Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 105 ... 134 Laatste
Acties:
  • 777.033 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

jvaessen schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:21:
[...]
Het lastige vind ik dat er nogal verschillende visies rondgaan mbt de beste opstelling van het buffervat.
de beste methode verschilt ook per opstelling dus wat voor 1 werkt is niet de beste voor iemand anders.

in de meeste gevallen is geen vat nog altijd het beste en moet men altijd proberen naar een vatloos systeem te werken.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-09 18:13
sjimmie schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:35:
[...]

volgens mij vroeg hij ook aan/uit... met shelly parallel is ook aan, niet ook uit. en met shelly in serie is ook uit maar niet ook aan. :X
Zie maar:

[...]
@Atomic2005 Dan moet je er twee plaatsen, kun je hem altijd aan en uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:34
FransvWoerkom schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:36:
[...]

Ik zie om de 3 kwartier een defrost. Waarom is QM3 geen optie? De kabouters denken dat je haast hebt met je Ta. Zeker 's morgens vroeg, als het koud en nat is moet je geen haast hebben.
Zo vanmiddag toen het ook koud was eens op QM3 gedraaid. Alleen ook op QM3 lijken de kabouters als het koud is (Tbuiten < 5 graden) minimaal 34 Hz te willen draaien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BOLVheXl9myyBWhKg5O6hmYO_ZY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8ihVlHz92LlUYQ8ZNYm4UKGI.png?f=fotoalbum_large

Echter bij de huidige buitentemperaturen levert dat mij ca. 8kW vermogen op en dat kan ik maar gedurende korte tijd kwijt. Is dit normaal gedrag dus van de T-CAP dat hij bij 4 graden of minder minimaal 34 Hz draait?

Edit: om dit te testen heb ik de buitentemperatuur sensor 2 graden hoger gezet (maximale afwijking), om te zien of hij dan bij de komende run wel rustiger gaat draaien.

Run is gestart en direct blijken de kabouters nu 22 Hz wel prima te vinden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzXQdVg_YNR0hVtXeuWzgDyziqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4Rgxq1z5PcSfYXEbre6dXDA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door rykers op 07-12-2022 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-12-2022
Thorsd schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:41:
[...]

Ja, dat is precies wat er gebeurd. Of dit een hogere WP-Tr oplevert hangt af van de afgifte-Tr en bufferT, maar uiteindelijk als je lang genoeg wacht, inderdaad. In deze situatie is de afgifte-Ta wel redelijk gelijk aan je WP-Ta.

Maar dat is minder erg dan het alternatief: een hogere secundaire flow. Dat is voor een minuut of 20 leuk, maar dan is je buffer leeg. Na die 20 minuten zal afgifte-Ta lager zijn dan de WP-Ta (wat je "de COP" kost). Ook kan de WP lekker laag blijven draaien op de berekende WP-Ta, zonder dat hij ooit doorheeft dat de afgifte-Ta eigenlijk heel laag geworden is. Hij zal pas een beetje harder draaien als de WP-Tr lager wordt doordat je hele systeem afgekoeld is.

Hier zie je het gebeuren (T-stuk buffer, zelfde als bij jou, WP-pomp dT geregeld, geen extra print):

[Afbeelding]

Hier zie je dat tot ~0:15 de buffer gevuld wordt (Buffer-Ta ~= WP-Ta). Dan regelt de WP-pomp terug waardoor de flow over de buffer omgekeerd wordt. Dit gaat goed tot ~1:00, dan is de buffer leeg. Vanaf dat moment zie je de afgifte-Ta terug blijven lopen, terwijl de WP op minimale modulatie blijft draaien (want de WP-Ta is prima).

Op warmtepompweetjes wordt leuk gezegd dat de flow soms in de ene richting is, en soms in de andere richting is, maar met een modulerende WP is dat gewoon niet zo. Tenminste niet met een Pana die alleen op z'n interne Ta sensor regelt. (Dus zorg ik nu zelf dat de flow in de buffer meestal de beste richting op is :) )
Hoeveel kleppen heeft dit B-vat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Laatst online: 18:56
Peanutsonic schreef op woensdag 7 december 2022 @ 17:59:
[...]

Hoeveel kleppen heeft dit B-vat ?
Er zijn hier geen kleppen op het buffervat geinstalleerd. De flow over het vat kan in beide richtingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
rykers schreef op woensdag 7 december 2022 @ 17:58:
[...]

Zo vanmiddag toen het ook koud was eens op QM3 gedraaid. Alleen ook op QM3 lijken de kabouters als het koud is (Tbuiten < 5 graden) minimaal 34 Hz te willen draaien:

[Afbeelding]

Echter bij de huidige buitentemperaturen levert dat mij ca. 8kW vermogen op en dat kan ik maar gedurende korte tijd kwijt. Is dit normaal gedrag dus van de T-CAP dat hij bij 4 graden of minder minimaal 34 Hz draait?

Edit: om dit te testen heb ik de buitentemperatuur sensor 2 graden hoger gezet (maximale afwijking), om te zien of hij dan bij de komende run wel rustiger gaat draaien.

Run is gestart en direct blijken de kabouters nu 22 Hz wel prima te vinden:

[Afbeelding]
Valt mij ook op dat de Hz relatief hoog is, had alleen de link nog niet gelegd met QM3. Ik zal er op letten bij de volgende test. En wat ga je nu doen, want structureel met een afwijkende Tb werken zal ook niet handig zijn. Komen je defrosts in gevaar omdat het in werkelijkheid kouder is dan je Pana denkt?

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@Tiesert ik weet niet wat nu wijsheid is. Een echte oplossing heb ik niet. Zojuist heb ik het effect ook heel duidelijk gezien. Zodra de temperatuur volgens de buitensensor 4 graden is, gaat de compressor naar 35 Hz minimaal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFCogxo8JNGBb8y25Pnh8W1JvfE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yBX1YT8ks1OIlxNX1Ltrxevx.jpg?f=fotoalbum_large

De sensor wat bijstellen geeft dus wat uitstel, maar eigenlijk zou ik liever helemaal geen hoger minimum bij lagere buitentemperaturen hebben.

Ik denk dat dit het probleem van geen lange runs bij jou ook kan verklaren, want het minimale vermogen ligt op deze manier wel heel hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
rykers schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:16:
@Tiesert ik weet niet wat nu wijsheid is. Een echte oplossing heb ik niet. Zojuist heb ik het effect ook heel duidelijk gezien. Zodra de temperatuur volgens de buitensensor 4 graden is, gaat de compressor naar 35 Hz minimaal:

[Afbeelding]

De sensor wat bijstellen geeft dus wat uitstel, maar eigenlijk zou ik liever helemaal geen hoger minimum bij lagere buitentemperaturen hebben.

Ik denk dat dit het probleem van geen lange runs bij jou ook kan verklaren, want het minimale vermogen ligt op deze manier wel heel hoog.
Ik zie ook 34 a 35Hz minimaal. Ik ga nu natuurlijk dezelfde config proberen zonder QM. Ik herinner me dat iemand in dit forum een tijd geleden schreef dat hij QM alleen gebruikte boven het vriespunt of zo. Misschien heeft dat hiermee te maken. Het is ook via IFTTT te schakelen dat QM alleen mag als Tb boven een bepaalde temperatuur is.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
rykers schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:16:

[Afbeelding]

Hij verhoogt niet de minimum frequentie maar hij verhoogt de maximum frequentie.
Hierdoor wordt het maximum vermogen hoger, het minimum vermogen blijft ongeveer 2,5 kW bij 19 Hz. en dus opgenomen vermogen ongeveer 500 W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
Dat bij jullie de frequentie zo hoog blijft komt omdat de gevraagde Ta ver aflacht van de huidige Ta, verlaag je gevraagde Ta en de frequentie zal lager worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Tiesert schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:20:
[...]

Ik zie ook 34 a 35Hz minimaal. Ik ga nu natuurlijk dezelfde config proberen zonder QM. Ik herinner me dat iemand in dit forum een tijd geleden schreef dat hij QM alleen gebruikte boven het vriespunt of zo. Misschien heeft dat hiermee te maken. Het is ook via IFTTT te schakelen dat QM alleen mag als Tb boven een bepaalde temperatuur is.
Ik zag het al zonder QM, had alleen niet verwacht dat het met QM3 ook zou werken. Want het schakelen naar QM is dus niet echt een oplossing met altijd een minimum van 35Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
KaDoos schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:25:
Dat bij jullie de frequentie zo hoog blijft komt omdat de gevraagde Ta ver aflacht van de huidige Ta, verlaag je gevraagde Ta en de frequentie zal lager worden.
Zie mijn laatste screenshot van de PanaCloud. Ta en Tdoel liggen dicht bij elkaar. Pruttelt dan op ca. 22 Hz. Zodra Tbuiten een graad zakt van 5 naar 4 graden toert hij op naar 35Hz met een overshoot tot gevolg.

Overigens zie ik je 500watt noemen, maar zo laag gaat een Tcap nooit. Mogelijk is het gedrag wat Tiesert en ik zien specifiek Tcap gedrag?

[ Voor 12% gewijzigd door rykers op 07-12-2022 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
rykers schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:25:
[...]

Ik zag het al zonder QM, had alleen niet verwacht dat het met QM3 ook zou werken. Want het schakelen naar QM is dus niet echt een oplossing met altijd een minimum van 35Hz.
Als hij zijn warmte even kwijt zou kunnen zou hij uiteindelijk weer naar 22 Hz gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
KaDoos schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:31:
[...]

Als hij zijn warmte even kwijt zou kunnen zou hij uiteindelijk weer naar 22 Hz gaan.
Naar jouw idee is het dus toeval dat hij optoert zodra de temperatuur zakt?

Morgen zit het weer rond de grens van 4 graden buiten, dus we zullen zien. Ik heb echt het idee dat het in de regeling zit en niet afhankelijk is van Ta en/of verschil tussen. Ta en Tdoel.
Ook als ik kijk naar mijn laatste run is dat wel logisch. Want hij draaide al ruim een uur voordat hij optoerde. Eerder was het verschil tussen Ta en Tdoel groter. Net voor het optoeren was het maar 1 graad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qsf_nCD5nx69rbIQHw9wFSjCoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHIW3TQj3nkauEL6WmYLN2VD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-09 18:42

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

@sjimmie @Wolly @KaDoos @CurlyMo @Possible Dank medetweakers voor het meedenken.

Eén oude aan/uit thermostaat hangt in de meterkast, die zet ik gewoon op 25+ graden zodat de pana aan blijft zolang ik wil.
De pana controller ligt op zolder bij het knieschot. Hier staat TA27 op ingesteld en verder word daar niets mee gedaan.

Wat ik niet weet/begrijp is wat voor puls/signaal/spanning er over de thermostaat kabel word verstuurd van/naar de pana.

Wat ik wil is een shelly (?) waarmee ik de pana aan en uit kan zetten dmv HomeAssistant op mijn telefoon.

Liefst zou ik daarnaast (ook) de thermostaat in de meterkast behouden zodat mede-huisgenoten deze aan of uit kunnen zetten indien nodig, of bij wegvallen internet/wifi verbinding.

ter info ; Ik voor de zekerheid destijds een utp kabel getrokken van uit de pana naar de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vQE5YBM29kOt2caqgX9qn_UUlE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jkBpqpVk9wEpToOadi1O6vH6.jpg?f=fotoalbum_medium

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Atomic2005 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:03:
Wat ik niet weet/begrijp is wat voor puls/signaal/spanning er over de thermostaat kabel word verstuurd van/naar de pana.

Wat ik wil is een shelly (?) waarmee ik de pana aan en uit kan zetten dmv HomeAssistant op mijn telefoon.
HCNL aansluiting.

de shelly laat je contact maken tussen H en L. let op: 230V!

de afstandsbediening moet je dan nog wel op extern zetten. dan verplaats je de thermostaatfunctie naar de HCNL. er is geen verdere thermostaat nodig tenzij je eentje los wilt hebben als je wifi het niet doet. die zet je dan ook over de H en L connector. wel een thermostaat gebruiken die 230v kan schakelen.

[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 07-12-2022 21:27 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Na veel in dit topic te hebben gelezen heb ik ook de instellingen van mijn warmtepomp aardig onder handen kunnen nemen. Ik begin steeds mooiere en langere runs te krijgen. Nu was ik benieuwd of er nog suggesties zijn op basis van een grafiek, ik denk dat ik het nu goed voor elkaar heb maar ik hoop dat er mensen kunnen mee kijken of ik daar ook gelijk in heb.

Betreft een Panasonic mono 5kw met een 1250l buffervat.
verschiltemperatuur zijn gegevens van Panasonic en Flow Value zijn zelfde gegevens maar dan van de Kamstrup. De stroomgebruik grafiek is nog niet helemaal in orde, maar verbruik in de lange run is continue 360watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAs7ObopgfSrFzjZ7LsCWyd8K7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4o35gOYWMhqVOfDborEwN666.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ik neem aan dat dit een typo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
flippy schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:28:
[...]

ik neem aan dat dit een typo is.
Nee het is eigenlijk zelfs 1300 liter. Betreft twee vaten van 650 liter, waarvan een er een hygiënevat is.

Warmtepomp is alleen aangesloten op de onderkant van de vaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

-SimJoc- schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:30:
[...]

Nee het is eigenlijk zelfs 1300 liter. Betreft twee vaten van 650 liter, waarvan een er een hygiënevat is.

Warmtepomp is alleen aangesloten op de onderkant van de vaten.
en wat hoop je met zoveel buffer te bereiken? of komt de hele voetbalclub op zaterdag douchen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
flippy schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:32:
[...]
en wat hoop je met zoveel buffer te bereiken? of komt de hele voetbalclub op zaterdag douchen?
Ik heb ook een houtvergasser in de woonkamer, deze kan deze vaten langere tijd warm houden. In de zomer sluit ik een van de twee af. Nee zou wel gezellig zijn :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvaessen
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-09 11:15
Thorsd schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:54:
[...]

Het "beste" is geen (parallel) buffervat te gebruiken, en zo min mogelijk ruimte-naregelingen. Dit geeft het hoogste rendement en is het simpelst (betrouwbaarst). Als je niet zeker weet of je een buffervat nodig hebt, dan kun je het eerst zonder proberen en later deze eventueel nog toegevoegen als het echt niet gaat.

Mocht je er echt niet aan ontkomen, dan heb je meerdere keuzes. Zoals panasonic aangeeft is een veilige optie, maar je rendement wordt waarschijnlijk lager.

De warmtepompweetjes optie C geeft potentieel een hoger rendement. Deze heb ik zelf ook, maar ik ben aardig wat onverwachte situaties tegengekomen (zie bv Thorsd in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie").
Ik heb het nu goed werkend door de WP pomp op een vaste flow te zetten zodanig dat de primaire flow meestal/altijd groter is dan de secundaire (verder gemotiveerd hier: Thorsd in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie").
Dank voor jullie reacties! @Peanutsonic @Thorsd @Tiesert

Beste is uiteraard geen buffervat. Mijn overtuiging was dat ik er niet aan ontkom, maar klopt dat?
Wat altijd open staat: (geschatte totale inhoud cv ca 90-100liter)
52 m2 vvw (gesloten verdeler zonder pomp, 5 groepen)
10 m2 vvw + 1 radiator
10 m2 vvw + 1 radiator
1 radiator
In de toekomst is het plan er nog minimaal ca 20 m2 vvw bij te leggen, maar dit is nog een plan dus niet zeker.

Ik heb een 9kW 1 fase monoblock besteld. Volgens Groene energiewinkel is de minimale inhoud van 135L nodig, daar kom ik dus niet aan, echter lees ik meer mensen die daar niet aan komen en toch geen buffer toepassen..

Daarnaast zou minimaal 25,8l/min rondpompen nodig zijn volgens groene energiewinkel. Met 5 groepen schat ik het op 10l/min + 3 l voor radiatoren en 2 liter voor de andere 2 vvw = totaal +/- 15 liter/min.

Zou dat voldoende moeten kunnen zonder buffervat?

Nu is het geval dat ik alles in onze kelder al qua leidingwerk heb voorbereid... Ik zal dus sowieso iets gaan aanpassen als het simpeler moet worden: of het buffervat er helemaal uit of met T stuk aansluiten. Heb het nu volgens de Panasonic methode met 4 aansluitingen gemaakt (28mm staal buigen is geen pretje...).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZsajkPMjgm2Yct3BvqxpDCThko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lEH5b8icG5G4KI53n51XxMrC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZYfZ_Cv4zDO7K3BTW5vPpPUtIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VVwvLvdtR7nyUnnz0R397vaq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pk76SJkN2pcLHScP5Oj_ouw-OdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5VH5xkcXXhFxi7ikK9xchlCu.jpg?f=fotoalbum_large

In het geval een buffervat nodig is lijkt me warmtepomp weetjes opstelling C wellicht toch het meest verstandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

jvaessen schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:26:
[...]geschatte totale inhoud cv ca 90-100liter
dat is meer dan genoeg.

geen idee waar die winkel dat getal vandaan tovert. 130L is zelfs akelig dicht bij de max van het interne expansievat.
-SimJoc- schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:36:
[...]

Ik heb ook een houtvergasser in de woonkamer, deze kan deze vaten langere tijd warm houden. In de zomer sluit ik een van de twee af. Nee zou wel gezellig zijn :X
ik mis nog steeds een beetje wat de noodzaak is om de WP 1,3 ton water warm te laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
FransvWoerkom schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 01:24:
[...]

Ik zie trouwens die dT van 2°C helemaal niet in die grafiek van 3 dec. Hij blijft 6 en daarom stopt de compressor. Pas daarna daalt de Ta snel tot bijna Tr. Hij gaat hier niet rustig op 22Hz lopen omdat hij dan de gevraagde Ta bij deze buitentemperatuur niet haalt. Als je de dT nu eens veel hoger zet en een grafiek maakt waar ook de flow in staat en alle interessante waarden (Ta, Tr, flow, frequentie) langs de rechter as zet, wordt het misschien duidelijker.
@FransvWoerkom Dit is de grafiek van vandaag met dT van 8 ingesteld. (QM3 is nog wel steeds aan, net als gisteren bij dT 2). De temperatuur op rechteras, de rest links.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XkvThVvouONjSFlBSw5IKkhvzDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3zmo15ObtFZb6wQRI2D2D9tE.jpg?f=fotoalbum_large

Ter vergelijking nog even de grafiek van gisteren met dT 2 met dezelfde grafiekinstellingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kSFuAbjFVaW0PR0BUnNyGx9TblY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NxwGna5TCBlNroDscLJs2B23.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peanutsonic
flippy schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:37:
[...]

dat is meer dan genoeg.

geen idee waar die winkel dat getal vandaan tovert. 130L is zelfs akelig dicht bij de max van het interne expansievat.
[...]

ik mis nog steeds een beetje wat de noodzaak is om de WP 1,3 ton water warm te laten maken.
Zijn er ooit simultaantests gedaan om vast te stellen of het beter is met dan wel zonder B-vat ?
Zo nee, zijn er dan nergens uberhaupt data die "beter zonder" ondersteunen ? Als de temperatuur in het B-vat dynamisch wordt beinvloed evenals de flow, is niet zonder meer vast te stellen dat een iets hogere temperatuur in het systeem minder economisch is. dan is het alleen iets roepen te eenvoudig.
Stilstandsverliezen van een buffervat zijn vaak geen echte verliezen omdat er uitruil plaats vindt met de omgeving. Sneller aftoeren door bijmenging van warm water vanuit het buffervat is ook niet direct verlies. Een korte defrost van 2 minuten vanwege ondersteuning vanuit het B-vat lijkt ook preferabel.
Kortom, een B-vat is zeker niet uitsluitend verlies of kommer en kwel.

[ Voor 35% gewijzigd door Peanutsonic op 08-12-2022 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Peanutsonic schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:50:
[...]

Zijn er ooit simultaantests gedaan om vast te stellen of het beter is met dan wel zonder B-vat ?
Zo nee, zijn er dan nergens uberhaupt data die "beter zonder" ondersteunen ? Als de temperatuur in het B-vat dynamisch wordt beinvloed evenals de flow, is niet zonder meer vast te stellen dat een iets hogere temperatuur in het systeem minder economisch is. dat is te eenvoudig.
het doel van het water is om de warmte te transporteren waar het nodig en nuttig is. opslag is niet nuttig.

een enorme koelkast volstampen met 10 kratten bier terwijl je er maar 1 flessie per avond drinkt is beetje zonde van de energie...

er zijn legio van redenen maar die kunnen anderen rustig aanvullen.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 07-12-2022 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
[...]

Beste is uiteraard geen buffervat. Mijn overtuiging was dat ik er niet aan ontkom, maar klopt dat?
10 m2 vvw + 1 radiator
10 m2 vvw + 1 radiator
1 radiator
In de toekomst is het plan er nog minimaal ca 20 m2 vvw bij te leggen, maar dit is nog een plan dus niet zeker.

Ik heb een 9kW 1 fase monoblock besteld. Volgens Groene energiewinkel is de minimale inhoud van 135L nodig, daar kom ik dus niet aan, echter lees ik meer mensen die daar niet aan komen en toch geen buffer toepassen..

Daarnaast zou minimaal 25,8l/min rondpompen nodig zijn volgens groene energiewinkel. Met 5 groepen schat ik het op 10l/min + 3 l voor radiatoren en 2 liter voor de andere 2 vvw = totaal +/- 15 liter/min.

Nu is het geval dat ik alles in onze kelder al qua leidingwerk heb voorbereid... Ik zal dus sowieso iets gaan aanpassen als het simpeler moet worden: of het buffervat er helemaal uit of met T stuk aansluiten. Heb het nu volgens de Panasonic methode met 4 aansluitingen gemaakt (28mm staal buigen is geen pretje...).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In het geval een buffervat nodig is lijkt me warmtepomp weetjes opstelling C wellicht toch het meest verstandig.
Mooi buffervat, hier staat dezelfde, ook met een 9J.

Als het alleen de inhoud is, kun je de buffer ook in serie aansluiten.
Als het om de flow gaat, heb je toch in de afgifte ook wel dezelfde flow nodig. Tenzij je een veel hogere dT in de afgifte hebt, maar met de vvw zal dat ook niet direct van toepassing zijn.

Overigens heb je de 25 l/min pas nodig bij 9kW met een dT van 5. Minimum wat de pomp doet is 10 l/min.

Als wat je aangeeft altijd open staat zou ik het eerst zonder buffer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
flippy schreef op woensdag 7 december 2022 @ 23:15:
[...]

het doel van het water is om de warmte te transporteren waar het nodig en nuttig is. opslag is niet nuttig.

een enorme koelkast volstampen met 10 kratten bier terwijl je er maar 1 flessie per avond drinkt is beetje zonde van de energie...

Het lijkt toch, dat de transportfunktie van water een belangrijk deel is van een groter totaal, ook al is supplementoir belang ondergeschikt.
Het zou kunnen zijn, dat het gaat om "van A naar B en just in time".
Hele horden zijn er van overtuigd dat iets meer water dan puur voor minimale systeemvulling noodzakelijk/wenselijk is voor de meest optimale werking t.a.v. een paar facetten. Zoals directe verwarming, opvangen overboost, verminderen pendel neigng, ondersteuning tijdens defrosts en uitsmeren afgifte warmte tijdens aan/uit.

De vergelijking met een volgestampte koelkast met 10 kratten bier lijkt een beetje gechargeerd. 1 flesje bier t.o. 10 kratten c.q. 120 flesjes.
Dat is een iets andere verhouding dan 80L systeem en 50L B-vat.
Ik mag ook af en toe wel wat chargeren om iets te benadrukken maar eerder opgemerkt, een overboost is zelden goed.
Maar het geeft duidelijk een mening weer en daar gaat het om.
Wij wachten op de man/vrouw die de SCOP met een vol punt weet te verhogen. Een prestatie die gegarandeerd goed is voor 100 millioen.
Toch heb ik tot op heden geen steekhoudende cijfers gezien die duidelijk tegen een B-vat pleiten en ook niet er voor.

[ Voor 4% gewijzigd door Peanutsonic op 08-12-2022 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
flippy schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:25:
[...]

HCNL aansluiting.

de shelly laat je contact maken tussen H en L. let op: 230V!

de afstandsbediening moet je dan nog wel op extern zetten. dan verplaats je de thermostaatfunctie naar de HCNL. er is geen verdere thermostaat nodig tenzij je eentje los wilt hebben als je wifi het niet doet. die zet je dan ook over de H en L connector. wel een thermostaat gebruiken die 230v kan schakelen.
Dat hangt af van waarop de de thermostaat nu is aangesloten. Zoals ik al eerder zei.
CN2 of CN4.
Makkelijkste is dat behouden.

Maar linksom of rechtsom ga je met een shelly erbij niet voldoen aan de vraag, of dan beide (thermostaat en shelly) de WP zowel aan als uit kunnen zetten. Zoals ik al eerder zei.

[ Voor 14% gewijzigd door sjimmie op 08-12-2022 07:23 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
[...]

Ik ben dit niet helemaal met je eens. Ik verwarm overigens niet 1300l maar alleen het onderste gedeelte van deze vaten. De vaten zijn thermisch gelaagd en dat gaat erg goed. Als er geen vraag is de woning is (elke ruimte word afzonderlijk gestuurd) dan kan de warmtepomp wel een lange run afmaken en zijn warmte kwijt in het vat. Omdat de temperaturen zo laag zijn is het verlies ook een stuk minder.

Mijn vraag is meer of er mensen zijn die een mogelijke verbetering zien aan de grafieken, of is dat te simpel gedacht en is er dan meer informatie nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 19:47
rykers schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:41:
[...]

Naar jouw idee is het dus toeval dat hij optoert zodra de temperatuur zakt?

Morgen zit het weer rond de grens van 4 graden buiten, dus we zullen zien. Ik heb echt het idee dat het in de regeling zit en niet afhankelijk is van Ta en/of verschil tussen. Ta en Tdoel.
Ook als ik kijk naar mijn laatste run is dat wel logisch. Want hij draaide al ruim een uur voordat hij optoerde. Eerder was het verschil tussen Ta en Tdoel groter. Net voor het optoeren was het maar 1 graad.

[Afbeelding]
Het zit (zo te zien) echt in de software van de Pana.
ook bij mij best mooie runs t/m 5 graden.
Bij 4 graden draait de WP inderdaad ineens niet meer lager en gaat (ook bij mij) de warmtepomp pendelen
zie onderstaande afbeelding. om 16.00u schiet de frequentie omhoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLnetwdaEa4UYBy2HqHPAJYGeVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QYvY4ByG8td6XSex4grSf7bg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Motorfret op 08-12-2022 09:45 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Motorfret schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:43:
[...]

Het zit (zo te zien) echt in de software van de Pana.
ook bij mij best mooie runs t/m 5 graden.
Bij 4 graden draait de WP inderdaad ineens niet meer lager en gaat (ook bij mij) de warmtepomp pendelen
zie onderstaande afbeelding. om 16.00u schiet de frequentie omhoog.

[Afbeelding]
Kun je ook de defrosts erbij zetten? Ik zie bij mij ook deze bewegingen als er een defrost is, en dat was gisterenmiddag alweer vanaf half 6. Weet niet waar jij woont en of dat mogelijk eind van de middag bij jou ook meespeelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:21

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

10 m2 vvw + 1 radiator
10 m2 vvw + 1 radiator
1 radiator

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Minimum waterhoeveelheid gaat niet over max vermogen maar over minimaal vermogen dus 40-50 liter.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-09 13:30
vind hem sowieso vrij onrustig bij jullie. wellicht omdat de WPs ietswat overbemeten zijn? Ik draai met een Dt van 3 en dit extreem stabiel.

gradenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/paJ8DLMj6MdI5jySjbnBER8AXsc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oXVx1wz8u5QXic232aw8NWdE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Gamer dénis schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:28:
vind hem sowieso vrij onrustig bij jullie. wellicht omdat de WPs ietswat overbemeten zijn? Ik draai met een Dt van 3 en dit extreem stabiel.

graden[Afbeelding]
Leuke strepen. Context? Welke WP, huis en afgifte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer dénis
een panasonic 5KW H model (WH-MDC05H3E5)
Huis uit 1932 redelijk nageisoleerd met enkel 50m2 vloerverwarming als afgifte waarop de WP direct staat aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers

graden[Afbeelding]
9kW is bij mij niet overbemeten. 9 kW heb ik zeker nodig bij -10.
Rond de 0 graden heb ik ca. 6,5-7 kW nodig. Mijn eerdere 9kW LG kon dat niet leveren en ging dan in defrostmania.
Daarom heb ik nu een 9kW Panasonic T-cap. Daar loop ik er echter tegen aan dat ik bij temperaturen boven de ca. 8 graden veel gependel heb omdat ik dan het minimale vermogen van ca. 5,5 kW niet nodig heb.
Tussen 5 en 8 graden loopt hij netjes. Dan kan ik de 5,5 kW wel kwijt (of net wat meer) en dat levert hij dan ook.
Echter vanaf 4 graden levert hij ineens minimaal 7,8kW. Dus ook weer meer dan ik nodig heb rond die temperatuur, met weer pendelgedrag tot gevolg. Zou de sturing zo zijn dat hij het minimum vermogen kan blijven leveren bij 4 graden, dan zou hij nu ook mooi rustig lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18

graden[Afbeelding]
Ja bij jou komt hij nooit in de buurt van zijn minimum, bij mij is zelfs het minimum "teveel".
Is dat erg? Alleen als je heel verdrietig wordt als een lijntje niet recht is.. ;)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
[...]

Een lege koelkast koelt wel heel moeilijk, een volle is makkelijker op temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heeft iemand tips over de Aquarea service cloud accounts?

Ik heb er 1 aangemaakt als gebruiker, tijdens de installatie van de CZ-TAW1. Inloggen op https://aquarea-smart.panasonic.com lukt daarmee ook.

Daarnaast heb ik via https://aquarea-service.panasonic.com ook een installateursaccount aangemaakt met een ander e-mailadres. Ik heb de bevestiging in de e-mail gehad en de codes gebruikt om het account te activeren.

Ik kom met het installateursaccount niet ingelogd in de service cloud (https://aquarea-service.panasonic.com) [h3]foutmelding: Failed user authorization. Check your ID and password. (3001-0002)[/h3]

Mis ik een stap? Iemand een idee wat er fout gaat? Ik kan geen user support vinden om na te vragen waar het fout gaat..

Opgelost: Inloggen met je gebruikersnaam, niet met je e-mailadres O-)

[ Voor 17% gewijzigd door --Erik-- op 08-12-2022 14:25 ]

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret

graden[Afbeelding]
@Tiesert zit geen defrost tussen.

12kw is zeker veel, maar ook ik heb het regelmatig nodig.
Gasverbruik was 2700m3 p/j incl SWW. vandaar.
Het eerste koude weekend dit jaar (net onder het vriespunt, toen het ook zo waaide ) gaf de pana een energie opwekking van tussen de 8 en 10Kw.
tuurlijk: dit is wat de pana zelf aangeeft en mag dus met een flinke korrel zout genomen worden.
Mijn huis (1982) is redelijk geisoleerd e.d. maar het is vooral niet kierdicht.
heb wel Jaga's hangen met 11,5kw afgifte (bij 35/30/20) en in de hoofdruimte's zit daar ook nog eens een zelfbouw DBE systeem op)

normaliter is het boven de 10 graden buitentemperatuur pendelen (was ook al verwacht en geen problemen mee.
Tussen de 10 en 5 graden runs van ca 2 a 3 uur op 20 hz en dan een pauze van 30 a 45 min.
Onder het vriespunt constante runs ( in dat koude weekend gewoon 3 dagen cintinue gelopen als je de SWW run niet meerekent)

Maar: tussen de 4 en 0 graden is het een echte stuiterbal. (en dat zit hem niet in eventuele defrosts)

Verbruik ziet er overigens toch redelijk normaal uit, want als ik het doorreken, kom ik op ca 5100kw uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Motorfret op 08-12-2022 13:28 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Gamer dénis schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:48:
een panasonic 5KW H model (WH-MDC05H3E5)
Huis uit 1932 redelijk nageisoleerd met enkel 50m2 vloerverwarming als afgifte waarop de WP direct staat aangesloten.
Dat zijn in principe mooie lijntjes ja. Betekent wel dat als ik het zo even gauw op het oog bereken dat je nu al ca 3 kW aan warmte nodig hebt om je huis op temperatuur te houden. Dan hoeft de WP inderdaad niet te pendelen. Maar het is wel de vraag of je woning met een 5 kW model wel op temperatuur blijft als het kouder wordt?
5/7/9kW modellen hebben allen dezelfde ondergrens, dus zullen alledrie ongeveer hetzelfde grafiekje gegeven in jouw situatie.

Klopt het dat je geen thermostaat gebruikt?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 17:50
--Erik-- schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:22:
Heeft iemand tips over de Aquarea service cloud accounts?

Ik heb er 1 aangemaakt als gebruiker, tijdens de installatie van de CZ-TAW1. Inloggen op https://aquarea-smart.panasonic.com lukt daarmee ook.

