WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Na 8 maanden wachten is onze nieuwe 7kW J serie geleverd en hebben ik deze inmiddels geinstalleerd.
De warmtepomp is aangesloten op de vloerverwarming, 70m2 over 8 groepen.
Voor nu heb ik de warmtepomp direct aangesloten op de vloerverwarming verdeler, zonder buffervat.
Deze is wel aanwezig, maar als het niet nodig is gebruik ik hem liever niet.
Hij draait op een delta T van 5 graden, de pompflow is 10l/m compressor draait op 19 Hz de stooklijn is -10 - 35
15 - 26.
Op dit moment is de gevraagde Ta 28 gr, de huidige Ta loopt nu op naar 30.25gr en de Tr naar 26.
Ik vraag mij af wat de voorwaarde is voor de warmtepomp om af te slaan?
:strip_exif()/f/image/sndA80VVweFOUpnUgiuEgWS9.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan kan ik dat ook nog proberen.t.oswald schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:58:
[...]
Ik gebruik die timer niet, maar heb ik niet ergens gelezen dat je hem op de controller OF in de Cloud moet instellen en niet op beiden?
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3
Dacht 30 min 2gr boven target.John lamers schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:59:
Hallo Tweakers,
Na 8 maanden wachten is onze nieuwe 7kW J serie geleverd en hebben ik deze inmiddels geinstalleerd.
De warmtepomp is aangesloten op de vloerverwarming, 70m2 over 8 groepen.
Voor nu heb ik de warmtepomp direct aangesloten op de vloerverwarming verdeler, zonder buffervat.
Deze is wel aanwezig, maar als het niet nodig is gebruik ik hem liever niet.
Hij draait op een delta T van 5 graden, de pompflow is 10l/m compressor draait op 19 Hz de stooklijn is -10 - 35
15 - 26.
Op dit moment is de gevraagde Ta 28 gr, de huidige Ta loopt nu op naar 30.25gr en de Tr naar 26.
Ik vraag mij af wat de voorwaarde is voor de warmtepomp om af te slaan?
[Afbeelding]
Dank voor de reactie ecn1985.
ik had iets gelezen over geduld, das niet mijn sterkste kant dus.
Dat probleem heb ik zelf ook, maar ik kan nu naar 5 weken gebruik wel zeggen dat geduldig zijn vaak de betere optie is als snel achter elkaar een aantal dingen aan te passen.John lamers schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:16:
Dat zou zo maar es kunnen kloppen, hij is zojuist afgeslagen![]()
Dank voor de reactie ecn1985.
ik had iets gelezen over geduld, das niet mijn sterkste kant dus.
Morgen de laatste koppelingen persen en dan vullen en starten! Helaas te weinig foto's, als de installatie klaar is zal ik nog wat foto's maken.
De gas CV kan in elk geval niet meer verwarmen, die heb ik nu aangepast op sww only. Toch mooie afsluiter van het jaar.
Vanavond keek ik in de service cloud en zag een rare piek rond 1740.
Je ziet de de compressor op toeren komt, maar de pomp toert niet op net als om 1520.
De compressor draait vervolgens 10 min om dan te stoppen.
Waarom doet de wp dit?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N5gxyc59S6W0wACfh5eBMDk1.jpg?f=user_large)
Gr John
Maar verder?, de hele dag draait de wp hierzo op 19/ 20 Hz... mss dat de wp even wil optoeren net als wij ons even uitrekken.
[ Voor 49% gewijzigd door natural colour op 31-12-2022 19:11 ]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
- Ta moet met alleen radiatoren redelijk hoog om afgifte mogelijk te maken (stooklijn nu op 38/10 41/-5 en via softstart middels NR/heishamon wordt deze nog verder verhoogd);
- Doordat je met radiatoren geen buffer hebt is een redelijk constante binnentemperatuur bij buitentemperaturen van 5 graden of hoger alleen te krijgen met redelijk korte runs (~ 1 uur).
Nu constateer ik dat ‘de kabouters’ natuurlijk het/hun standaard gedrag vertonen en bij aanvang proberen z.s.m. de gevraagde Ta te bereiken en ondanks pogingen dit via NR/heishamon te onderdrukken er altijd een half uur een flink (veel te hoog) vermogen wordt opgewekt.
Mijn vraag is dan ook: hoe zou ik ‘t voor elkaar kunnen krijgen dat de WP direct (of in elk geval binnen 10 minuten oid) op z’n laagste vermogen (frequentie 19/20 Hz) gaan werken? Is gebruik van Demand Control hiervoor de uitgelezen weg? Of is ‘t toch de manipulatie van de Ta zoals NR/heishamon dat doet? Of zijn er nog andere wegen?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Hij draait. Helaas zijn de twee knieën die op de pomp zelf gemonteerd zitten niet lekdicht dus die moeten nog een keer. Rest wel allemaal netjes lekdicht en hij lijkt wel flink flow te kunnen maken (8 groepen vvw, pomp draaide bij ontluchten op ~32 l/min).Beekforel schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:56:
Pittig dagje klussen maar de installatie is voor 90% klaar. We hadden wat tegenslag met het opboren van de gaten door de vloer richting de vloerverwarmingsverdeler, beton was harder dan gedacht.
Morgen de laatste koppelingen persen en dan vullen en starten! Helaas te weinig foto's, als de installatie klaar is zal ik nog wat foto's maken.
De gas CV kan in elk geval niet meer verwarmen, die heb ik nu aangepast op sww only. Toch mooie afsluiter van het jaar.
Die knieën ga ik nog even opnieuw erop draaien, toch maar Loctite 55 ipv teflon toepassen. Het gutst er niet uit gelukkig, dus mooi klusje voor morgen.
Ik had verder nog niets gedaan met de rubber dopjes aan de onderkant, maar het viel mij op dat uiterst links condensvocht uitkomt wat buiten m'n grindbakje komt. Kan ik in de gaten daar die rubber dopjes drukken zodat het iets meer naar het midden eruit komt?
Nu alle settings uitvogelen, ondanks dat ik al maaaanden meelees en het meeste wel bekend voorkomt is het toch best veel.
[ Voor 5% gewijzigd door Beekforel op 01-01-2023 14:02 ]
gaten niet dichtdrukken tenzij je panverwarmer gebruikt.Beekforel schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:01:
[...]
Ik had verder nog niets gedaan met de rubber dopjes aan de onderkant, maar het viel mij op dat uiterst links condensvocht uitkomt wat buiten m'n grindbakje komt. Kan ik in de gaten daar die rubber dopjes drukken zodat het iets meer naar het midden eruit komt?
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Op de grafiek van de afgelopen 12 uur kun je dat goed zien.
:strip_exif()/f/image/p2BrZWAz5UKZZjzGFOaJhR0K.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik de grafiek van het elektrisch vermogen er naast leg valt wel op dat de pieken wel steeds lager worden, hij lijkt wat te onthouden voor de volgende run.
:strip_exif()/f/image/vdcplO4DWxjC11YLFTOSr3d4.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben vandaag maar begonnen met mijn houkachel test. ook dat lijkt goed te werken.
Ik heb een hout CV kachel waarmee ik het water in het CV systeem kan verwarmen, en een 175L warmwater boiler.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L9x9jKtWNSdEw7SFngAufCOu.jpg?f=user_large)
Bij mij gaat ‘t net goed met opvang defrost water maar ik heb ook wel even gedacht de meest linker gaten af te dichten. Moet kunnen denk ik, kwestie van doen maar dan ook wel in de gaten houden bij een vochtige periode rond ‘t vriespunt.Beekforel schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:01:
[...]
Nu alle settings uitvogelen, ondanks dat ik al maaaanden meelees en het meeste wel bekend voorkomt is het toch best veel.
Uitvogelen van settings ben je idd wel ff mee bezig.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
die gaten zitten er niet voor niets. iemand heeft daarover nagedacht en panasonic heeft besloten geld te spenderen in fabrikage om die gaten daar te maken.blb4 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:17:
[...]
Bij mij gaat ‘t net goed met opvang defrost water maar ik heb ook wel even gedacht de meest linker gaten af te dichten. Moet kunnen denk ik, kwestie van doen maar dan ook wel in de gaten houden bij een vochtige periode rond ‘t vriespunt.
Uitvogelen van settings ben je idd wel ff mee bezig.
de afdichtrubbertjes mogen alleen gebruikt worden icm een panverwamer en afvoer.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Hoi John,John lamers schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:46:
Het was mij ook al opgevallen dat hij start met wat veel vermogen.
Op de grafiek van de afgelopen 12 uur kun je dat goed zien.
[...]
Wij kunnen het wel goed zien, maar zelfs met mijn 2 jaar ervaring met de Service Cloud kan ik nog niet goed zien wat ik nu eigenlijk zie. Je moet echt de legenda rechts van de grafiek met de verklaring van kleuren en linker- of rechter Y-as er bij laten. Kleuren, links- of rechts, getallen langs de assen zijn afhankelijk van wat je laat zien, wat het maximum was en in welke volgorde je die aanvinkt.
Mijn buitenunit staat op het dak en het buffervat heeft een slangaansluiting. Nu kan ik die natuurlijk gebruiken, maar dan kan ik de drukmeter in mijn buitenunit natuurlijk niet zien. Heen en weer over de trap leek mij ook weer niet zo handig
daarom zet je ook een manometer bij je vulpunt....wervisser schreef op zondag 1 januari 2023 @ 20:05:
Hoe vullen jullie de buitenunit eigenlijk? Verderop staat een warmtepomp waarbij de buitenunit een vulopening heeft.
Mijn buitenunit staat op het dak en het buffervat heeft een slangaansluiting. Nu kan ik die natuurlijk gebruiken, maar dan kan ik de drukmeter in mijn buitenunit natuurlijk niet zien. Heen en weer over de trap leek mij ook weer niet zo handig

Ja, dat kan natuurlijk ook jaflippy schreef op zondag 1 januari 2023 @ 20:06:
[...]
daarom zet je ook een manometer bij je vulpunt....
Met 2 personen vullen dan.wervisser schreef op zondag 1 januari 2023 @ 20:05:
Hoe vullen jullie de buitenunit eigenlijk? Verderop staat een warmtepomp waarbij de buitenunit een vulopening heeft.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Het is ook niet dat je het systeem vaak bijvult, zelf gebruik ik het vulpunt bij de VV verdeler werkt prima, moet je idd wel een aantal x op en neer naar de pomp om de druk af te lezen. Bij mij is dat maar een meter of 4 verderop.
Heb je de warmtepomp op het dak erboven staan dan is daar dus minder druk. 10 meter hoogteverschil = 1 bar.
Zou ik de installatie zuiniger kunnen krijgen door bijv in nacht (daltarief) in winterseizoen te laten bijwarmen? En in zonnepanelen seizoen juist pas laten doen als middag schijnt, dit zal wel wat opleveren toch? Of gaat dit niet werken? Dank voor tips en ben nieuw dus vandaar de vragen
Ik zit met het volgende. Sinds een kleine twee jaar verwarm ik mijn huis met drie MHI L/L warmtepompen. Twee van 2.5 kW in de slaapkamer en werkkamer en één 3.5kW in de woonkamer beneden. Dit gaat op zich prima en kunnen de airco's het prima aan, ook bij vorst.
Ik heb mijn huidige woning (klein vrijstaand huis) van bouwjaar 1900, welke in 2019 geheel is gerenoveerd en geïsoleerd, gekocht in 2020. Door de vorige eigenaar is er met de renovatie op de gehele begane grond een nieuwe vloer met vloerverwarming gelegd. Dit betreft een L-vormige woonkamer met open keuken incl. hal en toilet met een oppervlakte van ca. 55m2. Op de verdieping boven drie kamers met radiatoren en een verticale design radiator in de badkamer welke allemaal aangestuurd werden door de CV ketel die nog boven hangt maar nu alleen nog dienst doet voor SWW.
Nu ik de vloerverwarming vanwege het verwarmen met de airco's niet meer gebruik mis ik eigenlijk best wel het comfort. Omdat ik dat best wel zonde vind zat ik dus te denken om een Panasonic monoblock (MDC05J3E5) te installeren. Ook omdat het relatief simpel aan te sluiten is aan mijn vloerverwarming waarvan de verdeler in de trapkast zit die op zijn beurt weer grenst aan de buitengevel, waar de Panasonic dan zou komen te staan. Relatief korte lijntjes dus.
Omdat het een redelijke kleine vloeroppervlakte (55m2) betreft denk ik dat ik makkelijk uit zou kunnen komen met de lichtste monoblock van 5kW. Daarnaast zou ik daar misschien alleen nog de verticale design handdoekradiator van de badkamer op kunnen aansluiting, maar dat is niet echt noodzakelijk omdat er al een infraroodpaneel aan de muur hangt dus ik vermoed met 5kW voldoende capaciteit te hebben. De andere radiatoren in de kamers boven worden niet meer gebruikt aangezien ik daar volledig met airco's verwarm.
Maar nu komt het, omdat ik volledig van het gas af wil heb ik een 200 liter warmtepompboiler voor het SWW in bestelling staan. Vanwege de lange levertijd zou ik deze nog kunnen cancelen en daarvoor in de plaats een 200 liter RVS boilervat kunnen bestellen die dan wordt aangesloten op de Panasonic.
Wat is wijsheid? Is dit een strak plan, of kan ik beter de wpb behouden naast de Panasonic? De wpb komt dan in het CV hok te staan op de eerste verdieping, die pal boven de trapkast zit. Ik weet nog niet in hoeverre een wpb lawaai gaat geven (houten vloer en muren met gipswanden), dus evengoed kan ik daar wellicht beter een boilervat plaatsen die aangesloten kan worden op de Panasonic. Het leidingwerk ligt er immers al en in principe zal de Panasonic zo'n vat denk ik sneller opwarmen dan een wpb.
Klopt mijn redenatie dat 5kW genoeg is in combinatie met een 200 liter boilervat voor SWW? Ben benieuwd naar ideeën en/of suggesties.
Gezien je het aantal kinderen noemt, ga ik ervan uit dat je geen buffertvat bedoelt maar een boiler voor sanitair warm water? Een buffervat is bedoeld voor systeemscheiding en opslag van energie voor bijvoorbeeld vloerverwarming.ChrisAB schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:44:
Ik zit sinds 5 weken in nieuwbouw huis, 2 onder 1 kap met Panasonic lucht warmtepomp. Buffer vat van rond 200 liter ivm gezin, 2 (jonge) kinderen.
Zou ik de installatie zuiniger kunnen krijgen door bijv in nacht (daltarief) in winterseizoen te laten bijwarmen? En in zonnepanelen seizoen juist pas laten doen als middag schijnt, dit zal wel wat opleveren toch? Of gaat dit niet werken? Dank voor tips en ben nieuw dus vandaar de vragendank
Weet niet of je in Nederland of België woont. De vraag is of je in Nederland 's nachts nog daltarief hebt nu er sinds vandaag een prijsplafond is? Tweede is dat je COP bij de lagere buitentemperatuur in de nacht aanzienlijk lager ligt dan overdag. Het vergt een rekensom om uit te vinden of het iets uit zou maken om je boiler in de nacht bij te warmen. Vermoedelijk alleen als je bijwarmt met een spiraal (COP1), maar niet bij gebruik van de warmtepomp. Zonder verdere kennis van je type Panasonic, energiecontracten, merk en type boiler, en salderingsmogelijkheden lijkt het me een uitdaging om tips te geven.
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
Wanneer ik die berekening probeer op mijn situatie kom het niet echt mooi uit, of ik doe wat verkeerd?Een basis stooklijn bepalen:
- Bepaal bij welke temperatuur je minimale afgifte is bij een warm huis. (In mijn geval 26 graden)
- Bepaal bij welke temperatuur je maximale afgifte is in een warm huis. (In mijn geval 42 graden)
Deze twee waarden zijn redelijk vast. Zodra deze bekend zijn kun je zoeken naar de buitentemperaturen waarop je woning minder warmte nodig heeft dan de minimale hoeveelheid warmte die de warmtepomp kan leveren.
Bij een H-serie 5kW Monoblock is dat ongeveer 1.4 kW warmte.
Dit zou je kunnen doen op basis van gewogen graaddagen. Hoeveel m3 gas heb je per graaddag gebruikt (zie mindergas.nl)
In mijn voorbeeld heb ik voor een stookdag zonder houtkachel ongeveer 0.5m3 per graaddag nodig. Als ik dat * 8 kWh doe (hoge stooktemperatuur van de ketel, slecht rendement) en dat deel door 24 uur kom ik uit op een verbruik per graaddag van 155W/graaddag.
We gaan uit van een stookgrens van 18 graden stookgrens, in overeenkomst met mindergas.
We delen het minimale vermogen van de 5kW monoblock van 1400 Watt door 155W/graaddag = 9 graden. Dat betekend dat mijn bovengrens voor de stooklijn 18-9=9 graden wordt.
Voor de ondergrens doen we hetzelfde maar dan met het maximale vermogen. Ik hou een beetje marge in de afgifte dus ik reken met 4500 Watt maximale afgifte. 4500W / 155W/graaddag = 29 graden onder de stookgrens. 18 graden stookgrens - 29 graden = -11 graden ondergrens.
Een uitgangspunt voor de stooklijn zou dan zijn: Watertemperatuur 26 graden @ 9 graden buitentemperatuur / 42 graden @ -11 graden buitentemperatuur.
0,204 m³ per gewogen graaddag (2022) * 8000 / 24 = 68
1400 / 68 = 20,59
18-20 = -2
Begin ik verkeerd? Ik zou ook van 2021 uit kunnen gaan, toen zaten we op 0,250 ongeveer.
Ik zit nu op 34 @ -11 / 23 @ 12, was begonnen met 34 @ -11 / 23 @ 9 maar daarmee heeft hij de hele nacht niets gedaan terwijl het nu wel iets te kil is in huis.
Delta T van 5 naar 4 gezet. Maar hij draait nu alweer op 25 uit, 21 in dus zal nog wel verder omlaag moeten.
[ Voor 5% gewijzigd door Beekforel op 02-01-2023 06:40 ]
Het is in de nacht niet altijd koeler dan overdag, het heeft dus zin om dán te stoken wanneer dat het (a) buiten relatief warm is, en of (b) elektrische energie goedkoop is (denk ook aan je eigen zonnepanelen)ChrisAB schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:44:
Ik zit sinds 5 weken in nieuwbouw huis, 2 onder 1 kap met Panasonic lucht warmtepomp. Buffer vat van rond 200 liter ivm gezin, 2 (jonge) kinderen.
Zou ik de installatie zuiniger kunnen krijgen door bijv in nacht (daltarief) in winterseizoen te laten bijwarmen? En in zonnepanelen seizoen juist pas laten doen als middag schijnt, dit zal wel wat opleveren toch? Of gaat dit niet werken? Dank voor tips en ben nieuw dus vandaar de vragendank
In een nieuwe woning is de isolatie zo goed dat bij overdag warm stoken het huis in de avond en nacht geen verwarming nodig heeft, zeker met stenen muren als buffer.
En naar de richting van gecontroleerd en verspreid stroom verbruiken moeten wij meer en meer naar toe, niet alleen voor verwarmen maar ook voor het laden van een e-auto, drogen, wassen enzovoort.
Ik ben óók benieuwd in hoeverre de warmtepompen van Panasonic hiervoor geschikt zijn, en wat je daarvoor aan bepaalde hard en software moet hebben.
Daarbij moet de bediening van zo'n systeem niet alleen weggelegd zijn Tweakers-nerds maar voor (vrijwel) iedere gebruiker.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Buffervat? Ik denk dat je boiler bedoelt.ChrisAB schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:44:
En het verschil tussen dag- en nachttarief is verwaarloosbaar klein terwijl het verschil in COP tussen dag en nacht doorgaans veel groter is.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Oh? Hier komt het 2-3 keer per jaar voor dat het een keer 's nachts iets warmer is dan overdag, maar de resterende 362 dagen is het hier echt wel overdag warmer.natural colour schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:05:
[...]
Het is in de nacht niet altijd koeler dan overdag
Er zit Smart Grid functionaliteit in de optionele uitbreidingskaart CZ-NS4P.natural colour schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:05:
[...]
En naar de richting van gecontroleerd en verspreid stroom verbruiken moeten wij meer en meer naar toe, niet alleen voor verwarmen maar ook voor het laden van een e-auto, drogen, wassen enzovoort.
Ik ben óók benieuwd in hoeverre de warmtepompen van Panasonic hiervoor geschikt zijn, en wat je daarvoor aan bepaalde hard en software moet hebben.
Daarbij moet de bediening van zo'n systeem niet alleen weggelegd zijn Tweakers-nerds maar voor (vrijwel) iedere gebruiker.
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
Je mist hierbij de natuurkundige wet van Pascal. “Een druk op een vloeistof uitgeoefend plant zich in alle richtingen even sterk voort” Hetgeen wil zeggen dat de druk boven even hoog is als beneden. Dit moet je vergelijken met een slang waarmee je een bad laat leeglopen, je zuigt er eerst even aan en dan loopt het verder leeg terwijl hij gewoon over de rand hangt, de uitloop moet wel altijd onder het niveau van het bad blijven.Wolly schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:27:
Wel even goed bedenken dat de locatie van je manometer niet de druk weergeeft van je gehele systeem![]()
Heb je de warmtepomp op het dak erboven staan dan is daar dus minder druk. 10 meter hoogteverschil = 1 bar.
Plus het hoogteverschil, wat inderdaad 1 bar per 10 meter is. De wet van Pascal geldt los van zwaartekracht (massa) en dus alleen bij gelijke hoogte.KaDoos schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:58:
[...]
Je mist hierbij de natuurkundige wet van Pascal. “Een druk op een vloeistof uitgeoefend plant zich in alle richtingen even sterk voort” Hetgeen wil zeggen dat de druk boven even hoog is als beneden. Dit moet je vergelijken met een slang waarmee je een bad laat leeglopen, je zuigt er eerst even aan en dan loopt het verder leeg terwijl hij gewoon over de rand hangt, de uitloop moet wel altijd onder het niveau van het bad blijven.
Anders gezegd, de wet van Pascal geldt als men de zwaartekracht verwaarloost. (en temperatuurverschil)
Denk dat je hier per ongeluk zwaartekracht op het water uitschakelt. Er zit wel degelijk een delta in de druk.KaDoos schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:58:
[...]
Je mist hierbij de natuurkundige wet van Pascal. “Een druk op een vloeistof uitgeoefend plant zich in alle richtingen even sterk voort” Hetgeen wil zeggen dat de druk boven even hoog is als beneden. Dit moet je vergelijken met een slang waarmee je een bad laat leeglopen, je zuigt er eerst even aan en dan loopt het verder leeg terwijl hij gewoon over de rand hangt, de uitloop moet wel altijd onder het niveau van het bad blijven.
Anders zou je op zee, als je de diepte in gaat, ook geen toename zien (zou wel makkelijk zijn).
Het feit dat je bad leegloopt, komt juist door zwaartekracht.
De toename in druk is doordat het water bovenin op het water onderin drukt. Daar doe je niets aan.
De cv/warmtepomp pomp ziet hier niets van omdat deze druk zowel voor als achter de pomp heerst (als hij uitstaat).
Dus de wet van Pascal is nog steeds waar. De druk plant zich in alle richtingen voort. Hier wordt alleen het “gewicht” van het water aan toegevoegd.
Vulpunt en drukmeter op andere verdieping dan de CV-ketel
Er zijn situaties dat het vulpunt en de drukmeter van uw CV-ketel op een verdieping lager zitten dan uw CV-ketel. Uw CV-ketel staat bijvoorbeeld op zolder en de vulkraan en drukmeter in de garage of berging. In dat geval geeft de drukmeter een hogere druk weer dan de daadwerkelijke druk in de CV-ketel. Houdt er rekening mee dat elke meter hoogteverschil, 0,1 bar druk meer weergeeft. Een rekenvoorbeeld: de drukmeter geeft 1,5 bar weer. Uw CV-ketel is 5 meter hoger gelegen. Dan is de daadwerkelijke druk in uw CV-ketel dus 1 bar. In dit geval dient u uw CV-ketel bij te vullen, omdat de meter tussen de 1,5 en 2 bar moet staan.
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
Wat kan je extra met deze module? Ook extra functies icm zonnepanelen?Tiesert schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:19:
[...]
Er zit Smart Grid functionaliteit in de optionele uitbreidingskaart CZ-NS4P.
Inmiddels draait de WP sinds vanmorgen 6:30 uur. Temperatuur in huis wel weer hersteld nu, delta T is 3,5 op dit moment... (25 in, 22 uit). Zou verwachten dat hij dan wel een keer uitgaat nu?Beekforel schreef op maandag 2 januari 2023 @ 06:36:
In de topicstart staat het volgende:
[...]
Wanneer ik die berekening probeer op mijn situatie kom het niet echt mooi uit, of ik doe wat verkeerd?
0,204 m³ per gewogen graaddag (2022) * 8000 / 24 = 68
1400 / 68 = 20,59
18-20 = -2
Begin ik verkeerd? Ik zou ook van 2021 uit kunnen gaan, toen zaten we op 0,250 ongeveer.
Ik zit nu op 34 @ -11 / 23 @ 12, was begonnen met 34 @ -11 / 23 @ 9 maar daarmee heeft hij de hele nacht niets gedaan terwijl het nu wel iets te kil is in huis.
Delta T van 5 naar 4 gezet. Maar hij draait nu alweer op 25 uit, 21 in dus zal nog wel verder omlaag moeten.
RTFMChrisAB schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:37:
[...]
Wat kan je extra met deze module? Ook extra functies icm zonnepanelen?
wat jullie denk ik zoeken zijn energiemanagers (@natural colour en jij) dat staat nog in de kinderschoenen, maar dit topic gaat daar niet over dus graag die discussie elders voortzetten.
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
0-10V vraaggestuurd signaal, o.a. voor zwembed, buffervat aansturing, zonnecollector, automatisch switchen tussen verwarmen en koelen, twee verschillende zones bedienen, smart grid ready en externe compressor schakeling. Volgens mij zijn deze functies al als inactief (grijs) zichtbaar in de Pana service cloud. De Heishamon kan bepaalde functies van de uitbreidingskaart ook emuleren.ChrisAB schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:37:
[...]
Wat kan je extra met deze module? Ook extra functies icm zonnepanelen?
[ Voor 8% gewijzigd door Tiesert op 02-01-2023 15:00 ]
Trek ik het boete kleed aan.sjimmie schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:09:
[...]
Plus het hoogteverschil, wat inderdaad 1 bar per 10 meter is. De wet van Pascal geldt los van zwaartekracht (massa) en dus alleen bij gelijke hoogte.
Anders gezegd, de wet van Pascal geldt als men de zwaartekracht verwaarloost. (en temperatuurverschil)
Verhaal van @pgeene is nog iets beter.
[ Voor 20% gewijzigd door KaDoos op 02-01-2023 15:07 ]
Voor wat vergeeft hoge druk systemen heb je “soort van gelijk”WET VAN PASCAL
"De druk in een bepaald punt van de vloeistof hangt niet af van de richting van het vlak waarop deze druk werkt"
Dit betekent dat in een willekeurig punt van de vloeistof de druk alzijdig even groot is. Dit impliceert dat als de druk in een bepaald punt van de vloeistof bekend is, de kracht op een vlak met willekeurige oriëntatie in dat punt te berekenen valt.
Hoe groot is nu die druk in een in rust verkerende vloeistof?
In een vloeistof heerst in het algemeen in elk punt een andere druk. Bij homogene en onsamendrukbare vloeistoffen die in rust verkeren, heerst onder invloed van de zwaartekracht over de verticaal een druk welke lineair afhankelijk is van de afstand tot het vrije vloeistof oppervlak: de hydrostatische druk.
We bewijzen dat de hydrostatische druk lineair met de diepte toeneemt.
In de figuur is het assenstelsel zodanig gekozen dat het vlak Oxy in het vrije vloeistof oppervlak gelegen is.
Aan het oppervlak werkt de atmosferische druk po.
Denk dat daar de verwarring van komt.
Dit is echter alleen bij hoge druk systemen acceptabel. Dat is niet toe te passen bij 10m hoogte met een werkdruk van maar circa 2 bar.Bij praktische toepassingen van bijvoorbeeld een hydraulische cilinder is bijna altijd (rho)gh velen malen kleiner dan de druk toename door diepte, zodat deze term in de vergelijking verwaarloosd mag worden.
[ Voor 7% gewijzigd door pgeene op 02-01-2023 15:21 ]
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
Als aanvulling: bij de serieuze opwekking van elektriciteit uit waterkracht zetten ze de turbine onderaan een lange leiding naar het bassin boven. Een turbine of waterrad bovenaan levert nauwelijks energie.pgeene schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:19:
Misschien betere uitleg
[...]
Voor wat vergeeft hoge druk systemen heb je “soort van gelijk”
[...]
Dit is echter alleen bij hoge druk systemen acceptabel. Dat is niet toe te passen bij 10m hoogte met een werkdruk van maar circa 2 bar.
Klopt natuurlijk, denk maar aan de luchtdrukmeting met een waterkolom van 10 m, nog wel gedaan in het trappenhuis van school.pgeene schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:19:
Misschien betere uitleg
[...]
Voor wat vergeeft hoge druk systemen heb je “soort van gelijk”
[...]
Dit is echter alleen bij hoge druk systemen acceptabel. Dat is niet toe te passen bij 10m hoogte met een werkdruk van maar circa 2 bar.

Nee dat zijn open leidingen, maar ik heb mijn fout al toegegeven.FransvWoerkom schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:33:
[...]
Als aanvulling: bij de serieuze opwekking van elektriciteit uit waterkracht zetten ze de turbine onderaan een lange leiding naar het bassin boven. Een turbine of waterrad bovenaan levert nauwelijks energie.
Verder maar weer on topic gaan.
Ja, dat kan John. Ik heb hem ook op -2C staan. Even met de controller de Pana uitzetten en instellen. Weet niet uit mijn hoofd of je daar de niet-zo-geheime toetsencombinatie voor nodig hebt.John lamers schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:17:
Ik vraag mij af of de interne thermostaat in de controler ook te ijken is, volgens de controler is het op dit moment 22 graden in huis, maar volgens een goede thermometer die naarst de controler hangt is het maar 20.33 graden.
[ Voor 9% gewijzigd door Tiesert op 02-01-2023 18:59 ]
Tiesert schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:06:
[...]
Ja, dat kan John. Ik heb hem ook op -2C staan. Even met de controller de Pana uitzetten en instellen. Weet niet uit mijn hoofd of je daar de niet-zo-geheime toetsencombinatie voor nodig hebt.
:strip_exif()/f/image/RDCQb6mKUj3pdSWjcAzcmkTB.jpg?f=fotoalbum_large)
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Is het requesten van een defrost hier handig voor?
Ik denk dat als je pumpflow_mode rate op 'max flow' zet en vervolgens de max flow zo hoog mogelijk en je de temp curve/direct helemaal omhoog zet, dat die dan maximaal gaat rammenBeekforel schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:28:
Kan ik de WP gecontroleerd een tijdje op vol vermogen laten draaien? Ik wil graag weten hoe hij zich dam gedraagt qua geluid en eventuele vibraties, en misschien leidingruis oid.
Bij veel warmtepompen is het geluid bij max vermogen bij +10 heel anders als bij -5, dus dit wordt geen valide test.Beekforel schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:28:
Kan ik de WP gecontroleerd een tijdje op vol vermogen laten draaien? Ik wil graag weten hoe hij zich dam gedraagt qua geluid en eventuele vibraties, en misschien leidingruis oid.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
:strip_exif()/f/image/Hr91cXXAbPN7YIEolfRhOOtz.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een vraag over bovenstaande instelling, outdoor temperature for heater on 0 gr.
Betekend dit dat de backup heater altijd aan gaat bij 0 graden? ook al draait de wp goed en wordt de target temp. van het water gewoon gehaald.
Als dat zo is, kun je dan niet beter de instelling lager zetten, bijvoorbeeld -7 en dan de instelling heater on delta T of target temp. -7.
Zo gaat de backup heater niet onnodig aan toch?
Het buiten kouder is dan 0 graden
De aanvoertemperatuur 30 minuten met 4 graden onder de ingestelde waarde blijft.
Hij gaat weer uit als de waarde minder als 2 graden van de ingestelde waarde komt.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Als het EN is zou de heater bij normaal bedrijf niet aan gaan, dat zou ik ook niet willen.
boven de ingestelde 0 graden buiten gaat de heater niet aan.
En zolang de delta tussen gevraagde en werkelijke Ta onder de 4 graden blijft gaat hij ook niet aan.
Pas als het buiten onder nul is en de werkelijke Ta blijft langer dan 30 minuten minstens 4 graden onder de ingestelde Ta zal de heater gaan bij-verwarmen.
Echter voor een defrost geldt dan weer een heel ander verhaal, waarvoor de heater ook kan worden aangesproken onder hele andere voorwaarden.
Pas als het zo koud is dat de wp het huis niet meer warm kan houden en de temp. Onder de target komt zou ik hem aan willen.
Bij mij valt het namelijk niet op omdat ik een domme meter heb. Zou jammer zijn als ik er na een week vorst achter kom dat de heater 24/7 heeft gedraaid. Voor een defrost vind ik het niet erg, dat is volgens mij vrij beperkt.
Deze instelling is niet van invloed op de defrosts. Heeft alleen invloed op de normale werking van de Wp. Ik heb hem zelf op -10 staan.John lamers schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:32:
Duidelijk, dat is ook wat ik wil. Als de wp in bedrijf is gaat de heater niet aan, ook niet als het onder 0 is.
Pas als het zo koud is dat de wp het huis niet meer warm kan houden en de temp. Onder de target komt zou ik hem aan willen.
Bij mij valt het namelijk niet op omdat ik een domme meter heb. Zou jammer zijn als ik er na een week vorst achter kom dat de heater 24/7 heeft gedraaid. Voor een defrost vind ik het niet erg, dat is volgens mij vrij beperkt.
TaBeekforel schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:55:
Ik kan uit het gedrag niet helemaal herleiden waar de stooklijn nou op draait, gaat dit over de watertemperatuur die de warmtepomp eruit stuurt of die hij terugkrijgt?
Wat een ontzettend leuk en waardevol topic! Zoals zo vaak hier op tweakers, haha. Zodra ik wat meer praktijkkennis heb hoop ik ook mee te helpen
- vrijstaand huis, uit 1980, net gerenoveerd. Dak Rd6, vloer en nieuwe muren Rd 4,5 en grotendeels triple glas. Spouwmuur was helaas niet mogelijk, deels voorzetmuur, maar zo'n 10m woonkamermuur is nog origineel a Rd ±1,5.
-80m² begane grond met vloerverwarming, boven 4 kamers (nageïsoleerd) met radiatoren. 3x origineel en op de werkkamer een Jaga. In de badkamer is geen verwarming. Decentrale wtw ventilatie voor begane grond, boven met ventilatiestanden op de ramen. Vv draait nu 24 Tr bij 8°C buiten. Als ik dan een normale thermostaatknop volledig open zet boven, wordt de kamer verwarmd tot 17,5. Voor nu is dat prima, ik ben benieuwd wat er gebeurt met een hogere flow. Boosters zijn in de toekomst ook nog een optie en mocht dat niet genoeg zijn kan ik zelf nog wel een radiator vervangen denk ik.
Cv-Leiding voor verdieping loopt met 22mm naar de zolder, daar uitgesplitst in 2x15mm. Die vervolgens beide nog eens splitsen naar de radiatoren. Kom ik daarmee nog in de problemen?
- met warmtepompweetjes was ik op 45 à 50W/m² ongeveer gekomen. Voor alleen begane grond + 1 kamer boven (gemiddelde situatie) 4,5 kW. Alle kamers totaal 6 à 7kW. Koevlaas methode is lastiger, omdat de renovatie zo kort geleden is dat ik nog geen echte data heb. We hebben een pelletkachel, dus mocht het niet helemaal uitkomen bij - 10°C is dat niet zo'n probleem.
Het plan: 7kW monoblock (J-serie?) en cv-ketel eerst nog houden voor SWW. Dan kunnen we even inschatten of de Pana het SWW erbij kan doen of er een wpb moet komen en bovendien willen we de bijkeuken en garage nog aanpakken, terwijl hier waarschijnlijk de boiler moet komen staan. Dat kan dan in de komende jaren nog wel.
De uitdaging van het huis is dat de woonkamer vaak veel sneller op temperatuur is, terwijl de werkkamer dan nog wel verwarming nodig heeft.
Nu is dat opgelost met Tado knoppen, dit werkt perfect. De knop vraagt gewoon, waardoor de cv aanblijft. Minimumpompsnelheid van cv staat vrij hoog, waardoor er genoeg water doorstroomt naar de verdieping. Er zitten op dit moment geen driewegkleppen of andere dingen tussen, maar dat kan evt als dat nodig blijkt.
De beste oplossing lijkt me in mijn geval Tado te blijven gebruiken. Sommige mensen lijken succes te hebben met Tado ipv OpenTherm aan/uit aan te sluiten. Stooklijn bepaalt en de thermostaat geeft afhankelijk van zijn meting en/of die van de radiatorknop door of de pana aan moet blijven. Alternatief zou misschien zijn om net zoals t.oswald het te koppelen aan IFTTT. Nog geen ervaring mee, maar moet vast te leren zijn
Ik verwacht echter dat het niet meteen perfect draait en dat ik wat moet tweaken. Ik heb door het forum een behoorlijk idee aan wat voor knoppen ik kan draaien en wat het effect daarvan is, maar niet hoe ik dat het beste voor elkaar krijgen kan. Ik hoor mensen over kamstrup, scripts op verschillende manieren en prachtige manieren om data weer te geven in grafieken. Ik zie door de bomen het bos niet meer..
Ik wil voornamelijk Ta, Tr, delta T en flow wat kunnen instellen. En indien nodig 's de stooklijn shiften op ingestelde tijden (dat is effectiever dan nachtverlaging regelen met thermostaat, toch?). Slow starts en stooklijnen automatisch shiften heeft op dit moment nog niet zo mijn interesse. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Wat moet ik meenemen in mijn nog te bouwen systeem?
Dan de tweede vraag gaat over mijn verdeler. Ik heb nu een mengverdeler met eigen pomp en een soort radiatorknop op 40°C, waarboven hij zou gaan bijmengen - alleen heb ik cv zo ingesteld dat het daar niet boven komt. Die stuurt 6 groepen van tussen de 85 en 107m aan, ingeregeld door de installateur. HOH etc weet ik zo niet, maar is het aangelegd, dus ik verwacht de moderne standaarden. Totale flow ±12L/minuut. Ik lees hier verhalen over andere open of gesloten verdelers, maar verlies ik dan niet mijn optie om de flow van de vv lager te houden dan van het gehele systeem? Ik gok dat die nodig is. En hoe zit dat met het verschil in lengte tussen de groepen? Bovendien kun je nu heel simpel de flow boven tijdelijk verhogen door de thermostaat op de mengverdeler zodanig te verlagen dat ie tijdelijk gaat bijmengen. Dit zorgt volgens mij voor nog lagere flow in vv, dus nog meer flow boven. Radiatoren boven hebben ook geen voetventielen oid, dus daar is het ook lastig instellen. Wat is de beste optie? Hoe hebben anderen dat aangepakt qua verdeler?
En misschien nog een beetje off-topic, maar zijn er nog tips voor de isolatie van de buizen in de kruipruimte? Cv display geeft nu zo'n 6°C hoger aan dan de mengverdeler die 6m (door kruipruimte) verderop zit. Er zit goedkope buisisolatie omheen. Ik heb twee weken terug onder de buizen al reststukken PIR, om te voorkomen dat de buis in aanraking komt met de koude vloer, maar dit zorgde niet voor resultaat.
Oh en voor andere opmerkingen sta ik natuurlijk ook open. Ik heb geprobeerd de beginnersvragen zo goed mogelijk voor mezelf uit te zoeken, maar tips of verbeteringen zijn altijd welkom
[ Voor 4% gewijzigd door FoccodeJ op 04-01-2023 01:21 ]
Ik lees vrijwel altijd dat 'slimme' externe thermostaten niet samengaan met warmtepompen...
Weet je ook de afgifte van de vloerverwarming? is dat voldoende als je met pakweg 32 graden de vloer ingaat op een koude winterdag?
[ Voor 21% gewijzigd door natural colour op 04-01-2023 07:41 ]
De 6 graden temperatuurdaling zou niet alleen zijn doordat de buis door de koele kruipruimte loopt.
Ik had het zelfde met mijn Robot pompverdeler, en het was over toen ik de verdeler heb vervangen voor een pomploze robot verdeler. Ik zou de pompverdeler niet houden als ik jouw was.
Grafieken kun je laten plotten door de service cloud, daarvoor heb je verder geen extra hard of software nodig.
De instelling van Ta, Tr, delta T en stooklijn kunnen via controler of service cloud, hiervoor is ook geen extra hard of software nodig.
Als je de wp laat draaien op jouw huidige instelling zou het waarschijnlijk niet zo draaien dan met jouw cv ketel, bij mij werd de slaapkamer 22 graden. je zou dus waarschijnlijk wat groepen opnieuw moeten inregelen.
De temperatuur die de WP uit gaat (Ta) wordt gestuurd op basis van de buitentemperatuur.Beekforel schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:55:
Ik kan uit het gedrag niet helemaal herleiden waar de stooklijn nou op draait, gaat dit over de watertemperatuur die de warmtepomp eruit stuurt of die hij terugkrijgt?
En dan zal de waterpomp (die in de warmtepomp zit) zodanig proberen te gaan draaien dat het water weer terugkomt (Tr) op een temperatuur van Ta - dT. (*)
Ta = Temperatuur Aanvoer
Tr = Temperatuur retour
dT = Delta Temperatuur (dus verschil tussen Aanvoer en Retour)
(*) -> zolang je op dT stuurt, want je kan ook op Flow gaan sturen.
Toch snap ik het gedrag dan nog niet helemaal.sjimmie schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:10:
[...]
De temperatuur die de WP uit gaat (Ta) wordt gestuurd op basis van de buitentemperatuur.
En dan zal de waterpomp (die in de warmtepomp zit) zodanig proberen te gaan draaien dat het water weer terugkomt (Tr) op een temperatuur van Ta - dT. (*)
Ta = Temperatuur Aanvoer
Tr = Temperatuur retour
dT = Delta Temperatuur (dus verschil tussen Aanvoer en Retour)
(*) -> zolang je op dT stuurt, want je kan ook op Flow gaan sturen.
Stooklijn op 22 @ 12, 34 @ -11, dT op 4.
Op dit moment:
Tb = 11
Ta = 19
Tr = 19
De WP staat stil en het is frisjes in huis... Zou verwachten dat hij nu wel aan de slag gaat? Of is m'n dT te groot, 22 - 4 = 18 dus gaat hij pas aan de slag als de Tr 18 is geworden?
Omdat je WP stil staat worden uitendelijk Ta en Tr ongeveer gelijk.
Er zal een andere reden zijn dat je WP stil staat.
Kijk, dat wist ik niet, thanks! Bedankt voor je reactie! Ik dacht dat het mengen puur een soort beveiliging was. Dat verklaart een hoop en nu snap ik ook het nut van een nieuwe verdeler beter. Ik zie dat er ook pomploze verdelers zijn met flowcontrol, dus dan kies ik daar gewoon eentje van.John lamers schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:07:
Een mengverdeler mengt altijd wat retourwater met toevoerwater waardoor de temperatuur van de toevoer naar beneden gaat.
De 6 graden temperatuurdaling zou niet alleen zijn doordat de buis door de koele kruipruimte loopt.
Ik had het zelfde met mijn Robot pompverdeler, en het was over toen ik de verdeler heb vervangen voor een pomploze robot verdeler. Ik zou de pompverdeler niet houden als ik jouw was.
Grafieken kun je laten plotten door de service cloud, daarvoor heb je verder geen extra hard of software nodig.
De instelling van Ta, Tr, delta T en stooklijn kunnen via controler of service cloud, hiervoor is ook geen extra hard of software nodig.
Als je de wp laat draaien op jouw huidige instelling zou het waarschijnlijk niet zo draaien dan met jouw cv ketel, bij mij werd de slaapkamer 22 graden. je zou dus waarschijnlijk wat groepen opnieuw moeten inregelen.
En dat van die instellingen is top. Kun je via die controller ook vaste shifts op de stooklijn doen? Bijvoorbeeld altijd 's nachts of altijd op maandag?
Misschien heb je hier last van? (Ta niet lager dan 25 zetten)Beekforel schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:00:
[...]
De WP staat stil en het is frisjes in huis... Zou verwachten dat hij nu wel aan de slag gaat? Of is m'n dT te groot, 22 - 4 = 18 dus gaat hij pas aan de slag als de Tr 18 is geworden?
ErikVers in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
Met een hogere Ta kan je juist de dT verhogen. Daarmee zal de WP wat rustiger lopen.Beekforel schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:15:
@Thorsd hmmm dat zou wel wat zijn. Dan moet ik met een lagere dT gaan werken denk ik, zal eens wat instellingen aanpassen.
Hogere dT betekent namelijk lagere flow (en dus rustiger) en de gemiddelde temperatuur in je verwarming wordt dan wat lager (wat in jouw geval prima zal zijn als je dacht aan een Ta van 22 genoeg te hebben).
Dat van die printplaat snap ik nog niet helemaal, maar ga ik uitzoeken, thanks. Zoekfunctie op dit forum levert heel wat hits op, maar na 5 minuten snap ik dat ik er twee zones van kan maken met aparte stooklijn. Hoe en wat ga ik verder bekijken, thanks! Ik moet vooral nog even op een moment met meer tijd bekijken hoe dat qua aansturing gaat en hoe dat met minimale afgifte zit. Als de vloerverwarmingszone dicht zou gaan kom ik in de knoei met minimale afgifte.natural colour schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:28:
In plaats van Tado vanwege de werkruimte, zou ik de extra printplaat overwegen zodat je alles dubbel kan uitvoeren, de werkruimte krijgt dan zijn eigen stooklijn.
Ik lees vrijwel altijd dat 'slimme' externe thermostaten niet samengaan met warmtepompen...
Ik weet het niet precies. Via https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening heb ik wel een schatting gemaakt. Bij Ta 32 en Tr 28 heb ik 4,5kW vermogen. Vloerverwarming levert ongeveer 7kW bij Ta 38, dus hoger dan dat kan en wil ik ook nietnatural colour schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:28:
Weet je ook de afgifte van de vloerverwarming? is dat voldoende als je met pakweg 32 graden de vloer ingaat op een koude winterdag?
Ik vind de warmte niet comfortabel met een hogere dT, daarom was ik juist wat omlaag gegaan.sjimmie schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:20:
[...]
Met een hogere Ta kan je juist de dT verhogen. Daarmee zal de WP wat rustiger lopen.
Hogere dT betekent namelijk lagere flow (en dus rustiger) en de gemiddelde temperatuur in je verwarming wordt dan wat lager (wat in jouw geval prima zal zijn als je dacht aan een Ta van 22 genoeg te hebben).
Alleen het eindpunt van je stooklijn aanpassen, bv 25@7 ipv 22@12. Dan blijft de rest onder de 7 hetzelfde.Beekforel schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:15:
@Thorsd hmmm dat zou wel wat zijn. Dan moet ik met een lagere dT gaan werken denk ik, zal eens wat instellingen aanpassen.
[ Voor 8% gewijzigd door Thorsd op 04-01-2023 09:33 ]
Maar dan gaat hij met een Tb van 11 dus alsnog niets doen toch?Thorsd schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:30:
[...]
Alleen het eindpunt van je stooklijn aanpassen, bv 25@7 ipv 22@12. Dan blijft de rest onder de 7 hetzelfde.
Ja ok ik denk dat ik het snap, zal het gaan testen.
[ Voor 9% gewijzigd door Beekforel op 04-01-2023 10:05 ]
- De meest ideale plaats, in de tuin, op de grond voor de WP zorgt ervoor dat de waterleidingen ongeveer 9meter langs de buitengevel omhoog moeten. Uiteraard met dikke isolatie. Is dat te veel voor een monoblock? Of valt daar niet tegen op te isoleren? Iemand ervaring hiermee? Alternatief wordt het plat dak voor de slaapkamer met alle resonanties van dien.
- Momenteel heeft mijn vloerverwarmingsverdeler geen eigen pomp, maar doet de hybride CV dit. Is het verstandig om een pomp te gebruiken? Of moet dit altijd als er een SWW boiler met 3wegklep toegevoegd wordt?
- Wat is een goede maat SWW boiler? Bij het advies vanuit de milieuclub van de gemeente kwam 180 liter. Toch lees is vaak dat 200-300 liter gebruikt wordt. Wij zijn met 5, maar douchen < 5 minuten. Op een drukke sportdag kan het net zijn dat die allemaal achter elkaar moeten kunnen.
Weet je ook het warmteverlies van je woning? dus het benodigde vermogen van de wp?Dabba681 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:24:
Even een drietal vragen voordat ik overga op de bestelling van een Pana WP:
- De meest ideale plaats, in de tuin, op de grond voor de WP zorgt ervoor dat de waterleidingen ongeveer 9meter langs de buitengevel omhoog moeten. Uiteraard met dikke isolatie. Is dat te veel voor een monoblock? Of valt daar niet tegen op te isoleren? Iemand ervaring hiermee? Alternatief wordt het plat dak voor de slaapkamer met alle resonanties van dien.
- Momenteel heeft mijn vloerverwarmingsverdeler geen eigen pomp, maar doet de hybride CV dit. Is het verstandig om een pomp te gebruiken? Of moet dit altijd als er een SWW boiler met 3wegklep toegevoegd wordt?
- Wat is een goede maat SWW boiler? Bij het advies vanuit de milieuclub van de gemeente kwam 180 liter. Toch lees is vaak dat 200-300 liter gebruikt wordt. Wij zijn met 5, maar douchen < 5 minuten. Op een drukke sportdag kan het net zijn dat die allemaal achter elkaar moeten kunnen.
Is er geen vv verdeler op de begane grond? kan daar de toevoer vanaf de wp daar niet heen? lijkt mij beter dan 2x9 meter buis aan de gevel, die je zeer goed moet isoleren (denk aan 10-12 cm pir isolatie + waterdichte omhulling)
5 personen wordt snel 250-300 liter boiler voor SWW, geen 180 liter.
[ Voor 5% gewijzigd door natural colour op 04-01-2023 10:43 ]
Ik weet het exacte verlies niet meer. Zou ik kunnen terug zoeken, maar een 5kw zou voldoende moeten zijn.natural colour schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:37:
[...]
Weet je ook het warmteverlies van je woning? dus het benodigde vermogen van de wp?
Is er geen vv verdeler op de begane grond? kan daar de toevoer vanaf de wp daar niet heen? lijkt mij beter dan 2x9 meter buis aan de gevel, die je zeer goed moet isoleren (denk aan 10-12 cm pir isolatie + waterdichte omhulling)
5 personen wordt snel 250-300 liter boiler voor SWW, geen 180 liter.
Helaas staat de verdeler op zolder, anders zou ik wel voor een Wp boiler oplossing kiezen.
Of dit nodig is, valt op voorhand moeilijk te zeggen, maar het bestaat. Hangt echt af van je huis en situatie.FoccodeJ schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:28:
[...]
Dat van die printplaat snap ik nog niet helemaal, maar ga ik uitzoeken, thanks. Zoekfunctie op dit forum levert heel wat hits op, maar na 5 minuten snap ik dat ik er twee zones van kan maken met aparte stooklijn. Hoe en wat ga ik verder bekijken, thanks! Ik moet vooral nog even op een moment met meer tijd bekijken hoe dat qua aansturing gaat en hoe dat met minimale afgifte zit. Als de vloerverwarmingszone dicht zou gaan kom ik in de knoei met minimale afgifte.
[...]
Ik weet het niet precies. Via https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening heb ik wel een schatting gemaakt. Bij Ta 32 en Tr 28 heb ik 4,5kW vermogen. Vloerverwarming levert ongeveer 7kW bij Ta 38, dus hoger dan dat kan en wil ik ook niet
:strip_exif()/f/image/zq5OSCLJed5lDncdVmpbrAdD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FbpG821O2QRJRWx5y1DwUhj0.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik mij goed herinner heeft @FransvWoerkom hier laatst een uitgebreide uitleg over geschreven.FoccodeJ schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:28:
[...]
Zoekfunctie op dit forum levert heel wat hits op, maar na 5 minuten snap ik dat ik er twee zones van kan maken met aparte stooklijn. Hoe en wat ga ik verder bekijken,
FransvWoerkom in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
[ Voor 11% gewijzigd door Tiesert op 04-01-2023 11:11 ]
Je kunt (voorlopig) ook de hele Tado ketelsturing weglaten, en alleen de ventielen gebruiken. WP op WAR. Wel even uitkijken dat de ventielen niet alles dicht kunnen zetten.FoccodeJ schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 00:34:
De beste oplossing lijkt me in mijn geval Tado te blijven gebruiken. Sommige mensen lijken succes te hebben met Tado ipv OpenTherm aan/uit aan te sluiten. Stooklijn bepaalt en de thermostaat geeft afhankelijk van zijn meting en/of die van de radiatorknop door of de pana aan moet blijven. Alternatief zou misschien zijn om net zoals t.oswald het te koppelen aan IFTTT. Nog geen ervaring mee, maar moet vast te leren zijnHeb ik nog een betere optie gemist?
Ik heb al veel waardevolle informatie op dit forum kunnen lezen; maar dit is mijn eerste post/vraag. Ik heb begin 2022 zelf een MDC09J monoblock bivalent geïnstalleerd en deze functioneert prima, op 2 vreemde/onbegrepen incidenten na. In deze gevallen schakelt de warmtepomp de backup heater (reserve verwarming 3) in zodra de buitentemperatuur onder de 5 graden komt i.c.m. een retour CV temperatuur van lager dan 27 graden (waarde heb ik elders in dit forum gelezen) t.b.v. vorstbeveliging. Opzich is dit prima gedrag, echter schakelt de warmtepomp deze daarna nooit meer uit wat een onnodig groot energie verbruik veroorzaakt.
Ik begrijp niet welke setting dit gedrag veroorzaakt (de manual is niet erg duidelijk in terminologie/ vertaling) en vraag hierbij jullie hulp. Ik heb o.a. het volgende ingesteld:
=>SysteemInstellingen=> vorstbeveiliging=ja
=>BedrijfsInstellingen=>verwarming=> Buitemtemp voor verwarming aan= 0 graad, Vertragingstijd 30 min, Verwarming aan bij dT =-4 graad en Verwarming uit bij dT=-2 graad.
(maar deze laatste paar lijken niet gerelateerd aan backup functie, zoals hier eerder besproken in een recent item van John lamers).
In het bijgevoegde plaatje springt de backup heater aan om daarna niet uit te gaan (zelfs als alle temperaturen ver oplopen). Ik
/f/image/mZ33xhaRzzQFsetqBx8bRUnZ.png?f=fotoalbum_large)
Alvast dank, voor het meedenken
Hier zijn de voorwaarden voor UIT gaan van de backup heater (Service Manual 14.6) :Steven_71 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:42:
Hallo mede Panasonic warmtepomp gebruikers,
Ik heb al veel waardevolle informatie op dit forum kunnen lezen; maar dit is mijn eerste post/vraag. Ik heb begin 2022 zelf een MDC09J monoblock bivalent geïnstalleerd en deze functioneert prima, op 2 vreemde/onbegrepen incidenten na. In deze gevallen schakelt de warmtepomp de backup heater (reserve verwarming 3) in zodra de buitentemperatuur onder de 5 graden komt i.c.m. een retour CV temperatuur van lager dan 27 graden (waarde heb ik elders in dit forum gelezen) t.b.v. vorstbeveliging. Opzich is dit prima gedrag, echter schakelt de warmtepomp deze daarna nooit meer uit wat een onnodig groot energie verbruik veroorzaakt.
Ik begrijp niet welke setting dit gedrag veroorzaakt (de manual is niet erg duidelijk in terminologie/ vertaling) en vraag hierbij jullie hulp. Ik heb o.a. het volgende ingesteld:
=>SysteemInstellingen=> vorstbeveiliging=ja
=>BedrijfsInstellingen=>verwarming=> Buitemtemp voor verwarming aan= 0 graad, Vertragingstijd 30 min, Verwarming aan bij dT =-4 graad en Verwarming uit bij dT=-2 graad.
(maar deze laatste paar lijken niet gerelateerd aan backup functie, zoals hier eerder besproken in een recent item van John lamers).
In het bijgevoegde plaatje springt de backup heater aan om daarna niet uit te gaan (zelfs als alle temperaturen ver oplopen). Ik
[Afbeelding]
Alvast dank, voor het meedenken
o Heater Stop Condition:
a. When outdoor set temperature > outdoor set temperature + [+2°C] for continuous 15 secs OR
b. When water out temp> water set temperature + Remote Control Heater OFF setting for continuous 15
secs OR
c. Heater switch is Off OR
d. Heatpump thermo-off or OFF condition
De buitentemperatuur moet dus langer dan 15s boven de 7 graden zijn en zo te zien haalt hij dat net niet.
De veiligheid wordt niet beïnvloed als je die temperatuur gewoon op -5 of -10 zet.
Daarom dus FransvWoerkom in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"John lamers schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:39:
T.oswald, wat is de rede dat jij hem op -10 hebt gezet?
Indien het gedrag zo had moeten zijn; begrijp ik niet welk bevriezingsrisico Panasonic nog denkt te hebben indien de buitentemperatuur stijgt boven de 5 graden ( 2 graden hysterie lijkt mij ook erg ruim). Dit is dan wel erg veilig, maar energie onzuinig bedacht.
Echter steeg de buitentemperatuur later tot ver boven de 7 en toch beleef de backup heater aan (ik heb nieuw plaatje iets later op de dag met buitentemperatuur nu op de linker as gezet). Alleen door de zekering van de heater kortstondig uit te zetten en vervolgens de fout op de pana te resetten kom ik weer in een normaal bedrijf terecht.
/f/image/HFyjkgf85S1S2SMOJq3p64Js.png?f=fotoalbum_large)
Misschien zorgen de andere voorwaarden in de regeling voor dit vreemde gedrag.
Alvast dank, Steven
Ik raak in de warFransvWoerkom schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:42:
[...]
Hier zijn de voorwaarden voor UIT gaan van de backup heater (Service Manual 14.6) :
o Heater Stop Condition:
a. When outdoor set temperature > outdoor set temperature + [+2°C] for continuous 15 secs OR
b. When water out temp> water set temperature + Remote Control Heater OFF setting for continuous 15
secs OR
c. Heater switch is Off OR
d. Heatpump thermo-off or OFF condition
De buitentemperatuur moet dus langer dan 15s boven de 7 graden zijn en zo te zien haalt hij dat net niet.
De veiligheid wordt niet beïnvloed als je die temperatuur gewoon op -5 of -10 zet.
