PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
hier stond eigenlijk niets...Tranquility schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:08:
[...]
Dit is ook voor mij een reden ze niet buiten te plaatsen. De WP komt vlak naast de deur te staan waar ook de meterkast vlak naast zit. Ik had die werkschakelaars dus gewoon niet hoeven te bestellen, maar ze worden vanavond bezorgd als het goed is, dus plaats ik ze toch maar aan de muur in de trapkast waartegen de WP komt te staan.
Ik ben de enige die in de meterkast komt en niemand hoeft daar zonder mijn weten te zijn en de enige die naast mijzelf aan de WP zal werken is mijn installateur die dan ook weet dat de werkschakelaars daar zitten waar hij ze overigens zelf zal aansluiten aan de WP om deze daarna in bedrijf te stellen, dus ik zie geen enkele reden om ze buiten te plaatsen. Iemand die desondanks toch met zijn handen aan -of in- de WP komt zal dat zonder mijn toestemming doen en dus -geheel- voor eigen risico.
[Voor 10% gewijzigd door teacher op 10-02-2023 20:11]
Ja, ik durfde er niet over te beginnen op dit grote werkschakelaarsforum, maar als @wereldreiziger2 zijn Ta een graad wil verhogen, dan kan dat toch ook met shiften?Tiesert schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:22:
[...]
Gebruikersinstellingen (shiften, QM etc) kun je doen zonder dat de Pana uitgaat. Wijzigingen als installateur schakelt de Pana uit en dus moet je hem daarna weer aanzetten.
Oh kan dat? Ben een beetje aan het stoeien met de flow en de Ta nu.
Bij het wijzigen van de flow gaat ie dus zoiezo uit als ik die aan pas. Maar Ta kan mogelijk ook weer een graadje lager nu ik de flow hoger heb ingesteld dan de 10 liter waar hij uiteindelijk zelf naartoe gaat.
Weer een paar nachten dat het wat frisser wordt ook in het westen van het land, mooi om wat te proberen.
Ik heb zo'n dikke 12kw en ben er dik tevreden mee naast een 5kw. Zit al wat te spelen met ze. Beetje heen en weer. En de 5kw heeft totaal geen moeite met een sww van 300 liter.flippy schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:54:
[...]
je haalt de verschillende soorten tanks door elkaar. de ene is een losse electrischer boiler en de laatste die je noemt sluit je aan op de warmtepomp.
en ja, een monoblok kan gewoon een SWW tank opwarmen tot 55 graden.
als je de tank op zolder moet zetten is een losse warmtpeompboiler gewoon handiger. geen leidingen naar boven te hoeven trekken en de 2 systemen blijven gescheiden. stukken simpeler. een atlantic explorer v4 is zo'n beetje de standaard voor de meeste die goed bekend is.
als je de tank vlakbij de warmtpomp kan krijgen (denk minder dan 10 meter) zoals in een bijkeuken of zo kan je gewoon een monoblok pakken. voor langere afstanden is het doorgaans handiger om het gewoon op te splitsen zodat je niet elke SWW run die hele leiding aan het opwarmen bent voor jan joker.
[...]
je spreekt me ook niet tegen. dit gaat ook niet over jouw situatie.als je echt zo lomp uitkomt is het doorgaans eerder handiger om 2x 5kW neer te zetten dan 1 dikke tcap van 12kW+. daar voorkom je het nare gedrag van tcaps mee rond het vriespunt.
Bij panasonic kan ik niet vinden wat het precies doet, laat staat dat het invloed heeft op het rendement. Heeft iemand hier wat testjes mee gedaan of kan er wat meer over vertellen?
Ik was wat aan het proberen geweest; zie dat compressor frequentie idd minder wordt maar het rendement blijft ongeveer hetzelfde. Je maximale warmteopbrengst is natuurlijk een stuk lager, maar dat hoeft geen probleem te zijn.
if broken it is, fix it you should
Ik heb het wel proberen uit te vinden, maar zonder geijkte apparatuur en onder gelijke omstandigheden zoals Tb lijkt het me lastig. Op bijgaand voorbeeld heb ik om 09:05 uur de QM gewijzigd van 3 naar 0. Maar de Tb loopt ook op, wat de uitkomst beïnvloedt. Het opgenomen vermogen is strak 2kW door 0-10V vraagsturing, dus de variatie zit alleen bij het afgegeven vermogen vs de Tb.Wat ik hier op het forum begrepen heb is QM wel van invloed op het aantal defrosts, wat vervolgens ook van invloed zal zijn op het rendement.elgringo schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 07:55:
In de OP staat dat stille modus invloed heeft op het rendement. Ik begrijp dat stille modus de compressor en ventilator beperkt. Enige wat ik kan bedenken is dat doordat de ventilator minder hard draait deze minder efficient kan zijn.
Bij panasonic kan ik niet vinden wat het precies doet, laat staat dat het invloed heeft op het rendement. Heeft iemand hier wat testjes mee gedaan of kan er wat meer over vertellen?
Ik was wat aan het proberen geweest; zie dat compressor frequentie idd minder wordt maar het rendement blijft ongeveer hetzelfde. Je maximale warmteopbrengst is natuurlijk een stuk lager, maar dat hoeft geen probleem te zijn.
[Voor 13% gewijzigd door Tiesert op 07-02-2023 11:20]
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
Ik gebruik de panasonic thermostaat en zie duidelijk dat er minder vermogen wordt opgenomen en afgegeven als de stille modus aan staan. Vanmorgen met stille modus aan ca 1.2kw opgenomen met uit 2kw. Rendement met 1.2kw opgenomen vermogen is hoger.Tiesert schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:20:
[...]
Ik heb het wel proberen uit te vinden, maar zonder geijkte apparatuur en onder gelijke omstandigheden zoals Tb lijkt het me lastig. Op bijgaand voorbeeld heb ik om 09:05 uur de QM gewijzigd van 3 naar 0. Maar de Tb loopt ook op, wat de uitkomst beïnvloedt. Het opgenomen vermogen is strak 2kW door 0-10V vraagsturing, dus de variatie zit alleen bij het afgegeven vermogen vs de Tb.Wat ik hier op het forum begrepen heb is QM wel van invloed op het aantal defrosts, wat vervolgens ook van invloed zal zijn op het rendement.
[Afbeelding]
Je zegt dat ie invloed heeft op het aantal defrosts, bedoel je negatief dus met stille modus aan dat er meer defrost gaan komen?
if broken it is, fix it you should
Misschien heb je bij dat stoeien ervaring opgedaan welke Ta bij welke Tbuiten hoort. Daarmee kun je een stooklijn instellen. Zolang je de afstandsbediening niet als thermostaat gebruikt, zie je midden op het display de Ta en kun je met de up/down toetsen de Ta verhogen of verlagen. Dat kan ook in de weekkalender, bijvoorbeeld om een (bescheiden) nachtverlaging in te stellen.wereldreiziger2 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 23:37:
[...]
Oh kan dat? Ben een beetje aan het stoeien met de flow en de Ta nu.
Bij het wijzigen van de flow gaat ie dus zoiezo uit als ik die aan pas. Maar Ta kan mogelijk ook weer een graadje lager nu ik de flow hoger heb ingesteld dan de 10 liter waar hij uiteindelijk zelf naartoe gaat.
Weer een paar nachten dat het wat frisser wordt ook in het westen van het land, mooi om wat te proberen.
Ik ben er na 2 jaar gebruik en monitoring ook nog steeds niet van overtuigd dat de QM invloed heeft op het rendement. Ik schakel in de weektimer elke nacht van QM0 naar QM3. Afgelopen nacht had ik 5 df's. Komende nacht is hetzelfde weer voorspeld; ik schakel voor de aardigheid de QM timer uit.Tiesert schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:20:
[...]
Ik heb het wel proberen uit te vinden, maar zonder geijkte apparatuur en onder gelijke omstandigheden zoals Tb lijkt het me lastig. Op bijgaand voorbeeld heb ik om 09:05 uur de QM gewijzigd van 3 naar 0. Maar de Tb loopt ook op, wat de uitkomst beïnvloedt. Het opgenomen vermogen is strak 2kW door 0-10V vraagsturing, dus de variatie zit alleen bij het afgegeven vermogen vs de Tb.Wat ik hier op het forum begrepen heb is QM wel van invloed op het aantal defrosts, wat vervolgens ook van invloed zal zijn op het rendement.
[Afbeelding]
Bij buitentemperaturen tegen de 10° gaat mijn 12H pendelen doordat hij bij opstarten doorschiet naar hoog vermogen en te hoge Ta. Sommigen ondervangen dat met eigen besturing via de Heishamon. Ik gebruik dan QM3. Ik zal ook eens kijken of dat nu eigenlijk effect heeft op het rendement. De grafieken zien er leuker uit zonder pendelen, maar de COP lijkt hoger bij hoger vermogen, maar dat kan ook komen doordat de Tr (in de tijd) achterblijft bij de Ta en zo de dT hoger lijkt dan bij stationair draaien.
Ik had nog wat bigfoots liggen toevallig dat hielp iets, heb nu de canalit trillingsdempers rood 65-100kg met een rubberen tegel eronder en hoor nagenoeg niets meer binnen!Carboy54 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:44:
[...]
Begin met big foots onder de balken dat zal een groot verschil maken.
Nu nog iets voor de afvoer eronder knutselen. Zat te denken aan een 225cm brede bakgoot met evt wat lood rondom om m netjes aan de sluiten op de onderkant. Dat afvoeren met 40mm de voortuin in
Heb je aan beide kanten dezelfde veren gebruikt?schrobbelbob schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:00:
[...]
Ik had nog wat bigfoots liggen toevallig dat hielp iets, heb nu de canalit trillingsdempers rood 65-100kg met een rubberen tegel eronder en hoor nagenoeg niets meer binnen!
Nu nog iets voor de afvoer eronder knutselen. Zat te denken aan een 225cm brede bakgoot met evt wat lood rondom om m netjes aan de sluiten op de onderkant. Dat afvoeren met 40mm de voortuin in
Ja ze kwamen als setje van 4Beekforel schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:15:
[...]
Heb je aan beide kanten dezelfde veren gebruikt?
Dat is wat ik begrepen heb hier op het forum. Heb het zelf niet onderzocht, ook omdat de omstandigheden steeds verschillen. Naast de Tb en Hz en QM heeft de relatieve luchtvochtigheid veel invloed op defrosts. Niet bepaald constante omstandigheden ;-)elgringo schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:24:
[...]
Je zegt dat ie invloed heeft op het aantal defrosts, bedoel je negatief dus met stille modus aan dat er meer defrost gaan komen?
Update: verkocht
[Voor 4% gewijzigd door blb4 op 08-02-2023 15:57]
Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20
De aankomende verkoop van de L serie is aangekondigd, men heeft het daarbij over een koppelverkoop van monobloc met SWW vat, alleen in de maat van 185 liter.. Best wel beperkt als je het mij vraagt.
de MD van Panasonic EU (Enrique Vilamitjana) heeft in een interview gezegd dat de R290's 15-20% duurder zijn tov de R32 modellen ivm beschikbaarheid onderdelen, hogere productiekosten en extra veiligheidsmaatregelen..

