Toon posts:

Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie OverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 123 ... 134 Laatste
Acties:
  • 620.462 views

• schrobbelbob
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-03 14:28
Briljant ! Ik dacht meer aan een klimop hegje met een open gat voor de fan outlet, evt de unit groen spuiten, vermoed dat het rooster voor
De fan los afneembaar is.

Maar vooralsnog zet ik de balk eronder kijken of het gebrom van de fan minder wordt.

Als er iemand nog een tip heeft voor iets van een plastic bak eronder om een afvoer te maken hoor ik het graag!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 26-03 21:21
schrobbelbob schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:19:
[...]

Dat valt reuze mee. idee is wel dat te vervangen voor een klimophaagje. Het is echt geen aangezicht zo’n machine op je balkon, dus dit leek me een mooie snelle tijdelijke oplossing
Kijk even in de grafiek of de Pana een lagere Tb meet zodra de Pana aan is, en of die Tb daalt zodra het aantal Hz toeneemt. Als dat het geval is ademt de Pana zijn eigen uitgeblazen koude lucht weer in. Wanneer het meevalt (een graad kan altijd) heb je een prima oplossing.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:04
schrobbelbob schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:23:
[...]

Briljant ! Ik dacht meer aan een klimop hegje met een open gat voor de fan outlet, evt de unit groen spuiten, vermoed dat het rooster voor
De fan los afneembaar is.

Maar vooralsnog zet ik de balk eronder kijken of het gebrom van de fan minder wordt.

Als er iemand nog een tip heeft voor iets van een plastic bak eronder om een afvoer te maken hoor ik het graag!
bedoel je een soort wasmachine lekbak? dus een bak aangesloten op "riool"

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:21
schrobbelbob schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:55:
[...]

[Afbeelding]

Jawel dat loopt prima weg die
Tegels zijn 4cm hoog wil wel van het water af op m’n balkon want het vriest dicht en het is een natte bende op dat beton, lijkt me
Niet goed.

Ik zit te denken aan een plastic bak eronder met een afvoer er aan en dan vervolgens alles door naar het beton vastbouten.
Is het niet het scherm dat resoneert op je balkon dat je hoort? Als bij mij de warmtepomp bijna een deice gaat doen hoor je hem ook een harder zuigend geluid maken (binnen hoor ik helemaal niets overigens). De pomp meer ruimte geven zou mijn eerste advies zijn.

6760wp enphase zuid-west, 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• Tiesert
Hi @Motorfret Ik zou jouw oplossing voor de t-cap willen proberen. Heb het kastje van Conrad binnen en de externe Pana buitensensor is onderweg.

Zou je misschien een tekeningetje willen delen wat je gemaakt hebt? Vind het lastig om me voor te stellen hoe de kabeltjes en aansluitingen lopen en waar de weerstand precies zit.

Welke weerstand zou ideaal zijn, 24k Ω of 15k Ω ipv de door jou gebruikte 50k Ω?
Alvast dank voor je hulp!

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:52
schrobbelbob schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:19:
[...]

Dat valt reuze mee. idee is wel dat te vervangen voor een klimophaagje. Het is echt geen aangezicht zo’n machine op je balkon, dus dit leek me een mooie snelle tijdelijke oplossing
Zoals @Tiesert Zegt, even kijken of de temp flink varieert. Dat is het beste te zien bij een de-ice/ defrost. Of een keer uitzetten op de remote als hij lekker bezig is. Dan kijken wat de temp doet binnen de 5-10 min.

Had eerst variaties van 2-3 graad, nu minder dan 1 graad.

[Voor 5% gewijzigd door pgeene op 27-01-2023 13:22]

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

• schrobbelbob
pgeene schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:20:
[...]

Zoals @Tiesert Zegt, even kijken of de temp flink varieert. Dat is het beste te zien bij een de-ice/ defrost. Of een keer uitzetten op de remote als hij lekker bezig is. Dan kijken wat de temp doet binnen de 5-10 min.

Had eerst variaties van 2-3 graad, nu minder dan 1 graad.
Een goede check, daar heb je wat aan!

Ik heb bij een sww run als hij het laatste deeltje met de heater pakt duidelijk een hogere Tb van 2 graden meer, dus inderdaad is het bamboe ding ervoor weghalen is beter voor het rendement. Maarja lelijk aangezicht of wat minder rendement...

• schrobbelbob
twain4me schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:35:
[...]

bedoel je een soort wasmachine lekbak? dus een bak aangesloten op "riool"
Ja zoiets. Of ik plug hem dicht en ga met een slang werken met verwarmings lint eromheen?

• schrobbelbob
LinuZZ schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:40:
[...]

Is het niet het scherm dat resoneert op je balkon dat je hoort? Als bij mij de warmtepomp bijna een deice gaat doen hoor je hem ook een harder zuigend geluid maken (binnen hoor ik helemaal niets overigens). De pomp meer ruimte geven zou mijn eerste advies zijn.
Ga het scherm voor de test zowizo even weghalen
De brom lijkt een opstapeling van resonantie van de hele unit in de hoek van het balkon, de unit is best stil als je voor het balkon staat, dat valt niet tegen.

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12:01
schrobbelbob schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:42:
[...]

Ga het scherm voor de test zowizo even weghalen
De brom lijkt een opstapeling van resonantie van de hele unit in de hoek van het balkon, de unit is best stil als je voor het balkon staat, dat valt niet tegen.
Goed plan, de ventilator van een 5kW WP kan tot 1000 m3/uur (280 liter/sec) lucht moeten blazen. Die wil je zo min mogelijk blokkeren.
Ik heb hem op een houten garagedak staan, binnen hoor je eigenlijk alleen de trillingen van de compressor, buiten de ventilator.

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:40
@Tiesert Publisher to the rescue:

19,2kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• Tiesert
Geweldig! Dank je wel, ik ga het uitproberen en laat het hier weten.

In je tekening beschrijft je 50 of zelfs 75k Ohm. Je wilde toch juist lager?
Ik wil proberen met een 24 kΩ..
Edit: ja, snap hem. Hoger voor kleinere sprong! 75kΩ it is.

[Voor 16% gewijzigd door Tiesert op 27-01-2023 16:42]

• Motorfret
de sprong die gemaakt word, staat in de tekening er bij.
hogere waarde = kleinere sprong.

[Voor 23% gewijzigd door Motorfret op 27-01-2023 15:46]

19,2kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• schrobbelbob
Thorsd schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:49:
[...]

Goed plan, de ventilator van een 5kW WP kan tot 1000 m3/uur (280 liter/sec) lucht moeten blazen. Die wil je zo min mogelijk blokkeren.
Ik heb hem op een houten garagedak staan, binnen hoor je eigenlijk alleen de trillingen van de compressor, buiten de ventilator.
Ik heb de balken onder weer gemonteerd, het fan geluid is afgenomen en de unit is zeker wat stiller vooral in de naast gelegen kamer duidelijk merkbaar. Nu liggen er geen rubber tegels onder maar nu dreunt de compressor wel wat door
Het veranderd met de frequentie waarop die loopt. onder de 27hz wordt het gebrom "hoorbaar" binnen.
misschien dan toch veren er tussen om hem te isoleren van de woning?

iemand goede ervaringen of wie weet wat voor dempers goed werken bij de lage frequenties?

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:41
schrobbelbob schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:55:
[...]

[Afbeelding]

Jawel dat loopt prima weg die
Tegels zijn 4cm hoog wil wel van het water af op m’n balkon want het vriest dicht en het is een natte bende op dat beton, lijkt me
Niet goed.

Ik zit te denken aan een plastic bak eronder met een afvoer er aan en dan vervolgens alles door naar het beton vastbouten.
Voor het onwaarschijnlijke geval dat je nog eens bij de hoofdprint, de aansluitingen van sensors en thermostaat en de aardleks moet wezen, heb je een hoogwerker in je kelderbox?

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-03 21:33
schrobbelbob schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:52:
[...]

Ik heb de balken onder weer gemonteerd, het fan geluid is afgenomen en de unit is zeker wat stiller vooral in de naast gelegen kamer duidelijk merkbaar. Nu liggen er geen rubber tegels onder maar nu dreunt de compressor wel wat door
Het veranderd met de frequentie waarop die loopt. onder de 27hz wordt het gebrom "hoorbaar" binnen.
misschien dan toch veren er tussen om hem te isoleren van de woning?

iemand goede ervaringen of wie weet wat voor dempers goed werken bij de lage frequenties?
Ik heb zelf een muursteun met dempers:

Dat werkt prima, maar niet helemaal vergelijkbaar met jou situatie. Ik zou zeker de zoekfunctie gebruiken ik ben er zeker van dat er soortgelijke discussies zijn geweest in 1 van de Pana topics en daar was het probleem opgelost met ik geloof dempende veren.

Pana WH-MDC09J3E5

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:02
ecn1985 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:38:
[...]

