Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 117 ... 134 Laatste
Acties:
  • 776.534 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:24
schrobbelbob schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:39:
[...]

Ik krijg dan korte runs van minder dan 15 min omdat de Ta wordt overschreden, heb niet genoeg minimum afgifte verwacht ik. Kan daar natuurlijk voor kiezen maar misschien niet zo fijn voor de compressor?
Ja, daar heb je gelijk in.
Je kunt wel proberen je afgifte te vergroten met een zo laag mogelijke dT over de afgifte. Hiervoor de flow wat hoger, of ingestelde pomp dT lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:42
Thorsd schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:04:
[...]

Ja, daar heb je gelijk in.
Je kunt wel proberen je afgifte te vergroten met een zo laag mogelijke dT over de afgifte. Hiervoor de flow wat hoger, of ingestelde pomp dT lager.
Dit is je tweede suggestie om het te snel opwarmen van een kamer te verhelpen, maar zoals eerder geantwoord is het enige wat daar wat aan kan veranderen de afgegeven warmte verminderen (of het warmteverlies vergroten). Maar als je al op het minimale vermogen draait is daar geen winst te behalen.

Alle andere suggesties zijn zinvol (zoals op stroomgebruik), maar niet voor het probleem waar je op reageert.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-03 12:22
Over het algemeen loopt de warmtepomp op dit moment vrij goed, ik begrijp alleen niet goed waarom de warmtepomp heel soms aan gaat en direct weer uit zoals 00:30 vannacht, gevolg is dat de WP de laatste Tr neemt en als hij daar 3 graden onder zit de volgende run begint en de ruimte temperatuur zakt ook 0.5 graad. En zoals bij de laatste run na 15 min al weer start terwijl de Tr nog maar 1 graad is gezakt vanaf de stop van de vorige run.
Is dit gedrag te verklaren en tegen te gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ci3qleXR0MTrUo7a5YWTqDUimXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5dmvWcEVEkllvqwxQHn3dKIv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 11:17
John lamers schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:48:
Over het algemeen loopt de warmtepomp op dit moment vrij goed, ik begrijp alleen niet goed waarom de warmtepomp heel soms aan gaat en direct weer uit zoals 00:30 vannacht, gevolg is dat de WP de laatste Tr neemt en als hij daar 3 graden onder zit de volgende run begint en de ruimte temperatuur zakt ook 0.5 graad. En zoals bij de laatste run na 15 min al weer start terwijl de Tr nog maar 1 graad is gezakt vanaf de stop van de vorige run.
Is dit gedrag te verklaren en tegen te gaan?

[Afbeelding]
Ik heb even terug gezocht, ik zie een J7 met alleen vvw. Waarom heb je dan zo’n hoge gevraagde Ta. Meestal moet dat bij deze temperaturen maximaal 26° zijn, als de gevraagde zo hoog is probeert hij daar snel naar toe te gaan en heeft hij geen tijd om rustig te lopen. Probeer ook eens een vaste flow, je flow begint hoog en zie je daarna terug gaan naar 10, maar dan kan hij zijn warmte niet meer kwijt, zet hem eens vast op 13 of zo. Maar niet twee dingen tegelijk, eerst een lagere temp. en daarna de flow.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:42
Voor wie interesse heeft. Dit zijn de rules die ik op dit moment draai om mijn WP i.s.m. mijn OT én relais kamerthermostaat iets slimmer aan te sturen:
https://gist.github.com/C...09673e033fdba1c00f80d1dd9

De boel is zo gemaakt dat het slimmer werkt als het draait, maar ook als de rules het niet doen het huis alsnog gewoon warm wordt.

WP staat op WAR + externe thermostaat

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
Ik heb de stooklijn iets aangepast zodat de Ta bij 7 graden een graadje lager wordt, 28 ipv 29 graden.
Afgelopen nacht heeft hij bij 4 graden buitentemperatuur wel een mooie run gedraaid van ongeveer 7 uur.
maar even afwachten wat mijn wijziging nu doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cx6O8KDK7ZRMgm3Qi_jFcA-9pgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M8alUVCUL5OpWw3CpnP0MyXP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:00

Carboy54

Duurzaamheid coach

De nieuwe prijslijsten per 1 januari 2023 van Panasonic zijn uit. De verhoging van de populaire monoblocks is met 2% gelukkig bescheiden gebleven in deze tijd van prijsverhogingen:

https://www.panasonicproc...ea%20Q4%20INTERACTIEF.pdf

Let op bruto prijzen excl. BTW !

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:32
John lamers schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:16:
Ik heb de stooklijn iets aangepast zodat de Ta bij 7 graden een graadje lager wordt, 28 ipv 29 graden.
Afgelopen nacht heeft hij bij 4 graden buitentemperatuur wel een mooie run gedraaid van ongeveer 7 uur.
maar even afwachten wat mijn wijziging nu doet.

[Afbeelding]
Je linker Y-as is eraf gevallen, ik neem aan dat de compressor niet op 10 draait.

Ik neem even aan dat de wp op zn laagste vermogen staat te draaien, 20hz, 10Lmin en nog steeds blijft je aanvoer en retour oplopen. Aanvoer is steeds te ver boven setpoint en gaat uit. Heb je misschien een hele korte loop in je vloerverwarming waar de retourtemp heel hoog is?

[ Voor 16% gewijzigd door padoempats op 09-01-2023 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
klopt idd, compressor draaid 19-20 en de pomp rond de 10L.
De loops zijn ongeveer gelijk, zit een paar meter verschil in.
ik denk dat het nog wel loont om de groepen in te regelen op retour temperatuur, daar kan ik het weekend wel wat tijd in stoppen. voor nu eerst maar 1 of 2 dagen kijken of een verlaging van Ta gewenst effect heeft.
Bedankt voor het meedenken. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
John lamers schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:06:
klopt idd, compressor draaid 19-20 en de pomp rond de 10L.
De loops zijn ongeveer gelijk, zit een paar meter verschil in.
ik denk dat het nog wel loont om de groepen in te regelen op retour temperatuur, daar kan ik het weekend wel wat tijd in stoppen. voor nu eerst maar 1 of 2 dagen kijken of een verlaging van Ta gewenst effect heeft.
Bedankt voor het meedenken. :-)
Proberen kan nooit kwaad, maar met mijn tot nu toe beperkte ervaring verwacht ik dat die met een lagere Ta er nog eerder mee nokt. De WP gaat heel snel naar zn laagste vermogen, dus laagste compressor en laagste pomp-stand, maar nog blijft de retour en aanvoer oplopen. De aanvoer begint al ruim boven je setpoint. Even voor 5u gaat dmv WAR de setpoint omhoog, maar de wp kan er niets mee wat je aanvoer was al hoger. Iets over 10u gaat setpoint weer 1 graad omlaag en praktisch direct nokt de wp ermee, omdat je aanvoer te hoog ligt. Lijkt erop dat je het vermogen onvoldoende kwijt kunt. Misschien dat er alsnog 1 of meerdere vvw-groepen veel warmer terugkomen met minimale afgifte.

Hoe is het met de temperatuur in de ruimtes (woonkamer)? Is die wel stabiel? Daar draait het uiteindelijk om :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik wil wat leidingen vanaf mn boiler omleggen en wat kogelkranen monteren. Zowel aan als afvoer. Moet ie daarvoor helemaal leeg? Bovenste zal sowieso wel goed komen, maar 400 liter warm water lozen lijkt me wat zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:50
MikeyMan schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:09:
Ik wil wat leidingen vanaf mn boiler omleggen en wat kogelkranen monteren. Zowel aan als afvoer. Moet ie daarvoor helemaal leeg? Bovenste zal sowieso wel goed komen, maar 400 liter warm water lozen lijkt me wat zonde.
Als je geen kogelkraan er op hebt dan doet de wet van de communicerende vaten dat voor je. Als je dus onderin een kogelkraan erop wil zetten dan moet hij leeg. Als je boiler leeg is kun je meteen wat duikbuizen monteren voor sensoren ;)

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LinuZZ schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:32:
[...]

Als je geen kogelkraan er op hebt dan doet de wet van de communicerende vaten dat voor je. Als je dus onderin een kogelkraan erop wil zetten dan moet hij leeg. Als je boiler leeg is kun je meteen wat duikbuizen monteren voor sensoren ;)
Trekt ie geen vacuüm dan als ik alleen de onderste los haal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
MikeyMan schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:42:
[...]

Wat gebeurt er als je een glazen fles van een liter onderste boven open draait?

spoiler:
nee, hij trekt niet vacuüm maar gewoon leeg

[ Voor 11% gewijzigd door LinuZZ op 09-01-2023 20:58 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LinuZZ schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:57:
[...]

Wat gebeurt er als je een glazen fles van een liter onderste boven open draait?

spoiler:
nee, hij trekt niet vacuüm maar gewoon leeg
Crap... Die kranen hadden er meteen op gemoeten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
MikeyMan schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:12:
[...]

Crap... Die kranen hadden er meteen op gemoeten :X
Waarschijnlijk (hopelijk?) heb je wel een overdrukventiel met terugslagklep gemonteerd, dan kun je alle leidingen die ervoor zitten wel onderhouden / wijzigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
MikeyMan schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:42:
[...]

Heb je aan de koude kant geen overdrukventiel die je kunt dichtdraaien dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LinuZZ schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:15:
[...]

Waarschijnlijk (hopelijk?) heb je wel een overdrukventiel met terugslagklep gemonteerd, dan kun je alle leidingen die ervoor zitten wel onderhouden / wijzigen
Nou, ik heb hem zelf niet gemonteerd.

Zit wel een inlaatcombinatie tussen. Maar das natuurlijk maar 1 zijde. Dan toch maar een paar kogelkranen ertussen als ie een keer leeg moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
MikeyMan schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:30:
[...]

Nou, ik heb hem zelf niet gemonteerd.

Zit wel een inlaatcombinatie tussen. Maar das natuurlijk maar 1 zijde. Dan toch maar een paar kogelkranen ertussen als ie een keer leeg moet.
Dit zit in een koud water (aanvoer)leiding en is vaak voorzien van een stopkraantje.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:12

Ethirty

Who...me?

Volg al een tijdje niet meer actief dit topic aangezien onze verbouwing nogal vertraagd is (met name contractueel).

Nu sprak ik vandaag onze installateur en die gaf aan dat het gekozen J-model (bi-bloc) niet meer te bestellen is en de details van de nieuwe K-serie er nog niet zijn - en ook niet te bestellen is :?

Iemand inzicht, want hij wist zelf nog niet eens van de wijzigingen tov de oude serie, of dat het de K-serie ging heten. Terwijl de press-release al weer even geleden is.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
padoempats schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:05:
[...]

Proberen kan nooit kwaad, maar met mijn tot nu toe beperkte ervaring verwacht ik dat die met een lagere Ta er nog eerder mee nokt. De WP gaat heel snel naar zn laagste vermogen, dus laagste compressor en laagste pomp-stand, maar nog blijft de retour en aanvoer oplopen. De aanvoer begint al ruim boven je setpoint. Even voor 5u gaat dmv WAR de setpoint omhoog, maar de wp kan er niets mee wat je aanvoer was al hoger. Iets over 10u gaat setpoint weer 1 graad omlaag en praktisch direct nokt de wp ermee, omdat je aanvoer te hoog ligt. Lijkt erop dat je het vermogen onvoldoende kwijt kunt. Misschien dat er alsnog 1 of meerdere vvw-groepen veel warmer terugkomen met minimale afgifte.

Hoe is het met de temperatuur in de ruimtes (woonkamer)? Is die wel stabiel? Daar draait het uiteindelijk om :)
Temperatuur is overal mooi stabiel 19-19.5 graden, alleen de slaapkamer wordt nog wel een beetje te warm voor mijn gevoel ook rond de 20, dus geen dikke dekens.

wat voor runs draaien anderen met een vergelijkbare opstelling op dit moment?
Mij leek de 7 uur durende run van vorige nacht en vanochtend wel netjes.
om 18:55 is hij een nieuwe run begonnen, hij loopt nog steeds. van het inregelen van een warmtepomp leer je wel geduld te hebben, eerst maar kijken waar het naartoe gaat met het aanpassen van de stooklijn, en woensdag misschien even de Tr checken van alle groepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

MikeyMan schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:09:
Bij mij niet, heb wel een paar keer aan een leiding gewerkt, druk eraf en dan voorzichtig los draaien en er aan werken, wordt heus geen waterballet maar draai dan geen warme kraan ergens open.
Vorige week nog hetzelfde aan de cv leidingen, ik wilde het expansievat naar de kelder verplaatsen omdat het na verwijderen van de combiketel in de weg hing op die plek, systeem drukloos gemaakt en toen op het laagste in de leiding een t-stuk geplaatst en daar het expansievat op aangesloten, ging prima.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
Wellicht dat iemand hier de info heeft. Naar mijn weten zat bij het artikel KIT-MXC12J9E8 een CW-TAZ1 module, maar ik kan hem niet in de doos vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-09 13:20
wervisser schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:18:
Wellicht dat iemand hier de info heeft. Naar mijn weten zat bij het artikel KIT-MXC12J9E8 een CW-TAZ1 module, maar ik kan hem niet in de doos vinden.
Zit deze niet achter het paneel van de electronica?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
ecn1985 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:32:
[...]

Zit deze niet achter het paneel van de electronica?
Daar had ik hem verwacht, maar dat was enkel de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
wervisser schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:34:
[...]

Daar had ik hem verwacht, maar dat was enkel de controller.
Bij mij werd hij in een los doosje bijgeleverd. Zat niet in de grote verpakking van de Pana, of in de Pana zelf.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
Tiesert schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:49:
[...]

Bij mij werd hij in een los doosje bijgeleverd. Zat niet in de grote verpakking van de Pana, of in de Pana zelf.
Bij mij ook zo, zat bovenop de doos waarin de WP zat vast getapet.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blb4 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:35:
[...]

Dit zit in een koud water (aanvoer)leiding en is vaak voorzien van een stopkraantje.
Ik zou het je niet kunnen vertellen, heb dit ervoor zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSQajP7UUZbm9ctC3mLNTlnffPY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6V4ffuSQU0OXBO76Ek7UTt3r.png?f=fotoalbum_large

Die onderste knop zou een kraan kunnen zijn.

Maargoed, aangezien ik eigenlijk het hele stuk even netjes wil maken is leeg laten lopen toch beter denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suTED7Rnw6E3fxWZ9LiAhnFTZn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4a4AXKnxAmiHdJx3IrzNnxEl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HokNvRaM2CeOO0hAg6ISnw6WSQM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ghmnQhcm5sKw7ATMnHz1o7ce.png?f=fotoalbum_large

@LinuZZ Wat bedoel je met duikbuizen? Heb nu twee van deze sensoren erin zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsiCJxmxkvl51N18r8Q0OncYwME=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xWpzaKE5PM6anvOphZUgWEvB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 10-01-2023 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
In de rode cirkel zit 't stopkraantje (als onderdeel van de inlaatcombinatie).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAwYHb0gr8zzU1eodx6fDM8PmPw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QpJnyVSNXhMiGmTwtrhgpSYB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13:46

ErikVers

e-Duurzaam

John lamers schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:45:
[...]

