Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 134 Laatste
Acties:
  • 778.898 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-10 21:35
Update over mijn 'aanschaf traject'. Goene-energiewinkel is erg behulpzaam en denkt ook goed mee. Helaas wordt hier geen voorraad aangehouden en wordt er besteld bij Panasonic. Levertijd is momenteel erg slecht te bepalen en hoopt voor het einde van het jaar.

Ik heb ook nog even contact opgenomen met immoTec. Die zegt vooralsnog dat als ik 1 dag vooraf aangeef dat ik kom dat hij klaar staat. Ben dus even aan het kijken of we die definitief kunnen maken.

Weet een van jullie de in doos afmetingen van de Pana MDC09J3E5-W? Dan weet ik of ik met aanhanger kan of dat ik in mijn auto kan passen/meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niltag schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:27:
Weet een van jullie de in doos afmetingen van de Pana MDC09J3E5-W? Dan weet ik of ik met aanhanger kan of dat ik in mijn auto kan passen/meten.
Buitenunits van warmtepompen moet je altijd rechtop vervoeren. De kans is dus klein dat het past (tenzij je een bestelbus hebt).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Niltag schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:27:
Update over mijn 'aanschaf traject'. Goene-energiewinkel is erg behulpzaam en denkt ook goed mee. Helaas wordt hier geen voorraad aangehouden en wordt er besteld bij Panasonic. Levertijd is momenteel erg slecht te bepalen en hoopt voor het einde van het jaar.

Ik heb ook nog even contact opgenomen met immoTec. Die zegt vooralsnog dat als ik 1 dag vooraf aangeef dat ik kom dat hij klaar staat. Ben dus even aan het kijken of we die definitief kunnen maken.

In een personenauto wordt erg moeilijk, de doos is ongeveer 1 meter hoog. Er circuleren nog wel ergens afmetingen van de doos.

Gewoon achterop een aanhanger gaat prima. Ook met meerdere tegelijkertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@Niltag:

JoKo in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"
Deel 1 van “van het gas af” staat thuis. 2 x 3 uur “fahren” 😉
https://tweakers.net/ext/...BVeInKDlQL5rzf3/thumb.jpg

De pana WH-MDC05H3E5 Generation H 5 kW

Misschien makkelijk als jullie de maten weten voor vervoer.

Pallet 120 x 80 x 15 cm
Doos 140 x 101 x 45 cm

Dus op de foto 140 x 116 x 80 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:15
Moest zelf ook even twee keer kijken:

WP in doos op pallet:
140cm diep, 80cm breed, 116cm hoog

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:57
reneeke1970 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:44:
[...]

Omdat je op war draait, zonder draaiende pomp kan hij niet meten. Je thermostaat moet niet alleen je vloer verwarming aan sturen maar ook tegelijk je wp. Als er dan geen groep warmte vraagt blijft wp ook uit
In hoofdst 12.2 van de service manual als volgt samengevat:

 Water pump will OFF when room thermo OR tank thermo OR buffer tank thermo OFF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
joostdejonge123 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:21:
[...]

Inmiddels heb ik de twee testen gedaan:
Bij hoge temperatuur van alle thermostaten zie ik dat de warmte pomp prima zijn warmte kwijt kan:
[Afbeelding]

...

Wat ik dan nog niet snap... het liefst maak ik gebruik van buffer tank connection. Klopt het dan dat ik zone1 een thermometer moet hebben en aan de buffer tank?
Gewoon proberen. Buffer aanvinken in installateursmenu en buffertank sensor aan de betreffende aansluiting op het PCB schroeven. Verder geen zones instellen.

Wat ik nog steeds niet snap, is waarvoor je een buffervat nodig hebt. Met alle thermostaten open gaat de warmtepomp in ieder geval niet zo snel uit, maar de temperatuur varieert nu drie graden en de aanvoertemperatuur ligt drie graden hoger dan de buffertemperatuur. Zonde van de COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-10 10:51
FransvWoerkom schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:51:
[...]

Gewoon proberen. Buffer aanvinken in installateursmenu en buffertank sensor aan de betreffende aansluiting op het PCB schroeven. Verder geen zones instellen.

Wat ik nog steeds niet snap, is waarvoor je een buffervat nodig hebt. Met alle thermostaten open gaat de warmtepomp in ieder geval niet zo snel uit, maar de temperatuur varieert nu drie graden en de aanvoertemperatuur ligt drie graden hoger dan de buffertemperatuur. Zonde van de COP.
Dank je wel.

Het zonder actieve zone instellen lukt helaas niet, als ik daar de sensor ook af haal krijg ik een foutmelding dat hij geen sensor heeft. Daar moet ik dan een extra sensor voor aanschaffen.
Ik ga ook nog een keer proberen met external switch, en dan buffertank aan.

De reden een buffervat is dat een aantal zones bij mij erg klein zijn, dan loop ik mis met de warmteafgifte ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
joostdejonge123 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:52:
[...]

Dank je wel.

Het zonder actieve zone instellen lukt helaas niet, als ik daar de sensor ook af haal krijg ik een foutmelding dat hij geen sensor heeft. Daar moet ik dan een extra sensor voor aanschaffen.

De reden een buffervat is dat een aantal zones bij mij erg klein zijn, dan loop ik mis met de warmteafgifte ben ik bang.
Angst is een slechte raadgever.

Zolang de zones maar voldoende afgifte hebben maakt de grote van een zone toch niet uit? Hooguit dat je minimaal 1 grote of 2 kleintjes gelijktijdig aan wil hebben voordat de warmtepomp wat mag doen, maar zodra het winter wordt zal toch altijd alles open staan en je met WAR een gepaste hoeveelheid warmte de woning in sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
Ep Woody schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:55:
[...]

Angst is een slechte raadgever.

Zolang de zones maar voldoende afgifte hebben maakt de grote van een zone toch niet uit? Hooguit dat je minimaal 1 grote of 2 kleintjes gelijktijdig aan wil hebben voordat de warmtepomp wat mag doen, maar zodra het winter wordt zal toch altijd alles open staan en je met WAR een gepaste hoeveelheid warmte de woning in sturen.
True...

Met WAR bedoel je toch compenstation curve? Die staat sowieso aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
joostdejonge123 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:52:
[...]

Dank je wel.

Je hebt gelijk. Ik heb die "simple two-zone" van Panasonic in gebruik. Daar moet je ook een extra sensor aan de aanvoer klemmen. Er staat bij dat die geen invloed heeft op de werking, alleen voor de presentatie. Ik heb twee thermistors van 12k parallel (€0,50) op de aanvoer geplakt. Die geven 2° te hoog aan, maar ik zie het toch niet in het display want daarin staat de kamertemperatuur. De echte sensor kost bij RJtec twee tientjes.

Niemand verbiedt je om groepen of zones te knijpen in flow. Dan wordt de temperatuurval daar groter en de gemiddelde temperatuur en afgifte kleiner.

[ Voor 7% gewijzigd door FransvWoerkom op 13-10-2021 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fadsjeik
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-03-2022
Dank voor alle antwoorden so far. Ik ben er bijna, maar zit nu toch een beetje met geluid in mijn maag. Volgens de spec sheet doet de 9kW monoblock 69db op vol vermogen. De handleiding en excel van de overheid zijn tikje tricky, maar lijkt vrij snel mis te gaan om dan 40db op de erfgrens te hebben. Hoe doen jullie dat? Tuin hier is 12 meter breed, maar zelfs als ik hem dan in het midden zet, zit ik 6m van beide erfgrenzen af, en lukt het niet om theoretisch op de 40db te komen. (en het liefst zet ik de WP natuurlijk niet pal midden in de tuin). Ene buur heeft stenen muurtje, andere groene haag (dus telt niet als demper). Voorkant is straat, achterkant is water. Beide zijn niet direct issue denk ik.

Als ik sommige van jullie foto's zie, lijkt het dat die WPs ook dicht bij de erfgrens staan. Hoe doen jullie dat? Gewoon overleggen met de buren en fingers crossed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
Kan je met een pana (split) j-serie ook 2 zones zonder buffervat bouwen?
Dus die uitbreidingsprint erin en dan 2 zones met andere temperaturen (beneden vloerverwarming en boven nog radiatoren) regelen?
Ik denk dat ik het antwoord zelf wel weet, maar toch even polsen of er ideeën zijn waar ik zelf niet op kom.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-10 10:43
Zijn er hier meer mensen waar op de Aquarea Service Cloud en Smart Cloud geen gegevens meer binnenkomen sinds gisteren? Alles lijkt te draaien maar geen gegevens meer ontvangen sinds gisteren.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
@t.oswald ik zag vandeweek een mail over een storing.
22u geleden:
Thank you for using "AQUAREA Service Cloud ".
Due to something wrong with the system, some functions are unavailable and display error messages.
We're working on fixing it. We apologize for the inconvenience caused.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
sjimmie schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 17:04:
@t.oswald ik zag vandeweek een mail over een storing.
22u geleden:

[...]
Klopt, maar ik vroeg me af of bij anderen die storing ook nog steeds is? Er komt niets binnen bij mij.

