Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 114 ... 134 Laatste
Acties:
  • 776.569 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Roel1.9GJ schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:32:
[...]
Wellicht dat het refereren naar Hz van mij niet zo handig was in deze. Mijn associatie was hogere frequentie is hoger vermogen.
die associatie moet je loslaten. toerental zegt helemaal niks over het geproduceerde vermogen. je kan rustig maximaal vermogen uit een WP halen op 22hz. vooral vloerverwamringsmensen die direct de vloer ingaan zien zulke toerentallen vaak. mensen met buffertanks en radiatoren zullen frequenties zien van in de 60+ om hetzelfde vermogen te halen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
[...]

Wellicht dat het refereren naar Hz van mij niet zo handig was in deze. Mijn associatie was hogere frequentie is hoger vermogen.
Maar wat er momenteel gebeurt in mijn gedachte is het volgende. Belangrijke aanname hierbij is dat het opgenomen vermogen aan de secundaire zijde gelijk blijft, de pomp van de vloerverwarming blijft immers draaien, ook als de WP stil staat. Echter de WP gaat op hoog vermogen het buffervat op temperatuur proberen te krijgen. I.p.v. 'kabbelen' op een laag vermogen met een betere COP gaat hij dit nu doen op een groter (maximaal?) vermogen. Het moet wel een groter vermogen zijn, want t.g.v. pendelen is de tijd korter die hij tot zijn beschikking heeft, tussen het pendelen in staat hij immers stil.

Ik kan zo even snel geen vergelijkbare tabel van Pana vinden, onderstaande is van Mitsubishi, deze geeft weer dat op een lager vermogen de COP beter is.

[Afbeelding]

Vermogen met een relatie naar COP staat er toch nergens. Jouw tabel bevestigt het eerdere verhaal.
Er wordt hier een relatie getoond tussen water aanvoer temperatuur en buitentemperatuur. Met als gevolg een COP enMaximum vermogen wat de Mitsubishi KAN halen.
Nergens wordt getoond dat die Mitsubishi bij een lager vermogen een hogere COP heeft.
Alleen dat een lagere aanvoer temperatuur ten alle tijden een betere COP levert. (Aangezien je de buitentemperatuur niet kunt beïnvloeden) ;)

Te snel gelezen 😂
Je ziet inderdaad een kleine afwijking tussen min mid en nominaal. Max 4,5% daarnaast loopt de COP zelfs terug als je naar minimaal gaat.
Waarschijnlijk door dat de andere gebruikers (pomp etc) gewoon stroom blijven gebruiken terwijl opbrengst afneemt.
Die Max, denk dat daarbij de COP inkakt doordat hij tegen zijn grens aanloopt. Oftewel, hij kan iets harder, maar of dat goed is.
Maar dat kan aan de Mitsubishi liggen en zegt niet perse iets over elke machine.

Hier zie ik die COP niet erg teruglopen bij hogere vermogens.

[ Voor 14% gewijzigd door pgeene op 27-12-2022 11:07 ]

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-09 07:13
pgeene schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:47:
[...]

Vermogen met een relatie naar COP staat er toch nergens. Jouw tabel bevestigt het eerdere verhaal.
Er wordt hier een relatie getoond tussen water aanvoer temperatuur en buitentemperatuur. Met als gevolg een COP enMaximum vermogen wat de Mitsubishi KAN halen.
Nergens wordt getoond dat die Mitsubishi bij een lager vermogen een hogere COP heeft.
Alleen dat een lagere aanvoer temperatuur ten alle tijden een betere COP levert. (Aangezien je de buitentemperatuur niet kunt beïnvloeden) ;)
'Nergens wordt getoond dat die Mitsubishi bij een lager vermogen een hogere COP heeft.'
Jawel toch? Zie de gele vlakjes die ik als voorbeeld had gearceerd. T-buiten telkens 7 graden. T-aanvoer telkens 35 graden enkel het vermogen dat varieert. De COP wordt minder naarmate het vermogen stijgt, toch? Of welke leesfout maak ik in deze?

|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
Roel1.9GJ schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:57:
[...]

'Nergens wordt getoond dat die Mitsubishi bij een lager vermogen een hogere COP heeft.'
Jawel toch? Zie de gele vlakjes die ik als voorbeeld had gearceerd. T-buiten telkens 7 graden. T-aanvoer telkens 35 graden enkel het vermogen dat varieert. De COP wordt minder naarmate het vermogen stijgt, toch? Of welke leesfout maak ik in deze?
Aangepast 😉
My bad.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FransvWoerkom schreef op maandag 26 december 2022 @ 19:25:
[...]

De COP is voornamelijk afhankelijk van buitentemperatuur en Ta, niet van vermogen. Bij een temperatuurverschil tussen Ta,wp en Ta,vloer verlies je echt COP. Qua buffering heb je meer aan je vloer dan aan een vat water. Bij je eerder genoemde voordeel van twee warmtepompen, dat je huisverwarming doorgaat als je sww opwarmt, heb ik ook twijfels. Sww kost een uur. In een uur koelt je vloer niet merkbaar af.

Ik denk dat wat jij pendelen noemt te wijten is aan een minimum vermogen dat hoger is dan je warmtebehoefte. Als je pendelen nu eens pulsduurmodulatie noemt, ben je van het pendelen af :)
Toch denk ik dat ik achteraf beter af was geweest met 2x 5kW ipv nu 1x9kW T-Cap.
Laag minimaal vermogen van 1 wp zou lekker geweest zijn.

Denk dat het uiteindelijk ook goedkoper was geweest in aanschaf.

Maargoed, das nu een beetje te laat.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 27-12-2022 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:59
Roel1.9GJ schreef op maandag 26 december 2022 @ 23:22:
[...]
Weet jij, of een andere tweaker, of er een manier is op de WP te laten moduleren middels WAR instelling over het buffervat?
Met Panasonic is dat niet mogelijk (als ik je goed begrijp). De Panasonic moduleert alleen op basis van het verschil tussen de "target water temperature" (zie service manual voor de precieze bepaling), en de wateruitgangstemperatuur (Ta) van de WP zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 19:47
@MikeyMan
Zo'n beetje hetzelfde hier:
Als ik had geweten dat de 12J die rare sprong zou maken bij 4 graden naar 34Hz, dan had ik waarschijnlijk ook voor een cascade opstelling gekozen.

[ Voor 4% gewijzigd door Motorfret op 27-12-2022 12:08 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
pgeene schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:47:
[...]

Je ziet inderdaad een kleine afwijking tussen min mid en nominaal. Max 4,5% daarnaast loopt de COP zelfs terug als je naar minimaal gaat.
Die 4,5% reductie in efficiëntie is ongeveer het verschil tussen mid en nominaal bij T-buiten 7°C en T-aanvoer van 35°C t.g.v. het feit dat hij momenteel niet moduleert / pendelt.
De energiebehoefte blijft echter gelijk ik de woning, dus mijn vervolg gedacht is om de verloren tijd in te halen moet de WP naar een hogere temperatuur stoken om de hoeveelheid ingebrachte energie gelijk te houden. Bij het stoken naar een hogere temperatuur moet ik dus 1? kolom opschuiven naar rechts in de tabel, en wordt het verschil in COP slechter. Bij T-buiten 7°C en T-aanvoer van 40°C wordt het verschil niet 4,5% maar ongeveer 15%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLnCdFRsy5VD61N3tE6avuyXem0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g7FfoBhP3GREy45ithPwPjRz.png?f=user_large

|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffy1982
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-09 12:51
Motorfret schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:08:
@MikeyMan
Als ik had geweten dat de 12J die rare sprong zou maken bij 4 graden naar 34Hz, dan had ik waarschijnlijk ook voor een cascade opstelling gekozen.
Interessante gedachte. Ik heb met aandacht de postst gevolgd ten tijde van het koude weer met die sprongen van de t-cap vanaf 4 graden. Heb zelf een 12kw t cap in bestelling staan op dit moment. Dit obv graaddagen berekening en koevlaas methode. Maar als je dit soort berichten leest slaat te twijfel wel toe moet ik eerlijk zeggen.

Zou jij als je het nu opnieuw zou moeten dan bijv voor een 7kw en 5kw gaan of 3x 5kw of iets dergelijks?

Pana 12 KW J serie TCAP, Auer Edel Eau 270L, 10250 WP solar Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-09 15:59
[...]

Maar wat er momenteel gebeurt in mijn gedachte is het volgende. Belangrijke aanname hierbij is dat het opgenomen vermogen aan de secundaire zijde gelijk blijft, de pomp van de vloerverwarming blijft immers draaien, ook als de WP stil staat. Echter de WP gaat op hoog vermogen het buffervat op temperatuur proberen te krijgen. I.p.v. 'kabbelen' op een laag vermogen met een betere COP gaat hij dit nu doen op een groter (maximaal?) vermogen. Het moet wel een groter vermogen zijn, want t.g.v. pendelen is de tijd korter die hij tot zijn beschikking heeft, tussen het pendelen in staat hij immers stil.

Ik kan zo even snel geen vergelijkbare tabel van Pana vinden, onderstaande is van Mitsubishi, deze geeft weer dat op een lager vermogen de COP beter is.

[Afbeelding]
De pana doet wat jij vraagt. Vraag je een bepaalde temperatuur, dan begrijpt hij dat je die temperatuur nu wilt hebben. Niet straks. Dus probeert hij die temperatuur zo snel mogelijk te bereiken. Als je geen haast hebt en je wilt de pana vertellen dat hij geen haast hoeft te maken, dan roep je dat hij rustig aan moet doen. In het Japans Quiet Mode.

Het gebruik van een buffervat waarvan de temperatuur op en neer huppelt, leidt tot een lagere COP. Immers is de minimum temperatuur eigenlijk te laag voor de vloer en de maximum temperatuur eigenlijk te hoog.

De voorbeeld tabel heeft het niet over COP als functie van het vermogen, maar COP en maximum vermogen (Capacity) als functie van de temperaturen.

En inderdaad moet je frequentie van de (driefase voeding van de) compressor niet verwarren met vermogen. Bij gegeven Ta, Tbuiten, flow, stand van expansieventiel en toerental van fan(s) gaat vaak het vermogen omhoog bij verhoging van de frequentie.

P.S. Misschien zou je met je twee warmtepompen en een zonneboiler vermogenssturing eens moeten proberen. Indertijd had Panasonic daar een kastje voor, maar met een simpel computertje met DA convertors moet het ook lukken.

[ Voor 4% gewijzigd door FransvWoerkom op 27-12-2022 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
MikeyMan schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:19:
[...]

Toch denk ik dat ik achteraf beter af was geweest met 2x 5kW ipv nu 1x9kW T-Cap.

Blijft achteraf, maar zou je niet met een gewone 9 uitgekomen zijn? (op 14/12 heeft die hier 175 kWh opgewekt, gemiddelde Tb -3.5). Als ik jullie nu zo hoor, ben ik er wel blij mee, hoewel ik het daar niet tot -10 mee ga redden zonder aanvullende bron (heater/pelletkachel).

Ik heb ook de 2x 5 overwogen, maar er toch vanaf gezien vanwege de complexiteit.

[ Voor 10% gewijzigd door Thorsd op 27-12-2022 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-09 12:07
Goedemiddag iedereen,

Ik wil graag jullie mening.
Wij zijn bezig met een Panasonic 9KW monoblok WP.
Nu heb ik vorig jaar een 25mm buis gelegd naar de garage voor een radiator. Met het idee dat ik deze later kan gebruiken voor de Vloerverwarming.
Maar na wat meer onderzoek te hebben gedaan is een 25mm buis niet haalbaar. Nu zat ik te denken om een 2 zone regeling te nemen, 1 zone met een nieuwe 32mm buis voor de vloer verwarming en de 25mm te gebruiken voor de boven radiatoren.

Wat is jullie mening hier over..
Hoor graag jullie mening. Wat jullie adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Thorsd schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:46:
[...]

Blijft achteraf, maar zou je niet met een gewone 9 uitgekomen zijn? (op 14/12 heeft die hier 175 kWh opgewekt, gemiddelde Tb -3.5). Als ik jullie nu zo hoor, ben ik er wel blij mee, hoewel ik het daar niet tot -10 mee ga redden zonder aanvullende bron (heater/pelletkachel).

Ik heb ook de 2x 5 overwogen, maar er toch vanaf gezien vanwege de complexiteit.
Ja, maar wilde gebruik maken van drie fasen. Achteraf geen ideale keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
Thorsd schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:02:
[...]

Met Panasonic is dat niet mogelijk (als ik je goed begrijp). De Panasonic moduleert alleen op basis van het verschil tussen de "target water temperature" (zie service manual voor de precieze bepaling), en de wateruitgangstemperatuur (Ta) van de WP zelf.
' De Panasonic moduleert alleen op basis van het verschil tussen de "target water temperature" (zie service manual voor de precieze bepaling), en de wateruitgangstemperatuur (Ta) van de WP zelf.'

Het antwoord op deze vraag lijkt te zijn:
  • een "ja" als je voor een eenvoudige setup kiest (al dan niet in combi met ruimte-, thermistor of thermostaat) (bovenste plaatje).
  • "nee" als je kiest voor buffer (althans ik heb de setting nog niet gevonden) (onderste plaatje).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0PMcoXKZT2YyTEw_NO74m1V7MQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/90nCkfC2iFIAMtqdP3jjU9SE.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYUS_94WX-JGek8WfAHF9mSH8HY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hk6QOXATWPazAk8za8oekwCw.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
Motorfret schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:08:
@MikeyMan
Vraag die momenteel bij mij speelt is, hoe zou je hem dan cascade hydraulisch aansluiten? Via een buffervat? Want dan lukt moduleren niet meer en dus altijd max vermogen van minstens 1 WP, thans er vanuit gaande dat de Pana moduleren niet kan aansturen in combi met een buffervat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
Daffy1982 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:32:
[...]

Interessante gedachte. Ik heb met aandacht de postst gevolgd ten tijde van het koude weer met die sprongen van de t-cap vanaf 4 graden. Heb zelf een 12kw t cap in bestelling staan op dit moment. Dit obv graaddagen berekening en koevlaas methode. Maar als je dit soort berichten leest slaat te twijfel wel toe moet ik eerlijk zeggen.

Zou jij als je het nu opnieuw zou moeten dan bijv voor een 7kw en 5kw gaan of 3x 5kw of iets dergelijks?
Met de wetenschap van dit wel.
Nu heb ik de 12kw ook echt wel nodig (bij die -7 van laatst was er geen wind en werd er 11kw geproduceerd volgens de pana cloud), terwijl het grootste nadeel van mijn huis is, dat het niet goed kierdicht is zeg maar :)
Al is het ook geen ramp: mijn huis is prima op temperatuur, behaaglijk, geen problemen, etc.
enige nadeel zijn de start/stops die er uit voortvloeien.
Gezien mijn zonnepanelen en de saldering die er nu nog is, is dat extra verbruik geen enkele issue voor mij. Ook zal de Pana het voorpig prima volhouden qua levensduur neem ik aan, dus het is geen reden om nu per se een andere oplossing te installeren. Je merkt er verder niks van.
Roel1.9GJ schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:00:
[...]

Vraag die momenteel bij mij speelt is, hoe zou je hem dan cascade hydraulisch aansluiten? Via een buffervat? Want dan lukt moduleren niet meer en dus altijd max vermogen van minstens 1 WP, thans er vanuit gaande dat de Pana moduleren niet kan aansturen in combi met een buffervat
Geen idee. Ik weet dat Panasonic de PAW-HPM1 hiervoor heeft.
Misschien zijn er echter ook mogelijkheden om dit te doen zonder extra besturing. Mogelijk dat @flippy hier wat over kan zeggen?
Is cascade mogelijk zonder extra regelhardware?

[ Voor 51% gewijzigd door Motorfret op 27-12-2022 13:19 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
Roel1.9GJ schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:57:
[...]

' De Panasonic moduleert alleen op basis van het verschil tussen de "target water temperature" (zie service manual voor de precieze bepaling), en de wateruitgangstemperatuur (Ta) van de WP zelf.'

Het antwoord op deze vraag lijkt te zijn:
  • een "ja" als je voor een eenvoudige setup kiest (al dan niet in combi met ruimte-, thermistor of thermostaat) (bovenste plaatje).
  • "nee" als je kiest voor buffer (althans ik heb de setting nog niet gevonden) (onderste plaatje).
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je draait met buffer, buffervatsensor, en dat aan hebt staan, dan word er in de praktijk weinig gemoduleerd (wat ik gezien heb). Gewoon met flink vermogen naar de max buffer temp, dan uit, en als de buffer weer afgekoeld is opnieuw.

Met buffer is de target water temp: max(Ta zone 1, Ta zone 2), + ingestelde buffer dT + 2

Je kunt overigens met buffer, maar zonder buffervatsensor draaien. Als je maar zorgt dat de primaire flow hoger blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
FransvWoerkom schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:34:
[...]

De pana doet wat jij vraagt. Vraag je een bepaalde temperatuur, dan begrijpt hij dat je die temperatuur nu wilt hebben. Niet straks. Dus probeert hij die temperatuur zo snel mogelijk te bereiken.

De voorbeeld tabel heeft het niet over COP als functie van het vermogen, maar COP en maximum vermogen (Capacity) als functie van de temperaturen.

En inderdaad moet je frequentie van de (driefase voeding van de) compressor niet verwarren met vermogen. Bij gegeven Ta, Tbuiten, flow, stand van expansieventiel en toerental van fan(s) gaat vaak het vermogen omhoog bij verhoging van de frequentie.

P.S. Misschien zou je met je twee warmtepompen en een zonneboiler vermogenssturing eens moeten proberen. Indertijd had Panasonic daar een kastje voor, maar met een simpel computertje met DA convertors moet het ook lukken.
'De pana doet wat jij vraagt. Vraag je een bepaalde temperatuur, dan begrijpt hij dat je die temperatuur nu wilt hebben. Niet straks. Dus probeert hij die temperatuur zo snel mogelijk te bereiken.'

Er zo snel mogelijk naar toe is prima, maar dan terug moduleren i.p.v. uit zou mooi zijn geweest :-(

'Indertijd had Panasonic daar een kastje voor, maar met een simpel computertje met DA convertors moet het ook lukken.'

Weet je nog hoe dat kastje van Panasonic heet? Zelf elektronica bouwen is niet mijn sterkste punt, zou mij zelf een beginner willen noemen in deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
Motorfret schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:09:
[...]

Misschien zijn er echter ook mogelijkheden om dit te doen zonder extra besturing. Mogelijk dat @flippy hier wat over kan zeggen.
Als je ze gewoon parallel zet met terugslagklep, op dezelfde stooklijn instelt, en de tweede via de bivalentoptie (of heating-on instelling) onder een bepaalde Tb vrijgeeft? Dan heb je alleen niet dat de draaiuren gebalanceerd worden.

Moeten ze wel hun flow kwijt kunnen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
[...]

Misschien zijn er echter ook mogelijkheden om dit te doen zonder extra besturing. Mogelijk dat @flippy hier wat over kan zeggen?
Is de CZ-NS4P niet de opvolger van de PAW-HPM1, want deze CZ-NS4P heb ik namelijk ingebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
MikeyMan schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:19:
[...]

Hier ook grote twijfels. Nu heb ik alle aandacht aan de 12KW T-cap gegeven, dus mag niet te eenvoudig, zonder diepgaand onderzoek, aannemen dat alternatieven beter zouden uitpakken. Maar merk dat het een uitdaging is om de T-cap in het wisselvallige Nederlandse klimaat goed te laten draaien. Zeker ook de bokkesprongen onder de 5C helpen niet bij het vinden van een eenduidige configuratie. Dit laatste was een totale verrassing. Ik kan goed begrijpen dat een warmtepomp een beperkt bereik heeft om te moduleren, maar 34Hz op een 12-kW Tcap bij +4C buitentemperatuur is gewoon niet praktisch.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]
cascade kan je gewoon doen door 1 unit als hoofdunit te gebruiken voor alleen verwarming en eerste aanspreekpunt. 2e unit houd zich bezig met warm water (dan blijft die ook uurtjes maken) en springt pas bij in verwarmingsbedrijf als de buitentemperatuur onder de kritische grens valt voor de 1e unit. stooklijn moet wel indendiek zijn hiervoor natuurlijk. die temperatuurgrens zit in zelfde menu als de stooklijn.

verder geen extra prints of prul nodig. en met een paar terugslagkleppen en een 3wegklep ook geen buffertank nodig.
Tiesert schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:57:
[...]

