW versie op in totaal 55m2 vloerverwarming van 10cm HoH, buis 16mm.

Totaal geen last van pendelen.
Eens met @thehog hou het zo simpel mogelijk!

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

• FransvWoerkom
MZwier schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:04:
@FransvWoerkom Dankje voor je antwoord.

Zover ik weet is 35C de gebruikelijke maximale aanvoer temperatuur voor vloerverwarming. Als dat niet zo is heb ik een probleem.

Om de installatie wat simpeler te houden en geluidsproductie beperkt te houden wil ik warmtapwater met een externe warmptepomp boiler doen.

Voor wat betreft de opstelling, ik heb vooralsnog geen tegels in de tuin. Dus dan blijft een opstelling met beton blokken over. De vraag is hoe precies
Het hangt waarschijnlijk van je vloer en persoonlijke voorkeuren af of je die 35° ooit gaat halen. In deze tijd van het jaar stroomt er water van 25° door mijn vloer; in februari water van 30°. De oppervlaktetemperatuur van mijn vloer is nu 's avonds 22° en in februari 24°.

Ik weet niet of een extra apparaat simpeler is. Ik vermoed dat een extra apparaat in huis meer herrie geeft.

De constructie van een betonblok met draadeinden staat beschreven in de meegeleverde Installation Instruction en in hoofdstuk 12 van de Service Manual.

• Ep Woody
@MZwier, een externe warmtepompboiler raad ik je persoonlijk af. Je onttrekt toch warmte uit je woning die je met de warmtepomp weer toegevoegd moet worden aan de woning. Doe je dat met de warmtepomp zelf heb je maar 1 verliestrap. Daarnaast is de warmtepomp veel sneller in het opwarmen van de boiler dan een warmtepompboiler dat doet. 3-9 kW vs 1.5 kW. Dat heeft weer als voordeel dat je een kleinere boiler kan plaatsen.

• CurlyMo
@Ep Woody Wat is eigenlijk de benodigde oppervlakte van de spiraal in de boiler? Ik heb hier de Atlantic Explorer v4 staan en die heeft een spiraal van 1,2m2. Zou het zin hebben om te investeren die aan de WP te kunnen knopen?

• MZwier
Hoe beter geisoleerd en/of hoe meer oppervlak hoe lager je aanvoer temperatuur kan zijn uiteraard. Nu is mijn vloerverwarmingsoppervlak niet heel groot +/- 50m2 is de isolatie standaard bouw 1992. Dus ik vermoed dat ik de 35C aanvoer wel nodig zal hebben.

Vooralsnog ben ik van plan sowieso eerst alleen verwarming te doen en later te kijken naar tapwater. De overweging voor een warmtepomp boiler was juist de buren van herrie te ontzien. Wellicht dat de geluidsproductie meevalt, en ik toch kies voor SWW op de monoblock.

• FransvWoerkom
CurlyMo schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:34:
@Ep Woody Wat is eigenlijk de benodigde oppervlakte van de spiraal in de boiler? Ik heb hier de Atlantic Explorer v4 staan en die heeft een spiraal van 1,2m2. Zou het zin hebben om te investeren die aan de WP te kunnen knopen?
Ik dacht dat warmtepompboilers de condensor van de warmtepomp als spiraal om het vat hadden. Maar misschien zijn er ook warmtepompboilers met extra spiraal voor een zonnecollector.

O ja, de Atlantic Explorer Hybride V4:

https://solar-leiden.nl/w..._Atlantic-Explorer_v4.pdf

[ Voor 10% gewijzigd door FransvWoerkom op 11-11-2021 13:26 ]

• Ep Woody
CurlyMo schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:34:
Durf ik je geen antwoord op te geven. Ik denk dat mijn boilertje van 80 liter een oppervlakte heeft van ongeveer 1.3m2.
https://www.econo.nl/Bere...Param6=0,9728&Param7=26,9

Zou het eigenlijk eens moeten opmeten... Is best te doen, even de inhoud bepalen van de spiraal en dan terugrekenen.

Zolang het verschil tussen Ta en Tboiler groot genoeg is, kun je voldoende warmte het vat in duwen.

