Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 119 ... 134 Laatste
Acties:
  • 776.474 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Wie heeft met de botte schaar in het Google document voor de levertijden van bestellingen in de startpost lopen editen? Veel info en aanvullingen zijn verdwenen waaronder mijn toevoeging en die van anderen. Hij lijkt of alle toevoegingen van 2023 zijn verwijderd. Een specifieke reden?

[ Voor 5% gewijzigd door Tranquility op 16-01-2023 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-08 09:10
Tranquility schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:15:
Wie heeft met de botte schaar in het Google document voor de levertijden van bestellingen in de startpost lopen editen? Veel info en aanvullingen zijn verdwenen waaronder mijn toevoeging en die van anderen. Hij lijkt of alle toevoegingen van 2023 zijn verwijderd. Een specifieke reden?
Ik denk dat er een filter op zat, alles is nog steeds compleet zo te zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-09 08:32
Heeft iemand ervaring met de schroef-meerlagenbuis koppelingen van heima?

https://www.heima24.de/ro...rschicht-verbundrohr.html

Bijvoorbeeld voor de aansluiting op de boilervat.

Ik ben een beetje in de war met verschillende types schroefdraad (maar ik denk er mogelijk te veel en te lang over in de lange wachttijd op levering van de WP)

Deze koppelingen zijn van Pipetec en op hun website wordt het volgende aangegeven m.b.t. de schroefdraad:

"Gewinde nach EN 228-1"

EN 228-1 is: "Pipe threads where pressure-tight joints are not made on the threads"

Voor hun perskoppelingen staat het volgende:

"Gewinde nach EN 10226-1"

EN 10226-1 is "Pipe threads where pressure tight joints are made on the threads"

Dus, ze hebben niet dezelfde schroefdraad voor de 3/4 aansluiting op een boiler.

Heeft iemand een mening hierover, zou de koppeling in mijn link boven moeten werken? Uiteraard met loctite 55 of Kolmat Easyfit o.i.d.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jvaessen
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-09 11:15
jurjen_g schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:55:
Ik kreeg vandaag bericht dat mijn 9kW monoblock er nu echt aankomt (10 maart besteld bij Groene Energiewinkel), dus eerdere berichten dat er weer wat schot in afleveringen lijkt te komen kan ik dan beamen _/-\o_ (n=1). Hij wordt volgende week donderdag geleverd.

Vraag die volgens mij al eerder door iemand gesteld is maar die ik niet kan terugvinden: zit er bij aflevering water in de Monoblock? Hij zal nog enige tijd in de tuin staan (afgedekt) alvorens ik hem kan laten installeren. Is er dan risico op stukvriezen, en zo ja, hoe kan ik dat voorkomen?
Hier ook eindelijk witte rook.. :) *O*

17 maart besteld, wordt 19 januari geleverd.. een goede 10 maanden levertijd dus :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-09 15:59
Naliya schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:20:
Heeft iemand ervaring met de schroef-meerlagenbuis koppelingen van heima?

https://www.heima24.de/ro...rschicht-verbundrohr.html

Bijvoorbeeld voor de aansluiting op de boilervat.

Ik ben een beetje in de war met verschillende types schroefdraad (maar ik denk er mogelijk te veel en te lang over in de lange wachttijd op levering van de WP)

Deze koppelingen zijn van Pipetec en op hun website wordt het volgende aangegeven m.b.t. de schroefdraad:

"Gewinde nach EN 228-1"

EN 228-1 is: "Pipe threads where pressure-tight joints are not made on the threads"

Voor hun perskoppelingen staat het volgende:

"Gewinde nach EN 10226-1"

EN 10226-1 is "Pipe threads where pressure tight joints are made on the threads"

Dus, ze hebben niet dezelfde schroefdraad voor de 3/4 aansluiting op een boiler.

Heeft iemand een mening hierover, zou de koppeling in mijn link boven moeten werken? Uiteraard met loctite 55 of Kolmat Easyfit o.i.d.
Bij de koppeling bovenin je link staat nou net niet of die recht of taps 3/4" is. In ieder geval kun je twee rechte koppelingen niet met tape, loctite of kolmat dichten. Dan dicht je op de vlakken met een fiber of rubber ring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:13

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

wervisser schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:12:
[...]

Nice, ga hem even bekijken, maar die was er toch al in de vorm van bijvoorbeeld GitHub? Wat doet jouw add-on anders?
Degene die je linkt doet alleen de "voorkant" toch, niet de Service Cloud?

Had gisterochtend geschift naar +1 en gisteravond weer naar 0, toen vonden de kabouters het ook wel mooi geweest dus de hele boel af laten koelen tot 19 graden... Lekker als het buiten ineens tocb koud begint te worden...

Vandaag +2 gedraaid en alles nu weer redelijk op temperatuur. Laat hem maar even zo staan denk ik.

[ Voor 29% gewijzigd door Beekforel op 16-01-2023 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-09 13:24
Beekforel schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:58:
[...]

Degene die je linkt doet alleen de "voorkant" toch, niet de Service Cloud?

Had gisterochtend geschift naar +1 en gisteravond weer naar 0, toen vonden de kabouters het ook wel mooi geweest dus de hele boel af laten koelen tot 19 graden... Lekker als het buiten ineens tocb koud begint te worden...

Vandaag +2 gedraaid en alles nu weer redelijk op temperatuur. Laat hem maar even zo staan denk ik.
Snap ik niet. Als het buiten kouder wordt zorgt de stooklijn er toch voor dat de Wp weer aanslaat? Je hebt wellicht de stooklijn nog niet op orde. Zou daarmee beginnen voor je gaat shiften. En later autoshiften, zodat de ruimtetemperatuur je stooklijnlijn shift als de ruimte afkoelt of overshoot.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

t.oswald schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:27:
[...]

Snap ik niet. Als het buiten kouder wordt zorgt de stooklijn er toch voor dat de Wp weer aanslaat? Je hebt wellicht de stooklijn nog niet op orde. Zou daarmee beginnen voor je gaat shiften. En later autoshiften, zodat de ruimtetemperatuur je stooklijnlijn shift als de ruimte afkoelt of overshoot.
Dat denk ik ook, maar ik zie nog niet echt waarom.

Zit nu op 25 @ 9 en 32 @ - 11

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
Beekforel schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:30:
[...]

Dat denk ik ook, maar ik zie nog niet echt waarom.

Zit nu op 25 @ 9 en 32 @ - 11
Blijkbaar zit je bij de huidige Tb wat te laag met je stooklijn. Zou dit eens kunnen proberen (blauw=nu, rood is aangepast)
https://vscope.at/heizkur...&sollWert_2=0&atCheck_2=5
Tooltje is leuk om droog te oefenen!
Het autoshiften is een wat andere benadering dan met de thermostaat aan/uit regelen. Juist die vertraging met aan/uit vond ik erg vervelend. Nu met autoshift kan ik de Wp meer draaiend houden richting 24/7. Hangt uiteraard wel af van je situatie.

[ Voor 21% gewijzigd door t.oswald op 16-01-2023 17:42 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

t.oswald schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:38:
[...]

Blijkbaar zit je bij de huidige Tb wat te laag met je stooklijn. Zou dit eens kunnen proberen (blauw=nu, rood is aangepast)
https://vscope.at/heizkur...&sollWert_2=0&atCheck_2=5
Tooltje is leuk om droog te oefenen!
Het autoshiften is een wat andere benadering dan met de thermostaat aan/uit regelen. Juist die vertraging met aan/uit vond ik erg vervelend. Nu met autoshift kan ik de Wp meer draaiend houden richting 24/7. Hangt uiteraard wel af van je situatie.
Ja precies, dat vermoeden had ik al. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 17:42
Wat zijn de transport & handelings ervaringen voor lui die 'm bij Immotec gehaald hebben?

100kg en behoorlijk lomp; ik neem aan daf ze een heftruckje hebben om 'm in een aanhanger/bus te zetten. Staat hij op een pallet?