Ik heb zelf een muursteun met dempers:
[Afbeelding]
Dat werkt prima, maar niet helemaal vergelijkbaar met jou situatie. Ik zou zeker de zoekfunctie gebruiken ik ben er zeker van dat er soortgelijke discussies zijn geweest in 1 van de Pana topics en daar was het probleem opgelost met ik geloof dempende veren.
Begin met big foots onder de balken dat zal een groot verschil maken.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-03 21:33
Carboy54 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:44:
[...]

Begin met big foots onder de balken dat zal een groot verschil maken.
Zeker mee eens, was er vanuit gegaan dat die er al onder zouden zitten, dat had ik even gemist. Maar dat is inderdaad een goed startpunt.

Pana WH-MDC09J3E5

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-03 10:46
thehog schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:49:
[...]

Hoezo? Ik vind de uitleg voor situatie C echt wel de beste. Met situatie A moet de buffer op een hogere temperatuur dan je afgifte zitten.
Had hier met de Pana split 9kW J de opstelling van het B-vat gelijk aan Model C
Dit gaf een continue verdeling Aanvoer naar Afgifte van plm. 20L/min en plm. 10L/min door het B-vat
De extra circulatiepomp, situatie exact als Model C, is van het type als in de Pana docu geadviseerd.
Als de interne Pana corculatiepomp stopte, stopte ook de extra pomp. Dus geen circulatie meer door het systeem.

Ik vond al een tijdlang dat de Kamstrup weinig vermogensafgifte registreerde ( reeds vanaf de installatie )
bij toch een redelijke COP in een installatie die voor 90% het van traditionele radiatoren moet hebben.
Ben gegaan voor een experiment - voor mij - en heb het B-vat gesitueerd alleen in de Retour en daar een
nuance op aangebracht. Er loopt nog een open "bypass" tussen Retour voor het B-vat en de Retour na het B-vat. Denk, weet dat niet, dat 45% Retour-water door het B-vat loopt en die verwarmt op Retour-niveau.

De Temp in het B-vat is grotendeels van de tijd in Temp plm. 1*C lager dan de Retour-temp volgens de Pana.
Bij een De-icing daalt de Temp in het Afgiftesysteem regelmatig tussen 30 en 27*C. Dat zou ik willen veranderen.
Komende dagen wil ik een Bypass aanbrengen tussen de Aanvoer en de Retour, de T-aansluiting op de Retour juist voor het B-vat.
Dat kost direct COP/VERMOGEN maar compenseert dat vermoedelijk in het stadium tot de volgende De-icing.
Door deze Bypass kan de interne circulatiepomp van de Pana zijn warme Aanvoer voor een De-icing weer door het B-vat sturen via zijn eigen "toerenregeling" en tijdens de De-icing kan het koude water eveneens naar het B-vat en wel geheel indien een thermisch gestuurde magneetklep de nog aan te brengen Bypass geheel opent om deze vervolgens na de De-icing weer ( geheel ? ) af te sluiten.
Deze "oplossing" heb ik verder nergens kunnen ontdekken en het is daarom nog maar de vraag of deze "oplossing" naar wens en behoren werkt.

NB
De reeds aangebracht Bypass van "Retour naar B-vat" geeft door de gewijzigde stroomrichting een verbetering in afgegeven vermogen te zien van plm. 21% gedurende inmiddels een aantal dagen.

[Voor 4% gewijzigd door Gary199 op 28-01-2023 13:23]

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Gary199 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 13:15:
[...]

Had hier met de Pana split 9kW J de opstelling van het B-vat gelijk aan Model C
Dit gaf een continue verdeling Aanvoer naar Afgifte van plm. 20L/min en plm. 10L/min door het B-vat
De extra circulatiepomp, situatie exact als Model C, is van het type als in de Pana docu geadviseerd.
Als de interne Pana corculatiepomp stopte, stopte ook de extra pomp. Dus geen circulatie meer door het systeem.

Ik vond al een tijdlang dat de Kamstrup weinig vermogensafgifte registreerde ( reeds vanaf de installatie )
bij toch een redelijke COP in een installatie die voor 90% het van traditionele radiatoren moet hebben.
Ben gegaan voor een experiment - voor mij - en heb het B-vat gesitueerd alleen in de Retour en daar een
nuance op aangebracht. Er loopt nog een open "bypass" tussen Retour voor het B-vat en de Retour na het B-vat. Denk, weet dat niet, dat 45% Retour-water door het B-vat loopt en die verwarmt op Retour-niveau.

De Temp in het B-vat is grotendeels van de tijd in Temp plm. 1*C lager dan de Retour-temp volgens de Pana.
Bij een De-icing daalt de Temp in het Afgiftesysteem regelmatig tussen 30 en 27*C. Dat zou ik willen veranderen.
Komende dagen wil ik een Bypass aanbrengen tussen de Aanvoer en de Retour, de T-aansluiting op de Retour juist voor het B-vat.
Dat kost direct COP/VERMOGEN maar compenseert dat vermoedelijk in het stadium tot de volgende De-icing.
Door deze Bypass kan de interne circulatiepomp van de Pana zijn warme Aanvoer voor een De-icing weer door het B-vat sturen via zijn eigen "toerenregeling" en tijdens de De-icing kan het koude water eveneens naar het B-vat en wel geheel indien een thermisch gestuurde magneetklep de nog aan te brengen Bypass geheel opent om deze vervolgens na de De-icing weer ( geheel ? ) af te sluiten.
Deze "oplossing" heb ik verder nergens kunnen ontdekken en het is daarom nog maar de vraag of deze "oplossing" naar wens en behoren werkt.

NB
De reeds aangebracht Bypass van "Retour naar B-vat" geeft door de gewijzigde stroomrichting een verbetering in afgegeven vermogen te zien van plm. 21% gedurende inmiddels een aantal dagen.
Kan je er een schema / tekening van maken? Plaatjes zeggen meestal meer dan woorden.

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:44
Bij welke temperatuur schakel je nu dan over van de reguliere situatie naar die met de extra weerstand?

En aangezien je toch de stooklijn aan moet passen en qm uit moet zetten (wat ik niet automatisch kan met de cz-taw1), zou het niet ook simpeler kunnen door handmatig tussen interne en externe sensor te schakelen?

Of zou het continue schuiven niet een optie zijn? Dan is het alleen rekening houden met de verschoven buitentemperatuur bij het instellen van de stooklijn. Of loopje dan risico op fouten bij bepaalde buitentemperaturen?

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:42
dirkmuis schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:59:
[...]

@Tiesert
Ifttt pakt hem eenmalig op. Daarna moet je er weer boven stijgen om hem opnieuw af te laten gaan.
Het is dan ook "temp daalt onder" en niet "temp is lager dan"
Een zachte uit zou kunnen, maar er is geen aan optie. Vandaar de Shelly die als externe thermostaat werkt

@Carboy54 dan 20.8 uit, 20.5 aan.
Denk niet dat het nodig is. Die 20.8 is voor jouw een “overshoot situatie” en daarom zal de temperatuur na het uitzetten waarschijnlijk nog verder stijgen. Ik geef overigens bij het uitgaan wel gelijk voorwaarden mee die dan nog gelden als de Wp weer aangaat, zoals een bepaalde -shift en een silent. Ook dan nog een applet met een delay van 60 minuten voor het weer stoppen van de silent na het weer aangaan. Binnen die 60 minuten kan je ook nog verder sturen, bijvoorbeeld na 20 minuten de shift wat omhoog. Levert dan eigenlijk een leuke slowstart op na een periode van uit zijn.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• Gary199
blb4 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 14:17:
[...]

Kan je er een schema / tekening van maken? Plaatjes zeggen meestal meer dan woorden.
Ik doe een poging:

• Motorfret
rykers schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:31:
[...]

Bij welke temperatuur schakel je nu dan over van de reguliere situatie naar die met de extra weerstand?

En aangezien je toch de stooklijn aan moet passen en qm uit moet zetten (wat ik niet automatisch kan met de cz-taw1), zou het niet ook simpeler kunnen door handmatig tussen interne en externe sensor te schakelen?

Of zou het continue schuiven niet een optie zijn? Dan is het alleen rekening houden met de verschoven buitentemperatuur bij het instellen van de stooklijn. Of loopje dan risico op fouten bij bepaalde buitentemperaturen?
Zodra de temperatuur van 5 naar 4 graden gaat, schakelt het relais in.
De temperatuur die de pana 'ziet' gaat dan van 4 naar 9 graden.
Mocht de buitentemperatuur verder zakken, zakt de temperatuur op de pana dus mee.

Stooklijn staat nu dus standaard op 38 graden bij Tb van 0 graden (waar dat voorheen - 5 was.

Met de huidige buitentemperaturen van tussen de ca. 0 en 5 graden had ik voorheen een stuiterende WP.
Inmiddels een run van 72 uur :9

Qm stand 1 gaat goed, stand 3 niet (stand 2 nog niet geprobeerd)
Dit komt doordat de pana vanaf 5 graden in Qm3 niet boven de 45hz wil.
En dan wordt er simpelweg niet genoeg vermogen geproduceerd. (ook al staat de stooklijn goed en shift je naar +5)

• blb4
  • Nu online
Zit de retour nu 2 x op ‘t buffervat aangesloten? En die klep zit er nu nog niet? En de bypass, waar zit die nu exact?

Ik heb een 7kW model, ook met alleen radiatoren en heb een 50 liter buffervat in de retour. Tussen aanvoer en ingang buffervat heb ik een bypass die open gaat tijdens defrost (als de pomp veel hoger dan de normale 10-16 liter/minuut komt), de energie voor de defrost komt dus vnl uit ‘t buffervat en hiermee wordt ook suizende leidingen voorkomen. Die bypass was bedoeld om te zorgen dat er altijd voldoende flow zou zijn ivm naregeling van radiatoren maar 't werkt dus ook uitstekend tijdens een defrost.

Nu ik weet dat de WP ook een defrost signaal kan afgeven had daarmee ook een driewegklep gestuurd kunnen worden waarmee 't hele afgiftesysteem uitgeschakeld zou worden en alleen de buffer nog in 't circuit zou blijven. 't werk nu echter prima dus ik laat 't maar gewoon zo.

Mogelijk heb je hier iets aan?

[Voor 31% gewijzigd door blb4 op 28-01-2023 19:27]

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• Carboy54
blb4 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:22:
[...]

Zit de retour nu 2 x op ‘t buffervat aangesloten? En die klep zit er nu nog niet? En de bypass, waar zit die nu exact?

Ik heb een 7kW model, ook met alleen radiatoren en heb een 50 liter buffervat in de retour. Tussen aanvoer en ingang buffervat heb ik een bypass die open gaat tijdens defrost (als de pomp veel hoger dan de normale 10-16 liter/minuut komt), de energie voor de defrost komt dus vnl uit ‘t buffervat en hiermee wordt ook suizende leidingen voorkomen. Die bypass was bedoeld om te zorgen dat er altijd voldoende flow zou zijn ivm naregeling van radiatoren maar 't werkt dus ook uitstekend tijdens een defrost.
[Afbeelding]

Nu ik weet dat de WP ook een defrost signaal kan afgeven had daarmee ook een driewegklep gestuurd kunnen worden waarmee 't hele afgiftesysteem uitgeschakeld zou worden en alleen de buffer nog in 't circuit zou blijven. 't werk nu echter prima dus ik laat 't maar gewoon zo.

Dat seriële buffervat helpt niet een flowstoring te voorkomen bij verwarming en na regeling radiatoren als alles dicht loopt of zie ik wat over het hoofd?

• blb4
  • Nu online
Carboy54 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:46:
[...]

Dat seriële buffervat helpt niet een flowstoring te voorkomen bij verwarming en na regeling radiatoren als alles dicht loopt of zie ik wat over het hoofd?
Mogelijk de bypass? 't Werkt hier uitstekend! Niet alles loopt dicht, gang, wc's, badkamer en (open) keuken staan altijd open waarmee ik nooit meer een flowstoring heb gehad, de bypass gaat dus bij normaal verwarmingsbedrijf nooit open. Dit is b.v. als ik in evohome alle (overige) ruimten op 5 graden zet en alle evohome bediende radiatoren dus dicht gaan. De flow is dan 9,5l/min. Tijdens deforst gaat de flow naar 35l/min en dan gaat de bypass dus open en gaat een groot deel van de flow direct over de buffer ipv via de radiatoren waardoor de stromingsgeluiden enorm beperkt blijven.

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:44
Motorfret schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:15:
[...]

Zodra de temperatuur van 5 naar 4 graden gaat, schakelt het relais in.
De temperatuur die de pana 'ziet' gaat dan van 4 naar 9 graden.
Mocht de buitentemperatuur verder zakken, zakt de temperatuur op de pana dus mee.

Stooklijn staat nu dus standaard op 38 graden bij Tb van 0 graden (waar dat voorheen - 5 was.

Met de huidige buitentemperaturen van tussen de ca. 0 en 5 graden had ik voorheen een stuiterende WP.
Inmiddels een run van 72 uur :9

Qm stand 1 gaat goed, stand 3 niet (stand 2 nog niet geprobeerd)
Dit komt doordat de pana vanaf 5 graden in Qm3 niet boven de 45hz wil.
En dan wordt er simpelweg niet genoeg vermogen geproduceerd. (ook al staat de stooklijn goed en shift je naar +5)
Echt stuiteren met heel veel start/stops heb ik niet, het is er nu ongeveer 1 per uur. Natuurlijk zou rustiger lopen wel fijn zijn, dus misschien toch maar de externe sensor en weerstand bestellen.

• Gary199
blb4 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:22:
[...]

[Afbeelding]

Retour gaat naar en door B-vat en tevens rechtstreeks naar WP. Ik wilde niet slechts het koudste water uit B-vat de retour van de WP in.
De bypass vanuit de Aanvoer plus klep moeten nog worden aangebracht.
De klep moet geopend worden omstreeks het moment van aanvang defrost en sluiten na ongeveer 5-8 minuten. Het gaat mij niet om stroomgeluiden doch om behoud van warmte in de vloer.
Aan te brengen bypass: zie de rode stippellijn.
Het gaat me bovendien meer om het verhoogde in het systeem ingepompte vermogen dan om de hogere COP.

[Voor 5% gewijzigd door Gary199 op 28-01-2023 22:09]

• blb4
  • Nu online
Gary199 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:57:
[...]

Retour gaat naar en door B-vat en tevens rechtstreeks naar WP. Ik wilde niet slechts het koudste water uit B-vat de retour van de WP in.
De bypass vanuit de Aanvoer plus klep moeten nog worden aangebracht.
De klep moet geopend worden omstreeks het moment van aanvang defrost en sluiten na ongeveer 5-8 minuten. Het gaat mij niet om stroomgeluiden doch om behoud van warmte in de vloer.
Aan te brengen bypass: zie de rode stippellijn.
Het gaat me bovendien meer om het verhoogde in het systeem ingepompte vermogen dan om de hogere COP.
Die retour langs 't buffervat en door 't buffervat snap ik niet helemaal, m.i. wordt zo 't buffervat maar voor een deel gebruikt. Dat is tijdens normaal bedrijf denk ik niet echt een probleem maar juist wel tijdens defrost, hij doet m.i. dan dus ook niet veel.

Als je met een klep gaat werken (die kan je dus bedienen met 't defrost signaal uit de WP) dan heb je volgens mij geen bypass nodig, als die 3wegklep om gaat gaat alles direct via de retour & buffervat. Wat m.i. dus niet lekker gaat werken omdat de retourleiding parallel aan 't buffervat 't vat bijna kortsluit en de temperatuur tijdens een deforst drastisch zal dalen met als gevolg dat ook de BH snel zal bijspringen.

Maar goed, ik kan 't natuurlijk geheel verkeerd zien....

• Gary199
blb4 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 22:47:
[...]

Die retour langs 't buffervat en door 't buffervat snap ik niet helemaal, m.i. wordt zo 't buffervat maar voor een deel gebruikt. Dat is tijdens normaal bedrijf denk ik niet echt een probleem maar juist wel tijdens defrost, hij doet m.i. dan dus ook niet veel.

Als je met een klep gaat werken (die kan je dus bedienen met 't defrost signaal uit de WP) dan heb je volgens mij geen bypass nodig, als die 3wegklep om gaat gaat alles direct via de retour & buffervat. Wat m.i. dus niet lekker gaat werken omdat de retourleiding parallel aan 't buffervat 't vat bijna kortsluit en de temperatuur tijdens een deforst drastisch zal dalen met als gevolg dat ook de BH snel zal bijspringen.

Maar goed, ik kan 't natuurlijk geheel verkeerd zien....
In de huidige setting koelen radiatoren en VVW sterk af. De ideale opzet zou zijn geen B-vat. Kleinste afwijking daarop is een B-vat 2-pijps in de Retour. Ik wilde echter de maximaal te bereiken flow en vandaar een buis die het B-vat passeert. De Delta T is continue 3-5*C. Daaromtrent geen probleem. Het koude water dat b een defrost de Aanvoer ingaat acht ik onnodig veel. Vandaar een bypass vanuit de Aanvoer in de Retour pal voor het B-vat. T.o.v. B-vat volgens schema C. geeft de huidige opstelling een toename in afgegeven vermogen van plm. 1.2kW Ook de COP is wat hoger.
BH is volledig uitgeschakeld. Vanaf -20

• blb4
  • Nu online
Gary199 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 23:19:
[...]

In de huidige setting koelen radiatoren en VVW sterk af. De ideale opzet zou zijn geen B-vat. Kleinste afwijking daarop is een B-vat 2-pijps in de Retour. Ik wilde echter de maximaal te bereiken flow en vandaar een buis die het B-vat passeert. De Delta T is continue 3-5*C. Daaromtrent geen probleem. Het koude water dat b een defrost de Aanvoer ingaat acht ik onnodig veel. Vandaar een bypass vanuit de Aanvoer in de Retour pal voor het B-vat. T.o.v. B-vat volgens schema C. geeft de huidige opstelling een toename in afgegeven vermogen van plm. 1.2kW Ook de COP is wat hoger.
BH is volledig uitgeschakeld. Vanaf -20
Er zijn heel veel wegen naar Parijs, zo ook heel veel mogelijkheden om een installatie op te bouwen 8)

Ik moet zelf nog eens testen wat 't effect is van de buffer uit de circulatie halen, dat kan ik doen door die 2de 3-wegklep om te zetten. Ik gok dat dat niet heel veel voor de flow doet, mogelijk gaat de pomp iets minder toeren draaien (stuur op dT).

