• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:18
flippy schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:49:
[...]

koop gewoon het model wat panasonic adviseert. die heeft stroom nodig om water naar de tank te laten, zonder stroom houd de waterdruk de klep dicht naar de tank. dus die faalt veilig. dat amazon ding faalt niet veilig.
Precies. De Honeywell van Panasonic is probleemloos en met vervangbare motor. Op dit gebied is goedkoop op termijn duurkoop.

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:22
Zojuist de MXC09J3E8 een keer uit en weer aan gezet en dan zie je exact hetzelfde patroon. In het begin wordt 9kW behaald. Daarna lijkt het erop dat, nadat de bypass outlet temp gaat dalen, de discharge temp en het vermogen ook dalen. Zou het bypass expansieventiel ten onrechte open gaan?

• doek55
Hier nog een run op vaste flow op max duty 150 van 38L/min met weer hetzelfde patroon, maar iets hoger vermogen van 10kW en daarna de dip tot 7kW.

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:16
doek55 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:06:
Zojuist de MXC09J3E8 een keer uit en weer aan gezet en dan zie je exact hetzelfde patroon. In het begin wordt 9kW behaald. Daarna lijkt het erop dat, nadat de bypass outlet temp gaat dalen, de discharge temp en het vermogen ook dalen. Zou het bypass expansieventiel ten onrechte open gaan?
[Afbeelding]
Bypass outlet temp, Discharge temp. Mij zegt het niks. Als we het over dT en flow hebben, zie ik liever naast Ta ook Tr. Was 45° niet de doeltemperatuur? En ik blijf denken dat die 9kW in het begin alleen wordt gehaald omdat dan de Tr erg laag is. In de stabiele periode later blijkt dat die radiatoren bij een Ta van 45° gewoon niet meer dan 6kW kwijt kunnen. Ken je het historisch gasverbruik bij deze buitentemperatuur? En wordt de gewenste kamertemperatuur wel gehaald?

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:42
doek55 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:06:
[Afbeelding]
Discharge temp is de pers temperatuur van de compressor. En die is gewoon even hoog tijdens het starten en daarna gaat die stabiliseren.

Wat je even in je trend moet zetten voor een goede analyse te kunnen doen:
-hz / flow / Ta / Tr / buiten temp / gewenste temp zone 1 naar welk sp die wilt. / Kw opwek

Want ik denk dat je gewoon je sp haalt en dat die daardoor afgaat regelen dus dan zou je war regeling aangepast moeten worden als het koud blijft in huis. Maar dat is nu niet te zeggen omdat we het sp niet weten van Ta

• doek55
FransvWoerkom schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:47:
[...]

Bypass outlet temp, Discharge temp. Mij zegt het niks. Als we het over dT en flow hebben, zie ik liever naast Ta ook Tr. Was 45° niet de doeltemperatuur? En ik blijf denken dat die 9kW in het begin alleen wordt gehaald omdat dan de Tr erg laag is. In de stabiele periode later blijkt dat die radiatoren bij een Ta van 45° gewoon niet meer dan 6kW kwijt kunnen. Ken je het historisch gasverbruik bij deze buitentemperatuur? En wordt de gewenste kamertemperatuur wel gehaald?
Als ik het vermogen niet kwijt kan in de radiatoren dan moet de Ta toch oplopen en rond gewenste Ta de compressor aftoeren (minimum is 35Hz bij deze Tb). Deze warmtepomp draait op het maximum van 48Hz en lijkt energie te lozen met een lagere COP tot gevolg. De kamertemperatuur wordt niet gehaald, maar ik heb external control inmiddels uit staan.
Swenno schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:56:
[...]

Discharge temp is de pers temperatuur van de compressor. En die is gewoon even hoog tijdens het starten en daarna gaat die stabiliseren.

Wat je even in je trend moet zetten voor een goede analyse te kunnen doen:
-hz / flow / Ta / Tr / buiten temp / gewenste temp zone 1 naar welk sp die wilt. / Kw opwek

Want ik denk dat je gewoon je sp haalt en dat die daardoor afgaat regelen dus dan zou je war regeling aangepast moeten worden als het koud blijft in huis. Maar dat is nu niet te zeggen omdat we het sp niet weten van Ta
Voor de laatste grafieken heb ik de gewenste Ta vast op 50°C gezet om te voorkomen dat dit invloed heeft op de regeling. Deze warmtepomp lijkt maar 20 minuten de specificaties te halen en zakt daarna in.
De huidige waarden zijn al een uur stabiel en als volgt:
Ta gewenst: 45
Ta: 40,0
Tr: 37,5
Tb: 1
Hz: 48
Flow: 38L/min
Opgenomen vermogen: 3.200W
Geproduceerde warmte: 6.400W
In de eerste 20 minuten van de run kwam er 50% meer warmte uit bij hetzelfde opgenomen vermogen en compressor frequentie. Volgens specificatie zou de MXC09J3E8 nu 9kW bij 3kW opgenomen vermogen kunnen leveren.

• FransvWoerkom
doek55 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:40:
[...]

Als ik het vermogen niet kwijt kan in de radiatoren dan moet de Ta toch oplopen en rond gewenste Ta de compressor aftoeren (minimum is 35Hz bij deze Tb). Deze warmtepomp draait op het maximum van 48Hz en lijkt energie te lozen met een lagere COP tot gevolg. De kamertemperatuur wordt niet gehaald, maar ik heb external control inmiddels uit staan.

[...]

Voor de laatste grafieken heb ik de gewenste Ta vast op 50°C gezet om te voorkomen dat dit invloed heeft op de regeling. Deze warmtepomp lijkt maar 20 minuten de specificaties te halen en zakt daarna in.
De huidige waarden zijn al een uur stabiel en als volgt:
Ta gewenst: 45
Ta: 40,0
Tr: 37,5
Tb: 1
Hz: 48
Flow: 38L/min
Opgenomen vermogen: 3.200W
Geproduceerde warmte: 6.400W
In de eerste 20 minuten van de run kwam er 50% meer warmte uit bij hetzelfde opgenomen vermogen en compressor frequentie. Volgens specificatie zou de MXC09J3E8 nu 9kW bij 3kW opgenomen vermogen kunnen leveren.
Mijn 12H loopt met een max van 55- 65Hz en inderdaad met COP 3. Maar niet bij een Ta van 50, maar eerder 35°. Bij het opwarmen van het sww vanmiddag tot 53° haalde de COP de 2 niet. Het lijkt wel of er ergens een begrenzing zit. Quiet mode is toch uitgeschakeld? En de fans draaien maximaal?

Het lijkt me in ieder geval dat je de nachtverlaging beperkt tot -2° en niet 's nachts de wp uit zet. Een warmtepomp is geen aardgasketel.

[Voor 4% gewijzigd door FransvWoerkom op 18-01-2023 23:38]

• wereldreiziger2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:37
Weet niet of dat hier mag, maar durf te vragen:
Iemand nog een CZ-TAW1 ongebruikt in de kast liggen ter overname?
Mijn 7 kW Pana wordt nu geïnstalleerd maar die ben ik vergeten erbij te bestellen...

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-02 18:40

Patrick89

PSN : Gamesource

wereldreiziger2 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 07:39:
Mijn 7 kW Pana wordt nu geïnstalleerd maar die ben ik vergeten erbij te bestellen...
PB

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Waarom geen heishamon?

€50 welkomstbonus bij Raisin Spaarrekening? Stuur een DM.

• wereldreiziger2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:37
Ligt hier wel al klaar, maar geen idee of ik daar uit ga komen. Hoe meer ik meelees op dat forum, hoe meer ik het idee krijg dat het toch serieus programmeren gaat worden, iets waar ik 0 ervaring mee heb. Heb ook nog geen Raspberry in huis.

[Voor 38% gewijzigd door wereldreiziger2 op 19-01-2023 08:05]

• doek55
FransvWoerkom schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 23:34:
[...]

Mijn 12H loopt met een max van 55- 65Hz en inderdaad met COP 3. Maar niet bij een Ta van 50, maar eerder 35°. Bij het opwarmen van het sww vanmiddag tot 53° haalde de COP de 2 niet. Het lijkt wel of er ergens een begrenzing zit. Quiet mode is toch uitgeschakeld? En de fans draaien maximaal?

Het lijkt me in ieder geval dat je de nachtverlaging beperkt tot -2° en niet 's nachts de wp uit zet. Een warmtepomp is geen aardgasketel.
Vannacht de warmtepomp aan laten staan met wederom als resultaat een COP van rond de 1,25. Deze MXC09J3E8 T-CAP kan wel het verst terug moduleren ;). Op maximaal vermogen (48Hz) doet deze warmtepomp nog maar 3kW, bij Tb -1°C en Ta 31°C, kun je nagaan wat dat op minimaal vermogen (35Hz) zou zijn.