Temperatuur is overal mooi stabiel 19-19.5 graden, alleen de slaapkamer wordt nog wel een beetje te warm voor mijn gevoel ook rond de 20, dus geen dikke dekens.

wat voor runs draaien anderen met een vergelijkbare opstelling op dit moment?
Mij leek de 7 uur durende run van vorige nacht en vanochtend wel netjes.
om 18:55 is hij een nieuwe run begonnen, hij loopt nog steeds. van het inregelen van een warmtepomp leer je wel geduld te hebben, eerst maar kijken waar het naartoe gaat met het aanpassen van de stooklijn, en woensdag misschien even de Tr checken van alle groepen.
Snachs uit en een run van 10:00-23:00 non stop
Ta26 bij tbuiten10
War only

Voor jou;
-Draai je war only of icm thermostaat?
-Geen valse bypass (via oude cv positie bijvoorbeeld) dit laatste is de meest voorkomende reden van vroegtijdig uitschakelen/snel oplopen van inlet/outlet

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blb4 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:40:
In de rode cirkel zit 't stopkraantje (als onderdeel van de inlaatcombinatie).
[Afbeelding]
Check... Maargoed, echt handig is dit niet zo natuurlijk. Toch maar een keer leeg halen en een paar kranen ertussen.

Zal gelijk het hele stuk 20mm maken. En wellicht de oude 20mm gasleiding gebruiken voor de aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-09 15:59
MikeyMan schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:07:
[...]

Check... Maargoed, echt handig is dit niet zo natuurlijk. Toch maar een keer leeg halen en een paar kranen ertussen.

Zal gelijk het hele stuk 20mm maken. En wellicht de oude 20mm gasleiding gebruiken voor de aanvoer.
Het ging toch om de warmwaterleiding en het leeg laten lopen van de sww tank? Waar wil je de oude 20mm gasleiding precies voor gebruiken, en wat bedoel je met 20mm? Welk materiaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FransvWoerkom schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 00:16:
[...]

Het ging toch om de warmwaterleiding en het leeg laten lopen van de sww tank? Waar wil je de oude 20mm gasleiding precies voor gebruiken, en wat bedoel je met 20mm? Welk materiaal?
Niet heel relevant.

Maar ja, ik wil de aan en afvoer van de SWW tank wat netter maken, en gelijk een paar kogelkranen ertussen zetten.

De 20 mm (flex) gasleiding ligt nu niks te doen, dus die wil ik gaan gebruiken als rechtstreekse aanvoer naar de tank. Dit zou de capaciteit moeten verdubbelen in theorie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
MikeyMan schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:07:
[...]

Wees wel voorzichtig met het plaatsen van een afsluiter tussen de inlaatcombinatie en het boilervat (als dat is wat je bedoelde). Als deze per ongeluk een keer dicht staat heb je alles stuk als je pech hebt. Zoals reeds genoemd heeft de inlaatcombi al een afsluiter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Thorsd schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:44:
[...]

Wees wel voorzichtig met het plaatsen van een afsluiter tussen de inlaatcombinatie en het boilervat (als dat is wat je bedoelde). Als deze per ongeluk een keer dicht staat heb je alles stuk als je pech hebt. Zoals reeds genoemd heeft de inlaatcombi al een afsluiter.
Ja wilde deze gewoon direct naast het vat plaatsen. Zit nog anderhalve meter leiding tussen.

Wat zou er mis kunnen gaan denk je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MikeyMan schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:49:
Ja wilde deze gewoon direct naast het vat plaatsen. Zit nog anderhalve meter leiding tussen.

Als je het vat gaat verwarmen en iemand heeft deze kraan dicht gedraaid, dan loopt de druk op totdat er ergens in je huis een warmwaterleiding knapt of het vat open barst. Beide versies leiden tot serieuze waterschade.
Volgens mij is het zelfs ergens in een regeltje (terecht) verboden om een afsluiter te plaatsen tussen een warmwatervat en de inlaatcombinatie.

Nooit doen dus!

En ik snap ook niet waarom je dit zou willen. Zo'n kraan op de koudwaterinlaat voegt toch niks toe? Er zit immers al een kraantje op de ingang van de inlaatcombinatie.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
MikeyMan schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:49:
[...]

De inlaatcombinatie is een veiligheid voor je systeem.
Er zit een terugslagklep en een overdrukventiel in (en een afsluiter dus). De terugslagklep voorkomt dat warm en koud water mengt doordat het warme water terug in je koudwaterleiding stroomt.

Als je boilervat opwarmt, zet het water uit. Dat kan best een paar liter zijn. Dat water komt er via de overdruk uit. Als de overdruk niet werkt (bv door een kogelkraan die per ongeluk dicht staat tussen de overdruk en het boilervat), dan loopt de druk heel hoog op. Water kun je slecht comprimeren. Dus dat zal ergens een uitweg zoeken. Ofwel een leiding of koppeling klapt, je boilervat gaat stuk, of je warmwaterkranen begeven het.

Andersom ook, als je hete boilervat afkoelt, wordt het volume weer kleiner. Dat wordt aangevuld door water uit de waterleiding. Als dat niet kan, kan als je pech hebt je boiler imploderen. Dit is wel minder waarchijnlijk omdat het veel langzamer gaat dan het opwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Andrehj schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:58:
[...]

Als je het vat gaat verwarmen en iemand heeft deze kraan dicht gedraaid, dan loopt de druk op totdat er ergens in je huis een warmwaterleiding knapt of het vat open barst. Beide versies leiden tot serieuze waterschade.
Volgens mij is het zelfs ergens in een regeltje (terecht) verboden om een afsluiter te plaatsen tussen een warmwatervat en de inlaatcombinatie.

Nooit doen dus!

En ik snap ook niet waarom je dit zou willen. Zo'n kraan op de koudwaterinlaat voegt toch niks toe? Er zit immers al een kraantje op de ingang van de inlaatcombinatie.
Nouja, voor werkzaamheden dus... Wil nu aan het knutselen met het stuk tussen inlaatcombinatie en vat.
Maargoed, op zich hoeft er in dat geval niet veel water afgelaten te worden. Dat is vooral een ding voor de aanvoer.

Verwarrende term overigens voor iets dat op de uitgaande leiding van het vat zit :+

@Thorsd @Andrehj klinkt logisch, weer wat geleerd :)

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 11-01-2023 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
MikeyMan schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:00:
[...]

Verwarrende term overigens voor iets dat op de uitgaande leiding van het vat zit :+
Je inlaatcombinatie hoort in de ingaande SWW leiding te zitten (koud water).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Thorsd schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:01:
[...]

Je inlaatcombinatie hoort in de ingaande SWW leiding te zitten (koud water).
Oeps, niets gezegd... Verkeerd gekeken... Leidingen kruisen elkaar achter een buis. :F

Voelt wel minder logisch om die overdrukbeveiliging aan deze kant te hebben. Is dat om te voorkomen dat er heet water wordt geloosd?

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 11-01-2023 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
MikeyMan schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:03:
[...]

Oeps, niets gezegd... Verkeerd gekeken... Leidingen kruisen elkaar achter een buis. :F

Voelt wel minder logisch om die overdrukbeveiliging aan deze kant te hebben. Is dat om te voorkomen dat er heet water wordt geloosd?
In drinkwaterinstallaties is die keerklep verplicht om warm en koud water gescheiden te houden. Als je hem op de uitgaande leiding zou plaatsen gebeurd er niets. Het extra opwarm-volume stroomt gewoon terug in de waterinstallatie. Wat dus ongewenst is.
Beveiligingen tegen terugstromen van warmtapwater
In de drinkwatertoevoer naar het warmtapwatertoestel, uitgezonderd
geisers, moet nabij het toestel, ter beveiliging tegen terugstromen van
warmtapwater, een controleerbare keerklep (EA) zijn aangebracht, zie 6"
bron:
https://www.infodwi.nl/up...0B%20september%202007.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-09 09:35
Hoe ver mag de inlaatcombinatie van het boilervat af zitten? op de zolder waar ik het boilervat wil plaatsen zit mijn afvoerpijp hoger dat de inlaat van het boilervat. Mag de inlaatcombinatie ook nog ~1 meter en ~30cm hoger zitten dan het het boilervat? uiteraard zonder dat er dan verder kranen/afsluiters tussen zitten. Ik neem aan dat dat drukverschil prima door een meter waterleiding zou moeten kunnen. Toch?

