Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 134 Laatste
Acties:
  • 778.985 views

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:13
Korte vraag van een Heishamon noob, ik heb hem met de bijgeleverde kabel op de print in de Panasonic aangesloten.
En nu?
Hoe verbind ik m met mijn Wifi en benader ik m vanuit HomeAssistant etc?
Ik heb me rotgezocht maar kan dit stukje nergens uit halen, ligt waarschijnlijk 100% aan mij omdat ik ergens iets over het hoofd zie. Hellup

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:20
ed-oorklep schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:29:
Korte vraag van een Heishamon noob, ik heb hem met de bijgeleverde kabel op de print in de Panasonic aangesloten.
En nu?
Hoe verbind ik m met mijn Wifi en benader ik m vanuit HomeAssistant etc?
Ik heb me rotgezocht maar kan dit stukje nergens uit halen, ligt waarschijnlijk 100% aan mij omdat ik ergens iets over het hoofd zie. Hellup
Eerste setup, incl de wifi:
https://github.com/Egyras/HeishaMon#using-the-software
en voor home assistant:
https://github.com/Egyras...grations/Home%20Assistant

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:13
Held! Ik wist wel dat ik iets gemist had.
Bedankt!

flickr iRacing Profiel

• sanderdepre
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-12-2021
Beste forumleden

Ik heb sinds kort mijn warmtepompinstallatie geplaats maar zit nog met enkele problemen.
Zal even mijn situatie omschrijven:

Type warmtepomp : Panasonic WH-MXC09H3E8

Doel van de warmtepomp is het verwarmen van onze woning en sanitair warm water voorzien.
Ik zit met een watertank van 300l voor sanitair water en een buffervat van 100l.
Onze warmtepomp is ook voorzien van de optionele print enkel voor het aansluiten van de buffervatsensor.
Voor de verwarming sturing we met 4 thermostaten en 4 zoneventielen Jaga strada radiatoren aan. Indien 1 van die thermostaten warmte vraagt begint de circulatiepomp te draaien en warm water uit het buffervat te nemen. Die regeling gebeurt met een Tempolec MZ004 module. Wij gebruiken dus niks van zoneregeling van de warmtepomp. Wij hadden het eigenlijk zo in gedachte dat het buffervat dus continu dezelfde temperatuur moet krijgen en zo het systeem moest opwarmen maar dit lukt echter niet. De warmtepomp slaat veel aan en uit en het comfortgevoel is heel laag. Welke instelling plaats ik best in de warmtepomp voor deze setup? De aansluiting externe vraag gebruiken wij dus niet.

• joostdejonge123
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:14
sanderdepre schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:44:
Beste forumleden

Ik heb sinds kort mijn warmtepompinstallatie geplaats maar zit nog met enkele problemen.

Doel van de warmtepomp is het verwarmen van onze woning en sanitair warm water voorzien.
Ik zit met een watertank van 300l voor sanitair water en een buffervat van 100l.
Onze warmtepomp is ook voorzien van de optionele print enkel voor het aansluiten van de buffervatsensor.
Voor de verwarming sturing we met 4 thermostaten en 4 zoneventielen Jaga strada radiatoren aan. Indien 1 van die thermostaten warmte vraagt begint de circulatiepomp te draaien en warm water uit het buffervat te nemen. Die regeling gebeurt met een Tempolec MZ004 module. Wij gebruiken dus niks van zoneregeling van de warmtepomp. Wij hadden het eigenlijk zo in gedachte dat het buffervat dus continu dezelfde temperatuur moet krijgen en zo het systeem moest opwarmen maar dit lukt echter niet. De warmtepomp slaat veel aan en uit en het comfortgevoel is heel laag. Welke instelling plaats ik best in de warmtepomp voor deze setup? De aansluiting externe vraag gebruiken wij dus niet.
Beste Sander,

Mijn setup is vergelijkbaar.

Ik heb een buffertank sensor in de buffertank hangen, een zone1 sensor heb ik ook, maar dat is gewoon een thyristor, deze waarde wordt verder nergens voor gebruikt.

Instellingen die ik gebruik (in aquarea service cloud):
zone & sensor: 1 zone, zone1: room, roomsensor: water temperature
Delta T buffer tank: 5 graden, buffer tank connection yes

Verder weersafhankelijke regeling. Buffertank wordt op temperatuur gebracht, komt hij onder bepaalde temperatuur dan warmt hij weer op. Afhankelijk van warmtevraag schakelt warmtepomp vaker/minder vaak aan.

Kan je het temperatuursverloop van je buffervat zien?

• joostdejonge123
Dank je wel, ik ga het proberen.

• sanderdepre
Dag Joost

Ik zit ook met sensor in buffervat en aangesloten. Heb de regeling al zo geprobeerd maar het is al gebeurd dat ik thuiskwam , en het water van het buffervat had maar 20 graden terwijl het ingesteld stond op 45 graden. Zou dit kunnen zijn omdat er van mij een foutmelding opstaat omdat er geen sensor aanhangt?

• joostdejonge123
Zone 1 moet inderdaad een sensor aanhangen, anders werkt hij niet goed. Waarde van deze sensor wordt niks mee gedaan. (Je kan hier zelfs gewoon een weerstandje installeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdepre
joostdejonge123 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:44:
Zone 1 moet inderdaad een sensor aanhangen, anders werkt hij niet goed. Waarde van deze sensor wordt niks mee gedaan. (Je kan hier zelfs gewoon een weerstandje installeren)
Op welke klemmen heb je je sensor dan hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
sanderdepre schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:27:
Dag Joost

Ik zit ook met sensor in buffervat en aangesloten. Heb de regeling al zo geprobeerd maar het is al gebeurd dat ik thuiskwam , en het water van het buffervat had maar 20 graden terwijl het ingesteld stond op 45 graden. Zou dit kunnen zijn omdat er van mij een foutmelding opstaat omdat er geen sensor aanhangt?
Klopt, er moet een sensor aan Zone 1 hangen, anders geeft de panasonic een foutbelding bij het gebruik van een buffervat. Nergens voor nodig, maar dat doet hij nu eenmaal.

Officieel is het een NTC van: 6,5 k ohm bij 25° en B=3750K (FransvWoerkom in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie")

Zoek gewoon naar een simpele NTC van 6.8 kOhm bij 25°C en een B waarde die ergens in de buurt ligt tussen de 3750 en 4200 en je zit meer dan prima. Alternatief is een weerstandje van 3 kOhm tot 6.8 kOhm op het meetpunt aansluiten. Bij 3kOhm geeft hij dan 45 graden aan, bij 6.8 kOhm geeft hij 25 graden aan. Verder doet hij toch niets met die sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiVanc
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09-2023
In de openingspost kan ik een indicatie van het minimale vermogen terugvinden voor de monofase monoblocs van de J-serie. Is die informatie ook ergens te vinden voor de nieuwe 12kW en 16kW J-series?

Ik vraag me namelijk af of er een groot verschil is in minimaal vermogen tussen beide units of het net zoals tussen de kleinere units niet verschilt?

[ Voor 3% gewijzigd door NiVanc op 19-11-2021 09:18 ]

twitter: @NiVanc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-10 20:52
Ik zie in de TS een driewegklep staan die op Ebay te koop is. Volgens mij kom ik dezelfde tegen op Amazon voor een lagere prijs:

https://www.amazon.nl/For...chakelklep/dp/B01AUHNCAC/

Kan iemand beoordelen of deze geschikt is (en ook hetzelfde is als die van ebay)?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
PASware schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:07:
Ik zie in de TS een driewegklep staan die op Ebay te koop is. Volgens mij kom ik dezelfde tegen op Amazon voor een lagere prijs:

Kan iemand beoordelen of deze geschikt is (en ook hetzelfde is als die van ebay)?
Nee, zie: CurlyMo in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie" met het antwoord van @rbrt

@Ep Woody @twain4me kunnen jullie dit aanpassen in de TS?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
PASware schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:07:

Ik heb zo'n klep besteld op Ali. Werkt tot nu toe prima. Enige is, dat de draairichting anders is dan de richting waarop hij verkocht is. Verder doet hij het nog prima. Maar ik zal ook de Tameson klep even linken in de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Hmm zou 'lekken' (niet goed afsluiten) dus?

@koevlaas2 jij hebt toch die driewegklep van Ebay, is die nog aan te raden of 'lekt' die van jouw ook?

[ Voor 21% gewijzigd door PASware op 19-11-2021 12:43 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
PASware schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:41:
[...]

Hmm ik zie daar nog geen reden om 'm niet te nemen, maar als ik verder zoek dan zou die 'lekken'?
Het enige wat ik ook gelezen heb is dat de klep zelf gescheurd was en na reparatie weer ging lekken. Verder lijken ze goed te werken. Ik heb er zelf ook een in gebruik, nu bijna een jaar. Maar als er slechte ervaringen zijn met die klep, dan halen we de verwijzing uiteraard weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:18
NiVanc schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:04:
In de openingspost kan ik een indicatie van het minimale vermogen terugvinden voor de monofase monoblocs van de J-serie. Is die informatie ook ergens te vinden voor de nieuwe 12kW en 16kW J-series?

Ik vraag me namelijk af of er een groot verschil is in minimaal vermogen tussen beide units of het net zoals tussen de kleinere units niet verschilt?
Als ik naar onderstaande tabel kijk denk ik dat de 1 fase 9 en 12kW dezelfde compressor hebben (want zelfde gewicht en hoeveelheid koudemiddel). Ook de 9 en 12kW 3 fase lijken het zelfde, maar de 16kW lijkt een slag groter qua compressor (want meer koudemiddel). Wellicht even navragen bij je leverancier of installateur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2TTuoNJhq-CzTGcVjmx3t-fVZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cb1MOljkRdT6DMJ3NzWu36dX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
[...]
@koevlaas2 jij hebt toch die driewegklep van Ebay, is die nog aan te raden of 'lekt' die van jouw ook?
@koevlaas2 heeft heb zelf ook met een poormansfix opgelapt nadat de behuizing ging scheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
Dank je wel.

Nu ben ik wat aan het stoeien, maar kom er nog niet lekker uit...

Het is me niet duidelijk of ik Nodered nodig heb hiervoor. En waardes tussen de haken bij domitcz.devices, zijn dat IDX values?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
joostdejonge123 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:44:
[...]

Dank je wel.

Nu ben ik wat aan het stoeien, maar kom er nog niet lekker uit...

Het is me niet duidelijk of ik Nodered nodig heb hiervoor. En waardes tussen de haken bij domitcz.devices, zijn dat IDX values?
Dat zijn inderdaad IDX-nummers. Was allicht duidelijker geweest om daar even variabelen voor te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
Ep Woody schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:26:
[...]

Dat zijn inderdaad IDX-nummers. Was allicht duidelijker geweest om daar even variabelen voor te gebruiken.
Dank je wel, eea lijkt te gaan werken :-)

Het is nu nog even pielen om te zorgen voor een COP waarde van 0 als de pomp niet draait. Mijn minimale flow staat altijd op 0.13...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
joostdejonge123 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 19:58:
[...]

Dank je wel, eea lijkt te gaan werken :-)

Het is nu nog even pielen om te zorgen voor een COP waarde van 0 als de pomp niet draait. Mijn minimale flow staat altijd op 0.13...
0.13 is een fout. Is eigenlijk 0 (pomp staat uit).
Geen fout van heisha, zit ook in de pana cloud.
Dus gewoon 0.13 als 0 gebruiken.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdepre
Beste forumleden

Mijn warmtepomp heeft nog steeds wat last van pendelen. Ieder uur draait hij voor kwartier en dan direct gedaan. Hoe kan je ervoor zorgen dat de wp wat op lager vermogen draait? Mijn compressor draait altijd rond de 35hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
@sanderdepre Wat is je stooklijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdepre
Wat bedoel je met stooklijn? Temperaturen of type verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:59
sanderdepre schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:58:
[...]

Oh jee.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
sanderdepre schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:58:
[...]

Hoeveel moeite heb je gedaan erachter te komen wat er met stooklijn wordt bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdepre
CurlyMo schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:06:
[...]

Hoeveel moeite heb je gedaan erachter te komen wat er met stooklijn wordt bedoeld?
Staat ingesteld op war. 45 graden bij 0 buiten en 40 bij 15 buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
sanderdepre schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:11:
[...]

Staat ingesteld op war. 45 graden bij 0 buiten en 40 bij 15 buiten.
Kan je eens een lijstje plaatsen met de afgifte van je Jaga's bij die temperatuur? En meet je ook de buffervat temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdepre
CurlyMo schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:13:
[...]

Kan je eens een lijstje plaatsen met de afgifte van je Jaga's bij die temperatuur? En meet je ook de buffervat temperatuur?
Ja in het vat zit ook een sensor aangesloten op de wp.
Ik zal je vanavond een lijst doorsturen van de Jaga's en hun vermogen. We hebben de vermogen wel berekent op 55/45 graden maar dit hebben we wat geoverdimensioneerd . Daarom dat ik nu wat test op die war die ik zonet zij. Voorlopig zijn die temperaturen redelijk goed maar zou gewoon willen dat ie wat minder moeite doet om mijn buffervat op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
sanderdepre schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:19:
[...]

Ik zal je vanavond een lijst doorsturen van de Jaga's en hun vermogen. We hebben de vermogen wel berekent op 55/45 graden maar dit hebben we wat geoverdimensioneerd . Daarom dat ik nu wat test op die war die ik zonet zij. Voorlopig zijn die temperaturen redelijk goed maar zou gewoon willen dat ie wat minder moeite doet om mijn buffervat op te warmen.
Alleen een vat opwarmen zonder dat de secundaire pomp loopt is ook niet zo handig

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-10 19:53
[...]

Hmm zou 'lekken' (niet goed afsluiten) dus?

Ik heb net weer een lading van die dingen binnen, ze bevallen goed overigens.
Lekken ook niet , ja als je 1 kant los laat hangen dan komt er wel druppels uit maar dat is peanuts en geen groot warmtelek.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:57
sanderdepre schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:19:
[...]

Mijn Jaga's draaien nu op een Ta van 30 graden en houden de kamers boven de 20. Maar ja, hier in Oost Groningen is het nu tropisch na de klimaatverandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
koevlaas2 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 14:46:
[...]

Ik heb net weer een lading van die dingen binnen, ze bevallen goed overigens.
Lekken ook niet , ja als je 1 kant los laat hangen dan komt er wel druppels uit maar dat is peanuts en geen groot warmtelek.
Dank! Die van Amazon lijken of die van jouw? Aan te raden dus?

Dat ze niet 100% afsluiten en kunnen druppel als je 1 kant los laat hangen vind ik niet spannend, eenmaal aangesloten ga je die 'lekkage' niet merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:07
Zijn er mensen die 40x3.5 buis hebben gebruikt voor het aansluiten van een WP?

Ik was van plan 32x3 te gebruiken zoals ook genoemd wordt in TS, bij ons sluit dit dan aan op een T-stuk met twee 22mm dunwandige buizen.

De ene kant gaat naar de vloerverwarming (via enorme warmtewisselaar) en de andere kant gaat naar alle Jaga radiatoren voor de kinderkamers. Beide 22mm buizen hebben dus een continue "vraag" en de verste radiator staat op 32 meter van het T-stuk

Op o.a. warmtepompweetjes en via de leverancier krijg ik de indruk dat een 40x3.5 buis (33mm binnendiameter) beter past bij een vermogen van 9kW.. is dit zinnig om te doen?

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@rbrt
Wat voor drukval krijg je over alle leidingen. Teken eens schematisch welke leidingen, binnendiameters, lengtes je hebt.

Warmtepompweetjes zit op 23mm inwendig als ik de tabel goed aflees. Het is mij niet duidelijk hoe je aan 40mm (33mm) komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostdejonge123
rbrt schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 21:17:

Ik was van plan 32x3 te gebruiken zoals ook genoemd wordt in TS, bij ons sluit dit dan aan op een T-stuk met twee 22mm dunwandige buizen.

De ene kant gaat naar de vloerverwarming (via enorme warmtewisselaar) en de andere kant gaat naar alle Jaga radiatoren voor de kinderkamers. Beide 22mm buizen hebben dus een continue "vraag" en de verste radiator staat op 32 meter van het T-stuk

Op o.a. warmtepompweetjes en via de leverancier krijg ik de indruk dat een 40x3.5 buis (33mm binnendiameter) beter past bij een vermogen van 9kW.. is dit zinnig om te doen?
Ik heb zelf een 16 kW warmtepomp. Hoofdleidingen tussen buffervat en pomp zijn 35mm buitendiameter. Rest is 28 en 22 mm, ook over grotere (20 meter) afstanden. Dat werkt prima, maar drukval berekenen geeft natuurlijk een echt antwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
rbrt schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 21:17:

Ik heb mijn MXC12H aangesloten met 2 x 15 meter 28mm cv-buis naar sww-vat en verdeler. Daar vandaan met 22mm naar de jaga's op de verdieping.

Met deze calculator kun je makkelijk de drukval over de leidingen berekenen:

https://www.werktuigbouw.nl/calculators/pipeflow_fluid.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
Bedankt voor de snelle reacties @FransvWoerkom @joostdejonge123 @Dre ik ga hier eens induiken! Ik zou liever geen 4x3.5 buis gebruiken, dat is enkel te koop in lengtes van 2m
Dre schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 21:28:
@rbrt
Wat voor drukval krijg je over alle leidingen. Teken eens schematisch welke leidingen, binnendiameters, lengtes je hebt.
Ik heb een lelijk plaatje gemaaktAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXP0EPKrnlvwnC4LMhugJvppKeQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LwQHD8gXYSJEwdd9ow2kMX3u.png?f=fotoalbum_large

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

De WH-MDC09J3E5 zakt naar 7,5 kW bij -7°C / 35°C

Het zou me niks verbazen dat 22mm staal al ruim voldoende is (20mm intern).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
rbrt schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 23:00:
Bedankt voor de snelle reacties @FransvWoerkom @joostdejonge123 @Dre ik ga hier eens induiken! Ik zou liever geen 4x3.5 buis gebruiken, dat is enkel te koop in lengtes van 2m

[...]

Ik heb een lelijk plaatje gemaakt[Afbeelding]
Het verschil in leidingdiameter gaat problemen geven. De langste leiding heeft de kleinste diameter en dus de hoogste weerstand. Zorg er in ieder geval voor dat de drukval over de volle lengte tussen de verschillende groepen in balans is. En over die soort afstanden zou uk sowieso 22mm buitenmaat of zelfs naar 28mm gaan.

Alle diameter zijn te verkrijgen in lengtes van 6 meter (staal), of is dat juist te lang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
joostdejonge123 schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:34:
[...]

Het verschil in leidingdiameter gaat problemen geven. De langste leiding heeft de kleinste diameter en dus de hoogste weerstand. Zorg er in ieder geval voor dat de drukval over de volle lengte tussen de verschillende groepen in balans is. En over die soort afstanden zou uk sowieso 22mm buitenmaat of zelfs naar 28mm gaan.

Alle diameter zijn te verkrijgen in lengtes van 6 meter (staal), of is dat juist te lang?
Ik heb eerder begrepen dat die leidingen naar radiatoren er al lagen met de bestaande cv-ketel. Die deden het, dus geen aanleiding daaraan te gaan wijzigen of "in balans brengen". Je moet ook kijken naar de functie. Hal en slaapkamer zijn meestal geen woonruimten en die lange leiding naar de woonruimte is voor de extra radiator naast de vloerverwarming.

Een dikkere leiding dan 1" inwendig van warmtepomp naar verdeler heeft nauwelijks invloed op de totale weerstand en de circulatiepomp van de warmtepomp is sterker dan de meeste cv-ketel-pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
FransvWoerkom schreef op zondag 21 november 2021 @ 13:46:
[...]

Ik heb eerder begrepen dat die leidingen naar radiatoren er al lagen met de bestaande cv-ketel. Die deden het, dus geen aanleiding daaraan te gaan wijzigen of "in balans brengen". Je moet ook kijken naar de functie. Hal en slaapkamer zijn meestal geen woonruimten en die lange leiding naar de woonruimte is voor de extra radiator naast de vloerverwarming.

Een dikkere leiding dan 1" inwendig van warmtepomp naar verdeler heeft nauwelijks invloed op de totale weerstand en de circulatiepomp van de warmtepomp is sterker dan de meeste cv-ketel-pompen.
Mee eens met je opmerking over 1", echter zoals aangegeven 14mm... dat is wel heel erg dun over die afstand. De drukval voor deze buis is factoren hoger dan voor de andere buizen, dan wordt het wel lastig. Het is niet nodig om ze op de 8ste decimaal in balans te hebben, maar enigszins in balans lijkt me wel verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

joostdejonge123 schreef op zondag 21 november 2021 @ 14:55:
[...]

Mee eens met je opmerking over 1", echter zoals aangegeven 14mm... dat is wel heel erg dun over die afstand. De drukval voor deze buis is factoren hoger dan voor de andere buizen, dan wordt het wel lastig. Het is niet nodig om ze op de 8ste decimaal in balans te hebben, maar enigszins in balans lijkt me wel verstandig.
Hangt er volledig vanaf wat voor radiator daar hangt, of die uberhaupt aanstaat, en hoeveel flow je dus nodig hebt. Met voetventielen kan je ook radiatoren die dichtbij zitten heel goed knijpen.

Mij is wel duidelijk dat 22mm staal wel voldoende is voor deze 6 meter 9 a 7,5 kW warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
Bedankt voor jullie inzichten, het zijn inderdaad bestaande leidingen. De huidige CV ketel heeft de pomp op 100% vermogen staan anders wordt het bij de laaste twee slaapkamers niet warm. Zodoende mijn zorg over de buisdiameter.

De 4e slaapkamer is als enige aangesloten met 14mm binnendiameter en deze kachel staat erg geknepen. Dit is namelijk onze slaapkamer en de kachel gebruiken we nagenoeg niet. Voorheen was slk 3 ook aangesloten met 15mm koper maar dat heb ik vervangen voor 20mm binnendiameter gezien dit een kinderkamer is waar het continu warm moet zijn
De volledige lengte van T-stuk tot de 3e slaapkamer is dus 22mm koper / 26x3 meerlaagsbuis

Het is me duidelijk dat 32x3 (26mm binnendiameter, vergelijkbaar met 28mm koper) dus prima is voor het aansluiten van de warmtepomp tot het T-stuk en 40x3.5 (33mm binnendiameter) niet loont

[ Voor 10% gewijzigd door rbrt op 21-11-2021 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
sanderdepre schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:44:
Beste forumleden

Mijn advies: Zorg dat de zoneregelingen alleen gebruikt worden als overshoot begrenzers. Regel de verwarming in alle ruimten dusdanig af dat de warmtevraag in verhouding is met elkaar en eigenlijk altijd open staat. Alleen als het toch ergens te warm wordt (bijvoorbeeld doordat er veel mensen in een ruimte zijn) dat dan de verwarming tijdelijk uit gaat.

Vervolgens laat je de temperatuur van het water meelopen met de buitentemperatuur. Hoe kouder het is, hoe warmer het water wordt, zodat er meer afgifte is.

Als het goed is heb je dan een veel rustiger draaiende warmtepomp en wordt het comfortgevoel in de woning veel hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
@Ep Woody , @sanderdepre ,

De dempende werking van een buffervat op de werking van een warmtepomp wordt zwaar overschat:

De warmte-inhoud van een vat van 100 liter is 100 x 4186 / 3,6E6 = 0,116 kWh/graad. Als je dus van de warmtepomp verlangt dat de temperatuur 5 graden op en neer mag gaan, gaat het dus om een halve kWh per keer opwarmen. Voor een 5kW warmtepomp die op minimaal vermogen 1,5kW levert gaat het dus om 20 minuten draaien. Zonder Quiet Mode 2 of 3 start de pomp op 5kW en is dus in 6 minuten klaar.

Als je in deze tijd van het jaar je warmtepomp rustig runs van uren wil laten maken, moet je hem in Rustige Mode laten draaien en het aan- en uitschakelen laten beperken door een thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@FransvWoerkom, vandaar mijn advies, zorg voor een goede balans in afgifte en zorg dat alles constant verwarmt en alleen begrensd wordt door de thermostaten, in plaats van vraag gestuurd werken. Wel goed dat je het nog even concreet maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
FransvWoerkom schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:23:
@Ep Woody , @sanderdepre ,

De dempende werking van een buffervat op de werking van een warmtepomp wordt zwaar overschat:

De warmte-inhoud van een vat van 100 liter is 100 x 4186 / 3,6E6 = 0,116 kWh/graad. Als je dus van de warmtepomp verlangt dat de temperatuur 5 graden op en neer mag gaan, gaat het dus om een halve kWh per keer opwarmen. Voor een 5kW warmtepomp die op minimaal vermogen 1,5kW levert gaat het dus om 20 minuten draaien. Zonder Quiet Mode 2 of 3 start de pomp op 5kW en is dus in 6 minuten klaar.

Als je in deze tijd van het jaar je warmtepomp rustig runs van uren wil laten maken, moet je hem in Rustige Mode laten draaien en het aan- en uitschakelen laten beperken door een thermostaat.
100 liter is ook geen vat.... Dat is alleen hydraulische ontkoppeling, meer niet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:28
Hier ook erg blij met de Pana mooi in balans. Voorlopig blijf ik nachtverlaging toepassen. Vanochtend/vannacht wel wat antivries activiteit te zien maar vanaf 9.00 de Pana aan met mooie lange run. Ta26 blijft nog hoog genoeg. Slowstart script werkt ook mooi om vrij snel vermogen te verlagen. Mogelijk dat ik daarmee de eerste defrost dit stookseizoen heb voorkomen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WfqeFZ4x4S5EiRLcxpeyEAXE9jk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/stRgXvIVH2VNhLoR81tqxRRk.jpg?f=fotoalbum_large

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:24

martijn v o

Certified by Enphase.

Netjes, ik kon hem net niet voorkomen vanmorgen, maar het was dan ook +2 graad.
Zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcMFpxc_z4GNeWget3lvVFRYhMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ddqgnKvPxHd8KLCXWzOn9w6M.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door martijn v o op 22-11-2021 17:04 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-10 16:13
vandermark schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:29:
Hier ook erg blij met de Pana mooi in balans. Voorlopig blijf ik nachtverlaging toepassen. Vanochtend/vannacht wel wat antivries activiteit te zien maar vanaf 9.00 de Pana aan met mooie lange run. Ta26 blijft nog hoog genoeg. Slowstart script werkt ook mooi om vrij snel vermogen te verlagen. Mogelijk dat ik daarmee de eerste defrost dit stookseizoen heb voorkomen?
[Afbeelding]
Ik heb geen script, maar hij start bij mij pas om 10.00 uur, daardoor ook geen defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:22
Hier in het noorden ook nog geen defrost gehad. Hij blijft snachts gewoon draaien zodat het sochtends ook lekker warm is.

Compressor nog steeds rond de 19/20 hz met temp rond 2 graden.

Temp in huis 22,3 😎

[ Voor 6% gewijzigd door Possible op 22-11-2021 18:05 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
Possible schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:02:
Hier in het noorden ook nog geen defrost gehad. Hij blijft snachts gewoon draaien zodat het sochtends ook lekker warm is.

Compressor nog steeds rond de 19/20 hz met temp rond 2 graden.

Temp in huis 22,3 😎
Wat voor cop haal jij op dit moment als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
joostdejonge123 schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:53:
[...]

Wat voor cop haal jij op dit moment als ik vragen mag?
Durf ik niet te zeggen. De Panasonic schijnt niet zo nauwkeurig te zijn. Maar het display gaf 6 aan.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
Possible schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:04:
[...]

Durf ik niet te zeggen. De Panasonic schijnt niet zo nauwkeurig te zijn. Maar het display gaf 6 aan.
Dat is best hoog... display bij mij geeft wat minder (3.8) aan...

Hoe krijg jij die Hz zo naar beneden? Ik zie trouwens net dat hij bij mij zelfs nu op 64Hz zit, tot nu toe zat hij max op 45 Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
joostdejonge123 schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:31:
[...]

Dat is best hoog... display bij mij geeft wat minder (3.8) aan...

Hoe krijg jij die Hz zo naar beneden? Ik zie trouwens net dat hij bij mij zelfs nu op 64Hz zit, tot nu toe zat hij max op 45 Hz.
Rond nul graden geeft software extra vermogen vrij, word nog wel meer...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@reneeke1970 Mijn J is nog nooit boven de 22 hz geweest, ook niet met deze temperaturen van rond de 2 graden afgelopen nacht.

Alleen tijdens het opstarten 35 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
reneeke1970 schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:35:
[...]

Rond nul graden geeft software extra vermogen vrij, word nog wel meer...
Hoe kom je er eigenlijk achter wat de maximale frequentie is waarop hij kan draaien? Ik kom dat in de specificaties niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
joostdejonge123 schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:59:
[...]

Hoe kom je er eigenlijk achter wat de maximale frequentie is waarop hij kan draaien? Ik kom dat in de specificaties niet tegen.
Met enige twijfel zeg ik 112 Hz bij buiten -15

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Possible schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:44:
@reneeke1970 Mijn J is nog nooit boven de 22 hz geweest, ook niet met deze temperaturen van rond de 2 graden afgelopen nacht.

Alleen tijdens het opstarten 35 hz
Dan zal hij het niet nodig hebben om op de gewenste ta te blijven.

Zet hem voor de lol op 50 graden, kijken wat ie doet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Crazy-

Best life ever

Daar ik nu een directe “vergelijking” heb met een systeem van een vriend van me, leuk om eens te vergelijken.

Qua vloerverwarming oppervlakte vrijwel hetzelfde, echter zijn systeem is volledig 10cm HoH; mijne 15cm behalve de randen. Huizen wel 20 jaar verschil (onze is 2015)

Zelf heb ik nog een open verdeler op de vloerverwarming, de gesloten ligt al een jaar in de doos in de garage… 😱 nog geen zin gehad om de leidingen los te gooien….

Hij heeft een J, ik de H. Vanavond zaten we even het eea te vergelijken.

Tb gelijk (2°C)
Ta 29

Tdelta bij hem; 4
Tdelta bij mij: 2

Wat mij echter opviel is:

- de J op 19Hz, onze H op 38Hz
- de J op 12l/min, onze H op 16l/min

Dit vond ik wat frappant,..

Lastige is dat ik bij hem niet kan zien wat het werkelijk Watt verbruik is; geen registratie. Tevens overige data onbekend nog (wegens Corona de internet module nog niet kunnen ln aansluiten bij hem)

[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 22-11-2021 23:56 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:46
Situatie: Nieuwbouwwoning opgeleverd in in begin april 2021 met 7kW J monoblock. Ik heb helaas nog geen tijd gehad om de WP verder te optimaliseren omdat ik nog flink aan het klussen ben.

Vanuit het service menu zie ik het volgende: Aan-uit: 2380. Totale tijd aan: 917h. Ik heb het gevoel dat de WP buitensporig aan het pendelen is. Bij de 917 uur zit de ook de "initiele" verwarming van het huis wat tijdens de bouw is uitgevoerd. Maar ik kan zo geen vergelijkende getallen vinden.Kloppen mijn vermoedens?

www.frees-it.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Bladeslayer schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 06:58:
Situatie: Nieuwbouwwoning opgeleverd in in begin april 2021 met 7kW J monoblock. Ik heb helaas nog geen tijd gehad om de WP verder te optimaliseren omdat ik nog flink aan het klussen ben.

Vanuit het service menu zie ik het volgende: Aan-uit: 2380. Totale tijd aan: 917h. Ik heb het gevoel dat de WP buitensporig aan het pendelen is. Bij de 917 uur zit de ook de "initiele" verwarming van het huis wat tijdens de bouw is uitgevoerd. Maar ik kan zo geen vergelijkende getallen vinden.Kloppen mijn vermoedens?
Vanaf 1 april tot vandaag zijn 236 dagen. Hij start/stopt dus gemiddeld ruim 10x per dag (nog los van het feit dat je in de zomer waarschijnlijk niet stookt). Pendelen lijkt me een veilige aanname :X .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody

Is er puur een 7kW warmtepomp geleverd of is er rondom de warmtepomp meer apparatuur geleverd, denk aan een zone regeling.

2380 start/stops is relatief hoog maar nog niet buitenproportioneel. Waarschijnlijk is de stooklijn wat hoog ingesteld waardoor de kamerthermostaat ingrijpt. Min of meer met het doel om een CV ketel werking na te bootsen. Het is geen ramp, maar het is (iets) efficiënter als je de stooklijn omlaag weet te brengen tot een niveau waarop 24/7 verwarmd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:46
Het is een inderdaad een 7kW warmtepomp met zoneregelingen op 3 etages.

Ik heb nog even wat data uit het verleden gepakt:

11 april: start-stops: 748. Totale tijd aan: 489h
23 november: start-stops: 2380. Totale tijd aan 917h

Dan kom je erop dat gemiddeld de WP rond de ~15min per keer aanstaat, en ~7x per dag aan gaat.

Ik ga eens even kijken hoe ik de stooklijn kan aanpassen :)

www.frees-it.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Bladeslayer schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:49:

Dan kom je erop dat gemiddeld de WP rond de ~15min per keer aanstaat, en ~7x per dag aan gaat.

Waarschijnlijk heb je ook een buffervat die op temperatuur gehouden wordt door de warmtepomp. Die zal voor de meeste start en stops zorgen.

Misschien kun je de zoneregeling zo instellen dat de warmtepomp alleen mag verwarmen als de hoofdzone (woonkamer) aan staat. Dan zul je al veel minder start/stops krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:27

Ligt het aan mij of is 7KW niet een beetje overdreven voor een nieuwbouwwoning? Ik heb zelf een vrijstaande jaren 30 woning met 800m3 inhoud en 220 m2 woonoppervlak volledig geïsoleerd en ook voorzien van een warmtepomp. Ik heb een transmissieberekening laten maken en die kwam uit op een pomp van 6KW.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Ik moet zeggen dat de toevoeging van de deltaT als sturingsmechanisme in mijn automatisering toch echt de sleutel was. Die zorgt ervoor dat de WP inderdaad zo lang mogelijk blijft draaien door de Ta de ruimte te geven te stijgen. Als het buiten warmer is, dan kost dat vaak ook geen aanvullende energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:27

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Sunri5e schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:11:
[...]

Ligt het aan mij of is 7KW niet een beetje overdreven voor een nieuwbouwwoning? Ik heb zelf een vrijstaande jaren 30 woning met 800m3 inhoud en 220 m2 woonoppervlak volledig geïsoleerd en ook voorzien van een warmtepomp. Ik heb een transmissieberekening laten maken en die kwam uit op een pomp van 6KW.....
maakt weinig uit als je graag een pana mono wil, het is dezelfde pomp als de 5kw met 7kw heb je sneller warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14:00
CurlyMo schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:48:
Ik moet zeggen dat de toevoeging van de deltaT als sturingsmechanisme in mijn automatisering toch echt de sleutel was. Die zorgt ervoor dat de WP inderdaad zo lang mogelijk blijft draaien door de Ta de ruimte te geven te stijgen. Als het buiten warmer is, dan kost dat vaak ook geen aanvullende energie.
Hoe reageert de WP dan op het verhogen/verlagen van de dT en in welke situaties is dat bij jou zinvol?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Jesse- schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:25:
[...]

Hoe reageert de WP dan op het verhogen/verlagen van de dT en in welke situaties is dat bij jou zinvol?
Als de dT lager wordt dan de ingestelde dT dan valt de WP uit. Wat ik nu dus doe is de Ta ruimte geven te verhogen om weer aan de dT eis te voldoen. Als de dT te klein wordt dan gaat de Ta vaak zonder aanvullende moeite vanzelf omhoog, als dat niet zo is, dan moet je een handje helpen maar het sowieso toestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:37
Bladeslayer schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:49:

Inderdaad, hoe staat je stooklijn ingesteld?

Bij mij stond die bij oplevering echt veel en veel te hoog. 40C bij 15 en 50 bij -15. Onwijs veel defrosts.

Eerste defrost is een feit gisteren avond. Het was bij ons -0.5C. COP keldert bij zulke temperaturen ook wel aardig in elkaar. Ik zat op 3.5 nog. 5Kw H versie.

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
@CurlyMo waarom dan niet gewoon op een (vaste) flow zetten? Dan heb je geen dT ellende meer en kan je met een vaste Ta en flow werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
sjimmie schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:00:
@CurlyMo waarom dan niet gewoon op een (vaste) flow zetten? Dan heb je geen dT ellende meer en kan je met een vaste Ta en flow werken.
Omdat niemand me dat nog verteld heeft?

De WP negeert de dT dan volledig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
CurlyMo schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:03:
[...]

Omdat niemand me dat nog verteld heeft?

De WP negeert de dT dan volledig?
Ik meen dat we het er hier al vaker over hadden.
Ja, dan wordt de dT genegeerd en loopt de WP veel constanter en rustiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
sjimmie schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:04:
[...]

Ik meen dat we het er hier al vaker over hadden.
Ja, dan wordt de dT genegeerd en loopt de WP veel constanter en rustiger.
Maar dan moet ik de flow wel zelf gaan bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
CurlyMo schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:07:
[...]

Maar dan moet ik de flow wel zelf gaan bedienen?
Heronimo in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
die kan toch gewoon op een vaste waarde blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Helemaal gemist :X

Even kijken hoe ik mijn regeling erop moet aanpassen.

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 23-11-2021 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:09:
[...]

Helemaal gemist :X

Even kijken hoe ik mijn regeling erop moet aanpassen.
Jij hebt toch ook een H-serie? Die heeft deze instelling niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Ep Woody schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:19:
[...]

Jij hebt toch ook een H-serie? Die heeft deze instelling niet.
Nee joh, vandaar dat gezeik met minimale afgifte i.c.m. minimale Ta...

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 23-11-2021 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:20:
[...]

Nee joh, vandaar dat gezeik met minimale afgifte i.c.m. minimale Ta...
Ah, vandaar.

Maar uiteindelijk is het toch gewoon sturen op de Ta, als die 3 minuten op 2 graden boven Tsp zit gaat hij toch uit? Dat kun je toch heel simpel voorkomen? Gewoon ophogen van de Tsp als de Ta te lang boven de Tsp zit. Dan kun je op minimaal vermogen blijven draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Ep Woody schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:22:
[...]

Ah, vandaar.

Maar uiteindelijk is het toch gewoon sturen op de Ta, als die 3 minuten op 2 graden boven Tsp zit gaat hij toch uit? Dat kun je toch heel simpel voorkomen? Gewoon ophogen van de Tsp als de Ta te lang boven de Tsp zit. Dan kun je op minimaal vermogen blijven draaien.
Klopt, doe ik nu ook. Maar dan nog aanvullend met de dT als parameter om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chasinbe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-08 17:00
Ik lees al enkele jaren mee, nu onlangs in onze nieuwbouw (houtskelet 30cm cellulose gemiddeld muur/plafond en te verwarmen oppervlakte met vvw +- 140m²) getrokken met Panasonic H Aquarea, WH-SDC0709J3E5/WH-UD07JE5 met 300l boiler SWW en 100l buffervat.

Zag net post van Bladeslayer en wou graag ook even daar op inpikken, zit met dezelfde bedenkingen...

Enkele facts van op dit moment:

Verbruik tot 12u vandaag 23/11: 7,65KWH vvw en 1,7KWH SWW
Compressor teller 4149, totale tijd aan 1410h (inclusief beton drogen in maart-april 2021, ingetrokken in woning Augustus 2021)
Tapwater op 52°
Zone 1 is woonkamer/keuken/berging, circa 120m² en instelling is op thermostaat Honeywell in woonkamer (momenteel 22° ingesteld)
Zone 2 is badkamer , circa 15m² en instelling staat op watertemperatuur(compensatiecurve) als ik me niet vergis, alhoewel de thermostaat op 22° hebben gezet en daar altijd lekker 22° is 24/7 staat de watertemperatuur daar altijd dicht tegen 40° op de pomp.

Enkele foto's proberen toevoegen van mijn wp, misschien dat ik nog belangrijk info vergeet mee te geven.

Klopt mijn gevoel dat verbruik hoog is en instellingen misschien niet optimaal staan of ben ik mis?

Thanks!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZpA_s7EZdZrokFePMFAsFqpK7R0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IbtWCeRTyeGgK4BFbmqtufmV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-gIbQf_hMUvmKuyPgRB6CDj5JWc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GOGpzHtBRhzce0pW48wfQxlm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bZ6O5VJDRHCzvmvCMD2ZhSA944=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IAhavKgq3xO2qetj4VsXntVK.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6aiJibaO69_uWgT5GpE1vVR-hA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HvJ5oVzklPtFjEO2yNEGFiBk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tERFQbPrRsKcMbJooaeWwCvkcg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2ines6vJRSoD75TJGwoMhzN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8yQFMX6DY4gjZU4i-G37nyYjpc8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dAdOGvLEM8SemDXSUMGDEiye.jpg?f=fotoalbum_tile

Panasonic Aquarea J 7kW split; 300L Panasonic boilervat SWW; 100L buffervat; 6600Wp Z 15°; houtskelet nieuwbouw 2021; Tesla M3H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@chasinbe, die 1.7 kWh aan SWW lijkt me niet heel gek. Qua verwarming kun je er niet heel veel van zeggen. Dat hangt enorm af van het formaat van de woning/ligging, hoeveelheid vocht wat nog in de woning zit, hoeveel warmte er al in de vloer zit, etc.

Waarom heb je de boiler trouwens op 52 graden staan als je 300 liter tot je beschikking hebt? Ik heb mijn 80 liter boiler op 52 graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-10 10:43
CurlyMo schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:53:
[...]

Als de dT lager wordt dan de ingestelde dT dan valt de WP uit. Wat ik nu dus doe is de Ta ruimte geven te verhogen om weer aan de dT eis te voldoen. Als de dT te klein wordt dan gaat de Ta vaak zonder aanvullende moeite vanzelf omhoog, als dat niet zo is, dan moet je een handje helpen maar het sowieso toestaan.
Ik herken dit gedrag niet. Mijn dT staat nu op 5. Maar de 5H doet dat alleen als hij heel lang uit is geweest, daarna gaat de dT snel veel lager worden, tussen de 1,25 en de 3, zonder uit te gaan. Als de compressor een uurtje op 17Hz staat met een verbruik onder de 200W kan hij niet nog lager en gaat ie bij de huidige Tb uiteindelijk uit omdat de kamerthermostaat ingrijpt, bij mij door -1 te shiften. Ik zet de Wp dan automatisch via het WiFi relais op de externe schakeling uit. Onder een ingestelde kamertemperatuur schakelt het relais de Wp weer aan, waarbij het eerste uur ook stille modus -3 automatisch wordt ingezet. Ik vind dat schakelen via het relais heel prettig, omdat de Wp dan zonder vertraging gelijk weer aangaat en de stooklijn oppakt.

[ Voor 5% gewijzigd door t.oswald op 23-11-2021 13:36 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
@t.oswald kon de J maar zo laag pruttelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Terwijl ik als ik de berichten van @Crazy- lees ook wel weer blij ben met de J bij iets lagere temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Het gras is altijd groener bij de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Crazy-

Best life ever

CurlyMo schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:55:
[...]

Terwijl ik als ik de berichten van @Crazy- lees ook wel weer blij ben met de J bij iets lagere temperaturen.
Grappig hè

Zit hier nog even te spelen met de Ta & delta. Nog wat stapjes verlaagd en temperatuur in woning is prima; loopt ook wat rustiger ondanks gisteravond/begin nacht met een Tb van 2°c

Ach zo spelen we, proberen we en blijven we aan de hobby 😂

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MZwier
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-10 22:38
Bedankt voor alle hulp die jullie allen al hebben gegeven! Nog een vraag dan, ik zit te kijken naar het laatste stukje isolatie buiten, ik heb een 1" RVS slang en vraag me af hoe ik de isolatie het beste weerbestendig uit kan voeren. Waarmee hebben jullie dit gedaan, armacell armaflex of is dit alleen niet voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
MZwier schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:02:
Bedankt voor alle hulp die jullie allen al hebben gegeven! Nog een vraag dan, ik zit te kijken naar het laatste stukje isolatie buiten, ik heb een 1" RVS slang en vraag me af hoe ik de isolatie het beste weerbestendig uit kan voeren. Waarmee hebben jullie dit gedaan, armacell armaflex of is dit alleen niet voldoende?
2 lagen armacell buisisolatie en daar witte PVC-tape overheen. Doe je dat niet dan zijn de vogels je erg dankbaar komend voorjaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MZwier
@dirkdeman Dankjewel! Ik was in de veronderstelling dat armacell niet per se voor buiten bedoeld was. Goed om te weten dat je dat zo kan gebruiken. De witte tape heb ik al besteld :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
dirkdeman schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:11:
[...]

2 lagen armacell buisisolatie en daar witte PVC-tape overheen. Doe je dat niet dan zijn de vogels je erg dankbaar komend voorjaar.
Kennelijk zijn de 40 mussen onder de dakpannen van de buren heel kieskeurig of ruikt onze armacell smeriger dan die van jou, maar er is dit jaar nog niets uit gepikt. Waarom trouwens twee lagen? En waarom witte tape?

https://www.warmteservice...ie-zelfklevend/p/46352288

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
FransvWoerkom schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:36:
[...]

Kennelijk zijn de 40 mussen onder de dakpannen van de buren heel kieskeurig of ruikt onze armacell smeriger dan die van jou, maar er is dit jaar nog niets uit gepikt. Waarom trouwens twee lagen? En waarom witte tape?

https://www.warmteservice...ie-zelfklevend/p/46352288
2 lagen is beter dan 1, en de warmteservice had alleen wit 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:24

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik heb een laag armaflex 9 mm over de leidingen geschoven en bij de koppelingen gesneden en gelijmd. Daaroverheen komt nog een laag wol met alufolie.
De armaflex is eigenlijk meer bedoeld voor condensvrij houden van de leidingen en de steenwol voor de isolatie. Die steenwol zit er nog niet op, dus ik laat de pomp maar even lopen snachts als de machine uitstaat.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-09 19:20
@sjimmie Mijn J "pruttelt" regelmatig op de 15Hz. Het kan dus wel (split unit)

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MZwier
@martijn v o Hoe bedoel je armaflex niet bedoeld voor isolatie? Zover ik weet heeft armaflex een erg lage warmtegeleiding iets van 0.032 W/mk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Over verbruik gesproken… ik heb nu eens geen watertemperatuur ingesteld maar een direct ta van 28.

Het valt mij op dat het verbruik vele malen hoger is en dat de J ook hoger in frequentie zit. Hoe kan dit ?

Pagina: 1 ... 33 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.