Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 110 ... 134 Laatste
Acties:
  • 776.861 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:32
ErikVers schreef op donderdag 15 december 2022 @ 23:58:
[...]

Wil dan in ieder geval de volgende waarde zien;

Ta (outlet)
Tr (inlet)
Target temp
Outdoor ambiant
Outdoor pipetemp
Freq compressor
Flow

1-Neem aan dat al op war only staat en dus geen interne of externe thermostaat er tussen hebt hangen?
2-bh in verborgen menu staat netjes aan? (Zo te zien wel)
3-wat zijn je settings voor bij schakelen van de bh heater?

Edit;
En zie dat je silent mode 2 erop hebt staan. Dat gaat hem niet helpen om lekker max vermogen te kunnen geven. Was dat gister ook zo? Dan kan dat het wel eens zijn!
1. WAR, maar heb 'm nu op direct gezet, met lagere max temp.
2. BH staat idd aan, gisteren gecontroleerd.
3. Settings staan in de uitdraai boven je, of welke gegevens mis je?
4. Silent mode had ik gedaan om 'm juist een beetje te temperen, omdat hij gisteren én vandaag stopte bij een flink vermogengebruik / frequentie etc. Dus dacht, misschien forceren wat rustiger te draaien.

Ik heb ander grafiekentooltje gebruikt om de tijden te synchroniseren.

Gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLeBx99vPhzEz1h3Uuri5vb7B3E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/K7IKO5cIDDh7CplzG2Z1B74D.png?f=fotoalbum_large

Vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JiQUUg4SEQQgPUVKXc5DS4VVjrY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tWtBgdrDnSTw1wS6uAZOtJC8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Ik krijg 'm nu ook wel weer even draaiend, maar na een minuutje of 10 geeft hij het weer op. Het opvallende is wel dat hij de hele dag goed gedraaid heeft, nu de avonduren zijn weer lastig. Dus dan zou je toch de buitentemperatuur verdenken.

Ik dacht eerst ook aan een schema dat in de weg zit, maar dan zou je verwachten dat hij op dezelfde tijd stopt, en niet nu weer een korte run draait en weer stopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08:40

ErikVers

e-Duurzaam

I-King schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 00:09:
[...]

4. Silent mode had ik gedaan om 'm juist een beetje te temperen, omdat hij gisteren én vandaag stopte bij een flink vermogengebruik / frequentie etc. Dus dacht, misschien forceren wat rustiger te draaien.

Gisteren:
[Afbeelding]

Vandaag:
[Afbeelding]
Ik zie gister en vandaag juist een lage hz (gezien je gewenste ta) dus zou eerst die silent er nu af halen

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
I-King schreef op donderdag 15 december 2022 @ 23:14:
Hij is weer gestopt... Een keer is hij er zelf weer uitgekomen en weer opgestart. Gezien het tijdstip draai ik maar weer op de backup heater. F*ck. Morgen weer verder zoeken. :(
Balen. Het is wel precies rond de tijd dat bij mij de expansietank anti-freezecarterverwarming aan ging.

Geen idee of dat iets kan zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 16-12-2022 08:47 . Reden: Verkeerde verwarming genoemd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
@ErikVers Het is een 5kW J serie, volgens mij maakt dat ook nog wel verschil qua compressor tov jouw H serie, maar goed. Ik had nog een run gedaan, die hield hij nog geen 10 minuten vol:

En daarna met de silent modus eraf, daar was hij helaas zo mee klaar. Het ziet er niet echt uit alsof er buiten iets bevroren is, de defrost heeft z'n werk gedaan. Misschien staat er ijs op de bodem, maar dan zou je verwachten dat de ventilator niet draait...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQnuNb0PY1wl9opKH_Xnby7QW0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bKaI63hbtmlzula0ZVGdKf6v.png?f=fotoalbum_large

@Wolly dat is de heater die je onderin kan leggen? Die heb ik niet in gebruik en staat ook op non-actief volgens mij.

Ik geef 't voor nu weer even op, backup heater laat ik maar weer draaien. Kostbaar nachtje weer zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
I-King schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 00:14:
Ik krijg 'm nu ook wel weer even draaiend, maar na een minuutje of 10 geeft hij het weer op. Het opvallende is wel dat hij de hele dag goed gedraaid heeft, nu de avonduren zijn weer lastig. Dus dan zou je toch de buitentemperatuur verdenken.
kan bij jou anders zijn, maar hier is het al de hele dag rond de 0 graden. Soms -1, soms +1. Vanaf 11:30 uur vanmorgen is de Tb bijna een flatliner. Dus als dat bij jou ook zo is dan zou ik niet direct de Tb verdenken.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
@Tiesert Tis hier nu -7, terwijl het vanmiddag nog 1 graad was. Dus dat zit weer op gelijkende temperaturen als gisteren toen hij stopte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

I-King schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 00:32:
@ErikVers Het is een 5kW J serie, volgens mij maakt dat ook nog wel verschil qua compressor tov jouw H serie, maar goed. Ik had nog een run gedaan, die hield hij nog geen 10 minuten vol:

En daarna met de silent modus eraf, daar was hij helaas zo mee klaar. Het ziet er niet echt uit alsof er buiten iets bevroren is, de defrost heeft z'n werk gedaan. Misschien staat er ijs op de bodem, maar dan zou je verwachten dat de ventilator niet draait...

[Afbeelding]

@Wolly dat is de heater die je onderin kan leggen? Die heb ik niet in gebruik en staat ook op non-actief volgens mij.

Ik geef 't voor nu weer even op, backup heater laat ik maar weer draaien. Kostbaar nachtje weer zo.
Het vreemde is dat hij in je getoonde grafieken niet de ingestelde target haalt (lang niet) en toch helemaal niet ver doorgaat in hz. Inderdaad ik een h jij een j. Maar de J gaat ook echt wel verder dan rond de 60hz als hij een graad of 5-10 van setpoint af zit.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-08 14:41

[Afbeelding]

Wat is de minimum flow van een 5j? En waar staat deze op exact op voor deze uit valt? als ik je grafiek zie vermoed ik een niet goed afgestelde Tr of Ta sensor en mogelijk (daardoor) niet goed ingestelde dT voor je afgifte systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
ErikVers schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 06:51:
[...]

Het vreemde is dat hij in je getoonde grafieken niet de ingestelde target haalt (lang niet) en toch helemaal niet ver doorgaat in hz. Inderdaad ik een h jij een j. Maar de J gaat ook echt wel verder dan rond de 60hz als hij een graad of 5-10 van setpoint af zit.
De 5J lijkt toch echt op 59 begrensd te zijn als ik terugzoek in 't topic. En er zijn momenten geweest afgelopen dag (en dagen) dat hij het prima heeft gedaan.
-NRG- schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 07:10:
[...]

Wat is de minimum flow van een 5j? En waar staat deze op exact op voor deze uit valt? als ik je grafiek zie vermoed ik een niet goed afgestelde Tr of Ta sensor en mogelijk (daardoor) niet goed ingestelde dT voor je afgifte systeem.
Hij heeft qua flow vrij spel volgens mij. De flow die hij zowat de dag draait is 18L/min, en dat is het getal wat hij zo'n beetje continue heeft, en wat ook nodig is bij dT van 4 om het afgegeven vermogen te kunnen halen.

