Nu snap ik het niet meer. Eerst schrijf je dat je geen buffer hebt, en later sluit je daar een Auer Edel Eau op aan?Murkmans schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:18:
De warmtepomp wordt in een 2-zone systeem met open verdeler (12liter dus geen buffer) aangesloten:
<knip>
Sanitair warm water zal door middel van een water/water warmtepomp worden gemaakt (auer Edel eau). Deze "misbruik" ik door deze op het buffervat aan te sluiten. In de zomer kan het afgekoelde retourwater hiervan, dan ook worden gebruikt door de fancoils.
Bovendien: Het idee van die WP-boiler is dat daar een klein pompje in zit en je zo warmte uit je VVW haalt.
Met alleen een buffervat (van misschien 100 liter?) heb je nooit voldoende warmte om als bron te dienen voor je WP-boiler. Dan werkt die alleen als je WP en secundaire pomp draaien en er dus stroming door het buffervat is.
Dit gaat dus niet werken zoals jij het bedacht hebt.
Verder moet je misschien even rekenen aan de hoeveelheid warmte die je voor SWW aan de bron gaat onttrekken. Dat is namelijk maar erg weinig. Om daar een heel systeem met fancoils en kleppen voor te gaan maken, levert maar erg weinig koelte (niet eens meetbaar) op, maar voegt wel veel complexiteit toe.
Zoals altijd met warmtepompsystemen geldt ook voor jou de regel: Simpeler = beter.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.