Hier ook grote twijfels. Nu heb ik alle aandacht aan de 12KW T-cap gegeven, dus mag niet te eenvoudig, zonder diepgaand onderzoek, aannemen dat alternatieven beter zouden uitpakken. Maar merk dat het een uitdaging is om de T-cap in het wisselvallige Nederlandse klimaat goed te laten draaien. Zeker ook de bokkesprongen onder de 5C helpen niet bij het vinden van een eenduidige configuratie. Dit laatste was een totale verrassing. Ik kan goed begrijpen dat een warmtepomp een beperkt bereik heeft om te moduleren, maar 34Hz op een 12-kW Tcap bij +4C buitentemperatuur is gewoon niet praktisch.
tcap is in nederland vrijwel nutteloos en moet vermeden worden. zoiets is pas aan de orde als je richting de 2500~3000 kuub per jaar zit met nog oude radiatoren in een woonboederij op de friese steppen die sinds 1970 al niet onderhouden is.

[ Voor 39% gewijzigd door flippy op 27-12-2022 16:42 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:59
flippy schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:36:
[...]

met nog oude radiatoren in een woonboederij op de friese steppen die sinds 1970 al niet onderhouden is.
Nog één die denkt dat we hier met z'n allen nog op klompen lopen, nauw die hebben wij mooi omgeruild tegen rubberen laarzen, we lopen hier niet achter hoor :9

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrobbelbob
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-05 21:02
t.oswald schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:13:
[...]

Shiften is alleen het volledig optillen of verlagen van de stooklijn. De thermostaat heeft daar niets mee te maken. Die zet de Wp boven een bepaalde temperatuur uit en heeft eigenlijk bij WAR (weersafhankelijke regeling) alleen als functie de Wp uitzetten bij een overshoot. Zie dit tooltje om met stooklijnen te “oefenen”.
https://vscope.at/heizkur...sollWert_2=-1&atCheck_2=5
De rode lijn is de shift -1 in het voorbeeld. Maak er maar eens -5 van en zie wat er gebeurt.
Als de zone sensor op watertemperatuur staat i.p.v. thermostaat, dan kan je shiften in de controller. Als de zone sensor op thermostaat staat, zie je in de controller de ingestelde temperatuur en die kan je dan op de controller verhogen of verlagen. Zie de vorige post. Je wilt te veel met nog te weinig kennis over de Wp.
Helder! draai nu op watertemp en zie dan ook inderdaad de shifting mogelijkheid op de thermostaat.

Wat is een goed hoog en laag punt voor de stooklijn. standaard staat die op -5, +15. wat is daar de gedachte achter?
waarom zou je de lijn niet over een groot bereik naar beneden nemen?
als het dan een keer echt goed koud is kom je dan niet vermogen te kort omdat je stooklijn niet verder gaat?

Ik probeer nu in alle verschillende ruimtes de temperatuur zo in verhouding te krijgen met de voetventielen en pas daarna de thermostaten instellen, is dat slim? is er een risico dat ik een te laag water debiet krijg en de WP afslaat?

wellicht passen deze vragen beter bij een ander topic, of is dit panasonic gerelateerd genoeg?

er komt echt een partij condens water vrij bij de unit, nu loopt het allemaal op m'n balkonnetje waar die opstaat en best wat water gekletter voor het huis. Kan ik zonder problemen de waterafvoer plug onderop installeren en met een slang
gaan afvoeren, of vriest zoiets direct dicht? ben n beetje bang voor dikke ijs vorming aan en op m'n balkon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:40

timovd

Voorsprong door techniek

@schrobbelbob een hogere aanvoertemperatuur betekent een lager vermogen van de warmtepomp. Afhankelijk van je afgifte, heeft het dus een nadelig effect.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrobbelbob
timovd schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:41:
@schrobbelbob een hogere aanvoertemperatuur betekent een lager vermogen van de warmtepomp. Afhankelijk van je afgifte, heeft het dus een nadelig effect.
Nu heb ik meeeer dan genoeg vermogen, maar je bedoelt misschien ook het rendement?

Moet ik opzoek naar de laagst mogelijke temp en dat het binnen de gewenste temp behaalt, met waarschijnlijk een (te)kleine delta T door weinig afgifte (oude radiatoren/jaga's en kleine vvw)

of liever een temperatuur die in de buurt komt van de standaard -5 delta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:40

timovd

Voorsprong door techniek

@schrobbelbob ik bedoel wel het maximaal beschikbare vermogen, maar de warmtepomp is natuurlijk ook efficiënter bij lagere aanvoertemperaturen.
Wat zijn de -5 en +15? Is dat de as voor de buitentemperatuur?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

timovd schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:52:
@schrobbelbob ik bedoel wel het maximaal beschikbare vermogen, maar de warmtepomp is natuurlijk ook efficiënter bij lagere aanvoertemperaturen.
het vermogen is niet afhankelijk van de gewenste temperatuur (binnen redelijkheid) maar je efficientie gaat harder achteruit dan mark rutte die per ongeluk nieuw-west inrijd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrobbelbob
timovd schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:52:
ja dat is de buitentemp as.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Roel1.9GJ schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:13:
[...]

'Indertijd had Panasonic daar een kastje voor, maar met een simpel computertje met DA convertors moet het ook lukken.'

Weet je nog hoe dat kastje van Panasonic heet? Zelf elektronica bouwen is niet mijn sterkste punt, zou mij zelf een beginner willen noemen in deze.
Er zijn/waren twee kastjes voor het aansturen van bivalente of cascade systemen: de HPM en de PIV. Zie de volgende handleiding uit 2016. Ik weet niets over leverbaarheid.

http://panasonicwarmtepom...erpen-versie-20161128.pdf

Ondersteunt de pana vanaf versie H niet zelf met uitbreidingskaart een tandem/bivalente oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FransvWoerkom schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:02:
[...]
Er zijn/waren twee kastjes voor het aansturen van bivalente of cascade systemen: de HPM en de PIV. Zie de volgende handleiding uit 2016. Ik weet niets over leverbaarheid.
http://panasonicwarmtepom...erpen-versie-20161128.pdf
Ondersteunt de pana vanaf versie H niet zelf met uitbreidingskaart een tandem/bivalente oplossing?
die kastjes kijken ook naar draaiuren en starts. als je zelf gaat hobbyen met de bivalentschakelingen en zo heb je dat niet. na verloop van tijd kan je dan enorme verschillen hebben tussen draaiuren van de machines.

als je pomp 1 als hoofd pakt en pomp 2 voor warm water en als backup voor pomp 1 in de bivalent schakeling is het doorgaans wel te doen. dan blijven de draaiuren wel redelijk gelijk en heb je niet een hele dure extra set kastjes nodig.

[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 27-12-2022 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
@flippy Kastje is nog enigzins redelijk (€339,-)

Hierboven heb je het over de bivalent schakeling, maar eerder er over om het via de temperatuur te doen;
[...]
cascade kan je gewoon doen door 1 unit als hoofdunit te gebruiken voor alleen verwarming en eerste aanspreekpunt. 2e unit houd zich bezig met warm water (dan blijft die ook uurtjes maken) en springt pas bij in verwarmingsbedrijf als de buitentemperatuur onder de kritische grens valt voor de 1e unit. stooklijn moet wel indendiek zijn hiervoor natuurlijk. die temperatuurgrens zit in zelfde menu als de stooklijn.
Wat is handiger?
En indien bivalent; de bivalent van de 1e pomp is dan de thermostaat aansluiting van de andere pomp?
Want via de harde aan/uit (CN2) kan de 2e pomp geen sww meer maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Motorfret schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:55:
@flippy Kastje is nog enigzins redelijk (€339,-)

Hierboven heb je het over de bivalent schakeling, maar eerder er over om het via de temperatuur te doen;

[...]

Wat is handiger?
En indien bivalent; de bivalent van de 1e pomp is dan de thermostaat aansluiting van de andere pomp?
Want via de harde aan/uit (CN2) kan de 2e pomp geen sww meer maken.
om het allemaal aan te sluiten ben je 800+ verder.

ja en nee, je gebruikt gewoon de HCNL aansluiting op de 2e pomp en die haak je ana op de bivalent aansluiting van pomp 1. dan komt ie zoizo alleen bij als er vraag is en pomp 2 blijft nog steeds warm water maken als dat nodig is en helpt in de tussentijd pomp 1. maar pomp 2 zet je wel in dat ie pas mag gaan verwarmen als het uberhaupt onder de 5 graden komt bijvoorbeeld om te vookomen dat pomp 1 te snel gaat zeuren voor bivalent bedrijf als het hem net ff te lang duurt...

de harde (CN2) aan-uit is NIET voor normaal gebruik. ook niet dit soort oplossingen.

enigste nadeel van dit systeem is dat er geen failover is zonder zelf in te grijpen. daarvoor ben je qua kosten al goed op weg naar de prijs van een extra unit...

[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 27-12-2022 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
Dat van de CN2 wist ik al, vandaar mijn vraag.

In mijn geval zou ik (nu) een 5kw ernaast kunnen/willen zetten, want dat is juist het stuk wat ik mis. (daar begint de 12j immers pas).
Alleen hoeft de 5kw pomp niet meer te draaien als de 12 draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Motorfret schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:25:

In mijn geval zou ik (nu) een 5kw ernaast kunnen/willen zetten, want dat is juist het stuk wat ik mis. (daar begint de 12j immers pas).
ik zou eerder 2x een 5 neerzetten en die 12 van de hand doen. dat zal dan stuk leuker draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 27-12-2022 23:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:50
schrobbelbob schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:37:
[...]

Helder! draai nu op watertemp en zie dan ook inderdaad de shifting mogelijkheid op de thermostaat.

Wat is een goed hoog en laag punt voor de stooklijn. standaard staat die op -5, +15. wat is daar de gedachte achter?
waarom zou je de lijn niet over een groot bereik naar beneden nemen?
als het dan een keer echt goed koud is kom je dan niet vermogen te kort omdat je stooklijn niet verder gaat?

Ik probeer nu in alle verschillende ruimtes de temperatuur zo in verhouding te krijgen met de voetventielen en pas daarna de thermostaten instellen, is dat slim? is er een risico dat ik een te laag water debiet krijg en de WP afslaat?

wellicht passen deze vragen beter bij een ander topic, of is dit panasonic gerelateerd genoeg?

er komt echt een partij condens water vrij bij de unit, nu loopt het allemaal op m'n balkonnetje waar die opstaat en best wat water gekletter voor het huis. Kan ik zonder problemen de waterafvoer plug onderop installeren en met een slang
gaan afvoeren, of vriest zoiets direct dicht? ben n beetje bang voor dikke ijs vorming aan en op m'n balkon.
Het vinden van de juiste stooklijn is inderdaad een belangrijke, kan je wel even mee bezig zijn. De vragen die je stelt zal je zelf moeten beantwoorden de komende winter. Het tooltje helpt daarbij, is overigens de stooklijn die voor mij werkt.
En die afvoer vooral niet afsluiten! Als dat vastvriest heb je een probleem.

Leuke van shiften is dat als de stooklijn niet voldoet je met de shift vanzelf leert welke kant je op moet om het beter te laten passen. En uiteindelijk met autoshiften koppel je dit proces aan de kamertemperatuur.

[ Voor 6% gewijzigd door t.oswald op 28-12-2022 00:09 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
flippy schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:59:
[...]

ja en nee, je gebruikt gewoon de HCNL aansluiting op de 2e pomp en die haak je ana op de bivalent aansluiting van pomp 1. dan komt ie zoizo alleen bij als er vraag is en pomp 2 blijft nog steeds warm water maken als dat nodig is en helpt in de tussentijd pomp 1. maar pomp 2 zet je wel in dat ie pas mag gaan verwarmen als het uberhaupt onder de 5 graden komt bijvoorbeeld om te vookomen dat pomp 1 te snel gaat zeuren voor bivalent bedrijf als het hem net ff te lang duurt...

de harde (CN2) aan-uit is NIET voor normaal gebruik. ook niet dit soort oplossingen.
Dankjewel voor het meedenken in deze, ik ga deze bivalent optie vanavond eens bestuderen

Om de 'Slave Heat WP' vrij te geven voor Heat (in mijn geval de 3kW-Split) zou dit evt. ook kunnen via Buitentemperatuur vrijgave? InstallerSetup\Heat\OutdoorTempForHeatingOff. Minimum setting is 5 graden. Of de deze te hoog is, proefondervindelijk vast te stellen als ze maar niet gaan pendelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
schrobbelbob schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:37:
[...]

Ik heb alle gaten open van de 'base pan', hier voor de zekerheid ook het 'base pan heater lint' in geplaatst. (gaat alleen aan tijdens defrost cyclus, is instelling) Vervolgens heb ik onder het geheel een bakgoot gemaakt die op een 40mm afvoerbuis is aangesloten.
Heb om deze bakgoot ook nog wat isolatie gedaan aan de onderzijde, en met lood wat 'flapjes' gemaakt zodat het er ook niet uit kan spetteren. Was een middag prutsen op het plat dak maar toen het begin van deze maand toen het zo vroor geen enkel ijs op het plat dak gehad, liep mooi weg via de afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Hier een installatievraagje over de Panasonic en ik denk dat ik iets over het hoofd zie. Ik heb de volgende instellingen voor DHW:

TOP4 Operating_Mode_State 4 Heat+DHW
TOP9 DHW_Target_Temp 59 °C
TOP10 DHW_Temp 46 °C
TOP22 DHW_Heat_Delta -6 K
TOP100 DHW_Installed 1 Enabled

De warmtepomp gaat echter zelf niet beginnen met het maken van DHW. Volgens mij zou met -6k de wp bij 53 graden weer moeten beginnen met DHW toch?

Met forcefull DHW gaat het wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:32
-SimJoc- schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:02:
Hier een installatievraagje over de Panasonic en ik denk dat ik iets over het hoofd zie. Ik heb de volgende instellingen voor DHW:

TOP10 DHW_Temp 46 °C

De warmtepomp gaat echter zelf niet beginnen met het maken van DHW. Volgens mij zou met -6k de wp bij 53 graden weer moeten beginnen met DHW toch?

Mogelijk zit je binnen 24 uur al aan je max tijd voor DHW? Ergens in het menu kun je instellen hoeveel tijd die mag besteden, ik liep hier ook in het begin tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
padoempats schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:07:
[...]

Mogelijk zit je binnen 24 uur al aan je max tijd voor DHW? Ergens in het menu kun je instellen hoeveel tijd die mag besteden, ik liep hier ook in het begin tegenaan.
Wat een snelle reactie, ja dit ben ik inderdaad vergeten in te stellen. Bedankt dat scheelt mij een hoop tijd! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Roel1.9GJ schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:59:
[...]

Ik heb alle gaten open van de 'base pan', hier voor de zekerheid ook het 'base pan heater lint' in geplaatst. (gaat alleen aan tijdens defrost cyclus, is instelling) Vervolgens heb ik onder het geheel een bakgoot gemaakt die op een 40mm afvoerbuis is aangesloten.
Heb om deze bakgoot ook nog wat isolatie gedaan aan de onderzijde, en met lood wat 'flapjes' gemaakt zodat het er ook niet uit kan spetteren. Was een middag prutsen op het plat dak maar toen het begin van deze maand toen het zo vroor geen enkel ijs op het plat dak gehad, liep mooi weg via de afvoer.
Is dat het originele base pan heater lint wat je hebt gekocht? Weet je wat de lengte daarvan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Motorfret schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:25:

Je kunt nog naar de "bivalent connection" optie kijken (Service manual). Daarmee kun je een andere bron besturen als "alternative" (overschakelen van de ene naar de andere), of "parallel" (beide).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
-SimJoc- schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:02:

TOP10 DHW_Temp 46 °C

Is de 59 niet een beetje hoog? (afhankelijk wat voor WP je hebt). Mijn J heeft de heater nodig om dat te halen tijdens sterilisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Thorsd schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:37:
[...]

Is de 59 niet een beetje hoog? (afhankelijk wat voor WP je hebt). Mijn J heeft de heater nodig om dat te halen tijdens sterilisatie.
Ja klopt, was ook meer voor de test om te kijken of hij aan zou slaan. De instelling stond inderdaad nog op 02:00 en heb ik nu aangepast.

Hij is echter nog steeds niet aangesprongen en dat had ik eigenlijk wel verwacht.

Edit: ook op een DHW only modus start hij nu niet met het maken van warm water.

[ Voor 7% gewijzigd door -SimJoc- op 28-12-2022 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
FransvWoerkom schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:29:
[...]

Waar de convectoren staan de controller; vv draait op war.
Ik zit aan een zelfde simple 2-zone setup te denken. Het nadeel van deze setup is echter dat als de VVW-zone warmtevraag heeft, er ook water door de radiatoren loopt. Dat is hier ongewenst. Ook is mijn VVW-zone best klein.

Dus ik zat te denken: Als ik nou met het radiator-zone pomp-signaal een driewegklep stuur. Als er dan vraag vanuit de radiator zone is (zone pomp aan), opent deze klep de flow naar de radiator zone. Als er geen vraag van de radiator-zone is, schakelt de klep de flow naar het parallel-buffervat.

Op die manier hoop ik twee vliegen in 1 klap te vangen:
- Geen flow door radiatoren op moment dat alleen VVW-zone warmtevraag heeft.
- Geen buffervat als er voldoende afgifte flow is.

VVW temperatuur is gelijk aan radiator temp. Wellicht nog een mixklep toevoegen. WP pomp kan weer op dT, ipv vaste flow omdat de minimum flow groter is dan wat de kleine VVZ-zone aankan.

(Grote) obstakels voor deze setup?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0TFJLM33nuv_EZ-x78i7vVJTUs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/grhht0m1LqZVVBTPaFh5pEhb.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Thorsd schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:18:
[...]

Ik zit aan een zelfde simple 2-zone setup te denken. Het nadeel van deze setup is echter dat als de VVW-zone warmtevraag heeft, er ook water door de radiatoren loopt. Dat is hier ongewenst. Ook is mijn VVW-zone best klein.

Dus ik zat te denken: Als ik nou met het radiator-zone pomp-signaal een driewegklep stuur. Als er dan vraag vanuit de radiator zone is (zone pomp aan), opent deze klep de flow naar de radiator zone. Als er geen vraag van de radiator-zone is, schakelt de klep de flow naar het parallel-buffervat.

VVW temperatuur is gelijk aan radiator temp. Wellicht nog een mixklep toevoegen. WP pomp kan weer op dT, ipv vaste flow omdat de minimum flow groter is dan wat de kleine VVZ-zone aankan.

[Afbeelding]
als je radiatoren op dezelfde temperatuur draaien is er weinig noodzaak om met kleppen te emmeren. dan kan je net zo goed een thermostaatkraan erop zetten en een voetventiel. die paar liter die door een radiator gaat merk je niet eens echt op de vloer. je moet alleen even je balans afregelen en het aantal liters vastzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]
Waarom zo ingewikkeld met een extra driewegklep? Je kunt toch gewoon (thermostatische) radiatorkranen op die radiatoren plaatsen en die naar believen open draaien?

Je VVW zal toch wel groot genoeg zijn om het minimale vermogen van de WP kwijt te kunnen? Als dat niet zo is lost zo'n buffervat dat toch niet op, want die is binnen een paar minuten toch gevuld met warm water, en stelt het pendelen dus hooguit met een paar minuten uit.

En ik begrijp ook de functie van die extra pomp voor je VVW niet. Als je nu de driewegklep richting radiatoren omzet, en de pomp voor de VVW teveel flow heeft, loopt de stroom door je radiatoren de verkeerde kant op.

Je hebt nu iets wat in de basis heel simpel is enorm ingewikkeld gemaakt, en het gaat ook nog eens slecht werken....

Dus:
- Buffervat weg.
- Externe pomp weg.
- Driewegklep weg.
- Radiatoren gewoon met (thermostaat) kranen open en dicht draaien.

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 28-12-2022 13:28 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiesert
Creatieve oosterburen hebben hun plan doorgezet om de ongedocumenteerde feature van de T-Cap J-gen deels te omzeilen. Normaal is het minimumvermogen van de Pana 19 a 20Hz, maar bij een Tb < 5C is dit opeens 34Hz. Die warmte krijg je niet zomaar weg als het niet eens vriest.

Als ik het goed begrijp gebruiken ze twee buitentempsensoren (PAW-A2W-TSOD), maar hoe het precies werkt begrijp ik onvoldoende.

"Ze worden aangesloten op de hoofdprintplaat (CN5). Tegelijkertijd werd een draad aangesloten waarmee via een relais een weerstand van 100 kOhm kan worden ingeschakeld. Als de werkelijke buitentemperatuur lager is dan 0°C, wordt de weerstand niet parallel geschakeld, anders wordt het relais geactiveerd en zorgt de weerstand voor een verschuiving van vier graden naar boven. De regeling schakelde dienovereenkomstig over op een externe buitentemperatuurvoeler en veranderde de stooklijn. De Pana moduleert nu zoals gebruikelijk terug tot 0°C, waaronder de verhoogde warmteafgifte in huis probleemloos wordt verbruikt. Getest op twee dagen bij -10°C en de warmtepomp liep naar wens."
Bron: https://heizungsfreak.de/panasonic-wh-mxc09j3e8.htm#hz35

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Andrehj schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:25:
[...]

Waarom zo ingewikkeld met een extra driewegklep? Je kunt toch gewoon (thermostatische) radiatorkranen op die radiatoren plaatsen en die naar believen open draaien?

Je VVW zal toch wel groot genoeg zijn om het minimale vermogen van de WP kwijt te kunnen? Als dat niet zo is lost zo'n buffervat dat toch niet op, want die is binnen een paar minuten toch gevuld met warm water, en stelt het pendelen dus hooguit met een paar minuten uit.

En ik begrijp ook de functie van die extra pomp voor je VVW niet. Als je nu de driewegklep richting radiatoren omzet, en de pomp voor de VVW teveel flow heeft, loopt de stroom door je radiatoren de verkeerde kant op.

Je hebt nu iets wat in de basis heel simpel is enorm ingewikkeld gemaakt, en het gaat ook nog eens slecht werken....

Dus:
- Buffervat weg.
- Externe pomp weg.
- Driewegklep weg.
- Radiatoren gewoon met (thermostaat) kranen open en dicht draaien.
Ja, daar was ik al bang voor :) Het probleem dat ik probeer op te lossen is dat de warmtevraag niet helemaal in balans is (en de vloerverwarming is maar 25m2 van de 220m2 totaal):
  • Eerste verdieping: Woonkamer (100m2), veel glas in alle richtingen. Hier heb je in de tussenmaanden (sept, okt, april, mei) bijna geen verwarming nodig, met een beetje zon is het al op temperatuur. In de winter is hier de meeste vraag, daarom wil ik daar alles open en geen (thermostatische) radiatorkranen.
  • Begane grond: Kantoorruimte (VVW 25m2, op het noorden), badkamer, entree en slaapkamers (100m2). De kantoorruimte heeft veel langer in het jaar warmte nodig. Ik wil niet dan de overige 200m2 ook op hoeven stoken. Slaapkamers werken prima met thermostatische kranen.
Andere optie is om in de tussenmaanden kantoor te verwarmen met losse kleine L/L WP...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
Tiesert schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:47:
Creatieve oosterburen hebben hun plan doorgezet om de ongedocumenteerde feature van de T-Cap J-gen deels te omzeilen. Normaal is het minimumvermogen van de Pana 19 a 20Hz, maar bij een Tb < 5C is dit opeens 34Hz. Die warmte krijg je niet zomaar weg als het niet eens vriest.

Als ik het goed begrijp gebruiken ze twee buitentempsensoren (PAW-A2W-TSOD), maar hoe het precies werkt begrijp ik onvoldoende.

"Ze worden aangesloten op de hoofdprintplaat (CN5). Tegelijkertijd werd een draad aangesloten waarmee via een relais een weerstand van 100 kOhm kan worden ingeschakeld. Als de werkelijke buitentemperatuur lager is dan 0°C, wordt de weerstand niet parallel geschakeld, anders wordt het relais geactiveerd en zorgt de weerstand voor een verschuiving van vier graden naar boven. De regeling schakelde dienovereenkomstig over op een externe buitentemperatuurvoeler en veranderde de stooklijn. De Pana moduleert nu zoals gebruikelijk terug tot 0°C, waaronder de verhoogde warmteafgifte in huis probleemloos wordt verbruikt. Getest op twee dagen bij -10°C en de warmtepomp liep naar wens."
Bron: https://heizungsfreak.de/panasonic-wh-mxc09j3e8.htm#hz35
Deze oplossing verwijdert effectief het 0..4 graden bereik. Onder de 0 meet de WP de echte temperatuur, daarboven wordt het meetbereik +4 graden opgeschoven (door een weerstand parallel te zetten aan de sensor), en ziet de WP dus 4 graden meer dan in werkelijkheid. Wat het effect precies is op de gemeten temperatuur bij hogere temperaturen kun je met de weerstandstabel en wat rekenwerk bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

weer een reden om geen tcap te kopen in nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:04
flippy schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:41:
weer een reden om geen tcap te kopen in nederland.
Als je toe kan met een enkelfase 9kW natuurlijk. Door de dip bij defrost van dat model en de hoge luchtvochtigheid op de Utrechtse Heuvelrug had ik geen andere optie dan naar een Tcap over te stappen.

Een non-Tcap met condensor formaat van de Tcap was leuker geweest natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipoffice
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:06
Na alle info op dit forum te hebben vergaard afgelopen weken succesvol een 9J bij mij zelf en 5J bij mijn moeder geïnstalleerd.

Beide pruttelen lekker rond de 20Hz met dit weer en inmiddels geconcludeerd dat Ta minimaal 28 moet zijn voor het afgifte systeem (in beide gevallen circa 60m2 vloerverwarming) om niet te gaan pendelen.
Nu wil ik mijn moeder wat ondersteunen met het instellen van de stooklijn m.b.v. Service Cloud, echter ontbreekt de ruimtetemperatuur van de remote control die in de woonkamer hangt. Bedrijfsinstelling staat dus op stooklijn, klopt het dat er nergens de temperatuur gemeten door de remote beschikbaar is?

Nu vaar ik dus eigenlijk blind om te kijken wat de stooklijn doet op de ruimtetemp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
flippy schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:23:
[...]

als je radiatoren op dezelfde temperatuur draaien is er weinig noodzaak om met kleppen te emmeren. dan kan je net zo goed een thermostaatkraan erop zetten en een voetventiel. die paar liter die door een radiator gaat merk je niet eens echt op de vloer. je moet alleen even je balans afregelen en het aantal liters vastzetten.
Dank, ja zo draait het nu ongeveer. Hieronder het hele verhaal. Misschien toch de tussenmaanden voor de kantoorruimte op een andere manier proberen te overbruggen.
Thorsd schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:18:
[...]

Het probleem dat ik probeer op te lossen is dat de warmtevraag niet helemaal in balans is (en de vloerverwarming is maar 25m2 van de 220m2 totaal):
  • Eerste verdieping: Woonkamer (100m2), veel glas in alle richtingen. Hier heb je in de tussenmaanden (sept, okt, april, mei) bijna geen verwarming nodig, met een beetje zon is het al op temperatuur. In de winter is hier de meeste vraag, daarom wil ik daar alles open en geen (thermostatische) radiatorkranen.
  • Begane grond: Kantoorruimte (VVW 25m2, op het noorden), badkamer, entree en slaapkamers (100m2). De kantoorruimte heeft veel langer in het jaar warmte nodig. Ik wil niet dan de overige 200m2 ook op hoeven stoken. Slaapkamers werken prima met thermostatische kranen.
Andere optie is om in de tussenmaanden kantoor te verwarmen met losse kleine L/L WP...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

[Afbeelding]
Ik maak er gebruik van dat die convectoren nauwelijks energie verbruiken en leveren bij de 6 tot 8° lagere aanvoertemperatuur van de vloerverwarming. Als je convectoren en vloerverwarming op dezelfde temperatuur bedrijft, heb je geen panasonic 2-zone systeem nodig. Dan kun je zoals Flippy ook zegt beter thermostaatkranen op de radiatoren zetten en een bypass met druk- of flowregelaar parallel eraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
Wolly schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:25:
[...]

Is dat het originele base pan heater lint wat je hebt gekocht? Weet je wat de lengte daarvan is?
Ja heb de originele gekocht betreft de CZ-NE3P, kan hier even niets meer over vinden qua lengte, maar heb wel de handleiding van de CZ-NE2P gevonden, deze is in totaal 2,45 meter, waarvan 1,4 meter verwarmt met een vermogen van 70W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
ipoffice schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:57:
Na alle info op dit forum te hebben vergaard afgelopen weken succesvol een 9J bij mij zelf en 5J bij mijn moeder geïnstalleerd.

Beide pruttelen lekker rond de 20Hz met dit weer en inmiddels geconcludeerd dat Ta minimaal 28 moet zijn voor het afgifte systeem (in beide gevallen circa 60m2 vloerverwarming) om niet te gaan pendelen.
Nu wil ik mijn moeder wat ondersteunen met het instellen van de stooklijn m.b.v. Service Cloud, echter ontbreekt de ruimtetemperatuur van de remote control die in de woonkamer hangt. Bedrijfsinstelling staat dus op stooklijn, klopt het dat er nergens de temperatuur gemeten door de remote beschikbaar is?

Nu vaar ik dus eigenlijk blind om te kijken wat de stooklijn doet op de ruimtetemp.
Ik heb zelf de controller op watertemperatuur staan, dus ben niet helemaal zeker. Maar is het niet zo dat als de zone sensor op thermostaat staat, dat je de ruimtetemperatuur ziet en bij indrukken de ingestelde thermostaat waarde? Vast wel iemand hier die dat weet en anders even proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GC6XGBbx3spc2bJ0VCxEn0a_SI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5gG0GjHhOIkx0P6uRRb1R29l.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
Zojuist de kabel van de vloerverwarmingspomp losgemaakt van de 3kW-split unit, stekker er aan en voor nu even rechtstreeks in een WCD.
Van de 3kW unit ook de externe room thermistor buiten gebruik gesteld.
Voor beide units temperatuur even op 'direct' gezet, Ta 28 graden, dT 3 graden, buffervat uit de configuratie verwijderd.
Voor de 3kW unit de 'outdoor temperature for heating of' op 5 graden ingesteld.
De 5kW unit pruttelt momenteel op een gemoduleerde frequentie, de 3kW unit staat uit.

