Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 118 ... 134 Laatste
Acties:
  • 776.492 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Laro schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:26:
Korte vraag, maakt het nog uit wélke backupheater ik koop voor de SWW-tank?
3kW, 6/4" aansluiting. Sommige hebben een ingebouwd thermostaatje, anderen niet.
Is bijvoorbeeld deze Thermis van Amazon á €59,- verder prima, of is er een logische verklaring dat je ASKO-heaters bij één van de Nederlandse wamtepompleveranciers voor €300,- zou aanschaffen?

Ben benieuwd naar jullie tips hierin.
Niet te lang (checks de specs van je vat). En ik heb een 4.5 kW 3-fasen variant. Lekker veel vermogen en geen overbelaste fasen, en mijn element heeft een nul, dus ik kan die ooit per 1.5 kW schakelen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:08

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Laro
Een ingebouwde thermostaat is niet duur en een veiligheidsfeature, dus daar zou ik niet op bezuinigen.
Zonder dat ben je maar één plakkend relais verwijderd van stoom.

[ Voor 33% gewijzigd door Proton_ op 12-01-2023 18:51 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
t.oswald schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:02:
[...]

Het signaal wordt maar één keer gegeven bij het passeren van een ingestelde temperatuur. Pas na het overstijgen en opnieuw weer dalen door de ingestelde waarde herhaalt het proces zich.
Het punt geeft wel aan dat er al snel een behoefte kan ontstaan aan meer intelligente opdrachten dan alleen aan/uit. Al was het alleen maar om geen Uit-opdracht te sturen als de Pana al zelf is uitgegaan, of geen uit-opdracht als het binnen warm is maar buiten vriest, of de slow start, shift, stille modus of wat dan ook.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Het is maar hoeveel je op WAR draait en hoeveel je wilt tweaken daaraan natuurlijk.
Sowieso heb je bij de gratis IFTTT maar 1 uur polling. Neem je PRO dan heb je 5 min polling.

[ Voor 36% gewijzigd door dirkmuis op 12-01-2023 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven_71
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-01-2023
@ErikVers en @t.oswald
Welk verband is volgens jullie tussen mijn huidige stooklijn instellingen (die voor alle buitentemperatuur prima functioneert zonder de BH te gebruiken, behalve voor kortstondige defrosts) en mijn probleem dat de pana in 1 op de 3 a 4 keren; dat de buitentemperatuur precies van +5 naar +4 verandert (en nergens anders) de BH aanzet en vervolgens nooit meer uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-09 13:24
Steven_71 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:44:
@ErikVers en @t.oswald
Welk verband is volgens jullie tussen mijn huidige stooklijn instellingen (die voor alle buitentemperatuur prima functioneert zonder de BH te gebruiken, behalve voor kortstondige defrosts) en mijn probleem dat de pana in 1 op de 3 a 4 keren; dat de buitentemperatuur precies van +5 naar +4 verandert (en nergens anders) de BH aanzet en vervolgens nooit meer uit?
Mijn vraag is meer wat zet je Wp uit en wat zet hem aan? Daar heb ik nog geen antwoord op gehad. Hij gaat om 3.30 ogenschijnlijk aan, samen met de backupheater, maar wanneer is hij uitgezet en wat zorgt voor het uit en aan gaan. Gaat de Wp eigenlijk wel aan om 3.30 of draait hij soms volledig op de backupheater?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:03

Patrick89

PSN : Gamesource

Na wat zoeken op dit topic niet het antwoord kunnen vinden wat ik zoek. Inmiddels de warmtepomp draaien middels WAR met een vaste compensatie.

Nou zien we dat bij een temperatuur verandering de setpoint wordt aangepast en de warmtepomp begint te draaien. Echter gaat deze direct na 2 minuten op de seconde af weer uit. Herkend iemand dit gedrag ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PuE2Xrj1XSIo5jc__BMTIX_fCmM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jFeAhkIIwcjd5ruFj0sBK8rv.png?f=fotoalbum_large

Bij onderstaand is te zien dat de doeltemperatuur aangepast wordt door de wisselende buitentemperatuur :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8nKoKI0KVPcWpHLdZLDN1aYJgeQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cpxb3JSQT2au7DWj8tdJsJW6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Patrick89 op 12-01-2023 21:22 ]

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:32
Patrick89 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:20:
Na wat zoeken op dit topic niet het antwoord kunnen vinden wat ik zoek. Inmiddels de warmtepomp draaien middels WAR met een vaste compensatie.

Nou zien we dat bij een temperatuur verandering de setpoint wordt aangepast en de warmtepomp begint te draaien. Echter gaat deze direct na 2 minuten op de seconde af weer uit. Herkend iemand dit gedrag ?

[Afbeelding]

Bij onderstaand is te zien dat de doeltemperatuur aangepast wordt door de wisselende buitentemperatuur :

[Afbeelding]
Gebruik je puur de Panasonic regeling of een externe aansturing via Heishamon?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
Tiesert schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:34:
[...]

Het punt geeft wel aan dat er al snel een behoefte kan ontstaan aan meer intelligente opdrachten dan alleen aan/uit. Al was het alleen maar om geen Uit-opdracht te sturen als de Pana al zelf is uitgegaan, of geen uit-opdracht als het binnen warm is maar buiten vriest, of de slow start, shift, stille modus of wat dan ook.
Ik zie het probleem niet. Met autoshiften blijft de Wp eigenlijk bijna altijd draaien. Uit gaat ie alleen als de zon of de oven in de keuken de kamertemperatuur sterk verhoogt. Bij mij, omdat ik geen SWW met de Wp doe, eerst uit zoals de thermostaat dat doet, dus met nog een stand-by die ik wat te hoog vind en als de temperatuur nog hoger wordt uit via het WiFi relais op de CN4 waardoor de stand-by nog maar 9W is. Als de temperatuur in de kamer daalt, gaat zet het WiFi relais de Wp weer aan, overigens in silent 3 waar de Wp bij het uitzetten al op is ingeschakeld. Die silent 3 gaat er na 60 minuten automatisch weer af met behulp van de delay functie van IFTTT. De Tb speelt geen rol, die zit verwerkt in de stooklijn. Dus eigenlijk heb ik je hele rijtje in een paar IFTTT opdrachten verwerkt. Verder vooruitlopen op zon, oven of bezoek is met vv niet mogelijk door de traagheid van de LTV.
Met deze 8 applets doe ik het nu. De -1 0 en 1 slaan op het shiften, de 6 23 skipt de applet tussen 23 en 6 uur.
De gele is temperatuur met Tado, de zwarte time van Google en de blauwe Smart Life.
En als het toch niet helemaal voldoet, is een simpele actie op de controller natuurlijk altijd nog een optie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecMDjDH9080GN3RVAlPkw6_ZcUw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P3XPHDQ6rGcOA378ncwA4DQ0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_e_b74NDSA7jFqEEFjdwuGWCthg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Cwt7IbUD141fWuVY5V5DXcJK.png?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21-09 21:30

ErikVers

e-Duurzaam

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik herken dit met war+thermostaat functie. En kreeg dat niet onder controle. Weet je zeker dat je war only draait? Met de pana thermo uit de controller (kreeg ik) krijg je dit gedrag vooral bij hogere buitentemp en vrij lage stooklijn.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
t.oswald schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:25:
[...]

Ik zie het probleem niet. Met autoshiften blijft de Wp eigenlijk bijna altijd draaien. Uit gaat ie alleen als de zon of de oven in de keuken de kamertemperatuur sterk verhoogt. Bij mij, omdat ik geen SWW met de Wp doe, eerst uit zoals de thermostaat dat doet, dus met nog een stand-by die ik wat te hoog vind en als de temperatuur nog hoger wordt uit via het WiFi relais op de CN4 waardoor de stand-by nog maar 9W is. Als de temperatuur in de kamer daalt, gaat zet het WiFi relais de Wp weer aan, overigens in silent 3 waar de Wp bij het uitzetten al op is ingeschakeld. Die silent 3 gaat er na 60 minuten automatisch weer af met behulp van de delay functie van IFTTT. De Tb speelt geen rol, die zit verwerkt in de stooklijn. Dus eigenlijk heb ik je hele rijtje in een paar IFTTT opdrachten verwerkt. Verder vooruitlopen op zon, oven of bezoek is met vv niet mogelijk door de traagheid van de LTV.
Met deze 8 applets doe ik het nu. De -1 0 en 1 slaan op het shiften, de 6 23 skipt de applet tussen 23 en 6 uur.
De gele is temperatuur met Tado, de zwarte time van Google en de blauwe Smart Life.
En als het toch niet helemaal voldoet, is een simpele actie op de controller natuurlijk altijd nog een optie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik weet niet of we elkaar goed begrijpen. Ik weet hoe jij schakelt. Het ging mij erom dat ik me kan voorstellen dat de behoefte aan wat meer verfijning groter wordt dan alleen 1 aan en 1 uit commando van die klok. Jij hebt 8 applets, die kun je niet aansturen met die klok, toch? Maar de behoefte aan opdrachten hangt inderdaad van de installatie en de wensen van de gebruiker af.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Steven_71 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:44:
@ErikVers en @t.oswald
Vermoedelijk kan hij je sterk oplopende stooklijn niet bijhouden en als onder bepaalde buitentemp komt word die vrijgegeven hz of inwendige temp (noem maar wat) dus danig kritisch dat hij de BH gaat vrijgeven. Dus puur op niet halen van je setpoint. Heb je vloerverwarming? Of radiatoren? Zie mijn eerder bericht om met die twee varianten van stooklijn te gaan testen die wel haalbaar bij te houden moeten zijn 👍✅

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89

Patrick89

blb4 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:24:
[...]