De situering was al gewijzigd van het B-vat parallel in de Aanvoer naar serieel in de Retour en dat later gecombineerd naar 50% in de Retour via het B-vat en 50% direct via de kortste en onbelemmerde weg naar de WP. Deze laatste wijziging bracht de pompsnelheid spontaan met 4L/min omhoog bij verder ongewijzigde instelling van de pomp.
Het nadeel hiervan was echter, dat bij een defrost te weinig water uit het warme B-vat werd gebruikt wat ten koste ging van de temp in de vloer en in de radiatoren.
Nu is een 3-weg klep aangebracht in de Aanvoer en de bijbehorende aftakking loopt naar de leiding van de Retour via het B-vat.
De 24V 3-weg klep wordt aangestuurd door het defrost signaal van de WP zelf.
Deze bypass staat dus open via het B-vat gedurende een gering aantal minuten en de radiatoren en de vloer behouden daardoor hun temperatuur van voor een defrost.
Het lijkt niet beter en/of efficienter geregeld te kunnen worden. Hiermede is het voordeel van "B-vat parallel in de Aanvoer" m.i. geheel verplaatst naar B-vat serieel in de Retour en is er geen menging meer van Aanvoer en Retour.
Ik verwacht hierdoor een lichte verhoging van de COP , ook al omdat de gemiddelde temp van de Aanvoer iets omlaag kan vanwege het grotendeels wegvallen van de "inhaalrace" van de WP na een defrost
Grootste nadeel van wat ik er tot nu van gelezen heb is dat de K & L geen echte monoblocks meer zijn.jvaessen schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 00:30:
De aankomende verkoop van de L serie is aangekondigd, men heeft het daarbij over een koppelverkoop van monobloc met SWW vat, alleen in de maat van 185 liter.. Best wel beperkt als je het mij vraagt.
geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.
Geen echte monoblock? Dus een module binnen en buiten? Dat is in mijn ogen gewoon een split.CurlyMo schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:03:
[...]
Grootste nadeel van wat ik er tot nu van gelezen heb is dat de K & L geen echte monoblocks meer zijn.
Ben benieuwd of de Heishamons er mee blijven werken, of dat Panasonic die communicatie al dan niet bewust afsnijdt.CurlyMo schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:03:
[...]
Grootste nadeel van wat ik er tot nu van gelezen heb is dat de K & L geen echte monoblocks meer zijn.
Zit op dezelfde communicatie als hun eigen unit, dus zou me verbazen.Tiesert schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:47:
[...]
Ben benieuwd of de Heishamons er mee blijven werken, of dat Panasonic die communicatie al dan niet bewust afsnijdt.
Dacht dat dit losse productielijnen zouden worden en dat dit dus parallel zou blijven lopen?jvaessen schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 00:30:
Ter info... Bij de groene energiewinkel is nu een verkoopstop op de J serie..
de MD van Panasonic EU (Enrique Vilamitjana) heeft in een interview gezegd dat de R290's 15-20% duurder zijn tov de R32 modellen ivm beschikbaarheid onderdelen, hogere productiekosten en extra veiligheidsmaatregelen..
Ik maak mij voorlopig geen zorgen. Bestel dagelijks J serie monoblocs bij meerdere NL distributeurs en die blijven gewoon in productie. De splits zijn niet meer te bestellen omdat deze worden vervangen door de K serie. De L serie krijgt ook een binnenunit maar mogen gewoon door tweakers worden toegepast omdat hiervoor geen F-gassen certificaat is vereist. ( Hydraulic Connection )jvaessen schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 00:30:
Ter info... Bij de groene energiewinkel is nu een verkoopstop op de J serie..
Probleem blijft dat je extra leidingen nodig hebt, waar je de J en H gewoon direct op je standleiding aan kan sluiten.Carboy54 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:59:
[...]
De L serie krijgt ook een binnenunit maar mogen gewoon door tweakers worden toegepast omdat hiervoor geen F-gassen certificaat is vereist. ( Hydraulic Connection )
Precies dus voor de meeste tweakers niet interessant los van prijs en levertijd.CurlyMo schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:23:
[...]
Probleem blijft dat je extra leidingen nodig hebt, waar je de J en H gewoon direct op je standleiding aan kan sluiten.
Hoezo? Staat bij iedereen nu de gasketel buiten dan?CurlyMo schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:23:
[...]
Probleem blijft dat je extra leidingen nodig hebt, waar je de J en H gewoon direct op je standleiding aan kan sluiten.