• Gary199
blb4 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 23:51:
[...]

Er zijn heel veel wegen naar Parijs, zo ook heel veel mogelijkheden om een installatie op te bouwen 8)

Ik moet zelf nog eens testen wat 't effect is van de buffer uit de circulatie halen, dat kan ik doen door die 2de 3-wegklep om te zetten. Ik gok dat dat niet heel veel voor de flow doet, mogelijk gaat de pomp iets minder toeren draaien (stuur op dT).
Puur door een B-vat ontstaat een werveling in het vat en dat geeft niet de snelste weg naar de uitgang.
Een WP met nauwelijks voldoende vermogen is gebaat bij alle mogelijke flow.

Acties:
  • +14Henk 'm!

• jvaessen
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:10
Hi allemaal,

Veel gehad aan het forum en wil graag wat feedback geven wat ik nu gemaakt heb. Donderdag 19-1 de 9J geleverd, nu sinds 25-1 hem aangeslingerd (na 3 dagen geen CV en warm water meer te hebben gehad...). Geen tip, scoor je geen punten mee 8)7.

30-1 toevoeging: Vooraf ook nog een warmtepompboiler overwogen ivm de eenvoud hiervan, maar toch een SWW gekozen; want minder elektrische aparte systemen. Diverse installateurs benaderd om mijn systeem te helpen installeren, maar niemand had/heeft tijd, wil tijd maken. Gaat niet eens om de kosten, maar simpelweg geen partij te vinden.. Dus dan maar zelf.. :> Geen technische achtergrond, wel 2 rechterhanden en GBV (Gezond Boeren Verstand).

Heb nu een opstelling zonder buffervat, en met 300L rvs DJG SWW vat (van Fujitsu, is DJG maar dan label A). Werk nu op stooklijn, draait mooi stabiel tot dusverre. Verbruik lijkt ergens rond 15-18 kwh per dag te zitten.

Meeste leidingen zijn 28mm staal, alleen de aansluiting naar binnen is 32mm Henco. 3 weg klep van tameson, uit de intro post. TF1 vuilfilter en de ontluchter welke hier wel vaker voorkomt. Verschillende kogelkranen erin gezet en ook manometers om temp verschillen en de druk te kunnen zien.

CV ketel inmiddels al weggehaald en binnen 15 minuten verkocht via MP, blijkbaar veel vraag naar..

Moet nog het e.e.a. na isoleren van de buizen en kleine druppel lekkages oplossen (bij manometers).

Voor de liefhebber heb ik ca. 2 meter Henco 32 mm over, gratis over te nemen!

Ook een 300liter buffervat (A+ label) van OEG over (OEG-nr.: 516005768), besteld maar besloten toch niet te gebruiken. Kost inmiddels 1591,15 Euro, bizar! Ik doe hem weg voor 1150,- mocht iemand interesse hebben :*)

Éen vraag heb ik nog: ik heb sterilisatie van de SWW tank in de pana controller aangezet voor elke zondag 13.00, echter begint hij daar niet mee om 13.00. Zit er vertraging in en neemt hij dat mee bij het 'gewoon' verwarmen?

Enkele foto's hieronder!

[Voor 5% gewijzigd door jvaessen op 30-01-2023 10:34]

• Thorsd
jvaessen schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:30:

Éen vraag heb ik nog: ik heb sterilisatie van de SWW tank in de pana controller aangezet voor elke zondag 13.00, echter begint hij daar niet mee om 13.00. Zit er vertraging in en neemt hij dat mee bij het 'gewoon' verwarmen?
Ja, hier verwarmt tijdens een sterilisatie de WP het vat tot ~53C en dan neemt de heater het over.

Voorwaarde is volgensmij wel dat SWW ook "aan" moet staan tijdens de geplande sterilisatie run. Ook gaan de geplande acties (bv timer) pas in werking als het starttijdstip daadwerkelijk doorlopen wordt. Dus als je bv om 13:10 ingesteld hebt dat om 13:00 iets had moeten beginnen, dat zal dat pas de volgende keer actief worden.

Hier een voorbeeld (met defrost), SWW run (met timer) en sterilisatie starten om 11:00: Thorsd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

[Voor 10% gewijzigd door Thorsd op 29-01-2023 18:49]

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:21
jvaessen schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:30:
(na 3 dagen geen CV en warm water meer te hebben gehad...). Geen tip, scoor je geen punten mee 8)7.
Met een opmerking dat niet stoken heel goed is voor de planeet kwam je niet meer weg denk ik?
Hoewel mijn hoofd minder moeite heeft met sommige Escher tekeningen zal het vast werken :D

Gefeliciteerd met je nieuwe unit en succes met inregelen

Staat de warmtepomp niet wat dicht tegen de muur, of lijkt dat maar zo?

6760wp enphase zuid-west, 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• jvaessen
LinuZZ schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:15:
[...]

Met een opmerking dat niet stoken heel goed is voor de planeet kwam je niet meer weg denk ik?

[...]

Hoewel mijn hoofd minder moeite heeft met sommige Escher tekeningen zal het vast werken :D

Gefeliciteerd met je nieuwe unit en succes met inregelen

Staat de warmtepomp niet wat dicht tegen de muur, of lijkt dat maar zo?
Ik schat ongeveer 30-40 cm van de muur..

• jvaessen
Thorsd schreef op zondag 29 januari 2023 @ 18:45:
[...]

Ja, hier verwarmt tijdens een sterilisatie de WP het vat tot ~53C en dan neemt de heater het over.

Voorwaarde is volgensmij wel dat SWW ook "aan" moet staan tijdens de geplande sterilisatie run. Ook gaan de geplande acties (bv timer) pas in werking als het starttijdstip daadwerkelijk doorlopen wordt. Dus als je bv om 13:10 ingesteld hebt dat om 13:00 iets had moeten beginnen, dat zal dat pas de volgende keer actief worden.

Hier een voorbeeld (met defrost), SWW run (met timer) en sterilisatie starten om 11:00: Thorsd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Hier lijkt sterilisatie niet aan te gaan, wat ik ook doe. Moet tankverwarming daarvoor aan staan?(Symbool op display). Hij verwarmt mijn vat tot 55 en stopt er dan mee. Hij moet toch gewoon sterilisatie tbv legionella doen elke week?

• Thorsd
jvaessen schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:35:
[...]

Hier lijkt sterilisatie niet aan te gaan, wat ik ook doe. Moet tankverwarming daarvoor aan staan?(Symbool op display). Hij verwarmt mijn vat tot 55 en stopt er dan mee. Hij moet toch gewoon sterilisatie tbv legionella doen elke week?
Ja. Je hebt nog een optie in het gebruikersmenu waar je sterilisatie aan en uit kunt zetten. Die zit ergens anders dan de sterilisatie-instellingen zelf.

[Voor 25% gewijzigd door Thorsd op 29-01-2023 22:28]

• Gary199
Panasonic J 9kW draaide hier 2 uur geleden zijn rustige rondjes op Ta van 38*C bij 39Hz.
Een shift naar boven van 1*C werd gevolgd door een rustig doortrekkende verhoging naar 65Hz. OK, als dat zo moet, dan moet dat. Maar toen: de straf volgde vrijwel onmiddellijk. Binnen 10 minuten een defrost.
Er was echter totaal geen ijs te zien op de buitenunit. Na 6 minuten een 4*C lagere watertemperatuur en minimaal 6 minuten verwarmingstijd op de bietenwagen.
Moraal van dit verhaal: blijf met je vingers van een warmtepomp voor een kleine wijziging en denk ver genoeg vooruit.

• Motorfret
jvaessen schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:35:
[...]

Je 'teller' voor de legionella run begint pas te lopen nadat hij de eerste keer je ingestelde tijdspunt voorbij gaat.
Dus volgende week op het ingestelde punt gaat hij een legionella run doen. (mits alles goed ingesteld staat natuurlijk)

• jvaessen
Thorsd schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:41:
[...]

Ja. Je hebt nog een optie in het gebruikersmenu waar je sterilisatie aan en uit kunt zetten. Die zit ergens anders dan de sterilisatie-instellingen zelf.

[Afbeelding]
Deze is puur om het aan te zetten zodat hij een legionella run kán doen op het ingeplande moment, toch? Deze heb ik ook aan staan, maar nog steeds niets... ;( :-(

Geeft het scherm het ook aan als hij een sterilisatie run doet, of zie je alleen dat hij hem warmer maakt en verder niets?

• jvaessen
Motorfret schreef op maandag 30 januari 2023 @ 00:58:
[...]

Je 'teller' voor de legionella run begint pas te lopen nadat hij de eerste keer je ingestelde tijdspunt voorbij gaat.
Dus volgende week op het ingestelde punt gaat hij een legionella run doen. (mits alles goed ingesteld staat natuurlijk)
Ok, dankje dat is helder. Dus dat betekent dat ik hem nu zou moeten instellen, en eigenlijk de 2e x als hij dat moment komt start hij met legionella run.. (eigenlijk best wel vaag..).

