Toon posts:

Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie OverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 124 ... 134 Laatste
Acties:
  • 631.157 views

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02:24
Gary199 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:48:
[...]

Is het zeker, dat iedere ontluchter een microbellen ontluchter is ?
Zo ja, dan ...
Zo nee, dan wat anders
Op mijn simpele vraag aan Google "Wat zijn microbellen" krijg ik antwoord van > 100 installateurs en leveranciers van appendages dat ik een microbellen ontluchter nodig heb en bij voorkeur die van hen.

Daarom hier:
Wat zijn microbellen?
FransvWoerkom schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:14:
[...]

Op mijn simpele vraag aan Google "Wat zijn microbellen" krijg ik antwoord van > 100 installateurs en leveranciers van appendages dat ik een microbellen ontluchter nodig heb en bij voorkeur die van hen.

Daarom hier:
Wat zijn microbellen?
En dan misschien nog aanvullend: wat doet een microbellen-ontluchter anders dan een gewone (automatische) ontluchter?

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:11
[...]

Daarom hier:
Wat zijn microbellen?
Lucht-/zuurstof ophoping waar bijv. de vissen hun voordeel mee doen. Soms weinig er van in het water en dan gaan de vissen dood. Zie ook aquaria.
Letterlijk microbellen.
Moeten zich ergens kunnen hechten en verzamelen.

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:02
Ik ben die microbellen ontluchter vergeten, heb wel normale ontluchters en handmatige ontluchtpunten. Systeem draait nu 1 jaar ale een zonnetje. Zouden jullie hem alsnog plaatsen of lekker laten gaan ?

• Gary199
Lollercopter schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:49:
Ik ben die microbellen ontluchter vergeten, heb wel normale ontluchters en handmatige ontluchtpunten. Systeem draait nu 1 jaar ale een zonnetje. Zouden jullie hem alsnog plaatsen of lekker laten gaan ?
Roest/zwarte drab kun je zien.

• Lollercopter
  • Laatst online: 11:02
Gary199 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:52:
[...]

Roest/zwarte drab kun je zien.
Ik zal kijken wat ik tegenkom in de filter als het stookseizoen voorbij is :Y

• Gary199
blb4 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:17:
[...]

En dan misschien nog aanvullend: wat doet een microbellen-ontluchter anders dan een gewone (automatische) ontluchter?
Ik vermoed drukverlaging.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:23
Wat is de minimale afstand tot de muur als je een Pana parallel aan een muur neerzet op de grond?
Ik kan dat antwoord nergens vinden. Is er ook een optimale afstand ivm ontwerp?

diskeltische lurker

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08:46
@technopeuter de handleidingen en design manuals verschillen van mening. Persoonlijk zou ik 300mm aanhouden zodat je nog makkelijk erbij kan achter de wp.

• FransvWoerkom
Gary199 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:47:
[...]

Lucht-/zuurstof ophoping waar bijv. de vissen hun voordeel mee doen. Soms weinig er van in het water en dan gaan de vissen dood. Zie ook aquaria.
Letterlijk microbellen.
Moeten zich ergens kunnen hechten en verzamelen.
Vissen nemen zuurstof op uit het water. Niet uit (micro) bellen.

• Gary199
FransvWoerkom schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 00:10:
[...]

Vissen nemen zuurstof op uit het water. Niet uit (micro) bellen.
De kieuwen van een vis kennen maar 1 soort zuurstof en dat is zuurstof in water.
Zuurstof dat langs de kieuwen komt wordt daar verzameld, ongeacht wat.
Zuurstof in microbellen - door het water verzameld - maakt daar deel van uit.
Kan ik ook niets aan veranderen. :>

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-06 09:38
Heel erg offtopic, maar vissen halen de opgeloste zuurstof uit water, geen microbellen.
Microbellen bestaan uit lucht en lucht bestaat maar voor grofweg 21% uit zuurstof. Als vissen microbellen zouden gebruiken dan zouden ze eerst die microbellen uit het water moeten halen om daar dan vervolgens maar 21% zuurstof uit te halen, dat zou heel inefficient zijn.

Microbellen zijn niets anders dan hele kleine luchtbellen, vooral door mensen bedacht om "hele kleine luchtbellen" mee te bedoelen. In het meeste water waarin vissen zwemmen zijn helemaal geen bellen.

EDIT: ja kan bv in je aquarium helpen wat meer zuurstof in het water op telossen door geforceerd kleine luchtbelletjes te maken. Maar dan nog zijn het niet die belletjes waar de vis wat mee doet, maar de daaruit in het water opgeloste zuurstof.

[Voor 18% gewijzigd door sjimmie op 01-02-2023 07:21]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• Gary199
sjimmie schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 07:17:
Heel erg offtopic, maar vissen halen de opgeloste zuurstof uit water, geen microbellen.
Microbellen bestaan uit lucht en lucht bestaat maar voor grofweg 21% uit zuurstof. Als vissen microbellen zouden gebruiken dan zouden ze eerst die microbellen uit het water moeten halen om daar dan vervolgens maar 21% zuurstof uit te halen, dat zou heel inefficient zijn.

Microbellen zijn niets anders dan hele kleine luchtbellen, vooral door mensen bedacht om "hele kleine luchtbellen" mee te bedoelen. In het meeste water waarin vissen zwemmen zijn helemaal geen bellen.

EDIT: ja kan bv in je aquarium helpen wat meer zuurstof in het water op telossen door geforceerd kleine luchtbelletjes te maken. Maar dan nog zijn het niet die belletjes waar de vis wat mee doet, maar de daaruit in het water opgeloste zuurstof.
Zo kan je het natuurlijk ook zien. Noem je die "oplossing" dan nog water of reeds zuurstof ? En toch weer die definities. Bellen, luchtbelletjes en microbellen. Ik heb dat niet bedacht. Maar wellicht is het zo en bestaat vissenwater, pak 'm beet. voor 50% uit zuurstof. Opgelost.

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:50
Murkmans schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 23:45:
@technopeuter de handleidingen en design manuals verschillen van mening. Persoonlijk zou ik 300mm aanhouden zodat je nog makkelijk erbij kan achter de wp.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij zie ik in beide afbeeldingen dezelfde waarden staan?

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-06 19:50
Ik zit bij de verbouwing met de vraag of ik 16mm, 17mm of 18mm vloerverwarming leidingen zou leggen. Ik heb er veel over gelezen maar de meningen blijven uiteen lopen. Hangt dit besluit vast aan het type warmtepomp of kan dit alleen tot stand komen met een warmteverlies rekening?

Ik ben me aan het oriënteren voor een 7/9kw monoblok van Panasonic.De 9kw kan terug moduleren heb ik begrepen? Liever wat groter kiezen (overcapaciteit) ipv te klein.

Heeft iemand hier een berekening gemaakt van total cost of ownership (TCO)? Moet er bijv jaarlijks onderhoud gedaan worden en welke kosten brengt dit zich met zich mee? Ik ben een handige tweaker, is dit goed zelf te doen?

_/-\o_ mijn dank is groot

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

psycho-realm schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:20:
Ik zit bij de verbouwing met de vraag of ik 16mm, 17mm of 18mm vloerverwarming leidingen zou leggen. Ik heb er veel over gelezen maar de meningen blijven uiteen lopen. Hangt dit besluit vast aan het type warmtepomp of kan dit alleen tot stand komen met een warmteverlies rekening?

Ik ben me aan het oriënteren voor een 7/9kw monoblok van Panasonic.De 9kw kan terug moduleren heb ik begrepen? Liever wat groter kiezen (overcapaciteit) ipv te klein.

Heeft iemand hier een berekening gemaakt van total cost of ownership (TCO)? Moet er bijv jaarlijks onderhoud gedaan worden en welke kosten brengt dit zich met zich mee? Ik ben een handige tweaker, is dit goed zelf te doen?

Je kunt de afgifte berekenen natuurlijk. Teveel afgifte is makkelijker mee te werken dan te weinig afgifte. En je moet ook rekening houden met de minimale afgifte van je warmtepomp.

En daarnaast ben je natuurlijk ook afhankelijk van je aanvoerleidingen. Wat ligt daar?

16 met 10cm h-o-h lijkt hier nu voldoende voor een huis uit 2007.

• sjimmie
Gary199 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 08:59:
[...]

Zo kan je het natuurlijk ook zien. Noem je die "oplossing" dan nog water of reeds zuurstof ? En toch weer die definities. Bellen, luchtbelletjes en microbellen. Ik heb dat niet bedacht. Maar wellicht is het zo en bestaat vissenwater, pak 'm beet. voor 50% uit zuurstof. Opgelost.
Hoezo "zo kan je het ook zien" dan? Zo is het gewoon, net als dat je suiker kan oplossen in water. En nee er bestaat niet zoiets als "vissenwater", elk water waarin genoeg zuurstof is opgelost is goed voor vissen. En ja er is water met meer en water met minder zuurstof, maar 50% zuurstof is onmogelijk.

Bellen zijn bellen, opgelost is opgelost. Dat zijn verschillende natuurkundige zaken.

[Voor 5% gewijzigd door sjimmie op 01-02-2023 09:42]

• Gary199
Van gisteren 16:15 tot vanmorgen 9:15 gasketel gestookt op 20.5 *
In deze periode 10.5m3 gasverbruik. 25kW gasketel getemperd tot 10kW
Gemiddelde temperatuur hier plm. 6*C . Graaddagen 15.95 . Bijbehorend gasverbruik 14.8 m3

Max watertemperatuur gasketel ingesteld op 49*C aanvoer temp. Ideaal om te condenseren ?
Een z.g.a.n. Nefit ketel dec. 2021 nog voorzien van nieuwe wisselaar omdat deze lekte. ( krom getrokken )
Ketel krijgt steeds voorgeschreven onderhoudsbeurten.
Nachtverlaging wordt niet toegepast en thermostaat staat steeds op 20.5*C

Bij 6*C buiten temp verbruikt de Pana 9kW model J hier 24 kW bij een COP van 4.25 en afgegeven vermogen 102kW per 24 uur ( incl stroomgebruik van 1 extra circulatie pomp, plm. 0,6kWh en de WP-pomp die gemiddeld met 28L/min draait )
Gasketel: 14.8 x 9.7 = 143.5 kW per 24 uur
Dat geeft een vergelijkbaar rendement van 102 / 143.5 = 71% voor de gasketel
Met verwaarlozing van de 1 kW stroomgebruik cv pomp
Dan lijkt een gasketel "drosselen" niet zo bijster economisch.

Ik bedoel maar ..

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 13:26
Gary199 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:48:

Is het zeker, dat iedere ontluchter een microbellen ontluchter is ?
Zo ja, dan ...
Zo nee, dan wat anders
Goede opmerking!
Ik heb het even nagezocht en op hun produktpagina spreekt Spirotech bij de Spirovent duidelijk over microbellen, ook bij de SpiroCombi. Zijn er mensen hier die de SpiroCombi hebben of hebben de lucht- en vuilafscheiders apart gemonteerd? Of is er wellicht een beter alternatief?

Ik voel me er wel wat prettiger bij als metaaldeeltjes bijtijds worden afgevangen.

• Gary199
sjimmie schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:41:
[...]

Hoezo "zo kan je het ook zien" dan? Zo is het gewoon, net als dat je suiker kan oplossen in water. En nee er bestaat niet zoiets als "vissenwater", elk water waarin genoeg zuurstof is opgelost is goed voor vissen. En ja er is water met meer en water met minder zuurstof, maar 50% zuurstof is onmogelijk.

Bellen zijn bellen, opgelost is opgelost. Dat zijn verschillende natuurkundige zaken.
Zo had ik het nog niet bekeken. 8)7
Maar ik ben dan ook geen afgestudeerde natuurkundige/chemicus die verstand heeft van de ademshalingsregeling van vissen en dat ze selectief zijn in het gebruik m.b.t. zuurstof.
Die vissen doen dus iets met atomen.

Ik ga mijn CV pomp controleren.

• Gary199
Tranquility schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:11:
[...]

Goede opmerking!
Ik heb het even nagezocht en op hun produktpagina spreekt Spirotech bij de Spirovent duidelijk over microbellen, ook bij de SpiroCombi. Zijn er mensen hier die de SpiroCombi hebben of hebben de lucht- en vuilafscheiders apart gemonteerd? Of is er wellicht een beter alternatief?

Ik voel me er wel wat prettiger bij als metaaldeeltjes bijtijds worden afgevangen.
Spirovent en 3 kogelkranen met magneet en filter
Gary199 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:05:
Van gisteren 16:15 tot vanmorgen 9:15 gasketel gestookt op 20.5 *
In deze periode 10.5m3 gasverbruik. 25kW gasketel getemperd tot 10kW
Gemiddelde temperatuur hier plm. 6*C . Graaddagen 15.95 . Bijbehorend gasverbruik 14.8 m3

Uitgaande van 9.7kW per m3 gas, geeft dat een rendement van 68%
Dit moet je toch even verder uitleggen, want deze berekening is niet te volgen.
Hoe kom je bij die 68%?
En waar komt dat "bijbehorend gasverbruik" vandaan?
O, en uit een kuub gas komt een aantal kWh. Niet kW.
Max watertemperatuur gasketel ingesteld op 49*C aanvoer temp. Ideaal om te condenseren ?
Een z.g.a.n. Nefit ketel dec. 2021 nog voorzien van nieuwe wisselaar omdat deze lekte. ( krom getrokken )
Ketel krijgt steeds voorgeschreven onderhoudsbeurten.
Nachtverlaging wordt niet toegepast en thermostaat staat steeds op 20.5*C

Bij 6*C buiten temp verbruikt de Pana 9kW model J hier 24 kW bij een COP van 4.25 en afgegeven vermogen 102kW per 24 uur
Het is energie. Niet vermogen. En daarvan is de eenheid kWh.
( incl stroomgebruik van 1 extra circulatie pomp, plm. 0,6kWh en de WP-pomp die gemiddeld met 28L/min draait )
Gasketel: 14.8 x 9.7 = 143.5 kW per 24 uur
Dat geeft een vergelijkbaar rendement van 102 / 143.5 = 71% voor de gasketel
Hier bepaal je het rendement van je CV-ketel door de afgegeven hoeveelheid energie van de WP te delen door de energieinhoud van het gas wat de CV-ketel heeft verbrand? 8)7
Dat is helemaal bijzonder....
Met verwaarlozing van de 1 kW stroomgebruik cv pomp
Dan lijkt een gasketel "drosselen" niet zo bijster economisch.
Ik bedoel maar ..
Ik denk dat je toch nog even naar je berekeningen moet kijken...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07:58
[...]

Daarom hier:
Wat zijn microbellen?
ChatGPT heeft een duidelijker antwoord, wat volgensmij aardig klopt:
Microbubbles in water are tiny gas bubbles that are suspended in a liquid. They are usually much smaller in size compared to regular bubbles and can be formed due to a variety of reasons such as temperature changes, agitation, or the presence of dissolved gases.
...
In aquariums and fish farming, microbubbles are used for oxygenation and improving water quality. The microbubbles increase the surface area of the water, which enhances the exchange of gases between the water and air, and helps to maintain a healthy oxygen level in the water.
Als water met daarin opgelost gas (als in gasvormig, niet als in aardgas) warmer wordt, dan kan er minder gas in opgelost worden. Als dat over de grens gaat van wat er opgelost kan worden, dan ontstaan er gas (microbellen). Hoe hoger de dT, hoe groter de kans. Maar ergens moet het gas dus wel eerst opgelost worden.

Blijft natuurlijk de vraag of een microbellenfilter nodig is.
Ik denk dat als je systeem goed ontlucht is, en er (automatische) ontluchters op de goede plekken zitten dat de lucht en microbellen dan vanzelf wel verdwijnen. Mijn ervaring is hier echter beperkt tot enkele systemen.

• Gary199
Andrehj schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:34:
[...]

Dit moet je toch even verder uitleggen, want deze berekening is niet te volgen.
Hoe kom je bij die 68%?
En waar komt dat "bijbehorend gasverbruik" vandaan?
O, en uit een kuub gas komt een aantal kWh. Niet kW.

[...]

Het is energie. Niet vermogen. En daarvan is de eenheid kWh.

[...]

Hier bepaal je het rendement van je CV-ketel door de afgegeven hoeveelheid energie van de WP te delen door de energieinhoud van het gas wat de CV-ketel heeft verbrand? 8)7
Dat is helemaal bijzonder....

[...]

Ik denk dat je toch nog even naar je berekeningen moet kijken...
Juist. Die 68% behoort bij een aantal uren dat op een kwartier na klopte.
Ik ontdekte dat en heb die 68% dan ook verwijderd inmiddels en vervangen door 71%.
En t.a.v. energie, vermogen/arbeid/verbruik speelt het slordige spraakgebruik mij dagelijks parten en het is dan ook volledig correct dat ik daar op wordt gewezen.
Ik zal proberen mijn leven te beteren w.d.b.
T.a.v. de rest van de berekening heb ik geprobeerd WP en Gasketel 1 op 1 te vergelijken.
Ik weet niet of dat bijzonder is.

[Voor 7% gewijzigd door Gary199 op 01-02-2023 10:52. Reden: Quotefix]

• Tranquility
Gary199 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:27:
Spirovent en 3 kogelkranen met magneet en filter
Jij hebt dus alleen de vuilafscheider?
En vanwaar drie kogelkranen?
Op hun site lees ik het volgende:
  • Verwijdert effectief circulerende lucht en microbellen
  • Zeer kleine vuildeeltjes, vanaf 5 μm (= 0,005 mm), worden afgescheiden en verwijderd
  • Vuil kan worden afgevoerd terwijl de installatie in bedrijf is
  • Geen afsluiters of bypass nodig
  • Constante, lage drukval
  • Uitzonderlijke garantie
Als ik dit juist interpreteer kun je het filter reinigen zonder de installatie buiten bedrijf te stellen met kogelkranen (afsluiters)?

• Gary199
Thorsd schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:34:
[...]

ChatGPT heeft een duidelijker antwoord, wat volgensmij aardig klopt:

[...]

Als water met daarin opgelost gas (als in gasvormig, niet als in aardgas) warmer wordt, dan kan er minder gas in opgelost worden. Als dat over de grens gaat van wat er opgelost kan worden, dan ontstaan er gas (microbellen). Hoe hoger de dT, hoe groter de kans. Maar ergens moet het gas dus wel eerst opgelost worden.

Blijft natuurlijk de vraag of een microbellenfilter nodig is.
Ik denk dat als je systeem goed ontlucht is, en er (automatische) ontluchters op de goede plekken zitten dat de lucht en microbellen dan vanzelf wel verdwijnen. Mijn ervaring is hier echter beperkt tot enkele systemen.
Meen dat het dan puur gaat om de microbellen die naar de opp. gaan en verdwijnen.
Of ligt dat anders ?

• Gary199
Tranquility schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:48:
[...]

Jij hebt dus alleen de vuilafscheider?
En vanwaar drie kogelkranen?
Op hun site lees ik het volgende:
  • Verwijdert effectief circulerende lucht en microbellen
  • Zeer kleine vuildeeltjes, vanaf 5 μm (= 0,005 mm), worden afgescheiden en verwijderd
  • Vuil kan worden afgevoerd terwijl de installatie in bedrijf is
  • Geen afsluiters of bypass nodig
  • Constante, lage drukval
  • Uitzonderlijke garantie
Als ik dit juist interpreteer kun je het filter reinigen zonder de installatie buiten bedrijf te stellen met kogelkranen (afsluiters)?
De kogelkranen dienen om onderhoud etc aan het systeem te kunnen plegen en om het B-vat geheel of deels te kunnen afsluiten

• Tranquility
Gary199 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:50:
[...]
De kogelkranen dienen om onderhoud etc aan het systeem te kunnen plegen en om het B-vat geheel of deels te kunnen afsluiten
Ok, ik dacht dat je de kogelkranen noemde in context met de afscheider om deze periodiek schoon te maken. Het is wel prettig als je het filter kan legen zonder het systeem drukloos te moeten maken en/of af te tappen. Er zit dus een soort interne bypass in de afscheider als ik het zo lees. Iemand die dit kan bevestigen?

• Gary199
Tranquility schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:56:
[...]

Ok, ik dacht dat je de kogelkranen noemde in context met de afscheider om deze periodiek schoon te maken. Het is wel prettig als je het filter kan legen zonder het systeem drukloos te moeten maken en/of af te tappen. Er zit dus een soort interne bypass in de afscheider als ik het zo lees. Iemand die dit kan bevestigen?
De kogelkranen hebben zowel een filter als een zeer sterke magneet.

• Tranquility
Gary199 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:58:
De kogelkranen hebben zowel een filter als een zeer sterke magneet.
Wist niet dat er kogelkranen bestonden met een filter. Dus dat is eigenlijk ook een vuilafscheider. Deze zien er veel simpeler uit en zijn ook een stuk goedkoper zo te zien. Het is wel een groot verschil in grootte. Ik vraag me dan ook af of die net zo efficient zijn als bijv. een SpiroTrap.

Voor de geïnteresseerden hier een YT filmpje over de SpiroTrap afscheider van de Haagse YT-Installateur. ;)
Inderdaad blijkt het filter makkelijk te legen.

Een ander filmpje van de bekende YT installateur John Visser laat de installatie zien van zowel de lucht- als vuilafscheider. Volgens zijn mening moet je nooit te Combi kopen. Hij is van mening dat ze die uit de handel moeten nemen.. Dus die koop ik dan maar niet. :+
Twijfel nog wel over de noodzaak van een microbellenontluchter.

[Voor 3% gewijzigd door Tranquility op 01-02-2023 11:25]

• Gary199
Tranquility schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:21:
[...]

Wist niet dat er kogelkranen bestonden met een filter. Dus dat is eigenlijk ook een vuilafscheider. Deze zien er veel simpeler uit en zijn ook een stuk goedkoper zo te zien. Het is wel een groot verschil in grootte. Ik vraag me dan ook af of die net zo efficient zijn als bijv. een SpiroTrap.

Voor de geïnteresseerden hier een YT filmpje over de SpiroTrap afscheider van de Haagse YT-Installateur. ;)
Inderdaad blijkt het filter makkelijk te legen.

Een ander filmpje van de bekende YT installateur John Visser laat de installatie zien van zowel de lucht- als vuilafscheider. Volgens zijn mening moet je nooit te Combi kopen. Hij is van mening dat ze die uit de handel moeten nemen.. Dus die koop ik dan maar niet. :+
Kranen gekocht bij Rjtec.eu € 10,- p.st. goedkoper dan bij een Ned. groothandel na de installateurskorting van 20%

• Tranquility
Gary199 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:28:
Kranen gekocht bij Rjtec.eu € 10,- p.st. goedkoper dan bij een Ned. groothandel na de installateurskorting van 20%
Zo dat scheelt nogal even!

Trouwens, bij de link van het filmpje van John Visser werd een vraag gesteld over de noodzaak van een microbel ontluchter:

Ene Anthony vroeg:
Waarom plaatst u altijd microbel ontluchters? Welke toegevoegde waarde heeft dit nou eigenlijk?

John Visser cv-optimalisatie antwoordde:

Beste Anthony,

Die halen de kleine luchtbelletjes eruit..
De microbellen zorgen voor veel schade in het systeem.. (roest/lekkages) en een installatie zonder microbellen is zuiniger.

Maar dan zegt hij het volgende:

De microbellen ontluchter werkt alleen vanaf 50 graden..
Voor lage temperatuur installaties heb je een vacuüm ontgasser nodig..

Heeft een microbelontluchter dan überhaupt wel zin bij een warmtepomp zoals de Pana?

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:21

Zelf ga ik 18mm leggen. In afgifte zijn de verschillen niet heel groot. Ik doe het vooral vanwege de systeeminhoud ivm relatief klein vvw oppervlakte, je krijgt meer water in je systeem wat oa gunstig kan zijn voor een defrost.

Ander voordeel is dat je minder leidingweerstand hebt bij gelijke groeplengte.

• Gary199
Pejdref schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:57:
[...]

Zelf ga ik 18mm leggen. In afgifte zijn de verschillen niet heel groot. Ik doe het vooral vanwege de systeeminhoud ivm relatief klein vvw oppervlakte, je krijgt meer water in je systeem wat oa gunstig kan zijn voor een defrost.

Ander voordeel is dat je minder leidingweerstand hebt bij gelijke groeplengte.
Overbrengen van warmte is afhankelijk van de flow. Ga voor beide voor maximaal t.g.v. een zo laag mogelijke Ta en "dus" zo hoog mogelijke COP en zo laag mogelijke stookkosten

• Gary199
Tranquility schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:40:
[...]

Zo dat scheelt nogal even!

Trouwens, bij de link van het filmpje van John Visser werd een vraag gesteld over de noodzaak van een microbel ontluchter:

Ene Anthony vroeg:
Waarom plaatst u altijd microbel ontluchters? Welke toegevoegde waarde heeft dit nou eigenlijk?

John Visser cv-optimalisatie antwoordde:

Beste Anthony,

Die halen de kleine luchtbelletjes eruit..
De microbellen zorgen voor veel schade in het systeem.. (roest/lekkages) en een installatie zonder microbellen is zuiniger.

Maar dan zegt hij het volgende:

De microbellen ontluchter werkt alleen vanaf 50 graden..
Voor lage temperatuur installaties heb je een vacuüm ontgasser nodig..

Heeft een microbelontluchter dan überhaupt wel zin bij een warmtepomp zoals de Pana?
Denk zeker voor de hybride en ik zou willen uitzoeken in hoeverre die 50*C correct is.
En om het opgeloste zuurstof, zoals flippy het noemt, er uit te krijgen heb je misschien weer wat anders nodig.
Misschien iemand die dat weet.

En dan dit voor wat het waard is;
Willemen Karl schreef:
2 mei 2019 om 13:21

Het is één van de meest hardnekkige misverstanden/leugens in de CV-wereld: ontgassers (maar ook luchtafscheiders) halen GEEN ZUURSTOF uit het CV water, om de simpele reden dat er geen zuurstof in zit. Alle opgeloste zuurstof reageert vrijwel onmiddellijk weg met het metaal (meestal ijzer) tot een oxide, zodat het in CV-installaties voorkomende gas vrijwel uitsluitend stikstof is. Dat met een (vacuum-)(of drukstap-)ontgasser inderdaad zeer goed verwijderd kan worden.
Maar om te stellen dat de eliminatie van LUCHT (lees: zuurstof) corrosie (magnetietvorming) voorkomt is absoluut een brug te ver.
En in het zeer zeldzame geval dat er toch zuurstof te vinden is in het CV-water…. wil dat zeggen dat er ZOVEEL zuurstof naar binnen komt dat het ijzer de tijd niet heeft om de zuurstof “op te eten”. In dat geval helpt ontgassen uiteraard ook niet meer.
Iemand die het tegendeel beweert, heeft nooit metingen gedaan. Wij wel 🙂

link:
https://www.resus.eu/nl

beoordeel zelf of er tegenspraak valt waar te nemen.

[Voor 32% gewijzigd door Gary199 op 01-02-2023 13:43]

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-05 22:24
De warmtepomp heeft een instelling voor pomp om deze DeltaT te sturen of altijd de maximale bedrijfsstand.
Is die delta T nog ergens in te stellen?

if broken it is, fix it you should

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Gary199 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:24:
[...]

Denk zeker voor de hybride en ik zou willen uitzoeken in hoeverre die 50*C correct is.
En om het opgeloste zuurstof, zoals flippy het noemt, er uit te krijgen heb je misschien weer wat anders nodig.
Misschien iemand die dat weet.
Ik zeg volgens mij weinig over die microbellendingen. Ik vind het maar onzin ten opzichte van een reguliere ontluchter. Luchtbellen zijn veel minder een probleem dan ijzerdeeltjes die in je pompen komen.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:25
elgringo schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:39:
De warmtepomp heeft een instelling voor pomp om deze DeltaT te sturen of altijd de maximale bedrijfsstand.
Is die delta T nog ergens in te stellen?
J of H?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-05 22:24

if broken it is, fix it you should

• Gary199
flippy schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:39:
[...]

Ik zeg volgens mij weinig over die microbellendingen. Ik vind het maar onzin ten opzichte van een reguliere ontluchter. Luchtbellen zijn veel minder een probleem dan ijzerdeeltjes die in je pompen komen.
Gaan er dan geen luchtbellen vooraf aan de ijzerdeeltjes/corrosie ?
Wat is jouw ervaring ?
Of bedoel je iets anders ?

• flippy
  • Niet online
Gary199 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:45:
[...]

Gaan er dan geen luchtbellen vooraf aan de ijzerdeeltjes/corrosie ?
Wat is jouw ervaring ?
Of bedoel je iets anders /
Roest krijg je door de zuurstof die al in het water zit icm met de mineralen in regulier kraanwater. Geen luchtbellen voor nodig om te roesten. Enigste verschil is of je bruine of zwarte roest krijgt.

Gewoon onluchter en goed filter plaatsen. De combi van caleffi die ik adviseer staat wel ergens in het topic.

• sjimmie
Voor roestdeeltjes is roest nodig en roest ontstaat onder invoed van water en zuurstof. Dus water met luchtbellen veroorzaakt meer roest dan water zonder luchtbellen. (want in luchtbellen zit meer zuurstof dan in alleen water)

• Flight777
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 15:38
FransvWoerkom schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:01:
[...]

In de onovertroffen Design Manual 2018 staat:

Tot en met 9kW: 30 liter
12 en 16kW: 50 liter
Dank daar was ik naar op zoek en dus gewoon overheen gekeken! :)

Dan nog een andere, wellicht noob, vraag:

Ik zit nog een beetje in dilemma. De kit die ik op het oog heb, zal net wel/net niet voldoen bij -7 qua KW:

https://www.aircon.panaso...dc0309j3e5c-wh-ud09je5-1/

Staat gegeven 6,12 bij 35 graden of 5,9kw bij 55 graden.

Als ik reken met gasverbruik (1100m3 afgelopen jaar, normaliter ~1300m3 incl SWW) en een beetje geprobeerd met verschillende warmteverlies berekeningen, kom ik op zo'n 6 - 6,5 kw uit.

Nu zit er in de binnenunit ook een back-up heater van 3kw. Mag ik deze bij de verwarmingscapaciteit optellen en is dit handig?

Twijfel zit hem nu of ik met de WP uit kan, of dat ik wellicht een T-CAP moet aanschaffen of een monoblock + SWW combi (Monoblock zit nog rond 7kw bij die temperatuur), maar dan ben ik minimaal 1100 euro duurder uit. Wellicht is dat geld beter te steken in verbeteren isolatie her en der? O-)

Gaat om hout skelet bouw, vrijstaand, uit 2001 met zo'n 144m2.

We hebben ook nog een lucht/lucht warmtepomp in de woonkamer hangen die evt. kan verwarmen. 3.5kw

[Voor 4% gewijzigd door Flight777 op 01-02-2023 13:54]

• flippy
  • Niet online
Flight777 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:52:
[...]

Dank daar was ik naar op zoek en dus gewoon overheen gekeken! :)

Dan nog een andere, wellicht noob, vraag:

Ik zit nog een beetje in dilemma. De kit die ik op het oog heb, zal net wel/net niet voldoen bij -7 qua KW:

https://www.aircon.panaso...dc0309j3e5c-wh-ud09je5-1/

Staat gegeven 6,12 bij 35 graden of 5,9kw bij 55 graden.

Als ik reken met gasverbruik (1100m3 afgelopen jaar, normaliter ~1300m3 incl SWW) en een beetje geprobeerd met verschillende warmteverlies berekeningen, kom ik op zo'n 6 - 6,5 kw uit.

Nu zit er in de binnenunit ook een back-up heater van 3kw. Mag ik deze bij de verwarmingscapaciteit optellen en is dit handig?

Twijfel zit hem nu of ik met de WP uit kan, of dat ik wellicht een T-CAP moet aanschaffen of een monoblock + SWW combi (Monoblock zit nog rond 7kw bij die temperatuur), maar dan ben ik minimaal 1100 euro duurder uit. Wellicht is dat geld beter te steken in verbeteren isolatie her en der? O-)

Gaat om hout skelet bouw, vrijstaand, uit 2001 met zo'n 144m2.

We hebben ook nog een lucht/lucht warmtepomp in de woonkamer hangen die evt. kan verwarmen. 3.5kw
Geen tcap in nederland gebruiken.

Als einde der tijden komt heb je in echte noodgevallen nog een 3kw heater in de machine zit voor extra vermogen.

• Flight777
flippy schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:59:
[...]

Als einde der tijden komt heb je in echte noodgevallen nog een 3kw heater in de machine zit voor extra vermogen.
Dank, dus jouw advies, 1100 euro in je zak houden en geen zwaarder model kopen (danwel een Monoblock)?

Die back-up heater in de binnenunit is voor zowel SWW als verwarming normaliter?

Sommetje wordt dan 6 + 3 kw = 9kw in totaal als het echt moet?

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:21
Gary199 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:03:
[...]

Overbrengen van warmte is afhankelijk van de flow. Ga voor beide voor maximaal t.g.v. een zo laag mogelijke Ta en "dus" zo hoog mogelijke COP en zo laag mogelijke stookkosten
Mee eens, en voor het optimaliseren van de flow heb je in de vloer dacht ik 2 variabelen: Groeplengte en leidingdiameter.

Dus om met 16mm eendezelfde flow als met 18mm te halen moet je de groepen korter maken.

Ik zou ook altijd voor minimaal 18mm maar er zijn wellicht situaties waarbij je graag 16mm toepast om andere redenen.

• flippy
  • Niet online
Flight777 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:02:
[...]

Dank, dus jouw advies, 1100 euro in je zak houden en geen zwaarder model kopen (danwel een Monoblock)?

Die back-up heater in de binnenunit is voor zowel SWW als verwarming normaliter?

Ik zou zoizo een monoblok kopen afhankelijk van de leidinglengte. Split is niet iets waar ik warm van word als ik het zie, ze gaan gewoon lekken. 9kw kan je altijd neerzetten maar is eventueel zonde van het geld.

Sww heeft eigen heater in de tank.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:35
flippy schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:05:
[...]

Ik zou zoizo een monoblok kopen afhankelijk van de leidinglengte. Split is niet iets waar ik warm van word als ik het zie, ze gaan gewoon lekken. 9kw kan je altijd neerzetten maar is eventueel zonde van het geld.

Prijsverschil tussen een 7 kw en 9 Kw J Mono is na subsidie € 105 dus dat lijkt mij geen issue.

• Flight777
flippy schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:05:
[...]

Leidinglengte zal niet een probleem zijn. Echter:

Monoblock 9kw ga ik dus richting 1100 euro extra, deze split kit 9kw kan ik kopen voor ~5900 euro incl all-in-one binnenunit. Daar zit 3000 euro subsidie op, dus effectief kost hij mij 2900 euro.

Monoblock + aparte 200L Panasonic boiler zal meer richting de 7000 gaan (plus evt nog extra geld voor alle componenten die al in de all-in-one zitten verwerkt maar nu apart moeten worden gekocht) als ik zo snel even rondkijk.

Bovestaand dillema is dus de vraag: Is dat het verschil waard :?

Qua heater, deze zit in de binnenunit en is dit dus voor verwarming en SWW of alleen SWW?

[Voor 6% gewijzigd door Flight777 op 01-02-2023 14:16]

• flippy
  • Niet online
Flight777 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:12:
[...]

Leidinglengte zal niet een probleem zijn. Echter:

Monoblock 9kw ga ik dus richting 1100 euro extra, deze split kit 9kw kan ik kopen voor ~5900 euro incl all-in-one binnenunit. Daar zit 3000 euro subsidie op, dus effectief kost hij mij 2900 euro.

Monoblock + aparte 200L Panasonic boiler zal meer richting de 7000 gaan (plus evt nog extra geld voor alle componenten die al in de all-in-one zitten verwerkt maar nu apart moeten worden gekocht) als ik zo snel even rondkijk.

Bovestaand dillema is dus de vraag: Is dat het verschil waard :?

Qua heater, deze zit in de binnenunit en is dit dus voor verwarming en SWW of alleen SWW?

[Afbeelding]
Hoe kom je aan die rekensom? 9kw monoblok is 4600 met 3k subsidie is 1600+ rond de 1 a 1.5k voor een sww tank of losse warmtepompboiler met subsidie. Dan kom ik op 3k uit met de losse pols gerekend. Dat is evenveel als die biblok met ook nog eens meer liters en minder gezeik.

[Voor 7% gewijzigd door flippy op 01-02-2023 14:27]

• Flight777
flippy schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:25:
[...]

Hoe kom je aan die rekensom? 9kw monoblok is 4600 met 3k subsidie is 1600+ rond de 1 a 1.5k voor een sww tank of losse warmtepompboiler met subsidie. Dan kom ik op 3k uit met de losse pols gerekend. Dat is evenveel als die biblok met ook nog eens meer liters en minder gezeik.
9kw Monoblock 4600 euro check, Spanje heeft er genoeg (split kit komt ook uit Spanje). Maar SWW tank/boiler, zat ik te kijken naar bijvoorbeeld PAW-DHW200F die zijn ~2100. Echter zie ik dat je daar ook 750 euro subsidie op krijgt inderdaad dus 3k uiteindelijk. Dan is dat maar een heel klein verschil.

SWW tank vs warmtepompboiler, zit daar verschil in? Ik dacht dat je bij een Monoblock sowieso een warmtepompboiler nodig hebt voor SWW?

Edit:

Ok ik begin door de bomen het bos weer te zien ;) Tank vs boiler zijn inderdaad ook verschillen. Zoiets zou dus kunnen?

PAW-TD20C1E5

Wat is het voordeel van deen tank tov warmtepompboiler, die laatste doet alles zelf en verliest geen warmte maar kost wel energie?

[Voor 17% gewijzigd door Flight777 op 01-02-2023 14:56]

• Gary199
Flight777 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:02:
[...]

In tijden van defrosts bij 0*C moet je bij een 9kW 2,5 tot 3kW aftrekken van het nominale vermogen om het werkelijk beschikbare vermogen te weten in die omstandigheden.
Die uitkomst kun je ook hanteren om het beschikbare vermogen te weten bij -10*C
Dat is mijn conclusie na de kennismakingsperiode van een half jaar en het verstreken stookseizoen.

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-06 23:09
Ik ga straks 18x2 leggen om meer flow en inhoud te krijgen dan bij 16x2.

iRacing Profiel

• Gary199
flippy schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:59:
[...]

Ik wil niet tegenspreken maar met 2.200M3 heb ik 12kW nodig en geen resterende 7 om bij defrosts en -8 een beetje in de buurt te komen.
En de 8kWh van @Koevlaas2 heb ik voor mezelf bijgesteld naar 9kWh.
Zeker nu ik redelijk goed weet wat een gasketel werkelijk presteert bij goed inregelen, niet te hoge water temperatuur en goed onderhoud.

• flippy
  • Niet online
Flight777 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:40:
[...]

9kw Monoblock 4600 euro check, Spanje heeft er genoeg (split kit komt ook uit Spanje). Maar SWW tank/boiler, zat ik te kijken naar bijvoorbeeld PAW-DHW200F die zijn ~2100. Echter zie ik dat je daar ook 750 euro subsidie op krijgt inderdaad dus 3k uiteindelijk. Dan is dat maar een heel klein verschil.

SWW tank vs warmtepompboiler, zit daar verschil in? Ik dacht dat je bij een Monoblock sowieso een warmtepompboiler nodig hebt voor SWW?

Edit:

Ok ik begin door de bomen het bos weer te zien ;) Tank vs boiler zijn inderdaad ook verschillen. Zoiets zou dus kunnen?

PAW-TD20C1E5

Wat is het voordeel van deen tank tov warmtepompboiler, die laatste doet alles zelf en verliest geen warmte maar kost wel energie?
je haalt de verschillende soorten tanks door elkaar. de ene is een losse electrischer boiler en de laatste die je noemt sluit je aan op de warmtepomp.

en ja, een monoblok kan gewoon een SWW tank opwarmen tot 55 graden.

als je de tank op zolder moet zetten is een losse warmtpeompboiler gewoon handiger. geen leidingen naar boven te hoeven trekken en de 2 systemen blijven gescheiden. stukken simpeler. een atlantic explorer v4 is zo'n beetje de standaard voor de meeste die goed bekend is.

als je de tank vlakbij de warmtpomp kan krijgen (denk minder dan 10 meter) zoals in een bijkeuken of zo kan je gewoon een monoblok pakken. voor langere afstanden is het doorgaans handiger om het gewoon op te splitsen zodat je niet elke SWW run die hele leiding aan het opwarmen bent voor jan joker.
Gary199 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:48:
[...]

Ik wil niet tegenspreken maar met 2.200M3 heb ik 12kW nodig en geen resterende 7 om bij defrosts en -8 een beetje in de buurt te komen.
En de 8kWh van @Koevlaas2 heb ik voor mezelf bijgesteld naar 9kWh.
Zeker nu ik redelijk goed weet wat een gasketel werkelijk presteert bij goed inregelen, niet te hoge water temperatuur en goed onderhoud.
je spreekt me ook niet tegen. dit gaat ook niet over jouw situatie.als je echt zo lomp uitkomt is het doorgaans eerder handiger om 2x 5kW neer te zetten dan 1 dikke tcap van 12kW+. daar voorkom je het nare gedrag van tcaps mee rond het vriespunt.

[Voor 17% gewijzigd door flippy op 01-02-2023 17:57]

• Gary199
flippy schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:54:
[...]

je haalt de verschillende soorten tanks door elkaar. de ene is een losse electrischer boiler en de laatste die je noemt sluit je aan op de warmtepomp.

als je de tank op zolder moet zetten is een losse warmtpeompboiler gewoon handiger. geen leidingen naar boven te hoeven trekken en de 2 systemen blijven gescheiden. stukken simpeler. een atlantic explorer v4 is zo'n beetje de standaard voor de meeste die goed bekend is.

als je de tank vlakbij de warmtpomp kan krijgen (denk minder dan 10 meter) zoals in een bijkeuken of zo kan je gewoon een monoblok pakken. voor langere afstanden is het doorgaans handiger om het gewoon op te splitsen zodat je niet elke SWW run die hele leiding aan het opwarmen bent voor jan joker.

[...]

je spreekt me ook niet tegen. dit gaat ook niet over jouw situatie.als je echt zo lomp uitkomt is het doorgaans eerder handiger om 2x 5kW neer te zetten dan 1 dikke tcap van 12kW+. daar voorkom je het nare gedrag van tcaps mee rond het vriespunt.
snope

• Tranquility
Ondertussen hier de Caleffi Dirtmag magnetische vuilafscheider besteld, was nog in een aanbieding ook dus mooi meegenomen. :) Plus nog een extra Caleffi ontluchter met 1/2 aansluiting, die kan ik mooi op de afscheider of evt. op de vloerverwarmingverdeler schroeven i.p.v. de handmatige ontluchter die er nu op zit.

• psycho-realm
MikeyMan schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:35:
[...]

Je kunt de afgifte berekenen natuurlijk. Teveel afgifte is makkelijker mee te werken dan te weinig afgifte. En je moet ook rekening houden met de minimale afgifte van je warmtepomp.

En daarnaast ben je natuurlijk ook afhankelijk van je aanvoerleidingen. Wat ligt daar?

16 met 10cm h-o-h lijkt hier nu voldoende voor een huis uit 2007.
Dank voor je reactie. Het gaat om een woning van 1971 en de aanvoer leiding moet ik nog leggen. Ik dacht zelf gewoon 32mm te nemen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

psycho-realm schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:26:
[...]

Dank voor je reactie. Het gaat om een woning van 1971 en de aanvoer leiding moet ik nog leggen. Ik dacht zelf gewoon 32mm te nemen.
Dan zit daar geen belemmering in iig.

Ik moet het met 20mm per verdieping doen :P

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Is een vuilafscheider überhaupt heel erg nodig...? Los van de (flex) aanvoerleidingen ligt de vloerverwarming sinds 2018/2019. Verdelers van kunststof ook.

• Gary199
MikeyMan schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:46:
[...]

Dan zit daar geen belemmering in iig.

Ik moet het met 20mm per verdieping doen :P
Maak een berekening van de doorlaat door de binnendiameter met 1 mm te verminderen
en maak berekeningen van de doorlaat in cm voor en na de vermindering. Je weet dan wat er procentueel aan flow wordt ingeleverd met een halve mm aanslag op de binnenwand.
Maak de berekening vooral t.a.v. 16 mm buis.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Gary199 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 07:22:
[...]

Maak een berekening van de doorlaat door de binnendiameter met 1 mm te verminderen
en maak berekeningen van de doorlaat in cm voor en na de vermindering. Je weet dan wat er procentueel aan flow wordt ingeleverd met een halve mm aanslag op de binnenwand.
Maak de berekening vooral t.a.v. 16 mm buis.
16mm is wel heel schraal als standleiding.

• Gary199
bbbrumbrum schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 07:23:
[...]

16mm is wel heel schraal als standleiding.
Klopt, maar ook de nauwere leidingen slibben dicht en die liggen aan het einde van een groep met de laagste druk.

• Tranquility
MikeyMan schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:48:
Is een vuilafscheider überhaupt heel erg nodig...? Los van de (flex) aanvoerleidingen ligt de vloerverwarming sinds 2018/2019. Verdelers van kunststof ook.
Het gaat om de metaaldeeltjes. Ik neig mee te gaan met wat Flippy zegt en dat een microbellen ontluchter niet zo veel zin heeft bij kunststof en koper. Maar een magneetfilter heeft altijd nut om metaaldeeltjes af te vangen die van de pomp o.i.d, afkomen denk ik.

In dit filmpje van John Visser wordt duidelijk waarom een magneetfilter belangrijk is. Hij heeft het hier ook over een microbellen ontluchter, maar die werken dus pas vanaf 50 graden en is ook alleen zinvol bij gebruik van stalen leidingwerk en een CV-ketel. Ik zou zelf dus nooit stalen leidingen gebruiken. Hier is alles kunststof met een beetje koper.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tranquility schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:22:
[...]

Het gaat om de metaaldeeltjes. Ik neig mee te gaan met wat Flippy zegt en dat een microbellen ontluchter niet zo veel zin heeft bij kunststof en koper. Maar een magneetfilter heeft altijd nut om metaaldeeltjes af te vangen die van de pomp o.i.d, afkomen denk ik.

In dit filmpje van John Visser wordt duidelijk waarom een magneetfilter belangrijk is. Hij heeft het hier ook over een microbellen ontluchter, maar die werken dus pas vanaf 50 graden en is ook alleen zinvol bij gebruik van stalen leidingwerk en een CV-ketel. Ik zou zelf dus nooit stalen leidingen gebruiken. Hier is alles kunststof met een beetje koper.
Maar dan hebben we het dus over metaaldeeltjes uit de warmtepomp zelf oid?
Kan me er niet zo goed een voorstelling bij maken waar dat dan allemaal vandaan zou moeten komen.

Heb welgeteld 3 meter stalen leiding en een stalen CV verdeler. Als ik dan kijk naar de prijs van zo'n ding...

En zat er trouwens al niet een magneetfilter in de unit zelf?

• Gary199
Tranquility schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:22:
[...]

Ik zou me kunnen voorstellen dat onder invloed van zuurstof koper "verkankerd"
En de genoemde 50*C lijkt me ook niet gelijk een 100% overgang.
Vaak lopen dit soort processen geleidelijk van 0 naar 100%
Maar de keus is begrijpelijk.

• Gary199
MikeyMan schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:39:
[...]

Maar dan hebben we het dus over metaaldeeltjes uit de warmtepomp zelf oid?
Kan me er niet zo goed een voorstelling bij maken waar dat dan allemaal vandaan zou moeten komen.

Heb welgeteld 3 meter stalen leiding en een stalen CV verdeler. Als ik dan kijk naar de prijs van zo'n ding...

En zat er trouwens al niet een magneetfilter in de unit zelf?
Gedurende vele jaren heb ik bij mij een CV installatie met massieve stalen buizen en idem radiatoren zien werken. De 1e CV ketel was een bonk ijzer. Ik stond daar ook niet ieder moment naast om te ontluchten. In datzelfde aantal jaren is er nooit iets dichtgeslibd of doorgeroest en nooit behoefde een pomp te worden vervangen.
Het ging daarbij om 21 radiatoren en vele meters leiding
Wat dat betreft ...

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Gary199 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:40:
[...]

Ik zou me kunnen voorstellen dat onder invloed van zuurstof koper "verkankerd"
Kun je die uitleggen?

SWW is vaak koper, zeker in het verleden. SWW water bevat sowieso zuurstof.

• Gary199
bbbrumbrum schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:14:
[...]

Kun je die uitleggen?

SWW is vaak koper, zeker in het verleden. SWW water bevat sowieso zuurstof.
Echt uitleggen niet, maar ik heb wel eens koperleidingen gezien waarlangs water lekte.
Uiteindelijk rot dat door lijkt me. Hoe lang dat duurt ? Geen idee en zal ook van omgeving afhangen ?
Dat wil je toch liever niet aan de binnenkant

• Tranquility
Dus gewoon voor een stukje "peace of mind" altijd een magneetfilter (vuilafscheider) plaatsen bij installatie van een warmtepomp. Baat het niet dan schaadt het niet. Een microbellen ontluchter zou bij LTV-systemen sowieso weinig tot geen zin hebben omdat die dus pas werken vanaf zo'n 50 graden. Behoudens de mening van een ervaren installateur (John Visser) die filmpjes van zijn werk op YT plaatst heb ik verder nog geen onderbouwing hiervan gevonden.

• Gary199
Tranquility schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:34:
Dus gewoon voor een stukje "peace of mind" altijd een magneetfilter (vuilafscheider) plaatsen bij installatie van een warmtepomp. Baat het niet dan schaadt het niet. Een microbellen ontluchter zou bij LTV-systemen sowieso weinig tot geen zin hebben omdat die dus pas werken vanaf zo'n 50 graden. Behoudens de mening van een ervaren installateur (John Visser) die filmpjes van zijn werk op YT plaatst heb ik verder nog geen onderbouwing hiervan gevonden.
Lijkt niet onwaarschijnlijk wat Visser beweert. Hogere temp minder zuurstof in microbellen, Die zullen zich verzamelen in een grotere bel. Lijkt toch wel een geleidelijk proces. Zou me goed kunnen voorstellen dat een beetje wasverzachter in het systeem de microbellen "om zeep" helpt. Of je daar een ander probleem voor terug krijgt of er juist nog een probleem mee elimineert ? Geen idee.

[Voor 12% gewijzigd door Gary199 op 02-02-2023 10:43]

Nu mijn WH-MDC07J3E5 WP bijna 2 maanden draait heb ik maar even de tijd genomen om mijn ervaringen van beslissing tot aanschaf, opstellen installatieschema, installatie en finetunen te delen in een eigen Topic. Ik zal 't in de loop van de tijd nog wat verder aanvullen. Hopelijk hebben jullie er wat aan, net zoals ik enorm veel heb gehad aan alle informatie & feedback hier.

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:17
Stuitte op een aardig filmpje wat het gevaar van recirculatie bij de buitenunit relativeert. Dat gevaar wordt op dit forum nogal benadrukt. Maar het lijkt veel minder een cop-killer te zijn, althans volgens de mannen van dit filmpje. Benieuwd naar de reacties van de vele deskundigen hier.
https://youtu.be/L5O2BSFqWwY

• jvaessen
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-06 23:08
Hi allen,

Ik heb sinds vanochtend een acuut probleem wanneer de Pana (9kwh mono) het SWW vat van 300 liter wil bijverwarmen.

De controller geeft 'out of the blue' melding H91 aan: https://tweakers.net/i/c_c6oz5yIlxDRYVHvpc6hCK55RA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cdQ30UWtqPfqAcIYAgTpgx7W.png?f=user_large

Tankverwarming in het menu staat uit, en alle kleppen, kranen, etc. staan open. Ik heb een SWW vat van Fujitsu (= DJG) met een 750w elektrisch element in de tank. In menu staat hij op internal element. Ik merk dat de Pana de temp wel verhoogt, maar telkens de foutcode H91 geeft. Ik klik dan op dicht en dan gaat hij weer een paar minuten verder en valt dan weer doodleuk in storing..

Wie weet raad? Ik zie een hoop discussie hier al over, maar geen oplossing.. Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2

[Voor 7% gewijzigd door jvaessen op 02-02-2023 12:03]

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-06 21:03
@jvaessen als hij op internal element staat gebruik je dus niet de 750w element in de heater maar de heater van de panasonic zelf (die dan het CV water verwarmd en daarmee de boiler verwarmd). Waarom gebruik je niet de 'external' setting?

De overbelasting komt dus nu van het interne element. Dat kan voorkomen als er even een luchtbel voorbij kwam en het element hierdoor z'n hitte niet kwijt kon. Nu is dan de bescherming ingesprongen en die moet je handmatig resetten. Staat wel in de manual waar je deze weer kan resetten (knopje,schakelaar ergens bij het bord).
hnq schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:08:
Stuitte op een aardig filmpje wat het gevaar van recirculatie bij de buitenunit relativeert. Dat gevaar wordt op dit forum nogal benadrukt. Maar het lijkt veel minder een cop-killer te zijn, althans volgens de mannen van dit filmpje. Benieuwd naar de reacties van de vele deskundigen hier.
https://youtu.be/L5O2BSFqWwY
In dit filmpje maar ook hier op 't forum wordt aangeraden de buitentemperatuur zoals de WP dat achterop meet en een aparte buitentemperatuursensor die niet beïnvloed wordt door de WP met elkaar te vergelijken. Als daar geen groot verschil in zit en 't verschil redelijk constant is dan is dat m.i. een goede indicatie dat er geen probleem is.

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07:58
jvaessen schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:54:
Hi allen,

Ik heb sinds vanochtend een acuut probleem wanneer de Pana (9kwh mono) het SWW vat van 300 liter wil bijverwarmen.

De controller geeft 'out of the blue' melding H91 aan: [Afbeelding]
[Afbeelding]

Tankverwarming in het menu staat uit, en alle kleppen, kranen, etc. staan open. Ik heb een SWW vat van Fujitsu (= DJG) met een 750w elektrisch element in de tank. In menu staat hij op internal element. Ik merk dat de Pana de temp wel verhoogt, maar telkens de foutcode H91 geeft. Ik klik dan op dicht en dan gaat hij weer een paar minuten verder en valt dan weer doodleuk in storing..

Wie weet raad? Ik zie een hoop discussie hier al over, maar geen oplossing.. Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2
Ik heb wel eens gezien dat als je in de settings wat veranderd, dat dan enige tijd later nog een foutmelding voorbij komt op basis van de eerdere settings. Misschien is het dus een false positive, boel aan/uit, nog even aankijken.

Anders houdt deze foutmelding verband met de booster heater in de SWW tank. Op de main PCB zit een aansluiting voor de OLP (over load protection) van de booster heater. Dit is een beveiliging die inkomt als de tankheater te warm wordt. Als je deze niet hebt, dan dient hij doorgelust te worden (en de externe heater is ingeschakeld in de settings).

Verder heeft de service manual nog wel het aan ander te melden over hoe verder te gaan met deze fout.

• wessy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-05 11:40
Thorsd schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:48:
[...] Anders houdt deze foutmelding verband met de booster heater in de SWW tank. Op de main PCB zit een aansluiting voor de OLP (over load protection) van de booster heater. Dit is een beveiliging die inkomt als de tank te warm wordt. Als je deze niet hebt, dan dient hij doorgelust te worden (en de externe heater is ingeschakeld in de settings).
Dit was het bij mij. Ik had dezelfde H91 foumelding. Vervolgens op de main PCB de een draadbrugje geplaats voor OLP. En probleem was verholpen.

• thehog
wessy schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:50:
[...]

Dit was het bij mij. Ik had dezelfde H91 foumelding. Vervolgens op de main PCB de een draadbrugje geplaats voor OLP. En probleem was verholpen.
Hij heeft hem op intern staan dus dan is dit niet nodig :) (maar inderdaad zoals ik al aangaf kan hij hem beter op extern zetten en de draadbrug plaatsen als de tank niet een eigen OLP aansluiting heeft)

• jvaessen
thehog schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:18:
@jvaessen als hij op internal element staat gebruik je dus niet de 750w element in de heater maar de heater van de panasonic zelf (die dan het CV water verwarmd en daarmee de boiler verwarmd). Waarom gebruik je niet de 'external' setting?

De overbelasting komt dus nu van het interne element. Dat kan voorkomen als er even een luchtbel voorbij kwam en het element hierdoor z'n hitte niet kwijt kon. Nu is dan de bescherming ingesprongen en die moet je handmatig resetten. Staat wel in de manual waar je deze weer kan resetten (knopje,schakelaar ergens bij het bord).
Ok, dankje. Heb hem nu weer op external gezet, wist eerlijk gezegd niet wat beide waren.. 8)7

Ik ga zoeken waar de reset zit, dit is op het moederbord op de pana bedoel je?

• jvaessen
thehog schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:51:
[...]

Hij heeft hem op intern staan dus dan is dit niet nodig :) (maar inderdaad zoals ik al aangaf kan hij hem beter op extern zetten en de draadbrug plaatsen als de tank niet een eigen OLP aansluiting heeft)
Vreemde is ook nog dat ik hem eerst op extern had staan, toen fout kreeg, op intern zette en nu weer terug zet op extern... Wellicht is de melding ook van toen. Echter tijd gewerkt zonder foutmelding.

De OLP beveiliging, zit dat op het elektrische element van de tank heater? Die van mij is van DJG dus niet panasonic zelf.

• thehog
De interne OLP is een (ik geloof mini klein rood) knopje van de heater zelf. Kijk even in de service manual bij de error code.
De externe OLP (een van de schroefverbindingen in de warmtepomp) moet je eigenlijk aansluiten op de OLP van de boiler. Als de boiler die niet heeft dan moet je een draadbrug plaatsen tussen de twee contacten van de warmtepomp (zodat de warmtepomp denkt dat er geen OLP probleem is).

Nu je hem op extern hebt gezet zal je dat laatste dus wel even moeten regelen. En ook de interne heater wil je wel resetten want die wordt gebruikt voor defrost en andere zaken.
thehog schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:48:
De interne OLP is een (ik geloof mini klein rood) knopje van de heater zelf. Kijk even in de service manual bij de error code.
De externe OLP (een van de schroefverbindingen in de warmtepomp) moet je eigenlijk aansluiten op de OLP van de boiler. Als de boiler die niet heeft dan moet je een draadbrug plaatsen tussen de twee contacten van de warmtepomp (zodat de warmtepomp denkt dat er geen OLP probleem is).

Nu je hem op extern hebt gezet zal je dat laatste dus wel even moeten regelen. En ook de interne heater wil je wel resetten want die wordt gebruikt voor defrost en andere zaken.
Het draadbruggetje dat nodig is voor de externe OLP:

• jvaessen
thehog schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:48:

Deze heb ik gevonden.. even zoeken welke het is. Dank voor de hulp iedereen, echt top! _/-\o_

• thehog
CN-OLP2 is dus de externe verbinding die @blb4 laat zien in zijn plaatje

CN-OLP1 is de verbinding op de printplaat naar de interne OLP die je met de hand kan resetten

• FransvWoerkom
jvaessen schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:05:
[...]

Deze heb ik gevonden.. even zoeken welke het is. Dank voor de hulp iedereen, echt top! _/-\o_

[Afbeelding]
Ja, zoals bij meer Panasonic handleidingen weet je hier niet of ze het over de interne (backup) heater of de externe (booster) heater hebben en of OLP1, OLP2 en OLP nu dezelfde of verschillende zijn en of dat plaatje nu de interne droogkookbeveiliging van de backup heater of de externe (maar bij de splits in de binnenunit) van de tank is.

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 01-06 13:44
Wat betreft een magneetfilter, ik heb er op zich ook ooit een gekocht en die zit er ook in ( bij een van de drie pompen hier ).
Maar later bedacht ik me dat aangezien ik stalen radiatoren heb ( T1 tot T22 ) ik ook gewoon wat kleine magneetjes in het midden van de radiatoren kon plakken.
Die heb ik bij iedere radiator aan de achterkant zitten, en kosten bijna niets.
Is maar een ideetje, bij mij werkt het goed ( tot nu toe dan ).

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:23

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

annespruit1980 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:43:
Wat betreft een magneetfilter, ik heb er op zich ook ooit een gekocht en die zit er ook in ( bij een van de drie pompen hier ).
Maar later bedacht ik me dat aangezien ik stalen radiatoren heb ( T1 tot T22 ) ik ook gewoon wat kleine magneetjes in het midden van de radiatoren kon plakken.
Tot je de magneetjes los maakt en de vervuiling hupsakee meegesleurd wordt :).

Life is not about specs, it is about joy!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 01-06 13:44
bartvl schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:51:
[...]

Tot je de magneetjes los maakt en de vervuiling hupsakee meegesleurd wordt :).
Oplossing is de magneetjes niet los te maken.....
En ik denk dat het dan aan de binnenkant erg vastgekoekt zit.
Zit bij mij aardig in het midden van de radiator, dus ik denk dat als het naar beneden valt, het daar op de bodem blijft liggen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

annespruit1980 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:54:
[...]

Zit bij mij aardig in het midden van de radiator, dus ik denk dat als het naar beneden valt, het daar op de bodem blijft liggen.
Zo niet heb je in plaats van af en toe een beetje rommel nu ineens een bij elkaar verzamelde klont rommel onderweg naar je pomp...

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:23

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

annespruit1980 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:54:
[...]

Het magneetfilter kun je zo nu en dan spoelen om hem schoon te maken. Jij zult er dan af en toe magneetjes bij moeten plakken ;).

Life is not about specs, it is about joy!

• sjimmie
@annespruit1980 ik ga graag voor oplossingen die robuuster zijn.
want wat als je je huis verkoopt en de volgende eigenaar die gekke magneetjes weghaalt? een kwartiertje later kan die dan een dure reparatie laten uitvoeren. :(

• Flight777
flippy schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:54:

Duidelijk, bedankt. Om maar meteen goed beeld te geven, plaatsing heb ik als volgt in gedachten:

Zo dicht mogelijk naar de huidige CV aansluitingen, in die kast komt dan ook de boiler en alles.

Nu de vraag: heb ik uberhaubt ergens voordeel van als ik alsnog voor een warmtepomp boiler zou kiezen ipv een normaal boilervat? Met subsidie ontlopen ze elkaar niet zoveel.

Ontzie ik daarmee de WP meer bijvoorbeeld, waardoor de verwarming tijdens koude dagen beter behouden blijft? Of heb ik uiteindelijk alleen maar meer stroomverbruik omdat ik nu twee WPen heb ipv 1?

• FransvWoerkom
annespruit1980 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:43:
Jammer dat het magnetisch veld binnen de radiator bijna nul is. De magnetische veldlijnen lopen van de magneet door de radiatorwand weer naar buiten. Kompassen zitten bij stalen schepen aan de buitenkant. Binnen doen ze het niet.

• Gary199
FransvWoerkom schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:26:
[...]

Jammer dat het magnetisch veld binnen de radiator bijna nul is. De magnetische veldlijnen lopen van de magneet door de radiatorwand weer naar buiten. Kompassen zitten bij stalen schepen aan de buitenkant. Binnen doen ze het niet.
Is dit een reële 1 op 1 vergelijking ?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Op koperbuis (of alu/pex) werkt het (soort van) wel, maar dan blijven ze dus niet zelf plakken en is de stroomsnelheid te hoog.
RVS meestal ook.

@Gary199 zoekterm: Magnetische permeabiliteit. Verder de natuurkunde uitdiepen gaat al snel offtopic.

[Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 02-02-2023 20:37]

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• psycho-realm
Is er hier iemand die rechtstreeks bij Aircologic (verdeler) of andere distribeur heeft ingekocht? Scheelt het veel in prijs?

• twain4me
  • Nu online
psycho-realm schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:40:
Is er hier iemand die rechtstreeks bij Aircologic (verdeler) of andere distribeur heeft ingekocht? Scheelt het veel in prijs?
nee, maar ik gok dat het duurder is of je moet voor de hele straat willen kopen. enkele orders zijn eigenlijk altijd duurder dan internetaanbieders in de instalatiewereld. zelfde geld voor een tent als wasco.. alleen inschrijven geeft je nog niet de prijzen die warmteservice krijgt. Grappige is dat waneer je dan iets (goedkoper) besteld bij warmteservice het wel in een wasco doosje komt en je ook nog consumenten bescherming hebt :+

• Gary199
Proton_ schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:36:
Op koperbuis (of alu/pex) werkt het (soort van) wel, maar dan blijven ze dus niet zelf plakken en is de stroomsnelheid te hoog.
RVS meestal ook.

@Gary199 zoekterm: Magnetische permeabiliteit. Verder de natuurkunde uitdiepen gaat al snel offtopic.
;) ik heb geen interesse.Mijn kennis van permeabiliteit betreft in hoofdzaak kwartsiet.

• flippy
  • Niet online
Flight777 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:58:
[...]

Nu de vraag: heb ik uberhaubt ergens voordeel van als ik alsnog voor een warmtepomp boiler zou kiezen ipv een normaal boilervat? Met subsidie ontlopen ze elkaar niet zoveel.
Ontzie ik daarmee de WP meer bijvoorbeeld, waardoor de verwarming tijdens koude dagen beter behouden blijft? Of heb ik uiteindelijk alleen maar meer stroomverbruik omdat ik nu twee WPen heb ipv 1?
in dat geval is een monoblok en een losse tank de beste oplossing. de afstand is zo kort dat het een non issue is. dus geen losse warmtepompboiler nodig.

de verschillen onder de streep zijn vrij klein. enigste nadeel dat je verwarming stopt enkele uren tot de tank weer warm is overdag. in matig weer geen probleem omdat de zon het dan toch overneemt. in extreme dagen betekt het dat je stooklijn iets steiler moet staan om de tijd dat je niet verwamt weer in te halen. dat kost je iets efficeintie op papier. maar daar staat weer tegenover dat de warmtepomp efficeinter is in warm water maken dan een losse warmtepompboiler. onder de streep gaat het erom wat het meest pracitsche werkt qua installatie.

Pagina: 1 ... 124 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee