Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 112 ... 134 Laatste
Acties:
  • 769.551 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-12-2022
FransvWoerkom schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:46:
[...]

Een parallel aangesloten buffervat is hetzelfde als een buffervat als open verdeler. Niet te verwarren met de open verdeler voor vloerverwarming.

Tijdens een defrost wordt water in dezelfde richting gepompt als bij verwarming. Het wordt alleen gekoeld ipv verwarmd. Het water gaat dus meestal het buffervat uit aan de onderkant.

Je M2 kloppen niet, je kW/kWh kloppen vaak niet. Uit de :/min blijkt dat je te snel tikt en je voortdurend doorschieten in je redeneringen doen me erg denken aan iemand die hier een tijdje geleden huis hield en uiteindelijk door de admins werd verwijderd.
Er wordt hier veel gedacht en kennelijk minder gemeten dan wenselijk.
Een ieder redeneert op zijn eigen wijze en kennelijk is het vaak zo dat hoe langer je ergens verkeert des te hoger is de juistheid in bevatting en redenering.
Zou kunnen, maar weten = weten en dat geldt ook voor het inregelen ook van eenvoudige systemen.
En onlangs was hier te lezen dat spelen op de persoon niet wenselijk wordt geacht.
Wat jou verder bezig houd is een gegeven en de ventilatie daaromtrent zal niemand boeien.
Is onjuist.
Het merendeel van het water tijdens een defrost gaat via de Aanvoer naar het B-vat. Tijdens de defrost sessie voelt hier de retour uit het B-vat vrij laauw aan. De aanvoer naar het B-vat voelt warrm(er) aan. Ook de flow is veel hoger en wordt merendeels gevoed vanuit het B-vat.

[ Voor 19% gewijzigd door Peanutsonic op 19-12-2022 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06 07:31
Peanutsonic schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:57:
[...]

Het klinkt niet logisch dat i.g.v. b_vat er meer temperatuur in een nageregeld en minder verwarmde ruimte terecht zou komen. Het aantal radiatoren is niet beslissend t.a.v. naregeling. Ik zie graag meetgegevens
Als ik een buffervat wil plaatsen moet die op een niet verwarmde zolder komen. Een buffervat+extra leidingen hebben warmteverlies, oftewel, meer warmteverlies. Daar hoef je niet aan te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:41
Wat een verschil met vorige week, toen stond m'n WP aardig te stampen, nu staat hij er een beetje met 2 vingers in z'n neus z'n ding te doen. Ik heb de indruk dat hij dus nu al uitschakelt vanwege te weinig warmtevraag (minder dan minimale vermogen). Kunnen jullie dat bevestigen aan de hand van bijgaande grafiek? WP staat ingesteld op interne WAR met flow op basis van dT en een externe thermostaat. De externe thermostaat vraagt nog warmte maar toch gaat de WP uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cb8FO8t_B-5RHVQDTffA_Nyxl9Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3QEQnSSqB4ysdFdXp7RKVGxN.png?f=fotoalbum_large
Wat kan ik doen om dit te voorkomen? Ik denk dat de afgifte verhoogd kan worden door b.v. Ta omhoog te brengen?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-06 20:27
Weet je zeker dat de thermostaat hem niet uitzet? Iets regelt hem uit, als de wp zelf een threshold bereikt zou ik verwachten dat de pomp nog doorgaat, maar die stopt ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Ep Woody schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:19:
[...]

Als ik een buffervat wil plaatsen moet die op een niet verwarmde zolder komen. Een buffervat+extra leidingen hebben warmteverlies, oftewel, meer warmteverlies. Daar hoef je niet aan te meten.
Helemaal waar. Hier houdt het b-vat een koude ruimte warm waar geen radiator staat. Mooie droge vloer door hogere temp. ( geen condens)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01:00
@padoempats @blb4 Hier ook het probleem alleen bij mij blijft de pomp draaien. Zodra de Ta boven zijn sp komt valt de compressor uit maar blijft wel circuleren. En schakelt weer bij, ben er alleen nog niet achter wanneer die weer beslist om te starten.

Hier zit er geen externe thermostaat. Alleen de war regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Swenno schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:48:
@padoempats @blb4 Hier ook het probleem alleen bij mij blijft de pomp draaien. Zodra de Ta boven zijn sp komt valt de compressor uit maar blijft wel circuleren. En schakelt weer bij, ben er alleen nog niet achter wanneer die weer beslist om te starten.

Hoe zorg je er eigenlijk voor dat de WP niet 24/7 blijft draaien en het maar warmer en warmer blijft worden als je geen thermostaat gebruikt om hem te stoppen? Een n00b vraag van mijn kant ;)

[ Voor 3% gewijzigd door padoempats op 19-12-2022 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
padoempats schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:43:
Weet je zeker dat de thermostaat hem niet uitzet? Iets regelt hem uit, als de wp zelf een threshold bereikt zou ik verwachten dat de pomp nog doorgaat, maar die stopt ook
Nee, de waterpomp blijft draaien, de flow blijft exact gelijk. Ik zie op de BDR91 van m'n evohome thermostaat 't groene LEDje branden, dat is volgens mij een teken dat hij "aan" staat en op de controller staat 't symbool voor "Ruimte in bedrijf".

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dan draai je waarschijnlijk op een vaste flow en watertemperatuurregeling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4

Dus bij mij volgens mij 't zelfde gedrag als bij @Swenno maar dan met externe thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

padoempats schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:52:
[...]

Hoe zorg je er eigenlijk voor dat de WP niet 24/7 blijft draaien en het maar warmer en warmer blijft worden als je geen thermostaat gebruikt om hem te stoppen? Een n00b vraag van mijn kant ;)
Op basis van de WAR zou je met een ideale stooklijn net zoveel warmte moeten kunnen genereren als dat er verdwijnt uit het huis. Maar das de theorie ;)

Ik gebruik de metingen van mijn thermostaat momenteel om de gevraagde temperatuur bij te sturen op basis van de ruimte temperatuur.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 19-12-2022 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
MikeyMan schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:59:
[...]

Op basis van de WAR zou je met een ideale stooklijn net zoveel warmte moeten kunnen genereren als dat er verdwijnt uit het huis. Maar das de theorie ;)
Ik heb nu mijn stooklijn wat aangepast, de target bij 15 graden aangepast van 28 graden naar 34 graden. Dit lijkt al beter te gaan, de vermogensafname gaat stukken langzamer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXBGeJyjztJSLwc5J-ZlHTdtHz8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k82Nb7SuNESuYm3J5waKWjUE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
MikeyMan schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:59:
[...]

Ik gebruik de metingen van mijn thermostaat momenteel om de gevraagde temperatuur bij te sturen op basis van de ruimte temperatuur.
Dat is theorie toch ;) Keertje de deur vaker open, de ventilatie die wat langer staat te draaien, wat meer/minder zon in huis, tussendeur dicht/open, visite voor langere tijd, defrosts die je opwarming verzieken .... zoveel factoren waar je slecht op kan anticiperen waardoor je toch wel naar de temp in huis moet kijken om op te sturen? Dat je de aanvoertemp wat aanpast obv buitentemp ok, maar dat is maar een deel van het verhaal. Althans, dat lijkt mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

padoempats schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:05:
[...]

Dat is theorie toch ;) Keertje de deur vaker open, de ventilatie die wat langer staat te draaien, wat meer/minder zon in huis, tussendeur dicht/open, visite voor langere tijd, defrosts die je opwarming verzieken .... zoveel factoren waar je slecht op kan anticiperen waardoor je toch wel naar de temp in huis moet kijken om op te sturen? Dat je de aanvoertemp wat aanpast obv buitentemp ok, maar dat is maar een deel van het verhaal. Althans, dat lijkt mij
Defrosts? Wat denk je van de legionellarun? :P

Maar inderdaad, helemaal strak krijg je het niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCmi0oC04EZxNoDPz2kN0BORRKY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xbx0lDAzsqzAWAy3y4clznhS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
blb4 schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:57:
[...]

Nee, de waterpomp blijft draaien, de flow blijft exact gelijk. Ik zie op de BDR91 van m'n evohome thermostaat 't groene LEDje branden, dat is volgens mij een teken dat hij "aan" staat en op de controller staat 't symbool voor "Ruimte in bedrijf".
Ohja ik keek verkeerd, pomp blijft lopen idd. Geeft mij aan dat de wp gaat pendelen. Maar omdat je temperaturen in decimalen staan ga ik ervan uit dat dat e waardes zijn van de kamstrup en niet de WP zelf. Heb je die van de WP zelf ook? Die zijn natuurlijk leidend voor het gedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
MikeyMan schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:08:
[...]

