Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Dit is verbruik? Van Panasonic of externe meter? Zie alleen maar pieken, nergens een plateau?Possible schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:56:
[Afbeelding]
https://pvoutput.org/list.jsp?id=62384&sid=84897
12-14 KWh per dag met deze temps...
Auw... Gaat een lange dag / weekend worden
Dat is verbruik inderdaad. 1e plaatje is de BH en dit is PVoutput:MikeyMan schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:08:
[...]
Dit is verbruik? Van Panasonic of externe meter? Zie alleen maar pieken, nergens een plateau?
:fill(white):strip_exif()/f/image/5trNUjiAZZeL5Tnq4U3vYR1p.png?f=user_large)
gemeten met een externe KWH meter (home-wizzard)
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Is enkel met een tr19 dus afhankelijk van je systeem en keuzes.MikeyMan schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:49:
@ErikVers ik heb een tijdje op <26 gedraaid maar geen heater in actie gezien. Reageert een tcap anders?
Vandaag al zes defrosts hier. Wordt een lange dag.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Heb je überhaupt wel wat langere runs dan?Possible schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:25:
[...]
Dat is verbruik inderdaad. 1e plaatje is de BH en dit is PVoutput:
[Afbeelding]
gemeten met een externe KWH meter (home-wizzard)
Ah check, dat heb ik niet vaak. Zeg maar nietErikVers schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:27:
[...]
Is enkel met een tr19 dus afhankelijk van je systeem en keuzes.
[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 09-12-2022 08:32 ]
Ja hoor. Draai direct met een ta van 26. Staat met deze temps 24/7 aan.MikeyMan schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:32:
[...]
Heb je überhaupt wel wat langere runs dan?
Maar met de defrosts is het lastig
Tik hier net defrost #8 aan...MikeyMan schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:49:
@ErikVers ik heb een tijdje op <26 gedraaid maar geen heater in actie gezien. Reageert een tcap anders?
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
Ik weet niet of er al gereageerd is, maar hij rond naar boven af dus 31,087 wordt 32.ecn1985 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:58:
[...]
Dan zit ik er nu een graad boven. vreemde is dat ik nu elke 40 minuten een defrost te pakken heb?
Ik liep daar ook tegenaan bij een Ta van 25, maar (in stappen) verhogen naar een Ta van 30 loste het niet op. Uiteindelijk via de timerfunctie SWW runs ingepland met daarna een half uur uitschakelen. Dit voorjaar is de externe thermostaat in de woonkamer vervangen door de controller en sindsdien komt dat gedrag ook bij Ta van 25 niet voor. Het was een monteur van DHPS die langs kwam voor een ander euvel* - aannemer kwam er niet uit - bleek gelijk dit op te lossen.padoempats schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 06:47:
Elke keer nadat de DHW run klaar is, blijft die 'hangen' en gaat die niet verder met Room. Hij schakelt wel weer naar Room, maar de compressor blijft op 0, voor uren. Ik moet hem zelf een duwtje geven door de target temp even +1 en -1 te doen, dan gaat die verder met verwarmen van het huis. Na de DHW run blijft de pomp continu draaien, maar de compressor slaat niet aan.
*De externe thermostaat, ook van Panasonic zelf, RT Wired of zo, verzond in koelmodus een ander signaal dan werd aangeven - aan signaal werd verzonden bij uit, geen signaal verzonden bij aan. Volgens DHPS verklaarde dit gelijk een aantal andere meldingen over koelmodus, thermostaten bleken uit dezelfde batch te komen. Verder niet weer laten vervangen door een andere thermostaat omdat nu de warmtepomp ook weer naar verwarmen schakelt na een SWW run. We nemen de hoge hysterese voor lief.
temperaturen: T-a 38*C T-zone 1 35*C T-retour 36*C
T-retour is steeds 1*C hoger dan T-zone1 doordat B-vat (helemaal open) plm. 37*C is.
Df nu, T-buiten is -5*C , iedere 40 minuten; deze duren 2-3 minuten; de achterkant van de wisselaar is dan geheel wit/geel en nagenoeg dicht met ijsafzetting.
Kort voor de Df gaat de water temperatuur in de radiatoren een paar graden omhoog, daarna zakt de frequentie geleidelijk en bij plm. 32Hz wordt de Df ingezet. De Pana neemt klaarblijkelijk een aanloopje voor iedere Df.
Stook louter op WAR, de kamerthermostaat staat op 22,5*C zodat deze de WP nauwelijks of niet begrenst. De K-therm. is er niet zozeer om de K-temp. goed in de hand te houden doch meer om al te hoge temp te voorkomen en tegelijkertijd de WP zo ongestoord mogelijk zijn werk te laten doen. Met automatische processen helpt het niet bijster om voortdurend aan de knoppen te draaien, frustreert in principe de in de WP voorgebakken en meest voordelige route.
Zolang niet geweten wordt welke ijkpunten door de Pana intern worden gehanteerd zijn manuele handelingen door de gebruiker weinig anders dan schoten "vanuit de heup".
Er is geen externe thermostaat op aangesloten. De controller hangt in de woonkamer, maar gebruikt ook zijn eigen thermostaat niet. Draai op 'direct' modus met vaste aanvoertemp. Ik stuur aan met Heishamon die obv zigbee tempsensoren in het huis de WP aan/uit zet.Hrolfr schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:32:
[...]
Ik liep daar ook tegenaan bij een Ta van 25, maar (in stappen) verhogen naar een Ta van 30 loste het niet op. Uiteindelijk via de timerfunctie SWW runs ingepland met daarna een half uur uitschakelen. Dit voorjaar is de externe thermostaat in de woonkamer vervangen door de controller en sindsdien komt dat gedrag ook bij Ta van 25 niet voor. Het was een monteur van DHPS die langs kwam voor een ander euvel* - aannemer kwam er niet uit - bleek gelijk dit op te lossen.
*De externe thermostaat, ook van Panasonic zelf, RT Wired of zo, verzond in koelmodus een ander signaal dan werd aangeven - aan signaal werd verzonden bij uit, geen signaal verzonden bij aan. Volgens DHPS verklaarde dit gelijk een aantal andere meldingen over koelmodus, thermostaten bleken uit dezelfde batch te komen. Verder niet weer laten vervangen door een andere thermostaat omdat nu de warmtepomp ook weer naar verwarmen schakelt na een SWW run. We nemen de hoge hysterese voor lief.