De grootste uitdaging is het krijgen van een losse aanvoer/afvoer die los staat van je CV systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door Ep Woody op 11-11-2021 13:19 ]

• vandermark
Ep Woody schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:26:
@MZwier, een externe warmtepompboiler raad ik je persoonlijk af. Je onttrekt toch warmte uit je woning die je met de warmtepomp weer toegevoegd moet worden aan de woning. Doe je dat met de warmtepomp zelf heb je maar 1 verliestrap. Daarnaast is de warmtepomp veel sneller in het opwarmen van de boiler dan een warmtepompboiler dat doet. 3-9 kW vs 1.5 kW. Dat heeft weer als voordeel dat je een kleinere boiler kan plaatsen.
Tja, als je zoals ik mechanische ventilatie hebt zonder WTW zie ik toch wel voordelen: In de winter de 20 graden lucht gebruiken die anders zomaar buiten wordt geloosd. Sowieso, een WPboiler gebruikt normaal buitenlucht en je kan ventilatielucht gebruiken In beide gevallen onttrek je toch geen warmte aan de woning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vandermark schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:40:
[...]

Tja, als je zoals ik mechanische ventilatie hebt zonder WTW zie ik toch wel voordelen: In de winter de 20 graden lucht gebruiken die anders zomaar buiten wordt geloosd. Sowieso, een WPboiler gebruikt normaal buitenlucht en je kan ventilatielucht gebruiken In beide gevallen onttrek je toch geen warmte aan de woning?
Ware het niet dat je voor de WPB veel meer lucht nodig hebt dan je normaal met mechanische ventilatie zou gebruiken. Stel je bent met 4 personen thuis. Dan moet je 120 tot 240 m3 per uur ventileren. De boiler pakt 300-390 m3 per uur. De meeste mensen ventileren te weinig, dus 120 m3 per uur zal zijn wat er ongeveer nu geventileerd wordt. Dat betekent dat er 180 m3 per uur aan warmte lucht naar buiten wordt geblazen. Ja, je wint grofweg 40 tot 60% aan warmte terug, maar het kost je nog steeds 2x energie.

De verschillen zijn niet enorm, maar als je op een makkelijke manier een driewegklep bij een boilervat kan plaatsen heeft dat absoluut mijn voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Ep Woody schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:18:
[...]
De grootste uitdaging is het krijgen van een losse aanvoer/afvoer die los staat van je CV systeem.
Precies, er komt hier een badkamer verbouwing aan en ik wilde kijken of ik geïsoleerde leidingen naar zolder kan brengen. Aanvankelijk voor warm water zodat ik de boiler in de toekomst toch ergens op de begane grond kwijt kan, maar met deze kennis zou ik ook juist warm water naar boven kunnen brengen om mijn WPB aan de WP te knopen, en de WPB dan enkel nog als buffer te gebruiken.

Als er ruimte is dan nog twee leidingen voor koeling in de zomer.

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:48
MZwier schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:50:
Hoe beter geisoleerd en/of hoe meer oppervlak hoe lager je aanvoer temperatuur kan zijn uiteraard. Nu is mijn vloerverwarmingsoppervlak niet heel groot +/- 50m2 is de isolatie standaard bouw 1992. Dus ik vermoed dat ik de 35C aanvoer wel nodig zal hebben.

Vooralsnog ben ik van plan sowieso eerst alleen verwarming te doen en later te kijken naar tapwater. De overweging voor een warmtepomp boiler was juist de buren van herrie te ontzien. Wellicht dat de geluidsproductie meevalt, en ik toch kies voor SWW op de monoblock.
Als je de airco ook nog mee neemt heb je met een 5kW totaal 8.5kW. Gezien 5kW en 7kW qua minimum vermogen echter gelijk zijn zou ik dan geneigd zijn om de 7kW te nemen als het maar een paar honderd euro scheelt.

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
MZwier schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:50:

De Pana mono kent ook 3 'stille standen' zodat de wp (nog) minder geluid maakt, ik meende dat dan het maximaal vermogen beperkt wordt (compressor toerental).

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:05
frisianstar schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:34:
[...]

De Pana mono kent ook 3 'stille standen' zodat de wp (nog) minder geluid maakt, ik meende dat dan het maximaal vermogen beperkt wordt (compressor toerental).
Zijn die stille standen ook te misbruiken om hem zuiniger te laten draaien? Bij een SWW run toert hij vol op, terwijl dat best rustig kan.

• FransvWoerkom
Jesse- schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:45:
[...]

Zijn die stille standen ook te misbruiken om hem zuiniger te laten draaien? Bij een SWW run toert hij vol op, terwijl dat best rustig kan.
Zuinig in geluidsproductie zeker. Met het rendement heeft het niets te maken. Maar je moet er wel rekening mee houden dat de wp bij Quiet Mode 2 of 3 ook de tijd krijgt om de sww tank op te warmen. Anders gaat hij de backup heater gebruiken.

• vandermark
Ep Woody schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:57:
[...]

