PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Dat is ook een optie, maar dat programmeren en solderen kan ik niet. Ik heb het nu ook maar dat is wat duurder dan de echte tweakers oplossing.
ik heb in de leidingen naar de warmtepomp een kampstrup warmtemeter geplaatst met modbus en die lees ik uit in CEMM waar de kwh meter voor zowel de back-up heater als de compressor ook opzitten.
Samen met de Envoy (dat is voor de zonnepanelen) kan ik nu alles op mijn mobiel zien en bedienen.
Daarvoor wel de uitbreidingsprint en de cloud oplossing van Panasonic erbij genomen.
Samen met het installateursaccount kan ik nu heel veel bekijken en instellen.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Waar heb je de uitbreidingsprint dan voor nodig?martijn v o schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:54:
[...]
ik heb in de leidingen naar de warmtepomp een kampstrup warmtemeter geplaatst met modbus en die lees ik uit in CEMM waar de kwh meter voor zowel de back-up heater als de compressor ook opzitten.
Samen met de Envoy (dat is voor de zonnepanelen) kan ik nu alles op mijn mobiel zien en bedienen.
Daarvoor wel de uitbreidingsprint en de cloud oplossing van Panasonic erbij genomen.
Samen met het installateursaccount kan ik nu heel veel bekijken en instellen.
En de smart-grid ready zit hier ook op, dan kan ik de wp aansturen als de panelen leveren.
en ik dacht dat je die ook nodig had om op afstand te kunnen schakelen verwarmen/koelen.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Zie dat je het hebt over email met inloggen. Maar je moet bij de service could inloggen met je gebruikersnaam. Gaat het daar misschien fout?martijn v o schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:51:
[...]
Nee ik ben er al in maar hij gaf aan dat het wachtwoord niet goed was, maar niet welke van de twee.
Als je dit allemaal wel snapt, begrijp ik niet dat je zegt dat je niet een heishamon durft te gebruiken. Solderen hoeft niet want je krijgt hem all-in. Je sluit hem alleen aan. Daarna is het aansluiten op je domotica maar als je 0-10v en smart-grid wil aansluiten heb je ook domotica nodig.martijn v o schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:25:
voor de 0-10 volt sturing ik wil de compressor lang aanhouden op een lage stand.
En de smart-grid ready zit hier ook op, dan kan ik de wp aansturen als de panelen leveren.
en ik dacht dat je die ook nodig had om op afstand te kunnen schakelen verwarmen/koelen.
Daarnaast is de 0-10v sturing en de smart-grid niet zo goed als je misschien denkt. Dat is vele malen getest. Ik ken de details niet meer uit mijn hoofd maar echt vraaggestuurd sturen zit er niet in daarmee.
Dan heb je ook gelezen dat er hier eigenlijk niemand is met een WP installatie gelijk aan een ander.I-King schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:07:
Er staat ontzettend veel informatie in dit topic, en heb al een hoop gelezen
Welk systeem: mono, split, l/w of w/w?
De één heeft géén buffervat, de andere een kleine of een hele grote, een derde heeft een hygiëne vat...
De één heeft moderne Vloer-Verwarming in een goed geïsoleerde woning, de andere een slecht geïsoleerde woning uit de jaren tachtig met oud systeem VV voor gaskachels.
De één heeft alleen VV de andere mogelijk gecombineerd met Jaga's , oude radiatoren of open haard...
De één maakt SWW via de WP de ander weer niet...de één heeft genoeg aan 100 liter SWW de ander moet minimaal 400 liter per dag hebben...
Als je met de gebruikelijke persoonlijke wensen rekening wil houden zijn van de 100 WP installatie's 100 uniek.
Voor de Installateur is dat niet eenvoudig; er moet nu echt van alles uitgezocht worden hoe de situatie is en wat de klant wil of verwacht, met gas was dat heel eenvoudig; simpel een ketel pakken met de juiste capaciteit.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Het nominale vermogen van de compressor van de MDC09J is 1,7kW. Bij 230V is de stroom dan 7,5A. Bij starten en als het heel koud is buiten zal dat wat hoger zijn, maar die 17A is de maximum stroom die ooit ergens zou kunnen voorkomen. Waarschijnlijk in een land waar de netspanning zakt tot 180V als het 20° onder nul is.Niltag schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 11:49:
Ik ben inmiddels flink ver met het uitwerken van mijn installatie van een 9kW pana monobloc voor in 1e instantie de CV installatie. Ik lees echter net dat de power supply 1 een aansluitwaarde van 17A heeft. Ik heb nu alleen nog vrije 16A automaten in mijn kast. Kan ik er beter een voor een 20A variant vervangen of gaat de 16A dit wel trekken?
Gewoon aansluiten op 16A automaat.
Een automaat dimensioneer je natuurlijk niet op nominaal vermogen, maar op maximaal vermogen. Wat is het maximaal opgenomen vermogen van die compressor?FransvWoerkom schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:55:
[...]
Het nominale vermogen van de compressor van de MDC09J is 1,7kW. Bij 230V is de stroom dan 7,5A. Bij starten en als het heel koud is buiten zal dat wat hoger zijn, maar die 17A is de maximum stroom die ooit ergens zou kunnen voorkomen. Waarschijnlijk in een land waar de netspanning zakt tot 180V als het 20° onder nul is.
Gewoon aansluiten op 16A automaat.
(Voor een 9 kW WP lijkt me 1.7 kW input veel te weinig, dat zou betekenen dat de WP bij dikke vrieskou en COP 3 maar 5 kW levert. Dat kan nooit kloppen.)
[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 09-10-2021 13:11 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
In de Service Manual is het maximaal opgenomen onduidelijk omschreven; Supply 1 is 17A en Supply 2 is 13A.
Supply 1 is volgens mij de compressor en supply 2 de heater, de compressor zou dus heel veel stroom opnemen tenzij dit het piekvermogen is.
Rated power van de compressor is volgens de manual 1.7KW
[ Voor 10% gewijzigd door frisianstar op 09-10-2021 14:00 ]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Dat nominale vermogen is om een idee te geven. Het maximale vermogen is niet gespecificeerd. Wel het vermogen en de stroom bij A2W35: 2.38kW en 11A. En de maximale stroom: 17A. Maar dat wisten we al.Andrehj schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 13:09:
[...]
Een automaat dimensioneer je natuurlijk niet op nominaal vermogen, maar op maximaal vermogen. Wat is het maximaal opgenomen vermogen van die compressor?
(Voor een 9 kW WP lijkt me 1.7 kW input veel te weinig, dat zou betekenen dat de WP bij dikke vrieskou en COP 3 maar 5 kW levert. Dat kan nooit kloppen.)
Ik vrees dat je bij dikke vrieskou de 9kW alleen haalt met de backup heater. Het is geen T-cap.
Maar de nominale stroom zegt niets over de maximale stroom bij de compressor van een WP! Dan kun je beter niets posten, dan @Niltag blij maken met een dooie mus.FransvWoerkom schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 01:16:
[...]
Dat nominale vermogen is om een idee te geven. Het maximale vermogen is niet gespecificeerd. Wel het vermogen en de stroom bij A2W35: 2.38kW en 11A. En de maximale stroom: 17A. Maar dat wisten we al.
Het is wel klote als het ooit eens -15 of -20 wordt, de WP vol aan de bak moet en de zekering springt er steeds uit door overbelasting.
Hou er ook rekening mee dat in zo'n geval het stroomverbruik in de wijken enorm hoog wordt.
Dat zal resulteren in een lagere netspanning (denk aan rond de 210V), waardoor de inverter van de WP de stoom zal verhogen om zijn vermogen te halen.
Als die 17A de continustroom is zou ik geen risico nemen en voor die paar tientjes extra de WP met 4mm² bedraden en gewoon een 20A automaat plaatsen.
Bij een kortdurend piekje (opladen van condensatoren bijv.) gaat het op een 16A groep ook wel goed.
[ Voor 45% gewijzigd door Andrehj op 10-10-2021 10:59 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Heb inderdaad voor de zekerheid gewoon een 20A automaat besteld. Thanks voor de feedback so far.Andrehj schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:27:
[...]
Maar de nominale stroom zegt niets over de maximale stroom bij de compressor van een WP! Dan kun je beter niets posten, dan @Niltag blij maken met een dooie mus.
Het is wel klote als het ooit eens -15 of -20 wordt, de WP vol aan de bak moet en de zekering springt er steeds uit door overbelasting.
Hou er ook rekening mee dat in zo'n geval het stroomverbruik in de wijken enorm hoog wordt.
Dat zal resulteren in een lagere netspanning (denk aan rond de 210V), waardoor de inverter van de WP de stoom zal verhogen om zijn vermogen te halen.