Update: ik heb uiteindeljk het apparaat verwijderd uit de smart Cloud en opnieuw aangemeld. Op geen andere manier wilde het lukken. Als je het ID bij de hand houdt, is dat wel vlot te doen. Moest daarna wel mijn IFTTT koppelingen bijwerken en opnieuw aanmelden bij de service Cloud. Geen idee waarom het niet simpel lukte met aan/uit zetten.

[ Voor 36% gewijzigd door t.oswald op 13-10-2021 20:21 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:25

timovd

Voorsprong door techniek

Gisterenavond heb ik de CZ-TAW1 aan en uit gezet en daarna deed 'ie het weer.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
t.oswald schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 17:02:
Zijn er hier meer mensen waar op de Aquarea Service Cloud en Smart Cloud geen gegevens meer binnenkomen sinds gisteren? Alles lijkt te draaien maar geen gegevens meer ontvangen sinds gisteren.
Gisteren een korte hick-up hier, nu werkt alles weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
sjimmie schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 17:01:
Dus die uitbreidingsprint erin en dan 2 zones met andere temperaturen (beneden vloerverwarming en boven nog radiatoren) regelen?
Ik denk dat ik het antwoord zelf wel weet, maar toch even polsen of er ideeën zijn waar ik zelf niet op kom.
Ik heb een h serie met 2 zones zonder buffervat. Beide zones hebben genoeg volume (2 verschillende panden op een 5kW pana :) , had eerst 2 cv ketels met totaal 62kW 8)7 ).
Hiervoor heb ik een 3 weg klep met middenstand geïnstalleerd (dus zone 1, zone 2 of beide tegelijk).
Dus ook geen bypass nodig.
Is niet zoals het hoort, werkt wel.
Zou er zelf niet voor kiezen, maar kon geen buffervat kwijt.

De hoogst gevraagde temp van beide zones wordt geleverd
Als maar een zone actief, dan de aanvoer temp van die zone.
Dat is standaard zo bij de Pana.
Voor mij geen probleem, want de temperaturen lopen niet zover uit elkaar.
En anders bereikt een zone, door de hogere aanvoertemp, gewoon eerder de gevraagde ruimtetemp en slaat dan af.
Draai hier dus niet WAR maar thermostaat.
Maar de temperaturen liggen wel redelijk in lijn met WAR als het kouder wordt.

COP is er niet echt minder door. Max Ta afgelopen winter 31 graden. ;)

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 01:08
In voorbereiding op de wp had ik een festwertregler op mijn gesloten magnum verdeler gezet met een Hst pompje. Het zit er nog steeds op en op stand max gedraagt het zich als een gesloten verdeler en op de andere standen wordt er retour water uit de vloer bijgemengd. Hoe de wp zich dan gaat gedragen op het gebied van pendelen weet ik niet, nog niet uitgeprobeerd.
https://www.amazon.de/Afr...2CB0813XFB2W%2CB08HHB8JK7Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Crmy6aOpyiiMSGNdtLZka35K5hM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFAwKdhFjpmK17h9PkxQiGbT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Signor Doekie op 14-10-2021 01:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
fadsjeik schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:21:
Dank voor alle antwoorden so far. Ik ben er bijna, maar zit nu toch een beetje met geluid in mijn maag. Volgens de spec sheet doet de 9kW monoblock 69db op vol vermogen. De handleiding en excel van de overheid zijn tikje tricky, maar lijkt vrij snel mis te gaan om dan 40db op de erfgrens te hebben. Hoe doen jullie dat? Tuin hier is 12 meter breed, maar zelfs als ik hem dan in het midden zet, zit ik 6m van beide erfgrenzen af, en lukt het niet om theoretisch op de 40db te komen. (en het liefst zet ik de WP natuurlijk niet pal midden in de tuin). Ene buur heeft stenen muurtje, andere groene haag (dus telt niet als demper). Voorkant is straat, achterkant is water. Beide zijn niet direct issue denk ik.

Als ik sommige van jullie foto's zie, lijkt het dat die WPs ook dicht bij de erfgrens staan. Hoe doen jullie dat? Gewoon overleggen met de buren en fingers crossed?
Ik heb een Mono 7KW, het meeste geluid komt van de ventilator als de Pana een 'defrost' aan het draaien is.

Bij echt moeilijke buren zou ik een geluidsisolatie kap eromheen bouwen, dus de eerste winter maar eens aan zien wat de buren er van vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door frisianstar op 13-10-2021 19:41 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:52
frisianstar schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 18:43:
[...]

Ik heb een Mono 7KW, het meeste geluid komt van de ventilator als de Pana een 'defrost' aan het draaien is.
Bij de minste weersomstandigheden is dat pakweg een paar minuten defrost per half uur warmte draaien (veel vocht in de atmosfeer én winterse/ koude temperaturen)

Bij echt moeilijke buren zou ik een geluidsisolatie kap eromheen bouwen, dus de eerste winter maar eens aan zien wat de buren er van vinden.
Ik heb een 5kw H en daar staat tijdens een DF de ventilator helemaal stil.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:48
redbullwaning schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:17:
[...]

Ik heb een 5kw H en daar staat tijdens een DF de ventilator helemaal stil.
Wat ook logisch is, ontdooien gaat met interne warmte, dat ga je niet koelen door er koude lucht langs te blazen.
Alleen op het eind paar sec om lamellen droog te blazen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024

Wij hebben ‘m op het dak van de garage. Als je op de oprit staat en hij is net volle bak bezig hoor je ‘m iets, ja. Maar de uitblaasopening van de afzuigkap maakt bijvoorbeeld veel meer lawaai. Zelfde met een auto die net langsrijdt, of geluid van de snelweg als de wind deze kant op staat, spelende kinderen, etc… Als de WP gewoon staat te ‘pruttelen’ (laag vermogen, 20-30Hz, wat hij verreweg de meeste tijd doet) hoor je gewoon niks.

Goede veringsdempers eronder en kijken of de blaasrichting niet recht in iemand z’n raam blaast is voldoende, hoor. Valt echt allemaal mee met het geluid. Kom gerust een keer luisteren naar onze 9Kw hier in Ede!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:34

martijn v o

Certified by Enphase.

joostdejonge123 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 17:21:
[...]

Gisteren een korte hick-up hier, nu werkt alles weer
Hier nog in storing. Had hem vandaag al even uitgezet om te kijken of dat werkte maar helaas.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
martijn v o schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:54:
[...]

Hier nog in storing. Had hem vandaag al even uitgezet om te kijken of dat werkte maar helaas.
Ik heb uiteindeljk het apparaat verwijderd uit de smart Cloud en opnieuw aangemeld. Op geen andere manier wilde het lukken. Als je het ID bij de hand houdt, is dat wel vlot te doen. Moest daarna wel mijn IFTTT koppelingen bijwerken en opnieuw aanmelden bij de service Cloud. Geen idee waarom het niet simpel lukte met aan/uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:29
Hier staat de pana ook op de uitbouw van onze woning. Dus betonnen dak met extra dempers eronder. Uitblaas is helemaal vrij en wordt niet belemmerd door huizen of ramen.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-10 16:13
dirkdeman schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:50:
[...]

Wij hebben ‘m op het dak van de garage. Als je op de oprit staat en hij is net volle bak bezig hoor je ‘m iets, ja. Maar de uitblaasopening van de afzuigkap maakt bijvoorbeeld veel meer lawaai. Zelfde met een auto die net langsrijdt, of geluid van de snelweg als de wind deze kant op staat, spelende kinderen, etc… Als de WP gewoon staat te ‘pruttelen’ (laag vermogen, 20-30Hz, wat hij verreweg de meeste tijd doet) hoor je gewoon niks.

Goede veringsdempers eronder en kijken of de blaasrichting niet recht in iemand z’n raam blaast is voldoende, hoor. Valt echt allemaal mee met het geluid. Kom gerust een keer luisteren naar onze 9Kw hier in Ede!
Is het dak van de garage van hout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

t.oswald schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:23:
[...]

Ik heb uiteindeljk het apparaat verwijderd uit de smart Cloud en opnieuw aangemeld. Op geen andere manier wilde het lukken. Als je het ID bij de hand houdt, is dat wel vlot te doen. Moest daarna wel mijn IFTTT koppelingen bijwerken en opnieuw aanmelden bij de service Cloud. Geen idee waarom het niet simpel lukte met aan/uit zetten.
Alles gewist, maar ik kan me nu ook niet meer aanmelden, dat was twee weken geleden ook al zo'n gedoe.
Morgen maar weer opnieuw proberen, gelukkig loopt ie wel lekker en kan ik wel meekijken op de kwh meter en de kampstrup warmmtemeter.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
Met dat gedoe met de Aquarea Cloud ben ik èrrug in m’n nopjes met de Heishamon ;)
KaDoos schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:42:
[...]

