Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 116 ... 134 Laatste
Acties:
  • 776.540 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:44
Tiesert schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:07:
[...]

Probeer ik nu uit, maar nog geen succes. Krijg geen respons van de Pana bij het sturen van een signaal tussen 1 en 10V. Zie: Tiesert in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
Er is ook nog een setting waar deze enabled moet worden.
Overigens heb ik op haustechnikdialog er ook aardig wat over voorbij zien komen. Je weet ze inmiddels te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
Thorsd schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:51:
[...]

Er is ook nog een setting waar deze enabled moet worden.
Overigens heb ik op haustechnikdialog er ook aardig wat over voorbij zien komen. Je weet ze inmiddels te vinden.
Ja, klopt. Dank je wel. Is geactiveerd en het icoontje is zichtbaar op de controller. Volg idd de discussie op Haustechnikdialog ;-) Als ik het goed begrijp zijn ze daar niet wild van de mogelijkheden, maar in combinatie met de Smart Grid Ready functie weten ze er wel weer van nuttigs uit te slepen. Misschien werkt het nu niet omdat de Pana bij deze Tb in het opstartritueel zit, of al op de laagste frequentie draait waarbij het terugschroeven van opgenomen vermogen geen effect meer kan hebben. Ik hoop er nog wat meer over uit te vinden...

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
Tiesert schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:28:
[...]

Ja, klopt. Dank je wel. Is geactiveerd en het icoontje is zichtbaar op de controller. Volg idd de discussie op Haustechnikdialog ;-) Als ik het goed begrijp zijn ze daar niet wild van de mogelijkheden, maar in combinatie met de Smart Grid Ready functie weten ze er wel weer van nuttigs uit te slepen. Misschien werkt het nu niet omdat de Pana bij deze Tb in het opstartritueel zit, of al op de laagste frequentie draait waarbij het terugschroeven van opgenomen vermogen geen effect meer kan hebben. Ik hoop er nog wat meer over uit te vinden...
Precies, ze zeggen dat je er een begrenzing op het opgenomen vermogen mee in kunt stellen. Je kunt echter niet verder terug dan het "gebruikelijke" minimum. Wel kun je waarschijnlijk er langere runs mee krijgen door het hoog optoeren na inschakelen te beperken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiesert
Thorsd schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:13:
[...]

Precies, ze zeggen dat je er een begrenzing op het opgenomen vermogen mee in kunt stellen. Je kunt echter niet verder terug dan het "gebruikelijke" minimum. Wel kun je waarschijnlijk er langere runs mee krijgen door het hoog optoeren na inschakelen te beperken.
Heb nu een script lopen die bij de volgende run van de Pana start op 0V (regeling zou dan gedeactiveerd moeten zijn), daarna 10V stuurt, om vervolgens met een vaste interval van een paar minuten het voltage af te bouwen van naar 30%. Bouwt een logfile op. En de Data Log in de Service Cloud aangezet om te kijken of ik iets kan opvangen en vergelijken met mijn logfile. Daarna in een volgende run van de Pana andersom uitvoeren van 30 naar 100. Let's see.

Aanvulling: Voltage (rechteras) verloopt in elke cyclus via 100 (10V), 70, 50, 40, 30 procent. Ik zie geen verband.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxG_zPZSWIOdiiGP2C5ZVh-zx70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vuAUpH8BeKSO0dZzCcatmIo3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Tiesert op 05-01-2023 14:34 ]

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-09 10:48
Weet iemand of dit dezelfde print plaat is als die in Nederland te koop is
De relais zijn zwart ipv geel .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQ5LiZz7A2KyDzlgYaCi8cNFviI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sxqrnoFBg1yv2FJKGRBAjyZq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Herw76 op 05-01-2023 15:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:57
ConQuestador schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:47:
[...]

Ik heb gemaild om de bestelling om te zetten naar een 9kw. Mocht dit later niet genoeg blijken dan kan ik nog vrij eenvoudig een 5kw erbij plaatsen en die op de sww en bovenverdieping zetten. Leidingwerk hoef ik tegen die tijd nauwelijks aan te passen.

Bedankt voor de adviezen, nu nog even beste plek voor sww vat uitzoeken.
Inmiddels telefonisch contact gehad met groene-energiewinkel. En het lijkt erop dat het allemaal wat tegen zit:
Schijnbaar verwacht panasonic dit jaar nieteens alle bestellingen uit 2022 te kunnen leveren, vooral bij de 7 en 9kw 1fase modellen.

Als ik dus mijn bestelling aanpas naar een 9kw dan is het niet waarschijnlijk dat ik nog in 2023 een warmtepomp heb.

Als ik de 12kw T-cap bestelling laat staan, dan is de kans een stuk groter dat ik ergens dit jaar mijn warmtepomp krijg.

Aangezien het een twijfelgeval is, en ik op papier echt wel 12kw kan gebruiken, denk ik dat ik de bestelling toch maar laat staan.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
ConQuestador schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:48:
[...]

Als ik de 12kw T-cap bestelling laat staan, dan is de kans een stuk groter dat ik ergens dit jaar mijn warmtepomp krijg.

Aangezien het een twijfelgeval is, en ik op papier echt wel 12kw kan gebruiken, denk ik dat ik de bestelling toch maar laat staan.
Herkenbaar. Had ik vorig jaar ook. 11 maanden wachten... kon wel wisselen maar is net als de rij bij de supermarkt: altijd de verkeerde. Heb hem dus ook gehouden en een flinke dosis scripting zorgt ervoor dat ie zich gedraagt bij hogere buitentemperaturen. Voor de Tcap hier is dat boven de -2C ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Herw76 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:36:
[Afbeelding]
Die van mij komt niet uit Nederland, maar ziet er wel zo uit. Kleuren en lay-out lijken me overeen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:26
[...]

Inmiddels telefonisch contact gehad met groene-energiewinkel. En het lijkt erop dat het allemaal wat tegen zit:
Schijnbaar verwacht panasonic dit jaar nieteens alle bestellingen uit 2022 te kunnen leveren, vooral bij de 7 en 9kw 1fase modellen.

Als ik dus mijn bestelling aanpas naar een 9kw dan is het niet waarschijnlijk dat ik nog in 2023 een warmtepomp heb.

Met andere woorden de levertijd prognose is nu >1 jaar.. @Carboy54 Kun jij dat bevestigen/iets zinnigs over zeggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:00

Carboy54

Duurzaamheid coach

Pejdref schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:22:
[...]

Met andere woorden de levertijd prognose is nu >1 jaar.. @Carboy54 Kun jij dat bevestigen/iets zinnigs over zeggen?
Bij de orders die ik nu plaats bij mijn drie NL distributeurs voorwaarde van mij i.v.m. garantieaanspraken ( 1 in België i.v.m minder subsidie gekte in de hoop dat ?? ) wordt nu als prognose juli opgegeven. Ook zij kijken momenteel buiten de landsgrenzen bij hun contacten of er iets onverkocht te vinden is. Zo kreeg ik in december uiteindelijk 23x 5 J series extra binnen via België maar geleverd door de NL vestiging :-). Een aantal klanten zijn daar naar over gestapt en dat geeft weer extra lucht bij de 2 andere modellen.

De 9 J geeft de grootste problemen op dit moment in de backorders. Of alles in 2023 wordt uitgeleverd wie zal het zeggen. Eerst zien en dan geloven.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Tiesert schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:18:
[...]

Die van mij komt niet uit Nederland, maar ziet er wel zo uit. Kleuren en lay-out lijken me overeen te komen.
kleurverschil is normaal. is gewoon andere leverancier voor zelfde specs.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
flippy schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:55:
[...]

kleurverschil is normaal. is gewoon andere leverancier voor zelfde specs.
Niet dat het imitatie is of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Herw76 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:11:
[...]

Niet dat het imitatie is of zo.
nee, dit is normaal voor elke fabrikant. zolang de specs hetzelfde zijn maakt het merk niet uit.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Carboy54 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:15:
[...]

Bij de orders die ik nu plaats bij mijn drie NL distributeurs voorwaarde van mij i.v.m. garantieaanspraken ( 1 in België i.v.m minder subsidie gekte in de hoop dat ?? ) wordt nu als prognose juli opgegeven. Ook zij kijken momenteel buiten de landsgrenzen bij hun contacten of er iets onverkocht te vinden is. Zo kreeg ik in december uiteindelijk 23x 5 J series extra binnen via België maar geleverd door de NL vestiging :-). Een aantal klanten zijn daar naar over gestapt en dat geeft weer extra lucht bij de 2 andere modellen.