Defrosts? Wat denk je van de legionellarun? :P

Maar inderdaad, helemaal strak krijg je het niet

[Afbeelding]
Noem je dit ook WAR? Dit is kamerthermostaats-afhankelijke-regeling (ik doe het ook zo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

padoempats schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:34:
[...]

Noem je dit ook WAR? Dit is kamerthermostaats-afhankelijke-regeling (ik doe het ook zo).
Nee, WAR = weersafhankelijke regeling. Op basis van buitentemperatuur.

Dit is RTC, room temperature control. Op basis van de binnentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
blb4 schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:05:
[...]

Ik heb nu mijn stooklijn wat aangepast, de target bij 15 graden aangepast van 28 graden naar 34 graden. Dit lijkt al beter te gaan, de vermogensafname gaat stukken langzamer.
Je gaat dus eigenlijk warmer draaien en je huis meer opwarmen?

Hier moet ik denk nog even de radiatoren en de badkamer nog afregelen om de retour temp wat te drukken. Maar moet nog wat weekjes wachten op de warmtebeeldcamera om het meteen goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Swenno schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:36:
[...]

Je gaat dus eigenlijk warmer draaien en je huis meer opwarmen?

Hier moet ik denk nog even de radiatoren en de badkamer nog afregelen om de retour temp wat te drukken. Maar moet nog wat weekjes wachten op de warmtebeeldcamera om het meteen goed te doen.
Warmer draaien omdat bij de lagere Ta er te weinig warmteafgifte is om 't huis op temperatuur te houden. 't Nadeel van verwarmen met radiatoren, de afgifte dondert in elkaar bij lage watertemperaturen. Het lijkt er op dat met Ta = 36 er te weinig afgifte was, ik draai nu met Ta = 38 en nu draait de WP al een stuk langer en is de kamertemperatuur ook aan 't stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberHanz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-06 20:49
Lollercopter schreef op zondag 18 december 2022 @ 23:45:
[...]

Dit klinkt zoals de verwarming uit mijn vorige nieuwbouw huis uit 2014:

In bedrijf gesteld door 1 of andere flapdrol zzper die net uit de bajes kwam zetten volgens mij. Dat heeft de bouwer uiteindelijk maanden gekost om alle fouten te herstellen, bij de buren ging er 80 graden water de vloerverwarming in, die hadden net een nieuwe "woonbeton" vloer laten leggen a 100 euro de m2. Alles gescheurd en naar de klote 7(8)7.

Je bent aan het goede adres, hier komen we er meestal wel uit.

- heb je boven nog radiatoren ? Of is alles vloerverwarming ?
- kan je foto delen van die vloerverwarming verdelers + rumoerige pomp ?
- hoe kan er zo een groot verschil in temperatuur zijn tussen de werkkamer en woonkamer ? Dat vind ik raar bij een nieuwbouw huis. Geen WTW ventilatie en alleen raamroosters voor ventilatie zeker ?

Dit klinkt als een stapeling van ongelukkige regelingen die elkaar allemaal tegenwerken.
* Boven zijn geen radiatoren, overal vloerverwarming
* Foto's hieronder
* Woonkamer stond fijn te verwarmen met de gezamelijke thermostaat, en die sloeg al snel weer af omdat de zone onder de thermostaat de grootste flow had, en de werkkamer amper. Dus eer er warm water in de werkkamer kwam door de (lange) leidingen, was de zone onder de thermostaat al warm en ging het weer uit of minder draaien

Foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3xOzQU-6Kn2hmVtKO1rs9YyH5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AAvJlLzDfEVmydo47q5tFdxH.jpg?f=fotoalbum_large
De warmtepomp met buffervat boven en 300L boilervat voor douchen/bad/warmwater

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RrP_1o4qwTKjcUmtCn6MKm_F-es=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QBP7JtKvB83FNVVQ3529vOug.jpg?f=fotoalbum_large
Regelunit beneden.
Zone 1=berging (eigen thermostaat)
Zone 2=werkkamer (eigen themostaat)
Zone 3,4,5,6 woonkamer
Zone 7=hal& toilet, zit op de thermostaat van de woonkamer
Waarom zone 3&4 nu aan zijn, geen idee, woonkamer is 20.8 gr terwijl ingesteld op 20.4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chvuQkpB70ywUCDdcKTMF5HqpNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fdspu3eUXKcdhu7lGod89kKT.jpg?f=fotoalbum_large
Regelunit boven, alle zones uit, want het is bloedje heet boven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKmS9DHdkRYiEWsV8Hn7mfiuURI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BuERPTzhhLwjrGc3fj9PuLY4.jpg?f=fotoalbum_large
Circulatiepomp, deze heb ik nu volgens Biral zelf goed ingesteld, op geregeld bedrijf: contante druk.

Alles is zo vanaf de bouw of door de installateur zelf geplaatst. We hebben totaal geen invloed gehad op de inrichting van de installatie, je gaat er heel naief vanuit dat de bouwer een kundig bedrijf in de arm heeft genomen. Daar twijfel ik dus heel erg aan.

Ik zeur alleen maar dat het niet goed is naar mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swenno
@blb4 oke dat is wezenlijk verschillend dan met mijn situatie. Ik draai wel met vvw en alleen boven 3 radiatoren die beetje open staan.
Hier loopt de retour vrij snel op waardoor de Ta ook omhoog gaat en dan stopt die er weer mee.

Hier dus afgifte probleem / pendelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-06 23:35
padoempats schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:05:
[...]

Is wel heel afhankelijk van je afgiftesysteem. Met lage temperatuur vv kan je eigenlijk op alle punten die je noemt niet anticiperen waardoor de WAR met de juiste stooklijn toch echt de basis vormt en een kamertemperatuurvoeler voor het aansturen van autoshiften bij een overshoot in ieder geval de Wp wat terug moduleert. WAR met autoshiften tussen -1 en +1 werkt voor mij uitstekend, uitgezonderd tijdens de extreme defrostmanie van de afgelopen week.
Uit mijn gas cv tijdperk weet ik nog hoe Tado probeerde mijn kamertemperatuur in balans te krijgen met vv, werkelijk hopeloos! Nu de Wp dit met WAR probeert is mijn comfort veel en veel beter dan toen. Met radiatoren zal je verhaal zeker anders zijn.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
t.oswald schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:57:
[...]

Is wel heel afhankelijk van je afgiftesysteem. Met lage temperatuur vv kan je eigenlijk op alle punten die je noemt niet anticiperen waardoor de WAR met de juiste stooklijn toch echt de basis vormt en een kamertemperatuurvoeler voor het aansturen van autoshiften bij een overshoot in ieder geval de Wp wat terug moduleert. WAR met autoshiften tussen -1 en +1 werkt voor mij uitstekend, uitgezonderd tijdens de extreme defrostmanie van de afgelopen week.
Uit mijn gas cv tijdperk weet ik nog hoe Tado probeerde mijn kamertemperatuur in balans te krijgen met vv, werkelijk hopeloos! Nu de Wp dit met WAR probeert is mijn comfort veel en veel beter dan toen. Met radiatoren zal je verhaal zeker anders zijn.
Maar je zegt +1 / -1, dat gaat obv binnentemp? Dus in feite stuur je bij alsnog obv binnen temperatuur. En gooi de de WP ook uit als de temp binnen bijv 0.3 graden boven je gewenst temp is of stook je door op laagste stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Is hier iemand met een H-serie en een Heishamon die eens de backup heater aan en uit wil zetten en de debug informatie wil delen? Zie berichten voorafgaand aan dit bericht: thehog in "HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
padoempats schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:04:
[...]

Maar je zegt +1 / -1, dat gaat obv binnentemp? Dus in feite stuur je bij alsnog obv binnen temperatuur. En gooi de de WP ook uit als de temp binnen bijv 0.3 graden boven je gewenst temp is of stook je door op laagste stand?
Door de WAR stooklijn te autoshiften kan ik doorstoken. Veel comfort winst t.o.v. aan/uit. Na een uit duurt het me veel te lang voor de Wp kaboutertjes weer aan het werk gaan, bovendien gaat de Wp dan uiteindelijk weer veel te hard aan het werk en kan weer uren bezig zijn om de vv weer op de juiste temperatuur te krijgen. Haal uit je kWh winst. Of dit WAR of niet is, boeit me niet, semantische discussie.
Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mP_FN1PXdeMQrgHgvSTMqWNm5xQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hpMmeJb9Orq3WIJvlwXuJSZ1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmljUn3tBObteT6HbQJ0MY0ar1Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oaJpOYhu4GJp7XfpPlUkJi0i.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door t.oswald op 19-12-2022 17:42 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-06 13:15
MikeyMan schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:21:
[...]

Ik heb een woning uit 2007. Ta is nog nooit boven de 28 graden geweest.

Echter wel 179 defrosts sinds installatie in Augustus van dit jaar. Volgens mij hoofdzakelijk omdat die T-Cap niet verder terug wil toeren onder een bepaalde temperatuur.

Airco heb ik ook hangen, maar vooral omdat de ratio vloeroppervlak/warmteverlies op de bovenverdieping wat ongunstig is.
Voor een woning uit 2007 had ik 60kWh niet verwacht, eerlijk gezegd.
Maar die 35Hz/6,8kW ondergrens van de T-cap breekt mij ook op kwa verbruik. Had een mooie strakke Tr lijn en de Pana draaide 24 uur, en dan valt het verbruik met zo'n ondergrens vies tegen.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tiesert schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:53:
[...]

Voor een woning uit 2007 had ik 60kWh niet verwacht, eerlijk gezegd.
Maar die 35Hz/6,8kW ondergrens van de T-cap breekt mij ook op kwa verbruik. Had een mooie strakke Tr lijn en de Pana draaide 24 uur, en dan valt het verbruik met zo'n ondergrens vies tegen.
Het is rond de 600m3 inhoud. Hele Noord en Zuid kant zijn van glas. Wel HR++.

Overigens is 60kWh wel voor een deel door de legionella run ook.

Kom van 1500-1600 kuub gas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiesert
padoempats schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:52:
[...]

Je kunt bijvoorbeeld auto-shiften. Het aansturen van de stooklijn van de Pana via een script. Hier gaat het via een losse thermometer met 0,1 hysteresis en een LUA script en IFTTT onder een bepaalde temperatuur de stooklijn iets kan ophogen, boven een temperatuur de stooklijn naar beneden duwt en als het helemaal te bont wordt kan ie ook uit. Voor de zekerheid bereken ik de gemiddelde temperatuur over 10 minuten, zodat ie niet gaat schakelen als de thermometer eventjes wappert. Dit is dan een simpele oplossing, er zijn geavanceerdere scrips icm de Heishamon beschikbaar volgens mij.

[ Voor 11% gewijzigd door Tiesert op 19-12-2022 18:00 ]

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baszbas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-06 10:58
CyberHanz schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:49:
[...]

* Boven zijn geen radiatoren, overal vloerverwarming
* Foto's hieronder
* Woonkamer stond fijn te verwarmen met de gezamelijke thermostaat, en die sloeg al snel weer af omdat de zone onder de thermostaat de grootste flow had, en de werkkamer amper. Dus eer er warm water in de werkkamer kwam door de (lange) leidingen, was de zone onder de thermostaat al warm en ging het weer uit of minder draaien

Foto's:
[Afbeelding]
De warmtepomp met buffervat boven en 300L boilervat voor douchen/bad/warmwater

[Afbeelding]
Regelunit beneden.
Zone 1=berging (eigen thermostaat)
Zone 2=werkkamer (eigen themostaat)
Zone 3,4,5,6 woonkamer
Zone 7=hal& toilet, zit op de thermostaat van de woonkamer
Waarom zone 3&4 nu aan zijn, geen idee, woonkamer is 20.8 gr terwijl ingesteld op 20.4

[Afbeelding]
Regelunit boven, alle zones uit, want het is bloedje heet boven

[Afbeelding]
Circulatiepomp, deze heb ik nu volgens Biral zelf goed ingesteld, op geregeld bedrijf: contante druk.

Alles is zo vanaf de bouw of door de installateur zelf geplaatst. We hebben totaal geen invloed gehad op de inrichting van de installatie, je gaat er heel naief vanuit dat de bouwer een kundig bedrijf in de arm heeft genomen. Daar twijfel ik dus heel erg aan.

Ik zeur alleen maar dat het niet goed is naar mijn mening.
Hoi Hans,

Ik heb je even privé een bericht gestuurd met wat meer details. Wij hebben vrijwel dezelfde opstelling in onze woning en de boosdoener bleek bij ons het type thermostaat (schutz) dat de onderaannemer heeft toegepast voor de Zoneregeling. Deze maakt gebruik van PI-karakteristiek welke mijn inziens niet geschikt is voor Zoneregeling met LTV; uiteindelijk heb ik deze allemaal voor EMOS 5604’s vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:41
Dit weekend de 5j in bedrijf gesteld bij mijn broer. Viel mee qua voorbereidend werk, alleen nog wat extra kabels trekken door de wachtbuis naar het buffervat en zonepompen (voor temperatuur sensoren en pompen, 2-zone systeem). Was gelijk een goede test om de wp in actie te zien en een stooklijn in te stellen bij -7.

Wat mij opviel, was dat de 5j een debiet liet zien op de controller die veel hoger ligt dan zijn specificaties, zie fotos

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfhZeULQy3NleWZ3AhGIZqKJF2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSoXmiheOAOZLDwiCoHZtucJ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnpe5oGdVMfPhzcpqlNDiZQArNk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sRkbtYrU5bulXjKvw4ffi6xz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-06 23:50
weert14 schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:06:
Hi All,

Een n00b hier :) mijn vorige post is denk ik een beetje ondergesneeuwd door andere berichten. Vandaar dat ik hem nog een keer post en hopelijk hier wat wijzer te worden van mijn setup in huis :-P

Situatie:

Panasonic split WH-UD05HE5 icm 300L boiler en buffervat(Liters weet ik niet) met losse Grundfos Magna3 pomp.

Omdat ik het idee heb dat de installateur van het hele zooitje er zelf ook niet echt verstand van heeft en maar wat "standaard" instellingen heeft gebruikt, heb ik een Heishamon aangeschaft en die aan de WP gehangen.

Met HomeAssistant en de Node-red installatie nu een mooi overzicht wat er nou precies gebeurd allemaal.

WP staat ingesteld op een stooklijn.

Waterpomp van de Panasonic draait continu op +- 15L per minuut.
De Grundfos pomp gaat +- elke 20 minuten eventjes aan en pompt dan water door de vloer. Wat resulteert in een dalende watertemperatuur van het buffervat. De WP gaat vervolgens harder zijn best doen om het water weer naar de gewenste temp te krijgen. Grundfos stopt > WP gaat weer langzamer draaien totdat Grundfos weer aan gaat. Hieronder een grafiekje hoe dit dan gaat:

https://tweakers.net/i/ii...GB1T.png?f=fotoalbum_tile

Hoort de grundfos waterpomp niet constant te draaien zodat er niet steeds zo'n schommeling in watertemp is en de WP dus wat stabieler kan draaien?

In de woonkamer hangt een thermostaat die middel Zwave is verbonden met een ander kastje die naast de WP hangt. Dat kastje is vervolgens aangesloten aan de WP. Vanaf de WP gaat er kabeltje naar de Grundfos.
De temp van de thermostaat zie ik nergens terug in de Heishamon en de Grundfos pomp status ook niet.

De woonkamer thermostaat lijkt de WP en grundfos wel op een manier aan te sturen want als ik de thermostaat beneden uit zet gaat na een tijdje de compressor van de WP ook uit. Welke manieren van aansturen/aansluiten zijn er als er een woonkamerthermostaat aanwezig is?

Al met al een hoop vragen maar hoop hier uiteindelijk het Warmtepomp verhaal beter te begrijpen.

Ps. Als jullie vinden dat ik deze vraag beter eerst in een ander topic kan stellen, geen probleem :)

Gr Bas
Een voorzichtig beginnetje:

Je moet proberen zo duidelijk mogelijk te zijn. Ik veronderstel dat de WH-UDxxx buitenunit buiten staat en dat er ergens in huis een WH-ADCxxx binnenunit staat. Dat zal dan het ding zijn waar een kastje aan zit dat via zwave contact heeft met de thermostaat. Waarschijnlijk is dat een Panasonic thermostaat. Die geeft alleen aan/uit verwarmen/koelen door. Niet de kamertemperatuur, dus die verschijnt ook niet in de heishamon. Om verder iets te zeggen over instellingen moeten we weten hoe warmtepomp(binnenunit), buffervat en vloerverwarmingsverdeler(s) zijn gekoppeld. Het exacte model binnenunit is van belang. Zit het buffervat daar in? Zit er een thermistor (temperatuur sensor) in dat buffervat? Op het bedieningspaneel moet dat te zien zijn onder installateursinstellingen > systeem en in het hoofdmenu > systeem check > watertemperaturen. Je hebt toch wel de boekjes gekregen? Installatiehandleiding en operating instructions ?
Ga ook maar vast op zoek naar de Service Manual die hoort bij je binnenunit en verdiep je in de heishamon en homa assistant. Daarmee kun je ook grafieken op beeldschermgrootte maken met meer pixels dan nu.

Interessant is ook de Installation Guide 2020 met heel veel installatie voorbeelden met buffervaten enz. en instellingen en wat je daar mee kunt:
https://www.logicool-ac.c...uide-2020-Final-Draft.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
MikeyMan schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:56:
[...]

Het is rond de 600m3 inhoud. Hele Noord en Zuid kant zijn van glas. Wel HR++.

Overigens is 60kWh wel voor een deel door de legionella run ook.

Kom van 1500-1600 kuub gas.
Ik zit op iets meer m3 uit 1844, zuiden, oosten en noorden open. Kom uit tussen de 40 en 50kWh, excl. legionella run. Heb een losse 3-fase kWh-meter maar schrijft het op maandbasis op. Er ligt een nieuwe Homewizard kWh-meter klaar zodat ik per dag kan registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tiesert schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:03:
[...]

Ik zit op iets meer m3 uit 1844, zuiden, oosten en noorden open. Kom uit tussen de 40 en 50kWh, excl. legionella run. Heb een losse 3-fase kWh-meter maar schrijft het op maandbasis op. Er ligt een nieuwe Homewizard kWh-meter klaar zodat ik per dag kan registreren.
Daar is wel een beetje aan geklust aan de isolatie neem ik aan?

Week zag er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kv4zTsZ24hVI9BmTz2ieRmjHuRE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LYuiYRSb9hXlrfx74iXGz3WU.png?f=fotoalbum_large

Stook dan wel in vrijwel het hele huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
MikeyMan schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:37:
[...]

Daar is wel een beetje aan geklust aan de isolatie neem ik aan?

Week zag er zo uit:

[Afbeelding]

Stook dan wel in vrijwel het hele huis.
Haha, ja. Er waren alleen dikke buitenmuren en enkelglas. Dat is nu wel anders, maar een A+ woning zal het nooit worden. Maar stook nog niet het hele huis. Heb nog wat om te bouwen naar LTV boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-06 18:37

Weet niet of er al geantwoord is maar dit is Delftste tijd al vaak aan de orde geweest.
Op moment van uitschakelen kijkt hij naar de Tr, hij schakelt weer in als de Ta 3 graden onder die Tr gezakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
t.oswald schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:31:
[...]

Door de WAR stooklijn te autoshiften kan ik doorstoken. Veel comfort winst t.o.v. aan/uit. Na een uit duurt het me veel te lang voor de Wp kaboutertjes weer aan het werk gaan, bovendien gaat de Wp dan uiteindelijk weer veel te hard aan het werk en kan weer uren bezig zijn om de vv weer op de juiste temperatuur te krijgen. Haal uit je kWh winst. Of dit WAR of niet is, boeit me niet, semantische discussie.
Resultaat:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thanks, maar denk dat het ook deels aan de isolatie van de woning ligt. Als ik op minimaal vermogen zou blijven stoken dan blijft mijn temp binnen maar doorlopen, dus stoppen is dan de enige mogelijkheid om niet weg te druipen. Het klopt wel dat als die 12u uit staat (hier 9:00 met 20,7 graden uitgegaan en bij 20,4 zou die weer aan moeten gaan, maar op dit moment, 20:30, is het nog steeds 20,7 graden) voelt de vloer wel koeler aan en ik weet als de wp vannacht weer aangaat dat die weer flink aan de bak moet omdat de retour heel langzaam zal opkrabbelen. 24/7 draaien is met deze temperaturen geen optie, tenzij ik met 22 graden binnen wil zitten. Zal beetje puzzelen blijven naar stabiele temp en de warmte in de vloer houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

padoempats schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:39:
[...]

Thanks, maar denk dat het ook deels aan de isolatie van de woning ligt. Als ik op minimaal vermogen zou blijven stoken dan blijft mijn temp binnen maar doorlopen, dus stoppen is dan de enige mogelijkheid om niet weg te druipen. Het klopt wel dat als die 12u uit staat (hier 9:00 met 20,7 graden uitgegaan en bij 20,4 zou die weer aan moeten gaan, maar op dit moment, 20:30, is het nog steeds 20,7 graden) voelt de vloer wel koeler aan en ik weet als de wp vannacht weer aangaat dat die weer flink aan de bak moet omdat de retour heel langzaam zal opkrabbelen. 24/7 draaien is met deze temperaturen geen optie, tenzij ik met 22 graden binnen wil zitten. Zal beetje puzzelen blijven naar stabiele temp en de warmte in de vloer houden.
Beetje nachtverlaging kan dan geen kwaad lijkt me. Heb je in de ochtend ook langer een wat warmere vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
MikeyMan schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:43:
[...]

Beetje nachtverlaging kan dan geen kwaad lijkt me. Heb je in de ochtend ook langer een wat warmere vloer.
Toevallig net in mn script toegevoegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-06 19:55
Maakt het uit om een 28mm Spirotech vuilafscheider te gebruiken wanneer de rest van de pijpen 32mm is? Het lijkt mij niet vanwege het feit dat ik meerdere mensen dit zie gebruiken - maar ik wil het wel checken. Wij gaan binnenkort de 9KW J serie installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
BrcBas schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:47:
Maakt het uit om een 28mm Spirotech vuilafscheider te gebruiken wanneer de rest van de pijpen 32mm is? Het lijkt mij niet vanwege het feit dat ik meerdere mensen dit zie gebruiken - maar ik wil het wel checken. Wij gaan binnenkort de 9KW J serie installeren.
32mm uitwendig s 26mm van binnen. Volgens mij is die 28mm knel ook 26mm van binnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BrcBas schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:47:
Die horen bij elkaar, want die 28mm is op basis van een metalen pijp (met 26mm binnendiameter), en die 32mm buizen zullen kunststof zijn, met ook 26mm binnendiameter.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-06 19:55
padoempats schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:05:
[...]

32mm uitwendig s 26mm van binnen. Volgens mij is die 28mm knel ook 26mm van binnen?
Andrehj schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:06:
[...]

Die horen bij elkaar, want die 28mm is op basis van een metalen pijp (met 26mm binnendiameter), en die 32mm buizen zullen kunststof zijn, met ook 26mm binnendiameter.
Duidelijk, dank beiden weer wat geleerd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03:20
Niet helemaal Pana gerelateerd maar ik zoek een handig programmaatje om een water schema uit te tekenen voor de WP zodat ik niks vergeet te bestellen. Iemand tip in een freeware tooltje ?

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• padoempats
SkullboyNL schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:50:
Niet helemaal Pana gerelateerd maar ik zoek een handig programmaatje om een water schema uit te tekenen voor de WP zodat ik niks vergeet te bestellen. Iemand tip in een freeware tooltje ?
Paint.exe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t.oswald
padoempats schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:39:
[...]

Het voordeel van een 5H is natuurlijk wel het enorm terug moduleren. Ik heb vandaag 7,8 kWh opgenomen, met nog twee defrosts tussen 24.00 en 3.00. Overdag gaat ie terug naar 245Wh met 21Hz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjyVrGD1ZhJAX7LCps5W-KqgO6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eZujIDHENHHtq3aS76mTLH7z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
t.oswald schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:02:
[...]

Het voordeel van een 5H is natuurlijk wel het enorm terug moduleren. Ik heb vandaag 7,8 kWh opgenomen, met nog twee defrosts tussen 24.00 en 3.00. Overdag gaat ie terug naar 245Wh met 21Hz.

[Afbeelding]
Ja jammer dat de J niet op lager vermogen lijkt te kunnen draaien. Kan dus praktisch niet onder de 12kWh/dag uitkomen als je 24/7 draait. Met COP van 4 staat dat al gelijk aan ruim 5m3 gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03:20
Misschien net iets te simpel. Maar toch bedankt voor de tip

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
padoempats schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:11:
[...]
Ja jammer dat de J niet op lager vermogen lijkt te kunnen draaien. Kan dus praktisch niet onder de 12kWh/dag uitkomen als je 24/7 draait. Met COP van 4 staat dat al gelijk aan ruim 5m3 gas.
Dat was indertijd voor de uitvinding van de schakelaar/dimmer ook het probleem met gloeilampen. Als je een 50W lamp had, was je elke dag al ruim een kilowattuur kwijt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-06 12:41
SkullboyNL schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:47:
[...]

Misschien net iets te simpel. Maar toch bedankt voor de tip
Je zou eens kunnen kijken naar Lucidchart hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
FransvWoerkom schreef op maandag 19 december 2022 @ 23:31:
[...]

Dat was indertijd voor de uitvinding van de schakelaar/dimmer ook het probleem met gloeilampen. Als je een 50W lamp had, was je elke dag al ruim een kilowattuur kwijt ;)
Total waste inderdaad :)

[ Voor 14% gewijzigd door padoempats op 20-12-2022 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Hoe accuraat is de interne meter van de pomp? Verschilt het gemeten aantal liters per minuut (veel) met de metingen uit een kamstrup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06 07:31
[...]

Ach, als de warmtepomp 24/7 draait heb je toch ook een hoop gas nodig om de woning warm te houden, of je creëert een sauna... Er is altijd een punt waarop de warmtepomp meer vermogen levert dan nodig is en dus uitgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrobbelbob
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-05 21:02
Morgen ga ik mijn 7kw aansluiten eindelijk!

mijn Sww tank heeft een interne 3kw heater. Als ik nou die gebruik voor legionella run en niet de interne is dat niet energie zuiniger? Scheelt weer een paar overgangen en een pomp die niet hoeft te draaien? Krijg het niet duidelijk wat het meest efficiënte zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
  • Laatst online: 00:31
padoempats schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:18:
Hoe accuraat is de interne meter van de pomp? Verschilt het gemeten aantal liters per minuut (veel) met de metingen uit een kamstrup?
Hier klopt het best goed. Ik heb er geen uitgebreide studie van gemaakt, maar de variatie lijkt binnen een liter per minuut te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
schrobbelbob schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:08:
Morgen ga ik mijn 7kw aansluiten eindelijk!

mijn Sww tank heeft een interne 3kw heater. Als ik nou die gebruik voor legionella run en niet de interne is dat niet energie zuiniger? Scheelt weer een paar overgangen en een pomp die niet hoeft te draaien? Krijg het niet duidelijk wat het meest efficiënte zal zijn.
Die pomp-energie krijg je ook als warmte in je systeem, dus dat maakt niet veel uit :)

Grote voordeel lijkt mij dat je de woning kunt verwarmen tijdens sterilisatie, wat best een tijdje kan duren. Ik heb overigens geen heater in de tank dus kan niet bevestigen of dat echt zo werkt.

Ook heb je dan niet de hoog-temperatuur verliezen in je leidingen en in de WP zelf. Er zit weinig isolatie om de leidingen binnen de WP. Dat kan nog wel een beetje uitmaken.

Als je hem hebt zou ik hem gebruiken. Maar verwacht geen heel grote verschillen. De sterilisatie draait bv eens per week een uurtje, dus als je dan bv 100W extra verlies hebt, dan is dat 5kWh per jaar.

[ Voor 20% gewijzigd door Thorsd op 20-12-2022 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-06 14:36
precies wat @Thorsd zegt: je krijgt sneller en makkelijker de energie in je tank.
Ook gaat de WP inderdaad weer sneller verwarmen, want hij doet de laatste paar graden dan op het element in de tank terwijl de WP alweer an het verwarmen is.
.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Motorfret schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:50:
precies wat @Thorsd zegt: je krijgt sneller en makkelijker de energie in je tank.
Ook gaat de WP inderdaad weer sneller verwarmen, want hij doet de laatste paar graden dan op het element in de tank terwijl de WP alweer an het verwarmen is.
.
waar zit dat element? bij mij zit er geen element in de tank maar is het gewoon het element wat in de WP zit (namelijk dezelfde als de backup heater).

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-06 14:36
dat zit in je SWW tank

Hieronder zie je mijn legionella run.
Na het behalen van de 60 graden aanvoertemperatuur in de leiding, gaat hij alweer verwarmen, terwijl het element in het SWW vat vrolijk doorgaat met verwarmen tot de ingestelde temperatuur.

Je ziet de Ta, Tr en temperatuur van het SWW vat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TJ0MDJ9UnZTSAEdM4j-8hb8BK8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c35TgiizCbRohd79BhliJdhr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 102% gewijzigd door Motorfret op 20-12-2022 11:31 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
Motorfret schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:03:
dat zit in je SWW tank

Hieronder zie je mijn legionella run.
Om 12.30u gaat hij alweer verwarmen, terwijl het element in het SWW vat vrolijk doorgaat met verwarmen tot de ingestelde temperatuur.

[Afbeelding]
Je x-as en legenda zijn eraf geknipt, lastig lezen zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
padoempats schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:23:
[...]

Je x-as en legenda zijn eraf geknipt, lastig lezen zo
Ik denk dat het idee wel duidelijk is. De in-tank heater steriliseert de tank (geel), terwijl de WP weer het huis aan het verwarmen is.

Zo ziet het er uit als de WP-heater dat doet. Het duurt dus ruim een uur om de 300L tank van 53 naar 60 graden op te warmen. In die tijd wordt je huis niet verwarmd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEIgm8DCow-f-STSoh2Ghp7mS-0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/k8f19BDal3kno6C4JiPbirF3.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Vorige week strakke lijnen met defrost en nu weer een zaaglijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cOvmACp12EgwKuk5XTAYkGTOdl4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6GvuXVMeZMXUqCe0yiU51aea.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Thorsd schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:16:
[...]

Hier klopt het best goed. Ik heb er geen uitgebreide studie van gemaakt, maar de variatie lijkt binnen een liter per minuut te zijn.
< 50 Liter per uur, meerdere keren gecontroleerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
padoempats schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:18:
Er zijn verschillen maar ik denk dat je met de gegevens van de WP zelf toch ook wel een redelijk beeld kan krijgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Wq7b8O0lghAROVxUQ4oTMu1Wsk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FqgCa9Bauh9RmJPaWM07tSVW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-06 21:32
Vraagje.

Heb de afgelopen 24 uur een mooie lange run gehad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8mLjUSPBjl8u8eFHmdiBq-ujDE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ch3UPCf5SK14R7zZ58EGu5Kw.png?f=fotoalbum_large

Nu is de warmtepomp gestopt en ook kan zelf niet plaatsen waarom?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGI0GX8SBemIJ34xEuq7F1ex6WA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PpsjibqeSiTRUXHbq60KxfrY.png?f=fotoalbum_large

Gebruik geen thermostaat oid, stuur op WAR.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
ecn1985 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:23:
Vraagje.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik gok omdat de Ta te hoog boven setpoint komt omdat 't minimale vermogen van de WP groter is dat wat jou afgiftesysteem opneemt. Pendelen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:16

buzzlightyear

To infinity and beyond...

klump4u schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:06:
Vorige week strakke lijnen met defrost en nu weer een zaaglijn.
[Afbeelding]
Bij ons draait de warmtepomp nog maar een paar maanden dus heb weinig historie: is zo’n zaagpatroon wat je zou kunnen verwachten? Is 10-15 korte runs in 12 uur iets wat “normaal” is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
ecn1985 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:23:
Vraagje.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo handig zonder legenda. Denk dat tegen vijven de kabouters naar huis gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 20-12-2022 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
buzzlightyear schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:29:
[...]

Bij ons draait de warmtepomp nog maar een paar maanden dus heb weinig historie: is zo’n zaagpatroon wat je zou kunnen verwachten? Is 10-15 korte runs in 12 uur iets wat “normaal” is?
Valt zonder info niets over te zeggen! Een 5H met vv of een J T-cap met radiatoren maakt nogal wat verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
t.oswald schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:29:
[...]

Zo handig zonder legenda. Denk dat tegen vijven de kabouters naar huis gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XkaJOvT4ThNwzUg6464ZVnTWpKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3zlOBNO5a5doJMcf2aQ6pCxz.png?f=fotoalbum_large

Niet helemaal scherp ;) hier met legenda
Heb betaald voor 24/7 kabouters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
blb4 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:28:
[...]

Ik gok omdat de Ta te hoog boven setpoint komt omdat 't minimale vermogen van de WP groter is dat wat jou afgiftesysteem opneemt. Pendelen dus.
`lijkt er wel op zie ook dat de temp oploopt idd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
[...]

Toch daar nog even op terug komen, ik draaide eerst ook op die externe thermostaat, nu na ruim twee jaar en verder inregelen zit mijn aanvoer temp op 26° en bij die kou kon ik ‘s nachts verlagen naar 24, nu moet ik wel 26 draaien anders slaat hij te snel af. Maar dan lukt het binnen prima en als de zon teveel schijnt kan hij zijn warmte niet meer kwijt en slaat gewoon af, om na een uur of drie tot vier weer aan te gaan.
Vraag is, welke Ta draai je nu? Lukt een lagere al niet meer of heb je nog niet genoeg geduld gehad? Wat ik me herinner is dat je nogal snel was met aanpassen, niks negatiefs bedoeld maar rust is wij een WP erg belangrijk, je kunt ook je flow iets verhogen of verlagen en kijken wat er gebeurt.
Zoals anderen ook schreven zorgt nachtverlaging met de stooklijn voor afslaan ‘s nachts en rustiger opstarten in de morgen, soms start hij dan in de loop van de nacht al weer en andere keren tegen de ochtend. Ik zou zeggen probeer het eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
FransvWoerkom schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:53:
[...]

Ik heb een 2-zone systeem met vloerverwarming beneden en jaga's boven volgens het "Simple 2 zone (Floor heating + Radiator)" schema uit de voorbeelden in de manuals. Met een 3-punts mengklep en pomp op de vv verdeler, aangestuurd middels de uitbreidingsprint in de pana. Bij de huidige 0° buiten is de aanvoertemperatuur 35° voor de jaga's en 26° voor de vv.

Twee jaar geleden begon ik met de bestaande type 21s radiatoren van 40 x 120cm en de bestaande mengverdeler met pomp en thermostaatkraan. Toen bleek ik bij deze temperaturen een Ta van 42° nodig te hebben. Afhankelijk van de buitentemperatuur moest ik regelmatig de thermostaatkraan op de verdeler verzetten.

Met de nieuwe jaga's type 16 van 50 x 180cm en de 2-zone regeling met war beneden en thermostaat boven draait het vlekkeloos. Daarbij blijkt ook dat de jaga's bij vv temperatuur vrijwel niks doen. Als de thermostaat boven ingrijpt, zakt de Ta van de pana naar vv-temperatuur en draait de mengklep zo dat er niet meer gemengd wordt. Dan staan de jaga's parallel aan de vv.

Weliswaar heb ik uit voorzorg twin convectoren geïnstalleerd, maar ik heb er nog geen ventilatoren in gezet. Ik weet niet of ze dan wel iets gaan doen onder de 30°. Jaga specificeert ze met ventilator alleen bij 35°. Uit de specs kan ik opmaken dat twins eigenlijk alleen zin hebben met ventilatoren. Dan dragen ze bij aan een betere warmteoverdracht bij een geforceerde luchtstroom.

Er zijn hier onlangs wat tweakers actief geworden met vv beneden en radiatoren/convectoren boven, maar ik weet niet of ze die bovenkamers als slaap- of werkkamer gebruiken. Bij mij is het beneden en boven tussen de 19 en 20°.
Gebruik je hier een losse thermostaat of de pana controller/ruimte thermistor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:19
SkullboyNL schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:50:
Draw.io

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
KaDoos schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:56:
[...]

Toch daar nog even op terug komen, ik draaide eerst ook op die externe thermostaat, nu na ruim twee jaar en verder inregelen zit mijn aanvoer temp op 26° en bij die kou kon ik ‘s nachts verlagen naar 24, nu moet ik wel 26 draaien anders slaat hij te snel af. Maar dan lukt het binnen prima en als de zon teveel schijnt kan hij zijn warmte niet meer kwijt en slaat gewoon af, om na een uur of drie tot vier weer aan te gaan.
Vraag is, welke Ta draai je nu? Lukt een lagere al niet meer of heb je nog niet genoeg geduld gehad? Wat ik me herinner is dat je nogal snel was met aanpassen, niks negatiefs bedoeld maar rust is wij een WP erg belangrijk, je kunt ook je flow iets verhogen of verlagen en kijken wat er gebeurt.
Zoals anderen ook schreven zorgt nachtverlaging met de stooklijn voor afslaan ‘s nachts en rustiger opstarten in de morgen, soms start hij dan in de loop van de nacht al weer en andere keren tegen de ochtend. Ik zou zeggen probeer het eens.
Ik draai nu met praktisch een vaste aanvoertemp van 26 graden met deze stooklijn:
code:
1
SetCurves={"zone1":{"heat":{"target":{"high":28,"low":26},"outside":{"high":-7,"low":-15}}}}

Ik heb Pump flowrate niet op deltaT maar op max flow gezet en pas met een script obv de binnentemp de flow aan. Gaat met stapjes en daarmee ook de compressor met stapjes.

Voor nu loopt die mooi rustig. Tussen 08:00 en 14:00 was opgenomen vermogen 435-475w, met 12L/m en 20Hz. Vannacht met 20,2 aangegaan en 12u gelopen, 7,9kWh verbruikt. Maar zoals je ziet bij laagste vermogen blijft de temp doorlopen, en niemand was thuis en er was 0,0 zon. Bij 20,8 graden laat ik hem uitgaan, maar de temp blijft wat doorstijgen. Met deze cadans draaien lijkt me mooi. Nu al die defrosts weg zijn kun je pas een beetje goed zien hoe die wil draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUrm0BnAMZRtl0Ho3gMWn56E3kM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dl08SW6EExEwTCk0wzFFWJwr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door padoempats op 20-12-2022 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
padoempats schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:35:
[...]

Ik draai nu met praktisch een vaste aanvoertemp van 26 graden met deze stooklijn:
code:
1
SetCurves={"zone1":{"heat":{"target":{"high":28,"low":26},"outside":{"high":-7,"low":-15}}}}

Voor nu loopt die mooi rustig. Tussen 08:00 en 14:00 was opgenomen vermogen 435-475w, met 12L/m en 20Hz. Vannacht met 20,2 aangegaan en 12u gelopen, 7,9kWh verbruikt. Maar zoals je ziet bij laagste vermogen blijft de temp doorlopen, en niemand was thuis en er was 0,0 zon. Bij 20,8 graden laat ik hem uitgaan, maar de temp blijft wat doorstijgen. Met deze cadans draaien lijkt me mooi. Nu al die defrosts weg zijn kun je pas een beetje goed zien hoe die wil draaien.

[Afbeelding]
Klopt helemaal, je zou een keer moeten laten doordraaien dus de thermostaat even wat hoger en kijken of hij dan afslaat op te hoge Ta, dus 2° boven de gevraagde Ta, grote kans dat dit vlak na het afslaan door de kamerthermostaat is.
Ook kun je dan een keer proberen of je dan ‘s avonds die gevraagde Ta op 24 of 25 zet, dan draait hij ‘s nachts waarschijnlijk ook niet maar start hij ‘s morgens wel soepeler op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
KaDoos schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:41:
[...]

Klopt helemaal, je zou een keer moeten laten doordraaien dus de thermostaat even wat hoger en kijken of hij dan afslaat op te hoge Ta, dus 2° boven de gevraagde Ta, grote kans dat dit vlak na het afslaan door de kamerthermostaat is.
Ik begrijp je hier niet. Je bedoelt, thermostaat omhoog (zodat die in feite niet ingrijpt?), maar hoezo zou die dan afslaan op te hoge Ta? Of bedoel je Ta-target 2 graden omlaag, zodat de werkelijke Ta te hoog is en dan gaat afslaan? En dan de pomp die de hele nacht blijft doordraaien en dan automatisch de Ta-target weer terug naar 26 om de boel automatisch te laten opspinnen terwijl die al in 'aan'-staat staat? Zou dat rustiger beginnen?

Ben het met je eens, de start kan nog een stuk rustiger, zodat ik een langere run kan maken en wellicht zsm naar de 450-475w opgenomen vermogen werk, zal de temp stijging minder zijn.

Ik zou hem wellicht ook wat rustiger kunnen laten starten door de flow meer te beperken in het begin al en hij de Ta op zn sloffen haalt en dus ook snel de compressor terug throttled.

Wat ik wel zag, was dat de COP bij ± 660w (15L/min, 27,5Hz) de COP een fractie beter was dan met een lagere flow/hz. Wordt die niet wat ineffectiever als die op zn rustigste stand draait? De pomp en overig verbruik krijgt mogelijk relatief een groter aandeel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
padoempats schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:55:
[...]

Ik begrijp je hier niet. Je bedoelt, thermostaat omhoog (zodat die in feite niet ingrijpt?), maar hoezo zou die dan afslaan op te hoge Ta? Of bedoel je Ta-target 2 graden omlaag, zodat de werkelijke Ta te hoog is en dan gaat afslaan? En dan de pomp die de hele nacht blijft doordraaien en dan automatisch de Ta-target weer terug naar 26 om de boel automatisch te laten opspinnen terwijl die al in 'aan'-staat staat? Zou dat rustiger beginnen?

Ben het met je eens, de start kan nog een stuk rustiger, zodat ik een langere run kan maken en wellicht zsm naar de 450-475w opgenomen vermogen werk, zal de temp stijging minder zijn.

Ik zou hem wellicht ook wat rustiger kunnen laten starten door de flow meer te beperken in het begin al en hij de Ta op zn sloffen haalt en dus ook snel de compressor terug throttled.

Wat ik wel zag, was dat de COP bij ± 660w (15L/min, 27,5Hz) de COP een fractie beter was dan met een lagere flow/hz. Wordt die niet wat ineffectiever als die op zn rustigste stand draait? De pomp en overig verbruik krijgt mogelijk relatief een groter aandeel
Je had nu toch een Ta van 26, en daarop liet de kamer thermostaat hem afslaan. Als je die zou verhogen is de kans groot dat de WP uit zichzelf zou afslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Thorsd schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:17:
[...]

Gebruik je hier een losse thermostaat of de pana controller/ruimte thermistor?
Waar de convectoren staan de controller; vv draait op war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
KaDoos schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:06:
[...]

Je had nu toch een Ta van 26, en daarop liet de kamer thermostaat hem afslaan. Als je die zou verhogen is de kans groot dat de WP uit zichzelf zou afslaan.
Waarom denk je dat de Ta zou oplopen? De Ta en Tr waren 6 uur lang in balans/onveranderd dus waarom zou dat kort daarop wel ineens gaan lopen? Kijk naar de grafiek, aanvoer/retour blijven 6u in balans.
Ruimtes boven liepen nauwelijks op en gingen rond de 20,0. Verwacht je echt dat de Ta toch ineens gaat oplopen en genoeg om af te slaan, voordat het 21+ is in de woonkamer?
WP heb ik laten uitzetten middels domoticz script omdat binnen 20,8 werd, niet obv Ta

[ Voor 6% gewijzigd door padoempats op 20-12-2022 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
padoempats schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:47:
[...]

Waarom denk je dat de Ta zou oplopen? De Ta en Tr waren 6 uur lang in balans/onveranderd dus waarom zou dat kort daarop wel ineens gaan lopen? Kijk naar de grafiek, aanvoer/retour blijven 6u in balans.
Ruimtes boven liepen nauwelijks op en gingen rond de 20,0. Verwacht je echt dat de Ta toch ineens gaat oplopen en genoeg om af te slaan, voordat het 21+ is in de woonkamer?
WP heb ik laten uitzetten middels domoticz script omdat binnen 20,8 werd, niet obv Ta
Ok, als hij dan bij 25 niet wil draaien en andere flows ook niet wil, is inderdaad voor jou de enige oplossing een externe thermostaat. Ik probeerde alleen te helpen om te kijken of het anders kan, maar dat kan natuurlijk niet altijd, er zijn er meer waarbij het zo moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
KaDoos schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:38:
[...]

Ok, als hij dan bij 25 niet wil draaien en andere flows ook niet wil, is inderdaad voor jou de enige oplossing een externe thermostaat. Ik probeerde alleen te helpen om te kijken of het anders kan, maar dat kan natuurlijk niet altijd, er zijn er meer waarbij het zo moet.
Ja ik wil 25 en hogere flow ook wel proberen, moet vast goed gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Vandaag voor 't eerst een lange run gehad (6 uur), hij bleef de hele tijd net boven minimum vermogen pruttelen. Dit bereikt - zoals hier ook overal gepredikt - door de afgifte te vergroten door veel radiatoren helemaal open te zetten en - via Heishamon - de Ta wat te verschuiven van de WAR lijn. COP is volgens 't boekje: 4,6 bij A8W38

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ya8zNBUMdQXl3H_sW0vU9gIDPZc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jdiXQVnmhfvW1qFXyfQKBGXa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsensloper
  • Laatst online: 27-05 12:22
Ik heb bij mij thuis een 9Kw T-Cap naar volle tevredenheid draaien. Systeem met buffervat omdat e.e.a. na geregeld is.

Nu heb ik ook een winkel van 250m2, met daarin een deel vloerverwarming (50m2 op 5 groepen). De ruimte is open met de rest van de winkel.
Ik wil daar voor de vloerverwarming een 5Kw Panasonic plaatsen.
De ruimte temperatuur is daar zo'n 15 a 16 graden. Kan dus met een hele lage stooklijn. Ik zal gaan stoken op WAR.
Er zit verder geen na regeling op, en ik ga de verdeler vervangen voor een pomploze.
De rest van de winkel wordt verwarmd door WP airco's. Radiatoren zitten dus verder niet op het systeem aangesloten.

Nu de vraag: Zou dat goed komen met een 5Kw J serie monoblock zonder buffervat? De afgifte is door de lage temperaturen natuurlijk maar heel laag. Of kan een 5Kw hiervoor ver genoeg terug moduleren?
De CV ketel die kan terug moduleren naar 5.2Kw warmte opwek doet niet anders dan pendelen(15-20x per uur met deze buiten temperaturen) Ik wil dit natuurlijk te voorkomen met de WP.
Het liefst doe ik het natuurlijk zonder buffervat, maar ik wil geen pendelende WP. Dan zet ik toch liever een buffervat neer.

Ik ben benieuwd naar de verschillende meningen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
fietsensloper schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:26:
Ik heb bij mij thuis een 9Kw T-Cap naar volle tevredenheid draaien. Systeem met buffervat omdat e.e.a. na geregeld is.

Nu heb ik ook een winkel van 250m2, met daarin een deel vloerverwarming (50m2 op 5 groepen). De ruimte is open met de rest van de winkel.
Ik wil daar voor de vloerverwarming een 5Kw Panasonic plaatsen.
De ruimte temperatuur is daar zo'n 15 a 16 graden. Kan dus met een hele lage stooklijn. Ik zal gaan stoken op WAR.
Er zit verder geen na regeling op, en ik ga de verdeler vervangen voor een pomploze.
De rest van de winkel wordt verwarmd door WP airco's. Radiatoren zitten dus verder niet op het systeem aangesloten.

Nu de vraag: Zou dat goed komen met een 5Kw J serie monoblock zonder buffervat? De afgifte is door de lage temperaturen natuurlijk maar heel laag. Of kan een 5Kw hiervoor ver genoeg terug moduleren?
De CV ketel die kan terug moduleren naar 5.2Kw warmte opwek doet niet anders dan pendelen(15-20x per uur met deze buiten temperaturen) Ik wil dit natuurlijk te voorkomen met de WP.
Het liefst doe ik het natuurlijk zonder buffervat, maar ik wil geen pendelende WP. Dan zet ik toch liever een buffervat neer.

Ik ben benieuwd naar de verschillende meningen :)
Vloerverwarming is stralingsverwarming. In een huiskamer krijgen muren en plafond door de straling een hogere temperatuur waardoor het behaaglijk aanvoelt zonder dat de lucht echt wordt verwarmd. Als in de showroom de lucht wordt verwarmd door LL warmtepompen om de overgang tussen buiten en binnen wat comfortabeler te maken, kan vloertemperatuur goed helpen om de overgang tussen showroom en stafgedeelte beter te maken. De circulerende lucht zal dat deel eerder afkoelen dan verwarmen, dus de vloerverwarming mag daar best wat hoger. Als het echt koud is buiten zal er meer vermogen de vloer in moeten dan in een huiskamer. Er zijn altijd perioden in het jaar dat de verwarming niet continu moet draaien omdat je anders oververhit raakt. Als je hem dan een paar uur laat draaien en dan een paar uur uit zet, verandert de vloertemperatuur nauwelijks. Dat noem ik geen pendelen, maar moduleren in tijd.

• fietsensloper
  • Laatst online: 27-05 12:22
FransvWoerkom schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:56:
[...]

Vloerverwarming is stralingsverwarming. In een huiskamer krijgen muren en plafond door de straling een hogere temperatuur waardoor het behaaglijk aanvoelt zonder dat de lucht echt wordt verwarmd. Als in de showroom de lucht wordt verwarmd door LL warmtepompen om de overgang tussen buiten en binnen wat comfortabeler te maken, kan vloertemperatuur goed helpen om de overgang tussen showroom en stafgedeelte beter te maken. De circulerende lucht zal dat deel eerder afkoelen dan verwarmen, dus de vloerverwarming mag daar best wat hoger. Als het echt koud is buiten zal er meer vermogen de vloer in moeten dan in een huiskamer. Er zijn altijd perioden in het jaar dat de verwarming niet continu moet draaien omdat je anders oververhit raakt. Als je hem dan een paar uur laat draaien en dan een paar uur uit zet, verandert de vloertemperatuur nauwelijks. Dat noem ik geen pendelen, maar moduleren in tijd.
Bedankt voor de uitgebreide reactie!

Ik begrijp zeker dat er perioden zijn dat hij niet constant blijft draaien. Daar ben ik ook zeker niet op uit. Ik ben alleen bang dat ik het minimale verwarmingsvermogen van de 5kw J serie(2500W meen ik ergens gelezen te hebben) niet kwijt kan in de vloer waardoor hij meerdere keren maar heel even aan gaat en snel weer uit gaat omdat de watertemp te snel oploopt.

Maar misschien denk ik ook wel te moeilijk en valt het allemaal wel mee...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KaDoos
fietsensloper schreef op donderdag 22 december 2022 @ 00:16:
[...]

Bedankt voor de uitgebreide reactie!

Ik begrijp zeker dat er perioden zijn dat hij niet constant blijft draaien. Daar ben ik ook zeker niet op uit. Ik ben alleen bang dat ik het minimale verwarmingsvermogen van de 5kw J serie(2500W meen ik ergens gelezen te hebben) niet kwijt kan in de vloer waardoor hij meerdere keren maar heel even aan gaat en snel weer uit gaat omdat de watertemp te snel oploopt.

Maar misschien denk ik ook wel te moeilijk en valt het allemaal wel mee...
Lijkt me dat je dat makkelijk in de vloer kwijt kan. Bedenk dat als de ruimte 15° à 16° is dat dan bij een Ta van 23 of 24 je heel veel kan afstaan. Komt overeen met een ruimte temp van 21° en een Ta van 29°, dat hebben velen niet nodig, bij jou is er erg veel verlies dus zou volgens mij geen probleem hoeven te zijn. Wellicht dat je moet gaan sturen op de vloer temperatuur, dus meteen een sensor in de bovenkant van de vloer maken.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb nu alle drie de verdelers vervangen door een gesloten model. Gek genoeg blijft de maximale flow die ik haal ongeveer gelijk met 33Liter/minuut.

Zou het nog zin hebben om de aanvoerleiding vanaf de WP te vergroten?

Deze gaat nu via een 22mm buis de CV Verdeler in. En van daar uit naar 3x20mm flex. 1 per verdieping (iknow).

Ik zie dat 22mm cv leiding DN20 is, en 20mm Uponor DN10 op de koppelingen.
Hebben we het dan over milimeters doorsnede?

If so zou ik zeggen dat DN20 een oppervlakte van 314 mm heeft
En DN10 een oppervlakte van 79mm.

3x79 < 314. Dus niet nuttig om dit stuk nog te vervangen?

• Samjinne
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-12-2024
*knip*, het is hier geen werkspot

[ Voor 90% gewijzigd door Proton_ op 22-12-2022 19:57 ]

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
10 januari wordt hier de panasonic 5j geïnstalleerd.
Ik ga starten met WAR zonder thermostaat. Draai op vv, alleen begane grond en badkamer. Vloer is geïsoleerd, heb tripple glas. Afgelopen tijd mijn (gas)verbruik bij gehouden en die is vrijwel hetzelfde met deze temperaturen.

Ik ben benieuwd of ik hem helemaal ingeregeld krijg zonder thermostaat. Het feit is dat ik een IFTTT regel wilde instellen ALS temp > x dan stooklijn aanpassen of wp uitzetten. Helaas heb ik een NEST en IFTTT en een NEST gaan niet samen (hij werkt maar 1 keer en stopt dan).

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dirkmuis schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:40:
Ik ga starten met WAR zonder thermostaat. Draai op vv, alleen begane grond en badkamer. Vloer is geïsoleerd, heb tripple glas. Afgelopen tijd mijn (gas)verbruik bij gehouden en die is vrijwel hetzelfde met deze temperaturen.

Ik ben benieuwd of ik hem helemaal ingeregeld krijg zonder thermostaat. Het feit is dat ik een IFTTT regel wilde instellen ALS temp > x dan stooklijn aanpassen of wp uitzetten. Helaas heb ik een NEST en IFTTT en een NEST gaan niet samen (hij werkt maar 1 keer en stopt dan).
Je zou node red icm heishamon kunnen overwegen.

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
I know. Ik heb alleen niet de ambitie om allerlei programmeerwerk te doen of een Rpi te draaien thuis. Ik weet namelijk als ik die aanschaf dat ik er veel tijd mee bezig ga zijn. IFTTT was een makkelijke oplossing (als het zou werken).

IFTTT is een makkelijke tussenweg. ALS temp te hoog, DAN stooklijn omlaag of ALS temp te laag DAN stooklijn omhoog. Maar dan moet je wel een thermostaat hebben die door IFTTT uit te lezen is. Dus geen NEST op dit moment.

[ Voor 32% gewijzigd door dirkmuis op 22-12-2022 20:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:01
MikeyMan schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:36:
Heb nu alle drie de verdelers vervangen door een gesloten model. Gek genoeg blijft de maximale flow die ik haal ongeveer gelijk met 33Liter/minuut.
Hier 28mm hep2o vanuit de warmtepomp waar ook 3 gesloten vloerverwarmingverdelers (5 groepen per verdeler) 1 voor 1 ook met 28mm vanaf takken (en nog de vloerverwarming van de garage met 2 groepen). Met het air purge programma en alles maximaal open haal ik maximaal 37,6l per minuut. Dus ik denk dat je niet veel gaat winnen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

llevering schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:00:
[...]

Hier 28mm hep2o vanuit de warmtepomp waar ook 3 gesloten vloerverwarmingverdelers (5 groepen per verdeler) 1 voor 1 ook met 28mm vanaf takken (en nog de vloerverwarming van de garage met 2 groepen). Met het air purge programma en alles maximaal open haal ik maximaal 37,6l per minuut. Dus ik denk dat je niet veel gaat winnen.
Air purge programma? Staat in de service manual?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llevering
MikeyMan schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:11:
[...]

Air purge programma? Staat in de service manual?
Installer setup > Service setup > Pump maximum Speed > Pijl naar rechts en dan kan je air purge kiezen. Noemde het omdat de pomp dan maximaal pompt zonder beperkingen door maximaal te verwarmen water hoeveelheden. De kans dat je in een gewoon programma hoger komt is er niet, dus goede indicatie maximaal haalbare flow. In de praktijk komt na inregelen van de verdelers de die bij mij niet boven de 30l per minuut.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

llevering schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:21:
[...]

Installer setup > Service setup > Pump maximum Speed > Pijl naar rechts en dan kan je air purge kiezen. Noemde het omdat de pomp dan maximaal pompt zonder beperkingen door maximaal te verwarmen water hoeveelheden. De kans dat je in een gewoon programma hoger komt is er niet, dus goede indicatie maximaal haalbare flow. In de praktijk komt na inregelen van de verdelers de die bij mij niet boven de 30l per minuut.
Ah dan heb ik die per ongeluk al gedraaid.
Daar maxt ie op 33 liter/minuut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llevering
Het hangt uiteraard af van welke delta t je bij draait of het genoeg is. Maar het klinkt niet alsof het eerste stuk leiding je vervangen veel gaat brengen. Op zich is het een prima flow zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
dirkmuis schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:40:

Snap ik niet, Nest van Google zou gewoon moeten werken als temperatuurvoeler. Wat bedoel je met werkt maar 1x en stopt dan? Eerste applet Als boven temp stooklijn naar beneden en de tweede applet Als temp onder dan stooklijn omhoog.
En met vv kunnen die temperaturen van de IF door de vertraging eigenlijk gelijk aan elkaar zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRs-RlFzHrS4Nh2i4Tb5doCqpNs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CL7xEeyE1FMnWJzZQU5F6m5C.png?f=fotoalbum_large

• Tiesert
MikeyMan schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:37:
[...]

Ah dan heb ik die per ongeluk al gedraaid.
Daar maxt ie op 33 liter/minuut.
Ik heb een soortgelijke situatie, ook kwa leidingen, en wacht op vervanging van de verdeler. Welke hex-waarde heeft deze max flow bij jou? Rond de 160 of zo?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tiesert schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:23:
[...]

Ik heb een soortgelijke situatie, ook kwa leidingen, en wacht op vervanging van de verdeler. Welke hex-waarde heeft deze max flow bij jou? Rond de 160 of zo?
Euh... Daar moet ik ff naar kijken... Op een gegeven moment kun je de hex wel hoger zetten, maar gaat de flow niet omhoog. Heb nog eens een keer alle waardes nagelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
MikeyMan schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:35:
[...]

Euh... Daar moet ik ff naar kijken... Op een gegeven moment kun je de hex wel hoger zetten, maar gaat de flow niet omhoog. Heb nog eens een keer alle waardes nagelopen.
Herkenbaar. Heb hem nu op 150, maar is moeilijk te zien of hoger nog wat oplevert, of dat ie al te hoog zit voor de gekozen dT. Misschien alleen goed te testen door hem op een vaste flow te zetten en dan langzaam op te voeren bij lage dT?

[ Voor 26% gewijzigd door Tiesert op 23-12-2022 09:44 ]

Pagina: 1 ... 112 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.