Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 134 Laatste
Acties:
  • 778.907 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
Ik heb hier meer dan 300kW aan defrosts gehad (wel beter geworden na wat aanpassingen aan de luchtstroom richting).
Dit komt bij mij inderdaad door de gevraagde temperatuur.
Max temp afgelopen winter is 31 graden geweest.
Retour duikt dan ook meteen onder de 28 (of is dat al).
Dus gaat de spiraal aan (backup heater).
Beetje een trade-off, bij hogere temperaturen moet de machine harder werken met een lagere COP en bevriest eerder/vaker, maar kan zijn warmte uit het systeem halen,
Lagere temp >> rustiger lopen, minder defrosts over tijd, maar wel meer gebruik van back-up heater.

tsja...daarom is dit het optimalistaie forum ;)

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-10 10:43
dirkdeman schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:33:
[...]

Hmm… dat zou kunnen. Ik kan me wel voorstellen dat je met een kleine systeeminhoud méér defrosts hebt: minder afgifte dus je doel-dT wordt eerder bereikt, WP gaat ‘uit’ waardoor hij eerder bevriest, WP gaat water rondpompen maar door de geringe systeeminhoud is dat water eerder afgekoeld waarop het element moet bijspringen. Ofzo.
Defrosts hebben volgens mij niets te maken met water in de leidingen wat zou bevriezen als de Wp uit gaat. Ze treden juist op als de Wp aan het werk is en de Tb meestal tussen de 3 en de 5 graden boven nul is in combinatie met een hoge luchtvochtigheid. Wacht nog maar even en dan komen de verhalen weer op het forum. Als het vriest heb je zelden een defrost omdat er dan meestal minder vocht in de lucht zit.
Ik heb in 20/21 veel meer defrosts gehad dan in 19/20. Ze gaan bij mij bijna 100% via de backupheater
Kostte in 19/20 57kWh en in 20/21 132kWh. Gaat in pakweg 10 minuten en omdat de energie niet uit het systeem wordt gehaald is er geen effect op mijn kamertemperatuur. De COP zal wellicht ergens rond de 3,5 liggen als je de energie uit het systeem haalt. Dus het verschil ligt tussen de 41kWh en de 94kWh en daar kan ik niet echt wakker van liggen. Ik denk dat de Wp na een defrost met energie uit het systeem enige tijd flink aan de bak moet en daar zitten de tweakers hier ook weer niet op te wachten…. Kortom defrosts horen erbij en zijn althans voor mij, geen issue.

Overigens, als de Wp juist bemeten is, gaat ie in de winter echt niet uit. Ook niet met een dT van 2 zoals de mijne en een Ta tussen de 26 en de 31 graden.

[ Voor 4% gewijzigd door t.oswald op 22-10-2021 13:48 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
t.oswald schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:39:
[...]

Defrosts hebben volgens mij niets te maken met water in de leidingen wat zou bevriezen als de Wp uit gaat. Ze treden juist op als de Wp aan het werk is en de Tb meestal tussen de 3 en de 5 graden boven nul is in combinatie met een hoge luchtvochtigheid. Wacht nog maar even en dan komen de verhalen weer op het forum. Als het vriest heb je zelden een defrost omdat er dan meestal minder vocht in de lucht zit.
Ik heb in 20/21 veel meer defrosts gehad dan in 19/20. Ze gaan bij mij bijna 100% via de backupheater
Kostte in 19/20 57kWh en in 20/21 132kWh. Gaat in pakweg 10 minuten en omdat de energie niet uit het systeem wordt gehaald is er geen effect op mijn kamertemperatuur. De COP zal wellicht ergens rond de 3,5 liggen als je de energie uit het systeem haalt. Dus het verschil ligt tussen de 41kWh en de 94kWh en daar kan ik niet echt wakker van liggen. Ik denk dat de Wp na een defrost met energie uit het systeem enige tijd flink aan de bak moet en daar zitten de tweakers hier ook weer niet op te wachten…. Kortom defrosts horen erbij en zijn althans voor mij, geen issue.
Inderdaad. WP gaat defrost uitvoeren omdat het buitendeel "verijst" en steeds harder moet gaan werken.
Dit resulteert in een defrost die de ijsvorming ondooit.
Hij meet dit volgens mij aan de hand van de aan en afvoer van de koelmiddelleiding temperaturen (delta daartussen).
Als die te klein wordt, dan is er een defrost nodig.

Daarna moet hij, als er wwarmte uit het systeem gehaald wordt, weer flink aan de bak. Bij back-up heater valt dit wel mee.

Ik maak me er niet druk om. Hoort er nu eenmaal bij inderdaad.
Anders moet je maar een CV nemen ;)

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:51
Weer een paar wijzigingen in mijn code:
https://gist.github.com/C...13bedb261e40130c2aadeb456

- De gevraagde binnentemperatuur wordt nu bepaald door de thermostaat en is niet meer hardcoded. Mijn partner kan dus nu zelf via de thermostaat bepalen of het op momenten een graadjes warmer mag zijn. Prefix hiervoor is de ? als in wat aan de WP wordt gevraagd te doen. Nachtverlaging staat nu ook in de thermostaat ingesteld.
- De aansturing kan pas plaatsvinden als de setpoint bekend is. Hiervoor wil ik nog even een betere functie bedenken i.p.v. al die set variabelen. Bijv. isset(@Outside_Temp)
- De ingestelde delta wordt nu uit de Heishamon gehaald i.p.v. hardcoded te zijn.
- De boost timer gaat nu uit als de doelT is gehaald.
- Gemeten temperatuur komt nu direct uit de thermostaat.
- De compressor aan logica volgt dezelfde logica als de rest van de code. Dus via de dTOffset die loopt van -1 tot +2 of in geval van de start van de WP +5.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-10 14:43
[...]

Hmm… dat zou kunnen. Ik kan me wel voorstellen dat je met een kleine systeeminhoud méér defrosts hebt: minder afgifte dus je doel-dT wordt eerder bereikt, WP gaat ‘uit’ waardoor hij eerder bevriest, WP gaat water rondpompen maar door de geringe systeeminhoud is dat water eerder afgekoeld waarop het element moet bijspringen. Ofzo.
Zo werkt het toch echt niet met defrosts. Die komen alleen als de WP bezig is en de buitenunit bevriest met ijsvorming.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
t.oswald schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:39:
[...]

Overigens, als de Wp juist bemeten is, gaat ie in de winter echt niet uit. Ook niet met een dT van 2 zoals de mijne en een Ta tussen de 26 en de 31 graden.
Ik doe in de winter wel nachtverlaging wat er in de praktijk voor zorgt dat de WP tussen 23.00 en 9.00 uit staat. Idee is dat die overdags met hogere buitentemps kan verwarmen met dus betere COP. Ta komt niet hoger dan 28 bij mij (Ta 26 is minimum).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:45
[...]

De WP bevriest niet omdat hij uit staat, juist omdat hij draait en koude lucht langs de lamellen lopen, kouder dan de al koude buitenlucht.

De defrost haalt, als het even kan, energie uit het huis om de interne heat exchanger warm te houden. Een defrost is een warmtepomp in airco stand, er loopt dus zeer koude gassen langs de exchanger. Dat zou dan de exchanger kunnen bevriezen.

Als er niet genoeg systeeminhoud is betekend dat dat er te weinig energie is maar ook dat de flow niet gehaald kan worden. Hoe hoger de flow, hoe meer de energie overdracht in de heat exchanger is. Energie+Flow is dus belangrijk bij een defrost. En ja, zo niet dan gaat de heat element aan. Echter heeft ook die voldoende flow en inhoud nodig om goed te werken. En bij te lage flow = ERROR en stopt alles. Vandaar die minimale systeeminhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:52
dirkdeman schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:55:
[...]

Maar de vraag is dus óf je te weinig systeeminhoud hebt om die paar minuutjes defrost warm water rond te pompen. Zoals gezegd: als je vloerverwarming hebt is de kans vrij groot dat je geen buffervat nodig hebt. Dat scheelt een boel kosten en complexiteit hoor! Persoonlijk zou ik eerst een berekening maken wat je systeeminhoud is. En mocht je daar niet uitkomen: volgend jaar een buffervat+extra pomp installeren omdat het tóch nodig bleek kan ook gewoon.
Daar zat ik straks ook al aan te denken ja: een buffervat kan altijd nog, zolang maar rekening houd op zolder dat het 'fysiek' allemaal nog een beetje aan te sluiten is.
reneeke1970 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:58:
[...]

Zit je toch fout met je gedachte. Bij aanvang ontdooien kijkt hij wat de temperatuur is van de retour leiding. Niet aanvoer dus. Is retour lager dan 28 gaat je element aan. Ook al zit er 1000 liter buffer achter.
Dus als je straks in dat temp gebied zit, dan reken maar veel op je backup element. Met radiatoren op 35/40 graden zul je niet mee maken dat backup aan gaat, zelfs niet zonder buffer.
28 retour is maatgevend en verder niks.
Wat je wel kunt doen is beide sensoren van in en uitgaand ijken op een twee graden hogere temp, dan fop je hem doordat het hoger lijkt. Maar jezelf ook want dan geeft je display altijd twee graden meer aan dan werkelijkheid
Van die 28 graden wist ik niet, dank daarvoor! Ik vermoed dat ik waarschijnlijk wel een wat hogere aanvoer temperatuur nodig zal hebben, dat zal eerder 35/40 graden zijn. Dat zegt waarschijnlijk nog niet zoveel over de retour temperatuur, maar zou mij niks verbazen als die ook nog wat hoger zal liggen dan bij mensen die met een zeer lage aanvoer al werken.
reneeke1970 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:11:
[...]

