Had hier met de Pana split 9kW J de opstelling van het B-vat gelijk aan Model C
Dit gaf een continue verdeling Aanvoer naar Afgifte van plm. 20L/min en plm. 10L/min door het B-vat
De extra circulatiepomp, situatie exact als Model C, is van het type als in de Pana docu geadviseerd.
Als de interne Pana corculatiepomp stopte, stopte ook de extra pomp. Dus geen circulatie meer door het systeem.
Ik vond al een tijdlang dat de Kamstrup weinig vermogensafgifte registreerde ( reeds vanaf de installatie )
bij toch een redelijke COP in een installatie die voor 90% het van traditionele radiatoren moet hebben.
Ben gegaan voor een experiment - voor mij - en heb het B-vat gesitueerd alleen in de Retour en daar een
nuance op aangebracht. Er loopt nog een open "bypass" tussen Retour voor het B-vat en de Retour na het B-vat. Denk, weet dat niet, dat 45% Retour-water door het B-vat loopt en die verwarmt op Retour-niveau.
De Temp in het B-vat is grotendeels van de tijd in Temp plm. 1*C lager dan de Retour-temp volgens de Pana.
Bij een De-icing daalt de Temp in het Afgiftesysteem regelmatig tussen 30 en 27*C. Dat zou ik willen veranderen.
Komende dagen wil ik een Bypass aanbrengen tussen de Aanvoer en de Retour, de T-aansluiting op de Retour juist voor het B-vat.
Dat kost direct COP/VERMOGEN maar compenseert dat vermoedelijk in het stadium tot de volgende De-icing.
Door deze Bypass kan de interne circulatiepomp van de Pana zijn warme Aanvoer voor een De-icing weer door het B-vat sturen via zijn eigen "toerenregeling" en tijdens de De-icing kan het koude water eveneens naar het B-vat en wel geheel indien een thermisch gestuurde magneetklep de nog aan te brengen Bypass geheel opent om deze vervolgens na de De-icing weer ( geheel ? ) af te sluiten.
Deze "oplossing" heb ik verder nergens kunnen ontdekken en het is daarom nog maar de vraag of deze "oplossing" naar wens en behoren werkt.
NB
De reeds aangebracht Bypass van "Retour naar B-vat" geeft door de gewijzigde stroomrichting een verbetering in afgegeven vermogen te zien van plm. 21% gedurende inmiddels een aantal dagen.
[Voor 4% gewijzigd door Gary199 op 28-01-2023 13:23]