Hoe ver vooruit is hij te reserveren danwel afhaal afspraak te maken? Ivm werk en afstand (Amsterdam) moet ik er wel een dagje voor uittrekken en wil dan niet mislopen.
En dan, bij thuiskomst, hoe krijg je dat ding bus uit, stoep op en een rondje om het huis? :9 uiteraard met hondjes wel te klooien, maar ben benieuwd of hier nog slimme ideeën rondzwaaien.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:32
stevenP schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:44:
Wat zijn de transport & handelings ervaringen voor lui die 'm bij Immotec gehaald hebben?

100kg en behoorlijk lomp; ik neem aan daf ze een heftruckje hebben om 'm in een aanhanger/bus te zetten. Staat hij op een pallet?

Hoe ver vooruit is hij te reserveren danwel afhaal afspraak te maken? Ivm werk en afstand (Amsterdam) moet ik er wel een dagje voor uittrekken en wil dan niet mislopen.
En dan, bij thuiskomst, hoe krijg je dat ding bus uit, stoep op en een rondje om het huis? :9 uiteraard met hondjes wel te klooien, maar ben benieuwd of hier nog slimme ideeën rondzwaaien.
Die van mij werd (gelukkig) thuisbezorgd. 2 mafketels die 'm ff door de vrachtwagen naar een deur schoven, daarna buiten 'm 'gewoon' met z'n 2 naar buiten trokken en naar de achterkant van m'n huis tilde. Als snel 20 meter, volgens mij geheel tegen alle arbo-voorschriften. Maar zo kan 't dus :X

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John lamers
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-03 12:22
blb4 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:56:
[...]

Die van mij werd (gelukkig) thuisbezorgd. 2 mafketels die 'm ff door de vrachtwagen naar een deur schoven, daarna buiten 'm 'gewoon' met z'n 2 naar buiten trokken en naar de achterkant van m'n huis tilde. Als snel 20 meter, volgens mij geheel tegen alle arbo-voorschriften. Maar zo kan 't dus :X
Bij Ons is het ool zo gegaan, 118kg uit de wagen getild zonder laadklep.
wat als ie na 8 maanden wachten beschadigd |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Bij ons was een man alleen. Wel bus met laadklep maar de pallet stond een kwartslag verkeerd. Hij draaide hem zo met de hand om. :D

Toen met palletwagen de tuin in en later met twee hondjes weer de voortuin in. Ik had de hondjes vastgezet aan de warmtepomp met lijmklemmen, was super stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-09 07:52
Gewoon tillen met 2 man is ook wel te doen. Een kant is een stuk zwaarder overigens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-09 08:32
FransvWoerkom schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:03:
[...]

Bij de koppeling bovenin je link staat nou net niet of die recht of taps 3/4" is. In ieder geval kun je twee rechte koppelingen niet met tape, loctite of kolmat dichten. Dan dicht je op de vlakken met een fiber of rubber ring.
Ik heb al een paar binnen, met een schuifmaat tegen de draad zie je dat de koppeling duidelijk taps is.

De verwarring ontstond met name omdat ik de hoeveelheid draad (de lengte) wat kort vond.

Maar dan zou het goed moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik ben even een beetje lost met het inregelen van de verdelers. Ik wil de begane grond wat knijpen, aangezien deze wat te snel opwarmt. Maar: moet ik dan de flow daar verminderen? Of juist op de andere verdiepingen? Ben een beetje in de wat ivm minder flow is hogere dT :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
Ik heb de flow waar het te warm werd iets geknepen, dit gaf een lagere temperatuur in die ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
MikeyMan schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:50:
Ik ben even een beetje lost met het inregelen van de verdelers. Ik wil de begane grond wat knijpen, aangezien deze wat te snel opwarmt. Maar: moet ik dan de flow daar verminderen? Of juist op de andere verdiepingen? Ben een beetje in de wat ivm minder flow is hogere dT :?
Wat er gebeurd is afwachten, je knijpt de groepen in de ruimtes waar het te warm wordt. Soms kunnen andere groepen meer flow verwerken zonder heel veel meer weerstand, maar uiteindelijk bij meer/verder knijpen wordt de totale flow minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

llevering schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:21:
[...]

Wat er gebeurd is afwachten, je knijpt de groepen in de ruimtes waar het te warm wordt. Soms kunnen andere groepen meer flow verwerken zonder heel veel meer weerstand, maar uiteindelijk bij meer/verder knijpen wordt de totale flow minder.
Ja sowieso zal het even rommelen blijven. Maar ging me er meer om; moet ik de begane grond dichter zetten of de andere verdiepingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:27
Mijn warmtepomp lijkt eraan te komen! De 9kw was niet erg goed leverbaar dus ik heb er straks 316 dagen op moeten wachten.

Kortom ik mag gaan installeren! Hoe gaan jullie om met het prijsplafond? Ik denk erover om mooi een klep in de leidingen te zetten. Dan mag de warmtepomp 40m2 vloerverwarming voor zijn rekening nemen en dan doet de CV voorlopig nog het SWW en de bovenverdieping. Op die manier verwacht ik onder de 2700kWh te blijven.

Die rekensom is simpel maar nu is de vraag wat vind de 9kW warmtepomp er van als hij maar 40m2 vloerverwarming hoeft te doen dan heeft hij ook maar 40 liter om rond te pompen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
bazzzzzz schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:43:
Die rekensom is simpel maar nu is de vraag wat vind de 9kW warmtepomp er van als hij maar 40m2 vloerverwarming hoeft te doen dan heeft hij ook maar 40 liter om rond te pompen....
Ik vermoed dat ie dan wat vaker gaat pendelen en moeite kan krijgen met een defrost.

Pendelen zou ik op zich geen probleem vinden want dat is gewoon een ingebouwde feature (er zijn mensen die pendelen wel een probleem vinden).
Moeite met defrosts zal in de praktijk betekenen dat de backup heater wat meer nodig zal zijn.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
Ik heb een 7kw direct op 70m2 vloerverwarming, minimaal vermogen is 2.6kw.
als het buiten warmer is dan 8 graden kan ik de 2.6kw niet meer kwijt in de vloer en draait de WP runs van 2 tot 2.5 uur met tussen pauzes van 1 tot 1.5 uur.
Ik weet niet wat het minimale vermogen van de 9j is, maar ik denk niet dat je die kwijt raakt op 40m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mijn warmtepomp lijkt eraan te komen! De 9kw was niet erg goed leverbaar dus ik heb er straks 316 dagen op moeten wachten.

Kortom ik mag gaan installeren! Hoe gaan jullie om met het prijsplafond? Ik denk erover om mooi een klep in de leidingen te zetten. Dan mag de warmtepomp 40m2 vloerverwarming voor zijn rekening nemen en dan doet de CV voorlopig nog het SWW en de bovenverdieping. Op die manier verwacht ik onder de 2700kWh te blijven.

Kwestie van even uitrekenen hoeveel afgifte die 40m2 heeft. En dat tegen het minimale vermogen van de WP afzetten. Waarschijnlijk zal op 2500watt liggen. Tenzij het een T-Cap betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
sjimmie schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:54:
[...]

Ik vermoed dat ie dan wat vaker gaat pendelen en moeite kan krijgen met een defrost.

Pendelen zou ik op zich geen probleem vinden want dat is gewoon een ingebouwde feature (er zijn mensen die pendelen wel een probleem vinden).
Moeite met defrosts zal in de praktijk betekenen dat de backup heater wat meer nodig zal zijn.
Pendelen heeft een negatief effect op de levensduur van de compressor toch? dat wil je denk ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
John lamers schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:57:
[...]

Pendelen heeft een negatief effect op de levensduur van de compressor toch? dat wil je denk ik niet.
Alles is relatief. Ik meen dat je met 24 starts per dag nog 15 jaar met een compressor doet.
(want ik lees dat een compressor minimaal 150.000 starts aan kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:05
Ik zie vannacht weer wat defrosts met mijn 7kw split. Ik zie alleen dat hij meteen de backup heater aanzet, is er een instelling dat hij eerst probeert te defrosten zonder de BH?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

djoenez schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:30:
Ik zie vannacht weer wat defrosts met mijn 7kw split. Ik zie alleen dat hij meteen de backup heater aanzet, is er een instelling dat hij eerst probeert te defrosten zonder de BH?
Alleen T-Caps doen defrost op compressor voor zover ik weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
djoenez schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:30:
Ja. hier even terugzoeken naar de posts in de vorige koude periode.
(let op dat er een aantal settings naar default springen als je in het speciale menu iets aanpast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
24 starts per dag is ook geen pendelen toch.
Volgens panasonic zou de WP min 15 min moeten draaien en stilstaan, dat is max. ieder half uur een start. 48 per dag.
dan zou je WP nog maar 7.5 jaar mee gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
John lamers schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:38:
Volgens panasonic zou de WP min 15 min moeten draaien en stilstaan, dat is max. ieder half uur een start. 48 per dag.
Hoelang is jouw stookseizoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvaessen
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-09 11:15
flippy schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:50:
[...]

je haalt de bestaande isolatiehoes van de compressor af en doet deze erop. probeer te voorkomen dat je de platte panelen (zoals die voor de bovenkant compressor vouwen geeft.

als je het openmaakt wijst het zich redelijk vanzelf.

verwacht er niet veel van in de prakijk. meeste verschil zal je op een db meter zien.
Iemand foto's van de Panasonic na-isolatie CZ-UG30, of van de alternatieve oplossing met Metisse isolatie? Aangezien de huidige J serie niet heel stil schijnt te zijn wil ik sowieso kijken of het tegen redelijke kosten (dus bij voorkeur Metisse..) te verbeteren is :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
t.oswald schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:46:
[...]

Hoelang is jouw stookseizoen?
net zo lang als dat van jouw denk ik, maakt dat pendelen minder erg? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
John lamers schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:50:
[...]

Nee, maar verlengt wel de levensduur met minimaal een factor 2 als je alleen de dagen telt waarop de Wp draait. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
dat snap ik wel, er zijn nog meer factoren zoals defrosts waar de compressor ook start.
Wat mij betreft zou het uitgangspunt zo weinig mogelijk starts moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
John lamers schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:38:
Dan ga je uit van het max aantal keren pendelen en dat dan ook nog 24x7x365. Dat lijkt me niet realistisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
John lamers schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:50:
[...]

Je bedoelt "maakt dat pendelen erg". Ik vind een aantal keren pendelen op de "twijfeldagen" niet erg.
Als het koud genoeg is dan pendelt hij niet, als het warm genoeg is dan start hij gewoon helemaal niet. En als hij pendelt dan zal dat zeker niet de hele dag elk half uur zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
jvaessen schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:49:
[...]

Iemand foto's van de Panasonic na-isolatie CZ-UG30, of van de alternatieve oplossing met Metisse isolatie? Aangezien de huidige J serie niet heel stil schijnt te zijn wil ik sowieso kijken of het tegen redelijke kosten (dus bij voorkeur Metisse..) te verbeteren is :>
Ik heb geen additionele isolatie en het is nog niet zo koud geweest dat hij hard heeft moeten werken, maar mijn MXC12J vind ik persoonijk bijzonder stil. Dan staat hij ook nog eens op een houten dak _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
sjimmie schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:29:
[...]

Alles is relatief. Ik meen dat je met 24 starts per dag nog 15 jaar met een compressor doet.
(want ik lees dat een compressor minimaal 150.000 starts aan kan)
Sjimmie, ik pas de getalletjes van jouw berekening aan. Die is idd niet heel realistisch.

Ik bedoel wel MINDER erg!
Wij verschillen van mening over pendelen, echter is mijn mening of die van jouw hierin niet zo relevant, fijt is dat panasonic en een hoop mensen die al veel langer met warmtepompen in de weer zijn het er wel over eens zijn dat pendelen niet goed is.
Voor Bazzzzzz zou dat waarschijnlijk betekenen dat de bovenverdieping er ook bij op moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
[...]

Ik heb mijn (split-)buitenunit voorzien van extra metisse rondom de compressor en glaswol in het deel erboven. Dat scheelde al enorm, het terugvinden van trillende onderdeeltjes loste ook een relevant deel op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjimmie
John lamers schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:53:
[...]

Voor Bazzzzzz zou dat waarschijnlijk betekenen dat de bovenverdieping er ook bij op moet.
Voor Bazzzz zou het betekenen dat hij mag kiezen tussen meer pendelen of de bovenverdieping erbij aansluiten. ;)

EDIT: mijn context, ik heb een J van 7kW op een vloerverwarming van 35m2 (en dan ook nog 14cm HoH gelegd) en die pendelt hooguit een paar keer per dag. Ik heb dat mede beperkt door een thermostaat toe te passen. Dus ik accepteer een beetje pendelen icm een iets hogere Ta. De WP gaat hier grofweg 6x per dag aan/uit door ofwel pendelen ofwel door de thermostaat.

[ Voor 35% gewijzigd door sjimmie op 17-01-2023 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
[...]

We hebben de CZ-UG30 proberen aan te brengen op de 12kW J-gen, maar het is niet goed gelukt. Er lijkt te weinig ruimte. Heb dus ook geen knappe foto's voor je helaas. Hier valt het geluid overigens wel mee, nog geen klachten in ieder geval.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
MikeyMan schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:57:
[...]
Kwestie van even uitrekenen hoeveel afgifte die 40m2 heeft. En dat tegen het minimale vermogen van de WP afzetten. Waarschijnlijk zal op 2500watt liggen. Tenzij het een T-Cap betreft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qb4t0Io1UCvwwh-8TKD9C2W0S4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TNEN673p3n9uKYve7pzQL2CP.jpg?f=fotoalbum_large

bedankt voor de feedback allemaal! Bij bovenstaande invoer kom ik op 88W/m2-> 3520Watt voor 40m2.
Korte conclusie voor nu: een half jaar hiermee experimenteren zou waarschijnlijk prima moeten gaan. Of je het de monoblock zijn hele levensduur aan wilt doen is een volgende vraag. Maar goed de info qua pendelen (en bij welke temperatuur) die ga ik dan dus ook vanzelf krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert

Vergeet niet de vaste kosten voor de gasaansluiting mee te rekenen. Daar kun je best wat stroom van kopen. Ik laat het gas nu gratis weghalen, zou zomaar weer geld kunnen kosten als (dit jaar?) de nieuwe energiewet in gaat. Ervaring kun je misschien beter gelijk op doen voor je hele systeem en capaciteit, dan met de helft. Succes met de afweging!

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@bazzzzzz Let wel; 35 graden is vrij heftig normaal gesproken als Ta ;)

Ik draai momenteel op 27 graden.

[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 17-01-2023 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Tiesert schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:04:
[...]

We hebben de CZ-UG30 proberen aan te brengen op de 12kW J-gen, maar het is niet goed gelukt. Er lijkt te weinig ruimte. Heb dus ook geen knappe foto's voor je helaas. Hier valt het geluid overigens wel mee, nog geen klachten in ieder geval.
Ik meen dat mijn matisse 2,5cm dik is en die kreeg ik voor 80% rondom de compressor. Die laatste 20% heb ik opgelost met een aanvullend los strookje. Vervolgens nog 2 lagen bovenop de compressor en wat extra stroken rondom waar het nog paste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
MikeyMan schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:10:
@bazzzzzz Let wel; 35 graden is vrij heftig normaal gesproken als Ta ;)

Ik draai momenteel op 27 graden.
klopt ik was er ook net mee aan het experimenteren!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSZ7mfDPMI_vSdbmU4uOOWPsmgs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8OMaxcwmViOEZF2SFNEKuRFr.jpg?f=user_large

hele huis mee laten draaien is vrij makkelijk behalve dat ik mijn ketel voorlopig nog wil gebruiken voor SWW. De ketel moet aan de radiator kant verbonden zijn anders springt hij in storing. Of ik de aanvoer en retour rechtstreeks mag doorlussen moet ik nog opzoeken.
Een terugslagklep is misschien ook geen luxe met deze experimenten. Ik zal eens kijken wat er makkelijk aan elkaar te knopen is op zolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John lamers
Bazzzzzz, ik heb de aanvoer en retour van mijn Remeha Quinta direct door gelust met een vul/aftapkraan er tussen, en CV bedrijf uit gezet. dan gaat in mijn ketel de driewegklep op SWW staan wellicht werkt dat bij jouw ketel ook

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FransvWoerkom
MikeyMan schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:50:
Je kunt het gewoon beredeneren, dan hoef je het niet te onthouden. Als je de flow vermindert door het water af te knijpen, blijft de aanvoertemperatuur gelijk, maar duikt de retourtemperatuur richting vloertemperatuur. Daardoor is de gemiddelde temperatuur van het water in de vv leidingen lager en dus de afgifte kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
MikeyMan schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:34:
[...]