Nee, alleen dat je met war instellingen er zelf rekening mee moet houden dat je werkelijke temp twee graden lager is.
En het ontdooien doet hij dan feitelijk met iets te koud water waardoor het misschien wat langer duurt.
Maar het een meer systeeminhoud door een buffer is er dus meer warmte beschikbaar voor een defrost, waardoor de watertemperatuur minder snel zal dalen en dus toch net wat sneller zal ontdooien? Of is dat 'mierenneukerij'?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:48
@PASware bij mij duurt het 3 min met 450 liter buffer. Indien retour te koud duurt het tien min op het element.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:02
Bij vloerverwarming moet je in ieder geval niet te hoog gaan zitten met Ta. Beter voorkomen van bevriezing van de WP door luchtstroom regulatie.

Zelf heb ik zon warmtepomp in zo'n kast op het dak (hydroCap van DHPS). Ik had zeer veel last van defrosts. De lucht werd opnieuw aangezogen nadat deze al door de WP was heen gegaan. Na een aanpassing afgelopen zomer is mijn COP omhoog geschoten en heb ik geen defrost meer gehad.

Normaal had ik al defrosts bij +6 graden.

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:57
reneeke1970 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:58:
[...]

Zit je toch fout met je gedachte. Bij aanvang ontdooien kijkt hij wat de temperatuur is van de retour leiding. Niet aanvoer dus. Is retour lager dan 28 gaat je element aan. Ook al zit er 1000 liter buffer achter.
Dus als je straks in dat temp gebied zit, dan reken maar veel op je backup element. Met radiatoren op 35/40 graden zul je niet mee maken dat backup aan gaat, zelfs niet zonder buffer.
28 retour is maatgevend en verder niks.
Wat je wel kunt doen is beide sensoren van in en uitgaand ijken op een twee graden hogere temp, dan fop je hem doordat het hoger lijkt. Maar jezelf ook want dan geeft je display altijd twee graden meer aan dan werkelijkheid
In de Service Manual staat dat de backup-heater uit gaat bij een retourtemperatuur hoger dan 28°. Dat is iets anders dan dat hij aan gaat bij een temperatuur onder de 28°.

3. Back up heater anti freeze control:
 Back up heater turn ON when ALL below conditions is fulfilled:
o Water inlet/outlet temp. < 6°C.
o Water pump circulation anti freeze control activated and water pump ON for 4 minutes.
 Back up heater turns OFF when ANY of below conditions is fulfilled:
o Water inlet/outlet temp. > 28°C.
o Water pump circulation anti freeze control deactivated/water pump OFF.
 However, if back up heater is abnormal (H70) then back up heater anti freeze control will not activate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
FransvWoerkom schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:17:
[...]

In de Service Manual staat dat de backup-heater uit gaat bij een retourtemperatuur hoger dan 28°. Dat is iets anders dan dat hij aan gaat bij een temperatuur onder de 28°.

o Water pump circulation anti freeze control activated and water pump ON for 4 minutes.
 However, if back up heater is abnormal (H70) then back up heater anti freeze control will not activate.
Ik heb een prima beheersing van de Engelse taal, maar soms heb ik echt moeite met wat er nu precies bedoeld wordt . Begrijp ik het goed dat:

De backup heater AAN gaat wanneer aan AL deze voorwaarden wordt voldaan:
  • AV/RT temperatuur is <6C
  • De Pana in defrost-stand staat en de pomp 4 minuten lang draait
De backup heater weer UIT gaat wanneer aan EEN OF MEER van de volgende voorwaarden wordt voldaan:
  • AV/RT temperatuur is >28C
  • De pana weer uit de defrost-stand gaat
Als ik het goed begrijp staat hier dus dat het verwarmingselement niet automatisch aangaat, tenzij de pana tijdens een defrost het water na 4 minuten niet boven de 6C krijgt. Dat zou dan haaks staan op de berichten dat het element altijd gebruik wordt tijdens een defrost: sowieso de eerste 4 minuten niet (tenzij de watertemperatuur onder de 6C zakt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
FransvWoerkom schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:17:
[...]

Bevriezing beveiliging en hulp bij verwarmen heeft niks met de Ontdooi cycles te maken.
Lees nog maar even verder.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Inderdaad, kom op zo verwarren we elkaar echt te veel...
@FransvWoerkom quote de antivries beveiliging wanneer de warmtepomp uit staat. We praten toch over defrosts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
dirkdeman schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:41:
[...]

Ik heb een prima beheersing van de Engelse taal, maar soms heb ik echt moeite met wat er nu precies bedoeld wordt . Begrijp ik het goed dat:

De backup heater weer UIT gaat wanneer aan EEN OF MEER van de volgende voorwaarden wordt voldaan:
Als ik het goed begrijp staat hier dus dat het verwarmingselement niet automatisch aangaat, tenzij de pana tijdens een defrost het water na 4 minuten niet boven de 6C krijgt. Dat zou dan haaks staan op de berichten dat het element altijd gebruik wordt tijdens een defrost: sowieso de eerste 4 minuten niet (tenzij de watertemperatuur onder de 6C zakt).
En hier nog een die de vorst beveiliging zit voor te lezen.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

Mijn backup-heater is sinds de installatie eind november 1 uur aan geweest. Ondanks > 60 deicing operaties in de 2e week van februari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
[...]

Je zit verkeerd! Je moet deze hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/muIhCBOs_u-tPn-F1p8akJqy9p0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D2s6O2YwfylteWsuN7wTrJKx.png?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
t.oswald schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:07:
[...]

[Afbeelding]
Ik vertaal alleen wat @FransvWoerkom schreef... 8)7
Mijn punt over de crappy Engelse teksten in de service manual blijft overigens overeind... wat een spelfouten en onduidelijkheid weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ik ben allang blij dat alles er wel in staat. Het kost even tijd maar hoe eea werkt kun je goed teruglezen 👍🏻.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balans
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-10 13:10
@CurlyMo

Interessant je nieuwe wijzigen ,de vorige versie werkt hier naar tevredenheid.

Vanavond eens kijken of ik deze nieuwe ook aan de gang krijg.

nog specifieke regels waar ik rekening mee moet houden?

Jij brand ik blus! 4.640kW no-zw WH-MDC05J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Balans schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 18:55:
@CurlyMo

Interessant je nieuwe wijzigen ,de vorige versie werkt hier naar tevredenheid.

Vanavond eens kijken of ik deze nieuwe ook aan de gang krijg.

nog specifieke regels waar ik rekening mee moet houden?
Je hebt sowieso de laatste versie van de daemon nodig. De topics voor de thermostaat zijn nu:
- woonkamer/thermostaat/temperatuur
- woonkamer/thermostaat/temperature
- woonkamer/thermostaat/setpoint

De eerste twee zijn hetzelfde en geven de gemeten temperatuur door. Setpoint is de gewenste temperatuur. De code gaat daar nu 0.25 graden omheen zitten. Dat kan je makkelijk zelf aanpassen. Dat is alles. Ik ben ook wel benieuwd naar mogelijke wijzigingen / verbeteringen vanuit jouw / jullie kant.

Als de HeishaMon dadelijk ook OpenTherm ondersteund, dan moet je veel meer topics kunnen gebruiken met die ? prefix. Nu heb ik alleen even hardcoded deze twee erin gezet.

[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 22-10-2021 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balans
a ok die laatste stonden er volgens mij nog niet bij, zal nog wel even een git pull doen en opnieuw compilen.
Ik wil niet te veel offtopic gaan anders moet je maar ff dm`n er staan ook nog andere ip in buiten de brokerip

de 10.0.2.124 is dat jouw heishamon ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Balans schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 20:22:
a ok die laatste stonden er volgens mij nog niet bij, zal nog wel even een git pull doen en opnieuw compilen.
Ik wil niet te veel offtopic gaan anders moet je maar ff dm`n er staan ook nog andere ip in buiten de brokerip

de 10.0.2.124 is dat jouw heishamon ?
Ja, ik heb het gevoel de REST API wat beter werkt dan de MQTT API. Deze versie gebruikt dus een HTTP verbinding.

[ Voor 12% gewijzigd door CurlyMo op 22-10-2021 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balans
a ok helder , nu nog even uitvogelen hoe ik mijn domoticz idx`n naar homeassistant mqtt`s
kan krijgen want dat gebruik jij geloof ik.

idx -> woonkamer/thermostaat/temperatuur
idx -> woonkamer/thermostaat/temperature (deze had ik al met een esp gemaakt ipv domoticz mqtt dan homeassistant)
idx -> woonkamer/thermostaat/setpoint

Node-red is nog nieuw voor mij

mijn insteek is de Toon hiervoor te gaan gebruiken dus de temp uit de toon de setpoint uit de toon

heb ik dan die extra tempsensor nodig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Balans schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 20:42:
a ok helder , nu nog even uitvogelen hoe ik mijn domoticz idx`n naar homeassistant mqtt`s
kan krijgen want dat gebruik jij geloof ik.
Ik gaf eerder al aan geen uitgebreide ondersteuning te geven. En al helemaal niet als er allemaal tooling bij komt kijken wat ik alleen bij naam ken. Ik doe hier alles zelf. Als je dat niet kan volgen of niet uit de code kan destilleren, dan is het simpelweg wachten totdat het gebruikersvriendelijker in Heishamon heb geïntegreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balans
weet ik geen probleem, vragen staat vrij natuurlijk eenieder probeert wat op zijn eigen niveau zo ook ik.
Ik waardeer je ontwikkelingen en draag bij waar ik kan.

Ik ga nog even wat proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Balans schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:05:
weet ik geen probleem, vragen staat vrij natuurlijk eenieder probeert wat op zijn eigen niveau zo ook ik.
Ik waardeer je ontwikkelingen en draag bij waar ik kan.

Ik ga nog even wat proberen
Wordt zeker gewaardeerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
t.oswald schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:07:
[...]

[Afbeelding]
Inderdaad. Ik haalde deice en anti freeze door elkaar. Sorry voor het misverstand. Helaas begrijp ik niet wat ze bedoelen met

 During normal deice operation 4~9
 Water outlet temperature < 10°C or
Outdoor air temperature < -10°C or
Water inlet temperature < 27°C
Heater operates when 1 ~2 fulfilled OR When 1 and 3 ~ 4 is fulfilled.

Wie zijn 1, 2, 3, 4, 9 en wat is ~ en welke or/OR moet ik geloven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
FransvWoerkom schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 22:16:
[...]

Inderdaad. Ik haalde deice en anti freeze door elkaar. Sorry voor het misverstand. Helaas begrijp ik niet wat ze bedoelen met

 During normal deice operation 4~9
 Water outlet temperature < 10°C or
Outdoor air temperature < -10°C or
Water inlet temperature < 27°C
Heater operates when 1 ~2 fulfilled OR When 1 and 3 ~ 4 is fulfilled.

Wie zijn 1, 2, 3, 4, 9 en wat is ~ en welke or/OR moet ik geloven?
Volgende bladzijde in de handleiding denk ik. Maar dat diagram gaat me te ver (blz. 102)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfUef2KHfpSiF58fkYILqEhY2U0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M67OqM8KnFY05R15TRVRPzjo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-10 21:35
Hier vordert de installatie gestaag. Nog wat laatste zaken aansluiten en dan moet hij zijn eerste rondje gaan maken. Ik ben wel van plan om met de in de 1e post uitgelegde stooklijn te gaan werken maar voordat ik dat helemaal uitgedacht en geprogrammeerd heb ben ik nog wel een paar uurtjes verder (ben tegelijk de bestaande bosch thermostaat aan het koppelen).

Kan iemand mij verwijzen naar een setje parameters om mee op te starten? Hij gaat 100 m2 vloerverwarming voeden en heb uitgerekend dat hij z'n max vermorgen kwijt kan bij Ta 41 bij delta 2. Is dat dan een logische instelling of kan ik beter wat lager starten?

Met de CV draai ik nu Ta 45 omdat die echt lager niet heel prettig vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
Niltag schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:36:
Hier vordert de installatie gestaag. Nog wat laatste zaken aansluiten en dan moet hij zijn eerste rondje gaan maken. Ik ben wel van plan om met de in de 1e post uitgelegde stooklijn te gaan werken maar voordat ik dat helemaal uitgedacht en geprogrammeerd heb ben ik nog wel een paar uurtjes verder (ben tegelijk de bestaande bosch thermostaat aan het koppelen).

Kan iemand mij verwijzen naar een setje parameters om mee op te starten? Hij gaat 100 m2 vloerverwarming voeden en heb uitgerekend dat hij z'n max vermorgen kwijt kan bij Ta 41 bij delta 2. Is dat dan een logische instelling of kan ik beter wat lager starten?

41 is wel hoog hoor… kan je niet op (bv) 32C direct (dus niet met stooklijn) beginnen, en dan kijken of je lager kan of hoger moet? Dan kan je dat een beetje als uitgangspunt voor je toekomstige stooklijn gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:34

martijn v o

Certified by Enphase.

Heb je een pomploze vloerverdeler of eentje met pomp?
Wat heb je op de vloer liggen?
en is de vloerverwarming nieuw of al bestaand?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald

Met 100m2 vloer zou in met deze stooklijn beginnen. WAR met thermostaat. Als je thermostaat nog niet werkt, kan je met de controller de stooklijn ook handmatig shiften. Dan merk je snel of je stooklijn klopt of niet. -1 tot +1 is om je leerproces te voeden al voldoende. Met de huidige nachttemperatuur van een graad of 6 moet een Ta van 27 tot 28 lukken. Delta 2 werkt voor de pana prima. Ta 41 met vv is onzinnig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ml0PyFHWXPQ4jsNQaJ2uTaCUKYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3R8O4xVzYTSQj9MXDW8TjIpz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom

41 graden en een delta T van 2 graden. Heb je al beschermende pantoffels in huis? Op blote voeten lopen is er dan niet meer bij. En denk je aan het welzijn van huisdieren?

Bij een combinatie van radiatoren en vloerverwarming wordt de Ta bepaald door de radiatoren en de Tr door de vloerverwarming. Een delta T van 10 graden is dan niet vreemd. Je kunt in eerste instantie de warmtepomp zelf delta T en flow laten kiezen. Misschien valt er dan later nog iets te tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
t.oswald schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:18:
[...]

Met 100m2 vloer zou in met deze stooklijn beginnen. WAR met thermostaat. Als je thermostaat nog niet werkt, kan je met de controller de stooklijn ook handmatig shiften. Dan merk je snel of je stooklijn klopt of niet. -1 tot +1 is om je leerproces te voeden al voldoende. Met de huidige nachttemperatuur van een graad of 6 moet een Ta van 27 tot 28 lukken. Delta 2 werkt voor de pana prima. Ta 41 met vv is onzinnig.
[Afbeelding]
Thanks voor alle reacties. Inmiddels staat hij te draaien! Meeste werk was uiteindelijknog dat smartcloud kastje met wifi verbinden. Uiteindelijk met een USB stick de wifi instellingen erop gezet... Ik ben even begonnen met bovenstaande stooklijn. Kijken hoe dat loopt. Maar eens een beetje mee rommelen de komende tijd.

Delta T trouwens op 4 gezet. Las in het andere topic dat dit voor de J-serie beter is?

Betreft trouwens een plavuizen vloer (2 cm dik) waar vorig jaar vloerverwarming onder is geplaatst. Betreft een verdeler met pomp maar die hebt ik inmiddels in de LTV stand gezet waarbij er vrijwel niet gemengd meer wordt tussen aanvoer en retour.

Nu nog even de aan/uit via domoticz koppelen aan mijn bestaande bosch easycontrol thermostaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/am6x5AeVL8DmJZ4c8UZVN2PWOnI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mSQ2tG7o2Xid2GSVhFpQ6448.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdGeJdcmni2CpDf-APBMyb41GcY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VWz6Sy8n4G2sP0NXVPC2x2qG.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Balans
vandaag na lang proberen resultaat behaald :)

node red domoticz/out idx naar plain mqtt(homeassistant?) zodat het word geaccepteerd door @CurlyMo programma

de code mocht je net als ik geen idee hebben hoe dit te doen
code:
1
[{"id":"7ab31a32dbe222ec","type":"tab","label":"domoticz to homeassistant mqtt setpoint","disabled":false,"info":""},{"id":"8b4e9ce65908853e","type":"mqtt in","z":"7ab31a32dbe222ec","name":"","topic":"domoticz/out","qos":"2","datatype":"json","broker":"1fbb7c20.148464","nl":false,"rap":true,"rh":0,"x":90,"y":200,"wires":[["2fad5e23bc72b9c9"]]},{"id":"10fe768d52dfa8f0","type":"mqtt out","z":"7ab31a32dbe222ec","name":"","topic":"woonkamer/thermostaat/setpoint","qos":"","retain":"","respTopic":"","contentType":"","userProps":"","correl":"","expiry":"","broker":"1fbb7c20.148464","x":830,"y":200,"wires":[]},{"id":"9b91e083d2f8cb5b","type":"debug","z":"7ab31a32dbe222ec","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","statusVal":"","statusType":"auto","x":840,"y":100,"wires":[]},{"id":"230af06233d71304","type":"debug","z":"7ab31a32dbe222ec","name":"","active":false,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","statusVal":"","statusType":"auto","x":570,"y":80,"wires":[]},{"id":"2fad5e23bc72b9c9","type":"switch","z":"7ab31a32dbe222ec","name":"Filter IDX Switch","property":"payload.idx","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"206","vt":"num"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":300,"y":200,"wires":[["230af06233d71304","4c79c606f2190691"]]},{"id":"4c79c606f2190691","type":"change","z":"7ab31a32dbe222ec","name":"JSONata","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"payload.svalue1","tot":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":500,"y":200,"wires":[["10fe768d52dfa8f0","9b91e083d2f8cb5b"]]},{"id":"1fbb7c20.148464","type":"mqtt-broker","name":"","broker":"127.0.0.1","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"verifyservercert":true,"protocolVersion":"4","keepalive":"15","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","birthMsg":{},"closeTopic":"","closePayload":"","closeMsg":{},"willTopic":"","willQos":"0","willPayload":"","willMsg":{},"sessionExpiry":""}]
3 vertalingen gemaakt op deze manier om de waardes aan te leveren.

de info Setpoint en temperatuur komt van de Toon en van een esp met temperatuursensor in de woonkamer.