Ik kan 'm laten draaien in 't air purge programma, dan zou ik Ta en Tr verschil moeten kunnen zien toch? Of gewoon eens dT verhogen en kijken wat de WP ervan maakt?

Ik had 'm gisteren dus nog op Direct ipv WAR gezet met een lagere temp dan benodigd om 'm niet gelijk te zwaar aan de slag te laten gaan; maar dat mag niet baten. De benodigde temp die ik nu nodig heb is 40 graden bij -5.

[ Voor 7% gewijzigd door I-King op 16-12-2022 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

Ik heb het verkeerd gezegd, ik bedoelde de expansietank anti-freeze verwarming.

(het was al laat :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
@Wolly waar kan ik daar iets van terugvinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 19:10

Superbeagle

Always smile

Carboy54 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:25:
[...]

Ik zal het eens opnemen met de TD
Misschien al voorbij geweest, maar is inmiddels bekend wat de TD zei over de firmware upgrade van de 5J naar 7J en 9J?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:29

Carboy54

Duurzaamheid coach

Superbeagle schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:50:
[...]

Misschien al voorbij geweest, maar is inmiddels bekend wat de TD zei over de firmware upgrade van de 5J naar 7J en 9J?
Onbekend om uit te rollen naar gebruikers

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 16-12-2022 10:35 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

I-King schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 00:09:
[...]

Gisteren:
[Afbeelding]

Vandaag:
[Afbeelding]
Ok hij draait dus continu op zijn max.
Wellicht aan grafiek toevoegen de backup status en het opgwekte vermogen. Heat production of iets dergelijks.

Ondanks dat onder 0 is (jouw ingestelde grens om aan te mogen) vermoed ik dat hij niet aanspringt. Groep ligt er niet uit op de beide posities van Power Suply 2?

Als je w van power suply 2 meet die dan ook svp weergeven dan weten we wat die doet.

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 16-12-2022 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07:39
I-King schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 00:14:

Ik dacht eerst ook aan een schema dat in de weg zit, maar dan zou je verwachten dat hij op dezelfde tijd stopt, en niet nu weer een korte run draait en weer stopt.
Ja, het is vreemd, de grafieken zien eruit alsof hij gewoon op een thermostaat afslaat. Als je dan SWW run forceert slaat hij ook af?

Je kunt voor de zekerheid nog:
Alle electrische contacten nalopen: PS (in WP en in huis), main PCB, remote, etc.
Heishamon afkoppelen.
Eeprom reset / factory default, en alles opnieuw instellen.
Printplaat en connectoren inspecteren.

[ Voor 3% gewijzigd door Thorsd op 16-12-2022 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
@ErikVers zie bijgaand grafiek, wel van 6u. Je ziet 'm eerst gewoon lopen, uitvallen, later zelf herpakken en de 2 runs daarna heb ik dan zelf geinitieerd door 'm aan/uit te zetten. Backup heater springt gewoon aan, zie ik ook aan afgenomen vermogen. Groep ligt er niet uit, WP blijft ook benaderbaar. WP en BH zitten op een kookgroep op 1 fase; die springt er ook niet uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKW004bZW-eNMPOqh6KnEEftC5Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NsQ9BOfHGxQxQiOPnxpQ5y4l.png?f=fotoalbum_large

@Thorsd Ik heb alles nog even visueel geinspecteerd, niks opvallends gevonden. Heb nog kort contact gehad met panasonic, en op hun advies de EEPROM gereset. Heb ook de temp sensoren losgehaald van de Heishamon om enige verstoring uit te sluiten. De uitlezing van de pulsmeters is wel nog aangesloten.

Heishamon zal ik nog eens loskoppelen als 't vanavond weer mis gaat.

Edit: In de handleiding in hoofdstuk 15.1.4 zie ik nog overheating protection, daarbij schakelt de compressor ook uit (welliswaar normaliter met foutmelding). Welke TOP waarde is dat?

Bedenkingen:
- Het tijdstip/temperatuur is ongeveer gelijkend. Maar geen schema's ingesteld.
- Hij wil daarna niet meer handmatig starten, terwijl het de ochtend erna weer start.
- Kan het iets van overbelasting, te warm of te koud zijn? Dan zou je eigenlijk wel een error verwachten?

Naja, het draait nu weer even, ik ben benieuwd, er gerust ben ik er niet op.

@flippy kan het zijn dat er te weinig koelmiddel in zit en hij daar op warmdraait?

[ Voor 10% gewijzigd door I-King op 16-12-2022 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
I-King schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:24:

Bedenkingen:
- Hij wil daarna niet meer handmatig starten, terwijl het de ochtend erna weer start.
- Kan het iets van overbelasting, te warm of te koud zijn? Dan zou je eigenlijk wel een error verwachten?

Ja, dat zijn ook typische verschijnselen die kunnen optreden bij slechte contacten of kabelbreuk. Gewoon even controlen of iedere kabel goed vast zit in de connector, op het koper contact maakt (niet op de isolatie), en de schroef goed aangedraaid is. Ook de aarding nameten kan geen kwaad (gewoon of deze verbinding heeft).

Overbelasting lijkt me sterk. De compressor draaide maar 60Hz en niet eens lang. De 9 hier heeft er de laatste week een stuk harder aan moeten trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

@ErikVers zie bijgaand grafiek, wel van 6u. Je ziet 'm eerst gewoon lopen, uitvallen, later zelf herpakken en de 2 runs daarna heb ik dan zelf geinitieerd door 'm aan/uit te zetten. Backup heater springt gewoon aan, zie ik ook aan afgenomen vermogen. Groep ligt er niet uit, WP blijft ook benaderbaar. WP en BH zitten op een kookgroep op 1 fase; die springt er ook niet uit.

[Afbeelding]

@Thorsd Ik heb alles nog even visueel geinspecteerd, niks opvallends gevonden. Heb nog kort contact gehad met panasonic, en op hun advies de EEPROM gereset. Heb ook de temp sensoren losgehaald van de Heishamon om enige verstoring uit te sluiten. De uitlezing van de pulsmeters is wel nog aangesloten.

Edit: In de handleiding in hoofdstuk 15.1.4 zie ik nog overheating protection, daarbij schakelt de compressor ook uit (welliswaar normaliter met foutmelding). Welke TOP waarde is dat?

Bedenkingen:

@flippy kan het zijn dat er te weinig koelmiddel in zit en hij daar op warmdraait?
Je geeft aan dat gewoon backup aan gaat maar ik zie hem enkel tijdens df aan gaan. Dit terwijl onder je ingestelde buitentemp is en je target lang niet gehaald word. BH zou dan toch voor langere tijd mee moeten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ErikVers schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:05:
[...]

Je geeft aan dat gewoon backup aan gaat maar ik zie hem enkel tijdens df aan gaan. Dit terwijl onder je ingestelde buitentemp is en je target lang niet gehaald word. BH zou dan toch voor langere tijd mee moeten lopen?
Daar is zowel een temperatuur als een tijdsinstelling voor toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
-NRG- schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:17:
[...]