Nog liever heb ik de inlaatcombinatie 3 meter van het boilervat vandaan, want daar is het punt waar de koudwater en afvoer zit. In dat geval hoef ik niet 3 meter extra aan 40mm afvoerpijp extra aan de leggen met aparte sifon e.d. Gevoelsmatig voelt dat wel als een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
MikeyMan schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 07:22:
[...]

Niet heel relevant.

Maar ja, ik wil de aan en afvoer van de SWW tank wat netter maken, en gelijk een paar kogelkranen ertussen zetten.

De 20 mm (flex) gasleiding ligt nu niks te doen, dus die wil ik gaan gebruiken als rechtstreekse aanvoer naar de tank. Dit zou de capaciteit moeten verdubbelen in theorie.
Niet helemaal irrelevant. Je schrijft niet of je het hebt over de sww-leiding of de cv-leiding naar de tank. Als je de sww leiding bedoelt, zou ik dat niet doen. Een gebruikte gasleiding blijft nog tijden ruiken naar het waarschuwingsmiddel dat in aardgas zit.

GEEN extra afsluiter tussen inlaatcombinatie en sww tank! Als die per ongeluk dicht staat en de tank wordt opgewarmd, dan loopt de druk pijlsnel op tot er iets scheurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FransvWoerkom schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:35:
[...]

Niet helemaal irrelevant. Je schrijft niet of je het hebt over de sww-leiding of de cv-leiding naar de tank. Als je de sww leiding bedoelt, zou ik dat niet doen. Een gebruikte gasleiding blijft nog tijden ruiken naar het waarschuwingsmiddel dat in aardgas zit.
Oh zo... Ging puur om de SWW leiding... Maar das inderdaad wel een punt van aandacht... :X
GEEN extra afsluiter tussen inlaatcombinatie en sww tank! Als die per ongeluk dicht staat en de tank wordt opgewarmd, dan loopt de druk pijlsnel op tot er iets scheurt.
Die was me inmiddels duidelijk ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• padoempats
Maar wat nou als je een keer wilt klussen aan die kogelkraan? Kun je beter 2 kogelkranen om die kogelkraan plaatsen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven_71
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-01-2023
Hallo,

Helaas doet het hier vorige week gemelde probleem (backup heater gaat aan bij overgang buitentemperatuur 5->4 graden en blijft daarna eindeloos/nodeloos aan) zich nog steeds voor (ook na de vorige week gemaakte aangepaste backupheater instelling).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4toVKCr0-Rl_QzTVvsKeoSo0Q8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xBAUaqAeSDdKg3bdXTMXxQWI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik download wekelijks de CVF uit mijn Panasonic en moet constateren o.b.v. mijn bestudering van deze mega dataset dat dit probleem
1) alleen specifiek optreed bij een overgang van de buitentemperatuur van +5 naar +4 graden
2) niet consequent optreed bij deze overgangen (ik schat eens in de drie a vier keer van zo’n event)
3) soms leidt tot het kortstondig inschakelen van de backup heater (precies een sample tijdspanne 1xgezien) maar in tot nu toe 3x een mode waarin de backupheater door de Pana wordt aangezet om nooit meer uit te gaan.

Omdat het ongewenste fenomeen dus niet consequent is; kan het dus niet door enige instelling komen (voor zover die beschikbaar zijn voor mij als gebruiker en installateur) tenzij de Pana firmware niet integer zou zijn (maar die vertrouw ik wel obv de rest van haar gedrag).

Ik heb Panasonic support hierover benaderd; maar die verwijzen simpel (naar het kastje) … de installateur. Ik zelf dus. Erg onbevredigend zeker voor zo n gerenomeerd merk.

Ik verwacht eigenlijk dat niemand in dit forum me hier verder mee kan helpen; maar zou graag in contact komen met mensen die soortgelijke onverklaarbare problemen met de backup heater regeling ondervinden.

Mvg. Steven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
@Steven_71 hoezo zou dat niet consequent zijn? Je kijkt nu alleen naar de Tb, maar er zijn meer factoren die bepalen of de BH (wel of juist niet) aan gaat.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

MikeyMan schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:00:
[...]

Nouja, voor werkzaamheden dus... Wil nu aan het knutselen met het stuk tussen inlaatcombinatie en vat.
Maargoed, op zich hoeft er in dat geval niet veel water afgelaten te worden. Dat is vooral een ding voor de aanvoer.

@Thorsd @Andrehj klinkt logisch, weer wat geleerd :)
Gewoon tussen het boiler vat en de inlaatcombinatie een T stuk plaatsen met een aftapkraan erop 👍

Zelfs pana tekend nog een afsluiter op die positie maar is inderdaad onhandig en vragen om problemen. Een t stuk is wat je zoekt met kraan ✅

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven_71
Bedankt voor het meedenken,

Ik heb naar alle parameters die gelogd worden in alle CSF files gekeken en kan geen enkel ander verband vinden dan de buitentemperatuur overgang van +5 naar +4 (op zich is dat ook het enigste wat er buiten het apparaat verandert en aantal parameters verandert daarna als gevolg van het event). Het blijkt helaas een exotisch probleem.
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven_71
Er zijn ook geen instellingen, waarop je langdurig ( behalve tijdens een kortstondige defrost) gebruik van de BH (State reserve verwarming 3) eventueel icm een buitentemperatuur rond +5 of +4 graden, al mag verwachten. Mvg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7DMyB1LwjKZWDxn7W0jAIguk3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1AedFR7Rl7Z03ymtdN9m0L1Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:44
Vandaag en morgen wordt mijn J-serie 7kw geïnstalleerd. De installateur zegt dat het ten strengste verboden is dat ik een installateursaccount aanmaak en gebruik (haha, mijn pomp toch?). Simpele vraag: kan ik zowel mijn installateur toegang geven als mijzelf? Of kan er maar 1 installateursaccount toegang hebben?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
wheli schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:35:
Vandaag en morgen wordt mijn J-serie 7kw geïnstalleerd. De installateur zegt dat het ten strengste verboden is dat ik een installateursaccount aanmaak en gebruik (haha, mijn pomp toch?). Simpele vraag: kan ik zowel mijn installateur toegang geven als mijzelf? Of kan er maar 1 installateursaccount toegang hebben?
Formeel zal je installateur gelijk hebben. Het gaat niet om het eigendom van de pomp, maar om het gebruiksrecht van de Pana cloud. En die is officieel voorbehouden aan installateurs. Maar goed, velen doen het zo, en het is aan Panasonic om dat te handhaven of te gedogen. Je kan met 1 installateursaccount meerdere Pana's beheren, maar er zit verder geen user management in. Je kan wel meerdere keren inloggen met hetzelfde account (maar hij zal jou zijn account niet geven vermoed ik zo), maar volgens mij niet 1 Pana aan meerdere installateurs toekennen. Maar moet bekennen dat ik zoiets ook niet geprobeerd heb ;-)

Afhankelijk van je kennisniveau en ambities op het vlak van beheer en optimalisatie zou ik zelf controle nemen en hem bellen als je er niet uitkomt. Dan is het vroeg genoeg om info te delen. Jij kunt voor jouw eigen Pana 100x meer doen dan iemand die 100 Pana's (af en toe bij een alert) in de gaten houdt.