Gebruik je puur de Panasonic regeling of een externe aansturing via Heishamon?
Enige wat we nu gebruiken van Heishamon is het naar MQTT zetten om grafieken mee te maken. De compensatie die we instellen doen we via het "Control panel".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Patrick89 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:35:
[...]

Enige wat we nu gebruiken van Heishamon is het naar MQTT zetten om grafieken mee te maken. De compensatie die we instellen doen we via het "Control panel".
Foto controller scherm:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Patrick89 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:35:
[...]

Gebruik je naregeling binnen je afgiftesysteem? Ik gebruik zelf wel externe controle via Heisamon/NodeRed en het viel met vanmorgen en gisteren ook op dat na de eerste run de 2de opstart extreem kort was. Mijn analyse voor situatie: toen de WP vanmorgen startte stonden veel zone's nog dicht; erg weinig afgifte dus. De eerste run ging nog redelijk lang omdat 't water van ~ 20 graden naar 35 moest worden opgewarmd. Bij start 2de run stonden diezelfde zone's nog steed dicht terwijl de watertemperatuur ~33 graden was en dus zeer snel boven Ta uitkwam waardoor de run werd afgebroken. De 3de run startte nadat een aantal zones open stonden en ging dus wel weer goed. Mogelijk dat je hier iets aan hebt.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:57

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het probleem is dat je TA omhoog schiet ruim boven het gewenste setpoint, als dit 2 minuten duurt slaat de WP af. Heel irritant gedrag, technisch gezien wel correct, maar hij zou eerst compressor moeten terugschroeven en flow moeten verhogen (als je in deltaT draait) en dan pas zou de teller mogen gaan lopen. Maar het is helaas het gedrag wat het is bij de Panasonic.

Meest gebruikte opties om dit euvel te bestrijden:
- Gebruik quietmode (die je al dan niet automatisch een tijdje na de start eraf haalt), daardoor start de WP rustiger
- Gebruik een script om de Ta target steeds net een graad boven de huidige Ta te zetten zodat de WP rustiger start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick89

Patrick89

llevering schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:14:
[...]

Het probleem is dat je TA omhoog schiet ruim boven het gewenste setpoint, als dit 2 minuten duurt slaat de WP af. Heel irritant gedrag, technisch gezien wel correct, maar hij zou eerst compressor moeten terugschroeven en flow moeten verhogen (als je in deltaT draait) en dan pas zou de teller mogen gaan lopen. Maar het is helaas het gedrag wat het is bij de Panasonic.

Meest gebruikte opties om dit euvel te bestrijden:
- Gebruik quietmode (die je al dan niet automatisch een tijdje na de start eraf haalt), daardoor start de WP rustiger
- Gebruik een script om de Ta target steeds net een graad boven de huidige Ta te zetten zodat de WP rustiger start.
Ah die softstart functie heb ik wel eens voorbij zien komen, ga ik die eens proberen. Bedankt voor het sturen naar de goede richting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:23

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

In de hoop dat mijn bestelde 9J niet al te lang meer op zich laat wachten ben ik weer wat aan het voorbereiden.
Kent iemand een goed adres waarde Müpro Phonex trillingdempende pluggen aantrekkelijk te verkrijgen zijn? 7 euro verzendkosten op 20 euro voor 4 pluggen vind ik relatief veel. Op de totaalinvestering is het natuurlijk klein bier, maar ons bint zunig ;).

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Patrick89 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:21:
[...]

Ah die softstart functie heb ik wel eens voorbij zien komen, ga ik die eens proberen. Bedankt voor het sturen naar de goede richting :)
Ik draai met deze oplossing, softstart werkt erg goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven_71
@ErikVers en @t.oswald
Zoals je o.a. in het plaatje van in mijn post van 11 januari @ 22:38 kunt zien, is de huidige temperatuur al 1 graad boven de doelstemperatuur (setpunt) en toch gaat mijn pana om 3:30 uit zichzelf ( zonder enig commando van buitenaf) de BH+de warmtepomp (op een 1kW laag pitje terwijl die normaliter 1.2 tot 3kW regelt) inschakelen…
de regeltechnische logica ontbreekt hierin voor mij volledig want:
1) waarom überhaupt verwarmen als je als boven je doelstemperatuur zit?
2) mocht er al sprake zijn van een of andere interne “stress” situatie (tgv het niet halen van een setpoint, een freezing condition of wat ever) waarin je de BH moet gaan inzetten; dan schakel je toch ook altijd de warmtepomp op hoog vermogen bij?

Ik heb dit nu 3x gehad. In alle 3 de gevallen start deze exotische onverklaarbare mode exact bij de buitentemperatuur overgang van +5->+4 graden… maar dan weer niet consequent altijd bij deze overgang. Het apparaat blijft vervolgens eindeloos* in deze vreemde mode; zelfs als het tropisch warm begint te worden (hij regelt eigenlijk helemaal niet meer) en kan ik deze exactische mode allen beëindigen door de pana spanningsloos te maken.*Ik heb dit eenmaal pas na 30 uur continu stoken opgemerkt. Na de manuele reset actie werkt hij vervolgens weer wekenlang normaal; maar echt lekker ga je hiermee niet voor langere tijd van huis.

Panasonic support geeft in deze niet thuis.

Dus ja wist ik maar wat dit gedrag initieert en vandaar mijn vraagstelling in dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven_71
Het apparaat meld ook geen foutconditie tijdens zo n situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:00

Carboy54

Duurzaamheid coach

Steven_71 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:42:
@ErikVers en @t.oswald
Zoals je o.a. in het plaatje van in mijn post van 11 januari @ 22:38 kunt zien, is de huidige temperatuur al 1 graad boven de doelstemperatuur (setpunt) en toch gaat mijn pana om 3:30 uit zichzelf ( zonder enig commando van buitenaf) de BH+de warmtepomp (op een 1kW laag pitje terwijl die normaliter 1.2 tot 3kW regelt) inschakelen…
2) mocht er al sprake zijn van een of andere interne “stress” situatie (tgv het niet halen van een setpoint, een freezing condition of wat ever) waarin je de BH moet gaan inzetten; dan schakel je toch ook altijd de warmtepomp op hoog vermogen bij?

Ik heb dit nu 3x gehad. In alle 3 de gevallen start deze exotische onverklaarbare mode exact bij de buitentemperatuur overgang van +5->+4 graden… maar dan weer niet consequent altijd bij deze overgang. Het apparaat blijft vervolgens eindeloos* in deze vreemde mode; zelfs als het tropisch warm begint te worden (hij regelt eigenlijk helemaal niet meer) en kan ik deze exactische mode allen beëindigen door de pana spanningsloos te maken.*Ik heb dit eenmaal pas na 30 uur continu stoken opgemerkt. Na de manuele reset actie werkt hij vervolgens weer wekenlang normaal; maar echt lekker ga je hiermee niet voor langere tijd van huis.

Dus ja wist ik maar wat dit gedrag initieert en vandaar mijn vraagstelling in dit forum.
Dit probleem moet je in eerste instantie bij jouw officiële NL Panasonic distributeur neerleggen. Het is zijn taak dit vervolgens bij Panasonic aan te kaarten als zij er niet uit komen. Heb je de pomp uit het buitenland dan heb je een probleem.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Op de site van Panasonic wordt nu al een tijdje gemeld dat er in de loop van dit jaar nieuwe K (twin R32) & L (monobloc R290) generaties komen. Buiten wat basisinformatie is het erg summier op concrete specs. Heeft iemand daar al meer informatie van gezien?

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 11:17
Tiesert schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:32:
Ik gebruik al een paar maanden de CZ-TAW1 zonder problemen icm de Pana Service Cloud. Deze adapter zit aangesloten op de CN-CNT poort op de optionele board. En via een LAN-kabel op mijn netwerk. Ging prima.

Tot ik vanmiddag de Heishamon in luistervinkmodus op de CN-NMODE poort van de Pana heb aangesloten. De Heishamon lijkt het goed te doen, maar in de Panacloud valt nu steeds de verbinding van de CZ-TAW1 weg. De verbinding knippert als het ware een paar keer per minuut en de grafieken laten veel gaten zien. Precies vanaf het tijdstip dat de Heishamon is toegevoegd.

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn? Die luistervinkmodus was toch juist om zowel CZ-TAW1 en Heishamon tegelijk actief te kunnen hebben?
Of heb jij eigenlijk hetzelfde probleem @Patrick89 ?

Update: heb het stekkertje van de Heishamon uit het bord gehaald, maar de verbinding met de CZ-TAW1 is niet teruggekomen. Vervolgens een reset uitgevoerd, en nu werkt de CZ-TAW1 weer goed. Toen nog een keer de Heishamon op CN-NMODE gezet en de CZ-TAW1 viel na 15s uit. Nu dus de Heishamon maar weggehaald.
Heb je de Heishamon wel op “read only” gezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
@ErikVers en @t.oswald

De BH is toch minimaal 3kW, hoe kan hij bij jou dan 1 kW verbruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
@ErikVers en @t.oswald

Je kijkt de hele tijd naar het setpoint en de buitentemperatuur. Maar daar slaat de Wp niet op aan. Hij slaat aan omdat de Ta onder de 10 of wellicht 9 graden is gekomen. Hoe staat dat ingesteld? En we weten nog steeds niet wanneer de Wp weer uit is gegaan. Geef eens een 24 uur grafiek met daarin ook de compressor frequentie en zone 1 watertemperatuur doel.
Ziet er bij een J wat anders uit als bij de H, maar staat deze instelling wellicht op +10 of +9?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVWS8VJ20bpJd2LOqEYUdpLAMcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HRZcWoKWi18TmpWFE1k7XCKN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door t.oswald op 13-01-2023 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
t.oswald schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:11:
[...]

Je kijkt de hele tijd naar het setpoint en de buitentemperatuur.
Daar hield mijn vraag ook al op. Naar de helft van het verhaal kijken zonder voldoende context.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
sjimmie schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:38:
[...]

Daar hield mijn vraag ook al op. Naar de helft van het verhaal kijken zonder voldoende context.
Hij gaf nu wel aan dat er geen bewuste trigger is ingesteld, vandaar dat ik nu uitkom bij de daling van de Ta, daalt van 10 richting 9, op het moment dat de heater aangaat. Vervolgens gaat de heater dan blijkbaar niet meer uit, wellicht omdat de Ta van 44 niet gehaald wordt binnen een bepaalde tijd. Maar wanneer die dan wel stopt is niet te zien binnen die 4 uur van de grafiek.

[ Voor 21% gewijzigd door t.oswald op 13-01-2023 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ben bezig met de voorbereidingen voor een 5j warmtepomp.
Hieronder het huidig schema hoe het zit, maar nog zonder warmptepomp.
Het was de bedoeling dat de WPB dit kon voeden, echter dat haalt ie nooit.
In februari word mijn vloer nageisoleerd met purschuim aan de onderkant en spouwmuur isolatie.

De WP is alleen nodig voor verwarming geen SWW.

Dan wil ik eigelijk zoals in het schema de WP er zo aan toevoegen, mijn vraag is gaat dat op deze manier werken?

Zelf denk ik dat ik de verdeler moet slopen en die pomp er tussenuit moet halen. Verder hopelijk haalbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L95Ij4H5X7M-RXQ8jvNgX_RXmXU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Nr3xTvK1zf5wohAaDpdFWjgJ.jpg?f=user_large

- buffervat is 200l
- 5 groeps vloerverwarming

[ Voor 6% gewijzigd door nike op 13-01-2023 16:23 ]

-edit-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:18

Ethirty

Who...me?

nike schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:09:
In februari word mijn vloer nageisoleerd met purschuim aan de onderkant en spouwmuur isolatie.

Dan wil ik eigelijk zoals in het schema de WP er zo aan toevoegen, mijn vraag is gaat dat op deze manier werken?

Zelf denk ik dat ik de verdeler moet slopen en die pomp er tussenuit moet halen. Verder hopelijk haalbaar.
[Afbeelding]

- buffervat is 200l
Ziet eruit alsof er wat mist. Neem niet aan dat die 200L buffer alleen voor de radiator in de badkamer is :o
En voor vloerverwarming heb je sowieso geen 200L buffer nodig.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
KaDoos schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:39:
[...]

Heb ik toevallig net gedaan. De CZ-TAW1 ging toch opnieuw in storing. Vervolgens nog de Heishamon losgekoppeld, de CZ-TAW1 gereset en toen de Heishamon weer (met listen only mode geactiveerd) erbij gezet, beide op de CZ-NS4P, maar helaas. De CZ-TAW1 gaat bijna direct weer in storing. Het is dus nog niet gelukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
Tiesert schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:36:
[...]

Heb ik toevallig net gedaan. De CZ-TAW1 ging toch opnieuw in storing. Vervolgens nog de Heishamon losgekoppeld, de CZ-TAW1 gereset en toen de Heishamon weer (met listen only mode geactiveerd) erbij gezet, beide op de CZ-NS4P, maar helaas. De CZ-TAW1 gaat bijna direct weer in storing. Het is dus nog niet gelukt.
Heel de pomp al even uit gehad? De CZ mag je niet loshalen terwijl de pomp aan staat, dan is er kans dat hij stuk gaat, heb ik ook gehad. 10 Keer gaat het goed, maar 1 keer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11:06

[Afbeelding]

- buffervat is 200l
Voor het opwarmen van de boiler zou ik nog een 3-weg klep toevoegen, in de TS staan wat suggesties. De Pana kan deze aansturen.

[ Voor 4% gewijzigd door Thorsd op 13-01-2023 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
KaDoos schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:39:
[...]

Heel de pomp al even uit gehad? De CZ mag je niet loshalen terwijl de pomp aan staat, dan is er kans dat hij stuk gaat, heb ik ook gehad. 10 Keer gaat het goed, maar 1 keer niet.
Oei, dat wist ik niet. Bedankt voor de tip. Maar gelukkig stond ie uit! Kan dat aan de onderbreking in de grafiek ook zien.
Helaas hielp het voor de Heishamon dus niet ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[Afbeelding]

- buffervat is 200l
Begin met het doorlezen van dit forum. Daar staat genoeg beschreven over buffervaten en vloerverdelers. Een warmtepomp boiler is inderdaad niet geschikt voor hoofd verwarming.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ijdod schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:27:
Op de site van Panasonic wordt nu al een tijdje gemeld dat er in de loop van dit jaar nieuwe K (twin R32) & L (monobloc R290) generaties komen. Buiten wat basisinformatie is het erg summier op concrete specs. Heeft iemand daar al meer informatie van gezien?
Hier een deel van de nieuwsbrief dit jaar van een van mijn NL Panasonic distributeurs over de prijzen en de nieuwe series vers van de pers dus:

Door middel van deze nieuwsbrief brengen wij u op de hoogte van de ontwikkelingen in de markt. Aanvullend op de eerder doorgevoerde prijsstijgingen laat de grondstoffenmarkt verdere en blijvende prijsstijgingen zien. De oorzaken van deze prijsstijgingen op Europees en wereldniveau zijn inmiddels bekend.

De verminderde productiecapaciteit en stijgende vraag blijft zorgen voor enorme onzekerheid over het tijdig kunnen aanleveren vanuit de grondstoffenmarkt en vervolgens uitleveren van onze producten. Uiteraard doen wij er nog steeds alles aan om tijdig te kunnen uitleveren en mocht dat niet lukken zoeken wij met u samen naar een passend alternatief.

Onze Panasonic producten stijgen hierdoor per 1 januari met 2%.

Panasonic komt in 2023 met nieuwe modellen warmtepompen de K en de L generatie. Wij vertellen u hier graag meer over. Zodra de specificaties, prijzen en de mogelijke levertijden bekend zijn zullen wij u hier over informeren.

Wij doen ons best de blijvende prijsstijgingen waar mogelijk intern op te vangen echter sluiten wij het doorvoeren van nadere prijsaanpassingen de komende periode niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John lamers
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-03 12:22
Met de iets lagere temperaturen en stooklijn +1 van de afgelopen 1.5 dag blijft de warmtepomp doorlopen op het laagste vermogen.
Ik denk dat ik het gedrag bij 10 11 graden maar voor lief moet nemen, het huis is op temperatuur. in de toekomst kan ik nog wat extra warmteafgifte creëren door vloerverwarming aan te leggen in de serre van 12m2
Wat ik mij wel af vraag, of het afgegeven vermogen dat de service cloud aangeeft (2.6kw) ook werkelijk het afgegeven vermogen is of dat daar een afwijking in zit.
Zijn er mensen die een kamstrup op een 7J hebben draaien en het minimale vermogen bij een buitentemperatuur van 7 graden kunnen bevestigen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFnVEZbwRurbTxAIFGNSt0wrwuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YajvBgioLZQhHp6OVdkBOKt6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven_71
De BH verbruikt inderdaad altijd 3kW; maar de compressor/warmtepomp die daarnaast opgestart wordt regelt (normaliter tussen 1 en 3kW). Het plaatje uit mijn post laat een constant een opgenomen vermogen van samen 4kW zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
Steven_71 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:04:
De BH verbruikt inderdaad altijd 3kW; maar de compressor/warmtepomp die daarnaast opgestart wordt regelt (normaliter tussen 1 en 3kW). Het plaatje uit mijn post laat een constant een opgenomen vermogen van samen 4kW zien.
Steven, is het misschien een idee om een fabrieks reset te doen? daarna eerst alleen de stooklijn aanpassen naar een normale stooklijn voor vloerverwarming en zo stap voor stap fijnafstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven_71
@t.oswald bedankt voor het meedenken, de informatie die je vraagt heb ik hier al eerder gedeeld. (Ik wil opzich wel al die plaatjes opnieuw posten; maar denk dat andere gebruikers dan waarschijnlijk ergerlijk gaan vinden).

Zie mijn post van 11 januari @15:51 voor de BH instellingen …volgens die instelling mag die pas vanaf een buitentemperatuur-2 graden aangezet worden (en dus zou hij rond de buitentemperatuur +4 van het voorval überhaupt niet ingezet mogen worden).
Zie mijn post van 11 januari @13:35 voor een uitgezoomd plaatje of mijn eerdere post 4 januari voor een plaatje van het 2de voorval van dit ongewenste fenomeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven_71
@John lamers
Daar had ik ook al aan zitten denken (misschien er een parameter corrupt geworden of iets dergelijks) maar hoe kan ik mijn pana terugzetten naar fabrieksinstellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
geen idee, ik neem aan dat dat kan. maar er zijn hier zeker mensen die dit weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Steven_71 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:29:
@John lamers
Daar had ik ook al aan zitten denken (misschien er een parameter corrupt geworden of iets dergelijks) maar hoe kan ik mijn pana terugzetten naar fabrieksinstellingen?
En had jij een losse buiten temp voeler aangesloten? Zo ja zou ik die er even tussenuithalen en weer normaal intern zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Steven_71 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:27:
@t.oswald bedankt voor het meedenken, de informatie die je vraagt heb ik hier al eerder gedeeld. (Ik wil opzich wel al die plaatjes opnieuw posten; maar denk dat andere gebruikers dan waarschijnlijk ergerlijk gaan vinden).

Zie mijn post van 11 januari @15:51 voor de BH instellingen …volgens die instelling mag die pas vanaf een buitentemperatuur-2 graden aangezet worden (en dus zou hij rond de buitentemperatuur +4 van het voorval überhaupt niet ingezet mogen worden).
Zie mijn post van 11 januari @13:35 voor een uitgezoomd plaatje of mijn eerdere post 4 januari voor een plaatje van het 2de voorval van dit ongewenste fenomeen.
waarom zet je die hele BH niet gewoon uit?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
Steven_71 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:29:
@John lamers
Staat in TS deel 1: Factory reset:Reset van de unit naar eprom waarden: Stroom eraf. Stroom er na 1 minuut weer op, dan tijdens initialisatie tegelijkertijd alle 4 de cursorknoppen indrukken, dan staat ie weer in fabrieksstand. (wel vooraf even alle instellingen opschrijven dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

martijn v o schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 20:08:
Uponor. Ik heb een Heima koppeling geprobeerd te persen met een Uponor tang, maar dat was geen succes.
@Bra-Jo
Kun jij aangeven wat er geen succes aan was?

Heima geeft duidelijk aan dat U persbek moet werken.

Was het een oude of nieuwe tang en hand of elektrisch? Hoor meerdere die al hebben gedaan met een elektrische perstang en ook op de zakjes van de fitting van Heima staat dat met TH en U kan worden geperst??

https://www.heima24.de/ro...x-20-mm-fuer-mv-rohr.html

NEU - MULTIKONTUR (TH + U):

Vollständige Kompatibilität mit TH- und U-Pressbacken bis zur Dimension 32 x 3,0 mm.

16 x 2,0 mm = TH + U kompatibel
20 x 2,0 mm = TH + U kompatibel
26 x 3,0 mm = TH + U kompatibel (25er Pressbacke)
32 x 3,0 mm = TH + U kompatibel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:16

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik weet het niet, ik heb een 26 Heima koppeling geperst met een Uponor 25 persbek in een electrische tang maar ik kreeg hem niet dicht. De persing zag er niet uit ook. Zal kijken of ik hem nog heb.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
martijn v o schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:24:
Ik weet het niet, ik heb een 26 Heima koppeling geperst met een Uponor 25 persbek in een electrische tang maar ik kreeg hem niet dicht. De persing zag er niet uit ook. Zal kijken of ik hem nog heb.
was dat op een 26mm of 25 mm buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

martijn v o schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:24:
Interessant Heima zegt dat moet kunnen en heb zelf een Uponor Perstang (en sterke voorkeur voor heima koppelingen ivm prijzen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-09 21:55
Ik kijk altijd op dit lijstje welke profiel je voor welk merk nodig hebt

https://benem.nl/informat...pers-profiel-contour.html

Voor Uponor heb je profiel UP nodig en geen U om het duidelijk te houden 8)7

Dus dan denk ik dat de Heima niet kunt persen met de bekken die je ook voor Uponor gebruik..

Lang leven de vele pers profielen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Nelisj schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:44:
Ik kijk altijd op dit lijstje welke profiel je voor welk merk nodig hebt

Voor Uponor heb je profiel UP nodig en geen U om het duidelijk te houden 8)7

Dus dan denk ik dat de Heima niet kunt persen met de bekken die je ook voor Uponor gebruik..

Lang leven de vele pers profielen....
Helder en waar gebruik je de U dan voor. Deed de aanname dat dit voor Uponor staat maar dat is dus een UP bek 🙈

Ik heb deze: https://www.warmteservice...EV7mehiHwILhoC1qEQAvD_BwE

Toch is bij Bonfix mijn verwarring ontstaan, daar spreekt men over U icm Uponor?

Edit onderstaande afbeelding is onjuist en heb melding gedaan bij Bonix. U is van Wavin en niet van Uponor zoals hieronder gesuggereerd word….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/he7yThaOnAcke6RA6FCvzIruHUk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EkvW4udQC8zKjc9QdAj0O9x7.png?f=fotoalbum_large

Edit:
Zie dat dit lijstje beter is

Hier zie je ook netjest UP ipv U staan voor Uponor MLC wat men bij Bonfix (toch niet de minste) op de website hebben staan.

Wellicht dan combi met Multitubo maken of maar gewoon volledig met uponor blijven werken 👍

[ Voor 34% gewijzigd door ErikVers op 14-01-2023 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Steven_71 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:27:

Je plaatje van 4 januari start om 1.00 met Ta van rond de 10 en eindigt om 24.00 met een Ta van 40. Dan blijft toch de vraag, hoe je voorafgaand aan je “incident” op die Ta van 10 terecht bent gekomen en hoe het vervolgens na 24.00 verder gaat naar de volgende ochtend. Kortom de momenten van aan en uit van de Wp. Wat brengt je van 40+ naar onder de 10. Hoe raak je in de nacht 30 graden watertemperatuur kwijt? Dat kan toch nooit met de waterhoeveelheid van een volledig systeem?
Ik geef het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven_71
@flippy de pana heeft de BH bij mij wel kortstondig (Max 10 min) nodig tijdens een defrost. Zodra de CV bijstaat (bivalent bedrijf, bij mij vanaf +1 graad en lager) zie ik dat de pana hem niet meer bij schakelt (omdat het CV water dan warm genoeg blijft om direct een defrost mee te doen).

@Tiesert bedankt voor de instructie. Ik ga kijken of ik het daarmee opgelost krijg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steven_71
@ErikVers bedankt voor tip; ik heb hem 2 dagen gelden weer op intern gezet om eventueel problemen met deze temperatuur sensor te kunnen waarnemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiesert
KaDoos schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:39:
[...]

Probleem is opgelost met een wijziging in de firmware van de Heishamon. Het werkt nu. Bedankt voor het meedenken!

[ Voor 3% gewijzigd door Tiesert op 14-01-2023 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:23

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Tiesert schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:39:
[...]

Probleem is opgelost met een wijziging in de firmware. Het werkt nu. Bedankt voor het meedenken!
Update van de Panasonic module of van de Heishamon?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
bartvl schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:03:
[...]

Update van de Panasonic module of van de Heishamon?
Heishamon firmware. Heb het aangepast in mijn vorige post. Dank.

[ Voor 10% gewijzigd door Tiesert op 14-01-2023 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 17:42
Oké, mijn huiswerk is weer een heel stuk verder! Ik heb het aansluitschema voor mijzelf opnieuw getekend zodat ik zeker begrijp wat er in staat en gebeurt, maar ook om het iets specifieker op mijn situatie in te tekenen.

-5kw J-unit
-200L vat met 1 spiraal
-toekomstbestendig aanleggen, fancoil later toe te voegen voor koelen

mis ik in mijn schema nog iets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZFs4hBAJ6s79VpMitXe_xZcJx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TTC01txWn4AOKqVa3NABDMqx.jpg?f=fotoalbum_large

Wat er dan allemaal naar buiten moet:
Eaton kastje +
2x Powermeter S0
Heishamon

2x 2.5mm2 voeding
3x 1.5mm2 kleppen + bijverwarmer ketel
2x 4-aderig data thermostaat + sensoren
1x UTP voor data
2x 26mm Henco

Verder, is Henco 26mm voorgeisoleerd inderdaad voldoende voor koud leidingwerk? Buiten zal ik ze inpakken met een stuk mantelbuis om te beschermen tegen licht, binnen liggen ze buiten zonlicht.
Ook snap ik de aansluitwaardes nog niet helemaal. Spec sheet spreekt over 12A en 13A, die laatste is uiteraard voor de 3kw verwarmer. De 12A is voor de unit zelf, maar ik zie geen grote vermogenvreters terug behalve "running and starting current cooling 7A". Ik ben aan het zoeken in huis naar een mogelijkheid extra groep bij te trekken, maar is lastiger dan gedacht. Een mogelijkheid is mijn Quooker-groep naar C20 te zetten en deze (10A) te combineren met de lage aansluiting van de WP, maar als die 12 klopt wordt dat geheid geklooi..

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Steven_71 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:57:
@flippy de pana heeft de BH bij mij wel kortstondig (Max 10 min) nodig tijdens een defrost. Zodra de CV bijstaat (bivalent bedrijf, bij mij vanaf +1 graad en lager) zie ik dat de pana hem niet meer bij schakelt (omdat het CV water dan warm genoeg blijft om direct een defrost mee te doen).

@Tiesert bedankt voor de instructie. Ik ga kijken of ik het daarmee opgelost krijg.
Dat ie hem gebruikt wil niet zeggen dat je hem nodig hebt. De meeste mensen kunnen heb gewoon uitzetten.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
stevenP schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:41:
Oké, mijn huiswerk is weer een heel stuk verder! Ik heb het aansluitschema voor mijzelf opnieuw getekend zodat ik zeker begrijp wat er in staat en gebeurt, maar ook om het iets specifieker op mijn situatie in te tekenen.

-5kw J-unit
-200L vat met 1 spiraal
-toekomstbestendig aanleggen, fancoil later toe te voegen voor koelen

[Afbeelding]

Wat er dan allemaal naar buiten moet:
Eaton kastje +
2x Powermeter S0
Heishamon

2x 2.5mm2 voeding
3x 1.5mm2 kleppen + bijverwarmer ketel
2x 4-aderig data thermostaat + sensoren
1x UTP voor data
2x 26mm Henco

Verder, is Henco 26mm voorgeisoleerd inderdaad voldoende voor koud leidingwerk? Buiten zal ik ze inpakken met een stuk mantelbuis om te beschermen tegen licht, binnen liggen ze buiten zonlicht.
Ook snap ik de aansluitwaardes nog niet helemaal. Spec sheet spreekt over 12A en 13A, die laatste is uiteraard voor de 3kw verwarmer. De 12A is voor de unit zelf, maar ik zie geen grote vermogenvreters terug behalve "running and starting current cooling 7A". Ik ben aan het zoeken in huis naar een mogelijkheid extra groep bij te trekken, maar is lastiger dan gedacht. Een mogelijkheid is mijn Quooker-groep naar C20 te zetten en deze (10A) te combineren met de lage aansluiting van de WP, maar als die 12 klopt wordt dat geheid geklooi..
Zijn dat terugslagkleppen in de retour van de boiler, de radiatoren en fancoil? Waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
blb4 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:13:
[...]

Zijn dat terugslagkleppen in de retour van de boiler, de radiatoren en fancoil? Waarom?
Op panasonic proclub heb ik een aansluitschema bekeken en dacht deze er in te zien. Vond het wat vreemd, maar gokte op het voorkomen van koud water deze slecht geïsoleerde leidingen in. Na nogmaals beschouwen zie ik dat die in het SWW circuit zaten, en niet in dit circuit :X

Die kunnen er dus uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
stevenP schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:39:
[...]

Op panasonic proclub heb ik een aansluitschema bekeken en dacht deze er in te zien. Vond het wat vreemd, maar gokte op het voorkomen van koud water deze slecht geïsoleerde leidingen in. Na nogmaals beschouwen zie ik dat die in het SWW circuit zaten, en niet in dit circuit :X

Die kunnen er dus uit :)
In de default stand 3-wegkleppen (heat) kan er geen water naar de boiler en/of fancoil stromen. Als de ssw 3-wegklep open gaat alleen via de boiler en als de fancoil (cool) 3-wegklep open gaat alleen via de fancoil(s). Scheelt weer wat onderdelen.

Met welke watertemperatuur wil je gaan verwarmen? Je hebt radiatoren en vloerverwarming, vloerverwarming kan normaal met lagere temperatuur dan radiatoren. Ik heb hier geen ervaring mee (alleen radiatoren) maar je kan 't zoals jij nu hebt met 1 zone oplossen, mogelijk heb je dan nog steeds een mengverdeler voor je vloer nodig (nogmaals, hier heb ik geen ervaring mee!!), een andere oplossing die ik hier ook wel langs zie komen is de verwarming splitsen in 2 zones, 1 voor de vloerverwarming, 1 voor de radiatoren waarbij de eerste dan op lagere temperatuur kan draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
blb4 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:22:
[...]

In de default stand 3-wegkleppen (heat) kan er geen water naar de boiler en/of fancoil stromen. Als de ssw 3-wegklep open gaat alleen via de boiler en als de fancoil (cool) 3-wegklep open gaat alleen via de fancoil(s). Scheelt weer wat onderdelen.

Met welke watertemperatuur wil je gaan verwarmen? Je hebt radiatoren en vloerverwarming, vloerverwarming kan normaal met lagere temperatuur dan radiatoren. Ik heb hier geen ervaring mee (alleen radiatoren) maar je kan 't zoals jij nu hebt met 1 zone oplossen, mogelijk heb je dan nog steeds een mengverdeler voor je vloer nodig (nogmaals, hier heb ik geen ervaring mee!!), een andere oplossing die ik hier ook wel langs zie komen is de verwarming splitsen in 2 zones, 1 voor de vloerverwarming, 1 voor de radiatoren waarbij de eerste dan op lagere temperatuur kan draaien.
Ik draai hier al een jaar de CV met radiatoren en vvw op 55graden, en dus inderdaad via de mengverdeler. De toekomst zal moeten uitwijzen of terugdraaien naar de 35 ook goed verwarmd hier in huis, probleem is alleen dat dan mijn (zwaar overgedimensioneerde) ketel giga gaat pendelen en ik dat met de gasprijzen ala 2022 niet wilde proberen op koude dagen :9
Kortom, ik kan voorlopig op de mengverdeler draaien en langzaam de temperatuur terugschroeven - kijken wat er gebeurt. Boven is toch alleen maar slaapkamers & badkamer, dat hoeft niet allemaal naar de 20 van mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
stevenP schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:54:
[...]

Ik draai hier al een jaar de CV met radiatoren en vvw op 55graden, en dus inderdaad via de mengverdeler. De toekomst zal moeten uitwijzen of terugdraaien naar de 35 ook goed verwarmd hier in huis, probleem is alleen dat dan mijn (zwaar overgedimensioneerde) ketel giga gaat pendelen en ik dat met de gasprijzen ala 2022 niet wilde proberen op koude dagen :9
Kortom, ik kan voorlopig op de mengverdeler draaien en langzaam de temperatuur terugschroeven - kijken wat er gebeurt. Boven is toch alleen maar slaapkamers & badkamer, dat hoeft niet allemaal naar de 20 van mij.
Zo kan 't idd, je kan er mee gaan experimenteren. 't Zou natuurlijk wel zonde zijn van de COP om met Ta 55 graden te moeten stoken. Als je huidige mengverdeler is om te bouwen tot een gesloten verdeler dan kan je dat idd later altijd nog doen. Of helemaal vervangen. Als 't toch zelf doet komt 't qua timing allemaal niet zo nauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-09 16:54
Vulpunt en manometer.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

stevenP schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:54:
[...]

Op zich dan weinig om je zorgen om te maken want je vloer kreeg al niet warmer (naar ik mag aannemen) dan 35gr en boven heb je geen warmtevraag 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
stevenP schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:41:

[Afbeelding]

Eventueel expansievat, als je meer systeeminhoud hebt dan het interne expansievat aan kan.

Qua vermogen klopt die 12A wel. Als de WP bij lage buitentemperatuur hoge temp SWW gaat maken is de COP 1.85 (-7/55). Voor 5kW thermisch heb je dan al 2.7kW elektrisch nodig, wat ongeveer 12A is.

Een zekering klapt er niet gelijk uit als de stroom een beetje hoger is dan de afgezekerde waarde. Het is een combinatie tussen hoeveel overstroom er is en hoe lang die duurt. Hier heb je ook weer verschillende karakteristieken in.
Het mooiste is natuurlijk WP op eigen groep. Die Quooker kun je evt ergens anders bij zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door Thorsd op 14-01-2023 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Nog even goed op een rij gezet. Los van de omschrijvingen van je IFTTT doe je volgens mij:
>21,0 off
<20,9 on
<20.9 shift 0
>20,8 shift -1
>20,7 shift 0
<20,7 shift +1
elke ochtend stooklijn terug naar 0

Een paar vragen:
1. Waarom doe je on en off via een relais en niet via IFTTT
2. Waarom shift je -1 en niet -2 of meer?
3. Stel het wordt 20,5 graad en hij zet hem uit. De temp daalt en komt bij 19,3. Gaat hij dan ook automatisch aan bij de shift +2 of moet er specifiek een aan commando komen? Dan zou ik ook kunnen zeggen:
-Zet pana aan EN shift +2. Stel hij zou uit staan, dan zet ie hem alsnog aan. Stel hij staat aan, krijgt de pana een aan commando maar boeit niet want staat al aan. Klopt deze redenatie?
=> Vermoedelijk niet.
4. Stel nu bij 19.5 wil ik de shift terug op 0 zetten, hoe doe ik dat. Er is geen IF temp =.
Dan zou ik 2 regels moeten maken
IF temp>19,4 dan shift 0
IF temp<19,6 dan shift 0
=> Vermoedelijk is dit juist
5. Waarom zet je de stooklijn iedere ochtend op 0? En gaat dat goed als hij uit staat?
6. Deze 2 zou je in 1 commando met een AND kunnen doen toch?
<20,9 on
<20.9 shift 0
Of je zou je UIT commando vooraf kunnen laten gaan door de stooklijn weer op 0 te zetten.
7. Wat is het nut om de quiet mode te starten of stoppen? Als je de stooklijn op -4 bijv. zet dan issie toch vanzelf stil, wat voegt de quiet mode dan nog toe?

Ik zat zelf te denken om het volgende te doen:
Stel 19,5 is mijn optimale temperatuur, dan zit ik te denken aan:
temp > 22,0 => uit (stooklijn blijft op -4 want op 21,9 gaat ie weer aan)
temp < 21,9 => aan (stooklijn staat nog op -4 neem ik aan)

temp >20,5 shift -4 => open haard staat aan, badkamervloertje blijft nog warm
temp >19,8 shift -2
temp <19.6 shift 0
temp >19.4 shift 0
temp <19,2 shift +2
temp <19,0 shift +4 => de kinderen hebben de deuren weer eens open laten staan :-)

[ Voor 84% gewijzigd door dirkmuis op 14-01-2023 21:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiesert
dirkmuis schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:15:
[...]

Nog even goed op een rij gezet. Los van de omschrijvingen van je IFTTT doe je volgens mij:
>21,0 off
<20,9 on
<20.9 shift 0
>20,8 shift -1
>20,7 shift 0
<20,7 shift +1
Bij zulke kleine marges in de kamertemperatuur mag je wel een hele precieze thermometer hebben. Als iemand de deur opengooit kan een luchtstroom leiden tot 0,1C verschil waardoor de Pana gaat schakelen? Een suggestie is om de kamertemperatuur te berekenen obv een gemiddelde over een bepaalde periode. Ik heb gekozen voor 10min. Pas als het gemiddelde verandert, mag de Pana shiften (als ook aan overige regels voldaan wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:44
Mijn Pana 5J is afgelopen week geïnstalleerd. Op zich ben ik wel tevreden tot nu toe wb geluid en verbruik alleen hebben we het nog niet warm in huis ;-)
Installateur heb ik geen klik mee, is zeer summier in zijn antwoorden en druk druk.

Huis: 1933, 120 m², dakisolatie 18 cm steenwol, muren Rd1.7 spouwisolatie, glas HR++ en HR+++ overal.
Afgiftesysteem: Woonkamer 33 m² vvw hoh 10 cm (geen pomp), keuken Vasco beams radiator, hal Jaga strada (geen DBE). - We hebben nog een Jaga Strada 600x650x12 (107 watt op 35-30) in de planning staan voor in de woonkamer.
Boven: mix van T10 radiatoren en Jaga (zonder DBE), badkamer vvw en vasco beams.
Zolder: 1x jaga maar ongebruikt dus nvt
Ventilatie: climarad sensa woonkamer, boven roostertjes.

Van wat ik er van begrijp schakelt de pana op deltaT. Stooklijn stond op 20-40 graden maar die heb ik na 1 dag al naar 25-40 gezet.

In huis is het nu volgens de afstandsbediening 20 graden maar mijn 2 thermometers zeggen 17.5 graden ongeveer. Gevraagde temp heb ik nu op 22 staan zodat het warmer wordt.
Boilervat is aangesloten maar heb ik uit staan omdat onze badkamer nog niet klaar is.

Plaatjes: Plaatje van vandaag laat perfecte continue run zien volgens mij. Gisteren om 03:00 uur heb ik de doeltemp naar 22 gezet (ipv 20) en om 08:00 uur heb ik de stooklijn verhoogd. Om 19:00 uur hebben we de houtkachel aangestoken.

Vragen:
- Kan ik de temperatuursensor van de afstandsbediening ijken? Aangezien er 2.5-3 graden verschil lijkt te zijn.
- Zouden jullie de stooklijn nog verder verhogen?
- Badkamer vvw zou een RTL ventiel geplaatst worden maar die zie ik niet, lijkt mij wel handig toch? Met 40 graden aanvoer fikken je voeten er anders af lijkt me.
- Nog andere tips om het eea te optimaliseren?

Hartelijk dank! 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fn_6nqkPjoWsv5z2bOGFGX826SE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNhKSBGo15R0vBpMcrmHG2ez.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krfh7WZxdkMoFaiApfNcYQ7T6Cg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TA19LjamuaEnTo6XWakPGmh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XFqbZ3uwfErTvV1sTFzDPaFXx0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RW0tw6HuZrMM3WPFCg4nVjPw.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ml84qmctsqX_5dRFgFSDjs1uoK4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sZ8rr4pXTvpUHnpShEXwKUD1.jpg?f=fotoalbum_tile

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Tiesert schreef op zondag 15 januari 2023 @ 00:23:
[...]

Bij zulke kleine marges in de kamertemperatuur mag je wel een hele precieze thermometer hebben. Als iemand de deur opengooit kan een luchtstroom leiden tot 0,1C verschil waardoor de Pana gaat schakelen? Een suggestie is om de kamertemperatuur te berekenen obv een gemiddelde over een bepaalde periode. Ik heb gekozen voor 10min. Pas als het gemiddelde verandert, mag de Pana shiften (als ook aan overige regels voldaan wordt).
Hoe doe je dat? Een gemiddelde pakken. Niet met ifttt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
dirkmuis schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:27:
[...]

Hoe doe je dat? Een gemiddelde pakken. Niet met ifttt?
In een LUA script op de Fibaro HC2, die stuurt alle IFTTT opdrachten.
Maar zou ook prima kunnen via HA of Domoticz.

[ Voor 8% gewijzigd door Tiesert op 15-01-2023 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
wheli schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:22:

Vragen:
- Kan ik de temperatuursensor van de afstandsbediening ijken? Aangezien er 2.5-3 graden verschil lijkt te zijn.
- Badkamer vvw zou een RTL ventiel geplaatst worden maar die zie ik niet, lijkt mij wel handig toch? Met 40 graden aanvoer fikken je voeten er anders af lijkt me.
  • Ja, zie geheime menu, details in service manual. Hier ook wel voorbij gekomen.
  • Ja, je WP lijkt nu op min vermogen te draaien. De meeste convectoren en radiatoren doen niet heel veel onder de 30C. Wat zijn de bijbehorende buitentemperaturen van je stooklijn?
  • Nee, je hebt toch ook vvw in de huiskamer waar dezelfde temp in gaat? Of heb je verschillende zones met verschillende temperaturen?
  • Ja, kijk ook even naar de flow over je vvw in de huiskamer. Als alles door de radiatoren gaat doet die weinig. Misschien is er ergens nog een oude bypass verstopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
Thorsd schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:00:
[...]
  • Ja, zie geheime menu, details in service manual. Hier ook wel voorbij gekomen.
  • Ja, je WP lijkt nu op min vermogen te draaien. De meeste convectoren en radiatoren doen niet heel veel onder de 30C. Wat zijn de bijbehorende buitentemperaturen van je stooklijn?
  • Nee, je hebt toch ook vvw in de huiskamer waar dezelfde temp in gaat? Of heb je verschillende zones met verschillende temperaturen?
  • Ja, kijk ook even naar de flow over je vvw in de huiskamer. Als alles door de radiatoren gaat doet die weinig. Misschien is er ergens nog een oude bypass verstopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ep-vZuz3UznPzzjbH_Ps88SpHiI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hw0l3cYFEKdEhjBGzWoUfrUr.webp?f=fotoalbum_large

ik zou de stooklijn op 27-28 graden zetten bij 5gr buitentemperatuur.
doe 1 verandering per keer, en wacht dan 1 of 1.5 dag anders is het lastig te beoordelen of de verandering het juiste effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

wheli schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:22:
Mijn Pana 5J is afgelopen week geïnstalleerd. Op zich ben ik wel tevreden tot nu toe wb geluid en verbruik alleen hebben we het nog niet warm in huis ;-)
Installateur heb ik geen klik mee, is zeer summier in zijn antwoorden en druk druk.

Huis: 1933, 120 m², dakisolatie 18 cm steenwol, muren Rd1.7 spouwisolatie, glas HR++ en HR+++ overal.
Afgiftesysteem: Woonkamer 33 m² vvw hoh 10 cm (geen pomp), keuken Vasco beams radiator, hal Jaga strada (geen DBE). - We hebben nog een Jaga Strada 600x650x12 (107 watt op 35-30) in de planning staan voor in de woonkamer.
Boven: mix van T10 radiatoren en Jaga (zonder DBE), badkamer vvw en vasco beams.
Zolder: 1x jaga maar ongebruikt dus nvt
Ventilatie: climarad sensa woonkamer, boven roostertjes.

Van wat ik er van begrijp schakelt de pana op deltaT. Stooklijn stond op 20-40 graden maar die heb ik na 1 dag al naar 25-40 gezet.

In huis is het nu volgens de afstandsbediening 20 graden maar mijn 2 thermometers zeggen 17.5 graden ongeveer. Gevraagde temp heb ik nu op 22 staan zodat het warmer wordt.
Boilervat is aangesloten maar heb ik uit staan omdat onze badkamer nog niet klaar is.

Plaatjes: Plaatje van vandaag laat perfecte continue run zien volgens mij. Gisteren om 03:00 uur heb ik de doeltemp naar 22 gezet (ipv 20) en om 08:00 uur heb ik de stooklijn verhoogd. Om 19:00 uur hebben we de houtkachel aangestoken.

Vragen:

Hartelijk dank! 8)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
callibrieren zoals hierboven is gezegd. en ga investeren in de losse panasonic thermostaat. de afstandbediening is niet geschikt als thermostaat ook al kan die het.

eerst waterzijdig inregelen. en zet je dt regeling UIT. eerst inregelen op vaste dt en dan kan je gaan pielen met variabelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Tiesert schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:58:
[...]

In een LUA script op de Fibaro HC2, die stuurt alle IFTTT opdrachten.
Maar zou ook prima kunnen via HA of Domoticz.
Ja oke, maar ik was niet van plan om zover te tweaken. Ik zoek juist naar een mooie oplossing met IFTTT wat voor iedereen bereikbaar is. Ik kan e.e.a. ondervangen door de marges te verruimen en het als volgt te doen:

temp >21.0 shift -4 => open haard staat aan, badkamervloertje blijft nog warm
temp >20.4 shift -2
temp <20.4 shift 0
temp >19.6 shift 0
temp <19.6 shift +2
temp <19,0 shift +4 => de kinderen hebben de deuren weer eens open laten staan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
@Thorsd bedankt voor de input! Ik heb hem nu naar 27 graden gezet, even kijken wat hij gaat doen. Suggestie van @flippy over waterzijdig inregelen is ook een goede. Boven is het nu 19 graden en beneden 17.5. 18.5 beneden en 17.5 boven zouden wij fijn vinden. Alleen kan ik de vvw boven niet inregelen zonder ventiel (1 groep, rechtstreeks op de hoofdleiding aangesloten). Alles 1 zone.

Vloerverwarming beneden is trouwens wel met parket er bovenop en de badkamer tegels. Dus de afgifte boven is wel een stuk hoger. Ik ga me even inlezen op de losse pana thermostaat. Geld is niet echt een beperkende factor (binnen grenzen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pcuNUHLp5Nbw7fRx0Da1zJc2EM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PEEMMDocsDiHlAYeWuDZywix.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dtxpf_zbZi3oo8NB15lssZEUEg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v169ksVmoUhD0AgaxaKOyv68.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

wheli schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:34:
@Thorsd bedankt voor de input! Ik heb hem nu naar 27 graden gezet, even kijken wat hij gaat doen. Suggestie van @flippy over waterzijdig inregelen is ook een goede. Boven is het nu 19 graden en beneden 17.5. 18.5 beneden en 17.5 boven zouden wij fijn vinden. Alleen kan ik de vvw boven niet inregelen zonder ventiel (1 groep, rechtstreeks op de hoofdleiding aangesloten). Alles 1 zone.

Vloerverwarming beneden is trouwens wel met parket er bovenop en de badkamer tegels. Dus de afgifte boven is wel een stuk hoger. Ik ga me even inlezen op de losse pana thermostaat. Geld is niet echt een beperkende factor (binnen grenzen).

[Afbeelding][Afbeelding]
PAW-A2W-RTWIRED

als boven warmer word moet je dus boven dicht gaan draaien zodat er meer water naar beneden gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die VVW onder parket is hier al vaak besproken en nu een belangrijke oorzaak van het feit dat het beneden niet warm genoeg is.
Je moet de watertemperatuur behoorlijk opschroeven (en boven de flow knijpen) om dit te fixen.
Als geld niet een groot issue is kun je ook overwegen om dat parket te vervangen door keramisch parket (wat gewoon tegels zijn). Dat scheelt enorm in de warmtegeleiding en bevalt hier uitstekend.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
dirkmuis schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:15:
[...]

>21,0 off
<20,9 on
<20.9 shift 0
>20,8 shift -1
>20,7 shift 0
<20,7 shift +1

Een paar vragen:
1. Waarom doe je on en off via een relais en niet via IFTTT
2. Waarom shift je -1 en niet -2 of meer?
3. Stel het wordt 20,5 graad en hij zet hem uit. De temp daalt en komt bij 19,3. Gaat hij dan ook automatisch aan bij de shift +2 of moet er specifiek een aan commando komen? Dan zou ik ook kunnen zeggen:
-Zet pana aan EN shift +2. Stel hij zou uit staan, dan zet ie hem alsnog aan. Stel hij staat aan, krijgt de pana een aan commando maar boeit niet want staat al aan. Klopt deze redenatie?
=> Vermoedelijk niet.
4. Stel nu bij 19.5 wil ik de shift terug op 0 zetten, hoe doe ik dat. Er is geen IF temp =.
Dan zou ik 2 regels moeten maken
IF temp>19,4 dan shift 0
IF temp<19,6 dan shift 0
=> Vermoedelijk is dit juist
5. Waarom zet je de stooklijn iedere ochtend op 0? En gaat dat goed als hij uit staat?
6. Deze 2 zou je in 1 commando met een AND kunnen doen toch?
<20,9 on
<20.9 shift 0
Of je zou je UIT commando vooraf kunnen laten gaan door de stooklijn weer op 0 te zetten.
7. Wat is het nut om de quiet mode te starten of stoppen? Als je de stooklijn op -4 bijv. zet dan issie toch vanzelf stil, wat voegt de quiet mode dan nog toe?

Ik zat zelf te denken om het volgende te doen:
Stel 19,5 is mijn optimale temperatuur, dan zit ik te denken aan:
temp > 22,0 => uit (stooklijn blijft op -4 want op 21,9 gaat ie weer aan)
temp < 21,9 => aan (stooklijn staat nog op -4 neem ik aan)

temp >20,5 shift -4 => open haard staat aan, badkamervloertje blijft nog warm
temp >19,8 shift -2
temp <19.6 shift 0
temp >19.4 shift 0
temp <19,2 shift +2
Uit met IFTTT is echt helemaal uit, via wifirelais op CN4 blijft de beveiliging en zakt het verbruik van 30 naar 9W bij de 5H
Meer shiften is bij mij niet nodig
De Wp blijft normaliter bijna altijd draaien met shiften. Alleen op zonnige dagen loopt de kamertemperatuur op. Heb een kamer op het oosten met twee grote lichtkoepels. Eerst stopt de Wp dan met verwarmen geregeld via de -1 stooklijn, als de temperatuur dan nog verder oploopt zet het wifirelais hem uit. De overshoot is met een trage vv onvermijdelijk, het verbruik is onnodig.
Als de temperatuur onder de -1 shift waarde komt, volgt shift 0 en aanzetten Wp via relais. Bij het eerder uitzetten is al een silent3 meegegeven. Bij het weer aanzetten wordt ook silent0 gegeven met een delay van 60 minuten. Je kunt met IFTTT PRO+ net zoveel applets maken als je kunt verzinnen en als er een opdracht komt die stuurt op iets dat al is, gebeurt er niets. De silent3 levert een soort slowstart op, de compressor piekt minder. Vraag is of dat veel oplevert, maar er zijn nogal wat tweakers hier die zich over die startpiek heftig opwinden.
De Wp staat ‘s morgens zelden uit. Als de nacht met uit is begonnen daalt de temperatuur ergens in de nacht onder de waarde om weer aan te gaan. Zou de Wp toch uit staan, dan gebeurt er niets behalve dat de shift op 0 gaat. Ik werk ook niet met grote temperatuur verschillen. Variëren tussen 20,8 en 19,5 zou ik echt niet willen. Dit is juist de reden om te shiften en niet te werken via een thermostaat instelling. Ik wil die vertraging niet. Wat voor jou optimaal is moet je zelf bepalen. Deur open laten staan met vv is bij ons geen issue.
Zaterdag was een ideale “basis” dag zonder zon of oven en keuken gebruik, is bij ons patatdag.
Resulteert is daling tot 20,2 in de nacht en 20,9 Max overdag. Het relais is niet geschakeld, om 17.00 is de Wp gestopt door de stooklijn. Je ziet de piek bij het weer aangaan om 20.00, daar heb ik geen silent3 geprogrammeerd. De zone1 lijn is het shiften, je ziet de reactie van de compressor daarop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmYZnMlziIwohGogMwKi7J3MjMI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mAlDkPzDVlKgt4buFraB4TPe.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5PJAlBzKJe-XF5phL7j7lDNHHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Om6vRY05hdPZsYFOIibDXrw0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Thanks Flippy!
Ik zal de installateur vragen om advies voor de vvw in de badkamer zodat ik die waterzijdig in kan regelen en de andere radiatoren/convectoren kan ik denk ik zelf.

@Andrehj Ik heb je eerdere posts hierover inderdaad gelezen en weet dat het echt niet ideaal is. Echter is een nieuwe verbouwing na 5 jaar verbouwen geen optie, wellicht in mijn volgende huis ;-)
Ik plaats dan liever 2 Jaga's bij (die kleine en evt nog een grotere) met DBE. 4 gaatjes in de vloer, wat stuc en schilderwerk is geen probleem.

[ Voor 16% gewijzigd door wheli op 15-01-2023 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Tiesert schreef op zondag 15 januari 2023 @ 00:23:
[...]

Dat kan je wel aan Tado overlaten, heel precies…. En die deur is geen issue, de Tado hangt niet in de deuropening en de kamertemperatuur verandert niet op een kort incident.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0iqlIkBxYdb950pMD0eVINlB1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7KgpxozpeocPYU760WCRcFwW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door t.oswald op 15-01-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
@t.oswald het probleem zit hem niet in het afkoelen van de vloer, maar eerder dat de deur open voor tocht langs de temperatuursensor kan zorgen waardoor hij gaat shiften.

Als je hem met IFTTT uit zet, krijg je hem dan via IFTTT ook weer aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
dirkmuis schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:50:
@t.oswald het probleem zit hem niet in het afkoelen van de vloer, maar eerder dat de deur open voor tocht langs de temperatuursensor kan zorgen waardoor hij gaat shiften.

Als je hem met IFTTT uit zet, krijg je hem dan via IFTTT ook weer aan?
Gelukkig wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

wheli schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:20:
Thanks Flippy!
Ik zal de installateur vragen om advies voor de vvw in de badkamer zodat ik die waterzijdig in kan regelen en de andere radiatoren/convectoren kan ik denk ik zelf.

@Andrehj Ik heb je eerdere posts hierover inderdaad gelezen en weet dat het echt niet ideaal is. Echter is een nieuwe verbouwing na 5 jaar verbouwen geen optie, wellicht in mijn volgende huis ;-)
Ik plaats dan liever 2 Jaga's bij (die kleine en evt nog een grotere) met DBE. 4 gaatjes in de vloer, wat stuc en schilderwerk is geen probleem.
draadloos kan ook maar zit je met batterijen.

en plaats fancoils/jaga's ipv de radiatoren. zo groot als dat je mee wegkomt in de WAF.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiesert
t.oswald schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:15:
[...]

Uit met IFTTT is echt helemaal uit, via wifirelais op CN4 blijft de beveiliging [...]
Weet je dat zeker? Ik kan er naast zitten, maar volgens mij blijft de Pana gewoon alert als je hem uitzet met IFTTT. Die setting komt immers overeen met de Voeding: Aan/Uit instelling in het Gebruikersmenu. Kan me niet voorstellen dat het anti-freeze bescherming wegvalt als een gewone gebruiker hem uitzet op de controller of in het gebruikersmenu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd

[Afbeelding][Afbeelding]
Misschien een open deur, maar je kunt voor de stooklijn ook de buitentemperatuurpunten aanpassen. Zodat je bijvoorbeeld alles boven de 10 graden buiten de lage stooktemperatuur hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
flippy schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:06:
[...]

draadloos kan ook maar zit je met batterijen.
Je kan toch de batterijen vervangen door een eigen voeding en alleen het signaal draadloos doen?

[ Voor 13% gewijzigd door Tiesert op 15-01-2023 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Tiesert schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:13:
[...]

Je kan toch de batterijen vervangen door een eigen voeding en alleen het signaal draadloos doen?
Doorgaans is de reden dat je niet bedraad kan is dat je geen draden kan trekken. Als je voeding kan trekken kan je ook bedraad gaan meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Ga ik ook nog even naar kijken, ik ben die hele afstandsbediening aan het proberen te begrijpen. Ik heb een jaar meegelezen in het algemene WP topic en sinds enkele weken hier ook maar als je het apparaat zelf niet hebt (en totaal geen verstand van warmtetechniek) is het best ingewikkeld. Maar ik ben heel blij met dit forum, zonder tweakers en zonder hulp van mensen die ervoor geleerd hebben komt het gewoon niet goed denk ik.

Nog even dubbelcheck tav thermostaat; de afstandsbediening is niet geschikt ivm die hysterese van 1 graad denk ik he? En de PAW-A2W heeft een kleinere hysterese? (ja zoekfunctie gebruikt, maar 63 pagina's is wat gortig :S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
flippy schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:15:
[...]

Doorgaans is de reden dat je niet bedraad kan is dat je geen draden kan trekken. Als je voeding kan trekken kan je ook bedraad gaan meestal.
Hij schreef volgens mij dat de thermostaatdraden er niet meer waren. Er zitten in een huis veel meer plekken met een stopcontact in de buurt, dan plekken waar je thermostaatdraden hebt, of kunt aanbrengen. Vandaar mijn suggestie voor zijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
wheli schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:18:
Ga ik ook nog even naar kijken, ik ben die hele afstandsbediening aan het proberen te begrijpen. Ik heb een jaar meegelezen in het algemene WP topic en sinds enkele weken hier ook maar als je het apparaat zelf niet hebt (en totaal geen verstand van warmtetechniek) is het best ingewikkeld. Maar ik ben heel blij met dit forum, zonder tweakers en zonder hulp van mensen die ervoor geleerd hebben komt het gewoon niet goed denk ik.

Nog even dubbelcheck tav thermostaat; de afstandsbediening is niet geschikt ivm die hysterese van 1 graad denk ik he? En de PAW-A2W heeft een kleinere hysterese? (ja zoekfunctie gebruikt, maar 63 pagina's is wat gortig :S)
Klopt. En soms is die hysterese op de controller in de praktijk nog groter (door afronding dacht ik). Is kleiner bij de losse/externe. Als je puur op WAR draait en de kamersensor op "watertemperatuur" zet heb je geen (al dan niet losse) thermostaat nodig, maar als je de kamersensor op "thermostaat" hebt staan is die losse oplossing preciezer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-09 20:37
Ik kreeg vandaag bericht dat mijn 9kW monoblock er nu echt aankomt (10 maart besteld bij Groene Energiewinkel), dus eerdere berichten dat er weer wat schot in afleveringen lijkt te komen kan ik dan beamen _/-\o_ (n=1). Hij wordt volgende week donderdag geleverd.

Vraag die volgens mij al eerder door iemand gesteld is maar die ik niet kan terugvinden: zit er bij aflevering water in de Monoblock? Hij zal nog enige tijd in de tuin staan (afgedekt) alvorens ik hem kan laten installeren. Is er dan risico op stukvriezen, en zo ja, hoe kan ik dat voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Tiesert schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:06:
[...]

Weet je dat zeker? Ik kan er naast zitten, maar volgens mij blijft de Pana gewoon alert als je hem uitzet met IFTTT. Die setting komt immers overeen met de Voeding: Aan/Uit instelling in het Gebruikersmenu. Kan me niet voorstellen dat het anti-freeze bescherming wegvalt als een gewone gebruiker hem uitzet op de controller of in het gebruikersmenu?
Klopt inderdaad, maar je ziet niets meer op de controller. Verbruik gaat ook naar 9W.
Zie nu dat er dan alleen de mogelijkheid is om zo de Wp uit te zetten, niet meer aan!

[ Voor 7% gewijzigd door t.oswald op 17-01-2023 16:59 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:01

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Na wat rondzoeken kon ik geen goeie mogelijkheid vinden om de Service Cloud in Home Assistant te gebruiken. Kwam wel e.e.a. tegen maar het was allemaal net niet af.

Met mijn zeer beperkte Home Assistant developmentkennis toch maar eens wat gaan spelen met de code van anderen en zie hier mijn eerste HA addon: https://github.com/fbloem...ns/tree/main/aquarea2mqtt.

Je krijgt _alle_ data binnen via mqtt en je kunt het ook aansturen via mqtt. Ik heb hier nog niet heel veel mee gedaan, in de addon verder ook (nog) geen ondersteuning. Maar het gaat mij voornamelijk om inzicht in de data binnen Home Assistant en dat kan ik hiermee prima bereiken. Misschien dat ik hem later nog wat uitbreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-09 23:12
Lollercopter schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:00:
[...]

Nee hoor, deze heeft net als in een frituurpan een temperatuur probe tussen de elementen die uiteindelijk direct bedraad is in de kop van de heater. Hij schakelt zichzelf met een relais of iets dergelijks af en aan. Deze heeft ook led die duidelijk aangeeft dat de heater aan staat (aan= verwarmen).
Toch nog één vraag over die heater die jij hebt.
Er zijn bij de aankoop drie opties:
- Vermogen (spreekt voor zicht)
- "Thermoregler" ja/nee
- Flanschdeckel und Dichtung ja/nee (lijkt me duidelijk, niet nodig).

De tweede optie voert de prijs nogal op. Het lijkt erop dat je met die optie dat oranje externe kastje bijbesteld.

Klopt het dat de "kale" unit van € 80/ € 90,- óók de ingebouwde instelbare thermostaat heeft, én de vast ingestelde maximaalthermostaat ter beveiliging? In mis de foto van de kop. Er is wel een doorsnede zichtbaar, en daar lijkt wel iets vanuit de elementen naar de kop te gaan, maar dat is niet per sé overduidelijk wel of geen instelbare knop o.i.d.

bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:05
Laro schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:45:
[...]

Toch nog één vraag over die heater die jij hebt.
Er zijn bij de aankoop drie opties:
- Vermogen (spreekt voor zicht)
- "Thermoregler" ja/nee
- Flanschdeckel und Dichtung ja/nee (lijkt me duidelijk, niet nodig).

De tweede optie voert de prijs nogal op. Het lijkt erop dat je met die optie dat oranje externe kastje bijbesteld.

Klopt het dat de "kale" unit van € 80/ € 90,- óók de ingebouwde instelbare thermostaat heeft, én de vast ingestelde maximaalthermostaat ter beveiliging? In mis de foto van de kop. Er is wel een doorsnede zichtbaar, en daar lijkt wel iets vanuit de elementen naar de kop te gaan, maar dat is niet per sé overduidelijk wel of geen instelbare knop o.i.d.

bvd!
Effe de factuur opgezocht uit 2021,
Die heater gekocht met de volgende specs:

3 kW 230V Elektroheizstabset (bis 500 Liter) - 3kW

Heizelement mit Kabel und eingebautem Thermoregler,

Flanschdeckel und Dichtung.

Prijs 2021: 75 euro exclusief btw - 90 euro inclusief btw.
Voor dat 300 liter vat met hochleistungs speicher 8)7 betaalde ik 560 euro inclusief btw zie ik op de factuur. Die staat nu voor 1075 euro in de webshop daar :o

Dat oranje kastje op de foto is niet die temperatuur regelaar, maar ik denk een grotere heater (> 5kW). De 3kW versie is die aan de rechterkant met de grijze kop. De temperatuur regelaar kan je bij mij alleen instellen door de kop open te schroeven zodat je bij die draaiknop kan komen.

Dus het is niet echt antwoord op je vraag, je kan het misschien beter aan de verkoper vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door Lollercopter op 15-01-2023 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 19:47
jurjen_g schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:55:
Vraag die volgens mij al eerder door iemand gesteld is maar die ik niet kan terugvinden: zit er bij aflevering water in de Monoblock? Hij zal nog enige tijd in de tuin staan (afgedekt) alvorens ik hem kan laten installeren. Is er dan risico op stukvriezen, en zo ja, hoe kan ik dat voorkomen?
Je kunt hem gewoon buiten laten staan zoals de WP arriveert.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
Beekforel schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:02:
Na wat rondzoeken kon ik geen goeie mogelijkheid vinden om de Service Cloud in Home Assistant te gebruiken. Kwam wel e.e.a. tegen maar het was allemaal net niet af.

Met mijn zeer beperkte Home Assistant developmentkennis toch maar eens wat gaan spelen met de code van anderen en zie hier mijn eerste HA addon: https://github.com/fbloem...ns/tree/main/aquarea2mqtt.

Je krijgt _alle_ data binnen via mqtt en je kunt het ook aansturen via mqtt. Ik heb hier nog niet heel veel mee gedaan, in de addon verder ook (nog) geen ondersteuning. Maar het gaat mij voornamelijk om inzicht in de data binnen Home Assistant en dat kan ik hiermee prima bereiken. Misschien dat ik hem later nog wat uitbreid.
Nice, ga hem even bekijken, maar die was er toch al in de vorm van bijvoorbeeld GitHub? Wat doet jouw add-on anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
Verplaatst naar het algemene Panasonic topic.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/74147150

[ Voor 107% gewijzigd door wervisser op 16-01-2023 11:03 ]

Pagina: 1 ... 118 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.