Ware het niet dat je voor de WPB veel meer lucht nodig hebt dan je normaal met mechanische ventilatie zou gebruiken. Stel je bent met 4 personen thuis. Dan moet je 120 tot 240 m3 per uur ventileren. De boiler pakt 300-390 m3 per uur. De meeste mensen ventileren te weinig, dus 120 m3 per uur zal zijn wat er ongeveer nu geventileerd wordt. Dat betekent dat er 180 m3 per uur aan warmte lucht naar buiten wordt geblazen. Ja, je wint grofweg 40 tot 60% aan warmte terug, maar het kost je nog steeds 2x energie.

De verschillen zijn niet enorm, maar als je op een makkelijke manier een driewegklep bij een boilervat kan plaatsen heeft dat absoluut mijn voorkeur.
Het is dan toch een combi van de ventilatie lucht en buitenlucht? Dus de WP boiler pakt alle ventilatie lucht en de rest wat nodig is van buiten. Dat zorgt voor stuk warmere input. Bij ons staat ventilatie overdags vaak op stand 3 omdat CO2 te hoog wordt.

Verwijderd

Ik sta op het punt om een Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW aan te schaffen. Hoe doe ik dit nu met de ISDE-subsidie? Vind het vreemd dat je deze moet laten installeren, aangezien ik niet met F-gassen aan de gang hoef te gaan.
Tips zijn welkom (eventueel in PM om dit topic niet te vervuilen)

• thehog
Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:22:
Ik sta op het punt om een Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW aan te schaffen. Hoe doe ik dit nu met de ISDE-subsidie? Vind het vreemd dat je deze moet laten installeren, aangezien ik niet met F-gassen aan de gang hoef te gaan.
Tips zijn welkom (eventueel in PM om dit topic niet te vervuilen)
Volgens mij stond hier iemand lolle1212 in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie" die exact zo'n een teveel had. Zijn post is weg gehaald maar even een PM of ie hem nog heeft.
Qua ISDE moet je een factuur hebben van een KvK ingeschreven installateur. Maar misschien heeft hij ook wel dezelfde probleem als jij en het inmiddels opgelost

Verwijderd

@thehog bedankt.
CurlyMo schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:09:
[...]

Welke versie je ook gebruikt, de benodigde warmte is toch hetzelfde. Voordeel van de H is inderdaad dat die rustig kan pruttelen en de J aan- en uit moet.
Als ik de keuze heb tussen:
Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW
of
Panasonic Aquarea LT Monoblock WH-MDC07H3E5 Generation H 7 kW

Zou ik dus beter voor de H versie kunnen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2021 @ 23:57:
@thehog bedankt.

[...]

of

Niet perse. Hangt heel erg af van je afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Laatst online: 12-10 21:35
Met nachtvorst op komst. Weten jullie of de anti bevriezingsfunctie zelf in werking treedt bij de monoblocks? Of moet ik hem zelf laten draaien als het koud wordt? Hij staat bij mij nu ‘s nachts nog uit namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Niltag schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:15:
Met nachtvorst op komst. Weten jullie of de anti bevriezingsfunctie zelf in werking treedt bij de monoblocks? Of moet ik hem zelf laten draaien als het koud wordt? Hij staat bij mij nu ‘s nachts nog uit namelijk.
Gaat vanzelf als je niks bijzonders hebt gedaan zoals de BH niet aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-10 22:05
thehog schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:35:
[...]

Het optionele bordje heb je niet nodig voor de 3weg klep voor DHW hoor. Hij is wel nodig als je een buffer en zone(s) er achter gebruikt die los van elkaar door de panasonic aangestuurt kan worden.
Dit heb ik nu dus in mijn nieuwe situatie (voorheen zat de pana direct op de vloerverwarming die altijd open stond, 43m2 10cm hoh, geen buffer nodig idd).

Ik twijfel door de discussie over het buffervat over de plaatsing van de temperatuursensoren. De buffervatsensor is duidelijk (nr. 8 in mijn schema) maar ik zou dus eigenlijk ook een sensor op nr.9 moeten plaatsen. En welke connector is dat op het pcb, ook waar ik nr.9 heb geplaatst?

Bij warmtepompweetjes staat de sensor op het t-stuk ingetekend (en niet bij het buffervat). Daar hebben ze overigens ook geen mengventiel gebruikt. Is die dan wel noodzakelijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09CSqEgSvfEvxnpuQy-XZzVY_TI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/XS7cIBidgZW5UrAPdLbVqgu4.png?f=fotoalbum_medium

En alle feedback op het schema is welkom natuurlijk :> .

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2021 @ 23:57:
@thehog bedankt.

[...]

of

Ook voor de H-serie zijn er jaargetijden dat je je afvraagt of je niet beter een waxinelichtje met bloempot zou moeten neerzetten ;)

Ik heb mijn 12H nog zelden rustig zien pruttelen onder een elektriciteitsgebruik van 0,6kW (op de remote, 750W in het echt). Daarmee wekt hij in deze tijd van het jaar 4kW op, wat voor een opgewarmde vloer al gauw teveel is. Dan gaat hij in tijd moduleren. Ik denk dat het dynamisch bereik van alle Aquarea's aan de afgiftekant niet veel meer dan een factor 3 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-10 10:43
Niltag schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:15:
Wat is uit? Stroomloos of uit middels thermostaat of externe schakeling? Zolang je groene lampje op de controller brandt is er geen probleem.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Stephanoff schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:35:
[...]

Dit heb ik nu dus in mijn nieuwe situatie (voorheen zat de pana direct op de vloerverwarming die altijd open stond, 43m2 10cm hoh, geen buffer nodig idd).

Ik twijfel door de discussie over het buffervat over de plaatsing van de temperatuursensoren. De buffervatsensor is duidelijk (nr. 8 in mijn schema) maar ik zou dus eigenlijk ook een sensor op nr.9 moeten plaatsen. En welke connector is dat op het pcb, ook waar ik nr.9 heb geplaatst?

Bij warmtepompweetjes staat de sensor op het t-stuk ingetekend (en niet bij het buffervat). Daar hebben ze overigens ook geen mengventiel gebruikt. Is die dan wel noodzakelijk?

[Afbeelding]

En alle feedback op het schema is welkom natuurlijk :> .
De aanvoer naar de verdelers via de extra pomp kan uit het buffervat óf uit de warmtepomp óf beide tegelijk komen. Je moet dus meten op de leiding van buffer naar verdelers. Ik zou achter die extra pomp kiezen. Je sluit hem inderdaad aan op de uitbreidingsprint "zone 1 thermistor", waar jij 9 zette.

De extra pomp moet aangestuurd vanuit de uitbreidingsprint "zone 1 pump" links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
FransvWoerkom schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:15:
[...]

De aanvoer naar de verdelers via de extra pomp kan uit het buffervat óf uit de warmtepomp komen. Je moet dus meten op de leiding van buffer naar verdelers. Ik zou achter die extra pomp kiezen. Je sluit hem inderdaad aan op de uitbreidingsprint "zone 1 thermistor", waar jij 9 zette.

De extra pomp moet aangestuurd vanuit de uitbreidingsprint "zone 1 pump" links.
Helder.

Ik had de circulatiepomp nu laten schakelen via de na-regeling. Dus bij warmte of koudevraag (zone gaat open) schakelt de naregeling de pomp aan. Het buffervat staat dan WAR met dT ingeregeld waardoor de regeling (behalve cool/heatmode) volledig onafhankelijk van elkaar is.

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:49
Stephanoff schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:31:
[...]

Helder.

Ik had de circulatiepomp nu laten schakelen via de na-regeling. Dus bij warmte of koudevraag (zone gaat open) schakelt de naregeling de pomp aan. Het buffervat staat dan WAR met dT ingeregeld waardoor de regeling (behalve cool/heatmode) volledig onafhankelijk van elkaar is.
Als je bij de circulatie pomp nog een extra relais plaatst die die wp aan en uit zet via de externe aansluiting dan heb je in mijn ogen perfecte regeling. De na regeling is de thermostaat die alles aan en uit zet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
reneeke1970 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:38:
[...]

Als je bij de circulatie pomp nog een extra relais plaatst die die wp aan en uit zet via de externe aansluiting dan heb je in mijn ogen perfecte regeling. De na regeling is de thermostaat die alles aan en uit zet.
Ah goede toevoeging! Mijn aanname was dat de WP bij Tondergrensbuffervat vanzelf aangaat om het buffervat op Tingesteld te krijgen en daardoor de externe regeling overbodig was. Maar een extra relais is een kleine moeite.

Maar dan stuurt de pana dus NIET de circulatiepomp aan?

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Stephanoff schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 12:25:
[...]

Ah goede toevoeging! Mijn aanname was dat de WP bij Tondergrensbuffervat vanzelf aangaat om het buffervat op Tingesteld te krijgen en daardoor de externe regeling overbodig was. Maar een extra relais is een kleine moeite.

