wereldreiziger2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:38:
Hopelijk wordt deze maand de warmtepomp geplaatst.
Lees al een tijd mee op het forum, maar kan vrij weinig vinden over tweakers met ervaring VV beneden en een warme bovenverdieping met Jaga's/radiatoren.
De vloerverwarmingsverdeler wordt hier vervangen door een gesloten zonder pomp, dus verwacht met een TA van 26-28 wel een heel eind te komen om het beneden lekker warm te houden, lukt nu ook na menging in de huidige verdeler.
Boven nu nog radiatoren, niet overbemeten T21, zijn twee jaar geleden geplaatst ivm lek raken van de 30 jaar oude convectoren die er hingen, had toen nog geen WP ambities...
Maar met een ta van 26 graden, doen Jaga's dan überhaupt iets? Uiteraard kan ik er fan's op plaatsen, maar heeft het zin?
Ik heb een 2-zone systeem met vloerverwarming beneden en jaga's boven volgens het "Simple 2 zone (Floor heating + Radiator)" schema uit de voorbeelden in de manuals. Met een 3-punts mengklep en pomp op de vv verdeler, aangestuurd middels de uitbreidingsprint in de pana. Bij de huidige 0° buiten is de aanvoertemperatuur 35° voor de jaga's en 26° voor de vv.
Twee jaar geleden begon ik met de bestaande type 21s radiatoren van 40 x 120cm en de bestaande mengverdeler met pomp en thermostaatkraan. Toen bleek ik bij deze temperaturen een Ta van 42° nodig te hebben. Afhankelijk van de buitentemperatuur moest ik regelmatig de thermostaatkraan op de verdeler verzetten.
Met de nieuwe jaga's type 16 van 50 x 180cm en de 2-zone regeling met war beneden en thermostaat boven draait het vlekkeloos. Daarbij blijkt ook dat de jaga's bij vv temperatuur vrijwel niks doen. Als de thermostaat boven ingrijpt, zakt de Ta van de pana naar vv-temperatuur en draait de mengklep zo dat er niet meer gemengd wordt. Dan staan de jaga's parallel aan de vv.
Weliswaar heb ik uit voorzorg twin convectoren geïnstalleerd, maar ik heb er nog geen ventilatoren in gezet. Ik weet niet of ze dan wel iets gaan doen onder de 30°. Jaga specificeert ze met ventilator alleen bij 35°. Uit de specs kan ik opmaken dat twins eigenlijk alleen zin hebben met ventilatoren. Dan dragen ze bij aan een betere warmteoverdracht bij een geforceerde luchtstroom.
Er zijn hier onlangs wat tweakers actief geworden met vv beneden en radiatoren/convectoren boven, maar ik weet niet of ze die bovenkamers als slaap- of werkkamer gebruiken. Bij mij is het beneden en boven tussen de 19 en 20°.