Als die 17A de continustroom is zou ik geen risico nemen en voor die paar tientjes extra de WP met 4mm² bedraden en gewoon een 20A automaat plaatsen.
Bij een kortdurend piekje (opladen van condensatoren bijv.) gaat het op een 16A groep ook wel goed.
Nu alleen de WP zelf nog regelen. Dacht deze bij rjtec te bestellen maar zag later pas dat deze niet meer verzend naar NL voor particulieren. Wellicht goed dat de TS dat even aanpast in de 1e post @Ep Woody .
Heb nu een lijntje uitstaan bij de groene-energiewinkel. Prijzen daar zijn inclusief de cloud connector dus vond ze nog redelijk in de buurt liggen van wat rjtec vraagt. Kon alleen niets vinden over levertijden en/of voorraad dus dat is even afwachten op zijn reactie.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ik heb vannacht (minimum temperatuur vannacht 5 graden) een run gehad van 5 uur lang op 20 Hz (hij start even op 34 of zoiets en gaat dan snel naar beneden). Ik heb een stooklijn nu ingesteld +15 buiten is 23 graden aanvoer en -5 buiten is 28 graden aanvoer. Binnentemperatuur was daarna 20,8 graden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/gEbS19oqVjcxNV8joo9oUirh.png?f=user_large)
[ Voor 20% gewijzigd door martijn v o op 10-10-2021 16:02 ]
Super mooi topic, met veel nuttige info. Heb toch nog een paar vragen voordat ik de setup bestel.
Mijn situatie
- Huis uit 1800, maar volledig verbouwd paar jaar geleden. Goed geisoleerd, overall dubbel of triple glas
- Beneden (ongeveer 85 m2) vloerverwarming onder parket. Boven Jaga convectoren. Deze groot gedimensioneerd, dus zouden ook met 35 graden voldoende warmte af moeten geven
- Er hangt nu een flinke CV ketel (Nefit). Stook nu op 55 graden (want vloerverwarming verdeler mengt altijd bij, erg irritant!). Regel alles als aparte zones met openhab. Elke kamer kan aan/uit, waarbij ik de vloerverwarming altijd aan heb staan. Werkt eigenlijk goed, behalve dan dat kamers met radiatoren te snel en te warm worden (want Jagas gedimensioneerd op 35 graden)
- Verbruik was vorig jaar precies 2000 m3. Waarvan denk ik zo'n 250m3 voor warm tapwater. 1750 voor vewarming
- 9 kW kan denk ik net uit. Ik heb in Openhab elk kwartier mijn gas verbruik gelogd afgelopen jaar. Meestal zit het rond de 1 m3 per uur, met soms wat uitschieters naar 1,5m3 (uitschieter is bv. eerste uur na verhogen setpoint in de ochtend, want ik pas nu nachtverlaging toe). Zelfs in de week in feb dat we konden schaatsen, deed ik zo'n 1m3 per uur. Wat ongeveer gelijk staat aan 8-9 kW. En ik schakel nu dus vrij 'dom' aan/uit, met ook nog nachtverlaging. Ga ik daarvan af, dan kan het met minder kW per uur lijkt me?
- Aan de andere kant, zakt de capaciteit van de kleine 9kW volgens mij naar zo'n 7kW in echt koud weer. Niet echt ideaal, en mogelijk net wat te laag?
- Ook ben ik bang dat hij veel op vol vermogen staat te draaien en veel lawaai/geluid maakt?
Dan nog een paar installatievragen (zodat ik het direct goed doe):
- In de handleiding staat dat je 1 meter vrij moet hebben voor de lucht uit. Is het ok om hier wel iets van planten te hebben staan? Of is dat echt not done
- Maakt het nog iets uit of er veel of weinig wind staat? Of in de praktijk prima
- Beste om een gat te graven en beton te storten? Of gewoon op een paar tegels?
- Ik snap de afwatering van condensatievocht niet echt (Drain hose in de installatie instructie). Hoe doen jullie dit? Gewoon de tuin in? Of is er dan risico op bevriezing?
- Uiteindelijk wil ik de CV ketel voor warm tapwater vervangen door Atlantic warmtepompboiler + doorstroomverwarmer. Maar in tussentijd, kan ik CV en warmtepomp gewoon in parallel aansluiten als ik beide op 35 graden zet? Of gaat dat mis?
- Wees bereid om je vloerverwarming verdeler aan te passen naar een gesloten verdeler (dus zonder pomp/menging).
- Zonder nachtverlaging heb je meer verbruik (natuurlijk) maar heb je effectie minder vermogen nodig ja omdat de vloer warm blijft
- De warmtepomp houdt in de winter niet van te veel wind omdat hij dan te makkelijk bevriest en dus veel langer moet defrosten. Vooral als de wind op de warmtewisselaar staat.
- De 1 meter is voornamelijk voor het feit dat hij z'n eigen lucht natuurlijk niet moet aanzuigen. Ik denk dat een paar planten zeer koude temperatuur met windsnelheid ook geen pretje vinden.
- De panasonic heeft een speciale mogelijkheid voor bivalent draaien. Maar als je je CV-ketel alleen voor warm water wilt gebruiken hoeft ie toch niet parallel?
Voor wat planten voor de WP betreft.fadsjeik schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 22:16:
Hi,
Super mooi topic, met veel nuttige info. Heb toch nog een paar vragen voordat ik de setup bestel.
Mijn situatieIk twijfel nu tussen een 9kW en 12kW monoblock met R32 (12 kW is nog niet uit, maar zou vanaf deze maand leverbaar moeten zijn). Hij moet in de tuin en staat redelijk in het zicht. Dus liever een minder hoge dan een hoge, maar ik ben bang dat ik zeker op kouden dagen wat te weinig capaciteit zal hebben. Overwegingen
- Huis uit 1800, maar volledig verbouwd paar jaar geleden. Goed geisoleerd, overall dubbel of triple glas
- Beneden (ongeveer 85 m2) vloerverwarming onder parket. Boven Jaga convectoren. Deze groot gedimensioneerd, dus zouden ook met 35 graden voldoende warmte af moeten geven
- Er hangt nu een flinke CV ketel (Nefit). Stook nu op 55 graden (want vloerverwarming verdeler mengt altijd bij, erg irritant!). Regel alles als aparte zones met openhab. Elke kamer kan aan/uit, waarbij ik de vloerverwarming altijd aan heb staan. Werkt eigenlijk goed, behalve dan dat kamers met radiatoren te snel en te warm worden (want Jagas gedimensioneerd op 35 graden)
- Verbruik was vorig jaar precies 2000 m3. Waarvan denk ik zo'n 250m3 voor warm tapwater. 1750 voor vewarming
Wat zouden jullie doen in dit geval?
- 9 kW kan denk ik net uit. Ik heb in Openhab elk kwartier mijn gas verbruik gelogd afgelopen jaar. Meestal zit het rond de 1 m3 per uur, met soms wat uitschieters naar 1,5m3 (uitschieter is bv. eerste uur na verhogen setpoint in de ochtend, want ik pas nu nachtverlaging toe). Zelfs in de week in feb dat we konden schaatsen, deed ik zo'n 1m3 per uur. Wat ongeveer gelijk staat aan 8-9 kW. En ik schakel nu dus vrij 'dom' aan/uit, met ook nog nachtverlaging. Ga ik daarvan af, dan kan het met minder kW per uur lijkt me?
- Aan de andere kant, zakt de capaciteit van de kleine 9kW volgens mij naar zo'n 7kW in echt koud weer. Niet echt ideaal, en mogelijk net wat te laag?
- Ook ben ik bang dat hij veel op vol vermogen staat te draaien en veel lawaai/geluid maakt?
Dan nog een paar installatievragen (zodat ik het direct goed doe):Thanks voor jullie hulp!
- In de handleiding staat dat je 1 meter vrij moet hebben voor de lucht uit. Is het ok om hier wel iets van planten te hebben staan? Of is dat echt not done
- Maakt het nog iets uit of er veel of weinig wind staat? Of in de praktijk prima
- Ik snap de afwatering van condensatievocht niet echt (Drain hose in de installatie instructie). Hoe doen jullie dit? Gewoon de tuin in? Of is er dan risico op bevriezing?
- Uiteindelijk wil ik de CV ketel voor warm tapwater vervangen door Atlantic warmtepompboiler + doorstroomverwarmer. Maar in tussentijd, kan ik CV en warmtepomp gewoon in parallel aansluiten als ik beide op 35 graden zet? Of gaat dat mis?
Bij mij staat hij in het groen (in de zomer zie je de WP niet
Anders gaan je planten echt dood
Werd bij mij thuis niet gewardeerd.
Ben van plan een nieuwe te maken die ook meteen geluidisolatie doet en afgehangen kan worden aan de Pana. Hoop hier binnenkort ervaringen en tekeningen van te posten. Eerst nog UV bestendige geluid dempende plaat bestellen.
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
Werkt dat goed? Ik zou graag de defrosts willen afwenden van het raam, want die beslaat in de winter elke kwartier.pgeene schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:04:
[...]
Voor wat planten voor de WP betreft.
Bij mij staat hij in het groen (in de zomer zie je de WP niet). Maar heb in de winter een deflector ervoor staan (klinkt fancy, maar is gewoon een plaat/plank op 45 graden) om de lucht omhoog te dwingen (over de planten heen).
Ik kan het niet uitleggen (want niet zelf aangeslotenI-King schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:07:
Is er iemand hier die mij een keer wil uitleggen hoe alles bij hem is aangesloten en (in de buurt) van Limburg woont? Ik zou graag een keer willen komen kijken. Er staat ontzettend veel informatie in dit topic, en heb al een hoop gelezen, maar deze info eens rond een voorbeeld uitwisselen zou goud zijn. Laat het me even weten per PM, thanks!
j4y in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"
De vraag is vooral hoe moeilijk je het denkt te willen maken? Afhankelijk van je situatie (die je niet beschrijft) is dat namelijk vrij simpel in geval van enkel verwarmen met je WP:I-King schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:07:
Is er iemand hier die mij een keer wil uitleggen hoe alles bij hem is aangesloten en (in de buurt) van Limburg woont? Ik zou graag een keer willen komen kijken. Er staat ontzettend veel informatie in dit topic, en heb al een hoop gelezen, maar deze info eens rond een voorbeeld uitwisselen zou goud zijn. Laat het me even weten per PM, thanks!
1. 2x 16A stroomkabels naar je mono-block idealiter afgezekerd op twee groepen. De zwaarte van je zekering is mede afhankelijk van het vermogen van je WP. Maar in de kern gaan er twee voedingskabels buiten die apart gezekerd moeten zijn.
2. Aanvoer / retour van je WP knoop je standleidingen aanvoer / retour.
3. Een 2 aderige kabel voor je remote controller. Afhankelijk van hoe je de WP bedient, kan die ook in de WP zelf blijven liggen. Wanneer je bijv. de WiFi thermostaat gebruikt. Anders nog een aanvullende kabel voor je thermostaat. De meeste leggen tenminste één UTP kabel richting de WP omdat je daarmee 8 solid aders hebt die je voor allerlei doeleinden kan gebruiken.
Werkt prima. voorkwam ook dat koude lucht in de tuin bleef hangen (Lucht bleef in de tuin circuleren).CurlyMo schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:20:
[...]
Werkt dat goed? Ik zou graag de defrosts willen afwenden van het raam, want die beslaat in de winter elke kwartier.
Efficiency ging uiteindelijk iets omhoog omdat de temperatuur in de tuin omhoog ging (stadstuintje met redelijk wat muren dichtbij.
Eerst buitentemp circa 2 graden lager dan weeronline, daarna weer in lijn met weeronline
Wil het nu combineren met geluidisolatie en ophangen aan de WP (met rubbers ertussen).
Denk dat zijdelings ook prima kan werken, bij mij gaat hij omhoog. Maar dat is situatie afhankelijk.
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
Kom dan maar op met die foto's!pgeene schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:53:
[...]
Denk dat zijdelings ook prima kan werken, bij mij gaat hij omhoog. Maar dat is situatie afhankelijk.
Ik heb nu een 2-onder-1-kap uit de jaren 50, HR+(+) glas, spouw geisoleerd, nieuw RC6 dak, vorig jaar gaan wonen. Ik gok dat het gasverbruik toen rond de 1500/1600 m3 uit zou komen.
Gelijk nadat ik ben verhuisd heb ik direct airco's geplaatst, beneden en op zolder. Afgelopen winter (gokje) 900 kuub gas door 1800 kWh vervangen. Er rest nu nog zo'n 700/800 kuub gas.
Met de airco's heb ik gemerkt dat ik beneden iets teveel puntverwarming heb bij de koudere dagen, en op de slaapvertrekken juist warmte mis.
Mijn huidige ketel heb ik een tijdje proefgedraaid op 40 graden en dat gaat prima. Gezien de ketel 17 jaar oud is wordt het wel tijd om voor te sorteren op vervanging. De huidige ketel staat naast een buitenmuur, ik kan dus inderdaad vrij makkelijk de CV functie laten overnemen. Icm Heishamon en HA heb ik ook een hoop vrijheid verwacht ik.
Dan blijft nog het SWW over. Dat kan nog met de ketel (als deze dat als enige functie kan, moet ik nog nakijken), of een constructie bouwen met 't monoblock, óf een losse WPB.
Tot zover mijn zoektocht, ik denk dat ik met een 5kWh prima uit de voeten moet komen voor de basisverwarming. Bij hele koude dagen vind ik 't prima om de airco extra bij te schakelen in de woonruimte.
Zal vanavond even foto's maken. Maar huidige versie is nogal shabby (afgelopen winter uit noodzaak neergezet, nu maar even teruggezet).
Nieuwe versie moet ik nog maken/materialen bestellen (nu alleen nog een cad tekening)
Heb je radiatoren of ook vloerverwarming? En zou het niet makkelijker zijn een paar airco's bij te plaatsen aangevuld met een WPB?I-King schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:56:
@CurlyMo @j4y @frisianstar, dank voor de uitleg!
Ik heb nu een 2-onder-1-kap uit de jaren 50, HR+(+) glas, spouw geisoleerd, nieuw RC6 dak, vorig jaar gaan wonen. Ik gok dat het gasverbruik toen rond de 1500/1600 m3 uit zou komen.
Gelijk nadat ik ben verhuisd heb ik direct airco's geplaatst, beneden en op zolder. Afgelopen winter (gokje) 900 kuub gas door 1800 kWh vervangen. Er rest nu nog zo'n 700/800 kuub gas.
Met de airco's heb ik gemerkt dat ik beneden iets teveel puntverwarming heb bij de koudere dagen, en op de slaapvertrekken juist warmte mis.
Ik gebruik de domoticz plugin HeishamonMQTT en zit op laatste versie van 23 januari.
Kan ik nu simpel de Heishamon firmware updaten naar de laatste en blijft de domoticz plugin dan gewoon werken?
EDIT: En update 2.0 werkt prima samen met HeishamonMQTT
[ Voor 8% gewijzigd door vandermark op 11-10-2021 12:07 ]
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Dank. en ook anderen dank voor reacties!thehog schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 08:17:
Niet al je vragen maar wel een paar:
- Wees bereid om je vloerverwarming verdeler aan te passen naar een gesloten verdeler (dus zonder pomp/menging).
- Zonder nachtverlaging heb je meer verbruik (natuurlijk) maar heb je effectie minder vermogen nodig ja omdat de vloer warm blijft
- De warmtepomp houdt in de winter niet van te veel wind omdat hij dan te makkelijk bevriest en dus veel langer moet defrosten. Vooral als de wind op de warmtewisselaar staat.
- De 1 meter is voornamelijk voor het feit dat hij z'n eigen lucht natuurlijk niet moet aanzuigen. Ik denk dat een paar planten zeer koude temperatuur met windsnelheid ook geen pretje vinden.
- De panasonic heeft een speciale mogelijkheid voor bivalent draaien. Maar als je je CV-ketel alleen voor warm water wilt gebruiken hoeft ie toch niet parallel?
- Helemaal eens. Vloerverwarming verdeler moet aangepast naar gesloten. Had ik al op de lijst.
Wind snap ik. tx!
- Koude planten is ook een goede. Ben ook benieuwd naar die foto's van pgeene. Maar snap het probleem. Zal ff nadenken hoe dat in onze tuin te fixen. Idealiter staat hij wel in iets groens, voor de WAF
- CV ketel alleen voor tapwater idd. Maar ketel wil wel op CV circuit aangesloten zitten dacht ik om zijn warmte kwijt te kunnen. Hij is al paar keer in storing gegaan omdat de pomp vast zat (had nog geen vuilfilter). Dan geeft hij ook geen warm water. Maar eens, CV hoeft in principe niks meer te doen qua verwarming. Ik vroeg me af of ik hem tijdelijk gewoon op het CV circuit kan laten zitten (in zomerstand).
Tijdelijk op het cv circuit is geen probleem. Zitten bij mij 2 cv's in het systeem.fadsjeik schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:57:
[...]
Dank. en ook anderen dank voor reacties!
- Helemaal eens. Vloerverwarming verdeler moet aangepast naar gesloten. Had ik al op de lijst.
Wind snap ik. tx!
- Koude planten is ook een goede. Ben ook benieuwd naar die foto's van pgeene. Maar snap het probleem. Zal ff nadenken hoe dat in onze tuin te fixen. Idealiter staat hij wel in iets groens, voor de WAF
- CV ketel alleen voor tapwater idd. Maar ketel wil wel op CV circuit aangesloten zitten dacht ik om zijn warmte kwijt te kunnen. Hij is al paar keer in storing gegaan omdat de pomp vast zat (had nog geen vuilfilter). Dan geeft hij ook geen warm water. Maar eens, CV hoeft in principe niks meer te doen qua verwarming. Ik vroeg me af of ik hem tijdelijk gewoon op het CV circuit kan laten zitten (in zomerstand).
Wel een keerklep toepassen om te voorkomen dat de CV als verwarming wordt gezien (dus als ongewild als bypass wordt gebruikt)
Tx. Keerklep moet wel lukken. In de CV aanvoer dan neem ik aan (waar CV dan zijn warme water doorpompt als hij aanslaat). Ik vroeg me alleen wel af of het echt nodig is? Die CV pomp staat nornaal uit, en daar pompt de WP neem ik aan niet zomaar doorheen, toch? Of is er kans dat het kapot gaat? Er zit namelijk ook al een bypass vlak by de CV. Dus dacht dat het misschien niet eens nodig was om die keerklep er tussen te zetten?pgeene schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 12:02:
[...]
Tijdelijk op het cv circuit is geen probleem. Zitten bij mij 2 cv's in het systeem.
Wel een keerklep toepassen om te voorkomen dat de CV als verwarming wordt gezien (dus als ongewild als bypass wordt gebruikt)
Ik heb er een simpele afsluiter tussen zitten. Die staat dus standaard dicht zodat ik zeker weet dat er geen flow over de ketel kan gaan. Ik gebruik de cv ketel ook alleen voor SWW nog en heb die op zomerstand gezet.fadsjeik schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 12:07:
[...]
Tx. Keerklep moet wel lukken. In de CV aanvoer dan neem ik aan (waar CV dan zijn warme water doorpompt als hij aanslaat). Ik vroeg me alleen wel af of het echt nodig is? Die CV pomp staat nornaal uit, en daar pompt de WP neem ik aan niet zomaar doorheen, toch? Of is er kans dat het kapot gaat? Er zit namelijk ook al een bypass vlak by de CV. Dus dacht dat het misschien niet eens nodig was om die keerklep er tussen te zetten?
Ja, dat overwoog ik ook. Maar was bang dat de pomp soms wel moet draaien bij SWW maken? Want waarom schiet ie anders in storing voor SWW zodra de pomp vastzit? Maargoed, als jij het hebt, dan zal het werken, dus klinkt makkelijkvandermark schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 12:08:
[...]
Ik heb er een simpele afsluiter tussen zitten. Die staat dus standaard dicht zodat ik zeker weet dat er geen flow over de ketel kan gaan. Ik gebruik de cv ketel ook alleen voor SWW nog en heb die op zomerstand gezet.
edit: Even gegoogled. De pomp is nodig om CV water te verwarmen en dan in een platenwisselaar te pompen in de CV ketel, waar warmte wordt afgegeven aan SWW. Neem aan dat dat een volledig intern circuitje is met 3 weg klep in de ketel oid? Dus lijkt iig prima met een afsluiter. Tx voor de tip!
[ Voor 18% gewijzigd door fadsjeik op 11-10-2021 12:26 ]
Je gas is wel verschrikkelijk duur in deze constructie. Zoals in een ander topic verwoord:fadsjeik schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:57:
[...]
CurlyMo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:34:
[...]
Nog ter referentie. Ik heb na het opzeggen van mijn gascontract nog een laatste afrekening gehad: € 228,96 voor 13m3
Bij mij draait de pomp na als je de warme kraan uit zet. Dus heb ik een keerklep geplaatst. Wilde geen gezeik en evenveel moeite.fadsjeik schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 12:11:
[...]
Ja, dat overwoog ik ook. Maar was bang dat de pomp soms wel moet draaien bij SWW maken? Want waarom schiet ie anders in storing voor SWW zodra de pomp vastzit? Maargoed, als jij het hebt, dan zal het werken, dus klinkt makkelijk. Heb je alleen afsluiter in de aanvoer? of ook in retour?
edit: Even gegoogled. De pomp is nodig om CV water te verwarmen en dan in een platenwisselaar te pompen in de CV ketel, waar warmte wordt afgegeven aan SWW. Neem aan dat dat een volledig intern circuitje is met 3 weg klep in de ketel oid? Dus lijkt iig prima met een afsluiter. Tx voor de tip!
Daarnaast had mijn schoonmoeder een keer de cv weer aangezet. Dat had dan problemen gegeven.
CV werd bij mij als bijpass gebruikt (leiding werdt warm), dus er was iets nodig.
Huidige pompen hebben dus schijnbaar weinig weerstand.
Keerklep inderdaad in aanvoer.
Hier woning uit 1910, zonder radiatoren maar alleen vloerverwarming. Ik stook 1800-1900 m3 en heb besloten de 12 KW te nemen. Vooral op koude dagen (zoals begin dit jaar) stookte ik 20m3 gas weg. Dat is ongeveer 180KW warmte. De 9 KW (laag model) kan dat niet leveren bij dergelijke koude temperaturen (die haalt dan nog maar 7KW). Je gaat bij 24 uur stoken het dus misschien net halen, maar liever iets overgedimensioneerd dan ondergedimensioneerd. Hou daarbij ook rekening met defrosts. Ook vol vermogen, dat ga je wel horen.fadsjeik schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 22:16:
Hi,
Mijn situatieIk twijfel nu tussen een 9kW en 12kW monoblock met R32 (12 kW is nog niet uit, maar zou vanaf deze maand leverbaar moeten zijn). Hij moet in de tuin en staat redelijk in het zicht. Dus liever een minder hoge dan een hoge, maar ik ben bang dat ik zeker op kouden dagen wat te weinig capaciteit zal hebben. Overwegingen
Wat zouden jullie doen in dit geval?
Dan nog een paar installatievragen (zodat ik het direct goed doe):Thanks voor jullie hulp!
Je kan best wat planten/haag bij de WP hebben staan. Volgens mij heeft @Grolsch dat ook bij zijn mitsubishi.
Ik zet het op beton, maar ik ben van het degelijk bouwen. Er zijn er ook die het op stoeptegels hebben staan, werkt dus schijnbaar ook.
Zet je WP hoog genoeg zodat bij langere tijd vorst je WP niet vastvriest. Condens loopt dan wel weg.
CV ketel hoef je niet parallel te zetten als je niet het CV deel gebruikt. Gewoon afkoppelen en CV uitzetten.
Let wel op: Ik heb een Intergas: die hebben dubbele platenwisselaar of zoiets waardoor SWW geheel gescheiden kan worden van CV. Daarom kan ik CV waterzijdig geheel dichtzetten en de CVketel instellen dat CV geheel uitgeschakeld is (zomerstand).fadsjeik schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 12:11:
[...]
Ja, dat overwoog ik ook. Maar was bang dat de pomp soms wel moet draaien bij SWW maken? Want waarom schiet ie anders in storing voor SWW zodra de pomp vastzit? Maargoed, als jij het hebt, dan zal het werken, dus klinkt makkelijk. Heb je alleen afsluiter in de aanvoer? of ook in retour?
Bij mij heeft de uitblaaskant een meter of 6 vrije ruimte, aan de achterkant (zuigkant) staat wel een heg waar de WP zo'n meter af staat._Piwi_ schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 12:58:
[...]
Hier woning uit 1910, zonder radiatoren maar alleen vloerverwarming. Ik stook 1800-1900 m3 en heb besloten de 12 KW te nemen. Vooral op koude dagen (zoals begin dit jaar) stookte ik 20m3 gas weg. Dat is ongeveer 180KW warmte. De 9 KW (laag model) kan dat niet leveren bij dergelijke koude temperaturen (die haalt dan nog maar 7KW). Je gaat bij 24 uur stoken het dus misschien net halen, maar liever iets overgedimensioneerd dan ondergedimensioneerd. Hou daarbij ook rekening met defrosts. Ook vol vermogen, dat ga je wel horen.
Je kan best wat planten/haag bij de WP hebben staan. Volgens mij heeft @Grolsch dat ook bij zijn mitsubishi.
Ik zet het op beton, maar ik ben van het degelijk bouwen. Er zijn er ook die het op stoeptegels hebben staan, werkt dus schijnbaar ook.
Zet je WP hoog genoeg zodat bij langere tijd vorst je WP niet vastvriest. Condens loopt dan wel weg.
CV ketel hoef je niet parallel te zetten als je niet het CV deel gebruikt. Gewoon afkoppelen en CV uitzetten.
Ik verwacht ook niet dat plantjes die <2 meter voor de uitblaaskant staan het heel erg goed gaan doen, hij blaast toch best wel hard koude lucht.
Ik heb radiatoren. Ik ga binnen nu en 5 jaar wel de vloer vernieuwen en isoleren, en dan verwacht ik ook vloerverwarming. Dus de monoblock heeft mijn voorkeur boven de split omdat het beter in eigen hand weer aan te passen is.CurlyMo schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:59:
[...]
Heb je radiatoren of ook vloerverwarming? En zou het niet makkelijker zijn een paar airco's bij te plaatsen aangevuld met een WPB?
Ik heb de route airco's overwogen, máár, dan moet ik er minimaal nog 2 ophangen en dan zul je toch nog veel koudeval ervaren. Dus een WP voor de radiatoren lijkt mij meer comfort, terwijl de prijs lager is. Plus de units van de airco's komen op ongunstige plekken te hangen (visueel).
De beta versies zou ik pas installeren als het echt nodig is. Voor nu is dat niet zo (je mag de commits lezen als er wat interressants voor je tussen zit natuurlijk).vandermark schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:19:
Vraagje aan @thehog en @MarFan . Ik zie dat de firmware van de Heishamon nu op 2.0 zit en laatste versie is HeishaMon.ino.d1-v2.1-iy-6.bin
Ik gebruik de domoticz plugin HeishamonMQTT en zit op laatste versie van 23 januari.
Kan ik nu simpel de Heishamon firmware updaten naar de laatste en blijft de domoticz plugin dan gewoon werken?
EDIT: En update 2.0 werkt prima samen met HeishamonMQTT
Om wat dubbelposts te voorkomen + dat hier veel Panasonic kennis zit, verwijs ik even naar het andere topic : Crazy- in "Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2"
wellicht dat jullie nog tips hebben
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Ja klopt, ik heb uiteindelijk de 'gewone' 2.0 versie gepakt.thehog schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:23:
[...]
De beta versies zou ik pas installeren als het echt nodig is. Voor nu is dat niet zo (je mag de commits lezen als er wat interressants voor je tussen zit natuurlijk).
Dit is WP in de tuin. Niet te zien. Dat is pas WAF.
:strip_exif()/f/image/ryw3yhTCrCBE8dTXFkrXTrH9.jpg?f=fotoalbum_large)
Vlinderstruik wordt binnenkort gesnoeid voor de winter.
Daarna de WP helemaal schoonmaken.
Dit is de huidige "deflector"
:strip_exif()/f/image/SEBssQajlP93bgsM9SHhTRrT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bUZHygH3eJdXzvRAZAqaLRQn.jpg?f=fotoalbum_large)
Gewoon 2 planken.
Nieuwe wordt een heel stuk geavanceerder.
Maar deze werkt wel.
Trouwens nog een magneet bij iemand anders geïnstalleerd afgelopen weekeinde.
:strip_exif()/f/image/yo2SByaamhXhmlBFHCF5cYgb.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe is het rendement van je volledig begroeide WP? Kan die ventilator überhaupt nog wel wat lucht verplaatsen? Of gebruik je de WP niet voor SWW?pgeene schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 18:34:
Hier de foto's.
[Afbeelding]
In de installatiehandleidingen wordt over het algemeen flink aandacht besteed aan de minimale vrije ruimte rondom de buitenunit. Daar lijkt hier niet echt sprake van...
Convectors werken op temperaturen boven 30°, vloerverwarming op een temperatuur in de buurt van 25°. Weet jij een manier om dat op één warmtepomp aan te sluiten zonder mengverdeler?thehog schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 08:17:
Niet al je vragen maar wel een paar:
...
Bij Mitsubishi zijn daar speciale kleppen voor. De warmtepomp draait dan op de hoge van de twee temperaturen en met een door de WP te besturen mengklep wordt dan de lage temperatuur geregeld.FransvWoerkom schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:50:
[...]
Convectors werken op temperaturen boven 30°, vloerverwarming op een temperatuur in de buurt van 25°. Weet jij een manier om dat op één warmtepomp aan te sluiten zonder mengverdeler?
Geen idee of Panasonic ook zoiets heeft.
Ok, tx. Dat wist ik niet. Overigens krijg ik mijn huis niet warm als ik maar 25 graden de vloer in stop. Ik ging er vanuit minimaal op 30 te moeten stoken, en qua stooklijn al vrij snel richting de 35 graden te gaan. Dus daarmee niet echt dit probleem te hebben? Ik kan de convectoren nu ook dichtzetten als het te warm wordt in de ruimtes. Te warm in onze woonkamer is het eigenlijk nog nooit geweest. Of zou je daar wel echt bang voor zijn?FransvWoerkom schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:50:
[...]
Convectors werken op temperaturen boven 30°, vloerverwarming op een temperatuur in de buurt van 25°. Weet jij een manier om dat op één warmtepomp aan te sluiten zonder mengverdeler?
tx. Hier ook een vlinderstruik die ik helemaal terugsnoei in de winter idd. Zodra het warm wordt groeit dat ding in no time weer compleet de lucht inpgeene schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 18:34:
Hier de foto's.
[Afbeelding]
Vlinderstruik wordt binnenkort gesnoeid voor de winter.
Daarna de WP helemaal schoonmaken.
Dit is de huidige "deflector"
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gewoon 2 planken.
Nieuwe wordt een heel stuk geavanceerder.
Maar deze werkt wel.
Trouwens nog een magneet bij iemand anders geïnstalleerd afgelopen weekeinde.
[Afbeelding]
Ow nee @sjimmie kan het met 26 graden
[ Voor 10% gewijzigd door Possible op 11-10-2021 20:49 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Ik heb toen ik thuiskwam eens even naar het dagverbruik gekeken. Goed idee! Ik kwam op 15 m3, met piek naar 18 m3 op 12 feb (koudste dag volgens knmi), waarvan ik denk 1 m3 voor SWW. Met 17 m3 * 9 kWh / m3 / 24h = 6,4 zit je nog net goed met een 9kWh monoblock die maar 7kWh doet in zeer koud weer._Piwi_ schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 12:58:
[...]
Hier woning uit 1910, zonder radiatoren maar alleen vloerverwarming. Ik stook 1800-1900 m3 en heb besloten de 12 KW te nemen. Vooral op koude dagen (zoals begin dit jaar) stookte ik 20m3 gas weg. Dat is ongeveer 180KW warmte. De 9 KW (laag model) kan dat niet leveren bij dergelijke koude temperaturen (die haalt dan nog maar 7KW). Je gaat bij 24 uur stoken het dus misschien net halen, maar liever iets overgedimensioneerd dan ondergedimensioneerd. Hou daarbij ook rekening met defrosts. Ook vol vermogen, dat ga je wel horen.
Ik zit er nog wel een beetje mee. Idealiter idd iets meer overdimensioneren dan een WP die het maar net aankan op de koudste dagen. Aan de andere kant, het kost zo 2000 euro meer om van de 9 naar 12kW te gaan. Zoveel dagen gaat het niet zo koud zijn, etc. 360 dagen per jaar heb je het niet nodig. Die 5 dagen kom je toch wel door zou je denken? Kun je niet beter een klein straalkacheltje bijzetten?
En hoe zit het eigenlijk met defrosts en de backup heater?
- Moet je op zo'n koude dag vaak een defrost doen, of is een defrost alleen nodig als hij een tijdje uit is geweest?
- Geeft de backup heater nog 3kW extra? Bovenop die 7kW in de specs? Of is die 7 inclusief de 3?
Mijn vloer red het ook met 26 graden maar helaas begint de de wp dan wat te pendelen bij de huidige buiten temperaturen dus heb ik de boel maar op shift +2 staan.Possible schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:44:
@FransvWoerkom 25 graden is wel erg laag. Dat kan misschien met de huidige huizen van 2021, maar de rest niet lijkt mij. Zelfs mijn zwager met een bodem warmtepomp heeft een ta van 28 graden.
Ik vraag mij af of dit beter wordt als ik de DT op 2 of 3 graden zet i.p.v. de standaard 5 graden.
Panasonic raadt in de voorbeelden een Caleffi mengklep met pomp aan. Ik heb in plaats van Caleffi de goedkopere ESBE driewegklep met T-boring, aangestuurd door de Panasonic met uitbreidingsbord. Maar dan heb je in feite een mengverdeler, alleen met een groter bereik dan de standaard mengverdelers met pomp en thermostaatafsluiter.Andrehj schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:58:
[...]