Ik heb juist de binnenunit van de WP precies op de plek hangen waar eerst de CV ketel hing, eitje qua leidingen.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Vaak staat de wp beneden en rechtstreeks de vloerverwarming in (onder de trap) en een wp boiler boven.sjimmie schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:43:
[...]
Hoezo? Staat bij iedereen nu de gasketel buiten dan?![]()
Ik heb juist de binnenunit van de WP precies op de plek hangen waar eerst de CV ketel hing, eitje qua leidingen.
Genoeg huizen zoals hier waar de ketel op zolder hangt.sjimmie schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:43:
[...]
Hoezo? Staat bij iedereen nu de gasketel buiten dan?![]()
Ja zoals hier.Carboy54 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:48:
Vaak staat de wp beneden en rechtstreeks de vloerverwarming in (onder de trap) en een wp boiler boven.

En als de WPB er is komt die boven in het CV-hok te staan waar nu de CV ketel nog hangt
Bij mij dus de boiler op de plek waar nu de ketel hangt.Tranquility schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:56:
[...]
Ja zoals hier.
En als de WPB er is komt die boven in het CV-hok te staan waar nu de CV ketel nog hangt
Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20
Bestellen & geleverd krijgen != Installerenjvanderkroon schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:14:
Ben wel benieuwd hoe lang de J dan nog te bestellen is. Wil in 2024 gaan installeren dus nog niks besteld maar begin nu wel te twijfelen of ik niet deze zomer moet gaan installeren.
Ik ga sowieso volledig van het gas af.
We hebben op zolder een combi-ketel staan die verwarmt en warm water levert.
Komt een L/W WP voor de vloerverwarming o.a.
In de keuken komt een Quooker.
Ik heb al een nieuwe WPB (in doos nog) in de schuur staan.
De WPB is alleen maar bedoeld voor SWW en komt op zolder te staan.
Nu is mijn gedachte als het wat warmer is en de huidige radiatoren niet meer nodig zijn, om de gehele gasmeter en alles eromheen te verwijderen.
Maar de waterleidingen e.d. naar de badkamer moeten allemaal nog verlegd worden.
Komt ook een nieuwe douche elders erbij.
Zou het verstandig zijn om de combi-ketel te verwijderen en al direct de WPB te plaatsen en te installeren?
En daarna pas de waterleidingen door het huis aan te passen, te verleggen en aan te leggen?
Dus dat de 'oude' leidingen al aangesloten worden op de WPB?
Of eerst alle waterleidingen op hun plek en dan pas de WPB aansluiten?
[Voor 3% gewijzigd door Rzaan op 08-02-2023 17:03]
Ik heb de WPB ook geïnstalleerd schuin voor de CV ketel en toen de ketel weg was op de plek van de ketel neergezet. Enige irritante is het leeg laten lopen van het ding.Rzaan schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:01:
Kun je dat laatste nog iets verhelderen?CurlyMo schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:04:
[...]
Ik heb de WPB ook geïnstalleerd schuin voor de CV ketel en toen de ketel weg was op de plek van de ketel neergezet. Enige irritante is het leeg laten lopen van het ding.
Zoals gisteren beloofd, een vergelijking tussen gedrag tussen twee nachtruns 0:00-8:00 uur gisteren en vanmorgen, met en zonder Quiet Mode:Tiesert schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:04:
[...]
Dat is wat ik begrepen heb hier op het forum. Heb het zelf niet onderzocht, ook omdat de omstandigheden steeds verschillen. Naast de Tb en Hz en QM heeft de relatieve luchtvochtigheid veel invloed op defrosts. Niet bepaald constante omstandigheden ;-)
gisteren 7-feb met QM3; RH~93-97%; Tbuiten~0°C; 5 DF's; Econs=10,0; Egen=26,2kWh
vandaag 8 feb QM uit; RH~91-96%; Tbuiten ~-1°-0°C; 4DF's ; Econs=11,0; Egen=23,4kWh
Gisteren draaide hij tot 7:00 op 19/20Hz; vanochtend had hij een paar uitschieters na df's van 50-66Hz.
In df's en in stroomverbruik zie ik geen significant verschil; wel in uitschieters.
In mijn geval 200l water lozen zonder implosie moet gewoon zorgvuldig doen. Helemaal in huis.
Was is jou conclusie op basis hiervan?FransvWoerkom schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:13:
[...]
Zoals gisteren beloofd, een vergelijking tussen gedrag tussen twee nachtruns 0:00-8:00 uur gisteren en vanmorgen:
gisteren 7-feb met QM3; RH~93-97%; Tbuiten~0°C; 5 DF's; Econs=10,0; Egen=26,2kWh
vandaag 8 feb QM uit; RH~91-96%; Tbuiten ~-1°-0°C; 4DF's ; Econs=11,0; Egen=23,4kWh
Gisteren draaide hij tot 7:00 op 19/20Hz; vanochtend had hij een paar uitschieters na df's van 50-66Hz.
In df's en in stroomverbruik zie ik geen significant verschil; wel in uitschieters.
Ik meen aan dat je met dat 'ding' de oude CV-ketel bedoelde.CurlyMo schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:21:
[...]
In mijn geval 200l water lozen zonder implosie moet gewoon zorgvuldig doen. Helemaal in huis.
Zat daar zoveel water in?
Ik heb het over het verplaatsen van een WPB.Rzaan schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:27:
[...]
Ik meen aan dat je met dat 'ding' de oude CV-ketel bedoelde.
Zat daar zoveel water in?
Tuurlijk.CurlyMo schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:31:
[...]
Ik heb het over het verplaatsen van een WPB.
Was effe vergeten dat je hem had staan en dat je hem daarna iets verschoof.

Kan de WPB daadwerkelijk imploderen als je hem laat leeglopen?
Nooit bij stilgestaan eigenlijk.
[Voor 15% gewijzigd door Rzaan op 08-02-2023 17:37]
YouTube: Railroad tank car vacuum implosionRzaan schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:35:
[...]
Tuurlijk.
Was effe vergeten dat je hem had staan en dat je hem daarna iets verschoof.
![]()
![]()
Kan de WPB daadwerkelijk imploderen als je hem laat leeglopen?
Nooit bij stilgestaan eigenlijk.
Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.
Nou is de wanddikte-diameter verhouding van zo’n tankwagen echt niet gelijk aan een (warmtepomp)boiler of boilervat. Dus of het meteen zo’n vaart zou lopen denk ik nou ook weer niet. Zeg niet dat het niet kan, maar is toch echt niet hetzelfde.
Zou zelf verwachten dat als er een onderdrukventiel nodig is, dit in de installatie handleiding zou staan, samen met vanaf welke hoogte. Heb het nog nooit in een handleiding zien staan, maar er zullen mensen zijn die meer handleidingen gezien hebben dan ik 😉
Maar ook genoeg die de handleiding helemaal niet lezen 🤪
[Voor 4% gewijzigd door pgeene op 08-02-2023 18:39]
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
ga meer eens rekenen om hoeveel kg het gaat of ga eens kijken hoe een autoband explodeert met slechts een gering aantal at. verschilt met imploderen, maar toch.pgeene schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:38:
[...]
Nou is de wanddikte-diameter verhouding van zo’n tankwagen echt niet gelijk aan een (warmtepomp)boiler of boilervat. Dus of het meteen zo’n vaart zou lopen denk ik nou ook weer niet. Zeg niet dat het niet kan, maar is toch echt niet hetzelfde.
Zou zelf verwachten dat als er een onderdrukventiel nodig is, dit in de installatie handleiding zou staan, samen met vanaf welke hoogte. Heb het nog nooit in een handleiding zien staan, maar er zullen mensen zijn die meer handleidingen gezien hebben dan ik 😉
Maar ook genoeg die de handleiding helemaal niet lezen 🤪
In plaats van de temperatuurschakelaar van Conrad heb ik een Fibaro Smart Implant (FSI) gebruikt. Dit heeft de volgende voordelen:
- de ingreep op de Pana-regeling kan ik via scripting aansturen
- op het gelijke moment kan ik een bijpassende correctie op de stooklijn sturen
- de werkelijke en gecorrigeerde Tb zijn allebei in Grafana (en Influx) te zien en te controleren.
- zo kan ik een afgemeten correctie sturen waardoor de temperatuursprongen minder groot zijn.
De FSI heeft twee uitgangen die ik kan sturen en heb op de eerste uitgang een 75k Ohm weerstand aangesloten die de Pana laat denken dat het zo'n 4C warmer is. De werkelijke temperatuur volg ik via de controle-sensor. Komende dagen zet ik ook een weerstand van 100k Ohm op de tweede uitgang. Dan is het mogelijk om bij een Tb van 0, 1 of 2C de eerste uitgang te activeren, en bij 3 of 4C Tb de tweede uitgang die +2C zou moeten opleveren. Zo kan ik vrij precies de Pana laten denken dat het rond de 5C Tb is, zonder dat ik te veel moet bijsturen op de stooklijn. Alle correcties van de Pana-sensor en stooklijn lopen synchroon.
De eerste tests laten zien dat de temperatuursensoren van de Pana (groene lijn) en de controle-sensor (horizontaal rode lijn) elkaar goed volgen. Tussen de Tb 0 t/m 4C schakelt een weerstand bij (rode vak) en gaan de lijnen uit elkaar. De Pana loopt bij 2C Tb (gecorrigeerd naar 6) eerst op 27Hz en zakt daarna tot 23Hz bij een shift van +3. Normaal zou dat bij 2C Tb 34/35Hz zijn bij Shift 0. Defrosts lopen (zoals het zich laat aanzien) gewoon door.
Ik blijf het even verder testen. Thanks & Kudo's aan @Motorfret voor het oorspronkelijke plan, het sparren, en het berekenen en uitwerken van de weerstanden.
geweldig project maar let vooral goed op die defrosts. die worden bepaald naar de hand van de buitentemperatuur ten opzichte van de zuiggastemperatuur. pielen met de buitentemperatuur kan dus betekenen dat die veel te vroeg gaat ontdooien of juist veel te laat.Tiesert schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:40:
Defrosts lopen (zoals het zich laat aanzien) gewoon door.
Voor mijn werk nog wel eens implosie berekeningen gemaakt hoor. Dan wel door buitendruk door waterdiepte maar dan nog. Vaak via de NORSOK of de API code.Gary199 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:00:
[...]
ga meer eens rekenen om hoeveel kg het gaat of ga eens kijken hoe een autoband explodeert met slechts een gering aantal at. verschilt met imploderen, maar toch.
Buitendruk van een bar is gelijk aan vacuüm erin.
Principe is hetzelfde voor een tankwagen en een boiler. Maar dat wil niet zeggen dat ze het bij dezelfde onderdruk zullen begeven.
Ga maar eens zoeken op implosie hot water boiler of iets dergelijks. Denk niet dat je er veel over zult vinden. Ook foto’s van een geïmplodeerde boiler zijn niet te vinden. Als het zo makkelijk zou gebeuren, zou je er meer over vinden.
Nogmaals, betekent niet dat het niet kan😉
Maar ja … ondertussen redelijk off-topic
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
Dank voor de toevoeging, zal ik doen. Lijkt me vooral van belang bij 0, 1 en 2C.flippy schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:47:
[...]
geweldig project maar let vooral goed op die defrosts. die worden bepaald naar de hand van de buitentemperatuur ten opzichte van de zuiggastemperatuur. pielen met de buitentemperatuur kan dus betekenen dat die veel te vroeg gaat ontdooien of juist veel te laat.
kijk even in de service manual. daar staat de grafiek voor defrost-temperatuur-beslissingen.Tiesert schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:59:
[...]
Dank voor de toevoeging, zal ik doen. Lijkt me vooral van belang bij 0, 1 en 2C.
Het ging om de invloed van Quiet Mode op het aantal defrosts. Ik heb het boven aangevuld. Mijn conclusie is dat ik die invloed niet zie.
Je vraagt verschillende dingen die niet direct met elkaar te maken hebben dunkt me. WP boiler plaatsen? Gas cv ketel wegdoen? Radiatoren (verwarming) uitzetten?Rzaan schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:01:
Hopelijk gaan we binnenkort beginnen met verbouwen.
Ik ga sowieso volledig van het gas af.
We hebben op zolder een combi-ketel staan die verwarmt en warm water levert.
Komt een L/W WP voor de vloerverwarming o.a.
In de keuken komt een Quooker.
Ik heb al een nieuwe WPB (in doos nog) in de schuur staan.
De WPB is alleen maar bedoeld voor SWW en komt op zolder te staan.
Nu is mijn gedachte als het wat warmer is en de huidige radiatoren niet meer nodig zijn, om de gehele gasmeter en alles eromheen te verwijderen.
Maar de waterleidingen e.d. naar de badkamer moeten allemaal nog verlegd worden.
Komt ook een nieuwe douche elders erbij.
Zou het verstandig zijn om de combi-ketel te verwijderen en al direct de WPB te plaatsen en te installeren?
En daarna pas de waterleidingen door het huis aan te passen, te verleggen en aan te leggen?
Dus dat de 'oude' leidingen al aangesloten worden op de WPB?
Als je al een WP boiler in huis hebt zou ik die gewoon meteen installeren en het SWW water laten doen. Dus warmwater leiding van de gasketel afhalen en door de WP boiler laten doen. Dan kun je toch de ketel gewoon zo laten voorlopig? In de kou zitten is ook zoiets.
Het installeren van een WP boiler vond ik een no-brainer aangezien het aansluitschema vrij gemakkelijk is. Meeste werk was eigenlijk het maken van (16cm) gaten voor aan en afvoer van lucht (bij mij staat ie in de bijkeuken).
Toen ik in oktober in ons nieuwe huis kon, had ik al vooraf een WPB besteld (Auer Edel Air 200l van de bekende leverancier

De CV warmtepomp ben ik nu mee bezig maar is meer werk omdat ik ook een deel van de CV leidingen wil vervangen. CV warmtepomp is met alles eromheen toch echt wel meer werk.
Gasloos sinds feb22, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Als je dus de WPB direct op z'n definitieve plek kan zetten dan maakt 't mi niet zo veel uit als je zorgt dat er een kraan in koudwaterleiding komt (waarschijnlijk al een onderdeel van de inlaatcombinatie) en een (kogel)kraan in de warmwaterleiding dan kan je vrij eenvoudig alle aansluitingen vernieuwen/verplaatsen enz.CurlyMo schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:04:
[...]
Ik heb de WPB ook geïnstalleerd schuin voor de CV ketel en toen de ketel weg was op de plek van de ketel neergezet. Enige irritante is het leeg laten lopen van het ding.
Zo heb ik het inderdaad. Alleen wel een aparte kraan aan de koudwaterkant om zo min mogelijk aan de inlaatcombinatie te hoeven zitten.blb4 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:34:
[...]
Als je dus de WPB direct op z'n definitieve plek kan zetten dan maakt 't mi niet zo veel uit als je zorgt dat er een kraan in koudwaterleiding komt (waarschijnlijk al een onderdeel van de inlaatcombinatie) en een (kogel)kraan in de warmwaterleiding dan kan je vrij eenvoudig alle aansluitingen vernieuwen/verplaatsen enz.
De sensor onder in de tank scheelt iets maar dan lees je vrij snel koude temperaturen waardoor hij gelijk vol Vermogen water gaat verwarmen. De sensor zit op 3/4 van de tank wat me standaard lijkt.
Ik heb een 5kw (ernaast staat de 12kw voor de vloer) aan een boiler van 300 liter aangesloten en tot nog toe heeft hij geen 1 keer zijn backup heater gebruikt om het vat te verwarmen naar 58 graden...schrobbelbob schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:46:
Is 53gr het max sww temperatuur wat een 7kw J kan maken? Ik probeer alles om wat meer heet water te krijgen zonder backupheater voor ons is 56 ideaal.
De sensor onder in de tank scheelt iets maar dan lees je vrij snel koude temperaturen waardoor hij gelijk vol Vermogen water gaat verwarmen. De sensor zit op 3/4 van de tank wat me standaard lijkt.
Vandaag zijn de nieuwe prijzen bekend gemaakt op de beurs voor de L serie met R290:
L serie all in one met 185 liter sww tank in de 9 Kw versie bruto € 9.812 incl. BTW start levering mei.
L serie Bi-bloc 9 Kw versie incl. internetmodule bruto € 8.065 incl. BTW start levering september.
Shop prijzen volgen later als alle specs bekend zijn........
Inmiddels wacht ik al bijna een jaar op mijn 7kw Mono, maar ik verwacht toch wel dat hij vóór volgend stookseizoen komt. Ergens tussen de stookseizoenen wil ik overschakelen, en ik ben nu bezig met de voorbereiding.
Het enige punt waar ik nu nog op vastloop is de ondergrondse loop van de leidingen.
Aangezien ik aardig wat 32mm leiding nodig heb, heb ik afgezien van de speciale grondleidingen, en heb ik 50mtr 32mm buizen gekocht (Heima24).
Het ondergrondse traject is ongeveer 7 meter. Daarna moet hij mogelijk een funderingsbalk door. Hierin zit een pvc buis Ø160mm ingestort, maar ik kan eventueel ook gaten boren.
Hoe hebben jullie de buizen verpakt? Als ik ze inpak met 75/35 isolatie van Heima, dan komt de diameter op 75mm (35+20+20). Twee buizen dus op 150mm. Dat past niet in een 125mm pvc buis. Een andere optie is om ze apart in een rode mantelbuis te leggen, bij voorkeur 90mm, deze heeft een inwendige diameter van 75mm. Zul je altijd zien, dat past vást net niet. De volgende maat is 110, met een inwendige diameter van 94.
Een andere optie is in een harde/gladde pvc buis van 125mm een dunnere isolatie toe te passen, bijvoorbeeld 13mm. Dan zou het pakket op 122mm komen, maar ik geloof wel dat ik dat er doorheen krijg.
Dan zou het dit product worden: https://www.isolier-fuchs...rschlauch-13mm-daemmdicke Zodra het uit de ondergrondse buis is, zou ik kunnen kiezen voor dikkere isolatie.
Daarnaast moet de leiding ook nog een stuk door de kruipruimte. Hebben jullie de buis+isolatie hier nog in een mantel gestopt?
Ik ben benieuwd naar al jullie ervaringen, tips, tricks, do's and dont's met betrekking tot het ondergronds toepassen van in de basis kale meerlagenbuizen.
Bij voorbaat dank!
Waarom zou je zo hoog gaan zitten?Anno007 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:42:
[...]
Ik heb een 5kw (ernaast staat de 12kw voor de vloer) aan een boiler van 300 liter aangesloten en tot nog toe heeft hij geen 1 keer zijn backup heater gebruikt om het vat te verwarmen naar 58 graden...