Alleen T-Caps doen defrost op compressor voor zover ik weet. Hij draait hier vanaf 11 december, net voor de vorstperiode in december en de backup heater heeft hier nog nooit aangestaan.
Mijn WH-MDC07J3E5 (7kW monoblock) volgens mij ook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZBGQFImyfOs3S45Rs1_k23gsCk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BYgJtFLzkfBe95q8ONGK35n0.png?f=fotoalbum_large

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
bazzzzzz schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:15:
[...]

klopt ik was er ook net mee aan het experimenteren!
[Afbeelding]

hele huis mee laten draaien is vrij makkelijk behalve dat ik mijn ketel voorlopig nog wil gebruiken voor SWW. De ketel moet aan de radiator kant verbonden zijn anders springt hij in storing. Of ik de aanvoer en retour rechtstreeks mag doorlussen moet ik nog opzoeken.
Een terugslagklep is misschien ook geen luxe met deze experimenten. Ik zal eens kijken wat er makkelijk aan elkaar te knopen is op zolder.
Ik weet niet wat je met radiatorkant bedoelt. Moderne ketels kun je gewoon in alleen-sww zetten en alleen de retourkant aangesloten laten op de retourkant van het warmtepomp-systeem voor handhaving van de druk. Oudere ketels willen na het verwarmen van het sww hun warmte in het radiatorsysteem lozen. Die moet je aangesloten laten met alleen één terugslagklep in aanvoer of retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

blb4 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:47:
[...]

Mijn WH-MDC07J3E5 (7kW monoblock) volgens mij ook.
[Afbeelding]
de reguliere modellen kunnen het niet. die hebben simpelweg de onderdelen er niet inzitten.

en de tcap gebruikt ook alleen de compressor als bepaalde voorwaardes zijn voldaan, anders defrosten die net als de normale modellen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
flippy schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:03:
[...]

de reguliere modellen kunnen het niet. die hebben simpelweg de onderdelen er niet inzitten.

en de tcap gebruikt ook alleen de compressor als bepaalde voorwaardes zijn voldaan, anders defrosten die net als de normale modellen.
Wat doet tie van mij dan? Ik zie toch de compressor optoeren tijdens de defrost. Of heb ik geen regulier model? Het is wel zo dat de laatst geleverde batch J modellen niet door Heishamon herkend werd, de uitvoering is net iets anders dan de modellen daarvoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

blb4 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:08:
[...]

Wat doet tie van mij dan? Ik zie toch de compressor optoeren tijdens de defrost. Of heb ik geen regulier model? Het is wel zo dat de laatst geleverde batch J modellen niet door Heishamon herkend werd, de uitvoering is net iets anders dan de modellen daarvoor.
natuurlijk toert de compressor op, daarmee haalt hij de warmte uit je water en stampt die in de verdamper. afhankelijk van de waardes (water/luchttemperaturen) kan dat best lomp gaan. de panasonics zijn gewoon niet zo delicaat als het gaat om defrosten zoals sommige andere merken zoals LG. maar daar staat weer tegenover dat de panasonic veel minder defrostproblemen heeft dan de dramabakken die LG bijvoorbeeld weer zijn rondom defrosts.

een tcap haalt in sommige gevallen niet de warmte uit je water maar uit de compressor zelf. dat vereist extra kleppen en regeling die een non-tcap model simpelweg niet heeft. in de tcap word de compressor gebruikt als een backup heater door hem grofweg als een koude auto vol gas te geven zonder hem in de versnelling te zetten om de motor sneller warm te krijgen. de compressor kan dan ook ERG veel stroom verstoken en werkt COP=1 op dat moment terwijl in normaal bedrijf je een defrost kan doen met een COP=3 bijvoorbeeld.

[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 17-01-2023 13:15 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
@flippy @blb4 @djoenez volgens mij was de vraag gewoon of een defrost zonder BH kan.
de vraag was dan niet of de WP dat alleen op de compressor doet, want zonder BH kan ook gewoon op basis van het warme water wat in het systeem zit. En dat kan volgens mij in elk model, mits er genoeg warmte in je systeem aanwezig is. Dat een t-cap het ook nog anders kan wil niet zeggen dat een niet-t-cap het niet zonder BH kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

sjimmie schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:19:
@flippy @blb4 @djoenez volgens mij was de vraag gewoon of een defrost zonder BH kan.
de vraag was dan niet of de WP dat alleen op de compressor doet, want zonder BH kan ook gewoon op basis van het warme water wat in het systeem zit. En dat kan volgens mij in elk model, mits er genoeg warmte in je systeem aanwezig is. Dat een t-cap het ook nog anders kan wil niet zeggen dat een niet-t-cap het niet zonder BH kan.
een tcap zal naar mijn weten nooit de BH gebruiken om te ontdooien. dat is net het hele punt van een tcap. die kan verwarming blijven leveren met de BH terwijl hij aan het ontdooien is zelfs.

en ja, tenzij je het systeem megastrak hebt ingeregeld met superlage watertemperaturen kan je vrijwel altijd de BH gewoon uitprogrammeren via het niet-zo-geheime-menu.

ik adviseer altijd om dat ding standaard uit te zetten en pas aanzetten als je een storing krijgt. de foutcode die je krijgt is specifiek voor het niet mogen gebruiken van de BH terwijl hij die ECHT nodig heeft omdat anders de machine schade op kan lopen. dus er gaat niks stuk als je hem uitzet, hij valt gewoon in storing en gaat pas weer aan als je de BH aan hebt gezet.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 17-01-2023 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
ik heb niks met "megastrak inregelen", sommige tweakers zullen de keuzes, installatie, inrichting en dimensionering van mijn systeem verwerpelijk vinden. maar een defrost werkt prima zonder de BH (zowel de afgelopen 24u als in de vorige langere koude periode). soms ben je gewoon te bang. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-09 10:48
John lamers schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:25:
Bazzzzzz, ik heb de aanvoer en retour van mijn Remeha Quinta direct door gelust met een vul/aftapkraan er tussen, en CV bedrijf uit gezet. dan gaat in mijn ketel de driewegklep op SWW staan wellicht werkt dat bij jouw ketel ook
Ik hoop ook met expansievat en overstort erbij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

sjimmie schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:28:
ik heb niks met "megastrak inregelen", sommige tweakers zullen de keuzes, installatie, inrichting en dimensionering van mijn systeem verwerpelijk vinden. maar een defrost werkt prima zonder de BH (zowel de afgelopen 24u als in de vorige langere koude periode). soms ben je gewoon te bang. :D
je moet echt wel moeite doen in een installatie wilt ie niet zonder BH kunnen defrosten.

zelf heb ik er nog maar 4 radiatoren aahangen en de BH heeft nog geen Wh verbruikt sinds ik de H in bedrijf heb genomen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
Herw76 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:41:
[...]

Ik hoop ook met expansievat en overstort erbij
Klopt idd die zitten er ook nog tussen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 14:42
Ik zit op 90kWh verbruik per jaar voor de BH, ga me er niet druk over maken. Heb Ta van 26/27 graden dus altijd BH voor de defrosts.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 11:17
flippy schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:22:
[...]

een tcap zal naar mijn weten nooit de BH gebruiken om te ontdooien. dat is net het hele punt van een tcap. die kan verwarming blijven leveren met de BH terwijl hij aan het ontdooien is zelfs.

en ja, tenzij je het systeem megastrak hebt ingeregeld met superlage watertemperaturen kan je vrijwel altijd de BH gewoon uitprogrammeren via het niet-zo-geheime-menu.

ik adviseer altijd om dat ding standaard uit te zetten en pas aanzetten als je een storing krijgt. de foutcode die je krijgt is specifiek voor het niet mogen gebruiken van de BH terwijl hij die ECHT nodig heeft omdat anders de machine schade op kan lopen. dus er gaat niks stuk als je hem uitzet, hij valt gewoon in storing en gaat pas weer aan als je de BH aan hebt gezet.
Ik ben voor langere tijd weg en had de BH uitgeschakeld omdat vorig jaar hij 200 kWh verbruikt heeft.
Nu werkte het goed tot de Tr op 18° kwam, dan kan hij geen defrost meer uitvoeren en geeft fout h75, bij Tr 20° was het geen probleem, Van een afstand kreeg ik het niet voor elkaar om hem weer op gang te krijgen zonder BH. Gelukkig kon de buurman de BH weer aanzetten.
Ik draai met een Ta=23. Nu maar eens kijken of ik hem op Ta 22 of 23 kan laten lopen zonder dat hij de BH gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:12
Lollercopter schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:23:
[...]
Dat oranje kastje op de foto is niet die temperatuur regelaar, maar ik denk een grotere heater (> 5kW). De 3kW versie is die aan de rechterkant met de grijze kop. De temperatuur regelaar kan je bij mij alleen instellen door de kop open te schroeven zodat je bij die draaiknop kan komen.

Dus het is niet echt antwoord op je vraag, je kan het misschien beter aan de verkoper vragen.
De verkoper schrijft:
die Auswahlmöglichkeit, ohne Thermoregler zu bestellen, ist für den Fall gedacht, dass ein Thermoregler schon vorhanden ist (z. B. wenn man ein zweites Heizelement ergänzen möchte).

An dem Heizelement selbst können Sie keine Temperatur einstellen.

Anders ist es bei der Variante mit dem integrierten Thermoregler.
Wat volgens mij in het Nederlands inhoudt dat deze geen ingebouwde instelmogelijkheid heeft.
Als ik naar jouw link kijk, lijkt het erop of jij een ander product hebt gelinkt dat je wellicht bedoeld had. Het product uit jouw link lijkt geen ingebouwde thermostaat te hebben. Elders op hun website staan ze wél. Het vreemde is dat als je op de hoofdpagina kijkt: https://shwt-warmwasserspeicher.de/Zubehoer-und-Ersatzteile de prijs vanaf €65,- vermeld staat. Als je dan op de site van het product met ingebouwde regelaar kijkt, dan is de laagst configureerbare prijs € 175,- https://shwt-warmwassersp...-9kW-Einzeln-oder-als-Set

Ergens heb ik het idee dat er iets niet klopt, zeker in het licht van wat jij betaald hebt, dus we zoeken nog even door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
flippy schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:22:
[...]

[...]
Dat heb ik nog niet meegemaakt. In die mode 2 ontdooi operatie zet hij de circulatiepomp uit. De bh kan wel gebruikt worden als er tijdens de deice bevriezingsgevaar voor de warmtewisselaar dreigt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anno007
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-03-2023
Dezze staat in de topic starter:

var Number StooklijnDelta = 0
if (woonkamerTemperatuur > KamerSetpoint)
{
if (woonkamerTemperatuur - KamerSetpoint > 0.1) {
StooklijnDelta = StooklijnDelta - 1
}
if (woonkamerTemperatuur - KamerSetpoint > 0.3) {
}
if (woonkamerTemperatuur - KamerSetpoint > 0.6) {
}
}
else
{
if (KamerSetpoint - woonkamerTemperatuur > 0.1)
{
StooklijnDelta = StooklijnDelta + 1
}
if (GemiddeldeBuitenTemperatuur < StooklijnSetpointBoven - 4) {
if (KamerSetpoint - woonkamerTemperatuur > 0.2)
{
}
if (KamerSetpoint - woonkamerTemperatuur > 0.3)
{
}
}
}

Maar ik zie er niet vermeld staan welke code het is, en ook zie ik geen stook en of lijn en of delta vanuit de heihamon komen naar domoticz waarmee ik dit kan aanpassen. Diegene die dit geschreven heeft, zou fijn als als je wat meer uitleg geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Heb zojuist 'eindelijk' mijn CZ-TAW1 online, althans hij doet het inmiddels bijna een half uur. Nu loop ik even door de schermpjes heen en ik had de curve ingesteld op onderstaand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YGD3PPdCe8zo4J5hCGdoRvceKU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pnH5PenvF5bc9tA9IA57voXf.png?f=user_large

Nu zie ik dat de outlet temp op 41 graden staat, maar dat kan ik dan niet rijmen op basis van de instelling in combinatie met de buitentemperatuur. Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JbBf2qqhwWb7GvL_itx-v4vKxio=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7xENNRhPeaZu50yOPA0sHUdt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
wervisser schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:35:
Heb zojuist 'eindelijk' mijn CZ-TAW1 online, althans hij doet het inmiddels bijna een half uur. Nu loop ik even door de schermpjes heen en ik had de curve ingesteld op onderstaand.

[Afbeelding]

Nu zie ik dat de outlet temp op 41 graden staat, maar dat kan ik dan niet rijmen op basis van de instelling in combinatie met de buitentemperatuur. Iemand een idee?

[Afbeelding]
Het lijkt mij dat die 32° prima klopt met de stooklijn. De vraag is wat zone1 is; voor of na je buffervat. Kijk eens of de instellingen voor het buffervat zijn wat jij bedoelt en/of wat panasonic verwacht.

Misschien heb je hier iets aan, de beste gids voor gebruik en instelling van het buffervat:

https://www.logicool-ac.c...uide-2020-Final-Draft.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
FransvWoerkom schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:10:
[...]

Het lijkt mij dat die 32° prima klopt met de stooklijn. De vraag is wat zone1 is; voor of na je buffervat. Kijk eens of de instellingen voor het buffervat zijn wat jij bedoelt en/of wat panasonic verwacht.

Misschien heb je hier iets aan, de beste gids voor gebruik en instelling van het buffervat:

https://www.logicool-ac.c...uide-2020-Final-Draft.pdf
Zal de gids er eens op naslaan.

Zone 1 is de temperatuursensor geplaatst op de aanvoer van de eerste pomp, dus na het buffervat. Deze sensor zit op een Viega kunststofleiding, dus of de temperatuur 100% klopt laat ik even in het midden.

Sowieso wijkt mijn installatie af van hetgeen in de gids staat. Ik heb de buitenunit aangesloten op het buffervat. Aan het buffervat zijn twee Wilo pompen aangesloten zonder verbinding naar de buitenunit. De eerste pomp is verantwoordelijk voor de nageregelde vloerverwarming. De tweede pomp gaat naar de radiatoren die nog her en der in de woning zijn aangesloten. Het overgrote deel hiervan staat nauwelijks aan.

edit:
Heb even een rondje gelopen langs de vloerverwarmingverdelers en die staan op bijna 35 graden. Ik denk dat de sensor niet helemaal goed meet.

[ Voor 5% gewijzigd door wervisser op 17-01-2023 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
wervisser schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:18:
[...]

Zal de gids er eens op naslaan.

Zone 1 is de temperatuursensor geplaatst op de aanvoer van de eerste pomp, dus na het buffervat. Deze sensor zit op een Viega kunststofleiding, dus of de temperatuur 100% klopt laat ik even in het midden.

Sowieso wijkt mijn installatie af van hetgeen in de gids staat. Ik heb de buitenunit aangesloten op het buffervat. Aan het buffervat zijn twee Wilo pompen aangesloten zonder verbinding naar de buitenunit. De eerste pomp is verantwoordelijk voor de nageregelde vloerverwarming. De tweede pomp gaat naar de radiatoren die nog her en der in de woning zijn aangesloten. Het overgrote deel hiervan staat nauwelijks aan.

edit:
Heb even een rondje gelopen langs de vloerverwarmingverdelers en die staan op bijna 35 graden. Ik denk dat de sensor niet helemaal goed meet.
Je installatie is voor mij te complex om te begrijpen maar als je de Ta wilt zien zoals de stooklijn die berekent zou ik denken dat de sensor voor zone1 op watertemperatuur moet staan. Dat is nl. de Ta die je op basis van de stooklijn verwacht, in het onderhavige geval 32 graden. De stooklijn kabouter van de Wp kijkt volgens mij naar de watertemperatuur. Maar wellicht sla ik de plank volledig mis…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jpKMuuX2txnE4oGaJpso7pX4lfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JpTA9Y70lCbBaDpQl3fMgRaW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:27
wervisser schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:35:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar staat je buffer dT op? De target water temp bij een ingesteld buffervat is: zone-ta + 2 + buffer dT.
Dus als bv je zone-ta 32 is en buffer dT=8 dan moet de WP 42 graden water maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FransvWoerkom schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:15:
[...]

Dat heb ik nog niet meegemaakt. In die mode 2 ontdooi operatie zet hij de circulatiepomp uit. De bh kan wel gebruikt worden als er tijdens de deice bevriezingsgevaar voor de warmtewisselaar dreigt.
in theorie kan een tcap het. immers word bij mode 2 ontdooien de gehele warmtetewisselaar niet gebruikt en draait het alleen tussen de compressor en verdamper. dat je het in de prakijk niet ziet komt gewoon omdat het een draak is om te programmeren. de hele grote machines schakelen daarom vaak tussen de verschillende koelsystemen om door te blijven lopen. dus eentje gaat ondooien terwijl de andere warmte blijft geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
t.oswald schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:43:
[...]

Je installatie is voor mij te complex om te begrijpen maar als je de Ta wilt zien zoals de stooklijn die berekent zou ik denken dat de sensor voor zone1 op watertemperatuur moet staan. Dat is nl. de Ta die je op basis van de stooklijn verwacht, in het onderhavige geval 32 graden. De stooklijn kabouter van de Wp kijkt volgens mij naar de watertemperatuur. Maar wellicht sla ik de plank volledig mis…

[Afbeelding]
Sorry, dacht dat ik hem zo eenvoudiger had aangesloten O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Thorsd schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:47:
[...]

Waar staat je buffer dT op? De target water temp bij een ingesteld buffervat is: zone-ta + 2 + buffer dT.
Dus als bv je zone-ta 32 is en buffer dT=8 dan moet de WP 42 graden water maken.
Buffer dT staat op 5 graden. Als ik jouw beredenering dan volg, klopt die graden dus wel. Met andere woorden, mijn dT kan wel naar een lagere waarde, want mijn Panasonic buffervat heeft een temperatuursensor in het midden zit. Als het daar dus x graden is, is het bovenin veel warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:27
wervisser schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:14:
[...]

Buffer dT staat op 5 graden. Als ik jouw beredenering dan volg, klopt die graden dus wel. Met andere woorden, mijn dT kan wel naar een lagere waarde, want mijn Panasonic buffervat heeft een temperatuursensor in het midden zit. Als het daar dus x graden is, is het bovenin veel warmer.
Ja, hou er wel rekening mee dat de Pana niet echt regelt op de buffervatsensor. In die zin, er wordt een target water temp berekend, en die wil de Pana op de outlet hebben.
De buffervat sensor wordt alleen gebruikt om in en uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Thorsd schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:45:
[...]

Ja, hou er wel rekening mee dat de Pana niet echt regelt op de buffervatsensor. In die zin, er wordt een target water temp berekend, en die wil de Pana op de outlet hebben.
De buffervat sensor wordt alleen gebruikt om in en uit te schakelen.
Ok, ik heb de dT nu op 2 graden gezet en zag de temperatuur wel direct dalen. Daarentegen is de communicatie van de internetmodule er na 2 uur wederom mee opgehouden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
wervisser schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:45:
[...]

Ok, ik heb de dT nu op 2 graden gezet en zag de temperatuur wel direct dalen. Daarentegen is de communicatie van de internetmodule er na 2 uur wederom mee opgehouden :(
Het rode ledje was toch dat er geen verbinding meer met je router is? Daar zit dan toch ergens het probleem, de Service Cloud draait al weken zonder hapering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
wervisser schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:14:
[...]

Ja. Je regelt zone1 met je stooklijn. En die is hier keurig 32°. Als je de buffertemperatuur wilt regelen, dan doe je dat met deltaTbuffer. Dat is het nadeel van een buffervat: dat de Ta,wp veel hoger is dan de Ta,verwarming. @Carboy54 had daarover laatst een goed artikel uit de Engelse vakpers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
t.oswald schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:52:
[...]

Het rode ledje was toch dat er geen verbinding meer met je router is? Daar zit dan toch ergens het probleem, de Service Cloud draait al weken zonder hapering.
Zoiets zou wel kunnen. Ik zie dat het MAC adres van de cz-taw1 ook wegvalt van de poort. Pingen brengt dat wel weer terug, maar daarmee bouwt hij niet opnieuw de verbinding op. Interessant issue...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 17:42
wervisser schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 02:55:
[...]

Zoiets zou wel kunnen. Ik zie dat het MAC adres van de cz-taw1 ook wegvalt van de poort. Pingen brengt dat wel weer terug, maar daarmee bouwt hij niet opnieuw de verbinding op. Interessant issue...
Check je utp kabel. Ik heb ook wel eens dit soort gespook gehad met een desktop en toen bleken enkele aders verkeerd om te zitten in de wandaansluiting..

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wervisser
stevenP schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 06:41:
[...]

Check je utp kabel. Ik heb ook wel eens dit soort gespook gehad met een desktop en toen bleken enkele aders verkeerd om te zitten in de wandaansluiting..
Heb hem zelfs doorgemeten met een DTX1800. Vannacht STP uitgeschakeld op basis van logging, maar na het uit- en inschakelen van de buitenunit is hij er na een uur weer mee gestopt.

Maar goed, dit gaat een beetje offtopic :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:25
Het lijkt erop dat deze 2 weken oude MXC09J3E8 T-CAP niet goed functioneert. Er start namelijk geen defrost.

Zie onderstaande afbeelding waarbij er nog maar 4kW warmte wordt geproduceerd bij een opgenomen vermogen van 3,5kW. Op basis van welke sensoren bepaald de warmtepomp dat een defrost noodzakelijk is?

EDIT: Ik zie in de handleiding dat het afhankelijk is van de temperatuur van Outdoor piping en Outdoor. Outdoor pipe was nog 1°C te hoog toen ik de defrost handmatig activeerde. De vraag is dan of het normaal is dat deze 9kW warmtepomp 2 uur lang onder de 6kW vermogen zit voordat er een defrost komt.

Waarom start er geen defrost?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5JtiASp.jpg

Daarnaast lijkt het erop dat de warmtepomp alleen efficiënt warmte kan produceren als de compressor op minimale Hz draait. Op onderstaande afbeelding van vorige week zie je dat er op 20Hz iets meer warmte wordt geproduceerd dan op 35Hz. Dat lijkt mij niet normaal. Welke sensoren moet ik monitoren om te achterhalen wat het probleem kan zijn. De warmtepomp geeft geen foutmeldingen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Pso9oKa.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door doek55 op 18-01-2023 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
doek55 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:30:
Het lijkt erop dat deze 2 weken oude MXC09J3E8 T-CAP niet goed functioneert. Er start namelijk geen defrost.

Zie onderstaande afbeelding waarbij er nog maar 4kW warmte wordt geproduceerd bij een opgenomen vermogen van 3,5kW. Op basis van welke sensoren bepaald de warmtepomp dat een defrost noodzakelijk is?

EDIT: Ik zie in de handleiding dat het afhankelijk is van de temperatuur van Outdoor piping en Outdoor. Outdoor pipe was nog 1°C te hoog toen ik de defrost handmatig activeerde. De vraag is dan of het normaal is dat deze 9kW warmtepomp 2 uur lang onder de 6kW vermogen zit voordat er een defrost komt.

[Afbeelding]

Daarnaast lijkt het erop dat de warmtepomp alleen efficiënt warmte kan produceren als de compressor op minimale Hz draait. Op onderstaande afbeelding van vorige week zie je dat er op 20Hz iets meer warmte wordt geproduceerd dan op 35Hz. Dat lijkt mij niet normaal. Welke sensoren moet ik monitoren om te achterhalen wat het probleem kan zijn. De warmtepomp geeft geen foutmeldingen.
[Afbeelding]
Ik heb geen volledig antwoord voor je, maar wel een vergelijking met de 12kW T-cap. Op basis van de Pana-data, dus neem het met een korreltje zout. Op 19/20 Hz minimaal vermogen is het opgenomen 1,2 tot 1,4kW en de warmteproductie tussen de 6 en 7kW bij Tb van 7C. Nu is het -2C en heb ik de Pana begrensd op 2kW opgenomen vermogen en dan levert hij tussen de 6,4 en 8,2kW energieopwekking. Nu om de 2 a 3 uur een defrost. Tijdens een defrost zie ik drie situaties: a) opgenomen vermogen, Hz en energieopwekking zakken alle drie terug, maar alles draait wel door b) opgenomen vermogen en Hz zakken, energieopwekking blijft op peil, en alles draait door c) energieopwekking, opgenomen vermogen en Hz dalen alle drie kortstondig naar nul en de boel stopt dus even. Hier komt de defrost via buffervat of compressor, meestal al vanaf iets boven nul. En nu zeker bij -2C. Kan het zijn dat die bij jou met de backupheater verloopt? Ik weet niet hoe dat in de grafieken te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:50

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

BrcBas schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:43:
Vandaag komt onze warmtepomp binnen. Nu ben ik de juiste plek aan het zoeken. Nu zou het ideaal zijn om de monobloc boven de airco buitenunits te hangen, aangezien achter het schuine dak van de garage de CV zit. Echter hebben we ook daarom de buitenunits van de airco's gehangen omdat dit qua electra (meterkast zit daar ook) en wegwerking het makkelijkste was.

Is het mogelijk qua condens afvoer om de monobloc boven de airco buitenunits te hangen? Andere opties hebben een veel langere leiding lengte nodig en dichter bij de erfgrens. Vanaf de straatkant zie je de airco's amper, dus voor het zicht (buiten de mensen die op onze woning kijken vanaf de zijkant) is dit ook prima.

[Afbeelding]
Heb je hier al antwoord op gehad? Ik ben hier zelf ook benieuwd naar namelijk of dit een optie is. In mijn geval zorgt het wel voor extra leiding lengte, maar verwacht ik minder geluid en is de afstand tot de erfgrens het grootst.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-09 17:30
Hier inmiddels druk bezig met het gedrag van de kabouters te begrijpen. Weet iemand waarom ze sommige beslissingen maken ?
Kom zelf uit de proces industrie, dus doe niet anders dan naar trending kijken en analyseren.

Wat ik eigenlijk wil begrijpen:
- Van 10:10 tot 10:50 blijft die hangen op 30HZ en 20l/m, verbruik via KWH meter 1000watt
- Dan gaat de buitentemp 1 graad omhoog, het SP zone1 1 graad naar beneden en plop vanuit het niets naar 19/20 hz en gaat die naar 688 watt opgenomen energie
- Hierna begint die ook de flow ter verlagen vanaf 11:05 tot nu van 20l/m naar 14 l/m en nog 600 watt opgenomen vermogen.

Is het de buitentemp waardoor die opeens lagere HZ kan draaien of toch die zone 1 SP van 31 naar 30 graden waardoor die lagere HZ wordt vrijgegeven ?

Annvullende info ik gebruik nog geen heisamon of iffft. Dat komt misschien ooit in een latere fase. En draai WAR met deltaT

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEL2Zt2Re8pc1Yh7rTTTzaUP69A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JLAO0OGuP3SpsYCApogMF2sJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:24
Swenno schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:18:
Hier inmiddels druk bezig met het gedrag van de kabouters te begrijpen. Weet iemand waarom ze sommige beslissingen maken ?
Kom zelf uit de proces industrie, dus doe niet anders dan naar trending kijken en analyseren.

Wat ik eigenlijk wil begrijpen:
- Van 10:10 tot 10:50 blijft die hangen op 30HZ en 20l/m, verbruik via KWH meter 1000watt
- Dan gaat de buitentemp 1 graad omhoog, het SP zone1 1 graad naar beneden en plop vanuit het niets naar 19/20 hz en gaat die naar 688 watt opgenomen energie
- Hierna begint die ook de flow ter verlagen vanaf 11:05 tot nu van 20l/m naar 14 l/m en nog 600 watt opgenomen vermogen.

Is het de buitentemp waardoor die opeens lagere HZ kan draaien of toch die zone 1 SP van 31 naar 30 graden waardoor die lagere HZ wordt vrijgegeven ?

Annvullende info ik gebruik nog geen heisamon of iffft. Dat komt misschien ooit in een latere fase. En draai WAR met deltaT

[Afbeelding]
Ik heb geen antwoord op de exacte stappen, maar als de buitentemperatuur toeneemt gaat je Ta goal omlaag als je WAR draait, dus dan lijkt het me logisch dat de WP indien mogelijk op lager vermogen gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-09 17:30
@Pejdref Ja die link snap ik, maar het lijkt erop dat bij 1graden buiten temp dat die HZ op minimaal op 30 blijven staan. Bij de T-caps heb ik gelezen dat bij temp onder de 4 graden deze naar 35HZ gaan maar wist niet dat het ook bij de gewone J's ook gebeurde.

Maar wil dus eigenlijk weten is het de buiten temp die dat doet.

De TAW werkt bij mij nog niet zolang dus heb nog niet genoeg data om dat uit te sluiten

[ Voor 12% gewijzigd door Swenno op 18-01-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
doek55 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:30:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een goede warmtepomp produceert niet meer warmte dan er gevraagd wordt. Kennelijk is bij jou de warmtevraag maar 6kW.

De frequentie van de compressor zegt weinig over het opgewekte vermogen. Ook de stand van het expansieventiel, het toerental van de fans, de buitentemperatuur en de Ta en Tr van de warmtewisselaar spelen een rol.

Als de warmtepomp denkt dat hij het redt zonder defrost, dan moet je je geen zorgen maken en ingrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat gezegd hebbende is het specifiek met dit weer wel apart. Ik heb er de afgelopen drie dagen alweer zeven defrosts op zitten. Valt nog mee in vergelijk met de defrost galore van december. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
MikeyMan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:38:
Dat gezegd hebbende is het specifiek met dit weer wel apart. Ik heb er de afgelopen drie dagen alweer zeven defrosts op zitten. Valt nog mee in vergelijk met de defrost galore van december. ;)
Wees blij. 21 inmiddels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zet die Ta dan ook wat lager joh :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
Door die hoge Ta zijn ze wel snel voorbij :). Neem aan dat 't eigenlijk niet van de Ta afhangt maar van de buitentemperatuur, de luchtvochtigheid en het gevraagde vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
MikeyMan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:38:
De warmtepomp kijkt weliswaar naar temperaturen om tot defrosten te besluiten, maar de temperatuur van de verdamper is afhankelijk van de hoeveelheid ijs en die weer van de relatieve vochtigheid. Die is hier in NO Groningen al een paar dagen (ver) onder de 90% waardoor ik gisteren maar 2 DFs had en vanmorgen 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-08 09:10
Hopelijk ga ik volgende week mijn 9Kw T-CAP ontvangen (wat eerder dan ik had verwacht), maar nu ben ik nog wat laatste onderdelen aan het bestellen.

Nu kom ik bij het onderdeel, de 3 wegklep...
Er komt een 280 liter Panasonic HI boiler (PAW-TD30C1E5-HI, nog in bestelling)
Ik weet dat dit in diverse topics regelmatig is besproken, maar toch een paar vragen:
  • Er zijn diverse kogelkranen die niet helemaal goed schijnen te sluiten, hoe erg is dat? Verlies ik dan warmte uit de boiler naar het verwarmingssysteem?
  • 1 van die "mogelijk" lekkende kogelkranen zijn o.a. die van Amazon (https://www.amazon.nl/Kog...kogelkraan/dp/B07GCG962B/)
    Is een 1 1/4 inch met binnenmaat van 24mm echt noodzakelijk voor een goede flow? De 3 wegklep is immers wel het midden van de hele installatie waar al het water verdeeld moet worden...
Leidingen van WP naar 3 wegklep zijn 32mm (pers) en naar de boiler zijn 26mm (pers).

Of kan ik gewoon beter voor een goed geteste Tameson gaan, maar wel met een kleinere diameter doorstroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
FransvWoerkom schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:36:
[...]

Een goede warmtepomp produceert niet meer warmte dan er gevraagd wordt. Kennelijk is bij jou de warmtevraag maar 6kW.

De frequentie van de compressor zegt weinig over het opgewekte vermogen. Ook de stand van het expansieventiel, het toerental van de fans, de buitentemperatuur en de Ta en Tr van de warmtewisselaar spelen een rol.

Als de warmtepomp denkt dat hij het redt zonder defrost, dan moet je je geen zorgen maken en ingrijpen.
Helaas, er wordt veel meer warmte gevraagd en de gewenste Ta wordt nooit gehaald. De Ta gewenst staat vast op 45°C, maar werkelijk kwam deze vanochtend niet boven de 35°C. Ondanks dat verschil draaide de warmtepomp 2 uur 'stabiel' op zijn softwarematige limiet van 59Hz, met een een opgewekte warmte van rond de 4,5kW en opgenomen vermogen van 3,5kW. Een COP van 1,3 lijkt mij geen goede werking voor een T-CAP van 9kW bij Ta 35°C en Tb -4°C. De 3kW backup heater is nog niet aan geweest.

Kort na mijn handmatig geactiveerde defrost kwam er wel 10kW uit, maar schoot de discharge temp, na 20 minuten, zelfs naar de 114°C waarbij de compressor beveiliging moest ingrijpen. Ik ben dus bang dat er bij de regeling iets fout gaat, omdat de warmtepomp wel in staat is om maximaal 30 minuten lang 9kW te halen op 59Hz. Wat zijn geschikte sensoren om te loggen waarbij ik kan zien wat er fout gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
Swenno schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:35:
@Pejdref Bij de T-caps heb ik gelezen dat bij temp onder de 4 graden deze naar 35HZ gaan maar wist niet dat het ook bij de gewone J's ook gebeurde.

Maar wil dus eigenlijk weten is het de buiten temp die dat doet.
Het is <5C of <= 4C.
Dat gebeurt op basis van de buitentemperatuur die de Pana vast stelt.
Voor zover ik weet gebeurt dit bij de 9 en 12kW T-CAP J-gen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
doek55 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:19:
[...]

Helaas, er wordt veel meer warmte gevraagd en de gewenste Ta wordt nooit gehaald. De Ta gewenst staat vast op 45°C, maar werkelijk kwam deze vanochtend niet boven de 35°C. Ondanks dat verschil draaide de warmtepomp 2 uur 'stabiel' op zijn softwarematige limiet van 59Hz, met een een opgewekte warmte van rond de 4,5kW en opgenomen vermogen van 3,5kW. Een COP van 1,3 lijkt mij geen goede werking voor een T-CAP van 9kW bij Ta 35°C en Tb -4°C. De 3kW backup heater is nog niet aan geweest.

Kort na mijn handmatig geactiveerde defrost kwam er wel 10kW uit, maar schoot de discharge temp, na 20 minuten, zelfs naar de 114°C waarbij de compressor beveiliging moest ingrijpen. Ik ben dus bang dat er bij de regeling iets fout gaat, omdat de warmtepomp wel in staat is om maximaal 30 minuten lang 9kW te halen op 59Hz. Wat zijn geschikte sensoren om te loggen waarbij ik kan zien wat er fout gaat?
Die Ta van 45 zie ik niet in je tweede grafiek van 12 januari. Daar is de outdoor target temperatuur iets van +- 38 en wordt gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Freez schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:56:
Hopelijk ga ik volgende week mijn 9Kw T-CAP ontvangen (wat eerder dan ik had verwacht), maar nu ben ik nog wat laatste onderdelen aan het bestellen.

Nu kom ik bij het onderdeel, de 3 wegklep...
Er komt een 280 liter Panasonic HI boiler (PAW-TD30C1E5-HI, nog in bestelling)
Ik weet dat dit in diverse topics regelmatig is besproken, maar toch een paar vragen:
  • Er zijn diverse kogelkranen die niet helemaal goed schijnen te sluiten, hoe erg is dat? Verlies ik dan warmte uit de boiler naar het verwarmingssysteem?
  • 1 van die "mogelijk" lekkende kogelkranen zijn o.a. die van Amazon (https://www.amazon.nl/Kog...kogelkraan/dp/B07GCG962B/)
    Is een 1 1/4 inch met binnenmaat van 24mm echt noodzakelijk voor een goede flow? De 3 wegklep is immers wel het midden van de hele installatie waar al het water verdeeld moet worden...
Leidingen van WP naar 3 wegklep zijn 32mm (pers) en naar de boiler zijn 26mm (pers).

Of kan ik gewoon beter voor een goed geteste Tameson gaan, maar wel met een kleinere diameter doorstroom?
koop gewoon het model wat panasonic adviseert. die heeft stroom nodig om water naar de tank te laten, zonder stroom houd de waterdruk de klep dicht naar de tank. dus die faalt veilig. dat amazon ding faalt niet veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
t.oswald schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:48:
[...]

Die Ta van 45 zie ik niet in je tweede grafiek van 12 januari. Daar is de outdoor target temperatuur iets van +- 38 en wordt gehaald.
Dat klopt, die Ta 45 gewenst is de eerste grafiek van vanochtend.

Op 12 januari heb ik de gewenste Ta iets lager gezet, zodat de compressor van 35Hz naar 20Hz ging. Daarbij zie je dat er zelfs iets meer warmte wordt geproduceerd (Ta loopt op). De COP is op 35Hz daarmee ook de helft lager dan op 20Hz. Dit gedrag verwacht ik niet van een warmtepomp. Wat mij doet vermoeden dat de regeling soms energie laat wegglippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
doek55 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:10:
[...]

Dat klopt, die Ta 45 gewenst is de eerste grafiek van vanochtend.

Op 12 januari heb ik de gewenste Ta iets lager gezet, zodat de compressor van 35Hz naar 20Hz ging. Daarbij zie je dat er zelfs iets meer warmte wordt geproduceerd (Ta loopt op). De COP is op 35Hz daarmee ook de helft lager dan op 20Hz. Dit gedrag verwacht ik niet van een warmtepomp. Wat mij doet vermoeden dat de regeling soms energie laat wegglippen.
Ik denk dat het iets te maken heeft met je instelling van flow of deltaT. Probeer eens wat de kabouters er zelf van maken door dT heel hoog te zetten. Dan zoeken ze zelf een geschikte dT en flow.

Om hoeveel water gaat het eigenlijk? En waarom begint de Tr op 15°? Laat je heel veel goed gevulde radiatoren zover afkoelen 's nachts? Of gaat het hier om een vloerverwarming die goed geïsoleerd is aan de bovenkant en slecht aan de onderkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
FransvWoerkom schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:29:
[...]

Ik denk dat het iets te maken heeft met je instelling van flow of deltaT. Probeer eens wat de kabouters er zelf van maken door dT heel hoog te zetten. Dan zoeken ze zelf een geschikte dT en flow.

Om hoeveel water gaat het eigenlijk? En waarom begint de Tr op 15°? Laat je heel veel goed gevulde radiatoren zover afkoelen 's nachts? Of gaat het hier om een vloerverwarming die goed geïsoleerd is aan de bovenkant en slecht aan de onderkant?
Het gaat om minstens 10 grote radiatoren op 28mm staal waar op max duty 100 25L/min doorheen gaat. De flow op max duty 200 is 41L/min.

Als ik de regeling op max duty 254 en ΔT 15°C zet valt de flow terug tot 13L/min, is dat niet weinig voor 9kW? Ik begreep dat de temperatuur het maximale regelbereik is en de warmtepomp zelf de ideale ΔT bepaald. Of moet ik toch voor ΔT 5°C of 10°C kiezen?

Dat afkoelen is inderdaad niet handig, maar het is het huis van mijn ouders en die moeten nog wennen aan de warmtepomp, dat heeft even tijd nodig ;).

Overigens is het gedrag op deze lage flow hetzelfde. De T-CAP start op 9kW en 20 min later zakt deze weg tot onder de 6kW. De Ta van 45°C wordt slechts kort gehaald. Ik zie ook telkens de discharge temp wegzakken, ik weet niet of dat wat zegt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zJQf94d.jpg
Pagina: 1 ... 119 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.