All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow
Er is een bepaalde hoeveelheid warmte (energie) nodig voor een defrost, voorheen werd die met een COP van 1 opgewekt door het elektrisch element en nu door de WP met een COP van grofweg 3-4 ofzo. Tenminste, dat is zoals ik het logisch beredeneer.sailor_dg schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:16:
Hier ook de BH uitgezet. Ta deze dagen rond de 26 graden. Retour doet bijna niks tijdens een defrost. 8 groepen van ~100m 16mm VV. Genoeg inhoud blijkbaar. Scheelt toch.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Yes klopt uiteraard komt de warmte uit mijn vloer. Maar vanwege COP verschil wel degelijk interessant.sjimmie schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:19:
[...]
Er is een bepaalde hoeveelheid warmte (energie) nodig voor een defrost, voorheen werd die met een COP van 1 opgewekt door het elektrisch element en nu door de WP met een COP van grofweg 3-4 ofzo. Tenminste, dat is zoals ik het logisch beredeneer.
All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow
Zo bedoel ik het ook. Wilde alleen voorkomen dat mensen dachten dat het nu ineens helemaal gratis was.sailor_dg schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:21:
[...]
Maar vanwege COP verschil wel degelijk interessant.
*minder duur.sjimmie schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:53:
[...]
Zo bedoel ik het ook. Wilde alleen voorkomen dat mensen dachten dat het nu ineens helemaal gratis was.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ach, waar praat je over. Ik doe het met mijn luchtverwarming, zonder massa voor een belangrijk deel met het element. Heb wel een hogere watertemperatuur, dus dat compenseert wel iets, maar dan nog heb ik dit jaar, incl een deel anti-legionellaruns wel 70 kWh met de backup heater gebruikt...sjimmie schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:19:
[...]
Er is een bepaalde hoeveelheid warmte (energie) nodig voor een defrost, voorheen werd die met een COP van 1 opgewekt door het elektrisch element en nu door de WP met een COP van grofweg 3-4 ofzo. Tenminste, dat is zoals ik het logisch beredeneer.
Check, ik ga het eens proberen.padoempats schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:03:
[...]
Denk dat dat niet gaat. De BH zet je uit in menu hamburger + links + beneden 5-10s+ in te drukken. Dan kom je in een menu waarbij je de backup heater kan disablen. Maar dan zal die bij een sterilisatierun niet aangaan, want is dan in zn geheel disabled. Misschien lukt een sterilisatierun wel gewoon zonder bh
Wat is eigenlijk het risico bij een split unit dat de BH uitstaat?
toch even wat aanpassingen gedaan met wat sensoren; puur om wat meer inzicht te krijgenCrazy- schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:45:
Het is vermoedelijk niet de meest handige oplossing die ik heb, tips zijn daarom welkom!
De situatie is dat ik sinds dit jaar de verdieping (waar 2x JAGA hangt) aangesloten op heb op het circuit m.b.v. een T-koppeling
De foto zie je hieronder, daar zat eerst een 3-weg klep.
Wat vrij logisch is, is dat zodra ik nu de Jaga's openzet de flow van 10/11l/min naar 16l/min oploopt
De verdeler op de begane grond heeft nog steeds een eigen pomp.
Vermoedelijk heb ik nu geluk dat ie daar nog zit, want toen de pomp nog uit stond kwam er amper / geen water naar beneden en liep het 1op1 via de Jagas terug naar de warmtepomp.
Het is dus een beetje testen / uitvogelen wat nu slim is, daar ik het idee heb dat de BGG wat moeite heeft nu om op temperatuur te komen dan voorheen, zodra ik de Jaga's open zet.
Ja, ik weet -> Tr moet overal gelijk zijn - maar ik zit nu met een case waarbij ik dus even niet scherp krijg hoe dat te gaan realiseren ;-)
Tips zijn welkom...
[Afbeelding]
100% nauwkeurig is het niet, maar globaal een idee
Duidelijk dat de JAGA's veel warmte afgifte hebben > 22,7 retour ipv 29 BGG & badkamer
ik voeg ook nog 3 sensoren toe aan de aanvoer leidingen; maar op de verdeler beneden heb ik voelbaar verschil op de aanvoer en retour
heb ook half uurtje de sensoren op de aanvoer gehad, en deze lagen wel wat lager dan de WP Main Outlet Temp (30-31) maar niks is geijkt
derhalve heb ik qua temperatuur niet het idee dat de vloer beneden daardoor warmte te kort komt nu met de verdieping erbij (Vloer voelt ook prima warm)
echter krijg ik het al een week amper boven de 20,5 > het is net aan prima zeg maar.
het blijft toch wat stoeien
/f/image/NLhhKbMRQhGfPbVVUAssND2W.png?f=fotoalbum_large)
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Gewoon, dat ie een defrost niet kan doen en in een error blijft hangen en niet meer werkt. meer niet.djoenez schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:04:
[...]
Check, ik ga het eens proberen.
Omdat je als tweaker de boel zo kan tweaken dat je grofweg 200Wh per defrost kan besparen, met daar tegenover het risico dat je een error krijgt en de boel terug moet zetten.Possible schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:16:
oftwel: waarom zou je het risico nemen.. Ze hebben niet voor niets het apparaat zo ontwikkelt lijkt mij...
Dan knijp je de Jaga's toch? Minder flow betekent ook minder afgifte.Crazy- schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:09:
[...]
toch even wat aanpassingen gedaan met wat sensoren; puur om wat meer inzicht te krijgen
Duidelijk dat de JAGA's veel warmte afgifte hebben > 22,7 retour ipv 29 BGG & badkamer
ik voeg ook nog 3 sensoren toe aan de aanvoer leidingen; maar op de verdeler beneden heb ik voelbaar verschil op de aanvoer en retour
heb ook half uurtje de sensoren op de aanvoer gehad, en deze lagen wel wat lager dan de WP Main Outlet Temp (30-31) maar niks is geijkt
derhalve heb ik qua temperatuur niet het idee dat de vloer beneden daardoor warmte te kort komt nu met de verdieping erbij (Vloer voelt ook prima warm)
echter krijg ik het al een week amper boven de 20,5 > het is net aan prima zeg maar.
[Afbeelding]
Dit is pas de eerste keer dit jaar (incl vorige winter) dat het rond het vriespunt ligt, vorig winterseizoen nauwelijks afgezien van een paar dagen in december. Sinds januari 2022 was het extreem mild. Elke defrost kost 0.5 kWh aan bh-verbruik, dus tel de defrosts. Ik heb geen ervaring over een winter door, maar tot nu toe staat het bh-verbruik al op 40 kWh sinds 30 november 86 defrosts waarvan de laatste reeks zonder bh erbij.Ep Woody schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:03:
[...]
Ach, waar praat je over. Ik doe het met mijn luchtverwarming, zonder massa voor een belangrijk deel met het element. Heb wel een hogere watertemperatuur, dus dat compenseert wel iets, maar dan nog heb ik dit jaar, incl een deel anti-legionellaruns wel 70 kWh met de backup heater gebruikt...
voetventielen al aardig geknepen, dat is het gekkeEp Woody schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:19:
[...]
Dan knijp je de Jaga's toch? Minder flow betekent ook minder afgifte.
Genoeg defrosts al gezien hoor de afgelopen weken, maar de totaaltelling voor de backupheater vanaf augustus 2019 incl anti legionella is 372,7 kWh.padoempats schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:20:
[...]
Dit is pas de eerste keer dit jaar (incl vorige winter) dat het rond het vriespunt ligt, vorig winterseizoen nauwelijks afgezien van een paar dagen in december. Sinds januari 2022 was het extreem mild. Elke defrost kost 0.5 kWh aan bh-verbruik, dus tel de defrosts. Ik heb geen ervaring over een winter door, maar tot nu toe staat het bh-verbruik al op 40 kWh sinds 30 november 86 defrosts waarvan de laatste reeks zonder bh erbij.
En nog altijd ongeveer 5 liter/min over de Jaga's? Dan kun je uitrekenen hoeveel warmte er naar de Jaga's gaat en hoeveel naar de rest van het systeem.Crazy- schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:23:
[...]
voetventielen al aardig geknepen, dat is het gekke
Juist met een hogere retourtemperatuur heb je meer warmteafgifte. De gemiddelde temperatuur van Ta en Tr bepaald samen met het debiet van de lucht door de convector hoeveel warmte er wordt afgestaan aan de omgeving. Dus als je een hogere retourtemperatuur wilt moet je ofwel de fans zachter / uit zetten ofwel méér flow er door jagen.Crazy- schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:09:
[...]
[...]
Als je het waterdebiet nog meer terug draait zal de retour naar kamertemperatuur gaan
[ Voor 6% gewijzigd door Cr3ator op 12-12-2022 14:36 ]
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
geen fans aanwezig.Cr3ator schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:35:
[...]
Juist met een hogere retourtemperatuur heb je meer warmteafgifte. De gemiddelde temperatuur van Ta en Tr bepaald samen met het debiet van de lucht door de convector hoeveel warmte er wordt afgestaan aan de omgeving. Dus als je een hogere retourtemperatuur wilt moet je ofwel de fans zachter / uit zetten ofwel méér flow er door jagen.
Als je het waterdebiet nog meer terug draait zal de retour naar kamertemperatuur gaan
probleem met hogere flow > herrie over de Jaga's
dan moet ik toch 'alles open' en de jaga's voorzien van Tado's en tijdens bed-tijd dichtzetten
Om het e.e.a. uit te sluiten: overruled een sterilisatierun warmtevraag?
Met andere woorden: als er op het tijdstip van de sterilisatie run de verwarming aan is wordt de warmtevraag dan stopgezet en de sterilisatie run opgestart?
Gewone zonder ventilators. In de woonkamer 2 lage van 28cm hoog en 250cm lang beiden 4 plaats zonder convector ribben, in een hoek nog een T22 van 60 breed en 90 hoog en in de keuken met open doorgang naar woonkamer een T33 van 60br. x 90hoog.Joris 407 schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:30:
[...]
Gewone radiatoren of jaga / met ventilatoortjes?
Verder in de gang een T22 van 100x100 en in de badkamer een T33 van 50br. en 90 hoog. Slaapkamers zijn dicht.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Dat ligt aan de kabouters en je instellingen:buzzlightyear schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:02:
Ben er uiteindelijk aan toegekomen om de OLP brug aan te brengen maar helaas start de sterilisatie run nog niet op.
Om het e.e.a. uit te sluiten: overruled een sterilisatierun warmtevraag?
Met andere woorden: als er op het tijdstip van de sterilisatie run de verwarming aan is wordt de warmtevraag dan stopgezet en de sterilisatie run opgestart?
Je kan instellen hoe lang een warmterun minimaal moet duren. na die ingestelde tijd kijkt hij of het vat verwarmd moet worden.
Is het vat al op temperatuur, dan zal hij doorgaan met verwarmen.
Is het vat te koud (ook een legionella run) dan zal hij die gaan opwarmen.
Ook:
Bij mijn 12J is het zo, dat als ik de WP even uit zet via het display. hij bij aanschakelen eerst naar het SWW vat kijkt en daar aan begint. (indien nodig)
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
Laat dat indien nodig maar weg. Ik heb nog nooit gezien dat er geen DHW run gestart werd bij het inschakelen van een DHW modus.Motorfret schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:47:
[...]
Ook:
Bij mijn 12J is het zo, dat als ik de WP even uit zet via het display. hij bij aanschakelen eerst naar het SWW vat kijkt en daar aan begint. (indien nodig)
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
klopt, de instellingen worden gerest, ik had hetzelfde maar kwam erachter na 5 minuten.KaDoos schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:23:
Vanochtend de BH uitgezet. Toen ik weer thuis kwam zag ik dat hij als een gek stond te draaien, bleek de stooklijn verandert.
Hij vroeg nu 51°, dat had ik dus niet ingesteld. Ik ben wel even ook in het andere geheime menu geweest, kan ik per ongeluk iets foutiefs gedaan hebben of gereset? Iemand een idee?
Dat hij 51 graden wil stoken in de vloer waar de retour 24 graden van was, ging hem niet lukken.
Wat me ook opvalt is dat na een defrost zonder BH de compressor wat hoger optoert dan met BH.
Als je met een stooklijn werkt is het handig om te kijken of je deze wat rustiger kan krijgen met shift-1 (Extra). Hij draait nu bij mij op 25/26 graden aanvoer en dat werk helemaal prima.
7 uur aangezet, 2 ontdooi-cycles gehad zonder heater, binnentemperatuur 20,4 graad en 5,85 kWh verbruikt.
Vannacht laat ik hem voor het eerst (sinds april 21) snachts aanstaan vanwege de voorspelde -7.
/f/image/6H68gwwlNQUWAdkFIbABwmyT.png?f=fotoalbum_large)
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Nouja, een dag zoals eergisteren levert 15kwh warmtepomp, 10kwh backup heater..liever dat hij die warmte uit mijn vloer haalt (en dan weer warmtepomp met een hogere COP dan 1).Possible schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:16:
oftwel: waarom zou je het risico nemen.. Ze hebben niet voor niets het apparaat zo ontwikkelt lijkt mij...
Maar je wp moet ook veel harder gaan werken om setpoint weer te halen?djoenez schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:18:
[...]
Nouja, een dag zoals eergisteren levert 15kwh warmtepomp, 10kwh backup heater..liever dat hij die warmte uit mijn vloer haalt (en dan weer warmtepomp met een hogere COP dan 1).
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Dat je geen 72kWh elektriciteit per dag opstookt als de buitenunit in storing gaat.djoenez schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:04:
[...]
Check, ik ga het eens proberen.
dat is 3.000W continu gedurende 24u? waarom zou ie dat doen dan?FransvWoerkom schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:27:
[...]
Dat je geen 72kWh elektriciteit per dag opstookt als de buitenunit in storing gaat.
ik kan nog wel bedenken waarom een storing MET de BH dat zou veroorzaken, maar ik kan niet bedenken waarom het ZONDER de BH zou gebeuren?
Goed punt. Mijn vraag is meer of er kans is op blijvende schade aan mijn installatie. Een dag het huis koud is potentiële blijvende schade voor mijn huwelijkFransvWoerkom schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:27:
[...]
Dat je geen 72kWh elektriciteit per dag opstookt als de buitenunit in storing gaat.
Mijn zoon gebruikt de kamerthermostaat en een stooklijn. Als de warmtepomp langere tijd uitgaat (en dat was vandaag met de zoninval) dan staat de waterpomp ook uit. Door de vorstbescherming gaat de waterpomp weer aan <6 graden aanvoer/retour. Helaas was de aanvoer/retour onder 4 graden gekomen en opende de vorstklep

Ik kan niet in het manual vinden hoe je bij gebruik kamerthermostaat en stooklijn de waterpomp blijvend kan laten lopen. Kan iemand mij dat vertellen?
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Bij interne kamerthermostaat (dus de controller van de panasonic) blijft het water iets langer doorlopen maar als de kamertemperatuur hoger stijgt stopt ook dan de pomp.
De vorstklep grens van 4 graden zit helaas te dicht op de 6 graden van de panasonic zoals je hebt gemerkt. In theorie zou dat net moeten werken (en komt er snel warmer water uit de woning de leidingen in) maar als de vorstklep net wat gevoeliger is kan hij toch openen.
[...]
het doel van het water is om de warmte te transporteren waar het nodig en nuttig is. opslag is niet nuttig.
een enorme koelkast volstampen met 10 kratten bier terwijl je er maar 1 flessie per avond drinkt is beetje zonde van de energie...
er zijn legio van redenen maar die kunnen anderen rustig aanvullen.
[/quote
Opslag van warmte is uitermate nuttig om ingezet te worden voor iedere Defrost en om de desondanks lich teruggevallen Temp in de aanvoer te ondersteunen. Dit zorgt voor behoud van warmte in het systeem en dus al te grote schommelingen.
Een objectief vast te stllen en niet gebaseerd op een mening van wie dan ook.
Je gebruikt je afgiftesysteem om warmte op te nemen voor een defrost, daar heb je niet een buffervat voor nodig. objectiviteit doet niet ter zake, dit is natuurkunde. Als je met een afgiftsysteem van maar 4 radiatoren al zonder problemen kan defrosten zonder backup heater is een constructie zoals jij hebt gewoon compleet en totaal overbodig. En schommelingen merk je geen biet van tenzij je tegen de radiator aan leunt of als je een berg fans eronder hebt zonder temperatuurschakelaar. Voor vloerverwarming is het al helemaal een non issue.Peanutsonic schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 00:52:
[quote]flippy schreef op woensdag 7 december 2022 @ 23:15:
[...]
het doel van het water is om de warmte te transporteren waar het nodig en nuttig is. opslag is niet nuttig.
een enorme koelkast volstampen met 10 kratten bier terwijl je er maar 1 flessie per avond drinkt is beetje zonde van de energie...
er zijn legio van redenen maar die kunnen anderen rustig aanvullen.
[/quote
Opslag van warmte is uitermate nuttig om ingezet te worden voor iedere Defrost en om de desondanks lich teruggevallen Temp in de aanvoer te ondersteunen. Dit zorgt voor behoud van warmte in het systeem en dus al te grote schommelingen.
Een objectief vast te stllen en niet gebaseerd op een mening van wie dan ook.
[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 13-12-2022 08:48 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Mijn metingen wijzen wat anders uit.flippy schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:46:
[...]
Je gebruikt je afgiftesysteem om warmte op te nemen voor een defrost, daar heb je niet een buffervat voor nodig. objectiviteit doet niet ter zake, dit is natuurkunde. Als je met een afgiftsysteem van maar 4 radiatoren al zonder problemen kan defrosten zonder backup heater is een constructie zoals jij hebt gewoon compleet en totaal overbodig. En schommelingen merk je geen biet van tenzij je tegen de radiator aan leunt of als je een berg fans eronder hebt zonder temperatuurschakelaar. Voor vloerverwarming is het al helemaal een non issue.
Er is natuurlijk ook geen verschil tussen "als een razende Roeland en met vloeken en zuchten in een paar minuten honderden Watts opwekken" of "in een meer gemiddeld tempo eenzelfde hoeveelheid water eenzelfde temperatuurverschil geven". Dat geeft totaal geen verschil als ik je goed begrijp.
Een het 48 uur per dag aangeprezen systeem van zo rustig mogelijk en zo laag mogelijk maakt opeens ook geen biet meer uit.
Het is een uitermate gemakkelijke redenering die ik hier nog geen ene maal met harde cijfers gestaafd heb zien worden. Daardoor is het louter een mening en onder omstandigheden een natuurkundige fabel.
En "niets" bestaat niet in de natuurkunde.
Wat zijn beproefde maatregelen om defrosts te verminderen? Eerste kan ik mij voorstellen, 'langzamer draaien', verder nog iets qua fysieke opstelling? Duidelijk dat het buiten enorm vochtig is, alles is wit en dat komt niet door sneeuw
Huis: Bouwjaar 2012, vrij goed geisoleerd, 220 m2, alles vvw, staat momenteel 160 m2 van open
WP: 7KW monobloc, backupheater staat UIT
Ta: 31 graden
Tr: 29 graden
Binnentemperatuur: Rond de 21
Verbruik sinds middernacht: 18 kwh, gisteren hele dag 26 kwh
Grafiek:
/f/image/22Tjm5HzpRFRwsjvSwwWr3ZJ.png?f=fotoalbum_large)
Staat flink te stampen dus, zou met BH waarschijnlijk iets rustiger zijn, maar gok ook hoger verbruik.
Op alle drie de pompen ( 5 kW ).
Totaal overigens 150 kWh verbruik de afgelopen 24 h.
Maar dat komt ook door oud huis, en nog een apart gebouw dat nu als thuiswerk/kantoor wordt gebruikt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/D3CsuIerracd0m4gcsRXFfF4.png?f=user_large)
@padoempats hier ook om de 45 min.
:strip_exif()/f/image/WN0C8xQB6ccZ48sJglTUWaBf.jpg?f=fotoalbum_large)
Is het daar nog zo warm 's nachts of draai je eigenlijk op 24Hz? Want de J gaat vanaf -4C naar een minimum van 24Hz.sailor_dg schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:57:
hier gaat ie ook lekker - kan bijna de klok erop gelijk zetten. Langzaam koelde de hut af vannacht (paar tiende, maar toch). Ik ga nu onder bepaalde verwachte buitentemperatuur wat meer overdag bufferen en haal mijn Tbinnen shift algoritme eraf en ga naar puur WAR. De WP heeft gisteren vanwege de zon overdag continue minimaal heeft gedraaid (19 Hz), maar ga nu het huis tijdens die periode wat warmer stoken, zodat ik snachts lekker kan pruttelen - zover de theorie. [Afbeelding]
Bedoel je 34Hz misschien?Cr3ator schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:02:
[...]
Is het daar nog zo warm 's nachts of draai je eigenlijk op 24Hz? Want de J gaat vanaf -4C naar een minimum van 24Hz.
Een 5J gaat van 19 naar 24Hz minimum bij -4C. Toch eens een tabelletje maken...
Ah, check, 9J Tcap gaat naar 34.Cr3ator schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:10:
[...]
Een 5J gaat van 19 naar 24Hz minimum bij -4C. Toch eens een tabelletje maken...
Overigens stond ie vannacht een tijdje rond de 48hz te stampen. Dat was voor het eerst dat ik enige resonantie hoorde. Misschien toch maar een paar veren eronder.
Bij -5 zie ik op mijn 9J zelfde verbruik oplopen.Thorsd schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:41:
Weet iemand wat de voorwaarden zijn om het extra compressorvermogen vrij te geven? Meestal is deze 2.6kW, maar ik zag zojuist ook 3.2 kW voorbij komen (9J).
[Afbeelding]
@padoempats hier ook om de 45 min.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Huis: Bouwjaar 1922, vrij goed geisoleerd, 160 m2, 95% radiatoren 5% vvw, alle vertrekken verwarmd thermostaten 18-21*C
WP: Panasonic 9KW J Split, backup heater staat UIT
Ta: 38 graden
Tr: 33 graden
Binnentemperatuur: 18.5*
Verbruik in 24 uur 52,4 kWh
COP ( Kamstrup data ) 2,63 Carnot-norm 42% alles zonder gebruik van B-vat
22 uur 22 Defrosts
COP vanmorgen 8:00 - 9:00 3,00 zonder gebruik van B-vat
COP vanmorgen 9:00 - 10,00 3,50 MET ingeschakeld B-vat !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Flow 9:00 - 10:.00 excl. B-vat 1200L/uur ( Debiet geregeld door WP )
Geleverd verwarmend vermogen in 60 minuten 7,00 kW; dit sluit aan bij Kamstrup scherm en Pana scherm
[ Voor 4% gewijzigd door Peanutsonic op 13-12-2022 11:06 ]
Huis: Bouwjaar 1975, Matig geisoleerd, onderverdieping vvw 100 m2
WP: 9KW monobloc, backupheater staat Aan
Ta: 32 graden
Tr: 28 graden
Verbruik sinds middernacht: 18.5 kwh
/f/image/2iNgrf22FE9VneuIEQpF6ncl.png?f=fotoalbum_large)
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3
ik doelde op overdag, daar draaide ik op 19Hz 'snachts idd minimum 37Hz (5J)Cr3ator schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:02:
[...]
Is het daar nog zo warm 's nachts of draai je eigenlijk op 24Hz? Want de J gaat vanaf -4C naar een minimum van 24Hz.
Locatie: Limburg, BE - temperatuur -5 à -6 graden celcius vanmorgen
Huis: Bouwjaar 2021, Sterk geisoleerde houtskelet, onderverdieping vvw 120 m² op, boven vvw 100m² waarvan 20m² open (badkamer)
WP: 7KW Split J, backup heater staat Aan
Binnentemperatuur: Rond de 22° in alle ruimtes op de externe thermostaten
Verbruik sinds middernacht: 9,9 kWh over 11u tijd. De laatste dagen 15-17 kWh per dag verbruik.
2 zones met buffervat 100L
Stooklijn beneden zone 1: -5/25 15/22
Stooklijn boven zone 2, badkamer enkel: -5/29 15/27
Dt 1, Quiet mode 3
Huidige temperaturen:
/f/image/bNyBE2e9k3ZP1klCdUXkaoWp.png?f=fotoalbum_large)
Normale temperaturen, pendelen a volonté:
/f/image/qf0FaetFeiqB1V8Q9TEfhe4k.png?f=fotoalbum_large)
Panasonic Aquarea J 7kW split; 300L Panasonic boilervat SWW; 100L buffervat; 6600Wp Z 15°; houtskelet nieuwbouw 2021; Tesla M3H
Zo te zien je stooklijn / Ta verder omlaag zodat er rustiger aan gedaan wordt.chasinbe schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:31:
Ik vraag me af waar nog mogelijkheid zit om het systeem te verbeteren.
[...]
Wat ik weet:
De pana kan met aansturing van een 3wegklep 2 zones ondersteunen (met extra print).
Wat ik me afvraag: Stel dat je zone 1 op Ta 35 zet, en zone 2 op Ta 25. Hoe regelt pana dit dan? Doet die een half uurtje zone1, en dan een half uurtje zone2? Want hoe verdeelt hij die 2 verschillende aanvoertemperaturen?
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Ta-WP is de max van de zone Ta's. De lagere temp wordt teruggemengd. In de service manual staat het preciezer beschreven (target water temperature).ConQuestador schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:50:
Hoe werken 2 zones eigenlijk? Ik heb het proberen terug te vinden in dit topic, maar kan het niet echt vinden.
Wat ik weet:
De pana kan met aansturing van een 3wegklep 2 zones ondersteunen (met extra print).
Wat ik me afvraag: Stel dat je zone 1 op Ta 35 zet, en zone 2 op Ta 25. Hoe regelt pana dit dan? Doet die een half uurtje zone1, en dan een half uurtje zone2? Want hoe verdeelt hij die 2 verschillende aanvoertemperaturen?
Het is niet een gewone driewegklep zoals bij de aansluiting van een sww tank, maar een mengventiel met driepunts motor. Die laat in de uiterste standen ofwel retourwater uit de vloer, ofwel aanvoerwater uit de warmtepomp via de circulatiepomp van de vloerverwarming naar de vloer stromen. Tussen de twee uiterste standen mengt hij tot een temperatuur tussen retour-vloer en aanvoer-wp.ConQuestador schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:50:
Hoe werken 2 zones eigenlijk? Ik heb het proberen terug te vinden in dit topic, maar kan het niet echt vinden.
Wat ik weet:
De motor van het mengventiel wordt aangestuurd door de uitbreidingsprint van de warmtepomp. De motor kan twee kanten op draaien, linksom of rechtsom, heter of kouder al naar gelang hoeveel seconden er spanning op de linksom of rechtsom aansluiting staat. Het is een speciale motor met een lange draaitijd van een paar minuten. De software op de uitbreidingsprint houdt bij hoelang de motor loopt en dus in welke stand hij ongeveer staat. Door de temperatuur achter de mengklep te meten, kan de aanvoertemperatuur van de vv nauwkeurig geregeld worden.
Zo wordt uit water van 35° uit jouw voorbeeld het water van 25° voor zone 2 gemaakt. De uitbreidingsprint van de pana kan twee mengventielen plus een buffervat aansturen met verschillende temperaturen. Beide zones kunnen war- en thermostaatgestuurd worden. De standaard voorbeelden van Panasonic gebruiken een buffervat met twee mengventielen voor de twee zones. Het buffervat wordt dan door de warmtepomp op een paar graden hoger gehouden dan de hoogste temperatuur van de twee zones. Met buffervat, twee mengventielen en twee pompen plus de nodigde thermistors is dit meteen ook de duurste oplossing die voor fabrikant en installateurs ook de meeste omzet genereert.
Simpeler is het de aanvoer uit de warmtepomp voor zone 1 te gebruiken zonder extra pomp en daar achter zone 2 met mengverdeler en eigen pomp ("Simple 2 zone" uit de manuals). Hier is zone 1 dan altijd verbonden met de warmtepomp, maar als er in zone 1 geen verwarming nodig is, zakt de aanvoertemperatuur tot die van zone 2. Als in zone 2 geen verwarming meer nodig is, gaat het mengventiel naar stand rondpompen en na een tijdje gaat de extra circulatiepomp daar uit. Als in beide zones geen verwarming meer nodig is, gaat de warmtepomp uit. Bij dit schema blijft zone 1 dus water krijgen als er warmtevraag is in zone 2. Maar door de temperatuurverlaging zal er in zone 1 nog maar weinig verwarming zijn.
/f/image/QolsKiGWK84iqdic6um9WWq7.png?f=fotoalbum_large)
Deze stooklijn biedt amper mogelijkhedenchasinbe schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:31:
Eerste keer ooit dat ik lange runs heb van >1 uur, enkel bij deze temperaturen tot -6 is dit mogelijk blijkbaar. Ik vraag me af waar nog mogelijkheid zit om het systeem te verbeteren.
Locatie: Limburg, BE - temperatuur -5 à -6 graden celcius vanmorgen
Huis: Bouwjaar 2021, Sterk geisoleerde houtskelet, onderverdieping vvw 120 m² op, boven vvw 100m² waarvan 20m² open (badkamer)
WP: 7KW Split J, backup heater staat Aan
Binnentemperatuur: Rond de 22° in alle ruimtes op de externe thermostaten
Verbruik sinds middernacht: 9,9 kWh over 11u tijd. De laatste dagen 15-17 kWh per dag verbruik.
2 zones met buffervat 100L
Stooklijn beneden zone 1: -5/25 15/22
Stooklijn boven zone 2, badkamer enkel: -5/29 15/27
Dt 1, Quiet mode 3
Huidige temperaturen:
[Afbeelding]
Normale temperaturen, pendelen a volonté:
[Afbeelding]
De stooklijn bepaalt niet de vraag. Dat doet het afgiftesysteem.
dan maar weggooien ?flippy schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:55:
[...]
De stooklijn bepaalt niet de vraag. Dat doet het afgiftesysteem.
Als ik een stooklijn hebt met 50 graden en een andere met 30 graden, welke heeft dan meer vraag?
je hebt gelijk dat je scherp bent. zie gewijzigde reactie.flippy schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:01:
[...]
Als ik een stooklijn hebt met 50 graden en een andere met 30 graden, welke heeft dan meer vraag?
beide oneindigflippy schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:01:
[...]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Opstelling: 32mm vanuit WP splitst op naar 3x 25mm aanvoer/retour naar een verdeler voor de acherzijde van de woning, een verdeler voor de voorzijde van de woning en een verdeler op zolder voor de bovenverdieping. Deze laatse is niet in gebruik omdat alle kamers een eigen spilt unit(airco) hebben waarmee in geval van nood kan worden verwarmt. In de beganegrond 16mm leidingwerk 10cm h.o.h. kleine groepen van +- 55mtr. Verdeler heeft 2,5L/min flow over alle groepen. Veder is de opstelling volgens onderstaand schema met een 50L buffertank. Externe pomp geschakeld door het contact in de WP.
:strip_exif()/f/image/hxIkjGGWsSsch3fmppvAFGuq.jpg?f=fotoalbum_large)
Instellingen Max pomp debiet 32L/min
Stooklijn: -15/33 +15/22, dT3
Locaties: Twente NL - temperatuur -9 graden celcius vanmorgen
Huis: Bouwjaar 1960, redelijk nageisoleerd, onderverdieping vvw 80m2.
WP: 7KW Split, backupheater staat uit.(als ik het goed heb)
Ta: 29/30 graden
Tr: 27/28 graden
Defrost: 14x
Verbruik in 24h: 25 kwh (Kwh meter in meterkast).
Grafiek:
:strip_exif()/f/image/ggMb3TKYzDwEclkYy3567err.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerste ervaringen zijn opzicht qua temperatuur wel positief. Het verbruik had ik wat lager gehoopt, maar we hebben, na wat ik begrijp, nu ook wel de ‘moeilijkste’ omstandigheden voor de WP. In oktober heb ik ook prima runs gehad van 20Hz gedurende 14h waarna Tr > Tsetpoint en de WP stopte. Ik had in deze periode nog geen Kwh meter in de meterkast, dus de weergegeven COP van 9,2 op de panasonic in die periode neem ik even met een korrel zout.
Het geluid van de buitenunit valt mij wel enorm tegen. Ik heb boven de buitenunit ook een buitenunit van een 5Kw Mitsubishi Lucht/Lucht hangen en deze maakt echt aanzienlijk minder lawaai in de zomer. Gelukkig zijn we in de winter niet veel buiten, maar helaas horen we de WP ook binnen via het ventilatie rooster van een nabij gelegen raam.
Veel extra lawaai door defrostst. Gaat weer over. Royaal systeem !Cige schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:27:
Nieuw in dit deel van het forum dus een kleine introductie. Sinds Maart 2022 gaskraan dicht en met lucht/lucht(airco) verwarmt. Sinds September 7KW Split unit geplaatst ter vervanging van CV ketel (1000m3 gas in 2021). WP enkel voor verwarming. Op zolder een Nibe WPB staan t.b.v. SWW.
Opstelling: 32mm vanuit WP splitst op naar 3x 25mm aanvoer/retour naar een verdeler voor de acherzijde van de woning, een verdeler voor de voorzijde van de woning en een verdeler op zolder voor de bovenverdieping. Deze laatse is niet in gebruik omdat alle kamers een eigen spilt unit(airco) hebben waarmee in geval van nood kan worden verwarmt. In de beganegrond 16mm leidingwerk 10cm h.o.h. kleine groepen van +- 55mtr. Verdeler heeft 2,5L/min flow over alle groepen. Veder is de opstelling volgens onderstaand schema met een 50L buffertank. Externe pomp geschakeld door het contact in de WP.
[Afbeelding]
Instellingen Max pomp debiet 32L/min
Stooklijn: -15/33 +15/22, dT3
Locaties: Twente NL - temperatuur -9 graden celcius vanmorgen
Huis: Bouwjaar 1960, redelijk nageisoleerd, onderverdieping vvw 80m2.
WP: 7KW Split, backupheater staat uit.(als ik het goed heb)
Ta: 29/30 graden
Tr: 27/28 graden
Defrost: 14x
Verbruik in 24h: 25 kwh (Kwh meter in meterkast).
Grafiek:
[Afbeelding]
Eerste ervaringen zijn opzicht qua temperatuur wel positief. Het verbruik had ik wat lager gehoopt, maar we hebben, na wat ik begrijp, nu ook wel de ‘moeilijkste’ omstandigheden voor de WP. In oktober heb ik ook prima runs gehad van 20Hz gedurende 14h waarna Tr > Tsetpoint en de WP stopte. Ik had in deze periode nog geen Kwh meter in de meterkast, dus de weergegeven COP van 9,2 op de panasonic in die periode neem ik even met een korrel zout.
Het geluid van de buitenunit valt mij wel enorm tegen. Ik heb boven de buitenunit ook een buitenunit van een 5Kw Mitsubishi Lucht/Lucht hangen en deze maakt echt aanzienlijk minder lawaai in de zomer. Gelukkig zijn we in de winter niet veel buiten, maar helaas horen we de WP ook binnen via het ventilatie rooster van een nabij gelegen raam.
Er staat waarschijnlijk geen Room Thermostat maar Room Thermistor. Hij verwacht dus een externe kamer sensor (thermistor, ntc) op aansluiting cn205-3,4.blb4 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:22:
Ik kreeg net een H67 error. Ik heb Zone setting Sensor->Room thermostat->extern en gebruik een Evohome WP schakelmodule. Zou het kunnen dat deze fout komt omdat de thermostaat al heel lang (24h) niet geschakeld heeft oid? Hij staat volgens mij de hele tijd aan.
Nog even opnieuw ingesteld, maar weet eigenlijk wel zeker dat tie op externe thermostat stond. Ik hou 't in de gaten.FransvWoerkom schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:25:
[...]
Er staat waarschijnlijk geen Room Thermostat maar Room Thermistor. Hij verwacht dus een externe kamer sensor (thermistor, ntc) op aansluiting cn205-3,4.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik kwam hier een interessant artikel tegen over het statisch vs dynamisch inregelen van radiatoren en vvw
waarom statisch inregelen bij warmtepompen een betere oplossing is
Hoe hebben jullie dit aangepakt in combinatie met de panasonic wp's?
p.s. voor de mods. Als dit onderwerp te algemeen is dan geef het gerust aan
Pana 12 KW J serie TCAP, Auer Edel Eau 270L, 10250 WP solar Enphase
Het is dan nog wel relatief vochtig (ca. 97% volgens mijn weerstation).
Wel een temperatuur die van -4 tot -9 verliep. De tijd tussen de defrosts werd pas wat langer toen de temperatuur onder de -8,5 kwam.
Flinke ijsplaat qua oppervlak, de kiezels op het dak zijn vastgevroren. Maar qua dikte van de ijsplaat bijna niks, dus dit kan nog maanden zo doorgaan.
:strip_exif()/f/image/1Ddy3i262Ye6Q9QXryXblpBA.jpg?f=fotoalbum_large)
Kabelmanagement is ruk, ik weet het, staat nog op de to do lijst

Mijne loopt ook 47hz op het moment, mooie lange runs.Lollercopter schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:26:
Vanochtend even inspectie gedaan, warmtepomp staat lekker te snorren op 47hz. Vind het geluid echt alles meevallen, heb de machine nog nooit binnen gehoord, maar dit huis is een betonnen bunker.
Flinke ijsplaat qua oppervlak, de kiezels op het dak zijn vastgevroren. Maar qua dikte van de ijsplaat bijna niks, dus dit kan nog maanden zo doorgaan.
[Afbeelding]
Kabelmanagement is ruk, ik weet het, staat nog op de to do lijst
Over ijsplaten gesproken
/f/image/cgXf0TDXDPNqRiq2sPDcsutI.png?f=fotoalbum_large)
De grindbak onder de WP stond afgelopen weekend op de planning, helaas had de WAF andere plannen. Nu wachten tot volgende week tot alles is ontdooit. Het is toch wel echt nodig, voordat de postbode zijn nek breekt.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Hoe meer appendages in het verwarmingssysteem (drukregelaars, flowregelaars, thermostaatventielen), hoe meer bijwerkingen. Gelukkig heeft de installatiebranche daar ook weer oplossingen voor die waarschijnlijk ook weer bijwerkingen hebben. Natuurlijk moet ook alles bij wijziging van woonwensen opnieuw worden ingeregeld. Zo blijft er werk en omzet.Daffy1982 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:21:
In afwachting van mijn bestelde panasonic heb ik me ook eens verdiept in het inregelen van de radiatoren zodra ik alles kan gaan afstellen.
Ik kwam hier een interessant artikel tegen over het statisch vs dynamisch inregelen van radiatoren en vvw
waarom statisch inregelen bij warmtepompen een betere oplossing is
Hoe hebben jullie dit aangepakt in combinatie met de panasonic wp's?
p.s. voor de mods. Als dit onderwerp te algemeen is dan geef het gerust aan
Verwarmen met een warmtepomp gaat het zuinigst en comfortabelst met zo min mogelijk appendages. Zo laag mogelijke aanvoertemperatuur en zo min mogelijk restricties.
Hier op de grens van Noord brabant / Limburg is het niet kouder geweest als -2 afgelopen nacht.rykers schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:19:
Hier nog 11 defrosts in de laatste 12 uur.
Het is dan nog wel relatief vochtig (ca. 97% volgens mijn weerstation).
Wel een temperatuur die van -4 tot -9 verliep. De tijd tussen de defrosts werd pas wat langer toen de temperatuur onder de -8,5 kwam.
[ Voor 25% gewijzigd door padoempats op 14-12-2022 12:40 ]
Dus in de basis: Eerst maar eens alle radiatoren open zetten en mee laten draaien en dan kijken hoe de temperatuur per ruimte zich ontwikkelt. Dan evt wat knijpen indien absoluut noodzakelijk?FransvWoerkom schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:33:
[...]
Hoe meer appendages in het verwarmingssysteem (drukregelaars, flowregelaars, thermostaatventielen), hoe meer bijwerkingen. Gelukkig heeft de installatiebranche daar ook weer oplossingen voor die waarschijnlijk ook weer bijwerkingen hebben. Natuurlijk moet ook alles bij wijziging van woonwensen opnieuw worden ingeregeld. Zo blijft er werk en omzet.
Verwarmen met een warmtepomp gaat het zuinigst en comfortabelst met zo min mogelijk appendages. Zo laag mogelijke aanvoertemperatuur en zo min mogelijk restricties.
Pana 12 KW J serie TCAP, Auer Edel Eau 270L, 10250 WP solar Enphase
Hier op de Utrechtse Heuvelrug dus aardig kouder:ecn1985 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:33:
[...]
Hier op de grens van Noord brabant / Limburg is het niet kouder geweest als -2 afgelopen nacht.
:strip_exif()/f/image/WN75KY93urSQVPUamEjXiEI1.jpg?f=fotoalbum_large)
Zojuist setpoint op de thermostaat bereikt door de zoninstraling, dus hij is nu even uit.
[ Voor 12% gewijzigd door rykers op 14-12-2022 13:23 ]
ik blijf hier mee stoeien, ben simpelweg niet tevreden ....Crazy- schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:09:
[...]
toch even wat aanpassingen gedaan met wat sensoren; puur om wat meer inzicht te krijgen
[Afbeelding]
heb net even een test gedaan:
- BGG
- verdieping 2x jaga
- badkamer 'vloerverwarming' & design radiator
Alles open:
Flow 15,7l/min
frequentie 63Hz
Stroomverbruik 1250Watt
zowel de badkamer & beide JAGAs dicht
Flow 8,7l/min
frequentie 38Hz
Stroomverbruik 675Watt
beide JAGAs dicht te draaien, badkamer open
Flow 12,7l/min
frequentie 43Hz
Stroomverbruik 730Watt
Conclusie: ik moet iets gaan veranderen om dit wat stabieler en beter te gaan krijgen.
Want nu zit ik veel energie weg te mikken (verbruik pomp) puur en alleen daar de flow omhoog knalt en hij daardoor hoger in vermogen moet gaan werken.
Dit jaar heb (misschien) de fout gemaakt om de verdieping er bij aan te sluiten via een T-stuk 22mm
maar op 1 of andere manier moet ik toch 2 (en straks een derde) JAGA erbij kunnen laten lopen (...)
ergens zal ik dus moeten zorgen dat de flow naar de verdieping beperkt gaat worden, right ?
[ Voor 9% gewijzigd door Crazy- op 14-12-2022 13:57 ]
En dan is het zo dat jij blijkbaar regelt op dT en dus als je jaga's dichtdraait wordt de dT groter en dus gaat de flow omlaag.
Iemand een idee waarom ik hier die MBC niet tegen kom?
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Dat is jammer, want op die manier loopt je WP vooral op het koudst van de dag, en mis je de uren met de hoogste COP.rykers schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:21:
Zojuist setpoint op de thermostaat bereikt door de zoninstraling, dus hij is nu even uit.
Precies om die reden hangt hier de thermostaat op de overloop, waar nauwelijks zon komt. Daardoor draait de WP overdag mooi door en schakelt (als de woning voldoende is opgewarmd, wat door de zon vandaag zo zal zijn) 's nachts door de nachtverlaging uit.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Maar je wil ook niet wegdrijven van de hitteAndrehj schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:44:
[...]
Dat is jammer, want op die manier loopt je WP vooral op het koudst van de dag, en mis je de uren met de hoogste COP.
Precies om die reden hangt hier de thermostaat op de overloop, waar nauwelijks zon komt. Daardoor draait de WP overdag mooi door en schakelt (als de woning voldoende is opgewarmd, wat door de zon vandaag zo zal zijn) 's nachts door de nachtverlaging uit.
Valt mee. Momenteel is het in de woonkamer net 22 graden. Rest van het huis (heeft op de verdiepingen maar weinig zonneïnstraling) mooi 20.padoempats schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:48:
Maar je wil ook niet wegdrijven van de hitte
Als zometeen de zon weg is, dan wordt de warmte van de woonkamer mooi in de betonconstructie opgenomen, en is het vanavond, als we daar TV kijken rond de 21 graden. Prima dus.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik vind het niet raar, dat zeg of beweer ik ook niet ...sjimmie schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:09:
Maar @Crazy- waarom vind jij het raar dat er minder vermogen nodig is als je verwarmingen dichtdraait? Als je minder nodig hebt (vrije vertaling van jaga's dichtdraaien) dan is het toch te verwachten dat er ook minder verbruikt (afgifte) wordt en dus het vermogen van de WP omlaag gaat?
En dan is het zo dat jij blijkbaar regelt op dT en dus als je jaga's dichtdraait wordt de dT groter en dus gaat de flow omlaag.
echter de invloed van 2 simpele JAGA's is gigantisch; en dat frustreert mij. 2 jaga's (100x80) zorgen voor verdubbeling van afgifte (conform flow/verbruik pomp) met daar tegenover 600m vloervervwarming?

het is concreet de vraag: hoe ga ik ervoor zorgen dat de verdieping in dit geval de JAGA's minder impact gaan hebben?
Het neigt er nu naar dat ze bijna als by-pass werken wat de pomp onnodige hard laat lopen;
of maak ik nu een gigantische denkfout en is de conclusie: jammer dan?
Ergens zal ik de boel moeten gaan knijpen dunkt mij ?
andere verdeler?
set-up niet goed?
[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 14-12-2022 14:58 ]
Je hebt de vvw zonder eigen pomp parallel aan de jaga's? Dan is de weerstand door de vvw veel hoger dan door de jaga's, en zal het meeste water door de jaga's stromen.Crazy- schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:55:
[...]
Ik vind het niet raar, dat zeg of beweer ik ook niet ...
echter de invloed van 2 simpele JAGA's is gigantisch; en dat frustreert mij. 2 jaga's (100x80) zorgen voor verdubbeling van afgifte (conform flow/verbruik pomp) met daar tegenover 600m vloervervwarming?![]()
![]()
het is concreet de vraag: hoe ga ik ervoor zorgen dat de verdieping in dit geval de JAGA's minder impact gaan hebben?
Het neigt er nu naar dat ze bijna als by-pass werken wat de pomp onnodige hard laat lopen;
of maak ik nu een gigantische denkfout en is de conclusie: jammer dan?
Kan je de toevoer naar de jaga's in z'n geheel op 1 punt beperken? (met 1 ventiel in de leiding, ipv op de jaga's zelf). Deze constructie zie je ook wel (andersom) in installaties met een vvw warmtewisselaar icm radiatoren. Om te zorgen dat er ook nog wat water door de radiatoren stroomt, zit er een flowbeperking voor de warmtewisselaar van de vvw.
Nee, VVW heeft eigen pomp - anders had ik inderdaad een groter probleem gehadThorsd schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:02:
[...]
Je hebt de vvw zonder eigen pomp parallel aan de jaga's? Dan is de weerstand door de vvw veel hoger dan door de jaga's, en zal het meeste water door de jaga's stromen.
Kan je de toevoer naar de jaga's in z'n geheel op 1 punt beperken? (met 1 ventiel in de leiding, ipv op de jaga's zelf). Deze constructie zie je ook wel (andersom) in installaties met een vvw warmtewisselaar icm radiatoren. Om te zorgen dat er ook nog wat water door de radiatoren stroomt, zit er een flowbeperking voor de warmtewisselaar van de vvw.
nee, momenteel niet, ik zal dan een flowbeperking moeten toevoegen na het T-stuk
daar neig ik ook naar, maar dan is de vraag wat ik dan nodig heb
ik heb 1 jaga (naast VV) en als ik die dichtdraai dan wordt eventjes de Tr serieus beinvloed, en dat zou dan ook de flow even serieus beinvloeden als je op flow stuurt. dat zou dan na een aantal minuten weer moeten stabiliseren tot de "nieuwe normale" waarden.Crazy- schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:55:
[...]
echter de invloed van 2 simpele JAGA's is gigantisch; en dat frustreert mij. 2 jaga's (100x80) zorgen voor verdubbeling van afgifte (conform flow/verbruik pomp) met daar tegenover 600m vloervervwarming?![]()
dat is het hem juist, als ik hem opendraai ... vliegt alles fors omhoogsjimmie schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:16:
[...]
ik heb 1 jaga (naast VV) en als ik die dichtdraai dan wordt eventjes de Tr serieus beinvloed, en dat zou dan ook de flow even serieus beinvloeden als je op flow stuurt. dat zou dan na een aantal minuten weer moeten stabiliseren tot de "nieuwe normale" waarden.
een klein beetje snap ik, maar verdubbeling hebben het bijna over
Een gewone afsluiter die je eenmalig instelt kan al werken, als je zoekt op "inregelventiel" zie je wat ik bedoelde. Zit ook een flowmetertje op. Anders kun je misschien ook nog kijken naar "drukgecompenseerde inregelventielen".Crazy- schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:04:
[...]
Nee, VVW heeft eigen pomp - anders had ik inderdaad een groter probleem gehad![]()
nee, momenteel niet, ik zal dan een flowbeperking moeten toevoegen na het T-stuk
[ Voor 4% gewijzigd door Thorsd op 14-12-2022 15:21 ]
Hier is het praktisch in elke ruimte boven de 21 graden geknald en de wp staat al wat uren uit. Kan er wel extra warmte in bufferen, maar constante temp/comfort is het doel, efficiency is daar secundair aan. Ik ga dus niet extra warmte doorpompen omdat het maar wat 'goedkoper' is.Andrehj schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:51:
[...]
Valt mee. Momenteel is het in de woonkamer net 22 graden. Rest van het huis (heeft op de verdiepingen maar weinig zonneïnstraling) mooi 20.
Als zometeen de zon weg is, dan wordt de warmte van de woonkamer mooi in de betonconstructie opgenomen, en is het vanavond, als we daar TV kijken rond de 21 graden. Prima dus.
Mooier zou het zijn het om de pomp eerder uit/langzamer te hebben draaien vòòrdat de zon zijn zijn aandeel heeft, zodat je wel constanter kan zijn. Bouw voor nu hoop ervaring op hoe het huis verwarmt met de wp icm allerlei externe invloeden en lijkt mij leuk om daar wat automatisering op te bouwen om daarmee te anticiperen en te werken naar een zo constant mogelijke binnen temperatuur
zoals dit dus https://www.installatieva...nwKNtftWZSERoCBckQAvD_BwEThorsd schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:19:
[...]
Een gewone afsluiter die je eenmalig instelt kan al werken, als je zoekt op "inregelventiel" zie je wat ik bedoelde. Zit ook een flowmetertje op. Anders kun je misschien ook nog kijken naar "drukgecompenseerde inregelventielen".
Ja, ik weet dat het jammer is, alleen kan ik helaas niet heel veel anders. Ik heb erg weinig massa om de warmte vast te houden namelijk. Huis uit 1924, houten vloeren en voorzetwanden voor isolatie.Andrehj schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:44:
[...]
Dat is jammer, want op die manier loopt je WP vooral op het koudst van de dag, en mis je de uren met de hoogste COP.
De thermostaat in de aangebouwde keuken (jaren 80, 3 buitenmuren en plat dak), omdat de keuken het meeste warmteverlies heeft.
Keuken krijg wel aardig wat zo'n vanaf 12.00, dus daardoor gaat hij soms uit.
Met de huidige buitentemperatuur was dat overigens niet van hele lange duur. Iets voor 3 uur is hij alweer aangegaan.
[ Voor 10% gewijzigd door rykers op 14-12-2022 15:39 ]
Ja, daar kun je de flow wat mee afknijpen. Ik zie wel dat ze hier twee varianten van hebben met verschillende bereiken (tot 8 en tot 16 l/m). Waarschijnlijk is alleen het metertje anders.
En eigenlijk denk ik ook dit: flippy in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
[ Voor 10% gewijzigd door Thorsd op 14-12-2022 17:36 ]
Nu wordt het op de hand maar het vat opwarmen. Als work around dacht ik om de klep te schakelen en de Ta op 50c graden te zetten.
Iemand anders misschien een betere suggesties?
En voor de rest War regeling goed instellen en alles na isoleren.
Paar vragen:
Als ik hem nu aansluit, dan moet ik ongeveer 30liter koud water toevoegen (verdeler voor 60liter vloerverwarming kan ik sluiten). De gemiddelde temperatuur na het vullen zal zo'n 22 graden zijn. Kan de Panasonic dat aan of zal dat een week lang ijspegelen zijn, of zal deze bij wijze van spreken een week lang of backup heater moeten opwarmen? Totale systeem zal zo'n 100liter zijn.
De warmtepomp wordt in een 2-zone systeem met open verdeler (12liter dus geen buffer) aangesloten:
zone beneden vloerverwarming.
zone boven ventilatieconvectoren.
( Leidingen van warmtepomp naar buffervat zijn 32mm, naar bovenverdieping 26mm, naar ventilatieconvectoren 20mm, allen geïsoleerd)
Hiervoor zijn 2 pompen nodig + 3 temperatuursensoren. In de handleiding zie ik dat de pompen 3x1,5mm nodig hebben, waar sluit ik de aarde aan? Beide pompen die ik heb (Ibo/Grundfos) hebben geen aarde.
Een extra kabel voor een driewegklep leg ik ook alvast, ik heb deze uit de TS. Ik zag wel dat 1,5mm wel ruim overbemeten is, de driewegklep lijkt 0,75mm te zijn.
Sanitair warm water zal door middel van een water/water warmtepomp worden gemaakt (auer Edel eau). Deze "misbruik" ik door deze op het buffervat aan te sluiten. In de zomer kan het afgekoelde retourwater hiervan, dan ook worden gebruikt door de fancoils.
heimeier eclipse is hierin één van de grootste leverancier met tig verschillende aansluit varianten 👍Crazy- schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:04:
[...]
Nee, VVW heeft eigen pomp - anders had ik inderdaad een groter probleem gehad![]()
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Vetgedrukt: wat bedoel je hiermee? heb je al uitgerekend welk wp vermogen je nodig moet hebben om het in je huis warm te houden? en hoe groot is je afgifte van je vv en radiatoren? (in kilowatt)Murkmans schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:18:
Hier ook weer een Panasonic 5j geleverd.
Paar vragen:
Als ik hem nu aansluit, dan moet ik ongeveer 30liter koud water toevoegen (verdeler voor 60liter vloerverwarming kan ik sluiten). De gemiddelde temperatuur na het vullen zal zo'n 22 graden zijn. Kan de Panasonic dat aan of zal dat een week lang ijspegelen zijn, of zal deze bij wijze van spreken een week lang of backup heater moeten opwarmen? Totale systeem zal zo'n 100liter zijn.
De warmtepomp wordt in een 2-zone systeem met open verdeler (12liter dus geen buffer) aangesloten:
zone beneden vloerverwarming.
zone boven ventilatieconvectoren.
( Leidingen van warmtepomp naar buffervat zijn 32mm, naar bovenverdieping 26mm, naar ventilatieconvectoren 20mm, allen geïsoleerd)
Hiervoor zijn 2 pompen nodig + 3 temperatuursensoren. In de handleiding zie ik dat de pompen 3x1,5mm nodig hebben, waar sluit ik de aarde aan? Beide pompen die ik heb (Ibo/Grundfos) hebben geen aarde.
Een extra kabel voor een driewegklep leg ik ook alvast, ik heb deze uit de TS. Ik zag wel dat 1,5mm wel ruim overbemeten is, de driewegklep lijkt 0,75mm te zijn.
Sanitair warm water zal door middel van een water/water warmtepomp worden gemaakt (auer Edel eau). Deze "misbruik" ik door deze op het buffervat aan te sluiten. In de zomer kan het afgekoelde retourwater hiervan, dan ook worden gebruikt door de fancoils.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Standaard staat die op handmatig, alleen wanneer wordt die dan uitgevoerd ?
Als ik het boekje moet geloven is de automaat een beter stand. Klopt mij bevinding ?
Welke aansluiting heb je op de Jaga's zitten?Crazy- schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:04:
[...]
Als het er zo een is, dan zit daar al een regeling in namelijk.
Dopje in het midden verwijderen (in het verlengde van de uitgang zeg maar) en dan vind je een inbus om de flow in te stellen.
https://images.app.goo.gl/NT4cQMpo12aiKZa37
warm.
Het verbruik zou wat beter kunnen vadaar al verschillende maatregelen genomen en getest en uitgevoerd om eea te verbeteren en met succes.
Ook heb ik een test uitgevoerd om de ontdooi cyclus te verbeteren zoals hier onder beschreven.
Het idee is om zoveel mogelijk buffer warmte te gebruiken voor deze cyclus.
Situatie:
Vloerverwarming met verdeler 5 groepen 45 m2
Aanvoer rechtstreeks hierop aangesloten 32 mm.
Tstuk voor de verdeler naar woonkamer en verdieping met 22mm leiding met daar op aangesloten 2stuks jaga samen 4 meter en radiatoren type 22, 4 stuks.
De jaga's zij hydro ong afgesteld de radiatoren staan dicht.
De test houd het volgende in:
In de vvw zit de buffer energie niet in de jaga's en de radiatoren.
Tijdens de cyclus (wanneer de water stroom omdraaid dit kan ik horen) de afsluiter bij het t stuk dicht draaien zodat de waterstroom alléén over de vvw loopt en weer openen wanneer deze weer omdraaid.
Ik zie nu in de grafiek dat de cyclus aanmerkelijk beter verloopt, korter en minder energieverbruik.
Dit wil ik realiseren door een terugslagklep in de 22mm leiding te plaatsen na het t stuk en zo de stroom alleen over de vvw te laten stromen
Hoe denken de deskundigen hier over is dit slim?
Draait de stroming om tijdens defrost?
Andere vraag hoe kan ik in dit forum antwoorde incl insluiten van het bericht krijg dit niet werkend.
MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..
De waterstroom draait niet om. De WP pomp gaat gewoon harder draaien.Buitenkamp schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:45:
De WP werkt nu 3 weken en we houden het prima
warm.
Het verbruik zou wat beter kunnen vadaar al verschillende maatregelen genomen en getest en uitgevoerd om eea te verbeteren en met succes.
Ook heb ik een test uitgevoerd om de ontdooi cyclus te verbeteren zoals hier onder beschreven.
Het idee is om zoveel mogelijk buffer warmte te gebruiken voor deze cyclus.
Situatie:
Vloerverwarming met verdeler 5 groepen 45 m2
Aanvoer rechtstreeks hierop aangesloten 32 mm.
Tstuk voor de verdeler naar woonkamer en verdieping met 22mm leiding met daar op aangesloten 2stuks jaga samen 4 meter en radiatoren type 22, 4 stuks.
De jaga's zij hydro ong afgesteld de radiatoren staan dicht.
De test houd het volgende in:
In de vvw zit de buffer energie niet in de jaga's en de radiatoren.
Tijdens de cyclus (wanneer de water stroom omdraaid dit kan ik horen) de afsluiter bij het t stuk dicht draaien zodat de waterstroom alléén over de vvw loopt en weer openen wanneer deze weer omdraaid.
Ik zie nu in de grafiek dat de cyclus aanmerkelijk beter verloopt, korter en minder energieverbruik.
Dit wil ik realiseren door een terugslagklep in de 22mm leiding te plaatsen na het t stuk en zo de stroom alleen over de vvw te laten stromen
Hoe denken de deskundigen hier over is dit slim?
Draait de stroming om tijdens defrost?
Andere vraag hoe kan ik in dit forum antwoorde incl insluiten van het bericht krijg dit niet werkend.
Ik meen me te herinneren dat er een defrost signaal beschikbaar is (?). Die zou je kunnen gebruiken om een elektrische klep te bedienen.
Dit topic is gesloten.