CyberHanz schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:45:
Hopelijk het goeie topic, er is hier veel info te vinden.
Ik kom er echter niet helemaal uit.
Sinds maart 2021 wonen we in een nieuw bouw 2-onder-1-kap, voorzien van:
• Panasonic WH-SDC0709J3E5 Lucht-Water warmtepomp, voorzien van 7 KW buitenunit
• Biral circulatiepomp PrimAX RED , exacte versie kan ik niet achterhalen, hangt op zolder (2e verdieping)
• Schutz thermostaten en regeltechniek
Het huis is gebouwd door een grote landelijke aannemer, die een pruts bedrijf als installateur heeft aangetrokken voor de electrische, water- en verwarmingsinstallaties.
Vanwege allemaal geneuzel met de verwarming, heb ik de 5% regel nog lopen, en staat er dus nog een bedrag open.
Af en toe bellen ze om te vragen wanneer ze het krijgen, en dan zeg ik: los eerst maar de problemen op. En dan gebeurt er niets. Top regel, erg effectief. *not*
De garage is vanuit de bouw bij het huis getrokken (deur vanuit de woonkamer) en is werkkamer + berging geworden.
Dus ook gewoon goed geisoleerd en beide ruimtes hebben vloerverwarming.
Het begon er al mee dat alleen de woonkamer was voorzien van ene thermostaat, die aan de voorkant in de zon hangt.
In het optiedocument stond dat het er ongeveer 20graden zou zijn. (hoe wil je dit meten zonder thermometer)
Dit wilde men bereiken door de thermostaat in de woonkamer...nou mooi niet. Winter 2021 was het in de woonkamer 21gr, en de werkkamer 15gr.
Na veel gezanik hebben ze in maart dit jaar een Schutz BSF401112-08 verdeelunit geplaatst beneden,en de segmenten van de vloerverwarming zijn nu voorzien van motorsturing. Als thermostaten hebben ze 3x een draadloze RDF64202 geleverd, omdat er geen voorzieningen voor thermostaten in de werkkamer + berging zijn. De werking is goed, geen gedoe met geen ontvangst etc.
De werkkamer is nu ook 21 gr evenals de woonkamer. De berging red dat niet, maar dat is ook niet erg.
Een van mijn grootste problemen is dat het systeem (boven als beneden) 'intelligent' probeert te zijn.
De thermostaat staat op 20 gr, en door zonnetje en het 21 gr geworden. Daarna zakt de temperatuur naar 20.6.
De zonemotoren zijn dan uit, maar wel begint de regelelectronica de warmtepomp + circulatiepomp aan te sturen, waardoor die gaat verwarmen. Via de bypass wordt het water fijn rondgepompt, maar komt in geen een segment omdat de zonemotoren nog uit zijn. Als het de hele dag 20.6 blijft, wat best kan, goed geisoleerd huis, blijft dit de hele dag zo draaien. Zonde van de energie en onnodige slijtage. Het systeem denkt gewoon dat het al moet gaan voorverwarmen ofzo, terwijl het nog 8 uur kan duren eer het echt nodig is.
De Biral circulatiepomp maakte dan ook een tering herrie, en gedurende de nacht kon ik er gewoon wakker van worden (lichte slaper).
De installateur is hier meerdere keren voor langs geweest, maar kon niet tot een oplossing komen. Ze draaiden dan wat aan de flowmeters en dan waren ze weer weg. (Flow van de zone bij het koudste deel achter vrijwel dichtdraaien, en de flowmeter bij het raam bij de zon volledig open draaien....)
Laatst deden ze de 3 dipswitches op de Schutzregelprint omhoog, en toen draaide het ding zonder stoppen de hele dag. Gek he, 1 dipswitch is NC of NO voor de thermostaat.
Uit frustratie van de herrie heb ik Biral gemaild, en de volgende dag een antwoord om een setting op de circulatiepomp te bekijken en evt aan te passen.
Dit gedaan, en verbazingwekkend stond het verkeerd ingesteld. Na aanpassing is het ding nu stil! En het huis nog altijd warm.
Ik probeer nu alleen nog een oplossing te vinden voor het onnodig voorverwarmen en rondpompen van onnodig verwarmd water.
Vandaag zo'n dikke 30kWh verstookt, en de zoneregelingen zijn amper open geweest.
Ik heb gewoon 0,0 vertrouwen in de bouwer en de installateur, afspraken komen ze niet of met veel moeite pas na, en ik twijfel aan de vakkundigheid van de mensen.
Hopelijk is mijn gezeur een beetje duidelijk, en kan iemand wat roepen.