Panasonic PAW-3WYVLV-SI driewegklep lekt?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:21
Beste Tweakers,

enige tijd geleden heb ik een probleem gepost met de warmtepomp bij mijn ouders:

BenH in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help"

Ik ben er inmiddels achter gekomen dat de (originele) Panasonic driewegklep die ik heb gemonteerd om te schakelen tussen cv / boiler opwarmen, lekt. Zodra de warmtepomp de boiler gaat verwarmen, schakelt de klep om. Dit werkt goed. Wat mij opvalt is dat zodra de warmtepomp inschakelt, de boiler aanvoerleiding EN de cv aanvoer leiding warm worden. Het lijkt er dus op dat de driewegklep niet schakelt tussen de ene of de andere uitgang, maar mixt.

Heeft iemand ervaring hiermee? Ik kan niet zo snel een type vinden van de klep zelf maar ik heb deze gelijktijdig aangekocht met de aankoop van de warmtepomp. Wellicht dat ik een mengklep heb gekregen in plaats van een driewegklep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tbhen
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-06-2020
Bekend probleem. In de koelmodus op het afgiftesysteem wordt de boiler afgekoeld van 50 graden tot 25 graden in 1 dag!
Uiteindelijk allemaal niet zo schokkend, want ondanks het energie verlies is het verbruik maar 3kWh_e
Desondanks wel geprobeerd de Siemens motor te vervangen voor een ‘sterker’ type Siemens motor, maar de 3-wegklep blijft smoren.
Ligt dit probleem in de klep Specs? Mag de klep een percentage lekken? In ieder geval vooral vervelend, want het vervangen van de 3-wegklep is een tijdrovend klusje.
Ik weet dat een caleffi klep wel 100% sluit, maar de poorten op de klep zitten in een andere volgorde en de inbouwmaat is anders. Wederom een tijdrovende klus voor vervanging..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenH
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:21
Mmm .. opzich "fijn" om te horen dat het een bekend probleem is en dus niet aan de installatie ligt.

Het vervangen is inderdaad wel een klusje (al valt het in mijn situatie wel mee) maar dan moet je inderdaad wel een vervangende klep vinden met het liefst dezelfde volgorde ..

Ik maak in mijn eigen installatie gebruik van driewegkleppen van https://magneetventielsho...elektrisch/3-weg/messing/ en die sluiten wel 100%. Deze kleppen stuur ik aan met mijn Domotica systeem (24v) maar je kunt ze ook "gewoon" in 230v bestellen. Je zou zelfs de Siemens motor er op kunnen monteren. Ik had al in mijn hoofd om zo'n driewegklep te bestellen dus dat ga ik dan nu maar ook doen.

Ik heb overigens van de week de motor eraf gehaald en met de hand het palletje ingedrukt (om een eventuele fout in de motor uit te sluiten) en nog steeds warmt hij 2 kanten tegelijk op.

[ Voor 11% gewijzigd door BenH op 24-06-2020 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

De SFA 21/18 die voorgeschreven wordt, wordt geleverd met (25mm) kleppen SXI46.25 en SXI46.25T.
De eerste heeft een bypass (!) en die moet je dus niet hebben .. de 2de heeft een lek van minder dan 1% en zou goed moeten zijn.

Ergens, maar kan het niet meer terug vinden, heb ik gelezen dat panasonic de verkeerde klep (SXI46.25) voorschrijft... zou me dan ook niet verbazen dat die in de PAW-3WYVLV0SI zit..

Welke klep heb je uiteindelijk gekozen ?

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:43
HFman schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:11:
De SFA 21/18 die voorgeschreven wordt, wordt geleverd met (25mm) kleppen SXI46.25 en SXI46.25T.
De eerste heeft een bypass (!) en die moet je dus niet hebben .. de 2de heeft een lek van minder dan 1% en zou goed moeten zijn.

Ergens, maar kan het niet meer terug vinden, heb ik gelezen dat panasonic de verkeerde klep (SXI46.25) voorschrijft... zou me dan ook niet verbazen dat die in de PAW-3WYVLV0SI zit..

Welke klep heb je uiteindelijk gekozen ?
Je bedoelt de VXI46.25 en VXI46.25T
Zoek maar op de VXI46.25T in tweakers forum dan vind je wel een paar posts van mij exact hierover.