Maar dan stuurt de pana dus NIET de circulatiepomp aan?
Nee dat doet toch je na regeling bij warmte vraag. En zodra warmte vraag weg valt schakelt hij beide uit. Als hij de wp niet uit zet blijft daarvan continu de pomp draaien om het buffer vat warm te houden. Dat is nogal een berg verloren energie

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
FransvWoerkom schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:15:
[...]
Je moet dus meten op de leiding van buffer naar verdelers.
Ik zit even te zoeken naar koppelingen met 1/2" aansluiting voor een dompelbuisje/met voeler maar merk dat ik niet echt verder komt voor een juiste koppeling om de temperatuur accuraat te meten (en een 8mm pana sensor in te doen). Iemand tips? Op de leiding is niet zo praktisch denk ik (henco, kunststof).

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Stephanoff schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 13:08:
[...]

Ik zit even te zoeken naar koppelingen met 1/2" aansluiting voor een dompelbuisje/met voeler maar merk dat ik niet echt verder komt voor een juiste koppeling om de temperatuur accuraat te meten (en een 8mm pana sensor in te doen). Iemand tips? Op de leiding is niet zo praktisch denk ik (henco, kunststof).
Heb je meerdere zone met verschillende temperaturen omdat je sensor plaatst?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@thehog Bedankt! Nu nog de warmtepomp bestellen haha.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNL6FA5ANB_5NZcObGPmnnC36z0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TzajVtr3kiM2h9vBPgy8ZeMw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Stephanoff schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:31:
[...]

Helder.

Ik vrees dat Panasonic nog nooit gehoord heeft van " buffervat staat dan WAR met dT ingeregeld". Zou je niet gewoon het buffervat als dikke radiator gebruiken? Dat scheelt een sensor en geeft je de mogelijkheid om WAR te draaien zonder je te hoeven afvragen wat ze met dT bedoelen.

Het is een misverstand dat je met de instellingen de temperatuur van het buffervat moet regelen. De te regelen grootheid, de interface naar de afgifte apparatuur, de verdelers, is de temperatuur van het water tussen buffervat en verdelers. Om het goed te mengen en te meten achter de pomp. De temperatuur van Zone1 in Panasonic begrippen. Die kun je volgens een compensatiecurve (WAR) en eventueel een delta T instellen. De Panasonic regelt dan zelf hoeveel er gestookt moet worden om de temperatuur van zone1 te krijgen. Voor het buffervat kies je een delta T. Dat is het gewenste temperatuurverschil tussen Tbuffer en Tzone1. Die moet je proefondervindelijk vaststellen.

[ Voor 32% gewijzigd door FransvWoerkom op 12-11-2021 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Kan ie nu ook op mijn methode, maar dan wel gewoon met buffer vat waar ie voor bedoelt is

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:51

martijn v o

Certified by Enphase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_b2zijtT6GB5eB4u3zxh3k7QQA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nUHDnT0O8bAOkKSUKWFkhV1V.png?f=fotoalbum_large
Gaat weer super vandaag. Vanmorgen bij het opstaan de machine aangezet. Even in de gaten gehouden dat de buitenleidingtemperatuur (die van de verdamper) net boven nul bleef door middel van een shift op de watertemperatuur en toen het warmer werd buiten de shift weer ge-un-shift. Draait nog steeds.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbhvW7GOqTE8q5NgmQnhOI2E2do=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R5QATXE1gzLBjLjAlFLojJdT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door martijn v o op 12-11-2021 17:56 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist bestelling geplaatst bij groene-energiewinkel voor een :
Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW + SmartCloud interface.
1300 m3 --> 6.3 kW (1300 / 1650 x 8 kWh).
Ik neem het risico wel. Subsidie aanvragen in 2022 en tenslotte het gas de deur uit.

edit:
Kan iemand een voorspelling doen hoeveel kWh ik op jaarbasis extra ga verbruiken?
Mijn gemiddeld jaarverbruik is 1300 m3.

edit2:
Zojuist dit overzicht uit andere topic gevonden: https://tweakers.net/camo...17861218_be433a1043_b.jpg
minder dan 3000 kWh is dus wel realistisch.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2021 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
reneeke1970 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:38:
[...]

Zo dan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r108s43Hq-MddEC01i5np03s_S0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/BgEaPI7lmqsfRZGoZ0yQE5H4.png?f=fotoalbum_medium
Heb je meerdere zone met verschillende temperaturen omdat je sensor plaatst?
Ja, maar dan in de na-regeling. Dus feitelijk maar 1 zone voor de WP. Ging om de plaatsing van de sensor voor zone 1 (waar ik niet eerder aan had gedacht).