Bij Mitsubishi zijn daar speciale kleppen voor. De warmtepomp draait dan op de hoge van de twee temperaturen en met een door de WP te besturen mengklep wordt dan de lage temperatuur geregeld.
Geen idee of Panasonic ook zoiets heeft.
Met de zonebesturing van de warmtepomp kun je de eerste zone met radiatoren of convectoren met WAR en ruimtethermostaat een hoge aanvoertemperatuur geven en de tweede zone achter de mengklep en pomp een lagere voor de vloer. De temperatuur achter de mengklep kun je regelen op WAR en eventueel op ruimtethermostaat. Is er geen warmtevraag in de eerste zone, maar wel in de tweede, dan zakt de aanvoertemperatuur van de wp naar vloerverwarmingsniveau. Door radiatoren en convectoren stroomt dan wel warm water, maar de afgifte is daar dan zo laag dat daar de temperatuur niet stijgt.
Nog geen praktijkervaring maar als ik mij de berichten herinner zijn er best wat defrosts (ook tweakers die handmatig moesten ontdooien overigens). Hoe zwaarder de WP moet werken, hoe meer defrosts. Als het echt zwaar vriest heb je trouwens minder defrosts want minder vocht in de lucht.fadsjeik schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:52:
[...]
Ik heb toen ik thuiskwam eens even naar het dagverbruik gekeken. Goed idee! Ik kwam op 15 m3, met piek naar 18 m3 op 12 feb (koudste dag volgens knmi), waarvan ik denk 1 m3 voor SWW. Met 17 m3 * 9 kWh / m3 / 24h = 6,4 zit je nog net goed met een 9kWh monoblock die maar 7kWh doet in zeer koud weer.
Ik zit er nog wel een beetje mee. Idealiter idd iets meer overdimensioneren dan een WP die het maar net aankan op de koudste dagen. Aan de andere kant, het kost zo 2000 euro meer om van de 9 naar 12kW te gaan. Zoveel dagen gaat het niet zo koud zijn, etc. 360 dagen per jaar heb je het niet nodig. Die 5 dagen kom je toch wel door zou je denken? Kun je niet beter een klein straalkacheltje bijzetten?
- Moet je op zo'n koude dag vaak een defrost doen, of is een defrost alleen nodig als hij een tijdje uit is geweest?
- Geeft de backup heater nog 3kW extra? Bovenop die 7kW in de specs? Of is die 7 inclusief de 3?
Maar met dit weer moet ik 'helaas' op Ta27 draaien, op Ta26 slaat de 5J af omdat de Tr te hoog wordt. Maar Ta27 is ook prima. Vandaag voor het eerst sinds een week weer de pana aan, heb 3,5 kWh verbruikt in dik 6 uur. Als het kouder wordt kan die weer op Ta26CurlyMo schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:41:
@Possible Volgens mij is @vandermark onze koning lage Ta
Helder. Dank. Daar had ik nog niet over nagedacht. Ik ga eens kijken hoeveel graden hier echt de vloer in gaat. Ik dacht dat dat eigenlijk redelijk constant tussen 35 en 40 zat. Dan zal ik de CV daar eens op instellen om te kijken of ik de andere ruimtes goed warm krijg. Ik zou het liefst zonder extra mengkleppen en pompen werken. Ik hou het het liefst simpel (maar het moet natuurlijk wel goed en comfortabel warm worden)FransvWoerkom schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:23:
[...]
Panasonic raadt in de voorbeelden een Caleffi mengklep met pomp aan. Ik heb in plaats van Caleffi de goedkopere ESBE driewegklep met T-boring, aangestuurd door de Panasonic met uitbreidingsbord. Maar dan heb je in feite een mengverdeler, alleen met een groter bereik dan de standaard mengverdelers met pomp en thermostaatafsluiter.
Met de zonebesturing van de warmtepomp kun je de eerste zone met radiatoren of convectoren met WAR en ruimtethermostaat een hoge aanvoertemperatuur geven en de tweede zone achter de mengklep en pomp een lagere voor de vloer. De temperatuur achter de mengklep kun je regelen op WAR en eventueel op ruimtethermostaat. Is er geen warmtevraag in de eerste zone, maar wel in de tweede, dan zakt de aanvoertemperatuur van de wp naar vloerverwarmingsniveau. Door radiatoren en convectoren stroomt dan wel warm water, maar de afgifte is daar dan zo laag dat daar de temperatuur niet stijgt.
Als je met pendelen bedoelt dat hij een uurtje verwarmt en dan een uurtje uit staat, dat heeft de mijne nu ook. Met een aanvoertemperatuur van 25° en een kamertemperatuur van 20°. Helaas kan mijn 12H niet lager dan de 700W die hij nu verbruikt. Misschien moet ik de deuren open zettenSignor Doekie schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:10:
[...]
Mijn vloer red het ook met 26 graden maar helaas begint de de wp dan wat te pendelen bij de huidige buiten temperaturen dus heb ik de boel maar op shift +2 staan.![]()
Ik vraag mij af of dit beter wordt als ik de DT op 2 of 3 graden zet i.p.v. de standaard 5 graden.
Ik zit ook op 26-27. Toch grappig: ik kom van het warmtenet af, die verkopen 35C als ‘lage temperatuurverwarming’. Terwijl ik met 26C dus mijn huis ook prima warm krijg.vandermark schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:50:
[...]
Maar met dit weer moet ik 'helaas' op Ta27 draaien, op Ta26 slaat de 5J af omdat de Tr te hoog wordt. Maar Ta27 is ook prima. Vandaag voor het eerst sinds een week weer de pana aan, heb 3,5 kWh verbruikt in dik 6 uur. Als het kouder wordt kan die weer op Ta26
Ik zat met hetzelfde dilemma, maar ik heb de ketel al de hele winter op 6.3 kW gelimiteerd gehad en een energiemeter (Kamstrup) ertussen, waardoor ik exact weet wat mijn warmtebehoefte is. Een paar dingen om in overweging te nemen:fadsjeik schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:52:
[...]
Ik heb toen ik thuiskwam eens even naar het dagverbruik gekeken. Goed idee! Ik kwam op 15 m3, met piek naar 18 m3 op 12 feb (koudste dag volgens knmi), waarvan ik denk 1 m3 voor SWW. Met 17 m3 * 9 kWh / m3 / 24h = 6,4 zit je nog net goed met een 9kWh monoblock die maar 7kWh doet in zeer koud weer.
1. De 3kW is extra boven de ~7 die hij nog levert, dus in feite ~10 kW bij -7 tot -10.
2. Ik heb gekeken naar real-life data van iemand anders op het forum, en heb daar wat mooie plots van, als ik die mag delen doe ik dat wel even. Die 7 kW haalde die gemiddeld dus echt met defrosts in de koude feb week afgelopen winter. Dat gaf wat vertrouwen dat dit geen fictieve getallen zijn. EDIT: zie plot onder:
:fill(white):strip_exif()/f/image/r1xImY4nO8qQbbrmp1tCAnNr.png?f=user_large)
3. De 9kW 3 fase T-cap J series doet wel echt 9 kW bij -10, en was in de groothandel maar een paar honderd euro duurder, wel een stuk zwaarder, groter en lomper. Bij mij komt hij bij voorkeur op het dak, dus had ik dat liever niet.
[ Voor 5% gewijzigd door Speedsmile op 12-10-2021 07:32 ]
If good's on the left, then I'm sticking to the right.
Het heeft met het oude stookgedrag te maken: Heet als het te koud is en Uit als het te warm wordt. Daar hoort een slecht geïsoleerd huis bij.dirkdeman schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:16:
[...]
Ik zit ook op 26-27. Toch grappig: ik kom van het warmtenet af, die verkopen 35C als ‘lage temperatuurverwarming’. Terwijl ik met 26C dus mijn huis ook prima warm krijg.
tx. Dat helpt! Een paar honderd euro is ook wel te overzien. Had nog niet echt duidelijke prijzen kunnen vinden omdat hij nog niet beschikbaar is. Maar idd, hij is een stuk lomper ja. Niet echt een aanwinst voor de tuinSpeedsmile schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:19:
[...]
Ik zat met hetzelfde dilemma, maar ik heb de ketel al de hele winter op 6.3 kW gelimiteerd gehad en een energiemeter (Kamstrup) ertussen, waardoor ik exact weet wat mijn warmtebehoefte is. Een paar dingen om in overweging te nemen:
1. De 3kW is extra boven de ~7 die hij nog levert, dus in feite ~10 kW bij -7 tot -10.
2. Ik heb gekeken naar real-life data van iemand anders op het forum, en heb daar wat mooie plots van, als ik die mag delen doe ik dat wel even. Die 7 kW haalde die gemiddeld dus echt met defrosts in de koude feb week afgelopen winter. Dat gaf wat vertrouwen dat dit geen fictieve getallen zijn.
3. De 9kW 3 fase T-cap J series doet wel echt 9 kW bij -10, en was in de groothandel maar een paar honderd euro duurder, wel een stuk zwaarder, groter en lomper. Bij mij komt hij bij voorkeur op het dak, dus had ik dat liever niet.
Ik zit nog steeds te stoeien met mijn warmtepomp (16kW)... ik zie dat hij erg veel aan/uit gaat, het is me alleen niet duidelijk waarom.
Op dit moment gaat hij ongeveer elke 10 minuten 5 minuten aan... dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Het is me echter niet duidelijk wat de pomp nou triggert om aan te gaan.
Ik regel op dit moment via additionele pcb de zone1 water temperatuur. De sensor hiervan is gekoppeld aan mijn buffertank (200 liter). De zone1 temperatuur is ingesteld via compensation curve. Zie hieronder de grafiek voor het verloop:
:strip_exif()/f/image/5gdJK2ArEoGaLWyk9YbNUia6.jpg?f=fotoalbum_large)
De temperatuur in de tank blijft redelijk constant, dat is prima. Het zou voor mij ideaal zijn als het systeem trager wordt: buffertank (zone 1 temp) wordt tot gewenste temperatuur verwarmd, hij koelt af tot paar graden er onder, en warmt dan weer op. Zou het kunnen zijn dat mijn vloerverwarming (die water tapt uit de buffertank) een dusdanig grote verstoring (lees afkoeling) op buffertank temperatuur dat hij daardoor de hele tijd aan/uit gaat?
En dan vraag 2: ik zie dat de waterpomp van de warmtepomp altijd aan blijft staan, is dat normaal gedrag?
Wederom wordt alle hulp zeer gewaardeerd.
Hier nu een ta van 28 omdat ie anders idd snel uit gaat. Wel lekker warm met 22,6 😎
@joostdejonge123 16kw is een best vermogen. Hoe is je afgifte ? Kan hij z’n energie we kwijt in de vloer met deze temps buiten?
Je ta lijkt op zo’n 30 graden te zitten?
[ Voor 42% gewijzigd door Possible op 11-10-2021 22:51 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
De pomp blijft draaien tussen de runs om de warmte steeds af te kunnen geven.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Daar heb je inderdaad een goede, met het blijven draaien van de pomp, ik snap alleen niet waarom de compressor dan weer gaat als discharge temp groter is dan target temperature. (het is mij trouwens ook niet geheel duidelijk wat het verschil is tussen discharge temperature en outlet water temperature, daar zit een aantal graden verschil tussen)
Even dat ik de termen goed heb: TA = T actueel? setpoint temp van 30 graden.Possible schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:41:
@joostdejonge123 16kw is een best vermogen. Hoe is je afgifte ? Kan hij z’n energie we kwijt in de vloer met deze temps buiten?
Je ta lijkt op zo’n 30 graden te zitten?
Het zou inderdaad ook nog een probleem kunnen zijn van dat het buiten nog niet zo koud is inderdaad. Het lijkt er wel op dat als ik de warmtevraag vanuit mijn vloerverwarming helemaal uit zet, dat hij lang uitblijft. (waterpomp van de Panasonic blijft wel draaien)
Hoeveel oppervlakte moet je gaan verwarmen?
Rendement is prima. Hier geen SWW op de pana.Andrehj schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 18:59:
[...]
Hoe is het rendement van je volledig begroeide WP? Kan die ventilator überhaupt nog wel wat lucht verplaatsen? Of gebruik je de WP niet voor SWW?
In de installatiehandleidingen wordt over het algemeen flink aandacht besteed aan de minimale vrije ruimte rondom de buitenunit. Daar lijkt hier niet echt sprake van...
De planten die je nu hoog ziet worden komend weekend gesnoeid en geven dan ruimte zat.
Meeste is een vlinderstruik. In de zomer heel groot. In de winter gekortwiekt
De planten verderop hadden er meer problemen mee.
Het setpoint is 30° en de delta T is 2°. Dus hij start bij 28° en stopt bij 30°. Zo had je het toch ingesteld? Je buffertank is gewoon wat klein voor het vermogen dat er in en er uit wordt gepompt. Met een grotere buffertank zou nu trouwens alleen de aan-uit frequentie kleiner worden. Niet de verpompte energie. Je kunt dus verwachten dat bij lagere buitentemperatuur en een grotere verpompte energie de tijd dat de temperatuur 2° zakt steeds korter wordt en de frequentie dus toeneemt tot het moment dat de wp niet meer uit gaat. Hopelijk gebeurt dat pas in februari.joostdejonge123 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:34:
Beste Tweakers,
Ik zit nog steeds te stoeien met mijn warmtepomp (16kW)... ik zie dat hij erg veel aan/uit gaat, het is me alleen niet duidelijk waarom.
Op dit moment gaat hij ongeveer elke 10 minuten 5 minuten aan... dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Het is me echter niet duidelijk wat de pomp nou triggert om aan te gaan.
Ik regel op dit moment via additionele pcb de zone1 water temperatuur. De sensor hiervan is gekoppeld aan mijn buffertank (200 liter). De zone1 temperatuur is ingesteld via compensation curve. Zie hieronder de grafiek voor het verloop:
[Afbeelding]
De temperatuur in de tank blijft redelijk constant, dat is prima. Het zou voor mij ideaal zijn als het systeem trager wordt: buffertank (zone 1 temp) wordt tot gewenste temperatuur verwarmd, hij koelt af tot paar graden er onder, en warmt dan weer op. Zou het kunnen zijn dat mijn vloerverwarming (die water tapt uit de buffertank) een dusdanig grote verstoring (lees afkoeling) op buffertank temperatuur dat hij daardoor de hele tijd aan/uit gaat?
En dan vraag 2: ik zie dat de waterpomp van de warmtepomp altijd aan blijft staan, is dat normaal gedrag?
Wederom wordt alle hulp zeer gewaardeerd.
Met uitzetten bedoel ik dat ik mijn thermostaten op lage temperatuur zet, dan heb ik vanuit de vloer in ieder geval geen warmtevraag.Possible schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 23:10:
@joostdejonge123 Wat bedoel je precies je vloerverwarming uitzet ?
Hoeveel oppervlakte moet je gaan verwarmen?
Het gaat in totaal om 450m2 te verwarmen oppervlak.
Dat is het rare, delta T staat op 5 graden...FransvWoerkom schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 00:34:
[...]
Het setpoint is 30° en de delta T is 2°. Dus hij start bij 28° en stopt bij 30°. Zo had je het toch ingesteld? Je buffertank is gewoon wat klein voor het vermogen dat er in en er uit wordt gepompt. Met een grotere buffertank zou nu trouwens alleen de aan-uit frequentie kleiner worden. Niet de verpompte energie. Je kunt dus verwachten dat bij lagere buitentemperatuur en een grotere verpompte energie de tijd dat de temperatuur 2° zakt steeds korter wordt en de frequentie dus toeneemt tot het moment dat de wp niet meer uit gaat. Hopelijk gebeurt dat pas in februari.
Twee experimenten daar ik ga doen:
-thermostaten op hoge temperatuur instellen waardoor warmte vraag blijft bestaan
-warmtevraag helemaal uitzetten
Ik stuur de resultaten als ik ze heb...
Nee, @vandermark zit op 26, mijn WP redt dat juist niet en komt niet onder de 28.Possible schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:44:
@FransvWoerkom 25 graden is wel erg laag. Dat kan misschien met de huidige huizen van 2021, maar de rest niet lijkt mij. Zelfs mijn zwager met een bodem warmtepomp heeft een ta van 28 graden.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Niet op dT sturen maar op flow?joostdejonge123 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 07:51:
[...]
Dat is het rare, delta T staat op 5 graden...
Kan dat met standaard Panasonic instellingen? Of zit ik dan aan Heishamon vast?
Kan met pana zelf. Doe ik ook, draait rustiger hiermee.joostdejonge123 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:11:
[...]
Ja, vaste Ta van 26 of 27. Verder stuur ik op vaste flow van 11 l/m. dT varieert daarmee.Possible schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:24:
@vandermark Jij hebt stooklijn direct ? met vaste Ta ?
Zoals @vandermark ook al zegt, dat stel je gewoon in op de pana zelf.joostdejonge123 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:11:
[...]
En ik stook daarmee op basis van een stooklijn.
Dat is wellicht een goed idee!vandermark schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:26:
[...]
Ja, vaste Ta van 26 of 27. Verder stuur ik op vaste flow van 11 l/m. dT varieert daarmee.
Domme vraag wellicht, ik kom nergens die instelling tegen met vaste flow... waar kan ik dat instellen?
Bij een J, de H kent dit niet.joostdejonge123 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:03:
[...]
Dat is wellicht een goed idee!
Domme vraag wellicht, ik kom nergens die instelling tegen met vaste flow... waar kan ik dat instellen?
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Viel me vandaag ook heel duidelijk op. Ik heb mijn code maar aangepast van MQTT naar HTTP REST. Dan communiceer je wat directer met de WP dan de MQTT broker en de MQTT queue ertussen.Heronimo schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:24:
[...]
Ik krijg soms de indruk dat dingen te lang in de queue blijven hangen op de Heishamon. Vooral als de S0 het druk heeft.
Ik lees wel mee. Geniet ondertussen van mijn verwarming die lekker doet wat hij moet doen...CurlyMo schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:47:
@Ep Woody @twain4me Zijn jullie er nog? Wanneer tijdelijk wat meer afwezig, maar dan even wat andere mensen ook mede admin van dit topic.
Er is bijv. met dit verzoek nog niks gedaan:Ep Woody schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:29:
[...]
Ik lees wel mee. Geniet ondertussen van mijn verwarming die lekker doet wat hij moet doen...
Niltag schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:42:
[...]
Nu alleen de WP zelf nog regelen. Dacht deze bij rjtec te bestellen maar zag later pas dat deze niet meer verzend naar NL voor particulieren. Wellicht goed dat de TS dat even aanpast in de 1e post @Ep Woody .
Heb je al contact gehad met RJTec zelf? Misschien is er wat te regelen, anders kun je er ook een ophalen in Bochum, bij Immotec, daar hebben meerdere tweakers, waaronder ikzelf, de warmtepomp vandaan. De opmerking over RJTec was meer omdat de communicatie na de bestelling erg beperkt is/was.Niltag schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:42:
[...]
Heb inderdaad voor de zekerheid gewoon een 20A automaat besteld. Thanks voor de feedback so far.
Heb nu een lijntje uitstaan bij de groene-energiewinkel. Prijzen daar zijn inclusief de cloud connector dus vond ze nog redelijk in de buurt liggen van wat rjtec vraagt. Kon alleen niets vinden over levertijden en/of voorraad dus dat is even afwachten op zijn reactie.
Aan de andere kant is de prijs van groene energiewinkel, zeker inclusief CZ-TAW1 niet heel onredelijk.
[ Voor 5% gewijzigd door Ep Woody op 12-10-2021 11:57 ]
Dit soort verzoeken kunnen beter via PM. Dan hoeven we in dit topic hier verder niet te veel over te communiceren.CurlyMo schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:36:
[...]
Er is bijv. met dit verzoek nog niks gedaan:
[...]
Bij de H kun je in het Service Menu de maximum pump speed instellen. Zie de Service Manual blz. 130.
Het is wel een noodgreep, bedoeld voor het tegengaan van geluidsoverlast. Normaal stelt de pana zelf de flow in om zo goed mogelijk te voldoen aan het ingestelde setpoint. De opgegeven delta T wordt door sommigen anders begrepen dan door Panasonic.
De "ingestelde" delta T is een maximum: De warmtepomp mag de temperatuur 5 graden laten zakken, maar de ingestelde Ta is leidend. Binnen de opgegeven delta T zal de warmtepomp door het variëren van vermogen en flow proberen zo zuinig mogelijk te draaien. De warmtepomp ziet het niet als probleem dat hij dan zo af en toe moet stoppen met draaien, zolang de ingestelde Ta maar gehandhaafd wordt.joostdejonge123 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 07:51:
[...]
-thermostaten op hoge temperatuur instellen waardoor warmte vraag blijft bestaan
De hier ingestelde delta T is anders dan de delta T die je instelt bij tank- of bufferverwarming. Daar betekent het dat de warmtepomp niet moet gaan verwarmen voor de minimumtemperatuur is bereikt.
Het ging over het instellen van een vaste flow. Dat kan bij de H niet, wel bij de JFransvWoerkom schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:51:
[...]
Bij de H kun je in het Service Menu de maximum pump speed instellen. Zie de Service Manual blz. 130.
Het is wel een noodgreep, bedoeld voor het tegengaan van geluidsoverlast. Normaal stelt de pana zelf de flow in om zo goed mogelijk te voldoen aan het ingestelde setpoint. De opgegeven delta T wordt door sommigen anders begrepen dan door Panasonic.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Ik was in het ziekenhuis en zal het de volgende keer 6 weken vantevoren aanvragenCurlyMo schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:47:
@Ep Woody @twain4me Zijn jullie er nog? Wanneer tijdelijk wat meer afwezig, maak dan even wat andere mensen ook mede admin van dit topic.
Hoewel sommige het hier soms als groepsapp gebruiken blijft het wel een forum. paar daagjes vertraging is gewoon normaal, ik ben de helpdesk niet.
en wat @Ep Woody zegt een pm als je iets wil veranderen/ toevoegen is makkelijker voor ons
[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 12-10-2021 13:23 ]
Dat is natuurlijk geen enkel probleem. Ik hoop dat alles (weer) goed gaat. Enige waar ik op reageer is dat een keertje per maand het topic checken toch moet kunnen voor één van de topic starters? En als dat niet lukt om omstandigheden is dat ook geen enkel probleem, maar voeg dan bijv. @Heronimo en @FransvWoerkom toe als mede-auteurs (of wie allemaal nog meer) zodat er uiteindelijk iemand regelmatig even checked of het topic nog updates behoeft.twain4me schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:22:
[...]
Hoewel sommige het hier soms als groepsapp gebruiken blijft het wel een forum. paar daagjes vertraging is gewoon normaal, ik ben de helpdesk niet.
en wat @Ep Woody zegt een pm als je iets wil veranderen/ toevoegen is makkelijker voor ons
Dat was immers ook de kritiek op het andere topic en ik stel me neutraal op
Inmiddels heb ik de twee testen gedaan:joostdejonge123 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 07:51:
[...]
Bij hoge temperatuur van alle thermostaten zie ik dat de warmte pomp prima zijn warmte kwijt kan:
:strip_exif()/f/image/liiay0a00u0b8OQlO9z3iUhM.jpg?f=fotoalbum_large)
Vervolgens warmte vraag volledig uit. Warmtepomp slaat niet aan, prima dus. Ik heb niet zo lang gewacht dat de temperatuur dusdanig laag was dat hij weer aan zou springen.
:strip_exif()/f/image/dERdzhfym7XDOuNfgImjeXGW.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat denk ik het probleem is bij mij:
-de thermostaten bij mij schakelen vaak en kort, dit heb ik nagevraagd bij de leverancier, en dat is niet te veranderen). Dus vaak korte warmtevraag, de warmtevraag laat bij mij ook een vloerverwarmingspomp aangaan, en dat zal denk ik een verstoring in de temperatuur geven van het water, en daardoor slaat de warmtepomp aan.
Wat ik dan nog niet snap... het liefst maak ik gebruik van buffer tank connection. Klopt het dan dat ik zone1 een thermometer moet hebben en aan de buffer tank?
Oh ja, en wat ik ook niet snap, waarom blijft die pomp altijd maar draaien? Ook als de compressor uren uit is...joostdejonge123 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:21:
[...]
Inmiddels heb ik de twee testen gedaan:
Bij hoge temperatuur van alle thermostaten zie ik dat de warmte pomp prima zijn warmte kwijt kan:
[Afbeelding]
Vervolgens warmte vraag volledig uit. Warmtepomp slaat niet aan, prima dus. Ik heb niet zo lang gewacht dat de temperatuur dusdanig laag was dat hij weer aan zou springen.
[Afbeelding]
Wat denk ik het probleem is bij mij:
-de thermostaten bij mij schakelen vaak en kort, dit heb ik nagevraagd bij de leverancier, en dat is niet te veranderen). Dus vaak korte warmtevraag, de warmtevraag laat bij mij ook een vloerverwarmingspomp aangaan, en dat zal denk ik een verstoring in de temperatuur geven van het water, en daardoor slaat de warmtepomp aan.
Wat ik dan nog niet snap... het liefst maak ik gebruik van buffer tank connection. Klopt het dan dat ik zone1 een thermometer moet hebben en aan de buffer tank?
Omdat je op war draait, zonder draaiende pomp kan hij niet meten. Je thermostaat moet niet alleen je vloer verwarming aan sturen maar ook tegelijk je wp. Als er dan geen groep warmte vraagt blijft wp ook uitjoostdejonge123 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:25:
[...]
Oh ja, en wat ik ook niet snap, waarom blijft die pomp altijd maar draaien? Ook als de compressor uren uit is...
1 PVoutput . Dongen NB
Dit topic is gesloten.