Ga me straks inlezen in de werking van bivalaent en CN2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
t.oswald schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:44:
[...]

Ik heb zelf de controller op watertemperatuur staan, dus ben niet helemaal zeker. Maar is het niet zo dat als de zone sensor op thermostaat staat, dat je de ruimtetemperatuur ziet en bij indrukken de ingestelde thermostaat waarde? Vast wel iemand hier die dat weet en anders even proberen.

[Afbeelding]
Wel opletten als hij de temperatuur niet haalt gaat hij automatisch zelf de stooklijn T aanvoer aanpassen afhankelijk van welke thermostaat / thiristor je gebruikt. Zie B-waarde in onderstaande

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVB9Ag8ETEZcCdBioixki6k_AOY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/enL1jxn2hE7U9lFiAYkwNCKZ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:34
[...]

tcap is in nederland vrijwel nutteloos en moet vermeden worden. zoiets is pas aan de orde als je richting de 2500~3000 kuub per jaar zit met nog oude radiatoren in een woonboederij op de friese steppen die sinds 1970 al niet onderhouden is.
Ik heb dus ook een 12kw tcap in bestelling staan, en begin nu ook serieus te twijfelen.
Met warmteverlies berekening kwam ik op zo'n 11kw uit, en de vorige bewoners deden 2500 kuub per jaar. Maar zeiden ze er wel bij: dat was in de tijd dat gas nog goedkoop was, dus letten ze nergens op.

Momenteel is de stukadoor bezig en heb ik alle radiatoren in het huis verwijderd. Ik stook het huis puur warm op 50m2 vloerverwarming 20cm hoh (wel 20mm) die ik even omhoog gezet heb naar 40graden.

Met puur deze vloerverwarming, en alle deuren open, lukt het me het hele huis 19graden te krijgen nu.

Ik vraag me dus af als ik 24-7 ga stoken, of 9kw niet (ruim) voldoende gaat zijn.. twijfels twijfels, ik wil vooral geen koud huis als het dik vriest, dan betaal ik liever wat meer.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipoffice
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:06
t.oswald schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:44:
[...]

[Afbeelding]
Zojuist even deze instelling getest, maar dan gaan we op de interne thermostaat functie draaien met de wel bekende nadelen. Ondertussen ben ik er achter gekomen dat in het tabblad Statistieken via Grafiekinstellingen de 'Kamerthermostaat interne sensortemperatuur' kan worden geselecteerd, al wijkt deze enorm af van de realiteit met daarbij de grote interval van 1 graad.

Inmiddels de zone sensor weer teruggezet op 'Water temperatuur' met de mogelijkheid om te shiften en de informatie van 'Statistieken', zover mogelijk, gebruiken om iets een idee te hebben wat de ruimtetemperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ConQuestador schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:39:
[...]

Ik heb dus ook een 12kw tcap in bestelling staan, en begin nu ook serieus te twijfelen.
Met warmteverlies berekening kwam ik op zo'n 11kw uit, en de vorige bewoners deden 2500 kuub per jaar. Maar zeiden ze er wel bij: dat was in de tijd dat gas nog goedkoop was, dus letten ze nergens op.

Momenteel is de stukadoor bezig en heb ik alle radiatoren in het huis verwijderd. Ik stook het huis puur warm op 50m2 vloerverwarming 20cm hoh (wel 20mm) die ik even omhoog gezet heb naar 40graden.

Met puur deze vloerverwarming, en alle deuren open, lukt het me het hele huis 19graden te krijgen nu.

Ik vraag me dus af als ik 24-7 ga stoken, of 9kw niet (ruim) voldoende gaat zijn.. twijfels twijfels, ik wil vooral geen koud huis als het dik vriest, dan betaal ik liever wat meer.
die 12kW is leuk. maar waar wil je dat in stoppen? die 50m2 vloer gaat dat niet doen.je zou dan letterlijk 60 graden water door die vloer moeten jassen met mach 3.

met 40/30 op jouw vloer zit je nog niet eens op 4kW afgifte.

kijk maar eens goed naar je watertemperaturen op de vloer en reken zelf maar eens uit hoe weinig/veel je vloer eigenlijk doet.

https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening

als je met minder dan 4kW met alleen vloerverwarming het al bijna red zal je niet veel meer nodig hebben in andere ruimtes om die laatste 2 graden te kunnen halen.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 28-12-2022 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Roel1.9GJ schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:56:
[...]

Wel opletten als hij de temperatuur niet haalt gaat hij automatisch zelf de stooklijn aanpassen afhankelijk van welke thermostaat / thiristor je gebruikt. Zie B-waarde in onderstaande

[Afbeelding]
Nee, hij past niet de stooklijn aan, maar hij verschuift het temperatuur-setpoint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ipoffice schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:52:
[...]

Zojuist even deze instelling getest, maar dan gaan we op de interne thermostaat functie draaien met de wel bekende nadelen. Ondertussen ben ik er achter gekomen dat in het tabblad Statistieken via Grafiekinstellingen de 'Kamerthermostaat interne sensortemperatuur' kan worden geselecteerd, al wijkt deze enorm af van de realiteit met daarbij de grote interval van 1 graad.

Inmiddels de zone sensor weer teruggezet op 'Water temperatuur' met de mogelijkheid om te shiften en de informatie van 'Statistieken', zover mogelijk, gebruiken om iets een idee te hebben wat de ruimtetemperatuur is.
Nee, je draait nog steeds op de stooklijn/compensation curve. Dus de aanvoertemperatuur wordt bepaald door de stooklijn en de kamertemperatuur door de thermostaat.

Je kunt bij statistiek kiezen voor zone1: actual (water outlet/room/pool) temperature[°C] of hoe dat ook heet in het NL. Dan zie je de temperatuur met een resolutie van 0,5°. Je kunt de sensor ook ijken in het maintenance menu.

[ Voor 11% gewijzigd door FransvWoerkom op 28-12-2022 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
ConQuestador schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:39:
[...]

Als ik het goed begrijp, ga je die radiatoren terugplaatsen als de stukadoor klaar is. Je hebt dan de vloerverwarming en de radiatoren. Als je uitgaat van 11kW dan zal je met de Koevlaas methode gerekend hebben met zo'n 2.250m3 historisch gasverbruik, inclusief SWW? Belangrijker dan iets meer willen betalen, is of je de beste oplossing hebt voor de drie seizoenen waarin je de kachel zal aanzetten. Het is fijn dat je bij -10C alle warmte van de Pana kwijt kan via je afgiftesysteem, maar de T-Cap kan niet bij elke buitentemp evenveel terugmoduleren en de warmte kwijt kunnen in je huis. Dus hoe pakt het vermogen uit rond het vriespunt, of bij +10C? Te warm voor de T-Cap en te koud om de kachel uit te zetten. Heb zelf gemerkt dat een oplossing kiezen voor de paar dagen in de paar jaar dat het -10C is, best eens een uitdaging kan vormen op de vele dagen in elk jaar dat het aanzienlijk warmer is buiten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Tiesert schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:37:
[...]

Als ik het goed begrijp, ga je die radiatoren terugplaatsen als de stukadoor klaar is. Je hebt dan de vloerverwarming en de radiatoren. Als je uitgaat van 11kW dan zal je met de Koevlaas methode gerekend hebben met zo'n 2.250m3 historisch gasverbruik, inclusief SWW? Belangrijker dan iets meer willen betalen, is of je de beste oplossing hebt voor de drie seizoenen waarin je de kachel zal aanzetten. Het is fijn dat je bij -10C alle warmte van de Pana kwijt kan via je afgiftesysteem, maar de T-Cap kan niet bij elke buitentemp evenveel terugmoduleren en de warmte kwijt kunnen in je huis. Dus hoe pakt het vermogen uit rond het vriespunt, of bij +10C? Te warm voor de T-Cap en te koud om de kachel uit te zetten. Heb zelf gemerkt dat een oplossing kiezen voor de paar dagen in de paar jaar dat het -10C is, best eens een uitdaging kan vormen op de vele dagen in elk jaar dat het aanzienlijk warmer is buiten.
Ja, je begrijpt niet hoe mensen het doen met een CV-ketel van 18, 24 of 28W. Als die hun ketel in alle jaargetijden willen laten doorlopen, moeten ze wel alle ramen en deuren openzetten. Of zou het zo zijn dat die ketels ook 20 keer per dag een tijdje uitgaan en dat niemand zich daar druk over maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
FransvWoerkom schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:44:
[...]

Ja, je begrijpt niet hoe mensen het doen met een CV-ketel van 18, 24 of 28W. Als die hun ketel in alle jaargetijden willen laten doorlopen, moeten ze wel alle ramen en deuren openzetten. Of zou het zo zijn dat die ketels ook 20 keer per dag een tijdje uitgaan en dat niemand zich daar druk over maakt?
Ja, zo is het, vaker nog. De 20 jaar oude Nefit Ecomline 30kW die hier hing schakelde 3x per uur op een Honeywell thermostaat. Minimaal vermogen 10kW.

Iets nieuwere kunnen wel wat verder terugmoduleren overigens. Modulerende thermostaat had ook geen zin gehad omdat hij toch bijna altijd op minimum vermogen draaide.

[ Voor 6% gewijzigd door Thorsd op 28-12-2022 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
ipoffice schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:52:
[...]

Gewoon een temperatuurvoeler ophangen, los van de Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
flippy schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:09:
[...]

die 12kW is leuk. maar waar wil je dat in stoppen? die 50m2 vloer gaat dat niet doen.je zou dan letterlijk 60 graden water door die vloer moeten jassen met mach 3.
Boven is 70m2 vloerverwarming ingefreesd die nog niet is aangesloten (omdat dit pomploze verdeler is). Beneden komt eind volgend jaar ook nog volledige vvw, zo'n 60m2 erbij. Mogelijk zelfs nog 10cm hoh over de bestaande 20cm hoh heen..

Totaal heb ik dan een kleine 200m2 vloerverwarming. Daarnaast blijven er nog een 3tal radiatoren voor de overige vertrekken.

Kortom: ik maak me geen zorgen over het kwijt kunnen van warmte.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ConQuestador schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:17:
[...]

Boven is 70m2 vloerverwarming ingefreesd die nog niet is aangesloten (omdat dit pomploze verdeler is). Beneden komt eind volgend jaar ook nog volledige vvw, zo'n 60m2 erbij. Mogelijk zelfs nog 10cm hoh over de bestaande 20cm hoh heen..

Totaal heb ik dan een kleine 200m2 vloerverwarming. Daarnaast blijven er nog een 3tal radiatoren voor de overige vertrekken.

Kortom: ik maak me geen zorgen over het kwijt kunnen van warmte.
zelfs met 200m2 maak ik me meer zorgen over het miniumvermogen van de 12kw units. die is gewoon akelig hoog. helemaal als je naregeling gaat toepassing of nog wat gaat doen aan isolatie en zo over paar jaar.
ik zou dan eerder 2x een 5/7/9 set naast elkaar zetten en ze in cascade zetten. heb je zoizo je reguliere warm water en verwarming gescheiden in normaal bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
flippy schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:20:
[...]

zelfs met 200m2 maak ik me meer zorgen over het miniumvermogen van de 12kw units. die is gewoon akelig hoog. helemaal als je naregeling gaat toepassing of nog wat gaat doen aan isolatie en zo over paar jaar.
ik zou dan eerder 2x een 5/7/9 set naast elkaar zetten en ze in cascade zetten. heb je zoizo je reguliere warm water en verwarming gescheiden in normaal bedrijf.
Ik denk dat ik overtuigd ben.. ik zal de groeneernegie toko eens mailen of ik mijn bestelling aan kan passen.

Qua sww zal ik te denken aan een losse wpb in de garage, maar daar ben ik nog niet over uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ConQuestador schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:27:
[...]

Ik denk dat ik overtuigd ben.. ik zal de groeneernegie toko eens mailen of ik mijn bestelling aan kan passen.

Qua sww zal ik te denken aan een losse wpb in de garage, maar daar ben ik nog niet over uit.
keuze tussen losse wbp of inhaken op de wp ligt meer aan de practische zaak qua installatie en het dourchegedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
flippy schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:28:
[...]

keuze tussen losse wbp of inhaken op de wp ligt meer aan de practische zaak qua installatie en het dourchegedrag.
Kinderen douchen laaaaaanggg, een wpb heeft 270 liter, een sww vat zou ik dan 300l pakken.

Uitdaging bij sww vat is dat leiding van wp naar sww vat minimaal 3m buiten, en 6m binnen is (en vervolgens 10m van vat naar bestaande ww aansluiting)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
ConQuestador schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:34:
[...]

Kinderen douchen laaaaaanggg, een wpb heeft 270 liter, een sww vat zou ik dan 300l pakken.

Uitdaging bij sww vat is dat leiding van wp naar sww vat minimaal 3m buiten, en 6m binnen is (en vervolgens 10m van vat naar bestaande ww aansluiting)
hoofdkranen kunnen ook uit. :P trouwens best een leuke reden om een sanitair verdeler te gebruiken. kan je de douche uitzetten zonder dat de rest van het huis zonder water zit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ConQuestador schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:34:
[...]

die meters vallen nog wel mee. het is alleen ff wachten voor je warm water krijgt in de douche maar das niet echt wat aan te doen.

grote verschil tussen beide opties is dat de wbp gewoon een stuk langer erover doet om bij te trekken na een doucehbeurt. een beetje normale wbp zet ongeveer 2kW aan warmte erin. das natuurlijk een fractie van wat een 5 7 of 9kw panasonic eruit kan stampen.
het issue is grotendeels leidingwerk tussen de wp buiten en de tank en je verdelers/cv systeem.
op die route moet ergens een 3wegklep komen om te schakelen tussen vloer en tank. en die leidinglengte is eigenlijk "verloren" warmte na een warm water sessie.

in dit geval zou ik als het qua leidingen een beetje gaat wel kijken voor een duo/cascade opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
flippy schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:53:
[...]

die meters vallen nog wel mee. het is alleen ff wachten voor je warm water krijgt in de douche maar das niet echt wat aan te doen.

grote verschil tussen beide opties is dat de wbp gewoon een stuk langer erover doet om bij te trekken na een doucehbeurt. een beetje normale wbp zet ongeveer 2kW aan warmte erin. das natuurlijk een fractie van wat een 5 7 of 9kw panasonic eruit kan stampen.
het issue is grotendeels leidingwerk tussen de wp buiten en de tank en je verdelers/cv systeem.
op die route moet ergens een 3wegklep komen om te schakelen tussen vloer en tank. en die leidinglengte is eigenlijk "verloren" warmte na een warm water sessie.

in dit geval zou ik als het qua leidingen een beetje gaat wel kijken voor een duo/cascade opstelling.
Ik heb gemaild om de bestelling om te zetten naar een 9kw. Mocht dit later niet genoeg blijken dan kan ik nog vrij eenvoudig een 5kw erbij plaatsen en die op de sww en bovenverdieping zetten. Leidingwerk hoef ik tegen die tijd nauwelijks aan te passen.

Bedankt voor de adviezen, nu nog even beste plek voor sww vat uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
ConQuestador schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:47:
[...]

Ik heb gemaild om de bestelling om te zetten naar een 9kw. Mocht dit later niet genoeg blijken dan kan ik nog vrij eenvoudig een 5kw erbij plaatsen en die op de sww en bovenverdieping zetten. Leidingwerk hoef ik tegen die tijd nauwelijks aan te passen.

Bedankt voor de adviezen, nu nog even beste plek voor sww vat uitzoeken.
Tcap bestaat ook in 9KW dus ik weet niet hoe duidelijk je bent geweest met typenummers :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
twain4me schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:34:
[...]

Tcap bestaat ook in 9KW dus ik weet niet hoe duidelijk je bent geweest met typenummers :9
Duidelijk genoeg ;)

• Thorsd
FransvWoerkom schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:03:
[...]

Ik maak er gebruik van dat die convectoren nauwelijks energie verbruiken en leveren bij de 6 tot 8° lagere aanvoertemperatuur van de vloerverwarming. Als je convectoren en vloerverwarming op dezelfde temperatuur bedrijft, heb je geen panasonic 2-zone systeem nodig. Dan kun je zoals Flippy ook zegt beter thermostaatkranen op de radiatoren zetten en een bypass met druk- of flowregelaar parallel eraan.
Ja, zo werkt het nu ongeveer. Het probleem is dat 1 ruimte VVW heeft (25m2, 2 groepen), en deze een aantal maanden per jaar langer verwarming nodig heeft dan de rest (200 m2 radiatoren).

Liever wil ik dus niet continu alle radiatoren afknijpen met thermostaatventielen omdat ik een paar maanden per jaar die 25m2 wil verwarmen. Ik merk dat ik daardoor gewoon een hogere Ta nodig heb.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-09 13:20
Vraagje, om de weektimer te gebruiken om automatisch terug te shiften moet ik dan een instelling aanpassen? Heb de timer ingesteld om tussen 22.00 en 05.00 terug te shiften maar wordt nu niet uitgevoerd?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

• FransvWoerkom
Thorsd schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:25:
[...]

Ja, zo werkt het nu ongeveer. Het probleem is dat 1 ruimte VVW heeft (25m2, 2 groepen), en deze een aantal maanden per jaar langer verwarming nodig heeft dan de rest (200 m2 radiatoren).

Liever wil ik dus niet continu alle radiatoren afknijpen met thermostaatventielen omdat ik een paar maanden per jaar die 25m2 wil verwarmen. Ik merk dat ik daardoor gewoon een hogere Ta nodig heb.
Begrijp ik nu goed dat je een hogere aanvoertemperatuur nodig hebt omdat alleen de 2 groepen vloerverwarming aan staan?

• Thorsd
FransvWoerkom schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:43:
[...]

Begrijp ik nu goed dat je een hogere aanvoertemperatuur nodig hebt omdat alleen de 2 groepen vloerverwarming aan staan?
Ja, zo gesteld zou het daar uiteindelijk op neerkomen (als op alle radiatoren thermostaatkranen zitten ipv dat ze gewoon open staan). Dat wil ik dus liever niet :)

Op zich is het niet zo spannend:
In de woonkamer (100m2, radiatoren, 1ste verdieping) wil ik gewoon alles open hebben staan, en met een thermostaat of met de Pana controller regelen.
Slaapkamers en badkamer (~100m2, ook radiatoren, begane grond) kunnen prima met thermostaatkranen.

Het enige waar ik mee zit, is een kantoorruimte op het noorden op de begane grond die vloerverwarming heeft (25m2, 2 groepen). Hier zit nu nog gewoon een open verdeler met pompje. Deze ruimte heeft een aantal maanden per jaar langer warmte nodig dan de rest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
Eerder had ik in dit topic advies gevraagd over het infrezen van 32mm in de dekvloer. Het initiële plan was om naar de trap te gaan, en daar omlaag zodat de verdeler in de gangkast kon komen. Hier heb ik vanaf gezien aangezien ik in de inloopkast eenvoudig naar de 35mm dikwandige standpijp kan komen (die uitkomt bij de bestaande vloerverwarming verdeler)

Vandaag dus met een muur frees 45mm breed, 40mm diep gefreesd, leidingen erin gelegd (zoals verwacht een leuk karwei met dat stugge spul). Daarna heb ik de leiding ingepakt in 3mm isolatieband, en omwikkeld met cellofaan. Dit om eventuele uitzetting bij warmte op te vangen, en scheuren in de dekvloer te voorkomen.

Als kers op de taart de leidingen vast gezet aan de muur en alles weer dicht gezet met mortel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iq598KgfVHnmXyAz2s1QFwiviM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cRR2lCLjJPDfeaGetYNDmftT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9SrBBi5CeECvChuQrd9PAh5Eio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WRppnxm81RbThKSV5SFLGWGH.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pi45KpHJVekKYL6u30j680enQiE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NK6mBXuIdBrNYn7AChiIQhEe.jpg?f=fotoalbum_large

Wat later nog moet:
- boven de verdeler komt het gat naar buiten, 3m omlaag en daar komt de warmtepomp te staan.
- de verdeler en deze aangelegde leiding komen met een t-stuk samen op de leiding naar buiten (met daartussen nog een vuilfilter)
- er moet nog een 3weg klep met een leiding naar links en dan omhoog, daar komt het sww vat.