Is het dak van de garage van hout?
Yes, houtbouw met een dikke plaat isolatiemateriaal en bitumen erop. Was even spannend of het geen klankkast ging worden, maar dat is niet het geval.

[ Voor 12% gewijzigd door dirkdeman op 13-10-2021 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
martijn v o schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:46:
[...]

Alles gewist, maar ik kan me nu ook niet meer aanmelden, dat was twee weken geleden ook al zo'n gedoe.
Morgen maar weer opnieuw proberen, gelukkig loopt ie wel lekker en kan ik wel meekijken op de kwh meter en de kampstrup warmmtemeter.
Als je weer probeert de smart Cloud te openen als je je apparaat gewist hebt, krijg je toch een stap voor stap programma aangeboden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom

De Panasonic kan op Rustige Mode (Quiet Mode bij Panasonic, Silent Mode in het bouwbesluit) draaien. Dan mag je overdag 5dB meer op de erfgrens. Als je hem tegen het muurtje van de ene buur zet, staat hij 12m van de andere buur; dat scheelt weer 3dB. Ik kom op 42,5dB.

Zie rekentool RVO en zie hfdst. 5.2.van de Design Manual 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Ik heb het Simple 2 Zone voorbeeld uit de Service Manual gebouwd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXEtaXjlue3D_GrrQu6wG_j19Ic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QolsKiGWK84iqdic6um9WWq7.png?f=fotoalbum_large

Als mixing valve heb ik een Esbe 3-wegmixer VRG131 met ARA661 servomotor gekocht. De mixer is een plugkraan met T-boring die de vv-pomp verbindt met de warmtepomp (zone1, radiatoren) of de retour van de vv of er tussenin. Hij wordt linksom of rechtsom aangestuurd met 230VAC vanuit de uitbreidingskaart. Zone 1, de Ta wordt geregeld met WAR en de thermostaat in de afstandsbediening. Zone 2 wordt nu geregeld met WAR en handmatig plussen en minnen vanaf de remote. Dat wordt later een sensor en thermostaat in de woonkamer.

Het werkt prima. Het enige probleem bij installatie was het aansluiten van de 3-wegmixer. Terecht heeft Esbe het over de draden CW en CCW, Panasonic over de aansluitingen Open en Close zonder ergens te melden welke ingang dan geopend of gesloten wordt. Proberen hielp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
FransvWoerkom schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 00:18:
[...]

Ik heb het Simple 2 Zone voorbeeld uit de Service Manual gebouwd
Ah oke! Dat is de iets uitgebreidere versie van wat @pgeene al beschreef waarbij jij dan dus een open verdeler toepast om in de VV de watertemperatuur te beheersen.
Punt is namelijk dat de methode van @pgeene voor mij niet oplost dat de radiatoren een hogere Ta nodig hebben dan de vloer. En aan de andere kant heb ik hetzelfde probleem als @pgeene dat we hier geen buffertank kwijt kunnen qua ruimte.

De vloerverwarming verdeler is maar 5 groepen dus die zou met niet al te hoge kosten vervangen kunnen worden. Dan zou ik dus een andere verdeler, de pana uitbreidingsprint, een mixing valve(?) en 2 thermistors nodig hebben. En iemand die het kan installeren dan.
Daarmee kan dan de pana gaan draaien op de Ta die voor de radiatoren nodig is, terwijl de VV zelf voor een lagere temperatuur zorgt. En de mixing valve bepaalt dan of zone 1, 2 of beide van water worden voorzien. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
FransvWoerkom schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 00:18:
[...]

Ik heb het Simple 2 Zone voorbeeld uit de Service Manual gebouwd:

[Afbeelding]

Als mixing valve heb ik een Esbe 3-wegmixer VRG131 met ARA661 servomotor gekocht. De mixer is een plugkraan met T-boring die de vv-pomp verbindt met de warmtepomp (zone1, radiatoren) of de retour van de vv of er tussenin. Hij wordt linksom of rechtsom aangestuurd met 230VAC vanuit de uitbreidingskaart. Zone 1, de Ta wordt geregeld met WAR en de thermostaat in de afstandsbediening. Zone 2 wordt nu geregeld met WAR en handmatig plussen en minnen vanaf de remote. Dat wordt later een sensor en thermostaat in de woonkamer.

Het werkt prima. Het enige probleem bij installatie was het aansluiten van de 3-wegmixer. Terecht heeft Esbe het over de draden CW en CCW, Panasonic over de aansluitingen Open en Close zonder ergens te melden welke ingang dan geopend of gesloten wordt. Proberen hielp.
Dit is toch gewoon een klassiek vloerverwarming/radiator systeem met een mengverdeler met pomp? Hogere temperatuur uit de warmtepomp de radiatoren in en het water terugkoelen naar vloerverwarming geschikte temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
sjimmie schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 08:29:
[...]

Ah oke! Dat is de iets uitgebreidere versie van wat @pgeene al beschreef waarbij jij dan dus een open verdeler toepast om in de VV de watertemperatuur te beheersen.
Punt is namelijk dat de methode van @pgeene voor mij niet oplost dat de radiatoren een hogere Ta nodig hebben dan de vloer. En aan de andere kant heb ik hetzelfde probleem als @pgeene dat we hier geen buffertank kwijt kunnen qua ruimte.

De vloerverwarming verdeler is maar 5 groepen dus die zou met niet al te hoge kosten vervangen kunnen worden. Dan zou ik dus een andere verdeler, de pana uitbreidingsprint, een mixing valve(?) en 2 thermistors nodig hebben. En iemand die het kan installeren dan.
Daarmee kan dan de pana gaan draaien op de Ta die voor de radiatoren nodig is, terwijl de VV zelf voor een lagere temperatuur zorgt. En de mixing valve bepaalt dan of zone 1, 2 of beide van water worden voorzien. Toch?
Bijna goed. Bij @pgeene verdeelt de mixingvalve het water tussen twee bestemmingen. Bij simple 2-zone en ook bij de andere voorbeelden van Panasonic dient de mixing valve voor het mengen van retourwater en warmwater uit de warmtepomp om de juiste temperatuur naar de vloer te sturen. Vergelijkbaar met de thermostaatkraan op vv-verdelers met pomp. Alleen bij de laatste is die thermostaatkraan niet regelbaar door de pana en ligt de retourflow in de verdeler vast. Daardoor is de aanvoertemperatuur van de vloer altijd een stuk lager dan de aanvoertemperatuur van de warmtepomp. Met die mixing valve kan de aanvoertemperatuur van de vloer geregeld worden van Ta van de warmtepomp tot retourtemperatuur van de vloer.

Het zou mooi zijn als je de retourflow in de verdeler kon afsluiten. Dan kon je buiten de verdeler zo'n mixing valve zetten. Bij mijn oude verdeler zat die retour vast in de dichtgelaste retourbalk. Bij moderne verdelers voor LT-aanvoer zit er een regelkraan tussen. Van een oude Duitse verdeler en wat losse onderdelen heb ik een nieuwe geknutseld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcKFeVxzFknPArPeVO8reuLzgiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JEs1ouVttD7uHFGLejPqHQ5h.jpg?f=fotoalbum_large

De aanvoer zit linksonder. Tussen de afsluiter en de pomp zit de mixing valve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Ep Woody schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:36:
[...]

Dit is toch gewoon een klassiek vloerverwarming/radiator systeem met een mengverdeler met pomp? Hogere temperatuur uit de warmtepomp de radiatoren in en het water terugkoelen naar vloerverwarming geschikte temperaturen.
Jazeker is dit klassiek. Maar in Nederland niet gewoon. Voor het terugregelen van keteltemperatuur voldoet de goedkopere vaste retourmenging met thermostaatkraan. Ons ben zuneg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
FransvWoerkom schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:04:
[...]

Bijna goed. Bij @pgeene verdeelt de mixingvalve het water tussen twee bestemmingen. Bij simple 2-zone en ook bij de andere voorbeelden van Panasonic dient de mixing valve voor het mengen van retourwater en warmwater uit de warmtepomp om de juiste temperatuur naar de vloer te sturen. Vergelijkbaar met de thermostaatkraan op vv-verdelers met pomp. Alleen bij de laatste is die thermostaatkraan niet regelbaar door de pana en ligt de retourflow in de verdeler vast. Daardoor is de aanvoertemperatuur van de vloer altijd een stuk lager dan de aanvoertemperatuur van de warmtepomp. Met die mixing valve kan de aanvoertemperatuur van de vloer geregeld worden van Ta van de warmtepomp tot retourtemperatuur van de vloer.

