Begin december heb ik een 5kW J-serie geïnstalleerd en aangezien ik zelf veel heb gehad aan de voorbeelden in dit topic heb ik ook een kort installatie-verslagje geschreven. Hopelijk kan ik er nog iemand mee helpen.
De warmtepomp staat in de voortuin voor het huis. Ik heb hem in een grindbak geplaatst op twee betonnen blokken met daarop rubber balken. De CV buizen hebben een diameter van 32mm en de isolatie is 20mm dik. Dit past samen net door een 100mm PVC buis met 45 graden bochten. De bochten heb ik gemaakt met de
buigtang van Heima24. Met een beetje puzzelwerk heb ik het hele traject door de grond in PVC buizen kunnen stoppen zodat er geen regenwater door de buis de kruipruimte in kan lopen. De isolatie moet ik nog vastplakken en dan intapen in PVC tape, maar dat doe ik als het wat mooier/droger weer is.
Beneden hebben we vloerverwarming met verouderde tyleen buizen met een h.o.h. afstand van 15cm. Deze buizen zijn niet zuurstofdiffusie-dicht, waardoor er zuurstof in het water komt. Om wegroesten van de radiatoren te voorkomen was hier door de vorige bewoners al een platenwisselaar geplaatst om het van de rest van het systeem te scheiden. Deze heb ik vervangen door een stuk groter exemplaar om zo klein mogelijk verschil in aanvoerstemperatuur te krijgen tussen de warmtepomp en vloerverwarming. Ook heb ik de thermostaatkranen en het voetventiel verwijderd. In praktijk geeft de platenwisselaar een verlies in Ta van tussen de 1 en 1.5 graden.
Een schematische weergave van mijn setup is hieronder te vinden. Omdat ik mijn SWW vat graag op zolder wil hebben en het lastig was een extra leiding aan te leggen heb ik ervoor gekozen om twee kleppen in mijn systeem te bouwen. Op zolder zit de reguliere driewegklep die kiest tussen verwarmings- en SWW-bedrijf. Beneden heb ik een extra klep geplaatst die de vloerverwarming en radiatoren van de 1e verdieping uitzet in SWW bedrijf. Hierdoor heb ik maar twee leidingen naar zolder nodig.
Het SWW vat moet ik nog plaatsen, maar hiervoor moet ik eerst nog wat andere klusjes op zolder afmaken. Tot die tijd gebruik ik mijn CV ketel nog voor SWW.
Alle koppelingen en buizen zijn van Heima24. De kleppen zijn de Tameson van de topicstart. Ik ben vergeten een drukmeter te plaatsen bij de vulopening, die ga ik later nog toevoegen. Nu moet ik de warmtepomp openschroeven om de systeemdruk te kunnen zien

.
Voor monitoring heb de Heishamon. Ik heb InfluxDB met Telegraf op mijn NAS draaien om de MQTT metrics van de Heishamon te loggen. Ik gebruik Grafana om dit te visualiseren. Voor het energieverbruik heb ik twee Eastron SDM230-MODBUS energiemeters. Verder heb ik nog een aantal DS18B20 temperatuursensoren geplaatst om de watertemperaturen te monitoren. In de aanvoer en de retour heb ik deze in een dompelbuisje geplaatst om zo nauwkeurig mogelijk de temperatuur te kunnen loggen. Het bleek echter nogal lastig om de DS18B20 sensoren thermisch goed te koppelen. Uiteindelijk heb ik deze met koelpasta in het dompelbuisje gedaan.
Wanneer het buiten kouder dan 4 graden is lukt het me om 24/7 op WAR te lopen. Mijn stooklijn is 37 graden bij -10 en 10 graden bij 5 graden buiten. Ik heb de warmtepomp ingesteld op een vaste flow van ongeveer 12-13 l/min. Ik heb het idee dat hij daarmee rustiger loopt dan in de vaste dT mode.
Als het buiten warmer is dan 5 graden lukt het niet om volledig op WAR te lopen zonder vaak aan/uit te gaan. Door het temperatuurverlies van de warmtewisselaar zakt de Ta na het uitschakelen snel weer in, waardoor de warmtepomp te snel weer aangaat. Daarom heb ik voor nu een
thermostaatregeling gemaakt in Home Assistant, die de warmtepomp via de Heishamon aan en uit schakelt als de temperatuur respectievelijk 0.1 graad onder of boven het setpoint ligt. Als temperatuursensor gebruik ik mijn oude Remeha iSense thermostaat die ik uitlees via de OTGW die ik had voor mijn CV ketel. Deze geeft de kamertemperatuur door met een verrassend goede nauwkeurigheid. Met deze setup heb ik ongeveer 5 starts op een dag. In de toekomst denk ik dat ik een standalone thermostaat neem zoals de thermostaat PAW-A2W-RTWIRED van Panasonic.
Al met al ben ik zeer tevreden moet hoe het loopt. Als iemand nog vragen heeft over mijn setup dan beantwoord ik die graag!