14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Zoals ik zij, Omdat het water langer in het afgifte systeem aanwezig is geeft het meer warmte af.Gary199 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:21:
[...]
En waar blijft die warmte bij een lagere pompsnelheid ?
Het warmtetransport van water naar betonvloer gebeurd toch met een hoeveelheid in een bepaalde tij, hoe harder de pomp draait hoe sneller het water uit de vloer is en hoe minder warmte er afgegeven kan zijn.
Gewoon doenJohn lamers schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:25:
[...]
Zoals ik zij, Omdat het water langer in het afgifte systeem aanwezig is geeft het meer warmte af.
Het warmtetransport van water naar betonvloer gebeurd toch met een hoeveelheid in een bepaalde tij, hoe harder de pomp draait hoe sneller het water uit de vloer is en hoe minder warmte er afgegeven kan zijn.
Sneller pompen geeft altijd meer afgifte. De gemiddelde temperatuur van de vloer is daardoor hoger.John lamers schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:25:
[...]
Zoals ik zij, Omdat het water langer in het afgifte systeem aanwezig is geeft het meer warmte af.
Bedankt of nogmaals dank.blb4 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:22:
[...]
Zit de retour nu 2 x op ‘t buffervat aangesloten? En die klep zit er nu nog niet? En de bypass, waar zit die nu exact?
Ik heb een 7kW model, ook met alleen radiatoren en heb een 50 liter buffervat in de retour. Tussen aanvoer en ingang buffervat heb ik een bypass die open gaat tijdens defrost (als de pomp veel hoger dan de normale 10-16 liter/minuut komt), de energie voor de defrost komt dus vnl uit ‘t buffervat en hiermee wordt ook suizende leidingen voorkomen. Die bypass was bedoeld om te zorgen dat er altijd voldoende flow zou zijn ivm naregeling van radiatoren maar 't werkt dus ook uitstekend tijdens een defrost.
[Afbeelding]
Nu ik weet dat de WP ook een defrost signaal kan afgeven had daarmee ook een driewegklep gestuurd kunnen worden waarmee 't hele afgiftesysteem uitgeschakeld zou worden en alleen de buffer nog in 't circuit zou blijven. 't werk nu echter prima dus ik laat 't maar gewoon zo.
Mogelijk heb je hier iets aan?
Minder flow - altijd minder afgifte.
De "urban verwarmingslegende" - "je moet het water de tijd geven om z'n warmte kwijt te raken" -
uit het cv-ketel tijdperk is blijkbaar onuitroeibaar.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
en dus is bij hogere flow de dT kleiner en zal de WP eerder kunnen gaan pendelen, en ik meen dat het daarover ging.Skipper-93 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:29:
[...]
Sneller pompen geeft altijd meer afgifte. De gemiddelde temperatuur van de vloer is daardoor hoger.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Excusé moi.. Ik zoek de beste instellingen en probeer de juiste data aan te leveren. Heb gisteren de Delta T op 8 graden gezet, maar tot op heden 0,0 verbetering.. Noem het geen stoomverbruik, pendelen, wat dan ook. Hij blijft elk uur aan-en uit gaan.FransvWoerkom schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:19:
[...]
Als je plaatjes laat zien, laat dan weg wat niet van belang is, bijvoorbeeld tanktemperatuur en tankverbruik, en laat zien wat er wel toe doet, bijvoorbeeld verwarmingsverbruik en verwarmingsopbrengst.
Ik denk dat je huis bij deze buitentemperatuur (en die van de afgelopen dagen) minder verwarmingsvermogen nodig heeft dan het minimum van je wp. Minder dan 3kW. Sommigen roepen dan dat je wp pendelt, of dat je afgiftesysteem de warmte niet kwijt kan. Als je dat erg vindt, kun je de ramen open zetten. Als je het niet erg vindt dat de wp soms een tijdje geen elektriciteit verbruikt, noem je het geen pendelen, maar tijdmodulatie
Heb ook de doeltemp toegevoegd, zie dat aanvoer net boven doel zit en retour eronder. Toch stopt hij er telkens mee..
Iemand die mij kan helpen aan betere instellingen, bij wij het thuis wel rustig loopt?
/f/image/npi5lq2u0b1TjjeNUvzdgKvi.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/o7LIeX96Y6nMB954Jl0Dl6Up.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/s4LpOjv2VLUpgOcgxnnNeQgm.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door jvaessen op 22-02-2023 10:01 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Dankje, bedoel je de 22 graden van de stooklijn?timovd schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:04:
@jvaessen de aanvoertemperatuur is wel erg laag. Ik zou die een paar graden omhoog doen om te kijken of dat de situatie verbetert.
Om je wauw iets te temperen;sjimmie schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 07:17:
[...]
Oh wauw! Nooit geweten, maar dan doet de WP dus zelf auto-shiften, iets wat andere gebruikers met domotica proberen te bouwen.
Ik weet dat dit theoretisch word beschreven en kan bevestigen dat het voor geen meter werkt bij mij. Hij shift te beperkt en elke aan uit in temp bereik of eruit van interne thermostaat gaat de unit aan en uit.
Heb weken mee getest en hij blijft tig keer per dag aan en uit gaan.
Anderen wel met succes draaien met lange runs?
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
om toch een beetje positiviteit aan de wauw te geven, ik werk nu met een externe thermostaat en helemaal geen shift en hij gaat daardoor sowieso met enige regelmaat uit/aan (want dat doet de thermostaat).ErikVers schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:12:
[...]
Om je wauw iets te temperen;
Ik weet dat dit theoretisch word beschreven en kan bevestigen dat het voor geen meter werkt bij mij. Hij shift te beperkt en elke aan uit in temp bereik of eruit van interne thermostaat gaat de unit aan en uit.
Als ik in de thermostaat opdracht geef om op te warmen, werkt dat wel, maar automatisch gebeurt er niets. Geen opwarmen en geen sterilizatie.
Ik kan geen setting vinden voor normale bedrijfstemperatuur, maar bij opdracht opwarmen wordt hij 52 graden.
De delta 5 graden heb ik nodig, om de temperatuur hoger dan 45 te laten blijven. Onder deze temperatuur gaat de CV meeverwarmen.
Ben ik ergens iets vergeten of heb ik iets fout ingesteld ?
:strip_exif()/f/image/taNj7ww1O9pFdnWMFxJ5ltd5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BKu1zBsl0SxEMtj0bNfP0Ql3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XN5ErFGNqSEVn33g0dcovolg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2sTNQCwKRpC9EhlYSUAwl0Kk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TIrL9efTY99nPd9bveRS1ZV6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yBidjOL3yz3YkdDg5XgK4F0G.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DIUd5jyhOiPJvR3wmWQckKwu.jpg?f=fotoalbum_large)
Je hebt ingesteld dat die maar 1 uur per 24 uur dhw mag verwarmen. Heeft hij afgelopen 24u al dhw verwarmd of niet?simpelmuis schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:57:toon volledige bericht
De boiler, DHW lijkt niet te werken.
Als ik in de thermostaat opdracht geef om op te warmen, werkt dat wel, maar automatisch gebeurt er niets. Geen opwarmen en geen sterilizatie.
Ik kan geen setting vinden voor normale bedrijfstemperatuur, maar bij opdracht opwarmen wordt hij 52 graden.
De delta 5 graden heb ik nodig, om de temperatuur hoger dan 45 te laten blijven. Onder deze temperatuur gaat de CV meeverwarmen.
Ben ik ergens iets vergeten of heb ik iets fout ingesteld ?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Alleen als daar (ook) een kraantje staat mag hij SWW doen. Dat doe je handmatig of via de scheduler.
Kan het kwaad om zone 1 of 2 te blijven verwarmen? De opgewekte warmte is bij een goed geïsoleerd huis niet weg. Kan het kwaad om keuken en woonkamer samen te nemen tot zone 2 en de werkkamer zoals nu direct op het buffervat als zone 1 met daar een thermostaat? Misschien handig voor de discussie als je even opsomt waar zones 1, 2 en 3 nu voor zijn. Kamergebruik en verwarmingslichamen.simpelmuis schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 07:59:
[...]
Ja, zo zou je het kunnen noemen. Ik had bedacht dat het buffer vat op temperatuur gehouden zou worden. Maar dat lijkt nu niet zo.
Is er een mogelijkheid om de warmtepomp extern aan te schakelen, met een contact oid ?
Het zijn radiatoren die ik met een robot klep en thermostaat stuur. Mijn huis heeft meer dan 2 kamers, en idialiter moet dit onafhankelijk werken. Als ik thuis werk, en alleen ben, is het niet nodig om zone1 en zone2 te verwarmen. Daar is dan niemand. Ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem. Dus er zal toch wel een oplossing zijn ??
Panasonic heeft zich beperkt tot de meest voorkomende situatie: een woonverdieping en een slaapverdieping. Twee zones met verschillende verwarmingseisen. Je had het ook heel anders kunnen doen: een buffervat dat aangestuurd wordt als een dikke radiator en daar achter een niet-panasonic zoneregelaar met zoveel zones als je nodig hebt, hoge en lage temperatuur.
[ Voor 4% gewijzigd door FransvWoerkom op 22-02-2023 12:21 ]
Ok kan wel, ik dacht dat het zoiets was. Ik liep destijds tegen hetzelfde aan, temp onder delta van de setting, maar hij triggerde niet. Toen was ik er klaar mee en schakel DHW vanuit de domotica en standaard staat de WP in Heat only mode.timovd schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:41:
@padoempats (@simpelmuis ) Die 1 uur staat voor hoe lang het verwarmen mag duren. Er staat nog ergens een andere waarde hoeveel tijd er tussen DHW-runs mag zijn. Standaard 6 uur uit mijn hoofd.
Mijn situatie is een niet heel goed geisoleerd huis. Het is bestaande bouw uit 1964.FransvWoerkom schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:01:
[...]
Kan het kwaad om zone 1 of 2 te blijven verwarmen? De opgewekte warmte is bij een goed geïsoleerd huis niet weg. Kan het kwaad om keuken en woonkamer samen te nemen tot zone 2 en de werkkamer zoals nu direct op het buffervat als zone 1 met daar een thermostaat?
Panasonic heeft zich beperkt tot de meest voorkomende situatie: een woonverdieping en een slaapverdieping. Twee zones met verschillende verwarmingseisen. Je had het ook heel anders kunnen doen: een buffervat dat aangestuurd wordt als een dikke radiator en daar achter een niet-panasonic zoneregelaar met zoveel zones als je nodig hebt, hoge en lage temperatuur.
Het fijne van de twee zones is dat de woonkamer en keuken nu apart zijn. De warmtevraag van de woonkamer is heel anders dan die van de keuken. De keuken is samen met de hal een vloerverwarming in de cement vloer, maar daar is ook de hal en de open trap naar boven. Dus daar wordt het nooit warm. Af en toe een warme vloer is daar genoeg.
Slaapkamers hebben ook verschillende functies. 1 slaapkamer om te slapen. 1 slaapkamer als kantoor. 2 slaapkamers als opslag.
Dus de verdeling of indeling en gebruik is niet zoals panasonic dat in gedachte had. Volgens mij is die gedachte met name geschikt bij nieuwbouw huizen.
Hij heeft nog nooit zichtbaar automatisch verwarmt. Daarom het laatste plaatje, 42 graden.padoempats schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:20:
[...]
Je hebt ingesteld dat die maar 1 uur per 24 uur dhw mag verwarmen. Heeft hij afgelopen 24u al dhw verwarmd of niet?
dat laatste plaatje is ook precies de verklaring waarom hij nooit automatisch zal gaan DHW verwarmen.simpelmuis schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:28:
[...]
Hij heeft nog nooit zichtbaar automatisch verwarmt. Daarom het laatste plaatje, 42 graden.
want in die stand mag hij nooit automatisch DHW verwarmen.
Dank voor deze tip.sjimmie schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:41:
[...]
dat laatste plaatje is ook precies de verklaring waarom hij nooit automatisch zal gaan DHW verwarmen.
want in die stand mag hij nooit automatisch DHW verwarmen.
Wat moet ik dan instellen en waar om dit dan wel automatisch te laten doen ?
Links (niet rechts) op je display moet een kraantje staan (al dan niet met een zonnetje of het koel-symbool).simpelmuis schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:43:
[...]
Dank voor deze tip.
Wat moet ik dan instellen en waar om dit dan wel automatisch te laten doen ?
Dus met je pijltjes toetsen naar links en dan naar boven/beneden een modus kiezen waarbij het kraantje aan staat.
Ik heb zelf in de scheduler/timer staan dat hij in de middag daar naartoe overschakelt en begin van de avond weer terug naar alleen het zonnetje.
Ik kan alleen nog vinden, de floor time. De maximale tijd dat de vloerverwarming aan mag.timovd schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:41:
@padoempats (@simpelmuis ) Die 1 uur staat voor hoe lang het verwarmen mag duren. Er staat nog ergens een andere waarde hoeveel tijd er tussen DHW-runs mag zijn. Standaard 6 uur uit mijn hoofd.
Ik denk dat de DHW dus max 8 uur wacht. Echter, de hele nacht en ook overdag zijn er best wel tijden geweest zonder warmte vraag.
De wachttijd tussen opladen zou toch moeten worden bepaald door de ΔT ? (en beschikbaarheid, geen warmtevraag)
Al de settings die je nu noemt gelden alleen als in de hoofd-instelling verwarming en DHW samen zijn toegestaan. Zie mijn post van net, je moet dan wel DHW toestaan.simpelmuis schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:47:
[...]
Ik kan alleen nog vinden, de floor time. De maximale tijd dat de vloerverwarming aan mag.
Ik denk dat de DHW dus max 8 uur wacht. Echter, de hele nacht en ook overdag zijn er best wel tijden geweest zonder warmte vraag.
De wachttijd tussen opladen zou toch moeten worden bepaald door de ΔT ? (en beschikbaarheid, geen warmtevraag)
PLUIM !sjimmie schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:47:
[...]
Links (niet rechts) op je display moet een kraantje staan (al dan niet met een zonnetje of het koel-symbool).
Dus met je pijltjes toetsen naar links en dan naar boven/beneden een modus kiezen waarbij het kraantje aan staat.
Ik heb zelf in de scheduler/timer staan dat hij in de middag daar naartoe overschakelt en begin van de avond weer terug naar alleen het zonnetje.
Die had ik nog niet gevonden

Reuze bedankt.
Soms zoek je gewoon te ver.simpelmuis schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:50:
[...]
PLUIM !
Die had ik nog niet gevonden![]()
Reuze bedankt.
Deze nu hoger gezet en in test...timovd schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:04:
@jvaessen de aanvoertemperatuur is wel erg laag. Ik zou die een paar graden omhoog doen om te kijken of dat de situatie verbetert.
Kun je dan de onderstaande grafiek verklaren?Skipper-93 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:29:
[...]
Sneller pompen geeft altijd meer afgifte. De gemiddelde temperatuur van de vloer is daardoor hoger.
:strip_exif()/f/image/Qp0C0rzrGZmboyBeDLHU0yBn.jpg?f=fotoalbum_large)
delta T rond 8:30 5 graden
Ta 30.25 graden
opgewekt vermogen 2.6 kW
pompflow 9.44 l/m
compressor 19/20 Hz
delta T rond 13:00 3 graden
Ta 30.25 graden
opgewekt vermogen 2.6 kW
pompflow 15.53 l/m
compressor 19/20 Hz
bij 1.5 keer de pompflow gaat de delta T van 5 naar 3 graden
De Ta veranderd niet en het opgewekt vermogen veranderd ook niet.
Ik zou hieruit concluderen dat de factor tijd er voor zorgt dat het water korter in het systeem is waardoor de retour temperatuur hoger is. ( in feite heeft het water dus MINDER warmte afgegeven als het retour komt maar door de grotere hoeveelheid water blijft het afgegeven vermogen gelijk)
Je flow * dT blijft hetzelfde. Het water heeft evenveel warmte (thermische kWhs) afgegeven.John lamers schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:29:toon volledige bericht
[...]
Kun je dan de onderstaande grafiek verklaren?
[Afbeelding]
Ta 30.25 graden
opgewekt vermogen 2.6 kW
pompflow 9.44 l/m
compressor 19/20 Hz
Ta 30.25 graden
opgewekt vermogen 2.6 kW
pompflow 15.53 l/m
compressor 19/20 Hz
Ik zou hieruit concluderen dat de factor tijd er voor zorgt dat het water korter in het systeem is waardoor de retour temperatuur hoger is. ( in feite heeft het water dus MINDER warmte afgegeven als het retour komt maar door de grotere hoeveelheid water blijft het afgegeven vermogen gelijk)
In mijn geval ben ik dus 1.5x het volume nodig om de zelfde hoeveelheid warmte af te geven aan de vloer.
De warmte afgifte van water naar vloer is dus VERMINDERD door het verhogen van de volumestroom, dat kun je zien aan de Tr, die is 2 graden hoger dan bij de lage volumestroom. :-)
Het is te veronderstellen, dat er gradueel verschil is tussen snel pompen en minder Dt en langzaam pompen en meer Dt. Anders heeft sneller of langzamer weinig zin.John lamers schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:29:toon volledige bericht
[...]
[Afbeelding]
Ta 30.25 graden
opgewekt vermogen 2.6 kW
pompflow 9.44 l/m
compressor 19/20 Hz
Ta 30.25 graden
opgewekt vermogen 2.6 kW
pompflow 15.53 l/m
compressor 19/20 Hz
Hij zit op het minimale vermogen. Je kunt de overshoot bij starten verkleinen door QM 3 in te stellen. Dan maakt hij langere runs. Je kunt ook zoals anderen suggereren de Ta verhogen. Dan wordt het warmer in huis en stijgt het energiegebruik.jvaessen schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:53:toon volledige bericht
[...]
Excusé moi.. Ik zoek de beste instellingen en probeer de juiste data aan te leveren. Heb gisteren de Delta T op 8 graden gezet, maar tot op heden 0,0 verbetering.. Noem het geen stoomverbruik, pendelen, wat dan ook. Hij blijft elk uur aan-en uit gaan.![]()
Heb ook de doeltemp toegevoegd, zie dat aanvoer net boven doel zit en retour eronder. Toch stopt hij er telkens mee..
Iemand die mij kan helpen aan betere instellingen, bij wij het thuis wel rustig loopt?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je afgifte is niet verminderd maar (praktisch) hetzelfde gebleven. Je water stroomt harder rond. Dit kost wel wat meer energie (in mijn geval zou dat 22 watt meer zijn van 9,5 -> 15,5 L/min). Je COP gaat dus wel een fractie omlaag, want iets meer opgenomen vermogen tegen hetzelfde thermische vermogen.John lamers schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:56:
dat klopt idd wel redelijk, 9.44x5 ~ 15.53x3.
In mijn geval ben ik dus 1.5x het volume nodig om de zelfde hoeveelheid warmte af te geven aan de vloer.
De warmte afgifte van water naar vloer is dus VERMINDERD door het verhogen van de volumestroom, dat kun je zien aan de Tr, die is 2 graden hoger dan bij de lage volumestroom. :-)
De warmte in je vloer is wel wat gelijkmatiger verdeeld.
Nou mijn ervaring was ook dat hij oncontroleerbaar vaak aan/uit gaat, met name tijdens startup waardoor er overshoots ontstaan en het systeem dus in een lus blijft van aan/uit. Wellicht heeft het te maken met het feit dat ik op de grens van minimale Ta draai en dit gedrag bij lagere Tb en dus hogere Ta minder speelt.ErikVers schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:12:
[...]
Maar het m nu weer op watertemp gezet, zonder thermostaat van de remote en blijft dan wel gewoon onafgebroken op Ta van 28 draaien.
Als ik in Servicecloud de parameter 'Zone1: Huidige (wateruitloop/kamer/zwembad) temperatuur [°C]' in de grafiek laat plotten is dat per halve graad. Naar mijn idee komt deze parameter overeen met 'TOP56 Zone1: Actual Temperature (°C)' vanuit Heishamon, echter rapporteert hij in Home Assistant per hele graad. Zijn beiden niet de zelfde parameter, ontvangt Heishamon andere waarden of zit het in de integratie van Home Assistant?FransvWoerkom schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:24:
[...]
De kabouters kijken mee op de interne thermostaat. Zij zien liever een resolutie van 0,5° dan 1°. De weergegeven temperatuur op het display of in de cloud is de naar beneden afgeronde gemeten temperatuur.
[Afbeelding]
Wat zie je op de web-interface van heishamon, wat zie je als je meekijkt met bv mqtt-explorer?ipoffice schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:43:
[...]
Zijn beiden niet de zelfde parameter, ontvangt Heishamon andere waarden of zit het in de integratie van Home Assistant?
Volgens mij zijn alle temperaturen al in de webinterface van heishamon hele graden, en zo zie ik ze ook via mqtt-explorer. Dus lijkt het erop dat het in heishamon al hele graden zijn. Er is een los topic over heishamon: HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring
Hieronder een SWW run tot 15.30 (tank is op temp. om 13.45), daarna weer opstart voor een uur. Hopeloos...FransvWoerkom schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:20:
[...]
Hij zit op het minimale vermogen. Je kunt de overshoot bij starten verkleinen door QM 3 in te stellen. Dan maakt hij langere runs. Je kunt ook zoals anderen suggereren de Ta verhogen. Dan wordt het warmer in huis en stijgt het energiegebruik.
Het vreemde is dat hij de compressor stil legt, zonder dat ik voorafgaand daaraan een wijziging in Ta of Tr zie. retour zit ook niet op doeltemperatuur en toch stopt hij ermee. Ik heb de delta T al hoger gezet, ga nu de QM3 nog proberen. Ik denk dat ik nog steeds niet de goede instellingen heb gezien het zeer hoge aantal start-stop runs, elk uur

/f/image/H8BYT5rvkTdrCCGBoHUCqq0m.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door jvaessen op 22-02-2023 17:22 ]
Dat autoshiften naar aanleiding van de feedback van de sofware thermostaten helpt niet tegen overshoots. Het corrigeert wel de Ta als deze voor het afgiftesysteem (inclusief buitenklimaat) kennelijk te hoog of te laag staat.ErikVers schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:12:
[...]
Dat pendelen na overshoots los je alleen op met quiet mode of eigen besturing met heishamon.
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz
Volgens mij reageerde ik niet op jouw sww run.jvaessen schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:16:
[...]
Hieronder een SWW run tot 15.30 (tank is op temp. om 13.45), daarna weer opstart voor een uur. Hopeloos...
Het vreemde is dat hij de compressor stil legt, zonder dat ik voorafgaand daaraan een wijziging in Ta of Tr zie. retour zit ook niet op doeltemperatuur en toch stopt hij ermee. Ik heb de delta T al hoger gezet, ga nu de QM3 nog proberen. Ik denk dat ik nog steeds niet de goede instellingen heb gezien het zeer hoge aantal start-stop runs, elk uur![]()
[Afbeelding]
In een recentere versie zit een fix zodat je 'kwarten' ziet, bijv 25,75 of 30,50 graden.sjimmie schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:14:
[...]
Wat zie je op de web-interface van heishamon, wat zie je als je meekijkt met bv mqtt-explorer?
Volgens mij zijn alle temperaturen al in de webinterface van heishamon hele graden, en zo zie ik ze ook via mqtt-explorer. Dus lijkt het erop dat het in heishamon al hele graden zijn. Er is een los topic over heishamon: HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring
Als de Tr bij gelijke Ta hoger ligt is er minder energie afgedragen, simpel toch?padoempats schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:33:
[...]
Je afgifte is niet verminderd maar (praktisch) hetzelfde gebleven. Je water stroomt harder rond. Dit kost wel wat meer energie (in mijn geval zou dat 22 watt meer zijn van 9,5 -> 15,5 L/min). Je COP gaat dus wel een fractie omlaag, want iets meer opgenomen vermogen tegen hetzelfde thermische vermogen.
De warmte in je vloer is wel wat gelijkmatiger verdeeld.
En doordat er 1.5 keer zoveel volume wordt verpompt is de netto afgifte gelijk.
Offtopic, maar ik zou naar een andere aanbieder gaan met (veel) hogere terugleververgoeding ipv 'affakkelen'.Aziona schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:40:
Ik zou in de winter graag het overschot aan PV stroom willen gebruiken om het water in een buffervat op te warmen met bijvoorbeeld een warmtepomp(boiler). Op dagen dat daar sprake van is. Anders krijg ik toch bijna niets terug van Vattenfall. Kan de Panasonic WP 's avonds gebruik maken het van het opgewarmde water in het buffervat?
Overigens vraag ik mij wat voor zin het heeft, je wil bereiken? Als je meer gaat verbruiken ga je meer opwarmen of alleen maar inefficienter. De warmte moet toch ergens heen.
We hadden net voorgerekend dat er evenveel energie wordt afgedragen toch? Ik snap je niet. Je krijgt bij hogere flow dus meer warmer water terug, maar je moet ook meer water 'wat minder' verwarmen, per saldo (in jouw voorbeeld) dezelfde energie die je eruit haalt.John lamers schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:11:
[...]
Als de Tr bij gelijke Ta hoger ligt is er minder energie afgedragen, simpel toch?
En doordat er 1.5 keer zoveel volume wordt verpompt is de netto afgifte gelijk.
Waarom zou dat meer/minder en warm/warmer meer/minder flow naar alle kanten gelijk zijn ? Uiteindelijk daalt bij lagere flow de gemiddelde afgifte temperatuur maar niet in verhouding van de flow.padoempats schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:15:
[...]
We hadden net voorgerekend dat er evenveel energie wordt afgedragen toch? Ik snap je niet. Je krijgt bij hogere flow dus meer warmer water terug, maar je moet ook meer water 'wat minder' verwarmen, per saldo (in jouw voorbeeld) dezelfde energie die je eruit haalt.
Puur toeval met het voorbeeld wat hij gafGary199 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:23:
[...]
Waarom zou dat meer/minder en warm/warmer meer/minder flow naar alle kanten gelijk zijn ? Uiteindelijk daalt bij lagere flow de gemiddelde afgifte temperatuur maar niet in verhouding van de flow.
dat is via de binnenbochtpadoempats schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:24:
[...]
Puur toeval met het voorbeeld wat hij gaf
Bedankt voor de tip, neem aan een update van Heishamon?padoempats schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:09:
[...]
In een recentere versie zit een fix zodat je 'kwarten' ziet, bijv 25,75 of 30,50 graden.
Ik begrijp niet niet wat je bedoelt, wat is toeval aan mijn voorbeeld?padoempats schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:24:
[...]
Puur toeval met het voorbeeld wat hij gaf
Het is geen toeval, je huis verliest blijkbaar rond die 2,6 kw, dus je WP maakt dat.John lamers schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:31:
[...]
Ik begrijp niet niet wat je bedoelt, wat is toeval aan mijn voorbeeld?
Verder is de formule voor vermogen: flow x delta T = vermogen. (en nog een constante, maar laten we die even buiten beschouwing laten voor het gemak)
Dus als je alleen flow omhoog zet, en deltaT blijft gelijk, gaat je vermogen omhoog. Als vermogen gelijk blijf, en flow omhoog gaat, gaat je delta T dus naar beneden.
Je wp is slim genoeg om te compenseren als je 1 setting aanpast als je huis hetzelfde vermogen vraagt.
Hier hetzelfde, ik heb nog een stuk te dun buis wat mijn flow beperkt op 20l/min, daardoor maakt de wp deltaT hoger dan ingesteld. Het hangt aan elkaar. Wp is slim
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Een mAP Lite mini-router ingesteld als Access Point die het wifi signaal voor de Heishamon omzet naar bekabeld LAN. Hiervoor zet ik de CZ-TAW1 kabel over naar de Heishamon. Het AP draait net als de Heishamon op 5V en ze zijn even groot klein.
:strip_exif()/f/image/KQnwkx27BclE89b8K44SzXvA.jpg?f=fotoalbum_large)
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
Uiteraard niet, deze stond toevallig bij deze tijd erbijFransvWoerkom schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:43:
[...]
Volgens mij reageerde ik niet op jouw sww run.

Mooi. Daar zat ik ook al aan te denken, want ik had al een utp kabel tot in de Pana gelegd.Tiesert schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:30:
Leuk projectje... de Heishamon wifi-bereik naar 100% binnen in de Pana.
Een mAP Lite mini-router ingesteld als Access Point die het wifi signaal voor de Heishamon omzet naar bekabeld LAN. Hiervoor zet ik de CZ-TAW1 kabel over naar de Heishamon. Het AP draait net als de Heishamon op 5V en ze zijn even groot klein.
[Afbeelding]
'k Heb de Heishamon (in grijs doosje) nu aan de achterkant van m'n Pana hangen. Vind ik minder fraai...
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Slim! Je zou die AP ook via POE kunnen voeden zie ik.Tiesert schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:30:
Leuk projectje... de Heishamon wifi-bereik naar 100% binnen in de Pana.
[Afbeelding]
Ja dat klopt. Ik heb gekozen voor een aparte 5V voeding waar ik de Heishamon en AP samen op aangesloten heb. Er lopen dan alleen nog twee draadjes van het moederbord naar de Heishamon.Beekforel schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 07:38:
[...]
Slim! Je zou die AP ook via POE kunnen voeden zie ik.
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
RX, TX en GND = 3?Tiesert schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:50:
[...]
Er lopen dan alleen nog twee draadjes van het moederbord naar de Heishamon.
Voorlopig kun je nog even salderen, zolang dat kan maakt het (financieel) niet uit. Echter, op een gegeven moment zal het wel uitmaken om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen.Aziona schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:40:
Ik zou in de winter graag het overschot aan PV stroom willen gebruiken om het water in een buffervat op te warmen met bijvoorbeeld een warmtepomp(boiler). Op dagen dat daar sprake van is. Anders krijg ik toch bijna niets terug van Vattenfall. Kan de Panasonic WP 's avonds gebruik maken het van het opgewarmde water in het buffervat?
Het simpelste dat je kunt doen is een dagelijkse SWW run plannen op het moment dat je waarschijnlijk de meeste PV stroom hebt.
Daarnaast heeft de Panasonic ook Smart Grid functionaliteit (extra PCB). Heel smart is het niet, maar het is een signaal dat je kunt gebruiken om de boel uit te forceren, of juist om de target temps (SWW en buffervat) hoger te zetten. Idee is dat een "smart manager" dit aan kan sturen op basis van PV aanbod en ander gebruik.
Ja, dat hangt natuurlijk ook van je contract af (enkel/dubbeltarief/dynamisch). @Aziona Vroeg specifiek naar direct gebruikt van PV stroom. Overigens kun je met de verschillende andere Panasonic "smart" interfaces ook zelf heel wat scripten om e.e.a. af te stemmen.MikeyMan schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:56:
@Thorsd m.i. zou je in de winter juist tijdens daltarief ('snachts) en in de zomer tijdens overproductie (overdag) moeten draaien
Waar kan ik meer info over deze functionaliteit vinden ?Thorsd schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:50:
[...]
Voorlopig kun je nog even salderen, zolang dat kan maakt het (financieel) niet uit. Echter, op een gegeven moment zal het wel uitmaken om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen.
Het simpelste dat je kunt doen is een dagelijkse SWW run plannen op het moment dat je waarschijnlijk de meeste PV stroom hebt.
Daarnaast heeft de Panasonic ook Smart Grid functionaliteit (extra PCB). Heel smart is het niet, maar het is een signaal dat je kunt gebruiken om de boel uit te forceren, of juist om de target temps (SWW en buffervat) hoger te zetten. Idee is dat een "smart manager" dit aan kan sturen op basis van PV aanbod en ander gebruik.
Kan ik hiermee het buffervat opwarmen terwijl er geen warmtevraag is ?
Groeten,
Simpelmuis
SWW run kun je gewoon met de timer instellen. Smart grid staat beschreven in de installatie- en servicemanual. Als je zoekt op "SG ready" vind je het wel. Mogelijk kun je dit ook besturen via heishamon of Pana cloud.simpelmuis schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:11:
[...]
Waar kan ik meer info over deze functionaliteit vinden ?
Kan ik hiermee het buffervat opwarmen terwijl er geen warmtevraag is ?
Groeten,
Simpelmuis
/f/image/veX0JnmQ7cqrjfatA376ARnt.png?f=fotoalbum_large)
Ow, de GND niet. Die heb ik op - van de voeding, moet die ook op het bord?
Ik kan nu prima de Heishamon benaderen maar zie geen verkeer naar MQTT. Zou dat het zijn?
a) gnd van de Heishamon alleen naar de - van de voeding (huidige situatie)
b) gnd van de Heishamon alleen naar de gnd van het CN-CNT/CN-NMODE op het bord van de Pana
c) gnd van de Heishamon naar allebei?
[ Voor 25% gewijzigd door Tiesert op 23-02-2023 12:12 ]
De nauwkeurigheid van de waardes die een Panasonic aangeeft is niet om over naar huis te schrijven. Je kunt proberen om de pomp op 9 à 10 liter per minuut te forceren. Dan is het verschil waarschijnlijk beter te merken.John lamers schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:29:toon volledige bericht
[...]
[Afbeelding]
Ta 30.25 graden
opgewekt vermogen 2.6 kW
pompflow 9.44 l/m
compressor 19/20 Hz
Ta 30.25 graden
opgewekt vermogen 2.6 kW
pompflow 15.53 l/m
compressor 19/20 Hz
Bij een water/lucht warmtewisselaar die ik in gebruik heb in combinatie met een LW WP zie ik zeer duidelijk dat een lager waterdebiet minder vermogensafgifte geeft.
Edit: Niet goed bekeken dat je al op het laagst mogelijke debiet draaide. Met nog minder debiet testen gaat dus helaas niet

[ Voor 4% gewijzigd door Skipper-93 op 23-02-2023 12:18 ]
Het heet vaak ook "Common ground", om die reden.Tiesert schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:05:
[...]
Ow, de GND niet. Die heb ik op - van de voeding, moet die ook op het bord?
Ik kan nu prima de Heishamon benaderen maar zie geen verkeer naar MQTT. Zou dat het zijn?
a) gnd van de Heishamon alleen naar de - van de voeding (huidige situatie)
b) gnd van de Heishamon alleen naar de gnd van het CN-CNT/CN-NMODE op het bord van de Pana
c) gnd van de Heishamon naar allebei?
De TX en RX hebben voltages relatief aan hun GND en de 5V is ook relatief aan de GND van zijn bron.
Helaas zal je dus alle GND's met elkaar moeten verbinden.
Laagst mogelijke debiet (met de 9kw) heb ik getest op 7 liter/minuut / pump duty 80. Pump duty lager instellen kan, maar blijft 7 liter per minuut. Kan dus nog 25% lagerSkipper-93 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:16:
[...]
De nauwkeurigheid van de waardes die een Panasonic aangeeft is niet om over naar huis te schrijven. Je kunt proberen om de pomp op 9 à 10 liter per minuut te forceren. Dan is het verschil waarschijnlijk beter te merken.
Bij een water/lucht warmtewisselaar die ik in gebruik heb in combinatie met een LW WP zie ik zeer duidelijk dat een lager waterdebiet minder vermogensafgifte geeft.
Edit: Niet goed bekeken dat je al op het laagst mogelijke debiet draaide. Met nog minder debiet testen gaat dus helaas niet
Geweldig, Bedankt. Dit lijkt te werken.Thorsd schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:18:
[...]
SWW run kun je gewoon met de timer instellen. Smart grid staat beschreven in de installatie- en servicemanual. Als je zoekt op "SG ready" vind je het wel. Mogelijk kun je dit ook besturen via heishamon of Pana cloud.
[Afbeelding]
Nu kan ik naar gelang behoefte radiatoren met thermostaten toevoegen. Iedereen zijn eigen thermostaat en radiator.
Dank voor je oplettendheid @sjimmiesjimmie schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:45:
[...]
Het heet vaak ook "Common ground", om die reden.
De TX en RX hebben voltages relatief aan hun GND en de 5V is ook relatief aan de GND van zijn bron.
Helaas zal je dus alle GND's met elkaar moeten verbinden.
Ter informatie. Bij mij betreft het geen overshoot. Hij gaat gek genoeg gewoon al weer uit icm interne thermostaat voordat hij lekker aan het draaien is. Ik heb >80m2 vloerverwarming en draai enkel overdag, nog nooit een overshoot tijdens opstarten gehad gelukkig.FransvWoerkom schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:39:
[...]
Dat autoshiften naar aanleiding van de feedback van de sofware thermostaten helpt niet tegen overshoots. Het corrigeert wel de Ta als deze voor het afgiftesysteem (inclusief buitenklimaat) kennelijk te hoog of te laag staat.
Dat pendelen na overshoots los je alleen op met quiet mode of eigen besturing met heishamon.
Een andere tweaker noemde dit als ervaring.
Ik zal nog langer moeten gaan testen waar de oplossing van dit probleem ligt. Na de voorjaarsvakantie nog maar eens oppakken ✅👍
Nu lekker op war-only met passende stooklijn.
Edit @FransvWoerkom en @ipoffice jullie hebben mij toch aan het denken gezet; wat als mijn ta low op dat moment 25 was en hij een shift -5 geeft dan heb je een ta target van 20 en toch een soort van overshoot. @FransvWoerkom werkt dat dynamische obv interne thermostaat ook met de vaste stooklijn of enkel met WAR? Dan stel ik hem na mijn vakantie eens in op ta 30 ipv ta low 26 / ta high 28. En anders beide op 30 en is dan laagste target door dynamisch shiften target ta 25. Dat moet hij redden ook zonder eroverheen te schieten.
[ Voor 25% gewijzigd door ErikVers op 23-02-2023 21:38 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Die gedachte had ik ook wel alhoewel mijn boiler maar 1,5 kW trekt. Maar gewoon aangesloten en 't werkt. Wel nog maar 1 legionella run gehadJoris 407 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:07:
Een korte vraag, we zijn bezig met installatie van een mono 7J: kan een extern verwarmingselement voor in de boiler inderdaad rechtstreeks op de print aangesloten worden? 3kW door de print heen lijkt ons zo veel
/f/image/ggUD5uUUQqeEiYcrREgXhWmo.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door blb4 op 23-02-2023 21:07 . Reden: wiring diagram (uit 2020 UK Installation guide) toegevoegd ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
ja, kan.Joris 407 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:07:
Een korte vraag, we zijn bezig met installatie van een mono 7J: kan een extern verwarmingselement voor in de boiler inderdaad rechtstreeks op de print aangesloten worden? 3kW door de print heen lijkt ons zo veel
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Dank jullie wel, vermoeden bevestigdblb4 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:12:
[...]
Die gedachte had ik ook wel alhoewel mijn boiler maar 1,5 kW trekt. Maar gewoon aangesloten en 't werkt. Wel nog maar 1 legionella run gehad.[Afbeelding]
Wat is die 'booster high limit'? Hoe weet ik of die aanwezig is? Is dat een oververhittingbeveiliging die wel of niet op het element zelf aanwezig is?
En, moeten de aarde van het element en de aarde van de secundaire pomp percee dezelfde aarde zijn? Ik wil eigenlijk de secundaire pomp niet laten communiceren met de warmtepomp en vanaf een andere groep voeden.
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Welke boiler heb je? De Panasonic boilers die in NL verkocht worden hebben idd oververhittingsbeveiliging ingebouwd in 't element en dan kan (moet) je dus dat draadbruggetje op de print aanbrengen.Joris 407 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:17:
[...]
Dank jullie wel, vermoeden bevestigd. Volgen meteen nog 2 vragen:
Wat is die 'booster high limit'? Hoe weet ik of die aanwezig is? Is dat een oververhittingbeveiliging die wel of niet op het element zelf aanwezig is?
En, moeten de aarde van het element en de aarde van de secundaire pomp percee dezelfde aarde zijn? Ik wil eigenlijk de secundaire pomp niet laten communiceren met de warmtepomp en vanaf een andere groep voeden.
Aarde is aarde, hoeft niet 't zelfde aardpunt. Zal zo voor 't gemak getekend zijn. Maar secundaire pomp? Da's hier over 't algemeen vloeken in de kerk; de consensus hier is dat je maar 1 (circulatie)pomp nodig hebt en dat is de pomp in de WP. En dat houd dus in dat je werkt zonder parallelbuffer.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Dankje.blb4 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:34:
[...]
Welke boiler heb je? De Panasonic boilers die in NL verkocht worden hebben idd oververhittingsbeveiliging ingebouwd in 't element en dan kan (moet) je dus dat draadbruggetje op de print aanbrengen.
Aarde is aarde, hoeft niet 't zelfde aardpunt. Zal zo voor 't gemak getekend zijn. Maar secundaire pomp? Da's hier over 't algemeen vloeken in de kerk; de consensus hier is dat je maar 1 (circulatie)pomp nodig hebt en dat is de pomp in de WP. En dat houd dus in dat je werkt zonder parallelbuffer.
Ik heb een De Jong 300 liter, dus geen Panasonic boiler en een los 3kW element.
Ja, ik wil een poging doen om naregeling per ruimte te behouden volgens @format5 's manier. Geen communicatie van Evohome met se warmtepomp. Parallelbuffer met T-stukken. Er komen afsluiters op het buffervat, zodat ik deze uit het circuit kan haken, mocht het niet naar tevredenheid gaan.
Joris 407 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:40:
[...]
Dankje.
Ik heb een De Jong 300 liter, dus geen Panasonic boiler. En een los 3kW element.
Ja, ik wil een poging doen om naregeling per ruimte te behouden volgens @format5 's manier. Geen communicatie van Evohome met de warmtepomp. Parallelbuffer met T-stukken. Er komen afsluiters op het buffervat, zodat ik deze uit het circuit kan halen, mocht het niet naar tevredenheid gaan.
Ik heb zelf ook evohome zoneregeling en maak gebruik van een seriebuffer met bypass. Werkt voor mij goed. Zie mijn ervaringstopic.
Zowel vast als war volgens par. 12.4.1. [H-serie]ErikVers schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 18:48:toon volledige bericht
[...]
Ter informatie. Bij mij betreft het geen overshoot. Hij gaat gek genoeg gewoon al weer uit icm interne thermostaat voordat hij lekker aan het draaien is. Ik heb >80m2 vloerverwarming en draai enkel overdag, nog nooit een overshoot tijdens opstarten gehad gelukkig.
Een andere tweaker noemde dit als ervaring.
Ik zal nog langer moeten gaan testen waar de oplossing van dit probleem ligt. Na de voorjaarsvakantie nog maar eens oppakken ✅👍
Nu lekker op war-only met passende stooklijn.
Edit @FransvWoerkom en @ipoffice jullie hebben mij toch aan het denken gezet; wat als mijn ta low op dat moment 25 was en hij een shift -5 geeft dan heb je een ta target van 20 en toch een soort van overshoot. @FransvWoerkom werkt dat dynamische obv interne thermostaat ook met de vaste stooklijn of enkel met WAR? Dan stel ik hem na mijn vakantie eens in op ta 30 ipv ta low 26 / ta high 28. En anders beide op 30 en is dan laagste target door dynamisch shiften target ta 25. Dat moet hij redden ook zonder eroverheen te schieten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/0uqWbGCjeUMoMI5kIezvg2SP.png?f=user_large)
De basic target temp (A) wordt voor compensation en direct gegeven. Daar wordt de shift temp bij opgeteld volgens de tabel er onder voor Interne Thermostaat en Room Sensor.
Wat ik nooit begrepen heb is hoe je handmatig de compensation curve kunt shiften als je de interne thermostaat gebruikt. Ik zie daar de kamertemperatuur, niet de watertemperatuur. Met de pijltjes (en in de weektimer) verzet je de kamertemperatuur. Om de watertemperatuur te zien moet ik in de system check zijn.
Thanks, ik mag die twee losse tabellen dus als één lezen waarbij ze onder elkaar doorlopen 👍FransvWoerkom schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 00:39:
[...]
Zowel vast als war volgens par. 12.4.1. [H-serie]
[Afbeelding]
De basic target temp (A) wordt voor compensation en direct gegeven. Daar wordt de shift temp bij opgeteld volgens de tabel er onder voor Interne Thermostaat en Room Sensor.
Wat ik nooit begrepen heb is hoe je handmatig de compensation curve kunt shiften als je de interne thermostaat gebruikt. Ik zie daar de kamertemperatuur, niet de watertemperatuur. Met de pijltjes (en in de weektimer) verzet je de kamertemperatuur. Om de watertemperatuur te zien moet ik in de system check zijn.
Mocht met direct niet werken dan kan altijd nog gewoon bij compensation de Ta high en Ta low gelijk zetten.
Ik ga er begin maart nog eens mee testen en dan met een 5-6 graden hogere (en dan vaste) stooklijn dan nu ingesteld staat. icm interne thermostaat.
Dat shiften lukte volgens mij dan wel dacht ik maar dat deed ik dan handmatig via Home Assistant.
Ik laat mijn ervaringen weten 👍
[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 24-02-2023 06:55 ]
Euhm, het antwoord zit al in de vraag. Er is, voor zover ik weet, maar 1 aarde.Joris 407 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:17:
[...]
En, moeten de aarde van het element en de aarde van de secundaire pomp percee dezelfde aarde zijn?
Alle aarddraden zitten aan dezelfde aarde, in principe binnen een woning ook allemaal in de meterkast aan dezelfde aardstrip.
Ik denk dat je bedoelt of beide via dezelfde aarddraad naar de meterkast verbonden moeten zijn, dat hoeft dan strikt genomen niet, want in de meterkast komen ze toch bij elkaar en ze zitten dus altijd sowieso aan diezelfde aarde als degene waarop wij staan (en in de basis is dat de bedoeling).
Ik zei gisteren nog iets over Common Ground: sjimmie in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
Dat ging dan daar eigenlijjk over de nul en dat is voor aarde dus nog meer van toepassing.
edit: dit laatste mocht ik blijkbaar niet zeggen want dat blijkt verwarrend voor de snelle lezers.
[ Voor 5% gewijzigd door sjimmie op 24-02-2023 14:10 ]
Ik heb nog es naar jouw plaatjes gekeken, en vind op zich dat hij niet heel gek loopt runs van 1.5 tot 2 uur, echter de tijd dat hij stil staat is erg kort met ongeveer 20 min.jvaessen schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:29:toon volledige bericht
Hi mede tweakers, bij deze jullie advies gevraagd; het probleem is veelvuldig aan-uit gaan van de warmtepomp.
Sinds midden Januari draait hier de 9kWh monobloc met 300 liter SWW vat van DJG. Ik werk met stooklijn/WAR (zie afbeelding), (woning wordt goed warm) en weektimer: altijd CV verwarming, rest van de week alleen tussen 12.30-15.30 opwarmen SWW vat en op zondag tank sterilisatie tijdens SWW run.
Installatie werkt op zich prima, geen problemen qua geluiden, ook SWW blijft voldoende warm. Begane grond vrijwel volledig VVW (65m2), 1e verdieping badkamer 10m2 VVW en 3 kamers met ouderwetse radiator. Af en toe maakt hij een wat langere run, maar bij het huidige weer (5 tot 10 graden) gaat hij elk uur wel een keer uit en weer aan.. Wat is hier aan te doen? Moet ik instellingen veranderen zodat hij langer warmte af kan geven?
Alvast dank!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat betekend dat de retour temperatuur in 20 min 3 graden afkoelt.
Ik zou wel es willen zien hoe lang hij stil staat als je de radiatoren in het systeem dicht zet en alleen de vloerverwarming open. ik vermoed dat de radiatoren voor een snelle afkoeling van het cv water zorgen.
De aarde of nul in de meterkast heeft er hier niets mee te maken. Die is voor de elektrische veiligheid van de installatie. Voor de zend/ontvang signalen van apparaten in de warmtepomp moeten gewoon de "common" punten zijn doorverbonden en liefst met een draad die met de signaaldraden Rx en Tx mee loopt. En om storing te vermijden zelfs nog samen door een ferrietblok of ring.sjimmie schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 07:14:
[...]
Euhm, het antwoord zit al in de vraag. Er is, voor zover ik weet, maar 1 aarde.![]()
Alle aarddraden zitten aan dezelfde aarde, in principe binnen een woning ook allemaal in de meterkast aan dezelfde aardstrip.
Ik denk dat je bedoelt of beide via dezelfde aarddraad naar de meterkast verbonden moeten zijn, dat hoeft dan strikt genomen niet, want in de meterkast komen ze toch bij elkaar en ze zitten dus altijd sowieso aan diezelfde aarde als degene waarop wij staan (en in de basis is dat de bedoeling).
Ik zei gisteren nog iets over Common Ground: sjimmie in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
Dat ging dan daar eigenlijjk over de nul en dat is voor aarde dus nog meer van toepassing.
Ik reageerde op een vraag over AARDE, en AARDE is niet NUL.FransvWoerkom schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:23:
[...]
De aarde of nul in de meterkast heeft er hier niets mee te maken. Die is voor de elektrische veiligheid van de installatie. Voor de zend/ontvang signalen van apparaten in de warmtepomp moeten gewoon de "common" punten zijn doorverbonden en liefst met een draad die met de signaaldraden Rx en Tx mee loopt. En om storing te vermijden zelfs nog samen door een ferrietblok of ring.
Als aanvulling daarop noemde ik ook nog een eerdere reactie die wel over nul ging (van heishamon icm een los voedinkje)
Maar ik snap dat je verward raakt als je denkt dat ik aarde, nul en 0 op 1 hoop zou gooien.
[ Voor 6% gewijzigd door sjimmie op 24-02-2023 11:49 ]
Met een link naar een eigen antwoord op een andere vraag zaai je verwarring. Houd niet alleen signaalcircuits en 230V voedingscircuits gescheiden, maar ook discussies daarover.sjimmie schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:48:
[...]
Ik reageerde op een vraag over AARDE, en AARDE is niet NUL.
Als aanvulling daarop noemde ik ook nog een eerdere reactie die wel over nul ging (van heishamon icm een los voedinkje)
Maar ik snap dat je verward raakt als je denkt dat ik aarde, nul en 0 op 1 hoop zou gooien.
Heb verder geen details van dit vat (heb de indruk dat er 2 wisselaars in zitten en een elektrisch element) maar zou ik dit kunnen inzetten als boilervat voor sww? Is er iets speciaals aan een vat voor een zonneboiler?
FransvWoerkom schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:09:
[...]
Met een link naar een eigen antwoord op een andere vraag zaai je verwarring. Houd niet alleen signaalcircuits en 230V voedingscircuits gescheiden, maar ook discussies daarover.

/f/image/wjmycLQbSqj2tF59IT0NfS6r.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door sjimmie op 24-02-2023 14:12 ]
Kan op zich (vaak) prima.Beekforel schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:54:
Op zoek naar een oplossing voor m'n sww denk ik erover om dit toch door m'n Pana te laten doen. Nu kwam ik op Marktplaats een 180 liter boilervat van een zonneboiler systeem tegen wat qua afmetingen mooi zou passen.
Heb verder geen details van dit vat (heb de indruk dat er 2 wisselaars in zitten en een elektrisch element) maar zou ik dit kunnen inzetten als boilervat voor sww? Is er iets speciaals aan een vat voor een zonneboiler?
Punt om op te letten is dat de spiraal oppervlakte groot genoeg is.
Voor een SWW spriraal in combinatie met een warmtepomp wordt over het algemeen een oppervlakte van 3m2 (of meer) aanbevolen.
als er meerdere spiralen in zitten, kun je deze eventueel doorlussen.
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
OK dat is handige info, ik zal bekijken of ik dat oppervlakte kan achterhalen.Motorfret schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:14:
[...]
Kan op zich (vaak) prima.
Punt om op te letten is dat de spiraal oppervlakte groot genoeg is.
Voor een SWW spriraal in combinatie met een warmtepomp wordt over het algemeen een oppervlakte van 3m2 (of meer) aanbevolen.
als er meerdere spiralen in zitten, kun je deze eventueel doorlussen.
Zal in eerste instantie een tijdje op het elektronische element draaien, dan kan de cv ketel eruit en kan ik de leidingen vanaf de WP in orde maken. Blijft een beetje gissen of ik er dan voldoende aan heb...
Mijn DHZ thermostaat heeft een kleine hysterese, min/max temperatuur schommelt daardoor maar 0.3 graden.
De interne thermostaat valt me nog mee, ik meet nu tussen min/max een variatie van 0.7 graden. Ik had minstens 1.0 graden verwacht.
Over een paar dagen zal ik de interne thermostaat 1 graad (want dat is de stapgrootte) hoger zetten en zien of dan de temperatuur ook echt 1 graad hoger gaat worden.
Wat me nu wel stoort is dat de waterpomp vrijwel constant draait. Zoals nu staat de compressor al een poosje op 0Hz maar de waterpomp draait gewoon door (is dus geluid en stroomverbruik). Wat de WP doet om de warmte opwekking te sturen is de Ta telkens verhogen/verlagen met als gevolgd dat compressor op basis daarvan start/stopt.
(immers bij een gevraagde Ta van slechts 20 graden start de compressor niet)
Echter, het lijkt dat als via SG capaciteit 1 is gekozen, de zones niet meer werken.simpelmuis schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:41:
[...]
Geweldig, Bedankt. Dit lijkt te werken.
Nu kan ik naar gelang behoefte radiatoren met thermostaten toevoegen. Iedereen zijn eigen thermostaat en radiator.
Is het zo bedoelt, dat als de zon schijnt, de zones uit gaan ??
Via de SG kun je de WP ook uit-forceren. Misschien trek je het verkeerde signaal hoog of laag?simpelmuis schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:44:
[...]
Echter, het lijkt dat als via SG capaciteit 1 is gekozen, de zones niet meer werken.
Is het zo bedoelt, dat als de zon schijnt, de zones uit gaan ??
(Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, alleen de documentatie gelezen voor als mogelijk toekomstig project.)
Kleiner kan ook wel goed gaan, ik heb 0.8m² op een 5kw, kan dan douchen na 30-45 minuten.Beekforel schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:32:
[...]
OK dat is handige info, ik zal bekijken of ik dat oppervlakte kan achterhalen.
Zal in eerste instantie een tijdje op het elektronische element draaien, dan kan de cv ketel eruit en kan ik de leidingen vanaf de WP in orde maken. Blijft een beetje gissen of ik er dan voldoende aan heb...
Dat is goed om te horen.SleepyBear89 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:02:
[...]
Kleiner kan ook wel goed gaan, ik heb 0.8m² op een 5kw, kan dan douchen na 30-45 minuten.
Wat voor aanvoerleiding heb je naar het vat? Ik heb nog een 20mm leiding liggen die ik wil hergebruiken als dat kan.
Welke aanvoer bedoel je? Aanvoer van sanitair of verwarmingswater? 20mm leiding inwendig of uitwendig? En hoe lang?Beekforel schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:28:
[...]
Dat is goed om te horen.
Wat voor aanvoerleiding heb je naar het vat? Ik heb nog een 20mm leiding liggen die ik wil hergebruiken als dat kan.
De leiding naar het boilervat.FransvWoerkom schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:57:
[...]
Welke aanvoer bedoel je? Aanvoer van sanitair of verwarmingswater? 20mm leiding inwendig of uitwendig? En hoe lang?
Ik probeer even een schema te maken maar kom erachter dat wat ik wil niet mogelijk is, denk ik.
Ik heb nu 32x3 mm meerlagenbuis van WP naar vloerverwarmingsverdeler. Daar wil ik T stukken tussen zetten zodat ik daar de bestaande 20x2.8 mm meerlagenbuis aan kan knopen (die loopt van begane grond naar 1e etage) en op de 1e etage komt dan het boilervat. Maarrr ik wil ook een aantal Jaga's op de eerste etage gaan plaatsen, om op koude dagen net iets bij te verwarmen (er lekt te weinig warmte van beneden naar boven).
Dan kom ik in de knoei met de plek van de 3-weg klep....
:fill(white):strip_exif()/f/image/3Jwuu0d0ubg1XlPNSyWFpkv6.png?f=user_large)
Dan komt het neer op een dubbel leidingtraject naar 1e etage denk ik, dat zou op zich wel te realiseren zijn. Maar dan moet ik de 32x3 dus 2 keer onderbreken, eerst de 3-wegklep en daarna nog een keer de leiding naar boven...
Misschien toch maar een WPB dan...
[ Voor 24% gewijzigd door Beekforel op 24-02-2023 20:44 ]
Ah, daar had ik niet bij stil gestaan.blb4 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:38:
@Beekforel, los van of de diameter voldoende is; je kan meerdere kleppen plaatsen. In jou schema: als je een afsluitklep plaatst naar de vloerverwarming en dan de 3-wegklep voor de verdeler naar da JAGA's en die beide stuurt met 't 3-wegklepsignaal heb je toch een directe route naar je boiler.
Heb het schema aangepast.
Dan is dus nog de vraag of die 20 mm voldoende is... Nou is dat traject wel goed toegankelijk dus redelijk eenvoudig te vervangen, dus misschien eerst maar gewoon proberen en als het niet voldoende blijkt alsnog vervangen....
Die doorlopende waterpomp is irritant hé. Bij LG kun je netjes de aan en uit minuten in deze fase instellen.sjimmie schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:41:
Om het toch eens zelf te ervaren heb ik gisterochtend de boel omgeschakeld van External Thermostat naar Internal Thermostat. Mijn DHZ thermostaat hangt er pal onder dus ik kan nu mooi daarop zien wat de temperatuur nu doet in vergelijking met voorheen.
Mijn DHZ thermostaat heeft een kleine hysterese, min/max temperatuur schommelt daardoor maar 0.3 graden.
De interne thermostaat valt me nog mee, ik meet nu tussen min/max een variatie van 0.7 graden. Ik had minstens 1.0 graden verwacht.
Over een paar dagen zal ik de interne thermostaat 1 graad (want dat is de stapgrootte) hoger zetten en zien of dan de temperatuur ook echt 1 graad hoger gaat worden.
Wat me nu wel stoort is dat de waterpomp vrijwel constant draait. Zoals nu staat de compressor al een poosje op 0Hz maar de waterpomp draait gewoon door (is dus geluid en stroomverbruik). Wat de WP doet om de warmte opwekking te sturen is de Ta telkens verhogen/verlagen met als gevolgd dat compressor op basis daarvan start/stopt.
(immers bij een gevraagde Ta van slechts 20 graden start de compressor niet)
Wat wel weer fijn is bij Pana; ga je ruim een graad boven je gewenste ruimtetemp dan gaat de waterpomp ook uit en bij een hogere buitentemp dan waarbij die mag verwarmen ook.
Dat klinkt wel goed. Dan ga ik het proberen op deze manier.blb4 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:56:
Ik heb m'n boiler nog maar 1 week werkend, aanvoer via 22 mm koperen buis. Hij is nog maar 2 x opgewarmd maar wat mij opviel is dat de flow niet al te hoog is (10l/minuut). Dat zou m.i. (en volgens warmtepomp-weetjes.nl) geen probleem moeten zijn met 17? mm binnendiameter
Dit topic is gesloten.