[ Voor 4% gewijzigd door padoempats op 09-12-2022 10:09 ]
[ Voor 19% gewijzigd door Hrolfr op 09-12-2022 10:36 ]
Maar wat mij nu opvalt, is dat door de defrosts het vermogen wel erg inzakt (mono 9J):
Vannacht tussen 3 en 7 heeft hij op max vermogen gedraaid (? geen QM, WAR Ta wordt niet meer gehaald). In die 4 uur is er 25 kWh warmte opgewekt, en 8.6 kWh electrisch gebruikt. Snel rekensommetje geeft dat er gemiddeld effectief maar 6.25 kW wordt opgewekt (COP 2.9). Voor de defrosts wordt de backup heater niet gebruikt.
Zien jullie dit inzakken ook? En als het kouder wordt, wordt dit defrost-effect dan groter of kleiner?
/f/image/aRJX7I0xlIwOhK9BydUBX0sH.png?f=fotoalbum_large)
Mijn gegevens komen uit Kamstrup/Eastron, de hoop dat het werkelijk wat beter is heb ik nietMikeyMan schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:06:
@Thorsd Och... Mijn 9J T-Cap denkt dat ie 13kWh warmte produceert... Hoe betrouwbaar die data is, is vraag twee.

Heb helaas ook veel defrost (7KW bi-block)Thorsd schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:51:
Zien jullie dit ook? En als het kouder wordt, wordt dit defrost-effect dan groter of kleiner? [Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uJ0IsEQLYZkfSETA8AhPySPV.jpg?f=user_large)
Draait in quite mode 2 met de hoop de defrost een beetje te beperken, maar of het echt helpt...
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
En als de buitentemperatuur wat verder zakt, zakt ook de hoeveelheid vocht in de lucht en zal de boel minder snel dichtvriezen.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Altijd lachen in deze topics, zodra het rond de 0 graden is, zeker bij mist, loopt het vol met defrostssjimmie schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:17:
Volgens mij was een poos geleden de conclusie dat met Quiet Mode het aantal defrosts iets toeneemt. Technisch was er iets waardoor hij dan eerder bevriest.
En als de buitentemperatuur wat verder zakt, zakt ook de hoeveelheid vocht in de lucht en zal de boel minder snel dichtvriezen.
We kunnen beter strenge winters hebben, dan valt er tenminste wat te tweaken...alhoewel..dan krijg je weer topics met 'help de sneeuw blokkeert de fan' of 'er ligt een ijsplaat van 10cm onder mijn buitenunit'
[ Voor 10% gewijzigd door Wolly op 09-12-2022 12:31 ]
Die blijft prima rond de 20,5 graden. Ta van 25 blijft ook hoog genoeg om hut warm te houden.padoempats schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:32:
[...]
Mooi, maar belangrijker, wat is de temperatuur in de woonkamerHoe stabiel blijft die over de afgelopen week?
Ik draai ook op 20Hz, 12L/min, 500w continu, Maar sinds 16:00 is de buitentemp aan het dalen naar 0 graden en 3 defrosts gehad sindsdien. Jullie ook bij 20Hz draaien?
Heb vanochtend eerste defrost gehad in deze lange continue run van al meer dan 48 uur
:strip_exif()/f/image/pQY58q9S72bG2dcuvqxORMWi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rkhTvK2pNQTF2PrAPoFYjlWw.jpg?f=fotoalbum_large)
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
/f/image/NyhKbx3ulBmLDdND4iGbcU7K.png?f=fotoalbum_large)
In een periode met defrosts zit de aanvoer temperatuur bijna continu 1 graad boven de doel temperatuur. Dit zorgt er ook voor dat de temp binnen net wat aan de hoge kant is tijdens defrosts.
Zie onderstaand de run zonder: hier zit de aanvoer temp er mooi strak onder.
/f/image/o0d2Q4y25SsMWbLb3Ge79RfW.png?f=fotoalbum_large)
Zie ook dat de pompsnelheid een stuk hoger ligt tijdens een periode waarin meer defrosts plaats vinden.
Is dit wat meer mensen zien? Vraag me nu af of dit 'normaal' is ?
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3
Sorry, geen antwoord maar wel een vraag. Wat zijn de voorwaarden om zulke strakke lijnen te krijgen? Zelfs de Tb is een strakke lijn.ecn1985 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:10:
Hier ook een aantal defrosts gehad vandaag. Heb wel een vraag:
[Afbeelding]
In een periode met defrosts zit de aanvoer temperatuur bijna continu 1 graad boven de doel temperatuur. Dit zorgt er ook voor dat de temp binnen net wat aan de hoge kant is tijdens defrosts.
[Afbeelding]
Zie ook dat de pompsnelheid een stuk hoger ligt tijdens een periode waarin meer defrosts plaats vinden.
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
Zolang de temperatuur buiten de 2/3 gr blijft en er geen defrosts zijn heb ik continue runs. De grafiek zelf komt uit de statistieken in de panacloud en niet de data log.Tiesert schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:39:
[...]
Sorry, geen antwoord maar wel een vraag. Wat zijn de voorwaarden om zulke strakke lijnen te krijgen? Zelfs de Tb is een strakke lijn.
Einde van het jaar ga ik hem hangen, even een buitenunit van de airco verplaatsen zodat hij beter past. Ik heb deze beugel gevonden, inclusief rubber dempers voor de muur + unit en met een 1 meter rail: https://www.mijnklimaatsh...-met-montage-rail-1m.html
Het lijkt erop dat dit allemaal goed gaat passen, dan zou dit een goede beugel kunnen zijn voor de prijs. Vooral zodat ik mijn huidige gaten in de muur van de airco kan gebruiken…
Keep you all posted!
[ Voor 27% gewijzigd door BrcBas op 09-12-2022 18:59 ]
Die Tb van jou had toch een probleempje met mengen van aanvoer en retour lucht? Als je dat hebt opgelost krijg je bij de huidige weersomstandigheden ook een strakke Tb lijn. Verder zal je met de T-cap wellicht nog even moeten wachten op een echte Elfstedentocht. En uiteraard heeft die foute Tb meting ook effect op de werking. De T-cap roept af en toe nu de rayon hoofden al bijeen. Die schoorsteen probleem mensen hadden wat aan een externe Tb sensor. Panasonic levert dat ding voor een paar tientjes. Lost het mengen niet op, maar helpt wel als symptoombestrijding. Overigens is dit van mij ook maar een mening.Tiesert schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:39:
[...]