• Motorfret
jvaessen schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:33:
[...]

Ok, dankje dat is helder. Dus dat betekent dat ik hem nu zou moeten instellen, en eigenlijk de 2e x als hij dat moment komt start hij met legionella run.. (eigenlijk best wel vaag..).
de 'kabouters'van de pana zijn niet altijd te doorgronden, maar ergens is dat ook wel normaal: Als jij een hardloopwedstrijd loopt, begint je tijd ook pas te lopen bij de start en eindigt bij de finish.

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:08
Qua optimalisatie:

Ik heb in Home Assistant een (voor mij) handige automatisering ingebouwd die de vraag of ik de Pana in de nacht aan laat staan of uit laat regelt. Afgelopen jaar deed ik dat nog handmatig en nu de volgende regel ingebouwd:

Wanneer verwachting minimum temp <0 is en max temp <5 is --> Warmtepomp blijft 's nachts aan.
Bij >0 minimum en max temp > 5 --> Warmtepomp uit om 22.00.

Ik heb hiervoor twee nachtschema's voor de thermostaat (beide van 22:00-9:00) met voorwaarden op basis van de verwachting voor morgen die sturen welke in nacht van kracht is:

[Voor 10% gewijzigd door vandermark op 30-01-2023 09:55]

STRAVA | Mijn trouwfotografie site | Panasonic 5kW J Monoblock

• Thorsd
jvaessen schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:32:
[...]

Deze is puur om het aan te zetten zodat hij een legionella run kán doen op het ingeplande moment, toch? Deze heb ik ook aan staan, maar nog steeds niets... ;( :-(

Geeft het scherm het ook aan als hij een sterilisatie run doet, of zie je alleen dat hij hem warmer maakt en verder niets?
Ja, Nog een paar andere checks: In de functie setup, heb je ook nog "tank heater", deze staat bij mij op aan. In de systeem setup, heb je ook nog een tank heater menu, waar je voor internal of external kunt kiezen, staat hier op internal.
Verder heb ik een timer die SWW iedere dag van 11 to 13 uur aanzet. De sterilisatierun is ingesteld op maandag om 11 uur, dus op hetzelfde tijdstip als het begin van de SWW run.

Ik heb niet iets op het scherm gezien dat een sterilisatierun aangeeft, maar er verder ook niet op gelet.

En ik bedoelde eerder hetzelfde als @Motorfret: getimede acties starten pas als het werkelijke startpunt doorlopen wordt.

• t.oswald
Gary199 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:45:
Panasonic J 9kW draaide hier 2 uur geleden zijn rustige rondjes op Ta van 38*C bij 39Hz.
Een shift naar boven van 1*C werd gevolgd door een rustig doortrekkende verhoging naar 65Hz. OK, als dat zo moet, dan moet dat. Maar toen: de straf volgde vrijwel onmiddellijk. Binnen 10 minuten een defrost.
Er was echter totaal geen ijs te zien op de buitenunit. Na 6 minuten een 4*C lagere watertemperatuur en minimaal 6 minuten verwarmingstijd op de bietenwagen.
Moraal van dit verhaal: blijf met je vingers van een warmtepomp voor een kleine wijziging en denk ver genoeg vooruit.
Ik mag toch aannemen dat je een shift1 geeft omdat je het te koud vindt? De moraal is dan toch dat je zonder iets te doen het te koud hebt?
Het effect van een shift1 hangt uiteraard af van je stooklijn, shift1 is niet persé +1graad. Als je stooklijn erg steil is zal de Wp flink aan het werk gaan om de nieuwe Ta snel te realiseren. Bij mij geeft een shift1 een Ta verhoging van maar 1 graad en valt de reactie erg mee.
Defrost zonder ijsvorming als straf kende ik nog niet. Zeker J9 kabouters met een slecht humeur 8)

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:21
Ik ben zelf een tijdje geleden al overgestapt op een Heishamon module en aangezien ik daar nu voldoende vertrouwen in heb komt mijn CZ-TAW1 module vrij. Als iemand interesse heeft (let op zonder het interface kabeltje) dan mag er een DM gestuurd worden.

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

• jvaessen
flippy schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:35:
[...]

het is hamburger, omlaag, links 10 sec vasthouden.
Wie kan mij helpen in het 'secret menu' te komen.. het lukt mij niet.. 8)7

Ik zet hem uit/in standbye. Dan tegelijk inhouden van hamburger + pijl omlaag + pijl links, maar werkt niet..

Of moet ik naar het installateur menu en dan deze combi inhouden?

• Gary199
t.oswald schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:04:
[...]

Ik mag toch aannemen dat je een shift1 geeft omdat je het te koud vindt? De moraal is dan toch dat je zonder iets te doen het te koud hebt?
Het effect van een shift1 hangt uiteraard af van je stooklijn, shift1 is niet persé +1graad. Als je stooklijn erg steil is zal de Wp flink aan het werk gaan om de nieuwe Ta snel te realiseren. Bij mij geeft een shift1 een Ta verhoging van maar 1 graad en valt de reactie erg mee.
Defrost zonder ijsvorming als straf kende ik nog niet. Zeker J9 kabouters met een slecht humeur 8)
Ik wilde de aanvoer van 37 naar 38*C. Uiteraard heeft ook de pompsnelheid zijn inbreng
in wat er hoe gebeurt. Die staat gemiddeld, ivm Delta-T = 3, op plm. 30l/min.
Ook vanmorgen weer een defrost. Na de defrost was de Tem in het B-vat 4*C hoger dan de Retour. WP schakelde daarop zichzelf uit in afwachting van "voldoende" afkoeling van het B-vat. Delta-T van B-vat bleek 0*C te zijn. Deze daarop verhoogd naar 4*C.
Het systeem "wacht" op het aanbrengen van een 2 of 3-weg klep waardoor water vanuit de aanvoer tijdens een defrost deels rechtstreeks naar het b-vat stroomt.
Dat voorkomt de afkoeling in vloer en radiatoren t.k.v. de Temp. in het B-vat waardoor ook de WP niet meer zal afslaan omdat de Temp in het B-vat te hoog zou zijn.
Na deze wijziging is wat mij betreft het hele systeem klaar.
Rest nog verdere isolatie om de tr-verliezen omlaag te brengen.
Te beginnen met 4-dubbel glas met 3x spouw. HR+++

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
jvaessen schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:53:
[...]

Wie kan mij helpen in het 'secret menu' te komen.. het lukt mij niet.. 8)7

Ik zet hem uit/in standbye. Dan tegelijk inhouden van hamburger + pijl omlaag + pijl links, maar werkt niet..

Of moet ik naar het installateur menu en dan deze combi inhouden?
10 lange seconden...

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:31

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Gary199 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:01:
[...]

Ik wilde de aanvoer van 37 naar 38*C. Uiteraard heeft ook de pompsnelheid zijn inbreng
in wat er hoe gebeurt. Die staat gemiddeld, ivm Delta-T = 3, op plm. 30l/min.
Ook vanmorgen weer een defrost. Na de defrost was de Tem in het B-vat 4*C hoger dan de Retour. WP schakelde daarop zichzelf uit in afwachting van "voldoende" afkoeling van het B-vat. Delta-T van B-vat bleek 0*C te zijn. Deze daarop verhoogd naar 4*C.
Het systeem "wacht" op het aanbrengen van een 2 of 3-weg klep waardoor water vanuit de aanvoer tijdens een defrost deels rechtstreeks naar het b-vat stroomt.
Dat voorkomt de afkoeling in vloer en radiatoren t.k.v. de Temp. in het B-vat waardoor ook de WP niet meer zal afslaan omdat de Temp in het B-vat te hoog zou zijn.
Na deze wijziging is wat mij betreft het hele systeem klaar.
Rest nog verdere isolatie om de tr-verliezen omlaag te brengen.
Te beginnen met 4-dubbel glas met 3x spouw. HR+++
Je kunt met https://vscope.at/heizkurve/ uitvogelen wat een shift betekent voor je temperaturen obv je stooklijn.

• Gary199
Beekforel schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:06:
[...]

Je kunt met https://vscope.at/heizkurve/ uitvogelen wat een shift betekent voor je temperaturen obv je stooklijn.
Dank.,
ik heb me zeker al 3/4 jaar te pletter gelezen en ook deze was ik al tegen gekomen.
En een non-ice defrost kende ik maar had deze nog niet ervaren.

• jvaessen
Ik zal wel gek zijn.. ik kom er echt niet in, niet na 20 seconden of wat dan ook. Zit in de basis, en dan deze 3 tegelijk..

• flippy
  • Niet online
jvaessen schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:16:
[...]

Ik zal wel gek zijn.. ik kom er echt niet in, niet na 20 seconden of wat dan ook. Zit in de basis, en dan deze 3 tegelijk..

[Afbeelding]
dat is niet de hamburger.... O-)

• t.oswald
flippy schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:17:
[...]

dat is niet de hamburger.... O-)
Meer een pizza snijder…

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:31

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Gary199 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:13:
[...]

Dank.,
ik heb me zeker al 3/4 jaar te pletter gelezen en ook deze was ik al tegen gekomen.
Defrost gebeurt volgens mij obv de Outdoor Piping Temperature, zodra die op de -10 komt. Heb zelf eigenlijk nog nooit naar de WP gekeken of er dan ook ijs op zit. :P

• blb4
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]
Oftewel: 't Hamburger menu symbool zie er uit als een Hamburger. In dit geval wel 1 met puntjes er voor. De knop rechts bovenin dus.

• Thorsd
Gary199 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:13:
[...]

Dank.,
Je hebt ook nog de auto-defrost optie. Dan gaat hij altijd na een bepaalde interval onder een bepaalde temperatuur.

Je kunt kiezen tussen auto en manual. Manual betekent dat hij alleen gaat defrosten als hij bevroren is (outdoor pipe temp) of als handmatig defrost is geactiveerd.

• Gary199
Thorsd schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:38:
[...]

Je hebt ook nog de auto-defrost optie. Dan gaat hij altijd na een bepaalde interval onder een bepaalde temperatuur.

Je kunt kiezen tussen auto en manual. Manual betekent dat hij alleen gaat defrosten als hij bevroren is (outdoor pipe temp) of als handmatig defrost is geactiveerd.
Dank,
Je zal het niet geloven, maar staat op Manual en de BT-sensor is 1*C naar boven
gecalibreerd.

• Gary199
Beekforel schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:25:
[...]

Defrost gebeurt volgens mij obv de Outdoor Piping Temperature, zodra die op de -10 komt. Heb zelf eigenlijk nog nooit naar de WP gekeken of er dan ook ijs op zit. :P
Kan de buiten-unit vanuit de kamer zien.

• Gary199
[...]

[Afbeelding]
Het is de Hamburger ( rechtsboven ) niet het pijltje naar rechts. ( na editing )

[Voor 11% gewijzigd door Gary199 op 30-01-2023 13:21]

• Flight777
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-03 22:48
Goedemiddag Panasonic experts!

Dit in het algemene Warmtepomp topic geplaatst en ik werd hier naar verwezen voor meer informatie ;)
Na verschillende (idioot) hoge offertes te hebben ontvangen in Nederland, afgelopen December de knoop doorgehakt en zelf een Panasonic WP aangeschaft in Spanje: https://climayaerotermia....c09je5c-generacion-j.html

Deze wordt als het goed is volgende week geleverd, dus ik ben ondertussen druk met installateurs om een passende offerte te krijgen voor het verder installeren.

Nu zegt de ene installateur dat ik waarschijnlijk wel een (kleine) buffer nog heb van 50-90l en de ander zegt je kan het proberen zonder en later altijd bij zetten.

Na het lezen van dit topic, neig ik voorlopig naar geen buffer nodig, maar toch even dubbelchecken met de experts hier.

Onze situatie:

- Vrijstaand huis, bj 2000 en deels 2008 (aanbouw), goed geisoleerd, ~160m2 woon oppervlak.
- Gasverbuik 1100~1300m3, incl warmwater
- Hebben beneden ook al een L/L warmtepomp (airco) die kan verwarmen
- Beneden zo'n 50m2 aan vloerverwarming, aanbouw heeft 2x type 22 radiator
- 1e verdieping, slaapkamers + badkamer, zijn nog oudere type 10 radiatoren
- Zolder hangt ook 1x type 22 radiator
- Alle radiatoren zijn voorzien van Tado knoppen, kunnen dus open en dicht.

In principe zou het mooi zijn als ik deze "zoneregeling" kan behouden voor de bovenverdiepingen. Begane grond kan altijd openblijven als buffer. Maar is dat genoeg of is er toch een buffervat benodigd?
Na wat tips ben ik nu op zoek naar de minimale systeeminhoud die Panasonic voorgeeft. Echter kan ik deze niet vinden in de Installation/Service Manual. Kijk ik er nu naast of geeft Panasonic deze niet?

• FransvWoerkom
t.oswald schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:04:
[...]

Een shift is het verhogen of verlagen van de Ta ten opzichte van de stooklijn. Ongeacht de steilheid van die lijn. Handmatig of vanuit de timer shiften leidt wel altijd tot herbezinning door de kabouters. Het kan dan even duren voor een en ander weer stabiel is.

• FransvWoerkom
Flight777 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:38:
Goedemiddag Panasonic experts!

Dit in het algemene Warmtepomp topic geplaatst en ik werd hier naar verwezen voor meer informatie ;)

[...]

Na wat tips ben ik nu op zoek naar de minimale systeeminhoud die Panasonic voorgeeft. Echter kan ik deze niet vinden in de Installation/Service Manual. Kijk ik er nu naast of geeft Panasonic deze niet?
In de onovertroffen Design Manual 2018 staat:

Tot en met 9kW: 30 liter
12 en 16kW: 50 liter

• jvaessen
blb4 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:29:
[...]

Oftewel: 't Hamburger menu symbool zie er uit als een Hamburger. In dit geval wel 1 met puntjes er voor. De knop rechts bovenin dus.
Hoe simpel kan iets zijn... en hoe kun je iets interpreteren. Ik dacht hamburger is rond, inderdaad wel met een vreemde streep erin. De streepjes, wellicht beter als een grillburger omschrijven :9~ Dank voor de hulp wederom allen _/-\o_ . Inmiddels (uiteraard) gelukt.

[Voor 14% gewijzigd door jvaessen op 30-01-2023 15:37]

• blb4
  • Nu online
jvaessen schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:36:
[...]

Hoe simpel kan iets zijn... en hoe kun je iets interpreteren. Ik dacht hamburger is rond, inderdaad wel met een vreemde streep erin. De streepjes, wellicht beter als een grillburger omschrijven :9~ Dank voor de hulp wederom allen _/-\o_ . Inmiddels (uiteraard) gelukt.
Ach ja, we hebben er nu in elk geval dankzij @t.oswald ook een pizzasnijder symbool bij 8) . Ook vanaf de zijkant trouwens.

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Om alvast met de Heishamon te oefenen, kan ik op de pinnen zwart en rood alvast 5volt zetten om te testen?
Normaal natuurlijk op je Pana, maar die heb ik nog niet. kan ik wel alvast HA configureren.

-edit-

• blb4
  • Nu online
nike schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:56:
Om alvast met de Heishamon te oefenen, kan ik op de pinnen zwart en rood alvast 5volt zetten om te testen?
Normaal natuurlijk op je Pana, maar die heb ik nog niet. kan ik wel alvast HA configureren.
Makkelijker is 5 volt te zetten op de GND / +5V aansluiting van de 1-wire aansluiting

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-03 14:39
Nu het hier toch over heishamon gaat, durf ik er wel een vraag over te stellen.
Ik zou graag in Home Assistant een automation willen bouwen die de Heat Mode van DHW (of Heat+DHW) na een uur weer automagisch terugzet naar Heat.
Maar het lukt me al niet om (vanuit de HA GUI) een automation te maken die uberhaubt de Heat Mode aanpast.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
[...]

Moderne hamburger van bovenaf en dat streepje is het stokje om alles bij elkaar te houden

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

• t.oswald
FransvWoerkom schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:48:
[...]

Een shift is het verhogen of verlagen van de Ta ten opzichte van de stooklijn. Ongeacht de steilheid van die lijn. Handmatig of vanuit de timer shiften leidt wel altijd tot herbezinning door de kabouters. Het kan dan even duren voor een en ander weer stabiel is.
Je hebt helemaal gelijk, ik vergis me daarin.

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Normaliter lijkt het erop dat de WP bij uitschakelen (via bijv thermostaatfunctie) geen nadraaitijd hanteert. Leek mij zonde omdat er nog warm water in de aanvoer leiding zit tot aan de ruimtes die verwarmt worden. Ik heb mijn thermostaatscript zo aangepast dat ik ipv de wp direct uit te schakelen eerst de setpoint direct naar -5 zet, zodat de wp in pendelstand schiet (want Ta te hoog), blijft rondpompen en ik dan pas na 5 minuten de WP uitschakel (in praktijk alleen de pomp). Werkt mooi en simpel.
Wat vinden jullie, nutteloos of gek dat de panasonic hierin niet voorziet?

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

• blb4
  • Nu online
padoempats schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:18:
Normaliter lijkt het erop dat de WP bij uitschakelen (via bijv thermostaatfunctie) geen nadraaitijd hanteert. Leek mij zonde omdat er nog warm water in de aanvoer leiding zit tot aan de ruimtes die verwarmt worden. Ik heb mijn thermostaatscript zo aangepast dat ik ipv de wp direct uit te schakelen eerst de setpoint direct naar -5 zet, zodat de wp in pendelstand schiet (want Ta te hoog), blijft rondpompen en ik dan pas na 5 minuten de WP uitschakel (in praktijk alleen de pomp). Werkt mooi en simpel.
Ik denk dat 't nogal van je installatie afhangt of dit wel of niet extra efficiëntie geeft. Zonder buffer doet 't denk ik bijna niets, met een buffer iets meer (dan bijna niets). Ook bij een CV gestookte installatie deed 't niet veel, de warmte zit grotendeels in je afgiftesysteem (vloer en/of radiatoren) en maar een heel klein deel in de leidingen. En als die leidingen in de verwarmde schil zitten warmen die ook gewoon mee je huis op.

Er is dus wat efficiëntievoordeel te halen als je veel leidingwerk buiten je verwarmde schil hebt.

Ik heb wel een soortgelijke vertraging ingesteld vanwege een andere reden, namelijk om te voorkomen dat de compressor wordt uitgeschakeld als tie nog maar net aan staat. Ik gebruik dus ook geen aan/uit thermostaat maar een opentherm-thermostaat (evohome) en gebruik 't chenable signaal (wel/geen warmtevraag) icm NodeRed om te voorkomen dat de WP uit gaat als hij nog maar net aan staat of tijdens een defrost.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:06

Ethirty

Who...me?

[...]

offtopic:
Hamburger, als in 2 broodjes met een plakje vlees ertussen ;)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• t.oswald
padoempats schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:18:
De Wp doet dat ook keurig, duurt enkele minuten voordat het hele protocol is afgehandeld. Gebeurt ook netjes bij het uitschakelen met een WiFi relais op de CN4 overigens. Dus volgens mij nutteloos, de pan is daarin voorzien.

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:43
flippy schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:46:
[...]

de unit gaat in storing juist ruim voor er schade op kan treden. de schade komt omdat de unit uitgaat en potentieel in kan vriezen. daarom is het handig om dit jusit met dit weer te testen.
heb je voldoende water in je systeem zitten zal het geen problemen opleveren. de heater is ZEER conservatief qua waneer die aansprint.

referentie: mijn 5H heeft 4 radiatoren eraan hangen op 35 graden vast en heb al 2+ jaar geen issues. inclusief die winter-des-doods 2 jaar geleden toen het over de -10 ging.

dit weer rond het vriespunt is het zwaarste.m dus red ie dit weer is kouder ook geen probleem.

als je echt bang bent voor invriezen van je unit wikkel je wat tracing om de leidingbuiten en leidingstel in de unit. of knikker je er glycol in of monteert van die speciale aflaters die je systeem leegdumpen als het water dreigt te bevriezen...
Hmm nadeel van de backup heater hard uitzetten in het installateursmenu is dat de externe heater in de SWW tank ook niet meer geactiveerd wordt tijdens een legionella run...
Misschien goed om voor anderen ook in de gaten te houden. Je krijgt geen storing oid, de tank warmt gewoon niet meer op boven de max temp op de compressor.

• flippy
  • Niet online
lampy25 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:28:
[...]

Hmm nadeel van de backup heater hard uitzetten in het installateursmenu is dat de externe heater in de SWW tank ook niet meer geactiveerd wordt tijdens een legionella run...
Misschien goed om voor anderen ook in de gaten te houden. Je krijgt geen storing oid, de tank warmt gewoon niet meer op boven de max temp op de compressor.
de externe tankheater heeft er als het goed is niks mee te maken. die moet gewoon werken. als die niet doet wat ie moet doen zal er ergens een instelling verkeerd staan.

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:55
Twee vraagjes:
1. Onze installateur komt donderdag onze badkamer afmonteren en de planning is dat hij een RTL ventiel in de retour van de vvw van de badkamer zet. We hebben een oud huis, stooklijn nu van 25 tot 40 graden staan en verwarming in de badkamer is overbemeten tov behoefte. Echter; bij mijn schoonouders wordt het RTL ventiel binnenkort verwijderd omdat de badkamervloer niet warm genoeg zou worden met een warmtepomp... Het is gewoon een thermostaatknop toch? Of zie ik iets over het hoofd?

2. Ik heb gevraagd naar vuilafscheiders en microbellenontluchters maar volgens la installateur zat dat al ingebouwd in de WP en was het niet nodig. Ik heb hier met de zoekfunctie het eea gevonden; namelijk dat de consensus lijkt dat een microbellenontluchter niet per se nodig is en er een vuilafscheider in de WP zelf ingebouwd zit maar dat veel mensen toch nog een losse plaatsen omdat die makkelijk schoon te maken is. Klopt dat?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• Tiesert
blb4 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:46:
[...]

Ik heb wel een soortgelijke vertraging ingesteld vanwege een andere reden, namelijk om te voorkomen dat de compressor wordt uitgeschakeld als tie nog maar net aan staat. Ik gebruik dus ook geen aan/uit thermostaat maar een opentherm-thermostaat (evohome) en gebruik 't chenable signaal (wel/geen warmtevraag) icm NodeRed om te voorkomen dat de WP uit gaat als hij nog maar net aan staat of tijdens een defrost.
Ja, mee eens. Doe ik ook. Ik schrijft de status 0 weg als de compressor_freq op 0 komt en kijk dan naar de getGlobalModificationTime om te bepalen hoe lang het geleden is. Zit nog wel iets bij om een kortstondige 0 door een defrost uit te sluiten.

• Gary199
wheli schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:06:
Twee vraagjes:
1. Onze installateur komt donderdag onze badkamer afmonteren en de planning is dat hij een RTL ventiel in de retour van de vvw van de badkamer zet. We hebben een oud huis, stooklijn nu van 25 tot 40 graden staan en verwarming in de badkamer is overbemeten tov behoefte. Echter; bij mijn schoonouders wordt het RTL ventiel binnenkort verwijderd omdat de badkamervloer niet warm genoeg zou worden met een warmtepomp... Het is gewoon een thermostaatknop toch? Of zie ik iets over het hoofd?

2. Ik heb gevraagd naar vuilafscheiders en microbellenontluchters maar volgens la installateur zat dat al ingebouwd in de WP en was het niet nodig. Ik heb hier met de zoekfunctie het eea gevonden; namelijk dat de consensus lijkt dat een microbellenontluchter niet per se nodig is en er een vuilafscheider in de WP zelf ingebouwd zit maar dat veel mensen toch nog een losse plaatsen omdat die makkelijk schoon te maken is. Klopt dat?
Microbellen ontluchter = minder roestvorming en een vuil afscheider is ook nooit weg.
Net als een auto: op tijd nieuwe olie en van goede kwaliteit.
Plaats van filter is ok m.i.
Mijn Pana heeft vanwege kogelkranen 4 filters. Geeft een prima gevoel en in alle drie/vier vind ik wat !

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-03 20:55
wheli schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:06:
Twee vraagjes:
Ik heb ook een RTL ventiel in de vloer van de badkamer en al 5 jaar een warmtepomp. Vloer is altijd lekker op temperatuur. Een RTL ventiel verschilt van een normaal thermostaatkraan met waar hij z'n temperatuur meet, namelijk in het water zelf ipv de omgeving. Zo staat hij meestal op een (retour) temperatuur van 30 graden en dat is voldoende voor elke vloer warm te krijgen en prima geschikt voor een warmtepomp die vaak immers niet veel hoger het water verwarmd.

Waarom hij bij je schoonouders dan schijnbaar niet werkt en zelf wordt weggehaald is mij een raadsel. Klinkt als onwetendheid en dat de installateur maar wat doet omdat ie niet weet wat het anders kan zijn. Ik vermoed zelf te weinig flow door de vloer heen en dat kan liggen aan een niet waterzijdig ingericht systeem.

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:33
Gary199 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:16:
[...]

Microbellen ontluchter = minder roestvorming en een vuil afscheider is ook nooit weg.
Net als een auto: op tijd nieuwe olie en van goede kwaliteit.
Plaats van filter is ok m.i.
Mijn Pana heeft vanwege kogelkranen 4 filters. Geeft een prima gevoel en in alle drie vind ik wat !
Doel je op 'nieuwe olie' dat je af en toe 't water moet verversen? Dacht dat je dat juist niet moest doen toch? Zit weer zuurstof etc. in?

@Gary199 Thanks, dacht even dubbelchecken!

[Voor 4% gewijzigd door I-King op 30-01-2023 21:02]

• Gary199
I-King schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:39:
[...]

Doel je op 'nieuwe olie' dat je af en toe 't water moet verversen? Dacht dat je dat juist niet moest doen toch? Zit weer zuurstof etc. in?
Nee, trek slechts een parallel betreffende goed onderhoud/onterecht denken dat "het" wel los loopt. Dus geen water verversen. Sorry voor de onduidelijkheid.

• Gary199
Zijn de volgende stellingen juist ?
a. Ieder systeem met een WP een zo hoog mogelijke flow.
b. Een hoge flow laat zich gemakkelijker waterzijdig/thermisch inregelen.
c. Door a. en b. kan de Ta omlaag, gaan het vermogen van de WP en de COP omhoog. ( normaliter )
d. Doordat de Ta omlaag gaat werkt de compressor op lager niveau , gaat het aantal Hz van de Fan omlaag
e. Door d. vermindert het aantal defrosts.
Alles "normaliter" gesteld.

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Nu online
sjimmie schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:33:
Nu het hier toch over heishamon gaat, durf ik er wel een vraag over te stellen.
Ik zou graag in Home Assistant een automation willen bouwen die de Heat Mode van DHW (of Heat+DHW) na een uur weer automagisch terugzet naar Heat.
Maar het lukt me al niet om (vanuit de HA GUI) een automation te maken die uberhaubt de Heat Mode aanpast.
Misschien heb je hier iets aan, om iets meer inzicht de HA automatisering logica te komen?; (er is trouwens ook een heishamon topic als ik het goed heb 👍)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
alias: schakel Warmtepomp uit bij overshoot
description: Bij te hoge kamer temp zal heat modus uitgaan
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - input_select.heishamon_heatmode
    to: Heat
    for:
      hours: 0
      minutes: 2
      seconds: 0
    entity_id:
      - input_select.heishamon_heatmode
    to: Heat+DHW
    for:
    entity_id:
      - switch.aquarea_main_power
    to: "on"
    for:
    entity_id:
      - sensor.kamer_thermostaat
    to: "22"
    for:
condition:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.kamer_thermostaat
    above: 21
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: state
            entity_id: input_select.heishamon_heatmode
            state: Heat
            entity_id: switch.aquarea_main_power
            state: "on"
        sequence:
          - service: switch.turn_off
            data: {}
            target:
      - conditions:
            state: Heat+DHW
            state: "on"
        sequence:
          - service: input_select.select_option
            data:
              option: DHW
            target:
mode: single

WP Panasonic 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 7680wp: 12*310wp en 12*330wp - Home Assistant - VW ID3 First 20” | Op zoek naar een scherpvoorstel voor zonnepanelen en woon je in Overijssel, Gelderland of Flevoland? www.e-duurzaam.nl/aanvraag-zonnepanelen/

• sjimmie
ErikVers schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 00:05:
[...]

Misschien heb je hier iets aan, om iets meer inzicht de HA automatisering logica te komen?; (er is trouwens ook een heishamon topic als ik het goed heb 👍)

code:
1
2
3
4
5
6
7
        sequence:
          - service: input_select.select_option
            data:
              option: DHW
            target:
mode: single
Ah dus het moet via een service: input_select.select_option
Die had ik niet zelf gevonden. :)
Ja ik ken het heishamon topic en daar had ik al wel gezocht maar zo 1-2-3 niks gevonden (ik volg dat topic niet en nu helemaal van begin tot eind erdoor was teveel).

• Hrolfr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-03 23:24
flippy schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:54:
[...]

de externe tankheater heeft er als het goed is niks mee te maken. die moet gewoon werken. als die niet doet wat ie moet doen zal er ergens een instelling verkeerd staan.
Toch is het zo, liep ik ook tegenaan. Ook eerder gelezen in het topic. Best onhandig dat zowel de tank-heater als back-up heater deactiveren. Ik neem defrosts op de back-up heater maar voor lief en doe netjes de legionella runs - in het grote plaatje gaat het eigenlijk nergens over.

• sjimmie
Is het niet gewoon zo dat de ene installatie een losse heater in de boiler heeft zitten en de andere de heater van de WP zelf gebruikt? (en dus praten er nu mensen langs elkaar heen)

[Voor 14% gewijzigd door sjimmie op 31-01-2023 09:23]

• Hrolfr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-03 23:24
Zou kunnen. Ik heb een split unit met boiler en kan in de instellingen back-up heater en tank verwarming selecteren. Of dat hetzelfde fysieke element is met twee doelen, eigenlijk geen idee.

Wat ik wel weet is dat bij het uitschakelen van de heater in het secret menu de tank verwarming ook niets meer doet. Weet zo even niet of de tank verwarming überhaupt nog wel zichtbaar was in de non-secret menus.

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:43
Heb een losse heater in de tank, en gebruik dus niet de ingebouwde heater van de Panasonic.
Zal de optie in het secret menu weer eens aanzetten en kijken of de legionella run het wel weer oké doet.

• sjimmie
zodaar het verschil wat ik zei.
@Hrolfr heeft het over de interne heater en @lampy25 heeft het over de externe heater.
....context....

• Carboy54
Goed bericht voor geduldige wachters op de warmtepomp. De prognose voor de komende 3 maanden vanuit de NL distributeurs is heel wat positiever dan het afgelopen half jaar. Een aanzienlijk aantal backorders kan worden uitgeleverd in deze periode. :-) Maar eerst zien dan geloven dat wel......

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Carboy54 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:02:
Goed bericht voor geduldige wachters op de warmtepomp. De prognose voor de komende 3 maanden vanuit de NL distributeurs is heel wat positiever dan het afgelopen half jaar. Een aanzienlijk aantal backorders kan worden uitgeleverd in deze periode. :-) Maar eerst zien dan geloven dat wel......
Momenteel zie je bij onze duitse vrienden in het oosten al heel wat Panasonic 9J verschijnen.
dus lijkt me dat het begin al bezig is.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-03 19:52
Mijn op 26 januari ontvangen 5J wacht braaf in de garage op installatie.. :)
Nadat de warmtepomp geleverd is ben ik meteen begonnen met de voorbereiding en heb ik inmiddels een nieuwe vloerverwarmingverdeler geplaatst en getest op mijn Intergas Xtreme CV-ketel die ik op 40 graden heb gezet, wat prima werkt. Deze vervangt een Therminon 5000 mengverdeler met pomp.

Op dit moment ben ik bezig twee groepen in de meterkast aan te leggen. De Pana heeft er twee nodig en aangezien mijn groepenkast met 12 groepen al vol was heb ik een extra miniverdeler besteld met twee 16A C-kar alamats die naast de groepenkast komt te hangen.

Ook lees ik hier regelmatig over vuilafscheiders en microbellenontluchters. Heb er veel over gelezen, maar wat is nou wijsheid? Situatie is een gerenoveerde en goed geïsoleerde woning met vloererwarming beneden, grotendeels kunststof leidingen en een klein deel koper van de ketel naar de rvs verdeler boven voor de radiatoren in de slaapkamers, die overigens niet gebruikt worden behalve de handdoekradiator in de badkamer. Kortom, alles is nog redelijk nieuw.

Is alleen een (magnetische) vuilafscheider, zoals deze voldoende of moet er ook nog een microbellenontluchter bij zoals deze of kan ik beter een gecombineerde vuil- en luchtafscheider nemen zoals deze? In de verdeler op de verdieping boven zit al wel een automatische ontluchter, dus is dat dan nog wel nodig? Wat zouden jullie doen in mijn geval?

• Carboy54
Tranquility schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 17:04:
Nadat de warmtepomp geleverd is ben ik meteen begonnen met de voorbereiding en heb ik inmiddels een nieuwe vloerverwarmingverdeler geplaatst en getest op mijn Intergas Xtreme CV-ketel die ik op 40 graden heb gezet, wat prima werkt. Deze vervangt een Therminon 5000 mengverdeler met pomp.

[Afbeelding]

Op dit moment ben ik bezig twee groepen in de meterkast aan te leggen. De Pana heeft er twee nodig en aangezien mijn groepenkast met 12 groepen al vol was heb ik een extra miniverdeler besteld met twee 16A C-kar alamats die naast de groepenkast komt te hangen.

Ook lees ik hier regelmatig over vuilafscheiders en microbellenontluchters. Heb er veel over gelezen, maar wat is nou wijsheid? Situatie is een gerenoveerde en goed geïsoleerde woning met vloererwarming beneden, grotendeels kunststof leidingen en een klein deel koper van de ketel naar de rvs verdeler boven voor de radiatoren in de slaapkamers, die overigens niet gebruikt worden behalve de handdoekradiator in de badkamer. Kortom, alles is nog redelijk nieuw.

Is alleen een (magnetische) vuilafscheider, zoals deze voldoende of moet er ook nog een microbellenontluchter bij zoals deze of kan ik beter een gecombineerde vuil- en luchtafscheider nemen zoals deze? In de verdeler op de verdieping boven zit al wel een automatische ontluchter, dus is dat dan nog wel nodig? Wat zouden jullie doen in mijn geval?
Genoeg ontluchters in jouw systeem plaatsen samen met een magneetfilter voor de mogelijke metaaldeeltjes uit jouw oude en huidige systeem. De aanwezige magneetfilter in de Panasonic is hiervoor te bescheiden naar mijn mening leuk voor alleen nieuwe vloerverwarming met weinig of geen metaal in het systeem.

• Gary199
Tranquility schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 17:04:

[Afbeelding]

Is het zeker, dat iedere ontluchter een microbellen ontluchter is ?
Zo ja, dan ...
Zo nee, dan wat anders

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Mijn kabouters besluiten nu niks te doen al een paar uur.

Stooklijn +- 26C, -3 geshift. Zone 1 water temperature target 24C volgens service cloud.

Delta T for heating on: 1C
Tin wp: 21C
Tuit wp: 20C

Waarom ? Temp verschil Tin / Tuit komt door sensor calibratie neem ik aan

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-03 20:26
Carboy54 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:02:
Nieuwe productielijnen in Europa?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Carboy54
natural colour schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:28:
[...]

Nieuwe productielijnen in Europa?
Nee pas in september met name voor K&L series
Pagina: 1 ... 123 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee