Toon posts:

Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie OverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 125 ... 134 Laatste
Acties:
  • 619.691 views

• jvaessen
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-03 11:17
thehog schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:19:
CN-OLP2 is dus de externe verbinding die @blb4 laat zien in zijn plaatje

CN-OLP1 is de verbinding op de printplaat naar de interne OLP die je met de hand kan resetten
Na aardig wat zoeken, nog niet de resetbare OLP1 gevonden.. Niet op de Pana (even open gemaakt), wel staat in de service manual het volgende: Bij item 7 moet de OLP1 staan, maar waar is dat nu precies? Moet daarvoor echt de hele bovenplaat eraf?

Ik heb vanmiddag de heater weer op external gezet, en reset gedaan. Tot dusverre geen storingsmelding meer, vreemde zaak. Zo de storing ineens kwam, zo is hij ook weer weg.. Wellicht slim om toch een draadje te maken tussen OLP2 ter preventie van problemen.

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 25-03 20:45
jvaessen schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:08:
[...]

Na aardig wat zoeken, nog niet de resetbare OLP1 gevonden.. Niet op de Pana (even open gemaakt), wel staat in de service manual het volgende: Bij item 7 moet de OLP1 staan, maar waar is dat nu precies? Moet daarvoor echt de hele bovenplaat eraf?

Ik heb vanmiddag de heater weer op external gezet, en reset gedaan. Tot dusverre geen storingsmelding meer, vreemde zaak. Zo de storing ineens kwam, zo is hij ook weer weg.. Wellicht slim om toch een draadje te maken tussen OLP2 ter preventie van problemen.

[Afbeelding]
OLP1 is de droogkookbeveiliging van de backup-heater en die zit er dus op /aan gemonteerd. De backup heater is een doos die vlak achter de water outlet aansluiting zit. Hydraulisch zit hij tussen de warmtewisselaar en de outlet. Om er bij te kunnen, moet de voorplaat er af.

Als je de tankheater aanmeldt en steriliseren op external zet, krijg je geen foutmelding, maar warmt hij ook niet op tenzij je een draadbrugje op cn5-1,2 zet. Je hebt je tank-element toch wel aangesloten op de hoofdprint op cn3-5,6 (Booster Heater) ?

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Hoewel ik niet zeker weet of het on topic is met de OLP errors: ik had een dag na het in bedrijf stellen telkens een H70 error (dus van de interne heater / OLP). Dat terwijl ik prima met een spanningszoeker de fase kon meten. Ik wilde de warmtepomp al bijna uit elkaar halen om de olp te resetten. Wel was het vreemd dat de test knop van de aardlek van de tweede groep niet werkte. Ik dacht eigenlijk dat dat ding half kapot was maar hij liet wel gewoon de fase door.

Ben ik voor de zekerheid toch eens in de meterkast gaan kijken om daar onder andere mijn energie meters te bekijken en daar kwam ik dit tegen:

Been there, done that.. zullen we maar zeggen. Volgende keer dus ook de blauwe draad goed vast maken. Wellicht voor @jvaessen eentje om te dubbelchecken..

• Flight777
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:07
flippy schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:15:
[...]

in dat geval is een monoblok en een losse tank de beste oplossing. de afstand is zo kort dat het een non issue is. dus geen losse warmtepompboiler nodig.

de verschillen onder de streep zijn vrij klein. enigste nadeel dat je verwarming stopt enkele uren tot de tank weer warm is overdag. in matig weer geen probleem omdat de zon het dan toch overneemt. in extreme dagen betekt het dat je stooklijn iets steiler moet staan om de tijd dat je niet verwamt weer in te halen. dat kost je iets efficeintie op papier. maar daar staat weer tegenover dat de warmtepomp efficeinter is in warm water maken dan een losse warmtepompboiler. onder de streep gaat het erom wat het meest pracitsche werkt qua installatie.
Wederom dank voor de inzichten!

Dan qua boilervat, als ik het goed begrijp heb ik er in mijn situatie één nodig met 1 zo groot mogelijke spiraal? Twee spiraal boilers zijn van toepassing als ik meerdere bronnen zou hebben.

Daarnaast opletten op isolatie e.d.

Er is vrij weinig verkrijgbaar op dit moment helaas. Zie her en der Tesi modellen staan, maar lijkt niet het meeste energie efficiënt te zijn?

Spanje heeft dan weer dit soort modellen https://tuclimatizacionon...-300s-vertical-suelo.html

Ook daar is de isolatie wat dun tov Panasonics eigen (OSO) modellen?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ranjo schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 23:37:
Hoewel ik niet zeker weet of het on topic is met de OLP errors: ik had een dag na het in bedrijf stellen telkens een H70 error (dus van de interne heater / OLP). Dat terwijl ik prima met een spanningszoeker de fase kon meten. Ik wilde de warmtepomp al bijna uit elkaar halen om de olp te resetten. Wel was het vreemd dat de test knop van de aardlek van de tweede groep niet werkte. Ik dacht eigenlijk dat dat ding half kapot was maar hij liet wel gewoon de fase door.

Ben ik voor de zekerheid toch eens in de meterkast gaan kijken om daar onder andere mijn energie meters te bekijken en daar kwam ik dit tegen:
[Afbeelding]
Been there, done that.. zullen we maar zeggen. Volgende keer dus ook de blauwe draad goed vast maken. Wellicht voor @jvaessen eentje om te dubbelchecken..
Zijn die klemmen geschikt voor 2 draden?

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11:12
Goed, ik zal een keer reageren op de kritiek.
Het is een simpele oplossing, uiteraard niet helemaal gelijk aan een magneetfilter.
Het is alleen als mogelijke oplossing voor anderen die iets zoeken tegen roest in het systeem.

En als je er geen vertrouwen in hebt moet je het niet doen, zo simpel is het.
MikeyMan schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:01:
[...]

Zo niet heb je in plaats van af en toe een beetje rommel nu ineens een bij elkaar verzamelde klont rommel onderweg naar je pomp...
Er zijn bij mij meer dan 10 radiatoren, die ieder een of twee magneetjes hebben ergens in het midden.
Het is dus niet zo dat er een grote magneet is waar een enorme klont zit ( overigens is er dan iets helemaal niet goed met het systeem ), maar een groot aantal met ieder een klein beetje.
Die roest zal zich in de loop van de tijd allemaal rond een van die magnetische plekken verzamelen.
En mijn ervaring ( daar kan ik naast zitten, maar zie laatste punt ) is dat er dan een vaste 'klomp' vormt die na verloop van tijd zich zo aankoekt dat hij moeilijk weg te krijgen is.
En als ( dus als ) het al loskomt, zal het naar beneden vallen en bij de rest van de troep die al op de bodem ligt van de radiator terecht komen.
sjimmie schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:19:
@annespruit1980 ik ga graag voor oplossingen die robuuster zijn.
want wat als je je huis verkoopt en de volgende eigenaar die gekke magneetjes weghaalt? een kwartiertje later kan die dan een dure reparatie laten uitvoeren. :(
En waarom zou die dan een dure reparatie moeten laten uitvoeren?
Ten eerste ziet hij ze niet ( zitten aan de achterkant ), en ten tweede, als hij ze loshaalt is het echt niet zo dat ineens een heleboel roest als poeder in het water komt.
FransvWoerkom schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:26:
[...]

Jammer dat het magnetisch veld binnen de radiator bijna nul is. De magnetische veldlijnen lopen van de magneet door de radiatorwand weer naar buiten. Kompassen zitten bij stalen schepen aan de buitenkant. Binnen doen ze het niet.
Als ik aan het ene eind van een ijzeren staaf een magneet plak, is de andere kant echt wel magnetisch.
Dat is ook zo bij een metalen plaat.
Wel is het zo dat het effect ( uiteraard ) minder is dan als ik een magneet in het water hang.
Maar de snelheid van stroming is veel lager, dus het blijft echt wel hangen.
En er zijn een heleboel plekken waar dat kan gebeuren.
Proton_ schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:36:
Op koperbuis (of alu/pex) werkt het (soort van) wel, maar dan blijven ze dus niet zelf plakken en is de stroomsnelheid te hoog.
RVS meestal ook.

@Gary199 zoekterm: Magnetische permeabiliteit. Verder de natuurkunde uitdiepen gaat al snel offtopic.
Op buizen werkt het uitstekend, als je de magneet vast plakt met tape.
Heb ik in het begin gedaan, maar daar ben ik snel weer van afgestapt.
Punt is dat daar steeds meer roest komt te zitten, en dan is er een kans dat hij uiteindelijk blokkeert ( soort van hartaanval.... :) ).
Ik zie nog steeds de plekken waar die magneten hebben gezeten.
Het zijn witte halfdoorzichtige buizen, en er zit in de vorm van de magneten wat zwarte plekken aan de binnenkant.
Na meer dan een jaar zitten die er nog steeds, vandaar dat ik niet bang ben dat als de volgende eigenaar die magneten weghaalt het ineens allemaal vrij komt.

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:27
twain4me schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:45:
[...]

nee, maar ik gok dat het duurder is of je moet voor de hele straat willen kopen. enkele orders zijn eigenlijk altijd duurder dan internetaanbieders in de instalatiewereld. zelfde geld voor een tent als wasco.. alleen inschrijven geeft je nog niet de prijzen die warmteservice krijgt. Grappige is dat waneer je dan iets (goedkoper) besteld bij warmteservice het wel in een wasco doosje komt en je ook nog consumenten bescherming hebt :+
Dankjewel! Die ervaring heb ik ook met Wasco. Soms is het wel iets goedkoper maar dan heb je het over 2% - 5% ten opzichte van de goedkoopste internet prijs. Maar denk dat het pas interessant wordt als je om de tafel met ze gaat zitten voor grote afnames per jaar.

Welke zaak springt er online uit voor Panasonics?

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-03 09:21
Op basis van mijn ervaring met de groothandels in Nederland is dat de korting die je krijgt regelmatig onvoldoende is ten opzichte van de goedkoopste webwinkel.
Dat verwacht je overigens niet, als je naar het kortingstarief kijkt die ik ontvang, maar een kortingspercentage is relatief wanneer de bruto prijs hoog is.

Ik heb het topic een stuk terug gelezen op zoek naar de '34Hz' problemen, maar ik blijf ergens iets missen denk ik. Mijn 12J T-Cap draait momenteel zo rond 20Hz, maar daar staat hier dan los van denk ik :?

• jvaessen
FransvWoerkom schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 23:34:
[...]

OLP1 is de droogkookbeveiliging van de backup-heater en die zit er dus op /aan gemonteerd. De backup heater is een doos die vlak achter de water outlet aansluiting zit. Hydraulisch zit hij tussen de warmtewisselaar en de outlet. Om er bij te kunnen, moet de voorplaat er af.

Als je de tankheater aanmeldt en steriliseren op external zet, krijg je geen foutmelding, maar warmt hij ook niet op tenzij je een draadbrugje op cn5-1,2 zet. Je hebt je tank-element toch wel aangesloten op de hoofdprint op cn3-5,6 (Booster Heater) ?
Dankje Frans. Met voorplaat eraf bedoel je gewoon de plaat die er ook af moet voor de main print plaat?

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-03 17:35
wervisser schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:14:
Op basis van mijn ervaring met de groothandels in Nederland is dat de korting die je krijgt regelmatig onvoldoende is ten opzichte van de goedkoopste webwinkel.
Dat verwacht je overigens niet, als je naar het kortingstarief kijkt die ik ontvang, maar een kortingspercentage is relatief wanneer de bruto prijs hoog is.

Ik heb het topic een stuk terug gelezen op zoek naar de '34Hz' problemen, maar ik blijf ergens iets missen denk ik. Mijn 12J T-Cap draait momenteel zo rond 20Hz, maar daar staat hier dan los van denk ik :?
Inderdaad staat het 34/35Hz-probleem los van de korting die je bij aankoop ontvangt ;-)
Zonder gekheid: hij kan nu op 19/20Hz draaien omdat de buitentemperatuur 5C of hoger is.
Wat is precies je vraag, want je hebt het gevoel iets te missen?

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-03 09:21
Tiesert schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:11:
[...]

Inderdaad staat het 34/35Hz-probleem los van de korting die je bij aankoop ontvangt ;-)
Haha, ja dat zeker. Korting is vaak +50% (en dan vaak nog duurder dan een internetwinkel)
Zonder gekheid: hij kan nu op 19/20Hz draaien omdat de buitentemperatuur 5C of hoger is.
Wat is precies je vraag, want je hebt het gevoel iets te missen?
Ik meen iets gelezen te hebben over een probleem waarbij de unit op 34Hz blijft draaien, maar ik kan de context daarbij niet terug vinden. Ik dacht hiervoor ook een NodeRed flow voor te hebben gezien.

edit:
Dit was de link die ik bedoelde
Motorfret in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

[Voor 9% gewijzigd door wervisser op 03-02-2023 10:33]

• FransvWoerkom
jvaessen schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:21:
[...]

Dankje Frans. Met voorplaat eraf bedoel je gewoon de plaat die er ook af moet voor de main print plaat?
Ja, onderin achter de aansluitingen van aanvoer en retour. Vandaar op het tekeningetje gestippeld. De aansluiting ervan op de hoofdprint CN-OLP1 zit aan de kant tegenover de schroefaansluitingen CN3 tm CN6. Daar kun je met een universeelmeter meten of de OLP nog contact maakt.

Je hebt toch wel een Service Manual ?

[Voor 48% gewijzigd door FransvWoerkom op 03-02-2023 12:41]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

wervisser schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:14:
Neem aan dat het momenteel ook bij jou warmer is dan vier graden...

• jvaessen
FransvWoerkom schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:26:
[...]

Ja, onderin achter de aansluitingen van aanvoer en retour. Vandaar op het tekeningetje gestippeld. De aansluiting ervan op de hoofdprint CN-OLP1 zit aan de kant tegenover de schroefaansluitingen CN3 tm CN6. Daar kun je met een universeelmeter meten of de OLP nog contact maakt.

Je hebt toch wel een Service Manual ?

[Afbeelding]
Help me even.. de OLP1 was toch van de heater die je daar moest resetten, ergens boven in? De OLP2 onderin, welke met een draadje moet worden verbonden bij externe heater gebruik (in de tank tus).

• FransvWoerkom
jvaessen schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:08:
[...]

Help me even.. de OLP1 was toch van de heater die je daar moest resetten, ergens boven in? De OLP2 onderin, welke met een draadje moet worden verbonden bij externe heater gebruik (in de tank tus).
OLP1 is van de backup-heater. Die hoef je van mij niet te restten als dat niet nodig is. OLP2 zit al dan niet in de sww tank aan of naast het stookelement (de booster heater). Als die er zit, moet daar vandaan een kabeltje naar CN6-1,2. Als er een droogkookbeveiliging in het stookelement in de tank zit, leg je geen kabeltje, maar verbind je op de hoofdprint CN6-1 en 2 door. Als er geen droogkookbeveiliging in je tank zit en je vindt dat ook niet nodig, dan kun je ook dat draadbrugje op CN6-1,2 aanbrengen. Dan ben je afhankelijk van de software en tanksensor, het overdrukventiel en de goden om je voor schade te behoeden.

• Tiesert
wervisser schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:31:
[...]

Haha, ja dat zeker. Korting is vaak +50% (en dan vaak nog duurder dan een internetwinkel)

[...]

Ik meen iets gelezen te hebben over een probleem waarbij de unit op 34Hz blijft draaien, maar ik kan de context daarbij niet terug vinden. Ik dacht hiervoor ook een NodeRed flow voor te hebben gezien.

edit:
Dit was de link die ik bedoelde
Motorfret in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
Ja, klopt. De T-caps j-gen schieten naar minimaal 34/35Hz zodra de buitentemperatuur lager is dan 5C. Normaal kunnen ze terug tot 19/20Hz en dan is nogal een verschil. Je zit dus met één sprong opeens met aanzienlijk meer opgewekt vermogen. Wanneer de buitentemperatuur verspringt van 5 naar 4 graden (of terug), vertoont de T-cap dus opeens heel ander gedrag en wekt opeens een bak meer warmte op. Nogal vervelend. Wanneer het echt gaan vriezen heb je er minder last van omdat je niet voor niets een T-cap zult hebben gekozen en je dus de warmte (grotendeels) kwijt zal kunnen. Vooral in het grijze gebied van 0 t/m 4C is de extra energie een hindernis, iets wat nogal vaak voor komt in ons kikkerlandje. Ook het extra opgenomen vermogen kost al snel meer geld en de Pana loopt niet meer zo strak, omdat je de stooklijn niet kunt voorbereiden op zo'n sprong. De geleidelijkheid is er helemaal uit. Op veel manieren proberen eigenaren van de T-caps J-gen dit probleem te omzeilen. @Motorfret heeft ook een manier uitgewerkt, en op een Duitse forum zijn ze ook druk bezig geweest. Ik heb zelf inmiddels alles in huis om de stap te gaan maken.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

• Tiesert
Ik heb een vraag over de watertemperatuur icm de optionele kaart CZ-NS4P. Wanneer je de kaart activeert krijgt je automatisch zone 1 en zone 2 te zien. Je moet dan ook een externe watertemperatuursensor installeren voor elke zone die je gebruikt. Ik heb maar 1 zone, en heb de sensor niet gelijk aangesloten. Er komt dan een watertemperatuur van -78C te staan. Maar de Pana blijft wel gewoon werken.

Nu toch de bijgeleverde sensor gemonteerd en buiten aangesloten op Watertemp Zone 1 van de CZ-NS4P-kaart. Dat werkt, er staat nu weer een watertemperatuur in de Pana Cloud en in de Heishamon.

Als meetplek heb ik gekozen voor de watertemperatuur direct na de pomp op het buffervat, waar altijd stroming is. Heb begrepen dat dit de beste plek is om de watertemperatuur te meten en door te geven.

Nu is mijn vraag: wat doet de Pana met deze watertemperatuur? Ik kan wel specifiek op deze plek meten en dat doorgeven, maar als de Pana er niks mee doet als er géén sensor aangesloten is (en dus -78C weergeeft), wat doet hij er dan mee als ik wél een sensor aansluit?

• FransvWoerkom
Tiesert schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:44:
Ik heb een vraag over de watertemperatuur icm de optionele kaart CZ-NS4P. Wanneer je de kaart activeert krijgt je automatisch zone 1 en zone 2 te zien. Je moet dan ook een externe watertemperatuursensor installeren voor elke zone die je gebruikt. Ik heb maar 1 zone, en heb de sensor niet gelijk aangesloten. Er komt dan een watertemperatuur van -78C te staan. Maar de Pana blijft wel gewoon werken.

Nu toch de bijgeleverde sensor gemonteerd en buiten aangesloten op Watertemp Zone 1 van de CZ-NS4P-kaart. Dat werkt, er staat nu weer een watertemperatuur in de Pana Cloud en in de Heishamon.

Als meetplek heb ik gekozen voor de watertemperatuur direct na de pomp op het buffervat, waar altijd stroming is. Heb begrepen dat dit de beste plek is om de watertemperatuur te meten en door te geven.

Nu is mijn vraag: wat doet de Pana met deze watertemperatuur? Ik kan wel specifiek op deze plek meten en dat doorgeven, maar als de Pana er niks mee doet als er géén sensor aangesloten is (en dus -78C weergeeft), wat doet hij er dan mee als ik wél een sensor aansluit?
[Afbeelding]
Volgens de Installation Guide 2020 (blz 40) kun je kiezen voor 1 of 2 zones. Ik weet niet wat de wp doet als je wel een CZ-NS4P hebt, maar niet kiest voor het buffervat en niet voor een tweede zone. Ik heb wel gekozen voor 2-zone, zonder buffervat, maar met mixer met pomp voor zone 2. Om de foutmelding (bij de H-serie accepteert hij niet dat er -78° is) tegen te gaan heb ik als sensor voor zone 1 een thermistor van 6k tegen de leiding geplakt. Die gaf dus altijd een paar graden hoger aan dan Ta. Hij trok zich daar niks van aan, hij regelde mooi met WAR de Ta alsof dat zone 1 was. Omdat ik die foute aanwijzing gewoon slordig vond heb ik daar later een zelfgemaakte 6,532k sensor geplakt zodat Ta en Tzone1 hetzelfde zijn. Als je trouwens geen buffervat laat regelen en geen 2e zone hebt, kun je natuurlijk ook gewoon de CZ-NS4P niet installeren.

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-03 10:46
Nhz schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:05:
[...]

Nou nog maar wat meer getest, maar met de sub PCB eraan blijf ik fout meldingen krijgen. Met andere settings kreeg ik ook een H98 'Outdoor high pressure overload protection'. Zonder de sub PCB werkt het prima.

Direct maar een verzoekje tot garantie ingediend bij RjTec, maar gezien de communicatie daar ben ik bang dat ik beter gewoon een nieuwe kan bestellen. :/
Rjtec weet vrij goed hoe een Pana werkt. Zend hem je instellingen, specs. installatie, foutcode etc.
Hij heeft het druk en haat lange verhalen.

• Tiesert
FransvWoerkom schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 20:26:
[...]

Volgens de Installation Guide 2020 (blz 40) kun je kiezen voor 1 of 2 zones. Ik weet niet wat de wp doet als je wel een CZ-NS4P hebt, maar niet kiest voor het buffervat en niet voor een tweede zone. Ik heb wel gekozen voor 2-zone, zonder buffervat, maar met mixer met pomp voor zone 2. Om de foutmelding (bij de H-serie accepteert hij niet dat er -78° is) tegen te gaan heb ik als sensor voor zone 1 een thermistor van 6k tegen de leiding geplakt. Die gaf dus altijd een paar graden hoger aan dan Ta. Hij trok zich daar niks van aan, hij regelde mooi met WAR de Ta alsof dat zone 1 was. Omdat ik die foute aanwijzing gewoon slordig vond heb ik daar later een zelfgemaakte 6,532k sensor geplakt zodat Ta en Tzone1 hetzelfde zijn. Als je trouwens geen buffervat laat regelen en geen 2e zone hebt, kun je natuurlijk ook gewoon de CZ-NS4P niet installeren.
Dank Frans. Ik heb de CZ-NS4P actief voor de 0-10V vraagsturing. Heb wel een buffervat, maar niet aangemeld bij de Pana. Net als jij vind ik het niet netjes om er -78C te laten staan, dus er moest een sensor komen. Die lijkt nu een temperatuur aan te geven die overeenkomt met de Ta. Maar zoals je zegt, de Pana lijkt zich er voor de sturing niets van aan te trekken...

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
de kabouter kijkt naar de zonetemperaturen en bij 2 zones kijkt hij alleen naar zone 1 temperatuur en regelt de klep op zone 2 temperatuur apart. de tanktemperatuur word niks mee gedaan want in zonebedrijf is die gewoon niet interesant tenzij die over de zone 1 temperatuur dreigt te gaan. nut van een buffertank in zonebedrijf zie ik ook niet tenzij je het echt raar aansluit of een heel klein systeem hebt wat het hele nut van een 2e zone weer nuttelloos maakt.

[Voor 17% gewijzigd door flippy op 03-02-2023 22:09]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• jvaessen
FransvWoerkom schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:57:
[...]

OLP1 is van de backup-heater. Die hoef je van mij niet te restten als dat niet nodig is. OLP2 zit al dan niet in de sww tank aan of naast het stookelement (de booster heater). Als die er zit, moet daar vandaan een kabeltje naar CN6-1,2. Als er een droogkookbeveiliging in het stookelement in de tank zit, leg je geen kabeltje, maar verbind je op de hoofdprint CN6-1 en 2 door. Als er geen droogkookbeveiliging in je tank zit en je vindt dat ook niet nodig, dan kun je ook dat draadbrugje op CN6-1,2 aanbrengen. Dan ben je afhankelijk van de software en tanksensor, het overdrukventiel en de goden om je voor schade te behoeden.
Dank voor je reactie Frans. Als ik het goed begrijp; als de OLP niet op het elektrische element van de tankheater zit, moet er simpelweg een draadburgje op? Of is de OLP ook nog aan te brengen, zelf achteraf? Dit is een regeling/aansluiting die op de heater moet zitten, toch?

Over het heater element van de Fujitsu Waterstage tank is door Fujitsu zelf niets vermeldt, enkel dat het een 750W element is. Na zoeken op naam heb ik gevonden dat hij van het Belgische bedrijf "Dirac Industries" is

Het gaat om een zogenaamde DTV Immersion heater, exacte specs kan ik niet vinden, maar het lijkt heel erg veel op de lichtste variant (1000W) in deze sheet van 2015. https://industrialheat.be...ds/2015/10/DTV47EI-NL.pdf

(Ervarings)deskundigen met advies? Geen OLP aansluiten en gewoon een draadbrugje op de print maken?

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-03 12:09

Nhz

Deventer

Gary199 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 20:57:
[...]

Rjtec weet vrij goed hoe een Pana werkt. Zend hem je instellingen, specs. installatie, foutcode etc.
Hij heeft het druk en haat lange verhalen.
Na 15 maanden is het probleem inmiddels wel opgelost. Ik twijfel ook niet over de kennis, maar de aftersales valt (mij) vies tegen.

Groetjes Bas

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17:24
jvaessen schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 21:36:
[...]

Dank voor je reactie Frans. Als ik het goed begrijp; als de OLP niet op het elektrische element van de tankheater zit, moet er simpelweg een draadburgje op? Of is de OLP ook nog aan te brengen, zelf achteraf? Dit is een regeling/aansluiting die op de heater moet zitten, toch?

Over het heater element van de Fujitsu Waterstage tank is door Fujitsu zelf niets vermeldt, enkel dat het een 750W element is. Na zoeken op naam heb ik gevonden dat hij van het Belgische bedrijf "Dirac Industries" is

Het gaat om een zogenaamde DTV Immersion heater, exacte specs kan ik niet vinden, maar het lijkt heel erg veel op de lichtste variant (1000W) in deze sheet van 2015. https://industrialheat.be...ds/2015/10/DTV47EI-NL.pdf

(Ervarings)deskundigen met advies? Geen OLP aansluiten en gewoon een draadbrugje op de print maken?
Zou enkel een draadbrug maken als je tankheater zelf een OLP heeft en anders is het wat @FransvWoerkom schrijft; je bent “over geleverd aan de goden”. Dus vraag je zelf dan af hoe goed je relatie met hierboven is? 😋😇

N.b. Dit is ook wat in de handleidingen als waarschuwing altijd terugkomt. Mocht je externe tankheater hem niet hebben zou ik gewoon enkel met de interne heater gaan werken of een andere beveiliging zoeken/maken.

[Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 04-02-2023 10:56]

WP Panasonic 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 7680wp: 12*310wp en 12*330wp - Home Assistant - VW ID3 First 20” | Op zoek naar een scherpvoorstel voor zonnepanelen en woon je in Overijssel, Gelderland of Flevoland? www.e-duurzaam.nl/aanvraag-zonnepanelen/

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:39
Ik zit te stoeien met de instellingen voor tapwater/SWW, ik kan niet vinden wat nu goede instellingen zijn in de startpost en ook niet met de zoekfunctie hoewel deze woorden erg vaak gebruikt worden ;-)

Ik heb in het installateursmenu een legionellarun op zondag 12 uur ingesteld, 65 graden, 10 minuten. Easy peasy. Maar waar stel ik nu de doeltemperatuur voor het SWW water in voor de rest van de week? Moet ik verplicht een schema maken? Want als ik via het snelmenu geforceerd SWW water laat maken schiet denk ik de backup-heater aan?
- Tankverwarming staat AAN
- Sterilisatie staat AAN
- Installateusmenu:
--Tankverwarming op INTERN
-- Bedrijfsinstellingen - Tapwater:
--- Werkingstijd 8 uur
--- Opwarmtijd max 1,5 uur
--- Schakeldifferentiatie -8 graden

Maar nergens kan ik de gewenste temperatuur instellen. Hoe hebben jullie dit?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
ErikVers schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:53:
[...]

Zou enkel een draadbrug maken als je tankheater zelf een OLP heeft en anders is het wat @FransvWoerkom schrijft; je bent “over geleverd aan de goden”. Dus vraag je zelf dan af hoe goed je relatie met hierboven is? 😋😇

N.b. Dit is ook wat in de handleidingen als waarschuwing altijd terugkomt. Mocht je externe tankheater hem niet hebben zou ik gewoon enkel met de interne heater gaan werken of een andere beveiliging zoeken/maken.
Of gewoon een Panasonic boiler kopen dan zit je altijd safe inkl. de vaak niet los leverbare sensor 😄

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:58
wheli schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:43:
Ik zit te stoeien met de instellingen voor tapwater/SWW, ik kan niet vinden wat nu goede instellingen zijn in de startpost en ook niet met de zoekfunctie hoewel deze woorden erg vaak gebruikt worden ;-)

Ik heb in het installateursmenu een legionellarun op zondag 12 uur ingesteld, 65 graden, 10 minuten. Easy peasy. Maar waar stel ik nu de doeltemperatuur voor het SWW water in voor de rest van de week? Moet ik verplicht een schema maken? Want als ik via het snelmenu geforceerd SWW water laat maken schiet denk ik de backup-heater aan?
- Tankverwarming staat AAN
- Sterilisatie staat AAN
- Installateusmenu:
--Tankverwarming op INTERN
-- Bedrijfsinstellingen - Tapwater:
--- Werkingstijd 8 uur
--- Opwarmtijd max 1,5 uur
--- Schakeldifferentiatie -8 graden

Maar nergens kan ik de gewenste temperatuur instellen. Hoe hebben jullie dit?
In het standaard scherm van de controller links van het midden het kraantje selecteren en dan rechts van het midden de temp instellen.
Daar hoef je geen menu voor in :)

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:48
Ter voorbereiding van installatie van de 5J had ik vorige week al de vloerverwarmingverdeler vervangen voor een kunststof model zonder pomp en met flowmeters en heb ik gisteren de uitbreiding van de meterkast voltooid. Omdat de huidige groepenkast vol was heb ik een klein groepenkastje ernaast geplaatst en daar twee 16A C-kar aardlekautomaten in gezet die aangesloten zijn over twee fasen. Tevens twee 3x2,5 YMvK kabels getrokken naar de trapkast waar de leidingen en kabels van de Pana binnenkomen en twee stopcontacten* aangebracht. Ook maar gelijk een UTP draadje gelegd zodat de CZ-TAW1 ook rechtstreeks aangesloten kan worden op mijn netwerk.

* worden vervangen door twee werkschakelaars

Dingen die nog gedaan moeten worden:
  • Gat laten boren in de muur tussen trapkast en oprit.
  • Klinkers op de plek waar de Pana komt te staan verwijderen.
  • Gat graven en opsluitbanden aanbrengen
  • Worteldoek aanbrengen.
Mijn plan is om in het gat op het worteldoek twee stapelblokken van 20x20x60cm overdwars te plaatsen waarop de bigfoots komen te staan en het geheel afvullen met grind tot ongeveer halverwege de bigfoots zodat die mooi verdiept komen te liggen en voor extra stevigheid zorgt.
Ongeveer zo als @Erwin94 het heeft gedaan.

Is een grindlaag van een cm of 20 (de hoogte van de betonnen stapelblokken) voldoende voor afvoer van het condenswater? Verder twijfel ik nog over het te boren gat. Wat is beter, één gat van een cm of 10 laten boren waarbij beide 1" flexleidingen incl. isolatie en de overige stroom, netwerk en stuurkabels in passen of twee gaten van 80cm waar dan de aan- en retour gescheiden in kunnen. Bij die laatste past dus een 75mm pijp in, maar ik neig dan toch meer naar een enkel gat waar alles doorheen kan. Wat voor buis zou ik daar voor het beste kunnen gebruiken? Er is natuurlijk 110mm PVC pijp (rioolbuis), maar hoe groot moet het gat dan zijn?

Kortom, het moment suprême komt steeds dichterbij ;)

• Carboy54
  • Nu online
Tranquility schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:31:
Ter voorbereiding van installatie van de 5J had ik vorige week al de vloerverwarmingverdeler vervangen voor een kunststof model zonder pomp en met flowmeters en heb ik gisteren de uitbreiding van de meterkast voltooid. Omdat de huidige groepenkast vol was heb ik een klein groepenkastje ernaast geplaatst en daar twee 16A C-kar aardlekautomaten in gezet die aangesloten zijn over twee fasen. Tevens kabels getrokken naar de trapkast waar de leidingen en kabels van de Pana binnenkomen en twee stopcontacten aangebracht. Ook maar gelijk een UTP draadje gelegd zodat de CZ-TAW1 ook rechtstreeks aangesloten kan worden op mijn netwerk.

[Afbeelding]

• Worteldoek aanbrengen.
Mijn plan is om in het gat op het worteldoek twee stapelblokken van 20x20x60cm overdwars te plaatsen waarop de bigfoots komen te staan en het geheel afvullen met grind tot ongeveer halverwege de bigfoots zodat die mooi verdiept komen te liggen en voor extra stevigheid zorgt.

Is een grindlaag van een cm of 20 (de hoogte van de betonnen stapelblokken) voldoende voor afvoer van het condenswater? Verder twijfel ik nog over het te boren gat. Wat is beter, één gat van een cm of 10 laten boren waarbij beide 1" flexleidingen incl. isolatie en de overige stroom, netwerk en stuurkabels in passen of twee gaten van 80cm waar dan de aan- en retour gescheiden in kunnen. Bij die laatste past dus een 75mm pijp in, maar ik neig dan toch meer naar een enkel gat waar alles doorheen kan. Wat voor buis zou ik daar voor het beste kunnen gebruiken? Er is natuurlijk 110mm PVC pijp (rioolbuis), maar hoe groot moet het gat dan zijn?

Toch geen Panasonic aansluiten op de 2 stopcontacten onder de trap he 😅😅

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Ter voorbereiding van installatie van de 5J had ik vorige week al de vloerverwarmingverdeler vervangen voor een kunststof model zonder pomp en met flowmeters en heb ik gisteren de uitbreiding van de meterkast voltooid. Omdat de huidige groepenkast vol was heb ik een klein groepenkastje ernaast geplaatst en daar twee 16A C-kar aardlekautomaten in gezet die aangesloten zijn over twee fasen. Tevens kabels getrokken naar de trapkast waar de leidingen en kabels van de Pana binnenkomen en twee stopcontacten aangebracht. Ook maar gelijk een UTP draadje gelegd zodat de CZ-TAW1 ook rechtstreeks aangesloten kan worden op mijn netwerk.

[Afbeelding]

• Worteldoek aanbrengen.

Waarom 2 stopcontacten? Gebruikelijk is de WP direct op de 2 aardlekautomaten aan te sluiten.
Gebruikelijk is een wat dieper grindbed, 40 of 50cm.

Ik heb gebruik gemaakt van 1 x 110mm mantelbuis, dat gaat net met 2 van die flexibele slangen en alle overige kabels. Maar wel zonder isolatie. Als je de slangen geisoleerd naar binnen wil krijgen is 1 x 110mm niet voldoende. Kijk ff op mijn topic hoe ik 't gedaan heb

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• Tranquility
Carboy54 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:42:
[...]

Toch geen Panasonic aansluiten op de 2 stopcontacten onder de trap he 😅😅
Heb mezelf gisteren in allerlei onmogelijke bochten moeten manoeuvreren onder de trap tot rugpijn aan toe om ze daar te plaatsen en dan zou ik ze niet moeten gebruiken? _O-

• Tranquility
blb4 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:44:
[...]

Waarom 2 stopcontacten? Gebruikelijk is de WP direct op de 2 aardlekautomaten aan te sluiten.
Gebruikelijk is een wat dieper grindbed, 40 of 50cm.

Ik heb gebruik gemaakt van 1 x 110mm mantelbuis, dat gaat net met 2 van die flexibele slangen en alle overige kabels. Maar wel zonder isolatie. Als je de slangen geisoleerd naar binnen wil krijgen is 1 x 110mm niet voldoende. Kijk ff op mijn topic hoe ik 't gedaan heb
Airco's worden ook via stopcontacten aangesloten, al dan niet op een eigen groep dus ik dacht dat dat bij de Pana niet anders is. Ik kan ze natuurlijk altijd nog weghalen en daar een verdeeldoos plaatsen natuurlijk.
Is 1x 110mm echt te weinig voor twee 1" buizen met isolatie? Bij mij gaan ze overigens niet de grond in, maar recht door de muur erachter.

• Carboy54
  • Nu online
Tranquility schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:57:
[...]

Airco's worden ook via stopcontacten aangesloten, al dan niet op een eigen groep dus ik dacht dat dat bij de Pana niet anders is. Ik kan ze natuurlijk altijd nog weghalen en daar een verdeeldoos plaatsen natuurlijk.
Is 1x 110mm echt te weinig voor twee 1" buizen met isolatie? Bij mij gaan ze overigens niet de grond in, maar recht door de muur erachter.
Een goede installateur sluit een airco niet aan over een stopcontact en zeker niet een met een vermogen van 5 Kw zoals de Panasonic met een aansluitwaarde van 16 Ah. Plaats dan 2 werkschakelaars op die plaats.

[Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 04-02-2023 18:04]

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:25

[Afbeelding]

• Worteldoek aanbrengen.

En nog even twee meters naast die automaten.

• Gary199
Carboy54 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:00:
[...]

Een goede installateur sluit een airco niet aan over een stopcontact en zeker niet een met een vermogen van 5 Kw. Plaats dan 2 werkschakelaars op die plaats.
2 grote rode werkschakelaars voor de Panasonic hangen hier direct naast de WP.
standpunt: verwijtbaar gedrag kan worden voorkomen.

• blb4
  • Nu online
Tranquility schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:57:
[...]

ik heb slangen met 5/4"wartels die met RVS vlechtwerk verstevigd zijn, deze dus. Die kunnen direct op de WP kan worden aangesloten, de buitendiameter is 42mm. Mijn mantelbuis is 110mm buitendiameter, binnendiameter ongeveer 95mm. Dat past dus net. Als jou buizen/slangen? 1" aan de buitenzijde zijn dan pas er nog isolatie van +/- 1 cm dikte omheen.

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

[Afbeelding]

• Worteldoek aanbrengen.

Groep 3 en 4 een kookgroep? Is niet goed in een drie fase kast.
Had daar de warmtepomp op aangesloten en in het aparte kastje een 3 fase alamat voor de kookplaat.

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:17
klump4u schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:14:
[...]

Groep 3 en 4 een kookgroep? Is niet goed in een drie fase kast.
Had daar de warmtepomp op aangesloten en in het aparte kastje een 3 fase alamat voor de kookplaat.
Beetje offtopic, maar een kookgroep kan toch prima in een driefasekast. Bij verreweg de meeste kookplaten worden maar 2 fases gebruikt, dus echt 3-fase is het al niet. Verbaas mij er eerder over dat een warmtepomp op 2 verschillende alamatten mag, terwijl het 1 apparaat is.

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

padoempats schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:54:
[...]

Beetje offtopic, maar een kookgroep kan toch prima in een driefasekast. Bij verreweg de meeste kookplaten worden maar 2 fases gebruikt, dus echt 3-fase is het al niet. Verbaas mij er eerder over dat een warmtepomp op 2 verschillende alamatten mag, terwijl het 1 apparaat is.
Check even Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:35
Vraagje namens mijn buurman, die ook verrast werd door een telefoontje van carboy dat de 5j binnenkort bezorgd gaat worden :)
Zijn recent aangelegde verdeler is een kunststof verdeler, met pomp. Op de verdeler staat frythermo (=bedrijf wat de vvw heeft aangelegd) als merk, maar is volgens mij een therminon verdeler.
Deze zou volgens mij eenvoudig om te bouwen zijn naar pomploos.
Mijn vragen:
1. De aansluitingen voor aanvoer en retour zijn volgens de specs 1/2''. Is dat een probleem wat betreft flow?
2. Omdat het een modulair systeem is: zou die hele unit met de pomp niet vervangen kunnen worden door twee modules met 1'' aansluitingen?
Heeft iemand misschien ervaring hiermee?

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-03 21:37
Ik heb veen glycol in mijn cv leidingen. Wat gebeurd er als het gaat vriezen?

Ik heb wat angst dat de leidingen bevriezen. Ik hoop dat de panasonic zelf even aan gaat of iig even rond gaat pompen als het zover is. In de handleiding lees ik hier niets over en kan er online weinig over vinden.

Kan iemand mij hier iets over vertellen?

if broken it is, fix it you should

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:56

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

elgringo schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:26:

Ik heb wat angst dat de leidingen bevriezen. Ik hoop dat de panasonic zelf even aan gaat of iig even rond gaat pompen als het zover is. In de handleiding lees ik hier niets over en kan er online weinig over vinden.

Veen = geen of veel? 😄
Zover ik weet (heb hem zelf nog niet) zorgt de WP er zelf voor dat er zo nu en dan flow is.
Echter als de spanning wegvalt dan is die veiligheid ook weg. Daarom worden vorstbeveiligingskleppen geadviseerd in de buitenleidingen. Als het water daar dreigt te bevriezen zal deze water lozen/doorspoelen zodat er weer warmer water van binnen naar buiten komt. Totdat het systeem leeg is zo nodig. En dan is het bevries gevaar ook geweken 😄.

Life is not about specs, it is about joy!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

elgringo schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:26:

Zit gewoon vorstbeveiliging op. En zelfs verwarming voor het expansievat.

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• blb4
  • Nu online
klump4u schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:39:
[...]

Zit gewoon vorstbeveiliging op. En zelfs verwarming voor het expansievat.
Oftewel: zolang er spanning op je WP staat en hij gewoon is aangesloten op je afgiftesysteem (met water onder druk er in) is er heel weinig (eigenlijk niets) waar je je zorgen over hoeft te maken.

Ook al staat hij uit (b.v. door nachtverlaging) dan zal de pomp gaan lopen en de verwarming van 't expansievat (30W) wordt ook door de WP zelf geregeld.

• Tranquility
Carboy54 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:00:

Een goede installateur sluit een airco niet aan over een stopcontact en zeker niet een met een vermogen van 5 Kw zoals de Panasonic met een aansluitwaarde van 16 Ah. Plaats dan 2 werkschakelaars op die plaats.
Hmm, ik heb drie airco's waarvan er 1 door een andere installateur is geinstalleerd dan de andere twee en beide hebben gewoon een stekker gebruikt.

Ik dacht omdat de Pana ook een enkelfasig apparaat was dat dat ook zo ging. Niet dus.
Nooit te oud om te leren, twee werkschakelaars gaan het worden dan! ;)

• Tranquility
Gary199 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:06:
2 grote rode werkschakelaars voor de Panasonic hangen hier direct naast de WP.
standpunt: verwijtbaar gedrag kan worden voorkomen.
Ok helder, moet ik er hier twee van hebben?

• flippy
  • Niet online
Tranquility schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 22:07:
[...]

pak liever deze: https://www.elektramat.nl...zing-kabelinvoer-bw225dp/

of eentje van deze ook al is het regelteschnisch niet helemaal zuiver: https://www.elektramat.nl...ng-kabelinvoer-bw425tpsn/

veel betere kwaliteit en niet vergeten wartels erbij te bestellen.

niet vergeten: alleen wartels aan de onderkant plaatsen.

[Voor 7% gewijzigd door flippy op 04-02-2023 22:21]

• Tranquility
Dank voor de suggestie.
Maar wat bedoel je met "regeltechisch niet helemaal zuiver"? Omdat je twee groepen met één vierpolige schakelaar schakelt? Mag dat niet volgens NEN1010?
veel betere kwaliteit en niet vergeten wartels erbij te bestellen.
niet vergeten: alleen wartels aan de onderkant plaatsen.
Waarom alleen aan de onderkant?

• Gary199
Tranquility schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 22:07:
[...]

Exact deze goedkope uitvoering is hier gemonteerd. Misschien worden ze een paar keer per jaar bediend. 35 of 75 euro Heb het interieur van deze schakelaars gezien.
Zag er goed uit, maar uiteindelijk kan alles beter/duurder.

• flippy
  • Niet online
Tranquility schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 22:32:
[...]

Dank voor de suggestie.
Maar wat bedoel je met "regeltechisch niet helemaal zuiver"? Omdat je twee groepen met één vierpolige schakelaar schakelt? Mag dat niet volgens NEN1010?

[...]

Waarom alleen aan de onderkant?
ja, officeel mag het niet maar 50cm verderop zit het toch in dezelfde kast.

en alleen onderkant zodat er geen water in lekt.

niet nu, maar wel over 10 jaar. deze abb dozen zijn eigenlijk nog de enigste die ik niet heb zien veranderen in een aquarium na een paar jaar.

[Voor 9% gewijzigd door flippy op 04-02-2023 22:55]

• Tranquility
flippy schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 22:54:
[...]

ja, officeel mag het niet maar 50cm verderop zit het toch in dezelfde kast.

en alleen onderkant zodat er geen water in lekt.

niet nu, maar wel over 10 jaar. deze abb dozen zijn eigenlijk nog de enigste die ik niet heb zien veranderen in een aquarium na een paar jaar.
In mijn geval worden ze binnen geplaatst in de trapkast net voordat de kabels door de muur heen gaan naar de Pana, dus ik denk dat dat watergebeuren bij mij niet van toepassing is.

[edit]
Ondertussen twee Emat werkschakelaars besteld + twee kWh meters - je blijft bestellen..
_O-

[Voor 9% gewijzigd door Tranquility op 05-02-2023 00:26]

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:21
Tranquility schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 22:59:
[...]

In mijn geval worden ze binnen geplaatst in de trapkast net voordat de kabels door de muur heen gaan naar de Pana, dus ik denk dat dat watergebeuren bij mij niet van toepassing is.

[edit]
Ondertussen twee Emat werkschakelaars besteld + twee kWh meters - je blijft bestellen..
_O-
Werkschakelaars plaats in de onmiddellijke nabijheid van de machine, dus niet binnen.
En waarom moest dat nu weer zo'n Emat ding worden? je wil niet hebben dat die dingen er uit branden en een binnenbrand kunnen veroorzaken.
Verkeerde zuinigheid.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• John lamers
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:12
Die werkschakelaars zijn voor 25a en op hogere stoom getest. Die gaat echt niet zomaar in de brand met een pana er op.

• Gary199
natural colour schreef op zondag 5 februari 2023 @ 08:27:
[...]

Werkschakelaars plaats in de onmiddellijke nabijheid van de machine, dus niet binnen.
En waarom moest dat nu weer zo'n Emat ding worden? je wil niet hebben dat die dingen er uit branden en een binnenbrand kunnen veroorzaken.
Verkeerde zuinigheid.
Voor een Split wordt dat 1 buiten op de muur en 2 binnen naast de binnen-unit.
Hoe vaak branden binnenschakelaars af in een woning ?
Of een stofzuiger kabel/stekker waar 2.5kW vloeit ?
En daar zijn er toch ook nog een paar meer van dan er warmtepompen zijn.
En waar is de meerdere kwaliteit ingestoken in de duurdere exemplaren ?
Wat wordt de kwaliteit van de isolatie van de gemonteerde kabel ?

• bbbrumbrum
  • Niet online
Gary199 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:55:
[...]

Voor een Split wordt dat 1 buiten op de muur en 2 binnen naast de binnen-unit.
Hoe vaak branden binnenschakelaars af in een woning ?
Of een stofzuiger kabel/stekker waar 2.5kW vloeit ?
En daar zijn er toch ook nog een paar meer van dan er warmtepompen zijn.
En waar is de meerdere kwaliteit ingestoken in de duurdere exemplaren ?
Wat wordt de kwaliteit van de isolatie van de gemonteerde kabel ?
Maar in dit geval zijn de ABB's ook al goedkoop, die Chinese rotzooi is nagenoeg geen besparing.

En mijn stofzuiger doet gelukkig geen runs van 24u, en verbruikt gelukkig ook bij lange na niet het vermogen vermeld op het typeplaatje.

Maar idd, het vermogen van de WP stelt niet zoveel voor, de back-up heater dan weer wel, maar die draait niet zoveel als het goed is.

Het is een beetje de lijn op Tweakers, voor E-componenten geen Emat, Chint, SEP etc.... ;)

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:53
bbbrumbrum schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:25:
[...]

Maar in dit geval zijn de ABB's ook al goedkoop, die Chinese rotzooi is nagenoeg geen besparing.

En mijn stofzuiger doet gelukkig geen runs van 24u, en verbruikt gelukkig ook bij lange na niet het vermogen vermeld op het typeplaatje.

Maar idd, het vermogen van de WP stelt niet zoveel voor, de back-up heater dan weer wel, maar die draait niet zoveel als het goed is.

Het is een beetje de lijn op Tweakers, voor E-componenten geen Emat, Chint, SEP etc.... ;)
Welkom in China… Grote kans dat je ABB ook daar gemaakt is. Misschien hebben ze er in Finland nog een doosje omheen gedaan.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• Tiesert
Tranquility schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 22:59:
[...]

Heb je kWh-meters die je kunt koppelen via een API of kunt uitlezen op je smartphone? In de Pana zou je hem kunnen koppelen aan de Heishamon, maar in de groepenkast had ik alleen een klassieke kWh-meter. Dus had geen idee wat precies het dagverbruik was. Heb hem vervangen door een slimmere meter en heb nu wel de nodige inzicht icm graaddagen.

• bbbrumbrum
  • Niet online
t.oswald schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:12:
[...]

Welkom in China… Grote kans dat je ABB ook daar gemaakt is. Misschien hebben ze er in Finland nog een doosje omheen gedaan.
[Afbeelding]
Dat meen je niet….. Heel mijn wereld op z’n kop. Ik maar denken dat alles in mijn MK door prachtige Zweedse jongedames in elkaar is gezet….

• Tranquility
t.oswald schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:12:
Je kan je beter afvragen wat er NIET in China gemaakt wordt. Die Emat werkschakelaars hebben gewoon een keurmerk en ik heb werkelijk nog nooit gehoord van een uitgebrande werkschakelaar. Het is ook geen rocktescience..

• Tranquility
natural colour schreef op zondag 5 februari 2023 @ 08:27:
Verkeerde zuinigheid.
Werkschakelaars buiten plaatsen lijkt me juist veel eerder discutabel dan binnen met dat zeiknatte Hollandsche klimaat en die Emat schakelaars zijn echt niet van papier.. Die dingen zijn GROOT en GROF en geloof ik niet dat dit troep is. Natuurlijk zullen er kwaliteitsverschillen zijn en kan het altijd beter, maar er hoeft niet dagelijks een powergenerator mee geschakeld te worden.

Ik had ook gewoon geen werkschakelaars kunnen toepassen, want ik vind het eigenlijk onzin om eerlijk te zeggen want er zit al dubbele beveiliging op. Twee alamats aardlekschakelaars in de Pana en twee alamats in de meterkast, die binnen vlak naast de buitendeur zit en de Pana er buiten vlakbij. Wat kan er fout gaan?

Maar om het toch "officieel" te doen en de Pana voor iedereen duidelijk zichtbaar af te kunnen schakelen was ik bereid toch twee werkschakelaars te plaatsen i.p.v. de stopcontacten die er nu zitten. Die schakelaars gaan echt niet dagelijks geschakeld worden.

• Tranquility
Tiesert schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:13:
Heb je kWh-meters die je kunt koppelen via een API of kunt uitlezen op je smartphone? In de Pana zou je hem kunnen koppelen aan de Heishamon, maar in de groepenkast had ik alleen een klassieke kWh-meter. Dus had geen idee wat precies het dagverbruik was. Heb hem vervangen door een slimmere meter en heb nu wel de nodige inzicht icm graaddagen.
Ik heb nog even gezocht naar slimme 1-DIN meters maar niet kunnen vinden dus heb twee simpele besteld, wel met achtergrondverlichting, want mijn ervaring is dat zonder verlichting ze nauwelijks af te lezen zijn.
Ik ben verder niet van plan te gaan stoeien met Heishamon o.i.d.

• blb4
  • Nu online
Tranquility schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:53:
[...]

Werkschakelaars buiten plaatsen lijkt me juist veel eerder discutabel dan binnen met dat zeiknatte Hollandsche klimaat en die Emat schakelaars zijn echt niet van papier.. Die dingen zijn GROOT en GROF en geloof ik niet dat dit troep is. Natuurlijk zullen er kwaliteitsverschillen zijn en kan het altijd beter, maar er hoeft niet dagelijks een powergenerator mee geschakeld te worden.

Ik had ook gewoon geen werkschakelaars kunnen toepassen, want ik vind het eigenlijk onzin om eerlijk te zeggen want er zit al dubbele beveiliging op. Twee alamats in de Pana en twee in de meterkast, die binnen vlak naast de buitendeur zit en de Pana er buiten vlakbij. Wat kan er fout gaan?

Maar om het toch "officieel" te doen en de Pana voor iedereen duidelijk zichtbaar af te kunnen schakelen was ik bereid toch twee werkschakelaars te plaatsen i.p.v. de stopcontacten die er nu zitten. Die schakelaars gaan echt niet dagelijks geschakeld worden.
In de Pana zitten 2 aardlekautomatenschakelaars, geen aardlekschakelaars/alamats.

• Tranquility
blb4 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:01:
In de Pana zitten 2 aardlekautomaten, geen aardlekschakelaars/alamats.
Een aardlekautomaat is toch een alamat oftewel een gecombineerde aardlekschakelaar en installatieautomaat in één? Of zitten er alleen aardlekschakelaars in?
https://www.c.technischeu...of-aardlekschakelaar.html

[Voor 14% gewijzigd door Tranquility op 05-02-2023 13:14]

• blb4
  • Nu online
Tranquility schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:07:
[...]

Een aardlekautomaat is toch een alamat oftewel een gecombineerde aardlekschakelaar en installatieautomaat in één? Of zit er alleen aardlekschakelaars in?
sorry, schreef 't verkeerd 8)7, er zitten aardlekschakelaars in.

• Gary199
bbbrumbrum schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:42:
[...]

Dat meen je niet….. Heel mijn wereld op z’n kop. Ik maar denken dat alles in mijn MK door prachtige Zweedse jongedames in elkaar is gezet….
Leuke en prachtige Zweedse "jonge" dames van > 60 :(

• bbbrumbrum
  • Niet online
blb4 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:01:
[...]

In de Pana zitten 2 aardlekautomaten, geen aardlekschakelaars/alamats.
Aardlekautomaat = alamat.

Werkschakelaar is voor veiligheid installateur en hoort bij het apparaat in de buurt te zitten.
Een werkschakelaar aan de binnenmuur, zeker in de buurt van de meterkast, voegt niets toe.

Heb 'm ook niet omdat de WP in mijn voortuin staat, heb geen zin om de werking van het vorstventiel te moeten testen door kwajongensstreken.

En wat betreft Emat. Het gaat om het merk, niet om het component, een werkschakelaar kan idd niet veel mee mis. Maar het is een principekwestie voor veel mensen

Of bepaalde trekjes om alles hetzelfde merk te willen hebben... :Y
blb4 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:09:
[...]

sorry, schreef 't verkeerd 8)7, er zitten aardlekschakelaars in.
Nee, je schrijft het nu verkeerd.
Gary199 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:13:
[...]

Leuke en prachtige Zweedse "jonge" dames van > 60 :(
Alles is relatief. Vroeger was wel alles beter :+

[Voor 17% gewijzigd door bbbrumbrum op 05-02-2023 13:36]

• Gary199
Tranquility schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:53:
[...]

Ik had ook gewoon geen werkschakelaars kunnen toepassen, want ik vind het eigenlijk onzin om eerlijk te zeggen want er zit al dubbele beveiliging op. Twee alamats aardlekschakelaars in de Pana en twee alamats in de meterkast, die binnen vlak naast de buitendeur zit en de Pana er buiten vlakbij.

Wat kan er fout gaan?

Dat een ander iemand binnen de boel onder spanning zet en als iemand die bezig is met de WP-installatie na gereed werk de werkschakelaar op AAN te zetten vergeet hij slechts iets zonder dat daardoor iemand wordt geroosterd.
En met zo'n werkschakelaar in het systeem sta je juridisch niet off side als bouwheer/opdrachtgever.

• Tranquility
bbbrumbrum schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:15:
Werkschakelaar is voor veiligheid installateur en hoort bij het apparaat te zitten.
Een werkschakelaar aan de binnenmuur, zeker in de buurt van de meterkast, voegt niets toe.
Dus eigenlijk had ik ze helemaal niet hoeven bestellen. Vond het eigenlijk al onzin.. :(
Helaas niet meer te annuleren, heb al een verzendbevestiging gehad. Later terugsturen is zinloos gezien de relatief lage kosten dus dan monteer ik ze toch maar.
En wat betreft Emat. Het gaat om het merk, niet om het component, een werkschakelaar kan idd niet veel mee mis. Maar het is een principekwestie voor veel mensen
Tja, wat is principe, alles komt uit the Great Republic of China these days..

• Tranquility
Gary199 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:22:
Dat een ander iemand binnen de boel onder spanning zet en als iemand die bezig is met de WP-installatie na gereed werk de werkschakelaar op AAN te zetten vergeet hij slechts iets zonder dat daardoor iemand wordt geroosterd.
En met zo'n werkschakelaar in het systeem sta je juridisch niet off side als bouwheer/opdrachtgever.
Ik begrijp het idee, maar in mijn geval kan niemand "per ongeluk" de werkschakelaars bedienen aangezien deze achterin de trapkast (direct achter de WP) zitten. De installateur is uiteraard op de hoogte van deze schakelaars, hij sluit ze het goed is ook aan op de WP (voor de subsidie) dus zal 100% op de hoogte zijn.

• Gary199
Tranquility schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:22:
[...]

Dus eigenlijk had ik ze helemaal niet hoeven bestellen. Vond het eigenlijk al onzin.. :(
Helaas niet meer te annuleren, heb al een verzendbevestiging gehad. Later terugsturen is zinloos gezien de relatief lage kosten dus dan monteer ik ze toch maar.

[...]

Eigenlijk zou de voorplaat van een WP niet weggenomen moeten kunnen worden zonder dat de werkschakelaar op uit staat

• blb4
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:15:
[...]

Nee, je schrijft het nu verkeerd.

[...]
Euhh, bij mij zitten in de Pana 2 aardlekschakelaars. 1 ABB F202 AC 40A/0,03A en 1 CHANA ELK1-63 40A/0,03A

• bbbrumbrum
  • Niet online
Tranquility schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:22:
[...]

[...]

Laat ik het omdraaien, waarom koop je dan een Panasonic en geen Gree of SPRSUN?
Je kunt ze zelfs op Alibaba rechtstreeks bestellen....

Er is niets mis met made in China an sich. Maar als het een Chinees bedrijf is die ook nog eens tegen hele lage kostprijs produceert, tsja, dat gaat ten koste van iets...

En NEN schrijft de plaatsing in de buurt van de WP voor, dus wat dat betreft gaat je argumentatie niet op.

[Voor 12% gewijzigd door bbbrumbrum op 05-02-2023 13:30]

• Gary199
blb4 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:28:
[...]

Euhh, bij mij zitten in de Pana 2 aardlekschakelaars. 1 ABB F202 AC 40A/0,03A en 1 CHANA ELK1-63 40A/0,03A
Ja, met je tentakels in de meterkast wroeten om ook periodiek die dingen te testen zoals de instructie luidt.
Prima, maar eerst de werkschakelaar omzetten. 8)7

• Tranquility
bbbrumbrum schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:29:
[...]

Laat ik het omdraaien, waarom koop je dan een Panasonic en geen Gree of SPRSUN?
Je kunt ze zelfs op Alibaba rechtstreeks bestellen....
Iets met appels en peren.. We hebben het hier over schakelaars van een paar tientjes...
Er is niets mis met made in China an sich. Maar als het een Chinees bedrijf is die ook nog eens tegen hele lage kostprijs produceert, tsja, dat gaat ten koste van iets...
Dat geldt voor de meeste producten die in China gemaakt worden, alleen heeft een Chinees merk minder kosten waardoor het goedkoper kan. Hoeft niet te betekenen dat het meteen troep is.
En NEN schrijft de plaatsing in de buurt van de WP voor, dus wat dat betreft gaat je argumentatie niet op.
Ze komen in de buurt van de WP, nog geen meter er vandaan.. :)
Trouwens, ik heb ondertussen al heel wat installatiefoto's van medetweakers gezien en ben nog maar één keer (@dof) werkschakelaars buiten tegengekomen. Zo te zien passen de meesten ze niet eens toe, of ook binnen..

[Voor 14% gewijzigd door Tranquility op 05-02-2023 15:50]

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:57
Tranquility schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:28:

Ze komen in de buurt van de WP, nog geen meter er vandaan.. :)
Trouwens, ik heb ondertussen al heel wat installatiefoto's van medetweakers gezien en ben nog maar één keer (@dof) werkschakelaars buiten tegengekomen. Zo te zien passen de meesten ze niet eens toe, of ook binnen..
'k Vond het een no brainer om twee werkschakelaars buiten bij de Pana te plaatsen. Gewoon voor de veiligheid als je met de Pana gaat klussen.

Volgens mij is het altijd de bedoeling dat werkschakelaars vlak bij het apparaat horen te zijn (of het nou een WP of iets anders is) zodat je beslist geen vergissing kunt maken dat de elektriciteit er af is.

Dat ABB type gekozen omdat die goede recensies ontving en er verder goed uitzag en eigenlijk weinig kost.
Overigens is die intern ook van prima kwaliteit en goed waterdicht door een rubber ring rondom in gootje (tussen het licht- en donkergrijs).

Het enige nadeel vond ik de lege cupjes aan de bovenzijde, waar altijd water in blijft staan. Dus ik heb er maar rubber hoedjes voor gekocht :)

(Zulke details invullen doe je ook alleen als het je eigen trotse resultaten zijn :*) )

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:27
flippy schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:15:
[...]

in dat geval is een monoblok en een losse tank de beste oplossing. de afstand is zo kort dat het een non issue is. dus geen losse warmtepompboiler nodig.

de verschillen onder de streep zijn vrij klein. enigste nadeel dat je verwarming stopt enkele uren tot de tank weer warm is overdag. in matig weer geen probleem omdat de zon het dan toch overneemt. in extreme dagen betekt het dat je stooklijn iets steiler moet staan om de tijd dat je niet verwamt weer in te halen. dat kost je iets efficeintie op papier. maar daar staat weer tegenover dat de warmtepomp efficeinter is in warm water maken dan een losse warmtepompboiler. onder de streep gaat het erom wat het meest pracitsche werkt qua installatie.
Ik vraag me dat ook af. Toch zie ik tegenstrijdige berichten. Als in koude tijden je Buffervat leeg is voor tap water “stopt” je verwarming even voor een paar uur. Lijkt me niet bevorderlijk. Tevens zit er een vrij hoge subsidie op. Wat kost een gemiddeld Buffervat van 250 liter en hoeveel een warmtepomp boiler als je die subsidie van €750 eraf haalt netto?

• blb4
  • Nu online
psycho-realm schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:18:
[...]

Ik vraag me dat ook af. Toch zie ik tegenstrijdige berichten. Als in koude tijden je Buffervat leeg is voor tap water “stopt” je verwarming even voor een paar uur. Lijkt me niet bevorderlijk. Tevens zit er een vrij hoge subsidie op. Wat kost een gemiddeld Buffervat van 250 liter en hoeveel een warmtepomp boiler als je die subsidie van €750 eraf haalt netto?
Een boiler op je WP is ook gewoon een simpelere installatie met minder materiaalgebruik. Voor onze ecologische footprint ook beter. Je hebt meestal echt geen buffer nodig om de tijd dat de wp met ssw bezig is te overbruggen. Met vloerverwarming overbrug je de tijd makkelijk door de hoge warmtecapaciteit in de vloer, met radiatoren koelt 't mogelijk een beetje af maar dat heb je ook weer zo ingelopen. Of je stelt 'm in op 's nachts tijdens nachtverlaging. En op zonnige dagen juist overdag als de zon z'n werk doet.

• Tiesert
Tranquility schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:57:
[...]

Ik heb nog even gezocht naar slimme 1-DIN meters maar niet kunnen vinden dus heb twee simpele besteld, wel met achtergrondverlichting, want mijn ervaring is dat zonder verlichting ze nauwelijks af te lezen zijn.
Ik ben verder niet van plan te gaan stoeien met Heishamon o.i.d.
Ik heb de 3-fase variant van deze. Data via app inzichtelijk en JSON via API.
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

• srekae
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 24-03 15:59
Ik heb geen werkschakelaars gemonteerd omdat ik niet wil dat iemand zo maar mijn warmtepomp uit kan zetten.
psycho-realm schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:18:
Je haalt "buffervat" en "SWW-vat" door elkaar. Buffervat is voor CV-water, en SWW-vat voor douchewater.

Overigens is een uurtje geen verwarming alleen een probleem bij huizen met weinig thermische massa in het verwarmingssysteem. In de praktijk is het bij verwarming met VVW (uitgezonderd droogbouw) geen issue.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:03

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

srekae schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:24:
Ik heb geen werkschakelaars gemonteerd omdat ik niet wil dat iemand zo maar mijn warmtepomp uit kan zetten.
Er zijn werkschakelaars met slot om dat te voorkomen.

Mijn WP staat naast de voordeur, en daarachter zit de meterkast. Ik heb om die reden geen werkschakelaars toegepast.

• wereldreiziger2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-03 15:43
Is het bij meer zo dat als je een instelling wijzigt, zeg aanvoer temperatuur TA, via de service cloud en de instellingen opslaat, je de "voeding" weer op aan moet zetten en de pana 9 vd 10 keer direct begint met rondpompen over de SWW tank? Ookal is die nog gewoon op zn setpoint van 48 graden?
Door het rondpompen trekt ie nogal wat warmte weg en moet hij daarna de SWW tank wel weer op gaan warmen...

• blb4
  • Nu online
Beekforel schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:42:
[...]

Mijn WP staat naast de voordeur, en daarachter zit de meterkast. Ik heb om die reden geen werkschakelaars toegepast.
Ik heb hier geen werkschakelaar geplaatst; er zijn hier behalve mijzelf geen onverlaten die aan de groepenkast zitten. Gezien al deze discussies zal ik bij een volgende bestelling wel wat van die automaten vergrendelingen aanschaffen. Dat stond toch al op mijn lijstje om een groep die normaal altijd uit staat te vergrendelen tegen per ongeluk aan zetten. m.i. Is er bij de warmtepomp toch al veilig te werken door beide aardlekschakelaars in de kast uit te zetten.

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-03 08:23
blb4 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:57:
[...]
geen onverlaten die aan de groepenkast zitten
Hmm, die onverlaten zoeken het maar lekker zelf uit, maar de mensen met goede bedoelingen wil je wel beschermen tegen menselijke foutjes. Helaas heb ik op het werk weleens een menselijke fout meegemaakt waarna nog dagenlang de serverruimte stonk naar verbrand mensenvlees. En dat waren geen onverlaten of "ondeskundige mensen".

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-03 03:36
wereldreiziger2 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:47:
Is het bij meer zo dat als je een instelling wijzigt, zeg aanvoer temperatuur TA, via de service cloud en de instellingen opslaat, je de "voeding" weer op aan moet zetten en de pana 9 vd 10 keer direct begint met rondpompen over de SWW tank? Ookal is die nog gewoon op zn setpoint van 48 graden?
Door het rondpompen trekt ie nogal wat warmte weg en moet hij daarna de SWW tank wel weer op gaan warmen...
Ja,
standaard gedrag van de Pana en z'n "kabouters"

19,2kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• bbbrumbrum
  • Niet online
Beekforel schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:42:
[...]

In principe is het slot gemaakt om onbedoeld inschakelen te voorkomen tijdens werkzaamheden.

• dof
srekae schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:24:
Bij die ABB werkschakelaars -zie foto- kun je eenvoudig de hendels er af halen. Dan is het niet meer af te schakelen. Het schakelen gaat vrij stevig, dus met b.v. een schroevendraaier ertussen gaat je dat niet lukken.
Wel dan even de zijkant afdoppen, maar is ook vrij eenvoudig.

• blb4
  • Nu online
dof schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:55:
[...]

Bij die ABB werkschakelaars -zie foto- kun je eenvoudig de hendels er af halen. Dan is het niet meer af te schakelen. Het schakelen gaat vrij stevig, dus met b.v. een schroevendraaier ertussen gaat je dat niet lukken.

[Afbeelding]
Ik zie nog wat ongeïsoleerde slangen 8)

dof schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:55:

[Afbeelding]
Waarom heb je daar die warteldoppen in de bovenste aansluitingen zitten? Die aansluitingen zijn toch (zolang je ze niet open dremelt) hartstikke dicht?

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:21
Met een flinke tik op de gesloten wartel aansluiting issie open, ik was in het begin -toen ik destijds deze WS veelvuldig moest aansluiten- veel te voorzichtig en dan wil het gewoon niet.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:03

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Een paar posts eerder legt @dof uit dat er water bleef staan in de aansluiting. :)

• Tranquility
blb4 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:38:

Als we toch bezig zijn, moeten die YMvK kabels niet in een buis zitten? :P

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:04
hnq schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:23:
Vraagje namens mijn buurman, die ook verrast werd door een telefoontje van carboy dat de 5j binnenkort bezorgd gaat worden :)
Zijn recent aangelegde verdeler is een kunststof verdeler, met pomp. Op de verdeler staat frythermo (=bedrijf wat de vvw heeft aangelegd) als merk, maar is volgens mij een therminon verdeler. [Afbeelding]
Deze zou volgens mij eenvoudig om te bouwen zijn naar pomploos.
Mijn vragen:
1. De aansluitingen voor aanvoer en retour zijn volgens de specs 1/2''. Is dat een probleem wat betreft flow?
2. Omdat het een modulair systeem is: zou die hele unit met de pomp niet vervangen kunnen worden door twee modules met 1'' aansluitingen?
Heeft iemand misschien ervaring hiermee?
Of naar een nieuwe Therminon verdeler gaan kijken? Prijsverschil ombouwset of nieuw is misschien de moeite niet waard om te willen ombouwen.

Aanvoer en retour aansluitingen zie afbeelding. Links of rechts is heel makkelijk om te draaien. En de ventielaansluitingen van de leidingen kun je zo overzetten.

WH-MDC05J3E5, 6400Wp, SWW Auer Edel Air 200L

• Tranquility
gerard053 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:45:

Of naar een nieuwe Therminon verdeler gaan kijken? Prijsverschil ombouwset of nieuw is misschien de moeite niet waard om te willen ombouwen.

Aanvoer en retour aansluitingen zie afbeelding. Links of rechts is heel makkelijk om te draaien. En de ventielaansluitingen van de leidingen kun je zo overzetten.

[Afbeelding]
Ik heb voor precies hetzelfde probleem gestaan en had geen zin om te gaan klooien met mijn oude Therminon verdeler en die om te bouwen en heb een nieuwe TOP-FLOW verdeler gekocht voor €276,95. Deze heeft ook dezelfde hart-op-hart arfstand van de euroconussen als de Therminon dus kon hem bijna zo overzetten. Alleen de bovenste slangen heb ik een centimetertje ingekort en nieuwe koppelingen op gezet. (zie een paar pagina's terug)

[Voor 9% gewijzigd door Tranquility op 06-02-2023 20:55]

• dof
blb4 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:38:
[...]

Klopt, ik ben nog bezig te installeren :). En heb Armaflex AF klaar liggen waarmee ik het ga inpakken.

• dof
Tranquility schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:45:
[...]

Als we toch bezig zijn, moeten die YMvK kabels niet in een buis zitten? :P
Ja, zou kunnen maar leek me een beetje overbodig voor kabel achter de WP, en dan had ik ook weer grotere zadels moeten halen. :)

• dof
Andrehj schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:52:
[...]

Waarom heb je daar die warteldoppen in de bovenste aansluitingen zitten? Die aansluitingen zijn toch (zolang je ze niet open dremelt) hartstikke dicht?
Beschouw het als hoedjes om de regen uit het cupje te houden :) Dat stoorde me.

• Gary199
dof schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:56:
[...]

Ja, zou kunnen maar leek me een beetje overbodig voor kabel achter de WP, en dan had ik ook weer grotere zadels moeten halen. :)
Hieraan herken je een beetje dhz

• dof
Gary199 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:59:
[...]

Hieraan herken je een beetje dhz
Geen probleem om dat nog een keer aan te passen (kan makkelijk), voor nu vond ik het even voldoende.
Nog teveel te doen.

• Tranquility
blb4 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:57:
Ik heb hier geen werkschakelaar geplaatst; er zijn hier behalve mijzelf geen onverlaten die aan de groepenkast zitten. Gezien al deze discussies zal ik bij een volgende bestelling wel wat van die automaten vergrendelingen aanschaffen. Dat stond toch al op mijn lijstje om een groep die normaal altijd uit staat te vergrendelen tegen per ongeluk aan zetten. m.i. Is er bij de warmtepomp toch al veilig te werken door beide aardlekschakelaars in de kast uit te zetten.
Dit is ook voor mij een reden ze niet buiten te plaatsen. De WP komt vlak naast de deur te staan waar ook de meterkast vlak naast zit. Ik had die werkschakelaars dus gewoon niet hoeven te bestellen, maar ze worden vanavond bezorgd als het goed is, dus plaats ik ze toch maar aan de muur in de trapkast waartegen de WP komt te staan.

Ik ben de enige die in de meterkast komt en niemand hoeft daar zonder mijn weten te zijn en de enige die naast mijzelf aan de WP zal werken is mijn installateur die dan ook weet dat de werkschakelaars daar zitten waar hij ze overigens zelf zal aansluiten aan de WP om deze daarna in bedrijf te stellen, dus ik zie geen enkele reden om ze buiten te plaatsen. Iemand die desondanks toch met zijn handen aan -of in- de WP komt zal dat zonder mijn toestemming doen en dus -geheel- voor eigen risico.
Pagina: 1 ... 125 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee