Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 113 ... 134 Laatste
Acties:
  • 776.571 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fietsensloper
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18-09 11:10
KaDoos schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:24:
[...]

Lijkt me dat je dat makkelijk in de vloer kwijt kan. Bedenk dat als de ruimte 15° à 16° is dat dan bij een Ta van 23 of 24 je heel veel kan afstaan. Komt overeen met een ruimte temp van 21° en een Ta van 29°, dat hebben velen niet nodig, bij jou is er erg veel verlies dus zou volgens mij geen probleem hoeven te zijn. Wellicht dat je moet gaan sturen op de vloer temperatuur, dus meteen een sensor in de bovenkant van de vloer maken.
Bedankt! Ik had er inderdaad niet over nagedacht dat de afgifte groot zou zijn door het grote verschil van ruimte temp en vloer temp. Vergeleek het inderdaad met mijn woonkamer van 19.5gr.

Zakelijk moet je de subsidie eerst aanvragen voordat je een WP koopt. Nu even wachten op akkoord dan kan ik de WP bestellen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
t.oswald schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:54:
[...]

Snap ik niet, Nest van Google zou gewoon moeten werken als temperatuurvoeler. Wat bedoel je met werkt maar 1x en stopt dan? Eerste applet Als boven temp stooklijn naar beneden en de tweede applet Als temp onder dan stooklijn omhoog.
En met vv kunnen die temperaturen van de IF door de vertraging eigenlijk gelijk aan elkaar zijn.
[Afbeelding]
De applets heb ik gemaakt. Ik krijg netjes een mail als deze boven de ingestelde waarde komt. Vervolgens nooit meer. Dus na de eerste trigger gaat hij mis. Helaas zie je alleen een log als de trigger afgaat en geen resultaat van de polling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:50
dirkmuis schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:56:
[...]

De applets heb ik gemaakt. Ik krijg netjes een mail als deze boven de ingestelde waarde komt. Vervolgens nooit meer. Dus na de eerste trigger gaat hij mis. Helaas zie je alleen een log als de trigger afgaat en geen resultaat van de polling.
Zie pm

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Laatst online: 22:59
fietsensloper schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:35:
[...]

Bedankt! Ik had er inderdaad niet over nagedacht dat de afgifte groot zou zijn door het grote verschil van ruimte temp en vloer temp. Vergeleek het inderdaad met mijn woonkamer van 19.5gr.

Zakelijk moet je de subsidie eerst aanvragen voordat je een WP koopt. Nu even wachten op akkoord dan kan ik de WP bestellen _/-\o_
Als de Ta maar groot genoeg is haal je het minimum wel :)
Dat werkt twee kanten op, minimale vermogen is ~500W*COP. Als je heel lage temperatuur draait wordt je COP hoger en je minimale vermogen dus groter. Andersom ook.

Vraag is ook even of de flow genoeg is, minimale flow is ~10 L/min (?). Zag net deze voorbij komen: Ronald.42 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" Er moet ook vast wel iemand zijn die een 5kW op ~50m2 vvw heeft geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsensloper
Thorsd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:45:
[...]

Als de Ta maar groot genoeg is haal je het minimum wel :)
Dat werkt twee kanten op, minimale vermogen is ~500W*COP. Als je heel lage temperatuur draait wordt je COP hoger en je minimale vermogen dus groter. Andersom ook.

Vraag is ook even of de flow genoeg is, minimale flow is ~10 L/min (?). Zag net deze voorbij komen: Ronald.42 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" Er moet ook vast wel iemand zijn die een 5kW op ~50m2 vvw heeft geprobeerd.
In de manual staat dat de flow 15L/min moet zijn. Denk dat ik dat wel kwijt moet kunnen over 5 groepen. 3L/min per groep.
Bij de 15L/min moet ik draaien met een dT van 5 om de 5Kw kwijt te kunnen.

Ik lees alleen wel dat de minimale systeem inhoud 75L moet zijn. 500m 16mm buis = 55L. Dan nog 8 meter(2x4m) buis naar de WP toe en een klein beetje in de WP zelf. Ben bang dat ik daarmee de 75L niet ga halen.
Dan toch maar een kleine buffer(50L ofzo) in serie zetten om die minimale inhoud te halen?
Waarvoor is die minimale systeem inhoud eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fietsensloper schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:34:
[...]

In de manual staat dat de flow 15L/min moet zijn. Denk dat ik dat wel kwijt moet kunnen over 5 groepen. 3L/min per groep.
Bij de 15L/min moet ik draaien met een dT van 5 om de 5Kw kwijt te kunnen.

Ik lees alleen wel dat de minimale systeem inhoud 75L moet zijn. 500m 16mm buis = 55L. Dan nog 8 meter(2x4m) buis naar de WP toe en een klein beetje in de WP zelf. Ben bang dat ik daarmee de 75L niet ga halen.
Dan toch maar een kleine buffer(50L ofzo) in serie zetten om die minimale inhoud te halen?
Waarvoor is die minimale systeem inhoud eigenlijk?
Om voldoende thermische buffer bij een defrost te hebben. Anders koelt dan je water te ver af.
En ik denk ook dat de temperatuurregeling die minimale waterhoeveelheid nodig heeft om stabiel te worden. Bij te weinig water heb je kans dat die regeling instabiel wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 23-12-2022 12:56 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
Met hulp van jullie heb ik ons beest redelijk weten te temmen. Eindelijk is het gelukt om strakke lijnen van Ta, Tr, Hz en flow te krijgen. Alleen niet bij alle Tb's. Zeker bij defrosts en als de Pana bij <5C een minimum van 35Hz moet draaien, verandert het speelveld. Maar ook als het huis en b-vat zijn opgewarmd, of de Tb stijgt, is deze Pana eigenlijk te zwaar op minimale Hz van 19 a 20 en begint het grote pendelcircus met zaagtanden. Alles bij elkaar veel inefficientie en hoog kWh-verbruik. Om deze Pana bij wisselende omstandigheden netjes te laten draaien lijken de kabouters toch wel wat hulp te kunnen gebruiken van scripting. De Pana gaat nu enkele keren per dag aan en houdt het huis op een stabiele temperatuur.

Zou uiteindelijk Heishamon willen inzetten incl slow start en andere extra slimmigheden, maar beheers niet de tools en code. En heb nog een nieuwe verdeler en 3-wegklep nodig. Nu eerst in LUA met IFTTT gezorgd dat de Pana op basis van Tb, Kamertemperatuur, looptijd e.d. aangaat, shift, nachtverlaagt, of juist enige tijd uit moet blijven. Moeilijkste was om te detecteren wanneer de compressor uitgaat. Dank aan @t.oswald @ErikVers @Thorsd @MikeyMan @-NRG- @FransvWoerkom en anderen voor jullie tips en adviezen! Het kan vast nog beter, maar dit is echt al een hele verbetering.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZrVzQcveg-ufnV_40R5ycmGBVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BuD5a2gBv2fMso78bt8rB7uZ.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Tiesert Dat ziet er zeker al beter uit!

Kan niet goed zien welke schaalverdeling bij welke lijntjes hoort zo, maar zou je Ta niet nog iets omlaag kunnen?

Hier hetzelfde hoor, hoewel ik gisteren m'n laatste open verdeler heb vervangen. Lekker klusje en een hoop knaken weer, maar nu weer even kijken hoe alles reageert.

Zodra het defrosten begint is het wel een enorme bende, maar das m.i. de aard van de techniek helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bCmE50uApLPEbtkZomhbwjrhPg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RFOKbopHDEcOP2gi2bDst0A7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door MikeyMan op 23-12-2022 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
MikeyMan schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:16:
@Tiesert Dat ziet er zeker al beter uit!

Kan niet goed zien welke schaalverdeling bij welke lijntjes hoort zo, maar zou je Ta niet nog iets omlaag kunnen?

Hier hetzelfde hoor, hoewel ik gisteren m'n laatste open verdeler heb vervangen. Lekker klusje en een hoop knaken weer, maar nu weer even kijken hoe alles reageert.

Zodra het defrosten begint is het wel een enorme bende, maar das m.i. de aard van de techniek helaas.

[Afbeelding]
Hoi, ik begrijp niet precies wat je bedoelt. Rechts staat welke kleuren lijnen op de linker- en rechteras staan, of bedoel je dat niet?
De Ta kan denk ik niet zo naar beneden, maar blijf wel tunen natuurlijk. Als de Ta lager kan bij dezelfde kamertemperatuur zou ik verwachten dat hij nu al overdag regelmatig naar beneden shift, en dat valt erg mee. De defrosts heb ik relatief weinig last van, omdat het meeste uit het b-vat van 200L gehaald wordt, de compressor hoeft dan niet voor uit. Maar bij 21 defrosts op een dag redt hij dat ook niet inderdaad. Heb dezelfde leidingen als jij, maar nog drie pompen en een vloer met een heel kleine dT 7(8)7

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tiesert schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:42:
[...]

Hoi, ik begrijp niet precies wat je bedoelt. Rechts staat welke kleuren lijnen op de linker- en rechteras staan, of bedoel je dat niet?
De Ta kan denk ik niet zo naar beneden, maar blijf wel tunen natuurlijk. Als de Ta lager kan bij dezelfde kamertemperatuur zou ik verwachten dat hij nu al overdag regelmatig naar beneden shift, en dat valt erg mee. De defrosts heb ik relatief weinig last van, omdat het meeste uit het b-vat van 200L gehaald wordt, de compressor hoeft dan niet voor uit. Maar bij 21 defrosts op een dag redt hij dat ook niet inderdaad. Heb dezelfde leidingen als jij, maar nog drie pompen en een vloer met een heel kleine dT 7(8)7
Links en rechts staan twee verschillende schalen. Maar welke schaal bij welke lijn hoort is een beetje gokken zo ;)

Ik heb geen buffervat, dus dat scheelt wel iets. De defrosts zijn op zich met de tcap in een paar minuten geregeld, maar kost je natuurlijk wel weer een stop-start. Al bedacht of je de verdelers gaat vervangen? Zo ja welke?

Ik baal echt als een stekker dat ik tijdens de aanleg van de hele bende in 2018 en 2019 niet gelijk de goede heb gekocht. Als ik de pompvariant van mn nieuwe verdelers had gekocht was ik met het verwijderen van de pomp klaar geweest. Nu zit ik enorm te kloten met de vloer leidingen. Was me het klusje wel. Gisteren voor 120 euro koppelingen gekocht om de buizen te kunnen verlengen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Voor de thermostaat discussie:

Stel je draait dus met WAR en niet puur met thermostaat en je gebruikt de thermostaat puur voor als de zon in je huis staat e.d. dan wil je een thermostaat die de Pana uit kan zetten of juist weer aan, meer niet.

Ik dacht, dat doe ik met de Nest, maar die heeft blijkbaar problemen met IFTTT. De Tado is een alternatief. Dan kun je kiezen voor de thermostaat of puur de thermometer.

In dat geval heb je ook nog deze optie i.c.m. IFTTT:
https://wirelesstags.mysh...-temperature-and-humidity

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 19:47
MikeyMan schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:05:
[...]

Links en rechts staan twee verschillende schalen. Maar welke schaal bij welke lijn hoort is een beetje gokken zo ;)
Zie de legenda:
geen vinkje achter de naam: linker schaal.
Wel vinkje achter de naam: rechter schaal

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
MikeyMan schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:05:
[...]

Ik heb geen buffervat, dus dat scheelt wel iets. De defrosts zijn op zich met de tcap in een paar minuten geregeld, maar kost je natuurlijk wel weer een stop-start. Al bedacht of je de verdelers gaat vervangen? Zo ja welke?

Ik baal echt als een stekker dat ik tijdens de aanleg van de hele bende in 2018 en 2019 niet gelijk de goede heb gekocht. Als ik de pompvariant van mn nieuwe verdelers had gekocht was ik met het verwijderen van de pomp klaar geweest. Nu zit ik enorm te kloten met de vloer leidingen. Was me het klusje wel. Gisteren voor 120 euro koppelingen gekocht om de buizen te kunnen verlengen :X
@Motorfret heeft de grafiek al verklaard, dank. Voor de verdeler denk ik aan Variotherm kunststof verdeler zonder pomp met 6 groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Tiesert schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:42:
[...]

Ik denk dat als je die verdeler met pomp vervangt, je Ta misschien nog wel lager kan. Ter vergelijk, ik heb nu stabiel een Ta van 29.5, bij een Tb van 6.5. En dat is met radiatoren.

Nadeel is wel dat bij een lagere Ta je minimale vermogen hoger wordt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-09 13:20
Tiesert schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:34:
[...]

@Motorfret heeft de grafiek al verklaard, dank. Voor de verdeler denk ik aan Variotherm kunststof verdeler zonder pomp met 6 groepen.
Heb zelf ook een Variotherm bevalt prima, alleen het montage systeem werkt niet voor mijn bestaande systeem maar dat is op andere manieren op te lossen.
Als ik het nu nog een keer moet doen zou ik denk ik een goedkoper alternatief zoeken, ze zijn aardig aan de prijs, zijn denk ik vergelijkbare goedkopere exemplaren te vinden van bijv VTE of in de zelfde prijsrange van Magnum. Niks mis mee maar zou zelf waarschijnlijk voor een andere gaan.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Daar heb ik er nu drie van hangen. Fijne apparaten. Zit alleen geen manometer op ;)

En het verlengen van de bestaande leidingen kost een godsvermogen.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 23-12-2022 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:13
Thorsd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:03:
[...]

Ik denk dat als je die verdeler met pomp vervangt, je Ta misschien nog wel lager kan. Ter vergelijk, ik heb nu stabiel een Ta van 29.5, bij een Tb van 6.5. En dat is met radiatoren.

Nadeel is wel dat bij een lagere Ta je minimale vermogen hoger wordt :)
@Tiesert Hij heeft al zoveel adviezen gehad over vervangen verdeler en weghalen extra pompen en buffervat, hij doet het toch niet, dus zou verder niet teveel tijd aan besteden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thorsd
KaDoos schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:45:
[...]

@Tiesert Hij heeft al zoveel adviezen gehad over vervangen verdeler en weghalen extra pompen en buffervat, hij doet het toch niet, dus zou verder niet teveel tijd aan besteden.
Ik zie het nog wel gebeuren ;)
[...]

Voor de verdeler denk ik aan Variotherm kunststof verdeler zonder pomp met 6 groepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
KaDoos schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:45:
[...]

Dank voor je vertrouwen. Het b-vat blijft wel, verdeler moet nog vervangen. De driewegklep moet ook nog vervangen worden, die is niet goed. Maar kan het zelf niet, dus sta in de wacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
MikeyMan schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:28:
[...]

Daar heb ik er nu drie van hangen. Fijne apparaten. Zit alleen geen manometer op ;)

En het verlengen van de bestaande leidingen kost een godsvermogen.
Ja verlengen is een dure hobby, gelukkig zelf maar 9 slangen hoeven te verlengen maar wel ruim 6 tientjes verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ecn1985 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:02:
[...]

Ja verlengen is een dure hobby, gelukkig zelf maar 9 slangen hoeven te verlengen maar wel ruim 6 tientjes verder.
Dat valt nog mee... Was gisteren 105 euro kwijt voor 9x verlengen. 18 euroconus adapters en 9 dubbele sokken. En dan heb ik nog 15% korting gehad :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ecn1985
MikeyMan schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:18:
[...]

Dat valt nog mee... Was gisteren 105 euro kwijt voor 9x verlengen. 18 euroconus adapters en 9 dubbele sokken. En dan heb ik nog 15% korting gehad :X
Dat kan goedkoper:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJA091gjh4aHMBocrMI9_iD-U30=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qZPnTJ9fTXptzVs1YSEwtU8X.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door ecn1985 op 23-12-2022 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:59
Koppelingen voor Uponor 32mm hakt er pas in

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Crap... Dat had ik moeten weten...

Maargoed, moet er nog 9 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

natural colour schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:01:
Koppelingen voor Uponor 32mm hakt er pas in
Gelukkig alles 20mm hier! *O*

-O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cige
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-04 13:36
Peanutsonic schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:54:
[...]

Veel extra lawaai door defrostst. Gaat weer over. Royaal systeem !
Royaal als in overkill/overbemeten? WP is geslecteerd om in toekomst nog een garage van 30m2 op 15C te kunnen houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubuntu
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-09 10:13
Goedemorgen, ik zou graag een idee krijgen van wat hier "fout" gaat;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jppd1R8-8vO-VZeMxYOmyRx8gCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dArnzxxrXUlY2CeS6s9odVNj.jpg?f=fotoalbum_large

We praten over een WH-MDC09J3E5 monoblock in de meest simpele opstelling; de wp voedt direct 55m2 vloerverwarming, verder geen enkele toevoeging van extra printplaten vaten kranen of wat dan ook.

Systeem heeft schitterend gedraaid vanaf 7 december maar sinds het weer wat warmer is en ik de Ta van 30 graden iedere dag graadje lager heb gezet to 26 graden krijg ik een flinke overshoot en de daarmee gepaard gaande ingreep van de pomp om weer af te slaan.

Ik heb de volgende instellingen;

dT 1 graad (ook 2,3,en 4 geprobeerd zonder resultaat)
regeling ; direct
pompflow dT max dutycycle pomp 125

Meer basic kan ik het niet bedenken ;-)

Het gekke is dat tijdens de vorst de waterfow rond de 10l/m draaide tijdens compressor nul en de waterflow eerst omhoog ging voordat de compressor ging optoeren naar plm 50HZ de stijging van de Ta bleef dan mooi onder de temperatuur waarop de warmtepomp ingrijpt (doeltemperatuur + 2 graden) een prachtige dT regeling dus van de pomp.

Zoals de grafiek toont gebeurd nu het omgekeerde; de flow bedraagt 19 l/m bij compressor 0HZ, en bij optoeren compressor gaat de flow naar 10 l/m !

Dat is natuurlijk vragen om een overshoot met de bijbehorende uitschakeling.

Heeft er iemand enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?

PS; 9 KW is natuurlijk overkill maar dat verklaard nog niet waarom de waterflow zich nu tegengesteld gedraagt van wat mij (als beginner) logisch lijkt. Bij een uitgeschakelde dT regeling waterpomp en vast flow op 24 l/m (24/7) loopt alles machtig mooi. Het kan dus prima maar het is gewoon zonde van zo'n dikke flow die slechts van belang lijkt gedurende de opstart van compressor. In de toekomst zijn er plannen voor uitbreiding met wandverwarming dus die 9KW komt straks wel tot zijn recht.

Dus voor nu zou ik de vraag willen concentreren op de blauwe lijn; waarom toert flow af terwijl compressor optoert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Ubuntu overkill is nog een understatement.

Op basis waarvan ben je voor een 9kw unit gegaan?

Weet niet of je deze tool kent?
https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening

Denk dat je er niet aan ontkomt om toch met een Ta van boven de 30 te gaan werken om de minimaal 2500 watt van die unit kwijt te kunnen.

Misschien is het een idee om op zoek te gaan naar iemand die zn H series wil ruilen?

Sowieso wel een idee om een tijdje met een vaste flow te gaan werken. Dan heb je die variabele in ieder geval onder controle.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 24-12-2022 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
Ubuntu schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:28:

[Afbeelding]

We praten over een WH-MDC09J3E5 monoblock in de meest simpele opstelling; de wp voedt direct 55m2 vloerverwarming, verder geen enkele toevoeging van extra printplaten vaten kranen of wat dan ook.

Systeem heeft schitterend gedraaid vanaf 7 december maar sinds het weer wat warmer is en ik de Ta van 30 graden iedere dag graadje lager heb gezet to 26 graden krijg ik een flinke overshoot en de daarmee gepaard gaande ingreep van de pomp om weer af te slaan.

Dus voor nu zou ik de vraag willen concentreren op de blauwe lijn; waarom toert flow af terwijl compressor optoert?
Ik denk dat je COP nu zo rond de 7 ligt, dus minimaal 3.5 kW thermisch. Ik heb hier, bij Tb 8 en Ta 29, nu elektrisch 470W, thermisch 3.1kW (COP 6.6), zelfde WP.

Je vloer geeft dat nu gewoon niet af denk ik. Dus misschien Ta weer wat omhoog als je het in huis niet warm krijgt? (Onder de 26 krijg je weer andere problemen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubuntu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VlUpMhIJDRlXn6kpDK5XD9Hwzrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MpwqKEXFLZS0EMbMfpR75C6a.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenstaande grafiek toont aan dat het voor de hardware geen probleem is en dat frustreert mij ;-)

Het is toch niet teveel gevraagd voor de software om de flow even te regelen als er geen warmtevraag is?

Nu draait de circulatie pomp als een malle terwijl compressor uit staat.

Dat is natuurlijk logisch omdat ik geen dT meer draai maar dat komt omdat dT zoals beschreven "tegengestelde flow reactie" geeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Ubuntu op 24-12-2022 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartzegmaar
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-09 11:53
Goedemiddag!

Ik heb afgelopen week onze WH-MDC09J3E5 geinstalleerd, alles draait ook super het huis wordt heerlijk warm en de warmtepomp draait lekker rustig tussen de 19 en 22 Hz.
Alleen valt mij een raar geluid op wat zelfs binnenshuis te horen is. zouden jullie kunnen aangeven of dit een normaal geluid is voor de pana?

Hieronder een link naar het geluidsfragment:
https://drive.google.com/...nB8fyy6DEXYePsQa8wx4/view

Het gaat om de harde knal geluiden, klinkt een beetje als popcorn wat gepopt wordt binnen de warmtepomp..

Extra info:
- Ontluchter op de warmtepomp staat open
- er zit een microbel ontluchter in het systeem
- ik heb het ontluchtingsprogramma gedraaid
- water druk bij de warmtepomp zit op 1.4 bar
- er zitten 7 groepen vloerverwarming (50m2,zonder pomp) en 7 radiatoren aangesloten op de warmtepomp.
- dT staat op 2
- alles aangesloten met 32mm buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
ik hoor (denk ik) de compressor en langs rijdende auto's veder geen popcorn

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 24-12-2022 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Ubuntu schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:24:
[Afbeelding]

Bovenstaande grafiek toont aan dat het voor de hardware geen probleem is en dat frustreert mij ;-)

Het is toch niet teveel gevraagd voor de software om de flow even te regelen als er geen warmtevraag is?

Dat is natuurlijk logisch omdat ik geen dT meer draai maar dat komt omdat dT zoals beschreven "tegengestelde flow reactie" geeft.
je kan gewoon een max pompvermogen instellen. de software doet precies wat hij hoort te doen nu met het maximale pompdebiet op maximaal.

als je wilt dat de pomp stopt moet je op WAR+externe thermostaat gaan draaien bijvoorbeeld.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 24-12-2022 13:39 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ubuntu
Maar nu "moet" ik mijn max pomp dus afstemmen op een situatie die zich 8x per 24 uur voordoet, namelijk het inschakelen van de compressor.

Het is fijn dat er regelingen zijn als WAR + externe thermostaat maar met alle respect; dat voelt voor mij aan als symptoombestrijding ;-)

Ik zou graag weten wat de software van panasonic doet besluiten om debiet omlaag te gooien terwijl compressor start en ook nog eens op een (naar 5 minuten later blijkt) veel te hoog toerental.
Stel dat men nog een zelflerend effect had ingebouwd dan zou de pomp volgende poging eens kunnen proberen de compressor te begrenzen op 75% van voorgaande poging.

Of andersom ; compressor starten op 25hz en dan steeds 10% er bij als daar nog ruimte voor is in de doeltemperatuur.

Eerlijk gezegd zou ik verwachten dat na zoveel generaties dit soort zaken wel wat verder geoptimaliseerd zouden zijn. Vanuit optiek fabrikant zou ik het mijn eer te na vinden als "handige consumenten" zoals hier op forum aanwezig zelf moeten gaan stoeien met zaken als heisamon om een soft-start te kunnen bewerkstelligen.

Ik houd van KISS keep it stupid simple ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ubuntu schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:01:
Maar nu "moet" ik mijn max pomp dus afstemmen op een situatie die zich 8x per 24 uur voordoet, namelijk het inschakelen van de compressor.
Wou je je pomp afstemmen op een uitgeschakelde compressor dan? :?

Ben trouwens benieuwd wat er gebeurt als je ∆T nog verder ophoogt. Naar 10 graden bij een Ta van 30 ofzo.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 24-12-2022 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ubuntu schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:01:

Het is fijn dat er regelingen zijn als WAR + externe thermostaat maar met alle respect; dat voelt voor mij aan als symptoombestrijding ;-)

Ik zou graag weten wat de software van panasonic doet besluiten om debiet omlaag te gooien terwijl compressor start en ook nog eens op een (naar 5 minuten later blijkt) veel te hoog toerental.
Stel dat men nog een zelflerend effect had ingebouwd dan zou de pomp volgende poging eens kunnen proberen de compressor te begrenzen op 75% van voorgaande poging.

Of andersom ; compressor starten op 25hz en dan steeds 10% er bij als daar nog ruimte voor is in de doeltemperatuur.

Eerlijk gezegd zou ik verwachten dat na zoveel generaties dit soort zaken wel wat verder geoptimaliseerd zouden zijn. Vanuit optiek fabrikant zou ik het mijn eer te na vinden als "handige consumenten" zoals hier op forum aanwezig zelf moeten gaan stoeien met zaken als heisamon om een soft-start te kunnen bewerkstelligen.

Ik houd van KISS keep it stupid simple ;-)
die "slimheid" die jij nu wilt is juist wat je echt niet wilt. je wilt juist dat de installatie voorspelbaar is. daar word alles op gebouwd. de instellingen die je nu gebruikt stroken niet met de rest van het systeem of de manier dat je de installatie gebruikt. de panasonic (en elk ander merk) kijkt naar hele basale gegevens zoals een ingestelde dT, Ta of offset daarvan die je hem de opdracht geeft om te halen. dan gaat hij dat proberen te doen. dat zoul soort dingen leid tot ongewenst gedrag moet je dus zoeken in wat je precies van de installatie vraagt. daar zit momenteel de mismatch. niet de kabouter, die doet exact wat je van hem vraagt.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubuntu
MikeyMan schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:15:
[...]

Wou je je pomp afstemmen op een uitgeschakelde compressor dan? :?
Ik zou graag willen dat flow op minimaal staat als compressor niet draait.

Twee mogelijkheden;

- ik druk mij niet goed uit
- jij wilt mij gewoon in de hoek zetten met jouw opmerking

Voor beide mogelijkheden geldt; ik heb mijn best gedaan, weet niet hoe ik mij duidelijker moet uitdrukken en zal jou niet langer vervelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubuntu
@flippy ik weet niet goed wat ik moet antwoorden, daarvoor ken ik de materie nog niet goed genoeg.

Ik ga er eens rustig over nadenken. Soms moet een kwartje even de gelegenheid hebben om te vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:30
Ubuntu schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:33:
[...]

Twee mogelijkheden;

Voor beide mogelijkheden geldt; ik heb mijn best gedaan, weet niet hoe ik mij duidelijker moet uitdrukken en zal jou niet langer vervelen.
Zoals @flippy zegt, WAR plus thermostaat gebruiken en max flow op een redelijke waarde zetten (gok tussen 15 en 20 l/min).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubuntu
Dankjewel, dat ga ik straks eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

moet je moet je afvragen of in jouw situatie de pomp uberhaupt moet lopen als de compressor uitstaat. er zijn maar erg weinig woningen waar zo'n gedrag zinvol is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Twee mogelijkheden;

Als je op watertemperatuur stuurt wil het ding weten hoe warm het water is. Daarom pompt ie blijkbaar. Dan kun je daarnaast kiezen voor ∆T of max flow.
In het eerste geval gaat ie zelf rommelen en zie ik hier de pomp nu ook geregeld uit staan.
In tweede geval draait ie constant hetzelfde toerental.

Hier kun je via bijvoorbeeld node red dan wel weer op ingrijpen.

Overigens, als je op ∆T regelt en het onmogelijke vraagt zal ie zich niet aan die instelling houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
[...]

Twee mogelijkheden;

Ik zou dat niet willen; een pomp die altijd op minimum draait als de compressor uit is, of bedoel dat je dat de pomp echt uit gaat?... dat doet mijn H type wel, geen omkijken naar, WAR met externe thermostaat.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubuntu
Het is inderdaad wenselijk dat er een heel klein beetje flow is zodat de pomp kan meten wat de werkelijke watertemperatuur is . Bovendien draai ik met water ipv glycol en dan voorkomt een heel kleine flow ook nog eens bevriezing.

Ik heb zojuist WAR ingeschakeld en max flow ingesteld rond de 20 l/m op de ingebouwde thermostaat.
Als dat de goede kant op gaat zal ik een externe thermostaat aanschaffen omdat ik lees dat de ingebouwde thermostaat van de originele controller nogal "grof"is.

Bedankt voor het meedenken allemaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ubuntu schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:23:
Het is inderdaad wenselijk dat er een heel klein beetje flow is zodat de pomp kan meten wat de werkelijke watertemperatuur is . Bovendien draai ik met water ipv glycol en dan voorkomt een heel kleine flow ook nog eens bevriezing.

Ik heb zojuist WAR ingeschakeld en max flow ingesteld rond de 20 l/m op de ingebouwde thermostaat.
Als dat de goede kant op gaat zal ik een externe thermostaat aanschaffen omdat ik lees dat de ingebouwde thermostaat van de originele controller nogal "grof"is.

Bedankt voor het meedenken allemaal.
Met WAR + externe thermostaat loopt er ook af en toe wat water om bevriezing te voorkomen, dat regelt de pana uit zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubuntu
Gerust idee om te weten. Enige is dan natuurlijk wel dat er geen langdurige stroomstoring komt maar ik ben zelden ver van huis (in letterlijke zin ;-) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos

[Afbeelding]

regeling ; direct

Het gekke is dat tijdens de vorst de waterfow rond de 10l/m draaide tijdens compressor nul en de waterflow eerst omhoog ging voordat de compressor ging optoeren naar plm 50HZ de stijging van de Ta bleef dan mooi onder de temperatuur waarop de warmtepomp ingrijpt (doeltemperatuur + 2 graden) een prachtige dT regeling dus van de pomp.

Zoals de grafiek toont gebeurd nu het omgekeerde; de flow bedraagt 19 l/m bij compressor 0HZ, en bij optoeren compressor gaat de flow naar 10 l/m !

PS; 9 KW is natuurlijk overkill maar dat verklaard nog niet waarom de waterflow zich nu tegengesteld gedraagt van wat mij (als beginner) logisch lijkt. Bij een uitgeschakelde dT regeling waterpomp en vast flow op 24 l/m (24/7) loopt alles machtig mooi. Het kan dus prima maar het is gewoon zonde van zo'n dikke flow die slechts van belang lijkt gedurende de opstart van compressor. In de toekomst zijn er plannen voor uitbreiding met wandverwarming dus die 9KW komt straks wel tot zijn recht.

Je hebt de vaste flow geprobeerd, maar doe dat eens met een lagere waarde, begin met 16 l/min en dan 13 l/min eventueel ertussen of eronder. Het lijkt mij dat die flow veel te hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubuntu
Dat heb ik geprobeerd idd, ik denk " dan zoek ik het punt wel op waarbij de flow zodanig is dat deze het tijdelijk hoge vermogen wel opneemt"

Dat omslagpunt wel/niet meer afslaan door overschoot lag bij mij toch nog aardig hoog, iets van 23 l/m uit mijn hoofd. Daarom had ik hem laatste dagen dus maar op 24 liter gezet.
Dat gaf een mooi beeld van plusminus 1uur aan en 1 uur uit gedurende meerdere dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:14
Zijn deze Panasonic warmtepompen goed? Als in betrouwbaar?
En is er wat te zeggen over het rendement?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Technician- schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:07:
ja
ja
voor rendement moet je in je aandelenportefeuille kijken. ;)

als het gaat om efficientie is het beter of gelijk aan de rest maar hoeveel je eruit krijgt ligt aan hoe je de boel afstelt. ga je klooien met een kruiwagen met thermostaten, motortjes, pompen en buffervaten zal er niet veel overblijven van je geplande efficientie ongeacht het merk.

[ Voor 33% gewijzigd door flippy op 24-12-2022 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:02
Ubuntu schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:24:
[Afbeelding]

Het is voor de gemiddelde tweaker natuurlijk vrijwel onmogelijk, maar het zou goed zijn om in plaats van op flow of dT of Ta eens op kabouter te sturen en te kijken wat zij ervan maken. Heb je geen sww tank of warm je die op een vaste tijd van de dag op, dan kun je QM2 of 3 instellen om een overshoot te beperken. En uiteindelijk zou je natuurlijk ook blij kunnen zijn als de compressor weer een paar uur uitstaat en de kWh-meter ook even kan uitrusten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• panalist
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06-12-2023

[Afbeelding]

regeling ; direct

9kw voor 55 m2 vloerverwarming is wat veel mss beter buffervat bijplaatsen met extrapomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Technician- schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:07:
(sjimmie mompelt iets over wc-eend)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubuntu
panalist schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:07:
[...]

9kw voor 55 m2 vloerverwarming is wat veel mss beter buffervat bijplaatsen met extrapomp
:) het is in elk geval niet te weinig.....

Ik was vooral benieuwd of er een verklaring is te geven voor het feit dat bij het draaien op dT de waterpomp net voordat de compressor start zijn flow bijna halveert en de compressor daardoor zijn riante startvermogen helemaal niet meer kwijt kan aan het water.

Terwijl de pana bij wat lagere buitentemperatuur wel eerst de flow wat omhoog deed voor de compressor startte.

Die 9 KW komt straks prima tot zijn recht als ik de rest van de warmte-afgifte systemen er bij geschakeld heb. Maar verbouwen kost tijd en ik doe alles in stappen dus is 9 KW op dit moment overkill.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ubuntu schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 19:52:
[...]
Ik was vooral benieuwd of er een verklaring is te geven voor het feit dat bij het draaien op dT de waterpomp net voordat de compressor start zijn flow bijna halveert en de compressor daardoor zijn riante startvermogen helemaal niet meer kwijt kan aan het water.
omdat de kabouter die de compressor regelt een andere is dan die van de flow. en momenteel is de verhouding tussen productie (ivm hoge buitentemperatuur) erg scheef in verhouding tot je afgifte. dus de waardes veranderen sneller dan wat de kabouters kunnen/willen bijbenen dus krijg je van die extreme klappen als je tegen de limieten van de tabellen loopt.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 24-12-2022 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:32
[...]

Terwijl de pana bij wat lagere buitentemperatuur wel eerst de flow wat omhoog deed voor de compressor startte.

Die 9 KW komt straks prima tot zijn recht als ik de rest van de warmte-afgifte systemen er bij geschakeld heb. Maar verbouwen kost tijd en ik doe alles in stappen dus is 9 KW op dit moment overkill.
Kun je je target temp erbij zetten? Dan zien we waar die naartoe wil. Ik heb even teruggekeken en bij mij exact hetzelfde met de 9kw. Direct na het starten gaat de pomp terug naar 10L/min, ik vermoed omdat de Ta nog aardig van target afstaat. Echter schiet die er vrij vlot overheen (lage target) en gaat dan de compressor eerst klein beetje terugschroeven en minuut later de pomp plots van 10 naar 25L/min gooien waardoor de Ta vlot weer daalt. Dat ging af en toe mis omdat de Ta toch te ver doorschoot en hij ging pendelen.

Heb het zelf aangepakt door ipv deltaT op max flow te draaien, dan zakt die niet naar de 10L/min maar daar daar die op ingesteld is. Als die maar hoog genoeg is schiet de Ta niet te ver over je target heen. Pas nu de flow dynamisch aan obv kamertemperatuur en daarmee indirect de compressor/vermogen en constante Ta van 25 graden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-08 14:41
[...]

Heb je je Ta en Tr sensor goed afgesteld?

Normaal gedrag van de pana is:
1 flow starten tot Ta en Tr gelijk zijn
2 afhankelijk van de WAR de compressor optoeren
3 flow aanpassen om ingestelde dT te behalen.
4 blijven draaien tot minimumvermogen niet meer kwijt kan. Compressor gaat uit.
5 waterpomp blijft draaien tot Ta en Tr gelijk zijn
6 waterpomp gaat ook uit.
*Indien flow niet op dT ingesteld maar op watertemp, gaat ie op de compressor schakelen.

Bij een teveel aan vermogen kan je beter op dT schakelen en de pomp zelf het debiet laten kiezen, stel ook geen te lage max in. Laat de pomp het zelf regelen. Ik zou aanraden op op een dT van 5 te beginnen en eerst je WAR op orde te krijgen.
Bij een te hoog vermogen kan je beter een hogere Ta instellen (met vloerverwarming niet te hoog natuurlijk), anders kan ie zijn vermogen niet kwijt.
Als Ta of Tr niet doet wat de pomp verwacht of waarden buiten het bereik vallen gaat de pomp gekke dingen doen.

Word de Ta en Tr temp na een tijdje op bijvoorbeeld 20l/pm gelijk of zie je ergens dat 1 van de 2 een graad afwijkt?
Die zouden gelijk moeten worden. Als ik in mijn data keek, zag ik soms dat de Tr kort hoger werd dan de Ta waardoor ik de Tr naar -0,5 heb gezet en het daarna wel goed ging. Ook mijn energie verbruik wat de pana inschatte werd aanzienlijk beter. Bij voorkeur meet je het zelf in de pomp de Ta en Tr.

Begin met de basis dT op 5 graden en ga eerst je war op orde krijgen. Daarna kan je klooien met de rest van de instellingen of je dT verlagen.

[ Voor 12% gewijzigd door -NRG- op 24-12-2022 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
-NRG- schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 20:42:
[...]

4 blijven draaien tot minimumvermogen niet meer kwijt kan.
5 waterpomp blijft draaien tot Ta en Tr gelijk zijn.
*Indien flow niet op dT ingesteld maar op watertemp, gaat ie op de compressor schakelen.

Bij een teveel aan vermogen kan je beter op dT schakelen en de pomp zelf het debiet laten kiezen, stel ook geen te lage max in. Laat de pomp het zelf regelen. Ik zou aanraden op op een dT van 5 te beginnen en eerst je WAR op orde te krijgen.
Bij een te hoog vermogen kan je beter een hogere Ta instellen (met vloerverwarming niet te hoog natuurlijk), anders kan ie zijn vermogen niet kwijt.
Als Ta of Tr niet doet wat de pomp verwacht of waarden buiten het bereik vallen gaat de pomp gekke dingen doen.

Word de Ta en Tr temp na een tijdje op bijvoorbeeld 20l/pm gelijk of zie je ergens dat 1 van de 2 een graad afwijkt?
Die zouden gelijk moeten worden. Als ik in mijn data keek, zag ik soms dat de Tr kort hoger werd dan de Ta waardoor ik de Tr naar -0,5 heb gezet en het daarna wel goed ging. Ook mijn energie verbruik wat de pana inschatte werd aanzienlijk beter. Bij voorkeur meet je het zelf in de pomp de Ta en Tr.

Begin met de basis dT op 5 graden en ga eerst je war op orde krijgen. Daarna kan je klooien met de rest van de instellingen of je dT verlagen.
Wat bedoel je precies met dat Ta en Tr gelijk zijn? Als mijn Pana bijvoorbeeld een lange run heeft lopen Ta en Tr wel horizontaal, maar niet op gelijke hoogte. Er zit dan bijvoorbeeld 4 a 4,5C tussen, terwijl ik dT op 6 heb ingesteld. De Ta loopt dan ongeveer een graad boven de watertemperatuur. De flow daalt wel gedurende de run van zo'n 27L/min naar 20L/min.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
Tiesert schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:19:
[...]

Wat bedoel je precies met dat Ta en Tr gelijk zijn? Als mijn Pana bijvoorbeeld een lange run heeft lopen Ta en Tr wel horizontaal, maar niet op gelijke hoogte. Er zit dan bijvoorbeeld 4 a 4,5C tussen, terwijl ik dT op 6 heb ingesteld. De Ta loopt dan ongeveer een graad boven de watertemperatuur. De flow daalt wel gedurende de run van zo'n 27L/min naar 20L/min.
Hij bedoelt vanaf de start, voordat de compressor start. Heb je eerst paar minuten dat er alleen flow is. Zodra de Ta/Tr gelijk zijn gaat de compressor van start

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -NRG-
Tiesert schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:19:
[...]

Het doel van de pomp laten draaien lijkt te zijn dat Ta en Tr na even lopen gelijk in temperatuur worden. Daarna start de compressor. Hetzelfde gebeurt nadat de compressor af is geslagen, de waterpomp loopt tot Ta en Tr weer gelijk zijn in temperatuur, waterpomp gaat daarna uit. Het klopt dat de dT vaak iets afwijkt van de ingestelde waarde. Zeker bij kouder weer had ik vaak een iets groter verschil.

Het is lastig te zien in de grafiek. In de status tab zie je dit wel duidelijk gebeuren, maar dat moet je live bekijken.

[ Voor 29% gewijzigd door -NRG- op 24-12-2022 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
-NRG- schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:47:
[...]

Het doel van de pomp laten draaien lijkt te zijn dat Ta en Tr na even lopen gelijk in temperatuur worden. Daarna start de compressor. Hetzelfde gebeurt nadat de compressor af is geslagen, de waterpomp loopt tot Ta en Tr weer gelijk zijn in temperatuur, waterpomp gaat daarna uit. Het klopt dat de dT vaak iets afwijkt van de ingestelde waarde. Zeker bij kouder weer had ik vaak een iets groter verschil.

Het is lastig te zien in de grafiek. In de status tab zie je dit wel duidelijk gebeuren, maar dat moet je live bekijken.
Dank voor de toelichting! Bij mij ziet het er zo uit.
De Ta (rood) en Tr (lichtblauw) zakken gezamenlijk terug. In de Status tab zie ik 1C verschil. In de grafiek (hover met de muis), vaak maar 0,5C verschil of zo. Pas na langere tijd gaat de Pana aan en knalt de compressor (groen) omhoog, met de flow (paars), en dan schiet Ta de lucht in en blijft Tr nog even horizontaal doorlopen. Vandaar mijn vraag. (overigens loopt de Ta na verloop van tijd 1,5C boven de watertemperatuur, is de flow afgezakt tot 20L en de compressor tot 19/20Hz en gaat de boel uit omdat hij niet meer warmte kwijt kan bij een hogere Tb).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6oXKZI6YXPOXn1eu26UMaN8N3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1tJMNC9oI5MBmKTnP4a9IZkl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ubuntu
Wow, fantastische antwoorden allemaal, daar kan ik wat mee!
Reageren zal met de kerstdagen wel iets vertraagd gaan maar ik koppel zeker mijn bevindingen op jullie suggesties nog terug.
Bedankt en fijne kerstdagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
-NRG- schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 20:42:
[...]

4 blijven draaien tot minimumvermogen niet meer kwijt kan. Compressor gaat uit.
5 waterpomp blijft draaien tot Ta en Tr gelijk zijn
6 waterpomp gaat ook uit.

Goed verhaal, klopt alleen niet met wat Panasonic zelf schrijft. Ta wacht tot hij 3° onder de Tr gezakt is op het moment van stoppen van de compressor. Ik heb ook nog nooit gezien dat de waterpomp stopt. Dan zou hij toch geen referentie meer hebben om de compressor weer te starten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fietsensloper
Hoe hoger je de hex waarde zet, hoe harder de pomp gaat draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KQaE5qT8rL7XauACIxUA6AvvXo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gRLfTrwHQUmtpHHIxOYSjpaf.png?f=fotoalbum_large

Daar waar nu air purge staat, kun je veranderen in on. Hiermee zet je de waterpomp aan. Dan kun je links de huidige flow zien. Verander de hex waarde(max duty) en je ziet direct wat het met de flow doet. Daar kun je dan ook zien tot welke waarde het zin heeft om hem te verhogen. Op een gegeven moment gaat je flow niet meer omhoog als je je hex waarde verhoogd. Dat heeft er natuurlijk mee te maken dat er niet meer flow door je systeem kan.
Het rekensommetje voor flow vs dT is denk ik wel bekend.
Liters per seconde : 4,2 x dT = vermogen WP.
Bij een 12Kw met een dT van 5 moet de flow dus 0.57L per seconde zijn, dus 34L/min.
Verlaag de Dt, dan moet de flow omhoog. Verhoog de Dt, dan kan de flow omlaag.

Bij mij werkt bovenstaande verhouding goed. Maar goed, ik ben ook maar fietsenmaker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
fietsensloper schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 23:08:
Hoe hoger je de hex waarde zet, hoe harder de pomp gaat draaien.

[Afbeelding]

Daar waar nu air purge staat, kun je veranderen in on. Hiermee zet je de waterpomp aan. Dan kun je links de huidige flow zien. Verander de hex waarde(max duty) en je ziet direct wat het met de flow doet. Daar kun je dan ook zien tot welke waarde het zin heeft om hem te verhogen. Op een gegeven moment gaat je flow niet meer omhoog als je je hex waarde verhoogd. Dat heeft er natuurlijk mee te maken dat er niet meer flow door je systeem kan.
Bij een 12Kw met een dT van 5 moet de flow dus 0.57L per seconde zijn, dus 34L/min.

Bij mij werkt bovenstaande verhouding goed. Maar goed, ik ben ook maar fietsenmaker :+
Jij draait toch met wel 43L/min over het b-vat met een 9-KW pana, als ik het goed heb? Dat is hoger dan wat Panasonic wilt of wat je berekent?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FransvWoerkom
fietsensloper schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 23:08:
[...]

Het rekensommetje is
Liters per seconde x 4200 x dT = vermogen in watt

makkelijker is
vermogen in watt = 70 x dT x liters per minuut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fietsensloper
Tiesert schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 23:57:
[...]

Jij draait toch met wel 43L/min over het b-vat met een 9-KW pana, als ik het goed heb? Dat is hoger dan wat Panasonic wilt of wat je berekent?
Dat heb ik een tijdje gedaan inderdaad. Met 43L/min kun je dan met dT 3 draaien. Als je dan het bovenstaande rekensommetje doet kom je op 9Kw uit.
Heb hem nu op 26L/min staan met een dT van 5.
Hij draait er naar mijn idee niet veel anders om, behalve dat het stroomverbruik voor de waterpomp terug gegaan is van 210W naar 58W
FransvWoerkom schreef op zondag 25 december 2022 @ 00:41:
[...]

Het rekensommetje is
Liters per seconde x 4200 x dT = vermogen in watt

makkelijker is
vermogen in watt = 70 x dT x liters per minuut.
De eerste is inderdaad dezelfde, alleen reken ik het in Kw uit, vandaar mijn 4.2 ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
KaDoos schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 23:03:
[...]

Goed verhaal, klopt alleen niet met wat Panasonic zelf schrijft. Ta wacht tot hij 3° onder de Tr gezakt is op het moment van stoppen van de compressor. Ik heb ook nog nooit gezien dat de waterpomp stopt. Dan zou hij toch geen referentie meer hebben om de compressor weer te starten?
De reden dus dat die bij mij in een oneindige loop terecht komt en de pomp uren staat te pompen zonder compressor, omdat de Ta nooit 3 graden onder de Tr komt waar die op uitging, omdat de Tr eigenlijk niet boven de 22 graden komt vanwege veel afgifte. Toch vreemd dat de kabouters niet een time cap hebben en het daarna sowieso gaat proberen. Een keer heeft de pomp de hele nacht staan stampen maar de compressor werd niet aangeslingerd. Pana software lijkt niet helemaal afgestemd op hele lage Ta's van rond de 25-26.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
padoempats schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:52:
[...]

De reden dus dat die bij mij in een oneindige loop terecht komt en de pomp uren staat te pompen zonder compressor, omdat de Ta nooit 3 graden onder de Tr komt waar die op uitging, omdat de Tr eigenlijk niet boven de 22 graden komt vanwege veel afgifte. Toch vreemd dat de kabouters niet een time cap hebben en het daarna sowieso gaat proberen. Een keer heeft de pomp de hele nacht staan stampen maar de compressor werd niet aangeslingerd. Pana software lijkt niet helemaal afgestemd op hele lage Ta's van rond de 25-26.
Ta 3 graden onder Tr dat lijkt me technisch niet eens mogelijk, tenzij je Ta actief gaat koelen.
Als ik kijk in mijn grafieken kan het hooguit Ta 3 graden onder water target temp zijn. Echter kan ik dat niet uit mijn data halen/is me niet opgevallen in het status scherm van de panasonic in de service cloud. Maar ik heb dan ook niet de reguliere vloerverwarming (opbouw op eerste etage met gesloten verdeler) dus daardoor kan het water sneller afkoelen/word de temperatuur minder lang vastgehouden.

[ Voor 8% gewijzigd door -NRG- op 25-12-2022 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
-NRG- schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:57:
[...]

Ta 3 graden onder Tr dat lijkt me technisch niet eens mogelijk, tenzij je Ta actief gaat koelen.
Als ik kijk in mijn grafieken kan het hooguit Ta 3 graden onder water target temp zijn. Echter kan ik dat niet uit mijn data halen/is me niet opgevallen in het status scherm van de panasonic in de service cloud.
Als je Ta bijv 30 is en Tr 27, en om wat voor reden schakelt die uit, dan bij doorpompen zal de Ta vanzelf terug naar ± 21 zakken toch? Ruim onder de 27 in dat geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
padoempats schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:59:
[...]
Als je Ta bijv 30 is en Tr 27, en om wat voor reden schakelt die uit, dan bij doorpompen zal de Ta vanzelf terug naar ± 21 zakken toch? Ruim onder de 27 in dat geval
Dan zakt je Tr toch mee richting 21?

Taanvoer en Tretour, als de compressor niets doet dan ben je met pompen alleen maar water aan het mengen en heb je hooguit licht warmteverlies op de Tr maar naar mate de watertemperatuur verder afkoelt word dat verschil steeds kleiner.

Vandaar mijn vraag, word in plaats van Tretour niet target water temperatuur bedoeld?

[ Voor 10% gewijzigd door -NRG- op 25-12-2022 09:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
-NRG- schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:02:
[...]

Taanvoer en Tretour, als de compressor niets doet dan ben je met pompen alleen maar water aan het mengen en heb je hooguit licht warmteverlies op de Tr maar naar mate de temperatuur verder afkoelt word dat verschil steeds kleiner.

Vandaar mijn vraag, word in plaats van Tretour niet target water temperatuur bedoeld?
Nou, bij mij niet, target 25, maar heeft een hele nacht rondgepompt met Ta en Tr van 19.75 - 19.25. Hij sloeg bij de start af waarbij Tr 20.0 was (target 25, Ta liep direct naar de 28.5). Pomp heeft 7 uur gedraaid zonder compressor. Even de target nudgen (+1 -1) en hij wordt weer wakker en pakt de boel weer op.
Inmiddels draai ik op max flow met een dynamisch script obv kamertemperatuur, waarbij ik de start met relatief hoge flow houdt ipv de 10L/min die die anders zelf zou doen en na 10 mins pas evt in kleine stapjes de flow omlaag (of omhoog, obv kamer temp). Dat werkt nu echt heel erg goed (in mijn ogen), Met target van 25 loopt de Ta niet in notime naar de 28 (en slaat af), maar komt na de start op de 26,5 ong en dan gaat de compressor vanzelf omlaag bijsturen. Geen grote overshoots meer vanwege te lage flow bij de start.

Mogelijk dat een quiet mode 2 of 3 ook kan zorgen voor een rustigere start en voorkomen van overshoot van de Ta tov target

[ Voor 5% gewijzigd door padoempats op 25-12-2022 09:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KaDoos
-NRG- schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:57:
[...]

Als ik kijk in mijn grafieken kan het hooguit Ta 3 graden onder water target temp zijn. Echter kan ik dat niet uit mijn data halen/is me niet opgevallen in het status scherm van de panasonic in de service cloud. Maar ik heb dan ook niet de reguliere vloerverwarming (opbouw op eerste etage met gesloten verdeler) dus daardoor kan het water sneller afkoelen/word de temperatuur minder lang vastgehouden.
Wordt nog niet begrepen, is al diverse keren geschreven en niet alleen door mij, nogmaals dan.
Je hebt een Ta gevraagd, de WP is aan het verwarmen, als op een gegeven moment er niet meer genoeg afgifte is, zal de Ta gaan oplopen en de Tr ook. Tr gaat de gevraagde Ta benaderen en de Ta zal boven de gevraagde Ta komen, dit gaat door tot Ta 2° boven de gevraagde Ta is, dan stopt de compressor en de waterpomp blijft draaien. Op dat moment van stoppen kijkt hij ook naar de Tr, deze onthoud hij en als Ta 3° onder die temperatuur komt (de onthouden Tr van het moment van stoppen) zal hij opnieuw aangaan.
Voorbeeld T gevraagd is 26°, als hij loopt stopt hij als Ta=28°, Tr is dan ongeveer 24° die onthoud hij. Als Ta gezakt is naar 21° zou hij opnieuw moeten starten. In de cloud zie je dat hij met 0,2° meet, misschien gebruikt hij deze ook maar dat weet ik niet.
Als je de stooklijn even 1 of 2 verhoogt start hij ook opnieuw waarom hij dat doet snap ik ook niet want dat heeft niets met die onthouden Tr te maken, maar dat schijnen die kabouters te doen.
Misschien weet iemand dit. Zo zou het moeten werken en bij mij lijkt het daar ook op alhoewel ik me soms afvraag of hij niet iets te lang wacht, dan hebben die kabouters zich verslapen denk ik.

Bij @padoempats slaat hij af als de Tr volgens mij niet ver genoeg gestegen is, dan lijkt het mij dat de flow te laag is want hij kan zijn energie niet kwijt, dus probeer eens een hogere flow zodat Tr dichter naar Ta toe gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door KaDoos op 25-12-2022 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
KaDoos schreef op zondag 25 december 2022 @ 21:55:
[...]
Bij @padoempats slaat hij af als de Tr volgens mij niet ver genoeg gestegen is, dan lijkt het mij dat de flow te laag is want hij kan zijn energie niet kwijt, dus probeer eens een hogere flow zodat Tr dichter naar Ta toe gaat.
Nee, als je goed leest gaf ik aan dat de wp zelf bij de start van de compressor de flow even terugschroeft naar 10L/min (ondanks dat max flow ingesteld staat op 29L/min ofzo). Dat is dus eigen gedrag, geen controle over die flow. Flow is laag en de Ta stijgt direct ruimschoots over target. Neem aan dat die daarom uitgaat, niet omdat Tr laag blijft. Tr blijft voor uren laag en lijkt niets met het uitslaan te maken te hebben. Target op 25 graden, maar Ta komt direct op 28,5 en slaat af. WP is te langzaam om dit te voorkomen. Vervolgens blijft de pomp doorloeien maar hij komt daar nooit meer uit (Want Tr was op het moment van uitgaan ± 19,5).
Overigens ging dit meestal goed, soms niet. De start met lage target is denk ik gewoon tricky en gevoelig voor een overshoot. Wp denkt in het begin, sta nog ver van target af, compressor verhogen, pomp omlaag. Dan gaat de Ta snel omhoog, tot over target, gaat dan de compressor weer wat verlagen en in een paar seconden is het al gedaan.

Plaatjes zeggen meer dan duizend woorden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2imyjBnTuWxzoTVzQbdzwPI8to=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eijhu6aQdEAcZbtVKjbCZz81.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een case waarbij het misging bij de start. Target op 25 (rode lijn). WP start en gaat eerst draaien en wachten totdat Ta en Tr gelijk zijn (02:10 bereikt). Compressor gaat starten en pompsnelheid wordt verlaagd naar 10L/min en compressor loopt op naar 50Hz. Tegelijk loopt Ta op zelfs naar 28. De compressor gaat terug. Denk te langzaam, want na een minuut slaat die af. De pomp blijft draaien tot in de eeuwigheid (volgende ochtend handmatig moeten fixen).
Ik denk dat dit is wat speelt bij @Ubuntu.

Hier een identieke case, maar gaat net goed (meestal).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fMzCVQu0TdrcnIsTKJZEd-Zm_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JM8OWbrAfNrsaptmP6rU6ODE.jpg?f=fotoalbum_large

Hier schiet de Ta niet naar de 28, maar eenmaal bij 26,5 gaat compressor omlaag en kort daarop de pompsnelheid fors omhoog. Daarna weet hij de Ta te handhaven en maakt een mooie run.

Ik heb het opgelost door met 'vaste' flow te draaien, geen overshoot bij de start als de pompsnelheid maar hoog genoeg is/blijft. Flow pas ik aan obv binnen temperatuur. Wordt het warmer, flow lager (en impliciet de compressor dus vermogen ook omlaag). Voor mij werkt dit heel goed, zo lijkt het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:04
@padoempats in de eerste situatie heb je het probleem dat de regeling van de Pana pas weer wil starten met 3 graden onder de Tr bij afslaan. Dan is in die casus dus 17 graden en dat ga je natuurlijk nooit halen.

Wel erg onhandig deze combinatie van factoren en dat er dus blijkbaar geen minimum Tr is waarbij hij het na x-periode gewoon weer probeert.

Had je dT heel hoog staan dat hij de flow zo sterk terug regelt?

[ Voor 8% gewijzigd door rykers op 26-12-2022 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
rykers schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:34:
@padoempats in de eerste situatie heb je het probleem dat de regeling van de Pana pas weer wil starten met 3 graden onder de Tr bij afslaan. Dan is in die casus dus 17 graden en dat ga je natuurlijk nooit halen.

Wel erg onhandig deze combinatie van factoren en dat er dus blijkbaar geen minimum Tr is waarbij hij het na x-periode gewoon weer probeert.

Had je dT heel hoog staan dat hij de flow zo sterk terug regelt?
Nu je het zegt, zou dat er wel mee te maken kunnen hebben! Denk dat die toen op 4 of 5 stond, want natuurlijk niet gaat mat Ta=25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryan3120
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-12-2022
Goedemorgen,
Ik zou graag een kamerthermostaat PAW A2W RTWIRED aansluiten op mijn monoblock panasonic 12 kw warmtepomp.
Momenteel aangesloten op de simpelste opstelling vloerverwarming meteen op de warmtepomp.

Op de warmtepomp staan 4 aansluitingen voor de kamerthermostaat cool/heat/L/N

Op de kamerthermostaat staan 3 aansluitingen. 1/2/3
Waarvan volgens de handleiding maar 2 zouden moeten aangesloten worden.
Iemand tips hoe deze aan te sluiten?

Groeten Bryan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
Bryan3120 schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:14:
Goedemorgen,
Ik zou graag een kamerthermostaat PAW A2W RTWIRED aansluiten op mijn monoblock panasonic 12 kw warmtepomp.
Momenteel aangesloten op de simpelste opstelling vloerverwarming meteen op de warmtepomp.

Op de warmtepomp staan 4 aansluitingen voor de kamerthermostaat cool/heat/L/N

Op de kamerthermostaat staan 3 aansluitingen. 1/2/3
Waarvan volgens de handleiding maar 2 zouden moeten aangesloten worden.
Iemand tips hoe deze aan te sluiten?

Groeten Bryan
Vind je hier: Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
scroll wat naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
padoempats schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:23:
[...]

Nee, als je goed leest gaf ik aan dat de wp zelf bij de start van de compressor de flow even terugschroeft naar 10L/min (ondanks dat max flow ingesteld staat op 29L/min ofzo). Dat is dus eigen gedrag, geen controle over die flow. Flow is laag en de Ta stijgt direct ruimschoots over target. Neem aan dat die daarom uitgaat, niet omdat Tr laag blijft. Tr blijft voor uren laag en lijkt niets met het uitslaan te maken te hebben. Target op 25 graden, maar Ta komt direct op 28,5 en slaat af. WP is te langzaam om dit te voorkomen. Vervolgens blijft de pomp doorloeien maar hij komt daar nooit meer uit (Want Tr was op het moment van uitgaan ± 19,5).
Overigens ging dit meestal goed, soms niet. De start met lage target is denk ik gewoon tricky en gevoelig voor een overshoot. Wp denkt in het begin, sta nog ver van target af, compressor verhogen, pomp omlaag. Dan gaat de Ta snel omhoog, tot over target, gaat dan de compressor weer wat verlagen en in een paar seconden is het al gedaan.

Plaatjes zeggen meer dan duizend woorden:
[Afbeelding]

Hier een case waarbij het misging bij de start. Target op 25 (rode lijn). WP start en gaat eerst draaien en wachten totdat Ta en Tr gelijk zijn (02:10 bereikt). Compressor gaat starten en pompsnelheid wordt verlaagd naar 10L/min en compressor loopt op naar 50Hz. Tegelijk loopt Ta op zelfs naar 28. De compressor gaat terug. Denk te langzaam, want na een minuut slaat die af. De pomp blijft draaien tot in de eeuwigheid (volgende ochtend handmatig moeten fixen).
Ik denk dat dit is wat speelt bij @Ubuntu.

Hier een identieke case, maar gaat net goed (meestal).

[Afbeelding]

Hier schiet de Ta niet naar de 28, maar eenmaal bij 26,5 gaat compressor omlaag en kort daarop de pompsnelheid fors omhoog. Daarna weet hij de Ta te handhaven en maakt een mooie run.

Ik heb het opgelost door met 'vaste' flow te draaien, geen overshoot bij de start als de pompsnelheid maar hoog genoeg is/blijft. Flow pas ik aan obv binnen temperatuur. Wordt het warmer, flow lager (en impliciet de compressor dus vermogen ook omlaag). Voor mij werkt dit heel goed, zo lijkt het.
Er gaat ergens iets niet goed, je Tr blijft veel te laag, die zou veel dichter bij Ta moeten komen voordat de Ta 2° boven de gevraagde Ta komt. Hoe je dit voor elkaar moet krijgen weet ik zo niet, maar dit had ik al eerder geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Met deze regeling moet de waterpomp wel blijven draaien anders weet hij nooit wanneer de compressor weer aan moet slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
KaDoos schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:01:
[...]

Er gaat ergens iets niet goed, je Tr blijft veel te laag, die zou veel dichter bij Ta moeten komen voordat de Ta 2° boven de gevraagde Ta komt. Hoe je dit voor elkaar moet krijgen weet ik zo niet, maar dit had ik al eerder geschreven.
Je ziet alleen een grafiek van de eerste paar minuten. Met 150L inhoud en 10L/min duurt het al 15 minuten of met 25L/min alsnog 6 minuten voordat het 'warme' water terug is, maar de eerste minuten sterk afgekoeld natuurlijk, dus om bij de start al goed naar Tr te kijken heeft een lange adem nodig.

Zoals ik zei, nu op vaste flow die ik dynamisch aanpas. Hierdoor loopt die veel sneller terug naar laagste compressorstand en daarmee laagste vermogen mogelijk, want al voldoende is om de boel verder te verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2F2Ina87L9qvYP4cmkr_6vuQcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w4YGNvL0p6V4aCtj93O8c5tj.jpg?f=fotoalbum_large

Zie deze grafie, dit is hoe die nu loopt. Vanaf de start 20L/min, en als het kan zakt die daarna en kleine stapjes maar toch snel terug naar laag vermogen zodra de temp in de woonkamer te handhaven is. Loopt dan terug naar 460w (COP volgens panasonic is 8.5, met eigen sensoren bereken ik 6.5). Zodra temp > 20.85 dan uit, temp < 20.65, WP aan. Runs van ±10u en 4-5kWh/dag afgelopen 7 dagen . Maar heb wel domoticz nodig om zelf wat aansturing te doen. Als ik hem op zichzelf laat lopen duurt het echt veel langer voordat die zn laagste vermogen bereikt wat al te 'hoog' is, dus kortere runs op hoger vermogen.
Zoals Rykers suggereerde snijdt houdt, te hoge DeltaT waardoor de start niet uitkomt, maar inmiddels op eigen script draaiend naar tevredenheid. Zal even afwachten hoe het reageert als het weer flink kouder wordt en defrosts erin hakken, zal vast wel beetje finetunen worden maar dat vind ik wel leuk.

[ Voor 61% gewijzigd door padoempats op 26-12-2022 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
padoempats schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:34:
[...]

Je ziet alleen een grafiek van de eerste paar minuten. Met 150L inhoud en 10L/min duurt het al 15 minuten of met 25L/min alsnog 6 minuten voordat het 'warme' water terug is, maar de eerste minuten sterk afgekoeld natuurlijk, dus om bij de start al goed naar Tr te kijken heeft een lange adem nodig.

Zoals ik zei, nu op vaste flow die ik dynamisch aanpas. Hierdoor loopt die veel sneller terug naar laagste compressorstand en daarmee laagste vermogen mogelijk, want al voldoende is om de boel verder te verwarmen.

[Afbeelding]

Zie deze grafie, dit is hoe die nu loopt. Vanaf de start 20L/min, en als het kan zakt die daarna en kleine stapjes maar toch snel terug naar laag vermogen zodra de temp in de woonkamer te handhaven is. Loopt dan terug naar 460w (COP volgens panasonic is 8.5, met eigen sensoren bereken ik 6.5). Zodra temp > 20.85 dan uit, temp < 20.65, WP aan. Runs van ±10u en 4-5kWh/dag afgelopen 7 dagen . Maar heb wel domoticz nodig om zelf wat aansturing te doen. Als ik hem op zichzelf laat lopen duurt het echt veel langer voordat die zn laagste vermogen bereikt wat al te 'hoog' is, dus kortere runs op hoger vermogen.
Zoals Rykers suggereerde snijdt houdt, te hoge DeltaT waardoor de start niet uitkomt, maar inmiddels op eigen script draaiend naar tevredenheid. Zal even afwachten hoe het reageert als het weer flink kouder wordt en defrosts erin hakken, zal vast wel beetje finetunen worden maar dat vind ik wel leuk.
Als het zo naar je zin draait, met externe thermostaat, is het natuurlijk goed. Dat had ik niet begrepen. Ik dacht dat je nog steeds alleen op WAR wilde draaien, daarom zag ik hem te snel afslaan. Dat was dus de thermostaat die hem deed afslaan, als je hem laat doordraaien wordt het te warm. Dit wil zeggen dat je gevraagde Ta te hoog is, maar in de huidige geïsoleerde woningen kun je soms niet met een lagere Ta en dan moet je hem wel af laten slaan met een thermostaat. Als het weer wat kouder wordt lukt dit soms wel. Maar houdt in de gaten dat je je stooklijn niet te hoog hebt, ik heb hem op constant 26° staan tot -8 en dan 28° bij -20°. Als het kouder wordt laat ik hem constant draaien door de kamerthermostaat op 23° te zetten en dan verlaag ik ‘s nachts de stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-09 07:13
Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen met mijn raadsel. Heb uitvoerig gelezen in dit forum de afgelopen dagen, en gezocht op trefwoorden, maar kan het antwoord tot nog toe niet vinden.
Mijn probleem is dat mij 5kW-Pana-Mono pendelt tussen vollast en uit over mijn buffervat.
Mijn situatie:
Één pana 3kW split H-Serie die ook SWW verzorgt van 300 liter.
2e Pana van 5kW Mono H-serie.
Heb indertijd (2016) gekozen voor een twee WP’s enerzijds vanuit een back-up gedachte, anderzijds omdat gedurende de SWW productie er géén CV productie is en ik niet wilde dat de vloerverwarming te ver af zou koelen. Verder ook nog in het bezit van een zonneboiler waar ik CV water mee kan maken. Om e.e.a. hydraulisch te scheiden heb ik gebruik gemaakt van een buffervat/openverdeler van 200 liter aangesloten via schema A. Nu heb ik onlangs na een verbouwing er een 2e zone bijgekregen, en wilde deze besturen via de 5kW-Mono, deze heeft voorheen altijd op WAR gedraaid om het buffervat op temperatuur te houden zonder te weten dat er een buffervat was, hij dacht in feite dat het buffervat de vloerverwarming was. Nu met de 2e zone de instelling aangepast en buffervat op ‘ja’ gezet in de instellingen.
Nu kom ik erachter dat hij niet meer moduleert en gaat pendelen tussen vollast en uit. Hij stookt het buffervat middels 60-62Hz op temperatuur om vervolgens te wachten totdat het voldoende in afgekoeld om weer vol gas opnieuw te beginnen. Om e.e.a. te testen / oorzaak te achterhalen, heb ik de 3kW en zonneboiler van CV functie afgehaald, dus het is enkel nog de 5kW die momenteel loopt over het buffervat. Ook de 2e zone even uitgezet en dicht gedraaid, dus nog maar 1 zone in bedrijf waar ongeveer 88m2 vloerverwarming.
Instelling 'dT buffertank connection' op de standaard 5°C.
WAR even uit en T op direct 26°C gezet.
'dT for heating on' staat op 3°C
Inlet temeratuur naar de WP is ongeveer gelijk aan de temperatuur van zone-1 sensor na de secundairepomp voor de gesloten verdeler van de vloerverwarming.
Heb verder geen cloud of Heishamon aangesloten, dus helaas geen grafieken tot mijn beschikking.
Als ik hem weer ‘dom’ maak en het buffervat uit de configuratie haal, dan moduleert hij weer gewoon netjes en blijft pruttelen op ~26-31Hz afgelopen 24 uur. Is er iets dat ik kan doen in de instellingen zodat hij ook moduleert over het buffervat?
Alvast dank voor hulp in deze!
Roel

|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Roel1.9GJ schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:05:
Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen met mijn raadsel. Heb uitvoerig gelezen in dit forum de afgelopen dagen, en gezocht op trefwoorden, maar kan het antwoord tot nog toe niet vinden.
Mijn probleem is dat mij 5kW-Pana-Mono pendelt tussen vollast en uit over mijn buffervat.
Mijn situatie:
[...]
Goed dat je je systeem versimpelt om je probleem op te lossen. Het gaat dus om een 05H met een 200L buffervat en een vloerverwarmingssysteem. Niet helemaal duidelijk is wat je bedoelt met schema A en waar je buffervat JA zegt. Zit er een sensor in of na je buffervat? Is de vloerverwarmingsverdeler van het rechttoerechtaan type of het mengtype met thermostaatkraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
@Frans,

Ja betreft inderdaad een 05H met 200Liter buffervat

Met schema-A bedoelde ik die van warmtepompweetjes.
Schema-a

Buffervat JA heb ik aanstaan in installer menu \ System setup \ Buffertank connection \ Yes

Sensor zit inderdaad in buffervat, betreft de PAW-A2W-TSBU

Vloerverwarmingsverdeler is gesloten verdeler (rechttoerechtaan) zonder mengtype-thermostaatkraan, dus vanuit het buffervat zo de vloer in.

|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Waarom heb je een buffervat geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
over dit zelfde buffervat loopt ook de 3kW warmtepomp en de zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrobbelbob
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-05 21:02
Het is dan zo ver M'n 7J draait :) even wat stats omdat het een wat onmogelijke installatie leek in eerste instantie.

Zonder buffer met 300L SWW met XL spiraal. 28mm hoofleiding, 22mm naar radiatoren/vvw.
momenteel de bijgeleverde panasonic thermostaat in gebruik icm stooklijn
Stille modus Niveau 3 maar aangezet voor de zekerheid.

jaren 60 rijtjes woning met nieuwe dakopbouw.Houten vloeren alles geïsoleerd naar huidige standaard.

20m2 droogbouw Vvw open verdeler zonder pomp(NEO20, 125mm HoH 16x2 buis) met daarop laminaat
3 bestaande (overbemeten) dikke radiatoren (slaapkamers / washokje)
3 Jaga tempo's in de nieuwe opbouw/gang ivm koudeval wou ik daar wat meer vermogen
1 handoekradiator (badkamer)
1 T22 radiator (aanbouwtje)

Hij draait nu heel de dag op 24hz 35/30 graden. Flow tussen 12-15 L/min

Leuk feit is dat die oude dikke radiatoren het supergoed doen, ze geven meer warmteaf dan de jaga's
die 1.5x keer meer vermogen zouden moeten hebben bij de lagere temperaturen (35Ta 40Tr bij 7 graden buiten)
stooklijn 30 bij 15 en 40 bij -5 ingesteld als proef. lagere temperaturen gaf te kleine delta T en begon enorm te pendelen.

Dankzij dit forum heb ik de stap durven nemen naar een redelijk eenvoudige betaalbare WP installatie.
Nu tweaken! Voor heen stookte ik het huis met de lucht/lucht airco's warm maar dat is enorm oncomfortabel
en ik zie nu al een MEGA verschil in verminderend stroom verbruik.

Ik heb shifting via TADO geprobeerd, maar ik merkte dat bij een shift de WP uitschakelde en daarna weer verder ging. Er staat bij Zone 1 "operation for zone 1" ON or OFF ik laat die op "on" staan. lijkt me dat de wp dan aan zou moeten blijven?> of zie ik iets over het hoofd? of misschien moet ik de installatie even eerst zonder shifting door tado laten draaien om te kijken of het comfortabel genoeg is?

Hoe shift ie precies? gaat de stooklijn dan met 1 stap in zn totaliteit omhoog of de temp op de thermostaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Roel1.9GJ schreef op maandag 26 december 2022 @ 16:02:
over dit zelfde buffervat loopt ook de 3kW warmtepomp en de zonneboiler
En waarom dacht je dat dat een goed idee was? Oprechte vraag overigens.
Wat doen de andere opwekkers op het moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Roel1.9GJ schreef op maandag 26 december 2022 @ 15:09:
@Frans,

Ja betreft inderdaad een 05H met 200Liter buffervat

Met schema-A bedoelde ik die van warmtepompweetjes.
Schema-a

Buffervat JA heb ik aanstaan in installer menu \ System setup \ Buffertank connection \ Yes

Sensor zit inderdaad in buffervat, betreft de PAW-A2W-TSBU

Vloerverwarmingsverdeler is gesloten verdeler (rechttoerechtaan) zonder mengtype-thermostaatkraan, dus vanuit het buffervat zo de vloer in.
Kennelijk heb je een uitbreidingskaart in de 5H. Heb je ook een zone-sensor achter de buffer, stuur je de vv pomp ook aan en regelt de 5H alleen de buffertemperatuur of ook de zone-temperatuur? Ik begreep uit de Installation Manual "Final Draft 2020" dat de dT van de buffer betrekking heeft op het verschil tussen buffertemperatuur en aanvoertemperatuur naar de zone.

De laatste maanden zijn er een paar tweakers hier actief geworden die een buffervat bedrijven. Ze lijken allemaal heel enthousiast over hun systeem, hoewel ik het woord pendelen vaak lees. Misschien dat zij hier iets zinnigs over kunnen zeggen. Het lijkt mij dat elk systeem dat minder warmtevraag heeft dan het minimum vermogen van de wp gaat aan-uit regelen. Voordeel is dat de wp geen elektriciteit verbruik in de uit-periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
bbbrumbrum schreef op maandag 26 december 2022 @ 16:42:
[...]

En waarom dacht je dat dat een goed idee was? Oprechte vraag overigens.
Wat doen de andere opwekkers op het moment?
het idee bij de 2e 3kW unit was enerzijds backup/ redundantie anderzijds om tapwater te maken en CV gelijktijdig te kunnen laten lopen. Zonneboiler had ik al (2008) en kon er bij de aanschaf van de WP's nog geen afscheid van nemen

beide staan momenteel even stil om te kijken of ik de 5kW aan het moduleren krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
FransvWoerkom schreef op maandag 26 december 2022 @ 17:03:
[...]

Kennelijk heb je een uitbreidingskaart in de 5H. Heb je ook een zone-sensor achter de buffer, stuur je de vv pomp ook aan en regelt de 5H alleen de buffertemperatuur of ook de zone-temperatuur? Ik begreep uit de Installation Manual "Final Draft 2020" dat de dT van de buffer betrekking heeft op het verschil tussen buffertemperatuur en aanvoertemperatuur naar de zone.

De laatste maanden zijn er een paar tweakers hier actief geworden die een buffervat bedrijven. Ze lijken allemaal heel enthousiast over hun systeem, hoewel ik het woord pendelen vaak lees. Misschien dat zij hier iets zinnigs over kunnen zeggen. Het lijkt mij dat elk systeem dat minder warmtevraag heeft dan het minimum vermogen van de wp gaat aan-uit regelen. Voordeel is dat de wp geen elektriciteit verbruik in de uit-periode.
ja heb inderdaad de uitbreidingskaart en zone sensor achter de buffer gemonteerd.
betreffende het voordeel bij pendelen, op vollast is de COP natuurlijk slecht, dus zou graag willen moduleren, hoop dat iemand de truck weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
KaDoos schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:53:
[...]

Als het zo naar je zin draait, met externe thermostaat, is het natuurlijk goed. Dat had ik niet begrepen. Ik dacht dat je nog steeds alleen op WAR wilde draaien, daarom zag ik hem te snel afslaan. Dat was dus de thermostaat die hem deed afslaan, als je hem laat doordraaien wordt het te warm. Dit wil zeggen dat je gevraagde Ta te hoog is, maar in de huidige geïsoleerde woningen kun je soms niet met een lagere Ta en dan moet je hem wel af laten slaan met een thermostaat. Als het weer wat kouder wordt lukt dit soms wel. Maar houdt in de gaten dat je je stooklijn niet te hoog hebt, ik heb hem op constant 26° staan tot -8 en dan 28° bij -20°. Als het kouder wordt laat ik hem constant draaien door de kamerthermostaat op 23° te zetten en dan verlaag ik ‘s nachts de stooklijn.
Tja, Ta te hoog, staat op 25. 24 heb ik geprobeerd maar dan moet de pomp 2x zo hard werken. Resultaat was van 460w naar 510w (±10% meer) tegen hetzelfde thermische vermogen van rond de 3000w. Oftewel een slechtere COP puur omdat de pomp harder moet draaien om zn minimale vermogen kwijt te kunnen. Ta van 24 lijkt dus weer te laag.
Woning is van 2019, prima geïsoleerd, overal triple glas, goed ingepakt, met deze temperaturen is het minimale vermogen al teveel dus 24u draaien is geen optie (tenzij ik er en sauna van wil maken). Ben benieuwd hoe het gaat draaien als het weer gaat vriezen.

Kan er overigens nog steeds niet helemaal met mijn hoofd bij hoe je zonder ruimtethermostaat kunt draaien en een ruimte temperatuur toch stabiel kunt houden (stabiel als in binnen max 0,5-1 graad verschil). Paar keer de oven aan en het is plots een halve graad warmer of als de wind verkeerd staat en geen zon koelt de woning sneller af bij eenzelfde buitentemp dan andere dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Roel1.9GJ schreef op maandag 26 december 2022 @ 17:57:
[...]

ja heb inderdaad de uitbreidingskaart en zone sensor achter de buffer gemonteerd.
betreffende het voordeel bij pendelen, op vollast is de COP natuurlijk slecht, dus zou graag willen moduleren, hoop dat iemand de truck weet
De COP is voornamelijk afhankelijk van buitentemperatuur en Ta, niet van vermogen. Bij een temperatuurverschil tussen Ta,wp en Ta,vloer verlies je echt COP. Qua buffering heb je meer aan je vloer dan aan een vat water. Bij je eerder genoemde voordeel van twee warmtepompen, dat je huisverwarming doorgaat als je sww opwarmt, heb ik ook twijfels. Sww kost een uur. In een uur koelt je vloer niet merkbaar af.

Ik denk dat wat jij pendelen noemt te wijten is aan een minimum vermogen dat hoger is dan je warmtebehoefte. Als je pendelen nu eens pulsduurmodulatie noemt, ben je van het pendelen af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
schrobbelbob schreef op maandag 26 december 2022 @ 16:40:
Het is dan zo ver M'n 7J draait :) even wat stats omdat het een wat onmogelijke installatie leek in eerste instantie.

Zonder buffer met 300L SWW met XL spiraal. 28mm hoofleiding, 22mm naar radiatoren/vvw.
momenteel de bijgeleverde panasonic thermostaat in gebruik icm stooklijn
Stille modus Niveau 3 maar aangezet voor de zekerheid.

jaren 60 rijtjes woning met nieuwe dakopbouw.Houten vloeren alles geïsoleerd naar huidige standaard.

20m2 droogbouw Vvw open verdeler zonder pomp(NEO20, 125mm HoH 16x2 buis) met daarop laminaat
3 bestaande (overbemeten) dikke radiatoren (slaapkamers / washokje)
3 Jaga tempo's in de nieuwe opbouw/gang ivm koudeval wou ik daar wat meer vermogen
1 handoekradiator (badkamer)
1 T22 radiator (aanbouwtje)

Hij draait nu heel de dag op 24hz 35/30 graden. Flow tussen 12-15 L/min

Leuk feit is dat die oude dikke radiatoren het supergoed doen, ze geven meer warmteaf dan de jaga's
die 1.5x keer meer vermogen zouden moeten hebben bij de lagere temperaturen (35Ta 40Tr bij 7 graden buiten)
stooklijn 30 bij 15 en 40 bij -5 ingesteld als proef. lagere temperaturen gaf te kleine delta T en begon enorm te pendelen.

Dankzij dit forum heb ik de stap durven nemen naar een redelijk eenvoudige betaalbare WP installatie.
Nu tweaken! Voor heen stookte ik het huis met de lucht/lucht airco's warm maar dat is enorm oncomfortabel
en ik zie nu al een MEGA verschil in verminderend stroom verbruik.

Ik heb shifting via TADO geprobeerd, maar ik merkte dat bij een shift de WP uitschakelde en daarna weer verder ging. Er staat bij Zone 1 "operation for zone 1" ON or OFF ik laat die op "on" staan. lijkt me dat de wp dan aan zou moeten blijven?> of zie ik iets over het hoofd? of misschien moet ik de installatie even eerst zonder shifting door tado laten draaien om te kijken of het comfortabel genoeg is?

Hoe shift ie precies? gaat de stooklijn dan met 1 stap in zn totaliteit omhoog of de temp op de thermostaat?
Uit je tekst denk ik op te maken dat je Tado met IFTTT aan de Aquarea Smart Cloud hebt gekoppeld?
Dan bedoel je wellicht dit scherm?
Het “Target for temperaturen zone1” is de shift, in te stellen tussen 5 en -5. Gekoppeld aan de door de Tado gemeten temperatuur geef dan een actie.
Wel om je stooklijn goed te leren kennen de thermostaat er voorlopig afhalen. Zie tweede plaatje. Sensor op watertemperatuur. En de stille modus ook uit, zeker bij de hoge buitentemperatuur niet nodig.
Misschien even nog niet aan auto shiften beginnen en eerst een paar weken de kaboutertjes het werk laten doen en ze leren begrijpen? Shiften kan je dan voorlopig gewoon met de controller handmatig doen en het effect leren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4znEYIChrH0WqE58jv_CO-_ZY8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/L9biH5QIc9ANC7upRryeHwiY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMmKfStmTCt3GflOLQUJHNFpZZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u1MFymy43jvMuSDQ8e1PEWZ6.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
FransvWoerkom schreef op maandag 26 december 2022 @ 19:25:
[...]

De COP is voornamelijk afhankelijk van buitentemperatuur en Ta, niet van vermogen. Bij een temperatuurverschil tussen Ta,wp en Ta,vloer verlies je echt COP. Qua buffering heb je meer aan je vloer dan aan een vat water. Bij je eerder genoemde voordeel van twee warmtepompen, dat je huisverwarming doorgaat als je sww opwarmt, heb ik ook twijfels. Sww kost een uur. In een uur koelt je vloer niet merkbaar af.

Ik denk dat wat jij pendelen noemt te wijten is aan een minimum vermogen dat hoger is dan je warmtebehoefte. Als je pendelen nu eens pulsduurmodulatie noemt, ben je van het pendelen af :)
Ja soms komt het beste / een nog beter idee pas later, als ik het nog eens zou moeten doen... argumenten / gedachten toen in 2016 waren ook de redundantie en de zonneboiler (heatpipes) die op het CV-buffervat (=openverdeler) liepen.

Ik zit momenteel niet onder de grens dat de WP zijn minimaal vermogen niet kwijt kan hij pruttelt momenteel de hele dag op ongeveer 30Hz zonder te stoppen, maar met de instelling buffervat uit en temperatuur direct op 28 graden, dus de WP denkt momenteel weer dat het buffervat de vloerverwarming is, en ziet dus ook niet welke temperatuur het vat heeft, enkel sturen op Ta en Tr momenteel dus. En zone sturing dus ook niet momenteel.

Je opmerkingen dat COP niet zo zeer door vermogen bepaald wordt begrijp ik niet helemaal, als de WP op 50-55Hz gaat draaien doet hij dit toch met een slechtere COP dan op 30 HZ, toch? Zal ook meer defrost's gaan krijgen zodra de temperatuur gaat dalen en hij op 50-55Hz gaat draaien.

Weet jij, of een andere tweaker, of er een manier is op de WP te laten moduleren middels WAR instelling over het buffervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrobbelbob
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-05 21:02
t.oswald schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:57:
[...]

Uit je tekst denk ik op te maken dat je Tado met IFTTT aan de Aquarea Smart Cloud hebt gekoppeld?
Dan bedoel je wellicht dit scherm?
Het “Target for temperaturen zone1” is de shift, in te stellen tussen 5 en -5. Gekoppeld aan de door de Tado gemeten temperatuur geef dan een actie.
Wel om je stooklijn goed te leren kennen de thermostaat er voorlopig afhalen. Zie tweede plaatje. Sensor op watertemperatuur. En de stille modus ook uit, zeker bij de hoge buitentemperatuur niet nodig.
Misschien even nog niet aan auto shiften beginnen en eerst een paar weken de kaboutertjes het werk laten doen en ze leren begrijpen? Shiften kan je dan voorlopig gewoon met de controller handmatig doen en het effect leren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja klopt ik heb een tado in de woonkamer die ik voor de airco gebruik. ik bedoel inderdaad dat scherm.
Wat ik nog niet begrijp is een shift gewoon de temperatuur shift op de thermostaat die die aanpast?
ik dacht namelijk dat de watertemp/stooklijn wordt aangepast? Ik draai nu inderdaad even zonder de autoshift. Het lijkt best comfortabel te zijn nu zonder toeters en bellen.

is het enige voordeel van de auto shift dat het schakel differentieel kleiner te maken is? (stapjes van 0.1 mogelijk met tado)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
Roel1.9GJ schreef op maandag 26 december 2022 @ 23:22:
[...]

Je opmerkingen dat COP niet zo zeer door vermogen bepaald wordt begrijp ik niet helemaal, als de WP op 50-55Hz gaat draaien doet hij dit toch met een slechtere COP dan op 30 HZ, toch? Zal ook meer defrost's gaan krijgen zodra de temperatuur gaat dalen en hij op 50-55Hz gaat draaien.
Dit vraag ik mij ook af en met Google vond ik de volgende website:
https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp
Quote:
"Hoe groter de drukverhoging die de compressor moet realiseren, hoe hoger het energieverbruik en hoe lager de winstfactor. De drukverhoging hangt rechtstreeks samen met de gerealiseerde temperatuurverhoging in het warmtedragend medium. Deze temperatuursverhoging is afhankelijk van het temperatuurverschil tussen de warmtebron en het warmteafgiftesysteem. Bijgevolg hangt de winstfactor af van het temperatuurverschil tussen de warmtebron en het warmteafgiftesysteem. Hoe hoger de temperatuur van de warmtebron en hoe lager de temperatuur van het warmteafgiftesysteem, hoe hoger de winstfactor.

Simpeler gezegd: hoe dichter de bron temperatuur bij de doel (afgifte) temperatuur zit, hoe beter het rendement.
Als we met buitenlucht van 10º C een CV-aanvoer moeten maken van 35º C heeft dat een hoger rendement dan dat we met diezelfde 10º C tapwater van 58 º C moeten maken.

De goede werking van het volledige systeem staat of valt met de werking van elk onderdeel: bron / warmtepomp / afgifte.

Omdat de winstfactor van een warmtepomp veruit het gunstigste is bij een lage temperatuur van het warmteafgiftesysteem, geniet toepassing van lage temperatuur verwarming (LTV) zoals vloer- en/of wandverwarming de voorkeur"
Er wordt dus niet gesproken over het toerental van de compressor.
De relatie toerental compressor / COP kom ik met Google zo snel niet tegen.
Vergelijk een wp compressor niet met een luchtcompressor die 10 minuten moet draaien voordat de druk in de tank 10 bar is, zo'n tank is er in een wp niet.
Ik meende dat alleen het expansieventiel in het koelgas circuit de druk bepaald en niet het toerental.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
natural colour schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:17:
[...]

Dit vraag ik mij ook af en met Google vond ik de volgende website:
https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp
Quote:
"Hoe groter de drukverhoging die de compressor moet realiseren, hoe hoger het energieverbruik en hoe lager de winstfactor. De drukverhoging hangt rechtstreeks samen met de gerealiseerde temperatuurverhoging in het warmtedragend medium. Deze temperatuursverhoging is afhankelijk van het temperatuurverschil tussen de warmtebron en het warmteafgiftesysteem. Bijgevolg hangt de winstfactor af van het temperatuurverschil tussen de warmtebron en het warmteafgiftesysteem. Hoe hoger de temperatuur van de warmtebron en hoe lager de temperatuur van het warmteafgiftesysteem, hoe hoger de winstfactor.

Simpeler gezegd: hoe dichter de bron temperatuur bij de doel (afgifte) temperatuur zit, hoe beter het rendement.
Als we met buitenlucht van 10º C een CV-aanvoer moeten maken van 35º C heeft dat een hoger rendement dan dat we met diezelfde 10º C tapwater van 58 º C moeten maken.

De goede werking van het volledige systeem staat of valt met de werking van elk onderdeel: bron / warmtepomp / afgifte.

Omdat de winstfactor van een warmtepomp veruit het gunstigste is bij een lage temperatuur van het warmteafgiftesysteem, geniet toepassing van lage temperatuur verwarming (LTV) zoals vloer- en/of wandverwarming de voorkeur"
Er wordt dus niet gesproken over het toerental van de compressor.
De relatie toerental compressor / COP kom ik met Google zo snel niet tegen.
Vergelijk een wp compressor niet met een luchtcompressor die 10 minuten moet draaien voordat de druk in de tank 10 bar is, zo'n tank is er in een wp niet.
Ik meende dat alleen het expansieventiel in het koelgas circuit de druk bepaald en niet het toerental.
Wellicht dat het refereren naar Hz van mij niet zo handig was in deze. Mijn associatie was hogere frequentie is hoger vermogen.
Maar wat er momenteel gebeurt in mijn gedachte is het volgende. Belangrijke aanname hierbij is dat het opgenomen vermogen aan de secundaire zijde gelijk blijft, de pomp van de vloerverwarming blijft immers draaien, ook als de WP stil staat. Echter de WP gaat op hoog vermogen het buffervat op temperatuur proberen te krijgen. I.p.v. 'kabbelen' op een laag vermogen met een betere COP gaat hij dit nu doen op een groter (maximaal?) vermogen. Het moet wel een groter vermogen zijn, want t.g.v. pendelen is de tijd korter die hij tot zijn beschikking heeft, tussen het pendelen in staat hij immers stil.

Ik kan zo even snel geen vergelijkbare tabel van Pana vinden, onderstaande is van Mitsubishi, deze geeft weer dat op een lager vermogen de COP beter is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Tz7CL_LAiOTrCet9Q-NjgZW_JU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ODu3uqc2m8YwpWrrhA6zmqtv.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
schrobbelbob schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:03:
[...]

Ja klopt ik heb een tado in de woonkamer die ik voor de airco gebruik. ik bedoel inderdaad dat scherm.
Wat ik nog niet begrijp is een shift gewoon de temperatuur shift op de thermostaat die die aanpast?
ik dacht namelijk dat de watertemp/stooklijn wordt aangepast? Ik draai nu inderdaad even zonder de autoshift. Het lijkt best comfortabel te zijn nu zonder toeters en bellen.

is het enige voordeel van de auto shift dat het schakel differentieel kleiner te maken is? (stapjes van 0.1 mogelijk met tado)
Shiften is alleen het volledig optillen of verlagen van de stooklijn. De thermostaat heeft daar niets mee te maken. Die zet de Wp boven een bepaalde temperatuur uit en heeft eigenlijk bij WAR (weersafhankelijke regeling) alleen als functie de Wp uitzetten bij een overshoot. Zie dit tooltje om met stooklijnen te “oefenen”.
https://vscope.at/heizkur...sollWert_2=-1&atCheck_2=5
De rode lijn is de shift -1 in het voorbeeld. Maak er maar eens -5 van en zie wat er gebeurt.
Als de zone sensor op watertemperatuur staat i.p.v. thermostaat, dan kan je shiften in de controller. Als de zone sensor op thermostaat staat, zie je in de controller de ingestelde temperatuur en die kan je dan op de controller verhogen of verlagen. Zie de vorige post. Je wilt te veel met nog te weinig kennis over de Wp.

[ Voor 11% gewijzigd door t.oswald op 27-12-2022 10:16 ]

Pagina: 1 ... 113 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.