[ Voor 16% gewijzigd door Tiesert op 11-01-2023 16:51 ]

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Zijn er hier mensen die werken met de switchbot?
Aangezien mijn Nest niet werkt met IFTTT (ik weet het, je kunt hem koppelen maar het werkt niet, ben al in contact met IFTTT hierover) zit ik te kijken naar betaalbare alternatieve. In principe gaat de Panasonic op WAR draaien en hoef ik alleen maar een min en max in IFTTT te gooien. Als temp boven x => pana uit. Als temp onder y => pana aan.

De switchbot + hub lijkt een aardige betaalbare, wif, redelijk good looking optie.
https://eu.switch-bot.com/pages/switchbot-meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Steven_71 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:15:

Ik heb naar alle parameters die gelogd worden in alle CSF files gekeken en kan geen enkel ander verband vinden dan de buitentemperatuur overgang van +5 naar +4 (op zich is dat ook het enigste wat er buiten het apparaat verandert en aantal parameters verandert daarna als gevolg van het event). Het blijkt helaas een exotisch probleem.
Mvg
Weet niet of het helpt, maar heb zelf bij de Gebruikersinstellingen Ruimteverwarming (Room Heater) op Uit staan, en bij de Installateur-instellingen Vorstbeveiliging (Anti-Freezing) in System Setup op Ja. Tot slot nog (voor de zekerheid) Outdoor Temperature for Heater On in Operation Setup op -5C gezet. Maar heb wel T-Cap dus die gaat volgens mij anders om met die backup heater. Gaat nooit aan in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Steven_71 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:15:

Mvg
Waarom log je Bivalent(huidig), waarom verandert die daar en wat zijn je instellingen voor bivalent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-09 13:24
wheli schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:35:
Er kan maar één installateur gekoppeld zijn.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steven_71
Bedankt
Ik heb inderdaad dezelfde instellingen: Ruimteverwarming=Uit, Vorstbeveiliging =Ja. Ik gebruik wel de externe /alternatieve buiten temperatuur sensor van Panasonic, die gezien het verloop correct ingelezen wordt. Geforceerd verwarmen staat ook op handmatig (dus de BH kan niet automatisch inschakelen bij een fout, die ook niet heb gezien)…. raadselachtig blijft het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven_71
Mijn instellingen bij Bivalent zijn; Ja (aan),
Zet aan bij +2 (hij stuurt de CV ook correct aan bij een buitentemperatuur van onder de 2 graden) en
Bestruringspatroon=Parallel (simultaan met de CV werkt de afgelopen koude periode ook prima)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Steven_71 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:29:
Mijn instellingen bij Bivalent zijn; Ja (aan),
Zet aan bij +2 (hij stuurt de CV ook correct aan bij een buitentemperatuur van onder de 2 graden) en
Bestruringspatroon=Parallel (simultaan met de CV werkt de afgelopen koude periode ook prima)
Bij bivalent nee komt dan dit probleem niet meer voor?

Ik kan je helaas geen antwoord geven zie dat je TR hoog genoeg is en dat je nog lang niet aan je max opwekking zit.

Dus wie wel mannen?

[ Voor 10% gewijzigd door ErikVers op 11-01-2023 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven_71
Bedankt voor je reactie: het ongewenste gedrag start soms (1 op de 3 a 4 keren) op exact het moment dat de buitentemperatuur overgaat van +5 naar +4 en dan is bivalent bij mij nog niet van toepassing door mijn instellingen (CV komt parallel bij onder de +2 graden).
Bivalent werkte ook prima in de afgelopen koude periode. Tijdens bivalent CV gebruik, zorgt deze ervoor dat het water al warm genoeg is tijdens een defrost, zodat de BH dan niet meer kortstondig bij hoeft te springen (dat zie ik in de loggingen en lijkt mij correct gedrag) maar verder zie ik eigenlijk geen ander verband tussen beide aansturingen. Beide regelingen hebben verder geen interactie lijkt mij rond de +5->4 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Steven_71 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:44:
Bedankt voor je reactie: het ongewenste gedrag start soms (1 op de 3 a 4 keren) op exact het moment dat de buitentemperatuur overgaat van +5 naar +4 en dan is bivalent bij mij nog niet van toepassing door mijn instellingen (CV komt parallel bij onder de +2 graden).
Bivalent werkte ook prima in de afgelopen koude periode. Tijdens bivalent CV gebruik, zorgt deze ervoor dat het water al warm genoeg is tijdens een defrost, zodat de BH dan niet meer kortstondig bij hoeft te springen (dat zie ik in de loggingen en lijkt mij correct gedrag) maar verder zie ik eigenlijk geen ander verband tussen beide aansturingen. Beide regelingen hebben verder geen interactie lijkt mij rond de +5->4 graden?
Zou je nog een grafiek kunnen delen waarbij hij aanspringt? En dan inclusief target temp. us de doel temperatuur van je Ta. en uiteraard werkelijke Ta. Wellicht loopt hij te ver van target af en bij een graad lager buitentemp zal ook je target omhoog gaan. Een te steile stooklijn kan dan je vijand zijn. Hoewel dat vreemd gedrag is als je hebt ingesteld dat pas bij -5 mag bijspringen.

Daarnaast svp je settings delen in een engelse weergave, zo heb je er weinig aan in het nederlands via de pana cloud. Daar staat een mes omschreven als ze een vork bedoelen :-)

En wat is je WAR? Ta high en Lo bij welke buitentemp:

High Ta.... Tb.....
Low Ta.... Tb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ethirty schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:40:
Volg al een tijdje niet meer actief dit topic aangezien onze verbouwing nogal vertraagd is (met name contractueel).

Nu sprak ik vandaag onze installateur en die gaf aan dat het gekozen J-model (bi-bloc) niet meer te bestellen is en de details van de nieuwe K-serie er nog niet zijn - en ook niet te bestellen is :?

Iemand inzicht, want hij wist zelf nog niet eens van de wijzigingen tov de oude serie, of dat het de K-serie ging heten. Terwijl de press-release al weer even geleden is.
Iemand hier nog wat zinnigs over te melden?

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
-

[ Voor 99% gewijzigd door Tiesert op 11-01-2023 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ethirty schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:34:
[...]

Iemand hier nog wat zinnigs over te melden?
Introductie voorjaar.
Huidige indicatie levertijden 9-12 maanden na plaatsen van de order. (Info vanuit meest recente interview met Panasonic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ErikVers schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:46:
[...]

Introductie voorjaar.
Huidige indicatie levertijden 9-12 maanden na plaatsen van de order. (Info vanuit meest recente interview met Panasonic)
Hmm nog altijd hopeloos dus -O-

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvaessen
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-09 11:15
Ethirty schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:50:
[...]

Hmm nog altijd hopeloos dus -O-
Waardeloos inderdaad.. wacht hier al sinds 17 maart op een 9J.. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven_71
@ErikVers bedankt voor het meedenken!
Hierbij nog een close up van de laatste keer dat het optrad. Ik heb helaas geen idee hoe ik de settings in het Engels krijg en ben het eens dat de vertaling vaak nogal slecht is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OypPwZep9e78laOW15GFqwVe-aw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AvT9NKipsa4gTq5xX3hd1QSU.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet dus dat de kamertemperatuur (paars) 1 graad boven de doels temperatuur (groen) ligt…dus qua regeling lijkt er geen logica te zijn om de BH erbij aan te gaan aanzetten, terwijl de buitentemperatuur verre van bevriezing verwijderd zijn…

Hierbij mijn stooklijn ( lijkt me niet erg stijl):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4QMlNO8OzaiBZWbZNleBW-dWHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/753x7bwftgAFtBxXQOv6Lcsl.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kwam nog wel het volgende in de service manual tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ja2joEq6ZXxXoV1t77NhFnnf9GU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7JOA7Dz6Nu0tfpHNmctNePVw.jpg?f=fotoalbum_large
=>Is deze geel gemarkeerde waarde ergens in te stellen (kan ik niet vinden in de manual) en zo ja welke is dit dan?

Verderop in dezelfde manual:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NzsKwnENUXacgyGuXSSTGD_gco4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bLrzhARySrKKqr1d1kTOSmjO.jpg?f=fotoalbum_large
=> zeer warrig Engels met dubbele ontkenningen… bij mij staat deze de status ingeschakeld (BH is vrijgegeven voor defrost gebruik). Klopt dit wel?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:46:
[...]

Introductie voorjaar.
Ik kreeg vandaag bericht van een van mijn leveranciers een aanzienlijke hoeveelheid 9J backorders in februari en 7J in maart te kunnen uitleveren. Eerst zien dan geloven. Over de nieuwe series is nog weinig aanvullend nieuws te melden.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven_71
Mbt mijn 1ste vraag: Ik vermoed dat “outdoor set temperature for heater” in de manual, de waarde in het veld “Buitentemperatuur voor heater aan” betreft, welke bij mij op -2 graden staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvaessen
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-09 11:15
Carboy54 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:40:
[...]

Ik kreeg vandaag bericht van een van mijn leveranciers een aanzienlijke hoeveelheid 9J backorders in februari en 7J in maart te kunnen uitleveren. Eerst zien dan geloven. Over de nieuwe series is nog weinig aanvullend nieuws te melden.
Die van mij komt vanuit DHPS naar de distribiteur. Gaven eerst september aan, toen november-december... Ik sta nergens meer van te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Steven_71 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:38:
Hierbij nog een close up van de laatste keer dat het optrad. Ik heb helaas geen idee hoe ik de settings in het Engels krijg en ben het eens dat de vertaling vaak nogal slecht is.

[Afbeelding]

Je ziet dus dat de kamertemperatuur (paars) 1 graad boven de doels temperatuur (groen) ligt…dus qua regeling lijkt er geen logica te zijn om de BH erbij aan te gaan aanzetten, terwijl de buitentemperatuur verre van bevriezing verwijderd zijn…

[Afbeelding]

[Afbeelding]
=>Is deze geel gemarkeerde waarde ergens in te stellen (kan ik niet vinden in de manual) en zo ja welke is dit dan?

[Afbeelding]
=> zeer warrig Engels met dubbele ontkenningen… bij mij staat deze de status ingeschakeld (BH is vrijgegeven voor defrost gebruik). Klopt dit wel?
Ik snap die grafieken niet. Tot 3.30 staat je Wp uit en is de Ta ongeveer 10 graden, terwijl je huis op een temperatuur blijft van 21+. Dan gaat de Wp aan, wat zorgt daarvoor? En probeert de Wp de Ta van de stooklijn te halen van 44 graden. Dat lukt niet, komt niet verder dan 36 graden, met de heater erbij. Op de ruimtetemperatuur heeft dit bovendien geen enkel effect, de lijn voor de kamertemperatuur loopt 100% vlak, welke warmtebron zorgt daar dan voor?
Die stooklijn is ook wel heel bijzonder. Als je Ta 44 nodig hebt zou je denken vanaf -10 en bij 15 iets van 28. Je hebt daarbij vast een strak plan, maar wellicht snappen de pana kaboutertjes dat plan net zo min als ik.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
Je browser in het Engels zetten, dan wordt de Pana cloud ook Engels. In Chrome kun je de plugin Locale Switcher gebruiken om alleen de tab voor Pana Cloud even te wisselen van Nederlands naar Engels en weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

jvaessen schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:59:
[...]

Die van mij komt vanuit DHPS naar de distribiteur. Gaven eerst september aan, toen november-december... Ik sta nergens meer van te kijken.
Dit is een situatie die bij alle NL distributeurs van Panasonic het geval is. Zo langzamerhand komt er wat beweging in de leveringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven_71
Bedankt voor je reactie.
M.b.t. je eerste vraag: dit is nu net het probleem ( zie eerdere Posts).
M.b.t. Punt 2: Dat hij de zelfs met BH de stooklijn niet haalt is idem inderdaad ook vreemd (want die haalt die haalt hij normaliter met een grotere compressor inzet, nu zet hij maar 1kW in, zonder BH gewoon snel).

Verder ter achtergrond over het plaatje:
M.b.t. Punt 3: Ik woon in een grote bungalow (en dus relatief veel oppervlak met de nu koude buitenwereld) uit de jaren 70, met in gefreesde vloerverwarming , met enorme raampartijen van vloer tot plafond. De thermische capaciteit van de dikke betonenvloer is enorm en temperatuur veranderingen (zowel opwarmen als afkoelen) gaan daardoor dus langzaam… het kan zo >4 uur duren om het 1 graad op te warmen…vandaar dat deze lijnen nogal vlak zijn. De vloer hier is dus eigenlijk een enorm energiebuffer die langzaam de lucht daarboven opwarmt of mede afkoelt. De warmtepomp maakt hier dus altijd lange runs.

M.b.t. Punt 4: zelfs na alle isolatiemaatregelen die genomen zijn (dak,spouwmuur, vloer iso, overal 3dubbel glas ++) is de totale isolatie waarde nog verre van een modern huis, waardoor de vloerverwarming op z’ n maximum temperatuur moet worden bedreven ( deels ook om het totaal aantal draaiuren op jaarbasis niet uit de klauwen te laten lopen).
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
CZ-TAW1 module is terecht, nu nog even een buisje regelen om de kabel naar de buitenunit te leggen.

Is die connector kabel van goud gemaakt overigens? De verlengkabel kost rond de €100 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:31

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

wervisser schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:52:
CZ-TAW1 module is terecht, nu nog even een buisje regelen om de kabel naar de buitenunit te leggen.

Is die connector kabel van goud gemaakt overigens? De verlengkabel kost rond de €100 8)7
Ik heb dat ding gewoon in de buitenunit geplaatst. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
wervisser schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:52:

Mooi dat ie terecht is. De CZ-TAW1 in de Pana plaatsen met standaard kabeltje en er een Cat 5 of 6 netwerkkabel heentrekken vanaf router of access point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
@Beekforel @Tiesert
Ja, die CZ-TAW1 gaat inderdaad gewoon in de buitenunit. Ik heb al wat netwerkkabels in de kast liggen, maar die wil ik voor toekomst gebruik vrij houden. Er komt dus nog een extra buisje aan.

Ik had alleen de standaard meegeleverde kabel bekeken en kan dit niet zo rijmen met de bijzonder hoge kosten voor een 10 meter kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:03

Patrick89

PSN : Gamesource

Recent ook een CZ-TAW1 geïnstalleerd (Met netwerk kabel). Echter schiet dat ding elke keer in storing (Rood lampje knippert), het vreemde is wel dat er voeding aanwezig is en de interface(Open wrt) gewoon te bereiken op basis van IP.

Weet niet of iemand een soortgelijke ervaring heeft. De heisamon doet het wel gewoon gelukkig :).

[ Voor 23% gewijzigd door Patrick89 op 12-01-2023 08:54 ]

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkmuis
Carboy54 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:40:
[...]

Ah mooi, dan kunnen we mijn 5j upgraden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Patrick89 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:53:
Recent ook een CZ-TAW1 geïnstalleerd

de interface(Open wrt)
openwrt op de cz-taw1?
Maar komt er wel consistente en constante data in de cloud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 11:17
Steven_71 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 00:07:
Bedankt voor je reactie.
M.b.t. Punt 2: Dat hij de zelfs met BH de stooklijn niet haalt is idem inderdaad ook vreemd (want die haalt die haalt hij normaliter met een grotere compressor inzet, nu zet hij maar 1kW in, zonder BH gewoon snel).

M.b.t. Punt 3: Ik woon in een grote bungalow (en dus relatief veel oppervlak met de nu koude buitenwereld) uit de jaren 70, met in gefreesde vloerverwarming , met enorme raampartijen van vloer tot plafond. De thermische capaciteit van de dikke betonenvloer is enorm en temperatuur veranderingen (zowel opwarmen als afkoelen) gaan daardoor dus langzaam… het kan zo >4 uur duren om het 1 graad op te warmen…vandaar dat deze lijnen nogal vlak zijn. De vloer hier is dus eigenlijk een enorm energiebuffer die langzaam de lucht daarboven opwarmt of mede afkoelt. De warmtepomp maakt hier dus altijd lange runs.

M.b.t. Punt 4: zelfs na alle isolatiemaatregelen die genomen zijn (dak,spouwmuur, vloer iso, overal 3dubbel glas ++) is de totale isolatie waarde nog verre van een modern huis, waardoor de vloerverwarming op z’ n maximum temperatuur moet worden bedreven ( deels ook om het totaal aantal draaiuren op jaarbasis niet uit de klauwen te laten lopen).
Mvg
Ik zou toch nog maar eens goed naar de stooklijn kijken. Ta=44 door je vloer lijkt me erg veel. Heb je wel een gesloten verdeler, dus zonder pomp. Probeer gewoon eens wat lager, Ta=30 bij 15 en Ta=35 bij -10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:03

Patrick89

PSN : Gamesource

sjimmie schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:48:
[...]

openwrt op de cz-taw1?
Maar komt er wel consistente en constante data in de cloud?
Nee ik kan de connectie met de cloud niet voltooien vanwege de storing.

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Steven_71 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 00:07:
Bedankt voor je reactie.

M.b.t. Punt 4: zelfs na alle isolatiemaatregelen die genomen zijn (dak,spouwmuur, vloer iso, overalss 3dubbel glas ++) is de totale isolatie waarde nog verre van een modern huis, waardoor de vloerverwarming op z’ n maximum temperatuur moet worden bedreven ( deels ook om het totaal aantal draaiuren op jaarbasis niet uit de klauwen te laten lopen).
Mvg
Dat eerste punt snap ik niet. Wat of wie zet de Wp uit voor 3.30 en om 3.30 weer aan? Hoe laat gaat de Wp uit, valt buiten je plaatje. Dat de heater aangaat is wat anders! Je hele Wp staat uit, in een eerder plaatje stond ook de compressor en die was voor 3.30 als ik me goed herinner ook uit. Als de Wp aan is moet je dit zien. Als je iets verandert in het installateursmenu, dan moet je de Wp daarna weer wel handmatig aanzetten.
Die vloerbuffer zou je met 24/7 wel beter op niveau kunnen houden. Als je Wp zo lang uit is, kost het veel tijd om weer op te bouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rkazr9MUEy6PGpQXdIFwJutBaOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNsTGJDKAIYpugfkcteIWhCG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John lamers
KaDoos schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:11:
[...]

Ik heb even terug gezocht, ik zie een J7 met alleen vvw. Waarom heb je dan zo’n hoge gevraagde Ta. Meestal moet dat bij deze temperaturen maximaal 26° zijn, als de gevraagde zo hoog is probeert hij daar snel naar toe te gaan en heeft hij geen tijd om rustig te lopen. Probeer ook eens een vaste flow, je flow begint hoog en zie je daarna terug gaan naar 10, maar dan kan hij zijn warmte niet meer kwijt, zet hem eens vast op 13 of zo. Maar niet twee dingen tegelijk, eerst een lagere temp. en daarna de flow.
Afgelopen dagen op de aangepaste stooklijn gedraaid met ongeveer 1 graad lagere Ta.
Gevolg is een rustiger gedrag van de WP :) start frequentie is van 49-50 naar 35-36 gegaan waardoor hij minder doorschiet, waar de WP voor de tijd 9 tot 10 starts had per 24 uur heeft hij nu met aangepaste stooklijn 5 tot 6 starts per 24 uur. echter de ruimte temperatuur is 0.5 tot 1 graad gedaald wat niet mijn plan was.
Wat mij betreft een mooie verbetering.
Vanmorgen heb ik een Ta +1 ingesteld om de ruimte temperatuur weer een graadje hoger te krijgen.
Het lijkt er op dat de start frequentie lager blijft, dan een hogere stooklijn.
Ik wacht maar weer een dag of 2 wat hij gaat doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dFq5lnpHfWU69h4NL8fX9Ohdna8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/27XktX8HnGiieyHGbqiUMzJz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPQv3clrUJFnapGPQyYFRDqY1LI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t5keTp0OOHvYZSMZxeRH83Mt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door John lamers op 12-01-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-09 23:12
Korte vraag, maakt het nog uit wélke backupheater ik koop voor de SWW-tank?
3kW, 6/4" aansluiting. Sommige hebben een ingebouwd thermostaatje, anderen niet.
Is bijvoorbeeld deze Thermis van Amazon á €59,- verder prima, of is er een logische verklaring dat je ASKO-heaters bij één van de Nederlandse wamtepompleveranciers voor €300,- zou aanschaffen?

Ben benieuwd naar jullie tips hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:47
Laro schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:26:
Korte vraag, maakt het nog uit wélke backupheater ik koop voor de SWW-tank?
3kW, 6/4" aansluiting. Sommige hebben een ingebouwd thermostaatje, anderen niet.
Is bijvoorbeeld deze Thermis van Amazon á €59,- verder prima, of is er een logische verklaring dat je ASKO-heaters bij één van de Nederlandse wamtepompleveranciers voor €300,- zou aanschaffen?

Ben benieuwd naar jullie tips hierin.
Ik heb deze besteld bij mijn vat.
https://shwt-warmwassersp...-9kW-Einzeln-oder-als-Set

Ik zou altijd met thermostaat doen, ik kan de temperatuur instellen met een potmeter, hij staat bij mij op max, Slaat ongeveer bij 65C af. Als er iets mis gaat en hij blijft voeding krijgen dan slaap ik rustiger met een interne regeling die hem afzet.

Ik heb hem nog niet aan de panasonic gehangen ik steek hem nu nog in het stopcontact, twijfel nog of ik hem op de pana aansluit of via een relais zoals Shelly bedien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-09 23:12
Dus je hebt een versie met een soort externe thermostaat? Steek je die dan in één van de andere ingangen van je vat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Patrick89 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:07:
[...]

Nee ik kan de connectie met de cloud niet voltooien vanwege de storing.
Dan is dat de reden dat de rode led knippert.
Wellicht werkt er iets niet goed icm je router waardoor de CZ niet naar de cloud kan connecten.
Maar ik snap nog steeds niet wat je met openwrt bedoelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fietsensloper
  • Laatst online: 18-09 11:10
ranjo schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:23:
Hoe ver mag de inlaatcombinatie van het boilervat af zitten? op de zolder waar ik het boilervat wil plaatsen zit mijn afvoerpijp hoger dat de inlaat van het boilervat. Mag de inlaatcombinatie ook nog ~1 meter en ~30cm hoger zitten dan het het boilervat? uiteraard zonder dat er dan verder kranen/afsluiters tussen zitten. Ik neem aan dat dat drukverschil prima door een meter waterleiding zou moeten kunnen. Toch?

Nog liever heb ik de inlaatcombinatie 3 meter van het boilervat vandaan, want daar is het punt waar de koudwater en afvoer zit. In dat geval hoef ik niet 3 meter extra aan 40mm afvoerpijp extra aan de leggen met aparte sifon e.d. Gevoelsmatig voelt dat wel als een risico.
Lang geleden eens opgezocht. Mag volgens mij max 2 meter leiding tussen zitten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
sjimmie schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:45:
[...]

Dan is dat de reden dat de rode led knippert.
Wellicht werkt er iets niet goed icm je router waardoor de CZ niet naar de cloud kan connecten.
Maar ik snap nog steeds niet wat je met openwrt bedoelde.
Er zit openwrt op die gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:47
Laro schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:43:
[...]

Dus je hebt een versie met een soort externe thermostaat? Steek je die dan in één van de andere ingangen van je vat?
Nee hoor, deze heeft net als in een frituurpan een temperatuur probe tussen de elementen die uiteindelijk direct bedraad is in de kop van de heater. Hij schakelt zichzelf met een relais of iets dergelijks af en aan. Deze heeft ook led die duidelijk aangeeft dat de heater aan staat (aan= verwarmen).

Er zit ook nog een additionele maximaal thermostaat in die niet instelbaar is. Bij 90-110C schakelt hij zichzelf af omdat er dan iets goed mis (droog koken of oververhitten vat)

Het is gewoon plug en play, 230V aansluiten en klaar. Uiteindelijk moet je ergens een relais of schakelaar of panasonic hebben die hem 230V geeft en de rest regelt hij allemaal zelf.

Volgens mij kan je op amazon voor een prikkie ook dit soort heaters scoren, of er verschil in kwaliteit is... Geen idee maar zorg dat die beveiligingen er op zitten.

[ Voor 21% gewijzigd door Lollercopter op 12-01-2023 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Om te beginnen zou ik van Tb low -7 maken ipv 7 🙈
En als radiatoren betreft rest zo laten staan.
Als vloer verwarming betreft tussen 5 en 10 graden van je ta high en ta low afhalen.

Succes (ik vermoed dat hij extreem hard moet opschalen en daardoor erin komt. Wel vind ik het vreemd gedrag want je buitentemp zit boven ingestelde waarde dat BH erin mag komen. Was jij het die ook met een externe buitentensensor werkte?

Je taal pas je aan in de browser settings 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Patrick89 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:53:
Recent ook een CZ-TAW1 geïnstalleerd (Met netwerk kabel). Echter schiet dat ding elke keer in storing (Rood lampje knippert), het vreemde is wel dat er voeding aanwezig is en de interface(Open wrt) gewoon te bereiken op basis van IP.

Weet niet of iemand een soortgelijke ervaring heeft. De heisamon doet het wel gewoon gelukkig :).
Er zijn drie lampjes. Welke kleur heeft welke?? CZ-TAW1 en Heisamon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Ik gebruik al een paar maanden de CZ-TAW1 zonder problemen icm de Pana Service Cloud. Deze adapter zit aangesloten op de CN-CNT poort op de optionele board. En via een LAN-kabel op mijn netwerk. Ging prima.

Tot ik vanmiddag de Heishamon in luistervinkmodus op de CN-NMODE poort van de Pana heb aangesloten. De Heishamon lijkt het goed te doen, maar in de Panacloud valt nu steeds de verbinding van de CZ-TAW1 weg. De verbinding knippert als het ware een paar keer per minuut en de grafieken laten veel gaten zien. Precies vanaf het tijdstip dat de Heishamon is toegevoegd.

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn? Die luistervinkmodus was toch juist om zowel CZ-TAW1 en Heishamon tegelijk actief te kunnen hebben?
Of heb jij eigenlijk hetzelfde probleem @Patrick89 ?

Update: heb het stekkertje van de Heishamon uit het bord gehaald, maar de verbinding met de CZ-TAW1 is niet teruggekomen. Vervolgens een reset uitgevoerd, en nu werkt de CZ-TAW1 weer goed. Toen nog een keer de Heishamon op CN-NMODE gezet en de CZ-TAW1 viel na 15s uit. Nu dus de Heishamon maar weggehaald.

[ Voor 29% gewijzigd door Tiesert op 12-01-2023 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Tiesert schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:32:
Ik gebruik al een paar maanden de CZ-TAW1 zonder problemen icm de Pana Service Cloud. Deze adapter zit aangesloten op de CN-CNT poort op de optionele board. En via een LAN-kabel op mijn netwerk. Ging prima.

Tot ik vanmiddag de Heishamon in luistervinkmodus op de CN-NMODE poort van de Pana heb aangesloten. De Heishamon lijkt het goed te doen, maar in de Panacloud valt nu steeds de verbinding van de CZ-TAW1 weg. De verbinding knippert als het ware een paar keer per minuut en de grafieken laten veel gaten zien. Precies vanaf het tijdstip dat de Heishamon is toegevoegd.

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn? Die luistervinkmodus was toch juist om zowel CZ-TAW1 en Heishamon tegelijk actief te kunnen hebben?
Of heb jij eigenlijk hetzelfde probleem @Patrick89 ?

Update: heb het stekkertje van de Heishamon uit het bord gehaald, maar de verbinding met de CZ-TAW1 is niet teruggekomen. Wat nu?
Er is momenteel in ieder geval geen probleem met de Service Cloud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkmuis
dirkmuis schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:53:
Zijn er hier mensen die werken met de switchbot?
Aangezien mijn Nest niet werkt met IFTTT (ik weet het, je kunt hem koppelen maar het werkt niet, ben al in contact met IFTTT hierover) zit ik te kijken naar betaalbare alternatieve. In principe gaat de Panasonic op WAR draaien en hoef ik alleen maar een min en max in IFTTT te gooien. Als temp boven x => pana uit. Als temp onder y => pana aan.

De switchbot + hub lijkt een aardige betaalbare, wif, redelijk good looking optie.
https://eu.switch-bot.com/pages/switchbot-meter
Technical Spec:

· Resolution: 0.1°C/0.1°F, 1%RH

· Temperature Range: -20°C~80°C (-4°F~176°F)

· Temperature Accuracy (-20°C~0°C/-4°F~32°F): ±0.4°C/±0.7°F

· Temperature Accuracy (0°C~65°C/32°F~149°F): ±0.2°C/±0.4°F

· Temperature Accuracy (65°C~80°C/149°F~176°F): ±0.3°C/±0.5°F

· Humidity Range: 0~99%RH

· Humidity Accuracy (25°C/77°F, 10%~90%RH): ±2%

· Humidity Accuracy (25°C/77°F, 0%~10%, 90%~99%RH): ±4%
Lijkt me toch een redelijk betaalbare oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

dirkmuis schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:07:
[...]

[...]

Lijkt me toch een redelijk betaalbare oplossing.
Fijn als klanten het voor mij uitzoeken 😁😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dirkmuis
Sterker nog, ik heb hem besteld en ga hem testen voor je.

Trouwens, wanneer je een regel inbouwd: ALS temp > x dan pana uit (of stooklijn omlaag) dan wil je niet dat hij iedere 5 min dat seintje gaat geven natuurlijk. Want dan gaat je stooklijn wel erg ver omlaag binnen het uur :)

Volgens mij kun je niet de interval aanpassen in IFTT. Je kunt natuurlijk wel iets inbouwen als:
ALS minuten in de tijd = 15, 30, 45 of 0 EN temp> x DAN.
Dan meet je maar 4x in het uur. Of zo vaak je wilt.

[ Voor 79% gewijzigd door dirkmuis op 12-01-2023 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
dirkmuis schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:30:
Sterker nog, ik heb hem besteld en ga hem testen voor je.

Trouwens, wanneer je een regel inbouwd: ALS temp > x dan pana uit (of stooklijn omlaag) dan wil je niet dat hij iedere 5 min dat seintje gaat geven natuurlijk. Want dan gaat je stooklijn wel erg ver omlaag binnen het uur :)

Volgens mij kun je niet de interval aanpassen in IFTT. Je kunt natuurlijk wel iets inbouwen als:
ALS minuten in de tijd = 15, 30, 45 of 0 EN temp> x DAN.
Dan meet je maar 4x in het uur. Of zo vaak je wilt.
Het signaal wordt maar één keer gegeven bij het passeren van een ingestelde temperatuur. Pas na het overstijgen en opnieuw weer dalen door de ingestelde waarde herhaalt het proces zich.

Pagina: 1 ... 117 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.