Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 107 ... 134 Laatste
Acties:
  • 776.969 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:33

martijn v o

Certified by Enphase.

ecn1985 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:45:
[...]

[Afbeelding]

Ik zie hier een vergelijkbaar iets, alleen als je kijkt naar de run voor de defrost heb ik een aanvoer van 10l/min en na de eerste defrost gaat deze naar 20/25 L/min en wordt dat de waarde waar deze naar terug zakt naar een defrost?
Om 20.15 gaat de doeltemperatuur omhoog met een of twee graden. Tegelijk zakt de aanvoertemperatuur na de defrost. Deze twee samen doet de unit besluiten hogere Hz te draaien en dus ook de pomp te verhogen. Kort daarna gaat de buitentemperatuur ook nog eens wat omlaag.

[ Voor 3% gewijzigd door martijn v o op 10-12-2022 11:05 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
flippy schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:43:
[...]

het gaat erom hoe de flow door de verdeler gaat. nu heb je waarschijnlijk nog steeds de half duims of 3/4e fittingen erop zitten met een voetventiel op de retour direct op je toevloerblok. dus warm water komt erin en gaat lina recta naar de retour er weer uit. wat er in elk geval door die kleine fittingen geperst kan worden. en de pomp ondertussen hobbelt met paar liter in de minuut rustig "wat" water aftapt van je toevoerblok om door je vloer te laten stromen ipv de WP die hardhandig al zijn liters rechtstreeks je vloer in ramt.

maak maar eens foto van je verdeler en de leidingen eromheen.

op welke watertemperatuur draai je nu eigenlijk?
heb je de pomp al op maximaal staan?
De watertemperatuur ligt nu op 35C (stooklijn) en de pomp staat op de middelste constante druk stand van de Alpha 2, zo'n 20L/min. Net als de pomp na het buffervat (Alpha 1). Plaatje verdeler: Ta is voor de aanvoer, en Tr is voor de retourleiding. cc @MikeyMan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HID06iPeO4BAZu6L5KlSCG5PTFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rlgyt8Z2szmea4Bo96tKFuRC.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Tiesert pomp ertussenuit en afdoppen die handel :P

En eerlijk gezegd zijn die pers koppelingen ook wat zonde. Zou ik er persoonlijk ook tussen uit halen en vervangen door een stuk pijp.

[ Voor 56% gewijzigd door MikeyMan op 10-12-2022 11:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Tiesert schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:09:
[...]

De watertemperatuur ligt nu op 35C (stooklijn) en de pomp staat op de middelste constante druk stand van de Alpha 2, zo'n 20L/min. Net als de pomp na het buffervat (Alpha 1). Plaatje verdeler: Ta is voor de aanvoer, en Tr is voor de retourleiding. cc @MikeyMan

[Afbeelding]
de pomp moet er fysiek tussenuit. de Tr moet verplaatst worden naar de achterste balk.
net als de buffertank. die kan weg als je de verdeler om hebt gebouwd of vervangen.
in de tussentijd de pomp volluit. net als die pomp van de buffertank. als je de verder aan hebt gepakt kan je dus alle pompen en de buffertank op marktplaats zetten.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 00:15
rykers schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:51:
[...]

Ter vergelijk (ik wel een 9kW natuurlijk ipv 12 kW, in een behoorlijk na geïsoleerd huis uit 1924)

36,0 kWh verbruik volgens de Homewizard, volgens de Pana-meter: 35kWh. Een klein verschil dus deze keer.
Opgewekt volgens de Kamstrup: 128,2 kWh. COP 3,56

16 defrosts
Ter vergelijk (ook @Tiesert ), gisteren hier 48 kWh erin, 148 kWh eruit (COP 3.1), gemeten via Kamstrup/Eastron, 32 defrosts, gemiddelde dagtemp -0.5C en 100% RLV. Gewone 9J.

Met deze omstandigheden lijkt er effectief niet meer uit te komen dan ~6kW, door het invriezen en de defrosts. Dat is op het randje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

flippy schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:20:
[...]

de Tr moet verplaatst worden naar de achterste balk.
Vanwaar tr naar achterste balk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
flippy schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:20:
[...]

de pomp moet er fysiek tussenuit. de Tr moet verplaatst worden naar de achterste balk.
net als de buffertank. die kan weg als je de verdeler om hebt gebouwd of vervangen.
in de tussentijd de pomp volluit. net als die pomp van de buffertank. als je de verder aan hebt gepakt kan je dus alle pompen en de buffertank op marktplaats zetten.
Dank je, is ook wel het plan maar begrijp dat de leidingen dan ook vervangen moeten worden. En dat zou dan buitenom moeten, want kan niet opnieuw door het beton (geen kruipruimte). Dus vandaar nog niet gedaan. Het B-vat is er ook voor de radiatoren boven en mogelijkheid van naregeling.
Welke verdeler (met debietmeters) zou jij aanraden?

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MikeyMan schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:42:
[...]

Vanwaar tr naar achterste balk?
omdat die nu recht naast de Ta zit en dus alle lekker warme waters net zo hard weer opzuigt terug de buffer in. niet bijster effectief. dan heb je effectief een gesloten verdeler gemaakt. al zal je bij deze ook wel de Ta op de achterste kunnen zetten. ligt eraan wat minder gevloek oplevert.

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 10-12-2022 11:52 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thorsd
Tiesert schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:45:
[...]

Het B-vat is er ook voor de radiatoren boven en mogelijkheid van naregeling.
Tenzij er grote externe factoren zijn, zal de flow over die radiatoren (met naregeling) redelijk constant zijn.

Door de lage watertemperatuur heeft het ook niet zoveel zin om met naregeling de ruimtetemperatuur veel te variëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ta 35 vast, paar radiatoren erop en backup heater geforceerd uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6F1-b62-5dtu06WHQ-QRdzs2uOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XhyfAfn4C7Yi27tVzaR43LxP.jpg?f=fotoalbum_large

let wel: dit is met een 5H.

en nee, kan niet lager dan 35 ivm pendelen (ja, een H kan ook pendelen :+ ). hoger heeft relatief weinig zin omdat de runs dan korter worden ivm de 20cm steenwol in de muren en 50mm dik triple glas...
(vloerverwarming is work in progress)

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 10-12-2022 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:13

ErikVers

e-Duurzaam

ecn1985 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:50:
De defrosts zitten nu elke 50 minuten achter elkaar.

Ik merk dat de temperatuur in een periode van defrost hoger wordt in huis en ik dus ook nu op shift -2 draai vanaf de ingestelde stooklijn.

De T aanvoer zit nu ook boven de T doel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat mij dan vooral opvalt is dat de pompsnelheid ruim het dubbele is, tov een periode zonder defrosts.

Hoe kan ik er voor zorgen dat ongeacht het aantal defrosts de T-binnen gelijk blijft en hiervoor niet ge shift hoeft te worden op de stooklijn, of zien meer mensen dit ontstaan?
Kan hiervoor ook een auto shift via IFTTT en panacloud laten uitvoeren maar vroeg me af of er qua instellingen nog wat aangepast kan worden?
Ik denk dat jij niet hoeft te shiften naar -2 omdat die hogere ta temp die jij ziet komt omdat Panasonic dat een goed idee vind: tijdje lagere ta ivm defrost dan was gevraagd dus we gaan dat ff inhalen om gemiddeld goed uit te komen. Mijn vermoeden is dat je beter je standaard stooklijn de ta high (did richting de -10 buiten) de ta 1 graad of wellicht twee kan instellen. Iets minder stijl dus.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

LinuZZ schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:04:
[...]

Als de foutmelding is: ik kan niet defrosten want er zit te weinig warmte in De woning nu er niemand thuis is en ik moet nu toch een defrost doen naar ik mag mijn element niet
Dan verwacht ik niet dat een simpele herstart dit oplost
Ik snap je reactie niet?

Bijvoorbeeld een h62 is ook een foutcode en vroeg me gewoon in het algemeen af of je dit op afstand kan resetten.

En welke code er dan in komt als we de bh nu uitschakelen.

Zie dat mensen er hier nu mee gaan testen dus dan lijkt het mij ook verstandig om ervaringen en eerdere gedane kennis hierover met elkaar te delen.

Wat gebeurd er bijvoorbeeld met een uitgeschakelde BH en een defrost tijdens SWW run?

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 10-12-2022 15:19 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:39
ErikVers schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:14:
[...]

Ik denk dat jij niet hoeft te shiften naar -2 omdat die hogere ta temp die jij ziet komt omdat Panasonic dat een goed idee vind: tijdje lagere ta ivm defrost dan was gevraagd dus we gaan dat ff inhalen om gemiddeld goed uit te komen. Mijn vermoeden is dat je beter je standaard stooklijn de ta high (did richting de -10 buiten) de ta 1 graad of wellicht twee kan instellen. Iets minder stijl dus.
Ga ik dat proberen, kijken of dat helpt.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ErikVers schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:17:
[...]

En welke code er dan in komt als we de bh nu uitschakelen.
H75 en de muziek stopt als de retour tw koud word. Al probeert hij het wel zonder. Pas als je voorbij de harde limieten gaat krijg je H75.

Of de stroom er echt afmoet ligt aan de spexifieke foutcode. De meeste kan je wel resetten via de wolk. De codes voor compressor en inverterfouten zijn doorgaans hard om te voorkomen dat de gebruiker de boel sloopt.

[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 10-12-2022 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
nog een andere vraag zie dat de backup heater wordt gebruikt voor de defrosts maar het gevraagde vermogen is wel minimaal, voegt dit veel toe?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPi6w8yMF5m9u6RruhAav7nRLG4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N4aUd0Ocz5CsjbyxJO4zjgdB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb in mijn meterkast een kWh meter van Homewizard geinstalleerd voor de groep waar de compressor op aangesloten is. Handig om het stroomverbruik te kunnen monitoren.

De backupheater heeft uiteraard ook een aparte groep, maar helaas heb ik geen plaats meer in mijn meterkast voor een aparte kWh meter.

Ik lees in de installatiehandleiding: maximaal uitgangsvermogen van de boosterverwarming is _< 3kW.
Is het toegestaan om op de groep die ik nu gebruik een stopcontact aan te sluiten waarop ik een energy socket van homewizard aansluit? Op de bekabel vanuit de WP waar de bh op zit monteer ik een stekker en die gaat in de energy socket.

Voordeel hiervan is dat ik alle spullen heb liggen en de meterkast niet om hoef te bouwen of uit te breiden.

Moet het wel toegestaan en veilig zijn uiteraard. Is dat het?

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ecn1985 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:31:
nog een andere vraag zie dat de backup heater wordt gebruikt voor de defrosts maar het gevraagde vermogen is wel minimaal, voegt dit veel toe?

[Afbeelding]
Ik denk niet dat je hier je backup heater ziet gezien de vermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

--Erik-- schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:55:
Ik heb in mijn meterkast een kWh meter van Homewizard geinstalleerd voor de groep waar de compressor op aangesloten is. Handig om het stroomverbruik te kunnen monitoren.

De backupheater heeft uiteraard ook een aparte groep, maar helaas heb ik geen plaats meer in mijn meterkast voor een aparte kWh meter.

Ik lees in de installatiehandleiding: maximaal uitgangsvermogen van de boosterverwarming is _< 3kW.
Is het toegestaan om op de groep die ik nu gebruik een stopcontact aan te sluiten waarop ik een energy socket van homewizard aansluit? Op de bekabel vanuit de WP waar de bh op zit monteer ik een stekker en die gaat in de energy socket.

Voordeel hiervan is dat ik alle spullen heb liggen en de meterkast niet om hoef te bouwen of uit te breiden.

Lekker nooit meer naar kijken joh 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ErikVers schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:57:
[...]

Lekker nooit meer naar kijken joh 😂
Die snap ik niet?

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ecn1985 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:31:

[Afbeelding]
dat is niet de backup heater, die kan maar 2 standen, aan of uit. en dat is 3kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

flippy schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:36:
[...]

dat is niet de backup heater, die kan maar 2 standen, aan of uit. en dat is 3kW.
Dat probeerde ik ook voorzichtig te zeggen je bent altijd zo heerlijk concreet flippy!
Weet jij toevallig ook hoeveel weken de DF mania gaat duren? Word een late kerst dit jaar 😋😂🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Wat je niet meet dat weet je ook niet. Voelt wat tegenstrijdig maar die bh is vrij contstant en weinig op aan te sturen en leverde mij vooral frustratie als je hem ziet in je meetwaarde. Maar voel je vrij uiteraard. Ik heb een kwh meter erop waarbij ik mqtt topic uit heb gezet 😋👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
uhm, dan gaat er iets niet goed, aangezien het een losse Kwh meter direct aangesloten op de WP?
De andere Kwh meter die ik heb meet het verbruik van de WP zelf en die lijkt wel te kloppen.

Foutief aangesloten?

[ Voor 38% gewijzigd door ecn1985 op 10-12-2022 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:35
Tiesert schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:22:
[...]

Het is een verdeler van medio jaren 90 waar de thermostaat tussen uit is gehaald. De pomp is er nog wel. Bijmengen gebeurt dan denk ik niet.
Ik denk dat die verdeler van jou een stuk pijp heeft dat onder de (oorspronkelijke) thermostaatkraan begint en doorloopt naar de pomp. Voor het mengen zitten er in dat stuk gaten waardoor afgekoeld water uit de retourbalk wordt meegenomen naar de pomp. Door een passend stuk kunststof of aluminium pijp er in te slaan, dicht je die gaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ErikVers schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:51:
[...]
Weet jij toevallig ook hoeveel weken de DF mania gaat duren? Word een late kerst dit jaar 😋😂🙈
dat moet je vragen aan erwin krol, niet aan mij. ik maak de weerberichten niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

--Erik-- schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:55:

Ja dat kan. De energiesocket kan max iets van ruim 3600W aan. Andere optie is een klein opbouw kastje waar je een kWh-dinrail meter in monteert, het voordeel hiervan is dat niemand de stekker eruit kan trekken.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
flippy schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:36:
[...]

Ik begrijp het niet helemaal: Ik heb 2 home wizard KWH meters.
1 op power supply 1
1 op power supply 2

Als ik nu het actuele verbruik zie icm de cloud data:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b496TBgn6e_QLTU6c_VmDe04jOM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/923IcmYo98Yo50awgD6vvCqo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJVM5o0h6RtSQC1jlU2UYy9Rcvc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aMpjUQg1eDzbRjQ9qgO9TQTx.png?f=fotoalbum_large

Dit lijkt me te kloppen.

Wat zijn de pieken die ik meet op de andere KwH meter?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPi6w8yMF5m9u6RruhAav7nRLG4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N4aUd0Ocz5CsjbyxJO4zjgdB.png?f=fotoalbum_large

Dit meet ik tijdens de defrosts? Ik dacht dat dit de backup heater was, maar dat kan dus niet. Wat is het dan wel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-yar6-ZEHQNGNryUamCTQt_iOVg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kR9NMVjQozgQqNYNQK4TBQ1f.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door ecn1985 op 10-12-2022 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ecn1985 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:47:
[...]

Ik begrijp het niet helemaal: Ik heb 2 home wizard KWH meters.
1 op power supply 1
1 op power supply 2

Als ik nu het actuele verbruik zie icm de cloud data:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit lijkt me te kloppen.

Wat zijn de pieken die ik meet op de andere KwH meter?

[Afbeelding]

Dit meet ik tijdens de defrosts? Ik dacht dat dit de backup heater was, maar dat kan dus niet. Wat is het dan wel?

[Afbeelding]
wat je meet kan ik zo niet zeggen. 400W verbruik op de 2e ingang is in elk geval niet iets van de WP zelf, op die aansluiting zit practisch gezien alleen de backup heater en een SWW heater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
flippy schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 18:00:
[...]

wat je meet kan ik zo niet zeggen. 400W verbruik op de 2e ingang is in elk geval niet iets van de WP zelf, op die aansluiting zit practisch gezien alleen de backup heater en een SWW heater.
Heb net even gekeken tijdens een defrost in de home wizard app, als ik kijk bij het actueel verbruik zie ik ruim 2600w tijdens een korte periode

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3vSTphJyFzd1AiLAGKgwLOE3Bk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EULaIhh4R2yNBd4UAwQJA4R2.png?f=fotoalbum_large

Als ik dit terug zie op de daggrafiek wordt dit weergegeven als 550w?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awCDSjPhLn9OgWa0uXvqLWxHjqo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4tQkEUB4zxTCZjVQiAARcLDi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ecn1985 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 18:11:
[...]

Heb net even gekeken tijdens een defrost in de home wizard app, als ik kijk bij het actueel verbruik zie ik ruim 2600w tijdens een korte periode

[Afbeelding]

[Afbeelding]
dat denk ik dat je het moet zoeken in die meters die je gebruikt, niet de WP.

wat je nog altijd kan proberen is zoals ik al eerder heb uitgelegd de heater uitschakelen en zien of je een dagje defrosten doorkomt zonder storing.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 10-12-2022 18:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:42
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Homewizzard geeft het gemiddelde weer per 5 minuten.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
Jojan265 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 18:14:
[...]

Homewizzard geeft het gemiddelde weer per 5 minuten.
Oké dan klopt het verbruik dus wel, bedankt voor de opheldering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xtr3me
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
@flippy bedankt voor de tip, ik heb de backup heater als test uitgezet vanmiddag en draai nu alle defrosts op het retour water. Dit werkt vooralsnog zonder enig probleem.

Ik heb tevens monitoring aangezet op de volgende parameters:
main hex outlet temperature
retour temperature
outdoor pipe temperature

Mocht 1 daarvan onder een verdachte waarde komen krijg ik direct een notificatie. Maar vooralsnog blijft de retour temperatuur ruim boven de 10 graden. (min op dit moment gemeten is 21.5)

Ik zal hem vannacht weer netjes aanzetten (voor mn eigen gemoedsrust) en morgen ochtend weer verder testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Komt er eigenlijk wel eens een firmware update beschikbaar voor de kabouter-aansturing in de Pana? Of is het gewoon versie 1.0.0 tot er weer een nieuwe generatie apparaten op de markt komt?

[ Voor 4% gewijzigd door Tiesert op 11-12-2022 00:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Tiesert schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 23:21:
Komt er eigenlijk wel eens een firmware update beschikbaar voor de kabouter-aansturing in de Pana? Of is het gewoon versie 1.0.0 tot er weer een nieuwe generatie apparaten op de markt komt?
Je behoud de totale levensduur de zelfde kabouters, dus maak maar goede vrienden met ze 😋

Moet zeggen dat er ook weinig grote verbeteringen zijn te maken; veel van onze punten die wij anders zien (ja ik heb er ook genoeg!!) hebben echt wel een goede reden dat het zo werkt als het nu werkt. Ff uitgezonderd de meetwaarden en COP weergave net als de inwendige thermostaat zonder dynamische shift dat kan eigenlijk niet zo in 2022, dus ben benieuwd hoe dat gaat in de volgende generatie. Spoiler voor K en L; Verwacht weinig anders rond de aansturing gezien de eerste walk around bij de importeur.

Aan ons om ze te begrijpen en daar waar je wilt op te anticiperen met bijvoorbeeld domotica. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:49
In het nieuwe model (K) is alles 'veel beter' ? dit zijn mijn wensen:
Nauwkeurige energie meting.
Thermostaat hysterese tot 0.1°
'Slimme' koppeling WAR met temperatuur verloop/ meting in de verwarmde zone(s).
Eenvoudig te implementeren monitoring software van de wp en verwarmings installatie via PC en of telefoon.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-09 00:57
Tiesert schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 23:21:
Het zou wel interessant zijn als er tweakers gaan komen die de daadwerkelijke firmware gaan reverse engineeren en bepaalde tweaks gaan toevoegen. Hoewel ik niet zeker weet heb of ik zin heb om met custom roms te gaan klooien op een toch wel essentieel apparaat in huis B)
Aan de andere kant natuurlijk wel leuk om zelf ontwikkelde kabouters te introduceren. Bij bijvoorbeeld de ip camera's van de Action zijn best leuke functies geactiveerd in de binaries die er standaard niet in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-09 11:40
Voor zover ik weet heeft mijn external heater nog nooit gedraaid (9kW J-series). Ik heb toen aan het begin gelijk de temperatuur waarop hij aan mag op iets van -10 graden gezet. Nooit last van gehad eigenlijk. Ik zit nu terug te kijken of hij uberhaubt aan is geweest. Heb de Heishamon sinds dit seizoen aan HA gekoppeld maar hij staat daar al 4 maanden op 'off'. Zal wel goed zijn dus of heeft die heater een voordeel?

Uiteraard wel veel defrosts dit weekend. Niet zo gek als hij letterlijk regen/waterdamp naar binnen staat te trekken. Duren maar iets van 2 minuten en merk er binnen weinig van. Maak me er dus niet echt zorgen over. Deze week wordt het ook echt onder 0 zo te zien. Dan zal de meeste waterdamp wel uit de lucht trekken ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
ErikVers schreef op zondag 11 december 2022 @ 08:27:
[...]

Je behoud de totale levensduur de zelfde kabouters, dus maak maar goede vrienden met ze 😋

Moet zeggen dat er ook weinig grote verbeteringen zijn te maken; veel van onze punten die wij anders zien (ja ik heb er ook genoeg!!) hebben echt wel een goede reden dat het zo werkt als het nu werkt. Ff uitgezonderd de meetwaarden en COP weergave net als de inwendige thermostaat zonder dynamische shift dat kan eigenlijk niet zo in 2022, dus ben benieuwd hoe dat gaat in de volgende generatie. Spoiler voor K en L; Verwacht weinig anders rond de aansturing gezien de eerste walk around bij de importeur.

Aan ons om ze te begrijpen en daar waar je wilt op te anticiperen met bijvoorbeeld domotica. 👍
Ook een simpel ding maar irritant is dat ik in het donker het licht moet aandoen om op de controller te kunnen bedienen. Er zit geen keypadverlichting in. Kleurendisplay mag je in 2022 toch ook verwachten. ForceDHW in de scheduler en betrouwbare verbruiksgegevens die uitleesbaar zijn via de panacloud. Een gedocumenteerde API, aansturen op min-max Hz is ook fijn. Logging (aan, uit en waarom), betere vertalingen en zo nog wel wat wensjes voor onder de kerstboom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ik denk dat er ergens een gemiddelde over een langere periode wordt gemeten of berekend.
bv 3000W gedurende 1 minuut wordt dan 500W uitgesmeerd over 6 minuten ofzoiets.

edit oh ik zie dat dat al was benoemd.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
sjimmie schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:44:
[...]

ik denk dat er ergens een gemiddelde over een langere periode wordt gemeten of berekend.
bv 3000W gedurende 1 minuut wordt dan 500W uitgesmeerd over 6 minuten ofzoiets.

edit oh ik zie dat dat al was benoemd.
Yes, was inderdaad al beantwoord, maar toch bedankt voor je antwoord, wordt gewaardeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-09 11:40
Tiesert schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:59:
[...]

Ook een simpel ding maar irritant is dat ik in het donker het licht moet aandoen om op de controller te kunnen kijken. Er zit ging verlichting in. Kleurendisplay mag je in 2022 toch ook verwachten. ForceDHW in de scheduler en betrouwbare verbruiksgegevens die uitleesbaar zijn via de panacloud. Een gedocumenteerde API, aansturen op min-max Hz is ook fijn. Logging (aan, uit en waarom), betere vertalingen en zo nog wel wat wensjes voor onder de kerstboom.
Ik zou hier ook gelijk juichend voor op de banken staan maar heb onlangs eens een lijstje gemaakt van de aansturingsmogelijkheden van andere merken en dan denk ik dat we nog in onze handen mogen wrijven met de huidige mogelijkheden. Neem voor de grap eens een kijkje in het LG therma topic en verbaas je ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:37
Niltag schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:08:
[...]

Ik zou hier ook gelijk juichend voor op de banken staan maar heb onlangs eens een lijstje gemaakt van de aansturingsmogelijkheden van andere merken en dan denk ik dat we nog in onze handen mogen wrijven met de huidige mogelijkheden. Neem voor de grap eens een kijkje in het LG therma topic en verbaas je ;).
Ik denk dat elk merk wel voor en nadelen heeft. Wat ik bij de LG wel fijn vond was dat je kon instellen op welke overshoot op Ta hij af sloeg. Die mis ik wel op de Pana. 2 graden is net wat krap. Meer variatie in rustige standen is bij de Pana weer erg fijn.

Belangrijkste voor mij is dat ik nu de dip niet heb bij de huidige buitentemperatuur. Maar dat ligt meer aan dat ik nu een Tcap heb. De enkelfase J heeft die ook net als de LG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:50
Tiesert schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:59:
[...]

Ook een simpel ding maar irritant is dat ik in het donker het licht moet aandoen om op de controller te kunnen kijken. Er zit ging verlichting in. Kleurendisplay mag je in 2022 toch ook verwachten.
Heb je het over de remote control.
Daar zit toch verlichting in.
Ik Druk vaak op de terugtoets dan gaat verlichting aan.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 17:50
redbullwaning schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:18:
[...]

Leuk hè, kan je uit of aan zetten. Wel overdag doen _/-\o_ @Tiesert

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aL6bXDLk96qkvtWz9tbSpAeTqD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hlthO1cIl0IJMoC3G9hExofH.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wereldreiziger2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21-09 06:16
Hopelijk wordt deze maand de warmtepomp geplaatst.
Lees al een tijd mee op het forum, maar kan vrij weinig vinden over tweakers met ervaring VV beneden en een warme bovenverdieping met Jaga's/radiatoren.
De vloerverwarmingsverdeler wordt hier vervangen door een gesloten zonder pomp, dus verwacht met een TA van 26-28 wel een heel eind te komen om het beneden lekker warm te houden, lukt nu ook na menging in de huidige verdeler.

Boven nu nog radiatoren, niet overbemeten T21, zijn twee jaar geleden geplaatst ivm lek raken van de 30 jaar oude convectoren die er hingen, had toen nog geen WP ambities...
Maar met een ta van 26 graden, doen Jaga's dan überhaupt iets? Uiteraard kan ik er fan's op plaatsen, maar heeft het zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-09 12:14
@wereldreiziger2
Ik ben dat ook van plan. Op de website van Jaga kan je zien wat je convectoren doen bij welke aanvoer en wel/niet boosters.
Daarnaast denk ik dat het een kwestie van waterzijdig inregelen wordt, het is nu ook al met de ketel regelmatig uit balans.
Ik ben natuurlijk ook benieuwd naar andere ervaringen.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
[...]

Dank je, en ook @t.oswald _/-\o_ Nu alleen nog in het donker de terugtoets controller vinden |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Tiesert schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:26:
[...]

Dank je, en ook @t.oswald _/-\o_ Nu alleen nog in het donker de terugtoets vinden |:(
Ieder knopje zal werken….

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
wereldreiziger2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:38:
Hopelijk wordt deze maand de warmtepomp geplaatst.
Lees al een tijd mee op het forum, maar kan vrij weinig vinden over tweakers met ervaring VV beneden en een warme bovenverdieping met Jaga's/radiatoren.
De vloerverwarmingsverdeler wordt hier vervangen door een gesloten zonder pomp, dus verwacht met een TA van 26-28 wel een heel eind te komen om het beneden lekker warm te houden, lukt nu ook na menging in de huidige verdeler.

Boven nu nog radiatoren, niet overbemeten T21, zijn twee jaar geleden geplaatst ivm lek raken van de 30 jaar oude convectoren die er hingen, had toen nog geen WP ambities...
Maar met een ta van 26 graden, doen Jaga's dan überhaupt iets? Uiteraard kan ik er fan's op plaatsen, maar heeft het zin?
Ik heb een 2-zone systeem met vloerverwarming beneden en jaga's boven volgens het "Simple 2 zone (Floor heating + Radiator)" schema uit de voorbeelden in de manuals. Met een 3-punts mengklep en pomp op de vv verdeler, aangestuurd middels de uitbreidingsprint in de pana. Bij de huidige 0° buiten is de aanvoertemperatuur 35° voor de jaga's en 26° voor de vv.

Twee jaar geleden begon ik met de bestaande type 21s radiatoren van 40 x 120cm en de bestaande mengverdeler met pomp en thermostaatkraan. Toen bleek ik bij deze temperaturen een Ta van 42° nodig te hebben. Afhankelijk van de buitentemperatuur moest ik regelmatig de thermostaatkraan op de verdeler verzetten.

Met de nieuwe jaga's type 16 van 50 x 180cm en de 2-zone regeling met war beneden en thermostaat boven draait het vlekkeloos. Daarbij blijkt ook dat de jaga's bij vv temperatuur vrijwel niks doen. Als de thermostaat boven ingrijpt, zakt de Ta van de pana naar vv-temperatuur en draait de mengklep zo dat er niet meer gemengd wordt. Dan staan de jaga's parallel aan de vv.

Weliswaar heb ik uit voorzorg twin convectoren geïnstalleerd, maar ik heb er nog geen ventilatoren in gezet. Ik weet niet of ze dan wel iets gaan doen onder de 30°. Jaga specificeert ze met ventilator alleen bij 35°. Uit de specs kan ik opmaken dat twins eigenlijk alleen zin hebben met ventilatoren. Dan dragen ze bij aan een betere warmteoverdracht bij een geforceerde luchtstroom.

Er zijn hier onlangs wat tweakers actief geworden met vv beneden en radiatoren/convectoren boven, maar ik weet niet of ze die bovenkamers als slaap- of werkkamer gebruiken. Bij mij is het beneden en boven tussen de 19 en 20°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zegel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:01
flippy schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:45:
[...]

je kan hem uitschakelen in het niet-zo-super-secret-menu en zien of die het red zonder.
Sorry, maar kon het mbv de zoekfunctie niet vinden: Voor mij blijft het daarom vooralsnog een super secret menu.

Hoe kom ik in dit menu om de externe heater uit te zetten? ( 5J met CZ-TAW1)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

zegel schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:55:
[...]

Sorry, maar kon het mbv de zoekfunctie niet vinden: Voor mij blijft het daarom vooralsnog een super secret menu.

GELIJKTIJDIG 10 seconden ingedrukt houden:

hamburger + pijl omlaag + pijl naar links

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
zegel schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:55:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJSKWdrHbPrTxBULPaYOPRtx1TI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUZtyFOEAO6dXHs2YaPdQUpG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zegel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:01
Dank heren, weer een geheim ontrafeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
Ik ben de laatste hand aan het leggen op de grote bestelling leidingwerk en koppelingen bij Heima24. Ik zit nog een beetje te puzzelen waar ik het systeem wil kunnen vullen. Het monoblock komt buiten op de begane grond. Eigenlijk gaan de leidingen vrijwel direct naar zolder om daar vervolgens via verschillende routes weer naar beneden gaan (vloerverwarming verdeler). De ketel hangt nu op zolder, dus daar zou ik het systeem het liefst willen kunnen vullen.

Ik zat aan dit ding te denken icm een aftapkraan: https://www.heima24.de/in...-3-bar-und-manometer.html nu zit ik naar die overstort te kijken van 3 bar. Maar het is ook een beetje overkill eigenlijk, als ik de handleiding goed moet geloven zit er ook een overdruk ventiel in de warmtepomp zelf.

Mijn vraag: hoe hebben jullie de vulpunten ingericht? en hebben jullie er dan ook een manometer bij? Ik zit nog een beetje in dubio hoe ik dit allemaal mooi maar ook functioneel kan aanleggen. Foto's zijn ook welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:05

Carboy54

Duurzaamheid coach

ranjo schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:16:
Ik ben de laatste hand aan het leggen op de grote bestelling leidingwerk en koppelingen bij Heima24. Ik zit nog een beetje te puzzelen waar ik het systeem wil kunnen vullen. Het monoblock komt buiten op de begane grond. Eigenlijk gaan de leidingen vrijwel direct naar zolder om daar vervolgens via verschillende routes weer naar beneden gaan (vloerverwarming verdeler). De ketel hangt nu op zolder, dus daar zou ik het systeem het liefst willen kunnen vullen.

Ik zat aan dit ding te denken icm een aftapkraan: https://www.heima24.de/in...-3-bar-und-manometer.html nu zit ik naar die overstort te kijken van 3 bar. Maar het is ook een beetje overkill eigenlijk, als ik de handleiding goed moet geloven zit er ook een overdruk ventiel in de warmtepomp zelf.

Mijn vraag: hoe hebben jullie de vulpunten ingericht? en hebben jullie er dan ook een manometer bij? Ik zit nog een beetje in dubio hoe ik dit allemaal mooi maar ook functioneel kan aanleggen. Foto's zijn ook welkom!
Monteren altijd een dergelijke ketelgroep. Makkelijk alles in een.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Ok, de T-cap kan z'n mouwen opstropen.
https://www.weer.nl/weerbericht
In de nacht naar dinsdag is het overwegend helder en staat er ook maar heel weinig wind. Daardoor koelt het razendsnel af. Het gaat matig tot lokaal streng vriezen met minima veelal tussen -6 en -10 graden. Regionaal kan (dichte) mist ontstaan.
Nog tips om te doen of te laten bij een Pana monoblock?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Carboy54 schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:25:
[...]

Monteren altijd een dergelijke ketelgroep. Makkelijk alles in een.
'alles' is dan manometer, ontluchter en...?

Mis momenteel nog een drukmeter, dus die moet ik nog ergens kwijt. Alleen nog een nette plek vinden.

@Tiesert als je de laatste paar dagen overleefd hebt zal het met een paar graden kouder alleen maar makkelijker gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 11-12-2022 20:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peanutsonic
  • Laatst online: 22-12-2022
Tiesert schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:29:
In de nacht naar dinsdag is het overwegend helder en staat er ook maar heel weinig wind. Daardoor koelt het razendsnel af. Het gaat matig tot lokaal streng vriezen met minima veelal tussen -6 en -10 graden. Regionaal kan (dichte) mist ontstaan.
Ik zet de mijne binnen. :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
MikeyMan schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:29:
[...]

Mis momenteel nog een drukmeter, dus die moet ik nog ergens kwijt. Alleen nog een nette plek vinden.
De ketelgroep zoals ik ze vind heeft een Manometer, Ontluchter en Overdrukventiel. Die overdrukventiel zal bij een mogelijke overdruk in het systeem het water lozen naar de afvoer. (hoewel een panasonic die als het goed is dus zelf ook heeft) Het enige wat ik er dan "los" bij moet doen is vulkraan. Ik denk dat ik de vulkraan met deze vastmaak: https://www.heima24.de/ro...0-x-20-mm-12-zoll-ig.html en dan naar boven toe de ketelgroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtwaker055
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04-12-2023
FransvWoerkom schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:53:
[...]

Ik heb een 2-zone systeem met vloerverwarming beneden en jaga's boven volgens het "Simple 2 zone (Floor heating + Radiator)" schema uit de voorbeelden in de manuals. Met een 3-punts mengklep en pomp op de vv verdeler, aangestuurd middels de uitbreidingsprint in de pana. Bij de huidige 0° buiten is de aanvoertemperatuur 35° voor de jaga's en 26° voor de vv.

Twee jaar geleden begon ik met de bestaande type 21s radiatoren van 40 x 120cm en de bestaande mengverdeler met pomp en thermostaatkraan. Toen bleek ik bij deze temperaturen een Ta van 42° nodig te hebben. Afhankelijk van de buitentemperatuur moest ik regelmatig de thermostaatkraan op de verdeler verzetten.

Met de nieuwe jaga's type 16 van 50 x 180cm en de 2-zone regeling met war beneden en thermostaat boven draait het vlekkeloos. Daarbij blijkt ook dat de jaga's bij vv temperatuur vrijwel niks doen. Als de thermostaat boven ingrijpt, zakt de Ta van de pana naar vv-temperatuur en draait de mengklep zo dat er niet meer gemengd wordt. Dan staan de jaga's parallel aan de vv.

Weliswaar heb ik uit voorzorg twin convectoren geïnstalleerd, maar ik heb er nog geen ventilatoren in gezet. Ik weet niet of ze dan wel iets gaan doen onder de 30°. Jaga specificeert ze met ventilator alleen bij 35°. Uit de specs kan ik opmaken dat twins eigenlijk alleen zin hebben met ventilatoren. Dan dragen ze bij aan een betere warmteoverdracht bij een geforceerde luchtstroom.

Er zijn hier onlangs wat tweakers actief geworden met vv beneden en radiatoren/convectoren boven, maar ik weet niet of ze die bovenkamers als slaap- of werkkamer gebruiken. Bij mij is het beneden en boven tussen de 19 en 20°.
Op de site van jaga (JAGA TOOLS) kun je een excel bestand vinden. Dan kun je de afgifte berekenen op basis van Ta en Tr en eventueel met of zonder ventilatoren. Selecteer voor de ventilatoren in de kolom 'model' Strada Hybrid. Bovenaan bij HEATING kun je ook nog selecteren of je de ventilatoren op minimaal, standaard of maximaal laat lopen. Je ziet dan ook de benodigde flow.

https://www.jaga.nl/media...iemodel-jaga-2022-09.xlsx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:35
Aanvoer temperatuur op 60 graden zetten en sloffen aandoen binnen 7(8)7

Gekkigheid: ik zou niks doen behalve een nachtverlaging uitzetten. Het klinkt stom maar ik zit echt te genieten van die koude dagen om te zien of "mijn" systeem het allemaal trekt :P tot nu toe speel ik nog met een -5C nachtverlaging van 20:00 tot 5:30 sochtens, en dan laat ik de WP er vol in klappen met +- 28-30C watertemperatuur. Tegen de tijd dat we uit bed komen is de vloer heerlijk warm maar de lucht nog koud (21C :+ 8)7 ). En langzaam over de dag warmt de boel lekker op, tegen 17:00 warmtepomp uit als we de houtkachel aanzetten, rinse en repeat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

niks, je hebt een tcap. die kan nu eindelijk eens laten zien waar die voor gemaakt is. zou wel ff de nachtverlaging uitzetten als je geen zin hebt in defrost-mania in de ochtend.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 11-12-2022 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:05

Carboy54

Duurzaamheid coach

MikeyMan schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:29:
[...]

Overdruk ventiel 3 bar dus de 2e 😆

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

flippy schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:48:
[...]

niks, je hebt een tcap. die kan nu eindelijk eens laten zien waar die voor gemaakt is. zou wel ff de nachtverlaging uitzetten als je geen zin hebt in defrost-mania in de ochtend.
Kan het nog vaker dan elke drie kwartier? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-09 18:13
flippy schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:57:
[...]

GELIJKTIJDIG 10 seconden ingedrukt houden:

hamburger + pijl omlaag + pijl naar links
Sorry is wat anders, al gezien.

[ Voor 20% gewijzigd door KaDoos op 11-12-2022 21:57 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:24
Net voor 't de komende dagen dan echt wat gaat vriezen vandaag m'n WH-MDC07J3E5 in gebruik genomen; blij :Y !!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNB_zTGEcqS-4VgSW5OG1OFv_F4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fK9wfVeKLB97PqHsB4PZFg7E.png?f=fotoalbum_large

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-09 11:05
Zijn hier nog tips voor om mijn Pana te tweaken?

Mijn situatie is: min of meer twee huizen (1 van 1904 en 1 van 1930 aan elkaar verbonden met halletjes). Eerste huis heeft nog oude radiatoren (te groot en te veel, omdat het huis behoorlijk is nageisoleerd afgelopen jaren) en voor de echt koude dagen mogelijkheid om bij te stoken met houtkachel. Achterste deel is vloerverwarming. Er is verder geen zone indeling oid.

Het betreft een T-Cap 9 3fase.
Ik werk met stooklijn, waarbij rond 0 ongeveer aanvoertemperatuur ongeveer wel aanvoertemperatuur van iets van 35 zou moeten hebben (ben nog wat aan het testen). Delta T is 5. Zoals je kunt zien haalt de Pana op dit moment niet de doeltemperatuur. Hoe kan dit? Heeft dit te maken met de afgifte?

Het is hierdoor in deel met radiatoren minder behaaglijk dan deel met vloerverwarming (logisch).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIyK5npKn8gmYqtaYaFRCtwwmyM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/T0E8UBHim56vPPDNogvx9Bw3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
blb4 schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:48:
Net voor 't de komende dagen dan echt wat gaat vriezen vandaag m'n WH-MDC07J3E5 in gebruik genomen; blij :Y !!
[Afbeelding]
Gefeliciteerd! *O* Nu alleen nog je handtekening/footer aanpassen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Lollercopter schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:45:
[...]

Aanvoer temperatuur op 60 graden zetten en sloffen aandoen binnen 7(8)7

Gekkigheid: ik zou niks doen behalve een nachtverlaging uitzetten. Het klinkt stom maar ik zit echt te genieten van die koude dagen om te zien of "mijn" systeem het allemaal trekt :P tot nu toe speel ik nog met een -5C nachtverlaging van 20:00 tot 5:30 sochtens, en dan laat ik de WP er vol in klappen met +- 28-30C watertemperatuur. Tegen de tijd dat we uit bed komen is de vloer heerlijk warm maar de lucht nog koud (21C :+ 8)7 ). En langzaam over de dag warmt de boel lekker op, tegen 17:00 warmtepomp uit als we de houtkachel aanzetten, rinse en repeat.
Dank, ook @MikeyMan en @flippy Goede tips over de nachtverlaging. Ik shift 's nachts -2C en dan 's morgens iets na 7, gooit ie hem 0, +1, of +2 omhoog afhankelijk van hoeveel het huis is afgekoeld. Zal na morgen de autoshift uitzetten. Hout- en pelletkachels kunnen ook nog aan, dus komt zeker goed.Wel benieuwd naar de kWh-consumptie komende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:59
flippy schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:43:
[...]

Nee, bij 10 klapt de unit in storing.

Met een retour van boven de 23 kan je het proberen.
Voor de zekerheid; hoe zeker ben je ervan dat dit zonder schade / gereduceerde levensduur kan? Basis van goed verstand of info/documentatie van de fabrikant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
[...]

cc @t.oswald Het is avond en ik zie wat ik bedoel. Het gaat me om keypad verlichting. Ik heb ook gewoon de backlight op de LCD aan staan, maar kan de toetsen alleen bedienen als ik het licht in de kamer aan doe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

lampy25 schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:24:
[...]

Voor de zekerheid; hoe zeker ben je ervan dat dit zonder schade / gereduceerde levensduur kan? Basis van goed verstand of info/documentatie van de fabrikant?
de unit gaat in storing juist ruim voor er schade op kan treden. de schade komt omdat de unit uitgaat en potentieel in kan vriezen. daarom is het handig om dit jusit met dit weer te testen.
heb je voldoende water in je systeem zitten zal het geen problemen opleveren. de heater is ZEER conservatief qua waneer die aansprint.

referentie: mijn 5H heeft 4 radiatoren eraan hangen op 35 graden vast en heb al 2+ jaar geen issues. inclusief die winter-des-doods 2 jaar geleden toen het over de -10 ging.

dit weer rond het vriespunt is het zwaarste.m dus red ie dit weer is kouder ook geen probleem.

als je echt bang bent voor invriezen van je unit wikkel je wat tracing om de leidingbuiten en leidingstel in de unit. of knikker je er glycol in of monteert van die speciale aflaters die je systeem leegdumpen als het water dreigt te bevriezen...

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 11-12-2022 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
Dagje vrij nemen om er eens lekker van te genieten :+ ? Wie weet moet je weer een paar jaar wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Droplollie schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:49:
Zijn hier nog tips voor om mijn Pana te tweaken?

Mijn situatie is: min of meer twee huizen (1 van 1904 en 1 van 1930 aan elkaar verbonden met halletjes). Eerste huis heeft nog oude radiatoren (te groot en te veel, omdat het huis behoorlijk is nageisoleerd afgelopen jaren) en voor de echt koude dagen mogelijkheid om bij te stoken met houtkachel. Achterste deel is vloerverwarming. Er is verder geen zone indeling oid.

Het betreft een T-Cap 9 3fase.
Ik werk met stooklijn, waarbij rond 0 ongeveer aanvoertemperatuur ongeveer wel aanvoertemperatuur van iets van 35 zou moeten hebben (ben nog wat aan het testen). Delta T is 5. Zoals je kunt zien haalt de Pana op dit moment niet de doeltemperatuur. Hoe kan dit? Heeft dit te maken met de afgifte?

Het is hierdoor in deel met radiatoren minder behaaglijk dan deel met vloerverwarming (logisch).

[Afbeelding]
Hij staat toch niet op stille modus? Ik mis de overshoot in frequentie na de defrosts. Zo te zien lijkt hij genoegen te nemen met een frequentie van 34Hz en een vermogen van 7kW. Op het laatst, na 19uur verlaagt hij het debiet om de deltaT op 5° te kunnen houden. Geef de kabouters eens de ruimte door dT op 10° te zetten. Zet de Ta eens wat hoger om te kijken wat hij doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-09 11:05
FransvWoerkom schreef op maandag 12 december 2022 @ 01:45:
[...]

Hij staat toch niet op stille modus? Ik mis de overshoot in frequentie na de defrosts. Zo te zien lijkt hij genoegen te nemen met een frequentie van 34Hz en een vermogen van 7kW. Op het laatst, na 19uur verlaagt hij het debiet om de deltaT op 5° te kunnen houden. Geef de kabouters eens de ruimte door dT op 10° te zetten. Zet de Ta eens wat hoger om te kijken wat hij doet.
Dank.

Hij staat inderdaad nog op stille modus. Zal eerst eens kijken wat er gebeurt als ik die uitschakel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-09 17:08
MikeyMan schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:36:
[...]

Kan het nog vaker dan elke drie kwartier? :P
Denk het niet, een defrost duurt ± 10 minuten en volgens condities gaat die pas na 35m een defrost doen. Daarom 45 minuten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:43
Met al deze defrosts en het gebruik van de backup heater vroeg ik mij af: is er een optie om hem te laten defrosted over mijn sww tank? Die heeft namelijk meer en warmer water dan mijn vloer. Of is dit niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
djoenez schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:01:
Met al deze defrosts en het gebruik van de backup heater vroeg ik mij af: is er een optie om hem te laten defrosted over mijn sww tank? Die heeft namelijk meer en warmer water dan mijn vloer. Of is dit niet mogelijk?
Geen probleem, zorg voor correcte aansluiting in het systeem en meldt die tank aan als een Buffervat.

[ Voor 5% gewijzigd door Peanutsonic op 12-12-2022 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
Even als check,

Verbruik zit nu op 1.5 kWh gemiddeld over de afgelopen 9 uur (13kWh). Voor mijn gevoel aan de hoge kan?
Draait nu ook op een hoge compressor frequentie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zC3tn-_HgU0XIjvePrNFFmhg_dI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zSn7zKNTWzKhq4gT0iSkeHXF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
ecn1985 schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:15:
Even als check,

Verbruik zit nu op 1.5 kWh gemiddeld over de afgelopen 9 uur (13kWh). Voor mijn gevoel aan de hoge kan?
Draait nu ook op een hoge compressor frequentie.

[Afbeelding]
Elke 45 min een defrost op backup heater (10 mins 3000w = 0.5 kWh) gaat het hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
padoempats schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:27:
[...]

Elke 45 min een defrost op backup heater (10 mins 3000w = 0.5 kWh) gaat het hard.
Hiermee zou ik kunnen proberen wat er gebeurd als ik deze uitschakel en dan te defrosten zonder BH. De temp zakt nu niet verder als 25gr dus dat zou moeten kunnen in theorie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
ecn1985 schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:34:
[...]

Hiermee zou ik kunnen proberen wat er gebeurd als ik deze uitschakel en dan te defrosten zonder BH. De temp zakt nu niet verder als 25gr dus dat zou moeten kunnen in theorie?
Bij mij werkt het prima, de retour zakt maar 0.4/0.5 graden op zn laagste punt tov situatie vlak voor de defrost. Zal aan je systeeminhoud liggen denk ik hoeveel temp je verliest. Defrosten gaat net zo rap, anderen hebben er ook voordeel van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:38
klump4u schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:45:
Hier ook al de hele dag aan het pruttelen, thermostaat 24/7 op 20gr.
Alleen radiatoren, jaren eerder moeten doen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gewone radiatoren of jaga / met ventilatoortjes?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:43
Peanutsonic schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:12:
[...]

Geen probleem, zorg voor correcte aansluiting in het systeem en meldt die tank aan als een Buffervat.
Check! Sww is nu via de driewegklep aangesloten. Is dat dan de correcte aansluiting? Hoe meld ik de tank aan als buffer vat (voor alleen bij defrosts?).

Bedankt voor je hulp!

@padoempats, hoe zet je precies de BH uit bij defrosts (maar niet bij sterelisatieruns?)

[ Voor 10% gewijzigd door djoenez op 12-12-2022 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
djoenez schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:47:
[...]

Check! Sww is nu via de driewegklep aangesloten. Is dat dan de correcte aansluiting? Hoe meld ik de tank aan als buffer vat (voor alleen bij defrosts?).

Bedankt voor je hulp!

@padoempats, hoe zet je precies de BH uit bij defrosts (maar niet bij sterelisatieruns?)
Denk dat dat niet gaat. De BH zet je uit in menu hamburger + links + beneden 5-10s+ in te drukken. Dan kom je in een menu waarbij je de backup heater kan disablen. Maar dan zal die bij een sterilisatierun niet aangaan, want is dan in zn geheel disabled. Misschien lukt een sterilisatierun wel gewoon zonder bh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtwaker055
Heb vanochtend de bh uitgezet, vind het resultaat toch wel merkwaardig. Kan iemand mij uitleggen waardoor het hele gedrag van de compressor nu gespiegeld lijkt te zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGGZb3_JzvK_mwMp6EQaE_wZc9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bGhtKp4R8upL93C3seERpRRc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Zaterdagmiddag de BH uitgezet in het menu en tot nu toe geen problemen gezien met de defrosts.
Sterilisatie draai ik (momenteel) niet, dus ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Nachtwaker055 schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:39:
[...]
Op de site van jaga (JAGA TOOLS) kun je een excel bestand vinden. Dan kun je de afgifte berekenen op basis van Ta en Tr en eventueel met of zonder ventilatoren. Selecteer voor de ventilatoren in de kolom 'model' Strada Hybrid. Bovenaan bij HEATING kun je ook nog selecteren of je de ventilatoren op minimaal, standaard of maximaal laat lopen. Je ziet dan ook de benodigde flow.

https://www.jaga.nl/media...iemodel-jaga-2022-09.xlsx
Bedankt! Deze had ik nog niet gevonden; meteen even geprobeerd. Ik denk dat ik haast ga maken met die ventilatoren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nachtwaker055 schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:18:
Heb vanochtend de bh uitgezet, vind het resultaat toch wel merkwaardig. Kan iemand mij uitleggen waardoor het hele gedrag van de compressor nu gespiegeld lijkt te zijn?

[Afbeelding]
Hoe bedoel je gespiegeld?

Hij zet de compressor even uit om de klep om te kunnen zetten alvorens een defrost begint.

Waarom ie dat eerder niet deed is vraag 2.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 12-12-2022 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
djoenez schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:47:
[...]

Bedankt voor je hulp!

Ho ho, wacht even.
Een vat aanmelden als .... en daarna als iets anders is wat omslachtig en moeilijk stuurbaar.
Het systeem moet de optie hebben om een B-vat aan te melden op de één of andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtwaker055
MikeyMan schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:26:
[...]

Hij zet de compressor even uit om de klep om te kunnen zetten alvorens een defrost begint.

Ik bedoel dat dat de lijn nu bijna omgedraaid is. De oude pieken zijn de dalen geworden, oftewel de compressor moet nu aan de bak.

[ Voor 10% gewijzigd door Nachtwaker055 op 12-12-2022 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtwaker055
[quote]MikeyMan schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:26:
[...]

Misschien omdat het een J-versie is?

[ Voor 25% gewijzigd door Nachtwaker055 op 12-12-2022 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nachtwaker055 schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:35:
[quote]MikeyMan schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:26:
[...]

Misschien omdat het een J-versie is?
Ja, die heb ik ook. Dat de compressor naar 0 gaat zie ik hier ook.

Alleen is de standaard frequentie nu wel fors inderdaad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nachtwaker055
MikeyMan schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:36:
[...]

Ja, die heb ik ook. Dat de compressor naar 0 gaat zie ik hier ook.

Alleen is de standaard frequentie nu wel fors inderdaad.
Oorzaak gevonden! Bij de uitschakeling van de BH wordt je stooklijn gereset. Stond dus te stampen richting de 55 graden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nachtwaker055
FransvWoerkom schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:25:
[...]

Bedankt! Deze had ik nog niet gevonden; meteen even geprobeerd. Ik denk dat ik haast ga maken met die ventilatoren :)
Is misschien ook wel een tooltje om op te nemen in de beginpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-09 18:13
Vanochtend de BH uitgezet. Toen ik weer thuis kwam zag ik dat hij als een gek stond te draaien, bleek de stooklijn verandert.
Hij vroeg nu 51°, dat had ik dus niet ingesteld. Ik ben wel even ook in het andere geheime menu geweest, kan ik per ongeluk iets foutiefs gedaan hebben of gereset? Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrolfr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-09 14:54
padoempats schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:03:
[...]
Misschien lukt een sterilisatierun wel gewoon zonder bh :)
Heet dat in de terminologie van de pomp 'tankverwarming' en geen 'back-up heater'? Zijn twee dingen die ik hier aan en uit kan zetten - of is de tank verwarming dan weer afhankelijk van de back up heater....heb het zo even niet meer scherp.

Verder wel heel nieuwsgierig hoe de defrosts nu gaan. Ik durf het met Ta van 25 nog niet aan. Reset van de stooklijn (en verdwijnen timer instellingen!) was ik al eerder tegenaan gelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:47
KaDoos schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:23:
Hij vroeg nu 51°, dat had ik dus niet ingesteld. Ik ben wel even ook in het andere geheime menu geweest, kan ik per ongeluk iets foutiefs gedaan hebben of gereset? Iemand een idee?
Je instellingen worden wanneer je dat soort dingen wijzigt gereset.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
CurlyMo schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:02:
[...]

Je instellingen worden wanneer je dat soort dingen wijzigt gereset.
ja dat was wel even schrikken, vooral omdat mijn heishamon daardoor ook helemaal de kluts kwijt was.

Pagina: 1 ... 107 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.