De Toon is opentherm dus wacht met geduld en spanning op de komende updates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Vraagske, want ik kan het maar niet (terug) vinden:

Aangezien glycol toch wel wat nadelen heeft lijkt een systeem o.b.v. alleen water mij een beter idee, wel met een (klein) risico van bevriezing. Nu heb ik ooit hier op GoT iets tegengekomen wat lijkt op een vuilafscheider, maar eigenlijk is het aan anti-bevries 'ding' dat automatisch het water eruit laat lopen als het water onder een bepaalde temperatuur komt, alleen...

....hoe heet zo'n ding? Ik kan het maar niet vinden 8)7

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
@PASware je zegt het zelf al. Een anti-vries klep:
https://www.schiessl-kael...alve-f.comp.units~p529641

Dit was die conversatie:
Nieboer40 in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

[ Voor 19% gewijzigd door CurlyMo op 25-10-2021 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-10 15:49
Ik heb geen ruimte voor een buffervat maar wel ruimte voor een buitenunit vanwege een grote tuin. De CV ketel is een nieuwe Intergas HReco.. wat zijn mijn mogelijkheden? Zit ik hiervoor in het juiste topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
JL-IP(!) schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:58:
Ik heb geen ruimte voor een buffervat maar wel ruimte voor een buitenunit vanwege een grote tuin. De CV ketel is een nieuwe Intergas HReco.. wat zijn mijn mogelijkheden? Zit ik hiervoor in het juiste topic?
Wat is je ideale eindsituatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Mijn dank is groot, eenmaal zoekend op dat typenummer kwam ik ook op de:

Caleffi 108 Anti-freeze Valve, wat volgens mij dezelfde is als de Pana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
PASware schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:50:
Vraagske, want ik kan het maar niet (terug) vinden:

Aangezien glycol toch wel wat nadelen heeft lijkt een systeem o.b.v. alleen water mij een beter idee, wel met een (klein) risico van bevriezing. Nu heb ik ooit hier op GoT iets tegengekomen wat lijkt op een vuilafscheider, maar eigenlijk is het aan anti-bevries 'ding' dat automatisch het water eruit laat lopen als het water onder een bepaalde temperatuur komt, alleen...

....hoe heet zo'n ding? Ik kan het maar niet vinden 8)7
De Pana Mono modellen hebben uitstekende anti-bevries beveiligingen, of wil jij die antivries kleppen ergens anders voor gebruiken?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
frisianstar schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:31:
[...]

De Pana Mono modellen hebben uitstekende anti-bevries beveiligingen, of wil jij die antivries kleppen ergens anders voor gebruiken?
Ze dienen bij winterse stroomuitval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niltag
Heb er inmiddels 2 dagen op zitten en moet zeggen dat ik zeker niet ontevreden ben. Vooralsnog lijkt de stooklijn die ik berekend heb op basis van de 1e post uit dit topic aardig te kloppen. Temperatuur loopt geleidelijk op naar gewenste ruimtetemperatuur en blijft dan mooi stabiel en pomp blijft lekker rustig draaien op laag vermogen (700W verbruik) zonder af te slaan.

Vooralsnog wel besloten om einde avond uit te zetten en dan halverwege de middag weer aan doordeweeks. Temperatuur zakt beperkt in de nacht en we zijn vaak pas tegen 6-7 weer thuis. Laat hem dan nu in de middag weer opschakelen. Even kijken of dat straks ook nog slim is als de temperaturen wat verder zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:27

Crazy-

Best life ever

Niltag schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:34:
Heb er inmiddels 2 dagen op zitten en moet zeggen dat ik zeker niet ontevreden ben. Vooralsnog lijkt de stooklijn die ik berekend heb op basis van de 1e post uit dit topic aardig te kloppen. Temperatuur loopt geleidelijk op naar gewenste ruimtetemperatuur en blijft dan mooi stabiel en pomp blijft lekker rustig draaien op laag vermogen (700W verbruik) zonder af te slaan.

Vooralsnog wel besloten om einde avond uit te zetten en dan halverwege de middag weer aan doordeweeks. Temperatuur zakt beperkt in de nacht en we zijn vaak pas tegen 6-7 weer thuis. Laat hem dan nu in de middag weer opschakelen. Even kijken of dat straks ook nog slim is als de temperaturen wat verder zakken.
Met vloerverwarming wil je eigenlijk geen verlaging toepassen; wat je wellicht kan doen is een shifting ipv uit zetten. Hiermee creëer je een constantere temperatuur en blijft je buffer (vloer) beter op temperatuur.

Je 700watt verbaasd mij een beetje? Maar hangt af van je instellingen en model; maar heb hem hier sinds 1 okt. nog niet boven minimaal vermogen gezien (256Watt) (Ta/Tr rond de 27-25 momenteel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6KJq4Ax_tiMy-_qYtoSK74W7zGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKHgzN0zE3seauhjlFmmjL5Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen zaterdag vrienden van ons geholpen met het plaatsen en aansluiten van de 5J (ze hebben de boel verbouwd; vloerverwarming geplaatst, prima moment dus :-))

Alles maandje terug uitgetekend en berekend qua materiaal… ben ik de 1 1/4” > 1” verlopen vergeten 👀 oeps…

Volgende week zaterdag maar even de laatste aansluitingen doen dus en opstarten maar ;-) mag de plof ketel de vloerverwarming nog even opstarten vanaf donderdag haha

[ Voor 33% gewijzigd door Crazy- op 26-10-2021 07:59 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
frisianstar schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:31:
[...]

Zoals @CurlyMo al aangeeft: als stroom uitvalt is de kans op bevriezing groot en dan is het toch lekker als het water geloosd kan worden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-10 12:41
PASware schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:44:
[...]

Zoals @CurlyMo al aangeeft: als stroom uitvalt is de kans op bevriezing groot en dan is het toch lekker als het water geloosd kan worden :)
Een extra pomp, bv DAB evosta kan met opgenomen vermogen van 25 watt op een accu met omvormer uren lang draaien, water circuleert dan door de buiten unit. Probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
CurlyMo schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:59:
[...]

Wat is je ideale eindsituatie?
Idealiter zou zijn dat we nergens meer gas voor gaan gebruiken maar die fysieke ruimte hebben helaas niet. Als ik even rekening houd met het gebruik aan ruimte nu wil ik enkel de ketel gebruiken voor de douche en bad. Warm water in de keuken kan ik oplossen met een kleine boiler.

Benedenverdieping (81m2) is volledig vloerverwarming met nog een paar T22 radiatoren.
Bovenverdieping (70m2) zijn T22 radiatoren die nooit aanstaan maar willen we wel laten hangen vanwege opgroeiende kinderen. Misschien dat de bovenverdieping ooit een keer verbouwd gaat worden dan wil ik dan graag de T22 verwijderen en Mill panelen ophangen (of vergelijkbaar).

We verwarming op 19.5 graden en hebben maximaal geïsoleerd. Het kan uiteraard beter maar dan moeten we alle ramen gaan vervangen of grote verbouwingen doen, = no go.
De ketel pruttelt gemiddeld op 40 graden en bij hele erge kou zie ik de ketel wel eens naar de 45/50 graden gaan. Gasverbruik is +/- 1500m3.

Op ons platte dak ligt 12x 365WP O/W en ik kan de garage nog vol leggen op het zuiden en daar gaat een buitenkabel van 5x2.5 á 80 meter naartoe.

Dit was het zo'n beetje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
Goedemorgen,

Afgelopen week Heishamon + domoticz + mosquitto + influxDB + Grafana werkend gekregen.
Ik lees de WP uit in Domoticz. Ook de P1 meter. De P1 meter stuur ik al door naar Grafana.

Nu ben ik bezig met het COP script van de WP. Hier loopt ik gedeeltelijk vast. Wie kan mij helpen.

code:
Ik heb even vaste waardes gepakt voor de sCOP. De juiste idx waardes invullen moet goed komen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
[09:27]
return {

on = {
timer = {
'every minute'--devices = {
-- 12901 -- NR: WP-Verbruik
}
},

logging = {
level = domoticz.LOG_DEBUG, -- Uncomment to override the dzVents global logging setting and use debug
marker = "WP-COP Pana Device HM"
},

execute = function(domoticz, item)

-- devices
--local flowinstValue = domoticz.devices(12496).rawData[1] -- Flow L/min [ is % device ]
--local flowinstValue = domoticz.devices(12524).rawData[1] -- Flow custom sensor ivm liters /minuut WP Flow HM
local flowinstValue = 16 -- Flow L/min (fixed value)
local tempoutValue = 26 -- Temperature Heatpump out WP Uitstroom Aanvoer HM
local tempreturnValue = 21 -- Temperature Heatpump return WP Instroom Retour HM
local powerHeatpump = 400 -- HEatpump power adsorbed in watt WP Verbruik W HM
local frequentie = 38 -- HEatpump frquentie in Herz WP Frequentie HM
local sCOP = domoticz.devices(173) -- Cop (dummy- custom sensor W/W ) WP COP NR DZ-- calculation

local Watt_heat_c = math.abs(domoticz.utils.round((tempoutValue-tempreturnValue) * 4.187 * (flowinstValue/60)*1000))
local COP_calculated = math.abs(domoticz.utils.round(Watt_heat_c/powerHeatpump,2))domoticz.log('flowinstValue ' .. flowinstValue .. ' L/min ', domoticz.LOG_DEBUG)

domoticz.log('tempoutValue ' .. tempoutValue .. ' C ', domoticz.LOG_DEBUG)
domoticz.log('tempreturnValue ' .. tempreturnValue .. ' C ', domoticz.LOG_DEBUG)
domoticz.log('powerHeatpump ' .. powerHeatpump .. ' Watt ', domoticz.LOG_DEBUG)
domoticz.log('Watt_heat_c ' .. Watt_heat_c .. ' Watt ', domoticz.LOG_DEBUG)
domoticz.log('COP_calculated ' .. COP_calculated .. ' W/W ', domoticz.LOG_DEBUG)

if tonumber(powerHeatpump) > 180 and COP_calculated < 24 and tonumber(frequentie) > 14 then -- was 11 maar geeft vertekent beeld in grafana -- DIT ERBIJ???: and tonumber(frequentie) > 80

domoticz.openURL('http://192.168.0.2:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=173'..'&nvalue=0&svalue='..COP_calculated) --WP COP NR DZ
--sCOP.updateCustomSensor(COP_calculated)
else
domoticz.openURL('http://192.168.0.2:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=173'..'&nvalue=0&svalue=0') --WP COP NR DZ
--sCOP.updateCustomSensor(0.0)

end

end
}

Ik krijg de volgende code niet werkend:
code:
1
domoticz.openURL('http://192.168.0.2:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=173'..'&nvalue=0&svalue='..COP_calculated) --WP COP NR DZ

Wat krijg ik als uitkomst in de log:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCNXklUAU6C1MyoS8IINQVfQNRE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IIb89QyguQcywFglTZlzBalA.png?f=fotoalbum_large

En mijn custom sensor wordt niet geschreven en blijft gewoon 0.
Waarvoor dient deze JSON en hoe zorg ik ervoor dat mijn custom sensor op deze manier wordt geschreven in domoticz.

als ik de volgende code gebruik:

code:
1
sCOP.updateCustomSensor(COP_calculated)

Krijg ik wel uitkomst, namelijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZN-1juJ1MyaJO-W5SehHoJTid0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sCzDpLUU896Nc3RX8vicMbOD.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
JL-IP(!) schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:08:
[...]

Idealiter zou zijn dat we nergens meer gas voor gaan gebruiken maar die fysieke ruimte hebben helaas niet.
Benodigde fysieke ruimte is wellicht ook een aanname... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
CurlyMo schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:55:
[...]

Benodigde fysieke ruimte is wellicht ook een aanname... :)
Eens O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Heb je misschien wat plattegronden van je huis incl. hoogtes? Dan kunnen we makkelijker meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
Mortel schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:52:
Goedemorgen,

Afgelopen week Heishamon + domoticz + mosquitto + influxDB + Grafana werkend gekregen.
Ik lees de WP uit in Domoticz. Ook de P1 meter. De P1 meter stuur ik al door naar Grafana.

Nu ben ik bezig met het COP script van de WP. Hier loopt ik gedeeltelijk vast. Wie kan mij helpen.

code:
Ik heb even vaste waardes gepakt voor de sCOP. De juiste idx waardes invullen moet goed komen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
[09:27]
return {

on = {
timer = {
'every minute'--devices = {
-- 12901 -- NR: WP-Verbruik
}
},

logging = {
level = domoticz.LOG_DEBUG, -- Uncomment to override the dzVents global logging setting and use debug
marker = "WP-COP Pana Device HM"
},

execute = function(domoticz, item)

-- devices
--local flowinstValue = domoticz.devices(12496).rawData[1] -- Flow L/min [ is % device ]
--local flowinstValue = domoticz.devices(12524).rawData[1] -- Flow custom sensor ivm liters /minuut WP Flow HM
local flowinstValue = 16 -- Flow L/min (fixed value)
local tempoutValue = 26 -- Temperature Heatpump out WP Uitstroom Aanvoer HM
local tempreturnValue = 21 -- Temperature Heatpump return WP Instroom Retour HM
local powerHeatpump = 400 -- HEatpump power adsorbed in watt WP Verbruik W HM
local frequentie = 38 -- HEatpump frquentie in Herz WP Frequentie HM
local sCOP = domoticz.devices(173) -- Cop (dummy- custom sensor W/W ) WP COP NR DZ-- calculation

local Watt_heat_c = math.abs(domoticz.utils.round((tempoutValue-tempreturnValue) * 4.187 * (flowinstValue/60)*1000))
local COP_calculated = math.abs(domoticz.utils.round(Watt_heat_c/powerHeatpump,2))domoticz.log('flowinstValue ' .. flowinstValue .. ' L/min ', domoticz.LOG_DEBUG)

domoticz.log('tempoutValue ' .. tempoutValue .. ' C ', domoticz.LOG_DEBUG)
domoticz.log('tempreturnValue ' .. tempreturnValue .. ' C ', domoticz.LOG_DEBUG)
domoticz.log('powerHeatpump ' .. powerHeatpump .. ' Watt ', domoticz.LOG_DEBUG)
domoticz.log('Watt_heat_c ' .. Watt_heat_c .. ' Watt ', domoticz.LOG_DEBUG)
domoticz.log('COP_calculated ' .. COP_calculated .. ' W/W ', domoticz.LOG_DEBUG)

if tonumber(powerHeatpump) > 180 and COP_calculated < 24 and tonumber(frequentie) > 14 then -- was 11 maar geeft vertekent beeld in grafana -- DIT ERBIJ???: and tonumber(frequentie) > 80

--sCOP.updateCustomSensor(COP_calculated)
else
domoticz.openURL('http://192.168.0.2:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=173'..'&nvalue=0&svalue=0') --WP COP NR DZ
--sCOP.updateCustomSensor(0.0)

end

end
}

Ik krijg de volgende code niet werkend:
code:
1

Wat krijg ik als uitkomst in de log:

[Afbeelding]

En mijn custom sensor wordt niet geschreven en blijft gewoon 0.
Waarvoor dient deze JSON en hoe zorg ik ervoor dat mijn custom sensor op deze manier wordt geschreven in domoticz.

als ik de volgende code gebruik:

code:
1
sCOP.updateCustomSensor(COP_calculated)

Krijg ik wel uitkomst, namelijk
[Afbeelding]
zou je kunnen kijken of je in je script wel het goede hebt staan.
In de browser zie ik hier nu (in chrome) in je script ' command¶m ' . dit zou volgens mij ' command&param ' moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
pgeene schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:45:
[...]

zou je kunnen kijken of je in je script wel het goede hebt staan.
In de browser zie ik hier nu (in chrome) in je script ' command¶m ' . dit zou volgens mij ' command&param ' moeten zijn.
Yes dat was hem. Danku.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
Crazy- schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 07:55:
[...]

Met vloerverwarming wil je eigenlijk geen verlaging toepassen; wat je wellicht kan doen is een shifting ipv uit zetten. Hiermee creëer je een constantere temperatuur en blijft je buffer (vloer) beter op temperatuur.

Je 700watt verbaasd mij een beetje? Maar hangt af van je instellingen en model; maar heb hem hier sinds 1 okt. nog niet boven minimaal vermogen gezien (256Watt) (Ta/Tr rond de 27-25 momenteel)

[Afbeelding]

Afgelopen zaterdag vrienden van ons geholpen met het plaatsen en aansluiten van de 5J (ze hebben de boel verbouwd; vloerverwarming geplaatst, prima moment dus :-))

Alles maandje terug uitgetekend en berekend qua materiaal… ben ik de 1 1/4” > 1” verlopen vergeten 👀 oeps…

Volgende week zaterdag maar even de laatste aansluitingen doen dus en opstarten maar ;-) mag de plof ketel de vloerverwarming nog even opstarten vanaf donderdag haha
De J-serie heeft veel hoger minimum vermogen (circa 500watt) en daarnaast wordt het in dit milde voorseizoen echt veel te warm met continu draaien. Ik draai enkel tussen 9.00 en 23.00 en dan maximaal 2 runs (vaak 1). De thermostaat zet de WP uit wanneer het binnen te warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:27

Crazy-

Best life ever

vandermark schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:26:
[...]

De J-serie heeft veel hoger minimum vermogen (circa 500watt) en daarnaast wordt het in dit milde voorseizoen echt veel te warm met continu draaien. Ik draai enkel tussen 9.00 en 23.00 en dan maximaal 2 runs (vaak 1). De thermostaat zet de WP uit wanneer het binnen te warm wordt.
Ah, ja inderdaad.. in de OT zie ik wel de minimale afgifte van de H-serie (+- 1400W) is deze bij de J-serie gelijk?

oh, staat er gewoon 2500Watt... Fors meer >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Crazy- op 26-10-2021 16:52 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
Crazy- schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:51:
[...]

Ah, ja inderdaad.. in de OT zie ik wel de minimale afgifte van de H-serie (+- 1400W) is deze bij de J-serie gelijk?

oh, staat er gewoon 2500Watt... Fors meer >:)
Klopt. Ik bedoel opgenomen elektrisch vermogen overigens. En ik heb een 9kW pomp. Minimum van die zal nog wel iets hoger zijn. Ik moet dan ook 1500-1600 m3 gas vervangen 😜 en we houden hier wel van een lekker warm huis.

Met de huidige stooklijn heeft hij hem binnen 2 a 3 uur op een aangename temperatuur waarna de temperatuur daar ook niet echt veel meer boven stijgt en hij gewoon op laag vermogen blijft draaien.

Ik ga nog wel een aan/uit regeling inbouwen wellicht aangevuld met stooklijn shift als hij na x tijd nog niet op temperstuur is of te snel afslaat. Heb alles nu via domoticz en de pana smartcloud lopen. Inmiddels ook gelukt om met een Python scriptje alle temperaturen van bestaande ruimte thermostaten naar Domoticz te halen dus die kan ik mooi als input gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
Niltag schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 19:47:
[...]

Klopt. Ik bedoel opgenomen elektrisch vermogen overigens. En ik heb een 9kW pomp. Minimum van die zal nog wel iets hoger zijn. Ik moet dan ook 1500-1600 m3 gas vervangen 😜 en we houden hier wel van een lekker warm huis.
Ik heb ook een 9kW Pana, die doet op 19/20 Hz net iets boven de 500W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:29
En wat is het voordeel dan van de j tegenover de h als het kouder wordt ? Lager in z’n vermogen bij lagere temps ? Minder defrosts ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
CurlyMo schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:18:
[...]

Heb je misschien wat plattegronden van je huis incl. hoogtes? Dan kunnen we makkelijker meedenken.
Dit is het eigenlijk wel.. Ik kan uiteraard een plattegrond maken maar tegenover de kachel zit de badkamer en vanuit de hoek waar de foto genomen is zit een slaapkamer.

Mocht je toch alles willen weten dan hoor ik het graag

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
JL-IP(!) schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:21:
[...]

Dit is het eigenlijk wel.. Ik kan uiteraard een plattegrond maken maar tegenover de kachel zit de badkamer en vanuit de hoek waar de foto genomen is zit een slaapkamer.

Mocht je toch alles willen weten dan hoor ik het graag

***members only***
Kijk eens naar de Atlantic Calypso. Eventueel hang je er daar twee van op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
CurlyMo schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:24:
[...]

Kijk eens naar de Atlantic Calypso. Eventueel hang je er daar twee van op.
Ik lees enkel de mogelijkheid voor tapwater. Ik zou graag de woning willen verwarmen met een warmtepomp. Tapwater in de keuken kan via een boiler en douchen/bad doen we niet vaak vanwege sporten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
JL-IP(!) schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:02:
[...]

Ik lees enkel de mogelijkheid voor tapwater. Ik zou graag de woning willen verwarmen met een warmtepomp. Tapwater in de keuken kan via een boiler en douchen/bad doen we niet vaak vanwege sporten.
Dat snap ik, maar de WP zet je buiten neer. Je zei alleen geen ruimte te hebben voor een boilervat voor SWW, dus ben ik daarover met je mee gaan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
CurlyMo schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:30:
[...]

Dat snap ik, maar de WP zet je buiten neer. Je zei alleen geen ruimte te hebben voor een boilervat voor SWW, dus ben ik daarover met je mee gaan denken.
Ah, helder. Nu vat ik hem ;)
Daarvoor is het inderdaad een mooie oplossing, ik sla hem op.

Wat zou je advies zijn voor een externe WP? Met de gedachte van ons verbruik etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• java-artist
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-11-2022
Ep Woody schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:08:
[...]

In een personenauto wordt erg moeilijk, de doos is ongeveer 1 meter hoog. Er circuleren nog wel ergens afmetingen van de doos.

Gewoon achterop een aanhanger gaat prima. Ook met meerdere tegelijkertijd.
Ik krijg net van Immotec te horen dat de tcap 16Kw pas in het voorjaar leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:47

Carboy54

Duurzaamheid coach

Kan iemand mij in simpele woorden vertellen wat de werking en de invloed is op pendelgedrag met deze instellingen? Het gaat mij om de onderste 3 instellingen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uaRqVIUBSss2i8vnd2eJtjewFEU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e1RQK5UmvzqtzAcWDp1bYC5D.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fc9iIkKpVmbH1iaSma9bZ2X8FFQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gw4QTDOyqJISl7X1RnSJagtT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Carboy54 op 27-10-2021 10:58 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Carboy54 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:55:
Kan iemand mij in simpele woorden vertellen wat de werking en de invloed is op pendelgedrag met deze instellingen? Het gaat mij om de onderste 3 instellingen [Afbeelding]

[Afbeelding]
Het heeft geen zin hier een grafiek te plaatsen zonder er bij te zetten wat de lijntjes voorstellen en welke verticale as er bij hoort.

Als deze grafiek alleen maar dient om te laten zien wat jij verstaat onder pendelen:
Je vergist je. De warmtepomp pendelt niet, maar gaat elke keer uit als de warmtevraag nul wordt. Als hij uit gaat, dan gebruikt hij ook geen elektriciteit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
Kan iemand mij in simpele woorden vertellen wat de werking en de invloed is op pendelgedrag met deze instellingen? Het gaat mij om de onderste 3 instellingen [Afbeelding]

[Afbeelding]
die settings zijn al vaker besproken, wellicht even terug zoeken.
en inderdaad is uit jouw grafieken niks op te amaken zonder legenda en zonder bv te weten wat het eindresultaat is enzo.
en pendelen is geen ramp die je moet voorkomen, in een aantal gevallen is het eigenlijk gewoon logisch start en stop gedrag.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28

[Afbeelding]
Niets.

Rood en groen lijken mij watertemperaturen op de rechter as. Groen Ta en Rood Tr.
Donkergroen compressorfrequentie op de linker as.

De Ta stijgt te snel waardoor hij boven de Tsp komt en daardoor uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

FransvWoerkom schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:37:
[...]

Het heeft geen zin hier een grafiek te plaatsen zonder er bij te zetten wat de lijntjes voorstellen en welke verticale as er bij hoort.

Als deze grafiek alleen maar dient om te laten zien wat jij verstaat onder pendelen:
Je vergist je. De warmtepomp pendelt niet, maar gaat elke keer uit als de warmtevraag nul wordt. Als hij uit gaat, dan gebruikt hij ook geen elektriciteit :)
Het gaat mij hierbij met name om de 3 instellingen onderin de grafiek en het effect bij het wijzigen op de werking van de pomp zoals beschreven.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

sjimmie schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:28:
[...]

die settings zijn al vaker besproken, wellicht even terug zoeken.
en inderdaad is uit jouw grafieken niks op te amaken zonder legenda en zonder bv te weten wat het eindresultaat is enzo.
en pendelen is geen ramp die je moet voorkomen, in een aantal gevallen is het eigenlijk gewoon logisch start en stop gedrag.
Het gaat mij hierbij met name om de 3 instellingen onderin de bovenste afbeelding en het effect bij het wijzigen op de werking van de pomp zoals beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ep Woody schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:09:
[...]

Niets.

Rood en groen lijken mij watertemperaturen op de rechter as. Groen Ta en Rood Tr.
Donkergroen compressorfrequentie op de linker as.

De Ta stijgt te snel waardoor hij boven de Tsp komt en daardoor uit gaat.
Jouw interpretatie klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:34

martijn v o

Certified by Enphase.

Maar kun je niet even de hele grafiek plaatsen, want pendelen doet ie niet echt, maar ik denk wel dat ie wat rustiger en dus langer kan lopen.
Heb je de H of de J serie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWx78Y-JjssdaYQkRZw4sgGgJUA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/27hd41ThRsQ0qEuiG9SuqFdz.png?f=fotoalbum_large
Mijn run: regelt op delta T van 4, Taanvoer van 27 graden en start wat enthousiast op maar daarna pruttelen op 20 Hz. Cop van boven de 5,5.

En regel je op watertemperatuur of op kamerthermostaat.

[ Voor 66% gewijzigd door martijn v o op 27-10-2021 21:20 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Carboy54 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 16:00:
[...]

Het gaat mij hierbij met name om de 3 instellingen onderin de grafiek en het effect bij het wijzigen op de werking van de pomp zoals beschreven.
Het was even zoeken waar je het nu eigenlijk over hebt. Je hebt ongeveer dezelfde vraag hier gesteld in juli. Het lijkt daar dat je een 9kW J-serie. hebt. Waar die plaatjes vandaan komen, begrijp ik niet. Uit de Service Cloud? Deze instellingen hebben betrekking op bivalent gebruik van de warmtepomp, dus samen met een andere warmtebron, bijvoorbeeld een ketel of een (zonne)boiler met gebruikmaking van een buffervat. Kennelijk heb jij dat, of heb je daarvoor gekozen in het installateursmenu. Een en ander wordt besproken op blz. 94 van de NL Operating Instructions. Ik heb alleen die voor de H-serie, dus dat kan bij de J anders zijn.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Ik neem aan dat het gaat om het 3x in/uitschakelen aan de rechter helft van de grafiek. Dat is puur een kwestie van te weinig afgifte op deze watertemperatuur, mogelijk in combinatie met het starten op een te hoge compressorfrequentie. Ik zou het eens uittesten met hogere watertemperaturen.

Controleer ook alle basis dingen, zoals controleren op kortsluiting in de leidingen etc. Ik ken jouw systeem verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegit
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12-10 22:36
Hoi allemaal

I heb jullie help nodig voor een warmtepomp installatie. Ik heb veel hier gelezen. Maar twijfel met een paar dingen. De Panasonic lijk mij het beste oplossing voor mijn situatie. Ik heb een huis van 2008, 173m2 met vloerverwarming op de hele begane grond incl garage en de 1st verdieping, 1 radiator in de zolder (die gebruik ik nooit) +-1500m3 gas p/j. De CV ketel staat nu in zolder maar hij geeft problemen. Ik dacht eerst een hybride omdat ik heb een gas kachel hebt. Maar nu ik denk liever Monoblock voor alleen verwarming en CV ketel voor DHW (misschien later vervangen voor wpb). Het beste plaatsen van de WP is op de dak van de garage. Ik heb twee opties 1 - de leiding van WP door de muur naast hem naar de vvw verdeling leiding op de 1st verdieping maar de verdeler leiding is 20mm. Of 2 - op de muur en door de dak en naast de muur naar de locatie van de CV ketel (hij is ook op de andere kant dus meer meters leiding) CV heeft 25mm in vergelijking met 20mm bij verdelers. Mijn vraag is zal dit werken en kan ik de WP op de 20mm aansluiting of moet het bij de 25mm bij de CV ketel. Sorry als mijn Nederlands niet helemaal klopt, niet mijn eerst taal, ik ben Engels. Dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
JL-IP(!) schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:41:
[...]

Ah, helder. Nu vat ik hem ;)
Daarvoor is het inderdaad een mooie oplossing, ik sla hem op.

Wat zou je advies zijn voor een externe WP? Met de gedachte van ons verbruik etc.
Als je voor een J serie gaat dan neem je hem zo groot als dat je wil betalen. De 5, 7 en 9 zijn hetzelfde qua minimaal vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Elegit schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:03:
173m3 met vloerverwarming op de hele begane grond incl garage en de 1st verdieping, 1 radiator in de zolder (die gebruik ik nooit).
173 kuub is wel erg klein...
De CV ketel staat nu in zolder maar hij geeft problemen. Ik dacht eerst een hybride omdat ik heb een gas kachel hebt.
Hybride kost je een zinloze € 200,- per jaar.
Maar nu ik denk liever Monoblock voor alleen verwarming en CV ketel voor DHW (misschien later vervangen voor wpb).
Als dat je die € 200,- per jaar waard is voor niks...
Mijn vraag is zal dit werken en kan ik de WP op de 20mm aansluiting of moet het bij de 25mm bij de CV ketel. Sorry als mijn Nederlands niet helemaal kloppen, niet mijn eerst taal, ben zelfs Engels. Dank je wel.
Hoe groter de diameter hoe beter al zou 20 ook wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegit
CurlyMo schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:06:
[...]

173 kuub is wel erg klein...

[...]

Hybride kost je een zinloze € 200,- per jaar.

[...]

Als dat je die € 200,- per jaar waard is voor niks...

[...]

Hoe groter de diameter hoe beter al zou 20 ook wel werken.
Sorry 173m2 oppervlakte. +- 1500m3 incl DHW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Elegit schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:03:
Hoi allemaal

I heb jullie help nodig voor een warmtepomp installatie. Ik heb veel hier gelezen. Maar twijfel met een paar dingen. De Panasonic lijk mij het beste oplossing voor mijn situatie. Ik heb een huis van 2008, 173m2 met vloerverwarming op de hele begane grond incl garage en de 1st verdieping, 1 radiator in de zolder (die gebruik ik nooit) +-1500m3 gas p/j. De CV ketel staat nu in zolder maar hij geeft problemen. Ik dacht eerst een hybride omdat ik heb een gas kachel hebt. Maar nu ik denk liever Monoblock voor alleen verwarming en CV ketel voor DHW (misschien later vervangen voor wpb). Het beste plaatsen van de WP is op de dak van de garage. Ik heb twee opties 1 - de leiding van WP door de muur naast hem naar de vvw verdeling leiding op de 1st verdieping maar de verdeler leiding is 20mm. Of 2 - op de muur en door de dak en naast de muur naar de locatie van de CV ketel (hij is ook op de andere kant dus meer meters leiding) CV heeft 25mm in vergelijking met 20mm bij verdelers. Mijn vraag is zal dit werken en kan ik de WP op de 20mm aansluiting of moet het bij de 25mm bij de CV ketel. Sorry als mijn Nederlands niet helemaal klopt, niet mijn eerst taal, ben zelfs Engels. Dank je wel.
Als de CV ketel problemen geeft waarom dan nog houden voor DHW? Gelijk vervangen door een boiler (via monoblock verwarmen of losse wpb inderdaad. Gas opzeggen en inderdaad 200 euro per jaar extra overhouden.
Aansluiting met 32mm of 25mm naar de verdeler op 20mm. Vanaf daar splits het dan immers, via het te plaatsen T-stuk, naar 2x20mm (1x verdeler 1e verdieping en 1x naar rest van de woning). Is een prima verhouding.. Maak het je niet lastiger.
En je nederlands is prima. Tot je laatste zin had ik het nog niet echt in de gaten. Er zijn hier genoeg die slechter nederlands schrijven dan jij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Elegit schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:22:
[...]

7kW versie zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@Elegit, ik zou inderdaad ook gelijk de CV ketel eruit gooien en vervangen door een SWW vat die verwarmd wordt door de warmtepomp. Dit is veel sneller dan met een WPB en je hebt maar 1x een warmtepomp nodig voor het maken van warm water. Als je een WPB gebruikt maak je eerst warmte in huis (met de WP) die je vervolgens omzet in warm water via de WPB. Als het je om subsidies te doen is kun je overwegen om een zonneboiler te nemen met een extra spiraal voor de warmtepomp. (mits je voldoende ruimte op je dak hebt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Ep Woody schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:19:
@Elegit, ik zou inderdaad ook gelijk de CV ketel eruit gooien en vervangen door een SWW vat die verwarmd wordt door de warmtepomp. Dit is veel sneller dan met een WPB en je hebt maar 1x een warmtepomp nodig voor het maken van warm water. Als je een WPB gebruikt maak je eerst warmte in huis (met de WP) die je vervolgens omzet in warm water via de WPB. Als het je om subsidies te doen is kun je overwegen om een zonneboiler te nemen met een extra spiraal voor de warmtepomp. (mits je voldoende ruimte op je dak hebt.)
Als je nog geen zonnecollector op je dak hebt en wel voldoende ruimte, kun je beter zonnepanelen leggen. De aanbeveling om een sww tank te nemen, ondersteun ik wel. Dan wel een tank die speciaal voor warmtepompen is gemaakt. Met een verwarmingsspiraal met een groot oppervlak zo dat de warmtepomp de tank snel en efficiënt kan opwarmen. Een 9kW warmtepomp heeft een 300 liter tank in een uur opgewarmd van 42 tot 52 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:19
Ik ben van plan om in het voorjaar de WP aan te gaan schaffen vanuit Immotech(ritje op en neer vanuit eindhoven is niet heel erg lang). Ik merk dat ik steeds meer neig om de WP op het garage dak te zetten(houten constructie) of aan de gevel te monteren(de kabels/leidingen zijn dan veel sneller binnen).

Wie van jullie heeft het toestel aan de gevel hangen en hoe bevalt het geluid van het apparaat?

En wie van jullie hebben hem op het garagedak staan en wat kunnen jullie vertellen over het geluid/resonantie hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
FransvWoerkom schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:14:
[...]

Als je nog geen zonnecollector op je dak hebt en wel voldoende ruimte, kun je beter zonnepanelen leggen. De aanbeveling om een sww tank te nemen, ondersteun ik wel. Dan wel een tank die speciaal voor warmtepompen is gemaakt. Met een verwarmingsspiraal met een groot oppervlak zo dat de warmtepomp de tank snel en efficiënt kan opwarmen. Een 9kW warmtepomp heeft een 300 liter tank in een uur opgewarmd van 42 tot 52 graden.
Maar wel met 1500 watt tov de 300 watt van een wpb.
Als salderen niet meer bestaat is het duur warm water, die 300 watt komt nog wel uit zonnepanelen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FransvWoerkom
De Engelsen hebben kennelijk ook moeite met de handleidingen van Panasonic. Aircon UK heeft vorig jaar een ontwerp installatiehandleiding uitgebracht voor warmtepompen van de H en J serie met voorbeelden van installaties en de bedoeling van bijbehorende instellingen:

https://www.logicool-ac.c...uide-2020-Final-Draft.pdf

Het lijkt me vooral handig voor mensen die terecht of ten onrechte een buffertank of zelfs een bivalente opstelling hebben geïnstalleerd en hier met vragen komen over de instellingen.

Opmerkelijk vind ik de reden van Aircon om een buffertank te installeren: Het is een grensvlak van energie-opwekkende warmtepomp en energie-verbruikend afgiftesysteem. Daarmee is het ook de grens van de verantwoordelijkheden en garanties van beide installateurs.

Als de klant problemen ondervindt, kunnen installateurs dus altijd naar de andere kant van het buffervat wijzen. Behalve het vat en een extra installateur betaal je ook voor extra elektriciteitsgebruik: de ingestelde delta T van het buffervat blijkt het verschil tussen aanvoertemperatuur van de warmtepomp en de aanvoertemperatuur naar je afgiftesysteem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:04
Elegit schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:22:
[...]

Met 1500m3 kom je op iets meer dan 7kW benodigd vermogen bij -10 (op basis van de koevlaas vuistregel). In het geval dat je dan voor de Panasonic J serie monoblock kiest kan je het best voor de 9kW versie gaan. Die levert bij 35 graden aanvoer (voor vloerverwarming) en -15 nog tot 7.6kW en heeft net zo'n hoog minimumvermogen als de 5kW en 7kW versie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05ZgkktV9UGwF8TArnyAzPCjIeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYaHrpA519izbfRGVGI7OCSf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
reneeke1970 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:32:
[...]

Maar wel met 1500 watt tov de 300 watt van een wpb.
Als salderen niet meer bestaat is het duur warm water, die 300 watt komt nog wel uit zonnepanelen.
Ik zie geen principiëel verschil tussen warmwaterbereiding met de warmtepomp die er toch al staat en met een warmtepompboiler. Niet in energie en niet in geld. Als de zon schijnt, draaien ze beide op zonnestroom. Als de zon niet schijnt beide op netstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
FransvWoerkom schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:00:
[...]

Ik zie geen principiëel verschil tussen warmwaterbereiding met de warmtepomp die er toch al staat en met een warmtepompboiler. Niet in energie en niet in geld. Als de zon schijnt, draaien ze beide op zonnestroom. Als de zon niet schijnt beide op netstroom.
In de winter draait wpb op zonne stroom, je wp niet. Geeft je toch een maandje of 4/5 winst.
En langere levensduur wp....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

martijn v o schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:15:
Maar kun je niet even de hele grafiek plaatsen, want pendelen doet ie niet echt, maar ik denk wel dat ie wat rustiger en dus langer kan lopen.
Heb je de H of de J serie?
[Afbeelding]
Mijn run: regelt op delta T van 4, Taanvoer van 27 graden en start wat enthousiast op maar daarna pruttelen op 20 Hz. Cop van boven de 5,5.

En regel je op watertemperatuur of op kamerthermostaat.
Ik heb de J serie nu na de H te hebben vervangen. Pruttelt nu met Delta 2 en lagere buitentemperatuur en minimaal 30 graden beter door op 19 hz. regel met de kamerthermostaat op het bedieningspaneel momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

FransvWoerkom schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 00:39:
[...]

Het was even zoeken waar je het nu eigenlijk over hebt. Je hebt ongeveer dezelfde vraag hier gesteld in juli. Het lijkt daar dat je een 9kW J-serie. hebt. Waar die plaatjes vandaan komen, begrijp ik niet. Uit de Service Cloud? Deze instellingen hebben betrekking op bivalent gebruik van de warmtepomp, dus samen met een andere warmtebron, bijvoorbeeld een ketel of een (zonne)boiler met gebruikmaking van een buffervat. Kennelijk heb jij dat, of heb je daarvoor gekozen in het installateursmenu. Een en ander wordt besproken op blz. 94 van de NL Operating Instructions. Ik heb alleen die voor de H-serie, dus dat kan bij de J anders zijn.

Succes.
( 9Kw J serie inderdaad. Plaatjes uit de Aquarea Servicecloud. Ik heb geen boiler en die staat ook niet aangevinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ep Woody schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:13:
[...]

Ik neem aan dat het gaat om het 3x in/uitschakelen aan de rechter helft van de grafiek. Dat is puur een kwestie van te weinig afgifte op deze watertemperatuur, mogelijk in combinatie met het starten op een te hoge compressorfrequentie. Ik zou het eens uittesten met hogere watertemperaturen.

Controleer ook alle basis dingen, zoals controleren op kortsluiting in de leidingen etc. Ik ken jouw systeem verder niet.
Ik had een 5 Kw H serie en nu een 9 Kw J serie die veel hoger opstart in compressiefrequentie waardoor de radiatoren veel sneller opwarmen. Nu beter met buiten 10-12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

FransvWoerkom schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 00:39:
[...]

Succes.
Ik denk ook niet dat deze instellingen te maken hebben met bivalent gebruik. Vandaar ook mijn vragen op het forum. Een J serie heeft geheel andere software dan de H waar ik overigens zeer tevreden over ben. Ik ben een voormalig H gebruiker :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
reneeke1970 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:10:
[...]

In de winter draait wpb op zonne stroom, je wp niet. Geeft je toch een maandje of 4/5 winst.
En langere levensduur wp....
Ik had het over Joules, jij hebt het over euro's. OK. Jouw warmwatervoorziening loopt kennelijk op subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
FransvWoerkom schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:44:
[...]

Ik had het over Joules, jij hebt het over euro's. OK. Jouw warmwatervoorziening loopt kennelijk op subsidie.
Ik heb het alleen maar over praktijk verschil tussen de twee opstellingen.
Aanschaf prijzen heb ik het niet over gehad dus wat je nu probeert te zeggen geen idee....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegit
thehog schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:27:
[...]

Als de CV ketel problemen geeft waarom dan nog houden voor DHW? Gelijk vervangen door een boiler (via monoblock verwarmen of losse wpb inderdaad. Gas opzeggen en inderdaad 200 euro per jaar extra overhouden.
Aansluiting met 32mm of 25mm naar de verdeler op 20mm. Vanaf daar splits het dan immers, via het te plaatsen T-stuk, naar 2x20mm (1x verdeler 1e verdieping en 1x naar rest van de woning). Is een prima verhouding.. Maak het je niet lastiger.
En je nederlands is prima. Tot je laatste zin had ik het nog niet echt in de gaten. Er zijn hier genoeg die slechter nederlands schrijven dan jij :)
Dank je wel voor de tips :). Als ik het goed begrijp, de leiding zo zijn. WP 32mm -> 20 mm t stuk verdeler 1st verdieping -> 25mm hoofd CV leiding -> 20 mm leiding naar begane grond verdeler? Wat is de kans dat het grootste deel van het warme water door de 1st verdieping vvw gaat en terug naar de WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
reneeke1970 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:05:
[...]

Ik heb het alleen maar over praktijk verschil tussen de twee opstellingen.
Aanschaf prijzen heb ik het niet over gehad dus wat je nu probeert te zeggen geen idee....
Jij hebt het over salderen en 4/5 winst. Dus jij hebt het over geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
FransvWoerkom schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:08:
[...]

Jij hebt het over salderen en 4/5 winst. Dus jij hebt het over geld.
Een wpb is een maandje of vier of vijf financieel in het voordeel ja dat klopt. Dat is namelijk ieder apparaat dat rechtstreeks op zonne stroom kan draaien als salderen weg is.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Elegit schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:55:
[...]

Dank je wel voor de tips :). Als ik het goed begrijp, de leiding zo zijn. WP 32mm -> 20 mm t stuk verdeler 1st verdieping -> 25mm hoofd CV leiding -> 20 mm leiding naar begane grond verdeler? Wat is de kans dat het grootste deel van het warme water door de 1st verdieping vvw gaat en terug naar de WP
Die kans is net zo groot als je eigen onkunde :-)
Simpel gezegd, je moet de verdelers waterzijdig inregelen zodat op de 1e verdieping net zoveel water loopt als nodig. Op de retour van de verdeler hoor een inregelkraan te zitten om de toevoer af te knijpen. Net zoals een inregelkraan op de andere verder en radiator horen te zitten.

Omdat je na het T-stuk immers twee kanten op gaat van minstens 20mm (waar na het inderdaad nog langs een stuk 25mm hoofdleiding loopt) is de flow wel voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
RemySoeters schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:24:
Ik ben van plan om in het voorjaar de WP aan te gaan schaffen vanuit Immotech(ritje op en neer vanuit eindhoven is niet heel erg lang). Ik merk dat ik steeds meer neig om de WP op het garage dak te zetten(houten constructie) of aan de gevel te monteren(de kabels/leidingen zijn dan veel sneller binnen).

Wie van jullie heeft het toestel aan de gevel hangen en hoe bevalt het geluid van het apparaat?

En wie van jullie hebben hem op het garagedak staan en wat kunnen jullie vertellen over het geluid/resonantie hiervan?
Ik heb hem aan de gevel hangen.
Met rubberen dempers tussen de pana en de beugels en met trillings ontkoppelde pluggen tussen de muur en de beugels.

Pluggen:
https://www.muepro.nl/Onl.../M-PRO-PHONEX-Ankers.html
Die met rand dan.
Zou daar ook absuut niet op besparen, net zoals de de dempers tussen de pana en de beugels.
Later ga je het nooit meer doen.

Je hoort hem wel binnen (enkelsteens muurtje met wat steenwol en gipsplaat ervoor) maar heel stilletjes als op vol vermogen en totaal niet storend.

Bij een slaapkamermuur zou ik het niet zeker weten.

Pagina: 1 ... 29 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.