De 9 J geeft de grootste problemen op dit moment in de backorders. Of alles in 2023 wordt uitgeleverd wie zal het zeggen. Eerst zien en dan geloven.
Bij Multi-import toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
flippy schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:14:
[...]

nee, dit is normaal voor elke fabrikant. zolang de specs hetzelfde zijn maakt het merk niet uit.
Oké deze is veel goedkoper als in hem in Nederland bestel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:22
Heeft iemand hier ervaring met een cascade opstelling? Zo ja, hoe aangesloten en hoe bevalt 't?

Ik overweeg mijn 5kW te vervangen door 9 of een 2e 5 in cascade. Kom nu net tekort, zeker bij koude dagen en SWW runs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

I-King schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:21:
Heeft iemand hier ervaring met een cascade opstelling? Zo ja, hoe aangesloten en hoe bevalt 't?

Ik overweeg mijn 5kW te vervangen door 9 of een 2e 5 in cascade. Kom nu net tekort, zeker bij koude dagen en SWW runs.
gewoon 2e erbij zetten en die eerste op SWW duty zetten en als hulp als de 2e het niet meer trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Hoe sluit je dat dan handig aan? De extra 5kwh sluit je dan aan ná de 3weg klep, dan blijft de huidige setup bestaan, primair SWW en de 2e loopt dan primair voor verwarming. Of moet je nog met extra schakelingen of kleppen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

I-King schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:27:
Hoe sluit je dat dan handig aan? De extra 5kwh sluit je dan aan ná de 3weg klep, dan blijft de huidige setup bestaan, primair SWW en de 2e loopt dan primair voor verwarming. Of moet je nog met extra schakelingen of kleppen werken?
je 2e unit komt alleen op het verwarmingscircuit. de oude blijft hetzelfde maar word ingesteld op alleen SWW en pas verwarmingsbedijf als het 3 a 4 graden is buiten bijvoorbeeld. en de thermostaataansluiting komt dan op de bivalentaansluiting van de 2e unit. dus pas als de 2e unit vraagt om hulp mag unit 1 verwarmen om de Ta omhoog te krijgen. je zet de bivalent stand dan in parralel bedrijf.

fysiek moet je wel een terugslagklep plaatsen om te voorkomen dat de units tegen elkaar gaan werken.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 05-01-2023 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
flippy schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:41:
[...]

je 2e unit komt alleen op het verwarmingscircuit. de oude blijft hetzelfde maar word ingesteld op alleen SWW en pas verwarmingsbedijf als het 3 a 4 graden is buiten bijvoorbeeld. en de thermostaataansluiting komt dan op de bivalentaansluiting van de 2e unit. dus pas als de 2e unit vraagt om hulp mag unit 1 verwarmen om de Ta omhoog te krijgen. je zet de bivalent stand dan in parralel bedrijf.

fysiek moet je wel een terugslagklep plaatsen om te voorkomen dat de units tegen elkaar gaan werken.
Als leek blijft het lastig te bevatten. Is er ergens een schematische weergave van zo'n aansluiting?

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrobbelbob
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-05 21:02
Ik ben aan het stoeien met de week timer.

Het lijkt erop dat als je met de smart cloud de week timer instelt en activeert je deze niet actief en leeg aantreft op de remote.

Als ik hem activeer via de controller of service cloud "week timer AAN" dan is hij leeg.

kan iemand dit bevestigen dat er een timer vanuit de cloud wordt gestuurd of vanuit de remote?

Wat zou ongeveer de max SWW temp moeten zijn? ik haal nu 56 graden. Klopt het dat een sww spiraal
meer weerstand heeft dan een CV circuit (2 groepen vvw, 3x jaga, 4x radiator) ik had een maxflow op x85 met 12 lmin
ingesteld voor cv. maar voor sww lijk ik zo'n 20 lmin nodig te hebben dan moet m'n maxflow naar x120.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
schrobbelbob schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:51:
Ik ben aan het stoeien met de week timer.

Het lijkt erop dat als je met de smart cloud de week timer instelt en activeert je deze niet actief en leeg aantreft op de remote.

Als ik hem activeer via de controller of service cloud "week timer AAN" dan is hij leeg.

kan iemand dit bevestigen dat er een timer vanuit de cloud wordt gestuurd of vanuit de remote?
Klopt, zijn twee gescheiden schedules. Je kan een van beide (controller of Pana cloud) gebruiken. Schedule in de controller is het meest direct verbonden met je Pana. Schedule in de Pana cloud kan ook via de app beheerd worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Tiesert op 05-01-2023 21:10 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Interessant artikel over performance verschil tussen wel of geen buffervat. Voer voor tweakers :-)

https://renewableheatingh...-properly-and-efficiently

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 05-01-2023 21:18 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
ConQuestador schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:03:
[...]

Als leek blijft het lastig te bevatten. Is er ergens een schematische weergave van zo'n aansluiting?
Zelf onderstaande schema gevonden van panasonic.
Afbeeldingslocatie: http://panasonicwarmtepompen.nl/wp-content/uploads/2018/10/3-WPs-in-cascade-met-2-zones-hydraulisch-gescheiden-radiatoren-vloerverwarming-DHW-in-open-lus-via-HPM.jpg
As ik het dus goed begrijp staan beide warmtepompen aangesloten op je "hoofdleiding", met beide een terugslagklep in de warmwater leiding zodat het water van de een niet kan terug stromen in de ander.

Als beide dan draaien, dan trekken beide pompen water uit de koude leiding, en voeren beide opgewarmd water naar de warme leiding.

Gaat dit altijd goed, ook als de ene pomp besluit harder te pompen dan de ander bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Carboy54 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:17:
Interessant artikel over performance verschil tussen wel of geen buffervat. Voer voor tweakers :-)

Zeker een interessant artikel! Maar ja, geen wetenschappelijk rapport :).

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:25
Carboy54 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:15:
[...]

Kans dat de K series tegen die tijd ook leverbaar zijn?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ConQuestador schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:18:
[...]

[Afbeelding]
As ik het dus goed begrijp staan beide warmtepompen aangesloten op je "hoofdleiding", met beide een terugslagklep in de warmwater leiding zodat het water van de een niet kan terug stromen in de ander.

Als beide dan draaien, dan trekken beide pompen water uit de koude leiding, en voeren beide opgewarmd water naar de warme leiding.

Gaat dit altijd goed, ook als de ene pomp besluit harder te pompen dan de ander bijvoorbeeld?
pompvermogens zet je doorgaans vast.
let wel dat die tekening enorm ingewikkeld is. jij gaat immers geen buffertanks en zo gebruiken.
blb4 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:05:
[...]

Zeker een interessant artikel! Maar ja, geen wetenschappelijk rapport :).
maar wel frappant dat het strookt met alle informatie die hier de revue paseert rondom buffertanks en naregeling en ook mijn ervaringen in het veld op aanzienlijk grotere installaties met soms echt dramatische COP's en EER's door idiote buffertanks om een rotte installatie te verhullen....

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 05-01-2023 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13:46

ErikVers

e-Duurzaam

ConQuestador schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:18:
[...]

[Afbeelding]

Vandaar dat nummer 4 is aanbevolen voor juiste pump flow. Je kan ook proberen in unit in te stellen maar is niet altijd gelijk ivm wijzigende weerstand vandaar advies voor nummer 4.

Wat betreft rechter gedeelte met buffer e.d. Zou ik eerst ff negeren. Verder prima hydraulisch schema. Wat betreft aansturing zou ik gewoon doen zoals eerder hier is aangegeven met de standaard bivalente aansluiting.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 05-01-2023 22:33 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

hansvk schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:22:
[...]

Kans dat de K series tegen die tijd ook leverbaar zijn?
Laat ze eerst de backorders maar eens produceren. De nieuwe series zullen zeker duurder worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
flippy schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:27:
[...]

[...]

maar wel frappant dat het strookt met alle informatie die hier de revue paseert rondom buffertanks en naregeling en ook mijn ervaringen in het veld op aanzienlijk grotere installaties met soms echt dramatische COP's en EER's door idiote buffertanks om een rotte installatie te verhullen....
Dit is m.i. precies de reden dat installateurs standaard voor een parallelbuffertank kiezen, hierdoor kunnen ze de installatie in grote mate loskoppelen van het afgiftesysteem en hebben ze voor dit deel volledige controle op de werking. Het afgiftesysteem doet z'n eigen ding en de WP zorgt dat 't vat binnen bepaalde parameters blijft. De meest makkelijke & gecontroleerde setup die 't snelst is te installeren/in te regelen. Dit gaat ten koste van de efficiëntie maar dat is voor hen niet belangrijk en meestal niet inzichtelijk voor de opdrachtgever. Ook belangrijk is dat zij eenvoudig kunnen controleren/inregelen/onderhoud plegen en ze geen klachten krijgen van de gebruikers dat de hut niet (snel genoeg) warm wordt. Probleem is dat als ze 't zonder zo'n buffer moeten installeren ze (veel) meer moeten weten van 't afgiftesysteem, dat mogelijk ook her en der aanpassen met dus meer overlast en kosten voor de bewoners. Ik denk dus ook dat veel mensen hiervoor kiezen want 't alternatief heeft (veel) hogere installatiekosten). Dat je energiekosten (veel) hoger zijn komt pas later...