Ik bedoelde dat ik de war voor de koudste temperaturen had verhoogd om een stijlere lijn te krijgen, zodat de aanvoertemperatuur steeg bij deze koudere temperaturen. Hierdoor had ik geen pendelgedrag buiten de defrosts. Ja mijn situatie is uniek vanwege de convectorput die ik heb en een schuifpui met matig dubbelglas over de gehele breedte van het huis.

[...]

Als je de flow hoog zet is die dT van 10 niet meer haalbaar. De max flow zegt ook niets voor wat de pana kiest, die probeert gewoon de dT te bereiken door wat je omschrijft de snelheid te verlagen. Echter gaat deze niet lager dan 13l/pm (softwarematig limiet) om het water meer tijd te geven af te koelen. De dT moet kloppen met je afgifte systeem. Zeker met LTV kan je die Tr alleen bereiken door de Ta te verhogen, maar dan nog zal daar een limiet aan zitten met je afgifte systeem en het vermogen van je warmtepomp. Door een hogere Ta is er een groter verschil tussen de omgevingstemperatuur en dus krijg je makkelijker een lagere Tr.

[...]

Ik denk inderdaad dat daar het probleem zit, ik herken het van de warmere dagen met mijn 9kw. Wat ik omschrijf, als de dT teveel afwijkt van de ingestelde waarde gaat deze pendelen. Echter moet die dT wel mogelijk zijn en dat lukt niet als het vermogen te hoog is en je afgifte systeem de warmte niet snel genoeg kwijt kan. De pomp kan zijn warmte beter kwijt bij een hogere Ta en dT, maar dat is inderdaad geen permanente oplossing omdat je gewoon teveel vermogen hebt.

Het is zoals je in mijn geposte grafiek ziet wel mogelijk om langere runs te krijgen onder 0 mits er balans zit in het systeem/warmteverlies. Voor mij lijkt dat enigzins haalbaar, maar inderdaad voor andere is die 35hz teveel. Maar bij 4 graden kreeg ik inderdaad onverklaarbaar pendelgedrag die ik bij 7 graden niet had. Ik hoop dat Panasonic dit gaat oplossen of in iedergeval verklaard waarom dit nodig zou zijn. Misschien krijg je teveel defrosts?
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik heb de defrost-meldingen in de groep gevolgd de afgelopen week, en ik heb de indruk dat ik niet meer, maar zeker ook niet minder, defrosts heb dan andere Pana-bezitters.
Het is wel gelukt om de ingestelde dT terug te zien in de grafieken, dat lukt alleen door de flow te verlagen.

In principe zou de 12kW Tcap 35L/min wensen. Dat klopt dan wel, want bij een dT van 5C is dat ongeveer 12kW. Maar ik heb een buffervat. Is het niet zo dat je bij een buffervat altijd draait op een vaste flow? Immers de secondaire pomp staat gewoon op een vaste druk ingesteld (Gundfos Alpha 1, constante druk, stand 1 of 2). En zou eigenlijk alleen aan moeten als er ook vers warm water in het buffer belandt.

Als ik 2L/min per groep op de verdeler kan verwerken, dan is dat bij 6 groepen 12L. Dus dan is stand 1 (ruim 13L/min) voldoende. Het heeft dan naar mijn gevoel weinig zin om op de Pana een hoge variabele flow te kiezen? Maar er moet wel meer flow zijn tussen Pana en b-vat, dan tussen b-vat en verdeler, anders raakt het b-vat leeg. Ok, dan zet ik die op 20L/min. Maar dan heb ik weer een dT van 8 nodig om 12kW te kunnen verwerken. Dat zie ik nu dus wel terug in de grafieken, maar lekker warm is het hier niet gebleven. Wellicht dat dan weer de Ta flink omhoog moet.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
ErikVers schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:05:
[...]

Klopt. Dit staat nu op onderstaande waardes en heb ik al zien gebeuren bij 't herstarten van de WP vanmorgen.

TOP96 Heater_Delay_Time 10 Minutes
TOP97 Heater_Start_Delta -4 K
TOP98 Heater_Stop_Delta -2 K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

I-King schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:24:
[...]

Klopt. Dit staat nu op onderstaande waardes en heb ik al zien gebeuren bij 't herstarten van de WP vanmorgen.

TOP96 Heater_Delay_Time 10 Minutes
TOP97 Heater_Start_Delta -4 K
TOP98 Heater_Stop_Delta -2 K
Na 2 dagen problemen zou ik bij de basis beginnen. Alle externe zaken zoals heishamon eraf. Fabrieks reset uitvoeren. Basic opstarten zonder sww zo simpel mogelijk etc. Daarmee sluit je alle mitsen en maren uit.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 19:47
Tiesert schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:23:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie. Ik heb de defrost-meldingen in de groep gevolgd de afgelopen week, en ik heb de indruk dat ik niet meer, maar zeker ook niet minder, defrosts heb dan andere Pana-bezitters.
Het is wel gelukt om de ingestelde dT terug te zien in de grafieken, dat lukt alleen door de flow te verlagen.

In principe zou de 12kW Tcap 35L/min wensen. Dat klopt dan wel, want bij een dT van 5C is dat ongeveer 12kW. Maar ik heb een buffervat. Is het niet zo dat je bij een buffervat altijd draait op een vaste flow? Immers de secondaire pomp staat gewoon op een vaste druk ingesteld (Gundfos Alpha 1, constante druk, stand 1 of 2). En zou eigenlijk alleen aan moeten als er ook vers warm water in het buffer belandt.

Als ik 2L/min per groep op de verdeler kan verwerken, dan is dat bij 6 groepen 12L. Dus dan is stand 1 (ruim 13L/min) voldoende. Het heeft dan naar mijn gevoel weinig zin om op de Pana een hoge variabele flow te kiezen? Maar er moet wel meer flow zijn tussen Pana en b-vat, dan tussen b-vat en verdeler, anders raakt het b-vat leeg. Ok, dan zet ik die op 20L/min. Maar dan heb ik weer een dT van 8 nodig om 12kW te kunnen verwerken. Dat zie ik nu dus wel terug in de grafieken, maar lekker warm is het hier niet gebleven. Wellicht dat dan weer de Ta flink omhoog moet.
De flow van een 12kw pana is met 35l/min inderdaad een soort sweetspot.
De secundaire flow hoeft zeker NIET gelijk te zijn.
Zie ook mijn eerdere posts.
Ik draai ook op een gemiddelde van 35l/min op de WP dT van 5) en 15l/min op mijn systeem.
Die heeft dan genoeg afgifte om de warmte (deels via de buffer) kwijt te raken.
ik heb zo runs van 3 dagen gehad.

Je secundaire pomp draait iig als je WP ook draait.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
@Carboy54 Merci. Ik probeer vandaag nog met SWW, Heishamon staat nu in Read-only. Blijven issues bestaan ga ik morgen de rest ook fysiek loskoppelen (Heishamon, 3-weg klep, SWW) om idd uit te sluiten dat daar iets zit.
Edit: vraag me af of de listen only modus ook zo werkt, of dat die alleen functioneert als 'meeluisterend oor' als de cloud unit van Panasonic er aanhangt.

