Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 131 ... 134 Laatste
Acties:
  • 764.267 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:28
Beekforel schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:07:
[...]

Dat klinkt wel goed. Dan ga ik het proberen op deze manier.
Mooi dat @SleepyBear89 een vergelijkbare flow heeft.

Panasonic J 7kW WP met boiler & HeishaMon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84 kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19-04 14:13
blb4 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:14:
[...]

Mooi dat @SleepyBear89 een vergelijkbare flow heeft.
Voor het SWW opwarmen heb je ook nog twee modi. Standaard en variabel. Bij variabel warmt hij op in deellast met een iets hogere COP. Bij standaard gaat hij volle bak aan de slag.
Ik heb hem op standaard staan, en dan begint hij met 15lpm en loopt op naar 25lpm als de temperatuur boven de 56C komt bij sterilisatie (9j).

[ Voor 4% gewijzigd door Thorsd op 24-02-2023 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvaessen
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-04 22:27
John lamers schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:21:
[...]

Ik heb nog es naar jouw plaatjes gekeken, en vind op zich dat hij niet heel gek loopt runs van 1.5 tot 2 uur, echter de tijd dat hij stil staat is erg kort met ongeveer 20 min.
Dat betekend dat de retour temperatuur in 20 min 3 graden afkoelt.
Ik zou wel es willen zien hoe lang hij stil staat als je de radiatoren in het systeem dicht zet en alleen de vloerverwarming open. ik vermoed dat de radiatoren voor een snelle afkoeling van het cv water zorgen.
Niet zo'n gekke gedachte John, zit best wat in. Ik verwacht gezien de systeemopzet een beperkt effect hiervan:

Hoofdleiding gaat 2 kanten op:
Kant 1: 55 m2 vvw en daarna doorgelust 2 radiatoren
Kant 2: 20 m2 vvw met daarop ook 2 radiatoren.

Mijn theorie is dat de vvw het verlies in warmte zou dempen, nog niet getest; wel het testen waard!

Ik ben eens begonnen met wat instellingen veranderen en heb deze genomen van een medetweaker waar het systeem soepel lijkt te lopen, zonder al te veel pendelen. Grootste verandering is dat het de Pana niet meer op Delta T heb staan, maar nu op max debiet pomp, circa 11,5L/m.

Hij loopt nu vrij rustig, alleen tussen 17.00 en 18.00 wat instellingen geprobeerd, daar zie je direct reactie van de compressor. Nu eens kijken of de wp ook op lange termijn rustiger loopt..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ql_LxBugFNXpOu7yFaYyZiRgITA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yxv1W8W8ChKScupzk49p5hZb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:53
Beekforel schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:43:
[...]

Ah, daar had ik niet bij stil gestaan.

Heb het schema aangepast.

Dan is dus nog de vraag of die 20 mm voldoende is... Nou is dat traject wel goed toegankelijk dus redelijk eenvoudig te vervangen, dus misschien eerst maar gewoon proberen en als het niet voldoende blijkt alsnog vervangen....
Als ik de binnendiameter van 14,4mm en lengte 8m en flow 10L/min invul komt de drukval calculator op een drukval in de leiding van 0,1 bar. Daar heeft de wp geen enkele moeite mee en met een stroomsnelheid van 1m/s hoor je het ook amper.

https://www.werktuigbouw.nl/calculators/pipeflow_fluid.htm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John lamers
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-03 12:22
jvaessen schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 23:53:
[...]

Niet zo'n gekke gedachte John, zit best wat in. Ik verwacht gezien de systeemopzet een beperkt effect hiervan:

Hoofdleiding gaat 2 kanten op:
Kant 1: 55 m2 vvw en daarna doorgelust 2 radiatoren
Kant 2: 20 m2 vvw met daarop ook 2 radiatoren.

Mijn theorie is dat de vvw het verlies in warmte zou dempen, nog niet getest; wel het testen waard!

Ik ben eens begonnen met wat instellingen veranderen en heb deze genomen van een medetweaker waar het systeem soepel lijkt te lopen, zonder al te veel pendelen. Grootste verandering is dat het de Pana niet meer op Delta T heb staan, maar nu op max debiet pomp, circa 11,5L/m.

Hij loopt nu vrij rustig, alleen tussen 17.00 en 18.00 wat instellingen geprobeerd, daar zie je direct reactie van de compressor. Nu eens kijken of de wp ook op lange termijn rustiger loopt..
[Afbeelding]
Probeer geduld te hebben met aanpassen, niet meerdere dingen tegelijk doen.
Ik zie dat je Ta ook een graad of 3 omhoog is gegaan. (Dat kan ook veel effect hebben)
Vaste flow van 11.5 werkt nu misschien wel, maar als het kouder word en er meer vermogen nodig is loopt de delta T ook op. 10 graden delta T geeft ongeveer 8 kw bij 11.5 l/m dat wil je denk ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-02 18:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zcw9dZh3cTTfunNmsLlZDmE1Gg0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KrYiOAxDbxiyOA2CfU6KdG2K.png?f=fotoalbum_large

Aangezien het plaatsen van een monoblok in de achtertuin te kostbaar was heb ik besloten om hem aan de voorkant te zetten. Ik heb voor de achtertuin 25 meter geïsoleerde leiding nodig (€1800)! Wellicht kan ik dat geld beter besteden aan een mooie beplanting in de voortuin.

De warmtepomp zal wel zuid westen wind vangen. Is dit een probleem? Ik kan er wel een haag omheen zetten om dit te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:26
psycho-realm schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 09:44:
[Afbeelding]

Aangezien het plaatsen van een monoblok in de achtertuin te kostbaar was heb ik besloten om hem aan de voorkant te zetten. Ik heb voor de achtertuin 25 meter geïsoleerde leiding nodig (€1800)! Wellicht kan ik dat geld beter besteden aan een mooie beplanting in de voortuin.

De warmtepomp zal wel zuid westen wind vangen. Is dit een probleem? Ik kan er wel een haag omheen zetten om dit te beperken.
Waarom helemaal naar de verdeler? Heb je geen cv leiding dichterbij om in te prikken?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
t.oswald schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:11:
[...]

Waarom helemaal naar de verdeler? Heb je geen cv leiding dichterbij om in te prikken?
Het plan was om hem helemaal achter in de tuin te plaatsen. Ik ben bezig met een totaal renovatie. Dichtstbijzijnde punt is 25m afstand. Fatsoenlijk geïsoleerde leidingen zijn toch vrij prijzig.

Bovenop het dak van de aanbouw durf ik niet aan. Toch al verschillende mensen gelezen die negatieve ervaringen hebben met resonantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-04 14:55
psycho-realm schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 09:44:
[Afbeelding]

Vraag me wel af hoe een heggetje het doet als de WP er constant tegen aan staat te blazen, heeft iemand ervaring met een heggetje voor de WP? Heb deze optie ook nog open om dit te doen als we de tuin gaan aanpassen.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:42
ecn1985 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:33:
[...]

Vraag me wel af hoe een heggetje het doet als de WP er constant tegen aan staat te blazen, heeft iemand ervaring met een heggetje voor de WP? Heb deze optie ook nog open om dit te doen als we de tuin gaan aanpassen.
Hier stonden een paar planten half in de uitblaasrichting van de fan; die waren aanzienlijk sneller in de wintermodus dan de planten die er net buiten stonden. Dus een heggetje dat wintergroen is is zeker aan te bevelen denk ik, en dan afwachten hoe dat uitpakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
psycho-realm schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:52:
[...]

Het plan was om hem helemaal achter in de tuin te plaatsen. Ik ben bezig met een totaal renovatie. Dichtstbijzijnde punt is 25m afstand. Fatsoenlijk geïsoleerde leidingen zijn toch vrij prijzig.

Bovenop het dak van de aanbouw durf ik niet aan. Toch al verschillende mensen gelezen die negatieve ervaringen hebben met resonantie.
Dat beantwoord mijn vraag eigenlijk niet. Bij mij staat de Wp voor de gevel en komt door de muur direct de oude cv leiding tegen en is daarop aangesloten. Ik zie in je tekening dat je naar de verdeler wilt om aan te sluiten en vroeg me dus af of je niet dichterbij de Wp kunt aansluiten. Was voor mij destijds een eyeopener, vandaar dat ik de vraag stelde.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

@psycho-realm , @ecn1985
Misschien een idee, ook voortuin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpHda4sarSFpzC0aH5j6CU8w37w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gq9FO4oAuRXQu81X8PfZSVl.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
t.oswald schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:00:
[...]

Dat beantwoord mijn vraag eigenlijk niet. Bij mij staat de Wp voor de gevel en komt door de muur direct de oude cv leiding tegen en is daarop aangesloten. Ik zie in je tekening dat je naar de verdeler wilt om aan te sluiten en vroeg me dus af of je niet dichterbij de Wp kunt aansluiten. Was voor mij destijds een eyeopener, vandaar dat ik de vraag stelde.
Dank voor je reactie. Ik had je vraag niet helemaal goed begrepen.

Nee, in dit gebied zit helaas nog geen andere cv aansluiting waarop ik kan inhaken.

Ik denk dat ik deze door een PVC leiding ga trekken.
https://www.selfio.de/hei...-pe-isolierung-25-m-rolle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Wat zijn de Pana(-kabouter) regels om DHW te gaan produceren?
Ik schakel tussen 12:00u en 14:00u over op Heat + DHW in de veronderstelling dat hij dan DHW gaat verwarmen als de DHW temperatuur de ingestelde 8 graden onder 't DHW setpoint (50 graden) komt.
Vandaag was de DHW temperatuur 44 graden en hij ging toch DHW verwarmen? Hoe kan dit? En is dat te voorkomen?

Panasonic J 7kW WP met boiler & HeishaMon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84 kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:43

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Beekforel schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:54:
Op zoek naar een oplossing voor m'n sww denk ik erover om dit toch door m'n Pana te laten doen. Nu kwam ik op Marktplaats een 180 liter boilervat van een zonneboiler systeem tegen wat qua afmetingen mooi zou passen.

Heb verder geen details van dit vat (heb de indruk dat er 2 wisselaars in zitten en een elektrisch element) maar zou ik dit kunnen inzetten als boilervat voor sww? Is er iets speciaals aan een vat voor een zonneboiler?
Nou dat was een snel lesje boilers...

Er zit een "inlet" op waarvan de verkoper niet precies wist wat dit was, verder zag de boiler er prima uit dus deal gesloten. Vandaag even schoongemaakt en de appendages die er nog op zaten verwijderd. Bij de koudwaterinlet kwam daar al wat materiaal vrij wat ik liever niet wilde zien. Die extra inlet blijkt voor de anode te zijn en die was volledig verrot. Geen RVS-vat dus zoals de verkoper aangegeven had. :F
[edit]Verkoper had ook geen idee, geld terug en boiler gaat ook weer terug. Op zoek naar de volgende...

[ Voor 4% gewijzigd door Beekforel op 26-02-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
blb4 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:52:
Ik schakel tussen 12:00u en 14:00u over op Heat + DHW in de veronderstelling dat hij dan DHW gaat verwarmen als de DHW temperatuur de ingestelde 8 graden onder 't DHW setpoint (50 graden) komt.
Vandaag was de DHW temperatuur 44 graden en hij ging toch DHW verwarmen? Hoe kan dit? En is dat te voorkomen?
Waar staat die 50°, in het hoofdscherm op de remote en/of in het weekschema?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:40

Carboy54

Duurzaamheid coach

Beekforel schreef op zondag 26 februari 2023 @ 13:39:
[...]

Nou dat was een snel lesje boilers...

Er zit een "inlet" op waarvan de verkoper niet precies wist wat dit was, verder zag de boiler er prima uit dus deal gesloten. Vandaag even schoongemaakt en de appendages die er nog op zaten verwijderd. Bij de koudwaterinlet kwam daar al wat materiaal vrij wat ik liever niet wilde zien. Die extra inlet blijkt voor de anode te zijn en die was volledig verrot. Geen RVS-vat dus zoals de verkoper aangegeven had. :F
[edit]Verkoper had ook geen idee, geld terug en boiler gaat ook weer terug. Op zoek naar de volgende...
Gebruikte stalen vaten is andermans ellende dus...

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
FransvWoerkom schreef op zondag 26 februari 2023 @ 14:15:
[...]

Waar staat die 50°, in het hoofdscherm op de remote en/of in het weekschema?
Ik gebruik niet de scheduler van de Pana, ik gebruik 't NodeRed Dashboard in combinatie met Heishamon. Die 50 graden staat ingesteld als DHW_Target_Temp (TOP9) en daar heb ik niet aangezeten. Die -8 staat bij DHW_Heat_Delta (TOP22).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
blb4 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:52:
Als je de mode verandert, bv van verwarming naar verwarming+sww, dan gaat hij altijd sww verwarmen als de temperatuur onder de setpoint is. Onafhankelijk van de ingestelde sww dT.
Als je met de timer alleen de sww temp verandert (dus niet de mode), dan gaat hij niet altijd sww verwarmen. Minimale sww temp is volgensmij 40c, dus als je sensor onderin zit is dat te hoog om sww runs buiten de ingestelde tijd te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Carboy54 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 14:39:
[...]

Gebruikte stalen vaten is andermans ellende dus...
Precies. En goedkoop is duurkoop zal dan ook wel opgaan. :+

Ik zal wel slecht zoeken, maar het aanbod aan sww boilers van ~200 liter valt mij tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Beekforel schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:36:
[...]

Precies. En goedkoop is duurkoop zal dan ook wel opgaan. :+

Ik zal wel slecht zoeken, maar het aanbod aan sww boilers van ~200 liter valt mij tegen.
Hoeveel wil je er hebben? 😆

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Thorsd schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:18:
[...]

Als je de mode verandert, bv van verwarming naar verwarming+sww, dan gaat hij altijd sww verwarmen als de temperatuur onder de setpoint is. Onafhankelijk van de ingestelde sww dT.
Als je met de timer alleen de sww temp verandert (dus niet de mode), dan gaat hij niet altijd sww verwarmen. Minimale sww temp is volgensmij 40c, dus als je sensor onderin zit is dat te hoog om sww runs buiten de ingestelde tijd te voorkomen.
Aha, dat zou dit gedrag verklaren. Ik dacht dat ik ‘t zo met een scheduler kon regelen dat hij alleen zou opwarmen als de temperatuur onder die (-8) delta was. Moet ik toch nog andere logica gaan toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
blb4 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:27:
[...]

Aha, dat zou dit gedrag verklaren. Ik dacht dat ik ‘t zo met een scheduler kon regelen dat hij alleen zou opwarmen als de temperatuur onder die (-8) delta was. Moet ik toch nog andere logica gaan toepassen.
Misschien werkt het op de manier die je voor ogen hebt als je eerst wisselt van verwarming mode naar verwarming+sww mode met sww temp 40, en daarna de sww temp verhoogt naar 50? (Niet zelf geprobeerd)

Van de andere kant, vind ik het zelf geen probleem als gewoon iedere run tot de ingestelde temp verwarmd wordt onafhankelijk van de start temp. Zou er veel te winnen zijn door het anders te doen?

[ Voor 15% gewijzigd door Thorsd op 26-02-2023 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Thorsd schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:52:
[...]

Misschien werkt het op de manier die je voor ogen hebt als je eerst wisselt van verwarming mode naar verwarming+sww mode met sww temp 40, en daarna de sww temp verhoogt naar 50? (Niet zelf geprobeerd)

Van de andere kant, vind ik het zelf geen probleem als gewoon iedere run tot de ingestelde temp verwarmd wordt onafhankelijk van de start temp. Zou er veel te winnen zijn door het anders te doen?
Zoiets zal ik ook aan te denken. Of gewoon niet overschakelen van Heat naar Heat+DHW als temp boiler > DHW setpoint - DHW delta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
blb4 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:00:
[...]

Zoiets zal ik ook aan te denken. Of gewoon niet overschakelen van Heat naar Heat+DHW als temp boiler > DHW setpoint - DHW delta.
Zo heb ik het inderdaad uiteindelijk maar opgelost, een automation in HA die alleen omschakelt als het nodig is (en alleen als het mag qua tijd).

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
sjimmie schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:54:
[...]

Zo heb ik het inderdaad uiteindelijk maar opgelost, een automation in HA die alleen omschakelt als het nodig is (en alleen als het mag qua tijd).
En ga je dan van Heat -> Heat&DHW of gebruik je Force_DHW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:57
jvaessen schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 23:53:
[...]

Grootste verandering is dat het de Pana niet meer op Delta T heb staan, maar nu op max debiet pomp, circa 11,5L/m.
Wat zijn de voor- of nadelen van op delta T draaien of op max debiet pomp?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Joris 407 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:24:
[...]

Wat zijn de voor- of nadelen van op delta T draaien of op max debiet pomp?
Draaien op delta-T:
voordeel: delta-T blijft constant
nadeel: flow varieert

Draaien op debiet:
voordeel: flow blijft constant
nadeel: delta-T varieert

Ik vind draaien op debiet prettiger omdat dan de buizen niet gaan suizen.
Als je op delta-T draait dan laat de WP de waterpomp harder draaien als je verwarmingssysteem "koud" is, voordeel zou zijn dat je huis wat sneller opwarmt maar dat kan dus meer herrie maken.

[ Voor 18% gewijzigd door sjimmie op 27-02-2023 09:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
blb4 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:04:
[...]

En ga je dan van Heat -> Heat&DHW of gebruik je Force_DHW?
ik gebruik nooit enige vorm van force.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Over een paar maanden begint eindelijk onze verbouwing van de beneden verdieping, inclusief aanleggen van vloerverwarming op de begaande grond. Nu wil ik deze vloerverwarming zo goed mogelijk laten leggen, zodat mijn pana zo efficient mogelijk kan draaien. Hij draait nu 'oké' op onze reguliere radiatoren, maar VVW is uiteraard prettiger.

Zijn er tips die jullie zouden geven? Ik hoorde van @ranjo dat een maximale leiding lengte van 60m kan bijdragen, omdat hierdoor minder weerstand is in de leidingen ten opzichte van 100m. Dit houdt enkel meer groepen in. Hoe denken jullie hierover?

En daarnaast; 10 cm HOH; maar welke buis diameter? Groter is beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Na 4 dagen met de WP ingesteld op de "internal Thermostat" valt me (nog) 1 narigheidje op.

Gedurende de nacht en vrijwel de hele dag varieert de binnentemperatuur volgens mijn eigen sensor (die heel dicht bij de remote controller hangt) tussen de 20.2 en 20.7 graden, wat eigenlijk prima acceptabel is.
Echter telkens eind van de middag tot begin van de avond start de WP langere tijd niet waardoor de binnentemperatuur zakt naar 19.8 graden. Dat ervaren we dan als onprettig. Ik kan niet vinden waarom eind van de dag de WP zich anders gedraagt dan de resterende ca 21 uur van de dag.
Het gebeurt los van wel/geen SWW run en sowieso zijn er 2 dagen geweest waarop helemaal niks veranderde en toch dit patroon optrad.

Het ligt niet aan bv inkomende zon, want dat wisselde per dag en sowieso zou ik dat dan ook op de eigen sensor moeten zien. En de zon is begin van de avond allang weg en toch start de WP pas bij een veel lagere temperatuur (hij zou qua temperatuurverloop eigenlijk ongeveer 17u moeten starten en start pas 20u).

Wellicht weet iemand waarom dit gebeurt / zijn er anderen die dit ook hebben gemerkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-04 12:21
RemySoeters schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:35:
Over een paar maanden begint eindelijk onze verbouwing van de beneden verdieping, inclusief aanleggen van vloerverwarming op de begaande grond. Nu wil ik deze vloerverwarming zo goed mogelijk laten leggen, zodat mijn pana zo efficient mogelijk kan draaien. Hij draait nu 'oké' op onze reguliere radiatoren, maar VVW is uiteraard prettiger.

Zijn er tips die jullie zouden geven? Ik hoorde van @ranjo dat een maximale leiding lengte van 60m kan bijdragen, omdat hierdoor minder weerstand is in de leidingen ten opzichte van 100m. Dit houdt enkel meer groepen in. Hoe denken jullie hierover?

En daarnaast; 10 cm HOH; maar welke buis diameter? Groter is beter?
Ik ga binnenkort ook beginnen met het leggen van de buizen. Na veel zoeken ben ik uitgekomen op de volgende conclusie. Kortere circuits is beter omdat je minder weerstand hebt ik ga gemiddeld uit van 70m per circuit. Leg de circuits in een slakkenhuis patroon en niet in een meander op deze manier verdeel je de warmte beter.
Afbeeldingslocatie: https://www.vloerenverwarming.nl/wp-content/uploads/2014/04/34.jpg

Verder ga ik leggen op 10cm HoH met buizen van 18x2mm omdat daar aardig wat meer water in gaat dan in 14 of16x2 meer water in het circuit is beter voor het ontdooien van de pana. Ook heb je minder weerstand in de buizen omdat de diameter groter is.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
SkullboyNL schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:51:
[...]

Ik ga binnenkort ook beginnen met het leggen van de buizen. Na veel zoeken ben ik uitgekomen op de volgende conclusie. Kortere circuits is beter omdat je minder weerstand hebt ik ga gemiddeld uit van 70m per circuit. Leg de circuits in een slakkenhuis patroon en niet in een meander op deze manier verdeel je de warmte beter.
[Afbeelding]

Verder ga ik leggen op 10cm HoH met buizen van 18x2mm omdat daar aardig wat meer water in gaat dan in 14 of16x2 meer water in het circuit is beter voor het ontdooien van de pana. Ook heb je minder weerstand in de buizen omdat de diameter groter is.
Kortere circuits = hoger gemiddelde Temp water in vloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-01 12:12
Ik weet niet of het al besproken is hier (ik heb weinig zin om 131 pagina's door te lezen) maar ik las in het verhaal van de topicstarter dat je met allerlei cloud accounts de warmtepomp kunt bedienen. Ik heb een panasonic airco en met een github project heb ik hiervoor mijn eigen wifi module gemaakt. (met een esp32) Deze is nu volledig lokaal aan te sturen zonder cloud. (dit is denk ik ook wat je wil) Wellicht is het de moeite waard hier eens naar te kijken. Ik ben alleen bang dat de communicatie net anders is dan met een airco waardoor de integratie herschreven moet worden. De github is echter wel zeer goed gedocumenteerd waardoor iemand met wat verstand hier wellicht iets mee kan.

Ik persoonlijk zit ook te kijken naar een warmtepomp. Ik wil echter alleen een warmtepomp als ik deze 100% handmatig kan aansturen zonder cloud. Ik stuur momenteel mijn CV ketel aan met een OTGW Waarmee ik heel gericht exact kan aangeven welke temperatuur water ik wil. Leuk dat een warmtepomp en een thermostaat dit zelf regelen maar dat wil ik persoonlijk niet. Ik ben van 10 kuub gas per dag met -5 buiten naar minder dan de helft gegaan, alleen door het zelf regelen van de warmte in iedere ruimte. Onze aanvoer temp met gewone radiatoren zit tussen de 35 en 45 graden. Ik wil niet dat een systeem zelf bepaald hoe heet het water moet zijn. Het systeem weet namelijk helemaal de warmtevraag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
sygys schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:20:
Ik weet niet of het al besproken is hier (ik heb weinig zin om 131 pagina's door te lezen) maar ik las in het verhaal van de topicstarter dat je met allerlei cloud accounts de warmtepomp kunt bedienen. Ik heb een panasonic airco en met een github project heb ik hiervoor mijn eigen wifi module gemaakt. (met een esp32) Deze is nu volledig lokaal aan te sturen zonder cloud. (dit is denk ik ook wat je wil) Wellicht is het de moeite waard hier eens naar te kijken. Ik ben alleen bang dat de communicatie net anders is dan met een airco waardoor de integratie herschreven moet worden. De github is echter wel zeer goed gedocumenteerd waardoor iemand met wat verstand hier wellicht iets mee kan.

Ik persoonlijk zit ook te kijken naar een warmtepomp. Ik wil echter alleen een warmtepomp als ik deze 100% handmatig kan aansturen zonder cloud. Ik stuur momenteel mijn CV ketel aan met een OTGW Waarmee ik heel gericht exact kan aangeven welke temperatuur water ik wil. Leuk dat een warmtepomp en een thermostaat dit zelf regelen maar dat wil ik persoonlijk niet. Ik ben van 10 kuub gas per dag met -5 buiten naar minder dan de helft gegaan, alleen door het zelf regelen van de warmte in iedere ruimte. Onze aanvoer temp met gewone radiatoren zit tussen de 35 en 45 graden. Ik wil niet dat een systeem zelf bepaald hoe heet het water moet zijn. Het systeem weet namelijk helemaal de warmtevraag niet.
Wat jij zoekt is een HeishaMon

HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

sygys schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:20:

je moet een heisamon hebben.
en je moet ook even goed afvragen wat je doel is. is het gewoon leuk om te klooien en je verwarming micromanagen of wil je daadwerkelijk je stroomverbruik minimaliseren?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
sjimmie schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:26:
[...]

Draaien op delta-T:
voordeel: delta-T blijft constant
nadeel: flow varieert

Draaien op debiet:
voordeel: flow blijft constant
nadeel: delta-T varieert

Ik vind draaien op debiet prettiger omdat dan de buizen niet gaan suizen.
Als je op delta-T draait dan laat de WP de waterpomp harder draaien als je verwarmingssysteem "koud" is, voordeel zou zijn dat je huis wat sneller opwarmt maar dat kan dus meer herrie maken.
Aanvullend: Ingestelde flow of dT worden gezien als maximum. Maximum flow is bedoeld om geluidsoverlast door te hoge watersnelheid in de leidingen te voorkomen. Met maximum dT moet je uitkijken. Als je de dT te laag instelt, dan zal de wp proberen die te bereiken door het debiet te verhogen. Als dat niet lukt vanwege koud retourwater uit de vloer en hoge Ta naar radiatoren, kunnen er foutmeldingen komen. Beter is zowel dT als debiet hoog te zetten en te kijken wat de kabouters er zelf van maken en daarna eventueel debiet en/of dT kleiner te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

[Afbeelding]

Slakkenhuis is natuurlijk al tientallen jaren standaard. Toen ik 15 jaar geleden met de eerste kamer met vvw begon, was maximaal 100m, 16x2, 100mm hoh, 10m2 de standaard. Daar ben ik mee doorgegaan en dat werkt ook prima op mijn 2,5 jaar oude warmtepomp met kamertemperaturen van 20°, Een Ta tussen 25 en 30° en zeer bescheiden nachtverlaging (van de Ta). Verkijk je niet op de bruikbaarheid van de inhoud van de slangen. Bij ontdooien gaat het om de warmte in de vloer en de overdracht tussen vloer en leiding. Die is bij 18mm slechts 12,5% beter dan bij 16mm. Ook de vrij lage Ta van 28° bij buitentemperaturen net boven nul draagt niet echt bij aan de ontdooislag van de Pana. Bij alleen vloerverwarming lijkt toch het gebruik van de backup-heater noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
FransvWoerkom schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:41:
[...]

Aanvullend: Ingestelde flow of dT worden gezien als maximum. Maximum flow is bedoeld om geluidsoverlast door te hoge watersnelheid in de leidingen te voorkomen. Met maximum dT moet je uitkijken. Als je de dT te laag instelt, dan zal de wp proberen die te bereiken door het debiet te verhogen. Als dat niet lukt vanwege koud retourwater uit de vloer en hoge Ta naar radiatoren, kunnen er foutmeldingen komen. Beter is zowel dT als debiet hoog te zetten en te kijken wat de kabouters er zelf van maken en daarna eventueel debiet en/of dT kleiner te zetten.
Wat mij opvalt is dat de WP tijdens defrost zich niet aan Max. flow houd, tijdens defrost draait hij op Max. haalbare flow. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IGX1UaLxiRUAAO0lBf6MpuRrFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y0HU4sfwoqrqP7iQkHU85LNG.jpg?f=fotoalbum_large

Verder kun je in bovenstaande plaatje zien dat mijn WP niet altijd de backup heater aan zet, hoe hij bekijkt wanneer wel en wanneer niet lijkt mij vrij random. (ik draai op 70m2 alleen vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
John lamers schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:19:
[...]

Wat mij opvalt is dat de WP tijdens defrost zich niet aan Max. flow houd, tijdens defrost draait hij op Max. haalbare flow. [Afbeelding]

Verder kun je in bovenstaande plaatje zien dat mijn WP niet altijd de backup heater aan zet, hoe hij bekijkt wanneer wel en wanneer niet lijkt mij vrij random. (ik draai op 70m2 alleen vloerverwarming.
Dat random zou als ‘t goed is Tr < 2729 graden zijn.

[ Voor 1% gewijzigd door blb4 op 27-02-2023 13:45 . Reden: 29 -> 27 graden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
Niet helemaal, in bovenstaande plaatje doet hij het bij 27.25 wel maar bij 28 niet.
en gister avond bij 27.5 ook niet

[ Voor 17% gewijzigd door John lamers op 27-02-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]
Wat mij opvalt is dat de WP tijdens defrost zich niet aan Max. flow houd, tijdens defrost draait hij op Max. haalbare flow.
[...]
Klopt. Dat is ook bij het opwarmen van de sww tank. Dan streeft de wp naar een dT van 5°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-04 23:25

dof

[...]

[Afbeelding]

Goed idee lijkt me om met 10cm HoH en 18mm buis te werken.

Wat ga je gebruiken voor buis?

Ik vraag dit omdat ik ook nog in een aantal ruimtes VVW wil aanleggen. Ik heb met het vervangen van de verdelers voor m'n WP al rekening gehouden met uitbreiding. Nu nog tegels eruit en sleuven frezen...

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Wat mij opvalt is dat de WP tijdens defrost zich niet aan Max. flow houd
Klopt, dat is r...-irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:44
Hoe stellen jullie de wp in als je op vakantie gaat? Ik heb het liefst dat hij gewoon uit staat en het huis weer verwarmt de dag voordat we terug komen.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-04 23:25

dof

LinuZZ schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:49:
Hoe stellen jullie de wp in als je op vakantie gaat? Ik heb het liefst dat hij gewoon uit staat en het huis weer verwarmt de dag voordat we terug komen.
Nog niet echt over nagedacht (Pana is nog nieuw bij mij), maar ik zou hem gewoon uitzetten op de bedieningsunit in het vertrouwen dat alle beveiligingen dan gewoon werken. Dan evt maar dagje extra stoken bij thuiskomst.

'k Heb geen Pana thermostaat maar via Heishamon in HA moet ik het remote ook aan kunnen zetten vooraf aan thuiskomst.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Gewoon net als hiervoor de CV: de (Evohome) thermostaat op uit (= 5 ⁰C) en dan zo'n 8 uur voor thuiskomst weer aan.

[ Voor 6% gewijzigd door blb4 op 28-02-2023 00:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
De pana heeft een holiday mode met timer. Zie Instructieboekje en service manual. Je kunt hem uit zetten of op verlaagde temperatuur laten lopen. De combinatie van uit en vloerverwarming schijnt niet echt gelukkig te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Ik heb de afgelopen 2,5 jaar met externe thermostaat gewerkt en ben nu even met de interne thermostaat aan het testen. Voor vakanties altijd de thermostaat wat lager gezet, net als "vroeger".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
@LinuZZ Ik laat mijn stooklijn omlaag shiften door een stukje software (in mijn geval Loxone). Die gaat terug naar 17 graden in 'Slaap modus'. In principe komt dit erop neer dat de stooklijn 5 graden omlaag gaat totdat de gemeten kamers op 17 graden komen. Daarna blijft die rond de -3/-4 staan om 17 graden vast te houden met uiteraard een (flink!) stuk minder energie verbruik.
Ik heb 17 graden gekozen omdat ik weet dat dit in 8-10 uur terug te stoken is naar 20 graden op een normale manier en tegelijk toch een stuk minder energieverbruik.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
DomiGijzen schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:26:
@LinuZZ Ik laat mijn stooklijn omlaag shiften door een stukje software (in mijn geval Loxone).
Hoe praat Loxone met jouw Panasonic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
sjimmie schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:42:
[...]

Hoe praat Loxone met jouw Panasonic?
Loxone spreekt eigenlijk met de Heishamon via http requests. Heishamon spreekt met de WP. Dit is overigens nu nog eenrichtingsverkeer. Het lukt me nog niet om via deze weg statussen terug in te lezen in Loxone. Daarom laat ik het nu, met een bepaalde interval, de waarden constant versturen (omdat ik niet zeker weet of het binnenkomt).

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-04 17:38
Ik heb er in Januari over geschreven, let wel ik heb alleen vvw. Wij zijn twee maanden weg en bij het lager zetten van de thermostaat en of de stooklijn verlagen, is het probleem dat als hij aangaat de Tr niet op 20° komt, gevolg de BH gaat erbij komen en hij schiet over de gevraagde Ta heen en dus gaat hij pendelen op de BH.
Ik heb nu een buurman de offset van Ta en Tr 2° hoger laten zetten en nu is er geen probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno007
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-03-2023
[...]

[Afbeelding]

Totdat je de doorgang ziet op de verdeler. 18 heeft niet veel zin omdat de doorgang in de koppeling maar 8mm is. Dus dat is je botthenek. En ik weet niet hoeveel groepen je krijgt, maar hou er rekening mee dat de panasonic maar zoveel liter per minuut geeft. Zonder een extra pomp moeten installeren (moet ik zelf nog eens doen, weet dus niet hoe dit in de praktijk zal zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

DomiGijzen schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:26:
@LinuZZ Ik laat mijn stooklijn omlaag shiften door een stukje software (in mijn geval Loxone). Die gaat terug naar 17 graden in 'Slaap modus'. In principe komt dit erop neer dat de stooklijn 5 graden omlaag gaat totdat de gemeten kamers op 17 graden komen. Daarna blijft die rond de -3/-4 staan om 17 graden vast te houden met uiteraard een (flink!) stuk minder energie verbruik.
Ik heb 17 graden gekozen omdat ik weet dat dit in 8-10 uur terug te stoken is naar 20 graden op een normale manier en tegelijk toch een stuk minder energieverbruik.
Terug shiften met 5 graden geeft als groot nadeel dat bij hogere temperaturen het een pendelfeestje wordt terwijl je afwezig bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DomiGijzen
Carboy54 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:59:
[...]

Terug shiften met 5 graden geeft als groot nadeel dat bij hogere temperaturen het een pendelfeestje wordt terwijl je afwezig bent.
Goed punt, moet ik even in de gaten houden. Bij hogere temperaturen zou dan ik overwegen om de WP gewoon uit te zetten. Dan is het huis toch vanzelf warm "genoeg".

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:55
FransvWoerkom schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:58:
[...]
Verkijk je niet op de bruikbaarheid van de inhoud van de slangen. Bij ontdooien gaat het om de warmte in de vloer en de overdracht tussen vloer en leiding. Die is bij 18mm slechts 12,5% beter dan bij 16mm.
Is dat niet 36%? 1000m leiding met 16x2 heeft 113 liter vs 154 liter bij 18x2 leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
padoempats schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:10:
[...]

Is dat niet 36%? 1000m leiding met 16x2 heeft 113 liter vs 154 liter bij 18x2 leidingen.
Warmteoverdracht gaat lineair met het buitenoppervlak (omtrek x lengte), dus lineair met de diameter. Overigens verwaarloosde ik de wanddikte,dus het zal meer schelen dan die 12,5%.

[ Voor 15% gewijzigd door FransvWoerkom op 01-03-2023 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
FransvWoerkom schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 00:19:
[...]

Warmteoverdracht gaat lineair met het buitenoppervlak (omtrek x lengte), dus lineair met de diameter. Overigens verwaarloosde ik de wanddikte,dus het zal meer schelen dan die 12,5%.
Ok, maar ik dacht dat je doelde op defrosts waarmee de inhoud van belang is ipv de afgifte in de ruimtes.

Daarbij is het ook belangrijk om op te merken als je korte groepen wil, dat vergroten van diameter (16 -> 18) je leiding weer virtueel 36% langer wordt. Er zit immers zoveel meer volume in en het duurt alsnog langer voor aanvoer in de leiding rond is.

Merk het hier goed, ik heb tijdelijk een FLIR warmtecamera en kan mooi de vvw leidingen in beeld brengen. Helaas is het zelfs in 2019 nog als meander gelegd en je ziet goed dat het begin warm is en het halverwege de groep al alle warmte kwijt is. In de woonkamer zie je daarom allemaal halve vlakken die warm zijn en de andere helft is 'koeler'.

[ Voor 42% gewijzigd door padoempats op 01-03-2023 06:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
dof schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 00:08:
[...]

Nog niet echt over nagedacht (Pana is nog nieuw bij mij), maar ik zou hem gewoon uitzetten op de bedieningsunit in het vertrouwen dat alle beveiligingen dan gewoon werken. Dan evt maar dagje extra stoken bij thuiskomst.

'k Heb geen Pana thermostaat maar via Heishamon in HA moet ik het remote ook aan kunnen zetten vooraf aan thuiskomst.
Ik heb hem nu ter test uit gezet en dan gaat af en toe de pomp lopen, werkt helemaal prima :)

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben toch nog aan het rommelen met het stoken rond het vriespunt. Het spul draait strak en alles mooi op temperatuur met een prima cop.

Totdat de defrosts beginnen, momenteel weer elke drie kwartier. Rot voor het verbruik, maar nog veel vervelender: de boel komt dan maar moeizaam op temperatuur.

Stooklijn omhoog lijkt logisch, maar levert m.i. nog meer defrosts op. Hoe gaan jullie hiermee om?

Extra vervelend op dit soort dagen dat ik sochtends in de kou zit en het smiddags veel te warm in huis is.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 01-03-2023 07:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
KaDoos schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:13:
[...]

Ik heb er in Januari over geschreven, let wel ik heb alleen vvw. Wij zijn twee maanden weg en bij het lager zetten van de thermostaat en of de stooklijn verlagen, is het probleem dat als hij aangaat de Tr niet op 20° komt, gevolg de BH gaat erbij komen en hij schiet over de gevraagde Ta heen en dus gaat hij pendelen op de BH.
Ik heb nu een buurman de offset van Ta en Tr 2° hoger laten zetten en nu is er geen probleem meer.
Dit dus. Wij zijn een aantal maanden weg en tot in december ging het goed met een vakantieverlaging van 8 graden (12 graden binnen). Maar toen het te koud werd kwam de tr niet meer boven de 20 graden en ging de backup heater enorm veel verbruiken. Zodanig veel meer dat het uiteindelijk een lager verbruik was om de vakantiestand helemaal uit te zetten (en het huis te verwarmen :X , ik heb de buurman uiteindelijk niet gevraagd om instellingen verder te wijzigen, gelukkig hebben we veel zonnepanelen en zijn we februari zonder netto afname van het net doorgekomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
MikeyMan schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 07:54:
Ben toch nog aan het rommelen met het stoken rond het vriespunt. Het spul draait strak en alles mooi op temperatuur met een prima cop.

Totdat de defrosts beginnen, momenteel weer elke drie kwartier. Rot voor het verbruik, maar nog veel vervelender: de boel komt dan maar moeizaam op temperatuur.

Stooklijn omhoog lijkt logisch, maar levert m.i. nog meer defrosts op. Hoe gaan jullie hiermee om?

Extra vervelend op dit soort dagen dat ik sochtends in de kou zit en het smiddags veel te warm in huis is.
Hier nu ook iedere 45 min, -2 C en 100% rlv. Wat bedoel je met op temperatuur komen?

Mijn ervaring met de defrosts/vriespuntdip is, is dat het het beste is om een zo constant mogelijke ruimtetemperatuur te hebben, en een zo vlak mogelijke stooklijn.
Als je stooklijn stijl is, dan heb je flink extra vermogen nodig om alles op te warmen terwijl er ook nog gedefrost wordt. Een iets minder stak ingestelde stooklijn helpt hierbij mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Thorsd schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:01:
[...]

Hier nu ook iedere 45 min, -2 C en 100% rlv. Wat bedoel je met op temperatuur komen?
Dat het lang duurt voordat het binnen warm is.
Kan de nachtverlaging wel terugbrengen naar een halve graad. Hele nacht stoken zie ik niet zo zitten, dat verbruikt nog veel meer stroom.
Mijn ervaring met de defrosts/vriespuntdip is, is dat het het beste is om een zo constant mogelijke ruimtetemperatuur te hebben, en een zo vlak mogelijke stooklijn.
Als je stooklijn stijl is, dan heb je flink extra vermogen nodig om alles op te warmen terwijl er ook nog gedefrost wordt. Een iets minder stak ingestelde stooklijn helpt hierbij mogelijk.
Heb al een relatief vlakke stooklijn. 28 graden nu bij -2 zou ook gewoon voldoende moeten zijn bij een normale run. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Hoeveel verlaag je nu dan @MikeyMan?

Ik zou, als de voorspelling onder 0 is voor de nacht en je blijkbaar in de kou zit in de ochtend, helemaal geen nachtverlaging toepassen denk ik?

Ik heb er een tijdje mee getest maar het had bij mij op verbruik bijzonder weinig effect. Nu gewoon zonder nachtverlaging en zonder quiet mode etc. draait het heerlijk en altijd gewenste temperatuur in huis (tot nu toe, ik hoop dat we nog even -10 voor de kiezen krijgen voor de echte test)..

[ Voor 9% gewijzigd door Beekforel op 01-03-2023 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Beekforel schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:20:
Hoeveel verlaag je nu dan @MikeyMan?

Ik zou, als de voorspelling onder 0 is voor de nacht en je blijkbaar in de kou zit in de ochtend, helemaal geen nachtverlaging toepassen denk ik?

Ik heb er een tijdje mee getest maar het had bij mij op verbruik bijzonder weinig effect. Nu gewoon zonder nachtverlaging en zonder quiet mode etc. draait het heerlijk en altijd gewenste temperatuur in huis (tot nu toe, ik hoop dat we nog even -10 voor de kiezen krijgen voor de echte test)..
Verlaag nu een hele graad. Van 19,5 naar 18,5. Tot 5 uur.
Heb hem nu naar 19 gezet in de nacht.

Scheelde bij eerdere tests wel een enorme bak stroom. En als die defrosts er niet zijn, draait ie er juist stabieler mee in de ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik deed nachtverlaging op de stooklijn, niet op thermostaat (stook alleen op stooklijn, geen thermostaat gekoppeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
MikeyMan schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:23:
[...]

Verlaag nu een hele graad. Van 19,5 naar 18,5. Tot 5 uur.
Heb hem nu naar 19 gezet in de nacht.

Scheelde bij eerdere tests wel een enorme bak stroom. En als die defrosts er niet zijn, draait ie er juist stabieler mee in de ochtend.
Koelt het bij jou uberhaupt in 6 uur 1 hele graad af? Hier staat de WP juist alleen in de nacht te draaien, omdat het dan koud is en in de ochtend begint de temp weer op te lopen. Is het niet dat als de temp te ver daalt dat de WP dan juist flink moet stampen om het bij te werken wat alleen maar slechter is voor je COP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

padoempats schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:23:
[...]

Koelt het bij jou uberhaupt in 6 uur 1 hele graad af? Hier staat de WP juist alleen in de nacht te draaien, omdat het dan koud is en in de ochtend begint de temp weer op te lopen. Is het niet dat als de temp te ver daalt dat de WP dan juist flink moet stampen om het bij te werken wat alleen maar slechter is voor je COP?
Nee gelukkig niet. De temperatuur van de woonkamer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQFwdO5nai4FDZ0C26ISOn4yUuU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UjUWpA4LZjpbPYBAegyQT8e5.png?f=fotoalbum_large

Heb wel de uitdaging dat het op de bovenverdieping een stuk lastiger op temperatuur komt sochtends.

Nadeel aan die strategie is overigens dat de vloer s nachts warm is en overdag koud. Vandaar dat ik wel enige nacht verlaging wil toepassen.

Maar misschien komt het nu met een halve graad wat beter uit. Vorige test was nog met een open verdeler ertussen dacht ik.

[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 01-03-2023 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simpelmuis
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-02-2024
Ik probeer de heisamon te installeren.
Maar als ik hem aansluit, gaat de cloud module status rood knipperen.
Ik heb de hoofdprint en de extra print geprobeerd, maar resultaat is het zelfde.

Mogelijk heb ik weer ergens iets gemist in de documentatie, dus als er iemand is die mij een hint kan geven ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLfuvlLZWFKGf5oZrCnHlyhNA8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zwFe6jO7JbP4ap2QVFRjdjtI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXtnfgZRGf6wjntF8MMIKmuEeks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8pfaSIPAeVI6aeVQSRTlliBh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7aRlUIusd16thHKac2pgFhPPK0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IGHNhe0LQFoeEJ3yBTpX1Clh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
Heisamon wel op read only staan?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simpelmuis
Is er een manual waar instaat hoe ?
printje, kabeltje, doosje kwam, zonder manual of link naar een manual.
Zoek me rot.

een heisamon for dummy's ? (of voor simpelmuizen)

[ Voor 18% gewijzigd door simpelmuis op 01-03-2023 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

simpelmuis schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:24:
Zoek me rot.

https://github.com/Egyras/HeishaMon#using-the-software

Na configureren kun je in de settings hem op read-only zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:30
simpelmuis schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:24:
Zoek me rot.

De heishamon heeft zo weinig instellingen dat het zichzelf zou moeten wijzen. Heb je simpelweg al eens de settings pagina geopend?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simpelmuis
Sorry, Ik heb de heisamon aangesloten, en dan werkt de cloud niet meer.
Ik heb nog niets met heisamon gedaan.
Vooral omdat ik het mechanisme nog niet snap, en dus geen idee heb waar te beginnen.
En gezien er een error is, heb hem weer los gekoppeld.

Dus error negeren en gewoon doorgaan dan.
Op naar: http://192.168.4.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
MikeyMan schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:37:
[...]

Nee gelukkig niet. De temperatuur van de woonkamer:

[Afbeelding]

Heb wel de uitdaging dat het op de bovenverdieping een stuk lastiger op temperatuur komt sochtends.

Nadeel aan die strategie is overigens dat de vloer s nachts warm is en overdag koud. Vandaar dat ik wel enige nacht verlaging wil toepassen.

Maar misschien komt het nu met een halve graad wat beter uit. Vorige test was nog met een open verdeler ertussen dacht ik.
Ik snap je thermostaat niet. je stelt hem overdag op 19 in en in de nacht op 18, maar de werkelijke temp zit daar ruim boven en komt weinig onder setpoint. Op 27 feb is die er bijv alleen rond 11u maar kort een fractie ondergeweest. Uit interesse, hoe werkt je thermostaatfunctie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximusss
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-11-2024
Ik ben inmiddels in het bezit van een panasonic monobloc MDC09J3E5. Ik heb mijn schema al zo goed als klaar dankzij al jullie tips hier. Erg leuk om er zelf zo mee bezig te zijn.
Ik zit alleen nog te twijfelen over welke sww boiler passend zou zijn op mijn systeem. Ben op zoek naar een 300 liter vat zo’n beetje. Al veel voorbij zien komen, en ik begreep via het forum dat energietechnisch een WPB niet uit kan als je een monobloc hebt. Hebben jullie tips welke boiler het meest ideaal is? Ik zag een stiebel eltron, koevlaas heeft er een van djg uit gorrdeijk begreep ik. Hebben jullie misschien de tip qua sww boiler?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Maximusss schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:00:
Ik ben inmiddels in het bezit van een panasonic monobloc MDC09J3E5. Ik heb mijn schema al zo goed als klaar dankzij al jullie tips hier. Erg leuk om er zelf zo mee bezig te zijn.
Ik zit alleen nog te twijfelen over welke sww boiler passend zou zijn op mijn systeem. Ben op zoek naar een 300 liter vat zo’n beetje. Al veel voorbij zien komen, en ik begreep via het forum dat energietechnisch een WPB niet uit kan als je een monobloc hebt. Hebben jullie tips welke boiler het meest ideaal is? Ik zag een stiebel eltron, koevlaas heeft er een van djg uit gorrdeijk begreep ik. Hebben jullie misschien de tip qua sww boiler?
De originele Panasonic Hi versie is voor de 9 Kw het meest geschikt. Deze heeft een grotere 2.3 m3 spiraal tot 16 Kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Maximusss schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:00:
Ik heb sinds 2 weken een panasonic boiler van 192 liter, die is er ook in 300 liter uitvoering volgens mij. Ik heb wel 't idee dat die 192 liter bij ons (3 personen, niet dagelijks douchen, spaardouchekop) behoorlijk aan de maat is; heb je die 300 liter wel echt nodig? 't is een RVS boiler, ik heb die gekozen omdat je bij emaille boilers met anodes te maken hebt. Let er op dat je ook echt een boiler (opslag sww) koopt en geen hygiëneboiler (buffer CV water met sww spiraal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvaessen
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-04 22:27
Hi allen,

Ik heb een acuut probleem dat ik niet kan verklaren..

Normaal gaat om 12.30 de SWW run van start en verwarmt de pana het vat, echter nu niet. Hij probeert om 12.30 ermee te starten, maar stopt er direct mee.

Er is GEEN ontdooi actief, 3 weg klep staat op de tank, en temp van de tank is VER beneden doel (19 vs 51).
Echter de compressor gaat niet aan.. help?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ExogMoyJbacGqZSz05HcXY_JHQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SueBE15WVEWyLcE9jlRPVYbt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zh_MRgCjkkzr4OBIWAxvNyxDBBk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5asnA3aTctecabDzUIjE0YKl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door jvaessen op 01-03-2023 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Bij ons is net een 7J geïnstalleerd en ik ben het systeem wat aan het leren kennen. De service cloud draait en ik zou graag willen weten
- welke parameter ik moet aanvinken om het verbruik van het elektrische element in de warmtepomp weer te geven in de grafiek?

[ Voor 8% gewijzigd door Joris 407 op 01-03-2023 13:34 ]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

padoempats schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:58:
[...]

Ik snap je thermostaat niet. je stelt hem overdag op 19 in en in de nacht op 18, maar de werkelijke temp zit daar ruim boven en komt weinig onder setpoint. Op 27 feb is die er bijv alleen rond 11u maar kort een fractie ondergeweest. Uit interesse, hoe werkt je thermostaatfunctie?
Ik draai op stooklijn / WAR met vaste flow, en gebruik alleen het setpoint en meetwaarde van de thermostaat. Op basis hiervan wordt de stooklijn geshift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-04 14:55
Joris 407 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:27:
Bij ons is net een 7J geïnstalleerd en ik ben het systeem wat aan het leren kennen. De service cloud draait en ik zou graag willen weten
- welke parameter ik moet aanvinken om het verbruik van het elektrische element in de warmtepomp weer te geven in de grafiek?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RY4-AVT6szthnXApJ5aKCkz44mc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yw3TYYwAe7P5ltQEF09uvGsq.png?f=fotoalbum_large

Ik gebruik deze, de defrost zie je tussen 08.00 en 09.00 onderaan op de grafiek gaat de waarde van 0 naar 1

Deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRTMTu7Isp_-8UUNJDXzbWwtA8g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uWrhv3OYGbzVz0psKsNYgjue.png?f=user_large

Verbruik van de BH kun je het beste monitoren met een losse KWH meter aangesloten op de betreffende groep.

[ Voor 15% gewijzigd door ecn1985 op 01-03-2023 13:46 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
MikeyMan schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:29:
[...]

Ik draai op stooklijn / WAR met vaste flow, en gebruik alleen het setpoint en meetwaarde van de thermostaat. Op basis hiervan wordt de stooklijn geshift.
Ok, obv ruimtetemperatuur stel je de stooklijn in, maar wat houdt een setpoint van 19 of 18 graden dan in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maximusss
@Carboy54 dank voor je reactie, bedoel je de PAW-TD30C1E5 van panasonic?

@blb4 dank voor je respons, ja op dit moment een oude versleten 300liter staan, en die is hier in huis wel nodig. We zouden wat meer kunnen besparen, maar ja het is niet anders.

Maar de prijsverschillen zijn groot. Je hebt voor 1349,- incl subsidie een wpb met 270 liter inhoud en je betaalt voor een los vat snel rond de 2000euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

padoempats schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:52:
[...]

Ok, obv ruimtetemperatuur stel je de stooklijn in, maar wat houdt een setpoint van 19 of 18 graden dan in?
Setpoint bepaalt hoever de stooklijn geshift mag worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JsxX-pBcCnaq0goFK8fNnTvxE9Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mYsBWBo7nTnly9RZHWv0sk9D.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Maximusss schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:04:
@Carboy54 dank voor je reactie, bedoel je de PAW-TD30C1E5 van panasonic?

@blb4 dank voor je respons, ja op dit moment een oude versleten 300liter staan, en die is hier in huis wel nodig. We zouden wat meer kunnen besparen, maar ja het is niet anders.

Maar de prijsverschillen zijn groot. Je hebt voor 1349,- incl subsidie een wpb met 270 liter inhoud en je betaalt voor een los vat snel rond de 2000euro.
RVS via Panasonic 1695 incl de Panasonic sensor. Bij andere merken zit deze er niet standaard bij let daar op. Wpb zijn aanzienlijk onderhoudsgevoeliger en houdt rekening met geluid en lagere cop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
ecn1985 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:42:
[...]

[Afbeelding]

Ik gebruik deze, de defrost zie je tussen 08.00 en 09.00 onderaan op de grafiek gaat de waarde van 0 naar 1

Deze:
[Afbeelding]

Verbruik van de BH kun je het beste monitoren met een losse KWH meter aangesloten op de betreffende groep.
Dankje. Ik heb er een kwh meter aan hangen alleen die is niet direct uitleesbaar (trnzij je er naast gaat staan), zoals via Homewizzard of zo. Ik had gehoopt dat je het gebruik van de back-up heater in de grafiek zou kunnen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
Carboy54 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:25:
[...]

RVS via Panasonic 1695 incl de Panasonic sensor. Bij andere merken zit deze er niet standaard bij let daar op. Wpb zijn aanzienlijk onderhoudsgevoeliger en houdt rekening met geluid en lagere cop.
De WPB kan die natuurlijk ook volledig inzetten als domme boiler aan de panasonic met als bonus dat die extra backup heeft. Wat betreft lagere cop ben ik nog niet overtuigd. Een WPB kan volledig op eigen kracht zonder backup heater naar 62 graden verwarmen, terwijl het bij de panasonic bij 52 graden wel ophoudt voordat backup heater nodig is. In ieder geval bij buiten temperaturen onder de 12 graden is mijn atlantic wpb (binnen-binnen) duidelijk zuiniger met verwarmen (ik heb ook de panasonic 9kw direct aan deze boiler aangesloten en diverse runs naast elkaar gedaan). Het duurt alleen verschrikkelijk lang om het vat op te warmen terwijl het met een 9kw wp in een zucht op temperatuur is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximusss
Carboy54 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:25:
[...]

1695 is een keurige prijs, maar heb je misschien het type nummer er bij van de versie die je bedoelt? Dan kan ik daarop zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Joris 407 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:44:
[...]

Dankje. Ik heb er een kwh meter aan hangen alleen die is niet direct uitleesbaar (trnzij je er naast gaat staan), zoals via Homewizzard of zo. Ik had gehoopt dat je het gebruik van de back-up heater in de grafiek zou kunnen zien.
Dat kan wel, maar realiseer je dat de kWh metingen van de pana voor geen meter kloppen. Zie beide grafieken, de bovenste komt via de service Cloud uit de pana, de onderste uit mijn slimme meter. Betreft dezelfde defrost van gisteren.
Ik heb een 5H met vv met een Ta vannacht van rond de 28. De defrost wordt bij die Ta met vv geheel door de backup heater gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGV2DQJgdGBtEY2zohPYnioBxrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2bQdxLmS6MiLNQHfSKlNRgZ1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGHc0e3MpFKBsopIQdHz5vZIo-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f0rHgohhkxJ8COS0XCCqmgGg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
t.oswald schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:42:
[...]

Dat kan wel, maar realiseer je dat de kWh metingen van de pana voor geen meter kloppen. Zie beide grafieken, de bovenste komt via de service Cloud uit de pana, de onderste uit mijn slimme meter. Betreft dezelfde defrost van gisteren.
Ik heb een 5H met vv met een Ta vannacht van rond de 28. De defrost wordt bij die Ta met vv geheel door de backup heater gedaan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
We weten allemaal dat die meting van panasonic niet ok is en te laag aangeeft, maar dit zijn wel 2 verschillende grafieken. Aggregatie van panasonic toont gemiddelde over 5 minuten. Waarbij bij beide 5m metingen een stukje booster zit en een stukje niet. Het gemiddelde is dus sowieso lager dan de piek volgens de slimme meter dus niet echt bewijs dat de meting van panasonic veel afwijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
padoempats schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:37:
[...]

We weten allemaal dat die meting van panasonic niet ok is en te laag aangeeft, maar dit zijn wel 2 verschillende grafieken. Aggregatie van panasonic toont gemiddelde over 5 minuten. Waarbij bij beide 5m metingen een stukje booster zit en een stukje niet. Het gemiddelde is dus sowieso lager dan de piek volgens de slimme meter dus niet echt bewijs dat de meting van panasonic veel afwijkt.
Kan je niet volgen. De pieken in de slimmemeter zitten tussen minimum 3800 en maximum 5100, de pana geeft maximum 3400. Beiden zijn verwarming plus backupheater. Voor de defrost draait de Wp op ongeveer 980 na de defrost eerst nog wat hoger, zakt later buiten de grafiek weer naar de 980. Bij de slimme meter zit er ongeveer 150Wh overig bij, dus voor de Wp met heater zit ik tussen de 3600 en de 4900. Het gemiddeld van de pana kan lager zijn dan de piek, maar nooit lager dan het minimum op de meter toch?

[ Voor 6% gewijzigd door t.oswald op 01-03-2023 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
t.oswald schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:11:
[...]

Kan je niet volgen. De pieken in de slimmemeter zitten tussen minimum 3800 en maximum 5100, de pana geeft maximum 3400. Beiden zijn verwarming plus backupheater. Bij de slimme meter zit er ongeveer 150Wh overig bij, dus voor de Wp met heater zit ik tussen de 3600 en de 4900. Het gemiddeld van de pana kan lager zijn dan de piek, maar nooit lager dan het minimum op de meter toch?
Het minimum op je slimme meter is ook ± 1200w, niet 3600. Middel de minuten 46, 47, 48, 49, 50 maar, grofweg (4000 + 4100 + 4000 + 5000 + 1200) / 5 = 3660. Haal daar je baseload van 150 vanaf, 3500w. Niet zo gek dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Maximusss schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:21:
[...]

1695 is een keurige prijs, maar heb je misschien het type nummer er bij van de versie die je bedoelt? Dan kan ik daarop zoeken.
PAW-TD30CE5 1.8 of 2.3 m3 spiraal (HI)

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 01-03-2023 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simpelmuis
Ik heb een vraag.
Als ik 's avonds de thermostaat naar beneden zet, en er geen warmtevraag meer is, blijft de Warmtepomp gewoon doorgaan. De regelkranen zijn dicht, dus er wordt geen warmte geleverd.
In P1 monitor zie ik dat er best veel stroom gebruikt wordt.
Dus nu zet ik alles maar uit 's avonds.

Maar ik kan mij niet voorstellen dat dit zo de bedoeling is.
Is dit een bekend verschijnsel ? Zie ik iets over het hoofd ?

Groeten,
Simpelmuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
simpelmuis schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 23:46:
Ik heb een vraag.
Als ik 's avonds de thermostaat naar beneden zet, en er geen warmtevraag meer is, blijft de Warmtepomp gewoon doorgaan. De regelkranen zijn dicht, dus er wordt geen warmte geleverd.
In P1 monitor zie ik dat er best veel stroom gebruikt wordt.
Dus nu zet ik alles maar uit 's avonds.

Maar ik kan mij niet voorstellen dat dit zo de bedoeling is.
Is dit een bekend verschijnsel ? Zie ik iets over het hoofd ?

Groeten,
Simpelmuis.
Wat is best veel? Standaard blijft de waterpomp draaien. Ik heb met wat externe logica geregeld dat de WP uit gaat (dus ook de waterpomp) als mijn thermostaat geen warmte meer vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De heaters op PS2 worden helemaal niet door de pana gemeten, maar berekend. Hij neemt gewoon aan dat de backup heater 3kW (of 6 of 9 bij de 12 of 16kW) is en een eventuele externe tank heater ook 3kW.

De defrost wordt natuurlijk nooit alleen door de bh gedaan. De bh zit in de aanvoer dus moet het water eerst door je huis en vervolgens wordt het gekoeld door de compressor in cool mode. Dat kost 0,5kW voor de compressor en die wordt opgeteld bij de 3kW van de bh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simpelmuis
blb4 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 00:14:
[...]

Wat is best veel? Standaard blijft de waterpomp draaien. Ik heb met wat externe logica geregeld dat de WP uit gaat (dus ook de waterpomp) als mijn thermostaat geen warmte meer vraagt.
Er gaan best wel wat kwh'en zitten in het blijven draaien nadat de "slaapstand" wordt ingesteld.
Ik zal het nog eens preciezer bekijken, maar 3 uur 2kwh (geschat) wordt gebruikt nadat de thermostaat in de slaapstand is gegaan.

Kun je deze externe logica delen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dankje, dat die interne meting onnauwkeurig is, is me bekend. Het ging me er meer om of het element überhaupt gebruikt wordt voor defrosts. Inmiddels heb ik op de controller een schermpje gevonden waar dit op staat, bij 'check system'.

Ik heb nog een vraag; bij ons is sinds 6 dagen een 7J draaiend en ik ben het systeem nog aan het leren kennen. Ook de servicecloud draaiend.
Kort wat gegevens: jaren 70 huis, volledig nageïsoleerd, (ver)grote radiatoren, met parallelbuffervat via T-stukken vanwege naregeling met Evohome. (ja, ik weet het). De Evohome stuurt alleen de secundaire pomp aan.
De warmtepomp draait voorlopig op setting watertemperatuur 'direct' op 33 graden en op delta T van 4 graden. Later wil ik misschien naar stooklijn.

Mijn observatie: als er geen warmtevraag is, blijft de waterpomp in de warmtepomp draaien en zakken Ta en Tr rustig naar beneden. Zodra de Ta of Tr onder een bepaalde waarde komt gaat de compressor aan en begint deze omhoog te brengen ondanks dat er geen warmte vraag is. Dan staat de compressor een tijdje aan, maar het huis wordt daarmee niet verwarmd, want er is geen warmtevraag, dus de secundaire pomp naar het afgifte circuit draait niet. Hij verwarmd dan dus alleen het buffervat. Ok, misschien duwt de warmtepomp ook iets door de stilstaande secundaire pomp.

Het tweede is, dat ik ook veel kortere piekjes van de compressor zie als de Ta en Tr nog niet ver genoeg gezakt zijn. Die lijken me nog nuttelozer dan het aangaan van de compressor voor omhoog brengen van Ta en Tr.

Is dit gedrag te verklaren / op te lossen? Misschien door anders aan te sturen? Door de interne thermostaat (in de controller) te gebruiken of een andere externe thermostaat? Stopt de waterpomp in de warmtepomp dan wel met draaien als er geen warmtevraag is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pfjsd_bF-HigGXAbvzSNzb59FBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kA0ZluNg2KkTVsFl8THHs6L7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door Joris 407 op 02-03-2023 08:50 ]

Pagina: 1 ... 131 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.