Sorry, geen antwoord maar wel een vraag. Wat zijn de voorwaarden om zulke strakke lijnen te krijgen? Zelfs de Tb is een strakke lijn.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Is normaal, bovendien geeft de service Cloud de doel watertemperatuur in hele graden, de Ta in 0,25.ecn1985 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:10:
Hier ook een aantal defrosts gehad vandaag. Heb wel een vraag:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
De T-cap heeft nog een manier van defrost, "mode 2 deice". Daarbij wordt via de gas bypass het koelmiddel rondgepompt over compressor en verdamper. Daarbij wordt de warmte van de compressor gebruikt om het ijs te smelten. Kenmerk is dat de circulatiepomp stopt en de compressor hoog optoert met een verbruik van zo'n 4kW. Zie paragraaf 13.2.2. van de service manual. Die mode 2 wordt gebruikt bij een Tr onder de 27°.MikeyMan schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:49:
Ik zit inmiddels op 9 defrosts; gisteren waren het er 13.
Is dat beter of slechter?FransvWoerkom schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:09:
[...]
De T-cap heeft nog een manier van defrost, "mode 2 deice". Daarbij wordt via de gas bypass het koelmiddel rondgepompt over compressor en verdamper. Daarbij wordt de warmte van de compressor gebruikt om het ijs te smelten. Kenmerk is dat de circulatiepomp stopt en de compressor hoog optoert met een verbruik van zo'n 4kW. Zie paragraaf 13.2.2. van de service manual. Die mode 2 wordt gebruikt bij een Tr onder de 27°.
Ik zit inmiddels op 9 defrosts; gisteren waren het er 13.
Is er nog iets aan te raden qua hogere of lagere Ta/Tr?
Grappig ook... Ik heb vandaag 14 defrosts. Gisteren 7.
slechter, de bypass is COP1, men gebruikt de compressor effiectief als verwarmingselement. het is wel enorm direct en effectief. vrijwel alle grote VRF systemen gebruiken dit systeem. alleen de 3 pijps systemen willen nog wel eens de 2 modusen hebben zoals de panasonic.MikeyMan schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:12:
[...]
Is dat beter of slechter?
[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 09-12-2022 20:22 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Oh top... De lijst argumenten waarom ik beter een 1 fase unit had kunnen nemen wordt steeds groterflippy schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:20:
[...]
slechter, de bypass is COP1, men gebruikt de compressor effiectief als verwarmingselement. het is wel enorm direct en effectief. vrijwel alle grote VRF systemen gebruiken dit systeem. alleen de 3 pijps systemen willen nog wel eens de 2 modusen hebben zoals de panasonic.

het systeem is in het voordeel als het echt koud word of gewoon boutweer met constante defrosts. de tcap kan in dat opzicht in alle omstandiheden gewoon maximaal ontdooien en ook nog eens heel rap. dus productietijd is hoger.MikeyMan schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:26:
[...]
Oh top... De lijst argumenten waarom ik beter een 1 fase unit had kunnen nemen wordt steeds groter
het zijn allemaal afwegingen. maar ja, de tcap is hoe lullig het ook klinkt gewoon te "zwaar" voor nederland. ze zijn veel meer op hun plek in scandinavie.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Een voordeel is dat je geen last hebt van de dip die de enkelfase modellen hebben. Als je met deze temperaturen voldoende hebt aan ca. 6 tot 6,5 kW is een enkelfase prima.MikeyMan schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:26:
[...]
Oh top... De lijst argumenten waarom ik beter een 1 fase unit had kunnen nemen wordt steeds groter
Ik ben van een enkelfase (LG dan) naar de Tcap overgestapt omdat ik met de enkelfase 9kW net te kort kwam met de huidige buitentemperaturen. Nu gaat het prima met de temperatuur binnen. Alleen is het jammer dat de Tcap wat pendelt door de minimale 34Hz.
Nouja, kom van 1500-1600m3 af. Dus was twijfelgevalletje. Maar als de wind er vol op staat, heb ik wel een beetje warmte nodig.rykers schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:38:
[...]
Een voordeel is dat je geen last hebt van de dip die de enkelfase modellen hebben. Als je met deze temperaturen voldoende hebt aan ca. 6 tot 6,5 kW is een enkelfase prima.
Ik ben van een enkelfase (LG dan) naar de Tcap overgestapt omdat ik met de enkelfase 9kW net te kort kwam met de huidige buitentemperaturen. Nu gaat het prima met de temperatuur binnen. Alleen is het jammer dat de Tcap wat pendelt door de minimale 34Hz.
Wederom dank iedereen voor de reactiesThorsd schreef op woensdag 7 december 2022 @ 23:29:
[...]
Mooi buffervat, hier staat dezelfde, ook met een 9J.
Als het alleen de inhoud is, kun je de buffer ook in serie aansluiten.
Als het om de flow gaat, heb je toch in de afgifte ook wel dezelfde flow nodig. Tenzij je een veel hogere dT in de afgifte hebt, maar met de vvw zal dat ook niet direct van toepassing zijn.
Overigens heb je de 25 l/min pas nodig bij 9kW met een dT van 5. Minimum wat de pomp doet is 10 l/min.
Als wat je aangeeft altijd open staat zou ik het eerst zonder buffer proberen.
Met ca 90-100 liter vind ik het veilig genoeg om geen buffer te gaan proberen, ik hoop dat een flow van ca. 13 liter/minuut genoeg is, maar mijn gevoel zegt dat het niet erg veel is (Misschien kan mijn leidingssyteem ook wel meer rondpompen, ik weet het niet..). Ik ga het gewoon proberen en laat het buffervat onaangesloten staan wanneer de Pana (ooit in 2030?

Korte andere vraag mbt het warmte element van de SWW tank: deze moet volgens het Panasonic schema niet op de Pana print geaard worden maar 'ergens anders'. Is dat naar de aardeklemmen in de meterkast?
[ Voor 3% gewijzigd door jvaessen op 09-12-2022 20:42 ]
Op de print zelf zit geen aardklem, maar daarnaast zit gewoon een aardpunt op het chassis. Dan kan je gewoon 3-aderig naar de heater.jvaessen schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:41:
[...]
Korte andere vraag mbt het warmte element van de SWW tank: deze moet volgens het Panasonic schema niet op de Pana print geaard worden maar 'ergens anders'. Is dat naar de aardeklemmen in de meterkast?
Maar misschien heeft iemand anders andere inzichten.
:strip_exif()/f/image/QYxDWOy4sxTTeYrfwuQRfHTf.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik snap wat je bedoelt, maar de Tb varieert toch in het hele land gedurende de dag? Kijk maar in je weer app.t.oswald schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:44:
[...]
Die Tb van jou had toch een probleempje met mengen van aanvoer en retour lucht? Als je dat hebt opgelost krijg je bij de huidige weersomstandigheden ook een strakke Tb lijn. Verder zal je met de T-cap wellicht nog even moeten wachten op een echte Elfstedentocht. En uiteraard heeft die foute Tb meting ook effect op de werking. De T-cap roept af en toe nu de rayon hoofden al bijeen. Die schoorsteen probleem mensen hadden wat aan een externe Tb sensor. Panasonic levert dat ding voor een paar tientjes. Lost het mengen niet op, maar helpt wel als symptoombestrijding. Overigens is dit van mij ook maar een mening.
Maar mijn T-cap staat te dansen in de tuin. Dit is eindelijk zijn dag! Lekker draaien op 35Hz en levert een constante Ta van 37 bij dT van 6, af en toe onderbroken door een defrost. De flow daalt de afgelopen uren geleidelijk van 24 naar 20L/min. Ik weet er nog te weinig van om dit te kunnen verklaren.
Als je een huis vol radiatoren hebt, dus een Tr ver boven de 27°, ontdooit de t-cap eerst in mode 1 door het water in de radiatoren of buffervat te koelen. Daar zit warmte in die met een hogere cop is opgewekt.MikeyMan schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:12:
[...]
Is dat beter of slechter?
Maar gaat die warmte er dan ook niet met een hoge cop weer uit?FransvWoerkom schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:20:
[...]
Als je een huis vol radiatoren hebt, dus een Tr ver boven de 27°, ontdooit de t-cap eerst in mode 1 door het water in de radiatoren of buffervat te koelen. Daar zit warmte in die met een hogere cop is opgewekt.
PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L
Maar heb alleen vloerverwarming en een Ta die onder de 28 zitFransvWoerkom schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:20:
[...]
Als je een huis vol radiatoren hebt, dus een Tr ver boven de 27°, ontdooit de t-cap eerst in mode 1 door het water in de radiatoren of buffervat te koelen. Daar zit warmte in die met een hogere cop is opgewekt.
nee, juist lager. de hoeveelheid warmte blijft echter hetzelfde.redbullwaning schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:25:
[...]
Maar gaat die warmte er dan ook niet met een hoge cop weer uit?
Oke want als ik reken bijv.flippy schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:44:
[...]
nee, juist lager. de hoeveelheid warmte blijft echter hetzelfde.
delta T is 4 tijdens DF
4 * 4.187 * (27L/60) *1000 =7536 W
Of reken ik nu verkeert?
[ Voor 4% gewijzigd door redbullwaning op 09-12-2022 21:50 ]
Op dit moment ben ik dus wel een beetje teleurgesteld in hoe alles werkt. Ik draai lage temperaturen (25 tot 27 graden in direct mode) en ben zoekende in de beste setting voor Max pump duty.
Toen ik hem net geïnstalleerd had draaide hij prachtige runs van zelfs een dag lang, maar nu zie ik om de 30 tot 45 min een defrost voorbij komen met daardoor ook een enorm stroom verbruik door de backup heater.
Beneden 90m2 vvw en boven wat radiatoren
je kijkt naar de hoeveelheid warmte die word verplaatst, niet hoe efficient dat gebeurt. de COP gaat om efficientie, niet de hoeveelheid.redbullwaning schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:50:
[...]
Oke want als ik reken bijv.
delta T is 4 tijdens DF
4 * 4.187 * (27L/60) *1000 =7536 W
Of reken ik nu verkeert?
T buiten < 3, Taanvoer 26 graden, Truimte start 19,7, Truimte nu 21,0. Momenteel schommelt Tbuiten rond het vriespunt.
Unit heeft 80% van de tijd op minimum frequentie gedraaid, kan wel concluderen dat 5kW te groot is als we met 2,5kW de hut rond het vriespunt nog kunnen opkrikken.
Geluid van de machine buiten is zeer acceptabel.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Ik heb vandaag zo'n 7 m3 gas verbruikt. Daar kan ik heel wat kWh's voor kopen.
De warmtepomp verpompt warmte. Hij vermenigvuldigt het nietredbullwaning schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:25:
[...]
Maar gaat die warmte er dan ook niet met een hoge cop weer uit?
oei, oei, vermenigvuldigen is zijn sterkte. Gaat dat niet goed, worden we allemaal verdrietig toch ?FransvWoerkom schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:57:
[...]
De warmtepomp verpompt warmte. Hij vermenigvuldigd het niet
Ik zie weinig klachten over het verbruik. Vooral over het gedrag van het systeem.Beekforel schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:28:
Ik snap de soort van teleurgestelde reacties over het verbruik niet zo goed. Wat was de verwachting? Ook wel benieuwd naar een vergelijking ten opzichte van je gasverbruik met gelijke omstandigheden.
Te veel te hoge compressor frequentie. En mede daardoor vrij veel defrosts.
En waar jij 7m3 verbruikt hebt, heb Ik er vandaag 44kWh doorheen gejaagd. Dus zoveel zegt dat niet.
Ik heb vandaag tot 12 uur het volgende verbruikt:Beekforel schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:28:
Ik snap de soort van teleurgestelde reacties over het verbruik niet zo goed. Wat was de verwachting? Ook wel benieuwd naar een vergelijking ten opzichte van je gasverbruik met gelijke omstandigheden.
13kwh Wp
6kwh Backup (defrosts)
Uitgaande van een normaal verbruik op een dag als vandaag 7m3 gasverbruik zou ik met mijn tarieven op 23kwh uitkomen wat de Wp mag verbruiken om qua kosten gelijk te blijven. Aangezien ik om 12 uur al 19kwh verbruikt had en de defrosts alleen maar sneller leken te komen heb ik niet de illusie dat de rest van de dag maar 4kwh verbruikt zou worden. Vandaar de teleurstelling

Gelukkig word je eindafrekening niet gebaseerd op een enkele mistige winterdag rond het vriespunt.xtr3me schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:11:
[...]
Ik heb vandaag tot 12 uur het volgende verbruikt:
13kwh Wp
6kwh Backup (defrosts)
Uitgaande van een normaal verbruik op een dag als vandaag 7m3 gasverbruik zou ik met mijn tarieven op 23kwh uitkomen wat de Wp mag verbruiken om qua kosten gelijk te blijven. Aangezien ik om 12 uur al 19kwh verbruikt had en de defrosts alleen maar sneller leken te komen heb ik niet de illusie dat de rest van de dag maar 4kwh verbruikt zou worden. Vandaar de teleurstelling
7m3 en 23 kWh is een vreemde verhouding !xtr3me schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:11:
[...]
13kwh Wp
6kwh Backup (defrosts)
Maar als ik dan kijk naar 7536W word er ontrokken uit de vloer/huis (vorige berekening)FransvWoerkom schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:57:
[...]
De warmtepomp verpompt warmte. Hij vermenigvuldigd het niet
De WP verbruikt op dat moment 800W.
Is dan de COP ongeveer 10 negatief
Ik koel modus positief.
Of hoe moet ik dat zien.
Of is het dan 1.
Geen idee wat je met deze cijfers goochelt.redbullwaning schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:15:
[...]
Maar als ik dan kijk naar 7536W word er ontrokken uit de vloer/huis
Ik koel modus positief.
Of hoe moet ik dat zien.
Of is het dan 1.
je kan eens kijken wat je kan doen om die backup heater uit te houden zonder storingen.xtr3me schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:11:
[...]
13kwh Wp
6kwh Backup (defrosts)
Er is dan geen instantane COP want hij levert geen warmte.redbullwaning schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:15:
[...]
Maar als ik dan kijk naar 7536W word er ontrokken uit de vloer/huis (vorige berekening)
Ik koel modus positief.
Of hoe moet ik dat zien.
Of is het dan 1.
De hoeveelheid elektrische energie (Wh of kWh, vermogen zonder tijdseenheid zegt niets) die een defrost kost gooi je op de hoop van het “normale verbruik van de WP, je neemt dan de geleverde thermische energie en deelt die door deze elektrische et voilà; je COP.
Wat is daar vreemd aan? Mijn tarieven zijn 0,70 voor gas en 0,21 per kWh en dat maakt naar mijn idee de volgende rekensom:Peanutsonic schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:14:
[...]
7m3 en 23 kWh is een vreemde verhouding !
7m3 x 0,70 euro = 4,90 euro
4,90 euro : 0,21 euro = 23.33kwh
Hier ook geen klachten over het verbruik (die had ik wel bij mijn vorige LG).Beekforel schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:28:
Alleen vind ik het jammer dat de Panasonic Tcap het minimum vermogen vanaf 4 graden buiten omhoog gooit.
Hier vandaag tot nu toe 35,5 kWh in de wp gestopt.
De heater draait alleen bij defrosts met m’n huidige instellingen, het lijkt me wat onverstandig om hem helemaal af te koppelenflippy schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:20:
[...]
je kan eens kijken wat je kan doen om die backup heater uit te houden zonder storingen.
En dan komt er nog ergens een COP om de hoek kijken ookxtr3me schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:22:
[...]
Wat is daar vreemd aan? Mijn tarieven zijn 0,70 voor gas en 0,21 per kWh en dat maakt naar mijn idee de volgende rekensom:
Maar met nieuwe contracten zijn dat tarieven waarover alleen maar gedroomd kan worden helaas.
Helaas lopen deze tarieven over 2 maanden af 😅 vandaar dat ik naar alternatieven ben gaan zoeken en uit kwam bij een WpMikeyMan schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:26:
[...]
En dan komt er nog ergens een COP om de hoek kijken ook
Maar met nieuwe contracten zijn dat tarieven waarover alleen maar gedroomd kan worden helaas.
7M3 gas is plm. 63 kW en dus ........xtr3me schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:22:
[...]
Wat is daar vreemd aan? Mijn tarieven zijn 0,70 voor gas en 0,21 per kWh en dat maakt naar mijn idee de volgende rekensom:
Dit heeft mij op deze dag 10KW gescheeld op de BH heaterxtr3me schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:24:
[...]
De heater draait alleen bij defrosts met m’n huidige instellingen, het lijkt me wat onverstandig om hem helemaal af te koppelen
:strip_exif()/f/image/k2ofoI0G1fn2JKLheTfcBXGs.jpg?f=fotoalbum_large)
je kan hem uitschakelen in het niet-zo-super-secret-menu en zien of die het red zonder.xtr3me schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:24:
[...]
De heater draait alleen bij defrosts met m’n huidige instellingen, het lijkt me wat onverstandig om hem helemaal af te koppelen
harde grens is 10 graden op de retour. als je dat aantikt is het af met de pret.
Hier niet minder.Possible schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:54:
Heb zo’n dag als vandaag nog nooit mee gemaakt. 23 defrosts sinds 0:00 uur…
Defrosts zijn nodig omdat we de laatste dagen bezig zijn veel waterdamp af te koelen tot ver onder nul. Het heeft niets te maken met het gedrag van het systeem, de instellingen, de frequentie of de QM.MikeyMan schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:10:
[...]
Ik zie weinig klachten over het verbruik. Vooral over het gedrag van het systeem.
Te veel te hoge compressor frequentie. En mede daardoor vrij veel defrosts.
[...]
Ik dacht altijd 10 graden op de Main_Hex_Outlet_Temp maar kan het mis hebben.flippy schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:45:
[...]
je kan hem uitschakelen in het niet-zo-super-secret-menu en zien of die het red zonder.
harde grens is 10 graden op de retour. als je dat aantikt is het af met de pret.
Spanje ?ecn1985 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 00:07:
Heb totaal 17 defrost gehad vandaag en een verbruik van 29 kW. Al met al niet zo gek, vrijstaand huis jaren 70 met matige isolatie.
10kw minder door de BH verbruikt of totaal verschil in totaal dag verbruik van beide groepen?redbullwaning schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:36:
[...]
Dit heeft mij op deze dag 10KW gescheeld op de BH heater
[Afbeelding]
Door onttrekking uit woning inplaats van BH gaat je verbruik op compressor deel uiteraard ook (33% van oorspronkelijk BH verbruik) omhoog. Dus zou je netto 7kwh besparen en globaal iets van 50-100kwh op jaarbasis.
Persoonlijk wel een spannende om hem uit te schakelen omdat je in storing kan schieten (tijdens een kerstvakantie) en dan is niemand blij.
[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 10-12-2022 00:23 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Mooi daar achter de kerk 😋👍ecn1985 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 00:10:
net iets hoger, Brabant grens Limburg
Historisch verbruik op een dag met deze Tb: zo'n 10 a 11m3 gas.
Uitgaande van 11m3 x 8,8 = 96,8kWh. Als we aannemen dat mijn COP geen 2 is, verbruikt de Pana met 47kWh vandaag dus veel meer energie dan de HR-ketel. Da's wel een groot verschil trouwens...
In prijs is het anders.
47kWh x 0,50 = €23,50 (voor gemak even 2/3 dagtarief, 1/3 daltarief)
11m3 x 2,80 = € 30,80
maar bij het prijsplafond zal het gas voordeliger uitpakken, zeker als ik ook de investering in de Pana meereken.
21 defrosts in de afgelopen 24 uur.
Door de BH heater dus netto 7 KWH.ErikVers schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 00:20:
[...]
10kw minder door de BH verbruikt of totaal verschil in totaal dag verbruik van beide groepen?
Door onttrekking uit woning inplaats van BH gaat je verbruik op compressor deel uiteraard ook (33% van oorspronkelijk BH verbruik) omhoog. Dus zou je netto 7kwh besparen en globaal iets van 50-100kwh op jaarbasis.
Persoonlijk wel een spannende om hem uit te schakelen omdat je in storing kan schieten (tijdens een kerstvakantie) en dan is niemand blij.
Gaat al 3 jaar goed.
Was ook spannend in het begin dat geef ik toe.
Veel gelogt.
Woon in een fijne buurt en heb grote familie dus mocht er wat gebeuren krijg ik een whatchapp van domoticz en is het zo geregeld.
En iemand met redbull in zijn naam houd wel van wat spanning check 😋✅redbullwaning schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 00:40:
[...]
Door de BH heater dus netto 7 KWH.
Gaat al 3 jaar goed.
Was ook spannend in het begin dat geef ik toe.
Veel gelogt.
Woon in een fijne buurt en heb grote familie dus mocht er wat gebeuren krijg ik een whatchapp van domoticz en is het zo geregeld.
Reset foutcode-herstart kan trouwens wel wellicht wel vanuit de pana cloud? (ff geen zin om op te zoeken en heb zelf enkel heishamon)
Gaat hij bij 10 graden op de retour dan alsnog de backup heater gebruiken? (Dat zou erg fijn zijn, ik wil natuurlijk geen kapotte pomp)flippy schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:45:
[...]
je kan hem uitschakelen in het niet-zo-super-secret-menu en zien of die het red zonder.
Nu met BH tijdens de defrosts bleef de Main Hex Temp (uit heishamon) boven de 20 graden en de retour bleef boven de 23 graden.
Als de foutmelding is: ik kan niet defrosten want er zit te weinig warmte in De woning nu er niemand thuis is en ik moet nu toch een defrost doen naar ik mag mijn element nietErikVers schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 07:24:
[...]
En iemand met redbull in zijn naam houd wel van wat spanning check 😋✅
Reset foutcode-herstart kan trouwens wel wellicht wel vanuit de pana cloud? (ff geen zin om op te zoeken en heb zelf enkel heishamon)
Dan verwacht ik niet dat een simpele herstart dit oplost
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Ik merk dat de temperatuur in een periode van defrost hoger wordt in huis en ik dus ook nu op shift -2 draai vanaf de ingestelde stooklijn.
De T aanvoer zit nu ook boven de T doel.
/f/image/9onl3ne3qVZsR2ZGNR8PWwXK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/o0d2Q4y25SsMWbLb3Ge79RfW.png?f=fotoalbum_large)
Wat mij dan vooral opvalt is dat de pompsnelheid ruim het dubbele is, tov een periode zonder defrosts.
Hoe kan ik er voor zorgen dat ongeacht het aantal defrosts de T-binnen gelijk blijft en hiervoor niet ge shift hoeft te worden op de stooklijn, of zien meer mensen dit ontstaan?
Kan hiervoor ook een auto shift via IFTTT en panacloud laten uitvoeren maar vroeg me af of er qua instellingen nog wat aangepast kan worden?
Om de 50 min. defrosts is heel normaal met deze temperaturen en luchtvochtigheid.ecn1985 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:50:
De defrosts zitten nu elke 50 minuten achter elkaar.
Ik merk dat de temperatuur in een periode van defrost hoger wordt in huis en ik dus ook nu op shift -2 draai vanaf de ingestelde stooklijn.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat mij dan vooral opvalt is dat de pompsnelheid ruim het dubbele is, tov een periode zonder defrosts.
Hoe kan ik er voor zorgen dat ongeacht het aantal defrosts de T-binnen gelijk blijft en hiervoor niet ge shift hoeft te worden op de stooklijn, of zien meer mensen dit ontstaan?
Kan hiervoor ook een auto shift via IFTTT en panacloud laten uitvoeren maar vroeg me af of er qua instellingen nog wat aangepast kan worden?
Klopt dat snap ik, merk alleen dat ik shift -2 moet draaien tov een periode zonder defrosts omdat de T-binnen anders te hoog wordt. Ben benieuwd of meer mensen dit ervaren.Herw76 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:05:
[...]
Om de 50 min. defrosts is heel normaal met deze temperaturen en luchtvochtigheid.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Oke, is niet dat het een groot probleem is, maar zou zeggen dat het net zoals bij jou niet uit zou moeten maken.martijn v o schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:19:
Geen idee, ik merk er niets van binnen, zelfs niet achter de komma.
Mocht er iemand zijn met een idee waar het verschil in zou kunnen zitten hoor ik dat graag.
Nee, bij 10 klapt de unit in storing.xtr3me schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:02:
[...]
Gaat hij bij 10 graden op de retour dan alsnog de backup heater gebruiken? (Dat zou erg fijn zijn, ik wil natuurlijk geen kapotte pomp)
Nu met BH tijdens de defrosts bleef de Main Hex Temp (uit heishamon) boven de 20 graden en de retour bleef boven de 23 graden.
Met een retour van boven de 23 kan je het proberen.
Maar logisch beredeneerd... Het ding gaat volgens mij in een soort koelmodus. In plaats van warmte onttrekken aan de unit, wordt er warmte 'toegevoegd'.ecn1985 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:42:
[...]
Oke, is niet dat het een groot probleem is, maar zou zeggen dat het net zoals bij jou niet uit zou moeten maken.
Mocht er iemand zijn met een idee waar het verschil in zou kunnen zitten hoor ik dat graag.
Dat het kouder wordt in huis kan ik ergens nog beredeneren. Warmer is raar. Is het niet gewoon de vertraging van de run vóór de defrost?
Ter vergelijk (ik wel een 9kW natuurlijk ipv 12 kW, in een behoorlijk na geïsoleerd huis uit 1924)Tiesert schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 00:32:
Hier 43kWh op de Pana-meter. Zal dus wel zo'n 47kWh zijn op de echte kWh-meter.
Historisch verbruik op een dag met deze Tb: zo'n 10 a 11m3 gas.
Uitgaande van 11m3 x 8,8 = 96,8kWh. Als we aannemen dat mijn COP geen 2 is, verbruikt de Pana met 47kWh vandaag dus veel meer energie dan de HR-ketel. Da's wel een groot verschil trouwens...
21 defrosts in de afgelopen 24 uur.
36,0 kWh verbruik volgens de Homewizard, volgens de Pana-meter: 35kWh. Een klein verschil dus deze keer.
Opgewekt volgens de Kamstrup: 128,2 kWh. COP 3,56
16 defrosts
Historisch gasverbruik op een dag heb ik helaas niet (alleen per maand), maar zal zeker qua verbruikte kWh lager liggen. Dit omdat ik toen minder had geïsoleerd en ook nachtverlaging had tot 15 graden. Ook werkte ik toen nog niet de helft van de tijd thuis en als er niemand thuis was stond de thermostaat ook op 15 graden.
Alleen bedoel je niet dat je huis meer energie verbruikt nu je met wp verwarmt dan met de HR-ketel? Want als je net als ik met de ketel wel nachtverlaging had en nu niet, heb je nu natuurlijk een hoop meer comfort.
Ik heb vanochtend vroeg via het menu de backup heater disabled, even geprobeerd. Man dit lijkt een gouden greep. Elke ±50 minuten een defrost en kickt de bh er voor 10 minuten in. Dit verhoogt het verbruik met 50% over afgelopen 24 uur (of 33% van het totaal). Ik heb aanvoer van rond de 25 graden en retour 21-22 graden. Nu defrost volledig zonder bh en het duurt nog steeds maar 10 minuten. De WP verbruikt tijdens een defrost maar 500w ipv 3500w en de retour daalt maar 0.4 graden als die klaar is. Als het verwarmen weer verder gaat stampt de compressor eventjes maar dat duurt maar 5 minuten waarna die weer op zn oude tempo doorloopt. Heb naar de wp gekeken, de defrost gaat prima. Ik hou het even zo, totaal geen risico dat retour naar de 10 graden loopt. Hij loopt van 22.3 naar 21.9 en in 10m weer op zn oude niveau. Dit gaat mijn verbruik aanzienlijk verminderen denk ik.flippy schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:43:
[...]
Nee, bij 10 klapt de unit in storing.
Met een retour van boven de 23 kan je het proberen.
Ja, dat bedoel ik inderdaad. Ik heb oud gerenoveerd huis en had al vloerverwarming met weinig nachtverlaging. HR-ketel draaide afgelopen 3 jaar de 45-graden test. Ging prima en toen de stap naar de Pana gewaagd. Maar lijkt erop dat hij flink moet stampen om het op temperatuur te houden. En dan staan de radiatoren boven nog niet eens open, wat voorheen op bepaalde dagdelen wel het geval was. Wil nog verder onderzoek doen naar de werking en efficientie van de vloerverwarming.rykers schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:51:
[...]
Ter vergelijk (ik wel een 9kW natuurlijk ipv 12 kW, in een behoorlijk na geïsoleerd huis uit 1924)
36,0 kWh verbruik volgens de Homewizard, volgens de Pana-meter: 35kWh. Een klein verschil dus deze keer.
Opgewekt volgens de Kamstrup: 128,2 kWh. COP 3,56
16 defrosts
Historisch gasverbruik op een dag heb ik helaas niet (alleen per maand), maar zal zeker qua verbruikte kWh lager liggen. Dit omdat ik toen minder had geïsoleerd en ook nachtverlaging had tot 15 graden. Ook werkte ik toen nog niet de helft van de tijd thuis en als er niemand thuis was stond de thermostaat ook op 15 graden.
Alleen bedoel je niet dat je huis meer energie verbruikt nu je met wp verwarmt dan met de HR-ketel? Want als je net als ik met de ketel wel nachtverlaging had en nu niet, heb je nu natuurlijk een hoop meer comfort.
Dit is toevallig. Heb ook de autoshift via IFTTT even uitgezet en de stooklijn van de Pana op -2C laten staan. Heb er verder geen problemen mee en laat me verwonderen door alles wat de kabouters uitvoeren. Als dit handig blijkt om te behouden dan neem ik het wel op het script om bij Tb < 1 de shift iets aan te passen.ecn1985 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:50:
De defrosts zitten nu elke 50 minuten achter elkaar.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maakt de pana vloerverwarmingtemperaturen en heb je gesloten verdelers of ben je aan het bijmengen met heter water dan nodig is?Tiesert schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:14:
[...]
Ja, dat bedoel ik inderdaad. Ik heb oud gerenoveerd huis en had al vloerverwarming met weinig nachtverlaging. HR-ketel draaide afgelopen 3 jaar de 45-graden test. Ging prima en toen de stap naar de Pana gewaagd. Maar lijkt erop dat hij flink moet stampen om het op temperatuur te houden. En dan staan de radiatoren boven nog niet eens open, wat voorheen op bepaalde dagdelen wel het geval was. Wil nog verder onderzoek doen naar de werking en efficientie van de vloerverwarming.
Het is een verdeler van medio jaren 90 waar de thermostaat tussen uit is gehaald. De pomp is er nog wel. Bijmengen gebeurt dan denk ik niet.flippy schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:19:
[...]
Maakt de pana vloerverwarmingtemperaturen en heb je gesloten verdelers of ben je aan het bijmengen met heter water dan nodig is?
Als er een pomp draait wordt er gemengd. Wellicht zou de pomp er nog tussenuit kunnen worden gehaald om er een gesloten verdeler van te maken, maar dat kan niet met alle modellen.Tiesert schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:22:
[...]
Het is een verdeler van medio jaren 90 waar de thermostaat tussen uit is gehaald. De pomp is er nog wel. Bijmengen gebeurt dan denk ik niet.
Das ook de reden dat ik ze na drie jaar allemaal weer aan het vervangen ben
je bebt dus nog steeds aan het bijmengen en hebt nog steeds te kleine leidingen erop zitten. die verdeler moet je eerst GOED ombouwen of vervangen voor een gesloten model. en natuurlijk ook op lagere temperaturen gaan draaien. in de tussentijd eerst ervoor zorgen dat de pompsnelheid maximaal is tot je de boel permanent kan goedmaken.Tiesert schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:22:
[...]
Het is een verdeler van medio jaren 90 waar de thermostaat tussen uit is gehaald. De pomp is er nog wel. Bijmengen gebeurt dan denk ik niet.
niet de warmtepomp de schuld geven als het afgiftesysteem niet goed is. hij doet wat die kan met wat je hem geeft. wil je beter gedrag zal je dat soort dingen dus aan moeten pakken.
[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 10-12-2022 10:30 ]
ecn1985 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:42:
[...]
Oke, is niet dat het een groot probleem is, maar zou zeggen dat het net zoals bij jou niet uit zou moeten maken.
:strip_exif()/f/image/w5fQYOYYum12CkN8Av85heK7.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier een defrost, die begint zodra de leidingtemperatuur van de verdamper een graad of 10 onder de buitentemperatuur zit. Je ziet (paars) het pompdebiet omhoog gaan van 10 naar 20 l/min en dan eerst de temperatuur iets zakken (van 25 naar 23) en daarna gaat ie omhoog naar 32 graden. Duurt al met al 10 minuten en dan gaat ie weer in normale werkmodus.
Ik ga ervan uit dat hij al goed is omgebouwd. Vervangen van de verdeler staat wel hoog op mijn lijstje, maar dan zou de leidingen ook vervangen moeten worden, heb ik begrepen (en zoals jij ook schrijft). Ga met de installateur op onderzoek waar het nog niet optimaal werkt. Het huis hebben we gekocht toen alles er al in zat, en niemand kan iets vertellen over hoe leidingen lopen (geen kruipruimte, leidingen komen uit de vloer), laat staan de berekeningen laten zien.flippy schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:28:
[...]
je bebt dus nog steeds aan het bijmengen en hebt nog steeds te kleine leidingen erop zitten. die verdeler moet je eerst GOED ombouwen of vervangen voor een gesloten model. en natuurlijk ook op lagere temperaturen gaan draaien. in de tussentijd eerst ervoor zorgen dat de pompsnelheid maximaal is tot je de boel permanent kan goedmaken.
niet de warmtepomp de schuld geven als het afgiftesysteem niet goed is. hij doet wat die kan met wat je hem geeft. wil je beter gedrag zal je dat soort dingen dus aan moeten pakken.

Als er nog een pomp op zit is ie niet goed omgebouwdTiesert schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:36:
[...]
Ik ga ervan uit dat hij al goed is omgebouwd. Vervangen van de verdeler staat wel hoog op mijn lijstje, maar dan zou de leidingen ook vervangen moeten worden, heb ik begrepen (en zoals jij ook schrijft). Ga met de installateur op onderzoek waar het nog niet optimaal werkt. Het huis hebben we gekocht toen alles er al in zat, en niemand kan iets vertellen over hoe leidingen lopen (geen kruipruimte, leidingen komen uit de vloer), laat staan de berekeningen laten zien.
Maar vraag is of dat überhaupt kan met dat ding. Heb je een foto? Leidingen kun je met een warmtebeeldcamera terug vinden.
het gaat erom hoe de flow door de verdeler gaat. nu heb je waarschijnlijk nog steeds de half duims of 3/4e fittingen erop zitten met een voetventiel op de retour direct op je toevloerblok. dus warm water komt erin en gaat lina recta naar de retour er weer uit. wat er in elk geval door die kleine fittingen geperst kan worden. en de pomp ondertussen hobbelt met paar liter in de minuut rustig "wat" water aftapt van je toevoerblok om door je vloer te laten stromen ipv de WP die hardhandig al zijn liters rechtstreeks je vloer in ramt.Tiesert schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:36:
[...]
Ik ga ervan uit dat hij al goed is omgebouwd. Vervangen van de verdeler staat wel hoog op mijn lijstje, maar dan zou de leidingen ook vervangen moeten worden, heb ik begrepen (en zoals jij ook schrijft). Ga met de installateur op onderzoek waar het nog niet optimaal werkt. Het huis hebben we gekocht toen alles er al in zat, en niemand kan iets vertellen over hoe leidingen lopen (geen kruipruimte, leidingen komen uit de vloer), laat staan de berekeningen laten zien.
maak maar eens foto van je verdeler en de leidingen eromheen.
op welke watertemperatuur draai je nu eigenlijk?
heb je de pomp al op maximaal staan?
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 10-12-2022 10:48 ]
martijn v o schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:34:
[...]
[Afbeelding]
Hier een defrost, die begint zodra de leidingtemperatuur van de verdamper een graad of 10 onder de buitentemperatuur zit. Je ziet (paars) het pompdebiet omhoog gaan van 10 naar 20 l/min en dan eerst de temperatuur iets zakken (van 25 naar 23) en daarna gaat ie omhoog naar 32 graden. Duurt al met al 10 minuten en dan gaat ie weer in normale werkmodus.
/f/image/BMRdNuauQEPPjxLAJPEFLrvd.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie hier een vergelijkbaar iets, alleen als je kijkt naar de run voor de defrost heb ik een aanvoer van 10l/min en na de eerste defrost gaat deze naar 20/25 L/min en wordt dat de waarde waar deze naar terug zakt naar een defrost?
[ Voor 15% gewijzigd door ecn1985 op 10-12-2022 10:46 ]
Is dat gek? Tijdens dhw of defrost kiest de wp zelf zn flow. Terwijl tijdens warmtebedrijf de instelling die je zelf hebt aangegeven wordt gevolgd. Of op basis van ∆T wordt geregeld.ecn1985 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:45:
[...]
[Afbeelding]
Ik zie hier een vergelijkbaar iets, alleen als je kijkt naar de run voor de defrost heb ik een aanvoer van 10l/min en na de eerste defrost gaat deze naar 20/25 L/min en wordt dat de waarde waar deze naar terug zakt naar een defrost?
Overigens wel interessant om te zien wat je maximaal weg kunt zetten in je systeem. Bij mij max 34liter per minuut. Maar dat zal wellicht weer iets zakken als ik de laatste verdeler heb vervangen.
:strip_exif()/f/image/64NoLEmv3CF2pWncVDjtYzMe.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand trek in slush puppy?
[ Voor 28% gewijzigd door MikeyMan op 10-12-2022 10:57 ]
Dit topic is gesloten.