[ Voor 26% gewijzigd door I-King op 16-12-2022 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
Motorfret schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:09:
[...]

De flow van een 12kw pana is met 35l/min inderdaad een soort sweetspot.
De secundaire flow hoeft zeker NIET gelijk te zijn.
Zie ook mijn eerdere posts.
Ik draai ook op een gemiddelde van 35l/min op de WP dT van 5) en 15l/min op mijn systeem.
Die heeft dan genoeg afgifte om de warmte (deels via de buffer) kwijt te raken.
ik heb zo runs van 3 dagen gehad.

Je secundaire pomp draait iig als je WP ook draait.
Dank je, ik ga je posts nog even teruglezen. Ik begrijp dat we het eens zijn dat de secundaire flow minder moest zijn dan de flow vanaf de Pana, en dus niet gelijk of hoger. Ik ben nog niet zover dat de secundaire pomp alleen draait als de Pana pomp aan is. Ik wil dat wel graag. De secundaire pomp moet dan iets langer doordraaien omdat anders de buffervoorraad niet gebruikt wordt. Maar ik heb geen Heishamon actief en weet dus niet wanneer de Panapomp draait. Overigens draait deze momenteel altijd wel, dan zou ik de Pana echt uit moeten zetten. Echt geweldig dat je runs van meerdere dagen hebt!
Edit: lees net dat @fietsensloper meldt dat de pomp van de pana wel uitgaat als je een b-vat en extra print hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Tiesert op 16-12-2022 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

[Afbeelding]

Bedenkingen:

de waardes voor zover deze wat zeggen wijzen volledig op het idee dat er simpelweg geen vraag meer is. de unit stopt gewoon en start gewoon. svp alle "slimme" meuk van de installatie afkoppelen zoals de heisamon en gewoon met een thermostaat op de CHLN connector met eventueel WAR of direct of in extreme geval de afstandsbediening zelf als thermostaat gebruiken.

er is geen koelmiddeltekort.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 16-12-2022 17:35 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-09 18:13
flippy schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:33:
[...]

de waardes voor zover deze wat zeggen wijzen volledig op het idee dat er simpelweg geen vraag meer is. de unit stopt gewoon en start gewoon. svp alle "slimme" meuk van de installatie afkoppelen zoals de heisamon en gewoon met een thermostaat op de CHLN connector met eventueel WAR of direct of in extreme geval de afstandsbediening zelf als thermostaat gebruiken.

er is geen koelmiddeltekort.
Maar als hij stopt wegens geen vraag meer dan blijft de pomp toch lopen. Gaat alleen uit met thermostaat, extern of intern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

KaDoos schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:41:
[...]

Maar als hij stopt wegens geen vraag meer dan blijft de pomp toch lopen. Gaat alleen uit met thermostaat, extern of intern.
nee, dat doet ie alleen als je automatisch draait op de afstandabediening of op watertemperatuur. anders stopt ie vrijwel direct.

[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 16-12-2022 17:47 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
flippy schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:46:
[...]

nee, dat doet ie alleen als je automatisch draait op de afstandabediening of op watertemperatuur. anders stopt ie vrijwel direct.
Gaat dan buiten dit probleem, maar ik snap het niet, als je niet op Ta stuurt en niet op de thermostaat, waar gaat hij dan vanuit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

KaDoos schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:00:
[...]

Gaat dan buiten dit probleem, maar ik snap het niet, als je niet op Ta stuurt en niet op de thermostaat, waar gaat hij dan vanuit?
je pakt dan de interne sensor van de afstandsbediening. of men gaat met heisamonklooien natuurlijk.
daarbuien krijg je ingewikkelde systemen met buffervaten, zones en de bijbehorende extra sensoren.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 16-12-2022 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin94
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Afgelopen weken heb ik mijn 5kW J-serie monoblok mogen ontvangen en deze is afgelopen week ook in bedrijf gesteld. Nu heb ik het idee dat de ventilator meer geluid maakt dan hoort. Ik heb hier een geluidsopname van gemaakt. De compressor draait op 42Hz en de ventilator op 660rpm (11Hz). Is er iemand die kan vertellen of het geluid van de ventilator normaal is?

Is er iemand in de omgeving Hengelo/Almelo/Enschede met een J-serie monoblok waar ik eens kan luisteren om een referentie te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Erwin94 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:54:
Afgelopen weken heb ik mijn 5kW J-serie monoblok mogen ontvangen en deze is afgelopen week ook in bedrijf gesteld. Nu heb ik het idee dat de ventilator meer geluid maakt dan hoort. Ik heb hier een geluidsopname van gemaakt. De compressor draait op 42Hz en de ventilator op 660rpm (11Hz). Is er iemand die kan vertellen of het geluid van de ventilator normaal is?

Is er iemand in de omgeving Hengelo/Almelo/Enschede met een J-serie monoblok waar ik eens kan luisteren om een referentie te hebben?
Ik heb geen 5J, maar ik schrik niet van dit geluid. Het is moeilijk om iets over te brengen via een opname met afwijkende registratie- en afspeelniveau's. Het kan helpen al iets helpen om een Youtube filmpje te delen, want dan hebben we er beeld bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Tiesert schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 00:36:
[...]

Ik heb geen 5J, maar ik schrik niet van dit geluid. Het is moeilijk om iets over te brengen via een opname met afwijkende registratie- en afspeelniveau's. Het kan helpen al iets helpen om een Youtube filmpje te delen, want dan hebben we er beeld bij.
Ik heb deze unit van de week in bedrijf gesteld. Ik schrik er ook niet van maar kan wel bevestigen dat er (nadat meneer erover begon) iets onbalans in lijkt te zitten.

Blijft lastig vergelijken als je er niet twee naast elkaar hebt…

@Erwin94 de tip van een filmpje is geen gek idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-09 21:21

Q-bone

Dusss...

Iemand nog ervaringen met de monitoring van de backup heater?

De laatste paar dagen veroorzaakt de backup heater 33 tot 50% van mijn wp verbruik.

TA is 25, iemand hier ervaring mee of dit gezien het huidige weer normaal is?

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Q-bone schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:32:

De laatste paar dagen veroorzaakt de backup heater 33 tot 50% van mijn wp verbruik.

Hier doet die alleen mee met een defrost, Ta rond de 35 met deze temperaturen, wel alleen radiatoren met redelijke inhoud.
de BH
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vX-VEmXN-L0LNz8N3NtVuc4gpNY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dMC1q2WWdU3iVaU73HZQqFpS.jpg?f=fotoalbum_medium

En de wp zelf,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BeuLxk_6X1mtqi7lYa45l3QNVEc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2L4pqXTVFrkM0au9ZYOKC7f4.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

klump4u schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:47:
[...]

Hier doet die alleen mee met een defrost, Ta rond de 35 met deze temperaturen, wel alleen radiatoren met redelijke inhoud.
de BH
[Afbeelding]

En de wp zelf,
[Afbeelding]
TA omhoog dus :+ ?

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Geen idee, weet niet wat jou afgifte systeem is en met welke aanvoer temperatuur je het huis warm houdt, volgens mij heb ik ook ingesteld staan dat de BH pas bij -8 gr. buiten mee mag doen met verwarmen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Dat kan, er zal ergens een omslagpunt zijn. Of systeeminhoud verhogen, maar gezien je temperatuur heb je vvw met genoeg massa, dus dat zal weinig toevoegen.

Wordt de heater alleen voor defrost gebruikt?

De backup heater komt bij een defrost in als je temperatuur onder de 27 graden komt. Dus die zal bij jou nu altijd meegaan.

Je kunt hem ook uitzetten, daar is ook genoeg over geschreven.

Ik heb nu ook Ta van 34, zoals @klump4u. Backup heater is afgelopen dag bij 24 defrost maar 1 keer een beetje aangegaan (105 Wh).

[ Voor 12% gewijzigd door Thorsd op 17-12-2022 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

Afgelopen nacht was bij mij qua defrosts de ergste tot nu to in december 2022. Dit terwijl het de hele nacht -2c of -3c was. Maar vannacht dus elke 45 minuten een defrost gehad en er een warm huis voor teruggekregen.

Aan het ijs op de autoramen te zien was er toch wel veel vocht in de lucht. Het rare is dat de vochtmeting op het weerstation 40% aangeeft :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-09 11:40
Hier aan de kust is het ook al een week vrij vervelend. Defrosts om het uur al zo'n beetje de hele week. Maarja temperatuur schuift hier ook continu rond het vriespunt dus op zich hoort het er dan gewoon bij. Overdag alles zeiknat en dan in de avond weer bevriezen. Dan zit er zo vreselijk veel vocht in de lucht...

Ben op zich niet ontevreden over de opbrengst. Vind vooral de pieken waarbij hij toch best wat geluid produceert vervelend.

[ Voor 13% gewijzigd door Niltag op 17-12-2022 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 17:50
klump4u schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09: w54:
[...]

Geen idee, weet niet wat jou afgifte systeem is en met welke aanvoer temperatuur je het huis warm houdt, volgens mij heb ik ook ingesteld staan dat de BH pas bij -8 gr. buiten mee mag doen met verwarmen.
Geen verwarring maken bij beginners. Die instelling gaat over heater gebruik voor ruimteverwarming, voor defrosts lekker de Wp zelf laten regelen.
Gebruik voor ruimteverwarming kan je ook eenvoudig helemaal uitzetten, gebruik voor defrosts is een ander verhaal en niet voor beginners.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Wolly schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:01:
[...]

Afgelopen nacht was bij mij qua defrosts de ergste tot nu to in december 2022. Dit terwijl het de hele nacht -2c of -3c was. Maar vannacht dus elke 45 minuten een defrost gehad en er een warm huis voor teruggekregen.

Aan het ijs op de autoramen te zien was er toch wel veel vocht in de lucht. Het rare is dat de vochtmeting op het weerstation 40% aangeeft :?
Je weerstation kan zeker niet in de mist meten? 8)

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

klump4u schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:47:
[...]

de BH
[Afbeelding]

En de wp zelf,
[Afbeelding]
dan kan je eens proberen de BH gewoon uit te zetten. mij lukt het zonder BH met maar 4 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
t.oswald schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:19:
[...]

Je weerstation kan zeker niet in de mist meten? 8)
Ik ga daar eens achteraan want dit kan inderdaad niet kloppen. Als ik op commerciele websites kijk dan is het 93-97%.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

flippy schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:19:
[...]

dan kan je eens proberen de BH gewoon uit te zetten. mij lukt het zonder BH met maar 4 radiatoren.
Zou kunnen inderdaad maar zoveel zal ik er niet mee verdienen denk ik en het risico om iets verkeerd in te stellen durf ik (nog) niet aan eigenlijk. Kilowatjes worden nog netjes gesaldeerd dus laat ik het eerste jaar eerst maar eens ervaring opdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Wolly schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:25:
[...]

Ik ga daar eens achteraan want dit kan inderdaad niet kloppen. Als ik op commerciele websites kijk dan is het 93-97%.
Hier ook hoor. De analoge hydrometer staat dik onder de 50 maar wel 21 defrosts. Geen idee hoe dat weertechnisch werkt. Komen hier uit het 200L buffervat, maar bij de laatste drie moest de compressor schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

klump4u schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:27:
[...]

Zou kunnen inderdaad maar zoveel zal ik er niet mee verdienen denk ik en het risico om iets verkeerd in te stellen durf ik (nog) niet aan eigenlijk. Kilowatjes worden nog netjes gesaldeerd dus laat ik het eerste jaar eerst maar eens ervaring opdoen.
wat er gebeurt als je hem uitzet en de machine trekt het niet dan rkijg je een H75 foutcode. krijg je dat zet je hem weer aan en weet je meteen dat je de BH ook echt nodig hebt. anders is het gewoon zonde van de stroom, ook met salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
klump4u schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:27:
[...]

Als je alleen vvw hebt en een nieuw huis zul je altijd een te lage Tr hebben, deze moet om zonder bh te werken 27° of hoger zijn.
Ik heb de bh nu ook uitgezet en dat werkt prima, even naar het “geheime nenu” menu toets pijl links en pijl naar beneden 10 sec tegelijk indrukken.

De vraag die ik nog aan @flippy heb is, als ik dadelijk langer van huis ben koelt de vloer verder af, vorig jaar zorgde dit voor 200kWh verbruik van de bh. Hier is een tijdje terug al over geschreven, oorzaak is te lage Tr, onder de 20° voor een aantal minuten, als ik de bh uit heb krijg ik dan geen foutmelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Sorry wat aangepast want ik had de 3 toetsen fout gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
@klump4u En natuurlijk niet je groepen dicht laten lopen door regelingen per kamer.

[ Voor 6% gewijzigd door KaDoos op 17-12-2022 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

KaDoos schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:08:
[...]

Als je alleen vvw hebt en een nieuw huis zul je altijd een te lage Tr hebben, deze moet om zonder bh te werken 27° of hoger zijn.
Ik heb de bh nu ook uitgezet en dat werkt prima, even naar het “geheime nenu” menu toets pijl links en pijl naar boven 10 sec tegelijk indrukken.

De vraag die ik nog aan @flippy heb is, als ik dadelijk langer van huis ben koelt de vloer verder af, vorig jaar zorgde dit voor 200kWh verbruik van de bh. Hier is een tijdje terug al over geschreven, oorzaak is te lage Tr, onder de 20° voor een aantal minuten, als ik de bh uit heb krijg ik dan geen foutmelding?
de harde limiet voor Tr is 10 graden, niet 20. bij 10 graden en geen BH stopt ie gewoon. bij lage temperaturen ontdooit ie zoizo langzaam dus zolang je maar de liters hoog genoeg kan krijgen/houden (dus echt ALLES open) zou dat niet moeten gbeuren.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 17-12-2022 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

KaDoos schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:08:
[...]

Ik heb de bh nu ook uitgezet en dat werkt prima, even naar het “geheime nenu” menu toets pijl links en pijl naar boven 10 sec tegelijk indrukken.

Moet de unit dan eerst uit om in het geheime menu te komen ?
Zo kom ik er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

klump4u schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:17:
[...]

Moet de unit dan eerst uit om in het geheime menu te komen ?
Zo kom ik er niet in.
ja, voor de servicemenus moet je hem eerst even uitdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Kom er niet in, toestel standby, toets rechtsboven, pijl naar boven en pijl naar links maar lukt niet. Vanmiddag nog maar eens proberen dan moet nu even weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

klump4u schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:34:
Kom er niet in, toestel standby, toets rechtsboven, pijl naar boven en pijl naar links maar lukt niet. Vanmiddag nog maar eens proberen dan moet nu even weg.
het is hamburger, omlaag, links 10 sec vasthouden.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 17-12-2022 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin94
  • Nu online
Tiesert schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 00:36:
[...]

ErikVers schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:18:
[...]

Ik heb deze unit van de week in bedrijf gesteld. Ik schrik er ook niet van maar kan wel bevestigen dat er (nadat meneer erover begon) iets onbalans in lijkt te zitten.

Blijft lastig vergelijken als je er niet twee naast elkaar hebt…

@Erwin94 de tip van een filmpje is geen gek idee.
Ik heb een video gemaakt, hopelijk maakt dat het iets duidelijker. Compressor draait op 35Hz, de ventilator 585rpm (~10Hz). Je hoort nog een auto achter mij langsrijden, de weg is ongeveer 5 meter achter mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Erwin94 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:36:
[...]

[...]

Ik heb een video gemaakt, hopelijk maakt dat het iets duidelijker. Compressor draait op 35Hz, de ventilator 585rpm (~10Hz). Je hoort nog een auto achter mij langsrijden, de weg is ongeveer 5 meter achter mij.

[YouTube: Panasonic 5kW J serie geluid]
hoor alleen de fanmotor een geluid maken wat niet hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07:17

Hier ook een 5J met Ta 25 gr: gister 17 kWh + 5 kWh BH.

Heb de BH nog niet uit durven zetten. Ga ik binnenkort eens proberen.

Lijkt me dat nu, met BH aan, de Ta omhoog naar 32 gr zuiniger zal kan dan 25 gr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin94
  • Nu online
flippy schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:38:
[...]

hoor alleen de fanmotor een geluid maken wat niet hoort.
Bedoel je dan dat 'schepende', repeterende geluid? Het klinkt voor mij een beetje als een langzaamdraaiende dieselmotor. Ik heb het idee dat ik dat geluid de eerste dag niet hoorde, maar toen was het buiten ook een stuk warmer.

Heb je een suggestie wat ik zou kunnen doen om dit te verminderen? Ik zou eens kunnen kijken of er losse onderdelen bij de fanmotor in de buurt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Erwin94 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:52:
[...]

Bedoel je dan dat 'schepende', repeterende geluid? Het klinkt voor mij een beetje als een langzaamdraaiende dieselmotor. Ik heb het idee dat ik dat geluid de eerste dag niet hoorde, maar toen was het buiten ook een stuk warmer.

Heb je een suggestie wat ik zou kunnen doen om dit te verminderen? Ik zou eens kunnen kijken of er losse onderdelen bij de fanmotor in de buurt zitten.
als de fan helemaal vrij is en er geen rommel zit op plekken waar het niet hoort zal het uit de motor komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-09 06:09
[...]

Mijne maakt een vergelijkbaar geluid, vooral als de fan langzaam draait valt het erg op. @Ranj24 komt overeen met mijn unit, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsar
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-09-2024
Bij mijn zwager draait al 3 jaar een WH-MDC09H3E5.

Het wordt de laatste dagen niet echt lekker warm: de WP krijg maar ca. 6kW in het huis. Compressor draait op 75Hz, waterdebiet is maar 18 l/m bij een dT van ca. 5 K. Bij ontdooien bereikt het debiet wel 28l/m dus dat zou bij dezelfde dT wel zo'n 9kW opleveren. Aanvoer is 26 °C terwijl de doeltemperatuur op 38 °C staat.

We dachten eerst dat de ombouw de luchtstroom teveel beperkte, maar die is nu weg en nog maar 6kW.
Iemand een idee :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikGZQOSaYJrXJYRiPw4gnmiIsnc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LgySVo9kE6esdb28QWBVJWOy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door thijsar op 17-12-2022 13:23 . Reden: Afbeelding verbeterd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

flippy schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:35:
[...]

Dat werkt wel, heb hem nu uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-09 17:08
thijsar schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:20:

Het wordt de laatste dagen niet echt lekker warm: de WP krijg maar ca. 6kW in het huis. Compressor draait op 75Hz, waterdebiet is maar 18 l/m bij een dT van ca. 5 K. Bij ontdooien bereikt het debiet wel 28l/m dus dat zou bij dezelfde dT wel zo'n 9kW opleveren. Aanvoer is 26 °C terwijl de doeltemperatuur op 38 °C staat.

We dachten eerst dat de ombouw de luchtstroom teveel beperkte, maar die is nu weg en nog maar 6kW.

[Afbeelding]
De linkerkant van de grafiek met y-as is eraf, lastig lezen zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-09 17:08
klump4u schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:59:
[...]

Scheelt toch weer iedere 45 minuten 50 cent in het apparaat gooien (even ervan uitgaande dat je bijna 1 euro terugleververgoeding misloopt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-09 22:37
thijsar schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:20:

[Afbeelding]
Zoals de specificatie tabel laat zien uit de handleiding doet hij onder de 2 graden buiten nog maar maximaal net iets minder dan 7kW. Dat komt aardig overeen met de 6kW die je nu ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-KMTxo_C7nABubXhuG3dXYFfCIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/51AVvfvwKK7osECB1GvmGh8f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

[...]

Ik hoor dat tjilpende geluid bij deze temperaturen bij mijn 9 J ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

padoempats schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:10:
[...]

Scheelt toch weer iedere 45 minuten 50 cent in het apparaat gooien (even ervan uitgaande dat je bijna 1 euro terugleververgoeding misloopt)
€0,98 om precies te zijn, eigenlijk nog niet bij stil gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
[...]

Dit tjirpende geluid maakt mijn 7J ook, alleen bij de huidige lage buitentemperatuuren. Het lijkt het koudemiddel te zijn wat met geweld door de verdamper gaat. Aan de ventilator kon ik niets raars ontdekken.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-09 22:48
Hallo, weet iemand of de Panasonic Aquarea WH-MDC09J3E5 modulerend is en hoeveel de min vermogen is? o<:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Anticky schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:29:
Hallo, weet iemand of de Panasonic Aquarea WH-MDC09J3E5 modulerend is en hoeveel de min vermogen is? o<:)
THermisch, elektrisch? Zou ff zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

flippy schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:35:
[...]

In de ts staat het fout; staat pijl rechts wat pijl links moet zijn (voor een H iig)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Een tip voor iedereen die een aanpassing doet in het verborgen menu; je stooklijn (ook ta koelen staat daarna op default 10 graden!!) is dan ook gewist. Target temp 51 😂🙈

Dat is wel ff handig om terug te zetten als je daarna lekker gaat slapen 🤣

[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 17-12-2022 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-09 20:42
Minimum vermogen is te vinden op de eerste post van dit Topic..., daar staat nog vééél meer te lezen trouwens...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
@Erwin94 @RemySoeters @Carboy54 een kleine 2 jaar geleden heb ik, mede hier op tweakers, lang gezocht omdat mijn buitenunit (hier dan een split) relatief veel geluid maakte. uitendelijk is het grootste deel daarvan opgelost: de installateur had een te scherpe knik in de leidingen tussen buitenunit en binnenunit gemaakt waardoor de compressor het blijkbaar wat zwaarder kreeg. daarna was er nog steeds wel wat van dat geluid over, daarvan het vermoeden dat dat komt doordat er hier ca 17 meter warmteleiding tussen buitenunit en binnenunit zit (dus ook belastender voor de compressor.

wat ik hier bij jullie zie is echter een mono, dus nagenoeg niet die leidingen, maar wellicht een andere reden waar de compressor het moeilijk mee heeft? of gewoon "normaal" geluid, zoals ik uiteindelijk ook overhield.

Ik heb zelf recent de compressor extra ingepakt in geluidsisolatie, en vervolgens nog de hele ruimte er omheen voorzien van steenwol (isoleert ook geluid), en goed gezocht naar trillende delen van de metalen behuizing. sindsdien is hij echt zo stil dat ik me niet kan voorstellen dat het nog stiller zou kunnen.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

[...]

Mijn 9J bij -1

YouTube: Panasonic 9J bij -1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-09 17:07
Dat tsjirpende geluid doet mijn pana ook soms, ik denk dat we kunnen concluderen dat dit het geluid is van kabouters die druk in de weer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Laatst online: 24-09 17:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iujcD2OXGQn7QK5OqAX5KHE5TsA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O9Xde1z6VRjktER9OC1gCgOI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bed3XdbgXLy_VkWYfQ4DmfNaNKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kCHdUeUEB4WqWTwI3oupMLzu.jpg?f=fotoalbum_large

Ghetto isolatie b.v.
Komozak: 3 euro per rol
3M ducttape: 5 Euro per rol
Energiebesparing: onbetaalbaar

Ik kan bevestigen dat de RJtec isolatie om die flexibele slangen zekers niet UV bestendig is 8)7 dit stond al 1 jaar in weer en wind nat te regen, ook een giga warmte/koud lek precies daar in de bocht. Nu even provisorisch opgelost. Volgend jaar effe goed doen met echt waterdichte buisisolatie (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

flippy schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:48:
[...]

wat er gebeurt als je hem uitzet en de machine trekt het niet dan rkijg je een H75 foutcode. krijg je dat zet je hem weer aan en weet je meteen dat je de BH ook echt nodig hebt. anders is het gewoon zonde van de stroom, ook met salderen.
Hoe zet je de backup heater voor ruimteverwarming uit? Defrost mag prima, maar niet voor de ruimte verwarming.

Gisteren 17kw ww, 10kw backupheater 8)7

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Q-bone schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:42:
[...]

Hoe zet je de backup heater voor ruimteverwarming uit? Defrost mag prima, maar niet voor de ruimte verwarming.

dan moet je de bivalenttemperatuur aanpassen.

of ding gewoon uitschakelen.
miniumvermogen is afhankekelijk van buitentemperatuur en je watertemperatuur.

[ Voor 29% gewijzigd door flippy op 17-12-2022 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
klump4u schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:34:
Mijn fout sorry, @flippy schreef het al, naar beneden niet omhoog. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-09 20:42
Q-bone schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:42:
[...]

Staat bij mij in de manual, Panasonic noemt het 'Vrijgave buitentemperatuur' onder sectie Bedrijfsinstellingen van de controller (fabrieksinstelling: 0°C)
Zet deze maar op -15°

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
klump4u schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:59:
[...]

Heb je wel je stooklijn opnieuw ingesteld, zoals @ErikVers schreef, was ik even vergeten, vanochtend nog niet wakker toen ik reageerde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
Minimum gelijk aan 5J en 7J, is 2500 W. Ongeveer 500 W input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsar
padoempats schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:08:
[...]

De linkerkant van de grafiek met y-as is eraf, lastig lezen zo
Mee eens, ik had alleen de rechter Y-as omdat het ander zo'n lap werd. Volgende keer beter ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

KaDoos schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:58:
[...]

Heb je wel je stooklijn opnieuw ingesteld, zoals @ErikVers schreef, was ik even vergeten, vanochtend nog niet wakker toen ik reageerde.
Ja meteen gedaan, kon het me nog herinneren van hier enkele weken geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsar
[quote]Heronimo schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:14:
[...]

Zoals de specificatie tabel laat zien uit de handleiding doet hij onder de 2 graden buiten nog maar maximaal net iets minder dan 7kW. Dat komt aardig overeen met de 6kW die je nu ziet.

Hm, daar heb je een punt. Helaas :-) want dat is niet zo eenvoudig op te lossen. Ik zet hem even op bivalent om te zien wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:54
Tiesert schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:43:
[...]

Hier ook hoor. De analoge hydrometer staat dik onder de 50 maar wel 21 defrosts. Geen idee hoe dat weertechnisch werkt. Komen hier uit het 200L buffervat, maar bij de laatste drie moest de compressor schakelen.
Die hygrometer van jou staat zeker binnen. Die 50 is de relatieve vochtigheid. De verhouding tussen de waterdampdruk en de maximale waterdampdruk bij die temperatuur. Hoe warmer het is, hoe hoger de maximale waterdampdruk ( bij 100°C ongeveer 1 atmosfeer). Dus bij gelijke waterdampdruk neemt de relatieve vochtigheid af als het warmer wordt, dus 100% vochtige buitenlucht die met de ventilatie binnen komt wordt na opwarming tot kamertemperatuur ongeveer 50%.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Lollercopter schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:31:
Volgend jaar effe goed doen met echt waterdichte buisisolatie (8>
Dan kun je ook gelijk die kabels een beetje netjes wegwerken, want er wordt hier wel vaak over installateurs geklaagd, maar dit lijkt natuurlijk ook nergens op.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
FransvWoerkom schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:58:
[...]

Die hygrometer van jou staat zeker binnen. Die 50 is de relatieve vochtigheid. De verhouding tussen de waterdampdruk en de maximale waterdampdruk bij die temperatuur. Hoe warmer het is, hoe hoger de maximale waterdampdruk ( bij 100°C ongeveer 1 atmosfeer). Dus bij gelijke waterdampdruk neemt de relatieve vochtigheid af als het warmer wordt, dus 100% vochtige buitenlucht die met de ventilatie binnen komt wordt na opwarming tot kamertemperatuur ongeveer 50%.
Ja klopt. Heb de ontvochtiger aan de noordkant al een tijdje uitstaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Eerste indruk tijdens een defrost zonder BH is positief. De ta komt op t koudst met 17graden eruit. Dit is een graad of 3 lager dan met BH. De tr komt niet onder de 21 (voorheen 22) weer terug dus kan genoeg uit de vloer (85m2 actief verwarmd) onttrekken. Ik zal als ik zin heb eens goed buiten bij strenge vorst kijken hoe de unit zelf zijn ijs kwijt raakt.

Wat te verwachten was is dat na de DF run de compressor langer op hogere hz blijft draaien. Wel met een cop van 4+ dus ben voor nu positief gestemd om hem uit te laten. Wel wil ik iedereen met kleine systeeminhoud en of radiatoren waarschuwen want zo groot is de winst nu ook weer niet en je gaat wel mogelijk nadelen ervaren.

Oftewel geen beginnerstip en meer iets voor winter 2 of 3 😋👍

Update 18-12 8:00:
Wat je ziet is dat door het ontbreken van de BH de compressor er flink harder aan moet trekken. Logisch want hij moet ongeveer 1kw per defrost nu extra zelf gaan produceren in de daarop volgende run.

Het is een graad of 5 kouder dan zelfde nacht ervoor dus geen goed vergelijk. Economisch zal zonder BH voordeliger zijn. Maar hierdoor komt er wel aardig wat extra geluid voor terug. (10/15hz)

[ Voor 29% gewijzigd door ErikVers op 18-12-2022 08:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 10:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Tiesert schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:42:
[...]

Ja klopt. Heb de ontvochtiger aan de noordkant al een tijdje uitstaan.
buiten is het 97% RV ;) en daarom krijg je ijs en dus ook defrost dit plaatje geeft goed weer hoe koud het wordt bij de verdamper

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvJix18Fp_5_WWX7n5qZOQypjBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZNob95Mpx2J2Z4QMs9E75X4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
thijsar schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:29:
[quote]Heronimo schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:14:
[...]

Hm, daar heb je een punt. Helaas :-) want dat is niet zo eenvoudig op te lossen. Ik zet hem even op bivalent om te zien wat er gebeurt.
Het hangt er ook vanaf hoe dit gespec'ed is. Volgensmij zijn de spec waardes gemiddelden inclusief defrost bij een bepaalde temperatuur en luchtvochtigheid. Ik zie de 9J gewoon tot 9kW oplopen tussen de defrosts. Maar dit is met een Kamstrup gemeten - en het is dus geen H.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jn4LALrdLO8n2WsQu7ufFtORT3k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DHAykqxFpZJdQmPkNlrJFkek.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
ErikVers schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:46:
Eerste indruk tijdens een defrost zonder BH is positief. De ta komt op t koudst met 17graden eruit. Dit is een graad of 3 lager dan met BH. De tr komt niet onder de 21 (voorheen 22) weer terug dus kan genoeg uit de vloer (85m2 actief verwarmd) onttrekken. Ik zal als ik zin heb eens goed buiten bij strenge vorst kijken hoe de unit zelf zijn ijs kwijt raakt.

Wat te verwachten was is dat na de DF run de compressor langer op hogere hz blijft draaien. Wel met een cop van 4+ dus ben voor nu positief gestemd om hem uit te laten. Wel wil ik iedereen met kleine systeeminhoud en of radiatoren waarschuwen want zo groot is de winst nu ook weer niet en je gaat wel mogelijk nadelen ervaren.

Hier vergelijkbare ervaring.
Geen centje pijn gehad.
En dat met helemaal niet zoveel systeeminhoud, dacht ikzelf.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
ErikVers schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:46:

En als je het totale energieverbruik tijdens de defrost bekijkt heb ik momenteel meestal dit verloop. De defrost begint om 13.41 en loopt tot 13.51
Een aardig deel van de energieberg van het tweede stuk haal ik terug in het eerste gedeelte…. (De golfjes komen van de wasmachine). Dus niet alleen kijken naar het verbruik van de backup heater.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOPtz2_EhQB9L4PJHI3ESJdF3uc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/28J1ed6NWTJNhGP3FDcrYm2x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Wij zijn op reis en ik heb de warmtepomp op de vakantie stand gezet met de binnentemperatuur -8, dus effectief 12 graden, (dmv vloerverwarming 60m2, Ta staat dacht ik op 32 graden)

Ik kan de warmtepomp zelf niet van afstand uitlezen maar de slimme meter wel. Donderdag is het verbruik omhoog geschoten, totaal 54 kWh waar het de dagen daarvoor maximaal iets meer dan 10-15 kWh was, ook bij de koudere dagen daarvoor.

Ik heb de indruk nav eerdere posts vandaar hier dat de Tr waarschijnlijk te laag is geworden en de Backup heater vrijwel continue aanstaat?

Ik kan de buurman vragen om de vakanties stand er af te halen, dan kan de Wp efficiënter verwarmen, maar omdat de temperatuur binnen dan wel naar 20 gaat is het verbruik wel meer.
Waarschijnlijk gaat het wat te lastig worden om te vragen om om de Ta hoger in te stellen en of de binnenruimte op 16 graden ofzo in te stellen....

Iemand een idee, suggestie wat het meest efficiënte zou zijn? (We zijn de hele winter nog weg...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
  • Laatst online: 24-09 18:31
Het monitoren van de wp doe ik met een shelly 1 pm dit werkte tot op heden erg goed om ongeveer een indicatie te krijgen van het werkelijke verbruik en tevens de aanvoer, retour totaal, en retour aftakking, te monitoren met de optionel sensoren.
Helaas kreeg een push melding op de smartfoon overstroom fout shelly.
En idd hij had de voeding uitgeschakeld.
Gelukkig was ik thuis!
Dit viel samen met de actie alle radiatoren boven ietsjes open.
Dus wat ik mij eigenlijk niet realiseerde was dat de wp ful power ging.
Dit maakt de shelly onbetrouwbaar en gaat dus er tussen uit
Volgens specificatie 16A 240v.

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

t.oswald schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:04:
[...]

En als je het totale energieverbruik tijdens de defrost bekijkt heb ik momenteel meestal dit verloop. De defrost begint om 13.41 en loopt tot 13.51
Een aardig deel van de energieberg van het tweede stuk haal ik terug in het eerste gedeelte…. (De golfjes komen van de wasmachine). Dus niet alleen kijken naar het verbruik van de backup heater.

[Afbeelding]
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:04
Gisteren na inbedrijfstelling door @ErikVers de subsidieaanvraag ingediend, als ik 't hier zo lees zou dat in 3 weken geregeld kunnen zijn. Vandaag kleine lekkage verholpen in 1 van de koppelingen in de kruipruimte en daarna alle leidingen in de kruipruimte geïsoleerd. Hoop er voorlopig even niet meer te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ek6oMl2-FyZ06PaYJLkucBMi2cE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/u4rOCAeeSeosW44v2PmcylTO.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5GiB2lZq-rCovmIlGbH77AQaWM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UAxAuoTFkROBw4vIN9piWihs.png?f=fotoalbum_tile

Ben tevreden met 't resultaat: huis warm (wel met 40 graden aanvoertemperatuur ivm alleen radiatoren), 194 kWh verbruikt in 7 dagen tijd en volgens de kamstrup 561 kWh warmte geleverd. COP dus zo'n 2,9 en zo'n 60 m3 gas uitgespaard.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Pagina: 1 ... 110 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.