Daarnaast heb ik via https://aquarea-service.panasonic.com ook een installateursaccount aangemaakt met een ander e-mailadres. Ik heb de bevestiging in de e-mail gehad en de codes gebruikt om het account te activeren.

Ik kom met het installateursaccount niet ingelogd in de service cloud (https://aquarea-service.panasonic.com) [h3]foutmelding: Failed user authorization. Check your ID and password. (3001-0002)[/h3]

Mis ik een stap? Iemand een idee wat er fout gaat? Ik kan geen user support vinden om na te vragen waar het fout gaat..

Opgelost: Inloggen met je gebruikersnaam, niet met je e-mailadres O-)
Niet toevallig net gedaan? Er zit een paar uur tussen de account activeren en werken….

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer dénis
bartvl schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:10:
[...]

Dat zijn in principe mooie lijntjes ja. Betekent wel dat als ik het zo even gauw op het oog bereken dat je nu al ca 3 kW aan warmte nodig hebt om je huis op temperatuur te houden. Dan hoeft de WP inderdaad niet te pendelen. Maar het is wel de vraag of je woning met een 5 kW model wel op temperatuur blijft als het kouder wordt?
5/7/9kW modellen hebben allen dezelfde ondergrens, dus zullen alledrie ongeveer hetzelfde grafiekje gegeven in jouw situatie.

Klopt het dat je geen thermostaat gebruikt?
Klopt, hij staat op (buiten) temperatuur compensatie, en hij wekt ongeveer 2.6-2.8Kw op. bij de H generatie kon de 5kw verder modeleren. Hij draait sinds sept 2019 en hebben het nog geen 1x koud gehad. hebben als backup ook nog een 4.2kw airco hangen mocht het koud worden maar nog nooit nodig gehad :)

(al had hij het vorig jaar wel even taai in de ''koude week'' maar het alsnog zonder backup element kunnen doen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gb14NY8CPMyO8a2LhNg8ZUnxeec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mcnOtKFE2doZ73BqFD56qMPC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Gamer dénis op 08-12-2022 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-09 12:50
Hier erg 'saaie' run al meer dan 24 uur...

Afbeeldingslocatie: https://share.bartserver.nl/!pfMMmwAyRF/pasted-2022-12-08T133718.667Z.png

Afbeeldingslocatie: https://share.bartserver.nl/!GMSmHqiVa4/pasted-2022-12-08T133852.865Z.png

[ Voor 25% gewijzigd door vandermark op 08-12-2022 14:39 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
-SimJoc- schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:27:
Na veel in dit topic te hebben gelezen heb ik ook de instellingen van mijn warmtepomp aardig onder handen kunnen nemen. Ik begin steeds mooiere en langere runs te krijgen. Nu was ik benieuwd of er nog suggesties zijn op basis van een grafiek, ik denk dat ik het nu goed voor elkaar heb maar ik hoop dat er mensen kunnen mee kijken of ik daar ook gelijk in heb.

Betreft een Panasonic mono 5kw met een 1250l buffervat.
verschiltemperatuur zijn gegevens van Panasonic en Flow Value zijn zelfde gegevens maar dan van de Kamstrup. De stroomgebruik grafiek is nog niet helemaal in orde, maar verbruik in de lange run is continue 360watt.

[Afbeelding]
Geen antwoord op je vraag, maar hoe heb je de compressorfrequentie in Grafana gekregen? Via HeishaMon, of service cloud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Tiesert schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:48:
[...]

@FransvWoerkom Dit is de grafiek van vandaag met dT van 8 ingesteld. (QM3 is nog wel steeds aan, net als gisteren bij dT 2). De temperatuur op rechteras, de rest links.
[Afbeelding]

Ter vergelijking nog even de grafiek van gisteren met dT 2 met dezelfde grafiekinstellingen.
[Afbeelding]
Ik zie in de grafiek van 7 dec zeven defrosts. Natuurlijk trekt hij daar het buffervat voor leeg. Je ziet daar ook het nut van dat buffervat: slechts bij twee van die defrosts moet hij overschakelen naar de speciale t-cap mode van defrosten met COP 1 door de circulatiepomp uit te zetten (paarse lijn) en de compressor op te toeren.

Maar vergelijkingen van twee dagen met gelijke buitentemperatuur maar ongelijke luchtvochtigheid zeggen dus weer niks over het nut van QM3 of een hoge dT. De wind is gedraaid van NO naar ZW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18:27

ErikVers

e-Duurzaam

vandermark schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:38:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes! Hier vandaag wel 3x een DF met de 5H
Welke regio zit je? Hier Zwolle

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
ErikVers schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:57:
[...]

Netjes! Hier vandaag wel 3x een DF met de 5H
Welke regio zit je? Hier Zwolle
Arnhem en ik draai dus wel op minimumlast (19Hz)

[ Voor 9% gewijzigd door vandermark op 08-12-2022 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

vandermark schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:01:
[...]

Hier 8 Df vanaf 7.00 uur zuid-holland nu 2 gr

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vandermark
Carboy54 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:08:
[...]

Hier 8 Df vanaf 7.00 uur zuid-holland nu 2 gr
Het ligt hier echt aan de lage last, op 19Hz. Scheelt echt veel defrosts. Hierdoor ben ik ook anders gaan denken over WP uitzetten in de nacht. Door continu draaien voorkom ik best wat defrosts die met mijn lage temperaturen allemaal op element gaan. Het is in die zin zuiniger om geen nachtverlaging / uitzetten te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

vandermark schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:01:
[...]

Ja ik knal alles in 10-12 uur per dag erin. Gezien weerbericht komende 5dagen vanaf nu eens ff luxe op 24-7 met enkel een shift -1 dan komt de pana wat meer tot rust.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

vandermark schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:10:
[...]

Het ligt hier echt aan de lage last, op 19Hz. Scheelt echt veel defrosts. Hierdoor ben ik ook anders gaan denken over WP uitzetten in de nacht. Door continu draaien voorkom ik best wat defrosts die met mijn lage temperaturen allemaal op element gaan. Het is in die zin zuiniger om geen nachtverlaging / uitzetten te doen...
Helemaal mee eens met 1 voorwaarde; als de “overdag temp” gemiddeld onder de 4graden blijft.

9-12 7:15 Edit @vandermark ik kom hier toch op terug; in de aantallen heb je inderdaad bij lagere frequentie per dag minder DF maar gewogen per opgewekt vermogen niet of nauwelijks en wel een duidelijk slechtere cop ivm de lagere buitentemp.

Iedereen moet lekker zelf zijn keuzes maken. Ik laat hem komende week gewoon 24/7 draaien maar als ik naar de cijfers kijk moet ik hem gewoon overdag laten draaien; netto gewogen minder df ondanks hogere werklast en daarbij een bijna punt hogere cop. Expansievat verwarmer word ruim gecompenseerd wel is afdoppem een pré als je binnen ook hebt hangen.

En straks met een afbouwende salderingsregeling natuurlijk bovenstaande zeker, maar daar zijn we nog niet 😋👍

[ Voor 40% gewijzigd door ErikVers op 09-12-2022 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

vandermark schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:10:
[...]

Ik verlaag ook niet bij temp lager dan 10 gr. Wel shift ik met -2 in de late avond op modus 2 en wanneer de temperatuur beneden de 20.3 komt shift hij automatisch terug naar 0 met IFTTT houdt de hut warm is nu het beste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hier ook al de hele dag aan het pruttelen, thermostaat 24/7 op 20gr.
Alleen radiatoren, jaren eerder moeten doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_1cb5EKkD9h1BXiY3-FRG7um2o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AlrYRNLQEk8GAenTZYTLXXBL.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFo_r8mhLGPANtc5LFJ5RkkS9VE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IalyxoVPDGbosObceMvGOfa7.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Jm67t-kED46TEMEbcTWzT2Le04=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bO14pYxPDTmKhdEcImDjzTdw.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0gyUnolo-wvsViEKYgOfnIx67o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1CA1T5wVosfbQieoMpcy4Bj.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Thorsd schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:42:
[...]

Geen antwoord op je vraag, maar hoe heb je de compressorfrequentie in Grafana gekregen? Via HeishaMon, of service cloud?
Heishamon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-09 10:48
Hallo ,

Ik volg dit forum van Panasonic intensief en kan er veel informatie uit halen .
Ik heb zelf een bestelling staan van een 7 kw J serie met een buffervat van 100 liter en een optieprint voor een hybride opstelling.
Maar ik kom er achter dat er maar weinig een buffer gebruiken dus vandaag mijn leverancier maar gebeld en de buffer en optie print uit de bestelling laten halen .
Hij zei ok dat er veel warmtepompen klaar zijn alleen het lammellenblok is niet te krijgen en misschien dat ik volgend jaar de nieuwe serie van Panasonic met R 290 krijg .
Dus laten we hopen 🤞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ging de afgelopen dagen wel ok, maar vandaag niet onder de 35 hz geweest. Geen enkele fatsoenlijke run gehad helaas. Hoop defrosts ook mede daardoor... :X

Met zelfde instellingen fors hogere ∆T dan gisteren, maar das logisch, met de kou buiten denk ik.
Geprobeerd om van pump duty weer naar ∆t sturing te gaan, maar dat gaat niet beter. Nu 3 graden ingesteld, maar daar gaat ie ruim overheen.

Ben nu ff klaar met het gepruts aan instellingen eerlijk gezegd. Elke keer als het een tijdje enigszins onder controle lijkt te zijn schiet het weer alle kanten op.

[ Voor 49% gewijzigd door MikeyMan op 08-12-2022 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
MikeyMan schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:37:
Ging de afgelopen dagen wel ok, maar vandaag niet onder de 35 hz geweest. Geen enkele fatsoenlijke run gehad helaas. Hoop defrosts ook mede daardoor... :X

Met zelfde instellingen fors hogere ∆T dan gisteren, maar das logisch, met de kou buiten denk ik.
Geprobeerd om van pump duty weer naar ∆t sturing te gaan, maar dat gaat niet beter. Nu 3 graden ingesteld, maar daar gaat ie ruim overheen.
Herkenbaar. Buitentemperatuur zeker de hele dag 4 graden of lager?

Weet iemand of dit gedrag specifiek voor de Tcap J serie is of heeft de H serie dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rykers schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:46:
[...]

Herkenbaar. Buitentemperatuur zeker de hele dag 4 graden of lager?

Weet iemand of dit gedrag specifiek voor de Tcap J serie is of heeft de H serie dit ook?
Ik heb vandaag niet boven de 3,5 graden gemeten.

Maar ja, minimum vermogen van de j series ligt door de R32 vulling hoger. Dus ook lastiger op lagere vermogens draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
MikeyMan schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:37:

Ben nu ff klaar met het gepruts aan instellingen eerlijk gezegd. Elke keer als het een tijdje enigszins onder controle lijkt te zijn schiet het weer alle kanten op.
Dank voor het delen, dan weet ik dat ik niet de enige ben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
MikeyMan schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:50:
[...]

Ik heb vandaag niet boven de 3,5 graden gemeten.

Maar ja, minimum vermogen van de j series ligt door de R32 vulling hoger. Dus ook lastiger op lagere vermogens draaien.
Ah, dat wist ik nog niet dat R32 dat als nadeel heeft.
Zou R32 er ook mee te maken kunnen hebben dat ze bij lage buitentemperatuur de minimale frequentie omhoog hebben gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rykers schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:55:
[...]

Zou R32 er ook mee te maken kunnen hebben dat ze bij lage buitentemperatuur de minimale frequentie omhoog hebben gezet?
Gok dat dat niet perse instelling is, maar gevolg van de situatie. Hij zal vast op 19 hz kunnen draaien de vraag is wat ie ervoor nodig heeft.

Ik heb nu contra intuïtief de Ta nog lager gezet, naar 24 graden. En dat terwijl het in huis niet perse heel warm is nu.

∆T sturing heeft overigens tot gevolg dat alleen de pomp nu 185 watt weg staat te pompen op 4500 rpm. Terwijl het rendement nogal twijfelachtig is.

Aan de andere kant schaalt ie wel terug, dat doet ie op max duty setting niet. Meer dan 33 liter/min krijg ik overigens niet weggepompt. Terwijl dat blijkbaar wel een beetje nodig is. Toch te krappe leidingen naar de verdelers lijkt het :X

[ Voor 25% gewijzigd door MikeyMan op 08-12-2022 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peanutsonic
rykers schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:55:
[...]

Heeft weinig zin om met lage freq. te werken als er door temp. meer gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
MikeyMan schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:58:
[...]

Gok dat dat niet perse instelling is, maar gevolg van de situatie. Hij zal vast op 19 hz kunnen draaien de vraag is wat ie ervoor nodig heeft.

Ik heb nu contra intuïtief de Ta nog lager gezet, naar 24 graden. En dat terwijl het in huis niet perse heel warm is nu.
Ik heb vandaag juist de stooklijn flink omhoog gegooid om te kijken wat er gebeurt. Echt gewoon naar 42C watertemperatuur bij dT van 6 en max flow van 25L/min obv dT. Hij maakt een run die al uren duurt. Wel wat heen-en-weren van de Hz lijn tussen de 30 en 50, en onderbroken door een paar defrosts, dus kabbelen kan ik het niet noemen. Maar wel een run. Ook in het buffervat is de dT nu mooi 6. De verdeler is wat minder, de dT blijft klein. De kamertemperatuur loopt heel langzaam op. Had verwacht dat hij bij zo'n hoge Ta juist heel snel zou gaan pendelen... Doet me afvragen of ik niet een aantal instellingen evenredig kan verlagen, om eenzelfde run op lagere temperatuur / minder Hz / minder kWh te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
MikeyMan schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:58:
[...]

∆T sturing heeft overigens tot gevolg dat alleen de pomp nu 185 watt weg staat te pompen op 4500 rpm. Terwijl het rendement nogal twijfelachtig is.

Aan de andere kant schaalt ie wel terug, dat doet ie op max duty setting niet. Meer dan 33 liter/min krijg ik overigens niet weggepompt. Terwijl dat blijkbaar wel een beetje nodig is. Toch te krappe leidingen naar de verdelers lijkt het :X
Denk dat de transportleidingen niet het probleem zijn. Ook de lengte daarvan is ondergeschikt bij wat er in de vloer ligt.
In de vloer zou een 18mm leiding niet misstaan. Veel korte groepen vormen ook honderden meters. Dat is meer een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Peanutsonic schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:13:
[...]

Denk dat de transportleidingen niet het probleem zijn. Ook de lengte daarvan is ondergeschikt bij wat er in de vloer ligt.
In de vloer zou een 18mm leiding niet misstaan. Veel korte groepen vormen ook honderden meters. Dat is meer een probleem.
Heb ruim 200m2 liggen. Dus ja, das ook honderden meters leiding. Maar zat vast aan de reeds aanwezige 20mm flex. Gelukkig wel parallel per verdieping.

@Tiesert 42 graden mijn vloer in lijkt me niet heel handig ;)

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 08-12-2022 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
MikeyMan schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:26:
[...]

Heb ruim 200m2 liggen. Dus ja, das ook honderden meters leiding. Maar zat vast aan de reeds aanwezige 20mm flex. Gelukkig wel parallel per verdieping.

@Tiesert 42 graden mijn vloer in lijkt me niet heel handig ;)
Honderden meters leiding kunststof met een lage warmte overdracht,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:49
vandermark schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:38:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi, maar belangrijker, wat is de temperatuur in de woonkamer :) Hoe stabiel blijft die over de afgelopen week?

Ik draai ook op 20Hz, 12L/min, 500w continu, Maar sinds 16:00 is de buitentemp aan het dalen naar 0 graden en 3 defrosts gehad sindsdien. Jullie ook bij 20Hz draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Herw76 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:23:
Hallo ,

Ik volg dit forum van Panasonic intensief en kan er veel informatie uit halen .
Ik heb zelf een bestelling staan van een 7 kw J serie met een buffervat van 100 liter en een optieprint voor een hybride opstelling.
Maar ik kom er achter dat er maar weinig een buffer gebruiken dus vandaag mijn leverancier maar gebeld en de buffer en optie print uit de bestelling laten halen .
Hij zei ok dat er veel warmtepompen klaar zijn alleen het lammellenblok is niet te krijgen en misschien dat ik volgend jaar de nieuwe serie van Panasonic met R 290 krijg .
Dus laten we hopen 🤞
Die leverancier weet meer dan Panasonic zelf dan. Productie is nog steeds in Maleisië en geven over details geen info aan de distributeurs. De nieuwe serie ga je zeker niet "krijgen" en zal absoluut duurder worden naast de huidige J serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
Peanutsonic schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:08:
[...]

Heeft weinig zin om met lage freq. te werken als er door temp. meer gevraagd wordt.
Als dat zo zou zijn wel. Alleen zie ik dat hij op 22Hz blijft draaien als het 5 graden is buiten en direct naar 34 Hz gaat als de buitentemperatuursensor 4 graden meet. Dit ongeacht Ta en dT.

Zien hier de run die om 18.00 begon. Iets na 19.00 werd het buiten 4 graden en toerde hij op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qsf_nCD5nx69rbIQHw9wFSjCoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHIW3TQj3nkauEL6WmYLN2VD.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ik zou het erg fijn vinden om ongelijk te krijgen op dit punt.
Maar gezien de ervaringen van @Tiesert en @MikeyMan heb ik daar niet veel hoop op.

[ Voor 8% gewijzigd door rykers op 08-12-2022 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
rykers schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:38:
[...]

Als dat zo zou zijn wel. Alleen zie ik dat hij op 22Hz blijft draaien als het 5 graden is buiten en direct naar 34 Hz gaat als de buitentemperatuursensor 4 graden meet. Dit ongeacht Ta en dT.

Zien hier de run die om 18.00 begon. Iets na 19.00 werd het buiten 4 graden en toerde hij op.
[Afbeelding]

Maar gezien de ervaringen van @Tiesert en @MikeyMan heb ik daar niet veel hoop op.
4 is lager dan 5 en overschakelen naar een hogere frequentie lijkt dan niet onlogisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Peanutsonic schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:30:
[...]

Honderden meters leiding kunststof met een lage warmte overdracht,
Lage warmte overdracht? Massief kunststof?

If so, waarom dan vloerverwarmings leidingen hiervan maken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Peanutsonic schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:42:
[...]

4 is lager dan 5 en overschakelen naar een hogere frequentie lijkt dan niet onlogisch.
Logischer dan andersom in ieder geval :+

Alleen qua warmtevraag is het wel onlogisch. Want er ontstaat snel een overshoot van Ta omdat er veel meer warmte wordt opgewekt dan nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
MikeyMan schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:47:
[...]

Lage warmte overdracht? Massief kunststof?

If so, waarom dan vloerverwarmings leidingen hiervan maken :?
In Overijssel is/was een bedrijf dat de leidingen van dunwandig koperbuis legde met alu platen daar overheen voor betere verspreiding.
Er moeten bochten gelegd worden en dan is kunststof gemakkelijker dan metaal en kunststof is veel goedkoper. Maar kunststof is qua warmteverspreiding een surogaat product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-09 17:39
Vraagje over het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSIHS7CV56sVUMsJ4U-k7j61M2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Na20aj8r5gVio08cP3SpAt22.png?f=fotoalbum_large

Gebruik deze stooklijn om shift 0. De WP geeft nu als doeltemperatuur 32gr? Dit zou met een buiten temp van 2gr hier op het moment toch lager moeten liggen?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
rykers schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:49:
[...]

Alleen qua warmtevraag is het wel onlogisch. Want er ontstaat snel een overshoot van Ta omdat er veel meer warmte wordt opgewekt dan nodig is.
quote: Alleen zie ik dat hij op 22Hz blijft draaien als het 5 graden is buiten en direct naar 34 Hz gaat als de buitentemperatuursensor 4 graden meet

??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
ecn1985 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:53:
Vraagje over het volgende:

[Afbeelding]

Gebruik deze stooklijn om shift 0. De WP geeft nu als doeltemperatuur 32gr? Dit zou met een buiten temp van 2gr hier op het moment toch lager moeten liggen?
Ik heb er een Excelletje voor gemaakt om het me makkelijk te maken, want wil het ook geregeld checken. Je temp lijkt wel aardig te kloppen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/StIyNbS5MdkW1iS0oQei8QcGcNk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mDcIEbLJ8TAYMei9hZqceiER.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Tiesert op 08-12-2022 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
rykers schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:49:
[...]

Zou kunnen, maar Bt is kennelijk leidend en 2 variabelen met gelijke rangorde leidend zal niet kunnen. Er zal verschil in rangorde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-09 17:39
Tiesert schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:57:
[...]

Ik heb er een Excelletje voor gemaakt om het me makkelijk te maken.
[Afbeelding]
Dan zit ik er nu een graad boven. vreemde is dat ik nu elke 40 minuten een defrost te pakken heb?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
ecn1985 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:58:
[...]

Dan zit ik er nu een graad boven. vreemde is dat ik nu elke 40 minuten een defrost te pakken heb?
Hier ook, 0 graden en 100% luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Carboy54 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:38:
[...]

Die leverancier weet meer dan Panasonic zelf dan. Productie is nog steeds in Maleisië en geven over details geen info aan de distributeurs. De nieuwe serie ga je zeker niet "krijgen" en zal absoluut duurder worden naast de huidige J serie.
Duurder maakt niet uit .
Subsidie eraf dan valt de prijs erg mee.
Hij zei dat de nieuwe modellen misschien wel eerder leverbaar zijn omdat het een geheel nieuw ontwerp is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
rykers schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:38:
[...]

[Afbeelding]

Daar kun je mij dus aan toevoegen. 🤔

Niet op War draaien, maar in de direct Modus heeft geen enkele invloed trouwens. Hij blijft op een hoog toerental draaien.

[ Voor 6% gewijzigd door Motorfret op 08-12-2022 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Herw76 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:15:
[...]

Duurder maakt niet uit .
Subsidie eraf dan valt de prijs erg mee.
Hij zei dat de nieuwe modellen misschien wel eerder leverbaar zijn omdat het een geheel nieuw ontwerp is
De nieuwe fabriek in Tjechie gaat ze hoogstwaarschijnlijk produceren voor de EU markt en gaat in de 2e helft van 2023 open. Dus eerst zien en dan geloven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 17:50
Carboy54 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:54:
[...]

Ik verlaag ook niet bij temp lager dan 10 gr. Wel shift ik met -2 in de late avond op modus 2 en wanneer de temperatuur beneden de 20.3 komt shift hij automatisch terug naar 0 met IFTTT houdt de hut warm is nu het beste.
Met de nieuwe “delay” functie in IFTTT kan je leuke dingen doen. Als de Wp uit geweest is (IFTTT met shift -5 werkt als de beste echte thermostaat) en weer begint doe ik dat gekoppeld aan silent 3. Met de “delay”schakel ik die silent 3 na 40 minuten automatisch weer uit.
Voorbeeld van vanmiddag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySpbhJ2C0nlh7dNOyw_GG2kGqJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/57ATjaN1DUrxAZNqQP5JS4JS.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:55
Ondanks dat ik best veel defrosts had in mijn run toch een gemiddelde cop van 3.3 over de hele run.
Zit wel in dubio tussen kiezen van quite modus, De HZ gaat natuurlijk omlaag maar de cop lijkt ook iets lager te zijn ± 0,15 lager maar nadruk op lijkt want vind wel dat ik er meer testen mee moet doen om het goed te beoordelen. ( maar is ook lastig aangezien temperatuur en vochtigheid niet echt langdurig precies hetzelfde is)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:54
Vanochtend om 5 uur een df gehad en om 10:30 uur, maar sinds vanavond gaat het enorm hard hier in Leeuwarden. -2 en mega mistig / 100% luchtvochtigheid. Elk uur een defrost…

Ta 26 Tr 24 en Dt 3, huis @ 20,5

760 watt verbruik nu

[ Voor 14% gewijzigd door Possible op 08-12-2022 22:42 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Carboy54 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:30:
[...]

De nieuwe fabriek in Tjechie gaat ze hoogstwaarschijnlijk produceren voor de EU markt en gaat in de 2e helft van 2023 open. Dus eerst zien en dan geloven.
Die fabriek draait toch al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
t.oswald schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:31:
[...]

Met de nieuwe “delay” functie in IFTTT kan je leuke dingen doen. Als de Wp uit geweest is (IFTTT met shift -5 werkt als de beste echte thermostaat) en weer begint doe ik dat gekoppeld aan silent 3. Met de “delay”schakel ik die silent 3 na 40 minuten automatisch weer uit.
Voorbeeld van vanmiddag
[Afbeelding]
Ik doe veel vanuit LUA naar IFTTT, en dan niet meer in IFTTT zelf, om niet vanaf twee verschillende plaatsen in te grijpen op de kabouters. Zou alleen willen kunnen detecteren wanneer de Pana zelf zijn heat run heeft gestopt en de compressor uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Herw76 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:55:
[...]

Die fabriek draait toch al
Niet de nieuwbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
[achterhaald]

[ Voor 92% gewijzigd door FransvWoerkom op 09-12-2022 02:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Ik probeer mn atlantic wpb nu ook met de panasonic op te warmen. Probeer dat nu automatisch voor de 3e keer (pana in heat+dhw) en hij warmt netjes op tot target temp. Elke keer nadat de DHW run klaar is, blijft die 'hangen' en gaat die niet verder met Room. Hij schakelt wel weer naar Room, maar de compressor blijft op 0, voor uren. Ik moet hem zelf een duwtje geven door de target temp even +1 en -1 te doen, dan gaat die verder met verwarmen van het huis. Na de DHW run blijft de pomp continu draaien, maar de compressor slaat niet aan. Kan het zijn dat het aan de lage ingestelde aanvoertemp van 24 ligt? De werkelijke aanvoer is eerst 21, zakt later naar 20. Dat maakt een delta van 4 maar ook dan gebeurt er niets. Ik dat dat het misschien te maken had met "TOP97 / Heater_Start_Delta" maar deze staat op -3 en daar komt die dus ook overheen en lijkt het niet te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KECl9krZJUnI-ax0zzKyD1mTnwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ktBPb3MgDCf80BjsfrdB73k.jpg?f=fotoalbum_large

Suggesties? Op deze manier kan ik geen automatische DHW doen want dan gaat die niet automatisch verder met het huis warm houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

The-Source schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:31:
Ondanks dat ik best veel defrosts had in mijn run toch een gemiddelde cop van 3.3 over de hele run.
Zit wel in dubio tussen kiezen van quite modus, De HZ gaat natuurlijk omlaag maar de cop lijkt ook iets lager te zijn ± 0,15 lager maar nadruk op lijkt want vind wel dat ik er meer testen mee moet doen om het goed te beoordelen. ( maar is ook lastig aangezien temperatuur en vochtigheid nog echt langdurig precies hetzelfde is)
Check ook eens per opgewekt vermogen; mijn ervaring is dat je dan netto geen df uit gaat sparen. Tuurlijk met lagere frequentie minder DF maar per opgewekt vermogen nauwelijks verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

padoempats schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 06:47:
Ik probeer mn atlantic wpb nu ook met de panasonic op te warmen. Probeer dat nu automatisch voor de 3e keer (pana in heat+dhw) en hij warmt netjes op tot target temp. Elke keer nadat de DHW run klaar is, blijft die 'hangen' en gaat die niet verder met Room. Hij schakelt wel weer naar Room, maar de compressor blijft op 0, voor uren. Ik moet hem zelf een duwtje geven door de target temp even +1 en -1 te doen, dan gaat die verder met verwarmen van het huis. Na de DHW run blijft de pomp continu draaien, maar de compressor slaat niet aan. Kan het zijn dat het aan de lage ingestelde aanvoertemp van 24 ligt? De werkelijke aanvoer is eerst 21, zakt later naar 20. Dat maakt een delta van 4 maar ook dan gebeurt er niets. Ik dat dat het misschien te maken had met "TOP97 / Heater_Start_Delta" maar deze staat op -3 en daar komt die dus ook overheen en lijkt het niet te zijn.

[Afbeelding]

Suggesties? Op deze manier kan ik geen automatische DHW doen want dan gaat die niet automatisch verder met het huis warm houden.
Zeker weten (en heb ik hier al vaker benoemd);

Ta niet onder 25 instellen en icm sww niet onder de 26 (uiteraard afhankelijk van je woning)
De compressor slaat anders niet aan en bij TA24 zelfs kans op lange run met de backupheater aan als nu bijvoorbeeld hij niet aanslaat op de compressor en je tr onder de 19 zakt…

(@FransvWoerkom wat mij betreft iets voor de TS omdat bovenstaande voor iedereen geld. )

Succes man 👍

Ik ga nu mijn elektrisch voorverwarmde auto in, onderweg naar de derde Panasonic Warmtepomp van deze week om hem in bedrijf te stellen ✅👏

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 09-12-2022 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
ErikVers schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:22:
[...]

Zeker weten (en heb ik hier al vaker benoemd);

Ta niet onder 25 instellen en icm sww niet onder de 26 (uiteraard afhankelijk van je woning)
De compressor slaat anders niet aan en bij TA24 zelfs kans op lange run met de backupheater aan als nu bijvoorbeeld hij niet aanslaat op de compressor en je tr onder de 19 zakt…

@FransvWoerkom wat mij betreft iets voor de TS omdat voor iedereen geld.

Succes man 👍
Thanks, die Tr zakt niet onder de 19, daarvoor is de vloer warm zat. Maar aan de andere kant komt de Tr ook niet boven de 22 graden uit, daarvoor heb ik denk ik teveel afgifte. Ik moet Ta 24 graden draaien om op laagste vermogen te kunnen draaien van 500w / 20Hz. Ik heb de backup heater voor het huis verwarmen nog niet gezien. Ik kan proberen met 25 of zelfs 26 graden te verwarmen en de pompsnelheid zo laag proberen te krijgen zodat de compressor niet aan de back moet om die aanvoer op 25/26 te krijgen. 25 ip 24 moet al genoeg zijn om hem na een DHW run wel door te laten gaan? Ik snap alleen niet waarom die niet wil starten.

Echter, die backup heater slaat altijd aan bij de defrosts. Dat is nu niet meer normaal, want elk uur nu 10 minuten defrosten op 3000w, dat is 30% van het totaal direct door het putje.

[ Voor 4% gewijzigd door padoempats op 09-12-2022 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

padoempats schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:30:
[...]

Thanks, die Tr zakt niet onder de 19, daarvoor is de vloer warm zat. Maar aan de andere kant komt de Tr ook niet boven de 22 graden uit, daarvoor heb ik denk ik teveel afgifte. Ik moet Ta 24 graden draaien om op laagste vermogen te kunnen draaien van 500w / 20Hz. Ik heb de backup heater voor het huis verwarmen nog niet gezien. Ik kan proberen met 25 of zelfs 26 graden te verwarmen en de pompsnelheid zo laag proberen te krijgen zodat de compressor niet aan de back moet om die aanvoer op 25/26 te krijgen.

Echter, die backup heater slaat altijd aan bij de defrosts. Dat is nu niet meer normaal, want elk uur nu 10 minuten defrosten op 3000w, dat is 30% van het totaal direct door het putje.
Zal allemaal vast waar zijn maar met een te lage ta ga je dit stoppen van je compressor krijgen gegarandeerd. Je zult met IFTT ofzo natuurlijk eenvoudig bij een te hoge ruimte temp in kunnen grijpen, dat is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
ErikVers schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:32:
[...]

Zal allemaal vast waar zijn maar met een te lage ta ga je dit stoppen van je compressor krijgen gegarandeerd. Je zult met IFTT ofzo natuurlijk eenvoudig bij een te hoge ruimte temp in kunnen grijpen, dat is niet anders.
Ik ga proberen met vast 26 graden te draaien en de pomp dynamisch laten draaien om de temp in huis constant te houden. Dan maar met ietsje meer vermogen, is ook niet erg. Vond het alleen wel mooi om continu met maar 500 watt te draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

padoempats schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:35:
[...]

Ik ga proberen met vast 26 graden te draaien en de pomp dynamisch laten draaien om de temp in huis constant te houden. Dan maar met ietsje meer vermogen, is ook niet erg. Vond het alleen wel mooi om continu met maar 500 watt te draaien :)
Dat kan ook best wel weer gebeuren ik draai regelmatig <400w met ta26 (5H) je stelt je aanvoer iets hoger in maar je retour zal daardoor ook op termijn oplopen. Je verhoogt niet je minimale vermogen hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
ErikVers schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:41:
[...]

Dat kan ook best wel weer gebeuren ik draai regelmatig <400w met ta26 (5H) je stelt je aanvoer iets hoger in maar je retour zal daardoor ook op termijn oplopen. Je verhoogt niet je minimale vermogen hiermee.
Thanks, time will tell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@ErikVers ik heb een tijdje op <26 gedraaid maar geen heater in actie gezien. Reageert een tcap anders?

Vandaag al zes defrosts hier. Wordt een lange dag.
Pagina: 1 ... 105 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.