Enige vraagstuk die ik nog even moet uitzoeken: de standpijp is 35mm dikwandige, maar de aansluitpijpjes lijken slechts 22mm te zijn. Ik twijfel of zo'n klein stukje kwaad kan, of dat ik een loodgieter moet laten komen om die pijp door te laten zagen en er een 1" aansluiting bij op te zetten.

• Tiesert
Even een stomme vraag, want ik ga aan mezelf twijfelen of ik nog goed kan nadenken.
Als ik op een dag in 24 uur bij ongeveer +7C buitentemperatuur 18kWh op de kWh-meter van de Pana heb staan, dus opgenomen vermogen... met hoeveel m3 aardgas komt dat overeen als ik nog zou stoken op gas (en alle andere omstandigheden gelijk)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Tiesert schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:09:
Even een stomme vraag, want ik ga aan mezelf twijfelen of ik nog goed kan nadenken.
Als ik op een dag in 24 uur bij ongeveer +7C buitentemperatuur 18kWh op de kWh-meter van de Pana heb staan, dus opgenomen vermogen... met hoeveel m3 aardgas komt dat overeen als ik nog zou stoken op gas (en alle andere omstandigheden gelijk)?
Net onder de 9m3 bij een Ta rond de 26

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:59
...

[ Voor 92% gewijzigd door natural colour op 29-12-2022 20:23 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Tiesert
t.oswald schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:16:
[...]

Net onder de 9m3 bij een Ta rond de 26
Dank je. Dus 18kWh op de kWh-meter is ~9m3 op de gasmeter wat allebei 80 tot 90kWh aan opgewekte energie voor de verwarming van het huis oplevert.

[ Voor 3% gewijzigd door Tiesert op 29-12-2022 21:45 ]

• ase-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-06-2023
hoi allemaal,

Nadat ik me al een tijdje in de Panasonic monoblocks verdiepte in Duitsland (waar ik woon), stootte ik ineens op de Nederlandse fanclub hier op Tweakers. Fijn, Nederlands gaat me toch nog net iets makkelijker af :)
Ik sta op het punt een Jeisha (J serie 7 kw) te gaan installeren, wordt volgende maand als het goed is geleverd.
Ben tevens ons hele huis aan het renoveren en bouwen overal wandverwarming (oud huis, houten vloeren willen we behouden dus geen vloerverwarming).

Korte vraagjes over het fundament: ik wil twee streepjes beton gieten zoals in de handleiding beschreven staat. Daartussen een diepe schacht (plm. 1.2 meter) met kiezel erin die wegloopt van het huis, zodat het water makkelijk en diep kan weglopen. Deze diepte meen ik nodig te hebben om onder de kelder uit te komen: onze kelderwand is al enigszins vochtig en ik wil deze niet onnodig belasten met condenswater van de warmtepomp.
Zou dit afdoende zijn?
Ik zag dat sommige mensen in deze "kiezelschacht" nog een 100mm buis steken tot de bodem, het nut hiervan ontgaat me een beetje.
Zijn er mensen die ervaring hebben met het aansluiten van de schacht op een regenafvoer? Lijkt me het mooist, maar wellicht is dit overkill?

You can't stop the waves from coming, but you can learn how to surf.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:01
m'n MDC07J3E5 draait nu een tijdje, ik ben me nu aan 't voorbereiden op de installatie van m'n PAW-TD20C1E5 boiler. Welke flow en dT moet ik op rekenen? Zal 't een probleem zijn als er een stukje (30 centimeter) 15 mm koper in de aanvoerleiding van de WP naar de boiler zit?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

blb4 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:11:
Zal 't een probleem zijn als er een stukje (30 centimeter) 15 mm koper in de aanvoerleiding van de WP naar de boiler zit?
ja.

• blb4
Duidelijk :)

Ik vraag 't omdat ik er achter kwam dat op een zeer lastig bereikbare plek een stukje 15 mm koper in de leiding van de warmtepomp naar de boiler zit. Vanaf de driewegklep ga ik met 22mm koper (huidige gasleiding) vanuit de kruipruimte naar zolder maar nu blijkt dat er tussen plafond en vloer (houten vloeren) een overgang zit van 22mm naar 15mm. De retour vanuit de boiler gaat via de retour van de CV installatie en die is 28mm (staal). Ik snap dat zo'n stukje van 15mm niet ideaal is maar stel het lukt me niet dit er tussenuit te halen, is dat een ramp (ik al de boiler niet warm krijgen) of alleen maar niet efficiënt?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• flippy
  • Niet online

flippy

blb4 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:30:
[...]

Duidelijk :)

Ik vraag 't omdat ik er achter kwam dat op een zeer lastig bereikbare plek een stukje 15 mm koper in de leiding van de warmtepomp naar de boiler zit. Vanaf de driewegklep ga ik met 22mm koper (huidige gasleiding) vanuit de kruipruimte naar zolder maar nu blijkt dat er tussen plafond en vloer (houten vloeren) een overgang zit van 22mm naar 15mm. De retour vanuit de boiler gaat via de retour van de CV installatie en die is 28mm (staal). Ik snap dat zo'n stukje van 15mm niet ideaal is maar stel het lukt me niet dit er tussenuit te halen, is dat een ramp (ik al de boiler niet warm krijgen) of alleen maar niet efficiënt?
je krijgt hoogswaarschijnlijk niet genoeg liters door de pijp. als je pech hebt gaat de unit in storing. zoizo zal je aantal liters beperkt worden en dat kost je een berg efficientie.

ideale geval is 32mm tot aan de spiraal.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 29-12-2022 23:34 ]

• blb4
flippy schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:33:
[...]

je krijgt hoogswaarschijnlijk niet genoeg liters door de pijp. als je pech hebt gaat de unit in storing. zoizo zal je aantal liters beperkt worden en dat kost je een berg efficientie.

ideale geval is 32mm tot aan de spiraal.
Dank, ik ga m'n best doen 'm er tussenuit te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

blb4 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:36:
[...]

Dank, ik ga m'n best doen 'm er tussenuit te halen.
doe dat. niet vergeten dat dit voor de aankomde tig jaar is. dus elke beetje efficeintie die je kan pakken bespaart je weer op de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
ecn1985 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:04:
Vraagje, om de weektimer te gebruiken om automatisch terug te shiften moet ik dan een instelling aanpassen? Heb de timer ingesteld om tussen 22.00 en 05.00 terug te shiften maar wordt nu niet uitgevoerd?
Iemand, ik zie zo even niet wat ik mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-09 12:41
ecn1985 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:45:
[...]

Iemand, ik zie zo even niet wat ik mis?
Aangezet?
Dus dikke streep onder die agenda icoon?
( ben al jaren van mening dat ze dat display wel duidelijk mogen maken ).

Edit, geen vakantie icoon, maar agenda icoon ( de meest rechtste dus )

[ Voor 12% gewijzigd door annespruit1980 op 30-12-2022 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
annespruit1980 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:52:
[...]

Aangezet?
Dus dikke streep onder die agenda icoon?
( ben al jaren van mening dat ze dat display wel duidelijk mogen maken ).

Edit, geen vakantie icoon, maar agenda icoon ( de meest rechtste dus )
@ecn1985 Of in het snelmenu, dat met die 8 vakken, het vak linksonder, de agenda, met ononderbroken streep er onder. Zie de (papieren) Handleiding snelmenu blz 24 bovenaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Thorsd schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:22:
[...]

Ja, zo gesteld zou het daar uiteindelijk op neerkomen (als op alle radiatoren thermostaatkranen zitten ipv dat ze gewoon open staan). Dat wil ik dus liever niet :)

Op zich is het niet zo spannend:
In de woonkamer (100m2, radiatoren, 1ste verdieping) wil ik gewoon alles open hebben staan, en met een thermostaat of met de Pana controller regelen.
Slaapkamers en badkamer (~100m2, ook radiatoren, begane grond) kunnen prima met thermostaatkranen.

Het enige waar ik mee zit, is een kantoorruimte op het noorden op de begane grond die vloerverwarming heeft (25m2, 2 groepen). Hier zit nu nog gewoon een open verdeler met pompje. Deze ruimte heeft een aantal maanden per jaar langer warmte nodig dan de rest.
Als omschakeling tussen radiatoren+vloerverwarming en alleen vv tweemaal per jaar nodig is, dan kun je het handmatig doen: radiatoren dicht en Ta omlaag en thermostaatkraan op de verdeler helemaal open. Tenminste als de menging in de verdeler dan zo laag kan dat de Ta,wp niet veel hoger hoeft dan de Ta,vv. Dat kun je natuurlijk allemaal zelf verzinnen. Als je het wilt automatiseren, kun je die verdeler misschien ombouwen naar een mengverdeler met 3-puntsventiel volgens dat schema van de panasonic simple 2-zone. Wat het beste is, hangt ook van verdere geplande verbouwingen af. Blijven de radiatoren in huis gehandhaafd, houd dan rekening met uitbreiding van je vloerverwarming. In ieder geval kan dat simple 2-zone systeem aangestuurd door de pana naadloos overschakelen van vv-only op lage temperatuur naar radiatoren-only op hoge temperatuur en alles er tussenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
FransvWoerkom schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:42:
[...]

@ecn1985 Of in het snelmenu, dat met die 8 vakken, het vak linksonder, de agenda, met ononderbroken streep er onder. Zie de (papieren) Handleiding snelmenu blz 24 bovenaan.
Bedankt voor de reacties. Deze was al onderstreept en ook in de service cloud wordt aangegeven dat de weektimer is ingeschakeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLM4Mmn45qB0iKHlDVRZKiKhiMU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nJG6naaIaGDoMok0uUHM2jrP.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ItlIP70mOnZAHFWhQPJYGN6PBl0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NH3gw3vHvDXQGMKSQWwtuvTD.png?f=fotoalbum_large

Heb het nogmaals opnieuw ingesteld hopelijk pakt die het nu wel? Zijn er nog andere instellingen die moeten worden aangepast?

Pagina: 1 ... 114 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.