@
FransvWoerkom Bedankt voor de uitgebreide reactie!
FransvWoerkom schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 02:12:
[...]
Het is niet wat Panasonic bedoeld heeft. De regelingen en instellingen zijn bedoeld om zo zuinig mogelijk te verwarmen. Als 30° genoeg is voor verwarmingslichamen, dan is opstoken tot 45° zonde van de extra energie die daarvoor nodig is omdat de COP daalt met de temperatuur. Bij het normale gebruik als buffervat probeert de warmtepomp het vat een paar graden hoger te stoken dan de temperatuur van de aanvoer van de warmste zone, zone1. Daarvoor moet er ook daar een sensor in. Dat temperatuurverschil stel je in met delta T van de buffer. Normaal stel je de aanvoertemperatuur voor zone1 in met een goede compensatie curve. Hoe lagere buitentemperatuur, hoe hogere aanvoertemperatuur.
Het temperatuurverschil dat ik aangaf was slechts als voorbeeld, ik moet nog uitzoeken wat onze aanvoertemperatuur gaat worden. Ons hele huis is verbouwd en geïsoleerd, daar kan ik nu dus nog weinig over zeggen.
Ik heb inderdaad een sensor in het buffervat zitten. De delta-T die ik in het menu in kan stellen is dus het verschil tussen de aanvoer temperatuur bij verwarmen en de 'doeltemperatuur' van het buffervat?
Ik moet dus 1 zone instellen, hiervan de juiste stooklijn (compensatiecurve) bepalen en vervolgens een delta-T voor het buffervat instellen (bijvoorbeeld 5gr). Als de controller vervolgens op basis van de buitentemperatuur bepaald dat de aanvoertemperatuur 30gr moet zijn, zal hij het buffervat gaan opwarmen tot max 35gr. Wanneer die temperatuur bereikt is stopt hij met werken? Wanneer slaat hij dan weer aan?
Zeg ik dat zo goed? Geeft het feit dat we de controller niet als kamerthermostaat gebruiken dan geen problemen?
De delta T voor verwarmen kiest de warmtepomp het liefst zelf. Dat is het verschil tussen aanvoer- en retourtemperatuur. Met die delta T instelling moet je de warmtepomp de ruimte geven. Je kunt uitrekenen dat bij een zeer lage delta T de circulatiepomp maximaal moet draaien om een hoog vermogen te produceren. Bij de 16kW T-cap is een delta T van minimaal 5° nodig om bij 46 liter per minuut de 16kW nog te halen, maar kies gerust 15°.
Kan je dit misschien nog eens uitleggen? Een warmtepomp wil toch graag een zo laag mogelijke temperatuur delta-T tussen aanvoer en retour? Hoe groter het temperatuur verschil hoe harder de compressor moet werken?
Of is deze instelling een maximaal verschil en kiest de panasonic in dat gebied zelf de optimale stand?
Als verspilde elektriciteit geen rol speelt, kun je het schema realiseren van verwarmen tot 45° en laten afkoelen tot 30° door de warmtepomp te laten denken dat er een warmwatertank wordt opgewarmd. Dan moet er een andere sensor in het buffervat en aangesloten op de hoofdprint. Dan kun je aanvinken dat er een tank is en daarvan de gewenste maximum temperatuur instellen en de delta T hoever die mag zakken voor er opnieuw opgewarmd wordt.
Dit kan eventueel altijd nog, maar ik ga er voorlopig nog even vanuit dat dit niet nodig is.
Als je de warmtepomp met een buffervat naast een andere warmtebron gebruikt, heb je een bivalent systeem. Als je er voor kiest de panasonic die samenwerking te laten regelen, dan kan dat ook. Zie hiervoor
https://www.logicool-ac.c...uide-2020-Final-Draft.pdf
P.S. Engelsen bedoelen met het woord boiler een cv-ketel. Ze kunnen ook nooit eens normaal doen ;-)
De houtkachel is niet echt een primaire warmtebron. Dat ding hebben we af en toe eens aan, op de 'gezellige winteravonden'. Als deze brand zal hij het buffervat opwarmen tot makkelijk 75 of 80gr. Het idee was dat de panasonic dmv de tanksensor ziet dat hij dan niet aan het werk hoeft te gaan.