Het zou mooi zijn als je de retourflow in de verdeler kon afsluiten. Dan kon je buiten de verdeler zo'n mixing valve zetten. Bij mijn oude verdeler zat die retour vast in de dichtgelaste retourbalk. Bij moderne verdelers voor LT-aanvoer zit er een regelkraan tussen. Van een oude Duitse verdeler en wat losse onderdelen heb ik een nieuwe geknutseld:

[Afbeelding]

De aanvoer zit linksonder. Tussen de afsluiter en de pomp zit de mixing valve.
Even denken...
Dan is dus de mate van mixen bij de VV "vast", regelt de pana strikt genomen de Ta voor Zone-1.
Dus is de temperatuur van de vloerverwarming afhankelijjk van de variabele Ta van Zone-1 in combinatie met de vaste stand van de mixer?

Je zei eerder ook nog:
Zone 2 wordt nu geregeld met WAR en handmatig plussen en minnen vanaf de remote. Dat wordt later een sensor en thermostaat in de woonkamer.
Dat lijkt me dan nu heel onpraktisch, (tenminste, hier schommelt het met WAR veel teveel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
sjimmie schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:29:
[...]

Even denken...
Dan is dus de mate van mixen bij de VV "vast", regelt de pana strikt genomen de Ta voor Zone-1.
Dus is de temperatuur van de vloerverwarming afhankelijjk van de variabele Ta van Zone-1 in combinatie met de vaste stand van de mixer?

Je zei eerder ook nog:

[...]

Dat lijkt me dan nu heel onpraktisch, (tenminste, hier schommelt het met WAR veel teveel)
Nee, de mixer heeft geen vaste stand, maar wordt geregeld door de pana.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
FransvWoerkom schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:36:
[...]

Nee, de mixer heeft geen vaste stand, maar wordt geregeld door de pana.
ah check, dat scheelt al.
maar dan nog is hier bij ons beneden wel een thermostaat (al dan niet icm war) nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
sjimmie schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 08:29:
[...]

Bij mij wordt de vloerverwarming in zone 2 gereged door de vloerverwarmingspomp in samenwerking met een standaard ventiel op temperatuur. Doordat het ventiel even sluit bij een te hoge temp kan deze niet te hoog worden.
Dat is niet anders dan met een CV waar 70 graden doorheen gaat en dan voor het vloerverwarmingssysteem teruggeregeld moet worden.
Anders was mijn vloer kapot gegaan toen de CV monteur langs was gewesst en de CV weer op 80 graden had gezet :( (kwam van 45).
Opmerking monteur>>> meeste mensen willen gewoon comfort, dus zet ik de temp altijd omhoog. 8)7

Als je zone 2 alleen een vloerverwarming is, wel een bypass installeren. Anders dan kan het zijn dat je perongeluk tegen een dicht ventiel aan zit te pompen. Vindt de Pana niet leuk.

Doe je alleen Zone 2 verwarmen. laat de Pana je temp zakken op basis van de curve van zone 2 en hoeft het ventiel (bijna) niets meer te doen.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
pgeene schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:34:
[...]

Bij mij wordt de vloerverwarming in zone 2 gereged door de vloerverwarmingspomp in samenwerking met een standaard ventiel op temperatuur. Doordat het ventiel even sluit bij een te hoge temp kan deze niet te hoog worden.
Dat is niet anders dan met een CV waar 70 graden doorheen gaat en dan voor het vloerverwarmingssysteem teruggeregeld moet worden.
Anders was mijn vloer kapot gegaan toen de CV monteur langs was gewesst en de CV weer op 80 graden had gezet :( (kwam van 45).
Opmerking monteur>>> meeste mensen willen gewoon comfort, dus zet ik de temp altijd omhoog. 8)7
Ach, daar heb je de beroepsaansprakelijkheidsverzekering toch voor? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
dirkdeman schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:46:
Met dat gedoe met de Aquarea Cloud ben ik èrrug in m’n nopjes met de Heishamon ;)

[...]

Yes, houtbouw met een dikke plaat isolatiemateriaal en bitumen erop. Was even spannend of het geen klankkast ging worden, maar dat is niet het geval.
Ok bedankt, Het is niet voor mij maar voor mijn zoon.
Nog een vraag hoor je hem in de garage ook niet resoneren? Bij mijn zoon zou de pomp op het dak van de uitbouw moeten komen anders komt hij te dicht op de erfgrens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
dirkdeman schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:46:

[...]

Zo erg is het nu ook weer niet. En de CZ-TAW1 werkt via IFTTT perfect samen met TADO en SmarlLife zodat ik zonder kennis van scrips maken mijn WiFi relais kan aan en uitschakelen en automatisch kan shiften alles op basis van de door de TADO thermostaat gemeten ruimtetemperatuur, indien gewenst op 0,1 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
KaDoos schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:35:
[...]

Ok bedankt, Het is niet voor mij maar voor mijn zoon.
Nog een vraag hoor je hem in de garage ook niet resoneren? Bij mijn zoon zou de pomp op het dak van de uitbouw moeten komen anders komt hij te dicht op de erfgrens.
In de garage hoor je ‘m niet meer of minder dan buiten. Maar wel meer dan binnen in huis, ik weet niet of ik het geluid wat hij nu maakt in een leefruimte zou willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
dirkdeman schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 18:52:
[...]

In de garage hoor je ‘m niet meer of minder dan buiten. Maar wel meer dan binnen in huis, ik weet niet of ik het geluid wat hij nu maakt in een leefruimte zou willen.
Ok, bedankt dat zegt genoeg.
Moet er toch een andere oplossing bedacht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
KaDoos schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:08:
[...]

Ok, bedankt dat zegt genoeg.
Moet er toch een andere oplossing bedacht worden.
Er zijn twee soorten geluidsoverdracht: contactgeluid en luchtgeluid. Als je de warmtepomp op een houten dak zet, krijg je daar onder last van contactgeluid doordat het dak meetrilt met de warmtepomp. Als de uitbouw stenen muren op een solide fundering heeft, zou je boven het dak een portaal kunnen maken dat rust op steunen op of aan de stenen muren. Een warmtepomp op dat portaal geeft alleen luchtgeluid. Dat luchtgeluid kun je samen met ander luchtgeluid behoorlijk dempen met een verzwaard dak. Bijvoorbeeld met trottoirtegels.

O ja, je moet kabels en leidingen van die warmtepomp natuurlijk over dat portaal laten lopen. Niet over het dak.

[ Voor 7% gewijzigd door FransvWoerkom op 14-10-2021 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
t.oswald schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 17:24:
[...]

Zo erg is het nu ook weer niet. En de CZ-TAW1 werkt via IFTTT perfect samen met TADO en SmarlLife zodat ik zonder kennis van scrips maken mijn WiFi relais kan aan en uitschakelen en automatisch kan shiften alles op basis van de door de TADO thermostaat gemeten ruimtetemperatuur, indien gewenst op 0,1 graden.
Het zal al eens ter sprake zijn gekomen, maar welke thermostaat is dat dan, heb je een linkje ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
sjimmie schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 07:55:
[...]

Het zal al eens ter sprake zijn gekomen, maar welke thermostaat is dat dan, heb je een linkje ofzo?
Ik heb uit het cv tijdperk nog een Tado thermostaat. Dat ding direct inzetten geeft problemen omdat de Tado “slim” wil zijn. Totaal ongeschikt voor aan/uit regelen van de Wp.
IFTTT kan activiteiten maken met Tado, SmartLife en Aquarea Smart Cloud. Met de Tado meet de kamertemperatuur, met SmartLife schakel ik de Wp aan/uit met een wifi relais en de Aquarea Smart Cloud gebruik ik voor het instellen van de shift.
Als voorbeeld het aangaan van de Wp vanmorgen toen de kamertemperatuur onder de 21.0 graden kwam. SmartLife zet met het relais de Wp aan en de shift wordt door de Aquarea Smart Cloud op 0 gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zM5GjsspmeVWz4M9d9oZMlKO7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjBpFizk7E98KZ6ZIe8RG2EH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
sjimmie schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 07:55:
[...]

Wellicht nog interessant te weten wat je kunt in IFTTT met de Service Cloud en met Tado.
(En met SmartLife kunnen wel bijna alle smart apparaten of stekkers communiceren)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vC8CKsBv8zQ1bm6WVo0vzD8UG_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s5BNxnQ3OJnwztbEH5FlhhNk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eM9hvMi0D0NI6JnkZczjpJp3qeA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4Buh4b6otghOxK5JWOkqi7Dj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door t.oswald op 15-10-2021 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Eerste getallen na in gebruik name warmtepomp:

Instellingen: aanvoer 28 retour 23.
Opgewekte energie (gemeten met kamstrupp) 0,61 GJ
Verbruikte energie (gemeten met kwh meter) 30 kWh
COP: 5,65

Vergeleken met de periode (1/10 t/m 16/10) vorig jaar met graaddagen:
Vorig jaar 111,2
Dit jaar: 101,5
Vorig jaar 15 m3 gas is 0,134 m3/graaddag dat zou met COP=1 1,34 kWh/graaddag zijn
Nu 0,29 kWh/graaddag

Kosten vorig jaar 15*0,85 is 12,75 euro
Kosten nu 30*0,25 7,5 is euro

Vergelijk is niet helemaal fair omdat wij slechts 450 m3 gas per jaar verbruikten zit mijn gasprijs boven de 0,85.

uiteraard gaat de COP als het kouder wordt naar beneden en dus verbruik omhoog, maar de eerste getallen zijn boven verwachting. De installatie is nog niet ingeregeld, ik loop nog te spelen met de instellingen en we hebben het nu warmer is huis dan vorig jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door martijn v o op 17-10-2021 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
FransvWoerkom schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:17:
[...]

Je hebt gelijk. Ik heb die "simple two-zone" van Panasonic in gebruik. Daar moet je ook een extra sensor aan de aanvoer klemmen. Er staat bij dat die geen invloed heeft op de werking, alleen voor de presentatie. Ik heb twee thermistors van 12k parallel (€0,50) op de aanvoer geplakt. Die geven 2° te hoog aan, maar ik zie het toch niet in het display want daarin staat de kamertemperatuur. De echte sensor kost bij RJtec twee tientjes.

Niemand verbiedt je om groepen of zones te knijpen in flow. Dan wordt de temperatuurval daar groter en de gemiddelde temperatuur en afgifte kleiner.
Ik heb inmiddels ook een extra thermistor er op gezet, en buffer aangezet (dit moment nog delta t van 5, wellicht nog even hoger zetten). Gedrag is echt een heel stuk rustiger geworden... (Vanaf 15 uur):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDXZfCLbF6B1UlFDzVh2iwpn2dY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xBpQSE4HdRHZ7cH8TMzd3NG3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:00
vraag die misschien niet hier hoort, misschien wel;

hoe nuttig zijn debiet-regulerende thermostaatkranen zoals de Heimeier Eclipse series (hier) versus gewoon een dom voetventiel dat je 1x afstelt?

Mijn systeem bestaat uit een combinatie van vloerverwarming beneden met een gesloten verdeler (dus de pomp van de WP + stand van de ventielen bepalen hoeveel weerstand hier is) en 1 aftakking naar mijn radiatoren op de verdiepingen.

De vloerverwarming zal altijd open staan dus verschillen in druk (en dus flow) kunnen vooral ontstaan wanneer ik op sommige slaapkamers wel warmtevraag heb en op andere niet. Dit kan best wel voorkomen want ik heb er 4 en gebruik er voornamelijk 2. Totaal gaat het om 4 grotere radiatoren en 2 kleinere, ik vraag me af hoe groot het verschil in debiet is als ze alle 6 open staan t.o.v. 1 open en de rest dicht bijv. Geeft dit issues?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
joostdejonge123 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:37:
[...]

Ik heb inmiddels ook een extra thermistor er op gezet, en buffer aangezet (dit moment nog delta t van 5, wellicht nog even hoger zetten). Gedrag is echt een heel stuk rustiger geworden... (Vanaf 15 uur):
[Afbeelding]
Die heat mode energy waarden kan je niet zo goed uitzetten. De pana waarden zijn onbruikbaar, zeker bij laag vermogen. Is alleen te meten met bv. een Kamstrup en externe kWh meter.
Wat is je buitentemperatuur eigenlijk? Al dat verwarmen overdag.. Wp bij mij is nu uit en start ergens in de nacht pas weer op.
dT overigens 2, Ta was 27 graden en de Tb in de vroege ochtend was 8 . Kamertemperatuur voor starten wp 20,5, gewenste kamertemperatuur 21,4 en uitschakelen 21,8 (lekker zonnetje in de kamer). Totaal verbruik 4,129 kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5LM-iSkzR4zhjEkfDDGjAVeT7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7qFmzYc3INkVlH77nLTbdFTQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door t.oswald op 18-10-2021 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
t.oswald schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:32:
[...]

Die heat mode energy waarden kan je niet zo goed uitzetten. De pana waarden zijn onbruikbaar, zeker bij laag vermogen. Is alleen te meten met bv. een Kamstrup en externe kWh meter.
Wat is je buitentemperatuur eigenlijk? Al dat verwarmen overdag.. Wp bij mij is nu uit en start ergens in de nacht pas weer op.
dT overigens 2, Ta was 27 graden en de Tb in de vroege ochtend was 8 . Kamertemperatuur voor starten wp 20,5, gewenste kamertemperatuur 21,4 en uitschakelen 21,8 (lekker zonnetje in de kamer)

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
t.oswald schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:32:
[...]

dT overigens 2, Ta was 27 graden en de Tb in de vroege ochtend was 8 . Kamertemperatuur voor starten wp 20,5, gewenste kamertemperatuur 21,4 en uitschakelen 21,8 (lekker zonnetje in de kamer). Totaal verbruik 4,129 kWh.
De kWh meter staat in bestelling, daar was ik al mee bezig. Zo'n Kamstrup is nog wel iets... ik heb leidingen van 35 mm, ik krijg daar niet zo 123 de fittingen voor gevonden om de probes in te doen.

Dat verwarmen overdag valt wel mee, de thermostaten pakken dit op. De vloeren in mijn huis zijn ook bizar dik, waardoor ik wel de hele dag een constante temperatuur moet houden. De vertraging in het systeem is anderhalf tot twee dagen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Fr33z schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:24:
vraag die misschien niet hier hoort, misschien wel;

hoe nuttig zijn debiet-regulerende thermostaatkranen zoals de Heimeier Eclipse series (hier) versus gewoon een dom voetventiel dat je 1x afstelt?

Mijn systeem bestaat uit een combinatie van vloerverwarming beneden met een gesloten verdeler (dus de pomp van de WP + stand van de ventielen bepalen hoeveel weerstand hier is) en 1 aftakking naar mijn radiatoren op de verdiepingen.

De vloerverwarming zal altijd open staan dus verschillen in druk (en dus flow) kunnen vooral ontstaan wanneer ik op sommige slaapkamers wel warmtevraag heb en op andere niet. Dit kan best wel voorkomen want ik heb er 4 en gebruik er voornamelijk 2. Totaal gaat het om 4 grotere radiatoren en 2 kleinere, ik vraag me af hoe groot het verschil in debiet is als ze alle 6 open staan t.o.v. 1 open en de rest dicht bijv. Geeft dit issues?
De termen open en gesloten worden in de helft van de gevallen verkeerdom gebruikt. Begrijp ik goed dat de vloerverwarmingsverdeler geen eigen pomp heeft? Dat er naar de vloerverwarming dus water met dezelfde aanvoertemperatuur als naar de radiatoren gaat? Wordt de vloer dan niet veel te warm?

In de Panasonic zit al veel regeling. Bijvoorbeeld weersafhankelijke aanvoertemperatuur met door de warmtepomp te kiezen pompdebiet en afgifte-afhankelijke temperatuurshift aan de hand van aan-uit thermostaten. Regelaars verderop kunnen storend werken. Wat gebeurt er als de warmtepomp bedenkt dat de flow omhoog moet en de slimme ventielen houden de flow constant?

Maak je trouwens geen illusies over het zelf instellen van de flow door die ventielen. Je moet zelf instellen welke flow ze moeten handhaven. Daarvoor zijn zes extra schroeven om aan te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
FransvWoerkom schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 23:14:
[...]

De termen open en gesloten worden in de helft van de gevallen verkeerdom gebruikt. Begrijp ik goed dat de vloerverwarmingsverdeler geen eigen pomp heeft? Dat er naar de vloerverwarming dus water met dezelfde aanvoertemperatuur als naar de radiatoren gaat? Wordt de vloer dan niet veel te warm?

In de Panasonic zit al veel regeling. Bijvoorbeeld weersafhankelijke aanvoertemperatuur met door de warmtepomp te kiezen pompdebiet en afgifte-afhankelijke temperatuurshift aan de hand van aan-uit thermostaten. Regelaars verderop kunnen storend werken. Wat gebeurt er als de warmtepomp bedenkt dat de flow omhoog moet en de slimme ventielen houden de flow constant?

Maak je trouwens geen illusies over het zelf instellen van de flow door die ventielen. Je moet zelf instellen welke flow ze moeten handhaven. Daarvoor zijn zes extra schroeven om aan te draaien.
De vloer wordt niet te heet, kunst is om met de lage temperatuur, meestentijds tussen de 26 en de 32 graden, ook de ruimten met radiatoren op temperatuur te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:51
Laatste update van mijn logica is om ook op dT te sturen. Als de dT te laag wordt gaat die automatisch van doelT = Ta - 1 naar doelT= Ta - 0.
https://gist.github.com/C...13bedb261e40130c2aadeb456

[ Voor 19% gewijzigd door CurlyMo op 19-10-2021 08:07 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
FransvWoerkom schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 23:14:
[...]