:strip_exif()/f/image/Qwa4l1fa7fgLiG9vUwi9yQz0.jpg?f=fotoalbum_large)
Als hij uit moet gaan op conditie a, zou hij uit moeten gaan op de temp for heater on (0 graden dus) + 2 graden. dat is dan dus bij 2 graden. Toch en niet bij 7 graden buiten temperatuur??
Steven, kun je de target temp. ook laten zien in de grafiek?
Er zijn trouwens 4 condities om uit te schakelen: a, b, c en d.
En deze? Staat die op soms aan? Ik snap de kabouters op dit punt ook niet, heb de room heater daarom sowieso op uit staan. Dit gaat niet over defrost om misverstanden te voorkomen! Die beveiliging blijft gewoon functioneel.John lamers schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:45:
[...]
Ik raak in de warwaar komt de 7 granden vandaan?
[Afbeelding]
Als hij uit moet gaan op conditie a, zou hij uit moeten gaan op de temp for heater on (0 graden dus) + 2 graden. dat is dan dus bij 2 graden. Toch en niet bij 7 graden buiten temperatuur??
Steven, kun je de target temp. ook laten zien in de grafiek?
Er zijn trouwens 4 condities om uit te schakelen: a, b, c en d.
:strip_exif()/f/image/yCrytGCDwNK1X9K7CkGmiz8Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik stuur succesvol een voltage naar de Pana (ik meet op de foto op de DC-10V en bijhorende GND terminals op de CZ-NS4P). Heb alles geprobeerd maar de Pana negeert elke voltage aansturing volledig.
Heb er alleen nog geen THSC sensor aanhangen (die heb ik niet, eerst dit maar eens zien werken) maar dat zou toch geen effect mogen hebben of het 0-10V signaal opgepakt wordt denk ik.
Iemand ervaring hiermee, of komt dit bekend voor?
:strip_exif()/f/image/h5RNfozujRnzeA4XW18LOHd5.jpg?f=fotoalbum_large)
Ruimte verwarming Uit is conditie c dan??t.oswald schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:53:
[...]
En deze? Staat die op soms aan? Ik snap de kabouters op dit punt ook niet, heb de room heater daarom sowieso op uit staan. Dit gaat niet over defrost om misverstanden te voorkomen! Die beveiliging blijft gewoon functioneel.
[Afbeelding]
De ruimteverwarming staat uit.
Mbt de doels- en werkelijke ruimte-temperatuur, zie plaatje hieronder (schik niet van de 22 graden: de dames hier in huis hebben het snel koud…). De warmtepomp schiet over deze doelstemperatuur en lijkt niet meer te stoppen. Toen het uiteindelijk 24! graden was viel dit op en kwam ik erachter dat deze vreemde “backup heater mode” voor de 2de keer in 7 maanden optrad… Na onderbreking van de heater voeding en foutreset doet hij nu weer normaal.
:strip_exif()/f/image/kiQMSJSn6nEH9lfaE70Kd98T.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedankt voor het meedenken, Steven
dan zou het te maken moeten hebben met conditie d denk ik, heatpump thermo off
:strip_exif()/f/image/htGwCxodD0s2BNgI7MaMyoQb.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik weet alleen niet waar dit in te stellen is.
[ Voor 4% gewijzigd door John lamers op 04-01-2023 19:52 ]
Thermo is nu Uit ( maar misschien was dit tijdens de situatie anders).
Ik woon in een grote bungalow uit 1973 en heb een strooklijn die bij onder de 10 graden buiten; een aanvoer van 43 graden vraagt (anders krijg ik het ondanks alle isolatie maatregelen niet 22 graden binnen).
Ik lees net in deze pana instructie, die ikonline vond,
https://www.google.nl/url...vEDHfxGA48Qr4kDegUIARDCAQ
Dat de heater settings direct onder de stooklijn weldegelijk de backup heater betreffen:
Namelijk:
:strip_exif()/f/image/Qnf0cWmXFdA12vbFthDRQIcr.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus ik vermoed dat mijn heater uit setting=19 graden dan de oorzaak is indien dit niet de algemene verwarming betreft; maar alleen de backup heater zoals hier wordt geschreven.
Bedankt, Steven
:strip_exif()/f/image/jS9U5kaeAsZPEXYrgwYkFuCz.jpg?f=fotoalbum_large)
De eerste 2 hebben betrekking op heating/verwarming de andere 4 op heater/verwarmingselement.
Ik heb outdoor temp. for heater on op -10 gezet omdat ik wil weten of de WP bij -10 het huis nog goed warm houd zonder de 3kw backup heater. dat zou volgens mijn warmteverliesberekening geen probleem moeten geven.
[ Voor 18% gewijzigd door John lamers op 04-01-2023 20:33 ]
Ik zie dat je de heater pas aan zet bij -10; maar kan je toestel dan niet bevriezen indien er tijd lang geen warmtevraag is?
Bedankt
Zo interpreteer ik het, correct me if i'm wrong!
Dat is wat mij betreft een rede dat de WP het niet meer kan doen en dat de backup verwarming gaat helpen.
Het water dat in de vloer circuleert zorgt er normaal voor dat de WP niet kan bevriezen. (de pomp heeft altijd 10l/min stroming en gaat niet uit)
Indien de WP in storing staat wordt de heater geforceerd aan gezet en tegen vorst te beschermen.
Ik overweeg nog wel om 2 caleffi vorst beveiligingskleppen in te bouwen zodat bij een stroomstoring het water systeem leeg loopt.
:strip_exif()/f/image/7AOKdDLFkGxsrBqkwKqnrGvs.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door John lamers op 04-01-2023 21:02 ]
Probeer ik nu uit, maar nog geen succes. Krijg geen respons van de Pana bij het sturen van een signaal tussen 1 en 10V. Zie: Tiesert in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"blb4 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:56:
Mijn vraag is dan ook: hoe zou ik ‘t voor elkaar kunnen krijgen dat de WP direct (of in elk geval binnen 10 minuten oid) op z’n laagste vermogen (frequentie 19/20 Hz) gaan werken? Is gebruik van Demand Control hiervoor de uitgelezen weg? Of is ‘t toch de manipulatie van de Ta zoals NR/heishamon dat doet? Of zijn er nog andere wegen?
[ Voor 16% gewijzigd door Tiesert op 04-01-2023 21:53 ]
Inmiddels is er weer licht aan 't einde van de horizonTiesert schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:07:
[...]
Probeer ik nu uit, maar nog geen succes. Krijg geen respons van de Pana bij het sturen van een signaal tussen 1 en 10V. Zie: Tiesert in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
Dit is inderdaad de perfecte uitleg, jullie zijn fantastisch. Thanks voor de link @Tiesert en de uitleg @FransvWoerkomTiesert schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:06:
[...]
Als ik mij goed herinner heeft @FransvWoerkom hier laatst een uitgebreide uitleg over geschreven.
FransvWoerkom in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
En dit is echt een aanvulling die de moeite waard is. Ik denk dat ik deze moet combineren. Heb al even contact gehad met een bekende installateur en die noemde ook al buffervat bij zones, bij defrosts zei hij. Volgens mij kan ik die plaatjes perfect combinerent.oswald schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:05:
[...]
Of dit nodig is, valt op voorhand moeilijk te zeggen, maar het bestaat. Hangt echt af van je huis en situatie.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ga gauw aan de slag om dit verder uit te werken, als alles werkt kom ik zeker terug met een update! En dan hoop ik ook te gaan bijdragen met mijn tweak en stookgedrag
Ik neem aan dat je dus die optionele print hebt.Tiesert schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:01:
Heeft iemand ervaring met de 0-10V sturing van de Pana? Ik probeer de Pana nog wat meer te temmen en op basis van eerdere suggesties hier probeer ik uit wat het effect van vraagsturing is en wil weten of het een bruikbare toevoeging oplevert.
Ik stuur succesvol een voltage naar de Pana (ik meet op de foto op de DC-10V en bijhorende GND terminals op de CZ-NS4P). Heb alles geprobeerd maar de Pana negeert elke voltage aansturing volledig.
Heb er alleen nog geen THSC sensor aanhangen (die heb ik niet, eerst dit maar eens zien werken) maar dat zou toch geen effect mogen hebben of het 0-10V signaal opgepakt wordt denk ik.
Iemand ervaring hiermee, of komt dit bekend voor?
[Afbeelding]
Die print heb ik niet, maar via heishamon zou die te emuleren zijn. De setting in heishamon zit om die sturing te bepalen maakt bij mij ook helemaal geen verschil. Ik dacht dat dat aan de emulatie zou liggen, maar zo te zien heb ik dan hetzelfde probleem(?) als jij.
Dit topic is gesloten.