Sinds mei
dit vorig jaar de eigenaar van een goed geïsoleerde tussenwoning uit 2015. Na verschillende wp opties te hebben bestudeerd, ben ik overtuigd van de pana j series en sindsdien aan het meelezen in dit topic. Mooi om te zien dat er zoveel enthousiastelingen zijn.
Situatie:
- Tussenwoning uit 2015
- 134m2 woonopp en 500m3 inhoud
- Intergas HRE Kombi CV
- VVW op de begane grond en totaal 6 radiatoren op 1e en 2e
- 12 pv a 4800WP
- MV aanwezig
- Koken nu nog op gas
Het zicht op het huidige verbruik is ca. 800m3, maar dit is met selectief verwarmen, eigenlijk alleen de vvw op begane grond + radiator badkamer en nachtverlaging. Volgens de koevlaas methode kom ik dan uit op 3.9kW benodigd. Met twee opgroeiende kids, die op den duur ook hun eigen kamer willen verwarmen en een vrouw die heel graag in bad gaat, verwacht ik dat het verbruik op kan gaan lopen en zodoende ben ik voor de 7kW J series gegaan (better safe than sorry). Daarbij is het minimum vermogen van de 5Kw en 7kW gelijk.
Met mijn beperkte kennis heb ik een aantal vragen:
1) Gezien het een tussenwoning betreft, is geluid nogal een dingetje. M.i. is de beste plek voor de gevel naast de voordeur. De overburen bevinden zich op 25 meter afstand en de voortuin is 5 meter diep (blaasrichting). De geluidsproductie vwb erfgrens aan weerszijden heb ik vraagtekens bij - zie schets. De dichtstbijzijnde slaapkamerramen vd buren zitten op 6-7 meter. Ik zie in dit topic foto's van vergelijkbare situaties (@dekokkens), dus zou moeten kunnen. Er is budget voor een omkasting.
2) Mijn technische ruimte bevindt zich op zolder, hier zou plek zijn voor een boilervat. Moeten hier extra leidingen voor worden aangelegd? Of kan dit op bestaand leidingwerk? Het is namelijk zo goed als onmogelijk extra leidingwerk aan te leggen vanaf bg naar zolder. Een andere optie is dan een WP boiler, maar begrijp dat deze nogal kunnen resoneren (er komt een slaapkamer naast de technische ruimte). Mocht een WP boiler toch de enige optie zijn voor SWW, dan is 7kW voor de pana een overkill lijkt mij?
3) Ik begrijp dat de 7kW al eerder hogere frequenties vrijgeeft dan de 5kW (bij de J serie), dat is juist wat ik niet wil (ivm geluid), kan dit dmv buitentemp grens te aam te passen gereguleerd worden?
4) Ik wil graag gefaseerd van het gas af. Ik begrijp uit OP dat het mogelijk is om de CV alleen SWW te laten doen en de pana verwarmen? Kom ik dan weg met enkel een terugslapklep ivm pendelen? De boiler zou dan op een later moment komen.