Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 134 Laatste
Acties:
  • 778.959 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Yucon schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:09:
[...]

Zijn er hier mensen die hem aan in de voortuin geplaatst hebben? Ik weet dat er mogelijk papierwerk aan te pas komt, maar hoe zit het los daarvan met de diefstal gevoeligheid? Zo'n ding lijkt heel interessant om te jatten. Daar staat tegenover dat ik er nog nooit van gehoord heb, maar ik heb het dan ook niet op de voet gevolgd. Maar aangezien er zelfs katalysators onder auto's uit gezaagd worden..
Succes met het jatten van een vastgeschroefd ding van 100 kilo. Dan alle leidingen nog losmaken/knippen. De kans op diefstal lijkt mij erg klein.

Bij mij staat hij overigens ook in de voortuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MZwier
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-10 22:38
Ep Woody schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:29:
[...]

Dat hangt af van de isolatie van de woning.

Ik heb ervoor gekozen om de warmtepomp op 2 ingegraven stapels van 3 pallisade balken te zetten, waardoor er een fundament ontstaat van 100 kg per kant. Er is geen contact tussen de fundering van het huis en de fundering van de warmtepomp. Er zijn op deze manier geen resonanties hoorbaar, oftewel gebrom in huis.

Wat ik wel hoor, is als de warmtepomp op heel hoog vermogen draait, dan hoor ik iets van de compressor/ventilator in huis. Dat komt in mijn geval alleen voor als er warm water gemaakt wordt of als het -10 graden buiten is. Daarvoor moet ik wel aan de andere kant van het raam staan waar de warmtepomp voor staat.
Een post van een heel tijdje geleden, maar als ik het goed begrijp staat de warmtepomp hier alleen op? In zoverre dat die niet aan de balken vast zit? Hoe is het in dit geval mogelijk er nog rubber dempers onder te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
MZwier schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:01:
[...]

Een post van een heel tijdje geleden, maar als ik het goed begrijp staat de warmtepomp hier alleen op? In zoverre dat die niet aan de balken vast zit? Hoe is het in dit geval mogelijk er nog rubber dempers onder te zetten?
Ik heb de warmtepomp met bouten vastgeschroefd op de balken. Dat is dus een grote massa geworden. Er zit alleen een rubber tegelsdragers tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:31
MZwier schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:01:
[...]

Ik heb het hier zoals @Dylantje2, maar dan met verlengd draadeind op de bigfoots met een zwik grind erop i.p.v. draadeind in beton gegoten.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MZwier
@Ep Woody En de blokken onderlink verlijmd o.i.d. en in de bovenste twee blokken pluggen met stokeinden gemonteerd?

@CurlyMo Ik heb er ook bigfoots bij en ben ook van de warmtepomp in de tuin te monteren. Staan de bigfoots dan wel weer op een blok beton of palisades?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
MZwier schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:54:
@CurlyMo Ik heb er ook bigfoots bij en ben ook van de warmtepomp in de tuin te monteren. Staan de bigfoots dan wel weer op een blok beton of palisades?
Op twee betonranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit nu toch te twijfelen of ik niet voor een 5 kW mono block moet gaan.
De 7 kW (WH-MDC05J3E5) vraagt volgens de handleiding een 25A zekeringsautomaat :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMWEVvZCDihdQZc7KhfxcfQJc8g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZaWjC9tfbgEsZ4ktBjPp3BIE.png?f=fotoalbum_large
Hier een foto van mijn groepenkast, die bijna vol zit. 1x35A aansluiting, maar hoofdzekering is een C40 automaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vt_MnaSkgz4rrY4hMAJ5aeS5LFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LhqPlMF9gkiu2A2biLzE5Z12.jpg?f=fotoalbum_large
Wat ook onzekerheid veroorzaakt is het feit dat de CV leidingen nu 20mm Uponor zijn. Best krap. Al zou ik als het moet wel 1" (28mm) tot aan de vloerverwamingverdeler kunnen leggen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2021 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
MZwier schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:54:
@Ep Woody En de blokken onderlink verlijmd o.i.d. en in de bovenste twee blokken pluggen met stokeinden gemonteerd?

Uiteraard zijn ze verlijmd. Anders is heb je alsnog weinig massa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Ep Woody schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:18:
[...]

Uiteraard zijn ze verlijmd. Anders is heb je alsnog weinig massa.
Heb je ook niet nodig, mijne staat gewoon los op twee houten balken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
reneeke1970 schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:47:
[...]

Heb je ook niet nodig, mijne staat gewoon los op twee houten balken
Dat zal vast ook werken. Heel hard schudden zal hij niet doen.

Aan de andere kant is een beetje een goede fundering niet verkeerd. Jij hebt het opgelost door een ombouw. Mijn warmtepomp staat open voor mijn woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Verwijderd Naast groep 3 heb je toch nog ruimte voor een alamat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Ep Woody schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:50:
[...]

Dat zal vast ook werken. Heel hard schudden zal hij niet doen.

Aan de andere kant is een beetje een goede fundering niet verkeerd. Jij hebt het opgelost door een ombouw. Mijn warmtepomp staat open voor mijn woning.
Zit inderdaad geen enkele trilling in, stond zo rustig met proef draaien, ik dacht laat maar staan zo, ombouw er omheen, kan de vrouw er planten potten opzetten en klaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:51:
@Verwijderd Naast groep 3 heb je toch nog ruimte voor een alamat?
@Verwijderd, en anders plaats je er toch een groepenkast(je) naast? Eventueel in combinatie met de overstap naar 3x25A. Qua selectiviteit zit je dan met je zonnepanelen niet helemaal goed, maar ook weer niet extreem verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:20
@Verwijderd ruimte kan je vast wel creeren met wat schuiven, en dat de WP een 25A zekering nodig heeft is theoretisch ook nog geen probleem. Dat je hoofdzekering 40A is kan weleens heel krap worden als je tegelijk kookt, de wasmachine/waterkoker/magnetron/oven of een andere zware jongen draait en dan je WP opstart.
Lees je al je slimmemeter uit? Zo ja dan kan je eens kijken of je al momenten hebt met hoog vermogen gedurende enkele minuten.
(NB. De WP zal normaliter "meevallen", maar een defrost.....)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:57
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:33:
De 7 kW (WH-MDC05J3E5) vraagt volgens de handleiding een 25A zekeringsautomaat :(
In de Service Manual staat dat de 07J maximaal 17A trekt. Dus een 20A automaat zou ook kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:33:
[Afbeelding]
Hier een foto van mijn groepenkast, die bijna vol zit. 1x35A aansluiting, maar hoofdzekering is een C40 automaat.
[Afbeelding]
Wat ook onzekerheid veroorzaakt is het feit dat de CV leidingen nu 20mm Uponor zijn. Best krap. Al zou ik als het moet wel 1" (28mm) tot aan de vloerverwamingverdeler kunnen leggen.
Als je de 7 KW Mono aan de aansluitzijde open maakt zie je dat de wp op 2 ingebouwde installatie automaten wordt aansluiten, de linker is voor de compressor de rechter voor het verwarmings element van 3000Watt.
Je kan dus ook de WP over twee groepen aansluiten, toevallig heb ik dat afgelopen weekend dat voorelkaar gemaakt, (dus ook twee werkschakelaars).
De compressor neemt niet heel veel vermogen op, kan zelfs op een bestaande licht groep worden aangesloten, maar handig is dat niet.
De twee ingebouwde installatie automaten beveiligen de wp tegen kortsluiting of te veel stroom, maar niet de (twee) voedings kabel(s) van de groepenkast naar de wp, dus moet je nog steeds de kabels aansluiten op een installatie/ aardlek automaat.
Let op als het een 3 fase groepenkast is: zorg er voor wanneer je de wp over twee groepen gaat aansluiten deze dezelfde fase hebben, neemt niet het risico dat er 400 Volt tussen de groepen staat en de wp kan daar niet tegen!!

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
frisianstar schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:16:
[...]

Als je de 7 KW Mono aan de aansluitzijde open maakt zie je dat de wp op 2 ingebouwde installatie automaten wordt aansluiten, de linker is voor de compressor de rechter voor het verwarmings element van 3000Watt.
Je kan dus ook de WP over twee groepen aansluiten, toevallig heb ik dat afgelopen weekend dat voorelkaar gemaakt, (dus ook twee werkschakelaars).
De compressor neemt niet heel veel vermogen op, kan zelfs op een bestaande licht groep worden aangesloten, maar handig is dat niet.
De twee ingebouwde installatie automaten beveiligen de wp tegen kortsluiting of te veel stroom, maar niet de (twee) voedings kabel(s) van de groepenkast naar de wp, dus moet je nog steeds de kabels aansluiten op een installatie/ aardlek automaat.
Euhm bij mij zaten er twee aardlekschakelaars in, geen automaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
[...]

Let op als het een 3 fase groepenkast is: zorg er voor wanneer je de wp over twee groepen gaat aansluiten deze dezelfde fase hebben, neemt niet het risico dat er 400 Volt tussen de groepen staat en de wp kan daar niet tegen!!
Hoezo niet, de WP zal niks met de spanning tussen die 2 fasen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MZwier
[...]

Hoe kom je aan de informatie dat het niet over twee fases aangesloten mag worden? Lijken me sowieso gescheiden stroom circuits. Anders was één dikkere kabel en groter voorgeschreven automaat logischer toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
MZwier schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:23:
[...]

Hoe kom je aan de informatie dat het niet over twee fases aangesloten mag worden? Lijken me sowieso gescheiden stroom circuits. Anders was één dikkere kabel en groter voorgeschreven automaat logischer toch?
Is ook geen probleem, totdat nul en fase bij één aansluiting word gewisseld. Dan is ie kapot....
Al meerdere malen gebeurt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
reneeke1970 schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:33:
[...]

Is ook geen probleem, totdat nul en fase bij één aansluiting word gewisseld. Dan is ie kapot....
Al meerdere malen gebeurt
als je zoiets doet dan moet je gewoon van alle draden afblijven. :o

(edit: nul heet niet voor niets nul)

[ Voor 5% gewijzigd door sjimmie op 15-11-2021 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
Staat dat ergens in de installatiehandleiding dan? Want het lijkt mij een beetje een sterk verhaal. Die groepen zijn normaliter in de WP netjes gescheiden en qua verdeling van de belasting over de fasen wil je juist graag deze twee wel op verschillende fasen aansluiten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:33:
[...]
Al meerdere malen gebeurd
Om dat te voorkomen maken ze de nuldraad blauw en de fasedraad bruin....
Overigens vind ik dat wel een slecht ontwerp. Bij Mitsubishi is de voeding van het verwarmingselement helemaal gescheiden van de rest. Daar kun je in ieder geval bij het verwarmingselement straffeloos nul en fase verwisselen. Of dat ook voor een 1-fase buitenunit ook geldt weet ik niet, wellicht dat daar nog iets aan bewaking (spanning tov aarde) of filter op zit wat daar niet tegen kan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
sjimmie schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:38:
[...]

als je zoiets doet dan moet je gewoon van alle draden afblijven. :o

(edit: nul heet niet voor niets nul)
Zelfs installateurs die hier op forum rond hangen, en waar iedereen vol lof over is, die heeft er al gesloopt....
Een vergissing is menselijk zullen we maar zeggen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-10 23:53

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Vraag over het gebruik van de weektimer:
Deze wordt alleen gebruikt om de WP om 23:00 uur uit te schakelen, het inschakelen gebeurt handmatig.
Probleem is dat de WP nu altijd aan gaat met een wenstemperatuur van 25 graden.
Of beter gezegd: De wenstemperatuur wordt naar 25 graden gezet zodra de pomp om 23:00 uit gaat.

Weet iemand waar de WP (MDC09H3E5) deze wenstemperatuur vandaan haalt?

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
reneeke1970 schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:14:
[...]

Zelfs installateurs die hier op forum rond hangen, en waar iedereen vol lof over is, die heeft er al gesloopt....
Een vergissing is menselijk zullen we maar zeggen
maar als je alle risico's van alle vergissingen wilt uitsluiten dan moet je niet alleen alles op 1 fase aansluiten maar ook alles op een aparte zekering en een aparte aardlek en met een aparte hoofdschakelelaar en dan liefst ook nog met meters en waarschuwingslampjes.
de reden dat ik hier juist de 2 aansluitingen WEL op een aparte fase heb is omdat dan de verdeling over mijn 3x 25A een stuk veiliger is. en dat je dan eenmalig bij aansluiten moet zorgen dat je geen fouten maakt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
sjimmie schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:32:
[...]

maar als je alle risico's van alle vergissingen wilt uitsluiten dan moet je niet alleen alles op 1 fase aansluiten maar ook alles op een aparte zekering en een aparte aardlek en met een aparte hoofdschakelelaar en dan liefst ook nog met meters en waarschuwingslampjes.
de reden dat ik hier juist de 2 aansluitingen WEL op een aparte fase heb is omdat dan de verdeling over mijn 3x 25A een stuk veiliger is. en dat je dan eenmalig bij aansluiten moet zorgen dat je geen fouten maakt....
Inderdaad zo hoort het, daarom zitten er ook twee aardlekschakelaar in toch...
Ik probeer altijd maar goed te kijken, ik heb ze gewoon door gelust op een 20 ampère zekering. Gaat prima, soms paar min 4400 watt, dat is alles

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Ik ga hier niet rondbazuinen dat 2 fasen geen probleem is... als het mis gaat heb ik gedaan.
Indien de heater slechts door een relais in en uit geschakeld wordt kan 2 fasen wel maar als het vermogen door de regeltechniek fase aangesneden wordt is het een ander verhaal.
Zoiets kan per generatie verschillen (G, H, J...)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:27

Crazy-

Best life ever

Iemand die de geluidsreductie timer gebruikt?

Heb er 2 ingesteld:

- timer 1: 7:00 @ niv. 0
- timer 2: 22:00 @ niv. 3

Nu heb ik voor het testen een paar keer de timer “over 5min niv 3” gezet, maar helaas. Hij schakelt niet om.

Vergeet ik iets? Handleiding geeft niks verder aan

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Andrehj schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:09:
[...]

Staat dat ergens in de installatiehandleiding dan? Want het lijkt mij een beetje een sterk verhaal. Die groepen zijn normaliter in de WP netjes gescheiden en qua verdeling van de belasting over de fasen wil je juist graag deze twee wel op verschillende fasen aansluiten.
Natuurlijk zijn die twee groepen in de warmtepomp geheel gescheiden. Anders ging een aardlekschakelaar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Nu online
FransvWoerkom schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:08:
[...]

Natuurlijk zijn die twee groepen in de warmtepomp geheel gescheiden. Anders ging een aardlekschakelaar uit.
Is ook niet zo moeilijk te meten. Na installeren spanning op de beide groepen maar de aardlek in de WP uitlaten. Even spanningsverschil meten tussen beide nul aansluitingen - - > 0V = OK. 230V is NOK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Crazy- schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:44:

Heb er 2 ingesteld:

Nu heb ik voor het testen een paar keer de timer “over 5min niv 3” gezet, maar helaas. Hij schakelt niet om.

Die timer werkt prima, maar hij moet ook actief zijn. Hij schakelt niet vanuit de standen 1, 2 of 3. En ik heb me bij de timers ook wel eens afgevraagd hoe lang van tevoren je een wijziging moet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

FransvWoerkom schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:18:
[...]

Die timer werkt prima, maar hij moet ook actief zijn. Hij schakelt niet vanuit de standen 1, 2 of 3. En ik heb me bij de timers ook wel eens afgevraagd hoe lang van tevoren je een wijziging moet instellen.
Hij is actief. Maar kan het zijn dat ie niet inschakelt omdat ie nu dus op minimaal vermogen loopt? (19Hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:58
FransvWoerkom schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:08:
[...]

Bij het aansluiten van mijn warmtepomp heb ik precies dezeflde twijfel even gehad, na het bestuderen van de schema's kwam ik inderdaad tot de conslusie dat het gescheiden circuits betreft (zie onder). Ik heb dus ook compressor en backup heater op 2 aparte fases aangesloten.

Het zou goed zijn voor de discussie hierboven even te verhelderen welke verwisseling tussen draden er bedoelt wordt (twee fase draden in 1 aardlek automaat) want die kans is natuurlijk aanwezig als je even een slecht moment hebt. Of bedoelen we ook nog het omwisselen van de nul en de fasedraad op 1 dezelfde aardlek (lijkt me sterk).
Er lopen dan dus wel 2 fases over het board, de vraag is of het daar voor ontworpen is ;), iemand dat bekeken?

Deze info zou ook even zonder mogelijke verwarring in de startpost moeten staan, dus wat wel, en vooral wat NIET te doen ;).

Zie ook dit schema onder uit de service manual (p41-p42, en ook p43).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfXBO-l3OddsfpE2nNFu-MBVFNg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mnnXOHO1oVtbA3X8OMTLiFQ3.png?f=user_large

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:44:

Heb er 2 ingesteld:

Oh; je moet dan wel aangeven dat ie volgens het reductie schema dient te werken. >:) dat werkt dus! Dat is dus “actief” @FransvWoerkom thanks

[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 15-11-2021 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Speedsmile schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:58:
[...]

Bij het aansluiten van mijn warmtepomp heb ik precies dezeflde twijfel even gehad, na het bestuderen van de schema's kwam ik inderdaad tot de conslusie dat het gescheiden circuits betreft (zie onder). Ik heb dus ook compressor en backup heater op 2 aparte fases aangesloten.

Het zou goed zijn voor de discussie hierboven even te verhelderen welke verwisseling tussen draden er bedoelt wordt (twee fase draden in 1 aardlek automaat) want die kans is natuurlijk aanwezig als je even een slecht moment hebt. Of bedoelen we ook nog het omwisselen van de nul en de fasedraad op 1 dezelfde aardlek (lijkt me sterk).
Er lopen dan dus wel 2 fases over het board, de vraag is of het daar voor ontworpen is ;), iemand dat bekeken?

Deze info zou ook even zonder mogelijke verwarring in de startpost moeten staan, dus wat wel, en vooral wat NIET te doen ;).

Zie ook dit schema onder uit de service manual (p41-p42, en ook p43).

[Afbeelding]
Je hoeft het schema niet te raadplegen om te weten dat die circuits gescheiden zijn. De aardlekschakelaar meet het verschil tussen de twee stromen die er door lopen (bij een 3-fase a.l.s. vier). Als er een lek is, naar aarde of naar iets anders gaat de a.l.s. uit.
Die scheiding moet je ook bij de randapparatuur handhaven. Naar de sww tank verwarming en naar de 3-wegklep lopen van de hoofdprint verbindingen. Je mag die verbindingen niet in dezelfde kabel stoppen en je mag de nulleiders ook niet samenvoegen.

Ik zou niet weten wat er kapot zou gaan als je het verkeerd aansluit. Als je draden verwisselt, gaat de aardlek of een automaat eruit.

Edit: O ja, als je fase en nul verwisselt, staat er ook 230V op sensors en afstandsbediening. Als je de nul verwisselt met een andere fase staat er 400V op de voeding. Waarschijnlijk gaat er dan een varistor in geleiding en een automaat in de groepenkast er uit. Bij aansluiting van een 3-fase warmtepomp en bij aansluiting van een 1-fase wp aan een enkele 5-aderige kabel is het aantal mogelijkheden om het fout te doen nog groter. Ik denk dat het te ver gaat om dat allemaal in de TS op te nemen. De tekeningen in de Installatie- en Service Manual zijn duidelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door FransvWoerkom op 16-11-2021 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:56
Toch snap ik 1 ding niet:

TA = 28

Vanochtend uit gegaan omdat TA e TR te dicht bij elkaar kwamen.. Prima.. Dus paar uurtjes verder zie ik dat temp gedaald is naar 22 graden.

Nu zou je verwachten dat hij dan aan zou slaan. Niet dus. Als ik vervolgens de pana aan en weer uit doe gaat hij wel gelijk aan...

Wat doe ik fout ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Possible schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:08:

TA = 28

Vanochtend uit gegaan omdat TA e TR te dicht bij elkaar kwamen.. Prima.. Dus paar uurtjes verder zie ik dat temp gedaald is naar 22 graden.

Nu zou je verwachten dat hij dan aan zou slaan. Niet dus. Als ik vervolgens de pana aan en weer uit doe gaat hij wel gelijk aan...

Wat doe ik fout ?
Als de waterpomp nog draaide is dit eigenlijk onmogelijk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
reneeke1970 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:18:
[...]

Als de waterpomp nog draaide is dit eigenlijk onmogelijk
Hij draait als in: Alleen de pomp. Als ik heatshift +1 had gedaan, dan was ie ook weer gaan verwarmen.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Possible schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:20:
[...]

Hij draait als in: Alleen de pomp. Als ik heatshift +1 had gedaan, dan was ie ook weer gaan verwarmen.
En je hebt vaste ta 28 en je ziet op display 22?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
reneeke1970 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:30:
[...]

En je hebt vaste ta 28 en je ziet op display 22?
Nee stooklijn 28 bij -15 (voor nu)

Ik meende dat @thehog dit ook heeft gehad?

[ Voor 10% gewijzigd door Possible op 16-11-2021 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Possible schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:31:
[...]

En wat staat er bij +15 ?

Zal hij zelf misschien toch iets anders berekenen dan 28

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
reneeke1970 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:38:
[...]

En wat staat er bij +15 ?

Zal hij zelf misschien toch iets anders berekenen dan 28
Die heb ik ook even op 28 gezet om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
datzelfde heb ik bij 27. ik heb me erbij neergelegd.
blijkbaar is het een inconsequent kaboutertje die dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-10 16:13
Possible schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:08:

TA = 28

Wat doe ik fout ?
Ik dacht dat hij uit gaat als Ta 2 gr. boven de ingestelde temperatuur komt, dus bij jou Ta=30, dan kijkt hij naar de Tr op dat moment en als Ta dan 2 graden onder die Tr gezakt is start hij weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwartewoud
  • Laatst online: 10-01-2024
Ik zoek me een ongeluk naar de plek waar de SWW-tank-sensor op aangesloten moet worden op mijn net aangeschafte 5kW J-serie. De handleiding zegt er niks over, in de service manual zie ik het ook niet terug. De TS heeft het helaas ook niet over bekabeling. Ik moet toch ergens wat gemist hebben. Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen.

In mijn situatie heb ik 1 tank voor het CV-circuit en 1 tank voor SWW. Beide tanks hebben al een eigen back-up heater. De NS4P en TAW1 worden nageleverd en vallen hopelijk binnenkort op de mat. Misschien staat het in de handleiding van de NS4P, ik zou alleen nu alvast wat uitzoekwerk willen doen.

Als er iemand een plaatje/uitleg heeft met "wat moet waar aangesloten worden", dan heel graag!

Dan nog een vraag. Op de NS4P zitten ook aansluitingen voor het 3-weg-ventiel. Moet ik die gaan gebruiken of kan ik gewoon kiezen tussen de basis-plaat en de NS4P?

9.9kWp SolarEdge. 2x Tesla Powerwall 2. DIY: 13m2 Vacuumbuizen, Panasonic 5kW J-serie monobloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-10 10:43
Mijn 5H staat nu nog zo ingesteld dat ie om 24.00 uur uit wordt gezet door het WiFi relais op de externe schakeling en vervolgens het relais weer schakelt als de kamertemperatuur onder de 20.5 zakt. Dat gebeurde vannacht al om 4.12. Vervolgens gaat ie automatisch shiften tussen 0 en -1 rond een kamertemperatuur van 21.0, vandaag pas om 13.07 naar -1gegaan. Met de huidige dag- en nachttemperatuur kan ik die nachtverlaging net zo goed achterwege laten, dan blijft ie 24/7 rustig draaien tussen de 19 en de 30Hz. Volgende week nog even wat hogere Tb, dus laat ik het nog even zo en dan op naar de 24/7….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_zSruhr5GGjHuOTL73KygQLRuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PaQ43AU03P1zFgTnqO5DdFr0.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
KaDoos schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:15:
[...]

Ik dacht dat hij uit gaat als Ta 2 gr. boven de ingestelde temperatuur komt, dus bij jou Ta=30, dan kijkt hij naar de Tr op dat moment en als Ta dan 2 graden onder die Tr gezakt is start hij weer.
Nee, als ta drie graden lager is dan gewenste ta dan gaat hij weer aan.
Dus gewenst 28 ,dan uit bij ta 30 ,en weer aan bij ta 25

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-10 20:52
zwartewoud schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:28:
Ik zoek me een ongeluk naar de plek waar de SWW-tank-sensor op aangesloten moet worden op mijn net aangeschafte 5kW J-serie. De handleiding zegt er niks over, in de service manual zie ik het ook niet terug. De TS heeft het helaas ook niet over bekabeling. Ik moet toch ergens wat gemist hebben. Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen.

In mijn situatie heb ik 1 tank voor het CV-circuit en 1 tank voor SWW. Beide tanks hebben al een eigen back-up heater. De NS4P en TAW1 worden nageleverd en vallen hopelijk binnenkort op de mat. Misschien staat het in de handleiding van de NS4P, ik zou alleen nu alvast wat uitzoekwerk willen doen.

Als er iemand een plaatje/uitleg heeft met "wat moet waar aangesloten worden", dan heel graag!

Dan nog een vraag. Op de NS4P zitten ook aansluitingen voor het 3-weg-ventiel. Moet ik die gaan gebruiken of kan ik gewoon kiezen tussen de basis-plaat en de NS4P?
Volgens mij staat het in de handleiding van de NS4P. Ik vermoed dat het de Buffer Tank Sensor is. Als ik zo verder Google is die wel nodig voor een (buffer)vat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C8KOljCEqdKroWt188XEiXpXbvM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nxd6R96My1B7Zza29yXzh5Vv.png?f=fotoalbum_large

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
reneeke1970 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:05:
[...]

Nee, als ta drie graden lager is dan gewenste ta dan gaat hij weer aan.
Dus gewenst 28 ,dan uit bij ta 30 ,en weer aan bij ta 25
Ben bang dat je er naast zit. @thehog weet er volgens mij alles van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Ik zie die 3 graden ook in de startpost, ik ben benieuwd naar de deskundigen. Mijn pomp werkt in ieder geval niet zo.
@Ep Woody Heeft de voorwaardes al vaker beschreven, wat ik kon vinden op 31 januari 2021 om 16:05.
Helaas kan ik het niet aanhalen.
Het zou handig zijn als de openingspost ook een keer aangepast wordt.
Ik haal aan.
De compressor gaat uit als de watertemperatuur3 minuten op 2 graden boven de Tsetpoint zit en onthoudt dan de Tretour.
Vervolgens gaat de compressor weer aan als de Taanvoer meer dan 3 graden onder de Tretour bij het uitgaan van de compressor is.

[ Voor 66% gewijzigd door KaDoos op 16-11-2021 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
KaDoos schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:50:
Ik zie die 3 graden ook in de startpost, ik ben benieuwd naar de deskundigen. Mijn pomp werkt in ieder geval niet zo.
Onmogelijk dat je een pana hebt die anders regelt, dan zie je toch ergens iets over het hoofd, of je vertelt het verkeerd....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
reneeke1970 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:19:
[...]

Onmogelijk dat je een pana hebt die anders regelt, dan zie je toch ergens iets over het hoofd, of je vertelt het verkeerd....
Zie boven, ik roep de hulp in van @Ep Woody .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-10 22:45
Possible schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:31:
[...]

Klopt. Dit herken ik ook.Een paar posts geleden (of was het op die andere forum?) ook al eens gepost. Een shift omhoog helpt dan om hem weer te starten. Maak niet uit hoe laag de Ta dan is (ruim onder de Tr bij het uitschakelen).
Ik ben er niet meer in gedoken. Als ik wil dat ie start shift ik in m'n automation hem omhoog en dan start ie altijd.

edit: Er zijn geloof ik twee situaties die we moeten onderscheiden.

1) Tr bereikt Ta (dus Tdelta is niet te houden). Dan stopt de warmtepomp (pomp blijft wel draaien) en start pas weer nadat de Ta ver genoeg gezakt is (misschien wel die 3 graden onder onthouden Tr)

2) Ta bereikt Tset+2. Dan stopt de warmtepomp ook (pomp blijft ook hier draaien) maar het kan dan heel lang duren voordat de warmtepomp weer op start. Ta en Tr kunnen dan heel ver zakken. Een Tshift+1 of een off/on helpt dan om hem op te starten.

[ Voor 31% gewijzigd door thehog op 16-11-2021 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
KaDoos schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:24:
[...]

Zie boven, ik roep de hulp in van @Ep Woody .
Staat inderdaad dat het gaat om de temperatuur bij het uitgaan. Staat tussen aanhalingstekens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFM_qiY2ZNtzCECCBgOQp58vRt8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OwxSYCYpYK9a7ERT5g1SGoXu.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
t.oswald schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:39:
[...]

Staat inderdaad dat het gaat om de temperatuur bij het uitgaan. Staat tussen aanhalingstekens.

[Afbeelding]
Nee hoor dat staat er helemaal niet, er staat indien uitgeschakeld door een over shoot, zal hij weer aan gaan bij -3 onder ta gewenst.
Indien hij niet door over shoot uitgegaan is, zal hij direct gaan verwarmen zodra hij zelfs er één graad onder zit. Dat gebeurt dus ook als je hem aan uit schakelt of een shift geeft. Dan vervalt de voorwaarde -3 ta

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
reneeke1970 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:53:
[...]

Nee hoor dat staat er helemaal niet, er staat indien uitgeschakeld door een over shoot, zal hij weer aan gaan bij -3 onder ta gewenst.
Indien hij niet door over shoot uitgegaan is, zal hij direct gaan verwarmen zodra hij zelfs er één graad onder zit. Dat gebeurt dus ook als je hem aan uit schakelt of een shift geeft. Dan vervalt de voorwaarde -3 ta
Je kunt er van alles van maken, maar als je dus niet aan/uit zet en rustig wacht, zal hij bij Ta -3 t.o.v. Tr bij uitschakelen weer starten.
Dit is wat hij bij mij gewoon doet en dus ook normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
KaDoos schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:01:
[...]

Je kunt er van alles van maken, maar als je dus niet aan/uit zet en rustig wacht, zal hij bij Ta -3 t.o.v. Tr bij uitschakelen weer starten.
Dit is wat hij bij mij gewoon doet en dus ook normaal is.
Nee -3 tov ta gewenst.
Tijdens het alleen circuleren is tr en ta namelijk exact hetzelfde

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
zwartewoud schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:28:

Service Manual blz 49

Aansluitingen op de NS4P zijn niet voor de sww-tank.

[ Voor 5% gewijzigd door FransvWoerkom op 16-11-2021 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
reneeke1970 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:07:
[...]

Nee -3 tov ta gewenst.
Tijdens het alleen circuleren is tr en ta namelijk exact hetzelfde
Heb jij ook radiatoren? Ik heb alleen vvw en Ta is niet gelijk aan Tr als de compressor niet draaid.
Hij wacht tot Ta 3 graden onder de Tr van het moment van stoppen is. Wanneer bij jou Tr en Ta hetzelfde zijn is dit dus dezelfde temperatuur. Ik zou je een foto kunnen laten zien van eergisteren, helaas weet ik niet hoe ik die op de tablet hier afgedrukt krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ta5VmqR_Ny5K9rofEGKL9xJ9WeA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vbPx2ciNBK7B0ig0YOFlBgDd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Toch gelukt, op 14 november is de pomp uitgegaan overdag en een paar uur later weer gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
In de nacht gaat hij uit vanwege nacht verlaging, van 22.00 tot 10.00 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
KaDoos schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:46:
[...]

Heb jij ook radiatoren? Ik heb alleen vvw en Ta is niet gelijk aan Tr als de compressor niet draaid.
Hij wacht tot Ta 3 graden onder de Tr van het moment van stoppen is. Wanneer bij jou Tr en Ta hetzelfde zijn is dit dus dezelfde temperatuur. Ik zou je een foto kunnen laten zien van eergisteren, helaas weet ik niet hoe ik die op de tablet hier afgedrukt krijg.
Je zou maar een machine hebben die met een delta t van 8 graden draait, gaat he vervolgens nooit meer aan.....

Als jou tr en ta niet hetzelfde zijn moet je je sensoren ijken want dan deugt er niks van.
Tijdens circuleren stroomt er water je wp in (tr ) en daarna gaat datzelfde water weer de wp uit (ta) en die horen toch echt hetzelfde te zijn. Of zitten er kabouters in met kaarsjes? Of ijsklontjes?
Grapje tussendoor.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
reneeke1970 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:54:
[...]

Je zou maar een machine hebben die met een delta t van 8 graden draait, gaat he vervolgens nooit meer aan.....

Als jou tr en ta niet hetzelfde zijn moet je je sensoren ijken want dan deugt er niks van.
Tijdens circuleren stroomt er water je wp in (tr ) en daarna gaat datzelfde water weer de wp uit (ta) en die horen toch echt hetzelfde te zijn. Of zitten er kabouters in met kaarsjes? Of ijsklontjes?
Grapje tussendoor.....
Zie afbeelding hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
reneeke1970 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:54:
[...]

Grapje tussendoor.....
Nog eentje dan, en sensoren zijn geijkt. Anders zou de dT ook niet kloppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PcJLuIe1hh8F1oZNJXIpfZKJgIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6CBU8tftOHa0Bp5jzcvBgfbf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Op 14 november gaat hij uit, en zodra ta 5 graden gedaald is gaat hij weer aan. Heb niks met tr te maken, je kunt al zien dat de sensoren niet kloppen want regelmatig zit ta 1 a 2 graden onder tr

[ Voor 15% gewijzigd door reneeke1970 op 16-11-2021 21:02 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
reneeke1970 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:59:
[...]

Op 14 november gaat hij uit, en zodra ta 5 graden gedaald is gaat hij weer aan. Heb niks met tr te maken
Het ging over het wel of niet gelijk zijn van Ta enTr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
t.oswald schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:01:
[...]

Tijdens circuleren zijn die gelijk ja, wat is je punt?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
t.oswald schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:01:
[...]

Hij @reneeke1970 wil het niet snappen. Zie bij jou dat Ta en Tr ook niet altijd gelijk zijn, lijkt me ook logisch omdat de pomp de Tr afkoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
KaDoos schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:08:
[...]

Hij @reneeke1970 wil het niet snappen. Zie bij jou dat Ta en Tr ook niet altijd gelijk zijn, lijkt me ook logisch omdat de pomp de Tr afkoeld.
Ja kabouters met ijsklontjes die stiekum het water afkoelen

Opwarmen zou logischer zijn want het expansie vat word verwarmd, het olie bad word warm gehouden. Maar die tiende graad die vind je niet terug in je sensoren.

[ Voor 19% gewijzigd door reneeke1970 op 16-11-2021 21:13 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
  • Registratie: Maart 2011
Beste Heishamon gebruikers,

Afgelopen week heb ik de Heishamon geïnstalleerd (read only mode), dat werkt prima. Ik ben nu bezig om meetwaardes in Domoticz vast te leggen. Maar ik zit te stoeien met power en energy.

Ik krijg een keurig Power Usage / production diagram:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgZ--pQ059FEGRgZpy-s0NqHYbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pWTIT50qFsrS72u41bIrJrde.jpg?f=fotoalbum_large

Maar geen energy diagram. Met de losse kwh meters die ik uitlees krijg ik dit wel netjes te zien. Waarschijnlijk maak ik ergens een domme fout, maar ik zie hem niet. Wie heeft een idee?

Hartelijk dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 12:06
Heren, vraagje. Ik heb een Panasonic WH-MDC05F3E5 mono block en sinds 1 dag maakt hij wel het CWW vat warm maar vertikt het om de vloer te verwarmen.
De 3 weg klep werkt gewoon, de waterpomp werkt, de unit hangt netjes aan de power, Tin is 15gr en Tout is 16 graden en ik zie geen actieve storingen op het display.
Komt dit jullie bekend voor en wat zou ik hieraan kunnen doen of testen?

[ Voor 4% gewijzigd door tim-1985 op 16-11-2021 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
KaDoos schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:08:
[...]

Als de pomp draait maar de compressor en alles uit staat (dus geen warmte toevoer) dan bereiken Ta en Tr uiteindelijk een gelijkheid en wel op het punt dat ze op ongeveer kamertemperatuur zijn. Dat lijkt me logisch.

Maar nog niks concreets waarom bij de ene wel de warmtepomp weer opstart als de Ta -3 is gezakt en bij de andere niet (zoals bij mij).
Mijn domotica zet gewoon alles uit als de compressor freq = 0 en er geen warmtevraag is (de warmtepomp niet net aan het opstarten is). Een draaiende pomp kost ook snel zo'n 90Watt bij mij. En ik laat liever die warmte in de vloer dan het rond te pompen voor niks. Is er weer warmtevraag (de kamerthermostaat zakt te ver) dan gaat alles weer aan en shift ik de Tset omhoog zodat de warmtepomp ook echt begint. En daarna de bekende Ta+1 setpoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
joostdejonge123 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:34:
Beste Heishamon gebruikers,

Afgelopen week heb ik de Heishamon geïnstalleerd (read only mode), dat werkt prima. Ik ben nu bezig om meetwaardes in Domoticz vast te leggen. Maar ik zit te stoeien met power en energy.

Ik krijg een keurig Power Usage / production diagram:

[Afbeelding]

Maar geen energy diagram. Met de losse kwh meters die ik uitlees krijg ik dit wel netjes te zien. Waarschijnlijk maak ik ergens een domme fout, maar ik zie hem niet. Wie heeft een idee?
Hartelijk dank.
Welke waardes stuur je naar domoticz? Even uit mijn hoofd (al weer tijdje geleden) moet je de WatthourTotal sturen (voor de blauwe balken) naar de domoticz virtuele kwh meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
tim-1985 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:57:
Heren, vraagje. Ik heb een Panasonic WH-MDC05F3E5 mono block en sinds 1 dag maakt hij wel het CWW vat warm maar vertikt het om de vloer te verwarmen.
De 3 weg klep werkt gewoon, de waterpomp werkt, de unit hangt netjes aan de power, Tin is 15gr en Tout is 16 graden en ik zie geen actieve storingen op het display.
Is de backup element aangesloten?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
tim-1985 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:57:
Wat is je warmtevraag signaal? Op water temperatuur (en dan direct of WAR?) of op (interne/externe) thermostaat? Gaat de pomp wel lopen als er warmtevraag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
thehog schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:01:
[...]

Als de pomp draait maar de compressor en alles uit staat (dus geen warmte toevoer) dan bereiken Ta en Tr uiteindelijk een gelijkheid en wel op het punt dat ze op ongeveer kamertemperatuur zijn. Dat lijkt me logisch.

Maar nog niks concreets waarom bij de ene wel de warmtepomp weer opstart als de Ta -3 is gezakt en bij de andere niet (zoals bij mij).
Mijn domotica zet gewoon alles uit als de compressor freq = 0 en er geen warmtevraag is (de warmtepomp niet net aan het opstarten is). Een draaiende pomp kost ook snel zo'n 90Watt bij mij. En ik laat liever die warmte in de vloer dan het rond te pompen voor niks. Is er weer warmtevraag (de kamerthermostaat zakt te ver) dan gaat alles weer aan en shift ik de Tset omhoog zodat de warmtepomp ook echt begint. En daarna de bekende Ta+1 setpoint.
Is de Ta dan gezakt tot 3 onder de Tr op het moment van stoppen, of is alleen de Ta 3 gezakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-1985
reneeke1970 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:05:
[...]

Is de backup element aangesloten?
Ja, deze is aangesloten en staat aan.
thehog schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:06:
[...]

Wat is je warmtevraag signaal? Op water temperatuur (en dan direct of WAR?) of op (interne/externe) thermostaat? Gaat de pomp wel lopen als er warmtevraag is?
Op WAR. Pomp gaat wel lopen bij warmtevraag van CWW maar niet van de vloer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
thehog schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:01:
[...]

Ik snap het, als je de pomp uitzet dan kijkt hij ook niet meer naar de voorwaarden, de kaboutertjes zijn nl. uitgezet. Probeer het maar een keer als je de pomp niet uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
tim-1985 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:09:
[...]

Ja, deze is aangesloten en staat aan.

[...]

Op WAR. Pomp gaat wel lopen bij warmtevraag van CWW maar niet van de vloer 8)7
Heb je niet iets aan je instellingen veranderd? Externe schakelaar oid.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-1985
KaDoos schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:24:
[...]

Heb je niet iets aan je instellingen veranderd? Externe schakelaar oid.?
Ik heb de stroom er kort af gehad een paar dagen geleden en hem een keer van Quiet naar normaal en terug gezet, maar ik verwacht niet dat het daar het probleem ligt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14:00
Links in je display staat naast een kraan ook een zonnetje hè? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@tim-1985 Wat is de C uit CWW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Zal wel SWW zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dat verwacht ik ook, maar er wordt zo consequent CWW gebruikt dat ik met alle macht probeer te determineren wat die C zou moeten betekenen. Enige echte alternatief is DHW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
KaDoos schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:08:
[...]

Is de Ta dan gezakt tot 3 onder de Tr op het moment van stoppen, of is alleen de Ta 3 gezakt.
Da's de vraag ja. Bij mij werkt dat sowieso niet. Eenmaal uit gaat ie niet meer aan zonder interventie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
CurlyMo schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:41:
[...]

Dat verwacht ik ook, maar er wordt zo consequent CWW gebruikt dat ik met alle macht probeer te determineren wat die C zou moeten betekenen. Enige echte alternatief is DHW.
Misschien de verwarring met de CW (comfort warmwater) waarde van CV ketels wat aangeeft hoeveel vermogen de ketel kan leveren voor SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-1985
CurlyMo schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:41:
[...]

Sorry, dyslexie en te weinig slaap. Ik bedoel inderdaad SWW.
Ik krijg dus wel mijn boilervat warm, maar als hij daar mee klaar is vertikt hij het om iets met de vloer te doen. Terwijl het buiten koud genoeg is en binnen inmiddels ook :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
tim-1985 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:48:
[...]

Ik krijg dus wel mijn boilervat warm, maar als hij daar mee klaar is vertikt hij het om iets met de vloer te doen. Terwijl het buiten koud genoeg is en binnen inmiddels ook :/
Er staat toch wel tank+heat (of in het Nederlands) in het display van de remote? Staan de instellingen wanneer hij moet verwarmen nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
tim-1985 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:48:
[...]

Wat voor thermostaat?
Thermostaat aangegeven in settings?
In settings aangegeven verwarmen en sww maken?
Wat zijn de war instellingen?
Staat de warmte vraag in je display?
Niet in vakantie mode?

Oftewel loop je hele boekje met instellingen eens na....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Nu online
KaDoos schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:17:
[...]

Ik snap het, als je de pomp uitzet dan kijkt hij ook niet meer naar de voorwaarden, de kaboutertjes zijn nl. uitgezet. Probeer het maar een keer als je de pomp niet uitzet.
Weet niet zeker wanneer deze parameter geld, maar is dit niet de instelling die het weer aanslaan bepaald?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxIybR-bJ3QVUFSqMriZZcK3UPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z91JC3onzPFz3JFcY2xC993M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-1985
reneeke1970 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:04:
[...]

Wat voor thermostaat?
Thermostaat aangegeven in settings?
In settings aangegeven verwarmen en sww maken?
Wat zijn de war instellingen?
Staat de warmte vraag in je display?
Niet in vakantie mode?

Oftewel loop je hele boekje met instellingen eens na....
Geen thermostaat maar WAR (OUT Lo -10, OUT Hi 15, H2O Lo 35, H2O Hi, 25, off 18)
Het display staat op HEAT en TANK......

Okey, ik heb het gevonden 8)7
Via domoticz kan ik het verwarmen van het huis aan en uit zetten (ESP32 op poort 12). Na de power-off van een paar dagen geleden is mijn ESP32 ook gereboot en zijn alle settings naar default gegaan, maar domoticz dacht dat verwarmen nog aan stond. Mijn beperkte kennis van programmeren hebben hier vast ook aan bijgedragen.

Bedankt voor het meedenken, dankzij jullie vragen ben ik op het juiste spoor gezet _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwartewoud
  • Laatst online: 10-01-2024
PASware schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:40:
[...]

Volgens mij staat het in de handleiding van de NS4P. Ik vermoed dat het de Buffer Tank Sensor is. Als ik zo verder Google is die wel nodig voor een (buffer)vat.

[Afbeelding]
Buffer Tank Sensor is voor de buffertank, dus de tank van het CV-circuit. Die heb ik ook nodig, alleen zoek ik dus de aansluiting voor de DHW Tank Sensor.
FransvWoerkom schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:09:
[...]

Service Manual blz 49

Aansluitingen op de NS4P zijn niet voor de sww-tank.
Bedankt voor het op weg helpen. Ik zie op blz 49 alleen een plaatje van de printplaat. Het plaatje op blz 43 vind ik zelf wat duidelijker. Daar staan ook gelijk de aansluitingen voor de NS4P op.

Zou dit het kunnen zijn:
- Main PCB Tank sensor op CN5: voor de SWW tank
- NS4P Buffer Tank sensor op CN205: voor de CV-tank.

Ik hoop dat iemand hier uitsluitsel over kan geven

9.9kWp SolarEdge. 2x Tesla Powerwall 2. DIY: 13m2 Vacuumbuizen, Panasonic 5kW J-serie monobloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
thehog schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:04:
[...]

Welke waardes stuur je naar domoticz? Even uit mijn hoofd (al weer tijdje geleden) moet je de WatthourTotal sturen (voor de blauwe balken) naar de domoticz virtuele kwh meter.
Vanuit Heishamon komen alle waardes door naar Domoticz. Ik gebruik de waardes Heat_Energy_Production en Heat_Energy_Consumption om de grafieken te maken.

Watthourtotal ken ik niet, waar komt die waarde vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
joostdejonge123 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:56:
[...]

Vanuit Heishamon komen alle waardes door naar Domoticz. Ik gebruik de waardes Heat_Energy_Production en Heat_Energy_Consumption om de grafieken te maken.

Watthourtotal ken ik niet, waar komt die waarde vandaan?
Die komt uit S0 kwh metingen die je ook kan aanzetten maar dat heb je dus blijkbaar niet.
Als je alleen die waardes gebruikt voor vermogen moet domoticz zelf de kWh uitrekenen op basis van de geleverde vermogengetallen. Bij het aanmaken van de virtuel energy meter kies dan voor energy: computed (ipv from device)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
zwartewoud schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:40:
[...]
Buffer Tank Sensor is voor de buffertank, dus de tank van het CV-circuit. Die heb ik ook nodig, alleen zoek ik dus de aansluiting voor de DHW Tank Sensor.
[...]
Bedankt voor het op weg helpen. Ik zie op blz 49 alleen een plaatje van de printplaat. Het plaatje op blz 43 vind ik zelf wat duidelijker. Daar staan ook gelijk de aansluitingen voor de NS4P op.

Zou dit het kunnen zijn:
- Main PCB Tank sensor op CN5: voor de SWW tank
- NS4P Buffer Tank sensor op CN205: voor de CV-tank.

Ik hoop dat iemand hier uitsluitsel over kan geven
Ja, dat is het. Op dat plaatje van de printplaat staat ook Tank Sensor. Als je een laptop of desktop hebt, kun je de manuals downloaden en met Acrobat doorzoeken. De Design Manual 2018 heeft een tiental voorbeelden van installaties met de bijbehorende aansluitschema's.

Bij Panasonic en hier op het forum gebruiken we meestal Tank als het om sanitair warmwater (SWW) gaat en Vat als het om het CV-water buffervat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
thehog schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:11:
[...]

Die komt uit S0 kwh metingen die je ook kan aanzetten maar dat heb je dus blijkbaar niet.
Als je alleen die waardes gebruikt voor vermogen moet domoticz zelf de kWh uitrekenen op basis van de geleverde vermogengetallen. Bij het aanmaken van de virtuel energy meter kies dan voor energy: computed (ipv from device)
Super bedankt, dat is hem inderdaad!!

En nog een andere vraag. COP waarde komt bij mij niet via Heishamon. Als ik het goed heb is dat opbrengst / consumptie , is dat ook te berekenen in Domoticz?

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

joostdejonge123 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:37:
[...]

En nog een andere vraag. COP waarde komt bij mij niet via Heishamon. Als ik het goed heb is dat opbrengst / consumptie , is dat ook te berekenen in Domoticz?
Ja dat kan; heb dit script;

Edit: sorry. Copy/paste vanaf mobiel gaat niet lekker. Ik kom er morgen op terug ;-)

[ Voor 75% gewijzigd door Crazy- op 18-11-2021 00:18 ]

• pgeene
  • Laatst online: 08-09 11:04
joostdejonge123 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:37:
[...]

Deze staat in de TS van het andere forum en werkt.

https://github.com/Dylant...%20LUA%20COP%20berekening

Gr.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Pagina: 1 ... 32 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.