't Is vergelijkbaar met goed waterzijdig inregelen van 't afgiftesysteem: het kost veel tijd, dus geld en (de meeste) mensen zien 't nut niet en vinden 't veel te duur.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

blb4 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 23:27:
[...]
Ik denk dus ook dat veel mensen hiervoor kiezen want 't alternatief heeft (veel) hogere installatiekosten).
kleine correctie,
de mensen kiezen er niet voor, ze worden door de strot gedrukt dat het niet anders kan om te verhullen dat de installateur een prutser is en jij als consument mag voor die unkunde betalen.

en onder de streep heeft de warmtepomp het gedaan, niet de installateur...

laat wel voorop staan dat de fabrikanten hier ook een factor in zijn met hun idiote installatievoorschiften en voorlichtingsdagen. (ik heb bij enkele voorlichtingsdagen ook al eens de voorlichter van het betreffende merk even opzij getrokken en sommige weten het echt wel maar de opdracht komt van hogerhand om het zo uit te leggen)

[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 05-01-2023 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
flippy schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 23:30:
[...]

kleine correctie,
de mensen kiezen er niet voor, ze worden door de strot gedrukt dat het niet anders kan om te verhullen dat de installateur een prutser is en jij als consument mag voor die unkunde betalen.

en onder de streep heeft de warmtepomp het gedaan, niet de installateur...

laat wel voorop staan dat de fabrikanten hier ook een factor in zijn met hun idiote installatievoorschiften en voorlichtingsdagen. (ik heb bij enkele voorlichtingsdagen ook al eens de voorlichter van het betreffende merk even opzij getrokken en sommige weten het echt wel maar de opdracht komt van hogerhand om het zo uit te leggen)
Eens, 't wordt sowieso meestal niet aangeboden maar stel je vraagt er om als opdrachtgever omdat je wel eens gehoord hebt dat 't ook zonder kan en dan efficiënter werkt dan wordt denk ik bijna altijd gezegd dat je dan maar een ander moet zoeken of dat er horrorverhalen worden verteld en/of horrorprijzen worden aangeboden.

Een installateur die ik redelijk hoog heb zitten (heeft bij mij wat aangelegd) is helemaal overgestapt op installatie van WPs. Doet geen CVs meer, helemaal top maar wel alleen met parallelbuffer en onderhoud alleen via een onderhoudscontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-09 15:59
Herw76 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:36:
[Afbeelding]
Die 4 zwarte dingen links zijn condensatoren van 1,0uF. Bij mij zijn die geel. Ze zijn ook leverbaar in rood, groen, grijs enz. De ene fabrikant is soms een paar cent goedkoper dan de ander.

De "relais" zijn die smalle zwarte single-in-line behuizingen van optisch gekoppelde triacs.

Op de kleur en waarschijnlijk de fabrikant van die condensatoren na lijken deze print en de mijne identiek. Zelfs het zelfde typenummer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tiesert
sjimmie schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 07:09:
[...]

Ik neem aan dat je dus die optionele print hebt.
Die print heb ik niet, maar via heishamon zou die te emuleren zijn. De setting in heishamon zit om die sturing te bepalen maakt bij mij ook helemaal geen verschil. Ik dacht dat dat aan de emulatie zou liggen, maar zo te zien heb ik dan hetzelfde probleem(?) als jij.
cc @Thorsd Ik denk dat ik een werkende 0-10V vraagsturing heb. De middelste twee runs zijn met vraagsturing uitgeschakeld, de buitenste runs zijn met 50% activatie. Allemaal bij 10 of 11C Tb. Het verschil is nu te zien met QM3 actief, zou wellicht groter zijn bij QM0. Wellicht dat deze vraagsturing dan ook minder COP kost dan QM3? Ook verwacht ik effect als de compressor hoger dan de minimale Hz draait. Nu kan hij gewoon niet lager dan 19Hz.

Zonder de vraagsturing piekt het energieverbruik op 1,8kW in de aanloopfase van een run, met vraagsturing actief op 50% (in deze test) piekt het verbruik op 1,4kW in dezelfde fase. De compressor piekt zonder vraagsturing op 34 of 35Hz, met vraagsturing in beide gevallen op 29Hz als gevolg van het lagere opgenomen vermogen (alle runs incl. QM3, benieuwd hoe QM0 uitpakt).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBtjfLOv3QZTJTAP3gUAOSI1Mts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbtB5XcC904YjZfPszENCSla.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Tiesert op 06-01-2023 01:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
Tiesert schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 00:53:
[...]

cc @Thorsd Ik denk dat ik een werkende 0-10V vraagsturing heb. De middelste twee runs zijn met vraagsturing uitgeschakeld, de buitenste runs zijn met 50% activatie. Allemaal bij 10 of 11C Tb. Het verschil is nu te zien met QM3 actief, zou wellicht groter zijn bij QM0. Wellicht dat deze vraagsturing dan ook minder COP kost dan QM3? Ook verwacht ik effect als de compressor hoger dan de minimale Hz draait. Nu kan hij gewoon niet lager dan 19Hz.

Zonder de vraagsturing piekt het energieverbruik op 1,8kW in de aanloopfase van een run, met vraagsturing actief op 50% (in deze test) piekt het verbruik op 1,4kW in dezelfde fase. De compressor piekt zonder vraagsturing op 34 of 35Hz, met vraagsturing in beide gevallen op 29Hz als gevolg van het lagere opgenomen vermogen (alle runs incl. QM3, benieuwd hoe QM0 uitpakt).
[Afbeelding]
Ja, impliciet doen de QMs een beetje hetzelfde, alleen beperken die ook de ventilator. Deze beperkt alleen de compressor, dus je zou een iets hogere COP verwachten.

Ik weet niet of je een SWW vat hebt, maar daarmee kun je waarschijnlijk duidelijker de compressorbeperking testen dan nu met verwarming bij Tb=10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 19:47
[...]

Je kunt het (net als ik) ook positief bekijken:
Ja, hij pendelt bij de hogere buitentemperaturen, maar in de tussentijd ben ik al wel gasloos en profiteer ik nog maximaal van de salderingsregeling met daarbij een comfortabel warm huis.

Mogelijk dat door het hogere aantal start/stops de levensduur uiteindelijk lager is. (zeg 10 jaar ipv 15 jaar), Maar in de tussentijd dus al van het dure gas af en de salderingsregeling optimaal benut.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:31

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFeBGaVWa7B2ZLdZ3oOcYm4QzR4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Oiu7l6cuyol79z7Ch5e1egmw.png?f=fotoalbum_large

Over de afgelopen 24 uur ziet het er bij mij zo uit. Tb ~10 graden en in huis ~19,5 graden. Qua comfort en verbruik ben ik wel tevreden, maar het moet natuurlijk nog echt koud worden.

Het is allemaal nieuw voor mij natuurlijk, maar is dit een beetje acceptabel gedrag (5 kW J serie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
Beekforel schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:42:
[Afbeelding]

Over de afgelopen 24 uur ziet het er bij mij zo uit. Tb ~10 graden en in huis ~19,5 graden. Qua comfort en verbruik ben ik wel tevreden, maar het moet natuurlijk nog echt koud worden.

Het is allemaal nieuw voor mij natuurlijk, maar is dit een beetje acceptabel gedrag?
Ik heb die van mij (een 7 kW monoblock) nu een kleine 4 weken draaien en ben ook nog aardig aan 't tweaken. Ik heb alleen radiatoren en daarmee hogere Ta en relatief korte runs want nauwelijks opslagcapaciteit. Gisteren had ik tot 18:00u 4 runs variërend van 1,5 tot 3 uur, daar ben ik voor nu erg tevreden mee. Als ik dit van jou zo zie dan gaat 't in elk geval niet verkeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 06-01-2023 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_born89
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:39
Sinds mei dit vorig jaar de eigenaar van een goed geïsoleerde tussenwoning uit 2015. Na verschillende wp opties te hebben bestudeerd, ben ik overtuigd van de pana j series en sindsdien aan het meelezen in dit topic. Mooi om te zien dat er zoveel enthousiastelingen zijn.

Situatie:
- Tussenwoning uit 2015
- 134m2 woonopp en 500m3 inhoud
- Intergas HRE Kombi CV
- VVW op de begane grond en totaal 6 radiatoren op 1e en 2e
- 12 pv a 4800WP
- MV aanwezig
- Koken nu nog op gas

Het zicht op het huidige verbruik is ca. 800m3, maar dit is met selectief verwarmen, eigenlijk alleen de vvw op begane grond + radiator badkamer en nachtverlaging. Volgens de koevlaas methode kom ik dan uit op 3.9kW benodigd. Met twee opgroeiende kids, die op den duur ook hun eigen kamer willen verwarmen en een vrouw die heel graag in bad gaat, verwacht ik dat het verbruik op kan gaan lopen en zodoende ben ik voor de 7kW J series gegaan (better safe than sorry). Daarbij is het minimum vermogen van de 5Kw en 7kW gelijk.

Met mijn beperkte kennis heb ik een aantal vragen:

1) Gezien het een tussenwoning betreft, is geluid nogal een dingetje. M.i. is de beste plek voor de gevel naast de voordeur. De overburen bevinden zich op 25 meter afstand en de voortuin is 5 meter diep (blaasrichting). De geluidsproductie vwb erfgrens aan weerszijden heb ik vraagtekens bij - zie schets. De dichtstbijzijnde slaapkamerramen vd buren zitten op 6-7 meter. Ik zie in dit topic foto's van vergelijkbare situaties (@dekokkens), dus zou moeten kunnen. Er is budget voor een omkasting.

2) Mijn technische ruimte bevindt zich op zolder, hier zou plek zijn voor een boilervat. Moeten hier extra leidingen voor worden aangelegd? Of kan dit op bestaand leidingwerk? Het is namelijk zo goed als onmogelijk extra leidingwerk aan te leggen vanaf bg naar zolder. Een andere optie is dan een WP boiler, maar begrijp dat deze nogal kunnen resoneren (er komt een slaapkamer naast de technische ruimte). Mocht een WP boiler toch de enige optie zijn voor SWW, dan is 7kW voor de pana een overkill lijkt mij?

3) Ik begrijp dat de 7kW al eerder hogere frequenties vrijgeeft dan de 5kW (bij de J serie), dat is juist wat ik niet wil (ivm geluid), kan dit dmv buitentemp grens te aam te passen gereguleerd worden?

4) Ik wil graag gefaseerd van het gas af. Ik begrijp uit OP dat het mogelijk is om de CV alleen SWW te laten doen en de pana verwarmen? Kom ik dan weg met enkel een terugslapklep ivm pendelen? De boiler zou dan op een later moment komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHghJM_GTQVY06bk0lSqrJgoQIY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Yb8QZACEF354zcGNaW1Failx.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/row9D-NCnYuRjFdvbmNL5AhzDPU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3o8f7JlBSWoFTbB6TgUOempC.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipoffice
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-09 20:51
Ik probeer onderstaand gedrag van mijn 9J te begrijpen en vraag me af waarom het zo lang heeft geduurd voordat de compressor weer is gestart. Om 1:38 is middels een thermostaat in HomeAssistant bepaald dat de WP weer aan moet, hij start netjes voor een TA van 29 maar schiet gelijk door naar 31 waardoor hij gelijk weer uit gaat. Zover snap ik het nog .

Vervolgens duurt het tot vanochtend 6:20 voordat de compressor weer eens start, dit terwijl de Tr reeds voor hele lange tijd meer dan 3 graden onder de Tr op moment van uitschakelen zit. Flow staat vast op 12 L/min.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKFLqqZY52mB88_d5AyXFVk4w48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITC16vKxiYuXJvRrbwHtHwXh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
Carboy54 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:17:

Jammer dat er niet meer temperaturen/situaties gesimuleerd zijn. Het enige wat ik hierin nu echt bewezen zie is dat een hogere Ta voor een lager COP zorgt. Er zijn dacht ik ook opstellingen met buffervat mogelijk waarbij er geen hogere Ta nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
new_born89 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:37:
Sinds mei dit jaar de eigenaar van een goed geïsoleerde tussenwoning uit 2015. Na verschillende wp opties te hebben bestudeerd, ben ik overtuigd van de pana j series en sindsdien aan het meelezen in dit topic. Mooi om te zien dat er zoveel enthousiastelingen zijn.

Situatie:
- Tussenwoning uit 2015
- 134m2 woonopp en 500m3 inhoud
- Intergas HRE Kombi CV
- VVW op de begane grond en totaal 6 radiatoren op 1e en 2e
- 12 pv a 4800WP
- MV aanwezig
- Koken nu nog op gas

Het zicht op het huidige verbruik is ca. 800m3, maar dit is met selectief verwarmen, eigenlijk alleen de vvw op begane grond + radiator badkamer en nachtverlaging. Volgens de koevlaas methode kom ik dan uit op 3.9kW benodigd. Met twee opgroeiende kids, die op den duur ook hun eigen kamer willen verwarmen en een vrouw die heel graag in bad gaat, verwacht ik dat het verbruik op kan gaan lopen en zodoende ben ik voor de 7kW J series gegaan (better safe than sorry). Daarbij is het minimum vermogen van de 5Kw en 7kW gelijk.
Zo is bij mij ook de keuze op een 7kW gevallen.
Met mijn beperkte kennis heb ik een aantal vragen:

1) Gezien het een tussenwoning betreft, is geluid nogal een dingetje. M.i. is de beste plek voor de gevel naast de voordeur. De overburen bevinden zich op 25 meter afstand en de voortuin is 5 meter diep (blaasrichting). De geluidsproductie vwb erfgrens aan weerszijden heb ik vraagtekens bij - zie schets. De dichtstbijzijnde slaapkamerramen vd buren zitten op 6-7 meter. Ik zie in dit topic foto's van vergelijkbare situaties (@dekokkens), dus zou moeten kunnen. Er is budget voor een omkasting.
Er gelden wettelijke normen (op de erfgrens en bij de ramen met/van de buren). Daarvoor is ook een rekentool, staat hier. Er is nog wat verwarring welke geluidswaarde je van de WP moet gebruiken, ze zijn niet heel stil. Met omkasting moet 't sowiezo lukken.
2) Mijn technische ruimte bevindt zich op zolder, hier zou plek zijn voor een boilervat. Moeten hier extra leidingen voor worden aangelegd? Of kan dit op bestaand leidingwerk? Het is namelijk zo goed als onmogelijk extra leidingwerk aan te leggen vanaf bg naar zolder. Een andere optie is dan een WP boiler, maar begrijp dat deze nogal kunnen resoneren (er komt een slaapkamer naast de technische ruimte). Mocht een WP boiler toch de enige optie zijn voor SWW, dan is 7kW voor de pana een overkill lijkt mij?
Ja, je hebt 1 extra leiding naar 't boilervat nodig. Ik ga daarvoor de (22mm) gasleiding gebruiken die niet meer nodig is zodra de CV er uit gaat. Dit is echter wel een van de belangrijke beslispunten tussen boiler op WP of een WPboiler.
3) Ik begrijp dat de 7kW al eerder hogere frequenties vrijgeeft dan de 5kW (bij de J serie), dat is juist wat ik niet wil (ivm geluid), kan dit dmv buitentemp grens te aam te passen gereguleerd worden?
Er kan aardig wat getweaked worden, door de WP in quietmode te zetten worden deze hogere frequenties niet gehaald.
4) Ik wil graag gefaseerd van het gas af. Ik begrijp uit OP dat het mogelijk is om de CV alleen SWW te laten doen en de pana verwarmen? Kom ik dan weg met enkel een terugslapklep ivm pendelen? De boiler zou dan op een later moment komen.
Dit is exact wat ik nu aan 't doen ben. Ik heb een kleine 4 weken de WP draaien voor verwarming, de CV ketel hangt gewoon nog in 't circuit op alleen sww stand zonder terugslagklep. Mijn hypothese is dat de weerstand via de (stilstaande) pomp in de CV zo hoog is dat er nauwelijks water door stroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:32
Met de temperaturen van de laatste tijd, draait de WP (9J) voor uren op 413 watt (gemeten met gecertificeerde kwhmeter in de meterkast), zo laag had ik hem nog niet gezien, blijkbaar kan die toch zover terug. Ta=25.5, Tr=21.0, Flow=10,5, COP volgens panasonic gemiddeld 8.2 en COP volgens eigen sensoren 6.33
Zelfs dan nog blijft de temp binnen maar oplopen en heb ik aan runs van 8-10u per 24u genoeg. Erg blij mee

Inmiddels weer benieuwd hoe die gaat draaien zodra het weer rond vriespunt gaat komen, want dit gaat op zn sloffen.

Ben weer verder aan het experimenteren met SWW via de panasonic te combineren op de WPB. Als ik hem op Mode=Heat+DHW, DHW Target = 47, DHW Heat Delta -5 zet, dan gaat de WP (als die aan staat) al DHW verwarmen zodra de Boiler temp 46 wordt (dus -1) en stopt zodra deze 48 is (+1). Ik zou verwachten dat die pas gaat starten als die 47 - 5 = 42 graden is, en stopt zodra die de 47 aantikt. Enig idee waarom die het zo doet?

En daarbij, als ik DHW setpoint hoger zet dan 47, dan gaat die pendelen. De Ta loopt dan over de 57 graden en gaat pendelen. Ik heb de heater disabled. Wat zou ik kunnen doen om hem zo hoog mogelijk te laten verwarmen zonder te pendelen en de heater nodig te hebben? Nu lijkt 47 graden de sweet spot, hij breekt hem net op tijd af terwijl de temp net over Ta-setpoint van 57 gaat. WP van WPB gebruik ik nog voor het laatste zetje en legionellarun, die het op eigen kracht verder krijgt. De Panasonic wil ik inzetten om SWW te maken, omdat dit simpelweg veel sneller gaat, de garage niet te koud wordt en de garage dus stiller blijft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Euhm, je woont er dus nog niet? :X

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
sjimmie schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:10:
[...]

@new_born89 z'n internet is nogal traag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_born89
blb4 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:07:

Er gelden wettelijke normen (op de erfgrens en bij de ramen met/van de buren). Daarvoor is ook een rekentool, staat wel ergens in een van de WP topics. Er is nog wat verwarring welke geluidswaarde je van de WP moet gebruiken, ze zijn niet heel stil. Met omkasting moet 't sowiezo lukken.
De rekentool had ik inderdaad al gevonden, moet ik nog in duiken.
Ja, je hebt 1 extra leiding naar 't boilervat nodig. Ik ga daarvoor de (22mm) gasleiding gebruiken die niet meer nodig is zodra de CV er uit gaat. Dit is echter wel een van de belangrijke beslispunten tussen boiler op WP of een WPboiler.
Dat zou dus perfect zijn, geeft 22mm wel voldoende flow?
Dit is exact wat ik nu aan 't doen ben. Ik heb een kleine 4 weken de WP draaien voor verwarming, de CV ketel hangt gewoon nog in 't circuit op alleen sww stand zonder terugslagklep. Mijn hypothese is dat de weerstand via de (stilstaande) pomp in de CV zo hoog is dat er nauwelijks water door stroomt.
Ideaal, dan moet de CV ketel wel een "SWW stand" hebben en alleen gaat pompen op afroep SWW. Zal eens kijken of de Intergas dit ook heeft.

Goed te horen dat een vergelijkbare usecase werkend is bevonden _/-\o_ Ik moet nog even geduld hebben tot zomer DIT jaar.
sjimmie schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:10:
[...]

blb4 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:12:
[...]

@new_born89 z'n internet is nogal traag :)
Mijn internet en ik leven nog in 2022 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
@new_born89 Ik ga 't ervaren of die 22mm leiding voldoende is. Het is niet ideaal, hij is ook niet geïsoleerd maar in een bestaande situatie moet 't vaak ZGARM (zo goed als redelijkerwijs mogelijk). Ik hoop dit deze maand nog te realiseren. Een warmtepomp boiler kan ik lastig kwijt (zijn toch weer net wat groter dan alleen een boiler) en ik zag ook op tegen mogelijk geluidsoverlast en extra gevelopeningen.

P.S. Die bouwnormen zijn toch wel erg beroerd, ik heb afgelopen jaar het equivalent van 750 m³ gas gebruikt in een (redelijk goed verduurzaamde) jaren 50 hoekwoning van 130 m²/450m³.

[ Voor 18% gewijzigd door blb4 op 06-01-2023 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pejdref schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:01:
Jammer dat er niet meer temperaturen/situaties gesimuleerd zijn. Het enige wat ik hierin nu echt bewezen zie is dat een hogere Ta voor een lager COP zorgt. Er zijn dacht ik ook opstellingen met buffervat mogelijk waarbij er geen hogere Ta nodig is.
Hoe dan? Dat kan alleen als je de aansluitvariant met T-stukken toepast én beide pompen exact hetzelfde debiet hebben, wat in de praktijk nooit het geval is, zeker niet als er ook nog een naregeling is die steeds zones open en dicht doet.
Bovendien heb je met zo'n parallelbuffer altijd twee pompen nodig, wat op zich al weer voor een hoger stroomverbruik (en dus lagere COP) zorgt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• new_born89
blb4 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:41:

P.S. Die bouwnormen zijn toch wel erg beroerd, ik heb afgelopen jaar het equivalent van 750 m³ gas gebruikt in een (redelijk goed verduurzaamde) jaren 50 hoekwoning van 130 m²/450m³.
Ik heb natuurlijk nog geen volledig jaar aan gegevens, zijn in juli vorig jaar over gegaan. Vorige bewoners zonder kinderen hadden een verbruik van 680m3.

PS een kromtrekkende voordeur (nu gefixt) en een vrouw veel thuiswerkt en standaard 20.5-21 wilt stoken op bg helpt natuurlijk ook niet heel erg mee >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:50
[...]

Zo is bij mij ook de keuze op een 7kW gevallen.

[...]

Er gelden wettelijke normen (op de erfgrens en bij de ramen met/van de buren). Daarvoor is ook een rekentool, staat hier. Er is nog wat verwarring welke geluidswaarde je van de WP moet gebruiken, ze zijn niet heel stil. Met omkasting moet 't sowiezo lukken.

[...]

[...]

Er kan aardig wat getweaked worden, door de WP in quietmode te zetten worden deze hogere frequenties niet gehaald.

[...]

Ik heb een jaar zo gedraaid, maar mijn installateur (koevlaas2) heeft wel een terugslagklep geplaatst bij de cv ketel.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 19:47
een pomp zelf houd weinig tegen:
Als ik de stekker uit mijn secundaire pomp trok (en de buffer afsloot), dan kreeg de WP zonder problemen 30l/min er doorheen ;)

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:59
Motorfret schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:31:
een pomp zelf houd weinig tegen:
Als ik de stekker uit mijn secundaire pomp trok (en de buffer afsloot), dan kreeg de WP zonder problemen 30l/min er doorheen ;)
Als de wp beneden staat en de verdeler en boiler staan op de vliering moet je wel pakweg 6-7 hoogtemeters overbruggen, ik vraag mij af wat dan de max flow nog is?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Pejdref schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:01:
[...]

Er is aan een proefopstelling gemeten. Het enige dat gesimuleerd werd, was het afgiftesysteem.

Er zijn inderdaad opstellingen met buffervat die geen hogere Ta vereisen. Dan bufferen ze ook niks, tenzij voor defrosts. Je moet altijd de vraag stellen waarom je een buffervat nodig hebt. Niet waarom je geen buffervat nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
natural colour schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:43:
[...]

Als de wp beneden staat en de verdeler en boiler staan op de vliering moet je wel pakweg 6-7 hoogtemeters overbruggen, ik vraag mij af wat dan de max flow nog is?
Is er voor de leidingweerstand verschil tussen hoogtemeters en breedtemeters of lengtemeters?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
Wat is nu de handigste methode om de WP vraag uit te zetten op WAR modus? Ik switch nu tussen Heat+DHW en DHW, maar je merkt als je naar DHW switcht deze altijd gaat draaien; de heat delta wordt vziw niet gerespecteerd na deze instelling omzetten.

Ik heb volgens mij opties gezien waarbij men een shelly op een van de CNx poorten had aangesloten, is dat de beste/enige methode om warmtevraag te stoppen?

Mijn doel: Ik wil het huis verwarmen, maar bij lauwe dagen als vandaag schiet de temperatuur over. Ik wil bij het behalen van setpoint+0,5 de WP uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
I-King schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:08:
Wat is nu de handigste methode om de WP vraag uit te zetten op WAR modus? Ik switch nu tussen Heat+DHW en DHW, maar je merkt als je naar DHW switcht deze altijd gaat draaien; de heat delta wordt vziw niet gerespecteerd na deze instelling omzetten.

Ik heb volgens mij opties gezien waarbij men een shelly op een van de CNx poorten had aangesloten, is dat de beste/enige methode om warmtevraag te stoppen?

Mijn doel: Ik wil het huis verwarmen, maar bij lauwe dagen als vandaag schiet de temperatuur over. Ik wil bij het behalen van setpoint+0,5 de WP uitschakelen.
Dit is m.i. precies de reden voor een externe thermostaat. Ik gebruik Heishamon/Nodered aansturing en gebruik evohome naregeling. Ik gebruik nu 't Opentherm ch-enable signaal (evohome Opentherm aansturing aangesloten op een OTGW) als basis om de WP aan/uit te zetten: als hij niet loopt mag hij meteen uit, als hij wel loopt mag hij eerst z'n run afmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie

thermostaat of heishamon+domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert

Eerst laat ik 'm naar beneden shiften, en onder bepaalde waarden voor buitentemp, watertemp (voorkomen dat ie later weer helemaal opnieuw moet beginnen met te ver afgekoeld water) en binnentemp stuur ik een uit-signaal. Dan gaat ie alleen weer aan voor DHW. Beide opdrachten via IFTTT. Ik ben daarmee wel afhankelijk van een werkende internet, Pana cloud dienst en IFTTT, maar vind dat voldoende betrouwbaar.

[ Voor 37% gewijzigd door Tiesert op 06-01-2023 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
@sjimmie Wat regel ik dan vanuit Heishamon? Machine uitschakelen? Of switchen met modes? Of is er een signaal 'inside temp reached' oid?

@Tiesert Op welke manier stuur je een uit signaal dan? Volledig de machine uit? DHW mag wat mij betreft doordraaien, óf ik moet dat ook verder vanuit HA regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
I-King schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:28:
@sjimmie Wat regel ik dan vanuit Heishamon? Machine uitschakelen? Of switchen met modes? Of is er een signaal 'inside temp reached' oid?
Wat jij wil.
Je kan bv heishamon aan Home Assistant ofzo koppelen samen met een tijdprogramma, een partij temperatuursensoren, bewegingsmelders, buienradar, de zonnepanelen, enzovoorts om de WP te laten schakelen of switchen wat jij fijn vindt.
Heishamon kan de WP stoppen/starten, de stooklijn shiften, SWW starten, Quiet-mode aanpassen, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
sjimmie schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:40:
[...]

Wat jij wil.
Je kan bv heishamon aan Home Assistant ofzo koppelen samen met een tijdprogramma, een partij temperatuursensoren, bewegingsmelders, buienradar, de zonnepanelen, enzovoorts om de WP te laten schakelen of switchen wat jij fijn vindt.
Heishamon kan de WP stoppen/starten, de stooklijn shiften, SWW starten, Quiet-mode aanpassen, enz.
Deze vraag @I-King heb ik ook: na uitschakeling compressor doordat b.v. de TargetTemp bereikt is blijft de pomp (eeuwig?) doordraaien. Is de enige manier om deze uit te zetten setheatpump=0?. Of is er een ander (nettere?) manier. Nu draai ik nog geen sww, dus 't maakt nu niet uit maar als ik dat wel actief heb dan schakelt setheatpump=0 ook ssw uit neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
[...]

Waarschijnlijk staat je interne CV-ketel 3-weg klep standaard in SWW stand. Een stilstaande pomp gaat het water gewoon doorheen.
Sommige ketels hebben wel de terugslag nodig omdat die standaard op verwarming staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
blb4 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:54:
[...]

Deze vraag @I-King heb ik ook: na uitschakeling compressor doordat b.v. de TargetTemp bereikt is blijft de pomp (eeuwig?) doordraaien.
Ik meen dat dat verschilt of je de WP hebt ingesteld op externe thermstaat. Want als die stopt dan stopt de waterpomp ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pejdref
Als je op WAR draait moet de pomp wel blijven draaien om de watertemperatuur te kunnen blijven meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
padoempats schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:08:
[...]

Ben weer verder aan het experimenteren met SWW via de panasonic te combineren op de WPB. Als ik hem op Mode=Heat+DHW, DHW Target = 47, DHW Heat Delta -5 zet, dan gaat de WP (als die aan staat) al DHW verwarmen zodra de Boiler temp 46 wordt (dus -1) en stopt zodra deze 48 is (+1). Ik zou verwachten dat die pas gaat starten als die 47 - 5 = 42 graden is, en stopt zodra die de 47 aantikt. Enig idee waarom die het zo doet?
Dan kun je doen door niet te schakelen tussen Heat+DHW/Heat, maar altijd op Heat+DHW te draaien, maar alleen je SWW target temp met de timer te verhogen en verlagen. Beperking is dat deze niet lager kan dan 40C overigens.
En daarbij, als ik DHW setpoint hoger zet dan 47, dan gaat die pendelen. De Ta loopt dan over de 57 graden en gaat pendelen. Ik heb de heater disabled. Wat zou ik kunnen doen om hem zo hoog mogelijk te laten verwarmen zonder te pendelen en de heater nodig te hebben? Nu lijkt 47 graden de sweet spot, hij breekt hem net op tijd af terwijl de temp net over Ta-setpoint van 57 gaat. WP van WPB gebruik ik nog voor het laatste zetje en legionellarun, die het op eigen kracht verder krijgt. De Panasonic wil ik inzetten om SWW te maken, omdat dit simpelweg veel sneller gaat, de garage niet te koud wordt en de garage dus stiller blijft.
Heb je soms de sensor heel laag in de tank zitten (lager dan warmtewisselaar)? Of misschien is je warmtewisselaar oppervlak wat klein? Klopt je sensor temperatuur?
Bij mij stookt hij het vat tot 53 zonder pendelen met Ta=57, daarna met element.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Pejdref schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:20:
Als je op WAR draait moet de pomp wel blijven draaien om de watertemperatuur te kunnen blijven meten.
Vandaar +thermostaat.
Dan kan de thermostaat hem alsnog stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Thorsd schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:23:
[...]

Dan kun je doen door niet te schakelen tussen Heat+DHW/Heat, maar altijd op Heat+DHW te draaien, maar alleen je SWW target temp met de timer te verhogen en verlagen. Beperking is dat deze niet lager kan dan 40C overigens.
Ik draaide bijna 2 weken op Heat+DHW, maar telkens bij -1 schiet die direct naar DHW (als wp aan staat). Als WP aanging obv thermostaat, en boiler temp < 46, dan ging die eerst. Maar "TOP22 DHW_Heat_Delta" op -5 lijkt niet te werken, alsof die -1 hanteert.

Inmiddels heb ik heb hem in basis op Heat only gezet en obv boiler script start ik een DHW run 'manually'. Op zich niet heel erg, zo hou ik meer controle, maar ik begrijp niet waarom het niet werkt zoals ik zou verwachten (dus zodra dhw_heat_delta -5 en target 47 dan pas bij 42 graden gaat verwarmen ipv 46).
DHW max time staat maximaal ingesteld op 4u.
Heb je soms de sensor heel laag in de tank zitten (lager dan warmtewisselaar)? Of misschien is je warmtewisselaar oppervlak wat klein? Klopt je sensor temperatuur?
Bij mij stookt hij het vat tot 53 zonder pendelen met Ta=57, daarna met element.
Klopt, hij zit onderaan aan de buitenkant. De atlantic explorer heeft onderin geen dompelgat oid, maar wel aan de buitenkant tussen de isolatie, speciaal bedoeld hiervoor. Ik wil hem ook laag hebben, zodat die eerder door heeft dat er weer verwarmd kan worden. (boiler is wat krap dus ik wil zo snel mogelijk maximale capaciteit hebben). Echter heb ik er ook een ds18b20 in het midden en eentje ook onderin erbij (dus 3 sensoren). De sensor in het midden (wel in dompelbuis) staat op 51 graden en de sensor onderin aan buitenkant tussen isolatie dan 49 graden ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
sjimmie schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:19:
[...]

Vandaar +thermostaat.
Dan kan de thermostaat hem alsnog stoppen.
Ok, dus 't klopt idd dat als je wil dat de pomp stopt je dit met een externe thermostaat kan doen (moet je die dus in de settings instellen en die dan ook actief aansturen (af laten vallen als de pomp uit moet) of je moet 't met wat automatisering doen (setheatpump=0).

Ik heb hier al wel ergens gelezen dat als je een externe thermostaat gebruikt wel alle beveiligingen (b.v. vorstbeveiliging) in takt blijven. Ik kan me zo voorstellen dat dat niet 't geval is als je de WP op off zet, weet iemand dat? Ik gok dat in dat geval uit tot wel uit is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
blb4 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:39:
[...]

Ok, dus 't klopt idd dat als je wil dat de pomp stopt je dit met een externe thermostaat kan doen (moet je die dus in de settings instellen en die dan ook actief aansturen (af laten vallen als de pomp uit moet) of je moet 't met wat automatisering doen (setheatpump=0).

Ik heb hier al wel ergens gelezen dat als je een externe thermostaat gebruikt wel alle beveiligingen (b.v. vorstbeveiliging) in takt blijven. Ik kan me zo voorstellen dat dat niet 't geval is als je de WP op off zet, weet iemand dat? Ik gok dat in dat geval uit tot wel uit is?
Ik kan bevestigen als TOP0 Heatpump_State op Off staat, dat als het buiten <= 3 graden is, de interne verwarmingen gaan lopen en ik heb ook de pomp uit zichzelf zien draaien als de aanvoer/retour gemeten in de pomp onder de 6 graden kwam. Die beveiligingen lijken dus actief te blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
padoempats schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:58:
[...]

Ik kan bevestigen als TOP0 Heatpump_State op Off staat, dat als het buiten <= 3 graden is, de interne verwarmingen gaan lopen en ik heb ook de pomp uit zichzelf zien draaien als de aanvoer/retour gemeten in de pomp onder de 6 graden kwam. Die beveiligingen lijken dus actief te blijven
Top (y) (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Pejdref schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:20:
Dat doe ik niet. Ik kan in de vloer, b-vat of de verdeler ook meten en besluit dan zelf wanneer ik de Pana weer aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
I-King schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:28:

@Tiesert Op welke manier stuur je een uit signaal dan? Volledig de machine uit? DHW mag wat mij betreft doordraaien, óf ik moet dat ook verder vanuit HA regelen.
De machine uit, maar wel met vorstbeveiliging. Ik zet hem trouwens alleen uit als het boven de 1C Tb is. Signaal kun je zelf sturen vanuit elke domotica-oplossing, is gewoon een webhook die je aanspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
prijsplafonpraat is offtopic

[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 06-01-2023 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 06-01-2023 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16-09 19:35

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 06-01-2023 22:27 ]

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
prijsplafondpraat is offtopic

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 06-01-2023 22:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Modbreak:En terug naar Panasonic warmtepompen. Prijsplafond is al een topic over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
sjimmie schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:40:
[...]

Wat jij wil.
Ik heb 'm wel draaien met HA hoor, dus dat lukt wel. Alleen de vraag was, hoe schakel ik netjes de warmtevraag uit. Ik kan wisselen tussen Heat+DHW of DHW, maar iedere keer als ik dat doe wordt eerst DHW gedraaid, ook al zit ik maar 1 graad onder target, dat is niet nodig. Vandaar de vraag of er voor een omweg gekozen wordt en/of een thermostaat gesimuleerd wordt. De thermostaat is naar ik dacht te begrijpen een direct signaal aan de WP zodat hij mag stoppen.

Het was mij vooral niet duidelijk of hier iets voor te simuleren valt of dat ik bovenstaande situatie als uitgangspunt moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
I-King schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:27:
[...]

Ik heb 'm wel draaien met HA hoor, dus dat lukt wel. Alleen de vraag was, hoe schakel ik netjes de warmtevraag uit. Ik kan wisselen tussen Heat+DHW of DHW, maar iedere keer als ik dat doe wordt eerst DHW gedraaid, ook al zit ik maar 1 graad onder target, dat is niet nodig. Vandaar de vraag of er voor een omweg gekozen wordt en/of een thermostaat gesimuleerd wordt. De thermostaat is naar ik dacht te begrijpen een direct signaal aan de WP zodat hij mag stoppen.

Het was mij vooral niet duidelijk of hier iets voor te simuleren valt of dat ik bovenstaande situatie als uitgangspunt moet nemen.
En ik begrijp dus dat de manier om dit voor elkaar te krijgen is de WP uit te zetten (b.v. via Heishamon SetHeatpump=0)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
blb4 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:21:
[...]

En ik begrijp dus dat de manier om dit voor elkaar te krijgen is de WP uit te zetten (b.v. via Heishamon SetHeatpump=0)
Maar ik had exact hetzelfde, als ik de WP aanzette op basis van thermostaat, dan ging die DHW doen omdat die dan net -1 onder setpoint stond (ongeacht dhw delta van -5). Nu heb ik hem naar Heat Only gezet en probeer ik met een script SWW te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
padoempats schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:25:
[...]

Maar ik had exact hetzelfde, als ik de WP aanzette op basis van thermostaat, dan ging die DHW doen omdat die dan net -1 onder setpoint stond (ongeacht dhw delta van -5). Nu heb ik hem naar Heat Only gezet en probeer ik met een script SWW te sturen.
ok, van 1->0 gaat dan dus altijd wel goed maar van 0->1 moet je dan eerst de WP op Heat Only zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
blb4 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:29:
[...]

ok, van 1->0 gaat dan dus altijd wel goed maar van 0->1 moet je dan eerst de WP op Heat Only zetten
Als de WP naar DHW gaat dan zal er vrijwel altijd meteen een DHW run worden gestart. Dat is bekend.
(behalve als de DWH target hoger is dan de huidige DHW temperatuur, maar hij negeert dan de ingestelde DHW Delta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
sjimmie schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:59:
[...]

Als de WP naar DHW gaat dan zal er vrijwel altijd meteen een DHW run worden gestart. Dat is bekend.
(behalve als de DWH target hoger is dan de huidige DHW temperatuur, maar hij negeert dan de ingestelde DHW Delta)
Bij mij gaat die ook als die al runt, dus midden in een ruimte-verwarming als boiler temp 1 graad onder setpoint komt dan gelijk, plop DHW run, ook al staat delta op -5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:28

hnq

Vraagje, even voor de zekerheid: ben de installatie van een 5j aan het voorbereiden bij mijn dochter. WP komt op begane grond. Leiding naar verdeler (twijfel nog tussen 26 met gebogen bochten of 32 met knieën) gaat dan 1,5 naar boven om 4 meter verder weer naar 1,5 m naar beneden te gaan. Ik ga er vanuit dat het niet nodig is om een extra ontluchter toe te voegen op het hoogste punt in de leiding. Correct?

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:13

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik denk het wel, anders krijg je de lucht er niet uit.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:21
new_born89 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:37:
Sinds mei dit vorig jaar de eigenaar van een goed geïsoleerde tussenwoning uit 2015. Na verschillende wp opties te hebben bestudeerd, ben ik overtuigd van de pana j series en sindsdien aan het meelezen in dit topic. Mooi om te zien dat er zoveel enthousiastelingen zijn.
[Afbeelding]
Enthousiast, jazeker! :)
Onlangs had ik ongeveer dezelfde vraag gesteld, maar nog geen reactie op gehad. Ik overweeg ook om een Pana monoblock te nemen om het comfort van mijn nu ongebruikte vloerverwarming terug te krijgen. Ik verwarm sinds twee jaar met airco's, dus denk ik met een 5 kW uitvoering wel uit te kunnen komen omdat ik als het echt koud is ik altijd de airco bij kan schakelen.

Ook grappig om te zien dat je dezelfde Therminon verdeler hebt met pomp als de mijne. Die is alleen vijf groeps. Die pomp moet er sowieso tussenuit en eigenlijk moet die verdeler ook vervangen worden omdat dit een zgn. "open" type is die het warme water mengt met afgekoeld retourwater. Ik heb na enig onderzoek begrepen dat je voor warmtepompen een "gesloten" verdeler moet hebben die niet mengt. Als dit niet juist is hoor ik dat uiteraard graag.

Voor mij is de reden om wellicht toch voor de Pana mono te gaan de relatief eenvoudige installatie en zeer riante subsidie waardoor deze erg voordelig aan te schaffen is.

[edit]
Inmiddels een 5kW Pana in bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tranquility schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:55:
Ook grappig om te zien dat je dezelfde Therminon verdeler hebt met pomp als de mijne. Die is alleen vijf groeps. Die pomp moet er sowieso tussenuit en eigenlijk moet die verdeler ook vervangen worden omdat dit een zgn. "open" type is die het warme water mengt met afgekoeld retourwater. Ik heb na enig onderzoek begrepen dat je voor warmtepompen een "gesloten" verdeler moet hebben die niet mengt. Als dit niet juist is hoor ik dat uiteraard graag.
Ook @new_born89 : Deze verdeler kun je redelijk eenvoudig ombouwen door pomp en regelventiel er tussenuit te halen en de ongebruikte aansluitingen af te doppen.
Bij voorkeur in- en uitgang dan op de plaats van de pomp maken, omdat daar de doorlaat het grootst lijkt.
Dat is minder werk (en goedkoper) dan de hele verdeler vervangen.

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 07-01-2023 15:59 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Andrehj schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:58:

Ook @new_born89 : Deze verdeler kun je redelijk eenvoudig ombouwen door pomp en regelventiel er tussenuit te halen en de ongebruikte aansluitingen af te doppen.
Bij voorkeur in- en uitgang dan op de plaats van de pomp maken, omdat daar de doorlaat het grootst lijkt.
Dat is minder werk (en goedkoper) dan de hele verdeler vervangen.
Maar dan is het nog steeds een open systeem waarbij er afgekoeld retourwater bij het warmte aanvoerwater wordt gemengd. Ik heb op meerdere plekken gelezen dat dat bij LT WP verwarming, zoals dus de Pana, af te raden is. Dus in hoeverre is dit nadelig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16-09 19:35
Tranquility schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:19:
[...]

Maar dan is het nog steeds een open systeem waarbij er afgekoeld retourwater bij het warmte aanvoerwater wordt gemengd. Ik heb op meerdere plekken gelezen dat dat bij LT WP verwarming, zoals dus de Pana, af te raden is. Dus in hoeverre is dit nadelig?
Zoals Andrehj aangeeft bouw je je open (pomp) verdeler om naar gesloten verdeler. Het mengdeel en de pomp komen te vervallen. Bij WS bijvoorbeeld kunnen ze je precies vertellen wat je nodig hebt.
Zelf heb ik gewoon een nieuwe gesloten verdeler aangeschaft, was in de aanbieding en het prijsverschil was minimaal.

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Onlangs had ik ongeveer dezelfde vraag gesteld, maar nog geen reactie op gehad. Ik overweeg ook om een Pana monoblock te nemen om het comfort van mijn nu ongebruikte vloerverwarming terug te krijgen. Ik verwarm sinds twee jaar met airco's, dus denk ik met een 5 kW uitvoering wel uit te kunnen komen omdat ik als het echt koud is ik altijd de airco bij kan schakelen.

Voor mij is de reden om wellicht toch voor de Pana mono te gaan de relatief eenvoudige installatie en zeer riante subsidie waardoor deze erg voordelig aan te schaffen is.
Deze monteren wij komende week met 1 duims aansluiting. Flow is king!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hR6qRsTn8BacKMzWL0ygCf8IOGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lVR3u5xfy6zPO9xe6u0OFGRF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Carboy54 op 07-01-2023 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tranquility schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:19:
Maar dan is het nog steeds een open systeem waarbij er afgekoeld retourwater bij het warmte aanvoerwater wordt gemengd.
Nee hoor, zodra die pomp weg is (en je die aansluitingen voor aanvoer en retour gebruikt, zoals ik omschreef) dan is dit een prima gesloten verdeler. Hoe zou je daar nog menging willen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-09 09:35
Practisch vraagje bij de aanleg. Wat is een goede manier om een leidinggoot bij de afdekkap tegen de gevel vast te maken? (naast wat schroeven). Om de voorkomen dat er veel vocht naar binnen slaat? Ik neig naar High Tack kit maar weet niet of die voldoende waterdicht is. Of is iets van Bitumen kit beter?

Heb als leidinggoot trouwens de Inoac CD140 gevonden. Lijkt wat ruimer te zijn dan de Canalplast125A. Met twee Heima24 32mm leidingen en deze isolatie leek het in een proefopstelling net te passen. Hopelijk voldoende ruimte om ook alle voedings en stuur kabels er in kwijt te kunnen (heb ik er liever niet langs).

Zie foto, de goot en afdekkap zit nu dus alleen met schroeven vast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHFpsi3CWI3xXXRD1j3P8TQUy8Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NqA0Ub8sDkCPW0rdCZPHCrvx.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Carboy54 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:58:
Deze monteren wij komende week met 1 duims aansluiting. Flow is king!

[Afbeelding]
Dat zijn idd hele mooie verdelers. Het toeval wil dat ik zo'n zelfde RVS verdeler (Magnum?) op de bovenverdieping heb voor de radiatoren in de slaapkamers en badkamer, die nu ook niet meer gebruikt worden i.v.m. de airco's. Eerst zat daar een stalen verdeler die al aardig aan het roesten was. Toen de CV-ketel 2,5 jaar geleden vervangen werd heb ik die ook laten vervangen. Zoiets lijkt me dan ook wel mooi voor beneden, maar de oplossing van @Andrehj werkt dan ook als ik de aansluiting van de motor gebruikt. Blijkbaar bestaan er verlopen van zo'n aansluiting naar aansluiting voor buis? Dat zou dan wel de meest simpele oplossing zijn,. Bij een nieuwe verdeler moeten er waarschijnlijk ook nieuwe connectoren op de meerlaagsbuizen worden gemonteerd.

Inmiddels de bekende leverancier gevraagd naar de levertijd voor een Pana WH-MDC05J3E5. Die zou beter leverbaar zijn dan de grotere capaciteiten. Als dat meevalt dan ga ik bestellen! Voor €1000,- met de subsidie eraf is bijna te geef. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Andrehj schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:35:
Nee hoor, zodra die pomp weg is (en je die aansluitingen voor aanvoer en retour gebruikt, zoals ik omschreef) dan is dit een prima gesloten verdeler. Hoe zou je daar nog menging willen krijgen?
Ik dacht dat het menggedeelte in de bovenste balk zat maar na doordenken zie ik dat bij gebruik van de pompaansluiting je de onder- en bovenbalk ontkoppelt er werken die idd onafhankelijk. Goed om te weten. Scheelt een hoop werk en de verdeler is an-sich nog in prima staat.

[ Voor 9% gewijzigd door Tranquility op 07-01-2023 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
[...]

(...)

Goed plan. Hier sinds eind vorig jaar een 5 kW J-series monobloc in een (nageïsoleerde) vrijstaande woning uit '92. Werkt perfect, geen bijverwarming enkel een pelletkachel als backup - ook met de vrieskou van laatst niet nodig gehad.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrobbelbob
Wat een comfort met m’n recent draaiende wp!
Kleine vvw van 20m2 en de rest radiatoren.
Ta moet minimaal 34gr zijn bij 12 graden buiten.
Anders krijg ik wat veel pendels. Ik draai dus op de thermostaat. het wordt snel te warm binnen.

De schakel breedte van de meegeleverde controller is me te groot, is het zo dat een externe thermostaat (emos?) enkel de wp stil zet bij het setpoint daarop?
Blijft de week timer werken? Ik heb Bv nachtverlaging ingesteld en de sww run op gezette tijden.

Heb ik een programmeerbare thermostaat nodig voor nacht verleging? Welke zou geschikt zijn in dat geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
schrobbelbob schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 23:36:
Wat een comfort met m’n recent draaiende wp!
Kleine vvw van 20m2 en de rest radiatoren.
Ta moet minimaal 34gr zijn bij 12 graden buiten.
Anders krijg ik wat veel pendels. Ik draai dus op de thermostaat. het wordt snel te warm binnen.

De schakel breedte van de meegeleverde controller is me te groot, is het zo dat een externe thermostaat (emos?) enkel de wp stil zet bij het setpoint daarop?
Blijft de week timer werken? Ik heb Bv nachtverlaging ingesteld en de sww run op gezette tijden.

Heb ik een programmeerbare thermostaat nodig voor nacht verleging? Welke zou geschikt zijn in dat geval?
Als het te snel warm wordt, kan je stooklijn lager. Ik heb bv 28 bij 10 buiten (ook radiatoren).

Met externe thermostaat blijft de timer werken, maar kan je niet meer de stooklijn shiften. Tenzij je hem aansluit op het external control signaal. Maar dan gaat ook je SWW uit als de thermostaat het te warm vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:42
Thorsd schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:24:
[...]

Als het te snel warm wordt, kan je stooklijn lager. Ik heb bv 28 bij 10 buiten (ook radiatoren).
Dat is te simpel. Als je bij een Ta van 36 graden gewoon het minimale vermogen kwijt kan met je afgifte, dan gaat een lagere Ta alleen maar voor pendelen zorgen. Ook warmt je kamer even snel op als je bij een Ta van 36 of een Ta van 28 het minimale vermogen in je huis krijgt.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schrobbelbob
Thorsd schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:24:
[...]

Met externe thermostaat blijft de timer werken, maar kan je niet meer de stooklijn shiften. Tenzij je hem aansluit op het external control signaal. Maar dan gaat ook je SWW uit als de thermostaat het te warm vindt.
Ik krijg dan korte runs van minder dan 15 min omdat de Ta wordt overschreden, heb niet genoeg minimum afgifte verwacht ik. Kan daar natuurlijk voor kiezen maar misschien niet zo fijn voor de compressor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tranquility schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:42:
[...]

Dat zijn idd hele mooie verdelers. Het toeval wil dat ik zo'n zelfde RVS verdeler (Magnum?) op de bovenverdieping heb voor de radiatoren in de slaapkamers en badkamer, die nu ook niet meer gebruikt worden i.v.m. de airco's. Eerst zat daar een stalen verdeler die al aardig aan het roesten was. Toen de CV-ketel 2,5 jaar geleden vervangen werd heb ik die ook laten vervangen. Zoiets lijkt me dan ook wel mooi voor beneden, maar de oplossing van @Andrehj werkt dan ook als ik de aansluiting van de motor gebruikt. Blijkbaar bestaan er verlopen van zo'n aansluiting naar aansluiting voor buis?
Ik heb recent (dus in de kerstvakantie) nog iemand gezien die precies die verdeler had omgebouwd.
Dat was volgens mij in het algemene L/W WP topic, het Ecodan topic of in één van de twee Panasonic topics. Even (...) terugzoeken dus.

Pagina: 1 ... 116 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.