Ik heb een nieuwe, LTV vloerverwarming-verdeler zonder pomp. Dit is dacht ik de gesloten variant.

Mijn ideei s om het huis op circa 30 tot 35 graden te stoken, en dus in de combinatie van radiatoren en vloerverwarming.

Ik ga binnenkort alle oude type 10 verwarmingen vervangen, ben nog aan het twijfelen of ik er T22's ophang (betaalbaarder), Jaga convectoren of op een paar plekken zelfs een fancoil (innova airleafs of de Vaillant versies uit italie)

Voor nu is de eerste vraag dus die ventielen, daarna de combinatie met de radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:45
CurlyMo schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 08:06:
Laatste update van mijn logica is om ook op dT te sturen. Als de dT te laag wordt gaat die automatisch van doelT = Ta - 1 naar doelT= Ta - 0.
https://gist.github.com/C...13bedb261e40130c2aadeb456
Gek dat dat nodig is want je zou zeggen dat de warmtepomp zelf probeert om de ingestelde deltaT te behouden en zonodig de compressor harder aan te sturen. Wat is jouw ingestelde delta T en het zou natuurlijk fijn zijn dat je script niet een keiharde delta T van 4 er in heeft maar de waarde uit mqtt haalt die ingesteld is :)

[ Voor 15% gewijzigd door thehog op 19-10-2021 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:51
thehog schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:10:
[...]

Gek dat dat nodig is want je zou zeggen dat de warmtepomp zelf probeert om de ingestelde deltaT te behouden en zonodig de compressor harder aan te sturen.
De WP lijkt de Ta - 1 permanent als een probleem te beschouwen. Je ziet in het dashboard dat de Ta - 0 vaak net zo effectief is.
thehog schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:10:
[...]
Wat is jouw ingestelde delta T en het zou natuurlijk fijn zijn dat je script niet een keiharde delta T van 4 er in heeft maar de waarde uit mqtt haalt die ingesteld is :)
Mijn dT was 4. Ik ga nu kijken of ik er dT - 1 van kan maken als threshold zodat ik toch weer stooklijn correctie kan toepassen.

De parameter is overigens Heat_Delta?

[ Voor 36% gewijzigd door CurlyMo op 19-10-2021 17:13 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
CurlyMo schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:11:

De parameter is overigens Heat_Delta?
Ja, TOP23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Fr33z schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:48:
[...]

Ik heb een nieuwe, LTV vloerverwarming-verdeler zonder pomp. Dit is dacht ik de gesloten variant.

Mijn ideei s om het huis op circa 30 tot 35 graden te stoken, en dus in de combinatie van radiatoren en vloerverwarming.

Ik ga binnenkort alle oude type 10 verwarmingen vervangen, ben nog aan het twijfelen of ik er T22's ophang (betaalbaarder), Jaga convectoren of op een paar plekken zelfs een fancoil (innova airleafs of de Vaillant versies uit italie)

Voor nu is de eerste vraag dus die ventielen, daarna de combinatie met de radiatoren.
Ik heb deze zomer mijn T22's vervangen door dikke Jaga's. Afgelopen voorjaar deden ze nog iets bij aanvoertemperaturen onder de 35°. Toen het buiten onder nul was, had ik een Ta van 42° nodig. De Ta van mijn vloerverwarming is nooit hoger dan 30° geweest.

Over die ventielen was ik eerder duidelijk: niet aan beginnen. Met de voetventielen kun je ook de verhouding tussen de flows regelen en de afgifte is toch voornamelijk afhankelijk van de grootte en de Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
FransvWoerkom schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 23:27:
[...]

Ik heb deze zomer mijn T22's vervangen door dikke Jaga's. Afgelopen voorjaar deden ze nog iets bij aanvoertemperaturen onder de 35°. Toen het buiten onder nul was, had ik een Ta van 42° nodig. De Ta van mijn vloerverwarming is nooit hoger dan 30° geweest.

Over die ventielen was ik eerder duidelijk: niet aan beginnen. Met de voetventielen kun je ook de verhouding tussen de flows regelen en de afgifte is toch voornamelijk afhankelijk van de grootte en de Ta.
dankjewel voor deze ervaringen. Die Ta van 42C is wel stevig ja, dat probeer ik te voorkomen. Je had dus T22's zonder fans? En je Jagas hangen er nu maar nog geen echte ervaringen mee?

die ventielen laat ik wel zitten, zet er wel gewoon standaard voetventielen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Fr33z schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 09:39:
[...]

dankjewel voor deze ervaringen. Die Ta van 42C is wel stevig ja, dat probeer ik te voorkomen. Je had dus T22's zonder fans? En je Jagas hangen er nu maar nog geen echte ervaringen mee?

die ventielen laat ik wel zitten, zet er wel gewoon standaard voetventielen in.
Inderdaad T22's zonder fans. Het is hier nu buiten 9°, buiig en matige wind. De warmtepomp heeft met een Ta van 32° net in drie kwartier de temperatuur in mijn werkkamers van 18 naar 19° getild. Voor het raam, boven de Jaga voel ik nog steeds dat hij aan heeft gestaan. Er komt een luchtstroom van 25° uit. Veel meer ervaringen heb ik niet. Ik hoop dat hij het in februari met een Ta van 35° nog doet. Er kunnen altijd nog fans in. Bij een T22 is dat toch lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
Vorig weekend de Panasonic WH-MDC09J3E5 opgehaald. Nu nog even met het definitieve installatieplan bezig. Ik heb ook een buffervat meegenomen die gaat dienen als pendelbuffer voor de vloerverwarming. Ik wil deze als volgt aansluiten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HrLz4LhosLqi5AvBUzrLEVHSUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dpygBvJ0tcvrNUfZJhOibul4.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zie ik dat er na het buffervat nog een extra circulatiepomp ingetekend staat. In mij geval heeft de vloerverwarming verdeler ook een circulatiepomp. die extra pomp lijkt mij dan niet nodig? Snap sowieso het nut van die extra pomp niet helemaal. Kan iemand mij dat uitleggen? Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Niltag schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:03:
Vorig weekend de Panasonic WH-MDC09J3E5 opgehaald. Nu nog even met het definitieve installatieplan bezig. Ik heb ook een buffervat meegenomen die gaat dienen als pendelbuffer voor de vloerverwarming. Ik wil deze als volgt aansluiten:

[Afbeelding]

Nu zie ik dat er na het buffervat nog een extra circulatiepomp ingetekend staat. In mij geval heeft de vloerverwarming verdeler ook een circulatiepomp. die extra pomp lijkt mij dan niet nodig? Snap sowieso het nut van die extra pomp niet helemaal. Kan iemand mij dat uitleggen? Bedankt.
Vloer verdeler ombouwen naar gesloten, kun je je pomp gebruiken om te circuleren.
Die site maakt één foutje, situatie A is de beste

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

[Afbeelding]

Ik las dat je een vloerverwarming op de bg hebt van 100m2. Waarom dan kiezen voor een pendelbuffer,

Ik draai mijn 65m2 vloerverwarming gewoon rechtstreeks (6kW wp) en zie eigenlijk niets vervelends qua pendelen. De betonmassa is de pendelbuffer als het ware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
reneeke1970 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:20:
[...]

Vloer verdeler ombouwen naar gesloten, kun je je pomp gebruiken om te circuleren.
Die site maakt één foutje, situatie A is de beste
Hoezo? Ik vind de uitleg voor situatie C echt wel de beste. Met situatie A moet de buffer op een hogere temperatuur dan je afgifte zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog

[Afbeelding]

De reden voor die pomp is omdat de buffer in situatie C het systeem nu hydraulisch gescheiden maakt. Als de warmtepomp (met interne pomp) uit staat omdat de buffer op temperatuur is kan de externe pomp nog energie(water) uit de buffer trekken. Bij elke vorm van een buffer heb je een pomp na de buffer nodig doordat het hydraulisch gescheiden is. Doe je dat niet, gaat (bijna) alle warmte door je buffer en niks naar je woning. Alleen een buffer die enkel op de retour aangesloten wordt voor vergroting systeeminhoud behoeft geen externe pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
thehog schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:49:
[...]

Hoezo? Ik vind de uitleg voor situatie C echt wel de beste. Met situatie A moet de buffer op een hogere temperatuur dan je afgifte zitten.
Oh.... Waar blijft die verloren warmte dan volgens jou?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
thehog schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:53:
[...]

De reden voor die pomp is omdat de buffer in situatie C het systeem nu hydraulisch gescheiden maakt. Als de warmtepomp (met interne pomp) uit staat omdat de buffer op temperatuur is kan de externe pomp nog energie(water) uit de buffer trekken. Bij elke vorm van een buffer heb je een pomp na de buffer nodig doordat het hydraulisch gescheiden is. Doe je dat niet, gaat (bijna) alle warmte door je buffer en niks naar je woning. Alleen een buffer die enkel op de retour aangesloten wordt voor vergroting systeeminhoud behoeft geen externe pomp.
Ik snap het bijna denk ik. In het plaatje dat ik postte is de verbinding naar zowel de buffer als de vloerverwarming open. Maar door de lage weerstand van de buffer gaat het grootste volume dus door de buffer lopen als er geen actieve pomp aan de vloerverwarming zijde actief is?

Zoals @Wolly al aangeeft gaat hij 100m2 vloerverwarming die eigenlijk altijd open staat voorzien. De buffer heb ik meer als zekerheidje gekocht (was niet heel duur) maar als ik het nu bekijk kan ik hem wellicht beter nog even niet aansluiten of gewoon even met een kraan ertussen. Overigens zit er een DVR ventiel op mijn verdeler (VTE Slim) waarmee ik hem actief (=aanzuigend) zou moeten kunnen maken. Dat ga ik nog even uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Niltag schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:32:
[...]

Ik snap het bijna denk ik. In het plaatje dat ik postte is de verbinding naar zowel de buffer als de vloerverwarming open. Maar door de lage weerstand van de buffer gaat het grootste volume dus door de buffer lopen als er geen actieve pomp aan de vloerverwarming zijde actief is?
Ja klopt helemaal. De buffer is eigenlijk dan een hele grote radiator.
Zoals @Wolly al aangeeft gaat hij 100m2 vloerverwarming die eigenlijk altijd open staat voorzien. De buffer heb ik meer als zekerheidje gekocht (was niet heel duur) maar als ik het nu bekijk kan ik hem wellicht beter nog even niet aansluiten of gewoon even met een kraan ertussen. Overigens zit er een DVR ventiel op mijn verdeler (VTE Slim) waarmee ik hem actief (=aanzuigend) zou moeten kunnen maken. Dat ga ik nog even uitzoeken.
Of eerst als inhoud vergroter aansluiten dus alleen op de retour (dan wel retour in en retour uit aansluiten). Kan geen kwaad en is best nuttig om nog langer je temperatuur constant te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
reneeke1970 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:58:
[...]

Er gaat geen warmte verloren. Je verwart temperatuur en energie. Bij een hogere Ta daalt de COP waardoor er meer warmte buiten blijft bij dezelfde elektrische input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
FransvWoerkom schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:39:
[...]

Er gaat geen warmte verloren. Je verwart temperatuur en energie. Bij een hogere Ta daalt de COP waardoor er meer warmte buiten blijft bij dezelfde elektrische input.
Ja zal vast veel schelen die 0.2 graad

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom

[Afbeelding]

Je hebt helemaal geen buffer nodig. De warmtepomp kan een factor vier in vermogen omlaag regelen en is de afgifte dan nog te klein, dan gaat de warmtepomp gewoon in tijd moduleren. Aan-uit dus. Daar kan de warmtepomp prima tegen. Je moet wel een paar groepen vloerverwarming altijd open laten staan zodat er altijd water kan stromen, anders krijg je een foutmelding en/of te weinig water voor defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
reneeke1970 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:40:
[...]

Ja zal vast veel schelen die 0.2 graad
Als je echt wilt laten pendelen, moet je de hysterese van de buffer op 0,2° zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
thehog schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:38:
[...]

Ja klopt helemaal. De buffer is eigenlijk dan een hele grote radiator.

[...]

Of eerst als inhoud vergroter aansluiten dus alleen op de retour (dan wel retour in en retour uit aansluiten). Kan geen kwaad en is best nuttig om nog langer je temperatuur constant te houden.
Ok. Dan zou ik hem dus tussen de retourleiding uit de verdeler aansluiten? En dan gewoon bovenkant vat in en onderkant retour naar WP? Heb hem nu toch dus dan kan ik hem net zo goed er tussen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
reneeke1970 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:58:
[...]

Daar gaat het niet om. De warmtepomp heeft echter meer werkt te doen om de hogere temperatuur te halen. Dus een lagere COP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Niltag schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:55:
[...]

Ok. Dan zou ik hem dus tussen de retourleiding uit de verdeler aansluiten? En dan gewoon bovenkant vat in en onderkant retour naar WP? Heb hem nu toch dus dan kan ik hem net zo goed er tussen hangen.
Ja helemaal juist. Zolang mogelijk koude retour naar de WP dus inderdaad de onderkant naar de WP en de bovenkant op de retour van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
<knip> We houden het vriendelijk. Opmerkingen zonder uitleg mogen achterwegen gelaten worden.

[ Voor 84% gewijzigd door Septillion op 22-10-2021 08:40 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
<knip><veeg> Vriendelijk :)

[ Voor 88% gewijzigd door Septillion op 22-10-2021 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:52
Is de pomp in de Pana sterk genoeg om:

- Het water van buiten naar zolder te pompen, kleine 5m omhoog (en ook omlaag)
- en dan vanaf zolder weer naar beneden te gaan, naar :
- slaapkamers (1 verdieping lager)
- en vloerverwarmingverdeler op begaande grond (die heeft eigen pomp)

Mijn huidige CV ketel trekt dit met gemak, 2 verdiepingen naar beneden pompen en weer terug omhoog. Maar de WP zal het water eerst naar zolder moeten brengen

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
PASware schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:35:
Is de pomp in de Pana sterk genoeg om:

- Het water van buiten naar zolder te pompen, kleine 5m omhoog (en ook omlaag)
- en dan vanaf zolder weer naar beneden te gaan, naar :
- slaapkamers (1 verdieping lager)
- en vloerverwarmingverdeler op begaande grond (die heeft eigen pomp)

Mijn huidige CV ketel trekt dit met gemak, 2 verdiepingen naar beneden pompen en weer terug omhoog. Maar de WP zal het water eerst naar zolder moeten brengen
Gek genoeg maakt hoogte niet echt uit, want het moet ook weer omlaag en dat trekt in feite het omhoog gaande water met zich mee. Waar je voornamelijk rekening mee moet houden is de totale weerstand van de leidingen. Maar de panasonic pomp is krachtig genoeg voor normale nederlandse woningen. Als je CV ketel dat trekt, maak je geen zorgen om de pomp van de pana.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
thehog schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:38:
[...]

Gek genoeg maakt hoogte niet echt uit, want het moet ook weer omlaag en dat trekt in feite het omhoog gaande water met zich mee. Waar je voornamelijk rekening mee moet houden is de totale weerstand van de leidingen. Maar de panasonic pomp is krachtig genoeg voor normale nederlandse woningen. Als je CV ketel dat trekt, maak je geen zorgen om de pomp van de pana.
Top!

Ik heb op dit moment al een deel liggen (onder veranda en op/in gevel) en dat is 32mm Teceflex (24mm binnendiameter) en wil binnen verder met 28mm CV buis totaan het huidige CV circuit wat 22mm is en vanuit daar doorgaat naar alle radiatoren en VV (=droogbouw) in huis.

Ook zit ik te denken aan een buffervat en dan tussen Pana en buffer dus die 32mm Teceflex en 28mm CV buis en vanaf buffer het CV circuit in met de huidige 22mm.

Als ik paar posts hierboven zie, zag ik voorbeeld C (van de post van Niltag) met een extra pomp, volgens mij is dat bij mij ook nog wel geschikt.
Dit betekent dan wel dat in het circuit dus eigenlijk 2 pompen zitten: Pana-pomp en de circuit-pomp. Zitten die niet elkaar in de weg? Of vang het buffervat het druk/pompverschil dan op?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
PASware schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:46:
[...]

Top!

Ik heb op dit moment al een deel liggen (onder veranda en op/in gevel) en dat is 32mm Teceflex (24mm binnendiameter) en wil binnen verder met 28mm CV buis totaan het huidige CV circuit wat 22mm is en vanuit daar doorgaat naar alle radiatoren en VV (=droogbouw) in huis.

Ook zit ik te denken aan een buffervat en dan tussen Pana en buffer dus die 32mm Teceflex en 28mm CV buis en vanaf buffer het CV circuit in met de huidige 22mm.

Als ik paar posts hierboven zie, zag ik voorbeeld C (van de post van Niltag) met een extra pomp, volgens mij is dat bij mij ook nog wel geschikt.
Dit betekent dan wel dat in het circuit dus eigenlijk 2 pompen zitten: Pana-pomp en de circuit-pomp. Zitten die niet elkaar in de weg? Of vang het buffervat het druk/pompverschil dan op?
Waarom denk je dat je een buffervat nodig hebt? (Het kan zijn hoor, maar is zeker niet altijd nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
dirkdeman schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:49:
[...]

Waarom denk je dat je een buffervat nodig hebt? (Het kan zijn hoor, maar is zeker niet altijd nodig)
Om meer inhoud/capaciteit te hebben op de zeer koude dagen, dit ivm defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
PASware schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:51:
[...]
Om meer inhoud/capaciteit te hebben op de zeer koude dagen, dit ivm defrosts.
Jouw systeeminhoud verandert met de buitentemperatuur 8)7 ?

Alle gekheid op een stokje: zo werkt een buffervat niet. Een buffervat is soms noodzakelijk als je te weinig systeeminhoud hebt. Dit zie je wel eens bij woningen die alleen radiatoren hebben. Als jij op je hele benedenverdieping vloerverwarming hebt is de kans vrij groot dat je geen buffervat nodig hebt.
Lees anders de TS van het hoofd-WP-topic eens goed door, daar worden (waarschijnlijk) al je vragen beantwoord: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2095684?data%5Bfilter_topicstarter%5D=1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
dirkdeman schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:58:
[...]

Jouw systeeminhoud verandert met de buitentemperatuur 8)7 ?

Alle gekheid op een stokje: zo werkt een buffervat niet. Een buffervat is soms noodzakelijk als je te weinig systeeminhoud hebt. Dit zie je wel eens bij woningen die alleen radiatoren hebben. Als jij op je hele benedenverdieping vloerverwarming hebt is de kans vrij groot dat je geen buffervat nodig hebt.
Lees anders de TS van het hoofd-WP-topic eens goed door, daar worden (waarschijnlijk) al je vragen beantwoord: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2095684?data%5Bfilter_topicstarter%5D=1
Soms wordt een buffervat alleen op de retour aangesloten om je inhoud te vergroten. De reden is inderdaad voor defrosts zodat er genoeg energie in je water zit om de heatexchanger warm te houden tijdens een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
thehog schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:06:
[...]

Soms wordt een buffervat alleen op de retour aangesloten om je inhoud te vergroten. De reden is inderdaad voor defrosts zodat er genoeg energie in je water zit om de heatexchanger warm te houden tijdens een defrost.
Dat kan, maar bedenk wel dat er een minimale temperatuur nodig is anders schakelt je Pana alsnog het element in. (Ik dacht 28 graden?).

Daarnaast moet je als je hem aansluit als hydraulische buffer (dus niet in de retour) altijd een 2e pomp hebben draaien, dat kost ook weer electriciteit + afschrijving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:43
thehog schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:06:
[...]

Ik vraag me af of we dan niet te krampachtig doen over die defrostst via backup element. Ik heb in 2021 67kWh verbruikt aan de defrostst en 1.030kWh voor de Pana zelf (2 groepen worden los van elkaar gemeten).

Hoe erg is die 67kWh dan? En het is niet dat die energie anders niet verbruikt zou worden, nu is het CoP1, via systeemwater CoP 3 in de kou? Dan zou het max 40kWh schelen dit jaar.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
vandermark schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:10:
[...]

Ik vraag me af of we dan niet te krampachtig doen over die defrostst via backup element. Ik heb in 2021 67kWh verbruikt aan de defrostst en 1.030kWh voor de Pana zelf (2 groepen worden los van elkaar gemeten).

Hoe erg is die 67kWh dan? En het is niet dat die energie anders niet verbruikt zou worden, nu is het CoP1, via systeemwater CoP 3 in de kou? Dan zou het max 40kWh schelen dit jaar.
Maar jij hebt dus vloerverwarming 8) en dus veel minder defrosts/opstarts dan een hypothetische Tweaker die alleen op de benedenverdieping 2 radiatoren open heeft staan.

Verder eens hoor, er wordt in mijn ogen vaak wat te krampachtig gedaan over defrosts. Het hoort er nu eenmaal bij. Ik denk dat veel Tweakers vergeten dat ze bezig zijn met de laatste 5% te optimaliseren, en dat je op de keper beschouwt het echt over een paar euro per jaar hebt.

In het geval van @PASware ging het me er meer om dat hij (correct me if I'm wrong!) niet weet of hij überhaupt een buffervat nodig heeft maar er gewoon vanuit ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:43
Volgens mij krijg je met vloerverwarming niet minder defrosts? Die treden gewoon op door de bevriezing buiten. Bij mij is ook altijd het backup element gebruikt...

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
vandermark schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:18:
Volgens mij krijg je met vloerverwarming niet minder defrosts? Die treden gewoon op door de bevriezing buiten. Bij mij is ook altijd het backup element gebruikt...
Hmm… dat zou kunnen. Ik kan me wel voorstellen dat je met een kleine systeeminhoud méér defrosts hebt: minder afgifte dus je doel-dT wordt eerder bereikt, WP gaat ‘uit’ waardoor hij eerder bevriest, WP gaat water rondpompen maar door de geringe systeeminhoud is dat water eerder afgekoeld waarop het element moet bijspringen. Ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
dirkdeman schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:33:
[...]

Hmm… dat zou kunnen. Ik kan me wel voorstellen dat je met een kleine systeeminhoud méér defrosts hebt: minder afgifte dus je doel-dT wordt eerder bereikt, WP gaat ‘uit’ waardoor hij eerder bevriest, WP gaat water rondpompen maar door de geringe systeeminhoud is dat water eerder afgekoeld waarop het element moet bijspringen. Ofzo.
Dat is ook mijn gedachte. Met een buffervat heb ik meer systeeminhoud, waardoor de WP meer warmte kan ontrekken uit het systeem om zo de defrosts door te komen en niet de backup heater te gebruiken.
vandermark schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:10:
[...]

Ik weet jouw woon/huis situatie niet, maar 67kWh is natuurlijk niet zoveel, dat zijn niet zoveel kosten, zeker als je dat vergelijkt met de extra kosten van een buffer en pomp en de bij behorende elektra verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
PASware schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:45:
[...]

Dat is ook mijn gedachte. Met een buffervat heb ik meer systeeminhoud, waardoor de WP meer warmte kan ontrekken uit het systeem om zo de defrosts door te komen en niet de backup heater te gebruiken.
Maar de vraag is dus óf je te weinig systeeminhoud hebt om die paar minuutjes defrost warm water rond te pompen. Zoals gezegd: als je vloerverwarming hebt is de kans vrij groot dat je geen buffervat nodig hebt. Dat scheelt een boel kosten en complexiteit hoor! Persoonlijk zou ik eerst een berekening maken wat je systeeminhoud is. En mocht je daar niet uitkomen: volgend jaar een buffervat+extra pomp installeren omdat het tóch nodig bleek kan ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
PASware schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:45:
[...]

[...]

Ik weet jouw woon/huis situatie niet, maar 67kWh is natuurlijk niet zoveel, dat zijn niet zoveel kosten, zeker als je dat vergelijkt met de extra kosten van een buffer en pomp en de bij behorende elektra verbruik.
Zit je toch fout met je gedachte. Bij aanvang ontdooien kijkt hij wat de temperatuur is van de retour leiding. Niet aanvoer dus. Is retour lager dan 28 gaat je element aan. Ook al zit er 1000 liter buffer achter.
Dus als je straks in dat temp gebied zit, dan reken maar veel op je backup element. Met radiatoren op 35/40 graden zul je niet mee maken dat backup aan gaat, zelfs niet zonder buffer.
28 retour is maatgevend en verder niks.
Wat je wel kunt doen is beide sensoren van in en uitgaand ijken op een twee graden hogere temp, dan fop je hem doordat het hoger lijkt. Maar jezelf ook want dan geeft je display altijd twee graden meer aan dan werkelijkheid

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
reneeke1970 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:58:
[...]

Zit je toch fout met je gedachte. Bij aanvang ontdooien kijkt hij wat de temperatuur is van de retour leiding. Niet aanvoer dus. Is retour lager dan 28 gaat je element aan. Ook al zit er 1000 liter buffer achter.
Dus als je straks in dat temp gebied zit, dan reken maar veel op je backup element. Met radiatoren op 35/40 graden zul je niet mee maken dat backup aan gaat, zelfs niet zonder buffer.
28 retour is maatgevend en verder niks.
Wat je wel kunt doen is beide sensoren van in en uitgaand ijken op een twee graden hogere temp, dan fop je hem doordat het hoger lijkt. Maar jezelf ook want dan geeft je display altijd twee graden meer aan dan werkelijkheid
Heeft dat verder nog nadelen? Volgens mij is dat voor @vandermark en mij een interessante aanpassing omdat wij zo laag stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
dirkdeman schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:04:
[...]

Heeft dat verder nog nadelen? Volgens mij is dat voor @vandermark en mij een interessante aanpassing omdat wij zo laag stoken.
Nee, alleen dat je met war instellingen er zelf rekening mee moet houden dat je werkelijke temp twee graden lager is.
En het ontdooien doet hij dan feitelijk met iets te koud water waardoor het misschien wat langer duurt.

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 28 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.