Rond 3:30 zie je een defrost waarna de 9kW voor 20 minuten wordt behaald en daarna zakt het weer volledig in. Om 7:30 was pas de volgende defrost en inmiddels zakt het vermogen alweer in.

Ik ga contact opnemen met de leverancier en de gasketel weer aanzetten, want hier loop je op leeg.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

wereldreiziger2 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:02:
[...]

Ligt hier wel al klaar, maar geen idee of ik daar uit ga komen. Hoe meer ik meelees op dat forum, hoe meer ik het idee krijg dat het toch serieus programmeren gaat worden, iets waar ik 0 ervaring mee heb. Heb ook nog geen Raspberry in huis.
Programmeren valt wel mee. Mqtt heb je wel nodig. En iets om aan te sturen. Home assistant, domoticz of node red bijvoorbeeld.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@doek55 kun je zien of de backup heater toevallig overuren maakt?
dT lijkt op zich in theorie netjes te zijn.

Welke settings draai je verder? vaste pump flow of dT?
Watertermperatuurregeling of thermostaat?

Heb zelf ook een T-Cap, maar dat ziet er gelukkig iets rooskleuriger uit:

[Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 19-01-2023 09:23]

• doek55
MikeyMan schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:19:
@doek55 kun je zien of de backup heater toevallig overuren maakt?
dT lijkt op zich in theorie netjes te zijn.

Welke settings draai je verder? vaste pump flow of dT?
Watertermperatuurregeling of thermostaat?

Heb zelf ook een T-Cap, maar dat ziet er gelukkig iets rooskleuriger uit:

[Afbeelding]
De backup heater / room heater staat nog steeds op 0 uur. Ik draai op vaste Ta en vaste flow. Gisteren als test op ΔT, maar dat maakt niets uit behalve dat het rendement nog iets lager werd, omdat de flow daarbij slechts 13L/min werd. Bij welke compressor frequentie haal jij die 9kW op het bovenste plaatje?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

doek55 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:49:
[...]

De backup heater / room heater staat nog steeds op 0 uur. Ik draai op vaste Ta en vaste flow. Gisteren als test op ΔT, maar dat maakt niets uit behalve dat het rendement nog iets lager werd, omdat de flow daarbij slechts 13L/min werd. Bij welke compressor frequentie haal jij die 9kW op het bovenste plaatje?

Bij deze temperaturen wil ie niet onder de 35 hz.

Moet zeggen dat ie bij mij ook met dT regeling >30 liter/minuut gaat.
Maar hij leek wel een paar dagen nodig te hebben om die flow in te leren.

Welke dT heb je geprobeerd?

• doek55
MikeyMan schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:53:
[...]

[Afbeelding]

Bij deze temperaturen wil ie niet onder de 35 hz.

Moet zeggen dat ie bij mij ook met dT regeling >30 liter/minuut gaat.
Maar hij leek wel een paar dagen nodig te hebben om die flow in te leren.

Welke dT heb je geprobeerd?
dT was 15°C.
35Hz is nu inderdaad het minimum en 48Hz het maximum. Die van mij staat continu op 48Hz en er komt nu nog maar 4kW uit bij Ta 37°C en flow 24L/min. Er gaat gewoon iets goed mis in de regeling. Ik heb de NL winkel zojuist een mail gestuurd, even afwachten wat de reactie gaat zijn.

[Voor 6% gewijzigd door doek55 op 19-01-2023 10:01]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

doek55 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:58:
[...]

dT was 15°C.
35Hz is nu inderdaad het minimum en 48Hz het maximum. Die van mij staat continu op 48Hz en er komt nu nog maar 4kW uit bij Ta 37°C en flow 24L/min. Er gaat gewoon iets goed mis in de regeling. Ik heb de NL winkel zojuist een mail gestuurd, even afwachten wat de reactie gaat zijn.

Zie hem hier eerlijk gezegd ook tijdens normaal gebruik niet boven de 48Hz uit komen.

• doek55
MikeyMan schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:02:
[...]

[Afbeelding]

Zie hem hier eerlijk gezegd ook tijdens normaal gebruik niet boven de 48Hz uit komen.
Vanaf -4°C kun je naar 59Hz of de 'Powerful' knop gebruiken, dan kan ie 90 min naar 53Hz.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

doek55 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:04:
[...]

Vanaf -4°C kun je naar 59Hz of de 'Powerful' knop gebruiken, dan kan ie 90 min naar 53Hz.
Was het niet van plan, wordt prima warm zo ;)

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01:11
Wil even een double-check doen. Heb het met @t.oswald al wel over gehad, maar even de mening van de crowd, want zomaar uitproberen is niet handig...

De T-cap J-gen gaat naar minimaal 35Hz bij <=5C Tb. Bij ons is dat gewoon teveel in de temperatuurzone tussen -3C en +5C. Kan de warmte niet kwijt, dus veel pendelen. Mijn scripts helpen de kabouters dus een handje. Op twee manieren:
  • - op basis van watertemperatuur in de vloer (en dus niet bij de Pana), de kamertemperatuur en Tb hou ik de Pana wat langer uit zodra hij zelf is uitgegaan.
  • - ik begrens het opgenomen vermogen tot 2kW.
Zo worden de runs langer, blijft het comfortabel in huis, en beperk ik stroomverbruik. Tot op heden heb ik dit nog niet durven activeren als het vriest (script runt alleen bij Tb > 3C). Dus mijn vraag is: als ik de Pana heb uitzet op een manier die gelijk is aan User - Operation - Off, én ik heb bij de Instellingen Installer - Anti-freezing op Yes staan, gaat de Pana dan zelf weer aan (als hij uitstaat) om bevriezing te voorkomen?

Bonusvraag voor de T-cap J-gen bezitters: wat doen jullie om de effecten van die 35Hz grens bij kwakkelende Tb wat te verzachten?

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

• Ewii
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-02 21:52
Hoi,

wat is nog mis in deze posts is een helder installatie schema voor een monobloc. Of ik kan het niet vinden :-)
Ik ken uiteraard onderstaand schema, maar dat levert ook nog een hoop vragen op.

Heeft iemand voor mij (hydraulisch) schema van zijn eigen werkende installatie?

Liefst voor een eenvoudig monovalente opstelling:
- Monobloc
- alleen vloerverwarming (8 groeps)
- SWW met een tapwaterboilervat

Mijn vragen:
- welke filters gebruik je? (ook lucht)
- wel/geen buffer vat (ja, ik ken het buffervat topic met alle nuances, maar panasonic zelf is vrij expliciet over het wel gebruiken, vandaar)
- als je wel buffervat gebruikt, dan de huidige VV pomp laten zitten?
- ruimte/buitensensor/thermostaat/connectivty?

Met andere woorden, wie heeft er een complete tekening van eigen installatie voor alleen VV en een SWW boilervat? Dat moet iemand toch vast wel gemaakt hebben ;-)

Dank je!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-02 15:05
Strikt genomen heb je helemaal gelijk.
Maar voor veel mensen staat installeren van heishamon, installeren van een rPI, bash, scripting, containers, rasbian, en dan nog de config van HA, onder dezelfde noemer als "programmeren".

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tiesert schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:13:

Bonusvraag voor de T-cap J-gen bezitters: wat doen jullie om de effecten van die 35Hz grens bij kwakkelende Tb wat te verzachten?
Ik heb er niet zo'n last van, aangezien ik best wat afgifte heb. Lager zou mooier zijn.

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02 17:28
Heb er wel een liggen.. (Groningen)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sjimmie schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:20:
[...]

Strikt genomen heb je helemaal gelijk.
Maar voor veel mensen staat installeren van heishamon, installeren van een rPI, bash, scripting, containers, rasbian, en dan nog de config van HA, onder dezelfde noemer als "programmeren".
Ja true... Maar als het mij lukt :P

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-02 19:57
Wil even een double-check doen. Heb het met @t.oswald al wel over gehad, maar even de mening van de crowd, want zomaar uitproberen is niet handig...

De T-cap J-gen gaat naar minimaal 35Hz bij <=5C Tb. Bij ons is dat gewoon teveel in de temperatuurzone tussen -3C en +5C. Kan de warmte niet kwijt, dus veel pendelen. Mijn scripts helpen de kabouters dus een handje. Op twee manieren:
  • - op basis van watertemperatuur in de vloer (en dus niet bij de Pana), de kamertemperatuur en Tb hou ik de Pana wat langer uit zodra hij zelf is uitgegaan.
Zo worden de runs langer, blijft het comfortabel in huis, en beperk ik stroomverbruik. Tot op heden heb ik dit nog niet durven activeren als het vriest (script runt alleen bij Tb > 3C). Dus mijn vraag is: als ik de Pana heb uitzet op een manier die gelijk is aan User - Operation - Off, én ik heb bij de Instellingen Installer - Anti-freezing op Yes staan, gaat de Pana dan zelf weer aan (als hij uitstaat) om bevriezing te voorkomen?

Ik heb een TCAP 12 J. Ik gebruik node-red (script op basis @edterbak). Daarmee bij alle buitentemperaturen weinig last van pendelen. Voordeel bij mij is dat mijn huis ook wel 12kW nodig heeft (bij -10). Verder accepteer ik dat de warmtepomp uitgaat las de ingestelde kamertemperatuur is bereikt. Mijn runs zijn meestal >> 1 uur (tot wel 7 uur).

Vraag: hoe beperk je tot 2kW? Met quiet mode of anders?

Panasonic TCAP 12Kw J-versie+ Atlantic v3 200L + 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE + 5280Wp + Heishamon, Home Assistant/Node-Red/Grafana/InfluxDB + KIA EV6 77kW RWD

• FransvWoerkom
doek55 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:07:
[...]

Vannacht de warmtepomp aan laten staan met wederom als resultaat een COP van rond de 1,25. Deze MXC09J3E8 T-CAP kan wel het verst terug moduleren ;). Op maximaal vermogen (48Hz) doet deze warmtepomp nog maar 3kW, bij Tb -1°C en Ta 31°C, kun je nagaan wat dat op minimaal vermogen (35Hz) zou zijn.

Rond 3:30 zie je een defrost waarna de 9kW voor 20 minuten wordt behaald en daarna zakt het weer volledig in. Om 7:30 was pas de volgende defrost en inmiddels zakt het vermogen alweer in.
[Afbeelding]

Ik ga contact opnemen met de leverancier en de gasketel weer aanzetten, want hier loop je op leeg.
Ten eerste: verwar compressorfrequentie niet met vermogen. Het vermogen hangt van veel meer af dan alleen de frequentie.

Zo te zien heb je nu toch weer de flow vastgezet. Daardoor wordt de dT laag. Heb je de sensors gecalibreerd? Die kunnen er een paar graden naast zitten; daardoor wordt de dT meting onnauwkeurig en daardoor ook de vermogensmeting. Het vermogen P=70xdTxflow met Pin watt, dT in °C en flow in L/min.

De defrost is volstrekt normaal: flow naar nul, frequentie naar 80Hz en vermogensverbruik naar 4,5kW.

Ik vroeg of er beperkingen waren. QM ofzo. Er zitten toch geen thermostaatkranen aan de radiatoren? Er zit toch niet nog een ketel die een kortsluiting tussen aanvoer en retour maakt?

Zolang je niet weet wat er gebeurt, moet je flow en dT aan de kabouters overlaten.

• fietsensloper
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01:47
Ik heb ook een 9Kw T-Cap. Ik gebruik ook het node-red script. Hiermee is hij aardig te temperen. Blijft inderdaad dat onder de 4 graden hij minimaal op 34/35Hz draait.
Ik heb in de Pana Controller de kalibratie van de buitentemp sensor maximaal bijgesteld, zodat de WP denkt dat het 2 graden warmer is buiten. Gaat hij net wat later naar de hogere frequentie. Je kunt hier je stooklijn weer op aanpassen, of zoals ik een andere online buitentemp toevoegen aan het node-red script.

Hier op een duits forum zijn ze druk met het plaatsen van een weerstand parallel op de ingebouwde buitentemp sensor. Ik durf het zelf niet aan, maar misschien heb je er wat aan.

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-02 15:05
MikeyMan schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:25:
[...]

Ja true... Maar als het mij lukt :P
Dan lukt het bv mijn vrouw, mijn zoon, mijn buurman of mijn collega nog niet.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10:56
Ik hoop binnenkort mijn warmtepomp te installeren, maar ik zit met nog wat vragen over de condens afvoer.
Volgens de design manual moet er een 100mm buis in een 80cm diepe grindbak. Ik zie in dit topic echter opvallend weinig buizen. Laat iedereen het gewoon lekker over het grind druppen?

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:27
Tinkerer84 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:20:
Ik hoop binnenkort mijn warmtepomp te installeren, maar ik zit met nog wat vragen over de condens afvoer.
Volgens de design manual moet er een 100mm buis in een 80cm diepe grindbak. Ik zie in dit topic echter opvallend weinig buizen. Laat iedereen het gewoon lekker over het grind druppen?
Ik heb begrepen dat er 2 oplossingen zijn:
1) je hebt een systeem met een basepan heater (die heeft bijna niemand hier), dan stop je alle gaten aan de onderkant dicht met in 1 gat de condensafvoer en die laat je dan met een slangetje in zo'n buis lopen.

2) je hebt geen basepan heater (join the club) en dan laat je dus alle gaten aan de onderkant open en kan uit al deze gaten water lopen. In dit geval is er m.i. dus weinig noodzaak voor zo'n buis maar is een grindbed voldoende.

Hoe ik het heb gedaan:

Tot nu toe is al 't condenswater steeds netjes tussen de niet gevoegde stenen door 't grindbed ingelopen, ook in die koude, vochtige week in december. Hopen dat die open voegen tussen die stenen niet binnen no time vollopen.... Direct op 't grindbed plaatsen is natuurlijk 't meest robuust.

[Voor 3% gewijzigd door blb4 op 19-01-2023 13:45]

Onderweg naar gasloos (GAS alleen nog voor SWW), Panasonic WH-MDC07J3E5 met Heishamon/NR, 6022Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:10

fietsensloper schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:06:
Hier op een duits forum zijn ze druk met het plaatsen van een weerstand parallel op de ingebouwde buitentemp sensor. Ik durf het zelf niet aan, maar misschien heb je er wat aan.
Ik ben bezig met een geschakelde weerstand. Hiervoor heb ik aangeschaft:
- de Panasonic PAW-A2W-TSOD
- H-Tronic 1114525 TSM 125 Temperatuur schakelaar Module 12 V/DC -55 - 125 °C bij conrad, artnr 190768 - 62
link https://www.conrad.nl/nl/...v-dc-55-125-c-190768.html

Deze laatste heeft een externe sensor met een gewone UTP aansluiting en die kun je dus makkelijk verlengen met iedere UTP kabel.
Ik heb hem in mijn "CV ruimte" geplaatst, maar je zou hem met een 12v voedinkje ook in je WP zelf kunnen plaatsen.

Door een klein beetje van het montage gedeelte van de sensor af te slijpen/vijlen, kun je de extra sensor in de pana sensor plaatsen, zodat je een gelijke meting hebt.
De Pana sensor zit gewoon op de juiste klemmen van de externe sensor.
Vervolgens heb ik twee draden incl.de weerstand naar het conrad kastje lopen.
Deze staat zo ingesteld dat hij bij 4.5 graden "aan" gaat en de weerstand dus actief word, bij 0 graden gaat hij uit.

Zal vanavond een fotootje maken.

En: het werkt!
moet nog wel finetunen: heb 50kOhm weerstand en dat zorgt voor een temperatuurverhoging van 7 graden. die wil ik op een graad of 3 a 4 hebben.
Waarom?
Omdat nu de stooklijn teveel gaat reageren.
Dat is ook meteen het grootste nadeel: je stooklijn klopt niet meer.
Nu gaat de schakeling van 2 graden naar 9 graden op het display (meting van de WP)

Wel loopt de WP netjes inderdaad onder de 34hz, wat geen gependel meer betekend bij mij.
Defrosts worden ook behandelt zoals normaal al het geval was.

Je kunt tevens de schakeling ook (tijdelijk) omzeilen door in de instellingen van de WP weer terug te gaan naar de interne sensor via het display of de service cloud.

[Voor 32% gewijzigd door Motorfret op 19-01-2023 20:41]

19,2kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• doek55
FransvWoerkom schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:46:
[...]

Ten eerste: verwar compressorfrequentie niet met vermogen. Het vermogen hangt van veel meer af dan alleen de frequentie.

Zo te zien heb je nu toch weer de flow vastgezet. Daardoor wordt de dT laag. Heb je de sensors gecalibreerd? Die kunnen er een paar graden naast zitten; daardoor wordt de dT meting onnauwkeurig en daardoor ook de vermogensmeting. Het vermogen P=70xdTxflow met Pin watt, dT in °C en flow in L/min.

De defrost is volstrekt normaal: flow naar nul, frequentie naar 80Hz en vermogensverbruik naar 4,5kW.

Ik vroeg of er beperkingen waren. QM ofzo. Er zitten toch geen thermostaatkranen aan de radiatoren?

Zolang je niet weet wat er gebeurt, moet je flow en dT aan de kabouters overlaten.
De sensoren zijn inderdaad gekalibreerd (correctie van 0,5). Als ik het vermogen handmatig uitreken is dat ook in lijn met de waarde uit de Panasonic. Er staan geen beperkingen zoals Quiet aan en de radiatoren staan open zonder thermostaatkranen, anders zou er ook geen 41L/min maximaal doorheen kunnen.

Gisteren heb ik inderdaad een paar uur getest met dT regeling en dat maakt geen verschil. Exact hezelfde probleem, maar met nog minder vermogen omdat de flow lager wordt en daardoor de Ta hoger en daarmee het rendement lager.

• doek55
Motorfret schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:41:
[...]

[...]

- H-Tronic 1114525 TSM 125 Temperatuur schakelaar Module 12 V/DC -55 - 125 °C bij conrad, artnr 190768 - 62

Deze laatste heeft een externe sensor met een gewone UTP aansluiting en die kun je dus makkelijk verlengen met iedere UTP kabel.
Ik heb hem in mijn "CV ruimte" geplaatst, maar je zou hem met een 12v voedinkje ook in je WP zelf kunnen plaatsen.

Door een klein beetje van het montage gedeelte van de sensor af te slijpen/vijlen, kun je de extra sensor in de pana sensor plaatsen, zodat je een gelijke meting hebt.
Deze staat zo ingesteld dat hij bij 4.5 graden "aan" gaat en de weerstand dus actief word, bij 0 graden gaat hij uit.

moet nog wel finetunen: heb 50kOhm weerstand en dat zorgt voor een temperatuurverhoging van 7 graden. die wil ik op een graad of 3 a 4 hebben.
Waarom?
Nu gaat de schakeling van 2 graden naar 9 graden op het display (meting van de WP)

Wel loopt de WP netjes inderdaad onder de 34hz, wat geen gependel meer betekend bij mij.

Je kunt tevens de schakeling ook (tijdelijk) omzeilen door in de instellingen van de WP weer terug te gaan naar de interne sensor via het display of de service cloud.
Let wel op dat je hiermee mogelijk onnodige defrosts kunt triggeren. Zoals ik gisteren in de TCAP Service Manual op pagina 130 las is dat afhankelijk van het verschil tussen Outdoor temp en Outdoor pipe temp.

• fietsensloper
Ja dat is ook een puntje inderdaad...

• Swenno
doek55 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:49:
[...]

Is die direct regeling vaste Ta niet het probleem? Heb deze functie paar weken gebruikt om mijn sww op te warmen omdat mijn diy sensor voor het swwvat nog niet functioneerde. Maar had niet het idee dat die nou veel moeite deed om die temp ook te halen. Doordat die kort over het vat liep ging de temp wel redelijk snel omhoog maar verder leek die een eigen wil te hebben en met de flow niet veel te doen.

Misschien dat ik het mis heb maar draaien meer mensen op vaste Ta ?

Heel het zooitje op war zetten met een goede stooklijn dat al geprobeerd?

• Motorfret
misschien corrigeert iemand me alhier, maar:

@doek55 Je WP heeft ruwweg 3 regelbare/instelbare parameters om het vermogen het systeem in te krijgen:
- dT
- Flow
- Pompfrequentie

2 moet je er vrij laten, anders kan de pomp niks regelen.
Als jij de flow vast hebt staan en de ook nog eens de temperatuur, kan de pomp weinig meer doen.
Je beperkt hem dus eigenlijk teveel.

19,2kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-02 18:51

Als hij uit staat vraag ik me af of de beveiliging wel in werking blijft. Als je hem uit zet met cn2 of cn4 weet ik wel zeker dat de beveiliging blijft werken. Als de water temp. dan te laag wordt zal hij de waterpomp even laten draaien.

• doek55
Swenno schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:31:
[...]

Is die direct regeling vaste Ta niet het probleem? Heb deze functie paar weken gebruikt om mijn sww op te warmen omdat mijn diy sensor voor het swwvat nog niet functioneerde. Maar had niet het idee dat die nou veel moeite deed om die temp ook te halen. Doordat die kort over het vat liep ging de temp wel redelijk snel omhoog maar verder leek die een eigen wil te hebben en met de flow niet veel te doen.

Misschien dat ik het mis heb maar draaien meer mensen op vaste Ta ?

Heel het zooitje op war zetten met een goede stooklijn dat al geprobeerd?
Dat is een goed idee, maar helaas helpt het niet.
Ik heb net een test run op basis van dT, stooklijn en Roomsensor: Internal thermostat gedaan, dit heeft hetzelfde resultaat.
Ook een run op basis van dT, stooklijn en Roomsensor: Water temperature heeft hetzelfde resultaat.
Telkens zakt het vermogen weg na 20 minuten en in beide gevallen werd de gewenste Ta niet behaald.

Ik heb net op de controller gekeken en daar was de COP deze week 1,7. De backup heater staat nog op 0 uur. Het kan toch niet zo zijn dat door wat afwijkende instellingen een COP van 1,7 het resultaat is. Dit apparaat is gewoon defect, de vraag is alleen wat.

Zelf verdenk ik het reguliere- of bypass expansieventiel, omdat alleen daar druk/energie verloren kan gaan. Als het vermogen is ingezakt is de Outdoor pipe temp slechts 1°C lager dan de buitentemperatuur en soms zelfs gelijk aan EVA outlet temp, dan onttrekt de verdamper toch geen warmte uit de buitenlucht? Mogelijk gaat er teveel koudemiddel door de bypass rechtstreeks naar de compressor.

Bij onvoldoende koudemiddel zou de 9kW toch helemaal nooit gehaald worden en de verdamper veel kouder moeten zijn?

• Swenno
@doek55 Alles is nu mogelijk waarom die het niet doet. Zeker als je alles geprobeerd hebt.

Heb je een pm gestuurd

• Tiesert
fietsensloper schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:06:
Ik heb ook een 9Kw T-Cap. Ik gebruik ook het node-red script. Hiermee is hij aardig te temperen. Blijft inderdaad dat onder de 4 graden hij minimaal op 34/35Hz draait.
Ik heb in de Pana Controller de kalibratie van de buitentemp sensor maximaal bijgesteld, zodat de WP denkt dat het 2 graden warmer is buiten. Gaat hij net wat later naar de hogere frequentie. Je kunt hier je stooklijn weer op aanpassen, of zoals ik een andere online buitentemp toevoegen aan het node-red script.

Dank je. Ik had zelf dat forum al eens gedeeld, heb het op alle onderwerpen al uitgespit. Maar ik begin er ook niet aan :-) Ik zal inderdaad maximaal bijstellen en dan in de scripts met de afwijking bijstellen. Dank!

Dan blijft mijn hoofdvraag over: gaat de Pana weer vanzelf aan als hij is uitgezet via een script, wat gelijk is aan Settings-User-Operation?

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

• Tiesert
KaDoos schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:37:
[...]

Als hij uit staat vraag ik me af of de beveiliging wel in werking blijft. Als je hem uit zet met cn2 of cn4 weet ik wel zeker dat de beveiliging blijft werken. Als de water temp. dan te laag wordt zal hij de waterpomp even laten draaien.
Het lijkt mij wel, want anders zou het een gevaarlijke setting zijn in het gewone user menu. Dan zou het bij installateur menu zitten. Stel dat iemand in het gezin op de controller de Pana uitzet, dan zal hij toch ook niet stukvriezen? Maar ja, ik wil het graag 100% zeker weten. Dank voor het meedenken.

• Thorsd
  • Laatst online: 08:06

Waarom?

Als ik het me goed herinner is dat iets anders dan de "Duitse" oplossing. Daar schakelen ze boven de 0 de extra weerstand bij. Waardoor effectief ongeveer ~4C naar boven geshift wordt. Dit elimineert het 0..4 bereik. En de uitlezing boven de 0 graden geeft dus altijd teveel aan.

Als ik het goed begrijp modificeer je met deze oplossing alleen het 0..4 bereik. Je zou dan misschien ook gewoon naar een losse potmeter kunnen schakelen (ipv parallel aan de sensor), ingesteld op de weerstand van 4C.

Imderdaad dan wel iets vaker een defrost in het 0..4 bereik.

• Tiesert
[...]

[...]

Waarom?

Held! Wel cool hoor, en een mooi resultaat. Maar ik durf het niet. 8)
Wel foto delen vanavond natuurlijk ;-)

• Tiesert
JanAllElectric schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:34:
[...]

Ik heb een TCAP 12 J. Ik gebruik node-red (script op basis @edterbak). Daarmee bij alle buitentemperaturen weinig last van pendelen. Voordeel bij mij is dat mijn huis ook wel 12kW nodig heeft (bij -10). Verder accepteer ik dat de warmtepomp uitgaat las de ingestelde kamertemperatuur is bereikt. Mijn runs zijn meestal >> 1 uur (tot wel 7 uur).

Vraag: hoe beperk je tot 2kW? Met quiet mode of anders?
Ik gebruik vraagsturing (kan via optionele board of via Heishamon). Ik gebruik de optionele board. In mijn script stuur ik bij het aanzetten ook 30% van 10V naar de Pana. Ik heb een uitleg geschreven op
Tiesert in "HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring"

Het heeft een beperkt nut (ook weer door harde hoge grenzen van Panasonic), maar voor dit werkt het wel. Kan dan ook nog icm QM die ik er onder de 1C weer afhaal ivm defrost.

• FransvWoerkom
Tiesert schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:14:
[...]

Het lijkt mij wel, want anders zou het een gevaarlijke setting zijn in het gewone user menu. Dan zou het bij installateur menu zitten. Stel dat iemand in het gezin op de controller de Pana uitzet, dan zal hij toch ook niet stukvriezen? Maar ja, ik wil het graag 100% zeker weten. Dank voor het meedenken.
De enige manier om de pana te laten bevriezen, is de spanning er af halen als het buiten vriest. Met de off knop op de controller (of het off commando in de timer) zet je alleen de heat/cool/ of tank operatie uit. De kabouters blijven alert.

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-02 18:51
Tiesert schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:14:
[...]

Misschien kan @Carboy54 het eens navragen bij Panasonic.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:48
Hoeft niet, het is zo als Frans aangeeft.
Als je de unit uitdrukt op de bediening blijft hij actief, ten eerste voor de watertemperatuur wordt deze te laag dan gaat de pomp aan en ten tweede voor de buitentemperatuur dan gaat de verwarming bij het expansievat aan.
Te zien in het plaatje.
eerste blokje is de pomp, tweede blokje de verwarming en daarna zet ik hem aan.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021

• Motorfret
Tiesert schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:17:
[...]

Held! Wel cool hoor, en een mooi resultaat. Maar ik durf het niet. 8)
Wel foto delen vanavond natuurlijk ;-)
Staan er inmiddels bij 😎

• Tiesert
FransvWoerkom schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:04:
[...]

De enige manier om de pana te laten bevriezen, is de spanning er af halen als het buiten vriest. Met de off knop op de controller (of het off commando in de timer) zet je alleen de heat/cool/ of tank operatie uit. De kabouters blijven alert.
Dank iedereen voor het meedenken en bewijzen!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12:39
FransvWoerkom schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:04:
[...]

En dan nog lukt het bevriezen (gelukkig) maar lastig. Gisteren is eindelijk mijn loadbalancing gemaakt van de laadpaal. Ik had eind vorig jaar een te zware fase belasting waardoor 1fase eruitklapte waar ook de WP door uit ging. Ruim 7uur en buiten tussen de -2 en -4. Dat was wel ff schrikken maar gelukkig niks defect.

N.b. Ja ik weet de fase verdeling kan ook nog beter maar feit blijft dat als basislast 3,7kw (1/3 van 11kw) laadpaal + 3,0kw backupheater blijft onvermijdelijk al op 1 van de 3 fase als verdeling. Dus hoeft er maar een oven of airfryer bij aan te gaan en t gaat mis. Loadbalancing dus een echte must icm WP.

[Voor 18% gewijzigd door ErikVers op 19-01-2023 22:53]

WP Panasonic 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 7680wp: 12*310wp en 12*330wp - Home Assistant - VW ID3 First 20” | Op zoek naar een scherpvoorstel voor zonnepanelen en woon je in Overijssel, Gelderland of Flevoland? www.e-duurzaam.nl/aanvraag-zonnepanelen/

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ErikVers schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:48:
[...]

En dan nog lukt het bevriezen (gelukkig) maar lastig. Gisteren is eindelijk mijn loadbalancing gemaakt van de laadpaal. Ik had eind vorig jaar een te zware fase belasting waardoor 1fase eruitklapte waar ook de WP door uit ging. Ruim 7uur en buiten tussen de -2 en -4. Dat was wel ff schrikken maar gelukkig niks defect.

N.b. Ja ik weet de fase verdeling kan ook nog beter maar feit blijft dat als basislast 3,5kw (1/3 van 11kw) laadpaal + 3,0kw backupheater blijft onvermijdelijk al op 1 van de 3 fase als verdeling. Dus hoeft er maar een oven of airfryer bij aan te gaan en t gaat mis. Loadbalancing dus een echte must icm WP.
3 fase pompje? ;)

• Tiesert
@JanAllElectric De pana was bezig met een lange run vanaf 4 uur vanmiddag op een snaarstrakke 2kW opgenomen vermogen. Om 22:30 uur heb ik even de spanning van de vraagsturing gehaald. Dan schiet hij door naar 2,8kW opgenomen vermogen, de compressor stijgt mee, en schiet dan in een defrost. Daarna loopt ie weer door op 2,8kW en zal zo de run gaan afbreken omdat de Ta snel boven de target stijgt. Heb even wat lijntjes weggelaten om het inzichtelijker te maken, dat de aanvoer netjes tegen de doeltemperatuur aanhikt zonder te pendelen. Dit dekt voor mij een deel van het 35Hz probleem af. Heb het dan ook snel weer geactiveerd (zie tweede afbeelding via Heishamon).

30% --> 34 a 35Hz bij 2kW opgenomen vermogen
40% --> 42 a 43 Hz bij 2,6kW
50% ---> 47Hz bij 2,8kW

[Voor 21% gewijzigd door Tiesert op 20-01-2023 10:56]

• ErikVers
Het werd loadbalancing nu met ct klemmen 😋👍 ipv P1 combi (uitlezen via dsmr 4.0 kreeg men niet werkend ook niet na de 5e (actieve) splitter)

WP Panasonic 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 7680wp: 12*310wp en 12*330wp - Home Assistant - VW ID3 First 20” | Op zoek naar een scherpvoorstel voor zonnepanelen en woon je in Overijssel, Gelderland of Flevoland? www.e-duurzaam.nl/aanvraag-zonnepanelen/

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ErikVers schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:54:
[...]

Nee loadbalancing met ct klemmen 😋👍 ipv P1 combi (uitlezen via dsmr 4.0 kreeg men niet werkend ook niet na de 5e (actieve) splitter)
Nee bedoel dat daarmee de verdeling wellicht netter zou zijn. Alhoewel ik niet weet of die daadwerkelijk netjes verdeelt. Zal er eens op letten.

• blb4
ErikVers schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:48:
[...]

En dan nog lukt het bevriezen (gelukkig) maar lastig. Gisteren is gelukkig mijn loadbalancing gemaakt van de laadpaal maar had eind vorig jaar een te zware fase belasting waardoor 1fase eruitklapte waar ook de WP door uit ging. Ruim 7uur en buiten tussen de -2 en -4. Dat was wel ff schrikken maar gelukkig niks defect.
Gelukkig. e.e.a. Is natuurlijk ook erg afhankelijk van hoe vrij de opstelling is van de WP. Als deze dicht bij 't huis staat en niet in volle wind dan zal afkoeling een stuk langzamer gaan dan bij grote afstand en vol in de wind. Maar fijn is dit niet, je wil dat er minimaal een pomp draait en dat is neem ik aan precies wat de WP doet als hij aangesloten is en via thermostaat of anders uit staat.

Over All Electric met EV: Ik denk dat 't bijna altijd moet lukken om een All Electric huishouden inclusief EV op een 3 x 25A aansluiting te laten draaien. m.i. Is daarbij loadbalancing op 't laadpunt een must.

[Voor 11% gewijzigd door blb4 op 19-01-2023 23:02]

Onderweg naar gasloos (GAS alleen nog voor SWW), Panasonic WH-MDC07J3E5 met Heishamon/NR, 6022Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• ErikVers
MikeyMan schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:56:
[...]

Nee bedoel dat daarmee de verdeling wellicht netter zou zijn. Alhoewel ik niet weet of die daadwerkelijk netjes verdeelt. Zal er eens op letten.
Snap je, alleen lost dit het probleem al op. Moet zeggen dat wel meer fan ben geworden van drie fase apparatuur maar echte noodzaak is het in mijn geval niet. Zeker niet icm werkende balancing 👍

Ga wel vanuit dat hij netjes over de fase verdeelt inderdaad als je een 3F model hebt?

• ErikVers
blb4 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:57:
[...]

Gelukkig. e.e.a. Is natuurlijk ook erg afhankelijk van hoe vrij de opstelling is van de WP. Als deze dicht bij 't huis staat en niet in volle wind dan zal afkoeling een stuk langzamer gaan dan bij grote afstand en vol in de wind. Maar fijn is dit niet, je wil dat er minimaal een pomp draait en dat is neem ik aan precies wat de WP doet als hij aangesloten is en via thermostaat of anders uit staat.
Jazeker doet hij dat, mijn WP krijgt meer nachtrust dan ik (23:00/10:00 💤) en draait op de achtergrond af en toe de waterpomp rond en schakelt een verwarmingslint in bij de bekende parameters 👍

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-02 10:42
Ik kreeg de indruk dat er hier mensen zijn die een CZ-TAW1 ongebruikt hebben liggen.
Zo ja, dan graag een berichtje.
Het is voor een kennis waar ik een T-Cap heb neergezet.
En dat is niet een type voor een Heisamon.

• xtr3me
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
annespruit1980 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:05:
Ik kreeg de indruk dat er hier mensen zijn die een CZ-TAW1 ongebruikt hebben liggen.
ik heb er 1 ongebruikt liggen, stuur me maar een DM :)

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:28
Motorfret schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:35:
misschien corrigeert iemand me alhier, maar:

@doek55 Je WP heeft ruwweg 3 regelbare/instelbare parameters om het vermogen het systeem in te krijgen:
- dT
- Flow
- Pompfrequentie

2 moet je er vrij laten, anders kan de pomp niks regelen.
Als jij de flow vast hebt staan en de ook nog eens de temperatuur, kan de pomp weinig meer doen.
Je beperkt hem dus eigenlijk teveel.
Nee hoor, ik heb vaste flow en Ta. Draait ronduit perfect. 5J.
Het is wel kwestie een flow te kiezen die 'goed' is voor de situatie ter plekke. Ik heb 12,5l/m. Heb overal en alleen vloerverwarming en heb geen buffervat. In de winter wordt circa 75m2 verwarmd met Ta van 26. Als erg koud is Ta27 (deze week gewoon 26).

[Voor 21% gewijzigd door vandermark op 20-01-2023 09:52]

STRAVA | Mijn trouwfotografie site | Panasonic 5kW J Monoblock

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ErikVers schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:59:
[...]

Snap je, alleen lost dit het probleem al op. Moet zeggen dat wel meer fan ben geworden van drie fase apparatuur maar echte noodzaak is het in mijn geval niet. Zeker niet icm werkende balancing 👍

Ga wel vanuit dat hij netjes over de fase verdeelt inderdaad als je een 3F model hebt?
Ik vraag het me af...

https://tweakers.net/i/UcrBV3k19ULAMmg1nrZX9zCkr2w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yTXV7Ih28sm273enxOW0dU2U.png?f=fotoalbum_large

Kan het helaas niet helemaal terugbrengen tot het verbruik van de warmtepomp alleen. De verbruiksmeter doet alleen totaal.

• fietsensloper
annespruit1980 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:05:
Ik heb hem ook nog wel. Is even aangesloten en ingesteld geweest, maar heel snel daarna er weer uitgehaald.
Je mag mij altijd een pb sturen :)

• fietsensloper
MikeyMan schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:56:
[...]

Dat doet hij wel redelijk goed. Zie hier het verbruik op dit moment van mijn 9Kw T-Cap:

De verdeling van 3 fasen is bij mij de hoofdreden geweest van de aanschaf van een T-Cap. Heb ook een boiler van 6Kw voor SWW op 3 fasen. Snel warm en ook mooi verdeelt. Kookplaat draait hier ook op 3 fasen :+

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
De 3 fasen modellen draaien met de compressor over de 3 fasen. De rest zoals electronica en de fan en pomp gaan over een enkele fase en de nul. Daarom zie je dat 1 fase meer verbruikt dan de andere 2.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

fietsensloper schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:09:
[...]

Dat doet hij wel redelijk goed. Zie hier het verbruik op dit moment van mijn 9Kw T-Cap:
[Afbeelding]

De verdeling van 3 fasen is bij mij de hoofdreden geweest van de aanschaf van een T-Cap. Heb ook een boiler van 6Kw voor SWW op 3 fasen. Snel warm en ook mooi verdeelt. Kookplaat draait hier ook op 3 fasen :+
Ja, dat was voor mij ook de reden.
Hoe heb jij de fases gedeeld dan? Mijn meter totaliseert de pulsen.

• fietsensloper
MikeyMan schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:44:
[...]

Ja, dat was voor mij ook de reden.
Hoe heb jij de fases gedeeld dan?
Hoe ik de fases apart uitlees in het plaatje hierboven bedoel je?

Zie net je edit :P
Hij hangt achter een Home Wizard meter, en die heb ik gekoppeld aan Home Assistant.

[Voor 17% gewijzigd door fietsensloper op 20-01-2023 10:48]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

fietsensloper schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:47:
[...]

Hoe ik de fases apart uitlees in het plaatje hierboven bedoel je?

Zie net je edit :P
Hij hangt achter een Home Wizard meter, en die heb ik gekoppeld aan Home Assistant.
Ah das een driefase meter dan?

• fietsensloper
MikeyMan schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:53:
[...]

Ah das een driefase meter dan?
Yes! 8)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb hier met m'n T-Cap toch ook last van het feit dat ie de gevraagde temperatuur niet haalt. Althans, niet voordat de volgende defrost erin schopt.

Wat is nu wijsheid? dT omhoog? Staat nu op 3 graden.
Draai overigens nu ook op dT sturing. Zou weer naar vaste pompsnelheid kunnen gaan kijken. Wellicht dat ie dan iets enthousiaster richting de gevraagde temperatuur gaat.

• flippy
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:53:
Heb hier met m'n T-Cap toch ook last van het feit dat ie de gevraagde temperatuur niet haalt. Althans, niet voordat de volgende defrost erin schopt.

[Afbeelding]

Draai overigens nu ook op dT sturing. Zou weer naar vaste pompsnelheid kunnen gaan kijken. Wellicht dat ie dan iets enthousiaster richting de gevraagde temperatuur gaat.
Begin maar eens met vaste pomp. Dt regeling op de pomp is meestal minder handig in de prakijk. Hij regelt de dt dan op de compressor. Vaak geeft dat een rustiger beeld op. In elk geval eentje waar je makkelijker op kan sturen.

[Voor 7% gewijzigd door flippy op 20-01-2023 12:15]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

flippy schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:13:
[...]

Begin maar eens met vaste pomp. Dt regeling op de pomp is meestal minder handig in de prakijk. Hij regelt de dt dan op de compressor. Vaak geeft dat een rustiger beeld op. In elk geval eentje waar je makkelijker op kan sturen.
Check!

Geeft de flow die hij zelf in dT modus heeft geprobeerd te halen nog nuttige info?

Ook handmatig richting die flow zetten?

• flippy
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:23:
[...]

Check!

Geeft de flow die hij zelf in dT modus heeft geprobeerd te halen nog nuttige info?

[Afbeelding]

Ook handmatig richting die flow zetten?
Je kan proberen beetje te spelen met de liters, kijk wat 20lmin doet met je dt en of hij dan wat rustiger gaat lopen als je een vaste dt instelt op de compressor.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

flippy schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:26:
[...]

Je kan proberen beetje te spelen met de liters, kijk wat 20lmin doet met je dt en of hij dan wat rustiger gaat lopen als je een vaste dt instelt op de compressor.
Hij liep opzich best aardig. Urenlang op 19hz geregeld langs zien komen. Alleen met dit weer raakt ie nogal in de knoop. Hele ochtend al natte sneeuw en rond het vriespunt hier.

Komt daardoor ook moeilijk op temperatuur.

Maar weer beetje trial and error doen :)

Hij blijft maar defrosten voordat ie goed en wel de kans krijgt om op temperatuur te komen. Elke 40 minuten :X

[Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 20-01-2023 13:11]

• doek55
MikeyMan schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:53:

[Afbeelding]

Dat is een heel ander gedrag dan mijn problematische 9kW J-serie TCAP. Vanaf start kan deze 20 minuten 9kW leveren waarna het vermogen weg zakt tot 3kW.

Bij mij staat deze al 2,5 uur te draaien voordat de eerste defrost start. Kort voor de defrost kwam er nog maar 2,8kW warmte uit. Exact hetzelfde als er in gaat, dus COP 1. Er zat 0,5cm sneeuw/ijs op de verdamper en de compressor moest 10 minuten op 85Hz draaien om al het ijs eraf te krijgen.

Mijn data kort voor de defrost is:
Ta target: 35°C
Ta: 29,5°C
Tr: 27,5°C
Flow: 24L/min
Outdoor: -1°C
Discharge: 33°C
Heat mode generation: 2,8kW
Heat mode consumption: 2,6kW

Is er iemand met een TCAP (bij voorkeur J-serie 9kW) die data met mij wil delen om te achterhalen wat normaal is?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

doek55 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:22:
[...]

Dat is een heel ander gedrag dan mijn problematische 9kW J-serie TCAP. Vanaf start kan deze 20 minuten 9kW leveren waarna het vermogen weg zakt tot 3kW.

Bij mij staat deze al 2,5 uur te draaien voordat de eerste defrost start. Kort voor de defrost kwam er nog maar 2,8kW warmte uit. Exact hetzelfde als er in gaat, dus COP 1. Er zat 0,5cm sneeuw/ijs op de verdamper en de compressor moest 10 minuten op 85Hz draaien om al het ijs eraf te krijgen.

Mijn data kort voor de defrost is:
Ta target: 35°C
Ta: 29,5°C
Tr: 27,5°C
Flow: 24L/min
Outdoor: -1°C
Discharge: 33°C
Heat mode generation: 2,8kW
Heat mode consumption: 2,6kW

[Afbeelding]

Is er iemand met een TCAP (bij voorkeur J-serie 9kW) die data met mij wil delen om te achterhalen wat normaal is?
Die 10 minuten op 85hz zie ik hier ook. Maar geproduceerd vermogen heeft zelfs 16kW aangetikt tijdens dhw. 13,5 tijdens verwarming. Dus wat die data waard is kun je je wel afvragen.

Ik heb een 9kw j serie. Wat wil je hebben?

Enige dat niet goed lukt momenteel is de data van heat consumption en generation uit domoticz halen. Gaat daar iets mis met de plugin.

Opgenomen vermogen heb ik wel uit de verbruiksmeter:

[Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 20-01-2023 13:29]

• fietsensloper
Misschien kun je hier wat mee?
Ik heb een 9Kw J-serie T-Cap, en dit is de log vanuit het node-red script van vandaag. Daaronder het verbruik uitgelezen met Home Wizard.

En hier de geschiedenis vanuit home assistant.

• doek55
MikeyMan schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:26:
[...]

Die 10 minuten op 85hz zie ik hier ook. Maar geproduceerd vermogen heeft zelfs 16kW aangetikt tijdens dhw. 13,5 tijdens verwarming. Dus wat die data waard is kun je je wel afvragen.

Ik heb een 9kw j serie. Wat wil je hebben?

Enige dat niet goed lukt momenteel is de data van heat consumption en generation uit domoticz halen. Gaat daar iets mis met de plugin.

Opgenomen vermogen heb ik wel uit de verbruiksmeter:

[Afbeelding]
Ik ben vooral benieuwd naar dit soort waarden de eerste 30 minuten na een defrost als de compressor op 48Hz (max) draait. Je ziet dat bij mij het vermogen al lang aan het inzakken is voordat rond 12:40 de verdamper begint dicht te vriezen. Bij jou zie ik ruim een half uur de outlet stijgen en vrij snel daarna komt er een defrost. Bij mij duurt dat nog 2 uur. Het lijkt erop dat Outdoor pipe niet koud genoeg wordt om de defrost te triggeren.

• Tiesert
doek55 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:22:
[...]

Heb de 12kW Tcap J-gen. Je herkent de defrosts duidelijk, maar rendement van opgenomen vermogen ligt duidelijk hoger dan bij jou.

• doek55
Tiesert schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:59:
[...]

Heb de 12kW Tcap J-gen. Je herkent de defrosts duidelijk, maar rendement van opgenomen vermogen ligt duidelijk hoger dan bij jou.
[Afbeelding]
Ja ik kom duidelijk vermogen en rendement tekort.

Het lijkt erop dat, nadat de Bypass outlet temp en Discharge temp dalen en EVA outlet temp stijgt, het vermogen inzakt.

Ik heb geen verstand van koudetechniek, maar krijg de indruk dat één van de twee expansieventielen hun werk niet goed doen en teveel R32 doorlaten. Of kan een tekort aan R32 dit ook veroorzaken?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

doek55 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:48:
[...]

Ik ben vooral benieuwd naar dit soort waarden de eerste 30 minuten na een defrost als de compressor op 48Hz (max) draait. Je ziet dat bij mij het vermogen al lang aan het inzakken is voordat rond 12:40 de verdamper begint dicht te vriezen. Bij jou zie ik ruim een half uur de outlet stijgen en vrij snel daarna komt er een defrost. Bij mij duurt dat nog 2 uur. Het lijkt erop dat Outdoor pipe niet koud genoeg wordt om de defrost te triggeren.

[Afbeelding]
Je ziet het al een beetje aan het gemeten opgenomen vermogen:

De gok van de energieproductie vanuit de panasonic ligt dan tussen de 9 en 12 kw.

[Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 20-01-2023 14:47]

• Swenno
doek55 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:16:
[...]

Ja ik kom duidelijk vermogen en rendement tekort.

Het lijkt erop dat, nadat de Bypass outlet temp en Discharge temp dalen en EVA outlet temp stijgt, het vermogen inzakt.

Ik heb geen verstand van koudetechniek, maar krijg de indruk dat één van de twee expansieventielen hun werk niet goed doen en teveel R32 doorlaten. Of kan een tekort aan R32 dit ook veroorzaken?
Heb ook even met de data meegekeken van doek. En wat je ziet is dat de discharge temp best wel ver er achter blijven. Pas bij 13l/m circulatie komt die temp pas boven de 50 uit bij koud weer. Dus er lijkt gewoon te weinig koudemiddel verdampt te worden in de Eva. Te weinig koude middel lijkt het niet te zijn de pers druk ligt in het normale gebied. Non- condensables zitten er ook niet in want dan heb je veel meer persdruk en hogere temperaturen.

Dus de data die interessant is om te vergelijken met een andere T-cap gebruiker ( die hebben namelijk een bypasleiding) wat is de bypass temperaturen tijdens normaal heat bedrijf en de discharge temp + Eva temperaturen.

• doek55
Ik heb weer iets ontdekt wat laat zien dat deze warmtepomp niet goed functioneert.

De verdamper is al sinds 12:40 ingevroren en er komt 2 uur lang nog maar 4kW warmte uit. Nu zet ik de warmtepomp uit en weer aan en er komt direct iets meer warmte uit, maar wat vooral opvallend is is dat de Outdoor pipe en EVA temp 8°C lager zijn, er gebeurt nu dus wel iets in de verdamper.

Ook nu begint na 20 min het vermogen en Discharge temp te zakken en tegelijk Outdoor pipe en EVA outlet temp te stijgen.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:41
Vanmiddag gebeld dat mijn Pana 5J op 25 januari geleverd gaat worden. Besteld op 8 januari. Nooit gedacht dat die er al zo snel zou zijn, had eerder op zijn vroegst maart-april-mei verwacht, gekkehuis!
Bedankt Jan! ;)
Had deze week al een nieuwe LTV vloerverwarmingverdeler gekocht met flowmeters die mijn oude Therminon 5000 mengverdeler met pomp gaat vervangen, dus kan al gaan beginnen met de voorbereiding. :Y

• FransvWoerkom
ErikVers schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:54:
[...]

Het werd loadbalancing nu met ct klemmen 😋👍 ipv P1 combi (uitlezen via dsmr 4.0 kreeg men niet werkend ook niet na de 5e (actieve) splitter)
DSMR 4.0 geeft geen actief vermogen of stroom per fase door; andere splitter helpt niet.

• John lamers
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:34
Ik vroeg mij af of de circulatiepomp van een 7J tijdens een defrost 30l/min moet pompen of lager ingesteld kan worden.

• blb4
John lamers schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:25:
Ik vroeg mij af of de circulatiepomp van een 7J tijdens een defrost 30l/min moet pompen of lager ingesteld kan worden.
Je kon zeker mijn gedachten lezen? 35l/minuut hier. Hij is wel snel klaar.... Nadeel: suizende leidingen.

• John lamers
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:34
dat viel mij ook wel op idd als er geen geluid in huis is hoor je de defrost.

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tranquility schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:06:
Vanmiddag gebeld dat mijn Pana 5J op 25 januari geleverd gaat worden. Besteld op 8 januari. Nooit gedacht dat die er al zo snel zou zijn, had eerder op zijn vroegst maart-april-mei verwacht, gekkehuis!
Bedankt Jan! ;)
Had deze week al een nieuwe LTV vloerverwarmingverdeler gekocht met flowmeters die mijn oude Therminon 5000 mengverdeler met pomp gaat vervangen, dus kan al gaan beginnen met de voorbereiding. :Y
Jaloers..... wij zitten hier nog in de kou.
Airco trekt het niet.8 en 9 februari spouwmuur en kelder isolatie dat zal iets schelen.
Vandaag ook mijn vloerverwarmingverdeler vervangen.

[Voor 3% gewijzigd door nike op 20-01-2023 22:22]

-edit-

• FransvWoerkom
flippy schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:33:
De 3 fasen modellen draaien met de compressor over de 3 fasen. De rest zoals electronica en de fan en pomp gaan over een enkele fase en de nul. Daarom zie je dat 1 fase meer verbruikt dan de andere 2.
De rest van de electronica en de fan en pomp enzo zitten aan L3. Maar bij de MXC09 zit aan power supply 1 natuurlijk ook de backup heater met 3 heaters op 3 fasen. Daarvan kun je er 1, 2 of 3 inschakelen. Dat geeft dan asymmetrie. Ik weet niet hoe groot die heaters bij de 09 zijn. Bij de 12 en 16 zijn ze 3kW per stuk.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FransvWoerkom schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 22:56:
[...]

De rest van de electronica en de fan en pomp enzo zitten aan L3. Maar bij de MXC09 zit aan power supply 1 natuurlijk ook de backup heater met 3 heaters op 3 fasen. Daarvan kun je er 1, 2 of 3 inschakelen. Dat geeft dan asymmetrie. Ik weet niet hoe groot die heaters bij de 09 zijn. Bij de 12 en 16 zijn ze 3kW per stuk.
Ik heb maar 3kw backup in mn t-cap.

• FransvWoerkom
doek55 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:01:
Ik heb weer iets ontdekt wat laat zien dat deze warmtepomp niet goed functioneert.

De verdamper is al sinds 12:40 ingevroren en er komt 2 uur lang nog maar 4kW warmte uit. Nu zet ik de warmtepomp uit en weer aan en er komt direct iets meer warmte uit, maar wat vooral opvallend is is dat de Outdoor pipe en EVA temp 8°C lager zijn, er gebeurt nu dus wel iets in de verdamper.

Ook nu begint na 20 min het vermogen en Discharge temp te zakken en tegelijk Outdoor pipe en EVA outlet temp te stijgen.

[Afbeelding]
Wat jij ziet gebeuren is prima verklaarbaar. Bijvoorbeeld gaat EVA temp omhoog omdat de Eva tijd heeft gehad om op te warmen en lijkt Power omhoog te gaan omdat het retourwater is afgekoeld en pas weer op stabiele temperatuur is als het een keer rondgepompt is.

Jouw uitgangspunt is dat de wp kapot is. Je overtuigt ons niet en waarschijnlijk ook de installateur en fabrikant niet tenzij je precies hun instructies opvolgt en de grafieken levert waar ze iets mee kunnen.

Hou ons op de hoogte!

• FransvWoerkom
MikeyMan schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 22:59:
[...]

Ik heb maar 3kw backup in mn t-cap.
Dat zal dan 3 x 1kW zijn. Ik gok dat je maar 1 hebt ingeschakeld (ik maar 3kW van de 9) dus dat kan het asymmetrische verbruik verklaren. Vroeg niet laatst iemand zich af waarom jouw bh 1kW verbruikte?

Jouw plaatjes uit domoticz dateren van net iets verschillende tijdstippen dus dat verklaart waarom L1, L2 en L3 niet optellen tot totaalverbruik.

• jvaessen
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:54
Ook ik ben (noodgedwongen snel... CV ketel stopte ermee. :'( ) bezig met de 9J aan te sluiten.

Mbt de PAW-A2W-RTWIRED, al vaker langs gekomen maar wil het toch voor de zekerheid nog een keer posten. Heb ik het zo goed? Ik de handleiding/boekjes, etc. echt nergens te vinden, vreemd genoeg.

Thermostaat Pana
C ...................L
T .................. H
R .................. C

Alvast dank!

[Voor 22% gewijzigd door jvaessen op 20-01-2023 23:53]

• FransvWoerkom
MikeyMan schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:28:
[...]

Hij liep opzich best aardig. Urenlang op 19hz geregeld langs zien komen. Alleen met dit weer raakt ie nogal in de knoop. Hele ochtend al natte sneeuw en rond het vriespunt hier.

Komt daardoor ook moeilijk op temperatuur.

Maar weer beetje trial and error doen :)

Hij blijft maar defrosten voordat ie goed en wel de kans krijgt om op temperatuur te komen. Elke 40 minuten :X
Ik denk dat je vloer 's nachts te ver afkoelt. Daardoor komt hij moeilijk op temperatuur. Je ziet de retourtemperatuur wel hoger worden bij elke korte run na een defrost. Rond 0° met sneeuw of mist is lastig voor de pana.

• FransvWoerkom
jvaessen schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 23:52:
[...]

Ook ik ben (noodgedwongen snel... CV ketel stopte ermee. :'( ) bezig met de 9J aan te sluiten.

Mbt de PAW-A2W-RTWIRED, al vaker langs gekomen maar wil het toch voor de zekerheid nog een keer posten. Heb ik het zo goed? Ik de handleiding/boekjes, etc. echt nergens te vinden, vreemd genoeg.

Thermostaat Pana
C ...................L
T .................. H
R .................. C

Alvast dank!
Het moet ergens in dit forum of dat andere pana staan.

• blb4
jvaessen schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 23:52:
[...]

Thermostaat Pana
C ...................L
T .................. H
R .................. C

Alvast dank!
https://myshop.s3-externa...ndleiding-NL-SE-DA-NO.pdf

• blb4
Ik ken die thermostaat niet, maar de aansluitingen op de Pana:

N Nul
L 230v
H Heat
C Cool

om de Pana met thermostaat op Heat te schakelen moet je L met H schakelen met de thermostaat
om de Pana met thermostaat op Cool te schakelen moet je L met C schakelen met de thermostaat

De N en L kunnen gebruikt worden om een thermostaat mee te voeden maar dat is geloof ik voor die van jou niet mogelijk (geen 230V gevoed exemplaar).

• Swenno
Swenno schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:18:
Hier inmiddels druk bezig met het gedrag van de kabouters te begrijpen. Weet iemand waarom ze sommige beslissingen maken ?
Kom zelf uit de proces industrie, dus doe niet anders dan naar trending kijken en analyseren.

Wat ik eigenlijk wil begrijpen:
- Van 10:10 tot 10:50 blijft die hangen op 30HZ en 20l/m, verbruik via KWH meter 1000watt
- Dan gaat de buitentemp 1 graad omhoog, het SP zone1 1 graad naar beneden en plop vanuit het niets naar 19/20 hz en gaat die naar 688 watt opgenomen energie
- Hierna begint die ook de flow ter verlagen vanaf 11:05 tot nu van 20l/m naar 14 l/m en nog 600 watt opgenomen vermogen.

Is het de buitentemp waardoor die opeens lagere HZ kan draaien of toch die zone 1 SP van 31 naar 30 graden waardoor die lagere HZ wordt vrijgegeven ?

Annvullende info ik gebruik nog geen heisamon of iffft. Dat komt misschien ooit in een latere fase. En draai WAR met deltaT

[Afbeelding]
Om even op mijn eigen post terug te komen. Zodra de 5J een zone Sp krijgt van 31graden knalt die de hz naar minimaal 30 Hz waardoor het opgenomen vermogen meteen 300 / 400watt meer wordt en ook de defrost lekker toenemen .
Nu dus over gestapt op directe temp en onder de 31 graden gebleven. Waardoor dus minder verbruik minder defrost en regelt de pomp ook beter terug in Hz en flow.
Pagina: 1 ... 120 ... 125 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee