• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:33
Misschien een hele domme vraag, maar ik ben bij onze Monobloc nergens het bedieningspaneel tegen gekomen. Zit deze ergens in de unit zelf of zat deze ergens verstopt in het piepschuim? (En nu dus misschien niet meer😬). Bedacht het mezelf gisteren avond pas want hij is nog niet geïnstalleerd maar alle dozen namen wel erg veel plek in beslag..

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-02 15:05
DomiGijzen schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:06:
[...]

Heb je nog wat voor die max pomp snelheid gevonden in geval van een defrost? Ik wordt er een beetje gek van, maar erger, de buren ook.
Huh, zo hoog gaat de waterpomp toch niet dat tijdens een defrost de buren daar last van hebben?
Nee, ik heb daarvoor geen oplossing gevonden. De waterpomp staat hier laag om ruizen van de oude radiatoren(-ledingen) op de 1e verdieping te voorkomen en de enige oplossing is op termijn op de 1e verdieping de radiatoren vervangen door vloerverwarming. Maar dat is nogal een klus want dan moet echt ALLES op de 1e verdieping opnieuw worden gedaan (incl dus badkamer, alle vloeren, alle muren en dan meteen ook de plafonds).

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-02 06:52
Met de verbouwingsplannen die bijna in uitvoering gaan en de dramatische levertijden van o.a. Panasonic ben ik nog eens in m'n plannen gedoken en heb hierbij wat advies nodig.

Huidige situatie:
Hoekwoning uit 1974, matig geïsoleerd, verbruik 1900 m3 per jaar met een gezin van 4 personen.
CV ketel, radiatoren, zoneverdeling middels Evohome.

Nieuwe situatie:
Uitbreiding benedenverdieping tot 92 m2. Muren en vloer geïsoleerd. Kozijnen vervangen en voorzien van triple glas. Vloerverwarming en balansventilatie met wtw.
Volledig gasloos, dus SWW middels 300 liter boiler via WP.
Bovenverdiepingen worden radiatoren afgekoppeld (uitgezonder badkamer) en verwarming wordt voorzien middels L/L WP.

Volgens de oude situatie en de Koevlaas formule zou een 9 kW monobloc nodig zijn en prima z'n werk kunnen doen en z'n afgifte kwijt kunnen. Echter gaat er in de nieuwe situatie veel veranderen waardoor het uitgangspunt van 1900 m3 gas niet meer klopt.
Hierop heb ik een simpele warmteverliesberekening gemaakt voor enkel de benedenverdieping, inclusief badkamer. Daarmee kom ik op een netto energiebehoefte van 3,88 kW exclusief SWW.

Vraag 1: Hoeveel kW extra vermogen moet ik aanhouden om de SWW voorziening enigszins acceptabel te houden? (dus geen opwarmduur van tig uur)

Vraag 2: Kijkend naar de levertijden en een WP benodigd rond eind april, wat is dan wijs? Wachten en gokken op de levering van de nu bestelde Panasonic 9 kW, bekijken of een 5/7 kW versie sneller leverbaar is of op zoek naar een sneller leverbaar alternatief/merk (eventueel met een lagere capaciteit afhankelijk van uitkomst vraag 1)

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-02 11:05
BrcBas schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:24:
Misschien een hele domme vraag, maar ik ben bij onze Monobloc nergens het bedieningspaneel tegen gekomen. Zit deze ergens in de unit zelf of zat deze ergens verstopt in het piepschuim? (En nu dus misschien niet meer😬). Bedacht het mezelf gisteren avond pas want hij is nog niet geïnstalleerd maar alle dozen namen wel erg veel plek in beslag..
Bij mij lag deze achter de kap van de buitenunit.

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:10
BrcBas schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:24:
die zit normaal in de pomp, achter het service paneel (rechter paneel)

19,2kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• sjimmie
@Plexxodus kort door de bocht gesteld, denk ik dat je met een 5kW niet snel genoeg je SWW klaar krijgt en denk ik dat een 9kW overkill is voor jouw toekomstige situatie.

• Plexxodus
@sjimmie Dus een 7 kW zou dan de juiste weg zijn. Ik zie dat jij ook een 7 kW draait. Wat zijn jouw opwarmtijden voor SWW?

Of hoe kan ik het zelf berekenen voor 300 liter?

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-02 18:05
Plexxodus schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:37:
@sjimmie Dus een 7 kW zou dan de juiste weg zijn. Ik zie dat jij ook een 7 kW draait. Wat zijn jouw opwarmtijden voor SWW?

Is een losse WPB geen optie. Dan kun je de WP inzetten voor verwarming minder complex, makkelijker in te regelen en 2x subsidie.

Pana WH-MDC09J3E5

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ConQuestador schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:04:
[...]

Zoals eerder geschreven: De 1e dicht op de draad, de 2e is vlakdichtend (vandaar het ringetje dat erbij zit).

Je hebt ook nog een 3e variant, die dicht ook af op de draad, maar heeft geen extra koppelstuk. Deze zijn dus bedoeld voor 1x vast, nooit weer los. Aangezien de perskoppeling zou meedraaien als je 'm los zou draaien, wat zeer waarschijnlijk voor lekkage zou zorgen.

Ik heb dus zelf alles wat nooit weer los hoeft onderstaande (goedkopere) gekocht. Van de dingen waarvan ik denk dat er een situatie is waarin ik het weer los zou willen halen, heb ik de duurdere (1e van jou) gekocht.

https://www.heima24.de/ro...gewinde-fuer-mv-rohr.html
[Afbeelding]
Deze pers je pas op de buis dus nadat je hem hebt gemonteerd?

• Motorfret
sjimmie schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:34:
@Plexxodus kort door de bocht gesteld, denk ik dat je met een 5kW niet snel genoeg je SWW klaar krijgt en denk ik dat een 9kW overkill is voor jouw toekomstige situatie.
Aangezien ze beiden hetzelfde minimale vermogen hebben en in weze zelfs dezelfde pompen zijn, zou ik dus altijd voor de 9Kw gaan.
prijsverschil is na subsidie ook maar klein.

19,2kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• sjimmie
Plexxodus schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:37:

Dat hangt af van hoe ver je de boiler laat afkoelen en naar welke temperatuur je dan weer wilt opwarmen.
Er is wel te berekenen hoeveel energie er nodig is om een bepaalde hoeveelheid water een bepaald aantal graden op te warmen. Neem dat met een ruime marge en je bent er.

• sjimmie
Motorfret schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:47:
[...]

zou ik dus altijd voor de 9Kw gaan.
Waarvan hij aangaf die niet te willen kiezen ivm levertijden. Vandaar mijn suggestie voor een 7kW.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:27
sjimmie schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:28:
[...]

Huh, zo hoog gaat de waterpomp toch niet dat tijdens een defrost de buren daar last van hebben?
Nee, ik heb daarvoor geen oplossing gevonden. De waterpomp staat hier laag om ruizen van de oude radiatoren(-ledingen) op de 1e verdieping te voorkomen en de enige oplossing is op termijn op de 1e verdieping de radiatoren vervangen door vloerverwarming. Maar dat is nogal een klus want dan moet echt ALLES op de 1e verdieping opnieuw worden gedaan (incl dus badkamer, alle vloeren, alle muren en dan meteen ook de plafonds).
Je kan ook een deel van je installatie tijdens een defrost middels een driewegklep afsluiten, deze kan je aansturen met 't defrost signaal. Ik ben zelf erg blij met 't seriebuffer in mijn retour en een bypass die door de hoge pompdruk tijdens een defrost open gaat waardoor 't ruisen van de leidingen tijdens een defrost erg meevalt.

Onderweg naar gasloos (GAS alleen nog voor SWW), Panasonic WH-MDC07J3E5 met Heishamon/NR, 6022Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• sjimmie
blb4 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:52:
[...]

Je kan ook een deel van je installatie tijdens een defrost middels een driewegklep afsluiten, deze kan je aansturen met 't defrost signaal. Ik ben zelf erg blij met 't seriebuffer in mijn retour en een bypass die door de hoge pompdruk tijdens een defrost open gaat waardoor 't ruisen van de leidingen tijdens een defrost erg meevalt.
ik zeg: KISS principle.
met dat soort omwegen loop je het risico dat je van het ene in het andere rolt en er dingen helemaal mis gaan als er ergens in de keten wat gebeurt wat je niet had voorzien.

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:25
sjimmie schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:28:
[...]

Deels maakt het wel echt wat geluid. Deels zijn het gewoon hele lastige mensen. Aangezien wij (een van de) laatste zijn zonder conflict met hen, probeer ik discussies voor te zijn.
Probleem bij mijn installatie is dat de hoofdleiding wel al tot de zolder gaat. Maar enkel de BG gebruik maakt van het water. De rest volgt later.
[...]

Dat is een goed idee. Bypass heb ik liggen. Niet aan gedacht dat dat zou kunnen helpen. Anders gaat de hoofdleiding er maar tijdelijke vanaf middels een handmatige keerklep ofzo. Tnx voor het idee.

Grz D.

• blb4
DomiGijzen schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:07:
[...]

Deels maakt het wel echt wat geluid. Deels zijn het gewoon hele lastige mensen. Aangezien wij (een van de) laatste zijn zonder conflict met hen, probeer ik discussies voor te zijn.
Probleem bij mijn installatie is dat de hoofdleiding wel al tot de zolder gaat. Maar enkel de BG gebruik maakt van het water. De rest volgt later.

[...]

Dat is een goed idee. Bypass heb ik liggen. Niet aan gedacht dat dat zou kunnen helpen. Anders gaat de hoofdleiding er maar tijdelijke vanaf middels een handmatige keerklep ofzo. Tnx voor het idee.
Dit is hoe 't bij mij zit, ben er erg tevreden over dus. De bypass (drukverschilregelaar) heb ik zo afgesteld dat bij normale flow/pompdruk (dus tijdens normaal bedrijf) deze niet doorlaat en daarmee zit 't buffervat in de retour. Tijdens een defrost gaat de pomp naar 30 l/min en daarmee dus een veel hoger druk waardoor de bypass opgen gaat en er dus een behoorlijk deel van de flow direct naar de buffer gaat ipv alles via de installatie.

Onderweg naar gasloos (GAS alleen nog voor SWW), Panasonic WH-MDC07J3E5 met Heishamon/NR, 6022Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• Plexxodus
ecn1985 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:45:
[...]

Is een losse WPB geen optie. Dan kun je de WP inzetten voor verwarming minder complex, makkelijker in te regelen en 2x subsidie.
Opwarmtijden zijn wel erg lang bij WPB's, daarom al vroeg gekozen voor een SWW vat op de WP.
sjimmie schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:51:
[...]

Waarvan hij aangaf die niet te willen kiezen ivm levertijden. Vandaar mijn suggestie voor een 7kW.
Al zijn de levertijden voor 7kW ook niet echt denderend, vooral als ik nu opnieuw ga bestellen.
Laat voorlopig maar even de 9kW in bestelling staan. Ondertussen maar even uitzoeken hoe de berekening te doen voor het opwarmen van SWW.

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:33
imdos schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:15:
[...]

Heb je hier al antwoord op gehad? Ik ben hier zelf ook benieuwd naar namelijk of dit een optie is. In mijn geval zorgt het wel voor extra leiding lengte, maar verwacht ik minder geluid en is de afstand tot de erfgrens het grootst.
Excuus zie je bericht nu pas. Uiteindelijk laten wij onze airco’s nu boven elkaar hangen, deze worden verplaatst als service van het bedrijf die ze gehangen heeft. Dan komt de Monobloc ernaast. Vanwege de hoogte is het onhandig om de Monobloc er boven te hangen, vooral doornheg gewicht. Ook zie je vanaf de straatkant nu maar 1 vd 2 airco’s en verder niets, omdat de andere units wegvallen door de uitbouw.
Motorfret schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:32:
[...]

die zit normaal in de pomp, achter het service paneel (rechter paneel)
wervisser schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:32:
[...]

Bij mij lag deze achter de kap van de buitenunit.
Dank beiden, inmiddels gevonden😊

[Voor 21% gewijzigd door BrcBas op 24-01-2023 12:52]

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:06
DomiGijzen schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:07:
[...]

[...]

Ik heb ook mijn parallelbuffer omgebouwd naar een seriebuffer met bypass over de afgifte. Dat werkt inderdaad ook prima bij defrosts om het geluid te verlagen, zonder dat het water naar de WP snel te koud wordt. Omdat ik vooral radiatoren heb is de systeemdruk redelijk laag voor een goede flow. Wel belangrijk om even te monitoren of de bypass niet te vroeg opent.

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:43
Erwin94 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:37:
Verder heb ik nog een aantal DS18B20 temperatuursensoren geplaatst om de watertemperaturen te monitoren. In de aanvoer en de retour heb ik deze in een dompelbuisje geplaatst om zo nauwkeurig mogelijk de temperatuur te kunnen loggen. Het bleek echter nogal lastig om de DS18B20 sensoren thermisch goed te koppelen. Uiteindelijk heb ik deze met koelpasta in het dompelbuisje gedaan.
Wat voor dompelbuisjes heb je gebruikt?

iRacing Profiel

• blb4
Thorsd schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:08:
[...]

Ik heb ook mijn parallelbuffer omgebouwd naar een seriebuffer met bypass over de afgifte. Dat werkt inderdaad ook prima bij defrosts om het geluid te verlagen, zonder dat het water naar de WP snel te koud wordt. Omdat ik vooral radiatoren heb is de systeemdruk redelijk laag voor een goede flow. Wel belangrijk om even te monitoren of de bypass niet te vroeg opent.
Ik heb hiervoor een temperatuursensor achter de bypass. De temperatuur loopt zeer snel op tijdens een deforst en na de deforst loopt hij weer langzaam terug. m.i. Een goede manier om de bypass goed in te stellen en te monitoren.

• Thorsd
blb4 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:51:
[...]

Ik heb hiervoor een temperatuursensor achter de bypass. De temperatuur loopt zeer snel op tijdens een deforst en na de deforst loopt hij weer langzaam terug. m.i. Een goede manier om de bypass goed in te stellen en te monitoren.
Precies, zo heb ik het ook. Tijdens een defrost ziet het er zo uit. Je ziet goed de dip in de buffer aanvoer.
(sommige sensoren hebben een kleine vaste afwijking tov elkaar, bv systeem return en buffer aanvoer)

• Kuraya
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-02 09:32
Tiesert schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:42:
[...]

Het gaat vooral om beïnvloeding van de (losse) buitensensor.
Een ander voorbeeld is deze: Motorfret in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
Ik heb zelf even een vaste 15 kΩ weerstand aangesloten op de "Outdoor air sensor" contacten, dat geeft een vaste 6°C waarde als Tbuiten, dan draait de warmtepomp inderdaad heel mooi rustig tussen 19-35 Hz en de defrosts kwamen voor mij op ongeveer dezelfde momenten als met de werkelijke Tbuiten en 35+ Hz.

Via Heishamon kan je switchen tussen de interne sensor en de vaste weerstand (of gemodificeerde temperatuur senor) op basis van de gemeten Tbuiten met een DS18B20 temperatuursensor.

Allemaal leuk geknutsel, maar zou toch zonde zijn als de compressor ergens inderdaad niet tegen kan en sneuvelt. Ik heb het nog niet aangedurfd zonder buiten naast de warmtepomp te zitten.

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:16
wervisser schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:38:
[...]

Ik hou het nu nog even op de CV druk die was gezakt tot 1,1bar. Na het verhogen is de storing ook weggebleven.
De additionale pompen achter het buffervat zijn niet aangesloten op de wp, dus hij weet eigenlijk enkel dat hij een buffervat moet opwarmen. Dat de warmte hieruit vervolgens wordt onttrokken door 2 Wilo's weet hij niet.

De wp ging overigens met deze storing wel uit.
Als de circulatiepomp van de pana stopt, zorgen je secundaire wilo's voor een drukverschil tussen onder (hoog) en boven (laag) van je buffer. Daardoor gaat ook het water door de pana stromen en ontstaat die H65 als de flow daar boven de 7L/min komt. Met monitoring moet je het ook kunnen zien; ook bij lagere primaire flow.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Nachtwaker055 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:43:
[...]

Mailtje sturen naar commerciale@bottegaidraulica.com, volgens mij hebben zij nog 9J's op voorraad. Betalen kan via Paypal. Heb in mijn omgeving nu al vier panasonics daarvandaan. Levertijd voor een 9kW T-cap staat nu maximaal op 2 maand.
Levertijd 9J T cap 3 fase is momenteel uit voorraad 😆

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01:11
Kuraya schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:44:
[...]

Ik heb zelf even een vaste 15 kΩ weerstand aangesloten op de "Outdoor air sensor" contacten, dat geeft een vaste 6°C waarde als Tbuiten, dan draait de warmtepomp inderdaad heel mooi rustig tussen 19-35 Hz en de defrosts kwamen voor mij op ongeveer dezelfde momenten als met de werkelijke Tbuiten en 35+ Hz.

Via Heishamon kan je switchen tussen de interne sensor en de vaste weerstand (of gemodificeerde temperatuur senor) op basis van de gemeten Tbuiten met een DS18B20 temperatuursensor.

Allemaal leuk geknutsel, maar zou toch zonde zijn als de compressor ergens inderdaad niet tegen kan en sneuvelt. Ik heb het nog niet aangedurfd zonder buiten naast de warmtepomp te zitten.
Tuurlijk, snap ik. Maar wel stoer dat je dit heb uitgeprobeerd! :Y
Je zou kunnen overwegen om het alleen te activeren tussen Tb 0 en 5.
En bij echte vorst nog even aan te kijken, of te testen als je erbij bent.

Nu ben ik niet zo technisch met hardware, maar begrijp ik het goed dat je die weerstand plaatst tussen twee contacten voor outdoor sensor op het moederbord, waarna je schakelt of de Pana naar die outdoor sensor kijkt of naar de normale interne sensor?

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:37
Carboy54 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:39:
[...]

Levertijd 9J T cap 3 fase is momenteel uit voorraad 😆
Een voorraad ingeruilde T-cap zeker...omdat niet iedereen een technische knutselaar met weerstanden is... :P

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Carboy54
  • Nu online
natural colour schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:57:
[...]

Een voorraad ingeruilde T-cap zeker...omdat niet iedereen een technische knutselaar met weerstanden is... :P
Nee gewoon bij Panasonic is mij vandaag aangeboden maar vooralsnog niet op in gegaan vanwege gemelde problematiek. Maar voor liefhebbers van een groot buffervat een optie. 🙃

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:11
@Beekforel @ConQuestador @ecn1985 Bedankt voor de reacties, ben ik erg mee geholpen.

• wervisser
FransvWoerkom schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:56:
[...]

Als de circulatiepomp van de pana stopt, zorgen je secundaire wilo's voor een drukverschil tussen onder (hoog) en boven (laag) van je buffer. Daardoor gaat ook het water door de pana stromen en ontstaat die H65 als de flow daar boven de 7L/min komt. Met monitoring moet je het ook kunnen zien; ook bij lagere primaire flow.
Helaas heb ik mijn monitoring nog niet aan de praat, maar dat is wel een interessante theorie. Dat zou overigens wel betekenen dat dit in principe elke keer moet optreden wanneer de warmtepomp uit schakelt omdat hij zijn temperatuur heeft bereikt, toch?

• Erwin94
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:41
SkullboyNL schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:27:
[...]

Wat voor dompelbuisjes heb je gebruikt?
Ik heb ze uiteindelijk van Aliexpress besteld. Ik heb gezocht naar opties in Nederland, maar die waren slecht/niet te vinden. Deze past mooi in een T-stuk 1"-1/2"-1".

• Thorsd
wervisser schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:12:
[...]

Helaas heb ik mijn monitoring nog niet aan de praat, maar dat is wel een interessante theorie. Dat zou overigens wel betekenen dat dit in principe elke keer moet optreden wanneer de warmtepomp uit schakelt omdat hij zijn temperatuur heeft bereikt, toch?
Het hangt er ook vanaf hoe je de buffer hebt aangesloten. Bij een met T-stukken aangesloten buffer was het bij mij tot 4 liter per minuut door de WP. De hoeveelheid hing af van het debiet van de secundaire pomp.

• wervisser
Thorsd schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:49:
[...]

Het hangt er ook vanaf hoe je de buffer hebt aangesloten. Bij een met T-stukken aangesloten buffer was het bij mij tot 4 liter per minuut door de WP. De hoeveelheid hing af van het debiet van de secundaire pomp.
Heb even geen foto bij de hand, maar ik heb een Panasonic 300 liter buffer. Deze heeft 2 aansluitingen bovenin en twee onderin.

Aanvoer CV links boven / Aanvoer WP rechts bovenin
Retour CV links onder / Retour WP rechts onderin

• Motorfret
Carboy54 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:03:
[...]

Nee gewoon bij Panasonic is mij vandaag aangeboden maar vooralsnog niet op in gegaan vanwege gemelde problematiek. Maar voor liefhebbers van een groot buffervat een optie. 🙃
Heb jij het er met Panasonic al over gehad?
(die 34hz problematiek)

• Carboy54
  • Nu online
Motorfret schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 00:01:
[...]

Heb jij het er met Panasonic al over gehad?
(die 34hz problematiek)
Een 9 T cap verkoop ik eigenlijk nooit. Ik raad het altijd af voor het NL klimaat.

• FransvWoerkom
wervisser schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:12:
[...]

Tenminste als hij wordt uitgeschakeld door een thermostaat. Als hij alleen op WAR draait, blijft de circulatiepomp lopen. En natuurlijk gaat de meeste secundaire stroming door het buffervat. Dan zal de stroming door de stilstaande circulatiepomp van de pana niet gauw boven de 7L/min komen.

• Motorfret
Voor de liefhebbers van plaatjes:
Hierbij een goed voorbeeld van wat de eerder door mij gemelde schakeling (link) voor het 34Hz probleem voor effect heeft bij mijn 12 J serie.
Om 21.30 de schakeling weer aangezet (ik zet hem momenteel aan als ik thuis ben, zodat ik controle kan houden)..
Ook is mooi te zien dat het geen invloed heeft op de defrosts. ze lopen iig gewoon door.
Gevolg is dat (buiten de defrosts) de WP gewoon mooi doorloopt, in plaats van dat hij (ondanks QM3) flink hoog start.

[Voor 4% gewijzigd door Motorfret op 25-01-2023 09:42]

• blb4
Motorfret schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:29:
Hierbij een goed voorbeeld van wat de eerder door mij gemelde schakeling (link) voor het 34Hz probleem voor effect heeft bij mijn 12 J serie.
Om 21.30 de schakeling weer aangezet (ik zet hem momenteel aan als ik thuis ben, zodat ik controle kan houden)..
Ook is mooi te zien dat het geen invloed heeft op de defrosts. ze lopen iig gewoon door.
Gevolg is dat (buiten de defrosts) de WP gewoon mooi doorloopt, in plaats van dat hij (ondanks QM3) flink hoog start.

[Afbeelding]
Je kan 't circus van de Pana temmers in 8)

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10:56
blb4 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:31:
[...]

Ik heb begrepen dat er 2 oplossingen zijn:
1) je hebt een systeem met een basepan heater (die heeft bijna niemand hier), dan stop je alle gaten aan de onderkant dicht met in 1 gat de condensafvoer en die laat je dan met een slangetje in zo'n buis lopen.

2) je hebt geen basepan heater (join the club) en dan laat je dus alle gaten aan de onderkant open en kan uit al deze gaten water lopen. In dit geval is er m.i. dus weinig noodzaak voor zo'n buis maar is een grindbed voldoende.

Hoe ik het heb gedaan:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Tot nu toe is al 't condenswater steeds netjes tussen de niet gevoegde stenen door 't grindbed ingelopen, ook in die koude, vochtige week in december. Hopen dat die open voegen tussen die stenen niet binnen no time vollopen.... Direct op 't grindbed plaatsen is natuurlijk 't meest robuust.
Ziet er goed uit, ik denk dat ik de buis ook achterwege laat.

Ik heb in de servicemanual niet kunnen vinden wat de afstand tussen de bevestigingsgaten is voor de steunen. Weet iemand dit?

• Tiesert

[Afbeelding]
Hey Motorfret, dank voor het delen! Zou je misschien nog een tekeningetje willen delen wat je gemaakt hebt?

Welke weerstand zou ideaal zijn, 24k Ω of 15k Ω ipv de door jou gebruikte 50k Ω?

Ik probeer nog te begrijpen waarom de defrosts doorlopen. Als de Pana denkt dat het 7C is terwijl het 0C is, dan gaat hij toch geen defrosts doen? Of kijkt hij voor defrosts naar een andere waarde of sensor dan de gemeten Tb via de interne of externe temperatuursensor?

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:06
Tiesert schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:10:
[...]

Hey Motorfret, dank voor het delen! Zou je misschien nog een tekeningetje willen delen wat je gemaakt hebt?

Welke weerstand zou ideaal zijn, 24k Ω of 15k Ω ipv de door jou gebruikte 50k Ω?

Ik probeer nog te begrijpen waarom de defrosts doorlopen. Als de Pana denkt dat het 7C is terwijl het 0C is, dan gaat hij toch geen defrosts doen? Of kijkt hij voor defrosts naar een andere waarde of sensor dan de gemeten Tb via de interne of externe temperatuursensor?
Hij kijkt naar de EVA outlet temperature. Als die onder een bepaalde temperatuur komt dan gaat hij defrosten. Zie de handleiding voor het grafiekje van de specifieke temperatuur waarop dat gebeurt.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-02 19:57
Carboy54 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 00:35:
[...]

Een 9 T cap verkoop ik eigenlijk nooit. Ik raad het altijd af voor het NL klimaat.
Altijd uitkijken met dit soort absolute uitspraken. Voor mijn huis (100 m2 kamer, vvw en isolatie 1991, komend van 2300 m3 gasverbruik) is de TCAP 12kW "perfect" . Dat minimum van 35Hz bij <4 graden heb ik ook wel nodig (zeker met de defrosts bij deze temperaturen). Mijn vorige 9 kW (LG) kon wel lager, maar daar had ik niets aan.

Natuurlijk moet je wel de Panasonic wel "temmen" met Heishamon/Node-Red, maar daarom heb ik juist voor Panasonic gekozen.

Advies moet dus wel maatwerk zijn.

Panasonic TCAP 12Kw J-versie+ Atlantic v3 200L + 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE + 5280Wp + Heishamon, Home Assistant/Node-Red/Grafana/InfluxDB + KIA EV6 77kW RWD

• Kuraya
Tiesert schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:56:
Je zou kunnen overwegen om het alleen te activeren tussen Tb 0 en 5.
Dat heb ik met wat Heishamon rules opgelost inderdaad.
Tiesert schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:56:
Nu ben ik niet zo technisch met hardware, maar begrijp ik het goed dat je die weerstand plaatst tussen twee contacten voor outdoor sensor op het moederbord, waarna je schakelt of de Pana naar die outdoor sensor kijkt of naar de normale interne sensor?
De oplossing van Motorfret ziet er netjes uit, wel complex en duur. En helaas nog steeds grote verstoring in je stooklijn bij de overgangen rond 4 en 0 graden Tb. Ik heb om de Panasonic onder de 35 Hz te forceren op basis van de tabel op pagina 74 in de Service Manual inderdaad een vaste weerstand geplaatst en een DS18B20 op de Heishamon. Ik heb de stooklijn even uitgezet en een vaste Ta gekozen. Dan bereik je voor minder dan 3 euro ongeveer hetzelfde.

doek55 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:03:
[...]

Let wel op dat je hiermee mogelijk onnodige defrosts kunt triggeren. Zoals ik gisteren in de TCAP Service Manual op pagina 130 las is dat afhankelijk van het verschil tussen Outdoor temp en Outdoor pipe temp.

[Afbeelding]
Het lijkt erop of de Panasonic voor het bepalen van de defrost temperatuur niet naar de alternatieve sensor kijkt. Als mijn alternatieve sensor 6 °C aangeeft lees ik in de grafiek een OD pipe temperature van -6 °C af. Maar bij een Tb van net boven 0 °C doet mijn Panasonic een defrost bij een OD pipe temp. van -10 °C.

• Tiesert
Kuraya schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:52:
[...]

Dat heb ik met wat Heishamon rules opgelost inderdaad.

[...]

De oplossing van Motorfret ziet er netjes uit, wel complex en duur. En helaas nog steeds grote verstoring in je stooklijn bij de overgangen rond 4 en 0 graden Tb. Ik heb om de Panasonic onder de 35 Hz te forceren op basis van de tabel op pagina 74 in de Service Manual inderdaad een vaste weerstand geplaatst en een DS18B20 op de Heishamon. Ik heb de stooklijn even uitgezet en een vaste Ta gekozen. Dan bereik je voor minder dan 3 euro ongeveer hetzelfde.

[Afbeelding]

[...]

Het lijkt erop of de Panasonic voor het bepalen van de defrost temperatuur niet naar de alternatieve sensor kijkt. Als mijn alternatieve sensor 6 °C aangeeft lees ik in de grafiek een OD pipe temperature van -6 °C af. Maar bij een Tb van net boven 0 °C doet mijn Panasonic een defrost bij een OD pipe temp. van -10 °C.

[Afbeelding]
Dank voor de toelichting en foto! De oplossing van @Motorfret heeft geen Heishamon nodig als ik het goed begrijp. Ik kan met de Heishamon alleen lezen (en wil dat graag zo houden), dus denk dat Rules ook niet werken via CN-NMODE. Dus die oplossing van Motorfret past beter bij mij.

• Kuraya
Carboy54 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 00:35:
[...]

Misschien goed om iets meer toe te lichten voor de toekomstige Panasonic klanten?

Ik heb echt heel veel ingelezen voor ik de T-CAP bestelde begin 2022. Wat als je 9kW nodig hebt bij -10 en doorgaans 4kW aan minimum opgewekt vermogen wel kwijt kan? Een T-CAP lijkt dan wel passend in zo'n situatie, het is gewoon erg spijtig dat de J-gen anders werkt dan de eerder gedeelde ervaringen met de H-gen T-CAP en je plots 7kW aan minimum opgewekt vermogen krijgt terwijl het niet eens koud is buiten :'(

• Carboy54
  • Nu online
JanAllElectric schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:19:
[...]

Altijd uitkijken met dit soort absolute uitspraken. Voor mijn huis (100 m2 kamer, vvw en isolatie 1991, komend van 2300 m3 gasverbruik) is de TCAP 12kW "perfect" . Dat minimum van 35Hz bij <4 graden heb ik ook wel nodig (zeker met de defrosts bij deze temperaturen). Mijn vorige 9 kW (LG) kon wel lager, maar daar had ik niets aan.

Natuurlijk moet je wel de Panasonic wel "temmen" met Heishamon/Node-Red, maar daarom heb ik juist voor Panasonic gekozen.

Een warmtepomp installatie is altijd maatwerk! En op Heishamon zitten veel gebruikers niet te wachten en op gependel van een T cap al helemaal niet. Er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen maar ik zie dan liever een 7 en een 5 in cascade in jouw geval: goedkoper ( na subsidie ) en in alle gevallen functioneel en maximaal efficient.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:46

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kuraya schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:00:
[...]

Misschien goed om iets meer toe te lichten voor de toekomstige Panasonic klanten?

Ik heb echt heel veel ingelezen voor ik de T-CAP bestelde begin 2022. Wat als je 9kW nodig hebt bij -10 en doorgaans 4kW aan minimum opgewekt vermogen wel kwijt kan? Een T-CAP lijkt dan wel passend in zo'n situatie, het is gewoon erg spijtig dat de J-gen anders werkt dan de eerder gedeelde ervaringen met de H-gen T-CAP en je plots 7kW aan minimum opgewekt vermogen krijgt terwijl het niet eens koud is buiten :'(
Wat is doorgaans? Bij -10 geloof ik het wel. Maar wat kun je kwijt bij 10 graden? Nog steeds 4kW?

Ik heb nu zo'n ding staan. En achteraf had ik liever 2x 5kW gehad :X

Dus eens met @Carboy54.
Had me waarschijnlijk ook nog een bak knaken gescheeld. En de mogelijkheid gegeven om DHW en verwarming tegelijk te doen.

[Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 25-01-2023 13:21]

€50 welkomstbonus bij Raisin Spaarrekening? Stuur een DM.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JanAllElectric schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:19:
[...]

Juist doordat ie meer vermogen produceert zit je ook sneller aan defrosts he. Nu is frequentie en vermogen niet helemaal 1:1 gelinkt, maar het staat ook niet helemaal los van elkaar.

Probleem is overigens vooral T-cap + R32. De H series had er al minder last van.

Ik wilde perse 3 fase, en heb me daardoor teveel in de richting van de T-cap laten pushen. Achteraf flink spijt van.

[Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 25-01-2023 13:22]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[Afbeelding]
Ook minder defrosts zo te zien?

Hoe ziet je heat production eruit voor en na inschakelen?

• Motorfret
Kuraya schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:52:
[...]

Voordeel is dat de stooklijn blijft werken. ;)
ik laat hem (inmiddels) vanaf 4 graden en lager de schakeling gewoon aanstaan.
Stooklijn evenredig aan de verspringing van de schakeling aangepast.
En duur? Mwa, voor rond de €100,- klaar.
Wel meer comfort en een lager verbruik.
Tiesert schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:57:
[...]

Dank voor de toelichting en foto! De oplossing van @Motorfret heeft geen Heishamon nodig als ik het goed begrijp. Ik kan met de Heishamon alleen lezen (en wil dat graag zo houden), dus denk dat Rules ook niet werken via CN-NMODE. Dus die oplossing van Motorfret past beter bij mij.
Standalone oplossing idd
MikeyMan schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:25:
[...]

Ook minder defrosts zo te zien?

Hoe ziet je heat production eruit voor en na inschakelen?
Staan beide in het plaatje :?
(en ik zeg ook nog dat het aantal defrosts normaal doorloopt)

[Voor 78% gewijzigd door Motorfret op 25-01-2023 13:50]

• wervisser
Is er een n00b gids (voor in de TS bijvoorbeeld) gemaakt voor voorwaarden en consequenties om te bepalen wat er gebeurt met je installatie op basis van de waardes die worden verzameld door de Service Cloud of Heishamon?

Als ik wat pagina's terug ga kom ik bijvoorbeeld tegen dat er een defrost start bij een Outdoor Piping Temperature van -10. Is dat een vast gegeven of kan dit ook gebeuren bij -8 of pas worden gestart bij -12?

Ditzelfde geldt natuurlijk bij een defrost. Hier zullen de waardes verkregen uit het systeem herkenbaar zijn door middel van het patroon.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Motorfret schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:41:
[...]

Standalone oplossing idd

[...]

Staan beide in het plaatje :?
(en ik zeg ook nog dat het aantal defrosts normaal doorloopt)
You're right, beetje een bende op telefoonscherm. De 0-momenten zijn volgens mij de defrosts toch? Dat was voorheen op het oog meer aan de hand dan na inschakeling...?

• Tiesert
MikeyMan schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:18:
[...]

Wat is doorgaans? Bij -10 geloof ik het wel. Maar wat kun je kwijt bij 10 graden? Nog steeds 4kW?

Ik heb nu zo'n ding staan. En achteraf had ik liever 2x 5kW gehad :X

Dus eens met @Carboy54.
Had me waarschijnlijk ook nog een bak knaken gescheeld. En de mogelijkheid gegeven om DHW en verwarming tegelijk te doen.
Hier ook eens met @Carboy54 . Moet met Heishamon, vraagsturing, scripting en sensormanipulatie het ding nog een beetje netjes proberen te laten draaien, terwijl het rond de nul graden is. Bij <= 5C minimaal 35Hz, en bij > 5C maximaal 35Hz? Dit kan toch zo niet, Panasonic!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tiesert schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:53:
[...]

Hier ook eens met @Carboy54 . Moet met Heishamon, vraagsturing, scripting en sensormanipulatie het ding nog een beetje netjes proberen te laten draaien, terwijl het rond de nul graden is. Bij <= 5C minimaal 35Hz, en bij > 5C maximaal 35Hz? Dit kan toch zo niet, Panasonic!
Misschien dat @Carboy54 hier toch nog een klein balletje over op wil gooien, als hij een ingang heeft bij ze ;)

• Kuraya
Carboy54 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:05:
[...]

Een warmtepomp installatie is altijd maatwerk! En op Heishamon zitten veel gebruikers niet te wachten en op gependel van een T cap al helemaal niet. Er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen maar ik zie dan liever een 7 en een 5 in cascade in jouw geval: goedkoper ( na subsidie ) en in alle gevallen functioneel en maximaal efficient.
Bedankt voor de uitleg!

Cascade lijkt me interessant als je de ruimte hebt en wilt gebruiken om het kwijt te kunnen. Als ik kijk naar de design manual heb je het toch al snel over een gebied van 2,70 m x 1,50 m dat vrij moet zijn; en dan kan je nog niet eens fatsoenlijk bij het vuilfilter van beide machines.

Ben benieuwd naar praktijk ervaringen met zo'n setup. Wat ik hier gelezen heb met keerkleppen en de bivalent aansluiting lijkt me ook niet triviaal om goed en mooi rustig draaiend te krijgen.

Helaas heb ik nu de T-CAP al en heb ik in de praktijk de 'bijzondere regeling' moeten ervaren. Wellicht is een 5 ernaast alsnog een goed idee voor wanneer het boven de 10-15 °C is.

• Motorfret
MikeyMan schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:50:
[...]

You're right, beetje een bende op telefoonscherm. De 0-momenten zijn volgens mij de defrosts toch? Dat was voorheen op het oog meer aan de hand dan na inschakeling...?
zijn idd iets (maar dan ook maar minimaal) minder, wat ook logisch is, daar het geheel rustiger loopt.

Het rustigere gedrag is ook terug te zien in het stroomverbruik. (is van hele woning en verschillende schaal, maar evengoed te zien)

[Voor 53% gewijzigd door Motorfret op 25-01-2023 14:30]

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-02 14:49

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

BrcBas schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:52:
[...]

Excuus zie je bericht nu pas. Uiteindelijk laten wij onze airco’s nu boven elkaar hangen, deze worden verplaatst als service van het bedrijf die ze gehangen heeft. Dan komt de Monobloc ernaast. Vanwege de hoogte is het onhandig om de Monobloc er boven te hangen, vooral doornheg gewicht. Ook zie je vanaf de straatkant nu maar 1 vd 2 airco’s en verder niets, omdat de andere units wegvallen door de uitbouw.
Ik denk dat ik dat ook wel kan doen. Dan gaat de middelste airco boven de linker. Anders komt die helemaal rechts te staan. Op een meter of anderhalf weg van de grens.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• FransvWoerkom
wervisser schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:41:
Is er een n00b gids (voor in de TS bijvoorbeeld) gemaakt voor voorwaarden en consequenties om te bepalen wat er gebeurt met je installatie op basis van de waardes die worden verzameld door de Service Cloud of Heishamon?

Als ik wat pagina's terug ga kom ik bijvoorbeeld tegen dat er een defrost start bij een Outdoor Piping Temperature van -10. Is dat een vast gegeven of kan dit ook gebeuren bij -8 of pas worden gestart bij -12?

Ditzelfde geldt natuurlijk bij een defrost. Hier zullen de waardes verkregen uit het systeem herkenbaar zijn door middel van het patroon.
Bedoel je dat we in de TS een aanvulling moeten maken op basis van wat tweakers hebben geconstateerd dat mogelijk afwijkt van wat ze verwachtten op basis van hun observaties uit Heisha en Cloud? Het verband tussen meetwaarden en gedrag staat voor een deel gewoon in de diverse service manuals. Sommigen zijn zo onduidelijk dat aanvulling/verbetering mooi zou zijn. Maar de meeste zijn glashelder; bijvoorbeeld die over wanneer en hoe de verdamper van rijp ontdaan wordt:

Misschien helpt het als we het niet over defrost en ontrijpen hebben, maar over deice :)

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:28
Tinkerer84 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:57:
[...]

Ik heb in de servicemanual niet kunnen vinden wat de afstand tussen de bevestigingsgaten is voor de steunen. Weet iemand dit?
In de startpost van dit topic staan 'Belangrijke documenten". Daar moet je het kunnen vinden in een installation manual.

• Carboy54
  • Nu online
hansvk schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:50:
[...]

In de startpost van dit topic staan 'Belangrijke documenten". Daar moet je het kunnen vinden in een installation manual.
Ik zou het weghalen niet adviseren. Het is een deel van de torsiestijfheid en maakt het apparaat mogelijk stiller. Bovendien is de rechter kant 2x zo zwaar als links. Ook bij mogelijke garantie aanspraken is ingrijpen in de constructie niet te adviseren.

• wervisser
FransvWoerkom schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:20:
[...]

Bedoel je dat we in de TS een aanvulling moeten maken op basis van wat tweakers hebben geconstateerd dat mogelijk afwijkt van wat ze verwachtten op basis van hun observaties uit Heisha en Cloud? Het verband tussen meetwaarden en gedrag staat voor een deel gewoon in de diverse service manuals. Sommigen zijn zo onduidelijk dat aanvulling/verbetering mooi zou zijn.
Ik denk inderdaad dat zoiets een hoop vragen vooraf kan beantwoorden, c.q. het zal helpen om bepaalde situaties te doorgronden. Maar ik zal ook de service manuals eens opzoeken O-)

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:15
[...]

't Is inderdaad een beetje onnozel maar ik kon die afstand ook niet vinden (ondanks dat ik nu de hele pana bibliotheek heb gedownload :? ).

't Is dus 980 mm (aan beide kanten 150 mm vanaf het einde van de draagbalk). Het staat wel in het enkelbladige A3 formaat "Installatiehandleiding", maar die versie kan ik niet als pdf vinden vreemd genoeg (kan wel even foto maken van die plaatjes indien nodig).

Ik gebruik dus wel een buis in m'n grindbak die nu (bijna) klaar staat. :)

Buis gaat ~50cm diep, Pana schreef 80 cm voor maar die vrijheid veroorloof ik me maar.

De Bigfoot's heb ik op (Hornbach ~3,95 € ) zwarte betonblokken (60x15x15cm) gezet, wel even gezekerd met boutje + draadeind + stalen dwarslat (eronder) , zodat die bigfoots en pana er niet afvallen om wat voor reden dan ook.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:35

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Handig dat vulkraantje erachter @dof :Y)

• dof
Haha, ja dus voor en achter de muur een vulkraantje :D

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:47

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@dof ben je met die draadeinden door en door niet alle demping van de bigfoots kwijt?

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• dof
Proton_ schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:20:
@dof ben je met die draadeinden door en door niet alle demping van de bigfoots kwijt?
Terechte vraag, maar ik draai ze niet helemaal strak vast (moeren op de draadeinden wel vast). Er is wat ruimte om te trillen, maar ik wil niet dat de pana er straks staat en er iemand dat ding omtrekt of zo (ok, kleine kans met 100kg maar het staat er straks wellicht jaren...).

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:35
dof schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:29:
[...]

Terechte vraag, maar ik draai ze niet helemaal strak vast (moeren op de draadeinden wel vast). Er is wat ruimte om te trillen, maar ik wil niet dat de pana er straks staat en er iemand dat ding omtrekt of zo (ok, kleine kans met 100kg maar het staat er straks wellicht jaren...).
Wil je zeggen dat bigfoots normaliter niet verankerd worden aan de ondergrond? Dat lijkt me ook niet echt een fijne gedachte.

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
[...]

Net ertussen geknutseld. Geluid is nu nagenoeg weg terwijl ik wel max pump duty kan laten pompen.

Grz D.

• blb4
DomiGijzen schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:09:
[...]

Net ertussen geknutseld. Geluid is nu nagenoeg weg terwijl ik wel max pump duty kan laten pompen.
De bypass toch? Top!

• blb4
ConQuestador schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:01:
[...]

Wil je zeggen dat bigfoots normaliter niet verankerd worden aan de ondergrond? Dat lijkt me ook niet echt een fijne gedachte.
Die van mij staat gewoon 'los' op bigfoots naast 't huis.

• dof
ConQuestador schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:01:
[...]

Nee, dat zit niet in het systeem van de Bigfoots. Voor die draadeinden door de bigfoots heb ik er gaten in geboord.

Normaal staan Bigfoots los, en de WP units daarop met 4 bouten aan de Bigfoots vastgemaakt. Bij mij staat de WP vlakbij m'n tuin, dus kinderen, tieners, ouderen met glas in de hand, etc... :-(

Het kan dus omvallen, hoewel je dan wel flink moet duwen.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:06
dof schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 23:30:
[...]
Het kan dus omvallen, hoewel je dan wel flink moet duwen.
Ik hoop dat je hem ook nog vastmaakt aan flinke dikke stugge leidingen. Dan is het risico sowieso nihil.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• blb4
CurlyMo schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 23:39:
[...]

Ik hoop dat je hem ook nog vastmaakt aan flinke dikke stugge leidingen. Dan is het risico sowieso nihil.
En ze niet hoog op een dak plaatsen

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:25
dof schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:57:
[...]

't Is inderdaad een beetje onnozel maar ik kon die afstand ook niet vinden (ondanks dat ik nu de hele pana bibliotheek heb gedownload :? ).

't Is dus 980 mm (aan beide kanten 150 mm vanaf het einde van de draagbalk). Het staat wel in het enkelbladige A3 formaat "Installatiehandleiding", maar die versie kan ik niet als pdf vinden vreemd genoeg (kan wel even foto maken van die plaatjes indien nodig).

Buis gaat ~50cm diep, Pana schreef 80 cm voor maar die vrijheid veroorloof ik me maar.

[Afbeelding]

De Bigfoot's heb ik op (Hornbach ~3,95 € ) zwarte betonblokken (60x15x15cm) gezet, wel even gezekerd met boutje + draadeind + stalen dwarslat (eronder) , zodat die bigfoots en pana er niet afvallen om wat voor reden dan ook.

Het staat op dezelfde plek als waar je de informatie van de fundering vandaan hebt

@Tinkerer84 ook voor jou

6760wp enphase zuid-west, 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• John lamers
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:34
[...]

Dit zijn de afmetingen voor de 5, 7 en 9kW 1 fase

• dof
John lamers schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:53:
[...]

Dit zijn de afmetingen voor de 5, 7 en 9kW 1 fase

[Afbeelding]
Precies, deze bedoelde ik en kon ik niet als pdf vinden. Thanks voor de foto.

Het plaatje van @LinuZZ geeft ook maten weer, met de aangeraden instructie van Panasonic. Die pagina was ik alweer vergeten 8)7

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10:56
LinuZZ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 06:08:
[...]

[Afbeelding]

Het staat op dezelfde plek als waar je de informatie van de fundering vandaan hebt

@Tinkerer84 ook voor jou
Dank je. Die had ik wel gevonden maar dat betreft de H versie. Ik durfde niet aan te nemen dat het voor de J hetzelfde zou zijn.

• Tiesert
Thorsd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:58:
[...]

Ik zie het nog wel gebeuren ;)

[...]
De punten gaan naar @Thorsd :w
Verdeler is vervangen en aangesloten op bestaande leidingen.

[Voor 5% gewijzigd door Tiesert op 26-01-2023 13:33]

• FransvWoerkom
dof schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:57:
[...]

[Afbeelding]

Het is jammer dat Panasonic de onovertroffen Design Guide 2018, ook bekend als Aquarea Planning and Installation niet heeft ge-update bij introductie van de J-serie. De voor de Engelse installateurs bedoelde Final Draft 2020 was een leuke aanvulling, maar het onderdeel planning is ondermaats.

In de Design Guide staat hoe de monobloc buiten geïnstalleerd wordt:

Zowel de Design Guide 2018 als de Final Draft 2020 zijn nog online te vinden. Bovenstaand plaatje heb ik eerder hier gepost, dus zou te vinden moeten zijn ;)

• blb4
FransvWoerkom schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:22:
[...]

Het is jammer dat Panasonic de onovertroffen Design Guide 2018, ook bekend als Aquarea Planning and Installation niet heeft ge-update bij introductie van de J-serie. De voor de Engelse installateurs bedoelde Final Draft 2020 was een leuke aanvulling, maar het onderdeel planning is ondermaats.

[Afbeelding]

Zowel de Design Guide 2018 als de Final Draft 2020 zijn nog online te vinden. Bovenstaand plaatje heb ik eerder hier gepost, dus zou te vinden moeten zijn ;)
Ik dacht dat er nu toch een definitieve UK versie is: https://www.panasonicproc...L_H%202020V11%20(002).pdf

• dof
FransvWoerkom schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:22:
[...]

[Afbeelding]

Dank je, dat is 'm inderdaad die ik ook qua werkwijze een beetje gevolgd had. Maar 'k was vergeten dat de mater er bij stonden :)

Ik moet mijn Panasonic pdf's bibliotheek eens een beetje uitziften, want ik heb ook diverse jaargangen WP manuals die niet altijd dezelfde instructies geven helaas.

• dof
Nee, deze geeft geen maten e.d. weer.

'k Krijg sterk het idee dat er diverse manual auteurs zijn, die niet allemaal op 1 lijn zitten :)

• hnq
  • Registratie: December 2016
Tiesert schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:33:
[...]

[Afbeelding]
Hangt die onderste balk van de verdeler nu los? Of zie ik dat verkeerd?

• Tiesert
hnq schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:07:
[...]

Hangt die onderste balk van de verdeler nu los? Of zie ik dat verkeerd?
Dat is de retour en die zit vast aan de aanvoer met bevestigingsklemmen, denk ik. Er zit in ieder geval nauwelijks beweging in.

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-02 11:01
Voor degene die het interessant vinden bij deze mijn installatie en toelichten.

Hardware
-Panasonic monobloc 5Kw (WH-MDC05J3E5)
-Panasonic warmtepomp boiler 250 liter (PAW-DHW250F)
-Shelly 1 (blauw)
-Shelly 1 PM WLAN (rood)
-Switchbot Meter plus

Software
-IFTTT met Shelly's, Panasonic en Meter Plus gekoppeld

Opstelling
1. Het monobloc staat buiten naast de gevel en zit door de muur direct op mijn vloerverwarming. Deze verwarmt mijn woonkamer en badkamer. Via de CN2 wordt de Shelly 1 gevoed, welke de warmtepomp extern via CN4 schakelt op basis van IFTTT.
2. Op zolder staat de warmtepompboiler voor warm water. Hier zit de Shelly 1 pm wlan tussen om het verbruik te meten. Deze houdt dit niet zelf bij.
3. De switchbot Meter Plus hangt in de woonkamer

Overige
1. In de keuken heb ik een quooker
2. Ik koel met airco's (iedere verdieping is voorzien)
3. Ik verwarm indien nodig slaapkamers met airco's. In de regel gebeurd dat 1x per jaar ofzo
4. De gehele beneden verdieping heeft nieuw tripple glas, muurisolatie en bodemisolatie
5. De pana staat standaard op silent mode 2 waarin hij het meest stabiel draait

IFTTT
De Meter Plus meet de temperatuur in de huiskamer en stuurt daarmee de Pana, eventueel indirect via de Shelly. De badkamer draait gewoon mee.

Ik gebruik momenteel de volgende logica:

Dus:
-Iedere ochtend de shift terug naar 0
-Wordt het warmer dan 20.0 graden, shift naar 0
-Wordt het warmer dan 20.4 graden, shift naar -2
-Wordt het warmer dan 20.8 graden, zet hem (via de Shelly) uit

-Wordt het kouder dan 20.5 graden, zet hem (via Shelly) aan
-Wordt het kouder dan 20.4 graden, sh0ft naar 0
-Wordt het kouder dan 20.0 graden, shift naar +2

In de regel is het hier met de silent mode 2 en een shift van 0 20.2 graden binnen.

• Tiesert
dirkmuis schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:55:

Hardware
-Shelly 1 (blauw)
-Shelly 1 PM WLAN (rood)
-Switchbot Meter plus

Software

Opstelling
1. Het monobloc staat buiten naast de gevel en zit door de muur direct op mijn vloerverwarming. Deze verwarmt mijn woonkamer en badkamer. Via de CN2 wordt de Shelly 1 gevoed, welke de warmtepomp extern via CN4 schakelt op basis van IFTTT.
2. Op zolder staat de warmtepompboiler voor warm water. Hier zit de Shelly 1 pm wlan tussen om het verbruik te meten. Deze houdt dit niet zelf bij.

Overige
3. Ik verwarm indien nodig slaapkamers met airco's. In de regel gebeurd dat 1x per jaar ofzo
4. De gehele beneden verdieping heeft nieuw tripple glas, muurisolatie en bodemisolatie

IFTTT
De Meter Plus meet de temperatuur in de huiskamer en stuurt daarmee de Pana, eventueel indirect via de Shelly. De badkamer draait gewoon mee.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dus:

-Wordt het kouder dan 20.8 graden, zet hem (via Shelly) aan

In de regel is het hier met de silent mode 2 en een shift van 0 20.2 graden binnen.
Dank voor het delen, altijd leuk een kijkje in de keuken van een mede-tweaker. Twee vragen:
- als het 19C is in de woonkamer, dan zijn er twee regels die er aan voldoen. De <20,4 en <20 Wat doet IFTTT dan?
- is er een reden dat je via CN4 schakelt ipv een 'zachte uit' via IFTTT (bij mij zijn dan pomp en compressor uit, maar controller stand-by en anti-freeze actief)

• Carboy54
  • Nu online
dirkmuis schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:55:

Hardware
-Shelly 1 (blauw)
-Shelly 1 PM WLAN (rood)
-Switchbot Meter plus

Software

Opstelling

Overige

IFTTT

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dus:

-Wordt het kouder dan 20.8 graden, zet hem (via Shelly) aan

Dirk rond de 20.8 kan hij onnodig aan/uit gaan met 0,1 verschil.

• FransvWoerkom
Dank.

Ik heb hem op mijn boekenplank gezet. Er lijken maar zeer weinig verschillen, wat bij een Final Draft niet ongebruikelijk is. Alleen het titelblad lijkt aangevuld met "1.2". Versie 1.1 vinden we nog terug in de bestandsnaam ;)

De Design Manual 2018 was veel uitgebreider. Alleen voor de mixing valve en de buffertank moet je bij de 2020 zijn, en als je de Noordzee oversteekt voor 30A zekeringen.

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-02 11:01
Tiesert schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:13:
[...]

Dank voor het delen, altijd leuk een kijkje in de keuken van een mede-tweaker. Twee vragen:
- als het 19C is in de woonkamer, dan zijn er twee regels die er aan voldoen. De <20,4 en <20 Wat doet IFTTT dan?
- is er een reden dat je via CN4 schakelt ipv een 'zachte uit' via IFTTT (bij mij zijn dan pomp en compressor uit, maar controller stand-by en anti-freeze actief)
@Tiesert
Ifttt pakt hem eenmalig op. Daarna moet je er weer boven stijgen om hem opnieuw af te laten gaan.
Het is dan ook "temp daalt onder" en niet "temp is lager dan"
Een zachte uit zou kunnen, maar er is geen aan optie. Vandaar de Shelly die als externe thermostaat werkt

@Carboy54 dan 20.8 uit, 20.5 aan.

[Voor 7% gewijzigd door dirkmuis op 26-01-2023 22:03]

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-02 18:05
Tiesert schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:33:
[...]

De punten gaan naar @Thorsd :w
[Afbeelding]
Heb hetzelfde bij mijn opstelling de voorste verdeler krijg je niet op de beugel geplaatst. Systeem is mooi bedacht als de vv opnieuw wordt aangelegd maar aansluiten op bestaand maakt het lastig.
Maakt verder niet heel veel uit, kan verder geen kant op door de stugheid van de vv buizen.
Dat is wat mij betreft een minpunt wat ik kan aanmerken op de verdeler, en de flow is in L per uur daar was ik me op voorhand niet van bewust.

Ziet er verder trouwens puik uit.

[Voor 5% gewijzigd door ecn1985 op 26-01-2023 22:54]

Pana WH-MDC09J3E5

• schrobbelbob
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-02 19:45
Ik best wat geluid binnen van m’n wp. Het is de fan die resoneert op het huis. Hij staat los op rubber tegels op een betonnen balkon op de 1e verdieping.

Waar zou ik mee beginnen ? Juist isoleren met veren of vast schroeven aan het balkon? Ik heb die meegeleverde balk verwijderd ivm hoogte

• wervisser
schrobbelbob schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 06:35:
Ik best wat geluid binnen van m’n wp. Het is de fan die resoneert op het huis. Hij staat los op rubber tegels op een betonnen balkon op de 1e verdieping.

Waar zou ik mee beginnen ? Juist isoleren met veren of vast schroeven aan het balkon? Ik heb die meegeleverde balk verwijderd ivm hoogte
Als je die meegeleverde balken hebt verwijderd en hij staat op rubbertegels, heb je dan wel een afvoer ruimte voor je condenswater?

• schrobbelbob
wervisser schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:43:
[...]

Als je die meegeleverde balken hebt verwijderd en hij staat op rubbertegels, heb je dan wel een afvoer ruimte voor je condenswater?

Jawel dat loopt prima weg die
Tegels zijn 4cm hoog wil wel van het water af op m’n balkon want het vriest dicht en het is een natte bende op dat beton, lijkt me
Niet goed.

Ik zit te denken aan een plastic bak eronder met een afvoer er aan en dan vervolgens alles door naar het beton vastbouten.

• Carboy54
  • Nu online
wervisser schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:43:
[...]

Die balk zit er onder voor de torsiestijfheid en verminderd de geluidsproductie.

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:20
schrobbelbob schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:55:
[...]

[Afbeelding]

Jawel dat loopt prima weg die
Tegels zijn 4cm hoog wil wel van het water af op m’n balkon want het vriest dicht en het is een natte bende op dat beton, lijkt me
Niet goed.

Ik zit te denken aan een plastic bak eronder met een afvoer er aan en dan vervolgens alles door naar het beton vastbouten.
Lekkere circulatie zo met dat scherm!

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• schrobbelbob
Carboy54 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:56:
[...]

Die balk zit er onder voor de torsiestijfheid en verminderd de geluidsproductie.
Die balk is best slap, misschien beter direct aan het beton te bouten ?

• schrobbelbob
t.oswald schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:13:
[...]

Lekkere circulatie zo met dat scherm!
Dat valt reuze mee. idee is wel dat te vervangen voor een klimophaagje. Het is echt geen aangezicht zo’n machine op je balkon, dus dit leek me een mooie snelle tijdelijke oplossing

• t.oswald
schrobbelbob schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:19:
[...]

Dat valt reuze mee. idee is wel dat te vervangen voor een klimophaagje. Het is echt geen aangezicht zo’n machine op je balkon, dus dit leek me een mooie snelle tijdelijke oplossing
Waarom denk je dat het reuze meevalt? Menging aanvoer en afvoer is echt niet goed. Je Tb meting zal ook niet correct meer zijn, vooral als de Wp hard aan het werk is. De kaboutertjes krijgen het kouder dan het is en gaan nog harder werken…..

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• wervisser
schrobbelbob schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:18:
[...]

Die balk is best slap, misschien beter direct aan het beton te bouten ?
Ikzelf heb die balk ook niet meer, maar gezien de plaatsing op een houten dak heb ik daar een aluminium frame voor laten maken. Ik hoor dan ook helemaal niets binnen.
Maar die balk geeft zeker stevigheid. Je zou hem qua flow bijna beter aan de buitenzijde van het hek kunnen hangen. Ik twijfel of dit voldoende gaat functioneren.

Misschien eerst eens beginnen met een trillingsdemper op de stalen balken.

• t.oswald
wervisser schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:36:
[...]

Ikzelf heb die balk ook niet meer, maar gezien de plaatsing op een houten dak heb ik daar een aluminium frame voor laten maken. Ik hoor dan ook helemaal niets binnen.
Maar die balk geeft zeker stevigheid. Je zou hem qua flow bijna beter aan de buitenzijde van het hek kunnen hangen. Ik twijfel of dit voldoende gaat functioneren.

Misschien eerst eens beginnen met een trillingsdemper op de stalen balken.
Aan de buitenkant met een klimop wrap folie 8) pgeene in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"

Pagina: 1 ... 122 ... 125 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee