Goed, ik zal een keer reageren op de kritiek.
Het is een simpele oplossing, uiteraard niet helemaal gelijk aan een magneetfilter.
Het is alleen als mogelijke oplossing voor anderen die iets zoeken tegen roest in het systeem.
En als je er geen vertrouwen in hebt moet je het niet doen, zo simpel is het.
Er zijn bij mij meer dan 10 radiatoren, die ieder een of twee magneetjes hebben ergens in het midden.
Het is dus niet zo dat er een grote magneet is waar een enorme klont zit ( overigens is er dan iets helemaal niet goed met het systeem ), maar een groot aantal met ieder een klein beetje.
Die roest zal zich in de loop van de tijd allemaal rond een van die magnetische plekken verzamelen.
En mijn ervaring ( daar kan ik naast zitten, maar zie laatste punt ) is dat er dan een vaste 'klomp' vormt die na verloop van tijd zich zo aankoekt dat hij moeilijk weg te krijgen is.
En als ( dus als ) het al loskomt, zal het naar beneden vallen en bij de rest van de troep die al op de bodem ligt van de radiator terecht komen.
En waarom zou die dan een dure reparatie moeten laten uitvoeren?
Ten eerste ziet hij ze niet ( zitten aan de achterkant ), en ten tweede, als hij ze loshaalt is het echt niet zo dat ineens een heleboel roest als poeder in het water komt.
FransvWoerkom schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:26:
[...]
Jammer dat het magnetisch veld binnen de radiator bijna nul is. De magnetische veldlijnen lopen van de magneet door de radiatorwand weer naar buiten. Kompassen zitten bij stalen schepen aan de buitenkant. Binnen doen ze het niet.
Als ik aan het ene eind van een ijzeren staaf een magneet plak, is de andere kant echt wel magnetisch.
Dat is ook zo bij een metalen plaat.
Wel is het zo dat het effect ( uiteraard ) minder is dan als ik een magneet in het water hang.
Maar de snelheid van stroming is veel lager, dus het blijft echt wel hangen.
En er zijn een heleboel plekken waar dat kan gebeuren.
Proton_ schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:36:
Op koperbuis (of alu/pex) werkt het (soort van) wel, maar dan blijven ze dus niet zelf plakken en is de stroomsnelheid te hoog.
RVS meestal ook.
@
Gary199 zoekterm: Magnetische permeabiliteit. Verder de natuurkunde uitdiepen gaat al snel offtopic.
Op buizen werkt het uitstekend, als je de magneet vast plakt met tape.
Heb ik in het begin gedaan, maar daar ben ik snel weer van afgestapt.
Punt is dat daar steeds meer roest komt te zitten, en dan is er een kans dat hij uiteindelijk blokkeert ( soort van hartaanval....

).
Ik zie nog steeds de plekken waar die magneten hebben gezeten.
Het zijn witte halfdoorzichtige buizen, en er zit in de vorm van de magneten wat zwarte plekken aan de binnenkant.
Na meer dan een jaar zitten die er nog steeds, vandaar dat ik niet bang ben dat als de volgende eigenaar die magneten weghaalt het ineens allemaal vrij komt.