Dan hoef ik geen legionella run te doen. (* ik kan trouwens wel elk moment van gedachten veranderen, ik ben nog druk bezig met ervaren, en mijn badkamer is nog niet af dus douchen met water uit de boiler is er nog niet bij, wel kranen. Heb nog zo'n oude geiser boven met dat nare gas

Mogelijk zou een andere aanpak ook wel kunnen, toch de sterilisatie run te programmeren. Maar voor dit moment vind ik het prima zo.
En hoe hoog zou jij het dan doen?
Want? 58 is geen 65.Anno007 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 23:21:
[...]
Dan hoef ik geen legionella run te doen. (* ik kan trouwens wel elk moment van gedachten veranderen, ik ben nog druk bezig met ervaren, en mijn badkamer is nog niet af dus douchen met water uit de boiler is er nog niet bij, wel kranen. Heb nog zo'n oude geiser boven met dat nare gas)
Mogelijk zou een andere aanpak ook wel kunnen, toch de sterilisatie run te programmeren. Maar voor dit moment vind ik het prima zo.
En hoe hoog zou jij het dan doen?
Ik zit op 48 nu. Met 400 liter.
???MikeyMan schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 23:34:
[...]
Want? 58 is geen 65.
Ik zit op 48 nu. Met 400 liter.

Ehh... Nee...Anno007 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 23:36:
[...]
???boven de 55 graden is al voldoende hoor! dan zou ik hier terug kunnen naar 48 met een weekrun van 58 graden bijv.
Zoek maar eens op afsterfsnelheid van legionella.
[Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 09-02-2023 23:45]
prima, alsvjij datvgeloofd, ik heb anders gelezen, maar iedereen zijn eigen meningMikeyMan schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 23:42:
[...]
Ehh... Nee...
Zoek maar eens op afsterfsnelheid van legionella.
"Met temperaturen vanaf 55 tot 60 graden sterft de bacterie af." Maar een maar seconden zoektochtvop internet
[Voor 16% gewijzigd door Anno007 op 09-02-2023 23:46]
Ik heb hem op 45 C staan (200 ltr) en hoor anderen over 40 C. Normaal douche je op 38 of zo.Anno007 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 23:36:
[...]
???boven de 55 graden is al voldoende hoor! dan zou ik hier terug kunnen naar 48 met een weekrun van 58 graden bijv.
En 1 x in de 14 dagen een legionella run (= 60 C). Continu op 58 C is een lage COP.
En hoe doe je dat dan met afwassen? Ook 40 gradendof schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 23:45:
[...]
Ik heb hem op 45 C staan (200 ltr) en hoor anderen over 40 C. Normaal douche je op 38 of zo.
En 1 x in de 14 dagen een legionella run (= 60 C). Continu op 58 C is een lage COP.
Vaatwasser, sorryAnno007 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 23:49:
[...]
En hoecdoe jecdat dan met afwassen? Ook 40 graden

Altijd?! Nooit eens een pan of zo afgewassen? Echt, of moet ik dit aan de vrouw vragen

Zeker wel; ik zet de pan even opzij met warm water er in en na kwartiertje inweek wast de aanslag er prima uit. Meestal zelfs beter dan de eerste keer gelijk met 100 C.Anno007 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 23:53:
[...]
Altijd?! Nooit eens een pan of zo afgewassen? Echt, of moet ik dit aan de vrouw vragenEn met schoonmaken is heter water ook fijner
Overigens, onze keuken moet nog gerenoveerd in ons nieuwe huis, en dan komt de Quooker weer terug... SWW alleen voor badkamer gebruik.
Nu weer terug naar Pana WP discussies

Quooker...Anno007 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 23:49:
[...]
En hoe doe je dat dan met afwassen? Ook 40 graden
Maargoed, zelf weten. Hou er alleen rekening mee dat een hogere temperatuur meer stroom kost.
[Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 10-02-2023 07:33]
Ik ben hier ook mee bezig geweest, maar bij mij gaat het over 22 meter dus ik heb uiteindelijk toch gekozen voor een grondleiding (Austropur ipv Terrendis die hier vaak genoemd wordt).Laro schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 22:35:
Een vraag over leidingen onder de grond.
Inmiddels wacht ik al bijna een jaar op mijn 7kw Mono, maar ik verwacht toch wel dat hij vóór volgend stookseizoen komt. Ergens tussen de stookseizoenen wil ik overschakelen, en ik ben nu bezig met de voorbereiding.
Het enige punt waar ik nu nog op vastloop is de ondergrondse loop van de leidingen.
Aangezien ik aardig wat 32mm leiding nodig heb, heb ik afgezien van de speciale grondleidingen, en heb ik 50mtr 32mm buizen gekocht (Heima24).
Het ondergrondse traject is ongeveer 7 meter. Daarna moet hij mogelijk een funderingsbalk door. Hierin zit een pvc buis Ø160mm ingestort, maar ik kan eventueel ook gaten boren.
Hoe hebben jullie de buizen verpakt? Als ik ze inpak met 75/35 isolatie van Heima, dan komt de diameter op 75mm (35+20+20). Twee buizen dus op 150mm. Dat past niet in een 125mm pvc buis. Een andere optie is om ze apart in een rode mantelbuis te leggen, bij voorkeur 90mm, deze heeft een inwendige diameter van 75mm. Zul je altijd zien, dat past vást net niet. De volgende maat is 110, met een inwendige diameter van 94.
Een andere optie is in een harde/gladde pvc buis van 125mm een dunnere isolatie toe te passen, bijvoorbeeld 13mm. Dan zou het pakket op 122mm komen, maar ik geloof wel dat ik dat er doorheen krijg.
Dan zou het dit product worden: https://www.isolier-fuchs...rschlauch-13mm-daemmdicke Zodra het uit de ondergrondse buis is, zou ik kunnen kiezen voor dikkere isolatie.
Daarnaast moet de leiding ook nog een stuk door de kruipruimte. Hebben jullie de buis+isolatie hier nog in een mantel gestopt?
Ik ben benieuwd naar al jullie ervaringen, tips, tricks, do's and dont's met betrekking tot het ondergronds toepassen van in de basis kale meerlagenbuizen.
Bij voorbaat dank!
Ik ben onder de fundering doorgegaan en heb hier een 200mm landbouwbuis (gerecycled PVC en dus wat goedkoper) klaargelegd om hier later de grondleiding doorheen te steken.
Ik moest ook nog 2 kortere stukken door beton/grond en heb hiervoor de 75mm dikke Heima buisisolatie die je noemt in een rode 90mm mantelbuis met binnendiameter 75 geduwd... Dit kan ik je heel erg afraden. De stukken waren net geen 2 meter lang en ik kreeg de isolatie er maar een paar cm in. Uiteindelijk (3 uur en 1 blessure verder) is het met PVC glijmiddel en de mantelbuis verwarmen gelukt. 7 meter gaat je nooit lukken dus dan zou ik een maat groter gaan maar beter koop je gewoon grondleiding

Ik zou niet voor de dunne isolatie gaan daar waar je leidingen door de grond of door onverwarmde ruimtes gaan. Reken maar eens aan de warmteverliezen.
Kijk, aan díe ervaring heb ik wat; dankjewel. Mantelbuis met een 0mm passing streep ik af.Pejdref schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 07:31:
[...]
Ik moest ook nog 2 kortere stukken door beton/grond en heb hiervoor de 75mm dikke Heima buisisolatie die je noemt in een rode 90mm mantelbuis met binnendiameter 75 geduwd... Dit kan ik je heel erg afraden. De stukken waren net geen 2 meter lang en ik kreeg de isolatie er maar een paar cm in. Uiteindelijk (3 uur en 1 blessure verder) is het met PVC glijmiddel en de mantelbuis verwarmen gelukt. 7 meter gaat je nooit lukken dus dan zou ik een maat groter gaan maar beter koop je gewoon grondleiding.
Ik zou niet voor de dunne isolatie gaan daar waar je leidingen door de grond of door onverwarmde ruimtes gaan. Reken maar eens aan de warmteverliezen.
De recypipe is inderdaad een interessante! Zelfs voorradig bij Wildkamp om de hoek.
@bbbrumbrum ik vond deze calculator wel mooi:
https://www.quintex.eu/en/heatloss_calc.html
Hier vul je van boven naar beneden in:
- Temperatuur medium (temperatuur water)
- Omgevingstemperatuur (bv 8 graden onder de grond)
- Warmtegeleidingscoefficient van het isolatiemateriaal. De 20mm dikke isolatie van Heima is 0.040W/mK
Hieronder komt de het leuke van deze tool; je volt bij "Data input...." de buisdiameter in. Daarnaast begin je in de vakjes [mm]met invullen van verschillende isolatiediktes, bijvoorbeeld 9, 13, 20 en 30. Je ziet hier in één oogopslag het vergelijk tussen de opties.
Klik hieronder op "Calculate heat loss", en je ziet het verlies in watt per meter.
Stel dat ik een 32mm meerlagenbuis met een temperatuur van 35 graden inpak met 10mm isolatie, dan is het verlies 19.32 W/m. Als ik 20mm pak, is dat nog maar 11.23W/m.
Dit kun je vermenigvuldigen met het volgende:
- Aantal uren dat je buis op temperatuur is
- Meter buis
Dit delen door 1000 geeft het aantal kWh verlies.
Als mijn leiding 30 meter is, en de buis 400 uur per jaar warm is, dan ben ik met een isolatie van 10mm dus 232kWh per jaar aan het verliezen. Met 20mm isolatie is dat nog maar 135kWh. Aangezien je WP een COP heeft, kun je deze waarde dus delen door die COP om het daadwerkelijke elektrische verlies te berekenen.
Dit is nog een beetje op basis van aannames, en op de achterkant van een bierviltje uitgevoerd, maar het geeft een goede indicatie dat isolatie altijd loont, en zichzelf in no-time terugverdiend.
[Voor 4% gewijzigd door jvaessen op 10-02-2023 10:46]
Zet de ontdooi parameter er ook eens bij. Kan best zijn dat die heel de tijd aan het defrosten is geweest door de temp en mistjvaessen schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:45:
Hi mede-tweakers. Sinds vannacht heb ik een zeer vreemd patroon bij mijn 9kw mono. Waar hij normaliter rustig doorloopt bij een buitentemp van 0 graden, nu zeer veel wisselingen te zien. Ik stook op een stooklijn, dus zou ook gewoon rustig moeten lopen. Opwarmen tank is gepland enkel tussen 12.30 en 15.30. Iemand die dit kan verklaren?[Afbeelding]
Hier ook al 7x defrost gehad sinds 05:00
Meen op basis van kWh verbruik, geen andersoortige data beschikbaar, hier hetzelfde te zien.jvaessen schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:45:
Hi mede-tweakers. Sinds vannacht heb ik een zeer vreemd patroon bij mijn 9kw mono. Waar hij normaliter rustig doorloopt bij een buitentemp van 0 graden, nu zeer veel wisselingen te zien. Ik stook op een stooklijn, dus zou ook gewoon rustig moeten lopen. Opwarmen tank is gepland enkel tussen 12.30 en 15.30. Iemand die dit kan verklaren?[Afbeelding]
De 9kW J doet hier wel veel aan de-icing
Gisteren 17 defrosts in 24 uur
Met ontdooi parameter bedoel je looswater temp?Swenno schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:49:
[...]
Zet de ontdooi parameter er ook eens bij. Kan best zijn dat die heel de tijd aan het defrosten is geweest door de temp en mist
Ontdooien (huidige) 1uit of 2aanjvaessen schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:56:
[...]
Met ontdooi parameter bedoel je looswater temp?
Maar je het defrost mania
Ben met de elektra planning bezig en ik zie hier wel iets over 1x 16A voor een 9kW mono, maar iets zegt me dat er meer nodig is voor bijv backup heater of boiler element?
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Staat volgens mij gewoon in de ontwerphandleiding? Pagina 105 en verder.Ethirty schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:18:
Waar vind ik de aansluit waardes voor een 9kW bi-bloc en van een Pana boiler?
Ben met de elektra planning bezig en ik zie hier wel iets over 1x 16A voor een 9kW mono, maar iets zegt me dat er meer nodig is voor bijv backup heater of boiler element?
Nomen nescio

#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Er is in de Service Cloud ook gewoon een variabele "defrost 0/1"Swenno schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:49:
[...]
Zet de ontdooi parameter er ook eens bij. Kan best zijn dat die heel de tijd aan het defrosten is geweest door de temp en mist
Bi-bloc op zich zegt niet zoveel. Er zijn de simpele split en de all-in-one. De laatste, de ADC0309 met UD09 heeft twee aansluitingen met maximum stromen van 15,9A en 13A. Zoek eerst de service manual bij jouw specifieke unit(s) maar eens op.Ethirty schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:18:
Waar vind ik de aansluit waardes voor een 9kW bi-bloc en van een Pana boiler?
Deze dus @jvaessenFransvWoerkom schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:42:
[...]
Er is in de Service Cloud ook gewoon een variabele "defrost 0/1"
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Excel en een thermodynamicaboek/google.bbbrumbrum schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:48:
[...]
Heb je concrete tips voor een goede calcalutor?

WH-SDC0709J3E5 + WH-UD09JE5-1 Maar die staan niet specifiek in het document uit 2018. Degene die er het meeste op lijkt, komt op 23 + 13AFransvWoerkom schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:52:
[...]
Bi-bloc op zich zegt niet zoveel. Er zijn de simpele split en de all-in-one. De laatste, de ADC0309 met UD09 heeft twee aansluitingen met maximum stromen van 15,9A en 13A. Zoek eerst de service manual bij jouw specifieke unit(s) maar eens op.
#team_UTC+1
Inmiddels snap ik hem.. je kunt de grafiek aanpassenSwenno schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:57:
[...]
Ontdooien (huidige) 1uit of 2aan
Maar je het defrost mania

Vind ik niet vreemd voor een 9kW. Neem een COP van 2 bij slechte omstandigheden dan heb je best wat opgenomen vermogen nodig om 9kW te leveren.Ethirty schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:26:
Poeh, 23A voor een groep. Dat is bijna een volledige fase en dus niet normaal af te zekeren
(en het gaat vooral om de inschakelpiek)
[Voor 5% gewijzigd door sjimmie op 10-02-2023 13:44]
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
@Ethirty Mijn vorige LG 9kW heeft dat ook wel met enige regelmaat getrokken (bijna) vorst periodes. Was best wel even zweten. Mede daarom nu overgestapt op een T-CAP met 3 fasen.sjimmie schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:43:
[...]
Vind ik niet vreemd voor een 9kW. Neem een COP van 2 bij slechte omstandigheden dan heb je best wat opgenomen vermogen nodig om 9kW te leveren.
(en het gaat vooral om de inschakelpiek)
Deze zat op een 20A zekering die er niet uit is gegaan. Was dus alleen niet selectief tov de 25A hoofdzekering.
[Voor 6% gewijzigd door rykers op 10-02-2023 14:09]
#team_UTC+1
Dat was ook mijn afweging... Maar achteraf beter 2x5kw kunnen nemen...Ethirty schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:27:
Mja, alleen voor 3f ondersteuning naar een T-CAP? De buitenunit is veel groter en we redden het met een gewone 7kW ook al (nét). Klinkt een T-CAP wel als overkill.
Voor mij was het niet alleen de 3 fasen. Ook de dubbel zo grote condensor speelde een rol. Want de enkelfase LG vroor bij mij snel dicht door de vaak hoge luchtvochtigheid en mede daardoor had ik rond het vriespunt onvoldoende vermogen. De LG dipte rond 2 graden naar ca. 6kW effectief vermogen. De TCAP heeft hier geen last van.Ethirty schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:27:
Mja, alleen voor 3f ondersteuning naar een T-CAP? De buitenunit is veel groter en we redden het met een gewone 7kW ook al (nét). Klinkt een T-CAP wel als overkill.
Dat zou kunnen maar kost binnen een hoop meer ruimte die ik eigenlijk niet heb. Je moet 2 warmtepompen kopen, maar voor 1 geen subsidie. En aansluiten wordt complexer dus duurder. Ik loop financieel al leeg op onze duurzame plannen.MikeyMan schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:35:
[...]
Dat was ook mijn afweging... Maar achteraf beter 2x5kw kunnen nemen...
Dan gooi ik er in overleg wel een C16 of C20 automaat aan en prevel wel wat naar een denkbeeldig figuur in de lucht

Dat is natuurlijk lastig vergelijken tussen 2 merken. De gewone 9kW van Pana zou ook tot -20 moeten werken, maar geen idee wat deze rond het vriespunt doet.rykers schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:47:
[...]
Voor mij was het niet alleen de 3 fasen. Ook de dubbel zo grote condensor speelde een rol. Want de enkelfase LG vroor bij mij snel dicht door de vaak hoge luchtvochtigheid en mede daardoor had ik rond het vriespunt onvoldoende vermogen. De LG dipte rond 2 graden naar ca. 6kW effectief vermogen. De TCAP heeft hier geen last van.
We draaien nu tijdelijk op een goedkope 5kW airco en die defrost elk uur wel een keer. Gisteravond duurde het zelfs >1u voor hij daarmee klaar was.

#team_UTC+1
Volgens mij krijg je op beide gewoon subsidie.
Ik zie dat ook bij de gewone 9kW Pana. Het is vooral afhankelijk van de luchtvochtigheid, maar als het tegenzit komt er effectief inderdaad maar zo'n 6.5kW uit rond het vriespunt.Ethirty schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:51:
[...]
Dat is natuurlijk lastig vergelijken tussen 2 merken. De gewone 9kW van Pana zou ook tot -20 moeten werken, maar geen idee wat deze rond het vriespunt doet.
Als het kouder wordt gaat het weer beter, dan komt er extra vermogen vrij, en zit er vaak minder vocht in de lucht.
Ik moet toch 2 binnenunit's kwijtMikeyMan schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:55:
@Ethirty kost alleen buiten ruimte toch? Binnen niet.
Volgens mij krijg je op beide gewoon subsidie.

#team_UTC+1

https://www.aircon.panaso...sdc0709j3e5-wh-ud09je5-1/
Volgens deze tabel moet ik bij 35° genoeg moeten hebben aan 15A. Echt duidelijk, compleet en openbaar is de juiste info blijkbaar niet

#team_UTC+1
Als je niet verder komt heb je minder dan de noodzakelijke flow.Thorsd schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:58:
[...]
Ik zie dat ook bij de gewone 9kW Pana. Het is vooral afhankelijk van de luchtvochtigheid, maar als het tegenzit komt er effectief inderdaad maar zo'n 6.5kW uit rond het vriespunt.
Als het kouder wordt gaat het weer beter, dan komt er extra vermogen vrij, en zit er vaak minder vocht in de lucht.
Ik zie de 9kW hier regelmatig, na aanpassing van de installatie, 8.5 - 10.5 kW aantikken rond het vriespunt waarbij die 8.5 wel gedurende plm. 10 minuten om richting een defrost te dalen tot 6.5 - 7kW
Bij dat hoge vermogen ligt de flow ldan wel rond de 30L/min.
[Voor 4% gewijzigd door Gary199 op 10-02-2023 15:20]
Dit topic is gesloten.