Mengventiel is deze opstelling niet nodig dan, want die staat wel in de handleiding van de wp. Terwijl op warmtepompweetjes dit schema staat (waar ik mijn schema op had gebaseerd): Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/buffer/warmtepomp_buffer_voorbeeld_c_de_juiste_manier.jpg

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Stephanoff schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:51:
[...]

Zo dan:

[Afbeelding]

[...]

Ja, maar dan in de na-regeling. Dus feitelijk maar 1 zone voor de WP. Ging om de plaatsing van de sensor voor zone 1 (waar ik niet eerder aan had gedacht).

Mengventiel is deze opstelling niet nodig dan, want die staat wel in de handleiding van de wp. Terwijl op warmtepompweetjes dit schema staat (waar ik mijn schema op had gebaseerd): [Afbeelding]
Je moet helemaal geen sensor plaatsen, geeft alleen maar schommelingen.
Gewoon aan de hand van praktijk de war instellingen gaan zoeken gewoon vanuit wp gemeten. Geef de wp de mogelijkheid voor perfecte flow over buffer en het komt helemaal goed.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Stephanoff schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:51:
[...]

Zo dan:

[Afbeelding]

[...]

Nu vergeet je ook de zone pomp aan te sturen. Het lijkt alsof je die via de zelfde aan/uit signaal stuurt als de warmtepomp en de fancoil. Als je dit bouwt gebruikt dan de zone1 pomp uitgang voor de zone pomp en de fancoil als signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:27

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 07:55:
[...]

[Afbeelding]

Afgelopen zaterdag vrienden van ons geholpen met het plaatsen en aansluiten van de 5J (ze hebben de boel verbouwd; vloerverwarming geplaatst, prima moment dus :-))

Alles maandje terug uitgetekend en berekend qua materiaal… ben ik de 1 1/4” > 1” verlopen vergeten 👀 oeps…

Volgende week zaterdag maar even de laatste aansluitingen doen dus en opstarten maar ;-) mag de plof ketel de vloerverwarming nog even opstarten vanaf donderdag haha
Ik voel me even een mega prutser …. >:)

Zooo! De boel aangesloten en draaiend. Gisteren hele dag bezig geweest om de leidingen in huis om te gooien; gasketel retour voorzien van een klep, vvw leidingen aangesloten op aanvoer/retour op de zolder etc.

Vorige week in 1 slaapkamer nog de leidingen omgegooid; deze liepen naar de keuken. Maar daar ligt VVW. Dus leidingen weg….

Kwam ik er achter dat ik de pakkingen vergeten was. Ga maar eens opzoek naar die krengen (1” en 1.1/4”) maar gelukt ;)

Boel gevuld. Ontluchten (x10) en draaien maar! Stooklijn op direct ivm nieuwe vloerverwarming.

Hm gek. Pendelen en pendelden en pendelen. Ontluchten (ha nog meer lucht). Geen flow in vloerverwarming verdeler. Shit…

aanvoer vraag 23, loopt op, 25/26. Retour gelijk. Huh? Geen afgifte … minuut of 3 en uit. Paar min later weer aan. Etc.

Na een uur zoeken en denken; oeps. Afsluiter bij gasketel nog open. Kort lusje dan ;-) dicht & toen knallen. Flow! Yes. Nog wat lucht. 3x fout opgetreden. Ontluchten maar,..

Nog herrie. Slaapkamer radiator. Maatje gaf aan; ja dat hadden we altijd al. Oh. Oké. Ontluchten hielp niet meer. Wat nazoeken; oud kreng; haakse bocht aanvoer radiator geef slag herrie. Bekend euvel.

Zet hem uit. Gevolg? Geen flow meer. Oeps. Hij staat in serie. Dom. Niet aan gedacht |:( Morgen gaat ie loshalen en even l bypassen. Zien later wel of ie aangesloten wordt of een andere ophangen.

Al met al: de boel draait… net nog even snel langs geweest en instellingen weer goed gezet op WAR, met 23-29 als aanvoer lijn. Komende weken mag de max temp omhoog naar 25/@15 en 35@-8; daarna aanzien wat goed gaat werken.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Crazy- schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:49:
[...]

Ik voel me even een mega prutser …. >:)

Zooo! De boel aangesloten en draaiend. Gisteren hele dag bezig geweest om de leidingen in huis om te gooien; gasketel retour voorzien van een klep, vvw leidingen aangesloten op aanvoer/retour op de zolder etc.

Vorige week in 1 slaapkamer nog de leidingen omgegooid; deze liepen naar de keuken. Maar daar ligt VVW. Dus leidingen weg….

Kwam ik er achter dat ik de pakkingen vergeten was. Ga maar eens opzoek naar die krengen (1” en 1.1/4”) maar gelukt ;)

Boel gevuld. Ontluchten (x10) en draaien maar! Stooklijn op direct ivm nieuwe vloerverwarming.

Hm gek. Pendelen en pendelden en pendelen. Ontluchten (ha nog meer lucht). Geen flow in vloerverwarming verdeler. Shit…

aanvoer vraag 23, loopt op, 25/26. Retour gelijk. Huh? Geen afgifte … minuut of 3 en uit. Paar min later weer aan. Etc.

Na een uur zoeken en denken; oeps. Afsluiter bij gasketel nog open. Kort lusje dan ;-) dicht & toen knallen. Flow! Yes. Nog wat lucht. 3x fout opgetreden. Ontluchten maar,..

Nog herrie. Slaapkamer radiator. Maatje gaf aan; ja dat hadden we altijd al. Oh. Oké. Ontluchten hielp niet meer. Wat nazoeken; oud kreng; haakse bocht aanvoer radiator geef slag herrie. Bekend euvel.

Zet hem uit. Gevolg? Geen flow meer. Oeps. Hij staat in serie. Dom. Niet aan gedacht |:( Morgen gaat ie loshalen en even l bypassen. Zien later wel of ie aangesloten wordt of een andere ophangen.

Al met al: de boel draait… net nog even snel langs geweest en instellingen weer goed gezet op WAR, met 23-29 als aanvoer lijn. Komende weken mag de max temp omhoog naar 25/@15 en 35@-8; daarna aanzien wat goed gaat werken.
Die pakkingen heb hornbach.
Verder goed bezig toch

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MZwier
Ik heb een 7 kW panasonic aangeschaft (J-serie). En heb twee vragen, wellicht dat iemand die hier weet:
Is het mogelijk de warmtepomp onaangesloten buiten op te stellen bij temperaturen onder het vriespunt?
Zijn er CV-zijdig nog appandages die je mee moet nemen bij de installatie? (Aangezien het meeste er zover ik weet al in zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
MZwier schreef op zondag 14 november 2021 @ 19:14:
Ik heb een 7 kW panasonic aangeschaft (J-serie). En heb twee vragen, wellicht dat iemand die hier weet:
Is het mogelijk de warmtepomp onaangesloten buiten op te stellen bij temperaturen onder het vriespunt?
Zijn er CV-zijdig nog appandages die je mee moet nemen bij de installatie? (Aangezien het meeste er zover ik weet al in zit)
Afhankelijk of je dat zelf wil een microbelontluchter en een vuilafscheider (met magneet)
de J heeft een kleine magneet in de filter zitten, maar zeker als je veel oude troep (radiatoren etc) in je systeem hebt zitten zou ik een externe filter/vuilafscheider toch overwegen. Een microbelontluchter heb ik zelf niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:51

martijn v o

Certified by Enphase.

buiten opstellen zonder aan te sluiten: Ik zou het niet doen, wellicht hebben ze in de fabriek het watercircuit op druk getest en zit er nog wat water in.

Appendages is afhankelijk wat je wil. Om het te laten werken heb je niets nodig maar om vuil te filteren, te ontluchten, af te kunnen sluiten of de flow te laten meten heb je nog wel wat nodig.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:41

Yucon

*broem*

Heel wat informatie :)

Naar aanleiding van ervaringen met andere monoblocks ben ik een beetje huiverig voor de relatie met m'n buren. Is er iemand hier in dit topic die in oost-brabant woont en waar ik eens zou mogen komen luisteren naar hoeveel geluid zo'n panasonic nu precies in de praktijk maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Yucon schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:38:
Heel wat informatie :)

Naar aanleiding van ervaringen met andere monoblocks ben ik een beetje huiverig voor de relatie met m'n buren. Is er iemand hier in dit topic die in oost-brabant woont en waar ik eens zou mogen komen luisteren naar hoeveel geluid zo'n panasonic nu precies in de praktijk maakt?
Je ging toch of had toch ook een WPB (installeren)? Als je de WP alleen voor CV gebruikt en niet voor SWW, dan maakt hij al helemaal nauwelijks geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:35

timovd

Voorsprong door techniek

Verwijderd schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 13:11:
...

edit2:
Zojuist dit overzicht uit andere topic gevonden: https://tweakers.net/camo...17861218_be433a1043_b.jpg
Mijn totaal verbruik is met zo'n 3MWh toegenomen na het installeren van een 7kW split (all-in-one, met tank). Ik meet het niet nauwkeurig, dus exact kan ik het niet zeggen. We kwamen van zo'n 1200m3 gas, maar het comfort thuis is wel toegenomen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:41

Yucon

*broem*

CurlyMo schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:57:
[...]

Je ging toch of had toch ook een WPB (installeren)? Als je de WP alleen voor CV gebruikt en niet voor SWW, dan maakt hij al helemaal nauwelijks geluid.
Klopt. Die staat er al en het geluid valt gigantisch mee. Dit is voor verwarming. Als ik simpelweg naar de specs kijk zie ik een buitengeluid van zo'n 50dB(A). Zoals ik in dat topic noemde vergelijk ik het in gedachten dan al snel met m'n innova's en hebben een max 51dB(A) en eerlijk gezegd vind ik dat gewoon behoorlijk lawaaiig.

Nu kan het zijn dat omgevingsomstandigheden eea beinvloeden en de papieren specs vertekenen. Die WPB is bijvoorbeeld ook veel en veel stiller dan ik op basis van de specs had verwacht. Gezien de eerdere reactie van m'n buurman wil ik op dit vlak gewoon geen risico nemen en het graag eens in het echt horen omdat het in ieder geval op papier niet verstandig uitziet.

Waarom maakt hij trouwens duidelijk minder geluid wanneer je hem alleen voor CV verbruikt? Het aantal watt benodigd voor CV is toch duidelijk hoger dan voor warm water?

Zijn er hier mensen die hem aan in de voortuin geplaatst hebben? Ik weet dat er mogelijk papierwerk aan te pas komt, maar hoe zit het los daarvan met de diefstal gevoeligheid? Zo'n ding lijkt heel interessant om te jatten. Daar staat tegenover dat ik er nog nooit van gehoord heb, maar ik heb het dan ook niet op de voet gevolgd. Maar aangezien er zelfs katalysators onder auto's uit gezaagd worden..

[ Voor 25% gewijzigd door Yucon op 15-11-2021 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephanoff
Kan iemand een voorspelling doen hoeveel kWh ik op jaarbasis extra ga verbruiken?
Met mijn 5H vervang ik 735m3 door 1600kWh voor verwarming en warm water op jaarbasis (gem. over ongeveer 3 jaar). Weet niet of je het kan extrapoleren maar komt aardig overeen met jouw schatting van 3000kWh.

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Zojuist bestelling geplaatst bij groene-energiewinkel voor een :
Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW + SmartCloud interface.
1300 m3 --> 6.3 kW (1300 / 1650 x 8 kWh).
Ik neem het risico wel. Subsidie aanvragen in 2022 en tenslotte het gas de deur uit.

edit:

edit2:
Ik heb mijn 1350 kuub vervangen door 2600 kWh inclusief warm water uit wpb.
En nu verwarm ik 24/7 en daarvoor op gas niet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Yucon schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:09:
[...]

Klopt. Die staat er al en het geluid valt gigantisch mee. Dit is voor verwarming. Als ik simpelweg naar de specs kijk zie ik een buitengeluid van zo'n 50dB(A). Zoals ik in dat topic noemde vergelijk ik het in gedachten dan al snel met m'n innova's en hebben een max 51dB(A) en eerlijk gezegd vind ik dat gewoon behoorlijk lawaaiig.
De WP heeft de hogere frequenties eigenlijk alleen nodig voor het maken van SWW. Als je dat al apart doet, dan ga je je WP echt niet tot nauwelijks horen. Zoals eerder al eens aangegeven staat mijn WP vrijwel onder het raam van de buren die enkel glas hebben. Die hebben maar één keer bij -15 gehoord, en dat kwam omdat hij toen nog niet waterpas stond.
Ik weet dat er mogelijk papierwerk aan te pas komt, maar hoe zit het los daarvan met de diefstal gevoeligheid?
Welk papierwerk. Als hij niet aan de gevel zit heb je geen vergunning nodig.
Zo'n ding lijkt heel interessant om te jatten. Daar staat tegenover dat ik er nog nooit van gehoord heb, maar ik heb het dan ook niet op de voet gevolgd. Maar aangezien er zelfs katalysators onder auto's uit gezaagd worden..
Je komt volledig onder water te zitten en trekt terwijl je nat bent ook nog eens 2x 230V uit een machine. Dan nog 2 moeren die onhandig geplaatst zijn losmaken en inderdaad 100kg uit een tuin tillen. Lijkt me niet aantrekkelijk. De nette methode betekent wachten totdat het leidingwerk leeg is. Dat duurt veel te lang.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 15-11-2021 09:21 ]

Pagina: 1 ... 31 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.